Laat ik ook maar eens mijn ervaringen posten
Ik heb sinds +/- 2 maanden een Nuki Ultra. Ik woon in een vrij nieuw (2017) appartementencomplex (huur) en mijn cylinderslot heeft geen noodfunctie (ik heb mijzelf al eens buitengesloten door een sleutel aan de binnenkant van de deur te laten zitten). Ik had dus eigenlijk geen keus - de bestaande cylinder behouden kan niet - om ook nog bij problemen een sleutel te kunnen gebruiken.
Zo'n beetje alles hier is aangesloten op de domotica (homeassistant) en na de voordeurbel werd het tijd voor het slot zelf. Deze praat tegen HA via thread/matter via de SkyConnect USB dongel.
Slot reageert via HA vrijwel altijd in ongeveer 1 seconden (op standaard instellingen wat betreft energiebesparing) en dat vind ik ruim voldoende vlot. Wel ben ik wat minder te spreken over de fysieke knop, deze voelt nogal fragiel aan en geeft slecht feedback. Ook zijn er via thread/matter wat weinig opties exposed aan homeassistant (enkel slot bedienen, ping en accuniveau). Zou mooi zijn als Nuki ook de opties auto lock/ unlock ed via homeassistant over thread/matter exposed.
Tenslotte heb ik al gebruik mogen maken van het RMA proces van Nuki (aka zit ik nu in). Mijn deur is nogal zwaar (overigens niet krom of klemmend oid) en de Nuki is het meest uitstekende deel aan de binnenkant... de rest kan je denk ik wel raden.
Ik heb kunnen ervaren dat, buiten de drukknop, ook de interne uitsparingen waar je het clinderplaatje op vast klikt nogal mager wat betreft sterkte zijn uitgevoerd. En hard ging het niet want er is verder nul schade (zowel niet aan de muur als de rest van de Nuki)
Nu had ik enkele dagen ervoor na wikken en wegen de extended garantie erbij gekocht, dus over het vervangen werd niet moeilijk gedaan. Wel wilden ze (begrijpelijk) veel weten over (de beperkte) schade - zie foto, dat is alles. Maar het gaf mij een beetje het idee dat de klantenservice nog niet veel weet over de mogelijke zwakke punten van dit model. Ze sturen ook een hele nieuwe set op (dus mét nieuwe cylinder...)
Ik moet de nieuwe nog ontvangen, dus ik ben benieuwd of ze inmiddels een HW revisie hebben van de knop en/of montageuitsparingen. Heb inmiddels wel een deurrubber op de muur geschroefd zodat de nieuwe niet meer de muur kan raken.
Wel dus advies voor toekomstige eigenaren om te zorgen dat je slot niet de muur kan aanraken door een deurstopper oid
Tenslotte ben ik nog zoekende naar een handige manier om het slot met zo weinig moeite te openen. Ik zie zelf weinig heil in auto unlock omdat ik vrij strict ben in mijn domoticaparadigma: het moet simpel, betrouwbaar en ook bij uitval van internet/homeassistant/electriciteit/lege telefoon werken. Ik heb afgelopen week een fob gekocht en ik denk dat ik deze ga gebruiken ipv de app.
Ik gebruik voor homeassistant verder nog een aantal antieke gigaset g-tag BLE tags voor aanwezigheidsdectetie. ´t Zou helemaal fantastisch zijn als de Nuki Fob zijn BLE id - net als de gitgaset g-tags - uitstuurd elke x seconden, maar aangezien er daarvoor specifiek nog een featurerequest openstaat bij nuki dev forum vrees ik dat dat niet het geval gaat zijn.
Over het algemeen dus een positieve ervaring tot nu toe. Ook het bijgeleverde MC SKG*** slot is van goede kwaliteit
[
Voor 14% gewijzigd door
kwibox op 29-04-2025 15:15
. Reden: ID en QR code van slot geblured (ook al is ie niet meer ingebruik) ]