pagb schreef op maandag 29 maart 2021 @ 15:53:
Goedemiddag. Zojuist berichtgeving gehad van Ford Nederland zelf.
Alle RWD ongeacht accu pakket zullen alleen gehomologeerd worden voor 18" velgen. Grotere velgen zijn niet toegestaan en zullen ook niet goedgekeurd worden door de leasemaatschappijen. ( lekker dan..)
Blijf het een raar verhaal vinden. Alle andere electrische modellen kunnen worden aangeboden met 19", 20"en 21" velgen.
99% kans dat dat komt omdat Ford hier alleen een RWD heeft laten keuren in standaard 18inch trim en een AWD in 19 inch trim. Als je dat doet dan krijg je enkel een goedkeuring voor die combinatie. Zou mij niets verbazen als 18 inch formeel ook niet op de AWD mag ook al hebben ze daarmee hier wel rondgereden.
Ik blijf lekker bij mijn after-market voor eigen rekening. Twijfel alleen wel tussen 19 en 20 inch maar dat is meer omdat 19inch wel "standaard" leverbaar is en 20inch niet. Ik wil ook geen enorme discussie met de leasemij krijgen later als er iets mis is en er gewezen wordt naar de velgen. Met 20inch is dat risico wellicht net weer wat groter dan met "standaard" leverbare 19inch.
Edit,
Ik lees zojuist dat bij een type goedkeuring de fabrikant moet opgeven wat de maximale maat is die ze levert bij de auto. Rara wat Ford gedaan heeft (of eigen juist niet gedaan heeft.....)
Nadeel, Ford mag geen grotere velgen leveren dan 18inch want ze hebben zich te houden aan hun eigen opgave. Aldus is aftermarket onze enige optie.
Voordeel, het kan dus (zeer waarschijnlijk) wel gewoon en kan het hooguit mis gaan bij de APK keuring maar die kijken (terecht) enkel naar omtrek van de band, die moet tussen max -1,5% en +2,0% van het origineel liggen. 19inch in de juiste maat wijkt maar 0,5% af van de 18inch, idem voor 20inch.
Ik weet dat veel leasemaatschappijen met externe velgenleveranciers werken dus als je het alsnog via de lease wil spelen zou je dat kunnen proberen.
[
Voor 24% gewijzigd door
FreeMen op 29-03-2021 17:30
]