Maar de Edge app die jij noemt, is een basis feature. Dat is helemaal niks "extra's" Wij als consument verwachten niet anders meer dan dat camera brand x,y,z een app heeft om hun camera te connecten met je smartphone. Als ik de reviews op de app pagina moet geloven is iedereen daar vrij negatief over dat het een vreselijke app is dat basis features mist voor wat men verwacht in een dergelijke app en dan ook vs de competitie.
Nu we het over "kijken vanuit de basis" hebben. Is dit mijn grote issue met Sony op dit moment.
Hier komt een rant !
Ik ben super tevreden met mijn Xperia 1 II en zou het niet ruilen voor een ander toestel dat nu op de markt is. Maar dat gezegd te hebben vind ik oprecht dat Sony met hun extreme focus op fotografie m.b.t de 1 MK2 alsnog wederom een halfgebakken poging heeft gedaan. Want ook daar mis ik namelijk dingen in de basis.
Geen focus peaking, waarom geen HDR toggle in de normale camera app (maar wel in de normale video) en is dat alleen voor de pro app? Die HDR toggle zat wel op vorige toestellen. Waarom is de photo pro app shortcut layout niet customizable? Immers dit kan gewoon wel al op de Alpha camera's waar je deze menu systeem vandaan haalt. Had ik juist persoonelijk daar HDR ingezet. Nu moet je in menu's duiken om het aan/uit te zetten en/of aan te passen. Helemaal *** aangezien ze 2x exposure comp hebben (button+slider) wat onnodig is. Waar zijn mijn extended controls voor contrast, highlights, shadows, hue en sharpness?
Dan is het jammer dat Sony niet zelf tegelijkertijd met de release een "filter case" verkoopt. Sony zelf verkoopt ND filters met Zeiss branding, prima excuus dus als ze een case bouwden voor klassieke circular filters, immers een 44 of een 52mm zou alle 3 de sensors kunnen dekken. Of je maakt iets customs met een magnetic system. Denk aan dat spul wat je op een Osmo pocket doet. Heus wel dat Sony weet dat hun telefoons nou 1 maal zo goed als geen fatsoenelijke 3rd party support heeft in dit soort zaken. Moment, Polar Pro, zelfs Dbrand zijn totaal niet geintreseerd in Sony. Voor een bedrijf als Sony lijkt mij het ontwerp van zo`n case kinderspel. Maar we hebben het niet, en daarom is de cinema pro app niet bruikbaar op zonnige dagen.
100% zeker weten dat de 1 II veel harder had ingeslagen bij de massa die graag hun camera voor video vlogs gebruiken i.s.m een portable gimbal. En daar weer een gemis, waarom heeft Sony niet ervoor gezorgd om met DJI te werken dat de Osmo mobile 4 compatible is met de Sony?
Zo heb ik nog 10 andere "quick wins" die er gewoon in hadden moeten zitten op launch, als je focus echt fotografie was. Behalve de case, gewoon allemaal software-matige dingen zijn. Dus ja, ik ben enorm sceptisch tegenover "waardevolle toevoegingen" die Sony kan invullen met hoe ik ze te werk zie gaan over de jaren heen. Ik verwacht zelf niet dat de photo pro echt significante wijzigen zult ontvangen meer. Anders hadden we dat al gehad. (like i said, bovenstaande suggesties m.u.v DJI is echt minor quick wins)
[
Voor 16% gewijzigd door
lithiumangel op 03-10-2020 20:34
]