Het is een argument dat als een losstaand argument niet sterk genoeg staat om overlast daardoor te moeten accepteren.MikeyMan schreef op zondag 2 februari 2020 @ 14:58:
@incaz Ik probeer echt niet om de discussie te verstoren of af te leiden van waar het over gaat.
Maar wellicht uit ik mij niet goed ofzo. Denk anders een beetje met me mee. Serieuze oproep; even advocaat van de duivel zeg maar...
- Iets leuk vinden of er waarde aan hechten is geen argument om iets niet te verbieden
Het is een vloeibaar argument en blijkbaar begint de meerderheid het niet meer leuk genoeg te vinden om de overlast te blijven accepteren.
Ja, vrij logisch toch? Niet mijn bedoeling om een heel semantische discussie te gaan ontketenen, maar er zijn zat wetten en richtlijnen te vinden die gebaseerd zijn op overlast. (bijv. geluidsproductie, stankoverlast, dumpen van drugs)- Dat iets overlast geeft is wel voldoende om iets te verbieden
Die vrijheid hebben ze i.i.g. wel.- De tegenstanders van een verbod moeten maar iets anders gaan doen
Wees creatief en bedenk een nieuwe traditie voor jou en je groep mensen waarmee je omgaat.
Bordspellen, wandelen, karaoke (mits niet al te luidruchtig), meditatie, boek lezen, gamen, film kijken, dieren kijken, vrijwilligerswerk, goed gesprek, doe-het-zelven, tuinieren, zeilen, ...- volgens mij (maar correct me if i’m wrong) is er weinig vrijetijdsbesteding wat geen overlast geeft
In een continu veranderende wereld (en op rap tempo ook) gaan conservatieve houdingen het zwaar hebben. Wijzigingen afhouden om bijv. een traditie te behouden heeft als risico dat de traditie kan verdwijnen.Ik heb er serieus moeite mee dat door de manier van argumenteren en het af blijven bakenen van delen van een discussie het ‘tegen’ kamp al bij voorbaat de overhand heeft. Of het nu de vuurwerk discussie of zwarte piet is.
En dat terwijl de link tussen oorzaak en gevolg op zijn best indirect is.
Mijns inziens kan je het beste ervoor zorgen dat de tradities (met nemen van kleine stapjes) mee gaan met de tijd.
Misschien helpt het ook (met risico van whataboutisme) om naar tradities te kijken die iets verder van je af staan, zoals het Kallemooifeest. Dan vertrek je wat meer uit een neutraler standpunt en kan je beter inleven in de standpunten van beide kanten.
“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice