Zover ik weet / mijn ervaringen in de regio Amsterdam (waar denk ik Almere ook onder valt?) werkt het een beetje zo:
1) Vanaf het moment dat je je inschrijft bij Woningnet bouw je elk jaar inschrijfduur op, moet je wel elk jaar een klein bedrag dokken om je inschrijfduur te verlengen
2) Als jij ondertussen een woning hebt gekocht, of vrije sector aan het huren bent, kan je nog steeds elk jaar verlengen. maakt woningnet geen bal uit
3) Heb je uiteindelijk genoeg inschrijfduur opgebouwd om uberhaupt kans te maken op een sociale huurwoning, en je zit onder het plafond van max. inkomen, kan je proberen te reageren op een sociale huurwoning
4) Word je miraculeus uitgenodigd voor een bezichtinging (volgens mij moet je in de top 10 reageerders zitten), en je geeft aan dat je die woning wilt hebben, en dat je dan wederom miraculeus de langste inschrijfduur hebt, en anderen de woning niet willen, is de woning voor jou en krijg je de sleutels.
Inschrijfduur word tegenwoordig dan wel op 0 gezet (dat was 10-20 jaar geleden niet zo, iig niet in de regio Amsterdam)
5) Daarna kan je weer inschrijfduur/woonduur gaan opbouwen. volgens mij hoef je dan geen jaarlijkse verlenging meer te betalen aangezien je al in een sociale huurwoning woont.
In mijn situatie heb ik een geluk bij een ongeluk gehad. Begonnen met een sociale huurwoning toen ik jong was in A'dam (moest je niet te kieskeurig zijn qua lokatie), woonduur opgebouwd, daarna verhuist naar vrije sector en koopwoningen.
Welk elk jaar netjes inschrijving bij woningnet verlengd (terwijl ik toen al te veel verdiende voor een sociale huurwoning. maar onder de noemer "je weet maar nooit" < hier ben ik achteraf gezien heel verstandig in geweest.
Op een gegevent moment zware vechtscheiding (koopwoning, ik kon vrouwlief niet uitkopen, dus ik moest weg) + verlies van inkomen aan mijn kant door andere redenen, maarrrrrr k'wam onder de max grens van inkomen terecht en ik had 20 jaar inschrijfduur opgebouwd.
Dan nog heeft het mij een jaar lang geduurd om als een idioot op woningen te reageren in de woningnet regio Amsterdam voordat ik er eentje vond, en kreeg toegewezen, wat geen compleet krot was.
Ik heb daarvoor een paar keer een bezichtiging mogen doen bij andere woningen waarop ik eerder gereageerd had, maar daar zakte echt mijn broek bij af. en wetende dat mijn inschrijfduur gereset zou worden zou ik het accepteren (en dientegevolge muurvast zou zitten de komende X jaar) heb ik die afgewezen.
Urgentie kreeg ik niet, ook al woonde ik noodgedwongen nog steeds met vrouwlief onder hetzefde dak en liepen we elkaar de hersens in te slaan, want "er waren geen kinderen bij betrokken"...
TL;DR:
Zonder urgentie, don't get your hopes up. zelfs met een hele lange inschrijfduur is het verdomde moeilijk.