m.w. schreef op maandag 29 juni 2020 @ 19:48:
Ondertussen komen er steeds meer reviews uit.
YouTube: YouTube Deze is wel heel pijnlijk... De iPhone 11 pro maakt gehakt van de Sony, althans op cameragebied. Om heel eerlijk te zijn heb ik niet heel veel hoop voor telefoons die alleen inzetten op goede hardware. Goede software is gewoon noodzakelijk nu telefoons tegen hun natuurkundige beperkingen aanlopen.
Ik had die video ook gezien, maar kon me er niet helemaal in vinden. De nightmode waar hij het over heeft, op 16:45 in de video, en de foto's die hij met de Xperia 1ii gemaakt heeft...echt, als dat t beste is wat je eruit krijgt, heb je 2 linkerhanden voor wat betreft fotograferen. Ja, een dedicates nightmode zoals op de Pixels of iPhones zou een mooie toevoeging zijn en wie weet komt dat nog, maar je kunt t vrij goed nabootsen door zelf met een langere sluitertijd en ISO waardes te spelen.
Ter illustratie, dit is een foto die ik recentelijk heb gemaakt rond 1.30u snachts:
En dit is een foto op hetzelfde moment genomen, maar dan zo ingesteld dat het representatief is voor wat ik kon zien:
En ja, je moet bij die 2e foto heel goed kijken, in het echt kon ik misschien net iets meer zien dan op deze foto te zien is, maar niet veel. En nee, geen tripod gebruikt, wel een steady hand en een paar seconden geduld. Een nightmode had dit wat kunnen vereenvoudigen door met software wat trillingen van je hand te compenseren. Maar ook een nightmode shot heeft even een paar tellen nodig om het shot te maken; je kunt niet op magische manier meer licht je lens in krijgen met software.
Kost het mij handmatig veel langer? Mhoah, ik weet na een beetje spelen wat ongeveer de beste setting is qua sluitertijd, ISO, white balance etc. En ik heb nog meer foto's bij nacht met wat meer (straat)verlichting en die zijn haar en haarscherp, vol detail en heel weinig noise. Ik wil alleen niet nu alles al posten, dat bewaar ik voor een eventuele aankomende review
Alles bij elkaar heeft hij in zn video wel punten, bv de front camera die is niet denderend nee. Dus nee, dit gaat niet de beste keuze worden voor ijdeltuiten die per dag 20 foto's op Instagram plaatsen. Vind ik ook niet erg, heb zo mijn mening over dat type mensen maar dat terzijde.
De camera's zijn gewoon goed en zeker wanneer je het juist leuk vindt om zelf wat te tweaken, dan excelleert ie. De normale camera app is op dit moment gewoon een achtergesteld kindje. Net nog eens getest, eenzelfde foto in een vrij donkere kamer, met de standaard camera app en de PhotoPro app. Standaard app: zeer matig resultaat. PhotoPro in Auto mode: haarscherp, goed belicht, veel detail, zeer weinig noise.