Het is mij ook opgevallen dat muziek over bluetooth een heel stuk beter klinkt dat op mijn vorige telefoon (Samsung). Het lijkt wel of Sony een hogere bitrate gebruikt. Een nadeel die ik heb ondervonden is echter dat wanneer ik audio afspeel via de carkit dat dan het geluid in het begin even hapert. (Dat had de Samsung dan weer niet)
Stand van zaken met mijn eigen issues met de 1 II tot zover.
1. Ingebouwde alarm clock heeft een leuke functie om Google routines te integreren. Werkt echter niet, troubleshooting laat zien dat de commando's niet langskomen bij google aldus assistant activity page.
2. Batterij is nog flink ondermaats. Met zeer licht gebruik 2,5 uur SOT en dan 36% left ? Tijdens kantoor uren gebruik ik m`n telefoon amper. Staat hij op een stabiele wifi netwerk met goed signaal en ook een goed 4G signaal. Mischien "meer charge cycles" doen oid ??
Ik merk een 1,5 a 2% idle drain per uur. Desondanks er weinig gesynced word. Alleen Gmail, Calendar, Whatsapp en Telegram. FB staat op restricted (dus geen background) Whatsapp staat weliswaar op 4,5 uur actief ; maar dat komt omdat ik whatsapp for web gebruik om mijn berichtjes op m`n desktop af te handelen, niet op het toestel. Is tevens "maar" 4%. Spotify 1,5 uur was tijdens m`n commute gister avond waarbij ik alleen naar muziek heb geluisterd waarvan ik weet dat het op de SD kaart staat. (old habit, lokaal zetten van veel gebruikte media om roaming te beperken gezien ik vaak in `t buitenland zat)
Ter vergelijking staat m`n XZ3 nu geconfigureerd voor werk (Gmail/Calendar/teams/outlook/MFA/whatsapp) en die heeft 32 uur op de teller, 30 mins SOT en 88% left. De idle drain per uur is zeer laag, terwijl er zeker 30 notificaties p/u word verstuurd ernaar.
Ik ben best bezorgd als ik de tijd heb van het weekend om aan heavy use te doen wat de batterij dan doet
Trouwens hoezo is het met elke toestel dat als je de app batt usage percentages optelt het nooit klopt? Zelfs op iphones niet. Het hele tabelletje bij elkaar opgeteld is geen 64%
Zijn er dingen die onmeetbaar zijn ?
1. Ingebouwde alarm clock heeft een leuke functie om Google routines te integreren. Werkt echter niet, troubleshooting laat zien dat de commando's niet langskomen bij google aldus assistant activity page.
2. Batterij is nog flink ondermaats. Met zeer licht gebruik 2,5 uur SOT en dan 36% left ? Tijdens kantoor uren gebruik ik m`n telefoon amper. Staat hij op een stabiele wifi netwerk met goed signaal en ook een goed 4G signaal. Mischien "meer charge cycles" doen oid ??
![]() | ![]() |
Ik merk een 1,5 a 2% idle drain per uur. Desondanks er weinig gesynced word. Alleen Gmail, Calendar, Whatsapp en Telegram. FB staat op restricted (dus geen background) Whatsapp staat weliswaar op 4,5 uur actief ; maar dat komt omdat ik whatsapp for web gebruik om mijn berichtjes op m`n desktop af te handelen, niet op het toestel. Is tevens "maar" 4%. Spotify 1,5 uur was tijdens m`n commute gister avond waarbij ik alleen naar muziek heb geluisterd waarvan ik weet dat het op de SD kaart staat. (old habit, lokaal zetten van veel gebruikte media om roaming te beperken gezien ik vaak in `t buitenland zat)
Ter vergelijking staat m`n XZ3 nu geconfigureerd voor werk (Gmail/Calendar/teams/outlook/MFA/whatsapp) en die heeft 32 uur op de teller, 30 mins SOT en 88% left. De idle drain per uur is zeer laag, terwijl er zeker 30 notificaties p/u word verstuurd ernaar.
Ik ben best bezorgd als ik de tijd heb van het weekend om aan heavy use te doen wat de batterij dan doet
Trouwens hoezo is het met elke toestel dat als je de app batt usage percentages optelt het nooit klopt? Zelfs op iphones niet. Het hele tabelletje bij elkaar opgeteld is geen 64%

[ Voor 47% gewijzigd door lithiumangel op 23-07-2020 16:05 ]
Klik eens op de 3 puntjes rechtsboven om de optie te tonen om alles te laten zien.[b]lithiumangel in "[Sony Xperia 1 II (mk2)] Ervaringen & Discussie"
Trouwens hoezo is het met elke toestel dat als je de app batt usage percentages optelt het nooit klopt? Zelfs op iphones niet. Het hele tabelletje bij elkaar opgeteld is geen 64%Zijn er dingen die onmeetbaar zijn ?
Screen 17%avec_style schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 17:35:
[...]
Klik eens op de 3 puntjes rechtsboven om de optie te tonen om alles te laten zien.
Mobile network stand-by 5%
Wifi 5%
Phone idle 4%
Zijn erbij gekomen.
Handig. Maar alsnog, het totale plaatje van vebruik, vs wat er staat dat ik over heb klopt nog steeds niet. 58% is het totaal wat ik overal bij optel met de expanded view. En ik zit nu op 29% left. Dus waar is die 13% gebleven ?
Zoals ik al in m`n post zei; dit klopt bij geen enkele telefoon die ik ooit gehad hebt/nog heb. Genoeg androids/IOS telefoons en tablets gehad/nog liggen in de kast. En nooit heb ik een telefoon gehad die het totaal plaatje goed raporteerde, zelfs IOS niet. Normaal let je er niet veel op, maar heel vervelend als je drain issues wilt oplossen.
[ Voor 75% gewijzigd door lithiumangel op 23-07-2020 20:51 ]
Wellicht dat 3rd party apps helpen?
Ik weet zelf niet welke het beste zijn. Maar als je op zoek bent naar battery drain dan heb je meestal root nodig om echt diepgaand onderzoek te doen.
Ik weet zelf niet welke het beste zijn. Maar als je op zoek bent naar battery drain dan heb je meestal root nodig om echt diepgaand onderzoek te doen.
Yes , root heb je idd nodig om wakelocks te analyseren. Daar heb ik absoluut geen zin in, te oud voor dat soort shit nuavec_style schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 19:26:
Wellicht dat 3rd party apps helpen?
Goed, heb het toestel sinds afgelopen vrijdag en ik ga letterlijk mijn 3e charge cycle doen; zo weinig tijd had ik deze afgelopen week om het toestel zelfs fatsoenelijk te gebruiken.
Mischien heeft het nog geen tijd gehad om de system tracing te analyseren en dingen te optimaliseren in de achtergrond. Ga het de komende 3 dagen flink proberen te gebruiken, en zowieso van het weekend de camera ook goed aan de tand te voelen en dan een conclusie maken en dan kan ik een fatsoenelijke review schrijven.
[ Voor 6% gewijzigd door lithiumangel op 23-07-2020 22:16 ]
De mediamarkt heeft dit toestel niet eens in de winkel (zwolle niet in ieder geval).Roger-tweaker schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 11:38:
Ben benieuwd naar de verkoopcijfers van de Xperia 1 ii.. Ik hoop op een succes voor Sony, maar ik zie er weinig om me heen. Ondanks enkele bugs ben ik heel erg blij met het toestel en is de 21:9 nu helemaal fijn. (Moest eerst wennen en nu voelen andere telefoons veel onhandiger)
Ook qua hoesjes is er niet erg veel keus.
Ook op verschillende webshops is er niet veel te vinden, laat staan in de winkels zelf.
Dus denk dat er weinig van verkocht gaan worden..
[ Voor 8% gewijzigd door 038Robijno op 23-07-2020 23:34 ]
[ Voor 42% gewijzigd door 038Robijno op 23-07-2020 23:35 ]
Hoop dat ze het aantal "nits" kunnen verhogen en "face unlock" gaan of kunnen toevoegen.Brotuck schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 08:53:
Volgens een topic op XDA krijgen we RAW support in de volgende update !
Versie: 58.0.a.3.88
[ Voor 3% gewijzigd door 038Robijno op 24-07-2020 00:19 ]
Enige MediaMarkt die hem heeft is Bijlmer en daar sta ik de komende 3 dagen of ieder weekend. Maar als je hem wilt zien kan dat via het personeel.038Robijno schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 23:31:
[...]
De mediamarkt heeft dit toestel niet eens in de winkel (zwolle niet in ieder geval).
Ook qua hoesjes is er niet erg veel keus.
Ook op verschillende webshops is er niet veel te vinden, laat staan in de winkels zelf.
Dus denk dat er weinig van verkocht gaan worden..
We hebben namelijk een demo model. Vodafone en T-Mobile hier in kleine steden(50k ish) hebben hem ook dus je kan gewoon langs gaan bij je lokale provider. 70% kans dat hij hem heeft.
groetjes van de hardware freak. PS: als je deze comment/bericht useful vond, laat een +je achter :)
Nits is een beperking van de hardware. Als ze er in software meer uitknijpen ga je met burn-in te maken krijgen. Dat het display wat achter loopt op de concurrentie qua helderheid heeft waarschijnlijk met de absurd hoge density te maken. Qua density loopt het display stevig voor.038Robijno schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 00:06:
[...]
Hoop dat ze het aantal "nits" kunnen verhogen en "face unlock" gaan of kunnen toevoegen.
Face unlock: not going to happen. Zit niet meer in stock Android omdat het enorm onveilig is met enkel een gewone front cam, en Sony heeft nog maar een heel klein ontwikkelteam over. Sony smartphones zijn stock Android + video/audiofeatures en verder niets (qua software).
Waar halen jullie goede resolutie/aspect ratio wallpapers vandaan?
Heb even zitten zoeken, maar kan de standaard foto's die je.bij de xperia 1II krijgt alleen vinden.
Heb even zitten zoeken, maar kan de standaard foto's die je.bij de xperia 1II krijgt alleen vinden.
Dan houd ik mijn S20 ultra maar.. heb ik voor mijn gevoel een betere smartphone aan.AmbroosV schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 00:42:
[...]
Nits is een beperking van de hardware. Als ze er in software meer uitknijpen ga je met burn-in te maken krijgen. Dat het display wat achter loopt op de concurrentie qua helderheid heeft waarschijnlijk met de absurd hoge density te maken. Qua density loopt het display stevig voor.
Face unlock: not going to happen. Zit niet meer in stock Android omdat het enorm onveilig is met enkel een gewone front cam, en Sony heeft nog maar een heel klein ontwikkelteam over. Sony smartphones zijn stock Android + video/audiofeatures en verder niets (qua software).
Ik google direct op mijn telefoon op "OLED wallpaper phone" - staat genoeg tussen. Of je kan resplash instaleren waar hele hoge kwaliteit foto's op staan.Kashika schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 01:24:
Waar halen jullie goede resolutie/aspect ratio wallpapers vandaan? Heb even zitten zoeken, maar kan de standaard foto's die je.bij de xperia 1II krijgt alleen vinden.
Iemand deze 'review' gezien?
https://www.nu.nl/reviews...aar-heeft-topcameras.html
Wat een belachelijk slecht verhaal...
Zou die Tweakers review niet ook langzaam online moeten komen trouwens?
Zou die Tweakers review niet ook langzaam online moeten komen trouwens?
Toen ik dit stukje al las: " Ook past de telefoon niet in mijn broekzak, jaszak of kleine schoudertas waardoor ik elke keer dat ik snel even de deur uit wilde een flinke tas moest meesjouwen. " Moest ik toch echt afhaken voor een minuut. Flink overdreven.RamonRJC schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 14:29:
Iemand deze 'review' gezien?
Met een Spigen Rugged armor case, past ie prima in m`n broekzak, hoody/jas sidepocket, en zelfs in mijn allerkleinste schouder (sling) tas, wat een modern Dayfarer is. Een echt kleine (maar lekker rainproof) tasje puur voor je daily essentials.
Er word zo hard overdreven alsof het toestel met z`n 21:9 een monolith is

:strip_exif()/f/image/viWfxAvQYZ07rk5sErCqz2Ci.jpg?f=fotoalbum_large)
De rest van het review TLDR : Camera voor gevorderde fotografen, scherm lekker voor films, handige headphone jack maar ik kan er niet goed op typen omdat het scherm te dun is

Mocht dat laatste ECHT een concern zijn geweest voor de reviewer dan is er altijd in 9/10 keyboards op android de mogelijkheid om de size en layout te wijzigen; dus veel moeite voor personalitie heeft men niet genomen.
[ Voor 6% gewijzigd door lithiumangel op 25-07-2020 16:51 ]
Dit was geen review. Dit was een verveelde iphone gebruiker die totaal geen moeite heeft gedaan. Dit was een aanfluiting.
Just here for the fun
Nog even wat vergelijkings materiaal tussen een S20 en de Sony 1 II die ik gisteren even snel geschoten had nadat het weer voor een uurtje best aangenaam was.
Allebei op hun default camera app, vol-automatish (lees: zonder aanwijzen waar ik op wil focusen/brightness aanpassen) - bij de S20 stond scene optimizer uit.
Nog even een opmerking voordat je aan de foto's begint. Ik heb het met enkele scenes getest. En er is geen verschil te zien op de Sony tussen de normale camera app en de photo pro app op auto
(dynamic range optimizer op HDR stand)
Ik kan WEL bevestigen wat een andere Tweaker ook is opgevallen in deze topic.
Dat de brightness van het scherm is beduidend lager is de Photo Pro app, t.o.z andere apps (normale camera/andere apps) - Resultaat: Vandaag op een bewolkte dag, nieteens zonnig/fel. Was de photo pro app zeer slecht zichtbaar. Adaptive brigthness aan, en die stond voluit. Dit moet gewoon opgelost worden.Schakelen naar een andere app, zoals de normale camera. En helderheid ging weer naar wat het moest. Ik ga even zien hoe ik dit bij Sony kan aankaarten, mischien officiele forum ?
Enfin. Voor elke set is de Sony telkens de eerste/bovenste foto.
Set 1
Sony: ISO 64, 1/600 F1/.7 @ 5.11mm
Samsung: ISO 50,1/600 F1/.8 @ 5.4mm
:strip_exif()/f/image/TTU07wUNL8LH7pkzCgP9jPcm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fOH8cTWBaolbnjvWCSM7CFw0.jpg?f=fotoalbum_large)
Set 2
Sony: ISO 50 1/320 F/2.2 @ 2.67mm
Samsung ISO 50 1/500 F/2.2 @2.2mm
:strip_exif()/f/image/mjoP5Xp5ooGuwrAUsav2OMnH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/x1v9ztB8nlv3KN78HKctqBEU.jpg?f=fotoalbum_large)
Set 3
Sony:ISO 64 1/1250 F/1.7 @ 5.11mm
Samsung ISO 50 1/600 F/1.8 @ 5.4mm
:strip_exif()/f/image/iJCoaSMpOq1Ct89PZHK7CXu3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SCvsgl5MpH8NrBqOenj6WsGu.jpg?f=fotoalbum_large)
Set 4
Sony: ISO 25 1/320 F2/.4 @6.95mm
Samsung ISO 50 1/500 F/2 @5.9mm
:strip_exif()/f/image/4JJVAKB1T4U6yi63mi5ZPrLC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vrpNV4fPWeB2AyFZZacFNJQd.jpg?f=fotoalbum_large)
Set 5
Sony:ISO 50 1/600 F/2.2 @2.67mm
Samsung ISO 50 1/600 F/2.2 @2.2mm
:strip_exif()/f/image/ETAUPlTJKYXGSvF7yCohQPOs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wcIaU7yjUFJPpGsEVgbqcBxI.jpg?f=fotoalbum_large)
Set 6
Sony:ISO 80 1/60 F/1.7 @5.11mm
Samsung ISO 50 1/125 F1/.8 @5.4mm
:strip_exif()/f/image/ZLE9MpDLw1cCh6fP3ttIciOJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ycvx0B2y54p5elZsVP0rZGjv.jpg?f=fotoalbum_large)
Set 7
Sony:ISO 50 1/250 F/1.7 @5.1mm
Samsung ISO 50 1/400 F/1.8 @5.4mm
:strip_exif()/f/image/QPKtyvWSJLZ7KlFPNsqEAFo1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nDyOaDAcNZFSbqCbbNyPqXhu.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij de onderstaande foto's heb ik geen vergelijking geschoten, maar hier nog wat shots v.d Sony.
:strip_exif()/f/image/Q0LKPIKC1VUFGOMNt8LASIPR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/E8gnJlUUGpRHd0ZejvAVttNc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fN1LH6pPilWcPRDpWNDMCERf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iBbgQuRFlRIJOOqYU7DvNl3Z.jpg?f=fotoalbum_large)
Allebei op hun default camera app, vol-automatish (lees: zonder aanwijzen waar ik op wil focusen/brightness aanpassen) - bij de S20 stond scene optimizer uit.
Nog even een opmerking voordat je aan de foto's begint. Ik heb het met enkele scenes getest. En er is geen verschil te zien op de Sony tussen de normale camera app en de photo pro app op auto
Dat de brightness van het scherm is beduidend lager is de Photo Pro app, t.o.z andere apps (normale camera/andere apps) - Resultaat: Vandaag op een bewolkte dag, nieteens zonnig/fel. Was de photo pro app zeer slecht zichtbaar. Adaptive brigthness aan, en die stond voluit. Dit moet gewoon opgelost worden.Schakelen naar een andere app, zoals de normale camera. En helderheid ging weer naar wat het moest. Ik ga even zien hoe ik dit bij Sony kan aankaarten, mischien officiele forum ?
Enfin. Voor elke set is de Sony telkens de eerste/bovenste foto.
Set 1
Sony: ISO 64, 1/600 F1/.7 @ 5.11mm
Samsung: ISO 50,1/600 F1/.8 @ 5.4mm
:strip_exif()/f/image/TTU07wUNL8LH7pkzCgP9jPcm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fOH8cTWBaolbnjvWCSM7CFw0.jpg?f=fotoalbum_large)
Set 2
Sony: ISO 50 1/320 F/2.2 @ 2.67mm
Samsung ISO 50 1/500 F/2.2 @2.2mm
:strip_exif()/f/image/mjoP5Xp5ooGuwrAUsav2OMnH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/x1v9ztB8nlv3KN78HKctqBEU.jpg?f=fotoalbum_large)
Set 3
Sony:ISO 64 1/1250 F/1.7 @ 5.11mm
Samsung ISO 50 1/600 F/1.8 @ 5.4mm
:strip_exif()/f/image/iJCoaSMpOq1Ct89PZHK7CXu3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SCvsgl5MpH8NrBqOenj6WsGu.jpg?f=fotoalbum_large)
Set 4
Sony: ISO 25 1/320 F2/.4 @6.95mm
Samsung ISO 50 1/500 F/2 @5.9mm
:strip_exif()/f/image/4JJVAKB1T4U6yi63mi5ZPrLC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vrpNV4fPWeB2AyFZZacFNJQd.jpg?f=fotoalbum_large)
Set 5
Sony:ISO 50 1/600 F/2.2 @2.67mm
Samsung ISO 50 1/600 F/2.2 @2.2mm
:strip_exif()/f/image/ETAUPlTJKYXGSvF7yCohQPOs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wcIaU7yjUFJPpGsEVgbqcBxI.jpg?f=fotoalbum_large)
Set 6
Sony:ISO 80 1/60 F/1.7 @5.11mm
Samsung ISO 50 1/125 F1/.8 @5.4mm
:strip_exif()/f/image/ZLE9MpDLw1cCh6fP3ttIciOJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ycvx0B2y54p5elZsVP0rZGjv.jpg?f=fotoalbum_large)
Set 7
Sony:ISO 50 1/250 F/1.7 @5.1mm
Samsung ISO 50 1/400 F/1.8 @5.4mm
:strip_exif()/f/image/QPKtyvWSJLZ7KlFPNsqEAFo1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nDyOaDAcNZFSbqCbbNyPqXhu.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij de onderstaande foto's heb ik geen vergelijking geschoten, maar hier nog wat shots v.d Sony.
:strip_exif()/f/image/Q0LKPIKC1VUFGOMNt8LASIPR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/E8gnJlUUGpRHd0ZejvAVttNc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fN1LH6pPilWcPRDpWNDMCERf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iBbgQuRFlRIJOOqYU7DvNl3Z.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fH9py0FfS24V6wAFcfnT66gV.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 21% gewijzigd door lithiumangel op 25-07-2020 17:42 ]
Ik krijg geen 21:9 ratio wallpapers in een normale resolutie gevonden. Meestal zijn ze ook voor monitoren waardoor de afbeelding niet verticaal is.lithiumangel schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 12:45:
[...]
Ik google direct op mijn telefoon op "OLED wallpaper phone" - staat genoeg tussen. Of je kan resplash instaleren waar hele hoge kwaliteit foto's op staan.
Of verkijk ik me teveel op scherpte?
Bedankt voor de vergelijkingfotos.lithiumangel schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 17:21:
Nog even wat vergelijkings materiaal tussen een S20 en de Sony 1 II die ik gisteren even snel geschoten had nadat het weer voor een uurtje best aangenaam was.
Het valt mij als leek op dat de kleuren bij Samsung een stuk feller zijn. Dan kan mooi zijn maar is waarschijnlijk minder realistisch. (ik zeg waarschijnlijk omdat niet er niet bij was en het dus niet kan vergelijken met hoe de objecten er in het echt uitzagen). Ik denk dus dat de Sony levensechte kleuren heeft.
Ik ben benieuwd wat anderen ervan vinden.
Ik ben trouwens die tweaker die aangaf dat de helderheid afneemt als je de pro app opent. Ik ben blij dat het ook anderen opvalt. Hopelijk fixt Sony dat met de volgende update.
Yes, de Sony kleuren zijn meer natuur getrouw met hoe de scene was. Het was redelijk fel, dus voor de ogen was het blauw in de lucht ook meer lichtig van kleur dan echt diepblauw waar de Samsung naartoe wilt gaan.avec_style schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 19:26:
[...]
Bedankt voor de vergelijkingfotos.
Het valt mij als leek op dat de kleuren bij Samsung een stuk feller zijn. Dan kan mooi zijn maar is waarschijnlijk minder realistisch.
Beide exemplaren kijk ik op een color calibrated LG paneel van 34 inch. Dit voor mijn fotografie werk die je hier kan zien: www.gwennyruiz.nl. Je merkt het vooral in de lucht bij de foto's rondom Westerkerk. Het gaat bij Samsung zo ver, dat de hue van het blauw geshift.
Ik hoop het ook, ik zal het iig aangeven bij Sony via hun Forum dit weekend. Ik heb de cinemapro app nog niet geopend, mischien is het daar ook zo. Zal het morgen uit testen buitenshuis.avec_style schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 19:26:
[...]Ik ben trouwens die tweaker die aangaf dat de helderheid afneemt als je de pro app opent. Ik ben blij dat het ook anderen opvalt. Hopelijk fixt Sony dat met de volgende update.
Wat algemene opmerkingen bij de normale camera apps van beide toestellen.
- Samsung maakt betere belichtings keuzes om highlights te preserven.
- Sony neigt meer naar een warmere whitebalance, terwijl Samsung naar de koelere kant neigt.
- Samsung heeft veel minder last van flaring
- Sony gebruikt typish iets hogere auto-ISO voor iets hogere shutter t.o.z Samsung
- Samsung zijn telephoto lens is scherper (en nee dit ligt niet aan de auto-sharpening)
- De Sony telephoto lens is wel langer, maar desondanks is de Samsung beter imo
- De Sony ultra-wide is minder distorted dan die van Samsung
-Samsung maakt sneller snaps,klik en je kan gelijk de volgende schieten.
Soms op de Sony zie je "processing photo" ziet en ff moet wachten voor een seconde of 1,5.
Gebeurd niet vaak genoeg om irritant te zijn. Ik heb het nooit bij photo pro gezien.
[ Voor 13% gewijzigd door lithiumangel op 25-07-2020 21:43 ]
Ik weet niet meer of Samsung ook RAW formaat geeft ?
Maar zodra Sony dat gaat doen (bij de volgende firmware update), dan verwacht ik nog meer verschil in het vergelijk van foto's. Mits je uiteraard een Adobe Photoshop oid gebruikt.
Dat processing photo heb ik trouwens ook met de photo pro app in de vorm van een cirkeltje.
Echter laat ik naar een extern SD kaartje wegschrijven, dus misschien dat de delay daarin zit.
Persoonlijk vind ik de foto's van de Sony mooier dan die van de Samsung. Die maakt alle kleuren me net iets te veel overdreven.Daar is Huawei ook trouwens erg goed in, dat overdrijven van kleuren
Maar zodra Sony dat gaat doen (bij de volgende firmware update), dan verwacht ik nog meer verschil in het vergelijk van foto's. Mits je uiteraard een Adobe Photoshop oid gebruikt.
Dat processing photo heb ik trouwens ook met de photo pro app in de vorm van een cirkeltje.
Echter laat ik naar een extern SD kaartje wegschrijven, dus misschien dat de delay daarin zit.
Persoonlijk vind ik de foto's van de Sony mooier dan die van de Samsung. Die maakt alle kleuren me net iets te veel overdreven.Daar is Huawei ook trouwens erg goed in, dat overdrijven van kleuren
[ Voor 18% gewijzigd door Brotuck op 25-07-2020 20:56 ]
Just here for the fun
Ja, de Samsung heeft een optie voor RAW. Schiet dan RAW+JPEG tegelijk. Maar alleen als je de pro mode gebruikt en de optie aan hebt staan voor RAW.Brotuck schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 20:55:
Ik weet niet meer of Samsung ook RAW formaat geeft ? Dat processing photo heb ik trouwens ook met de photo pro app in de vorm van een cirkeltje. Echter laat ik naar een extern SD kaartje wegschrijven, dus misschien dat de delay daarin zit.
Voor mij gaat het toevoegen van RAW support op de Sony iig niks doen. Ook al ben ik redelijk serieus kwa fotografie (zie portfolio link in vorige post) ben ik absoluut ben niet van plan om RAW foto's van een telefoon te gaan bewerken; ook al heb ik toegang tot LR mobile i.s.m Creative Cloud abbo.
JPEG's i.c.m. VSCO is meer als genoeg mocht ik iets willen bewerken van de telefoon. Omdat de Sony wat neutraler schiet komt dat alleen maar te beter uit voor editen naar je eigen look.
Lijkt me zowieso een nachtmerrie om RAW's naast JPEG's te hebben op een telefoon mbt file management.
Hoe kan ik snel alleen de RAWs kiezen die ik niet meer wil gebruiken ? etc.
Goed punt in ieder geval. Ik schiet ook naar een MicroSD kaart op de Sony, en bij de Samsung direct op interne opslag. Ik zal dit morgen even aanpassen en uittesten, aangezien ik morgen van plan ben een paar uurtjes rond te lopen en wat fotografie ermee te doen. Helaas, verwacht ik niet dat dit het probleem oplost.
Als ik kijk naar m`n XZ3, heb ik altijd direct naar (dezelfde) SD kaart geschoten, en dat toestel doet 19MP foto's ipv 12MP en was nooit een issue.
[ Voor 26% gewijzigd door lithiumangel op 26-07-2020 01:35 ]
Beetje sneu dit:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7H1ePlfnJfhCfxv8DcpTRxpc.jpg?f=user_large)
In de Sony Nieuws Suite wordt "NineForNews" gebruikt als bron onder lifestyle/gezondheid. NfN is één van de "alternatief nieuws" sites waar alle wakkere kritische Nederlanders fanatieke samenzweringsgekkies rondhangen. Corona is een hoax van de regering en je moet lekker elkaar gaan knuffelen, chemtrails, etc.@Mister Hardware Zou je echt willen adviseren dit eruit te laten halen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7H1ePlfnJfhCfxv8DcpTRxpc.jpg?f=user_large)
In de Sony Nieuws Suite wordt "NineForNews" gebruikt als bron onder lifestyle/gezondheid. NfN is één van de "alternatief nieuws" sites waar alle wakkere kritische Nederlanders fanatieke samenzweringsgekkies rondhangen. Corona is een hoax van de regering en je moet lekker elkaar gaan knuffelen, chemtrails, etc.@Mister Hardware Zou je echt willen adviseren dit eruit te laten halen.
_██_
(ಠ_ృ)
Gisteren succesvol een middagje rondgelopen en foto's lopen maken voor 3 uurtjes (incl Spotify via BT) Einde v.d dag voor ik naar bed ging had ik een SOT van 3,5 uur op 42% Vrij netjes. Vooral omdat het scherm zeker de hele dag buitenshuis op max brightness zat.
Gelukkig heb ik mijn battery drain issue kunnen verhelpen. Het lag aan lawnchair. Ik kon het niet achterhalen via de normale batterij stats (telkens 6% dagelijks) maar vond dat een hoger getal dan nodig was, en na het verwijderen ervan was mijn 2-4% idle drain per uur weg. Grappig want op m`n andere toestellen zorgt Lawnchair voor geen problemen. Goed het is ook in beta, en door de devs blijkbaar verlaten want het heeft geen updates sinds December. Terug naar Nova Launcher I guess.
Voor de rest, ja toch wel mooie foto's geschoten, die je hieronder ziet (onbewerkt) Heb de software nu door. Welke beslissingen hij neemt bij welke belichtingen, welke settings wanneer beter zijn. Dit gaat zeker helpen in de review die ik uiteindelijk van plan ben om te schrijven. Wat hopelijk volgende week is. Want ik wil nog spelen met long exposures, modellen shoot (met flits en zonder) en nog even met de cinema pro app die ik tot nu toe niet heb aangeraakt.
Hieronder mijn observaties, tips en verbeter suggesties.
Photo Pro: Programeerbare functieknoppen.
:strip_exif()/f/image/2SXap6WXLPDh364iP4OWgONT.jpg?f=fotoalbum_large)
Er zijn op dit moment 3 lege knoppen in de UI v.d Photo pro app. Minimaal zou ik graag zien dat deze 3 veldjes user defineerbare knoppen worden, om zelf te kiezen welke functies ik daar zie staan. Maar het liefst zou volledig controle hebben over beide rijen knopjes ala Fuji waar je de Q menu 100% kan instellen naar jou wens. Zelfs hoeveel iconen je maximaal hebt.
Dit, omdat op een felle/zonnige dag je vaak zult schakelen tussen HDR aan/uit, afhankelijk van wat je fotografeert. Later een voorbeeld hiervan. Nu moet ik elke keer door 2 menu items heen en kost teveel tijd.
Daarnaast is bijvoorbeeld de E/V value dubbel. Je hebt de grote slider bovenin, maar ook een knopje ervoor. Dat knopje is overbodig. Auto ISO zou ik een grotere bredere knop maken in het rijtje van AF-ON/AFL zelfs.
Photo Pro: HDR scene preview
Als je de setting: DRO/Auto HDR op on hebt, en vervolgens "Auto HDR" aan heb staan.
Krijg je bij intense scenes met hoge DR verschillen een soort "Simulated" HDR image te zien in je viewfinder. Als je zelf HDR's inmekaar heb gestitched in Photoshop herken je de "look" wel; dit krijg je wanneer je nog niet je final image hebt.
Graag zie ik dat dit "uit" kan want het stoort nogal. Je neigt meteen naar de gedachte dat je exposure niet klopt ipv de camera het wel "goed afhandeld" nadat je op de shutter drukt. Helemaal met de extra lage helderheid van het scherm in hoge DR situaties met de photo pro app. (bekende bug)
:strip_exif()/f/image/7yTxvK11oX16RmrVzLlsnlRX.jpg?f=fotoalbum_large)
Photo Pro: Exposure Compensation werkt niet met HDR of DRO
Als je gekozen hebt voor of Auto-HDR of DRO (Dynamic Range optimizer) dan werkt de exposure compensation value niet. Zie hieronder voorbeeld. Links met -2.0 (wat dus flink underexposed moet zijn) en rechts op 0,0 - ja er is een micro verschil, maar dit komt omdat mijn framing niet exact hetzelfde is.
:strip_exif()/f/image/NDsOB9YN8rJVxNjB8wcEhDtY.jpg?f=fotoalbum_large)
Graag had ik toch dat exposure compensation uitmaakte in dit soort gevallen, immers m`n dSLR en mirrorless houden er wel rekening mee. Vaak wil ik toch een -0.3 doen voor wat "extra contrast"
Voor degene die zich afvragen wat het verschil is tussen Auto-HDR en DRO.
Auto HDR = meerdere exposures naar 1 foto
DRO = 1 foto, expose voor highlights met softwarematig shadow liften
DRO gebruik je als je snel bewegende objecten wilt vastleggen met "betere dynamic range"
Denk een vlag wapperende in de wind backlit door de zon, of snel lopende persoon.
Auto HDR voor meer statishe scenes. Foto van gebouwen/landschap etc.waarbij je geen ghosting artifacts wilt hebben.
En waarom zou je snel willen schakelen tussen deze setting ? Makkelijk, zie onderstaande voorbeeld.
:strip_exif()/f/image/jl7VQ4AUmARWUJtrdFULkjC7.jpg?f=fotoalbum_large)
Je zult vast op een felle dag alsnog foto's willen maken van dingen die geen hoge verschil in DR heeft. Zoals deze graffiti muur dat in schaduw stond. Bij de HDR/DRO shot worden de schaduwen omhoog getrokken om alles egaal te exposen, terwijl dat juist niet de bedoeling is bij deze shot voor een goede representatie. Dus zet je het uit. Maar dat is menu gepriegel :-) Shortcut button graag.
Photo Pro: Shooting -> Super Wide Lens Correction.
Enkel en alleen als je in de photo pro de 16mm (ultra wide) lens heb geselecteerd, zul je in het menu onder "Shooting" de setting " Super Wide Lens correction" vinden. Je kan hier dan kiezen uit 2 opties:
Prioritze image quality & Priortize correction for distortion.
Wat best onhandig is dat die menu item alleen dan tevoorschijn komt .. dat mag gewoon ten allen tijden daar staan om verwarring te voorkomen (moest er net 4 mins naar zoeken weer ..)
Volgens de uitleg krijg je bij "prioritze image quality" Hogere dynamic range. En bij distortion correction .. krijg je distortion correction. Ik heb het uitgetest in een hoge DR scene en het maaktte totaal niet uit.
Dus die beschrijving klopt niet. Ik raad iedereen aan om dit te houden op "Distortion correction" want je hebt wel wat flinke barrel distortion.
Normal camera app: Super Slow-Motion
Op mijn XZ3 kon je kiezen uit 2 output resoluties. HD (720P) en FHD (1080P)
Op FHD was de output scherper (duh) maar had je een kleinere frame om je ultra-slow mo te recorden.
Had ik nooit erg gevonden, ik was er tamelijk goed in. Koos je voor HD, kon je onbeperkt opnemen in slow-mo. Op de 1 MK2 is je enige optie HD, en ziet het er niet zo strak uit als output v.d XZ3 op FHD. Jammer.
Ik zie graag de FHD optie terug. Zeker omdat de sensor op de 1 MK2 sneller uitleesbaar is als die van 2 generaties terug (zie 20FPS burst)
Normal camera app: Use shutter as burst key
Zet dit uit tenzij je weet dat je continu snelle actie gaat fotograferen.
Toets is echt veels te gevoelig tussen " Ik burst wel en ik burst niet "
Extra random wensen:
Graag een optie voor zowel de normale camera app alsmede de photo-pro app om je eigen sharpening/contrast in te stellen. Zo goed als elk ander merk heeft dit. Scheelt mij weer post-processing voor ik iets post. Denk dat ik dan bijna perfecte output heb (naar mijn smaak) als ik deze 2 opties erin zou hebben tesamen met de Exposure comp.
Kunnen we alsjeblieft (eindelijk) focus peaking krijgen in zowel photo pro als cinema pro ?!?!
LG en Samsung hebben dit al jaren.
Ingebouwde "looks" in Photo Pro, net zoals Cinemapro dat heeft. Denk aan Fuji film simulation styles.
Samsung, en alle andere Chinese merken hebben dit ook ingebouwd voor een aantal jaar.
En dan nu paar foto's die ik gisteren geschoten heb.
Gelukkig heb ik mijn battery drain issue kunnen verhelpen. Het lag aan lawnchair. Ik kon het niet achterhalen via de normale batterij stats (telkens 6% dagelijks) maar vond dat een hoger getal dan nodig was, en na het verwijderen ervan was mijn 2-4% idle drain per uur weg. Grappig want op m`n andere toestellen zorgt Lawnchair voor geen problemen. Goed het is ook in beta, en door de devs blijkbaar verlaten want het heeft geen updates sinds December. Terug naar Nova Launcher I guess.
Voor de rest, ja toch wel mooie foto's geschoten, die je hieronder ziet (onbewerkt) Heb de software nu door. Welke beslissingen hij neemt bij welke belichtingen, welke settings wanneer beter zijn. Dit gaat zeker helpen in de review die ik uiteindelijk van plan ben om te schrijven. Wat hopelijk volgende week is. Want ik wil nog spelen met long exposures, modellen shoot (met flits en zonder) en nog even met de cinema pro app die ik tot nu toe niet heb aangeraakt.
Hieronder mijn observaties, tips en verbeter suggesties.
Photo Pro: Programeerbare functieknoppen.
:strip_exif()/f/image/2SXap6WXLPDh364iP4OWgONT.jpg?f=fotoalbum_large)
Er zijn op dit moment 3 lege knoppen in de UI v.d Photo pro app. Minimaal zou ik graag zien dat deze 3 veldjes user defineerbare knoppen worden, om zelf te kiezen welke functies ik daar zie staan. Maar het liefst zou volledig controle hebben over beide rijen knopjes ala Fuji waar je de Q menu 100% kan instellen naar jou wens. Zelfs hoeveel iconen je maximaal hebt.
Dit, omdat op een felle/zonnige dag je vaak zult schakelen tussen HDR aan/uit, afhankelijk van wat je fotografeert. Later een voorbeeld hiervan. Nu moet ik elke keer door 2 menu items heen en kost teveel tijd.
Daarnaast is bijvoorbeeld de E/V value dubbel. Je hebt de grote slider bovenin, maar ook een knopje ervoor. Dat knopje is overbodig. Auto ISO zou ik een grotere bredere knop maken in het rijtje van AF-ON/AFL zelfs.
Photo Pro: HDR scene preview
Als je de setting: DRO/Auto HDR op on hebt, en vervolgens "Auto HDR" aan heb staan.
Krijg je bij intense scenes met hoge DR verschillen een soort "Simulated" HDR image te zien in je viewfinder. Als je zelf HDR's inmekaar heb gestitched in Photoshop herken je de "look" wel; dit krijg je wanneer je nog niet je final image hebt.
Graag zie ik dat dit "uit" kan want het stoort nogal. Je neigt meteen naar de gedachte dat je exposure niet klopt ipv de camera het wel "goed afhandeld" nadat je op de shutter drukt. Helemaal met de extra lage helderheid van het scherm in hoge DR situaties met de photo pro app. (bekende bug)
:strip_exif()/f/image/7yTxvK11oX16RmrVzLlsnlRX.jpg?f=fotoalbum_large)
Photo Pro: Exposure Compensation werkt niet met HDR of DRO
Als je gekozen hebt voor of Auto-HDR of DRO (Dynamic Range optimizer) dan werkt de exposure compensation value niet. Zie hieronder voorbeeld. Links met -2.0 (wat dus flink underexposed moet zijn) en rechts op 0,0 - ja er is een micro verschil, maar dit komt omdat mijn framing niet exact hetzelfde is.
:strip_exif()/f/image/NDsOB9YN8rJVxNjB8wcEhDtY.jpg?f=fotoalbum_large)
Graag had ik toch dat exposure compensation uitmaakte in dit soort gevallen, immers m`n dSLR en mirrorless houden er wel rekening mee. Vaak wil ik toch een -0.3 doen voor wat "extra contrast"
Voor degene die zich afvragen wat het verschil is tussen Auto-HDR en DRO.
Auto HDR = meerdere exposures naar 1 foto
DRO = 1 foto, expose voor highlights met softwarematig shadow liften
DRO gebruik je als je snel bewegende objecten wilt vastleggen met "betere dynamic range"
Denk een vlag wapperende in de wind backlit door de zon, of snel lopende persoon.
Auto HDR voor meer statishe scenes. Foto van gebouwen/landschap etc.waarbij je geen ghosting artifacts wilt hebben.
En waarom zou je snel willen schakelen tussen deze setting ? Makkelijk, zie onderstaande voorbeeld.
:strip_exif()/f/image/jl7VQ4AUmARWUJtrdFULkjC7.jpg?f=fotoalbum_large)
Je zult vast op een felle dag alsnog foto's willen maken van dingen die geen hoge verschil in DR heeft. Zoals deze graffiti muur dat in schaduw stond. Bij de HDR/DRO shot worden de schaduwen omhoog getrokken om alles egaal te exposen, terwijl dat juist niet de bedoeling is bij deze shot voor een goede representatie. Dus zet je het uit. Maar dat is menu gepriegel :-) Shortcut button graag.
Photo Pro: Shooting -> Super Wide Lens Correction.
Enkel en alleen als je in de photo pro de 16mm (ultra wide) lens heb geselecteerd, zul je in het menu onder "Shooting" de setting " Super Wide Lens correction" vinden. Je kan hier dan kiezen uit 2 opties:
Prioritze image quality & Priortize correction for distortion.
Wat best onhandig is dat die menu item alleen dan tevoorschijn komt .. dat mag gewoon ten allen tijden daar staan om verwarring te voorkomen (moest er net 4 mins naar zoeken weer ..)
Volgens de uitleg krijg je bij "prioritze image quality" Hogere dynamic range. En bij distortion correction .. krijg je distortion correction. Ik heb het uitgetest in een hoge DR scene en het maaktte totaal niet uit.
Dus die beschrijving klopt niet. Ik raad iedereen aan om dit te houden op "Distortion correction" want je hebt wel wat flinke barrel distortion.
Normal camera app: Super Slow-Motion
Op mijn XZ3 kon je kiezen uit 2 output resoluties. HD (720P) en FHD (1080P)
Op FHD was de output scherper (duh) maar had je een kleinere frame om je ultra-slow mo te recorden.
Had ik nooit erg gevonden, ik was er tamelijk goed in. Koos je voor HD, kon je onbeperkt opnemen in slow-mo. Op de 1 MK2 is je enige optie HD, en ziet het er niet zo strak uit als output v.d XZ3 op FHD. Jammer.
Ik zie graag de FHD optie terug. Zeker omdat de sensor op de 1 MK2 sneller uitleesbaar is als die van 2 generaties terug (zie 20FPS burst)
Normal camera app: Use shutter as burst key
Zet dit uit tenzij je weet dat je continu snelle actie gaat fotograferen.
Toets is echt veels te gevoelig tussen " Ik burst wel en ik burst niet "
Extra random wensen:
Graag een optie voor zowel de normale camera app alsmede de photo-pro app om je eigen sharpening/contrast in te stellen. Zo goed als elk ander merk heeft dit. Scheelt mij weer post-processing voor ik iets post. Denk dat ik dan bijna perfecte output heb (naar mijn smaak) als ik deze 2 opties erin zou hebben tesamen met de Exposure comp.
Kunnen we alsjeblieft (eindelijk) focus peaking krijgen in zowel photo pro als cinema pro ?!?!
LG en Samsung hebben dit al jaren.
Ingebouwde "looks" in Photo Pro, net zoals Cinemapro dat heeft. Denk aan Fuji film simulation styles.
Samsung, en alle andere Chinese merken hebben dit ook ingebouwd voor een aantal jaar.
En dan nu paar foto's die ik gisteren geschoten heb.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 100% gewijzigd door lithiumangel op 27-07-2020 14:54 ]
Damn.
groetjes van de hardware freak. PS: als je deze comment/bericht useful vond, laat een +je achter :)
@lithiumangel Dit zijn de reviews waar je echt wat aan hebt, ik ben erg benieuwd naar de final review.
[ Voor 3% gewijzigd door Brotuck op 27-07-2020 14:50 ]
Just here for the fun
Thanks ! Als je nog iets covered wilt hebben in de review roep maar.Brotuck schreef op maandag 27 juli 2020 @ 14:50:
@lithiumangel Dit zijn de reviews waar je echt wat aan hebt, ik ben erg benieuwd naar de final review.
Er zit geen dark mode die automatisch is, maar ik ben erg benieuwd hoe je dit in de Pro app het beste kan instellen. Spelen met ISO en Sluitertijd snap ik wel, maar hoe dit beter kan ben ik wel erg benieuwd naar.lithiumangel schreef op maandag 27 juli 2020 @ 17:00:
[...]
Thanks ! Als je nog iets covered wilt hebben in de review roep maar.
Just here for the fun
Ik heb wat testjes gedaan met onze beste camera technicus en die zei dat je de camera op max iso 400 kan zetten als het gaat om ruis. De rest gaat echt om sluitertijd.Brotuck schreef op maandag 27 juli 2020 @ 17:03:
[...]
Er zit geen dark mode die automatisch is, maar ik ben erg benieuwd hoe je dit in de Pro app het beste kan instellen. Spelen met ISO en Sluitertijd snap ik wel, maar hoe dit beter kan ben ik wel erg benieuwd naar.
Hoe hebben jullie het scherm afgesteld qua witbalans? En gebruiken jullie creator mode ofniet?
Ik heb creator mode en dan handmatig de witbalans naar d61 gesteld.RamonRJC schreef op maandag 27 juli 2020 @ 20:37:
Hoe hebben jullie het scherm afgesteld qua witbalans? En gebruiken jullie creator mode ofniet?
Vandaag deze ontvangen van Amazon.de. Leuk zo`n mal, gaat om je toestel heen als een case en daarmee align je perfect de screen protector die je erin "laat vallen" als het ware.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/92uJy4Zqw2TnH63VW4uJ6BpX.jpg?f=user_large)
Past prima met mijn Spigen Rugged Armor. Ik ben nu helemaal klaar met de accesories
Zag wel dat Spigen op hun site een soort vloeibare screenprotector hebben ? Dat zou uitkomst zijn voor alle curved schermen op de markt. Maargoed, doe mij maar een laagje glas.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/92uJy4Zqw2TnH63VW4uJ6BpX.jpg?f=user_large)
Past prima met mijn Spigen Rugged Armor. Ik ben nu helemaal klaar met de accesories
Zag wel dat Spigen op hun site een soort vloeibare screenprotector hebben ? Dat zou uitkomst zijn voor alle curved schermen op de markt. Maargoed, doe mij maar een laagje glas.
[ Voor 11% gewijzigd door lithiumangel op 27-07-2020 23:42 ]
https://www.rtlnieuws.nl/...kopen-nederland-koop-test
Leuke review, vind hem wel beter dan die van nu.nl.
Weet niet meer wie dit heeft geroepen in dit topic, maar het ging om het feit dat NFC niet zichtbaar was als icoontje in het quick access panel. Gisteren heb ik een Huawei P30 Pro laten omzetten door de standaard tool van google en toen kwam het NFC icoontje er wel bij. Het lijkt me dus een simpele setting die zonder root te hebben er makkelijk aan toegevoegd kan worden.
Zeer waarschijnlijk via een ADB commando, zal eens zoeken of ik die kan vinden.
De app Custom Quick Settings kan het ook, moet je wel via ADB schrijf rechten geven aan die app
Zeer waarschijnlijk via een ADB commando, zal eens zoeken of ik die kan vinden.
De app Custom Quick Settings kan het ook, moet je wel via ADB schrijf rechten geven aan die app
[ Voor 9% gewijzigd door Brotuck op 28-07-2020 10:53 ]
Just here for the fun
Ik kon er wel om lachen dat hij z`n dualshock 4 aansloot met wat ducktape en eetstokjes :-)Mister Hardware schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 08:02:
https://www.rtlnieuws.nl/...kopen-nederland-koop-test
Daarnaast was zijn grootste gripe het feit dat de photo v.d iphone toen hij op een oog inzoomde scherper is, en dan merk je toch wel dat 9/10 v.d mensen met smartphone fotografie oppervlakkig kijken. Natuurlijk zit op die iphone auto sharpening. En natuurlijk is die gap er dan niet als je zelf in VSCO of LR mobile sharpening toevoegt. Dat is 1 van mijn minor gripes, dat je in ieder geval de optie niet krijgt om alsnog sharpening en bijvoorbeeld contrast kan aanpassen.
Natuurlijk snap ik dat Sony voor een natural look gaat; zodat jij je eigen spin kan doen kwa processing.
Zo doe je dat als pro fotograaf/videograaf ook; je schiet redelijk flat en past daarna je color grading toe.
En de foto's die ik zal bewerken op m`n mobiel gaat zeker by default in VSCO ook met wat sharpening erbij.
Maar Sony moet ook wel begrijpen dat op een mobiele telefoon, zeker met de normale camera app men daar toch wel meer "instant gratification" wilt hebben.En je daar op afgerekend word door de meeste telefoon gebruikers. Laten we het "zo flat mogelijk" doen in de photo pro app, want dan schiet je ook met een andere gedachtegang.
Ik verwachtte dat RTL ook niet zou snappen wat de bedoeling hiervan was. Ik hoop dat Alpha Sony ook de normale camera app hiervoor onder de loep neemt met ook betere bokeh en nachtmodus.lithiumangel schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 11:09:
[...]
Ik kon er wel om lachen dat hij z`n dualshock 4 aansloot met wat ducktape en eetstokjes :-)
Daarnaast was zijn grootste gripe het feit dat de photo v.d iphone toen hij op een oog inzoomde scherper is, en dan merk je toch wel dat 9/10 v.d mensen met smartphone fotografie oppervlakkig kijken. Natuurlijk zit op die iphone auto sharpening. En natuurlijk is die gap er dan niet als je zelf in VSCO of LR mobile sharpening toevoegt. Dat is 1 van mijn minor gripes, dat je in ieder geval de optie niet krijgt om alsnog sharpening en bijvoorbeeld contrast kan aanpassen.
De energie is goed in ieder geval , heb erom gelachen.
Verder wel mee eens dat je eigenlijk pas een review van een telefoon (of eigenlijk ieder willekeurig apparaat) kan geven als je begrijpt waarom sommige zaken zo werken. En waarom dus de iphone anders werkt.
Verder kijken dan je neus lang is, is wel iets wat lang niet iedereen (meer) doet, of wellicht nooit heeft gedaan.
Kom het zo vaak tegen in de IT helaas, klagen dat iets traag is, maar niet begrijpen dat het vaak heel eenvoudig is te verklaren door de hardware specs of de next-next-finish installatie.
Verder wel mee eens dat je eigenlijk pas een review van een telefoon (of eigenlijk ieder willekeurig apparaat) kan geven als je begrijpt waarom sommige zaken zo werken. En waarom dus de iphone anders werkt.
Verder kijken dan je neus lang is, is wel iets wat lang niet iedereen (meer) doet, of wellicht nooit heeft gedaan.
Kom het zo vaak tegen in de IT helaas, klagen dat iets traag is, maar niet begrijpen dat het vaak heel eenvoudig is te verklaren door de hardware specs of de next-next-finish installatie.
Just here for the fun
Nu ik lawnchair weggehaald had vanwege drain issues en terug gegaan bent naar de stock Sony launcher "Home" heb ik weer een puntje regressie opgemerkt t.o.z de XZ3 uit 2018.
En dat is dat de home launcher op de 1 II veel minder kan dan voorheen ???
Zie screenshots. Links I ii , rechts XZ3. Je kan op de oude home launcher gewoon je eigen icon packs configureren etc. , het menu gaat zelfs nog door, maar hey ik heb niet zo`n scrolling screenshot app. En die transparancy effect zit in het home lancher config panel van de XZ3 native in want dat heb ik niet geconfigureerd.
Dat de "loops" animaties (die ik erg tof vond) eruit zijn kan ik begrijpen als je meer "pro" uitstraling wilt dan "lifestyle" uitstraling. Sony hun uitstekende gallery app is ook al weg op de 1 II. Het feit dat ultra-slow-motion nu limited is tot maar 720P ipv 1080P, en dan nu dat de launcher ook beduidend minder opties heeft dan voorheen ? Begin ik wel mijn vraagtekens te zetten bij hoe het intern wel niet aan toe gaat.
Zie screenshots. Links I ii , rechts XZ3. Je kan op de oude home launcher gewoon je eigen icon packs configureren etc. , het menu gaat zelfs nog door, maar hey ik heb niet zo`n scrolling screenshot app. En die transparancy effect zit in het home lancher config panel van de XZ3 native in want dat heb ik niet geconfigureerd.
![]() | ![]() |
Dat de "loops" animaties (die ik erg tof vond) eruit zijn kan ik begrijpen als je meer "pro" uitstraling wilt dan "lifestyle" uitstraling. Sony hun uitstekende gallery app is ook al weg op de 1 II. Het feit dat ultra-slow-motion nu limited is tot maar 720P ipv 1080P, en dan nu dat de launcher ook beduidend minder opties heeft dan voorheen ? Begin ik wel mijn vraagtekens te zetten bij hoe het intern wel niet aan toe gaat.
[ Voor 3% gewijzigd door lithiumangel op 28-07-2020 13:59 ]
Ik heb gebruik sinds een paar weken de Microsoft Launcher (tip van een tweaker hier) en ben daar super tevreden mee. Zo tevreden zelfs dat ik de OneUI launcher op mijn S20 telefoon ook maar gelijk heb vervangenlithiumangel schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 13:57:
Nu ik lawnchair weggehaald had vanwege drain issues en terug gegaan bent naar de stock Sony launcher "Home" heb ik weer een puntje regressie opgemerkt t.o.z de XZ3 uit 2018.
en dan nu dat de launcher ook beduidend minder opties heeft dan voorheen ? Begin ik wel mijn vraagtekens te zetten bij hoe het intern wel niet aan toe gaat.
Another one bites the DUST
Bedankt voor de tip!lithiumangel schreef op maandag 27 juli 2020 @ 23:41:
Vandaag deze ontvangen van Amazon.de. Leuk zo`n mal, gaat om je toestel heen als een case en daarmee align je perfect de screen protector die je erin "laat vallen" als het ware.
[Afbeelding]
Past prima met mijn Spigen Rugged Armor. Ik ben nu helemaal klaar met de accesories![]()
Ik wilde deze screen protector al sinds ik de telefoon heb, maar hij leek overal uitverkocht te zijn. Ik heb hem meteen besteld bij Amazon. Hopelijk is hij echt zo makkelijk te installeren als anderen beweren.
Nice ! Ja ik las die tip eerder in dit draadje ergens ja. Maar destijds had ik geen nieuwe launcher nodig dus niet bekeken.dust419 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 17:30:
[...] Ik heb gebruik sinds een paar weken de Microsoft Launcher (tip van een tweaker hier) en ben daar super tevreden mee. Zo tevreden zelfs dat ik de OneUI launcher op mijn S20 telefoon ook maar gelijk heb vervangen
Zo zag mijn homescreen eruit met Lawnchair, screenshot is een paar maanden oud dus nog op de XZ3. Op de 1 II was het nog langer vanwege het aspect ratio; en kwam het mijn preferred layout goed uit.
Rechts een calendar (scrollable, en klikbaar per entry) en links (not displayed) zou dan mijn Todolist voor die dag zijn als er nog items openwaren (Todoist)
/f/image/tUXYEhjpd3xQJov5Wu9gJEGw.png?f=fotoalbum_large)
Onderin "maar" 8 iconen. Maar het zijn folders. Tap 1x op bijvoorbeeld Whatsapp, en Whatsapp word geopend. Swipe up op diezelfde icon en je unfold dan een folder met al m`n andere message apps zoals Telegram, Messenger, SMS etc. Zelfde princiepe geld voor alle icons die je ziet.
Swipe up tussen de 2 icon formaties en het was Google Home, 1 tap op de app drawer icon in het midden was nanoleaf app. In realiteit; zag ik mijn app drawer zo goed als nooit.
Vandaag Nova Launcher en Evie launcher uitgeprobeerd; beide bieden deze swipable folder icons niet. Nu ben ik bezig met niagara launcher en .. wow :-) Het is heel anders, maar ik ben er wel vette dingen mee aan het doen.
Graag gedaan!avec_style schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 17:35:
[...]Bedankt voor de tip! Ik wilde deze screen protector al sinds ik de telefoon heb, maar hij leek overal uitverkocht te zijn. Ik heb hem meteen besteld bij Amazon.
[ Voor 9% gewijzigd door lithiumangel op 28-07-2020 17:53 ]
Sony is gestopt met hun eigen launcher, die was niet compatibel met de gestures in Android 10. De nieuwe launcher is de standaard AOSP launcher met een paar minimale aanpassingen, daar hebben ze veel minder werk aan.lithiumangel schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 13:57:
[...]
Sinds de Xperia 1 II is de software van Sony basically gewoon stock Android met Cinema Pro en Photo Pro. Hier en daar nog een extra maar niks significant.
70 mm foto.
Geen bewerking verder.
De foto ziet er trouwens beter uit op de telefoon zelf.
Op een grote monitor denk ik ..meh
:strip_exif()/f/image/eMMYDrN9iePDEm1Vk7TiITaV.jpg?f=fotoalbum_large)
24 mm, ISO 800
Geen bewerking verder.
:strip_exif()/f/image/eMMYDrN9iePDEm1Vk7TiITaV.jpg?f=fotoalbum_large)
24 mm, ISO 800
:strip_exif()/f/image/2hnA8ZqFfFwfXi4H2jiJFX6F.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 36% gewijzigd door Brotuck op 28-07-2020 22:53 ]
Just here for the fun
Altijd zo:-)Brotuck schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 20:50:
Trouwens: https://www.nu.nl/tech-ac...nKpD0ZXvibKEWAdvNXrWFNI4M
Vanaf vandaag zet zowel KPN als T-mobile hun "5G" aan. Ik heb zelf een T-mobile unlimited abbo en is dus 5G ready, en de Xperia natuurlijk ook.
Ik heb deze draadloze lader binnen gekregen. Echter wat ik ook probeer, het werkt niet met de Xperia 1II.
Dit is de eerste telefoon die het ondersteund, dus ik weet niet zeker of ik iets verkeerd doe. Iemand enig idee waarom het niet zou werken?
Er is geen instelling die dit aan of uitzet toch?
Dit is de eerste telefoon die het ondersteund, dus ik weet niet zeker of ik iets verkeerd doe. Iemand enig idee waarom het niet zou werken?
Daar is hij dan
/f/image/00cBSRV0YN2uiJAfjnM91t1y.png?f=fotoalbum_large)
En ik dacht dat loops eruit was gehaald ?
/f/image/00cBSRV0YN2uiJAfjnM91t1y.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/onvzvbvBTKXpQ5VMKrRs15Hr.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 35% gewijzigd door Brotuck op 29-07-2020 09:10 ]
Just here for the fun
Net geinstalleerd. Echter is het jammer dat verruit de meeste fabrikanten geen changelog bij hun update notificaties doen.Brotuck schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 07:30:
Daar is hij dan
De loops klok niet, maar wel de loops animaties :-) Staat los van elkaar.Brotuck schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 07:30:
Op telefoons van Sony die het hebben staat het onder configuratie->Appearance->Xperia Loops.
/f/image/TobpwsLlFPj2EtlHlwUJ2d6Q.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 17% gewijzigd door lithiumangel op 29-07-2020 10:33 ]
Ehm ok . Na het instaleren v.d update had ik iets raars. Reboot gedaan zoals verplicht, SIM pin invullen.
Accepteerde hij, en ging hij verder naar de normale telefoon pin. Om vervolgens weer terug te gaan naar de sim pin. Did 2x aan toe gedaan weer met 100% zeker de juiste sim pin. En melding " SIM LOCKED"
Lekker dan ? PUK code in de T-mobile app opgevraagd; gereboot. Maar ik werd niet om een PUK code gevraagd; maar de normale sim pin. Wederom ingevoerd en dit keer pakte hij het wel.
Super vreemd.
Accepteerde hij, en ging hij verder naar de normale telefoon pin. Om vervolgens weer terug te gaan naar de sim pin. Did 2x aan toe gedaan weer met 100% zeker de juiste sim pin. En melding " SIM LOCKED"
Lekker dan ? PUK code in de T-mobile app opgevraagd; gereboot. Maar ik werd niet om een PUK code gevraagd; maar de normale sim pin. Wederom ingevoerd en dit keer pakte hij het wel.
Super vreemd.
Ik moest net na het installeren van de update en de reboot ook meerdere keren mijn pincode van de sim invoeren. Uiteindelijk kwam ik er naar meerdere keren invoeren in.
Na de update werkt ie ineens...Kashika schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 01:10:
Ik heb deze draadloze lader binnen gekregen. Echter wat ik ook probeer, het werkt niet met de Xperia 1II.
Raar, mischien had je gewoon een reboot nodig ? Maar goed om te horen dat het werkt.Kashika schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 12:43:
[...]Na de update werkt ie ineens...
Exact hetzelfde hier. Ik had daarom bij de 2de keer mijn toestel even uit en weer aangezet en toen was alles weer primalithiumangel schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 10:45:
Ehm ok . Na het instaleren v.d update had ik iets raars. Reboot gedaan zoals verplicht, SIM pin invullen.
Super vreemd.
Ervaart iemand anders dit ook? Als ik Netflix kijk, in landscapemodus natuurlijk, doet de rechterspeaker het af en toe niet. Het lijkt ook bij andere apps voor te komen.
If it aint fixed, it's broken.
Rechter speaker als in wanneer je knoppen boven zitten? Of onder?Tjebakka schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 15:14:
Ervaart iemand anders dit ook? Als ik Netflix kijk, in landscapemodus natuurlijk, doet de rechterspeaker het af en toe niet. Het lijkt ook bij andere apps voor te komen.
Ik heb er in ieder geval geen last van.
"A man has got to know his limitations..."
Ik heb geen netflix, maar wel genoeg dingen op Youtube bekeken in landscape modus en nee, ik heb van dat euvel geen last van. Mischien je audio settings nakijken ? Dolby Atmos en DSEE ultimate uit/aan etc. togglen voor als je dat gebruikte ?
Gisteren heb ik al lopen kijken maar geen 5G. Vanaf vandaag echter wel ! (T-mobile unlimited abbo)
Dit zijn de snelheden die ik krijg, binnenhuis in Zaandam. Zowel 5G only als 4G only resultaat.
Op zich is dit niet zo spannend, desondanks ik de screenshot natuurlijk niet meer heb (tenzij het nog op m`n cloud synced archief ergens staat) - had ik toen ik T-mobile unlimited voor het eerst nam in 2018 echt zeker dat hele jaar top 4G overal in de randstad, waarbij ik op veel plekken gewoon 200/90 had. En lachte ik me kapot want ik kon met m`n laptop overal zitten en remote werken met zulke relaxte snelheden.
In de afgelopen 2 jaar natuurlijk veel meer 4G aansluitingen erbij dus gaat dat vanzelfsprekend omlaag :-) - En ja dit is nog niet de volledige 5G implemenatie (op die hele hoge frequenties etc.)
Ach tsjah, genieten van de relatief rustigere celltower load op 5G voor de komende paar tijd totdat het ook ingehaald is door de massa haha.
:strip_exif()/f/image/ItuqX5kQELtVQyCAjgT8tIKF.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit zijn de snelheden die ik krijg, binnenhuis in Zaandam. Zowel 5G only als 4G only resultaat.
Op zich is dit niet zo spannend, desondanks ik de screenshot natuurlijk niet meer heb (tenzij het nog op m`n cloud synced archief ergens staat) - had ik toen ik T-mobile unlimited voor het eerst nam in 2018 echt zeker dat hele jaar top 4G overal in de randstad, waarbij ik op veel plekken gewoon 200/90 had. En lachte ik me kapot want ik kon met m`n laptop overal zitten en remote werken met zulke relaxte snelheden.
In de afgelopen 2 jaar natuurlijk veel meer 4G aansluitingen erbij dus gaat dat vanzelfsprekend omlaag :-) - En ja dit is nog niet de volledige 5G implemenatie (op die hele hoge frequenties etc.)
Ach tsjah, genieten van de relatief rustigere celltower load op 5G voor de komende paar tijd totdat het ook ingehaald is door de massa haha.
:strip_exif()/f/image/ItuqX5kQELtVQyCAjgT8tIKF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/C6FHUgDSi9Hta3hk4hvwOgVY.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door lithiumangel op 30-07-2020 16:52 ]
@lithiumangel nee is een groot beeld. Staat in de beeldentuin bij het Kröller Müller museum.
Hier nog eentje
Hier nog eentje
:strip_exif()/f/image/9d3wrBTKJhOIglyLCnYDlI6s.jpg?f=fotoalbum_large)
Just here for the fun
Viel me net op dat de mk2 niet oplaad wanneer je aan het gamen bent. De Xperia 1 deed dat wel. De USB voeding wordt wel gebruikt als stroombron, maar het accupercentage blijft gelijk. Beetje jammer, het is geen super cpu-intensieve game.
_██_
(ಠ_ృ)
Dat is een bewuste setting ergens in de game mode overlay ofzo. Daarmee komt er veel minder hitte vrij, wat aangenamer is om je telefoon vast te houden, en veel minder schadelijk voor je batterij.Atomsk schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 02:38:
Viel me net op dat de mk2 niet oplaad wanneer je aan het gamen bent. De Xperia 1 deed dat wel. De USB voeding wordt wel gebruikt als stroombron, maar het accupercentage blijft gelijk. Beetje jammer, het is geen super cpu-intensieve game.
Yep, bovenstaande dus.AmbroosV schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 08:19:
[...]
Dat is een bewuste setting ergens in de game mode overlay ofzo. Daarmee komt er veel minder hitte vrij, wat aangenamer is om je telefoon vast te houden, en veel minder schadelijk voor je batterij.
Maar mocht je toch willen opladen tijdens het gamen kan je dat gewoon aanpassen.
Tijdens het gamen de game enhancer pull-down tab, Game mode, en dan H.S Power control uitzetten.
Je kan de hele game enchancer mode ook uitzetten natuurlijk, maar ik vind het persoonlijk handig omdat je ook alle notificaties en wat andere zaken kan uitzetten tijdens het gamen met de focus settings etc.
https://www.tabletsmagazi...-met-fantastische-camera/
nog een recensie... ik hoop dat hij al niet hier was neergezet...
nog een recensie... ik hoop dat hij al niet hier was neergezet...
Op zich geen slechte recensie, al word het wel neergezet alsof het scherm 90hz is, terwijl het in realiteit gewoon 60hz is, maar met motion smoothing technologie moet het lijken op 90hz.
Voor sommige mensen maakt dat wat uit (al moet ik zeggen persoonelijk zag ik het verschil tussen 120 en 60hz op m`n werk S20 toestel nieteens, maar kon ik wel de lagere resolutie zien. Dus high res, normal refresh rate voor mij)
Daarnaast grappig dat ze zeggen dat de speakers ondermaats zijn om je eigen gefilmde fimpjes terug te luisteren op het toestel, maar het "prima voor Youtube" is .. huh ? hahahaha
Voor sommige mensen maakt dat wat uit (al moet ik zeggen persoonelijk zag ik het verschil tussen 120 en 60hz op m`n werk S20 toestel nieteens, maar kon ik wel de lagere resolutie zien. Dus high res, normal refresh rate voor mij)
Daarnaast grappig dat ze zeggen dat de speakers ondermaats zijn om je eigen gefilmde fimpjes terug te luisteren op het toestel, maar het "prima voor Youtube" is .. huh ? hahahaha
Na ruim anderhalve maand ervaring moet ik toch zeggen dat ik niet helemaal warmloop voor deze telefoon. Achteraf had ik toch weer moeten gaan voor één van de nieuwere Samsung telefoons, denk ik steeds vaker.
Over de camera ben ik best tevreden. Hoogstaand, veel mogelijkheden.
Het is meer het day2day gebruik waarin ik me steeds vaker begin te irriteren.
Zo heb ik sinds een paar dagen opeens last van een standby scherm dat begint te "flashen" of iets dergelijks, op het moment dat mijn hand in de buurt komt. Alsof hij dan aan wil springen maar het niet kan, wat gepaard gaat met hele felle witte streppen die in een flits over het beeld schieten, waarna het beeld weer zwart wordt. Misschien los ik dit op als ik de optie uit zet waarmee je het scherm opent door 2 x te tikken, maar daar heb je het hele euvel met deze telefoon: je moet steeds een optie uitzetten om een irritante bijwerking van die optie weg te werken.
De weinig uitgebreide Android vind ik ook bizar, voor deze dure prijs. Je kunt bijv. niet doorscrollen binnen een screenshot. Altijd plezier van gehad bij de Samsung, maar wist dus niet dat dat niet bij Android hoort.
De telefoon is ook super glad. Niet te doen zonder hoesje.
Het geluid is echt ruk. Ik vind het onbegrijpelijk dat ze met een speaker aan beide zijden nog steeds geen goed volume kunnen produceren. En dat voor Sony, die toch al decennia lang ervaring heeft met audio technologie.
De vingerafdruk sensor is bar slecht. Al vele malen opnieuw mijn vingerafdrukken ingesteld. En het werkt soms gewoon direct, maar heel vaak pas na vele pogingen en soms helemaal niet. Super frustrerend als je gewoon even in je telefoon wilt.
Als ik de kleuren op het OLED scherm vergelijk met mijn oude Samsung Note 8 dan vind ik ook dat aspect teleurstellend. Ook de helderheid van het scherm valt tegen. Als ik dat wederom vergelijk met de Note 8, dan lijkt het alsof je daarmee op 70% helderheid zit terwijl je op de Sony op 100% zit. Frustrerend als je beseft dat je (net als bij het geluid) gewoon echt niet meer eruit kunt halen en maar moet accepteren dat het twee jaar lang best wel ruk gaat zijn.
Eigenlijk is er niets aan deze telefoon dat ik echt top vind. De camera is goed, maar echt geen wereld van verschil met wat er nog meer op de markt is. Dus daar hoef je het niet voor te doen.
En dan blijft er dus weinig over om over naar huis te schrijven. Verder doet ie gewoon wat ie moet doen, maar dat doet een budget telefoon ook. Het verschil is dat ze hiervoor de hoofprijs vragen en dat is hij wat mij betreft niet waard.
Volgende telefoon waarschijnlijk weer Samsung of een ander merk proberen.
Over de camera ben ik best tevreden. Hoogstaand, veel mogelijkheden.
Het is meer het day2day gebruik waarin ik me steeds vaker begin te irriteren.
Zo heb ik sinds een paar dagen opeens last van een standby scherm dat begint te "flashen" of iets dergelijks, op het moment dat mijn hand in de buurt komt. Alsof hij dan aan wil springen maar het niet kan, wat gepaard gaat met hele felle witte streppen die in een flits over het beeld schieten, waarna het beeld weer zwart wordt. Misschien los ik dit op als ik de optie uit zet waarmee je het scherm opent door 2 x te tikken, maar daar heb je het hele euvel met deze telefoon: je moet steeds een optie uitzetten om een irritante bijwerking van die optie weg te werken.
De weinig uitgebreide Android vind ik ook bizar, voor deze dure prijs. Je kunt bijv. niet doorscrollen binnen een screenshot. Altijd plezier van gehad bij de Samsung, maar wist dus niet dat dat niet bij Android hoort.
De telefoon is ook super glad. Niet te doen zonder hoesje.
Het geluid is echt ruk. Ik vind het onbegrijpelijk dat ze met een speaker aan beide zijden nog steeds geen goed volume kunnen produceren. En dat voor Sony, die toch al decennia lang ervaring heeft met audio technologie.
De vingerafdruk sensor is bar slecht. Al vele malen opnieuw mijn vingerafdrukken ingesteld. En het werkt soms gewoon direct, maar heel vaak pas na vele pogingen en soms helemaal niet. Super frustrerend als je gewoon even in je telefoon wilt.
Als ik de kleuren op het OLED scherm vergelijk met mijn oude Samsung Note 8 dan vind ik ook dat aspect teleurstellend. Ook de helderheid van het scherm valt tegen. Als ik dat wederom vergelijk met de Note 8, dan lijkt het alsof je daarmee op 70% helderheid zit terwijl je op de Sony op 100% zit. Frustrerend als je beseft dat je (net als bij het geluid) gewoon echt niet meer eruit kunt halen en maar moet accepteren dat het twee jaar lang best wel ruk gaat zijn.
Eigenlijk is er niets aan deze telefoon dat ik echt top vind. De camera is goed, maar echt geen wereld van verschil met wat er nog meer op de markt is. Dus daar hoef je het niet voor te doen.
En dan blijft er dus weinig over om over naar huis te schrijven. Verder doet ie gewoon wat ie moet doen, maar dat doet een budget telefoon ook. Het verschil is dat ze hiervoor de hoofprijs vragen en dat is hij wat mij betreft niet waard.
[ Voor 4% gewijzigd door Masihi op 03-08-2020 09:30 ]
Om het dan maar even in perspectief te zetten mijn eigen blik op de Samsung en Sony eronder.
Ik heb nagenoeg heel de lijn van Samsung gehad. Van de orginele S tot en met de S20 Ultra.
Eigenlijk is er sinds de S6 - S7 Edge geen echte ontwikkeling meer erop.
Ook heb ik een LG G3 gehad en een aantal Oneplus toestellen en 2 Sony toestellen voor de Xperia 1 m2.
De Samsung telefoons lijken allemaal op elkaar met een kleine extra toegevoegde feature.
Zo ook bij de S20 Ultra de 100x Zoom feature.
En jahoor ik trapte er weer in, de marketing molen van Samsung.
100X zoom is bar slecht , net als bij de Huawei P30 pro trouwens.
Ik heb beide een aantal weken gehad om er direct weer afscheid van te nemen.
Om het even op de Samsung te houden, heb ik het al een aantal posts eerder geroepen:
1. Hij is te zwaar om lang vast te houden. Persoonlijk vind ik alles boven de 200 gram te zwaar.
2. De Zoom feature was gewoon slecht
3. De macro feature trouwens ook (had met de gekozen lenzen te maken)
4. De batterij op de 120 Hz feature was gewoon ronduit slecht. Zeker 25% eerder leeg dan op 60 Hz. Bovendien kreeg ik er lichte hoofdpijn van. Heb ik trouwens ook bij een film in de bios op 120 Hz.
5. Op de hoogste resolutie was het scherm gewoon 60 Hz. (120 Hz kon je niet eens selecteren)
6. Er zitten al sinds de (S8?) geen notificatie ledjes meer op
7. Gebruik van Exynos in Europa is een tegenvaller, prestaties zijn onder de maat
8. De telefoon kon je snelladen, maar net als bij veel merken loopt het gebruikte voltage af als je dichter bij de 100% komt. Uiteindelijk kostte het je zeker meer dan 75 minuten om helemaal vol te laden
de Sony
1. Schermhelderheid kan inderdaad beter. Op automatisch kom je al een heel eind. Sommige apps blijven te donker, zoals de foto pro app
2. Scherm resolutie van 4k wordt automatisch aangepast aan de hand van de gebruikte apps / films. Geen klagen hierover.
3. De keuze voor geen 120 Hz is prima en mis ik niet, zeker niet gezien de klachten die ik heb hiermee.
4. De software is bijna puur Android en komt wat kaal over als je het vergelijkt met een Samsung. Maar gelukkig kan je voor iedere feature die je mist wel een aparte app installeren.
5. Ik heb hem naast de Oneplus 8 Pro gehouden en ze zijn beide even lang ! Dus dat de telefoon te lang zou zijn kan ik direct naar de prullenbak verwijzen.
6. Smaller scherm ? Ja en ook dit is een beetje gewenning, maar ik zou niet meer anders willen. Zeker als je er nu een andere brede en dus lompe telefoon naast houd.
7. Geluid uit de speakers is prima, maar ik ga er dan ook geen films mee kijken. Dan gebruik ik een koptelefoon. De combinatie XM3 en Tidal is trouwens waanzinnig op wifi of hoger !
8. Er zou meer moeten kunnen met de notificatieled.
9. De analoge aansluiting is een nice to have, maar gebruik ik niet.
10. De vinger scanner is zeer snel en accuraat bij mij, wellicht zit er verschil in bij andere toestellen. Hij mist bijna nooit.
11. Ik heb af en toe nog wel een zwart scherm bij unlocken. Direct locken en unlocken is dan voldoende om weer een scherm te krijgen.
12. Ik mis echt de changelog van Sony ! Ik kwam er net achter dat er ook features zijn toegevoegd aan de gewone camera app (of ik had ze nog nooit gezien). Ook de kwaliteit van de foto's hiervan vind ik verbeterd.
~wellicht vul ik mijn bevindingen nog wel aan~
Ik heb nagenoeg heel de lijn van Samsung gehad. Van de orginele S tot en met de S20 Ultra.
Eigenlijk is er sinds de S6 - S7 Edge geen echte ontwikkeling meer erop.
Ook heb ik een LG G3 gehad en een aantal Oneplus toestellen en 2 Sony toestellen voor de Xperia 1 m2.
De Samsung telefoons lijken allemaal op elkaar met een kleine extra toegevoegde feature.
Zo ook bij de S20 Ultra de 100x Zoom feature.
En jahoor ik trapte er weer in, de marketing molen van Samsung.
100X zoom is bar slecht , net als bij de Huawei P30 pro trouwens.
Ik heb beide een aantal weken gehad om er direct weer afscheid van te nemen.
Om het even op de Samsung te houden, heb ik het al een aantal posts eerder geroepen:
1. Hij is te zwaar om lang vast te houden. Persoonlijk vind ik alles boven de 200 gram te zwaar.
2. De Zoom feature was gewoon slecht
3. De macro feature trouwens ook (had met de gekozen lenzen te maken)
4. De batterij op de 120 Hz feature was gewoon ronduit slecht. Zeker 25% eerder leeg dan op 60 Hz. Bovendien kreeg ik er lichte hoofdpijn van. Heb ik trouwens ook bij een film in de bios op 120 Hz.
5. Op de hoogste resolutie was het scherm gewoon 60 Hz. (120 Hz kon je niet eens selecteren)
6. Er zitten al sinds de (S8?) geen notificatie ledjes meer op
7. Gebruik van Exynos in Europa is een tegenvaller, prestaties zijn onder de maat
8. De telefoon kon je snelladen, maar net als bij veel merken loopt het gebruikte voltage af als je dichter bij de 100% komt. Uiteindelijk kostte het je zeker meer dan 75 minuten om helemaal vol te laden
de Sony
1. Schermhelderheid kan inderdaad beter. Op automatisch kom je al een heel eind. Sommige apps blijven te donker, zoals de foto pro app
2. Scherm resolutie van 4k wordt automatisch aangepast aan de hand van de gebruikte apps / films. Geen klagen hierover.
3. De keuze voor geen 120 Hz is prima en mis ik niet, zeker niet gezien de klachten die ik heb hiermee.
4. De software is bijna puur Android en komt wat kaal over als je het vergelijkt met een Samsung. Maar gelukkig kan je voor iedere feature die je mist wel een aparte app installeren.
5. Ik heb hem naast de Oneplus 8 Pro gehouden en ze zijn beide even lang ! Dus dat de telefoon te lang zou zijn kan ik direct naar de prullenbak verwijzen.
6. Smaller scherm ? Ja en ook dit is een beetje gewenning, maar ik zou niet meer anders willen. Zeker als je er nu een andere brede en dus lompe telefoon naast houd.
7. Geluid uit de speakers is prima, maar ik ga er dan ook geen films mee kijken. Dan gebruik ik een koptelefoon. De combinatie XM3 en Tidal is trouwens waanzinnig op wifi of hoger !
8. Er zou meer moeten kunnen met de notificatieled.
9. De analoge aansluiting is een nice to have, maar gebruik ik niet.
10. De vinger scanner is zeer snel en accuraat bij mij, wellicht zit er verschil in bij andere toestellen. Hij mist bijna nooit.
11. Ik heb af en toe nog wel een zwart scherm bij unlocken. Direct locken en unlocken is dan voldoende om weer een scherm te krijgen.
12. Ik mis echt de changelog van Sony ! Ik kwam er net achter dat er ook features zijn toegevoegd aan de gewone camera app (of ik had ze nog nooit gezien). Ook de kwaliteit van de foto's hiervan vind ik verbeterd.
~wellicht vul ik mijn bevindingen nog wel aan~
[ Voor 13% gewijzigd door Brotuck op 03-08-2020 10:43 ]
Just here for the fun
Tijdje geleden op aanraden van een mede Tweaker een mail verzonden naar Nu.nl over het feit dat de Nu.nl app niet mee schaalt met het scherm formaat. Paar keer heen en weer zitten mailen met Nu.nl support afdeling met als uiteindelijke reactie:
Met deze mail wil ik je informeren dat we de beeldverhouding voor grotere devices gaan aanpassen, zodat de app in volledig scherm correct wordt weergeven. Wanneer dit precies uitkomt is nog onbekend. Dit heeft te maken met prioriteiten van andere fixen. Ik hoop je zo voldoende te hebben geïnformeerd.
Nou, ben benieuwd wanneer dit live gaat want het is toch te gek voor woorden dat deze bekende app nog niet mee schaalt
Met deze mail wil ik je informeren dat we de beeldverhouding voor grotere devices gaan aanpassen, zodat de app in volledig scherm correct wordt weergeven. Wanneer dit precies uitkomt is nog onbekend. Dit heeft te maken met prioriteiten van andere fixen. Ik hoop je zo voldoende te hebben geïnformeerd.
Nou, ben benieuwd wanneer dit live gaat want het is toch te gek voor woorden dat deze bekende app nog niet mee schaalt
Ben het op bijna al je punten met je eens. Ik heb zelf een S20 Plus en een Ultra en deel je ervaring. Op 1 punt na dan, de Sony is gewoon een leuker toestel om te gebruiken. Ik kan niet direct zeggen wat het precies is, misschien de look, het gewicht of schermformaat of wellicht een combi van alles.Masihi schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 09:26:
Na ruim anderhalve maand ervaring moet ik toch zeggen dat ik niet helemaal warmloop voor deze telefoon. Achteraf had ik toch weer moeten gaan voor één van de nieuwere Samsung telefoons, denk ik steeds vaker.
Voor mij 100% de Sony voor dagelijks gebruik ondanks dat de Samsung op de meeste punten een slimmer toestel is
Mja. Mobiele telefoons zijn super persoonelijk, de 1 heeft meer baat bij feature/design keuze x dan een andere.
Gezien mijn functie in de ICT heb ik zo goed als elk Samsung, en iphone flagship gehad v.d afgelopen 10 jaar. Maar ik had altijd een prive toestel ernaast (ik wil werk/prive gescheiden houden) en dat waren meestal andere toestellen. Apple is niet mijn ding (te gesloten, teveel workarounds nodig voor een power user) en Samsung vond ik kwa hardware design sinds de S8 top, maar ik heb altijd hekel aan het feit dat die telefoons historish met +5GB aan bloatware en/of software word geleverd die ik absoluut nooit gebruik maar niet weg te halen is zonder root (waar ik ook geen zin in heb) - Denk aan het legio van "S applicaties " De config scherm altijd maar een doolhof blijft hoevaak ik het ook gebruik, puur omdat het onlogish is ingedeeld.
Kwa kleuren waar je het over de OLED is Samsung begonnen is met dat overdreven over-saturated look waar iedereen nu aan gewend is. Uit mijn hoek als semi-prof fotograaf (al heb ik concert fotografie prof gedaan 12 jaar geleden) dat de over-saturation van Samsung altijd een issue was geweest voor mij. Je edit je fotografie in een color-accurate workflow .Edit je kleuren precies hoe je het wilt en export het netjes naar de SRGB standaard voor deze online wereld. En dan open ik dezelfde foto's op een note edge/S8/9/10 en zijn die foto's opeens te over-saturated terwijl dat nooit zo was hoe je het edite. Gelukkig kon je sinds de S10 de saturation aanpassen naar een meer flat profiel. Wat in de S20 ook zit. En daar stond ie dan ook standaard op.
De Sony, ook al zet je de kleuren-modus in zijn "standard" modus is het alsnog niet zo aggresief over-saturated. Wat ik erg fijn vind persoonelijk. Wel als ik op Youtube een 4K/60/HDR filmpje erbij haalt is zowel de brightness (HDR) en de kleuren enorm goed. En heb ik zelf geen last dat het te flets is.
Verder heb ik eigenlijk geen last van de dingen waar jij last van hebt ?
- Fingerpint Scanner issues
Herken ik absoluut niet, is top-notch hier.
Then again: Heel internet klaagdde dat de fingerprint scanner op de S10 bar slecht was en werd afgekraakt terwijl ik daar ook nooit last mee had. Mischien heb ik makkelijk te scannen vingers? Wat ik wel doe sinds dag 1 met fingerprint scanners: Elke vinger die ik gebruik 2x registerren.
Scherm flikkering.
Ook nooit gehad. En ik heb double-tap aan. Basic troubleshooting al gedaan?
Zoals safe mode en kijken of je het daar hebt ?
Scherm Brightness
Ja, de Sony heeft 1/3e minder aan max brightness dan Samsung. Wel valt het af te lezen in de felle zon als je adaptive brigthness gebruikt. Manual heeft een 300N cap waar ik dag 1 tegen aan liep wat me stoordde. Echter in de praktijk zit mijn Samsung slider ook rond de 70% die jij ook noemde. Dus dat is dan prima voor normaal gebruik. De sunboost modus (rode gedeelte v.d slider) gebruik je eigenlijk alleen buiten (en zet adaptive brightness hem direct daarop) - indoor zul je dat nooit gebruiken. Net gedaan, dat is dan te fel weer. Was de extra brightness gewenst op de Sony ? Ja natuurlijk, het lees gemak is dan _NOG_ meer vergroot. Vind ik het harde misser ? Nah niet echt.
Gladde toestel
Alles is tegenwoordig glas front to back. Er zijn heel veel gladde toestellen. De S20 die ik hier heb liggen is idem ditto glad voordat er een case overheen ging want anders bleef ie niet op m`n wireless charger.
Ik gebruik nooit toestellen zonder case, dat is gewoon een must voor mij voor een daily device.
Samsung software features
Ja, Samsung heeft verreweeg de meeste "Extra" features" in hun rom zitten. En is dus out of the box meer een "Smart" phone. Denk aan hun automatishe caller ID bij entries die niet in je phonebook staan.
Zo hadden hun screen recording en "lange screenshots" al jaren. Terwijl dit niet standaard in Android zit.
Het nadeel van Samsung is wel dat al die extra's die erin zitten kan je er niet uithalen. Wel kan je op iets dat kaal is, dingen naar gelang toevoegen. Wat ik liever heb. En wat beter is , aangezien Samsung altijd de laatste is met OS updates vanwege het feit dat hun OS juist zo keihard is aangepast.
Geluid
Ik gebruik eigenlijk nooit telefoons op speaker voor muziek/entertainment. Als ik muziek luister thuis is het altijd op m`n Edifier Pro S3000's die chromecast/bluetooth enabled zijn. On the go ben is het of de
WF-1000XM3 of de WH-1000XM3, als ik muziek op locatie nodig heb voor een shoot is het een Bose bluetooth speaker.
Enige manier waarop ik de speakers van een telefoon gebruik is handsfree bellen als ik achter m`n buro zit en daar zijn de speakers meer als luid & duidelijk genoeg voor.
Aangezien ik een review aan het schrijven ben van de 1 II heb ik natuurlijk wel het 1 en ander uitgeprobeerd op de speaker. Ze beter klinken met de dolby atmos aan en op de juiste stand, dan als dat uit staat. Maar again; " voor een telefoon" geen klagen. Ik heb absoluut lage audio eisen voor elk apperaat dat speakers heeft van hoogstens 1 a 2cm breed, of het nou een telefoon of laptop is.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Voor de rest doet de Sony idd wat hij moet doen, wel is de vergelijking met een budget toestel niet eerlijk. Want een budget toestel doet niet wat ie doen moet met een snapdragon 865 SOC met 8GB ram en een feature proof 5G modem; een combi waar je jaren lang plezier van kunt hebben als je niet meedoet aan jaarlijkse upgrade cycle. Laat staan 256GB out of the box heeft.
Je weet heus dat de grote verkoop argument van flagships juist het camerasysteem is. Dat is de grote defining feature. Zelfs als ik dan de "top" budget toestellen pak van de grote merken in het Westen.
OP Nord, Iphone SE, Samsung A50 dan komt dat niet in de buurt. Het enige wat dat zou doen is de Google Pixel 3A (weliswaar met 1 lens) vanwege zijn computational photography. Maar die is officieel niet leverbaar hier.
Wel kan ik zeggen dat een S20 ook zijn issues heeft. En de reden dat ik eignelijk de Sony alsnog eerder kocht dan de bedoeling was.
S20 heeft hands-down de betere tele lens. De 30x zoom is wel een gimmick en gebruik je dat in de praktijk niet. 120hz refresh rate zag ik het verschil amper van. Maar batterij ging er wel keihard doorheen. Tevens is de lagere resolutie wel merkbaar op YT waarbij de meeste content creators die ik volg 4K of 1440P hebben. Wat dus 1080P word op de Samsung in 120hz modus.
BT audio is de grootste drama, helemaal t.o.z de S10 die het wel goed deed. Op mijn XM3's (zowel WF als WH) stotterde het geluid als ik de S20 vast pakte om hem uit je zak te halen en/of terug te stoppen etc. - nooit last van gehad op S10 of andere telefoons incl de sony.
Als laatste: De S20 is heel picky met opladers. Ik kan mijn Satechi multi-port chargers die ik standaard gebruik voor travel/desk niet gebruiken om de S20 op te laden via PD als die aanstaat. Weigert ie. Wel als ie uitstaat. Dus het is een OS iets. Ik las dat Samsung vanaf de S20 PD certification doet, dus heeft daarmee te maken. Satechi is echter geen klein merk en letterlijk alles tot mijn Surface book 3 aan laad prima op die dingen.
Maargoed. Waar ik al mee begon, iedereen heeft zijn eigen wensen en/of voorkeuren. Ik probeer je de Sony niet te verkopen, maar wel aan te tonen dat niks op de markt perfect is helaas. Het enige wat we kunnen doen is iets kopen wat aan de meeste met onze persoonelijke wensen voldoet.
Gezien mijn functie in de ICT heb ik zo goed als elk Samsung, en iphone flagship gehad v.d afgelopen 10 jaar. Maar ik had altijd een prive toestel ernaast (ik wil werk/prive gescheiden houden) en dat waren meestal andere toestellen. Apple is niet mijn ding (te gesloten, teveel workarounds nodig voor een power user) en Samsung vond ik kwa hardware design sinds de S8 top, maar ik heb altijd hekel aan het feit dat die telefoons historish met +5GB aan bloatware en/of software word geleverd die ik absoluut nooit gebruik maar niet weg te halen is zonder root (waar ik ook geen zin in heb) - Denk aan het legio van "S applicaties " De config scherm altijd maar een doolhof blijft hoevaak ik het ook gebruik, puur omdat het onlogish is ingedeeld.
Kwa kleuren waar je het over de OLED is Samsung begonnen is met dat overdreven over-saturated look waar iedereen nu aan gewend is. Uit mijn hoek als semi-prof fotograaf (al heb ik concert fotografie prof gedaan 12 jaar geleden) dat de over-saturation van Samsung altijd een issue was geweest voor mij. Je edit je fotografie in een color-accurate workflow .Edit je kleuren precies hoe je het wilt en export het netjes naar de SRGB standaard voor deze online wereld. En dan open ik dezelfde foto's op een note edge/S8/9/10 en zijn die foto's opeens te over-saturated terwijl dat nooit zo was hoe je het edite. Gelukkig kon je sinds de S10 de saturation aanpassen naar een meer flat profiel. Wat in de S20 ook zit. En daar stond ie dan ook standaard op.
De Sony, ook al zet je de kleuren-modus in zijn "standard" modus is het alsnog niet zo aggresief over-saturated. Wat ik erg fijn vind persoonelijk. Wel als ik op Youtube een 4K/60/HDR filmpje erbij haalt is zowel de brightness (HDR) en de kleuren enorm goed. En heb ik zelf geen last dat het te flets is.
Verder heb ik eigenlijk geen last van de dingen waar jij last van hebt ?
- Fingerpint Scanner issues
Herken ik absoluut niet, is top-notch hier.
Then again: Heel internet klaagdde dat de fingerprint scanner op de S10 bar slecht was en werd afgekraakt terwijl ik daar ook nooit last mee had. Mischien heb ik makkelijk te scannen vingers? Wat ik wel doe sinds dag 1 met fingerprint scanners: Elke vinger die ik gebruik 2x registerren.
Scherm flikkering.
Ook nooit gehad. En ik heb double-tap aan. Basic troubleshooting al gedaan?
Zoals safe mode en kijken of je het daar hebt ?
Scherm Brightness
Ja, de Sony heeft 1/3e minder aan max brightness dan Samsung. Wel valt het af te lezen in de felle zon als je adaptive brigthness gebruikt. Manual heeft een 300N cap waar ik dag 1 tegen aan liep wat me stoordde. Echter in de praktijk zit mijn Samsung slider ook rond de 70% die jij ook noemde. Dus dat is dan prima voor normaal gebruik. De sunboost modus (rode gedeelte v.d slider) gebruik je eigenlijk alleen buiten (en zet adaptive brightness hem direct daarop) - indoor zul je dat nooit gebruiken. Net gedaan, dat is dan te fel weer. Was de extra brightness gewenst op de Sony ? Ja natuurlijk, het lees gemak is dan _NOG_ meer vergroot. Vind ik het harde misser ? Nah niet echt.
Gladde toestel
Alles is tegenwoordig glas front to back. Er zijn heel veel gladde toestellen. De S20 die ik hier heb liggen is idem ditto glad voordat er een case overheen ging want anders bleef ie niet op m`n wireless charger.
Ik gebruik nooit toestellen zonder case, dat is gewoon een must voor mij voor een daily device.
Samsung software features
Ja, Samsung heeft verreweeg de meeste "Extra" features" in hun rom zitten. En is dus out of the box meer een "Smart" phone. Denk aan hun automatishe caller ID bij entries die niet in je phonebook staan.
Zo hadden hun screen recording en "lange screenshots" al jaren. Terwijl dit niet standaard in Android zit.
Het nadeel van Samsung is wel dat al die extra's die erin zitten kan je er niet uithalen. Wel kan je op iets dat kaal is, dingen naar gelang toevoegen. Wat ik liever heb. En wat beter is , aangezien Samsung altijd de laatste is met OS updates vanwege het feit dat hun OS juist zo keihard is aangepast.
Geluid
Ik gebruik eigenlijk nooit telefoons op speaker voor muziek/entertainment. Als ik muziek luister thuis is het altijd op m`n Edifier Pro S3000's die chromecast/bluetooth enabled zijn. On the go ben is het of de
WF-1000XM3 of de WH-1000XM3, als ik muziek op locatie nodig heb voor een shoot is het een Bose bluetooth speaker.
Enige manier waarop ik de speakers van een telefoon gebruik is handsfree bellen als ik achter m`n buro zit en daar zijn de speakers meer als luid & duidelijk genoeg voor.
Aangezien ik een review aan het schrijven ben van de 1 II heb ik natuurlijk wel het 1 en ander uitgeprobeerd op de speaker. Ze beter klinken met de dolby atmos aan en op de juiste stand, dan als dat uit staat. Maar again; " voor een telefoon" geen klagen. Ik heb absoluut lage audio eisen voor elk apperaat dat speakers heeft van hoogstens 1 a 2cm breed, of het nou een telefoon of laptop is.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Voor de rest doet de Sony idd wat hij moet doen, wel is de vergelijking met een budget toestel niet eerlijk. Want een budget toestel doet niet wat ie doen moet met een snapdragon 865 SOC met 8GB ram en een feature proof 5G modem; een combi waar je jaren lang plezier van kunt hebben als je niet meedoet aan jaarlijkse upgrade cycle. Laat staan 256GB out of the box heeft.
Je weet heus dat de grote verkoop argument van flagships juist het camerasysteem is. Dat is de grote defining feature. Zelfs als ik dan de "top" budget toestellen pak van de grote merken in het Westen.
OP Nord, Iphone SE, Samsung A50 dan komt dat niet in de buurt. Het enige wat dat zou doen is de Google Pixel 3A (weliswaar met 1 lens) vanwege zijn computational photography. Maar die is officieel niet leverbaar hier.
Wel kan ik zeggen dat een S20 ook zijn issues heeft. En de reden dat ik eignelijk de Sony alsnog eerder kocht dan de bedoeling was.
S20 heeft hands-down de betere tele lens. De 30x zoom is wel een gimmick en gebruik je dat in de praktijk niet. 120hz refresh rate zag ik het verschil amper van. Maar batterij ging er wel keihard doorheen. Tevens is de lagere resolutie wel merkbaar op YT waarbij de meeste content creators die ik volg 4K of 1440P hebben. Wat dus 1080P word op de Samsung in 120hz modus.
BT audio is de grootste drama, helemaal t.o.z de S10 die het wel goed deed. Op mijn XM3's (zowel WF als WH) stotterde het geluid als ik de S20 vast pakte om hem uit je zak te halen en/of terug te stoppen etc. - nooit last van gehad op S10 of andere telefoons incl de sony.
Als laatste: De S20 is heel picky met opladers. Ik kan mijn Satechi multi-port chargers die ik standaard gebruik voor travel/desk niet gebruiken om de S20 op te laden via PD als die aanstaat. Weigert ie. Wel als ie uitstaat. Dus het is een OS iets. Ik las dat Samsung vanaf de S20 PD certification doet, dus heeft daarmee te maken. Satechi is echter geen klein merk en letterlijk alles tot mijn Surface book 3 aan laad prima op die dingen.
Maargoed. Waar ik al mee begon, iedereen heeft zijn eigen wensen en/of voorkeuren. Ik probeer je de Sony niet te verkopen, maar wel aan te tonen dat niks op de markt perfect is helaas. Het enige wat we kunnen doen is iets kopen wat aan de meeste met onze persoonelijke wensen voldoet.
[ Voor 22% gewijzigd door lithiumangel op 03-08-2020 12:43 ]
Heeft iemand anders hier ook een kleinigheidje dat de autorotate niet altijd lekker werkt? Hij staat hier in principe uit, aangezien ik wil dat ie vaker niet dan wel draait. Maar voor een foto of YouTube clip moet ie wel draaien, dus ik toggle autorotate aan maar dan draait ie niet altijd gek genoeg. Soms wel soms niet.
Zit er trouwens een optie op dat bijvoorbeeld YouTube en GooglePhotos de autorotate kunnen overrulen? Zodat als je m uitzet, hij bij bijvoorbeeld landscape foto's in GooglePhotos wel draait maar bij alle andere apps niet?
Zit er trouwens een optie op dat bijvoorbeeld YouTube en GooglePhotos de autorotate kunnen overrulen? Zodat als je m uitzet, hij bij bijvoorbeeld landscape foto's in GooglePhotos wel draait maar bij alle andere apps niet?
Als je auto-rotate uit heb staan kan je sinds Android 9 per-app kiezen om dat rotate te forceren.
Probeer het maar. Zet auto-rotate uit, start een filmpje op YT. Roteer de telefoon, Je ziet dan een kleine rotate button naast de multi-task button (vierkantje) - tap daarop en YT zal roteren.
Ik zelf heb liever auto-rotate vaak uit, dus ben dit gewend.
Probeer het maar. Zet auto-rotate uit, start een filmpje op YT. Roteer de telefoon, Je ziet dan een kleine rotate button naast de multi-task button (vierkantje) - tap daarop en YT zal roteren.
[ Voor 21% gewijzigd door lithiumangel op 03-08-2020 13:44 ]
Persoonlijk zit ik ook wat te twijfelen of ik niet een ander toestel moet nemen. De realiteit is volgens mij toch dat dit Sony gaat stoppen met smartphones, wat te merken is dat er steeds minder wordt geïnvesteerd in eigen features en ook het testen of alles goed werkt laat te wensen over.
Mijn grootste ergernis is dat de nabijheidssensor bij het bellen nog steeds niet goed is afgesteld. Ook al houd je het toestel zo goed mogelijk tegen je oor, dan nog zie je regelmatig het display kort aanflitsen vanuit je ooghoek. Gevolg: ongewenste acties zoals de microfoon op mute, of zelfs dat je iemand anders uit je adresboek belt.
Een ander punt is het display tijdens fotograferen: bij zonnig weer is het onmogelijk nog te zien waar je de lens op richt. Google maps is daarentegen nog best wel leesbaar, dus ergens gaat er toch iets fout met de schermhelderheid tijdens fotograferen.
Wanneer hier niks aan gedaan wordt, dan neem ik in het najaar een OnePlus of Google Pixel denk ik.
Mijn grootste ergernis is dat de nabijheidssensor bij het bellen nog steeds niet goed is afgesteld. Ook al houd je het toestel zo goed mogelijk tegen je oor, dan nog zie je regelmatig het display kort aanflitsen vanuit je ooghoek. Gevolg: ongewenste acties zoals de microfoon op mute, of zelfs dat je iemand anders uit je adresboek belt.
Een ander punt is het display tijdens fotograferen: bij zonnig weer is het onmogelijk nog te zien waar je de lens op richt. Google maps is daarentegen nog best wel leesbaar, dus ergens gaat er toch iets fout met de schermhelderheid tijdens fotograferen.
Wanneer hier niks aan gedaan wordt, dan neem ik in het najaar een OnePlus of Google Pixel denk ik.
_██_
(ಠ_ృ)
Je kan natuurlijk een argument maken dat Sony zijn investering in "eigen features" een 20 FPS burst camera is met een Photo/Cinema pro app en het 4K scherm. Beide dingen die je bij geen andere merk ziet.Atomsk schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 14:28:steeds minder wordt geïnvesteerd in eigen features en ook het testen of alles goed werkt laat te wensen over.
En een "stock/vanilla android" is ook in deze dag & tijd een feature te noemen. Dat heb je alleen bij Pixels. Ik bedoel mijn vorige toestel was ook een Xperia (XZ3) dus dit was in lijn der verwachtingen voor mij.
Ik mis iig op de XI II geen functies die ik van de Galaxy lijn zou willen overporten behalve het feit dat ik met de stock launcher andere icon packs zou willen kiezen. Maar hey, ik gebruik altijd een alternatieve launcher voor 100% customization en klaar. Wat ik ook op de Galaxies doe want hoe goed One UI v2.0 is t.o.z "vroegah" - is het alsnog niet naar mijn wensen. Zo`n physieke slider voor alerts/notifications/DND die je op oneplus vind zou ik wel een fijne toevoeging vinden.
Klinkt eerder als een brakke sensor? Heb dit in het verleden mee gemaakt op een Z5, en V5. Toestel moest terug voor reperatie. Bevestig dit door naar settings -> Support te gaan, en rechtsonderin Xperia Tests. Dan de ear proximity test doen en kijken hoe het reageert. Als het brak reageert, dan contact opnemen met support. Het kan overigens ook liggen aan een brak gesneden screen-protector, dus check dat ook even na als je een screen-protector hebt, dat die niet de sensors half bedekt hebben.Atomsk schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 14:28:Mijn grootste ergernis is dat de nabijheidssensor bij het bellen nog steeds niet goed is afgesteld.
In de photo pro mode heb ik idd last dat die app de brightness van het scherm omlaag knalt en in de felle zon is het onleesbaar. De normale foto app heeft dat weer niet. Denk wel dat dit gefixed word.[b]Atomsk in "[Sony Xperia 1 II (mk2)] Ervaringen & Discussie"Een ander punt is het display tijdens fotograferen: bij zonnig weer is het onmogelijk nog te zien waar je de lens op richt.
Voor de rest kan ik alleen opmerken dat telefoons gewoon minder spannend zijn geworden in de laatste jaren. Er is gewoon zoveel wat je kan doen met een rechthoekige scherm die in je zak past. Elk merk heeft alle basis zaken goed gecovered. SOC's gaan langer mee als je je upgrade drang kan weerstaan. Dus op zich is het niet gek om underwhelemd te zijn, vooral als je al veel dingen gewent bent. Die S20 was ook underhwelming, ik vind de S10 overal een betere toestel; zou je ook niet verwachten.
Al die gekke innovative zaken waar "the sky is the limit " van 2000~2010 heb je niet meer. Wie kent de
T-mobile Sidekicks nog ? De motorola Aura ? Ge-automatiseerde clamshells, Nokia banaan phone. Siemens S50 met externe camera + flits modules. Ultra kleine Nokia's 8210? Dat gekke Sony toestel met een 100% transparante futuristishe scherm. De originele Motor Razr.
Mr Mobile heeft hier een leuke video series over op Youtube: YouTube: When Phones Were Fun - YouTube
Het enige wat nu echt spannend is, zijn de foldables. Maar ik ben niet #yolo genoeg om daar nu in te investeren totdat wat meer kinderziektes de deur uitzijn. Want wie wilt er nou niet een tablet kunnen opvouwen tot candybar formaat ?
[ Voor 30% gewijzigd door lithiumangel op 03-08-2020 16:05 ]
Ik heb de Galaxy Fold op dit moment en ook dit is niet zo spannend... Eerder vervelend soms...lithiumangel schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 15:20:
[...]
Je kan natuurlijk een argument maken dat Sony zijn investering in "eigen features" een 20 FPS burst camera is met een Photo/Cinema pro app en het 4K scherm. Beide dingen die je bij geen andere merk ziet.
En een "stock/vanilla android" is ook in deze dag & tijd een feature te noemen. Dat heb je alleen bij Pixels. Ik bedoel mijn vorige toestel was ook een Xperia (XZ3) dus dit was in lijn der verwachtingen voor mij.
Ik mis iig op de XI II geen functies die ik van de Galaxy lijn zou willen overporten behalve het feit dat ik met de stock launcher andere icon packs zou willen kiezen. Maar hey, ik gebruik altijd een alternatieve launcher voor 100% customization en klaar. Wat ik ook op de Galaxies doe want hoe goed One UI v2.0 is t.o.z "vroegah" - is het alsnog niet naar mijn wensen. Zo`n physieke slider voor alerts/notifications/DND die je op oneplus vind zou ik wel een fijne toevoeging vinden.
[...]
Klinkt eerder als een brakke sensor? Heb dit in het verleden mee gemaakt op een Z5, en V5. Toestel moest terug voor reperatie. Bevestig dit door naar settings -> Support te gaan, en rechtsonderin Xperia Tests. Dan de ear proximity test doen en kijken hoe het reageert. Als het brak reageert, dan contact opnemen met support. Het kan overigens ook liggen aan een brak gesneden screen-protector, dus check dat ook even na als je een screen-protector hebt, dat die niet de sensors half bedekt hebben.
[...]
In de photo pro mode heb ik idd last dat die app de brightness van het scherm omlaag knalt en in de felle zon is het onleesbaar. De normale foto app heeft dat weer niet. Denk wel dat dit gefixed word.
Voor de rest kan ik alleen opmerken dat telefoons gewoon minder spannend zijn geworden in de laatste jaren. Er is gewoon zoveel wat je kan doen met een rechthoekige scherm die in je zak past. Elk merk heeft alle basis zaken goed gecovered. SOC's gaan langer mee als je je upgrade drang kan weerstaan. Dus op zich is het niet gek om underwhelemd te zijn, vooral als je al veel dingen gewent bent. Die S20 was ook underhwelming, ik vind de S10 overal een betere toestel; zou je ook niet verwachten.
Al die gekke innovative zaken waar "the sky is the limit " van 2000~2010 heb je niet meer. Wie kent de
T-mobile Sidekicks nog ? De motorola Aura ? Ge-automatiseerde clamshells, Nokia banaan phone. Siemens S50 met externe camera + flits modules. Ultra kleine Nokia's 8210? Dat gekke Sony toestel met een 100% transparante futuristishe scherm. De originele Motor Razr.
Mr Mobile heeft hier een leuke video series over op Youtube: YouTube: When Phones Were Fun - YouTube
Het enige wat nu echt spannend is, zijn de foldables. Maar ik ben niet #yolo genoeg om daar nu in te investeren totdat wat meer kinderziektes de deur uitzijn. Want wie wilt er nou niet een tablet kunnen opvouwen tot candybar formaat ?
Je moet de hele tijd open en dicht klappen... Ik word er gek van!
Ow thanks, dat icoontje had ik nog niet gebruikt maar zie hem nu en werkt prima.lithiumangel schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 13:38:
Als je auto-rotate uit heb staan kan je sinds Android 9 per-app kiezen om dat rotate te forceren.
Maar dat ie dan soms alsnog met autorotate aan niet wil draaien heeft niemand tot dusver?
[ Voor 58% gewijzigd door eswa op 03-08-2020 16:39 ]
Sony maakt al jaren geen winst op de smartphones, maar heeft dan ook een andere missie ermee. Ik denk niet dat ze er ineens mee gaan stoppen. Ik vind hun manier van " eigenwijs" juist wel prettig.Atomsk schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 14:28:
Persoonlijk zit ik ook wat te twijfelen of ik niet een ander toestel moet nemen. De realiteit is volgens mij toch dat dit Sony gaat stoppen met smartphones, wat te merken is dat er steeds minder wordt geïnvesteerd in eigen features en ook het testen of alles goed werkt laat te wensen over.
Nabijheidssensor lijkt veel beter te werken als ik de telefoon tegen mijn linkeroor hou. Wellicht is het gewoon de locatie ervan ? Ik heb trouwens ingesteld dat de telefoon locked na 30 seconden of bij de powerknop, dus ook al schiet het scherm aan, er gaat geen onbedoelde knop meer ingedrukt worden bij mij.
Die camera pro is inderdaad niet goed te zien in de felle zon, dat moeten ze echt fixen !
Just here for the fun
Heb het eens vergeleken met de Xperia 1. De nabijheidssensor zit daar linksboven (naast de camera) en dat is de juiste plek bij rechtshandig bellen aangezien de sensor dan altijd tegen je hoofd aanzit. Bij de 1II zit de sensor echter rechts naast de speaker. Wat je dan krijgt is dat de sensor al snel net naast je oor zit en bij een kleine beweging je nek niet meer detecteert. Vind dit gewoon een ontwerpfout eerlijk gezegd. Je kunt wel zeggen "ja, dan moet je hem anders vast houden", maar het is toch redelijk normaal dat je de speaker centreert op je oor.Brotuck schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 16:44:
[...]
Sony maakt al jaren geen winst op de smartphones, maar heeft dan ook een andere missie ermee. Ik denk niet dat ze er ineens mee gaan stoppen. Ik vind hun manier van " eigenwijs" juist wel prettig.
Nabijheidssensor lijkt veel beter te werken als ik de telefoon tegen mijn linkeroor hou. Wellicht is het gewoon de locatie ervan ? Ik heb trouwens ingesteld dat de telefoon locked na 30 seconden of bij de powerknop, dus ook al schiet het scherm aan, er gaat geen onbedoelde knop meer ingedrukt worden bij mij.
_██_
(ಠ_ృ)
Jammere ook is, de telefoon hoort rechtshandig te zijn. Anders zit de fingerprint scanner four.
Ik ben gewend om mijn telefoon met beide handen te gebruiken en kan met beide handen zonder moeite mijn telefoon unlocken.Mister Hardware schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 11:09:
Jammere ook is, de telefoon hoort rechtshandig te zijn. Anders zit de fingerprint scanner four.
Wat ik wel jammer vind is dat ik de telefoon niet zo kan instellen dat hij alleen unlocked wanneer ik de power button indruk. Het komt nu toch te vaak voor dat hij unlocked wanneer ik de telefoon vastpak.
Ging mij meer km de reactie op de infrarood sensor plek. Hij is zo te horen bedoeld om de telefoon linkshandig te gebruiken maar de fingerprint scanner is bedoeld voor het overgrote gedeelte van de menigte.
Zie dat er nu een 150 euro cashback actie is.
Maakt de telefoon op een 2-jarig krediet 764 euro. Opzich niet verkeerd.
Maakt de telefoon op een 2-jarig krediet 764 euro. Opzich niet verkeerd.
ach tsjah, die headset was op zich al een 190 euro cashback met "iets meer moeite" :-)
Het valt me op dat elk kritiekpunt in deze thread als een persoonlijke aanval wordt gezien. Om maar een voorbeeld te geven, één persoon zegt wat over de ondermaatse schermhelderheid en iemand anders voelt zich genoodzaakt om er op te reageren dat het voor hem allemaal wel meevalt. Mooi voor jou, maar daar is de ander niet mee geholpen. Toon toch eens wat begrip en respect voor elkaar...
Ik snap wat je bedoelt. Dat zijn ook gewoon ervaringen. Niet heel gek in een topic waar ervaringen gedeeld worden en dit soort discussies mogen bestaanm.w. schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 19:53:
Het valt me op dat elk kritiekpunt in deze thread als een persoonlijke aanval wordt gezien. Om maar een voorbeeld te geven, één persoon zegt wat over de ondermaatse schermhelderheid en iemand anders voelt zich genoodzaakt om er op te reageren dat het voor hem allemaal wel meevalt. Mooi voor jou, maar daar is de ander niet mee geholpen. Toon toch eens wat begrip en respect voor elkaar...
Als iemand het een nadeel vindt dat de helderheid niet heel hoog kan, ja dat snap ik wel. Het is ook niet denderend. Komt waarschijnlijk omdat de resolutie zo hoog is ook. Niemand kan daar echt iets aan doen of wat aan veranderen.
Ik kom van een XZP af en de helderheid is bij deze een stap vooruit. Ook niet enorm, want dat was ook een 4K scherm.
De helderheid heeft niks te maken met de resolutie.
Ik heb de Xperia 5 en die is ook bagger.
Lets face it ...NIEMAND zal een Xperia halen voor de prijs/kwaliteit verhouding. Enkel Sony fanboys.
Daarom heb ik sinds de Xperia Z een Sony.
Lets face it ...NIEMAND zal een Xperia halen voor de prijs/kwaliteit verhouding. Enkel Sony fanboys.
Juist wel. Bij LCD zijn het vier keer meer pixels waar licht doorheen moet. En bij OLED zijn het vier keer meer pixels die zelf oplichten.BrbZrk schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 11:27:
De helderheid heeft niks te maken met de resolutie.
Heeft er zeker wat mee te maken.
En de volgende review
https://androidworld.nl/review/sony-xperia-1-ii/
Kon het niet laten om er wat opmerkingen bij te zetten.
https://androidworld.nl/review/sony-xperia-1-ii/
Kon het niet laten om er wat opmerkingen bij te zetten.
[ Voor 30% gewijzigd door Brotuck op 05-08-2020 15:07 ]
Just here for the fun
Komt er voor de Xperia 1 II ook een Style Cover Touch?
Weet iemand dat?
Ik zie namelijk alleen de Style Cover View voor Xperia 1 II (XQZ-CVAT) en deze heet geen touch volgens mij.
Ik heb Style Cover Touch voor mijn XZ3 en hoop echt dat die er voor de Xperia 1 II ook komt.
Voor de vorige Xepria 1 is hij er wel.
Weet iemand dat?
Ik zie namelijk alleen de Style Cover View voor Xperia 1 II (XQZ-CVAT) en deze heet geen touch volgens mij.
Ik heb Style Cover Touch voor mijn XZ3 en hoop echt dat die er voor de Xperia 1 II ook komt.
Voor de vorige Xepria 1 is hij er wel.
Hiervoor hebben we V&A.
[ Voor 92% gewijzigd door 13art op 06-08-2020 19:08 ]
Toch even vragen. Mijn PhotoPro heeft soms de horizon als onderstaand symbool in de viewfinder staan. Deze draait echter niet mee en dus heb ik dat hulpje niet meer om rechte foto's te maken helaas. Kleinigheidje op zich, maar heb nog niet kunnen achterhalen wanneer hij dit doet en hoe het uit te zetten is...
/f/image/naint6ZLqiymCdjrYVRB8MaZ.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb de laaste tijd veel foto's in burst mode genomen. De meeste gallery apps herkennen deze foto's niet als zodanig en laten alle foto's in het overzicht zien.
Google foto's is de enige app die ik heb gevonden die hier goed mee overweg kan. (ik zie alleen 1 foto in het overzicht en ik kan makkelijk kiezen welke foto ik wil houden zodat hij de rest automatisch verwijdert)
Het grote nadeel (voor mij dan) hiervan is deze app minder goed is met het tonen van plaatjes uit andere mappen.
Hebben jullie ervaring met andere gallery apps die ook goed omgaan met burst mode foto's?
Google foto's is de enige app die ik heb gevonden die hier goed mee overweg kan. (ik zie alleen 1 foto in het overzicht en ik kan makkelijk kiezen welke foto ik wil houden zodat hij de rest automatisch verwijdert)
Het grote nadeel (voor mij dan) hiervan is deze app minder goed is met het tonen van plaatjes uit andere mappen.
Hebben jullie ervaring met andere gallery apps die ook goed omgaan met burst mode foto's?
Als je het wilt uitzetten. Druk op "DISP" daar links, het heeft 3 opties die je kan toggelen met elke tap.eswa schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 11:29:
Kleinigheidje op zich, maar heb nog niet kunnen achterhalen wanneer hij dit doet en hoe het uit te zetten is...
Status info aan (links boven viewfinder)
Horizon + histogram
Status info uit
Daarnaast, als je naar Menu -> Setup gaat, heb je daar "Level calibration" - wat w.s. jou probleem oplost.
[ Voor 11% gewijzigd door lithiumangel op 07-08-2020 13:34 ]
Paar weken geleden in dit draadje om advies gevraagd en iemand had mij Gallery Go van Google aangeraden. Dat gebruik ik sindsdien. Het werkt prima met burst foto's. Je ziet in het overzicht 1 foto, met een icoontje erop dat aangeeft dat het een burst is. Als je erop klikt dan krijg je de rest te zien en kan je kiezen hoe & wat. Je kan zelfs kiezen om de "thumbnail" v.d burst te wijzigen naar een andere in die serie.avec_style schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 13:24:
Het werkt veel lichter als Google Photos gezien het alleen maar bezorgd is met dingen die lokaal staan, en kan je dus makkelijk door je telefoon heen browsen mocht je dat willen.
[ Voor 29% gewijzigd door lithiumangel op 07-08-2020 13:59 ]
Ziet er goed uit dat Gallery Go.
Dank voor de tip
Dank voor de tip
Thanks, maar ik weet van de DISP knop en heb al een paar keer opnieuw gekalibreerd en gereset, zonder resultaat. Ik blijf hetzelfde zien. :-/lithiumangel schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 13:33:
[...]
Als je het wilt uitzetten. Druk op "DISP" daar links, het heeft 3 opties die je kan toggelen met elke tap.
Status info aan (links boven viewfinder)
Horizon + histogram
Status info uit
Daarnaast, als je naar Menu -> Setup gaat, heb je daar "Level calibration" - wat w.s. jou probleem oplost.
En 101 android troubleshooting? Clear Cache & Storage voor die photography pro app ?