As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
Zit te twijfelen over de 1 iii. Gezien de schaarste zal de prijs wel full retail blijven, zonder korting met abonnement o.i.d.
_██_
(ಠ_ృ)
Zo te horen heb je brightness op manual staan? Dan heb je sowieso een veel beperktere brightness range (raar maar waar; maar is in het begin hierover veel beschreven)Sosua schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 08:32:
Na een jaar de 1 ii gebruikt te hebben, ben ik over het algemeen goed te spreken over het toestel. Ik merk dat ik de "pro" modes te weinig gebruik. Meer point en shoot. De helderheid is wel echt een drama. Zeker als je buiten bent. Moet hem vaak op max helderheid zetten om iets te kunnen zien.
Zet hem op auto-brightness. De auto-brightness slider heeft een hogere range kwa nits.
Maar zelfs dan als auto-brightness hem voor je op max zet; is het niet van je het, zeg maar.
Maar totaal onleesbaar ook weer niet.
Vooral 'niet je van het' is een (terechte) constatering die eigenlijk niet bij welk high end toestel dan ook past. En niet onleesbaar is één ding maar Pro Apps (photo/film) meeleveren en vermarkten waarbij het (viewfinder)scherm soms onbruikbaar is, vind ik wel een flinke mispeer van Sony. Toch overall een fijn toestel.lithiumangel schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 10:06:
[...]
Maar zelfs dan als auto-brightness hem voor je op max zet; is het niet van je het, zeg maar.
Maar totaal onleesbaar ook weer niet.
"A man has got to know his limitations..."
Zouden ze bang zijn dat de viewfinder voor burn-in zou zorgen? De conservatieve Sony zie ik zo'n achterlijke actie wel nemen.Robus schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 20:38:
[...]
Vooral 'niet je van het' is een (terechte) constatering die eigenlijk niet bij welk high end toestel dan ook past. En niet onleesbaar is één ding maar Pro Apps (photo/film) meeleveren en vermarkten waarbij het (viewfinder)scherm soms onbruikbaar is, vind ik wel een flinke mispeer van Sony. Toch overall een fijn toestel.
groetjes van de hardware freak. PS: als je deze comment/bericht useful vond, laat een +je achter :)
Iemand anders ook last van? Xperia 5 II
64 kWh Kia eNiro 2021 DynamicPlusLine || Sony A7III
edit:
Verwijderen van de app updates was uiteindelijk bij mij niet nodig. Er leek een update beschikbaar, maar die was niet uit te voeren. Pas ergens na 8 uur was die daadwerkelijk beschikbaar. Na update en reboot was het eerst nog steeds kapot, maar na twee reboots deed alles het weer.
Xperia 5 II
[ Voor 98% gewijzigd door Veneficus op 22-06-2021 09:27 ]
Niks gemerkt, had gehoopt dat we misschien de updated camera en photo pro app v.d MK 3 gingen krijgen alvast maar nopeSosua schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 06:21:
Iemand veranderingen in de nieuwe update gemerkt? 405mb ofzo?

Er was een grote Google outage eerder vandaag, https://www.reddit.com/r/...z7/google_keeps_stopping/Veneficus schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 07:59:
Sinds vanochtend crasht bij mij de Google app om de minuut. In de Play Store staat "update" in de zoekresultaten, maar als ik vervolgens de app selecteer in de lijst geeft deze geen update weer.
Iemand anders ook last van? Xperia 5 II
Running AmiExpress 3.6 Copyright (c) LightSpeed Technologies 1992-93
Die kun je nu toch ook al zelf updaten? Heb ik gedaan. Enige wat je mist is de tap for object tracking.lithiumangel schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 13:26:
[...]
Niks gemerkt, had gehoopt dat we misschien de updated camera en photo pro app v.d MK 3 gingen krijgen alvast maar nope
Maar daarvoor heb ik de oude stock app nog voor.
Ja de kans is klein, maar je weet maar nooit of Sony een update brengt in de toekomst wat dan haaks tegen je werkt omdat je iets zelf heb aangepast. Dat zal niet de eerste keer zijn dat dat gebeurd is ("vroegah" super veel met APK's en kernels etc. lopen rommelen)
Snap ik doe ik ook niet (meer)lithiumangel schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 14:02:
Ik ben te oud om dingen te modden, vooral dingen die ik dagelijks gebruik zoals een telefoon. Dat moet gewoon betrouwbaar blijven![]()
Ja de kans is klein, maar je weet maar nooit of Sony een update brengt in de toekomst wat dan haaks tegen je werkt omdat je iets zelf heb aangepast. Dat zal niet de eerste keer zijn dat dat gebeurd is ("vroegah" super veel met APK's en kernels etc. lopen rommelen)
Maar de Photography Pro app kun je gewoon downloaden en je app updates. Alsof je het van de store download. Niks mis mee. Maar ik snap je
Er staat steeds bij dat je dat kunt instellen, maar dat is die functie onbedoelde aanrakingen zelf en niet de notificatie. Die melding ken ik nu zo langzamerhand wel, begint me een beetje te irriteren…
Werd tijd! Wachtte hier al op sinds de eerste modellen met 21:9 formaat!
https://www.sony.nl/elect...eria-1m3/buy?cid=DM111078
[ Voor 15% gewijzigd door eindgebruiker op 15-07-2021 22:24 ]
groetjes van de hardware freak. PS: als je deze comment/bericht useful vond, laat een +je achter :)
Waar reageer je op precies?Mister Hardware schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 01:09:
Jup en de xz3 is het niet meer waard tbh. Xz3 had hem al. De Xperia 1 en de 1 II. Ik ga even de productmanager vragen waarom ze dit hebben gedaan. Denk wel dat er nog genoeg oude voorraad ligt en dat dit voor een te kleine groep is dus een wh1000-xm4 zou te veel geld kunnen kosten.
Op het feit dat de nieuwe Xperia 1iii komt met een actie namelijk de (oude) WH-1000XM3
Die koptelefoon hebben we al gehad bij de vorige Xperia modellen en ik heb er dus al 2 liggen inmiddels.
Zat meer te wachten op de XM4 eerlijk gezegd.
Just here for the fun
Ik zou even die van de markt 2 handteren als moment van zakken en mogelijkheden. Gebeurde namelijk wel eigenlijk voor even.N.Etter schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:22:
Denken jullie dat de adviesprijs/verkoopprijs in winkels snel zal zakken als je nu er ook in meeneemt dat in de pre-order er een koptelefoon van circa 200 euro bij zit? Het zal lullig zijn als de pre-order deal verloopt en de telefoon de komende maanden op 1299 blijft hangen.
Kijk vooral ook even naar het prijsverloop (Pricewatch tweakers) van soortgelijke voorgaande Sony's, dan zie je na zo'n drie maanden de prijs vaak dalen (als ook de salespromo verloopt vaak). Geen garantie natuurlijk, maar een indicatie.N.Etter schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:22:
Denken jullie dat de adviesprijs/verkoopprijs in winkels snel zal zakken als je nu er ook in meeneemt dat in de pre-order er een koptelefoon van circa 200 euro bij zit? Het zal lullig zijn als de pre-order deal verloopt en de telefoon de komende maanden op 1299 blijft hangen.
Zeker jammer, volgens mij ligt de prijs nu hoger als de xperia 1 I, maar is de aanbieding van de koptelefoon met 100 euro afgenomen. Die staat nu voor 195 in de pricewatch, waar 229 wordt opgegeven. Ieder van de M4 headphones had ik een betere deal gevonden. Met een releasedate over 5 weken zijn we alweer dichtbij blackfriday en dan zal er vast ergens een aanbieding voor de koptelefoon zijn waardoor je hem niet kan verkopen voor een leuk bedrag.Mister Hardware schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 01:09:
Jup en de xz3 is het niet meer waard tbh. Xz3 had hem al. De Xperia 1 en de 1 II. Ik ga even de productmanager vragen waarom ze dit hebben gedaan. Denk wel dat er nog genoeg oude voorraad ligt en dat dit voor een te kleine groep is dus een wh1000-xm4 zou te veel geld kunnen kosten.
De betere optie lijkt dan wachten op een prijs daling.
Jammer want ik was aan het wachten op deze telefoon, ben wel uiterst tevreden over de I.
Vertaling:Sony aims to support Xperia 1 III with the latest Android updates for two years after its launch and we expect to have Android OS updates more than once during that period.
Vervelend dat we zo in het nieuws komen, maar we gaan echt niks toezeggen; als we nog eens een XZ1 Compact willen uithalen met maar één update moet dat gewoon kunnen tenslotte. Beetje om te hete brij heendraaien dus, en hopelijk valt het niemand op.
Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis
Sony Vaio VPC-F11Z1E, i7-720QM - 8GB Ram - 500GB Samsung - Blu-ray Burner - W7 Home Premium - 1920*1080 Premium Display
De U11 heeft een lcd-scherm met een maximale helderheid van 563 nits, iets waar Tweakers indertijd best over te spreken was.
Over de maximale helderheid van de Xperia 1 II en III zijn mensen dan juist weer niet te spreken. De III heeft volgens GSM Arena 560 nits (620 nits in Creator Mode). Zijn er wat dat betreft verschillen tussen lcd en oled? Of is het vooral dat concurrenten hogere maximale helderheden leveren?
Een smartphone met als speerpunt foto's maken lijkt me vrij zinloos als je het scherm buiten niet als zoeker kunt gebruiken.
Qua maximale helderheid zal er geen noemenswaardig verschil zijn of het een LCD (IPS) of OLED is.eindgebruiker schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 08:22:
Mijn HTC U11 is na bijna vier jaar aan vervanging toe. De U11 heeft een handige knijpfunctie, waarmee je de camera-app kunt openen en kunt afdrukken. De Xperia 1 III spreekt me o.a. aan vanwege de daarmee vergelijkbare aparte cameraknop.
De U11 heeft een lcd-scherm met een maximale helderheid van 563 nits, iets waar Tweakers indertijd best over te spreken was.
Over de maximale helderheid van de Xperia 1 II en III zijn mensen dan juist weer niet te spreken. De III heeft volgens GSM Arena 560 nits (620 nits in Creator Mode). Zijn er wat dat betreft verschillen tussen lcd en oled? Of is het vooral dat concurrenten hogere maximale helderheden leveren?
Een smartphone met als speerpunt foto's maken lijkt me vrij zinloos als je het scherm buiten niet als zoeker kunt gebruiken.
Vroeger was het zo dat OLED wat minder fel kon worden. Dit ligt echter alweer een paar jaar achter ons.
De beste OLED schermen in telefoons kunnen een piekhelderheid van meer dan 1000 halen. Als je nu een U11 gewend bent en daarmee in de zon vooruit kan, zal dit geen reden zijn om niet voor de 1 III te gaan. Weet wel dat er tegenwoordig telefoons zijn die veel helderder kunnen dan de 1 III en ook nog eens flink goedkoper zijn. Feitelijk heeft de Sony gewoon een slecht scherm met de verkeerde prioriteiten. Het is het enige 4k@120 OLED scherm voor telefoons, maar ik weet zeker dat gros van de mensen liever een wat lagere resolutie had met een hogere helderheid...
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
Zie deze review:eindgebruiker schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 08:22:
Mijn HTC U11 is na bijna vier jaar aan vervanging toe. De U11 heeft een handige knijpfunctie, waarmee je de camera-app kunt openen en kunt afdrukken. De Xperia 1 III spreekt me o.a. aan vanwege de daarmee vergelijkbare aparte cameraknop.
https://www.xda-developer...eria-1-ii-display-review/
Dit is van de voorganger die ook een lagere opbrengst had.
In the real world heb ik er enkel wat van gemerkt als ik buiten met de pro app foto's wilde maken.
Als hij op auto staat viel het mij wel mee, alhoewel ik wel een groot verschil zie met mijn S21 Ultra uiteraard.
Just here for the fun
Heb je een voorbeeld van deze melding?DavidvB schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 14:59:
Iemand hier die weet hoe je de melding van de Makermodus uit kan zetten, via de normale weg is dit geblokkeerd.
Foto is niet al te best, maar dit is de melding. (je kan geen screenshot maken van meldingen)
Deze melding verschijnt elke keer als ik de telefoon opstart en als ik apps open die deze functie ondersteunen (b.v. Netflix). Dit laatste heb ik inmiddels weten uit te schakelen, dat scheelt al enorm. Maar ik zou hem ook graag kwijt zijn bij het opstarten van de telefoon.
:strip_exif()/f/image/xM0tixWRaMOVnm15lOGXwfrX.jpg?f=fotoalbum_large)
Misschien niet de beste manier, ik gebruik voor meldingen die op de achtergrond komen de app AutoNotification om notifications die ik niet weg krijg te onderdrukken. Werkt bij mij perfectDavidvB schreef op woensdag 1 september 2021 @ 13:27:
[...]
Foto is niet al te best, maar dit is de melding. (je kan geen screenshot maken van meldingen)
Deze melding verschijnt elke keer als ik de telefoon opstart en als ik apps open die deze functie ondersteunen (b.v. Netflix). Dit laatste heb ik inmiddels weten uit te schakelen, dat scheelt al enorm. Maar ik zou hem ook graag kwijt zijn bij het opstarten van de telefoon.[Afbeelding]
Bedankt voor de tip, ga er naar kijken. Blijft wel jammer dat je voor het uitschakelen een extra programma nodig hebtAldaugha schreef op donderdag 2 september 2021 @ 08:46:
[...]
Misschien niet de beste manier, ik gebruik voor meldingen die op de achtergrond komen de app AutoNotification om notifications die ik niet weg krijg te onderdrukken. Werkt bij mij perfect
Onder 'Instellingen', 'Scherm', 'Instellingen van beeldkwaliteit? Daar 'Automatische makermodus' uitzetten?DavidvB schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 14:59:
Iemand hier die weet hoe je de melding van de Makermodus uit kan zetten, via de normale weg is dit geblokkeerd.
Die optie had ik inmiddels al gevonden, en dit scheelt een hoop, echter elke keer als ik mijn telefoon aanzet krijg je de melding ook. (dit doe ik iedere ochtend)r3v0ss schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 19:53:
[...]
Onder 'Instellingen', 'Scherm', 'Instellingen van beeldkwaliteit? Daar 'Automatische makermodus' uitzetten?
Hier ook. Eens met het ontbreken van de changelog. Zit meestal sowieso niet veel functioneel nieuws in en waarschijnlijk wel security tweaks die ze niet aan de grote klok willen hangen. A lot of fuzz about nothing dus.Sosua schreef op woensdag 15 september 2021 @ 13:20:
Nieuwe update. Nog steeds irritant dat Sony weigert een changelog te leveren. Overigens is de accu van mijn Xperia 1 II aardig op zijn retour. Ondanks batterijverzorging.
Is je batterij dan zo slecht geworden?Sosua schreef op woensdag 15 september 2021 @ 13:20:
Nieuwe update. Nog steeds irritant dat Sony weigert een changelog te leveren. Overigens is de accu van mijn Xperia 1 II aardig op zijn retour. Ondanks batterijverzorging.
Zo ja, kan je dan specifiëren in percentage?
Qua percentage weet ik niet precies wat je bedoeld.Mister Hardware schreef op donderdag 16 september 2021 @ 09:03:
[...]
Is je batterij dan zo slecht geworden?
Zo ja, kan je dan specifiëren in percentage?
Vanochtend van de lader af (3 uur geleden). Reeds op 72%. Paar whatsappjes en een keer de krant.
Instellingen al nagelopen, caches geleegd. Apps gecontroleerd. Geen gekke dingen kunnen vinden.
Heeft iemand anders er ook last van? (Xperia 1 II)
Edit: battery care uitzetten lost het probleem per direct op.
[ Voor 11% gewijzigd door Dutchy007 op 16-09-2021 22:54 ]
Ik quote je even om zelf ook een reactie te zien. Ik heb om dit soort redenen even gewacht met updaten. Op het moment best wel afhankelijk van draadloos laden. De USB poort is niet meer wat het geweest is, aangezien alle non originele laders er automatisch uit klikken en de originele ook steeds vaker. Ik heb dit met mijn jaren oude moto Z2 play nog steeds niet meegemaakt.Dutchy007 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 22:04:
Sinds de laatste update werkt mijn wireless charging niet meer. Ik leg hem op twee verschillende wireless chargers (die in het verleden prima werkten...). Hij herkent de pad, begint met laden en nog geen 2-3 seconde daarna stopt het opladen.
Heeft iemand anders er ook last van? (Xperia 1 II)
Ook merk ik dat de accu ondanks batterij verzorging een stuk minder lijkt te zijn. Ik haal bij lange na geen volledige dag meer op 1 volle lading.
Gelukkig ben ik er redelijk snel achter wat het probleem is. Battery Care op "Auto" kapt het draadloos opladen gewoon af. Waarom? Geen idee. Dus uitzetten is de oplossing voor nu.Roger-tweaker schreef op donderdag 16 september 2021 @ 22:27:
[...]
Ik quote je even om zelf ook een reactie te zien. Ik heb om dit soort redenen even gewacht met updaten. Op het moment best wel afhankelijk van draadloos laden. De USB poort is niet meer wat het geweest is, aangezien alle non originele laders er automatisch uit klikken en de originele ook steeds vaker. Ik heb dit met mijn jaren oude moto Z2 play nog steeds niet meegemaakt.
Ook merk ik dat de accu ondanks batterij verzorging een stuk minder lijkt te zijn. Ik haal bij lange na geen volledige dag meer op 1 volle lading.
Verder heb ik eigenlijk niet heel veel te klagen over de batterijduur/wear van m'n 1 II. Volgens AccuBattery Pro is mijn huidige batterijstand 92% van max. Ik heb m'n telefoon op 18 juni 2020 aangekocht, dus 8% wear voor een jaar en 3 maanden is in mijn ogen niet verkeerd.

[ Voor 5% gewijzigd door Dutchy007 op 16-09-2021 22:53 ]
Je zou bijna denken dat batterycare de boosdoener is.Roger-tweaker schreef op donderdag 16 september 2021 @ 22:27:
[...]
Zelf heb ik de toestel niet (de opvolgers staan eventueel op de wishlist) maar een kennis wel, ook hij heeft precies hetzelfde issue en hij gebruikt battery care, hij vroeg ook om hulp aan mij om mee te zoeken naar een oplossing.
Dan lees ik hier, en op onder andere Reddit ook dat paar mensen hier last van hebben en battery care gebruiken, nou zeg ik niet dat het daaraan ligt maar misschien dat het buggy werkt bij bepaalde mensen? Want niet iedereen lijkt er last van te hebben.
Ik heb battery care altijd op specifieke tijden ingesteld. Auto werkt niet lekker als je een hele wisselvallige persoon bent die hier en daar om 2 uur s'nachts naar bed gaat, of andere dagen weer om 11 uur sávonds :-D Dus ik heb het gewoon gezet op iets tussen 23:00 en 08:00. Als ik dus na 23:00 m`n toestel op het prik zet gaat battery care aan, en zorgt hij ervoor dat hij dus pas om 08:00 vol zit en niet eerder.Dutchy007 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 22:52:
[...]
Gelukkig ben ik er redelijk snel achter wat het probleem is. Battery Care op "Auto" kapt het draadloos opladen gewoon af. Waarom? Geen idee. Dus uitzetten is de oplossing voor nu.
Ik heb de wireless charging bug niet, net ff getest door hem op een Samsung wireless lader te zetten.
[ Voor 6% gewijzigd door Roger-tweaker op 18-09-2021 19:13 ]
Bedoel je om je huidige telefoon te verkopen?Mister Hardware schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 14:46:
Ik heb de bug ook niet. Ik zit wel steeds meer te kijken naar de mark 3. Wat zouden jullie een schappelijke mark 2 prijs vinden eigenlijk?
Dit omdat m'n vorige telefoon (de 5) geen netwerk meer kan vinden. Dus ook niet meer bruikbaar als telefoon. Dan de oude xz3 van m'n vriendin maar tijdelijk gebruiken. Ik begin toch een beetje te twijfelen aan de bouwkwaliteit van Sony tegenwoordig.
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
Nougoed, even serieus weer. Ik heb best veel sony toestellen gehad. K800i, W nog iets (flip walkman), Z1,2,5 XZ3 en X1 II, en de Z1 en Z3 Tablets.
Enige toestel wat me issues gaf was de Z5. Jezus. 2x aan toe het scherm defect. Drukschade zeiden ze.Naja zal wel, ben overal voorzichtig mee. Was 2x uit eigen zak betalen, waaronder 1x toen ik voor 2 jaar in Tokio woonde en daar gewoon 0,0 support van Sony zelf kreeg met een buitenlands toestel en dat was een duur geintje uiteindelijk. En tot 2 maal toe de sensor voor oor detectie. Eigenlijk 1 maal, Dynafix stuurde hem de eerste keer terug zonder reparatie met "geen problemen gevonden" .. pff. Ik heb ook daarna nooit meer het kompas goed gekregen daarop toen ik hem terug kreeg, maar toen was het alweer tijd om de XZ3 te kopen en gedag te zeggen v.d Z5, die ging ik niet meer naar Dynafix terug sturen.
Meer vierkant e.d.
[ Voor 24% gewijzigd door Sosua op 29-09-2021 13:47 ]
Ja, dat zijn vooral de google apps op het moment die worden aangepast naar de nieuwe 'material you' stijl die ze volgens mij met android 12 brengen.Sosua schreef op woensdag 29 september 2021 @ 13:46:
Hebben jullie ook ineens dat het uiterlijk van sommige onderdelen binnen android is aangepast? Xperia 1 II.
Meer vierkant e.d.
https://www.xda-developer...l-you-theming-android-12/
Het lijkt er alleen op dat ze geen rekening hebben gehouden met 21:9 schermen want alle knoppen worden in de hoogte uitgerokken. Het ziet er in ieder geval niet uit zoals op de screenshots op XDA
Daar heb ik ook al heel erg lang last van, mega irritant (Xperia 5ii). Heeft iemand al een oplossing hiervoor? Die optie uitzetten is ook niets want dan ontgrendelt de telefoon inderdaad als je bijvoorbeeld je telefoon uit de broekzak haalt en toevallig met een vinger langs de vingerafdruk sensor komt ...oetgrunn schreef op maandag 5 juli 2021 @ 20:59:
Hallo, is er iemand die weet hoe je die notificatie van onbedoelde aanrakingen die ik in ieder geval regelmatig op het startscherm krijg uitzet?
Er staat steeds bij dat je dat kunt instellen, maar dat is die functie onbedoelde aanrakingen zelf en niet de notificatie. Die melding ken ik nu zo langzamerhand wel, begint me een beetje te irriteren…
Zou graag - zoals bij zovelen telefoons - de werking van het verbinden van onbedoelde aanrakingen wel hebben, maar niet telkens zo'n rare pop-up ...
Daarnaast heb ik zelf apk's van Videography Pro (van Xperia Pro-I) en Game Enhancer geïnstalleerd op mn 5 II.
Heel veel functies doen het niet van Video Pro. Sony zou het officieel moeten brengen naar andere telefoons vind ik. Zal wel niet gebeuren.
Game Enhancer werkt wél goed. Voor degenen die de apk's willen;
https://www.apkmirror.com/apk/sony-mobile-communications/
[ Voor 7% gewijzigd door BrbZrk op 09-11-2021 19:19 ]
Ik kan me niet herinneren dat ik Game Enhancer moest side-loaden... Dat staat toch standaard geïnstalleerd op de 5 II ?BrbZrk schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 17:06:
Vandaag een systeemupdate gehad. Zal wel weer een maandelijkse beveiliging update zijn.
Daarnaast heb ik zelf apk's van Videography Pro (van Xperia Pro-I) en Game Enhancer geïnstalleerd op mn 5 II.
Heel veel functies doen het niet van Video Pro. Sony zou het officieel moeten brengen naar andere telefoons vind ik. Zal wel niet gebeuren.
Game Enhancer werkt wél goed. Voor degenen die de apk's willen;
https://www.apkmirror.com/apk/sony-mobile-communications/
Klopt, maar de nieuwe versie staat op de nieuwe 1 mkIII en 5 mkIII en straks dus pro-i.Veneficus schreef op woensdag 10 november 2021 @ 14:46:
[...]
Ik kan me niet herinneren dat ik Game Enhancer moest side-loaden... Dat staat toch standaard geïnstalleerd op de 5 II ?
(De versie met o.a. gamma levels en geluid equalizer functies)
De 5II wordt helaas, wat betreft apps iig, niet geupdate. Alleen beveiligingsupdates. Wellicht ik grote update waar alles wordt meegenomen als we gaan naar android 12?
Zou het wel tof vinden om mijn Sony telefoon met mijn Sony camera (A7RIII) te kunnen verbinden, en daar Sony wel die External-Monitor app heeft, heb ik blijkbaar alsnog een 3 delige kabelset nodig om hem te verbinden (microhdmi, capturecard, usbc). Waarom er niet gewoon een bruikbaar videosignaal uit de USB-C port komt wat een Sony telefoon kan ontcijferen is mij een raadsel. Vooral omdat deze app claimt dat wel te kunnen: https://monitorplus.cc/
Heb het gedownload, 3 USBkabels geprobeerd, zonder resultaat. Enige wat ik niet 100% zeker van of het correct is ingesteld is USB-OTG. Maar kan daar niks over vinden in de Xperia settings, dus vandaar de vraag. Weet iemand hier iets meer over?
USB OTG settings is iets wat gewoon werkt, dat kan je niet aan/uit zetten. Ik kan bevestigen dat OTG werkt op de Xperia 1 MK 2 die ik heb.eswa schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 08:42:
Weet iemand hier waar ik de USB OTG setting kan vinden?
Weet iemand hier iets meer over?
Ik heb kort op die website van de app gekeken, zo te zien werkt het via liveview. Dus heb je je camera wel in liveview stand staan? Heb je andere settings van je camera bekeken ? Ik heb zelf geen Sony Alpha, maar op zowel m`n Fuji alsmede m`n Nikon kan je instellen wat de camera doet als er iets m.b.t USB is aangesloten. Zoals Mass storage mode, Webcam, niks (alleen opladen) etc. Als je gebruikt maakt van HDMI output, mischien staat je HDMI output signaal te hoog (4K ipv 1080P) Etc. etc.
Ik zou het iig in de hoek zoeken van je camera instellingen.
Er is 1 manier op de Sony monitor app te gebruiken met een USB-C -> USB-C kabel , en dat is als je Sony camera "Direct USB Streaming" ondersteunt. Een snelle Google check, je Sony A7R staat niet tussen het lijstje. Het is nu meer voor nieuwere ILC's zoals de ZV-10 etc.
De Sony monitor app die ze naar de 1 en 5 hebben geport kwam oorspronkelijk v.d Sony Xperia 1 Pro vandaan. Die een (mini) HDMI poort heeft. Daarom was er nooit een capture card voor nodig.
Je kan als je een Elgato camlink hebt (die zie ik voor 89,- euro tegenwoordig, was eerst 109-119, en 50 euro 2e hands +/-) deze via een USB-C adapter aansluiten op je telefoon en dan weer HDMI kabel naar je Alpha.
Deze video legt 3 verschillende methodes om gebruik te maken van de Sony Monitoring app: Waarvan ik er nu al 2 heb verklapt. (USB streaming mode supported camera/Camlink)
Ik heb echter wel een andere app gevonden die het wel kan genaamd Monitor +. Die werkt wel gewoon met 1 usb-c kabel. Gek dat Sony's eigen app toch niet in staat is om het signaal uit de usb-c poort te vertalen.
-knip-eswa schreef op woensdag 17 november 2021 @ 14:16:
Thanks voor de (uitgebreide) antwoorden! Ik denk dat inderdaad de camera het probleem is, in het filmpje wat j e doorstuurde zie ik dat hij een ZV1 gebruikt en daar een instelling op aangeeft die ik niet heb.
Ik heb echter wel een andere app gevonden die het wel kan genaamd Monitor +. Die werkt wel gewoon met 1 usb-c kabel. Gek dat Sony's eigen app toch niet in staat is om het signaal uit de usb-c poort te vertalen.
Nevermind. Is dat weer deze? https://monitorplus.cc/ Die staat niet op Google Play, vandaar dat ik 'm niet kon vinden.
Maar daar had je toch ook problemen mee?
Ah, nog een dingetje. Blijkbaar alleen gericht op video, niet op foto.
[ Voor 20% gewijzigd door Veneficus op 17-11-2021 16:45 ]
[ Voor 92% gewijzigd door Sméagol op 18-11-2021 23:29 ]
Make lovecraft not warcraft.

[ Voor 6% gewijzigd door Sosua op 19-11-2021 19:27 ]
Raar, ik heb alleen moeite met de batterij sinds de laatste update maar dat is wegens 5g, op 4g gezet en het werkt weer topSosua schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 19:27:
Mijn Xperia 1 II is nu echt bijna dood. Scherm begint ook te glitchen. Snel alles op een back-up zetten. Zoeken naar een nieuwe. Al met al toch een teleurstelling dit toestel.
Zelfde probleem gehad met m'n 5 II. Eerst een nieuw scherm, wat niet mocht baten. Nu een nieuw moederbord en het probleem is over. Hij valt nu alleen weer random uit...Sosua schreef op vrijdag 19 november 2021 @ 19:27:
Mijn Xperia 1 II is nu echt bijna dood. Scherm begint ook te glitchen. Snel alles op een back-up zetten. Zoeken naar een nieuwe. Al met al toch een teleurstelling dit toestel.

[ Voor 4% gewijzigd door pjot1 op 25-11-2021 20:46 ]
Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.
En het gekke is, die melding komt juist als ik de functie aanzet, terwijl ik zou verwachten dat ie zou komen als ik die functie uitzet en dan dus om te waarschuwen die functie bestaat. Het lijkt dus wel of dat omgekeerd zit van wat het zou moeten zijn. Of ik snap de bedoeling niet, dat kan natuurlijk ook nog...Troxel schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 15:48:
[...]
Daar heb ik ook al heel erg lang last van, mega irritant (Xperia 5ii). Heeft iemand al een oplossing hiervoor? Die optie uitzetten is ook niets want dan ontgrendelt de telefoon inderdaad als je bijvoorbeeld je telefoon uit de broekzak haalt en toevallig met een vinger langs de vingerafdruk sensor komt ...
Zou graag - zoals bij zovelen telefoons - de werking van het verbinden van onbedoelde aanrakingen wel hebben, maar niet telkens zo'n rare pop-up ...
Nou inderdaad, precies wat ik dus ook niet snap haha! Klinkt iets onbenulligs maar het komt dus zo'n 20x per dag voorbij zo, wat gewoon frustrerend is en de beleving van deze telefoon naar beneden haalt 😬.oetgrunn schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 12:00:
[...]
En het gekke is, die melding komt juist als ik de functie aanzet, terwijl ik zou verwachten dat ie zou komen als ik die functie uitzet en dan dus om te waarschuwen die functie bestaat. Het lijkt dus wel of dat omgekeerd zit van wat het zou moeten zijn. Of ik snap de bedoeling niet, dat kan natuurlijk ook nog...
Ik heb best veel andere Sony producten (Tv, soundbar, koptelefoon, laptop, speaker) waar ik echt super tevreden mee ben. Deze telefoon heeft dat eigenlijk nooit gehaald ... Het dingetje hierboven, maar ook het langdurende issue van (verbinding) uitvallen bij opnemen, en vind de camera echt niet best (veel vage foto's bij beweging of weinig licht, deed mijn China Nubia Z21 echt veel veel beter met zijn 2 lenzen, of de S10e van mijn vriendin). Nou ja, we doen het er maar mee ... Te duur geweest om zomaar weer een nieuwe te kopen 🤔.
De Xperia Pro-I's software gebruikt een iets hogere ISO bij fotos en dus een snellere shutter speed. Ook kan de 1 inch sensor tot 12800ISO. Dus heb je minder last van die wazige foto's waar ik ook wel van baal.Troxel schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 07:03:
[...]
en vind de camera echt niet best (veel vage foto's bij beweging of weinig licht, deed mijn China Nubia Z21 echt veel veel beter met zijn 2 lenzen, of de S10e van mijn vriendin). Nou ja, we doen het er maar mee ... Te duur geweest om zomaar weer een nieuwe te kopen 🤔.
Sony deed altijd alsof we alleen foto's van de natuur maken.
Hier heb ik ook vaak last van gehad, wat helpt 2x dezelfde vinger toevoegen, sindsdien geen last meer gehad van deze melding.Veneficus schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 10:46:
Hebben meer mensen last van een buggy fingerprint reader van de 5 II? Die van mij begon na een jaar te zeuren over een vieze sensor, dat ik 'm moest reinigen, en wou niets meer herkennen. Hardware check gedaan, en de sensor zelf bleek kapot. Dus onder garantie laten fixen (prima service trouwens; thuis opgehaald en binnen een week had ik 'm weer terug). De sensor doet het fysiek weer, maar zeurt nog heel vaak over "vieze" sensor, ook als ik zowel mijn handen als de telefoon goed schoon heb.
Gedaan en tot nu toe geen problemen meer. Fingers crossed...DavidvB schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:47:
[...]
Hier heb ik ook vaak last van gehad, wat helpt 2x dezelfde vinger toevoegen, sindsdien geen last meer gehad van deze melding.
De mijne zag zn vingerafdruksensor helemaal niet meer. Dus de hardware zelf. Dus kon niet eens vingerafdrukken toevoegen. Gister opgestuurd naar dr MobileDavidvB schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:47:
[...]
Hier heb ik ook vaak last van gehad, wat helpt 2x dezelfde vinger toevoegen, sindsdien geen last meer gehad van deze melding.
[ Voor 48% gewijzigd door BrbZrk op 29-01-2022 18:16 ]
Hierbij doei aan iedereen die nog op deze pagina's komen. Ik ga naar de 5III topic.
Online een hoop zaken te vinden (behalve van officiele kanalen), ik weet niet hoe kwetsbaar het allemaal is en dus ook niet hoe ver ik kan gaan.
Problematiek:
- Kabeltjes blijven moeilijk hangen
- Soms werd hij helemaal niet gedetecteerd
Na een eerste voorzichtige poging er wat troep uit kunnen halen, maar niet dat je zegt, poeh, wat veel. Daarna 2 weekjes beter geweest, maar nu weer mis, hem aan de orginele meegeleverde lader hangen geeft nu ook usb foutmeldingen (in strekking, contactjes zijn niet goed, of nat).
Toestel is van januari 2021, anders maar eens leverancier / sony naar laten kijken.
Het formele wat ik kan vinden is:
Maar echt een oplossing lijkt dat op dit moment niet.Mijn oplaadkabel blijft niet goed vastzitten in mijn Sony Xperia 5 II. Wat kan ik doen?
Antwoord:
Over tijd kan het voor komen dat vuil en stof zich ophoopt in de oplaadpoort van je telefoon. Hierdoor kan het zijn dat je kabel niet meer goed blijft zitten en dat opladen niet meer altijd goed gaat. Je kunt dit probleem eenvoudig verhelpen door het opgehoopte vuil en stof voorzichtig te verwijderen. Dit kun je doen met bijvoorbeeld een tandenstoker. Door voorzichtig langs de randen en hoeken binnenin de oplaadpoort te gaan schraap je het opgehoopte vuil weg. Zo kan je oplaadkabel weer verbinding maken met je toestel. Let hierbij wel op dat je geen extra kracht zet, er gewoon langsheen schrapen is vaak al genoeg. Nadat je het vuil hebt weggeschraapt kan het ook nog helpen om nog een keer flink te blazen in de oplaadpoort. Kijk hierbij wel uit dat er geen vocht in de poort komt.
Formele melding is:
/f/image/Fyuh16hBp7y2S4dUG74ICGqu.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 9% gewijzigd door djidee op 27-02-2022 11:00 ]
"Mekker, blaat"
Hoe heb je de usb poort geschoond?djidee schreef op zondag 27 februari 2022 @ 10:41:
Iemand tips of ervaringen om de usb-c aansluiting goed schoon te maken? Gaat om een 5 II
Online een hoop zaken te vinden (behalve van officiele kanalen), ik weet niet hoe kwetsbaar het allemaal is en dus ook niet hoe ver ik kan gaan.
Problematiek:
- Kabeltjes blijven moeilijk hangen
- Soms werd hij helemaal niet gedetecteerd
Na een eerste voorzichtige poging er wat troep uit kunnen halen, maar niet dat je zegt, poeh, wat veel. Daarna 2 weekjes beter geweest, maar nu weer mis, hem aan de orginele meegeleverde lader hangen geeft nu ook usb foutmeldingen (in strekking, contactjes zijn niet goed, of nat).
Toestel is van januari 2021, anders maar eens leverancier / sony naar laten kijken.
Het formele wat ik kan vinden is:
[...]
Maar echt een oplossing lijkt dat op dit moment niet.
Formele melding is:
[Afbeelding]
Ik heb dit probleem ook wel eens gehad in het verleden en toen heb ik met een tandenstoker de poort schoon gemaakt. Daar kwam toen wel wat meer stof uit dan ik verwacht had. Daarmee was het probleem ook meteen opgelost.
Maar als ik jullie beide goed begrijp kun je dus prima ff flink wat kracht zetten en doorzetten. Lijkt wel te werken, maar ook wel de angst dat ik per abuis iets sloop
"Mekker, blaat"
Ik weet trouwens niet of een naald verstandig is. Ik heb wel eens gelezen dat je liever geen metalen materialen moet gebruiken om kortsluiting te voorkomen. Ik weet niet of dat waar is, maar daarom gebruik ik dus een tandenstoker.
Ik ben erg tevreden over de hardware en het biedt daarin alles wat ik nodig heb in een telefoon, echter zie ik dat de telefoon draait op een Build met de Android security update van februari 2021:
/f/image/FVicDMkfcp0qjT81k41e48Ev.png?f=fotoalbum_large)
Wanneer ik in de settings zoek naar een systeemupdate krijg ik de melding dat ik al op de nieuwste versie zit. Hier zie ik dat er al een nieuwe versie bestaat: https://www.sony.com/elec...ia-5-ii/articles/00256794
Hebben jullie enig idee hoe ik een nieuwe update kan forceren? Ik heb ook de Xperia Companion app geprobeerd op m'n PC, maar wanneer ik dan "Software update" selecteer, krijg ik ook het bericht dat ik de nieuwste software versie draai:
/f/image/yYpXpmFF5QuFLDLg3CaG3HUQ.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 21% gewijzigd door Skreem op 02-03-2022 14:40 ]
De volgende stappen volgen doet een factory reset. Het kan ook zonder factory reset, maar dat zou ik niet aanbevelen aangezien er heel wat versies tussen zitten.
1. Download XperiFirm: https://forum.xda-develop...ownloader-v5-6-5.2834142/
2. In XperiFirm, download voor je toestel (XQ-AS52) de Customized EEA-firmware (dubbelklikken op de versie rechts).
3. Download newflasher: https://forum.xda-develop...and-line-flasher.3619426/
4. In de map met de gedownloade firmware gooi je newflasher.exe.
5. BELANGRIJK! Verwijder de bestanden die met persist_ beginnen uit de map met de gedownloade firmware. Verwijder ook partition.zip (niet uitpakken).
6. Open newflasher.exe en volg de stappen. Backup van TA kan je skippen.
7. Na flashen zou je telefoon OK moeten zijn en kan je opstarten. Ik beveel dan aan om 'm gewoon terug uit te zetten en dan via Xperia Companion een software repair te doen, zo ben je helemaal zeker dat alle bestanden juist geflashed zijn.
Feel free om me een bericht te sturen op Messenger als je live hulp nodig hebt (m.me/ambroos). Zolang je geen persist_-dingen flashed kan er in ieder geval weinig misgaan.
[ Voor 4% gewijzigd door AmbroosV op 02-03-2022 19:59 ]
Het is me inmiddels gelukt de nieuwste firmware te flashen volgens de stappen die je hebt beschreven en mijn Xperia zit nu op de laatste build (58.1.A.5.530).
Heb je enig idee of komende updates wel OTA binnen gaan komen, of zal ik die ook op deze manier moeten gaan installeren?
Al de rest komt netjes OTA, toch zeker als je een repair gedaan hebt via Xperia Companion. Eerste OTA kan wat langer duren dan gewoonlijk (15-30 minuten ipv de gewoonlijke 5-10) maar verder merk je geen verschil.Skreem schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 22:03:
@AmbroosV Geweldig! Hartelijk dank voor je snelle reactie en de uitgebreide informatie.
Het is me inmiddels gelukt de nieuwste firmware te flashen volgens de stappen die je hebt beschreven en mijn Xperia zit nu op de laatste build (58.1.A.5.530).
Heb je enig idee of komende updates wel OTA binnen gaan komen, of zal ik die ook op deze manier moeten gaan installeren?
Ik heb in een ver verleden (tijd van de Z3/Z5) stage gedaan bij Sony Mobile in Lund, en dit soort dingen zijn heel normaal daar. Sony is heel erg open met flashen, en heeft het nooit een probleem gevonden dat mensen andere customizations flashen.
Fijn voor je. Ben benieuwd of ík diegene was van wie je m hebt overgenomen.Skreem schreef op woensdag 2 maart 2022 @ 14:11:
Beste Tweakers, ik heb sinds vorige week een Xperia 5 II. Deze heb ik overgenomen van iemand die 'm nieuw had ontvangen via zijn verzekering.
Ik ben erg tevreden over de hardware en het biedt daarin alles wat ik nodig heb in een telefoon, echter zie ik dat de telefoon draait op een Build met de Android security update van februari 2021:
[Afbeelding]
Wanneer ik in de settings zoek naar een systeemupdate krijg ik de melding dat ik al op de nieuwste versie zit. Hier zie ik dat er al een nieuwe versie bestaat: https://www.sony.com/elec...ia-5-ii/articles/00256794
Hebben jullie enig idee hoe ik een nieuwe update kan forceren? Ik heb ook de Xperia Companion app geprobeerd op m'n PC, maar wanneer ik dan "Software update" selecteer, krijg ik ook het bericht dat ik de nieuwste software versie draai:
[Afbeelding]
Zoja, heb je nog garantie tot oktober 2022 he niet vergeten.
De nieuwe versies zijn niet veel beter en de 5 II draaide zelfs koeler bij zware games.
En vaak is het bij Sony zo dat nieuwere software meer bugs heeft. Dus een jaartje achterlopen bij Xperias is handig
Ik denk dat ik 'm van iemand anders heb over genomen, het is een zwarte variant met nog garantie tot maart 2023.BrbZrk schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 17:31:
[...]
Fijn voor je. Ben benieuwd of ík diegene was van wie je m hebt overgenomen.Is het de blauwe variant? Ik heb nu een Xperia 1 III en een 5 III staan voor verkoop.
Zoja, heb je nog garantie tot oktober 2022 he niet vergeten.
De nieuwe versies zijn niet veel beter en de 5 II draaide zelfs koeler bij zware games.
En vaak is het bij Sony zo dat nieuwere software meer bugs heeft. Dus een jaartje achterlopen bij Xperias is handig
Heb inderdaad even getwijfeld tussen de 5 II en 5 III, maar na wat ik las over de Snapdragon 888 dat die wat sneller warm werd en de batterij eigenlijk net zo lang mee gaat als in de 5 III, heb ik toch m'n besluit genomen.
Erg fijn toestel! Blij dat de software nu ook up to date is 😋
Nou, tussen de 5 II en III is er weinig verschil maar je kan ook te ver gaan.AmbroosV schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 19:50:
@Skreem Heb je goed gedaan. Ik ben van een 1 II naar 1 III gegaan (en daarvoor gewoon een 1), en het verschil tussen de II en III is minimaal. Je mist niets.
1 II had geen 120hz en de tele camera is toch wel duidelijk een verschil. Plus de batterij is zeker veel beter.
Sony Vaio VPC-F11Z1E, i7-720QM - 8GB Ram - 500GB Samsung - Blu-ray Burner - W7 Home Premium - 1920*1080 Premium Display
Hij staat bij mij ook klaar inderdaad. Alleen ben wel een beetje huiverig om gelijk op de de Android 12 bandwagon te springen. Initieel was Android 11 super buggy op m'n vorige telefoon en ik heb zomaar een vermoeden dat dit bij deze release ook het geval is.Hein W schreef op maandag 7 maart 2022 @ 07:35:
Android 12 is beschikbaar voor de 1 II. Versie 58.2.A.0.899
Sinds vanochtend staat bij mij de update klaar. Als jij hem nog niet ziet kan het zijn dat je een andere firmware customization hebt...avec_style schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:06:
Is Android 12 ook al in NL uitgekomen? Mijn telefoon ziet namelijk nog geen updates.
ALTICE FR PT
Customized UK
O2 Pay monthly UK
Customized EU
Customized US
Nou dat duurde niet lang... als Tweaker zijnde wil je natuurlijk wel het allernieuwste...Dutchy007 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 09:12:
[...]
Hij staat bij mij ook klaar inderdaad. Alleen ben wel een beetje huiverig om gelijk op de de Android 12 bandwagon te springen. Initieel was Android 11 super buggy op m'n vorige telefoon en ik heb zomaar een vermoeden dat dit bij deze release ook het geval is.
Eerste impressie is goed. Lijkt sneller dan Android 11 (alhoewel dat misschien komt door de nieuwe animaties). Het Android Quick Settings panel (drag down) is even wennen, maar voldoet.
Waar ik niet over te spreken ben zijn de notifcaties. Deze lijken een soort van Apple rip-off. De rechthoekige zagen er naar mijn mening wat professioneler uit.
Ook als je je notificaties inziet (pulldown menu dus) dan loopt het 'witte' gewoon door. Dit maakt het nou niet bepaald netjes....
Google is een vreemde richting uit aan het gaan.