Een sociale huurwoning krijgen uberhaubt mogelijk?

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Yorker
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
daveytje schreef op woensdag 22 december 2021 @ 08:16:
[...]

Mbo 3 is geen verpleegkundige.... dat is verzorgende IG.
Je kan met dat een versneld traject volgen op mbo4. Artikel 9 heeft meer voorwaarden die je op Woonnet Rijnmond kan zien. En verzorgende IG zie ik daar ook staan.

[ Voor 19% gewijzigd door New Yorker op 22-12-2021 08:33 ]

Weg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daveytje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:43
New Yorker schreef op woensdag 22 december 2021 @ 08:18:
[...]

Je kan met dat een versneld traject volgen op mbo4.
Dat weet ik maar dan ben je nog mbo 4 vpk. Mbo3 vpk bestaat niet....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-06 13:48
Het zit muur en muurvast, en als ik kijk naar hoeveel asielzoekers Nederland verplicht binnen moet halen verwacht ik niet dat hier verandering in zal komen. Had namelijk begrepen dat die mensen urgent status krijgen (stiekem hoop ik dat ik dit verkeerd heb begrepen want dat is werkelijk van de zotte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

New Yorker schreef op woensdag 22 december 2021 @ 08:18:
[...]

Je kan met dat een versneld traject volgen op mbo4. Artikel 9 heeft meer voorwaarden die je op Woonnet Rijnmond kan zien. En verzorgende IG zie ik daar ook staan.
Om dat voor een woning te gaan doen gaat ook wel een beetje ver :p En niet bekend zijn bij de politie en daar een baan hebben lijkt me ook een uitdaging ;)

Apart die regels, het enige wat ik tot nu gezien heb is een inkomenseis en dat kan ik nog wel een beetje volgen. Je wilt een beetje variatie en niet alle arme sloebers bij elkaar in een ghetto en je wilt niet dat mensen met voldoende inkomen de goedkoopste woningen nemen.

Canada heeft trouwens dat soort eisen voor asielzoekers. Die zeggen gewoon we hebben x tandartsen nodig, en y verplegers en z fabriekswerkers en die mogen komen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 22:22

PcDealer

HP ftw \o/

mugenmarco schreef op woensdag 22 december 2021 @ 08:58:
Het zit muur en muurvast, en als ik kijk naar hoeveel asielzoekers Nederland verplicht binnen moet halen verwacht ik niet dat hier verandering in zal komen. Had namelijk begrepen dat die mensen urgent status krijgen (stiekem hoop ik dat ik dit verkeerd heb begrepen want dat is werkelijk van de zotte).
Dat klopt. Vaak staat bij het aanbod dat statushouders, urgentie en nog een paar groepen voorrang krijgen.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mugenmarco
PcDealer schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:16:
[...]

Dat klopt. Van staat bij het aanbod dat statushouders, urgentie een nog een paar groepen voorrang krijgen.
gaat nergens meer over. Niet dat ik asielzoekers niks gun maar er is al een extreem woningtekort wat jaren gaat duren, en met dat er ook nog bij zal het nog langer duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16-06 21:47
BlazeMuis schreef op zondag 2 februari 2020 @ 18:09:
[...]

Klein beetje onzin wat je daar verteld, ze hoeven niet veel documenten te hebben, zolang je minimaal de huur kunt betalen vinden ze het wel prima. Ik heb zelf van 2016 tot 2019 in een sociale huurwoning gewoond, het enige wat ze wilden inzien was 1 loonstrook van mijn vriendin en de hoogte van mijn studiefinanciering destijds.

Probeer je eens in te schrijven in andere gemeenten, iets verder weg van de randstad. Daar heb je veel meer kans op een woning, soms al binnen een half jaar.
De OP had het over particuliere verhuurders, die willen allemaal dit soort documenten. Dit is vooral iets van de afgelopen 4 jaar, dus het is logisch dat je dat niet zo hebt meegemaakt., hoe huurders worden uitgebuit.

Woningbouwverenigingen vragen inderdaad niet zoveel van je, gewoon een IB-formulier dat ook nog van een paar jaar geleden mag zijn.

Zelf woon ik ook in een sociale huurwoning, na 12 jaar op de lijst te hebben gestaan. Toevallig zijn we ook aan het kijken om particulier te gaan huren, want het dorp waar we nu wonen hebben we geen sociale binding mee en is verschrikkelijk.

Verhuurders willen meer documenten van je dan de wat dat bank wilt wanneer je een huis wilt kopen (heb ik ook gedaan :+ )

Kortom, de huidige situatie is immoreel en misselijkmakend. Aan de OP heb ik ook maar 1 advies. Sluit je aan bij P!NK (jongerenafdeling van de Partij voor de Dieren en ga met ze op de barricades staan, net zoals in de jaren 80, dat is de enige manier waarop verandering wordt afgedwongen.

[ Voor 4% gewijzigd door Ecological op 22-12-2021 10:06 ]

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruzor
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

Ruzor

Off with his head man

Ecological schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:28:
[...]

Dit is de reinste onzin en laat weer zien dat sommige mensen totaal geen verstand hebben van zaken, maar toch worden geupvote :)

De OP had het over particuliere verhuurders, die willen allemaal dit soort documenten. Dit is vooral iets van de afgelopen 4 jaar, dus het is logisch dat je dat niet zo hebt meegemaakt., hoe huurders worden uitgebuit.

Woningbouwverenigingen vragen inderdaad niet zoveel van je, gewoon een IB-formulier dat ook nog van een paar jaar geleden mag zijn.
Waar staat in de eerste twee berichten van de TS dat het over particuliere huur gaat? Er wordt enkel en alleen gepraat over sociale huur. Wat ook nog eens in het onderwerp staat.

Het topic is trouwens van bijna twee jaar geleden :X

[ Voor 3% gewijzigd door Ruzor op 22-12-2021 22:50 ]

[This is what you get when you mess with us]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ecological schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:28:
[...]

Verhuurders willen meer documenten van je dan wanneer je een huis wilt kopen (heb ik ook gedaan :+ )
Huizenverkopers willen ook niet zo veel documenten (1 is genoeg), alleen de bank... :p

Overigens is het volgens mij meestal vooral inkomen waar het om gaat (sommige willen ook dat je geen huisdieren hebt, maar daar zijn geen documenten voor en ze mogen dat ook niet verbieden eigenlijk), en volgens mij gaat het topic over sociale huur.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
Ruzor schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:40:
[...]

Waar staat in de eerste twee berichten van de TS dat het over particuliere huur gaat? Er wordt enkel en alleen gepraat over sociale huur. Wat ook nog eens in het onderwerp staat.
Volgens mij heeft de OP het niet zo duidelijk opgeschreven, omdat hij al niet in aanmerking komt, kan hij ook niet weten wat ze allemaal nodig hebben. :+

Dit is wel precies wat de particuliere bloedzuigers vragen, maar goed misschien dacht hij gewoon dat woningbouwverenigen dit ook vroegen, maar dat is dus niet zo.

@Marzman Nitpicker. :+
Het is echt verschrikkelijk wat ze vragen, als je er niet in zit, dan heb je geen idee hoe mensonterend het momenteel is. :'(

[ Voor 11% gewijzigd door Ecological op 22-12-2021 10:05 ]

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ecological schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:04:
[...]

Volgens mij heeft de OP het niet zo duidelijk opgeschreven, omdat hij al niet in aanmerking komt, kan hij ook niet weten wat ze allemaal nodig hebben. :+
Volgens mij is het allemaal niet relevant gezien dit topic bijna 2 jaar oud is... :+

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
SmurfLink schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:15:
[...]

Volgens mij is het allemaal niet relevant gezien dit topic bijna 2 jaar oud is... :+
Dat ook, moest mijn frustatie even uitschrijven blijkbaar. :+

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• UltraInstinct
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-06 18:21
Had al een oplossing gevonden. Een vriendin gevonden en wonen nu samen :)

Anders onmogelijk om een sociale huurwoning of particuliere woning te vinden momenteel met een 'normaal' salaris.

[ Voor 6% gewijzigd door UltraInstinct op 22-12-2021 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
UltraInstinct schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:30:
Had al een oplossing gevonden. Een vriendin gevonden en wonen nu samen :)

Anders onmogelijk om een sociale huurwoning of particuliere woning te vinden momenteel met een 'normaal' salaris.
In deze tijd een vriendin vinden? knap hoor, what's your secret? online dating?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• UltraInstinct
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-06 18:21
mugenmarco schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:37:
[...]

In deze tijd een vriendin vinden? knap hoor, what's your secret? online dating?
Oud klasgenoten en kwamen elkaar op werk tegen :) Hobby's hebben ons uiteindelijk samengebracht. Ze is ook een gamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• huibert_d
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-06 07:53
mugenmarco schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:23:
[...]

gaat nergens meer over. Niet dat ik asielzoekers niks gun maar er is al een extreem woningtekort wat jaren gaat duren, en met dat er ook nog bij zal het nog langer duren.
Het is de overheid die dit probleem veroorzaakt, als een asielzoeker een permanente woning krijgt is hij een statushouder geworden en heeft hij recht op verblijf en bewoning. Wat nergens meer over gaat is dat we het probleem op de woningmarkt al decennia aan zien komen maar dat de politiek hier niets aan doet, zelfs het ministerie van volkshuisvesting ontbind en de taken bij binnenlandse zaken onderbrengt. Dus het heeft totaal geen zin voor dit soort sentimenten. Je zou dit moeten bedenken als er weer eens in het nieuws komt dat NL de fondsen uit het coronafonds laat liggen omdat ze de woningmarkt/hypo aftrek niet willen aanpakken.

Verder heb ik het te doen met iedereen die problemen heeft om een passende woning te vinden, echt een groot schandaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grotbewoner
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 14-06 08:08
Het migratieoverschot loopt op tot boven de 100K dit jaar. De asielmigratie is ook zeer hoog dit jaar (1000 per maand ruwweg, met nog veel nareizigers de komende jaren. Afghanistan is weer hotspot voor asiel geworden). De sociale huurmarkt zal verder dichtslibben. Succes ermee. Ik ga nog een potje janken om de koopmarkt.

[ Voor 16% gewijzigd door Grotbewoner op 22-12-2021 17:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• huibert_d
Grotbewoner schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:47:
Het migratieoverschot loopt op tot boven de 100K dit jaar. De asielmigratie is ook zeer hoog dit jaar (1000 per maand ruwweg). De sociale huurmarkt zal verder dichtslibben. Succes ermee. Ik ga nog een potje janken om de koopmarkt.
Ja lastig, meer dan de helft van deze asiezoekers komen uit gebieden met door het westen uitgelokte conflicten, allemaal met steun van de Nederlandse overheid.

Ik hoop dat de minister voor volkshuisvesting iets voor elkaar krijgt, het lijkt erop dat dit weer een tussenoplossing is want een minister "voor" heeft minder bevoegdheden/budgetten dan een minister "van" :|

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sanderjk
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 02:17
Statushouder betekent iemand die een asielstatus heeft gekregen. Daarmee ben je dus geen asielzoeker meer, want je hebt het asiel gekregen.

Die groep krijgt inderdaad eenmalig een woning aangeboden. Lang niet iedereen publiceerd cijfers, maar Den Haag heeft een paar jaar geleden laten zien dat van hun urgenties 23% statushouders was, en dat was in het piekjaar van Syrië huisvestingen.

Het percentage urgenties loopt op, maar varieert sterk en ik heb geen getallen van de laatste jaren. In 2017 was het 44% in Amsterdam en 20% in de andere grote steden. Dit komt ook omdat sociale woningen nu zo waardevol zijn geworden bijlage inkomen dat mensen er alleen nog in een kist uitgaan. Ik begrijp dat het gemiddelde verhuurtijd in Amsterdam boven de 25j ligt.

Statushouders reageren niet via woningwet, zij kunnen niet kiezen. Er wordt 1 woning aangeboden die passend is (regels van minimaal 12m2 pp en 1 slaapkamer per 2 kinderen, studios onder de 27). Meestal kunnen ze ook geen regio kiezen, behalve als je binding kan aantonen (mijn familie woont in Utrecht, ik studeer in Rotterdam etcet)

Die woningen zie je dus nooit op de websites.

Dit is een verschil met bv medische urgenties, die geven je een beperkte tijd om bovenaan woningnet te verschijnen (6 maanden in midden Nederland), en die mensen kunnen dus de krenten uit de pap eten.

Met loting woningen moet je doorzetten. Je kan ongeveer 3-4x per week meedoen, als er telkens 1000 mensen reageren duurt het een jaar of 2-3 gemiddeld. Bovendien weigeren mensen vaak voor en na bezichtiging, dus een top 10 plek is vaak genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grotbewoner
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 14-06 08:08
sanderjk schreef op woensdag 22 december 2021 @ 16:54:
Statushouder betekent iemand die een asielstatus heeft gekregen. Daarmee ben je dus geen asielzoeker meer, want je hebt het asiel gekregen.

Die groep krijgt inderdaad eenmalig een woning aangeboden. Lang niet iedereen publiceerd cijfers, maar Den Haag heeft een paar jaar geleden laten zien dat van hun urgenties 23% statushouders was, en dat was in het piekjaar van Syrië huisvestingen.

Het percentage urgenties loopt op, maar varieert sterk en ik heb geen getallen van de laatste jaren. In 2017 was het 44% in Amsterdam en 20% in de andere grote steden. Dit komt ook omdat sociale woningen nu zo waardevol zijn geworden bijlage inkomen dat mensen er alleen nog in een kist uitgaan. Ik begrijp dat het gemiddelde verhuurtijd in Amsterdam boven de 25j ligt.

Statushouders reageren niet via woningwet, zij kunnen niet kiezen. Er wordt 1 woning aangeboden die passend is (regels van minimaal 12m2 pp en 1 slaapkamer per 2 kinderen, studios onder de 27). Meestal kunnen ze ook geen regio kiezen, behalve als je binding kan aantonen (mijn familie woont in Utrecht, ik studeer in Rotterdam etcet)

Dit is een verschil met bv medische urgenties, die geven je een beperkte tijd om bovenaan woningnet te verschijnen (6 maanden in midden Nederland), en die mensen kunnen dus de krenten uit de pap eten.

Met loting woningen moet je doorzetten. Je kan ongeveer 3-4x per week meedoen, als er telkens 1000 mensen reageren duurt het een jaar of 2-3 gemiddeld. Bovendien weigeren mensen vaak voor en na bezichtiging, dus een top 10 plek is vaak genoeg.
Ik sprak laatst met iemand die provinciaal bezig was met het vestigen van statshouders. Het is een beetje raar nu, want je krijgt niet meer automatisch voorrang zoals vroeger, maar provincies worden nog wel afgerekend op het halen van hun huisvestingstargets (die voor "normale" sociale woningzoekers niet bestaan).

Het lukt al niet genoeg tijdelijke plekken te scheppen. Ik zie het somber in. Mijn solidariteit is ook wel tot een laag punt gedaald.
huibert_d schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:08:
[...]

Ja lastig, meer dan de helft van deze asiezoekers komen uit gebieden met door het westen uitgelokte conflicten, allemaal met steun van de Nederlandse overheid.

Ik hoop dat de minister voor volkshuisvesting iets voor elkaar krijgt, het lijkt erop dat dit weer een tussenoplossing is want een minister "voor" heeft minder bevoegdheden/budgetten dan een minister "van" :|
Ik vind het Syrië-conflict niet echt uitgelokt, ook al was elke bemoeienis hiermee van de rest van de wereld stom. Ik vind het prima om de verantwoordelijkheid te nemen, maar kunnen we dan daarna nooit meer actie onndernemen over mensenrechten buiten onze eigen landen? En zullen we dan ook meteen het vluchtelingenverdrag alleen laten gaan over conflicten waar wij ons klauwen in hebben gestoken? Wel lullig voor de Yemenieten (die toch al te arm zijn om overtoch te betalen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanderjk
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 02:17
Gemeentes worden afgerekend volgens mij, niet provincies. Dat heet de taakstelling, kan je vinden op de IND website.

En ja, het is niet meer automatisch maar als je het niet doet moet je een alternatief aanbieden, en dat zelf bekostigen. Bv Castricum biedt al 2 jaar geen huizen aan omdat ze zweren 'binnenkort' tijdelijke container woningen te realiseren, maar ze komen maar niet over de brug. Op een gegeven moment gaat het COA dan op kosten van de gemeente hotels huren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Yorker
  • Niet online
@sanderjk met die loting model ben je nu ook kansloos omdat er vaak 3000 mensen erop reageren.

https://dagblad010.nl/rot...Pd6tC3QqiOgrPlGkC-YnIV7lk

Nee, repliceerden D66, GroenLinks, PvdA, SP, Denk, Nida, Partij voor de Dieren en CU-SGP, in enkele gevallen principieel, in andere gevallen verwijzend naar de taakstelling (en dwang) vanuit Den Haag: de huisvesting van 959 statushouders, waarvoor in Rotterdam onder andere zo'n 720 sociale huurwoningen geregeld moeten worden in zegge en schrijve tien weken tijd.

Waar gaan ze die woningen halen??

Weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

sanderjk schreef op woensdag 22 december 2021 @ 16:54:

Die moeten bij ons in de buurt gewoon ingeschreven staan op https://www.wooniezie.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
PcDealer schreef op woensdag 22 december 2021 @ 21:33:
[...]

Die moeten bij ons in de buurt gewoon ingeschreven staan op https://www.wooniezie.nl/
toevallig heb ik daar een inschrijving lopen sinds 2004, en als ik nu op een aangeboden appartement in veldhoven reageer ben ik #2 van de 540...

hoop t nooit nodig te hebben de sociale huur, maar ik schrok wel even toen ik uit nieuwsgierigheid klikte, 17 jaar na inschrijven nog niet op #1
godspeed voor de generatie die nu moet beginnen met ieta voor zichzelf opbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

dyrc schreef op woensdag 22 december 2021 @ 22:19:
[...]

toevallig heb ik daar een inschrijving lopen sinds 2004, en als ik nu op een aangeboden appartement in veldhoven reageer ben ik #2 van de 540...

hoop t nooit nodig te hebben de sociale huur, maar ik schrok wel even toen ik uit nieuwsgierigheid klikte, 17 jaar na inschrijven nog niet op #1
godspeed voor de generatie die nu moet beginnen met ieta voor zichzelf opbouwen.
Ik ben in 2004 en in 2020 verhuisd via de verhuurders die op Wooniezie staan. 12 jaar en 16 jaar inschrijftijd. Op de woning waarik nu zit meer dan 1.500 geïnteresseerden. Ik was nummer 12 of zo in een blok van 30 adressen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unknownx09
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16-06 11:14
UltraInstinct schreef op zondag 2 februari 2020 @ 17:40:
Hoi,

Ik sta drie jaar ingeschreven bij woonnetrijnmond en maak geen schijn van kans op een sociale huurwoning.
Nu heb je de mogelijkheid om te kiezen voor 'direct kans' en 'loting', maar daar is de kans ook heel erg klein om een woning te krijgen. Bij 'direct kans' loopt de website om 20:00 uur vast en is en heb je geen mogelijkheid om te reageren. Na 5 à 10 minuten lukt het weer maar dan ben je nummer 100 van de 140. En bij 'loten' heb je minimaal 1.000 personen die ook op de woning reageren. Hier maak je ook geen kans aangezien mensen met een 'urgentie' voor gaan.

Zijn er mensen hier die een sociale woning hebben kunnen krijgen? Zo ja, hoe hebben jullie dat gedaan?

Alvast bedankt.
Altijd reageren op een lotingwoning en hopen op het beste. Ik heb 3 maanden voor de corona pandemie een sociale huurwoning gekregen via de loting systeem. Ik stond ongeveer 7/8 jaar ingeschreven. Enige tip die ik je kan meegeven is blijven reageren meer kan je helaas niet doen op het moment.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Inderdaad altijd reageren. Je hoeft ook niet 1e te zijn om een woning te krijgen. Het kan altijd zijn dat mensen voor je de woning niet echt willen of niet aan de eisen voldoen.

Ik sta al 20 jaar ingeschreven, maar ben helemaal niet actief op zoek. Dus dat is positief voor de mensen achter mij (bij wachtlijsten, ik ga natuurlijk niet reageren op lotingen, maar daar kan het om andere redenen niet doorgaan).

/▌

• huibert_d
Grotbewoner schreef op woensdag 22 december 2021 @ 17:08:
[...]

Het lukt al niet genoeg tijdelijke plekken te scheppen. Ik zie het somber in. Mijn solidariteit is ook wel tot een laag punt gedaald.

[...]

Ik vind het Syrië-conflict niet echt uitgelokt, ook al was elke bemoeienis hiermee van de rest van de wereld stom.
Dat is het gevolg van de inval in Irak van 2003 (met steun van kabinet Balkenende2) en de ontbinding van het Iraakse leger een jaar later. Weer iets later ENTER: ISIS in Irak met als gevolg destabilisatie regio en binnenvallen van Syrië door ISIS milities.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Marzman schreef op donderdag 23 december 2021 @ 07:50:
Inderdaad altijd reageren. Je hoeft ook niet 1e te zijn om een woning te krijgen. Het kan altijd zijn dat mensen voor je de woning niet echt willen of niet aan de eisen voldoen.
Precies dit. Ik ben ooit eens aan een woning gekomen terwijl ik 47e op de lijst was. Het probleem is vaak dat mensen inschrijven op woningen waarvan ze eigenlijk van tevoren al weten dat ze het niet kunnen krijgen, ook al worden ze als eerste uitgeloot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

New Yorker schreef op woensdag 22 december 2021 @ 17:58:
@sanderjk met die loting model ben je nu ook kansloos omdat er vaak 3000 mensen erop reageren.

https://dagblad010.nl/rot...Pd6tC3QqiOgrPlGkC-YnIV7lk

Nee, repliceerden D66, GroenLinks, PvdA, SP, Denk, Nida, Partij voor de Dieren en CU-SGP, in enkele gevallen principieel, in andere gevallen verwijzend naar de taakstelling (en dwang) vanuit Den Haag: de huisvesting van 959 statushouders, waarvoor in Rotterdam onder andere zo'n 720 sociale huurwoningen geregeld moeten worden in zegge en schrijve tien weken tijd.

Waar gaan ze die woningen halen??
Uit dezelfde vijver waarin alle zoekenden voor een sociale huurwoning vissen. Alleen hebben zij een schepnet en de individuele woningzoeker een vislijntje met een haak zonder aas. :)

• Marzman
  • Niet online

Marzman

huibert_d schreef op donderdag 23 december 2021 @ 10:44:
[...]

Dat is het gevolg van de inval in Irak van 2003 (met steun van kabinet Balkenende2) en de ontbinding van het Iraakse leger een jaar later. Weer iets later ENTER: ISIS in Irak met als gevolg destabilisatie regio en binnenvallen van Syrië door ISIS milities.
Het is inderdaad oorzaak gevolg, maar de mensen hebben natuurlijk zelf ook een verantwoordelijkheid. Hier is ook geen Taliban aan de macht gekomen na de tweede wereldoorlog (al is dat even wel zo geweest, maar dat is gewist uit de geschiedenisboeken. Er werd natuurlijk wraak genomen op Duitsers en dat is wel vergelijkbaar geweest met wat de Taliban nu doet in Afghanistan). Ook is de oorlog daar weer een gevolg van 9/11 (even los van of het ergens op sloeg, het was vooral omdat Housein heel hard moest lachen om de dreigementen van America destijds en America dacht dat hij massavernietigingswapens had. Achteraf gezien slaat het natuurlijk alllemaal nergens op, die wapens waren er niet en hoe toen je aan dat je iets niet hebt?).

[ Voor 13% gewijzigd door Marzman op 23-12-2021 11:22 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
Ik woon in een sociale huurwoning waar mensen tegenwoordig een moord voor zouden doen maar ik ben dan ook "geupgrade". Woonde 10 jaar lang in een ghetto type Detroit in een apartement formaat cellencompex schiphol, was lekker goedkoop en als je autistisch bent kun je overal wonen.

Moraal van het verhaal: sociale woningbouw is een loterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

YangWenli schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 01:51:
Ik woon in een sociale huurwoning waar mensen tegenwoordig een moord voor zouden doen maar ik ben dan ook "geupgrade". Woonde 10 jaar lang in een ghetto type Detroit in een apartement formaat cellencompex schiphol, was lekker goedkoop en als je autistisch bent kun je overal wonen.

Die loterij is letterlijk de enige ervaring die ik met sociale woningbouw heb. Ik zit inmiddels aan mijn 6e woonplaats en dan heeft je inschrijven gewoon totaal geen zin. Je bouwt toch nergens voldoende inschrijfduur op om op de normale woningen ook maar een greintje kans te hebben. Dan resteert dus het inschrijven op lotingen.

Daar ben ik heel snel mee gestopt toen bleek dat ik met mijn vaste contract net een appartement met wat werk eraan kon kopen. Maarja, dat is tegenwoordig niet zo makkelijk meer. Zeker als je je bedenkt dat dat een appartement in Utrecht was, op loopafstand van de Jaarbeurs en Utrecht CS. 16 jaar geleden ongeveer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drunken_Bear
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 26-05 13:19

Drunken_Bear

Pro Niksnut

UltraInstinct schreef op zondag 2 februari 2020 @ 17:40:
Hoi,

Ik sta drie jaar ingeschreven bij woonnetrijnmond en maak geen schijn van kans op een sociale huurwoning.
Nu heb je de mogelijkheid om te kiezen voor 'direct kans' en 'loting', maar daar is de kans ook heel erg klein om een woning te krijgen. Bij 'direct kans' loopt de website om 20:00 uur vast en is en heb je geen mogelijkheid om te reageren. Na 5 à 10 minuten lukt het weer maar dan ben je nummer 100 van de 140. En bij 'loten' heb je minimaal 1.000 personen die ook op de woning reageren. Hier maak je ook geen kans aangezien mensen met een 'urgentie' voor gaan.

Zijn er mensen hier die een sociale woning hebben kunnen krijgen? Zo ja, hoe hebben jullie dat gedaan?

Alvast bedankt.
Ik heb ik via woningnet eemvallei net een nieuwbouw appartement kunnen bemachtigen. Ik heb op 3 appartementen in hetzelfde complex gereageerd. Van de circa 150 personen die reageerden was ik #6 op alle 3 de appartementen. Ik vermoed dat de personen voor me 1 van de anderen gekregen hebben en/of de documentatie niet hebben aangeleverd of om andere redenen niet in aanmerking kwam. Ik heb zo'n 8 jaar ingeschreven gestaan. Als je zo kort ingeschreven staat, zeker in jouw regio, denk ik dat je weinig kans gaat hebben. Ik zou me lid maken van een hoop facebook groepen. Particulier huren is ook duur, maar ik heb via die faceboek groepen een (gedeeld) appartement kunnen vinden in het centrum van een middelgrote stad voor een schamele 600 huur (incl GWE en internet). De woonkamer en slaapkamer was voor mijzelf. De badkamer/keuken/wc deelde ik met 2 mensen. Daar heb ik toch 5.5 jaar kunnen wonen. Ik snap dat de woningmarkt intussen geëxplodeerd is, maar niet geschoten is altijd mis!

Zoals de ouden zongen, zo housen de jongen. LoL IGN: warmastah

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Tja en als je het niet kan betalen is een woning delen of gezamenlijk een huis huren ook een optie. De tijd dat je als 21 jarige het huis verlaat en volledig zelfstandig een eigen woning hebt is echt voorbij. Is lullig en triest maar het is niet anders. Heb zelf na mijn scheiding ook een tijd ondergehuurd niet ideaal maar je realiseert je dan wel hoe makkelijk je dakloos wordt in dit land. Sindsdien stem ik toch op de sociale partijen.
Vastgoed is momenteel onbetaalbaar geworden en de manier voor rijken om nog veel rijker te worden.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Frogmen schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 09:55:
Tja en als je het niet kan betalen is een woning delen of gezamenlijk een huis huren ook een optie. De tijd dat je als 21 jarige het huis verlaat en volledig zelfstandig een eigen woning hebt is echt voorbij. Is lullig en triest maar het is niet anders. Heb zelf na mijn scheiding ook een tijd ondergehuurd niet ideaal maar je realiseert je dan wel hoe makkelijk je dakloos wordt in dit land. Sindsdien stem ik toch op de sociale partijen.
Vastgoed is momenteel onbetaalbaar geworden en de manier voor rijken om nog veel rijker te worden.
Dat deed ik 28 jaar geleden ook al samen met een vriend/studiegenoot :) En dat was ook nog anti kraak omdat het dan heel snel beschikbaar was (mijn ouders gingen toen een grote verbouwing in met hun huis en zelf tijdelijk op een camping wonen en dat zag ik niet zo zitten :p )

Maar dat is inderdaad ook een optie die ik in andere landen veel meer toegepast zie worden (en hier ook wel, maar dan vooral door Oost Europeanen).

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Oost Europeanen huren een kamer of alleen een bed bij hun werkgever. Ik heb voor zo'n uitzendburo gewerkt maar als je ziet wat voor panden ze soms zitten echt niets mis mee. Soms villa's in de middle of nowhere.
Maar bedenk wel dat je met 3 of 4 man een behoorlijke huur kan opbrengen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:44
YangWenli schreef op vrijdag 24 december 2021 @ 01:51:

En wat voor iets is dat dan?

BlaBlaBla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MemeMaster
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 02-06 19:54
Het kan! Mijn vriendin stond 14 jaar ingeschreven voor een sociale huurwoning en heeft een halfjaar geleden een appartement midden in centrum van Amsterdam gekregen aan de gracht 5 minuten lopen van Leidseplein. Ik kon het niet geloven tot ik bij haar op bezoek ging. Mijn vriendin kon het zelf ook nauwelijks geloven. Hoewel ze 14 jaar stond ingeschreven had ze het gevoel dat het nog steeds hopeloos was. Er is niks mis met de woning (behalve een hele stijle nauwe trap niet handig voor iemand met kinderen of slecht ter been) dus misschien heeft ze eindelijk gewoon enorm geluk gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bisti
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17:00
Hoewel er simpelweg te weinig woningen beschikbaar zijn, vind ik het priotizeren op basis van inschrijfduur ontzettend gek.

Met een minimale inschrijving van >10 jaren verliest dit ieder nut. Voor mijn gevoel heeft zo’n beetje iedereen zich ingeschreven “voor het geval dat”. Dit zorgt ervoor dat iemand die lang ingeschreven staat maar nu voor het eerst actief op zoek is meer recht heeft op een woning dan iemand die al 3 jaar lang op iedere woning reageert.

En ja, er is een beperkt aanbod in loting, maar daar wordt uiteraard geen enkel onderscheid gemaakt. In de regio komen er 1 a 2 woningen per maand per loting met >1k deelnemers, dat model biedt ook geen enkel perspectief.

Voor mijn gevoel zou er gerangschikt moeten worden op basis van aantal inschrijvingen (waarbij je weer op 0 wordt gezet als je een passend aanbod weigert).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Bisti schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 07:26:
Voor mijn gevoel zou er gerangschikt moeten worden op basis van aantal inschrijvingen (waarbij je weer op 0 wordt gezet als je een passend aanbod weigert).
Ze krijgen wel tien euro per jaar voor elke slapende inschrijving.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoewel er simpelweg te weinig woningen beschikbaar zijn, vind ik het priotizeren op basis van inschrijfduur ontzettend gek.

Met een minimale inschrijving van >10 jaren verliest dit ieder nut. Voor mijn gevoel heeft zo’n beetje iedereen zich ingeschreven “voor het geval dat”. Dit zorgt ervoor dat iemand die lang ingeschreven staat maar nu voor het eerst actief op zoek is meer recht heeft op een woning dan iemand die al 3 jaar lang op iedere woning reageert.

En ja, er is een beperkt aanbod in loting, maar daar wordt uiteraard geen enkel onderscheid gemaakt. In de regio komen er 1 a 2 woningen per maand per loting met >1k deelnemers, dat model biedt ook geen enkel perspectief.

Ik vraag me af of echt "zo'n beetje iedereen zich heeft ingeschreven voor het geval dat". Maar ik kom dan ook wel uit de tijd dat "een eigen woning" voor heel veel mensen toch wel het grote doel was. In die tijd kon je het je nog wel permitteren om "ervoor te kiezen om niet te gaan huren", als je uitzicht had op een redelijke baan. Achteraf gezien blij dat ik me nooit ergens heb ingeschreven, want:
- ik heb een paar jaar een kamer gehad in een oude personeelsflat van mijn werkgever. In de weekenden was ik bij mijn ouders.
- ik zocht mijn eerste echte woning in een heel andere regio dan waar mijn ouders wonen en waar ik opgegroeid ben (inschrijving was dus zinloos geweest)
- ik ben na 5 jaar in mijn eerste woning (appartementje in Utrecht) verhuisd naar een andere regio (inschrijving was dus ook hier zinloos geweest)
- na 10 jaar in mijn / onze tweede woning zijn we weer verhuisd, 180 kilometer verderop (inschrijving ws dus ook hier zinloos geweest)

Daarnaast moet je ook kijken naar je salaris. In de eerste jaren van mijn loopbaan was mijn salaris natuurlijk relatief laag. Toen had ik waarschijnlijk nog wel sociaal iets kunnen huren. Maar na een paar jaar (nog geen 3 jaar gok ik) zat ik echt al op het randje en bleek ik ook gewoon een appartementje met wat werk eraan te kunnen kopen. 5 jaar daarna was ik eigenlijk gewoon al kansloos op de sociale huurmarkt. Er waren geen woningen waar ik met mijn nieuwe salaris op kon reageren. Terecht, want ik kon mijn appartement gewoon "inruilen" voor een eenvoudige tussenwoning (met bijbetaling uiteraard :) ). Als ik me nu bij de sociale woningbouw meld, lachen ze me uit waarschijnlijk. Ook weer terecht, want ik kon mijn tussenwoning alweer inruilen voor een twee-onder-1-kap.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Ik ben 28 jaar en woon nog bij mijn ouders. Zit in een vrij lastige situatie, maar het gaat wel goed komen. Ik ben zzp’er. Eigenlijk noodgedwongen. Ik ben namelijk chronisch ziek (Ménière en fibromyalgie, maar vooral die eerste gooit roet in het eten).

Toen ik stage liep een paar jaar geleden, werd mij al duidelijk dat in loondienst voor mij niet mogelijk is. Ik was er vaker niet dan wel. Dat viel de stagebegeleider ook op. Ik kreeg eigenlijk al snel te horen dat een uitkering aanvragen en af laten keuren beter zou zijn.

Maar al sinds mijn zeventiende onderneem ik zelf. Ik verdien nu in mijn eentje een redelijk normaal inkomen. In ieder geval ruim boven bijstandsniveau. Een eigen huis kopen kan ik wel vergeten, daar is mijn inkomen te laag voor. Zeker nu huizen al snel drie of vier ton kosten.

Conclusie: ik moet sociaal gaan huren. Hoewel dat voor veel mensen een vies woord is, zie ik in dat het voor mij wel voordelen heeft. Ik woon in de regio Midden-Groningen. Daar hoef je niet 15 jaar ingeschreven te staan voor een sociale huurwoning. Een jaar of vijf is meestal voldoende. Samen met huurtoeslag en zorgtoeslag houd ik meer dan voldoende over om de kosten te betalen. Ik mag namelijk chronisch ziek zijn, maar werk een flexibel aantal uren die ik zelf per dag indeel aan de hand van hoe fit ik me voel. Onder de streep is het geen monstersalaris zoals sommigen hier op Tweakers hebben, maar ik kan er wel van leven had ik al berekend.

Helaas heb ik de fout gemaakt me niet vanaf mijn achttiende al in te schrijven voor de sociale huur. Ik dacht dat dat pas hoefde als ik een woning wilde zoeken. Lekker naïef en dom, maar fouten maken we allemaal eens. Ik kwam er drie jaar geleden achter dat ik me had moeten inschrijven.

Stand van zaken nu: er verschijnen ongeveer 3 a 4 woningen per maand. Ik sta ingeschreven bij Thuiskompas en Groninger Huis. Bij Thuiskompas sta ik bij 344 reacties op plek 17. Lijkt kansloos, maar valt mee. Sommige woningen krijgen minder reacties vanwege de hogere huurprijs, maar daar sta ik vaak al op plek 3 tot 7 na 200 reacties. :)

Ondertussen spaar ik vrolijk verder. Ik hoop toch wel rond het einde van dit jaar verder in de rij te staan en een woning te kunnen vinden. Ik spaar nu al niet alleen voor interieur en hobbyruimte, maar ook voor een leuke buffer bij onverwachte kosten.

Ik schaam me niet voor sociale huur. De sociale huur aan de overkant van de straat bestaat uit precies dezelfde huizen als van mijn ouders (maar dan koopwoning). Ik ben ervan overtuigd dat je ook van een niet-koopwoning een paleisje kunt maken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Marzman schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 08:37:
[...]

Ze krijgen wel tien euro per jaar voor elke slapende inschrijving.
Ik heb nog nooit hoeven betalen. Bij de ene was de inschrijving voor het leven, bij de ander moest het elk jaar verlengd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

PcDealer schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 01:45:
[...]

Ik heb nog nooit hoeven betalen. Bij de ene was de inschrijving voor het leven, bij de ander moest het elk jaar verlengd worden.
Ik had er twee, een moest ik jaarlijks betalen, de andere jaarlijks gratis verlengen maar dat is ook betalend geworden. Ik heb besloten er maar een te verlengen want door alle fusies is het gebied toch al een stuk groter geworden.

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chorro
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:39
Even heel kort door de bocht heeft corona voor mij begin vorig jaar gezorgd dat de woning waar ik nu woon voor mij beschikbaar kwam.

Stond 10 jaar ingeschreven, maar in mijn regio is dat nog steeds behoorlijk kansloos. Veel eisen hadden mijn vrouw en ik niet; minimaal 2 slaapkamers en 60m2. Liefste een éénsgezinswoning, maar appartement was prima geweest. Op veel woningen heb ik gereageerd en daaruit bleek inderdaad hoe kansloos de situatie was.

Uiteindelijk gereageerd op ons huidige huis waar ik als 15e eindigde. Binnen een week vielen 10 kandidaten voor mij af omdat ze de woning niet wilden maar ook omdat ze tijdens de bezichtiging niet konden of durfden (piekmoment van corona). Zodoende kwam ik 5e te staan en werd uitgenodigd voor bezichtiging.
Op het moment van die bezichtiging een paar dagen later stond ik inmiddels al tweede en degene voor mij was niet in de gelegenheid om op het vooraf opgegeven tijdstip langs te komen voor een bezichtiging waardoor ik automatisch eerste werd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
PcDealer schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 01:45:
[...]

In Almere betaalde ik 25 euro per jaar aan woningnet destijds.

Krijg soms nog steeds rekeningen, maar dan van scamversies ervan. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mugenmarco
Dennisweb schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 00:57:
Ik ben 28 jaar en woon nog bij mijn ouders. Zit in een vrij lastige situatie, maar het gaat wel goed komen. Ik ben zzp’er. Eigenlijk noodgedwongen. Ik ben namelijk chronisch ziek (Ménière en fibromyalgie, maar vooral die eerste gooit roet in het eten).

Toen ik stage liep een paar jaar geleden, werd mij al duidelijk dat in loondienst voor mij niet mogelijk is. Ik was er vaker niet dan wel. Dat viel de stagebegeleider ook op. Ik kreeg eigenlijk al snel te horen dat een uitkering aanvragen en af laten keuren beter zou zijn.

Maar al sinds mijn zeventiende onderneem ik zelf. Ik verdien nu in mijn eentje een redelijk normaal inkomen. In ieder geval ruim boven bijstandsniveau. Een eigen huis kopen kan ik wel vergeten, daar is mijn inkomen te laag voor. Zeker nu huizen al snel drie of vier ton kosten.

Conclusie: ik moet sociaal gaan huren. Hoewel dat voor veel mensen een vies woord is, zie ik in dat het voor mij wel voordelen heeft. Ik woon in de regio Midden-Groningen. Daar hoef je niet 15 jaar ingeschreven te staan voor een sociale huurwoning. Een jaar of vijf is meestal voldoende. Samen met huurtoeslag en zorgtoeslag houd ik meer dan voldoende over om de kosten te betalen. Ik mag namelijk chronisch ziek zijn, maar werk een flexibel aantal uren die ik zelf per dag indeel aan de hand van hoe fit ik me voel. Onder de streep is het geen monstersalaris zoals sommigen hier op Tweakers hebben, maar ik kan er wel van leven had ik al berekend.

Helaas heb ik de fout gemaakt me niet vanaf mijn achttiende al in te schrijven voor de sociale huur. Ik dacht dat dat pas hoefde als ik een woning wilde zoeken. Lekker naïef en dom, maar fouten maken we allemaal eens. Ik kwam er drie jaar geleden achter dat ik me had moeten inschrijven.

Stand van zaken nu: er verschijnen ongeveer 3 a 4 woningen per maand. Ik sta ingeschreven bij Thuiskompas en Groninger Huis. Bij Thuiskompas sta ik bij 344 reacties op plek 17. Lijkt kansloos, maar valt mee. Sommige woningen krijgen minder reacties vanwege de hogere huurprijs, maar daar sta ik vaak al op plek 3 tot 7 na 200 reacties. :)

Ondertussen spaar ik vrolijk verder. Ik hoop toch wel rond het einde van dit jaar verder in de rij te staan en een woning te kunnen vinden. Ik spaar nu al niet alleen voor interieur en hobbyruimte, maar ook voor een leuke buffer bij onverwachte kosten.

Ik schaam me niet voor sociale huur. De sociale huur aan de overkant van de straat bestaat uit precies dezelfde huizen als van mijn ouders (maar dan koopwoning). Ik ben ervan overtuigd dat je ook van een niet-koopwoning een paleisje kunt maken. :)
Respect voor je positiviteit. En ook ik maakte de fout door pas in te schrijven zodra ik een woning ging zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-06 21:46
Op de een of andere manier kan ik me niet meer bedwingen:
  • woonnet rijnmond is niet een woningbouw vereniging, het is een organisatie die voor de hele regio en alle woningbouwstichtingen dit proces begeleidt
  • Er is een woningnood, al een poosje en die is niet echt verbeterd door de verhuurdersheffing
  • Er zijn plannen genoeg, maar ergens tussen de lagen, provincie, rijk en gemeente komen de plannen maar moeilijk van de grond
  • Er zjjn gemeenten in de regio Rotterdam-Den Haag die alles aan hun laars lappen en helemaal niets sociaals van plan te bouwen zijn
Afgelopen jaar mijn moeder verloren en we zijn voor mijn vader aan het zoeken naar een andere woning. Hij woont in een sociale huurwoning, waarvoor een gezin een gat in de lucht zou springen. Echter voor zijn doelgroep; zijn er ook geen woningen beschikbaar. Bijkomend probleem, de mensen die in de jaren 80 een premie A woning hebben gekocht komen nu op een leeftijd dat ze een gelijkvloerse woning willen. Qua inkomen vallen ze vaak binnen de sociale inkomensgrens, maar hebben wel een huis vrij. Er is geen vermogenstoets op een sociale huurwoning. Ik ken inmiddels voorbeelden van mensen met een vermogen van een half miljoen en een modaal inkomen die vrolijk naar een sociale huurwoning gaan.

Maar goed daar heeft TS weinig aan allemaal. Ik heb voor mijn vader ook een scrapertje gemaakt, maar ik vermoed dat hij snel zal verhuizen, in zijn zoekgebied zijn er weinig zoekenden, maar helaas ook weinig aanbod. Maar hij stond afgelopen jaar al meerdere keren in de top 15 en heeft al 1 bezichtiging gehad. Inmiddels 4 jaar ingeschreven (Eerst met mijn moeder samen, nu alleen).
TS: houd moed, zorg dat je snel een baan op HBO niveau hebt/vindt met een dito salaris. Je kunt antikraak (tip), dan ben je in ieder geval een poosje van de straat en mogelijk moet je een paar keer van plek wijzigen, maar op zich kun je vanuit hier en sparen (voor een koopwoning) of verder zoeken naar een huurwoning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik ben benieuwd, mijn ouders zijn ook gepensioneerd en willen hun huis verkopen om geld vrij te maken en omdat ze van plan zijn voortaan zes maanden per jaar in benidorm te zitten. Maar dan zullen ze toch ook ergens anders moeten gaan wonen, mijn vader wil al in een bungalow gaan wonen omdat hij geen zin heeft in een hoge huur voor een appartementje voor de paar zomermaanden dat ze hier zijn.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:19

-tom-562

Oliesjeik

Marzman schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 08:04:
[...]

Ik had er twee, een moest ik jaarlijks betalen, de andere jaarlijks gratis verlengen maar dat is ook betalend geworden. Ik heb besloten er maar een te verlengen want door alle fusies is het gebied toch al een stuk groter geworden.
Regio Arnhem/Nijmegen (Entree) is gratis. Mijn ouders hebben mij direct laten inschrijven zodra ik 18 werd. Op mijn 28e heb ik er gebruik van gemaakt (daarvoor woonde ik met vrienden in een gehuurd appartement), ik had dus al 10 jaren 'staan'. Op dat moment verdiende ik eigenlijk al te veel, maar op de gok een jaaropgave van 2 jaar oud meegenomen en die werd gelukkig geaccepteerd O-)
Ik heb toen op meerdere woningen gereageerd (voornamelijk flatjes/appartementen) en eigenlijk zat ik altijd in de top 10. En half jaar later voor de gein nog eens gereageerd op een tussenwoning/eengezinswoning uit begin 1900 (beschermd stadsgezicht), supermooi, dicht bij het centrum en erg rustig. Daar was ik zelfs 2e.
Op dit moment kom ik niet meer in aanmerking voor sociale huur (ik heb ook al 5 jaar een koopwoning), maar mijn inschrijving is nog steeds actief (je weet maar nooit...).
Mijn tip voor jonge mensen zou ook zijn, schrijf je (zodra je 18 bent) z.s.m. in, je weet nooit waar het goed voor is

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15:07
Dit topic doet mij iets teveel denken aan wat mijn vader een aantal jaar geleden zei toen ik zat te zeuren over de stijgende prijzen in de woningmarkt. Hij zei "je kunt in het oosten toch wel een appartementje vinden voor 2-300 euro?"

Uhm nee pa. Ook in het oosten werkt dat niet zo. Daarnaast komt mijn vriendin uit het westen en werk ik in Amsterdam. Dus nee, het oosten is niet wat ik zoek en is ook zeker niet zo goedkoop... Maar bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Zenomyscus schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:33:
Dit topic doet mij iets teveel denken aan wat mijn vader een aantal jaar geleden zei toen ik zat te zeuren over de stijgende prijzen in de woningmarkt. Hij zei "je kunt in het oosten toch wel een appartementje vinden voor 2-300 euro?"

Uhm nee pa. Ook in het oosten werkt dat niet zo. Daarnaast komt mijn vriendin uit het westen en werk ik in Amsterdam. Dus nee, het oosten is niet wat ik zoek en is ook zeker niet zo goedkoop... Maar bedankt voor het meedenken.
Ook in het oosten werkt dat niet zo. Maar als je zzp’er bent en verder geen partner hebt die gehecht is aan de omgeving, kun je wel binnen een paar jaar in een sociale huurwoning in sommige gemeentes in Groningen wonen.

Alleen is niet elke wijk even mooi. Ik zit in Hoogezand-Sappemeer. Er zijn wijken bij waar ik graag zou huren, maar zo heb je ook wijken en straten waar je vanwege de criminaliteit en het tokkieniveau niet wilt wonen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 17:20
Het belang van genoeg sociale huurwoningen is evident en we hebben in Nederland overduidelijk een groot tekort. Toch denk ik dat er door woningdelen soms meer mogelijk is dan op het eerste oog lijkt.

In mijn bubbel van familie, vrienden & kennissen zit niemand die in een sociale huurwoning woont of gewoond heeft. Bij de mensen die ik ken in mijn eigen leeftijdscategorie is dat vrijwel altijd omdat men na hun eindexamen is gaan woningdelen of in studentenhuizen is getrokken en met vrienden is blijven samenwonen totdat ze samen met een partner een huis betrokken.

Wat mij betreft is samenwonen met vrienden als je 'jong' bent een superleuke tijd en iets wat je later in je leven niet snel meer doet wanneer de meeste in je sociale kring een serieuze relatie/kinderen hebben.

Mijn tip aan TS zou dan ook zijn om te overwegen een woning te delen met een vriend of vrienden op deze manier wordt particuliere huur wellicht bereikbaar en je houdt er een prachtige tijd aan over!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
Zenomyscus schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 10:33:

In het oosten zitten we ook helemaal niet zo te wachten op mensen uit het westen :+
Maar je ziet hier wel steeds meer dat westerlingen voor grof geld hun huis verkopen in het westen en dan hier kopen (en flink overbieden).

En de bedragen zijn som echt bizar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twisterNL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-06 23:37
Louislouislouis schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:00:

Wat mij betreft is samenwonen met vrienden als je 'jong' bent een superleuke tijd en iets wat je later in je leven niet snel meer doet wanneer de meeste in je sociale kring een serieuze relatie/kinderen hebben.
Ooit aan woningdelen gedaan? Of is dit een gevalletje hearsay of eigen interpretatie?
Het valt immers op, mensen die woningdelen promoten hebben zelf nooit aan woningdelen gedaan.

Voor elk leuk verhaal bestaan minstens evenveel verhalen dat het zwaar kut is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 17:20
twisterNL schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:17:
[...]

Ooit aan woningdelen gedaan? Of is dit een gevalletje hearsay of eigen interpretatie?
Het valt immers op, mensen die woningdelen promoten hebben zelf nooit aan woningdelen gedaan.

Ja ik heb bijna 10 jaar met vrienden gewoond. Eerst in een studentenhuis daarna met mensen die ik in mijn studententijd heb leren kennen. Mis het soms nog steeds!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

[...]

Ik wel, en ik kan het dus wél aanbevelen. Samen wonen met (goede) vrienden that is (op het hoogtepunt woonden we met 5 man in een grote flat met 4 slaapkamers, waarvan er 2 personen zelfs een stelletje waren). Geweldige tijd gehad! De reden waarom we er mee 'gestopt' zijn is omdat we uiteindelijk nog maar met z'n 3'en woonden (stelletje + ik), en het stelletje uiteindelijk een woning heeft gekocht. Inmiddels hebben we allemaal een koopwoning dichtbij elkaar, en gekscherend is er al eens gezegd dat mocht ik ooit weer vrijgezel worden, ik bij hun in mocht trekken :+
Ja, je gaat je ergeren aan dingen, maar als je goede vrienden bent kun je dat prima bespreken

[ Voor 19% gewijzigd door -tom-562 op 06-01-2022 11:24 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

[...]

Ik heb het wel gedaan toen ik net uit huis ging, ik was 19 ofzo, het was ook nog antikraak (dus oude meuk die op de nominatie voor sloop stond). Dat was erg goedkoop en ruim wonen toen. Mijn ouders gingen een flinke verbouwing in en ik wilde weg en zo snel mogelijk en dit was de snelste optie.

Was best ok, toen het gesloopt werd kregen we nog een hoop geld mee als vergoeding en zijn we ieder ergens anders gaan wonen.

[ Voor 8% gewijzigd door Marzman op 06-01-2022 11:26 ]

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:09

Blokker_1999

Full steam ahead

-tom-562 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:20:
[...]

Ik wel, en ik kan het dus wél aanbevelen. Samen wonen met (goede) vrienden that is (op het hoogtepunt woonden we met 5 man in een grote flat met 4 slaapkamers, waarvan er 2 personen zelfs een stelletje waren). Geweldige tijd gehad! De reden waarom we er mee 'gestopt' zijn is omdat we uiteindelijk nog maar met z'n 3'en woonden (stelletje + ik), en het stelletje uiteindelijk een woning heeft gekocht. Inmiddels hebben we allemaal een koopwoning dichtbij elkaar, en gekscherend is er al eens gezegd dat mocht ik ooit weer vrijgezel worden, ik bij hun in mocht trekken :+
Ja, je gaat je ergeren aan dingen, maar als je goede vrienden bent kun je dat prima bespreken
Ik zou zeggen al maar goed dat er 2 een koppel vormden. Anders mocht je een beurtrol gaan opstellen van wie op de bank slaapt. :+

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prodesk
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-03-2022
Eigenlijk toch wel treurig dat mensen zich in allerlei bochten moeten wringen om maar een dak boven je hoofd te hebben. Als je toch dakloos bent geworden kun je dikwijls niet eens meer terecht bij de daklozenopvang omdat die 9 van 10 keer vol zitten. Dan rest niets anders dan op straat slapen. Zie dan maar eens te gaan werken, grote kans dat je van de regen in de drup komt.

Wonen is dus een basisbehoefte. Ik snap werkelijk niet waarom in die decennia woningnood er nauwelijks structureels iets gedaan door de overheid om te voorkomen dat mensen dakloos worden.

10 jaar geleden had je al een jarenlange wachtlijst voor een random stad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
-tom-562 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:20:
[...]

Ook met een vriendin en vriend jaren samengewoond en toen nog 2 jaar werken en er blijven. Das 10 jaar geleden maar zien elkaar nog elk jaar een paar maal. Laatste twee jaar wat minder.
Maar dat was echt een top tijd.

Het is wel zo dat ik nu niet meer in zo’n studentenhuis kan leven. Alles was oud en vies wat je niet kon schoonmaken. Maar toen super en de mooiste dingen mee gemaakt.
We gaan normaliter ook nog elk jaar een weekje op vakantie met elkaar. Hoop dit jaar weer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-06 12:43

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 09:30:
[...]

Ik vraag me af of echt "zo'n beetje iedereen zich heeft ingeschreven voor het geval dat". Maar ik kom dan ook wel uit de tijd dat "een eigen woning" voor heel veel mensen toch wel het grote doel was. In die tijd kon je het je nog wel permitteren om "ervoor te kiezen om niet te gaan huren", als je uitzicht had op een redelijke baan. Achteraf gezien blij dat ik me nooit ergens heb ingeschreven, want:
- ik heb een paar jaar een kamer gehad in een oude personeelsflat van mijn werkgever. In de weekenden was ik bij mijn ouders.
- ik zocht mijn eerste echte woning in een heel andere regio dan waar mijn ouders wonen en waar ik opgegroeid ben (inschrijving was dus zinloos geweest)
- ik ben na 5 jaar in mijn eerste woning (appartementje in Utrecht) verhuisd naar een andere regio (inschrijving was dus ook hier zinloos geweest)
- na 10 jaar in mijn / onze tweede woning zijn we weer verhuisd, 180 kilometer verderop (inschrijving ws dus ook hier zinloos geweest)

Daarnaast moet je ook kijken naar je salaris. In de eerste jaren van mijn loopbaan was mijn salaris natuurlijk relatief laag. Toen had ik waarschijnlijk nog wel sociaal iets kunnen huren. Maar na een paar jaar (nog geen 3 jaar gok ik) zat ik echt al op het randje en bleek ik ook gewoon een appartementje met wat werk eraan te kunnen kopen. 5 jaar daarna was ik eigenlijk gewoon al kansloos op de sociale huurmarkt. Er waren geen woningen waar ik met mijn nieuwe salaris op kon reageren. Terecht, want ik kon mijn appartement gewoon "inruilen" voor een eenvoudige tussenwoning (met bijbetaling uiteraard :) ). Als ik me nu bij de sociale woningbouw meld, lachen ze me uit waarschijnlijk. Ook weer terecht, want ik kon mijn tussenwoning alweer inruilen voor een twee-onder-1-kap.
Ja, totdat je pech hebt. Ik werd arbeidsongeschikt en raakte in scheiding. Moesten het huis verkopen, verkeerde tijd, dus restschuld, particulier geen optie, sociaal 0 kans. Als ik me op het moment van koop had ingeschreven eender in welke regio ook (ok, niet Amsterdam) dan was ik niet dakloos geworden.

Inschrijven / inschrijfduur opbouwen kan nooit kwaad.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ardana schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:49:
[...]

Ja, totdat je pech hebt. Ik werd arbeidsongeschikt en raakte in scheiding. Moesten het huis verkopen, verkeerde tijd, dus restschuld, particulier geen optie, sociaal 0 kans. Als ik me op het moment van koop had ingeschreven eender in welke regio ook (ok, niet Amsterdam) dan was ik niet dakloos geworden.

Inschrijven / inschrijfduur opbouwen kan nooit kwaad.
Dakloos word ik hoe dan ook niet. Als de poep echt de ventilator raakt, kan ik altijd nog bij mijn ouders terecht. Die hebben ruimte genoeg, zelfs buiten hun eigen leefvertrekken. En als ze ooit komen te overlijden en het huis wordt verkocht, dan heb ik dus mogelijkheden genoeg om iets kleins te kopen en weer te gaan bouwen. Ook niet in Amsterdam, maar dat zou ik niet eens willen.

Huren zie ik mezelf eigenlijk niet meer doen. Wie weet op mijn ouwe dag, dat zou kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-06 12:43

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 11:46:
[...]

Dakloos word ik hoe dan ook niet. Als de poep echt de ventilator raakt, kan ik altijd nog bij mijn ouders terecht. Die hebben ruimte genoeg, zelfs buiten hun eigen leefvertrekken. En als ze ooit komen te overlijden en het huis wordt verkocht, dan heb ik dus mogelijkheden genoeg om iets kleins te kopen en weer te gaan bouwen. Ook niet in Amsterdam, maar dat zou ik niet eens willen.

Huren zie ik mezelf eigenlijk niet meer doen. Wie weet op mijn ouwe dag, dat zou kunnen.
Ja, dan heb je geluk. Ik was afhankelijk van vrienden, geen familie. En mijn vermogen was nooit veel en is na de scheiding verdampt, en inkomen dusdanig gedaald dat ik weer in aanmerking kom voor sociale huur (en niet particulier). Erfenis hoef ik niet op te hopen, tenminste, geen positieve erfenis, wel een negatieve. De een heeft geluk, de ander pech, het is niet eerlijk verdeeld. Sometimes life be like that.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Inschrijfduur
We bepalen de volgorde aan de hand van inschrijfduur.

Bij deze woning krijgen herstructureerders, woningzoekenden met een WMO-verhuisadvies en urgenten voorrang

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik ben de laatste tijd ook op zoek naar een andere woning maar een huurwoning is hier in Arnhem echt niet meer te krijgen zonder urgentie.

Met 16 jaar inschrijftijd sta ik op plek 59, over 10-15 jaar maak ik misschien kans op een andere woning.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/htkgRDJKwRpBEdiiA9M63zyg4Vk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/K3cT3U4PgCuyJ2yzcIGzJALt.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Yorker
  • Niet online
Ernemmer schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:57:
Ik ben de laatste tijd ook op zoek naar een andere woning maar een huurwoning is hier in Arnhem echt niet meer te krijgen zonder urgentie.

Met 16 jaar inschrijftijd sta ik op plek 59, over 10-15 jaar maak ik misschien kans op een andere woning.

[Afbeelding]
Heeeft Arnhem geen loting model? Met mijn 1 jaar inschrijfduur heb ik soms wel een redelijke kans. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/asSvKhOfXLLRol1rJnGAxwFzPDo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kdNNogGXhzkdouetKMV0YAOB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EyIXsBL1MTFBj3fAusckH9QOJIY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EHCdsbViQt05gAnWPd85XTS2.jpg?f=fotoalbum_large

Weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
New Yorker schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 14:08:
[...]

Heeeft Arnhem geen loting model? Met mijn 1 jaar inschrijfduur heb ik soms wel een redelijke kans. [Afbeelding]

[Afbeelding]
Entree wijst alleen toe via inschrijftijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• New Yorker
  • Niet online
met zulke inschrijftijd krijg je uiteindelijk recht op een seniorflat...

Weg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
New Yorker schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 14:26:
met zulke inschrijftijd krijg je uiteindelijk recht op een seniorflat...
Allemaal op je achttiende inschrijven, zodat je op je oude dag nog een senioren flatje kunt huren... -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Ernemmer schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:57:

[Afbeelding]
Ik had met 10 jaar inschrijftijd meerdere bezichtigingen gehad, ik stond elke keer in de top 5. Van flatjes aan de Johan de Wittlaan, tot benedenwoningen in o.a. de Broekstraat en van Verschuerstraat (waar ik uiteindelijk ben gaan wonen) tot zelfs een eengezinswoning direct naast het centrum (Verschuerplein).

[ Voor 7% gewijzigd door -tom-562 op 14-01-2022 15:43 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
-tom-562 schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 15:41:
[...]

Ik had met 10 jaar inschrijftijd meerdere bezichtigingen gehad, ik stond elke keer in de top 5. Van flatjes aan de Johan de Wittlaan, tot benedenwoningen in o.a. de Broekstraat en van Verschuerstraat (waar ik uiteindelijk ben gaan wonen) tot zelfs een eengezinswoning direct naast het centrum (Verschuerplein).
Dat was vast 2-3 jaar geleden? De laatste tijd gaat het hard de slechte kant op.

Dit was voor mij ook de enige woning waar ik op kon reageren, mijn inkomen is te hoog voor andere woningen en voor kopen weer te laag.

[ Voor 36% gewijzigd door Ernemmer op 14-01-2022 15:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Ernemmer schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 15:48:
[...]

Dat was vast 2-3 jaar geleden? De laatste tijd gaat het hard de slechte kant op.

Dit was voor mij ook de enige woning waar ik op kon reageren, mijn inkomen is te hoog voor andere woningen en voor kopen weer te laag.
Ik moet wel zeggen dat het inmiddels al weer 7 jaar geleden is (exact ook, januari 2015 :P), de eengezinswoning was maart 2016. Ik verdiende op dat moment te veel voor een sociale huurwoning, maar ze accepteerden ook een jaaropgaaf van 2 jaar oud (toen zat ik een paar tientjes onder de grens O-) en ik moet zeggen dat ze bij het tekenen van het contract er volgens mij niet eens naar gekeken hebben)

[ Voor 7% gewijzigd door -tom-562 op 14-01-2022 16:00 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YangWenli

Toewijzen aan inschrijfduur is niet helemaal waar. Je kunt urgentie krijgen, bijvoorbeeld voor als je oude huurwoning wordt gesloopt.
En dan ga je van #150 naar #3 op een reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueWaffle
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09-05 00:07

BlueWaffle

baba booey~

Ik heb vorig jaar nog intrede kunnen doen in een sociale huurwoning vd regio t'gooi.
Ik heb me in 2013 ingeschreven toen ik nog studeerde maar nog niet in de regio woonde dus het heeft me ongeveer 8 jaar gekost om iets te krijgen. De regels in deze regio waren ongeveer 4-5 jaar terug ook nog eens veranderd en dat is belangrijk want dit zou bij andere sociale huur organisaties ook nog eens zo kunnen zijn. Voorheen kreeg je punten voor de duur dat je ingeschreven stond maar als je niet reageerde dan kon je makkelijk na x jaar boven aanstaan vanwege dit punt. De verandering was dat je nu ook punten opbouwt voor het reageren (of tenminste meer punten kan verdienen), je kan (tenminste hier) per week op 3 woningen reageren en mijn tactiek was gewoon op alles reageren iedere week. Huur te hoog? Wat maakt het uit als je positie 170 is of lager, je krijgt de woning toch niet maar wel de punten. Dit actief reageren heb ik vd 8 jaar 4 jaar lang voldaan waarna ik vorig jaar af en toe positie 10 kreeg en vervolgens positie 1 of 2. Nou ligt het natuurlijk ook het type woning: als jij alleen bent dan heeft een gezin met kinderen voorrang dus op een grote gezinswoning met meerdere kamers heb jij weinig kans. Uiteindelijk ben ik bij 3 woningen wezen kijken waarbij ik positie 1 of 2 was en het is uiteindelijk de laatste geworden. De laatste 2 jaar ben ik pas in de regio wezen wonen ook omdat mijn studentenstad het kwa huur wel heel bont maakte en die gekte in deze regio was ik net voor. Maar met name omdat je minstens 1 jaar er moet wonen om de "band met regio" status te krijgen, als je in de regio werkt dan heb je die al (maar echter zit mijn werk in Amsterdam) en zonder die status maak je helemaal geen kans. Tegenwoordig willen ze dat je voor particuliere huur inderdaad ff 2 maanden vooruit betaald, 1 maand huur als normaal en willen ze dat je 2,5 -3 de kale huur netto verdiend.

[ Voor 7% gewijzigd door BlueWaffle op 25-01-2022 14:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lifeguard
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-06 20:08
Hier in Wijchen is het ook niet heel makkelijk.

Heb een inschrijfdatum van 2001, maar de laatste 2 huizen waarop ik heb gereageerd waren

1 - positie 11 van 431
2- positie 10 van 389

Maar we zoeken rustig verder.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• New Yorker
  • Niet online
Met een inschrijving van 19 maanden is het mij gelukt om een appartement te krijgen door middel van wens en wacht. https://www.woonnetrijnmo...onde/sluiskreek/100081697 ik stond op plek 15 en er waren 1300 geïnteresseerden.

Weg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

lifeguard schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 09:36:
Hier in Wijchen is het ook niet heel makkelijk.

Heb een inschrijfdatum van 2001, maar de laatste 2 huizen waarop ik heb gereageerd waren

1 - positie 11 van 431
2- positie 10 van 389

Maar we zoeken rustig verder.
Met positie 10 en 11 ben je al niet meer kansloos. Gewoon blijven proberen :)

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• judith0475
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-06-2022
Ik sta op de lijst voor nieuwbouw met 750 anderen. Er zijn 25 woningen beschikbaar en ik sta op de meest lullige plek die er maar is: 26. En dat met ruim 11 jaar inschrijftijd. Ongelooflijk balen, al verwacht ik ook niet dat degenen voor mij alle 25 ja zeggen en/of alles rond krijgen. Stiekem hopen dus dat er iemand afvalt, maar het is jammer dat je afhankelijk bent van anderen in zo'n situatie. Iedereen wilt een fijne woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:02
Ernemmer schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 14:12:
[...]

Entree wijst alleen toe via inschrijftijd.
Ook via loting hoor.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond0167
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 05-04-2024
Zojuist ingeschreven voor een nieuwbouwwoning, gaat via loting.

Loting tussen 500 mensen tot nu toe…

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Fox
  • Niet online

Fox

...

[ Voor 129% gewijzigd door Fox op 06-05-2024 20:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Fox schreef op zondag 15 mei 2022 @ 23:59:
Sociale huur is gewoon echt niet sociaal
Dat is het opzich wel. Het probleem is alleen dat het vroeger alleen voor de mensen nodig was met een echt laag inkomen die geen kans hadden om iets te kunnen huren in de vrije sector.

Nu is het alleen zo dat de vrije sector heel duur is geworden en kopen is ook veel te duur. De groep mensen die een sociale woning nodig heeft is enorm veel groter geworden, maar steeds meer mensen die het eigenlijk nodig hebben vallen er buiten. Het is ook zeker niet redelijk dat de middeninkomens geen recht meer hebben op toeslagen en een sociale woning, maar eigenlijk te weinig verdienen voor de vrije sector. Met de kosten die omhoog zijn gegaan is de groep die eigenlijk een sociale woning zou moeten hebben qua inkomen extreem veel groter geworden. Zie ook hier: Het (on)bestaan van het middeninkomen

Mensen die niet genoeg inkomen hebben om iets te kunnen kopen of om makkelijk iets te kunnen huren in de vrije sector, die zouden eigenlijk iets sociaals moeten kunnen huren. Alleen de groep een stap lager qua inkomen is ook echt niet kleiner geworden. Meer mensen zouden sociaal moeten kunnen huren qua inkomen, maar het aantal huizen is niet toegenomen. Er zijn zat mensen die echt geen vrij sector prijzen kunnen betalen, laat staan iets kunnen kopen. Alleen de groep die dat nu ook niet meer kan, de middeninkomens dus, die groep blijft groeien. Het aanbod qua sociale woningen is niet eens genoeg voor de laagste inkomens, laat staan voor de middeninkomens die onder druk staan. Het zou wel zo eerlijk zijn om de grens voor middenkomens aan te passen zodat meer mensen sociaal mogen huren, het probleem blijft alleen dat je dan van 500 mensen die een woning willen naar 1000 mensen gaat. Er zijn gewoon niet genoeg woningen in welke prijs categorie dan ook, dus de middeninkomens zijn het hards de sjaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
PilatuS schreef op maandag 16 mei 2022 @ 00:44:
[...]

Dat is het opzich wel. Het probleem is alleen dat het vroeger alleen voor de mensen nodig was met een echt laag inkomen die geen kans hadden om iets te kunnen huren in de vrije sector.

Nu is het alleen zo dat de vrije sector heel duur is geworden en kopen is ook veel te duur. De groep mensen die een sociale woning nodig heeft is enorm veel groter geworden, maar steeds meer mensen die het eigenlijk nodig hebben vallen er buiten. Het is ook zeker niet redelijk dat de middeninkomens geen recht meer hebben op toeslagen en een sociale woning, maar eigenlijk te weinig verdienen voor de vrije sector. Met de kosten die omhoog zijn gegaan is de groep die eigenlijk een sociale woning zou moeten hebben qua inkomen extreem veel groter geworden. Zie ook hier: Het (on)bestaan van het middeninkomen
Ho, vroegah, in die gouwe ouwe tijd. Was huren juist voor iedereen. Niet alleen voor de armen. Of we waren allemaal arm, kan ook.

Op een gegeven moment is het idee gekomen dat het een goed idee was als zoveel mogelijk mensen een eigen woning konden bezitten.

In de jaren negentig, werd het vrije markt denken ook in Nederland hip, en is de sociale huurmarkt steeds verder op slot komen te zitten en ingekrompen. Voor alleen nog de mensen die echt te arm zijn, en niet zelfredzaam genoeg om een eigen huis te kopen.

Voor meer:
https://www.trouw.nl/econ...idt-tot-getto-s~b2c6a48a/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:02
Het hele probleem met omgeving Nijmegen etc. is dat ze gebruik maken van wachttijd. De wachttijd wordt echter nooit opnieuw gereset, waardoor dus mensen op leeftijd (op tijd ingeschreven) altijd voorrang hebben op woningen i.v.t. jongeren. Ze kunnen daardoor ook vaker verhuizen. Kende ook een vriend op leeftijd die continu ging verhuizen naar nieuwbouwwoningen. Zijn wachttijd blijft intact (ongeacht toewijzingen). Mijn ouders hebben met een wachttijd van 32 jaar, altijd aanspraak op een woning. Ouders wonen in koopwoning, dus geen sociale huur. Willen ze verhuizen dan kans groot dat ze direct woning toegewezen krijgen.

In de randsteden is dat anders, heb ik begrepen? Na toewijzing wordt teller op 0 gezet?

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Monkeydancer schreef op zondag 22 mei 2022 @ 12:56:
Het hele probleem met omgeving Nijmegen etc. is dat ze gebruik maken van wachttijd. De wachttijd wordt echter nooit opnieuw gereset, waardoor dus mensen op leeftijd (op tijd ingeschreven) altijd voorrang hebben op woningen i.v.t. jongeren. Ze kunnen daardoor ook vaker verhuizen. Kende ook een vriend op leeftijd die continu ging verhuizen naar nieuwbouwwoningen. Zijn wachttijd blijft intact (ongeacht toewijzingen). Mijn ouders hebben met een wachttijd van 32 jaar, altijd aanspraak op een woning. Ouders wonen in koopwoning, dus geen sociale huur. Willen ze verhuizen dan kans groot dat ze direct woning toegewezen krijgen.

In de randsteden is dat anders, heb ik begrepen? Na toewijzing wordt teller op 0 gezet?
Maar dat is recent heh. Ik had me ooit na m'n studie ingeschreven bij entree (Nijmegen, Arnhem), maar ik had IEDERE verhuizing door moeten geven blijkbaar, ook koophuis enz. Nooit in de regio een huurhuis gehad, wel alle punten kwijt.
Uiteindelijk een aantal punten teruggekregen (lang niet alle) en nu is het idd zo dat mijn punten niet verlopen.
Dat is wel raar ja, in de Stedendriehoek (Apeldoorn Deventer Zutphen) werd ik op 0 gezet na aanvaarding van een woning van hun, zoals ik ook had verwacht. Alleen tijdelijke woningen (voor jongeren) ontkomen daaraan. En andere woningen maken niet uit (nu woon ik in een andere regio maar de Stedendriehoek punten lopen gewoon door).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

In Eindhoven wordt je inschrijfduur gereset na elke verhuizing, of je nu gaat kopen of huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010

SomerenV

It's something!

zacht schreef op zondag 22 mei 2022 @ 14:55:
[...]

In Eindhoven wordt je inschrijfduur gereset na elke verhuizing, of je nu gaat kopen of huren.
Maar ook dat kan oneerlijk uitpakken, bijvoorbeeld als je ergens terecht kunt waar je maar max 2 jaar kan blijven. Zit je daarna alsnog met de gebakken peren. Niet dat het eerlijk is als je nonstop kunt verhuizen zonder consequenties, maar het mes snijdt aan twee kanten.

Ik en m'n vriendin huren momenteel particulier, maar niet idioot duur gelukkig, maar zij wil heel graag kopen. Soms komt ze heel vrolijk naar me toe dat ze weer ergens met nieuwbouw starten, maar dat gaat dan om een stuk of 30 á 40 huizen :+ We hebben geen nieuwe straten nodig maar compleet nieuwe dorpen willen uit deze shit geraken. Overigens hebben we best veel sociale huur in de wijk. Iets verderop een huis waar een nogal louche persoon* in woont, in z'n eentje. Aardig groot huis voor één persoon, en die persoon is er meer niet dan wel. Dan is ie er weer een paar dagen tot weken, vervolgens zie je regelmatig politie in de wijk, en dan is ie weer een paar weken tot maanden weg. Zonde dat zo'n huizen in principe bezet zijn en niet gebruikt kunnen worden door mensen die het een stuk meer verdienen, ook omdat het huis volgens mij aardig verwaarloosd wordt. Voor de rest gaat veel sociale huur hier (van wat ik hoor) naar immigranten, werklozen en meer dan eens 'fout' volk. Als je gewoon werkt en je gedraagt maak je een stuk minder kans en ben je vrijwel uitsluitend aangewezen op particuliere huur ook al is dat voor velen nauwelijks te betalen.

*Hangt veel rond met minderjarigen, blowt veel, gaat vaak chillen in het speeltuintje voor z'n huis, en dus veel met politie in aanraking, waarschijnlijk door de combinatie drugs + minderjarigen.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online

In Almere ben je je inschrijving kwijt het moment dat je de sociale huurwoning accepteert. Dat was bij een vriendin van mij gebeurd wiens vriend de relatie een dag NA het tekenen van het koopcontract beëindigde. :') Ze heeft een tijdje bij haar ouders weer gewoond (in de 30) want ze kon nergens heen en had haar sociale huurwoning al opgezegd. Gek dat ze in Nijmegen dat niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-06 21:44

In Utrecht gaat de teller naar 0 na een toewijzing van een sociale huurwoning. Al je andere verhuizingen doen er niet toe overigens. Maar de wachttijd in Utrecht is al zeer lang, na een jaar of 10-12 kom je in aanmerking voor appartementjes in de minst gewilde delen van de stad. Dit geeft mensen vaak lastige afwegingen: ga je na meer dan 10 jaar voor een gaar flatje ( in de wetenschap dat je vrijwel zeker nooit een betere sociale huurwoning zult vinden, want dan moet je weer 15 jaar ingeschreven staan, als dat tegen die tijd niet 20-25 is..). Of ben je bereid nóg vijf of tien jaar te wachten (met ook nog eens de kans dat je tegen die tijd geen recht meer hebt ivm teveel inkomen). Lastig hoor, ben blij dat ik niet in de schoenen sta van hen die alleen via deze route een passende woning kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Legosmurf
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16-09-2022
Hetzelfde verhaal op meerdere plekken heet crossposten. Ik heb alles met bijbehorende reacties samengevoegd in Nieuw binnen Sociale huurwoningen

[ Voor 95% gewijzigd door Señor Sjon op 23-05-2022 13:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 11851

SmurfLink schreef op zondag 22 mei 2022 @ 19:05:
[...]

In Almere ben je je inschrijving kwijt het moment dat je de sociale huurwoning accepteert.
Zover ik weet / mijn ervaringen in de regio Amsterdam (waar denk ik Almere ook onder valt?) werkt het een beetje zo:

1) Vanaf het moment dat je je inschrijft bij Woningnet bouw je elk jaar inschrijfduur op, moet je wel elk jaar een klein bedrag dokken om je inschrijfduur te verlengen

2) Als jij ondertussen een woning hebt gekocht, of vrije sector aan het huren bent, kan je nog steeds elk jaar verlengen. maakt woningnet geen bal uit

3) Heb je uiteindelijk genoeg inschrijfduur opgebouwd om uberhaupt kans te maken op een sociale huurwoning, en je zit onder het plafond van max. inkomen, kan je proberen te reageren op een sociale huurwoning

4) Word je miraculeus uitgenodigd voor een bezichtinging (volgens mij moet je in de top 10 reageerders zitten), en je geeft aan dat je die woning wilt hebben, en dat je dan wederom miraculeus de langste inschrijfduur hebt, en anderen de woning niet willen, is de woning voor jou en krijg je de sleutels.

Inschrijfduur word tegenwoordig dan wel op 0 gezet (dat was 10-20 jaar geleden niet zo, iig niet in de regio Amsterdam)

5) Daarna kan je weer inschrijfduur/woonduur gaan opbouwen. volgens mij hoef je dan geen jaarlijkse verlenging meer te betalen aangezien je al in een sociale huurwoning woont.

In mijn situatie heb ik een geluk bij een ongeluk gehad. Begonnen met een sociale huurwoning toen ik jong was in A'dam (moest je niet te kieskeurig zijn qua lokatie), woonduur opgebouwd, daarna verhuist naar vrije sector en koopwoningen.

Welk elk jaar netjes inschrijving bij woningnet verlengd (terwijl ik toen al te veel verdiende voor een sociale huurwoning. maar onder de noemer "je weet maar nooit" < hier ben ik achteraf gezien heel verstandig in geweest.

Op een gegevent moment zware vechtscheiding (koopwoning, ik kon vrouwlief niet uitkopen, dus ik moest weg) + verlies van inkomen aan mijn kant door andere redenen, maarrrrrr k'wam onder de max grens van inkomen terecht en ik had 20 jaar inschrijfduur opgebouwd.

Dan nog heeft het mij een jaar lang geduurd om als een idioot op woningen te reageren in de woningnet regio Amsterdam voordat ik er eentje vond, en kreeg toegewezen, wat geen compleet krot was.

Ik heb daarvoor een paar keer een bezichtiging mogen doen bij andere woningen waarop ik eerder gereageerd had, maar daar zakte echt mijn broek bij af. en wetende dat mijn inschrijfduur gereset zou worden zou ik het accepteren (en dientegevolge muurvast zou zitten de komende X jaar) heb ik die afgewezen.

Urgentie kreeg ik niet, ook al woonde ik noodgedwongen nog steeds met vrouwlief onder hetzefde dak en liepen we elkaar de hersens in te slaan, want "er waren geen kinderen bij betrokken"...

TL;DR:

Zonder urgentie, don't get your hopes up. zelfs met een hele lange inschrijfduur is het verdomde moeilijk. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

zacht schreef op zondag 22 mei 2022 @ 14:55:
[...]

Dat is ook niet helemaal eerlijk, je kan ook tijdelijk iets gaan huren terwijl je wacht.

In Breda werd het ook gereset, maar ik denk alleen als je een woning nam, volgens mij moet je je dan opnieuw inschrijven (maar ik twijfel nu, het is niet dat ik het supergoed heb bestudeerd :p )

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flomoo
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 28-03-2024
Valorian schreef op zondag 22 mei 2022 @ 22:16:
[...]

In Utrecht gaat de teller naar 0 na een toewijzing van een sociale huurwoning. Al je andere verhuizingen doen er niet toe overigens. Maar de wachttijd in Utrecht is al zeer lang, na een jaar of 10-12 kom je in aanmerking voor appartementjes in de minst gewilde delen van de stad. Dit geeft mensen vaak lastige afwegingen: ga je na meer dan 10 jaar voor een gaar flatje ( in de wetenschap dat je vrijwel zeker nooit een betere sociale huurwoning zult vinden, want dan moet je weer 15 jaar ingeschreven staan, als dat tegen die tijd niet 20-25 is..). Of ben je bereid nóg vijf of tien jaar te wachten (met ook nog eens de kans dat je tegen die tijd geen recht meer hebt ivm teveel inkomen). Lastig hoor, ben blij dat ik niet in de schoenen sta van hen die alleen via deze route een passende woning kunnen vinden.
Dit is niet meer het geval in Utrecht. Sinds juli 2019 kun je 75% van je inschrijfduur behouden als je een sociale huurwoning accepteert. Deze regel is veranderd om de doorstroming te vergroten. Wellicht veranderen deze regels ook in andere steden, dat weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-06 21:44
Flomoo schreef op maandag 23 mei 2022 @ 08:58:
[...]

Dit is niet meer het geval in Utrecht. Sinds juli 2019 kun je 75% van je inschrijfduur behouden als je een sociale huurwoning accepteert. Deze regel is veranderd om de doorstroming te vergroten. Wellicht veranderen deze regels ook in andere steden, dat weet ik niet.
Ah dat wist ik niet. Klinkt wel goed inderdaad. Wel extra zuur voor wie net vóór die verandering zijn woning heeft betrokken. Die kan elke vorm van doorstroming dus helemaal wel vergeten want is toen wel op “0” gezet….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YangWenli
Hoe de VVD ooit dacht dat "de markt" goedkope huurwoningen zou willen bouwen is mij een raadsel.

Of de overheid bouwt huizen voor armen of de armen doen het zelf en dan krijgen we de favela's en shantytowns.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueWaffle
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 09-05 00:07

BlueWaffle

baba booey~

Flomoo schreef op maandag 23 mei 2022 @ 08:58:
[...]

Gooi & Vechtstreek gebruikt deze regel ook, maar volgens mij is het hier 50% (weet ik niet zeker)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fox
  • Niet online

Fox

YangWenli schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:06:
Hoe de VVD ooit dacht dat "de markt" goedkope huurwoningen zou willen bouwen is mij een raadsel.

Of de overheid bouwt huizen voor armen of de armen doen het zelf en dan krijgen we de favela's en shantytowns.
Dat ligt aan het perspectief van goedkoop, en natuurlijk aan de grondprijs en hoeveelheid bureaucratie.

Dat men niet goedkoop wil bouwen is omdat wat men goedkoop noemt is gekaderd binnen een bepaald tarief. De gemiddelde huisprijs van nu voor een appartementje ligt zo rond de €1200, dus eigenlijk is een huurprijs van €1000 al "goedkoop". Gaat men artificieel de huurprijs naar beneden duwen voor bepaalde segmenten, tot tarieven van €400-€700 per maand, dan wil niemand daar natuurlijk voor bouwen. Dit is ook waarom heel veel mensen tussen wal en schip vallen. Daarboven zorgt dit ook voor een nivellerend effect, immers hoeven werkgevers niet meer salaris te betalen als voor grote groepen mensen bepaalde uitgaven worden gesubsidieerd via de overheid. Dat zorgt er weer voor dat deze mensen afhankelijk blijven van overheidssteun, een catch-22. Dat zie je terug in een segment arbeid waarbij de salarissen totaal zijn gestagneerd en waarbij steeds meer mensen afhankelijk zijn van subsidies, e.d. terwijl zij gewoon werken. Het minimumloon in Nederland weerspiegelt dit ook, daar kan je niet op leven zonder subsidies en dat klopt gewoon niet. Op ten duur is sociale huur niet duurzaam, en dat gaat heel grote gevolgen hebben voor diegene die nu afhankelijk zijn gemaakt. Daar is geen makkelijke oplossing meer voor te bedenken.

De grondprijs komt daar ook bij kijken. Heel veel mensen willen in de randstad wonen, dus de grondprijs wordt gewoon verschrikkelijk duur. Met zo'n hoge overhead wordt het automatisch alleen interessant om hele winstgevende gebouwen te maken zoals up-scale appartementen, torens (die binnen no-time helemaal uitgehuurd zijn) en bedrijfsruimte. Door de toenemende bevolking zal dit probleem alleen maar erger worden, meer bouwen zal dit probleem niet oplossen en in Nederland is miniem ruimte en capaciteit (qua energie, etc.) om steden uit te breiden zoals je dat ziet in de bekende metropolissen. Wie zich echt bekommerd om zowel klimaat als leefruimte, gaat eerst naar de oorzaak toe en dat is natuurlijk de explosief stijgende populatie die allemaal huisvesting nodig hebben in een klein landje. Tot welk punt zijn wij bereid om door te gaan met deze rampkoers?

Dan komen we natuurlijk uit op de bureaucratie, de uiteindelijke oorzaak van deze ellende. Eerst het concept sociale huur, helaas broodnodig maar fungeert nu als subsidie voor werkgevers om lonen te laag te houden. Daardoor blijven beloningen te laag om aan een normaal bestaan te voorzien in een vrije markt. Dan krijgen we het bouwen van huizen: steeds meer regels, vereisten, vergunningen, etc. die er voor zorgen dat slechts een klein clubje aannemers echt meespelen op de huizenmarkt. Die spelers gaan vervolgens zich richtten op de projecten met de hoogste winst expectatie, oftewel luxe, tenzij ze kapitaal krijgen van de overheid voor sociale bouwprojecten. Natuurlijk gaat dat ook niet altijd eerlijk en brengt dat de markt nog verder op slot, immers maken kleine bouwbedrijven geen kans om mee te bieden voor deze grootschalige overheidsprojecten om aan de sociale huur vraag te voldoen.

Ten slotte natuurlijk "the elephant in the room" als het gaat om bureaucratie: een overheid die munt op onbeperkte bevolkingsgroei. Nederland heeft qua dichtheid te veel mensen om iedereen blij te maken, en de Nederlandse infrastructuur kan niet voldoen aan oneindige stijging. Dat moeten wij ook niet willen als wij ooit eens de klimaatplannen willen behalen, wellicht zou dat een goed idee zijn anders verliezen we nog meer land onder de waterspiegel. Ooit komt aan de groei een einde, en dat kunnen wij beter gecontroleerd doen dan dat de Nederlandse infrastructuur in elkaar stort. Dat moment lijkt nu wel aangekomen te zijn.

Het zou zowel voor de natuur, als de mens, in Nederland goed zijn als er een tijdje geen extra aanmoediging is voor het krijgen van meer dan twee kinderen (zoals kinderbijslag maximaliseren op twee kinderen) en dat de grootschalige toestroom van langdurige immigratie wordt beperkt tot de mensen die exclusief speciale expertise of welvaart toevoegen (o.a. zoals bijv. Singapore of Japan dat doen). Ons doel moet een bevolkingskrimp zijn als wij onze sociale welvaart boven economische groei willen stellen, en niet andersom. Het zou daarbij ook zeer belangrijk worden dat hierover meer informatie en educatie beschikbaar komen, dat men zich gaat realiseren dat dit broodnodig is om te zorgen dat mensen aan de onderkant nog normaal kunnen leven en onderdak kunnen krijgen, en dat de natuur nog plek krijgt. De discussie daarover wordt altijd op absurde wijze gepolariseerd, maar uiteindelijk zullen wij geen keuze meer krijgen als dit zo door gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010

SomerenV

It's something!

Het lijkt erop dat sociale huur nog verder onder druk komt te staan, als het aan de Jonge ligt.

De Jonge: geef meer statushouders voorrang als er een huurhuis vrijkomt
Een groter percentage van de huurwoningen die vrijkomen moet gaan naar asielzoekers met een verblijfsvergunning. Dat adviseert woonminister Hugo de Jonge aan gemeenten. Het plan moet ervoor zorgen dat statushouders niet eindeloos plekken in opvangcentra bezet houden: die plekken zijn nodig voor nieuwe asielzoekers.
Op 11 mei was er al dit bericht, waarin staat dat 'kwetsbaren' sneller aan een betaalbare woning geholpen moeten worden. Onder die groep vallen: dak- en thuislozen, statushouders, ex-gevangenen, ouderen afkomstig uit een verpleeg- of verzorgingstehuis, arbeidsmigranten, mensen met medische urgentie en mensen met sociale urgentie.

Ik snap best dat je iedereen een dak boven zijn of haar hoofd wil geven, maar dit is toch niet meer te doen zo? Als er niks met je aan de hand is verdampen je kansen op een woning vrij hard als we op deze tour gaan. Nou is er wel het plan om iets van 250.000 sociale huurwoningen beschikbaar te hebben in 2030, maar 'huidige stikstofplan zet bouw stil'
Het kabinet is van plan om 100.000 woningen per jaar te bouwen, maar dat gaat de komende jaren niet lukken, zegt voorman Maxime Verhagen van Bouwend Nederland. „De minister wil eerst kijken of de natuur herstelt, dan kijkt ze of er eventueel nog iets mogelijk is. Dat betekent dat we geen woningen of wegen kunnen bouwen in de komende twee jaar. De voorgestelde aanpak van de minister is in de praktijk onwerkbaar”, zegt Verhagen.
Wat. Een. Shitshow. :X Laatst nog met een collega gepraat die op zoek is naar een relatie die hij niet wil omdat een eigen huis anders nagenoeg onmogelijk is. Alleen is hij aangewezen op sociale huur, maar daar komt ie niet tussen. Particulier is te duur... tenzij je een partner hebt. Te triest voor woorden dat het zo moet.

[ Voor 6% gewijzigd door SomerenV op 25-05-2022 22:29 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Pagina: 1 2 3 4 Laatste