Acties:
  • 0Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:27
vso schreef op zondag 5 maart 2023 @ 16:54:
@Toppe & @alexvanniel wij begonnen met een touwtje door de deur voor de kids, na het verlies van de deur met brievenbus die nu buiten de deur staat.

Omdat de kids niet off-site toegang hoeven te hebben heb ik via HA een open/close met preventie tegen "butt-dail" (pincode)

Een ESP32 met NFC en "partyknop" zijn de sleutelvervanger(s) die ook wel fijn zijn, bezoek weet dat als ze tijdig melden dat ze langskomen de party knop geactiveerd is en dus deurbel niet nodig. en als iemand de ESP32 meejat dan kunnen ze nog geen toegang verkrijgen. (mqtt met apart account) ook handig met lege telefoon

De Nuki is wel erg fijn inderdaad, anderzijds een backup sleutel is nog steeds fijn.
Ben ik toch benieuwd hoe het er fysiek dan uitziet, heb je een foto?

Ik neem aan dat die party knop het dagschot in trekt? Ben ik blij met een kruk aan de buiten kant :D

Hier gebeurt alles automatisch, zodra de laatste van huis gaat schakelt het alarm zich in en gaat de deur op slot, idem voor als we thuis komen: alarm uitschakelen en deur van het slot halen.

Keypad heb ik liggen maar irriteer me kapot dat dat ding geen fysieke 0 knop heeft dus die hangt (nog) nergens. De fob is leuk voor bijvoorbeeld de buurman die een keer een pakket moet aannemen, verder ook nog geen nuttige functie voor gevonden.

Denk dat ik eerdaags nog wel eens z’n sleutelkluis buiten monteer. Of eventueel z’n buis in de gevel

[Voor 7% gewijzigd door Toppe op 05-03-2023 18:58]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Huub-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:20
@Toppe
Heb ook een Keypad en enkele fobs, gebruik het nooit. Moet je op een specifieke manier de fob aanbieden, het is niet echt handig in gebruik..
Werk eigenlijk alleen met de app

[Voor 52% gewijzigd door Huub- op 05-03-2023 19:44]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Toppe
Huub- schreef op zondag 5 maart 2023 @ 19:44:
@Toppe
Heb ook een Keypad en enkele fobs, gebruik het nooit. Moet je op een specifieke manier de fob aanbieden, het is niet echt handig in gebruik..
Werk eigenlijk alleen met de app
Keypad moet voorzien worden van een 0 knop, wellicht dat ik hem dan gebruik :D

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Toppe schreef op zondag 5 maart 2023 @ 18:46:
[...]
Ben ik toch benieuwd hoe het er fysiek dan uitziet, heb je een foto?
Nope iets lelijks ga ik niet delen,
Ik neem aan dat die party knop het dagschot in trekt? Ben ik blij met een kruk aan de buiten kant :D

Hier gebeurt alles automatisch, zodra de laatste van huis gaat schakelt het alarm zich in en gaat de deur op slot, idem voor als we thuis komen: alarm uitschakelen en deur van het slot halen.

Keypad heb ik liggen maar irriteer me kapot dat dat ding geen fysieke 0 knop heeft dus die hangt (nog) nergens. De fob is leuk voor bijvoorbeeld de buurman die een keer een pakket moet aannemen, verder ook nog geen nuttige functie voor gevonden.

Denk dat ik eerdaags nog wel eens z’n sleutelkluis buiten monteer. Of eventueel z’n buis in de gevel
nee de party mode/nfc is gewoon "nuki open" commando maar dan niet via een "app"

de lovelace code
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
type: custom:restriction-card
restrictions:
  confirm:
    text: weet je zeker dat de voordeur open moet?
  pin:
    code: <pincode hier>
    text: voer de afgesproken pincode in
    max_retries: 2
    max_retries_delay: 120
  duration: 10
card:
  type: button
  tap_action:
    action: call-service
    service: shell_command.nuki_open
    service_data: {}
    target: {}
  entity: lock.<nukinaam>

De shell_commands.yaml
YAML:
1
2
3
nuki_unlock: "curl -s '<nuki-bridge IP>:8080/lockAction?nukiId=<nuki-id>&deviceType=0&action=1&token=<token>'"
nuki_open: "curl -s '<nuki-bridge IP>:8080/lockAction?nukiId=<nuki-id>&deviceType=0&action=3&token=<token>'"
nuki_lock: "curl -s '<nuki-bridge IP>:8080/lockAction?nukiId=<nuki-id>&deviceType=0&action=2&token=<token>'"

de "nuki_open" van de shell commands kan je dus ook gebruiken zonder lovelace maar via automation.

alleen ik progammeer dat niet op iets wat buiten het huis hangt .. en dus diefstal gevoelig is.

Het is een esp32, NFC reader en momentary switch en WIP voltage divider voor de voltage op de powerbank.

Alles word direct naar HA gestuurd de tag die gelezen word en/of de button push op HA bepaal ik via automation(s) de rest, immers als je via HA een card kan maken die de deur opent .. dan is overige truukjes niet zo lastig.

Dus ipv "touwtje" eruit laten hangen hoef je alleen de momentary switch in te drukken, deze wil je niet 24x7 actief hebben dus je enabeld hem voor x tijd. (hence party mode)

De nfc reader is meer "irritant" een keyfob/kaart van je werk oid is makkelijk voor thuis erbij te progammeren maar de ID van je bankpas leest hij niet eens :( en daarnaast moet je ook nog ergens "actief" de kaarten bij houden het is niet alsof je in HA meerdere NFC tags per persoon kan linken.

Daarnaast heeft NFC de habbit dat je net zoals je contactloos betalen het best wel een hit/miss met lezen kan zijn ..

btw als je met NFC of knopjes aan de gang wilt zijn de ikea "smart lock met NFC" simpel om te bouwen of die "BT/wifi snel button(s)
https://www.ikea.com/nl/nl/p/rothult-slim-slot-wit-00359739/ + https://github.com/jetpilot305/Rothult-Arduino

[Voor 3% gewijzigd door vso op 05-03-2023 20:09]

Tja vanalles

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Toppe schreef op zondag 5 maart 2023 @ 19:52:
[...]
Keypad moet voorzien worden van een 0 knop, wellicht dat ik hem dan gebruik :D

btw je kan minder pinnetjes gebruiken als je verschillende weerstandjes & adc inzet maar dat is meer voor het ESP topic ;)

Met het eerder gegeven voorbeeld kan je die er ook tussen bouwen, ik zou er een display bij willen al is het om een 3x = probeer met 15 min weer hierna 30 min etc.

maar keypad had ik ook gedacht maar ik heb een extra "hidden" knopje erbij gezet die men ingedrukt moet houden bij geval van "nood" voor de rest zie ik niet de toegevoegde waarde.
omdat de deurbel me in staat stel direct contact te leggen met de bezoeker en ik dus ook op afstand de deur kan openen.

[Voor 21% gewijzigd door vso op 05-03-2023 20:16]

Tja vanalles

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Toppe
vso schreef op zondag 5 maart 2023 @ 20:07:
[...]

Nope iets lelijks ga ik niet delen,

[...]

nee de party mode/nfc is gewoon "nuki open" commando maar dan niet via een "app"

de lovelace code
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
type: custom:restriction-card
restrictions:
  confirm:
    text: weet je zeker dat de voordeur open moet?
  pin:
    code: <pincode hier>
    text: voer de afgesproken pincode in
    max_retries: 2
    max_retries_delay: 120
  duration: 10
card:
  type: button
  tap_action:
    action: call-service
    service: shell_command.nuki_open
    service_data: {}
    target: {}
  entity: lock.<nukinaam>

De shell_commands.yaml
YAML:
1
2
3
nuki_unlock: "curl -s '<nuki-bridge IP>:8080/lockAction?nukiId=<nuki-id>&deviceType=0&action=1&token=<token>'"
nuki_open: "curl -s '<nuki-bridge IP>:8080/lockAction?nukiId=<nuki-id>&deviceType=0&action=3&token=<token>'"
nuki_lock: "curl -s '<nuki-bridge IP>:8080/lockAction?nukiId=<nuki-id>&deviceType=0&action=2&token=<token>'"

de "nuki_open" van de shell commands kan je dus ook gebruiken zonder lovelace maar via automation.

alleen ik progammeer dat niet op iets wat buiten het huis hangt .. en dus diefstal gevoelig is.

Het is een esp32, NFC reader en momentary switch en WIP voltage divider voor de voltage op de powerbank.

Alles word direct naar HA gestuurd de tag die gelezen word en/of de button push op HA bepaal ik via automation(s) de rest, immers als je via HA een card kan maken die de deur opent .. dan is overige truukjes niet zo lastig.

Dus ipv "touwtje" eruit laten hangen hoef je alleen de momentary switch in te drukken, deze wil je niet 24x7 actief hebben dus je enabeld hem voor x tijd. (hence party mode)

De nfc reader is meer "irritant" een keyfob/kaart van je werk oid is makkelijk voor thuis erbij te progammeren maar de ID van je bankpas leest hij niet eens :( en daarnaast moet je ook nog ergens "actief" de kaarten bij houden het is niet alsof je in HA meerdere NFC tags per persoon kan linken.

Daarnaast heeft NFC de habbit dat je net zoals je contactloos betalen het best wel een hit/miss met lezen kan zijn ..

btw als je met NFC of knopjes aan de gang wilt zijn de ikea "smart lock met NFC" simpel om te bouwen of die "BT/wifi snel button(s)
https://www.ikea.com/nl/nl/p/rothult-slim-slot-wit-00359739/ + https://github.com/jetpilot305/Rothult-Arduino
Dit klinkt als een aardige overkill voor wat je wilt bereiken?

En jou ‘party mode’ trekt alleen het dagschot in, daarna kan je de deur gewoon open trekken.

Ben ik even blij met mijn klink aan de buitenkant, kan je altijd naar binnen wandelen tenzij de deur op slot zit.

[Voor 4% gewijzigd door Toppe op 05-03-2023 21:24]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Toppe
vso schreef op zondag 5 maart 2023 @ 20:14:
[...]

[Afbeelding]

btw je kan minder pinnetjes gebruiken als je verschillende weerstandjes & adc inzet maar dat is meer voor het ESP topic ;)

Met het eerder gegeven voorbeeld kan je die er ook tussen bouwen, ik zou er een display bij willen al is het om een 3x = probeer met 15 min weer hierna 30 min etc.

maar keypad had ik ook gedacht maar ik heb een extra "hidden" knopje erbij gezet die men ingedrukt moet houden bij geval van "nood" voor de rest zie ik niet de toegevoegde waarde.
omdat de deurbel me in staat stel direct contact te leggen met de bezoeker en ik dus ook op afstand de deur kan openen.
Hier komen ook mensen over de vloer die niet moeten aanbellen als we er niet zijn. Die hebben nu wel een sleutel maar had ik graag een toegangscode gegeven als er een 0 op de keypad had gezeten.

Ik wil geen half gare oplossingen met ESP’s en zelfbouw druk toetsen enzo, daarvoor is mijn vrije tijd me te waardevol en vindt ik het ook zonde van het geld.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Toppe schreef op zondag 5 maart 2023 @ 21:19:
[...]

Dit klinkt als een aardige overkill voor wat je wilt bereiken?
ligt eraan ik vind het leuk om te knutselen,

Dus het liefst iets met "lego-achtige" bouwstenen (vandaar dat ik het niet deel) het moet repeatable en makkelijk onderhoud zijn.
Toppe schreef op zondag 5 maart 2023 @ 21:21:
Hier komen ook mensen over de vloer die niet moeten aanbellen als we er niet zijn. Die hebben nu wel een sleutel maar had ik graag een toegangscode gegeven als er een 0 op de keypad had gezeten.

Ik wil geen half gare oplossingen met ESP’s en zelfbouw druk toetsen enzo, daarvoor is mijn vrije tijd me te waardevol en vindt ik het ook zonde van het geld.
tja waar leg je de lat met wensen en eisen, een 0 missen is irritant maar wellicht niet waard om een product zelf te maken voor jou

https://www.amazon.nl/NN9...telhangers/dp/B07SK13ZDT/ kan ook maar je moet het HA in krijgen .. en dat is paar soldeer acties

Hmmm wellicht dat ik die ga kopen ;) misschien niet eens zo gek idee.

Tja vanalles

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kenmar
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 25-05 22:12
Toppe schreef op zondag 5 maart 2023 @ 13:37:
[...]

Zit hier gewoon vast geschroefd met die drie boutjes, gaat geen kans op. Wel de juiste montage plaat gebruikt?

De pro heeft de gateway ingebouwd zitten waardoor je die externe plug niet meer nodig hebt. Wel zo relaxt want stopcontacten zijn schaars zo af en toe.

En Nuki gaat MQTT ondersteunen zodat je kan sturen zonder cloud functionaliteit, zal ook stuk sneller gaan verwacht ik. Je NFC oplossing blijft dan ook gewoon werken.

Wat betreft de motor: ik heb een drie punt sluiting en de V2 had daar echt moeite mee. Zodra de batterij wat leeg liep begin hij al te weigeren. De Pro weigert nu pas als hij onder de 20% is.
Mqtt wordt al ondersteund!

With this weeks release of Firmware 3.5.11 the MQTT API is now also available in the release firmware.

• Toppe
Kenmar schreef op zondag 5 maart 2023 @ 22:42:
[...]

Mqtt wordt al ondersteund!

With this weeks release of Firmware 3.5.11 the MQTT API is now also available in the release firmware.
Je kan de server nog niet wijzigen dus je moet mqtt.local werkend hebben

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Toppe schreef op maandag 6 maart 2023 @ 05:35:
[...]
Je kan de server nog niet wijzigen dus je moet mqtt.local werkend hebben
ik kan het (ook) nog niet op v2 werkend krijgen , niet te zien ?

Zucht developers soms .. waarom van het "pad" afwijken

Tja vanalles

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Toppe
vso schreef op maandag 6 maart 2023 @ 08:13:
[...]

ik kan het (ook) nog niet op v2 werkend krijgen , niet te zien ?

Zucht developers soms .. waarom van het "pad" afwijken
De V2 krijgt die optie volgens mij niet, volgens mij is dit beperkt tot V3 Pro

• Kenmar
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 25-05 22:12
Toppe schreef op maandag 6 maart 2023 @ 08:14:
[...]

De V2 krijgt die optie volgens mij niet, volgens mij is dit beperkt tot V3 Pro
O oke, ik was in de veronderstelling dat je de V3 Pro had.

Edit: kom er nu pas achter dat je reageerde op een andere post :)

[Voor 11% gewijzigd door Kenmar op 06-03-2023 12:40]

• Toppe
Kenmar schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:38:
[...]

O oke, ik was in de veronderstelling dat je de V3 Pro had.

Edit: kom er nu pas achter dat je reageerde op een andere post :)
Ik heb de V3 Pro

Geen idee of jullie dit document kunnen lezen?

Vooral kopje 2.2 is interessant, je zou namelijk je eigen MQTT server adres moeten kunnen wijzigen;

Alleen zie ik die optie niet, draai wel de laatste beta.

[Voor 85% gewijzigd door Toppe op 06-03-2023 13:50]

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@Toppe je zou even in het log kunnen spieken als je debug hebt geactiveerd (7x op features & config (2de plaatje) getapt hebt ?

bij mij in elk geval niks in de logging jammer genoeg

Tja vanalles

• Toppe
vso schreef op maandag 6 maart 2023 @ 17:05:
@Toppe je zou even in het log kunnen spieken als je debug hebt geactiveerd (7x op features & config (2de plaatje) getapt hebt ?

bij mij in elk geval niks in de logging jammer genoeg
Hij gebruikt nu mqtt.local als server en dan werkt het wel, alleen heb ik geen mqtt.local in m’n netwerk zitten. Je zou ergens een extra hostname moeten aanmaken maar zo 1 2 3 nog niet gevonden waar/hoe

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@Toppe
Nuki 3 Pro has to be in debug mode :exclamation:
AND
“mqtt.local” has to be resolvable via mDNS
OR
“mqtt” has to be resolvable via DNS
ik heb een fritz.box als ik een device "mqtt" zou noemen (mqtt.fritz.box) dan zou hij het moeten resolven

uit de pdf die je linkt maak je op de HA server
Username: nuki
Password: SHA256 hash of the WiFi Password stored in the Smart Lock WiFi settings. The
SHA256 hash has to be lowercase.
Example:
WIFI Password = 1234567890
SHA256 = c775e7b757ede630cd0aa1113bd102661ab38829ca52a6422ab782862f268646
Er zijn vele wege(n) naar rome .. maar handig is dit niet, vandaar paar post terug al iets van "Rare jongens die developers" ;)

maar denk dat je ook al tot deze conclusie was gekomen, ik vind het teveel omslachtige moeite voor 0 winst

[Voor 6% gewijzigd door vso op 06-03-2023 18:41]

Tja vanalles

• fredski42
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 04-04 22:23
Hi, ik wil een v3 pro plaatsen op de buitendeur van een vakantiehuisje in het buitenland. Ik twijfel een beetje of dit gaat lukken en de foto's laten zien waarom. De cilinder aan de binnenzijde steekt niet uit het schild. Ik zou het schild kunnen verwijderen/veranderen/vervangen, maar liever niet natuurlijk. Denken jullie dat het gaat lukken?

• moppentappers
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 26-05 11:06
Aangezien de cilinder aan de buitenkant uitsteekt, kan je de cilinder niet omdraaien? Cilinders mogen aan de buitenkant sowieso niet uitsteken i.v.m. de bulgaarse methode.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Lijkt me een fout gedimensioneerde cilinder. Kan je hem misschien omdraaien?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• fredski42
fsfikke schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 11:55:
Lijkt me een fout gedimensioneerde cilinder. Kan je hem misschien omdraaien?
Wellicht. Ik ben echter niet ter plaatse, dus kan het niet uitproberen. Wil een Nuki aanschaffen vlak voordat ik er heen ga. Als het niet lukt moet ik hem kunnen terugsturen.

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-05 13:13

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

fredski42 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 11:57:
[...]

Wellicht. Ik ben echter niet ter plaatse, dus kan het niet uitproberen. Wil een Nuki aanschaffen vlak voordat ik er heen ga. Als het niet lukt moet ik hem kunnen terugsturen.
Als omdraaien niet lukt, kun je altijd nog de cilinder vervangen. Met een beetje geluk is het een standaardmaat die je gewoon bij een bouwmarkt kunt halen.

• fredski42
Beekforel schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 12:26:
[...]

Als omdraaien niet lukt, kun je altijd nog de cilinder vervangen. Met een beetje geluk is het een standaardmaat die je gewoon bij een bouwmarkt kunt halen.
Inderdaad. Denk je dat dat kan zonder de deurschilden er af te halen. Zoals je op de fotos ziet zijn die nogal ...eh... "geïntegreerd" met de deur >:)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-05 13:13

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

fredski42 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 12:29:
[...]

Inderdaad. Denk je dat dat kan zonder de deurschilden er af te halen. Zoals je op de fotos ziet zijn die nogal ...eh... "geïntegreerd" met de deur >:)
Ja, de schilden hoeven er niet af. Maar de aan de kant van de dag/nachtschoot moeten de schroeven wel toegankelijk zijn. Er zit 1 schroef in het midden waarmee de cilinder vastzit. Je draait die schroef eruit en moet dan even de sleutel een beetje draaien (vaak een kwartslag) zodat je de cilinter eruit kunt trekken.

Bij nieuwe cilinder zit meestal ook een nieuwe schroef voor het vastzetten, bij dichtgeverfde deuren vaak wel prettig. :)

• Huub-
fredski42 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 11:48:
Hi, ik wil een v3 pro plaatsen op de buitendeur van een vakantiehuisje in het buitenland. Ik twijfel een beetje of dit gaat lukken en de foto's laten zien waarom. De cilinder aan de binnenzijde steekt niet uit het schild. Ik zou het schild kunnen verwijderen/veranderen/vervangen, maar liever niet natuurlijk. Denken jullie dat het gaat lukken?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heeft het cilinder een paniekfunctie of anders gezegd is het een gelijksluitende cilinder?
Je wil natuurlijk het cilinder ook (hybride) kunnen openen met een gewone sleutel.
Mocht dat niet zo zijn raad ik je een nieuwe cilinder aan met paniekfunctie en een knop aan de binnenkant, dan hoef je daar geen extra sleutel voor te offeren.

• fredski42
Huub- schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 13:44:
[...]

Heeft het cilinder een paniekfunctie of anders gezegd is het een gelijksluitende cilinder?
Je wil natuurlijk het cilinder ook (hybride) kunnen openen met een gewone sleutel.
Mocht dat niet zo zijn raad ik je een nieuwe cilinder aan met paniekfunctie en een knop aan de binnenkant, dan hoef je daar geen extra sleutel voor te offeren.
Bedoel je dat je zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant een sleutel er in kunt steken? Dat kan. Als je de sleutel aan de buitenkant draait, dan draait die ook aan de binnenkant. Als je iets anders bedoelt, heb je dan een linkje voor me?

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

fredski42 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 13:57:
[...]

Bedoel je dat je zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant een sleutel er in kunt steken? Dat kan. Als je de sleutel aan de buitenkant draait, dan draait die ook aan de binnenkant. Als je iets anders bedoelt, heb je dan een linkje voor me?
zoeken bij google naar 'paniekfunctie'
Als de sleutel er aan een kant in zit, kan je dan vanaf de andere kant de deur nog open krijgen met een tweede sleutel?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-05 23:34

Rannasha

aka "Species5618"

fredski42 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 13:57:
[...]

Dat is precies wat je nodig hebt. Zonder die functie zou Nuki ook wel werken, maar dan zou het kunnen zijn dat je het slot aan de buitenkant niet meer met de sleutel open kunt maken (omdat de sleutel aan de binnenkant er permanent in zit).

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• Huub-
Rannasha schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:03:
[...]

Dat is precies wat je nodig hebt. Zonder die functie zou Nuki ook wel werken, maar dan zou het kunnen zijn dat je het slot aan de buitenkant niet meer met de sleutel open kunt maken (omdat de sleutel aan de binnenkant er permanent in zit).
Ja en dat is niet handig als bijvoorbeeld de batterij van je Nuki leeg is, dan kun je niet meer binnenkomen…

• cvanatten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 27-05 11:32
fredski42 schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 11:48:
Een Nuki slot werkt met een plastic plaatje waar je het Nuki slot op klikt. In de doos zitten 2 types. De ene is een plaatje voor deuren waar de cilinder niet uitsteekt (montageplaat B). Dan plak je het plaatje op het schild met dubbelzijdig tape. Dat gaat bij jou waarschijnlijk niet lukken ivm de ongelijke vorm van het schild. Het andere plaatje is voor deuren waar de cilinder wel uitsteekt (montageplaat A). Die monteer je dan met de boutjes (die onderdeel zijn van het plastic plaatje) op de cilinder. Dan moet de cilinder tenminste 3 mm verder uitsteken dan het schild (in jouw geval de buitenrand van het schild). Je moet dus een cilinder kopen (met paniekfunctie zoals door anderen al gemeld) die aan de binnenkant voldoende ver uitsteekt en aan de buitenkant juist niet. Je kunt proberen op de gok de juiste cilinder te bestellen maar uiteindelijk denk ik dat je het ter plekke moet meten om de juiste cilinder te kopen.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

vraagje ..

mijn v2 heeft gelazer met de "deursensor" maar werkt voor de rest werkt hij gewoon .. anderen met hetzelfde issue (het is overleefbaar maar irritant)

Tja vanalles

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:31
vso schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 12:04:
vraagje ..

mijn v2 heeft gelazer met de "deursensor" maar werkt voor de rest werkt hij gewoon .. anderen met hetzelfde issue (het is overleefbaar maar irritant)
Ik dacht juist dat de V3 problemen gaf? Met de V2 heb ik nog nooit problemen gehad met de deur sensor.
Wat is precies het probleem?

[Voor 3% gewijzigd door remmuz op 15-03-2023 12:51]

• alexvanniel
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 25-05 11:15
Ik heb geregeld dat Nuki meldt dat er een storing is met de deur sensor. Waar het precies aan ligt weet ik niet. Soms gaat het vanzelf weg, soms moet ik de batterijen uit de Nuki waar de sensor bij hoort uit verwijderen en weer terugplaatsen (een reboot in essentie).

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@remmuz wat @alexvanniel beetje omschrijft / deursensor word niet herkent .. na vele malen calibratie .. F*ck it dan maar zo laten .. (magneetje op het kozijn oid is nooit verschoven)

Tja vanalles

• alexvanniel
vso schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:09:
@remmuz wat @alexvanniel beetje omschrijft / deursensor word niet herkent .. na vele malen calibratie .. F*ck it dan maar zo laten .. (magneetje op het kozijn oid is nooit verschoven)
Heb je al een keer de accu/batterijen uit de Nuki gehaald? Ik heb hier ook een keer last van gehad. Toen heb ik een keer de batterijen uit de Nuki gehaald, na een paar minuten teruggedaan, gewacht tot de Nuki weer klaar was met opstarten en toen in de app de sensor opnieuw gekoppeld/gekalibreerd. Toen deed hij het wel.
Ik krijg een beetje het vermoeden dat de Nuki af en toe zichzelf in de weg zit en zelf een storing door het magnetische veld gooit. Het is ook niet een enorme magneet dus het verbaast me ook niets. Al sje naar de nieuwe sensor kijkt dan hebben we ze de vernieuwing ook niet bepaald subtiel aangepakt. Lomp ding.

• CoachKoos
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 26-05 11:39
Ik heb even een algemene vraag over de NUKI.

Wij hebben een voordeur met driepuntsluiting.
Als we thuis zijn (overdag), is de deur niet vergrendeld (middels deze driepuntsluiting).
Om hem open te doen, moeten we (natuurlijk) het handvat naar beneden doen.

De NUKI werkt dan zo, dat als ik weg ben geweest en weer bij mijn huis aan kom (en de deur is wel of niet vergrendeld) hij op basis van mijn telefoon (BT/GPS) de deur ontgrendelt en ook opent? Of ontgrendeld hij deze alleen?

En als de deur al ontgrendeld is (de vrouw is thuis), dan opent hij hem?

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:28
@CoachKoos Is de meerpuntssluiting sleutelbediend of krukbediend?

My favorite programming language is solder.

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08:31
CoachKoos schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 14:24:

Als we thuis zijn (overdag), is de deur niet vergrendeld (middels deze driepuntsluiting).

De NUKI werkt dan zo, dat als ik weg ben geweest en weer bij mijn huis aan kom (en de deur is wel of niet vergrendeld) hij op basis van mijn telefoon (BT/GPS) de deur ontgrendelt en ook opent? Of ontgrendeld hij deze alleen?

Bij mij opent de deur altijd, ongeacht of die al ontgrendeld is of niet.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

alexvanniel schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 13:17:
[...]

Heb je al een keer de accu/batterijen uit de Nuki gehaald? Ik heb hier ook een keer last van gehad. Toen heb ik een keer de batterijen uit de Nuki gehaald, na een paar minuten teruggedaan, gewacht tot de Nuki weer klaar was met opstarten en toen in de app de sensor opnieuw gekoppeld/gekalibreerd. Toen deed hij het wel.
Ik krijg een beetje het vermoeden dat de Nuki af en toe zichzelf in de weg zit en zelf een storing door het magnetische veld gooit. Het is ook niet een enorme magneet dus het verbaast me ook niets. Al sje naar de nieuwe sensor kijkt dan hebben we ze de vernieuwing ook niet bepaald subtiel aangepakt. Lomp ding.
voor de v2 krijg je de batterij pack erbij .. accu dingus moet je los kopen (neem aan dat je dat weet ;) )

Anyway ik laad om de 2 maanden de accu op en ja in die paar keren dan pak ik weer eens de calibratie (afkoppelen enzv) maar tegenwoordig is die greyed out zelfs.

maar !!
Het is wel een "mug" issue als het goed zou werken zou ik eigenlijk de telefoon moeten "appen" dat de deur niet dicht is .. oid kan ik beter een deur dranger oid eropzetten :)

Tja vanalles

• CoachKoos
Puch-Maxi schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 14:33:
@CoachKoos Is de meerpuntssluiting sleutelbediend of krukbediend?
Het is een sleutelbediende sluiting. Hoef dus niet het handvat omhoog te doen om vergrendeld te krijgen.

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-05 19:33
CoachKoos schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 14:24:

Indien al ontgrendeld doet hij bij mij niks. Indien vergrendeld kan ik ervoor kiezen of ik alleen wil ontgrendelen of ontgrendelen en openen, het is een keus. Maar ik houd er niet van dat hij ook gaat openen als ik toevallig in de buurt ben maar nog niet naar binnen wil, dan waait die deur zo open.

• CoachKoos
Arn0uDz schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 15:33:
[...]

Indien al ontgrendeld doet hij bij mij niks. Indien vergrendeld kan ik ervoor kiezen of ik alleen wil ontgrendelen of ontgrendelen en openen, het is een keus. Maar ik houd er niet van dat hij ook gaat openen als ik toevallig in de buurt ben maar nog niet naar binnen wil, dan waait die deur zo open.
Ok. En hoe "kies" je daar dan voor? Dat kan dan alleen in de app en niet op basis van BT of GPS lijkt mij?

Meest ideale is dat hij open gaat als je aankomt en er zo'n 1 a 2 meter voor staat. Ook al is de deur al ontgrendelt door een andere bewoner die thuis is.

Anders is het wel een prijzige oplossing om de deur avonds automatisch op slot te doen i.p.v. met de sleutel ;)

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-05 19:33
CoachKoos schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 16:04:
[...]

Ok. En hoe "kies" je daar dan voor? Dat kan dan alleen in de app en niet op basis van BT of GPS lijkt mij?

Meest ideale is dat hij open gaat als je aankomt en er zo'n 1 a 2 meter voor staat. Ook al is de deur al ontgrendelt door een andere bewoner die thuis is.

Anders is het wel een prijzige oplossing om de deur avonds automatisch op slot te doen i.p.v. met de sleutel ;)
Dit kan ik inderdaad in de app kiezen en volgens mij ook via Home Assistant kiezen, stel ik doe het op basis van GEO. Maar daar heb ik mij verder niet in verdiept omdat ik alleen maar de ontgrendel optie kies. Het enige wat die dan doet is de sleutel wat verder doordraaien en even vasthouden zodat je een 'UNLATCH' hebt.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@Toppe en voor anderen in MQTT en nuki

ik lees net dat in de beta (ios/android) app dit tzt beschikbaar komt om te kunnen configuren dus wachten totdat ze er mee live gaan.

Tja vanalles

• CoachKoos
Arn0uDz schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 16:09:
[...]

Dit kan ik inderdaad in de app kiezen en volgens mij ook via Home Assistant kiezen, stel ik doe het op basis van GEO. Maar daar heb ik mij verder niet in verdiept omdat ik alleen maar de ontgrendel optie kies. Het enige wat die dan doet is de sleutel wat verder doordraaien en even vasthouden zodat je een 'UNLATCH' hebt.
Ok, thx. Ben er even ingedoken, maar is blijkbaar een instelling die staat bij de "Geavanceerde instellingen". Dan pas kan je de daadwerkelijke acties wat te doen bij binnenkomst Geofence en BT verbinding etc.

• CoachKoos
Ik heb het slot nu een paar weken in gebruik, maar merk toch dat het automatisch openen vaak net iets te lang duurt.

Ik heb het slot ingesteld op een Geoforce van 100m om te ontgrendelen (vaak niet nodig omdat de vrouw al thuis is) en bij verbinding met bluetooth te openen.

Heb nu vaak dat ik voor de deur sta (kom op de fiets aan) en deze nog dicht zit. Dan wacht ik even, maar duurt dan nog (te) lang om open te gaan.

Iemand tips en trucs om dit te versnellen?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:59
Hebben meer mensen de laatste tijd last van een traag reagerende Nuki i.c.m. iOS? Voorheen was het openen van de deur vanuit de app altijd vrijwel instant, de laatste tijd (ik gok een maand of anderhalf) duurt het soms wel 20 seconden voor hij reageert.

Gek genoeg heeft een collega die ook een Nuki heeft precies hetzelfde probleem.

omniscale.nl

• Huub-
Ik herken het ook inderdaad

• Toppe
posttoast schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 16:45:
Hebben meer mensen de laatste tijd last van een traag reagerende Nuki i.c.m. iOS? Voorheen was het openen van de deur vanuit de app altijd vrijwel instant, de laatste tijd (ik gok een maand of anderhalf) duurt het soms wel 20 seconden voor hij reageert.

Ja, zeker herkenbaar

• posttoast
Ok, wel bijzonder. En bijzonder hinderlijk ;)

omniscale.nl

• verzenden
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22:30

Zal niet met Nuki te maken hebben. Hoewel ik zelf een Android gebruiker en onlangs heb geüpdate naar Android 13 ervaar ik ook dergelijke problemen. De locatie wordt niet meer geüpdate als het scherm uit is / app op de achtergrond draait. Allemaal batterij optimalisaties die doorgevoerd worden.Etc. Zal bij iOS ook wel zo zijn.

Ik heb het verholpen door een app te installeren die frequent de locatie polt. En inderdaad dat kost een hoop extra accutijd. Daarnaast een hoop batterij bespaar toeters en bellen uitgezet. Het moet wel een smartphone blijven en doen wat ik wil wanneer ik het wil.

• posttoast
Ik zie eigenlijk niet zo goed wat dit te maken heeft met je locatie pollen. Ik heb het over het openen vanuit de app of de widget, handmatig dus.

De app geeft vaak heel lang “loading” aan bij de status van het slot. Dat was vroeger niet zo.

omniscale.nl

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:01

JB

Cédric roelt!

Hier inmiddels kroost die zelfstandig naar school gaat, waardoor ik een Nuki interessant begin te vinden. Ik heb dit al eens bij een collega gezien en hij is daar ook erg enthousiast over.

Verschil tussen de "normale" versie en de Pro is;

- de prijs
- remote bedienbaar

Klopt dat? Juist die laatste lijkt me wenselijk als ik eea wil checken mbt de deur wel/niet op slot? Of kan dat met de "normale" ook zonder die bridge? Ik heb een Homey en Echo Dots bijvoorbeeld. Homekit lijkt me ook mogelijk (heb _alles_ van Apple thuis) maar nog nooit gebruikt.

Ik heb een 3 punts vrijloop/paniekcylinder, geen klink die omhoog moet en wil het toepassen op onze garagedeur. Is dat plug en play met onderstaande deurbeslag?

Tips zijn zeer welkom!

Mijn boefje is liev!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04:18

Ik heb last van een hopeloos kut werkende Nuki met IOS. En zo'n beetje alles met Siri werkt klote en onbetrouwbaar.

"Hey Siri, ontgrendel de achterdeur".
- "Oke, de achterdeur is vergrendeld" |:( |:( |:(

Soms duurt het inderdaad ook lang of moppert Siri dat mijn slot niet bereikbaar is. Terwijl deze gewoon met de Nuki bridge gekoppeld is aan internet, dus die moet ALTIJD bereikbaar zijn. Via Nuki Web werkt het wel betrouwbaar.

Ook heb ik nu steeds een fout in de Nuki app als ik de firmware wil updaten. 3.5.12 is nu beschikbaar, hij geeft hiervoor ook een melding in de app, maar als ik 'm wil installeren dan zegt hij na 15 of 30% "Firmware transfer failed".

Soms gaat mijn deur niet op slot, ondanks dat auto-lock aan staat. De deur is helemaal dicht, het lampje op de Nuki gaat ook even aan dus hij heeft gedetecteerd dat de deur gesloten is, maar toch gaat het slot er niet op. Wat heb ik daar nu aan? Ik moet er 100% van opaan kunnen dat die deur altijd op slot gaat. Als de sensor het niet zou doen was het nog iets, maar hij voelt gewoon een dichte deur, hij besluit alleen om 'm niet op slot te doen.

Ik was in het begin redelijk te spreken over Nuki (al had ik in eerste instantie een verrotte deursensor, die is echter na een hoop gezeur onder garantie vervangen) maar nu vind ik het een waardeloos ding. Troep. Dure troep.

• Toppe
JB schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 21:08:
Hier inmiddels kroost die zelfstandig naar school gaat, waardoor ik een Nuki interessant begin te vinden. Ik heb dit al eens bij een collega gezien en hij is daar ook erg enthousiast over.

Verschil tussen de "normale" versie en de Pro is;

- de prijs
- remote bedienbaar

Klopt dat? Juist die laatste lijkt me wenselijk als ik eea wil checken mbt de deur wel/niet op slot? Of kan dat met de "normale" ook zonder die bridge? Ik heb een Homey en Echo Dots bijvoorbeeld. Homekit lijkt me ook mogelijk (heb _alles_ van Apple thuis) maar nog nooit gebruikt.

Ik heb een 3 punts vrijloop/paniekcylinder, geen klink die omhoog moet en wil het toepassen op onze garagedeur. Is dat plug en play met onderstaande deurbeslag?

[Afbeelding]

Tips zijn zeer welkom!
Je hebt bij de normale dan een bridge nodig of je moet de pro nemen, die heeft al een ingebouwde bridge (+accu pack ipv batterijen)

Wat ik zelf echt bloed irritant vind van de HomeKit intergratie: zodra je een automatisering aanmaakt ‘iedereen van huis’ dan moet je die zelf nog wel bevestigen via een notificatie.

Daar is wel een work-around voor: een binary schakelaar in homey bijvoorbeeld. HomeKit kan die schakelaar omzetten zodra iedereen van huis is (zonder bevestiging) en dan kan je die schakelaar weer gebruiken als trigger voor je slot want als je hem via een schakelaar laat ‘triggeren’ dan hoef je niet te bevestigen.

• JB

JB

Cédric roelt!

Toppe schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 21:39:
[...]

Je hebt bij de normale dan een bridge nodig of je moet de pro nemen, die heeft al een ingebouwde bridge (+accu pack ipv batterijen)

Wat ik zelf echt bloed irritant vind van de HomeKit intergratie: zodra je een automatisering aanmaakt ‘iedereen van huis’ dan moet je die zelf nog wel bevestigen via een notificatie.

Daar is wel een work-around voor: een binary schakelaar in homey bijvoorbeeld. HomeKit kan die schakelaar omzetten zodra iedereen van huis is (zonder bevestiging) en dan kan je die schakelaar weer gebruiken als trigger voor je slot want als je hem via een schakelaar laat ‘triggeren’ dan hoef je niet te bevestigen.
Dank! Iets zegt me dat de "normale" versie het net niet is mbt mijn doel;

- kunnen checken of eea goed gegaan is op afstand
- corrigeren op afstand

Knutseloplossingen via Alexa/Echo/HomeKit moet ik niet hebben als ik in de ochtend snel wil schakelen bijv.

Mijn boefje is liev!

• Toppe
JB schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 21:47:
[...]

Dank! Iets zegt me dat de "normale" versie het net niet is mbt mijn doel;

- kunnen checken of eea goed gegaan is op afstand
- corrigeren op afstand

Knutseloplossingen via Alexa/Echo/HomeKit moet ik niet hebben als ik in de ochtend snel wil schakelen bijv.
Je maakt toch geen knutseloplossing? Je hersteld alleen een fout die ze bij Apple maken.

• JB

JB

Cédric roelt!

Toppe schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 21:57:
[...]

Je maakt toch geen knutseloplossing? Je hersteld alleen een fout die ze bij Apple maken.
Hmm dus jij zegt dat een normale prima slim te maken valt met eea al in huis?

De battery pack is 49 euro, opzich ook fijn maar batterijen kan net zo goed. Bridge ingebouwd. Lastig.

Afgaande op mijn deurbeslag is het gewoonweg plakken op die plaat? Plaat is 5 cm breed dus niet de 6 cm van Nuki zelf.

Mijn boefje is liev!

• Toppe
JB schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 22:04:
[...]

Hmm dus jij zegt dat een normale prima slim te maken valt met eea al in huis?

De battery pack is 49 euro, opzich ook fijn maar batterijen kan net zo goed. Bridge ingebouwd. Lastig.

Afgaande op mijn deurbeslag is het gewoonweg plakken op die plaat? Plaat is 5 cm breed dus niet de 6 cm van Nuki zelf.
Ik heb ‘m zelf vast zitten met de schroefje en dat werkt prima.

Voor wat jij wilt heb je een bridge nodig. De normale gaat geen MQTT praten dus blijf je afhankelijk van Nuki zelf. De pro heeft al beta software met MQTT ondersteuning.

• JB

JB

Cédric roelt!

Inmiddels paar weken onderweg. Slot nog eens gesmeerd (kan nooit kwaad) en werkt als een trein 8)

Ga de 3 jaar garantie er nog wel bij pakken voor 24,90 euro :)

Mijn boefje is liev!

• iqcgubon
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 26-05 20:10
Toch even een vraag waar ik niet meteen een antwoord op kan vinden.

Onze voordeur heeft geen deurklink. Om de deur te openen moeten we, ook al zit ze niet op slot, de sleutel gebruiken om lichtjes los te draaien en de deur dan een stevig duwtje te geven om te openen.

Kan een Nuki (of een ander merk wat dat betreft) hier mee om?

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-05 07:57
iqcgubon schreef op donderdag 20 april 2023 @ 13:49:
Toch even een vraag waar ik niet meteen een antwoord op kan vinden.

Onze voordeur heeft geen deurklink. Om de deur te openen moeten we, ook al zit ze niet op slot, de sleutel gebruiken om lichtjes los te draaien en de deur dan een stevig duwtje te geven om te openen.

Kan een Nuki (of een ander merk wat dat betreft) hier mee om?
Nuki gebruikt sowieso de deurklink niet om een deur te openen: Nuki zit op de sleutel, en kan dus ook alleen de sleutel gebruiken om de deur te gebruiken.

Klinkt alsof het dus prima werkt. Alleen als ik het goed begrijp, heb je binnen dus ook geen klink? Dat betekent dat je met een Nuki dus de Nuki draairing lichtjes moet draaien, om zo de sleutel te draaien, en daarmee de deur te openen, als je het met de hand doet.

Adhv je uitleg zie ik niks wat een Nuki in de weg zou zitten, dit zou prima werken.

• alexvanniel
thaan schreef op donderdag 20 april 2023 @ 13:53:
[...]

Nuki gebruikt sowieso de deurklink niet om een deur te openen: Nuki zit op de sleutel, en kan dus ook alleen de sleutel gebruiken om de deur te gebruiken.

Klinkt alsof het dus prima werkt. Alleen als ik het goed begrijp, heb je binnen dus ook geen klink? Dat betekent dat je met een Nuki dus de Nuki draairing lichtjes moet draaien, om zo de sleutel te draaien, en daarmee de deur te openen, als je het met de hand doet.

Adhv je uitleg zie ik niks wat een Nuki in de weg zou zitten, dit zou prima werken.
Behalve dan dat stevige duwtje. Dat kan onze vriend de Nuki niet helaas.(of gelukkig).

• mklcln
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:31
Heeft iemand met de Nuki 3 Pro MQTT werkend gekregen.

Binnen de app zit nu de MQTT configuratie maar ik krijg elke keer de melding dat hij hostname niet kan resolven. Wat ik vreemd vindt. Zelf als je IP invult ;x

Tevens binnen HA wel de Nuki-Web nog geconfigureerd.

Iemand tips?
Pagina: 1 ... 4 5 6 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee