Ik moet zeggen dat het (zelfs naar gemiddelde Android begrippen) slechte update beleid van Sony voor mij wel degelijk een reden is geworden om niet meer voor Sony te gaan (naast de exorbitante prijzen).
Mijn nog geen 2 jaar oude Sony Xperia 5 II is in augustus ter ziele gegaan doordat ik ermee was gaan zwemmen. Alle klepjes zaten 100% dicht en toestel zat in een hoesje, maar toch was er water binnen gedrongen. Gevolg: Binnen een paar uur was het ding aan de binnenkant helemaal gaan corroderen, wat je zelfs door de cameralenzen heen kon zien.
Ik heb hem toen bij Dynafix (drmobile) aangemeld. Omdat reacties én bevestiging totaal uit bleven en zelfs de door mij gekozen (en betaalde) ophaaldag niet werden gehaald, heb ik ondertussen uit nood maar een Samsung Galaxy S21-FE gekocht.
Nou haat ik in principe Samsung (vooral vanwege de bloatware en de PWM-dimming van het scherm op veel te lage frequentie), maar wilde toch echt snel iets vervangends hebben, en voor het geld bood Samsung (helaas) toch de beste performance/features.
Nou is inmiddels Dynafix toch in actie gekomen en ik heb een week of 2 nadat de Xperia 5 II werd opgehaald, een hagelnieuw examplaar terug gekregen onder garantie. Wat dat betreft, ondanks de slechte doorlooptijd, toch een perfecte service!
Toch heb ik het toestel nu niet meer terug in gebruik genomen, ben ik bij de Samsung S21-FE gebleven en overweeg ik de Xperia 5-II te verkopen. Hoofdredenen, met de belangrijkste eerst:
* Samsung Galaxy S21-FE zal nog tot rond 2025 updates ontvangen! Updates voor Xperia 5 II lijken nu al uit te blijven, na nog geen 2 jaar
* Helderheid van scherm van de 5 II in daglicht viel altijd wel tegen. Scherm van Galaxy S21-FE is briljant, zo helder.
* Toch te veel gewend geraakt aan het draadloos laden van de S21-FE.
* Toch even net een maatje bredere scherm van S21-FE is toch wel fijn.
Nou haat ik nog steeds Samsung hoor. Want in de avond (bij lagere helderheid) vermoeit het scherm van de S21-FE mijn ogen toch behoorlijk, door de voor mij zichtbare 'stroboscopisch' lage PWM-frequentie van het scherm. En de speakers in de S21-FE klinken toch een stuk minder vol dan de Xperia 5-II speakers.
Nou weet ik dat de Xperia 5-IV inmiddels ook draadloos laden heeft en volgens reviews is het scherm tegenwoordig een stuk helderder in daglicht. En volgens diezelfde reviews is, wat betreft PWM, het scherm van de Xperia 5 IV nog steeds heerlijk rustig, in vergelijking met andere toestellen met OLED.
Maar ik kan het gewoonweg niet meer over m'n hart verkrijgen om tegen de 1000 euro uit te geven aan een toestel dat ik over 2 jaar qua updates alweer mag afschrijven. En dat er dan op een gegeven moment geen Android versie updates meer komen is nog tot daar aan toe, maar beveiligingsupdates zouden gewoon verplicht 5 jaar gegeven moeten worden.
Maar goed, mocht de 5-IV ooit via goede deals nog eens voor rond de 550 euro beschikbaar komen, wie weet gaat het dan toch weer kriebelen

.
Maar kom op Sony.... get your shit together.
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk