Ondertussen een half jaar verder met L-MobiTalk, de opvolger van het gestopte AldiTalk. Nummerbehoud aangevraagd. Het overstap proces ging soepel. Snelheid is voldoende.
Zonder bundel, alleen oude WA iPhone. Keer wat opzoeken op OVINFO, 9292 en perronwijzer. Gemiddeld 3 cent per dag, maximaal 5 cent per dag. Looptijd is 1 jaa na de laatste opwaarderingr dus ik ben zo rond de 11 tot 16 euro kwijt per jaar. Vele tientallen berichtjes per dag. Daar kan geen abonnement tegenop.
Ze hebben een goed overzicht. Zo'n beetje elke bit, sms en belminuut staat duidelijk op het overzicht, met datum, tijd, eventuele bundel, tijdsduur en kosten.
De minpunten.
(1) SMS is nu erg duur geworden. Van 4 cent/sms naar 15 cent/sms.
(2) Mijn iPhone raakt in de war door het aparte registratieproces van L-MobiTalk, na het aanzetten van mijn iPhone. Dit proces kan 20-30 seconden duren. Schijnbaar wordt pas daarna mijn eigen 06 nummer toegekend. Echter, iMessage, FaceTime en WA raken in de war, "denken" dat er een ander 06 nummer gebruikt wordt. Apple iMessage wil dan bijvoorbeeld een SMS sturen om mijn eigen 06 nummer te verifieren. Dat kost dus 15 cent naar een nummer in +44. Gebeurt niet elke keer bij het aanzetten, maar toch irritant. Vodafone brengt bijvoorbeeld geen kosten in rekening, die koppelt meteen mijn 06 nummer aan het netwerk.
(3) Gebruik alleen de website
https://www.l-mobitalk.nl/ als je een bundelcode wilt gebruiken, inloggen of opwaarderen. L-MobiTalk is bijna een andere provider dan L-Mobi, met eigen bundelcodes (bijvoorbeeld de S, M en L bundel). Dit zijn alleen maandbundels, geen jaarbundels.
(4) Zelfredzaamheid en zelf uitzoeken is wenselijk. Werkt alles, geen probleem. De helpdesk is nauwelijks beschikbaar. Ze hebben wel een uitgebreide FAQ pagina waar veel nuttigs te vinden is.
(5) Belkosten worden aangegeven in centen per 20 seconden. Als je er dan centen per minuut van maakt is het niet zo goedkoop meer.
Mijn conclusie
L-MobiTalk is wel een aparte eend in de vijver. Voor mijn lichte toepassing is het goedkoop WA-en. Ik geloof niet dat ik ergens anders goedkoper uit ben. Sommige eigenaardigheden irriteren, bijvoorbeeld dat registratieproces, irriteert me meer en meer.
Te duur voor een gemiddelde gebruiker, laat staan als je bijvoorbeeld graag streamt. SMS is te duur.
Echt opletten dat niet per ongeluk iets aangezet / gekocht wordt van L-Mobi zelf. Dan val je onder andere voorwaarden, looptijd etc.