Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
Sociale woningen weg uit die steden en verzamelen in banlieu's is je voorstel? Ja dat schijnt goed te werken.Gomez12 schreef op woensdag 5 februari 2020 @ 15:19:
[...]
Sociale woningbouw is niet zozeer het probleem, het probleem is sociale woningbouw op bepaalde specifieke locaties...
En die specifieke locaties die zijn gewoon fysiek beperkt tot een aantal gebouwen.
Men moet gewoon eens wat meer wennen aan het idee dat men niet altijd zijn zin kan krijgen en dat men in sommige gebieden niet zoveel te kiezen heeft. Amsterdam / Rotterdam hebben al jarenlang woningnood en daardoor torenhoge prijzen in het centrum waar iedereen wil wonen.
Dan kan je leuk gaan zeggen dat je op de coolsingel wilt gaan wonen in sociale huur en dat de hogere inkomens dat maar even moeten betalen, maar fysiek is er simpelweg geen plek op de coolsingel om een sociale huurwoning voor jou te bouwen...
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
En hoewel er in een ver verleden goedkope grond en leningen zijn verstrekt door de staat -met als doel het oplossen van de woningnood na de oorlog- draaien corporaties al decennia zonder subsidie.
En over de prijzen van grond: het zijn de gemeentes die bepalen waar gebouwd mag worden en hun bouwgrond gefaseerd beschikbaar maken zodat de prijs, en daarmee hun inkomsten grond, hoog blijft. De waarde van de grond wordt achteraf bepaald door de verkoopprijs van het huis, en bij een huurhuis is die afhankelijk van de huur. Als een corporatie woningen goedkoper verhuurt is de prijs van de grond volgens dat systeem per definitie lager dan wanneer iemand er voor de hoofdprijs gaat verhuren. (dit is hoe het werkt, of dat goed is is een 2e uiteraard)
Het grote probleem is dat sinds de huurliberalisatie commerciële verhuurders al hun panden tot nét boven de puntengrens opknappen en dan de prijs verdubbelen en woningcorporaties maar zeer beperkt boven de liberalisatie grens mogen opereren. Gevolg is dat er tussen de lib.grens €737 en €1000 nauwelijks iet te huur is.
Om dat op te lossen moeten corporaties meer mogen bouwen tussen de €740 en €1000 en moet de liberalisatiegrens omhoog naar €1200 oid. Want de woningmarkt is geen vrije markt, als je geen huis hebt ben je dakloos. Dat is echt een andere keuze dan of je wel of geen nieuwe tablet koopt oid.
[ Voor 25% gewijzigd door Rrob op 07-02-2020 12:55 ]
Je kan natuurlijk prima uitkomenincaz schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 16:55:
Ik snap eigenlijk niet goed hoe de bouw van sociale huurwoningen verlies zou kunnen geven.
Verlies ten opzichte van de fictieve grondspeculatiewaarde als de grond voor vergelijkbare woningen maar dan met hogere huren verbouwd worden, tsja. Maar verlies ten opzichte van bouwkosten en onderhoud? Hoe?
Een van de oplossing zag je bij het laatste echt sociale woningbouw project van nederland. de zwarte madonna in denhaag. Helaas is de sociale wongingbouw gestorven op de dag dat is besloten dit gebouw af te breken. (door de pvda notabene)
Gewoon huurwoningen in een sober gebouw op grond van de gemeente. geen moeilijke constructies met zoveel % koopwoningen. Een gebouw om huisvesting te regelen voor mensen die anders niet kunnen wonen.
In de strijd om de grond onder de zwarte madonna (want ja, mooie plek voor een ministrie) is er zoveel onzin verkocht en problemen aangepraat dat niemand nu nog zoiets durft neer te zetten. Het zou vervelend zijn voor een bewoner om daar naar binnen te moeten, je voeld je bekeken en minderwaardig dan waneer je in een "mooier'gebouw naar binnen gaat. dat soort framing en BS.
De waarheid was echter dat de minima er heel erg prettig in ruime woningen woonde op een A locatie.
[rant ]
Jamaar we moeten geld verdienen aan de grond! Nee, dat moet je helemaal niet! Die grond is van de gemeente, dus van iedereen en dus ook van de minima! Je moet zorgen dat mensen ergens kunnen wonen, dat is wat je als politiek moet doen en al decenia niet doet!
En hoe je het in je kop haalt om zoon jong en werkend gebouw te slopen voor een paar extra knaken is al helemaal niet te verklaren. Hoe die mensen snachts kunnen slapen ontgaat mij echt volledig, wacht 15/20 jaar en je kan het slopen onder de noemer te duur om te renoveren/verduurzamen.. dit is (was) gewoon pure verspilling.
[/rant]
En omdat het nu toch over sociale wooningbouw in het stads centrum gaat, hier 1 op de hoek coolsingel, hofplein
https://rotterdam.sp.nl/n...nominatielijst-voor-sloop
1 keer raden wat de reden tot sloop is, het stomme is dat dit soort blokken in de binnensteden gewoon prima werken. Maar mensen worden weggepest met hogere huren/ kleinere woningen en komen in buitenwijken terecht waar sociale woningprojecten veel gevoeliger zijn voor verkrotting en het veranderen in een ghetto.
Maarja helaas komt de discussie nooit veder dan "waarom verdedig je dat lelijke gebouw?"

In de grote steden is de meerderheid van de woningen voor de sociale huur, ik ben altijd ontzettend benieuwd hoe het dan met die mensen zit? Dat zijn ook veel gezinnen/huishoudens met 2 of meer personen. Werkt er dan iemand niet, of werken ze beide parttime, wat is een gemiddeld huishouden?
In de familie of vriendenkring ken ik geen enkel gezin of stel waarvan slechts één persoon werkt, en ik denk dat hier op Tweakers ook de meerderheid tweeverdieners zijn, of genoeg verdienen (of genoeg gaan verdienen tegen de tijd dat ze in aanmerking komen..), dus ook niet representatief.
Ik ben wel benieuwd naar de situatie van een 'doorsnee sociale huur huishouden', als je het zo mag zeggen.
Waarom ben je in veronderstelling dat iedereen een relatie heeft? Er zijn enorm veel één-ouder gezinnen.Divak schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 13:33:
Kijk ook naar de inkomensgrens, die is voor huishoudens € 39.000.Als je met zijn tweetjes bent en allebei fulltime werkt, kom je zelfs als je het minimumloon verdient al boven deze grens.
In de grote steden is de meerderheid van de woningen voor de sociale huur, ik ben altijd ontzettend benieuwd hoe het dan met die mensen zit? Dat zijn ook veel gezinnen/huishoudens met 2 of meer personen. Werkt er dan iemand niet, of werken ze beide parttime, wat is een gemiddeld huishouden?
In de familie of vriendenkring ken ik geen enkel gezin of stel waarvan slechts één persoon werkt, en ik denk dat hier op Tweakers ook de meerderheid tweeverdieners zijn, of genoeg verdienen (of genoeg gaan verdienen tegen de tijd dat ze in aanmerking komen..), dus ook niet representatief.
Ik ben wel benieuwd naar de situatie van een 'doorsnee sociale huur huishouden', als je het zo mag zeggen.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
Jouw "fictieve" marktprijs is gewoon de normale marktprijs. Dat is gewoon hoe de markt werkt.incaz schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 12:20:
[...]
Stropop. Het verlies ontstaat niet door bouwvakkers die naar het toilet gaat, maar doordat er een fictieve marktprijs is die niet samenhangt mt reele kosten maar *uitsluitend* met de speculatieve waarde over de locatie / grond, en het 'verlies' ontstaat doordat we die speculatieve waarde meeneme in de bepaling van de prijs.
En ja je kan ervoor kiezen om voor een communistische heilstaat te zijn waar de staat de woningen uitdeelt, alleen dat is niet de huidige realiteit in NL.
Jij schreeuwt om woningen te bouwen op locaties waar geen plek is, ik heb het in ieder geval nog over plekken die ongebruikt zijn...[...]
Dat slaat helemaal nergens op. Kom op.
Grond- en vastgoedspeculatie is nu net juist de markt...[...]
Dat is onwaar. Marktontwrichtend zijn grond- en vastgoedspeculatie, HRA, huurtoeslag (dat niet hetzelfde is als sociale huurwoningen), en een beroerd woningbeleid.
HRA en huurtoeslag zijn idd marktontwrichtend. Net zoals het beroerde woningbeleid dat iemand voor eeuwig in een sociale huurwoning kan blijven zitten terwijl hij daarmee een plek inneemt voor de volgende persoon.
Appels, peren. Het ene is vanuit de markt geinitieerd, het andere vanuit de overheid. Oftewel het ene is onderdeel van de markt en het andere is marktontwrichtend.[...]
Hoe groot denk je dat de animo is als we niet alleen de HRA volledig afschaffen maar daarnaast nog een extra belasting heffen op koopwoningen als je te lang in een koopwoning woont waardoor je beleggingsvoordeel hebt van een woning die je ver onder de huidige marktwaarde hebt gekocht?
Vooralsnog denk ik dat er heel erg weinig animo is om een markt te gaan sturen als de overheid eerst zelf de markt ontwricht.
Haal eerst de ontwrichting eruit en bekijk dan nog eens hoe de markt zich gedraagt, gaat het nog steeds fout dan kan je gaan overwegen om bij te gaan sturen.
Maar je moet niet van 2 walletjes willen eten...
Daarnaast is er behoorlijk verschil (Zeker voor alleenstaanden) tussen wanneer de huurbsidie ophoud. (bij 22k jaarbasis) en wanneer je genoeg verdient om 700-1000 euro per maand puur voor huur uit te geven.Rrob schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 12:45:
@Gomez12 Het feit dat een woningbouwcorporatie minder huur vraagt dan het wettelijk maximum maakt
Het grote probleem is dat sinds de huurliberalisatie commerciële verhuurders al hun panden tot nét boven de puntengrens opknappen en dan de prijs verdubbelen en woningcorporaties maar zeer beperkt boven de liberalisatie grens mogen opereren. Gevolg is dat er tussen de lib.grens €737 en €1000 nauwelijks iet te huur is.
En voor minder dan dat bedrag vind je hier alleen <20m studentenkamers.
Dus die groep is ook gewoon aangewezen op sociale woningbouw.
[ Voor 8% gewijzigd door heuveltje op 07-02-2020 14:00 ]
Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d
Mijn oom had zich nooit uitgeschreven en na zijn scheiding reageerde hij op een woning en was nog steeds nummer 2 op de lijst na meer dan 35 jaar ingeschreven te hebben gestaan.Ernemmer schreef op zondag 2 februari 2020 @ 18:04:
Ik heb net nog gereageerd op een woning in de achterhoek en sta nu op plek 9 van 130 met bijna 10 jaar inschrijftijd. Ik denk dat je in de randstad nog langer ingeschreven moet staan om een huis te krijgen.
Oudere woningen zijn wat minder in trek en zou ik wel op de 1e of 2e plek komen.
Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me
Dit is onderdeel van het probleem en inherent aan hoe wij Nederlanders zijn gok ik. Als ik X meer betaal wil ik X meer woongenot, anders blijf ik gewoon lekker zitten. Volkomen begrijpelijk, maar daardoor maak je wel gebruik van een systeem wat niet voor jou bedoelt is en pik je weer een stoeltje in van iemand die daar meer recht op heeft. Die persoon gaat vervolgens weer opzoek naar iets als urgentie, waardoor een 'normaal' persoon (het is tegenwoordig bijna een scheldwoord als je geen bijzonderheden hebt) weer benadeeld wordt.mister_S schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 09:47:
[...]
Ik zou dat geen luxe noemen, woongenot vind ik luxe. Ik betaal nu 680 euro p/m, ik kan best 900 betalen voor meer woongenot, maar dat lukt helaas niet. Ik vind zelf de absurde huurprijzen bij particulier verhuur het probleem. Je wordt bijna gedwongen om in je sociale huurwoning te blijven of om te kopen, de middenstap is in de meeste gevallen een grote stap terug in woongenot of een klap in financieel opzicht. Denk je nou echt dat een gezin die best goed verdient niet een paar honderd euro meer over heeft t.o.v. de sociale huurwoning voor een stuk meer woongenot? Dat je de lagere inkomens moet ondersteunen met zoiets als huurtoeslag, omdat ze anders financieel niet rondkomen, zegt al genoeg over de huren in dit land denk ik.
Het is een systeem wat is ontstaan door schaarste, maar wat perfect instand gehouden wordt door de "ikke ikke ikke" mentaliteit van ons Hollanders. Alles *moet* iets opleveren en als er ook maar een luchtje is waardoor iemand zich benadeeld voelt dan is het de schuld van een ander.
Ik blijf erbij dat het een maatschappelijk probleem is en ik precies hetzelfde zou doen. Enerzijds verwacht ik dat de overheid ingrijpt (wat ze nooit zo snel zullen doen want het belang is gewoon lag), anderzijds mogen we ons ook best wel eens wat socialer opstellen en niet altijd het onderste uit de kan willen.
Er is natuurlijk altijd kans dat er iemand nog iets langer ingeschreven stond, misschien zijn ex-vrouw welMeNTaL_TO schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 14:08:
[...]
Mijn oom had zich nooit uitgeschreven en na zijn scheiding reageerde hij op een woning en was nog steeds nummer 2 op de lijst na meer dan 35 jaar ingeschreven te hebben gestaan.
Het is toch ook dikke onzin om als minima hartje centrum Rotterdam of Den Haag te wonen?twain4me schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 13:12:
En omdat het nu toch over sociale wooningbouw in het stads centrum gaat, hier 1 op de hoek coolsingel, hofplein
https://rotterdam.sp.nl/n...nominatielijst-voor-sloop
1 keer raden wat de reden tot sloop is, het stomme is dat dit soort blokken in de binnensteden gewoon prima werken. Maar mensen worden weggepest met hogere huren/ kleinere woningen en komen in buitenwijken terecht waar sociale woningprojecten veel gevoeliger zijn voor verkrotting en het veranderen in een ghetto.
Maarja helaas komt de discussie nooit veder dan "waarom verdedig je dat lelijke gebouw?"
Ik ben het er mee eens dat je een goed gebouw niet hoeft te slopen in het kader van winstmaximalisatie. Ook zullen we ergens moeten voorkomen dat de grote steden alleen voor de rijken worden, en de 'armen' naar het platteland of de favela's worden verdreven. Maar het slaat ook nergens op om de één 5 ton te laten betalen voor een A-locatie en de ander 700 euro per maand.
Niet iedereen is gezegend met een goed stel hersenen, gedegen opleiding en topbaan, maar het slaat ook nergens op om iemand te belonen omdat diegene slechts een beperkte financiele bijdrage levert aan de maatschappij.
Helaas begint onze overheid meer en meer op een bedrijf te lijken. Ze leveren steeds minder diensten tegen lagere kwaliteit, maar zijn daarnaast continu bezig met maximalisatie van hun omzet. Het is een groeiend waterhoofd wat zichzelf instand probeert te houden.
Ik ben om die reden ook nog ingeschreven. Ook al heb ik een koopwoning in een ander land met mijn vrouw waarmee ik gelukkig getrouwd benMeNTaL_TO schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 14:08:
[...]
Mijn oom had zich nooit uitgeschreven en na zijn scheiding reageerde hij op een woning en was nog steeds nummer 2 op de lijst na meer dan 35 jaar ingeschreven te hebben gestaan.
Het is om diversiteit te houden zodat er geen ghetto's ontstaan. In Amsterdam is dat wel een beetje aan het mislukken omdat daar alleen nog de minima en de hele rijken kunnen wonen en iedereen daar tussenin kan het niet betalen, dus het is voor verbetering vatbaar. In Belgie heb je bijvoorbeeld ook nog zoiets als sociale koopwoningen.Ypuh schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 14:22:
[...]
Het is toch ook dikke onzin om als minima hartje centrum Rotterdam of Den Haag te wonen?
[ Voor 38% gewijzigd door Marzman op 07-02-2020 14:52 ]
/▌
Geeft wel aan hoe absurd het huidige systeem is.Ernemmer schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 14:19:
[...]
Er is natuurlijk altijd kans dat er iemand nog iets langer ingeschreven stond, misschien zijn ex-vrouw wel
En nee zijn exvrouw is terug verhuisd naar Duitsland, die was het niet.Maar degene voor hem was iemand die wel op huizen reageerde, maar geen geld had voor een huis blijkbaar, want viel al snel af.
[ Voor 5% gewijzigd door MeNTaL_TO op 07-02-2020 14:46 ]
Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me
Tja, dan had zijn ex- zich toch net iets eerder ingeschreven denk ik dan maar...MeNTaL_TO schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 14:08:
[...]
Ben je weleens in de binnenstad van Rotterdam, Den Haag en Amsterdam geweest?Ypuh schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 14:22:
[...]
Het is toch ook dikke onzin om als minima hartje centrum Rotterdam of Den Haag te wonen?
Is dit weekend miljonairs ofzo?Biohazzard21 schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 15:08:
[...]
Ben je weleens in de binnenstad van Rotterdam, Den Haag en Amsterdam geweest?
Die veronderstelling maak ik nergens. Verder ben ik mij bewust van het bestaan van eenpersoonshuishoudens en eenoudergezinnen. Neemt mijn vraag echter niet weg.Standeman schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 13:46:
[...]
Waarom ben je in veronderstelling dat iedereen een relatie heeft? Er zijn enorm veel één-ouder gezinnen.
https://www.rijksoverheid...tarters-en-middeninkomens
Ik sta hier in Haarlem nu 9 jaar ingeschreven maar sta gemiddel minimaal als 50e in de rij.
Tegen de tijd dat ik in aanmerking kom zit ik al boven die 35K.
Als ik hier in de buurt een huurwoning ga zoeken zijn er onder de 1000 euro welgeteld 2 woningen op funda.
Er rest mij niets anders dan blijven zitten waar ik zit, in de ogen van de overheid extreem scheef met 425 per maand.
Ik vroeg me meer af waarom je het zo'n slecht idee vind dat er naast huiseigenaren ook minima in binnensteden wonen. Die wonen er namelijk genoeg. Het alternatief van sterk homogene wijken (Bijlmer, Schilderswijk en expat delen van Amsterdam) vind ik veel enger.
Ik ben het met je eens dat we niet naar een Amerikaans systeem toe moeten waar alle rijke blanken in de binnensteden of villawijken wonen en de migranten en donkere mensen in de buitenwijken waar een getto kan ontstaan en je amper nog alleen over straat durft.Biohazzard21 schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 16:50:
[...]
Ik vroeg me meer af waarom je het zo'n slecht idee vind dat er naast huiseigenaren ook minima in binnensteden wonen. Die wonen er namelijk genoeg. Het alternatief van sterk homogene wijken (Bijlmer, Schilderswijk en expat delen van Amsterdam) vind ik veel enger.
Toch vraag ik me ook af wat het stereotype Bijlmer bijdraagt aan een binnenstad. Het is een beetje de vraag of we verpauperde buitenwijken willen, of dat we de binnenstad lichtelijk willen verpauperen door bepaalde groepen te bevoordelen.
Ergens is het heel 'normaal' dat in Bloemendaal alleen maar rijke mensen wonen, maar schijnbaar is het vreemd dat er in de binnenstad van Den Haag/Rotterdam/Amsterdam géén sociale huurwoningen staan en inwoners daar wel 'recht' op denken te hebben. De grond is daar even duur, maar ik hoor niemand klagen dat ze geen groot appartementencomplex bouwen in een villawijk of in de Achterhoek, want daar willen men schijnbaar niet wonen.
Kortom, de vraag lijkt me gewoon niet helemaal realistisch. Ik wil ook wel eens wat, maar dat lukt ook lang niet altijd of ik moet er hard voor werken.
En ja, dit is een kleine referentie naar Flodder.
Als je de locaties in de binnenstad weg neemt willen die mensen zich vestigen aan de rand van de stad en krijg je banlieu's. Je zou de woningen kutter kunnen maken dat mensen met een fatsoenlijk inkomen (35.000 lijkt mij fatsoenlijk genoeg itt iemand hierboven, bijstand is 11.000) daar niet willen wonen.Ypuh schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 17:16:
[...]
Ik ben het met je eens dat we niet naar een Amerikaans systeem toe moeten waar alle rijke blanken in de binnensteden of villawijken wonen en de migranten en donkere mensen in de buitenwijken waar een getto kan ontstaan en je amper nog alleen over straat durft.
Toch vraag ik me ook af wat het stereotype Bijlmer bijdraagt aan een binnenstad. Het is een beetje de vraag of we verpauperde buitenwijken willen, of dat we de binnenstad lichtelijk willen verpauperen door bepaalde groepen te bevoordelen.
Ergens is het heel 'normaal' dat in Bloemendaal alleen maar rijke mensen wonen, maar schijnbaar is het vreemd dat er in de binnenstad van Den Haag/Rotterdam/Amsterdam géén sociale huurwoningen staan en inwoners daar wel 'recht' op denken te hebben. De grond is daar even duur, maar ik hoor niemand klagen dat ze geen groot appartementencomplex bouwen in een villawijk of in de Achterhoek, want daar willen men schijnbaar niet wonen.
Kortom, de vraag lijkt me gewoon niet helemaal realistisch. Ik wil ook wel eens wat, maar dat lukt ook lang niet altijd of ik moet er hard voor werken.
En ja, dit is een kleine referentie naar Flodder.
Het huidige systeem is ook niet perfect maar beter dan het Franse systeem. In Amsterdam heb je bijvoorbeeld de flaw dat alleen marginalen en hele rijken er kunnen wonen. De hele middenstand moet maar naar Almere ofzo want die kunnen niet in een sociale huurwoning en hebben ook niet 1,5 miljoen euro voor een rijtjeshuis. Optreden tegen airbnb's zou denk ik al helpen al is dat ook lastig als de eigenaren in China wonen.
/▌
Het is sowieso ook een goeie illustratie dat het kabinet vooral denkt in dwang en beperking en verplichtingen. Niet meer mogelijkheden of ruimte of oplossingen, juist niet! Nog hardere grenzen, nog meer grote consequenties aan kleine verschillen.Jeebus schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 16:19:
Eenpersoonshuishouden zijn met de plannen van dit kabinet nog meer de sjaak. Het kabinet wil het maximale inkomen voor een eenverdiener verlagen naar 35.000.
Never explain with stupidity where malice is a better explanation
Denk je dat het tekort aan sociale huurwoningen echt oplost als ze de inkomenseisen opeens verruimenincaz schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 18:09:
[...]
Het is sowieso ook een goeie illustratie dat het kabinet vooral denkt in dwang en beperking en verplichtingen. Niet meer mogelijkheden of ruimte of oplossingen, juist niet! Nog hardere grenzen, nog meer grote consequenties aan kleine verschillen.
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Als je in een markt producten aanbied tegen een prijs onder de marktwaarde, is het effect inderdaad marktontwrichtend - het haalt de marktprijs omlaag. Er zijn genoeg grootstedelijke regio's in de wereld waar je de woningmarkt kunt observeren zonder dat dekselse Nederlandse woningbeleid - prijzen schieten overal de lucht in. Wat de problemen met sociale woningbouw ook zijn, dat het de oorzaak is van de prijsstijgingen is nauwelijks aannemelijk.Gomez12 schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 10:04:
En die worden veroorzaakt door de marktontwrichtende goedkope sociale huurwoningen... Maarja, daar profiteer jij van dus dat vind jij geen probleem...
Het is niet logisch, maar het is goed te verklaren. In de tweede helft van de 20e eeuw vond 'men' de stad helemaal geen leuke plek om te wonen. Stel je even voor dat alle auto's nog blauwe rookwalmen uitblazen, en stel je voor dat die hippe sushitent in een oude fabriekshal nog gewoon echt een oude fabriekshal is.Ypuh schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 17:16:
Jonge tweeverdieners trokken naar de buitenwijken of randgemeenten, In de stad wonen deed je als je student was, of geen auto kon betalen. Colleges in de steden werden steeds linkser, waren meer genegen om sociale woningbouw te bevorderen, en zo kreeg je een zichzelf versterkend effect. Dat zie je nu nog steeds, in de steden zijn de linkse partijen in het college van B&W, in de randgemeenten regeert rechts.
Amsterdam is al in de jaren '90 "hip" geworden, maar tot voor kort was het in de meeste steden zo dat de vierkantemeterprijs in de randgemeenten hoger was.
Klagen dat er zoveel sociale woningbouw op A-lokaties staat gaat een beetje voorbij aan het feit dat het dertig, veertig jaar geleden absoluut geen A-lokaties waren.
Waarom zet je die stropop zo op? Ik heb het niet over verruimen en volgens mij is uit mijn reacties echt meer dan duidelijk dat welke oplossing dan ook veel breder moet zijn dan de subsectie van sociale huur, omdat het gaat om betaalbare woonruimte voor iedereen die woonruimte nodig heeft, niet om betaalbare sociale huurwonignen.fsfikke schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 18:16:
[...]
Denk je dat het tekort aan sociale huurwoningen echt oplost als ze de inkomenseisen opeens verruimen
Maar het trekken van hele rigide grenzen maakt een aantal problemen wel groter, terwijl het aan de beschikbaarheid van betaalbare woonruimte in het algemeen niets doet. Het verscherpt alleen tegenstellingen en tweedeling.
Never explain with stupidity where malice is a better explanation
Geen van beide, gewoon goed mixen.Ypuh schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 17:16:
[...]
Werken mensen met een laag inkomen dan niet hard? Of is hard werken voorbehouden aan hoger opgeleiden? Postbodes, caissières, barpersoneel, schoonmakers, zorgpersoneel, etc: luie donders die maar wat harder moeten werken?Kortom, de vraag lijkt me gewoon niet helemaal realistisch. Ik wil ook wel eens wat, maar dat lukt ook lang niet altijd of ik moet er hard voor werken.
Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.
Die is heel simpel om te draaien, ik schaal mijzelf ook gewoon in die laatste categorie.TerraGuy schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 19:03:
[...]
Werken mensen met een laag inkomen dan niet hard? Of is hard werken voorbehouden aan hoger opgeleiden? Postbodes, caissières, barpersoneel, schoonmakers, zorgpersoneel, etc: luie donders die maar wat harder moeten werken?Allemaal beroepen die je in de stad ook (brood)nodig hebt in een stad, lijkt me.
Als 29 jarige alleenstaand start met een baan in de IT is een woning hartje Den Haag/Amsterdam ook zeker niet weggelegd. Ik werk ook gewoon 40 uur per week met ~15u reistijd, waarom zou een postbode, leraar, schoonmaker meer recht op een plek in de binnenstad hebben dan ik?
Met twee inkomens en over 10 jaar is er misschien iets haalbaar als ik door blijf groeien, maar de kans is groot dat er dan een gezinnetje is waardoor het huis ook aan de krappe kant zal zijn als ik daar wonen wil. Iemand die z'n leven lang afgekeurd thuis zit heeft misschien wel nog minder kans, maar die mag toch hopelijk snappen dat zijn of haar potje inmiddels wel besteed is en bijdrage aan de maatschappij lager is.
Dus maar kopen,.. maar daar word ik (ook al heb ik het hoogste bod), geweigerd vanwege "niet aantrekkelijk voor de verkoper". Dit terwijl ik de k.k. ruimschoots heb en al goedkeuring heb van de hypotheekverstrekker tot hoever ik mag lenen.
Vandaag ook, hoogste bod van de veiling. Maar verkopende partij heeft gekozen voor een ander. Denk toch maar mijn 30ste verjaardag bij mij ouder vieren.
PS. Mijn partner en ik (FYI), beiden inkomens meegenomen.
[ Voor 5% gewijzigd door Elcappucino op 07-02-2020 21:43 ]
/▌
Geen idee waar 'hier' is, maar hier in de regio Rotterdam/Den Haag is er toch aardig wat aanbod tussen 800 en 1000. Je moet alleen ook iets verder zoeken dan alleen Funda.Jeebus schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 16:19:
Als ik hier in de buurt een huurwoning ga zoeken zijn er onder de 1000 euro welgeteld 2 woningen op funda.
Ik ben begin deze week begonnen met zoeken en heb vandaag een optie op een woning genomen. 100m2, 2 slaapkamers, ruime woonkamer, luxe keuken, nieuwe badkamer, nieuw toilet.
Het is er echt wel, ik krijg dagelijks 10 tot 20 nieuwe woningen die aan mijn criteria voldoen in mijn mail.
EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+
Ik zou zeggen dat het fijn is als alle lagen van de bevolking er mogen wonen, van rijk tot midden tot arm, in gemengde wijken. Het punt is alleen: er is bescherming van sociale huur dus dat zit er wel. Voor jou als middeninkomen (gok ikYpuh schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 19:52:
[...]
Die is heel simpel om te draaien, ik schaal mijzelf ook gewoon in die laatste categorie.
Als 29 jarige alleenstaand start met een baan in de IT is een woning hartje Den Haag/Amsterdam ook zeker niet weggelegd. Ik werk ook gewoon 40 uur per week met ~15u reistijd, waarom zou een postbode, leraar, schoonmaker meer recht op een plek in de binnenstad hebben dan ik?
Met twee inkomens en over 10 jaar is er misschien iets haalbaar als ik door blijf groeien, maar de kans is groot dat er dan een gezinnetje is waardoor het huis ook aan de krappe kant zal zijn als ik daar wonen wil. Iemand die z'n leven lang afgekeurd thuis zit heeft misschien wel nog minder kans, maar die mag toch hopelijk snappen dat zijn of haar potje inmiddels wel besteed is en bijdrage aan de maatschappij lager is.
Als je 't puur geldtechnisch bekijkt (lage inkomens of zelfs uitkeringsgerechtigden leveren minder/geen geld aan de maatschappij dus hebben minder rechten/mogelijkheden), dan ja, gooi ze maar buiten de stad en laat alleen rijken de woningen huren/kopen. Ik denk niet dat dat lekker gaat werken en gettovorming tot gevolg heeft. Dat is in mijn wijk in een andere stad ook gebeurd en 20 jaar geleden nog op het nieuws geweest zelfs. Met bewuste planning (oa rijk, midden en arm door elkaar laten wonen ipv alleen arm) weer tot rust gebracht.
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Zijn dat dan lokale websites?AllSeeyinEye schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 22:29:
[...]
Geen idee waar 'hier' is, maar hier in de regio Rotterdam/Den Haag is er toch aardig wat aanbod tussen 800 en 1000. Je moet alleen ook iets verder zoeken dan alleen Funda.
Ik ben begin deze week begonnen met zoeken en heb vandaag een optie op een woning genomen. 100m2, 2 slaapkamers, ruime woonkamer, luxe keuken, nieuwe badkamer, nieuw toilet.
Het is er echt wel, ik krijg dagelijks 10 tot 20 nieuwe woningen die aan mijn criteria voldoen in mijn mail.
Helemaal mee eens!Ypuh schreef op vrijdag 7 februari 2020 @ 19:52:
[...]
Alleen is de oplossing van dit probleem niet om de sociale woningbouw te 'slopen' want zodra een sociale huurwoning wordt verkocht aan een investeerder wordt de woning opgeknapt tot boven de liberalisatiegrens en wordt de huur €1200 of meer! De oplossing van het probleem is de liberalisatiegrens hoger te leggen dan de grens voor sociale woningbouw. Dat die gelijk zijn is een enorme fout in het systeem.
edit>
Het probleem is ook niet dat er te veel sociale woningbouw is, 1/2 van de huishoudens in NL verdient minder dan €30k per jaar, het probleem is dat er veel te weinig huurwoningen tussen de €750 en €1000 zijn.
En het is natuurlijk onhandig dat de sociale huur voornamelijk in de buitenwijken van de jaren 30 t/m 60 zit, wat op dit moment de aantrekkelijke wijken dicht bij het centrum zijn maar dat is lastiger te veranderen
[ Voor 20% gewijzigd door Rrob op 08-02-2020 10:59 ]
VB&T Verhuurmakelaars en gewoon veel lokale makelaars opzoeken. Daarnaast je oor goed te luisteren leggen bij particuliere verhuurders wat voeger middels de Via Via ging).WreckedG schreef op zaterdag 8 februari 2020 @ 10:32:
[...]
Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Zijn dat dan lokale websites?
[ Voor 17% gewijzigd door AllSeeyinEye op 08-02-2020 10:53 ]
EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+
Flatje moet zeker onder handen genomen worden.
Veel mensen kijken naar minimaal een huis dat al helemaal verbouwd is, liefst een rijtjes huis en dan ook nog eens liefst in de randstad/stad. En dan kinderloos miepen met 2 inkomens dat het zo moeilijk is en maar lekker blijven scheefwonen voor 600 euro per maand gedeeld door 2 full time salarissen. Het hebben van kinderen is een Keuze, het hebben van een sociale woning zou dit NIET moeten zijn.
Ik vind zoeizo dat ze echt kijhard de bezem moeten gaan halen door de regels voor het krijgen van een sociale huur woning.
Ik misgun niet snel iemand iets, maar sociaal huur is echt voor mensen bedoeld die gewoon weinig inkomen hebben, en zo worden veel arme gezinnen gedupeerd ivm veel nederlanders veel te luxe willen leven.
Wel in een sociale huurflat willen wonen maar het niet willen kopen.
[ Voor 4% gewijzigd door Wowhead op 10-02-2020 09:07 ]
Het probleem van de sociale huurwoning is niet de toelating tot de sociale huurwoning maar eerder de doorstroming naar de volgende stap indien mogelijk. Je moet je afvragen of je men wil "forceren" om die stap te maken indien ze dat kunnen of dat je accepteert dat het niet ideaal is.Wowhead schreef op maandag 10 februari 2020 @ 09:06:
Ik vind zoeizo dat ze echt kijhard de bezem moeten gaan halen door de regels voor het krijgen van een sociale huur woning.
Een kwestie van moeten zou ik zeggen, dan woon je maar in je stand. Woning nood is woning nood, ik heb ook geen pareltje gekocht maar valt binnen wat ik nu kan betalen vs tig jaar sparen voor een stuk ruimer/ mooier etc in een sociale huur woning, dat is gewoon de luxe behoeftes van de gemiddelde nederlander.Napo schreef op maandag 10 februari 2020 @ 09:48:
[...]
Het probleem van de sociale huurwoning is niet de toelating tot de sociale huurwoning maar eerder de doorstroming naar de volgende stap indien mogelijk. Je moet je afvragen of je men wil "forceren" om die stap te maken indien ze dat kunnen of dat je accepteert dat het niet ideaal is.
Alle woningen zijn duurder dan normaal, er is gewoon geen excuus. Ik kon het prima voor elkaar krijgen binnen een tijdsbestek van 3 maanden na 10 jaar buitenland.
Anyway dat was mijn laaste woord erover hoor, want niets gaat veranderen. Men blijft gewoon lekker parasiteren in sociale huurwoningen.
De sociale verzieningen worden compleet vermoord door de hebzucht van het eigen volk, en politiek maakt daar goed gebruik van om lekker vingers massaal een andere richting in te laten wijzen en dan lekker met twee maten meten en onderbuik gevoelens jegens buitenlanders
[ Voor 46% gewijzigd door Wowhead op 10-02-2020 10:03 ]
Als er minder sociale huurwoningen zijn komen er dan niet meer normale huurwoningen? Ja iets duurder, maar ook in een lager segment. Wat nu niet kan omdat je dan concureerd met sociale huurwoningen die goedkoper zijn en verder hetzelfde.Napo schreef op maandag 10 februari 2020 @ 09:48:
[...]
Het probleem van de sociale huurwoning is niet de toelating tot de sociale huurwoning maar eerder de doorstroming naar de volgende stap indien mogelijk. Je moet je afvragen of je men wil "forceren" om die stap te maken indien ze dat kunnen of dat je accepteert dat het niet ideaal is.
Het zou al schelen als mensen een sociale huurwoning niet konden kiezen maar dat je gewoon een woning toegewezen krijgt. Dan heb je met een gewone huurwoning al de extra dat er keuze is. Zo gaat het in Belgie ook , je mag een woning wel afwijzen, maar na 3 afwijzingen halen ze je van de lijst.
[ Voor 26% gewijzigd door Marzman op 10-02-2020 09:59 ]
/▌
Waar trek je de grens waar men eruit moet? Natuurlijk is er de vraag wat luxe is en wat niet. Volgens die logica zouden de sociale huurwoningen die er nu zijn waarschijnlijk te bestempelen zijn als veel te luxe. Er zijn simpelweg een aantal uitdagingen die het verplichten van verhuizen ontzettend lastig maakt. Enerzijds de doorstroming naar een opvolgende woning - ja ze zijn er maar om te zeggen in overvloed? nee - en anderzijds de kosten die daar bij komen kijken.Wowhead schreef op maandag 10 februari 2020 @ 09:53:
[...]
Een kwestie van moeten zou ik zeggen, dan woon je maar in je stand. Woning nood is woning nood, ik heb ook geen pareltje gekocht maar valt binnen wat ik nu kan betalen vs tig jaar sparen voor een stuk ruimer/ mooier etc in een sociale huur woning, dat is gewoon de luxe behoeftes van de gemiddelde nederlander.
Want momenteel is de concurrentie ook echt met de sociale huurwoning aangezien deze er klaarblijkelijk in overvloed zijn? De wachttijden die je langs ziet komen zouden afdoende ruimte moeten geven om woning te bouwen in dat segment echter is er op andere vlakken net zo goed vraag die meer winst oplevert en dus eerder gebouwd gaat worden. Spijtig maar het gevolg van kapitalisme. Oplossing is om organisatie te stimuleren om goedkopere woningen te bouwen maar dan kom je eigenlijk weer terug op de sociale huurwoningen, welke andere organisatie gaat er winst opofferen voor minder rendement?Marzman schreef op maandag 10 februari 2020 @ 09:57:
[...]
Als er minder sociale huurwoningen zijn komen er dan niet meer normale huurwoningen? Ja iets duurder, maar ook in een lager segment. Wat nu niet kan omdat je dan concureerd met sociale huurwoningen die goedkoper zijn en verder hetzelfde.
Is dat echt zo? Ook als je zoekt naar woningen in een straal van 25 KM? Volgens mijn steekproef kan de wachttijd een factor 10 schelen.Napo schreef op maandag 10 februari 2020 @ 10:05:
[...]
Want momenteel is de concurrentie ook echt met de sociale huurwoning aangezien deze er klaarblijkelijk in overvloed zijn? De wachttijden die je langs ziet komen zouden afdoende ruimte moeten geven om woning te bouwen in dat segment echter is er op andere vlakken net zo goed vraag die meer winst oplevert en dus eerder gebouwd gaat worden. Spijtig maar het gevolg van kapitalisme. Oplossing is om organisatie te stimuleren om goedkopere woningen te bouwen maar dan kom je eigenlijk weer terug op de sociale huurwoningen, welke andere organisatie gaat er winst opofferen voor minder rendement?
/▌
Kun je dan niet beter een sociale huurwoning 'omtoveren' tot gewone huurwoning zodra je boven een bepaalde inkomensgrens zit? Eigenlijk net zoals de scheefhuurderstoeslag die nu al bestaatMarzman schreef op maandag 10 februari 2020 @ 09:57:
[...]
Als er minder sociale huurwoningen zijn komen er dan niet meer normale huurwoningen? Ja iets duurder, maar ook in een lager segment. Wat nu niet kan omdat je dan concureerd met sociale huurwoningen die goedkoper zijn en verder hetzelfde.
Het zou al schelen als mensen een sociale huurwoning niet konden kiezen maar dat je gewoon een woning toegewezen krijgt. Dan heb je met een gewone huurwoning al de extra dat er keuze is. Zo gaat het in Belgie ook , je mag een woning wel afwijzen, maar na 3 afwijzingen halen ze je van de lijst.
En wat helpt het toewijzen van een sociale huurwoning trouwens, als er te weinig zijn? Dat is nu juist het probleem: je moet veelal jaaaaren wachten vanwege de schaarste. Dan heb je 4-10 jaar gewacht en dan moet je maar aannemen wat je krijgt. Dat kan, maar wat lost het op qua woningnood? Dat snap ik even niet.
Je moet 10 jaar wachten op woningen die je interessant vind en 4 jaar op woningen die je niet interessant vindt. Voor sociale woningen zou dat laatste eigenlijk niet op moeten gaan, want het zijn prima woningen (als in het dak lekt niet enzo) maar in een verkeerde buurt, of zonder tuin, of waar het lastig parkeren is etc.TerraGuy schreef op maandag 10 februari 2020 @ 12:59:
[...]
En wat helpt het toewijzen van een sociale huurwoning trouwens, als er te weinig zijn? Dat is nu juist het probleem: je moet veelal jaaaaren wachten vanwege de schaarste. Dan heb je 4-10 jaar gewacht en dan moet je maar aannemen wat je krijgt. Dat kan, maar wat lost het op qua woningnood? Dat snap ik even niet.
/▌
Als je geen keus hebt, dan zou t eerder middelen qua wachttijd en een gemiddelde wachttijd van 7 jaar opleveren. Nog steeds veel te veel. En nog steeds werkende daklozen. En scheefhuurders die wel weg willen naar wat beters maar niet kunnen. En.. Etc.Marzman schreef op maandag 10 februari 2020 @ 13:02:
[...]
Je moet 10 jaar wachten op woningen die je interessant vind en 4 jaar op woningen die je niet interessant vindt. Voor sociale woningen zou dat laatste eigenlijk niet op moeten gaan, want het zijn prima woningen (als in het dak lekt niet enzo) maar in een verkeerde buurt, of zonder tuin, of waar het lastig parkeren is etc.
Mensen die nu echt weg móeten vanwege scheiding of ruzie zoals de ts hebben zelfs geen keus na 3 jaar voor een krot dat niemand wil, want die is ook al vergeven ivm voornoemde woningnood.
Op zich ben ik het met je eens dat het een mogelijkheid is - goedkoop wonen maar dan geen keus hebben - en tegelijkertijd denk ik: wat helpt dit voor de woningnood?
Ergens zou je kunnen opperen dat een sociale huurwoning gewoon ~30% van je van je besteedbare inkomen moet kosten. Dan ga je vanzelf naar een de particuliere/koop markt kijken wanneer je dubbel modaal verdient.TerraGuy schreef op maandag 10 februari 2020 @ 12:59:
[...]
Kun je dan niet beter een sociale huurwoning 'omtoveren' tot gewone huurwoning zodra je boven een bepaalde inkomensgrens zit? Eigenlijk net zoals de scheefhuurderstoeslag die nu al bestaatMaar ja, dat voelt als 'pesten', je kan realistisch gezien niet echt weg. En verplicht verhuizen naar een gelijkwaardige normale huurwoning is prijzig en tijdrovend (nieuwe vloeren, behangen, inrichten etc), is ook niet echt gewenst lijkt me.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
Maar dan ben je weer verkapt IB aan het heffen. Dat helpt ook niet, er vanuitgaand dat men voor dezelfde woning dus verschillende prijzen gaat hanteren.Standeman schreef op maandag 10 februari 2020 @ 13:21:
[...]
Ergens zou je kunnen opperen dat een sociale huurwoning gewoon ~30% van je van je besteedbare inkomen moet kosten. Dan ga je vanzelf naar een de particuliere/koop markt kijken wanneer je dubbel modaal verdient.
Ik denk dat de rol van de overheid zal moeten zijn dan nieuwbouw in de gewenste sectoren aangemoedigd wordt, en dat prijsopdrijvende zaken (woning als investering bv) ontmoedigt zullen moeten worden.
Ja, iets met sociale huurwoningen bijvoorbeeld. Misschien dat sociale koopwoningen een idee is om te onderzoeken in Nederland.smurfinmark schreef op maandag 10 februari 2020 @ 14:29:
[...]
En waarom zouden zet het anders doen, ik geef ze groot gelijk eerlijk gezegd.
Als ik in vastgoed zou zitten, zou ik precies hetzelfde doen.
En juist daarom hebben we een regulerende overheid nodig, die grenzen aan de markt stelt.
/▌
Die hebben al bestaan. Even uit mijn hoofd, vroeger had je de premie A woningen, die waren gekoppeld aan een maximum inkomen.Marzman schreef op maandag 10 februari 2020 @ 14:31:
[...]
Ja, iets met sociale huurwoningen bijvoorbeeld. Misschien dat sociale koopwoningen een idee is om te onderzoeken in Nederland.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Om 18.00 uur worden de nieuwe woningen al zichtbaar gemaakt. Je kunt er nog niet op reageren, maar al wel je keus maken (zet beide woningen waarop je wilt reageren alvast in je favorieten). Log ook alvast in. Om 20.00 uur is reageren wel mogelijk, de website gaat daarbij niet offline. De hoeveelheid verkeer piekt natuurlijk op dat moment, maar de website hoort niet vast te lopen. De kans dat jij de eerste bent is klein, maar wel aanwezig.UltraInstinct schreef op dinsdag 4 februari 2020 @ 13:14:
[...]
Scripts gebruiken mag niet, maar het lijkt alsof iemand de website offline haalt en weer online zet en gelijk op reageert. Ik zit al een jaar te reageren en telkens om 20:00 kan ik niet op de website.
Dat komt al voor. Bij de meeste corporaties raak je je inschrijfduur kwijt. Er zijn ook gevallen waarbij er aangifte is gedaan vanwege fraude.Heroic_Nonsense schreef op maandag 3 februari 2020 @ 13:40:
[...]
offtopic:
Dit moet je in de markt zetten... serieus, daar is vast vraag naar. Maak er een abonnement van (dek je gelijk de kosten voor het up-to-date houden van je scrapers) voor een paar euro per maand.
Nee. Het feit dat er geen goedkope huurwoningen zijn komt niet doordat er geen vraag is omdat er nóg goedkopere sociale huurwoningen zijn, maar doordat er ook mensen zijn die voor die goedkope huurwoning veel geld meer geld willen betalen.Marzman schreef op maandag 10 februari 2020 @ 09:57:
[...]
De enige oplossing is de huurliberalisatiegrens fors verhogen waardoor je een woning die €800 waard is (volgens het wettelijke puntensysteem) niet meer voor €1500 verhuurd mag worden en, net als vroeger, grote commerciële verhuurders te verplichten een deel van hun panden semi-sociaal te verhuren.
En waarom zouden die beleggers dan niet hun huizen gaan uitponden? Dan krimpt de huurmarkt gewoon met al die woningen.Rrob schreef op maandag 10 februari 2020 @ 22:35:
[...]
De enige oplossing is de huurliberalisatiegrens fors verhogen waardoor je een woning die €800 waard is (volgens het wettelijke puntensysteem) niet meer voor €1500 verhuurd mag worden en, net als vroeger, grote commerciële verhuurders te verplichten een deel van hun panden semi-sociaal te verhuren.
uitponden als in verkopen?Jopie035 schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 09:14:
[...]
En waarom zouden die beleggers dan niet hun huizen gaan uitponden? Dan krimpt de huurmarkt gewoon met al die woningen.
Dat zou kunnen maar als een belegger liever cash zou hebben dan stenen had hij nooit stenen gekocht. En met de huidige 0,1% rente levert €500.000 je ongeveer €500 op per jaar (als je al niet €2500 moet betalen!) dan kan je beter €900 per maand aan huur vangen
/▌
Dat was voorspeld toen het nog gebruikelijk is dat je met je 70e naar een verpleegtehuis ging.Marzman schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 11:31:
Ik had eigenlijk nog wel een daling van de prijzen verwacht vanwege alle huizen van babyboomers die vrij komen. Maar dat duurt misschien nog 10/20 jaar.
Alleen hebben we die ook allemaal afgeschaft, want dat was te duur. Mensen moeten maar thuis doorploeteren....
Baby boomers zijn nu rond de 70
Verwachte levensduur is rond de 80 jaar momenteel, dus dat gaat echt nog wel tot ruim in 2030 duren voordat dat enigzins merkbaar gaat worden.
En als ik dit goed interpreteer zit er pas echt een duidelijke piek bij mensen die nu 50-60 zijn. dus voordat dat iets "oplost" zijn we echt 30 jaar verder. https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/bevolkingspiramide
[ Voor 15% gewijzigd door heuveltje op 11-02-2020 12:33 ]
Zodra verhuren te weinig oplevert (bijv. door reguleren huurniveau of indexatie zoals bij invoering van een noodknop), dan ponden ze uit, zo simpel is het. Want de leegwaarde stijgt door dus ze halen dan maar gelijk hun toekomstige rendement naar voren door te verkopen.Rrob schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 11:29:
[...]
uitponden als in verkopen?
Dat zou kunnen maar als een belegger liever cash zou hebben dan stenen had hij nooit stenen gekocht. En met de huidige 0,1% rente levert €500.000 je ongeveer €500 op per jaar (als je al niet €2500 moet betalen!) dan kan je beter €900 per maand aan huur vangen
Een huurwoning kan met wel 20% boekwinst verkocht worden in de huidige markt. Een huurwoning staat in de boeken voor een netto contante waarde van de huren (met veronderstelde exit yield), als koopwoning (leegwaarde) levert die gelijk een flinke winst op.
Grote beleggers kunnen altijd naar andere plekken waar er geen (onredelijke) restricties zijn.
[ Voor 14% gewijzigd door Jopie035 op 11-02-2020 20:49 ]
Groei van het aantal huishoudens (groeit nog harder dan bevolking) is veel grote dan in het meest optimistische scenario voorspeld was.Marzman schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 11:31:
Ik had eigenlijk nog wel een daling van de prijzen verwacht vanwege alle huizen van babyboomers die vrij komen. Maar dat duurt misschien nog 10/20 jaar.
Gomez12 schreef op donderdag 6 februari 2020 @ 12:34:
Dan kan je zeggen dat je niet handenwrijvend in je sociale woning zit, maar je weigert om in een financieel vergelijkbare particuliere bezemkast te wonen.
Het is redelijk onzinnig om te zeggen dat je van gesubsidieerd naar niet gesubsidieerd wilt gaan en dat je er dan op vooruit moet gaan, dat gaat niet vanwege de aard van subsidie.
Gek dat er na 10 dagen nog niemand hierop heeft gereageerd.
Het is vanwege de manier waarop sociale huurwoningen worden gedefinieerd vrijwel onmogelijk om naar een financieel vergelijkbare niet-sociale huurwoning te gaan. Iedere huurwoning die te weinig punten krijgt, meestal omdat ze te klein zijn, is per definitie een sociale huurwoning, ook als de verhuurder een particulier is. Een huurwoning van zeg 45 m2 is dus vrijwel zeker een sociale huurwoning, wellicht niet in het centrum van Amsterdam omdat de WOZ-waarde ook meetelt.
En de maximale huur van een sociale huurwoning hangt ook niet af van het inkomen van de bewoner. Dus als de maximale huurprijzen 'gesubsidieerd' zouden zijn, dan gelden ze ook voor iemand met een inkomen van 100K.
Stellen dat iemand met 100K inkomen geen genoegen mag nemen met een huurwoning van 45 m2 vind ik een beetje raar. Alsof je naar de bakker gaat, maar geen half brood mag kopen omdat je teveel verdient. Als er te kort halve broden zijn, dan moet je extra halve broden erbij maken. Dus je moet dan huizen splitsen, hoger bouwen, op meer plekken huizen bouwen, enz. Het is ook gek om 'scheefwoners' aan te wijzen als schuldigen, en te zeggen dat er te kort ruimte is om te bouwen. Scheefwoners nemen namelijk juist minder ruimte in, in plaats van meer.
Volgens mij is het scheefwonen vooral propaganda van partijen die zich niet willen houden aan de grondwet (artikel 22 lid 2), en weigeren meer woningen beschikbaar te maken waar behoefte aan is.
Niet gek natuurlijk, zie https://www.cbs.nl/nl-nl/...uim-17-4-miljoen-inwoners We importeren gewoon heel veel mensen, een record van een stad vol in 2019:Jopie035 schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 20:52:
[...]
Groei van het aantal huishoudens (groeit nog harder dan bevolking) is veel grote dan in het meest optimistische scenario voorspeld was.

Als het aantal sociale huurwoningen dan niet toeneemt, moet je niet verbaasd zijn dat over het hele land er grote tekorten zijn. Bijvoorbeeld in Almere, waar ruimte zat is, zie ik 9,2 jaar wachttijd.
Het probleem waar TS mee zit is dus gewoon een kwestie van beleid.
Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten
Ik ben 30 jaar en sta al jaren op een wachtlijst voor een sociale huurwoning in de regio Randstad/Haaglanden Op dit moment woon ik nog bij mijn ouders maar wil wel graag het huis uit. Het is wel gezellig bij mijn ouders maar wil gewoon mijn eigen woning.
Betreft inkomen, ik werk al sinds 2012 fulltime (40 uur) bij dezelfde werkgever en heb al jaren een vastcontract.
Ik verdien te weinig om een woning te kopen/hypotheek erbij te nemen als single en zit net op de grens qua inkomen voor een sociale huurwoning/vrije sectorwoning. Als ik al op huurwoningen reageer ben ik nog nooit lager dan plek 90 gekomen van de reacties. Zelfs de oudste flats (jaren 1950-60) met energielabel G komen meer dan 100 reacties. Hier heb ik wel niet op gereageerd want ik kan dan de energiekosten niet betalen.
Op dit moment wordt ik er moedeloos van om elke dag te reageren op huurwoningen waarvan ik weet dat ik toch de komende maanden/jaren geen kans maakt De laatste tijd schaam ik mij hiervoor om als 30 jarige nog bij mijn ouders te wonen want ik kan zo ook verder geen leven opbouwen
Ik heb geen vrienden/mensen waar ik mee kan samenwonen.
Heeft iemand hier nog tips hoe ik toch aan een huurwoning kan komen? Bedankt
Verplaatst uit: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5
[ Voor 3% gewijzigd door Señor Sjon op 03-03-2020 15:26 ]
Wat zijn je eisen? Kijk ook eens buiten de corporaties en zoek naar kleinere makelaars.Rockvee2 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 15:23:
Excuses voor het proberen te veranderen van het onderwerp maar ik weet niet waar ik anders moet zijn op Tweakers ( keuze kopen/huren is al 4 jaar niet actief geweest). Als het ergens anders moet of ik moet een eigen aparte topic maken hoor ik het graag.
Ik ben 30 jaar en sta al jaren op een wachtlijst voor een sociale huurwoning in de regio Randstad/Haaglanden Op dit moment woon ik nog bij mijn ouders maar wil wel graag het huis uit. Het is wel gezellig bij mijn ouders maar wil gewoon mijn eigen woning.
Betreft inkomen, ik werk al sinds 2012 fulltime (40 uur) bij dezelfde werkgever en heb al jaren een vastcontract.
Ik verdien te weinig om een woning te kopen/hypotheek erbij te nemen als single en zit net op de grens qua inkomen voor een sociale huurwoning/vrije sectorwoning. Als ik al op huurwoningen reageer ben ik nog nooit lager dan plek 90 gekomen van de reacties. Zelfs de oudste flats (jaren 1950-60) met energielabel G komen meer dan 100 reacties. Hier heb ik wel niet op gereageerd want ik kan dan de energiekosten niet betalen.
Op dit moment wordt ik er moedeloos van om elke dag te reageren op huurwoningen waarvan ik weet dat ik toch de komende maanden/jaren geen kans maakt De laatste tijd schaam ik mij hiervoor om als 30 jarige nog bij mijn ouders te wonen want ik kan zo ook verder geen leven opbouwen
Ik heb geen vrienden/mensen waar ik mee kan samenwonen.
[mbr]Verplaatst uit: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5[/]
Ter voorbeeld; QMakelaars in Delft biedt betaalbare huurwoningen aan. Voornamelijk in Delft en ten zuiden daarvan. De afstand Delft - Den Haag lijkt me echter goed te doen!
Als je in een stad zoekt, kijk dan ook eens in de dorpen rond de stad als dat kan via dezelfde woningvereniging. Soms is de wachttijd daar veel lager.
/▌
Niks om voor te schamen, zeker niet in de huidige huizenmarkt, ik dacht altijd dat ik zelf 'uniek' was met 35 jaar en nog steeds thuis maar ik zie steeds meer mensen in mij heen in dezelfde leeftijdscategorie die in hetzelfde schuitje zitten. Je kan prima een leven opbouwen, er is meer dan puur een vaste plek voor jezelf (hoe lastig dat ook is), trust me.Rockvee2 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 15:23:
De laatste tijd schaam ik mij hiervoor om als 30 jarige nog bij mijn ouders te wonen want ik kan zo ook verder geen leven opbouwen
The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.
Vat het volgende niet verkeerd op, maar ik ben er wel nieuwsgierig naar. Als je net onder de grens verdient (bruto ca 35-40k/jaar), ervan uitgaande dat je niet het ouderlijk gezin financieel in stand moet houden, al 8 jaar FT werkend, thuiswonend en je hebt geen kapitaal op je 30e vergaard, wat heb je dan gedaan? Want 500-1.000/maand zou zonder echte vaste lasten wel een makkelijk te sparen bedrag moeten kunnen zijn. Dat zou nu minimaal 50-100k zijn en had samen met je inkomen een goede start op de woningmarkt kunnen zijn (i.c.m. ~5x je inkomen zo rond de 250k budget voor een woning). En die zijn er genoeg in de Rijnmond/Haaglanden regio.
Zo niet, dan twijfel ik of je de woonlasten later wel goed gaat trekken, want dat wordt een hele omslag als je zomaar 8-900 euro per maand vast kwijt bent die je nu uitgeeft.
[ Voor 3% gewijzigd door Señor Sjon op 03-03-2020 15:38 ]
Het is op t moment inderdaad lastig met huurwoningen.Rockvee2 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 15:23:
[mbr]Verplaatst uit: Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5[/]
Maar ik zou me niet al teveel zorgen maken om energiekosten, dat heb je zelf in de hand. Ledlampjes, de televisie/computer 's nachts uit en alleen de woonkomer verwarmen 's avonds en dan moet dat wel meevallen. In een flat profiteer je ook van de stookkosten van de buren, beetje geluk stoken die het tot 24 graden heel de dag, en hoef je zelf nauwelijks bij te stoken
Het is lastig (zacht gezegd), maar kosten zouden bij een sociale huurwoning je niet moeten tegenhouden.
Simpel rijtjeshuis uit 1967 met enkel glas en houten rotte kozijnen. In 15 uur 80 reacties, de hele week kan er nog gereageerd worden.
Update: na 25 uur 131 reacties.
[ Voor 7% gewijzigd door Misanthropia op 04-03-2020 09:41 ]
Let op dat er geen te kort halve broden is, er is een tekort aan gesubsidieerde halve broden en zelfs dat eigenlijk nog niet eens, feitelijk gaat het om een plaatselijk tekort gesubsidieerde halve broden. De bakker verderop heeft ze nog gewoon hoor...pedorus schreef op zondag 16 februari 2020 @ 18:26:
[...]
En de maximale huur van een sociale huurwoning hangt ook niet af van het inkomen van de bewoner. Dus als de maximale huurprijzen 'gesubsidieerd' zouden zijn, dan gelden ze ook voor iemand met een inkomen van 100K.
Stellen dat iemand met 100K inkomen geen genoegen mag nemen met een huurwoning van 45 m2 vind ik een beetje raar. Alsof je naar de bakker gaat, maar geen half brood mag kopen omdat je teveel verdient. Als er te kort halve broden zijn, dan moet je extra halve broden erbij maken.
Met de nadruk op : Volgens mij...Volgens mij is het scheefwonen vooral propaganda van partijen die zich niet willen houden aan de grondwet (artikel 22 lid 2), en weigeren meer woningen beschikbaar te maken waar behoefte aan is.
In de realiteit is er gewoon beschikbare woonruimte. Alleen niet op elke gewenste locatie, maar dat is een luxe-probleem...
Mijn eisen zijn niet zoveel, betreft een huurwoning zoek ik een appartement met energielabel C of beter, woning vanaf 1970 , hoe nieuwer hoe beter. Ik ga zeker zoeken naar de kleinere makelaars, bedankt voor de Tip .Csendes schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 15:27:
[...]
Wat zijn je eisen? Kijk ook eens buiten de corporaties en zoek naar kleinere makelaars.
Ter voorbeeld; QMakelaars in Delft biedt betaalbare huurwoningen aan. Voornamelijk in Delft en ten zuiden daarvan. De afstand Delft - Den Haag lijkt me echter goed te doen!
Ik verdien rond de 23K bruto per jaar, ik rook/drink niet. Vaste lasten zijn het kostgeld/ziektekostenverzekering. Daarbij komen nog 1x per jaar op vakantie, bioscoop kaart, etc. Ik hou ongeveer gemiddeld 700-800 per maand over dat ik opzij zet. De ene maand wat meer dan de andere maand.Señor Sjon schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 15:35:
Het topic is geregeld langsgekomen. Misschien hier ook wat inspiratie: Zorgen om financiën en toekomst
Vat het volgende niet verkeerd op, maar ik ben er wel nieuwsgierig naar. Als je net onder de grens verdient (bruto ca 35-40k/jaar), ervan uitgaande dat je niet het ouderlijk gezin financieel in stand moet houden, al 8 jaar FT werkend, thuiswonend en je hebt geen kapitaal op je 30e vergaard, wat heb je dan gedaan? Want 500-1.000/maand zou zonder echte vaste lasten wel een makkelijk te sparen bedrag moeten kunnen zijn. Dat zou nu minimaal 50-100k zijn en had samen met je inkomen een goede start op de woningmarkt kunnen zijn (i.c.m. ~5x je inkomen zo rond de 250k budget voor een woning). En die zijn er genoeg in de Rijnmond/Haaglanden regio.
Zo niet, dan twijfel ik of je de woonlasten later wel goed gaat trekken, want dat wordt een hele omslag als je zomaar 8-900 euro per maand vast kwijt bent die je nu uitgeeft.
Zo had ik het nog niet bekeken qua stook kosten dat het er ook aan ligt hoeveel de buren stokenJovatov schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 15:35:
[...]
Het is op t moment inderdaad lastig met huurwoningen.
Maar ik zou me niet al teveel zorgen maken om energiekosten, dat heb je zelf in de hand. Ledlampjes, de televisie/computer 's nachts uit en alleen de woonkomer verwarmen 's avonds en dan moet dat wel meevallen. In een flat profiteer je ook van de stookkosten van de buren, beetje geluk stoken die het tot 24 graden heel de dag, en hoef je zelf nauwelijks bij te stoken.
Het is lastig (zacht gezegd), maar kosten zouden bij een sociale huurwoning je niet moeten tegenhouden.
Dat is 1.653.60 bruto/maand. x12,96=21.430,66/jaar. Met zo'n lang dienstverband zou ik eens met de baas praten.
Je krijgt met zo'n inkomen wel volop huur- en zorgtoeslag, dus ik denk dat de kosten nog mee kunnen vallen.
Ik weet niet waar je precies zoekt naar een woning, Randstad/Haaglanden is nogal een groot gebied. Ook daar binnen verschilt het per gemeente hoe snel je een woning kan vinden. Meer mensen willen graag in R'dam of Den Haag wonen dan in de randen. Zoek dus uit in welke gemeente je wat eerder aan de beurt bent en wees niet te selectief als je echt snel uit huis wil.
In sommige gemeenten probeert men starters wat meer te helpen, bijvoorbeeld door ze voorgang te geven boven andere woningzoekenden. Ik weet niet in welke gemeente je woont? Tip: zoek dus uit of in jouw gemeente regels bestaan die in jouw voordeel werken.
Huurtoeslag krijg je alleen maar als je huurwoning minder dan +- 710 euro per maand kost. Anders kun je er naar fluiten.Señor Sjon schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 16:45:
Dat is maar nipt boven minimumloon https://www.rijksoverheid...bedragen-minimumloon-2020
Dat is 1.653.60 bruto/maand. x12,96=21.430,66/jaar. Met zo'n lang dienstverband zou ik eens met de baas praten.
Je krijgt met zo'n inkomen wel volop huur- en zorgtoeslag, dus ik denk dat de kosten nog mee kunnen vallen.
Hoi.
737,14 euro om precies te zijn.basdej schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 10:34:
[...]
Huurtoeslag krijg je alleen maar als je huurwoning minder dan +- 710 euro per maand kost. Anders kun je er naar fluiten.
Maar dit is een hele kleine aanvulling.
Lig er soms wel wakker van. Ik zit nu nog goed, maar wat als ik er plots uit moet?
Zou je misschien willen aangeven waar die woonruimte dan wel is?Gomez12 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 15:46:
In de realiteit is er gewoon beschikbare woonruimte. Alleen niet op elke gewenste locatie, maar dat is een luxe-probleem...
Ik wil net reageren op een woning in de Achterhoek (dorpje) met 10 jaar inschrijftijd, maar sta nu op plek 6 van 125 voor die woning.
In dat deel van de sociale woningvoorraad dat permanent leeg wordt gehouden (ik wilde dat ik daar een grapje maakte....Ernemmer schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 11:31:
[...]
Zou je misschien willen aangeven waar die woonruimte dan wel is?
Ik wil net reageren op een woning in de Achterhoek (dorpje) met 10 jaar inschrijftijd, maar sta nu op plek 6 van 125 voor die woning.

Dat is nog best een aardige kans voor die woning. Stond oorspronkelijk ook 11e voor mijn huurwoning. Voor de bezichtiging werd dat al 5e, tijdens de bezichtiging werd dat 1e omdat alleen nummer 8 nog was komen opdagen.Ernemmer schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 11:31:
[...]
Zou je misschien willen aangeven waar die woonruimte dan wel is?
Hebben het dan over een relatief nieuwbouw hoekwoning met grote tuin in een prima wijk, geen flat in de ghetto. Ook Achterhoek btw, 6jaar inschrijfduur.
Er zijn genoeg woningen in de sociale huur, bijna al mijn kennissen konden binnen een halfjaar tot een jaar een woning vinden. Vaak wel een flatje in een niet al te beste buurt, maar ze hadden wel snel een verder prima woning. Particuliere huur heb je het redelijk voor het uitzoeken, alleen de prijzen zijn nogal bizar.
Volgens mij valt dat wel mee, maar ja er zullen altijd wat “nood” woningen zijn voor urgentie etc. En er moet een x percentage gebruikt worden om statushouders te huisvesten.Amphiebietje schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 11:41:
[...]
In dat deel van de sociale woningvoorraad dat permanent leeg wordt gehouden (ik wilde dat ik daar een grapje maakte....)
Een ander leuk voorbeeld van kunstmatige schaarste in de woningmarkt: klik
Ronduit bizar, er is nog erg weinig te merken van die krimp in deze regio. Ook al is dit een wat ouder bericht, het lijkt nog erg actueel.
[ Voor 28% gewijzigd door TerminalNL op 02-01-2021 11:49 ]
Zijn jullie bekend met Rotterdam wet? Bij artikel 8 kan je geen sociale huurwoning krijgen als je een bijstandsuitkering hebt bij artikel 9 moet je een bepaalde baan hebben voor een sociale huurwoning en bij artikel 10 mag je niet bij politie bekend zijn.
Op Woonnet Rijnmond had mijn zus gereageerd op een woning met A label en zonnepanelen met 50m2 ruimte. het was een woning waar artikel 9 en 10 geld, alleen verpleegkundige, politie agent of een docent kan het krijgen. Met maar 1 maand! inschrijving stond ze op plek 16 van 300, er waren 10 beschikbare woningen uiteindelijk niet gekozen omdat het maar 39m2 was bij bezichtiging en geen 50m2 ruimte (ook slechte buurt). Mensen moeten een verpleegkundige worden die je al op mbo3/4 doet en dan krijg je een voorrang en is het wel mogelijk voor een sociale huurwoning.
Weg
Mbo 3 is geen verpleegkundige.... dat is verzorgende IG.New Yorker schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 22:12:
Een kickje
Zijn jullie bekend met Rotterdam wet? Bij artikel 8 kan je geen sociale huurwoning krijgen als je een bijstandsuitkering hebt bij artikel 9 moet je een bepaalde baan hebben voor een sociale huurwoning en bij artikel 10 mag je niet bij politie bekend zijn.
Op Woonnet Rijnmond had mijn zus gereageerd op een woning met A label en zonnepanelen met 50m2 ruimte. het was een woning waar artikel 9 en 10 geld, alleen verpleegkundige, politie agent of een docent kan het krijgen. Met maar 1 maand! inschrijving stond ze op plek 16 van 300, er waren 10 beschikbare woningen uiteindelijk niet gekozen omdat het maar 39m2 was bij bezichtiging en geen 50m2 ruimte (ook slechte buurt). Mensen moeten een verpleegkundige worden die je al op mbo3/4 doet en dan krijg je een voorrang en is het wel mogelijk voor een sociale huurwoning.
Je kan met dat een versneld traject volgen op mbo4. Artikel 9 heeft meer voorwaarden die je op Woonnet Rijnmond kan zien. En verzorgende IG zie ik daar ook staan.daveytje schreef op woensdag 22 december 2021 @ 08:16:
[...]
Mbo 3 is geen verpleegkundige.... dat is verzorgende IG.
[ Voor 19% gewijzigd door New Yorker op 22-12-2021 08:33 ]
Weg
Dat weet ik maar dan ben je nog mbo 4 vpk. Mbo3 vpk bestaat niet....New Yorker schreef op woensdag 22 december 2021 @ 08:18:
[...]
Je kan met dat een versneld traject volgen op mbo4.
Om dat voor een woning te gaan doen gaat ook wel een beetje verNew Yorker schreef op woensdag 22 december 2021 @ 08:18:
[...]
Je kan met dat een versneld traject volgen op mbo4. Artikel 9 heeft meer voorwaarden die je op Woonnet Rijnmond kan zien. En verzorgende IG zie ik daar ook staan.
Apart die regels, het enige wat ik tot nu gezien heb is een inkomenseis en dat kan ik nog wel een beetje volgen. Je wilt een beetje variatie en niet alle arme sloebers bij elkaar in een ghetto en je wilt niet dat mensen met voldoende inkomen de goedkoopste woningen nemen.
Canada heeft trouwens dat soort eisen voor asielzoekers. Die zeggen gewoon we hebben x tandartsen nodig, en y verplegers en z fabriekswerkers en die mogen komen.
/▌
Dat klopt. Vaak staat bij het aanbod dat statushouders, urgentie en nog een paar groepen voorrang krijgen.mugenmarco schreef op woensdag 22 december 2021 @ 08:58:
Het zit muur en muurvast, en als ik kijk naar hoeveel asielzoekers Nederland verplicht binnen moet halen verwacht ik niet dat hier verandering in zal komen. Had namelijk begrepen dat die mensen urgent status krijgen (stiekem hoop ik dat ik dit verkeerd heb begrepen want dat is werkelijk van de zotte).
gaat nergens meer over. Niet dat ik asielzoekers niks gun maar er is al een extreem woningtekort wat jaren gaat duren, en met dat er ook nog bij zal het nog langer duren.PcDealer schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:16:
[...]
Dat klopt. Van staat bij het aanbod dat statushouders, urgentie een nog een paar groepen voorrang krijgen.
De OP had het over particuliere verhuurders, die willen allemaal dit soort documenten. Dit is vooral iets van de afgelopen 4 jaar, dus het is logisch dat je dat niet zo hebt meegemaakt., hoe huurders worden uitgebuit.BlazeMuis schreef op zondag 2 februari 2020 @ 18:09:
[...]
Klein beetje onzin wat je daar verteld, ze hoeven niet veel documenten te hebben, zolang je minimaal de huur kunt betalen vinden ze het wel prima. Ik heb zelf van 2016 tot 2019 in een sociale huurwoning gewoond, het enige wat ze wilden inzien was 1 loonstrook van mijn vriendin en de hoogte van mijn studiefinanciering destijds.
Probeer je eens in te schrijven in andere gemeenten, iets verder weg van de randstad. Daar heb je veel meer kans op een woning, soms al binnen een half jaar.
Woningbouwverenigingen vragen inderdaad niet zoveel van je, gewoon een IB-formulier dat ook nog van een paar jaar geleden mag zijn.
Zelf woon ik ook in een sociale huurwoning, na 12 jaar op de lijst te hebben gestaan. Toevallig zijn we ook aan het kijken om particulier te gaan huren, want het dorp waar we nu wonen hebben we geen sociale binding mee en is verschrikkelijk.
Verhuurders willen meer documenten van je dan de wat dat bank wilt wanneer je een huis wilt kopen (heb ik ook gedaan
Kortom, de huidige situatie is immoreel en misselijkmakend. Aan de OP heb ik ook maar 1 advies. Sluit je aan bij P!NK (jongerenafdeling van de Partij voor de Dieren en ga met ze op de barricades staan, net zoals in de jaren 80, dat is de enige manier waarop verandering wordt afgedwongen.
[ Voor 4% gewijzigd door Ecological op 22-12-2021 10:06 ]
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
Waar staat in de eerste twee berichten van de TS dat het over particuliere huur gaat? Er wordt enkel en alleen gepraat over sociale huur. Wat ook nog eens in het onderwerp staat.Ecological schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:28:
[...]
Dit is de reinste onzin en laat weer zien dat sommige mensen totaal geen verstand hebben van zaken, maar toch worden geupvote![]()
De OP had het over particuliere verhuurders, die willen allemaal dit soort documenten. Dit is vooral iets van de afgelopen 4 jaar, dus het is logisch dat je dat niet zo hebt meegemaakt., hoe huurders worden uitgebuit.
Woningbouwverenigingen vragen inderdaad niet zoveel van je, gewoon een IB-formulier dat ook nog van een paar jaar geleden mag zijn.
Het topic is trouwens van bijna twee jaar geleden

[ Voor 3% gewijzigd door Ruzor op 22-12-2021 22:50 ]
Huizenverkopers willen ook niet zo veel documenten (1 is genoeg), alleen de bank...Ecological schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:28:
[...]
Verhuurders willen meer documenten van je dan wanneer je een huis wilt kopen (heb ik ook gedaan)
Overigens is het volgens mij meestal vooral inkomen waar het om gaat (sommige willen ook dat je geen huisdieren hebt, maar daar zijn geen documenten voor en ze mogen dat ook niet verbieden eigenlijk), en volgens mij gaat het topic over sociale huur.
/▌
Volgens mij heeft de OP het niet zo duidelijk opgeschreven, omdat hij al niet in aanmerking komt, kan hij ook niet weten wat ze allemaal nodig hebben.Ruzor schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:40:
[...]
Waar staat in de eerste twee berichten van de TS dat het over particuliere huur gaat? Er wordt enkel en alleen gepraat over sociale huur. Wat ook nog eens in het onderwerp staat.
Dit is wel precies wat de particuliere bloedzuigers vragen, maar goed misschien dacht hij gewoon dat woningbouwverenigen dit ook vroegen, maar dat is dus niet zo.
@Marzman Nitpicker.
Het is echt verschrikkelijk wat ze vragen, als je er niet in zit, dan heb je geen idee hoe mensonterend het momenteel is.
[ Voor 11% gewijzigd door Ecological op 22-12-2021 10:05 ]
Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen
Volgens mij is het allemaal niet relevant gezien dit topic bijna 2 jaar oud is...Ecological schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:04:
[...]
Volgens mij heeft de OP het niet zo duidelijk opgeschreven, omdat hij al niet in aanmerking komt, kan hij ook niet weten wat ze allemaal nodig hebben.
I have stability. The ability to stab.
Dat ook, moest mijn frustatie even uitschrijven blijkbaar.SmurfLink schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:15:
[...]
Volgens mij is het allemaal niet relevant gezien dit topic bijna 2 jaar oud is...
Anders onmogelijk om een sociale huurwoning of particuliere woning te vinden momenteel met een 'normaal' salaris.
[ Voor 6% gewijzigd door UltraInstinct op 22-12-2021 10:31 ]
In deze tijd een vriendin vinden? knap hoor, what's your secret? online dating?UltraInstinct schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:30:
Had al een oplossing gevonden. Een vriendin gevonden en wonen nu samen
Anders onmogelijk om een sociale huurwoning of particuliere woning te vinden momenteel met een 'normaal' salaris.
Oud klasgenoten en kwamen elkaar op werk tegenmugenmarco schreef op woensdag 22 december 2021 @ 10:37:
[...]
In deze tijd een vriendin vinden? knap hoor, what's your secret? online dating?
Het is de overheid die dit probleem veroorzaakt, als een asielzoeker een permanente woning krijgt is hij een statushouder geworden en heeft hij recht op verblijf en bewoning. Wat nergens meer over gaat is dat we het probleem op de woningmarkt al decennia aan zien komen maar dat de politiek hier niets aan doet, zelfs het ministerie van volkshuisvesting ontbind en de taken bij binnenlandse zaken onderbrengt. Dus het heeft totaal geen zin voor dit soort sentimenten. Je zou dit moeten bedenken als er weer eens in het nieuws komt dat NL de fondsen uit het coronafonds laat liggen omdat ze de woningmarkt/hypo aftrek niet willen aanpakken.mugenmarco schreef op woensdag 22 december 2021 @ 09:23:
[...]
gaat nergens meer over. Niet dat ik asielzoekers niks gun maar er is al een extreem woningtekort wat jaren gaat duren, en met dat er ook nog bij zal het nog langer duren.
Verder heb ik het te doen met iedereen die problemen heeft om een passende woning te vinden, echt een groot schandaal.
[ Voor 16% gewijzigd door Grotbewoner op 22-12-2021 17:03 ]
Ja lastig, meer dan de helft van deze asiezoekers komen uit gebieden met door het westen uitgelokte conflicten, allemaal met steun van de Nederlandse overheid.Grotbewoner schreef op woensdag 22 december 2021 @ 12:47:
Het migratieoverschot loopt op tot boven de 100K dit jaar. De asielmigratie is ook zeer hoog dit jaar (1000 per maand ruwweg). De sociale huurmarkt zal verder dichtslibben. Succes ermee. Ik ga nog een potje janken om de koopmarkt.
Ik hoop dat de minister voor volkshuisvesting iets voor elkaar krijgt, het lijkt erop dat dit weer een tussenoplossing is want een minister "voor" heeft minder bevoegdheden/budgetten dan een minister "van"
Die groep krijgt inderdaad eenmalig een woning aangeboden. Lang niet iedereen publiceerd cijfers, maar Den Haag heeft een paar jaar geleden laten zien dat van hun urgenties 23% statushouders was, en dat was in het piekjaar van Syrië huisvestingen.
Het percentage urgenties loopt op, maar varieert sterk en ik heb geen getallen van de laatste jaren. In 2017 was het 44% in Amsterdam en 20% in de andere grote steden. Dit komt ook omdat sociale woningen nu zo waardevol zijn geworden bijlage inkomen dat mensen er alleen nog in een kist uitgaan. Ik begrijp dat het gemiddelde verhuurtijd in Amsterdam boven de 25j ligt.
Statushouders reageren niet via woningwet, zij kunnen niet kiezen. Er wordt 1 woning aangeboden die passend is (regels van minimaal 12m2 pp en 1 slaapkamer per 2 kinderen, studios onder de 27). Meestal kunnen ze ook geen regio kiezen, behalve als je binding kan aantonen (mijn familie woont in Utrecht, ik studeer in Rotterdam etcet)
Die woningen zie je dus nooit op de websites.
Dit is een verschil met bv medische urgenties, die geven je een beperkte tijd om bovenaan woningnet te verschijnen (6 maanden in midden Nederland), en die mensen kunnen dus de krenten uit de pap eten.
Met loting woningen moet je doorzetten. Je kan ongeveer 3-4x per week meedoen, als er telkens 1000 mensen reageren duurt het een jaar of 2-3 gemiddeld. Bovendien weigeren mensen vaak voor en na bezichtiging, dus een top 10 plek is vaak genoeg.
Ik sprak laatst met iemand die provinciaal bezig was met het vestigen van statshouders. Het is een beetje raar nu, want je krijgt niet meer automatisch voorrang zoals vroeger, maar provincies worden nog wel afgerekend op het halen van hun huisvestingstargets (die voor "normale" sociale woningzoekers niet bestaan).sanderjk schreef op woensdag 22 december 2021 @ 16:54:
Statushouder betekent iemand die een asielstatus heeft gekregen. Daarmee ben je dus geen asielzoeker meer, want je hebt het asiel gekregen.
Die groep krijgt inderdaad eenmalig een woning aangeboden. Lang niet iedereen publiceerd cijfers, maar Den Haag heeft een paar jaar geleden laten zien dat van hun urgenties 23% statushouders was, en dat was in het piekjaar van Syrië huisvestingen.
Het percentage urgenties loopt op, maar varieert sterk en ik heb geen getallen van de laatste jaren. In 2017 was het 44% in Amsterdam en 20% in de andere grote steden. Dit komt ook omdat sociale woningen nu zo waardevol zijn geworden bijlage inkomen dat mensen er alleen nog in een kist uitgaan. Ik begrijp dat het gemiddelde verhuurtijd in Amsterdam boven de 25j ligt.
Statushouders reageren niet via woningwet, zij kunnen niet kiezen. Er wordt 1 woning aangeboden die passend is (regels van minimaal 12m2 pp en 1 slaapkamer per 2 kinderen, studios onder de 27). Meestal kunnen ze ook geen regio kiezen, behalve als je binding kan aantonen (mijn familie woont in Utrecht, ik studeer in Rotterdam etcet)
Die woningen zie je dus nooit op de websites.
Dit is een verschil met bv medische urgenties, die geven je een beperkte tijd om bovenaan woningnet te verschijnen (6 maanden in midden Nederland), en die mensen kunnen dus de krenten uit de pap eten.
Met loting woningen moet je doorzetten. Je kan ongeveer 3-4x per week meedoen, als er telkens 1000 mensen reageren duurt het een jaar of 2-3 gemiddeld. Bovendien weigeren mensen vaak voor en na bezichtiging, dus een top 10 plek is vaak genoeg.
Het lukt al niet genoeg tijdelijke plekken te scheppen. Ik zie het somber in. Mijn solidariteit is ook wel tot een laag punt gedaald.
Ik vind het Syrië-conflict niet echt uitgelokt, ook al was elke bemoeienis hiermee van de rest van de wereld stom. Ik vind het prima om de verantwoordelijkheid te nemen, maar kunnen we dan daarna nooit meer actie onndernemen over mensenrechten buiten onze eigen landen? En zullen we dan ook meteen het vluchtelingenverdrag alleen laten gaan over conflicten waar wij ons klauwen in hebben gestoken? Wel lullig voor de Yemenieten (die toch al te arm zijn om overtoch te betalen).huibert_d schreef op woensdag 22 december 2021 @ 13:08:
[...]
Ja lastig, meer dan de helft van deze asiezoekers komen uit gebieden met door het westen uitgelokte conflicten, allemaal met steun van de Nederlandse overheid.
Ik hoop dat de minister voor volkshuisvesting iets voor elkaar krijgt, het lijkt erop dat dit weer een tussenoplossing is want een minister "voor" heeft minder bevoegdheden/budgetten dan een minister "van"
En ja, het is niet meer automatisch maar als je het niet doet moet je een alternatief aanbieden, en dat zelf bekostigen. Bv Castricum biedt al 2 jaar geen huizen aan omdat ze zweren 'binnenkort' tijdelijke container woningen te realiseren, maar ze komen maar niet over de brug. Op een gegeven moment gaat het COA dan op kosten van de gemeente hotels huren....
https://dagblad010.nl/rot...Pd6tC3QqiOgrPlGkC-YnIV7lk
Nee, repliceerden D66, GroenLinks, PvdA, SP, Denk, Nida, Partij voor de Dieren en CU-SGP, in enkele gevallen principieel, in andere gevallen verwijzend naar de taakstelling (en dwang) vanuit Den Haag: de huisvesting van 959 statushouders, waarvoor in Rotterdam onder andere zo'n 720 sociale huurwoningen geregeld moeten worden in zegge en schrijve tien weken tijd.
Waar gaan ze die woningen halen??
Weg