Klopt, maar we hebben in die zin 4 soorten landen:prijk schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 11:46:
[...]
Niets wijst erop dat jouw apocalyptische scenario uit zal komen. Beetje realiteitszin kan geen kwaad..
En de totale economische instorting die volgt als je de hele maatschappij wekenlang platgooit, kun je echt niet met overheidssteun oplossen.
1. Landen preventief in lockdown (dus grenzen sluiten en voorkomen dat er besmettingen binnenkomen), zoals Singapore, Taiwan waar 't tot nu toe mee lijkt te vallen
2. Landen reactief in lockdown, zoals China - daar lijkt 't nu onder controle na 7 weken Wuhan volledig afgesloten te hebben - en Italië, waar 't nu nog oploopt, omdat die lockdown er pas net is
3. Landen nog niet/ zeer beperkt in lockdown, zoals NL, Spanje, Frankrijk, VS, waar de aantallen tot nu toe nog steeds sneller op lijken te lopen
4. Landen die uberhaupt niet in lockdown gaan en 't virus z'n gang laten gaan (mijn scenario), deze hebben we nog niet, dus 't is enigszins gokken, maar statistisch nemen in alle landen die niet in lockdown zitten de gevallen tussen de 20% en 50% per dag toe. Op basis van die 20% is over 58,5 dag iedereen ziek in Nederland. Uiteraard werkt 't niet zo, maar 't percentage is denk ik ook hoger in 't begin bij te weinig doen, als ik de huidige percentuele toename zie
En ik snap volledig 't dillema van de regering, je zoekt een balans tussen economische schade en gezondheidsschade, want te veel of te weinig doen brengt uiteindelijk aan beiden, helemaal op de wat langere termijn, meer schade toe dan 't juiste doen. Want het is verweven met elkaar.