Update maart 2025
Sinds de lancering van dit topic is er veel veranderd. De eerdere modellen zijn niet meer verkrijgbaar. Nuki heeft inmiddels de line-up volledig vernieuwd met drie modellen:• Nuki Smart Lock Ultimate
• Nuki Smart Lock Pro (5e generatie)
• Nuki Smart Lock Go
Alle modellen ondersteunen nu bediening op afstand zónder extra hub of bridge:
– De Ultimate en Pro 5e generatie hebben ingebouwde Wi-Fi én Thread
– De Go werkt via Bluetooth en kan optioneel met een Matter add-on gekoppeld worden aan je smart home (Thread)
Dat betekent dat je géén losse bridge meer nodig hebt. Of je nu Apple Home, Google Home, Alexa of Home Assistant gebruikt: je kunt gewoon verbinden via Wi-Fi of Matter-over-Thread, afhankelijk van je voorkeur.
Belangrijkste verschillen:
code:
1
2
3
4
5
| Model | Cilinder nodig? | Connectiviteit | Power Pack | Extra’s ------------- |------------------|--------------------|------------|-------------------------- Ultimate | Ja | Wi-Fi + Thread | Inbegrepen | Sneller, stiller, magneet-sensor Pro 5th Gen | Nee | Wi-Fi + Thread | Inbegrepen | Zelfde specs als Ultimate, maar zonder cilindervervanging Go | Nee | Bluetooth (Matter add-on) | AA of optioneel Power Pack | Goedkoopste optie |
Nieuwe accessoires:
– Keypad 2.0 met vingerafdrukscanner
– Power Pack 2 (USB-C, langere batterijduur)
– WearOS en Apple Watch apps
– Matter add-on voor de Go
Voor wie op zoek is naar een betaalbare instapoptie is er nu de Smart Lock Go, die standaard geen Thread/Matter heeft, maar dat als uitbreiding aanbiedt. Dit instapmodel is wellicht het meest betaalbare slimme slot op dit moment als je alle mogelijkheden meerekent.
De 5e generatie Pro heb ik zelf in bestelling staan. Deze heeft dezelfde specs als de Ultimate, maar werkt met je bestaande slot – geen cilinderwissel nodig zoals bij de ultimate.
De oorspronkelijke post hieronder is deels verouderd, maar blijft staan als historisch overzicht.
---
Nuki, binnen zonder kloppen
Nuki, ooit begonnen als Kickstarter genaamd NoKi (No Key) maar toen dat niet mocht de naam gewijzigd naar NuKi (New Key) is een Oostenrijkse Start-Up die smartlocks maakt.Wat kan Nuki
Kort gezegd: Nuki kan de sleutel in je bestaande slot omdraaien.Dat is eigenlijk alles wat hij doet. Hierdoor kan het dus je deur op slot draaien, van het slot halen en openen.
De software maakt het allemaal slim. Je kunt bijvoorbeeld instellen dat de deur automatisch opent als je thuis komt (dmv geofencing op je mobiel), of de deur op slot draait als je weg gaat, of iedere dag op een bepaald tijdstip.
Oplossing voor niet bestaand probleem?
In mijn situatie is Nuki eigenlijk overbodig. Ik heb er veel gemak van, maar een echt probleem lost het niet op.Het is fijn als je met zware boodschappentassen aan komt lopen en de deur gaat automagisch open.
Het is fijn als mijn dochter weer eens zonder sleutel staat aan te bellen dat ik vanaf mijn mobiel de deur kan openen in mijn kantoor ipv opstaan, 2 trappen af. (Beter opvoeden zou ook een mogelijkheid zijn)
Er zijn echter voldoende situaties te bedenken waar dit een uitkomst kan zijn.
Een voorbeeld: Iemand die thuiszorg nodig heeft kan de thuiszorg toegang geven op zijn/haar telefoon. De hulpverlener kan er dan bepaalde tijden zo naar binnen, maar in de nacht niet. Met een normale sleutel kan zo iemand altijd je huis in.
De schoonmaakster die iedere dinsdag komt kun je toegang geven, en alleen dinsdag van 8 tot 13. Alle overige dagen kan ze niet naar binnen.
Hetzelfde kun je met de schilder, de klusjesman etc.
De controle houden over de toegang tot je huis is dus iets wat echt een pluspunt is van dit smartlock.
Nuki Bridge (verouderd)
De Nuki Bridge was jarenlang nodig voor bediening op afstand. Dat is inmiddels verleden tijd: alle nieuwe modellen (Ultimate, Pro 5e Gen, Go met Matter) kunnen zélf verbinding maken via Wi-Fi of Thread. Je hebt dus geen losse bridge of oude Android-telefoon meer nodig.Nuki Fob
Voor je smartlock kun je ook een sleutelhanger krijgen waarmee je het slot kunt bedienen: de Nuki Fob. In de app kun je instellen wat het slot moet doen bij 1x, 2x en 3x drukken. Bijvoorbeeld: Vergrendelen, ontgrendelen en openen.Update: Inmiddels zijn er naast de Fob ook andere opties zoals:
– De Nuki Keypad 2.0 met vingerafdrukscanner
– De Apple Watch app
– WearOS ondersteuning
– De Smart Lock Go als instapmodel
Tot slot
Ik zal t.z.t. nog eens de layout aanpakken met wat plaatjes, maar voor nu is dit hopelijk een goede update. Vragen, aanvullingen of ervaringen? Drop ze hieronder![ Voor 44% gewijzigd door Philos31 op 30-03-2025 10:58 ]
BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey