Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• rik86
  • Registratie: januari 2006
  • Nu online
prijk schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 11:46:
[...]

Niets wijst erop dat jouw apocalyptische scenario uit zal komen. Beetje realiteitszin kan geen kwaad..
En de totale economische instorting die volgt als je de hele maatschappij wekenlang platgooit, kun je echt niet met overheidssteun oplossen.
Klopt, maar we hebben in die zin 4 soorten landen:
1. Landen preventief in lockdown (dus grenzen sluiten en voorkomen dat er besmettingen binnenkomen), zoals Singapore, Taiwan waar 't tot nu toe mee lijkt te vallen
2. Landen reactief in lockdown, zoals China - daar lijkt 't nu onder controle na 7 weken Wuhan volledig afgesloten te hebben - en Italië, waar 't nu nog oploopt, omdat die lockdown er pas net is
3. Landen nog niet/ zeer beperkt in lockdown, zoals NL, Spanje, Frankrijk, VS, waar de aantallen tot nu toe nog steeds sneller op lijken te lopen
4. Landen die uberhaupt niet in lockdown gaan en 't virus z'n gang laten gaan (mijn scenario), deze hebben we nog niet, dus 't is enigszins gokken, maar statistisch nemen in alle landen die niet in lockdown zitten de gevallen tussen de 20% en 50% per dag toe. Op basis van die 20% is over 58,5 dag iedereen ziek in Nederland. Uiteraard werkt 't niet zo, maar 't percentage is denk ik ook hoger in 't begin bij te weinig doen, als ik de huidige percentuele toename zie

En ik snap volledig 't dillema van de regering, je zoekt een balans tussen economische schade en gezondheidsschade, want te veel of te weinig doen brengt uiteindelijk aan beiden, helemaal op de wat langere termijn, meer schade toe dan 't juiste doen. Want het is verweven met elkaar.

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mooie bloemlezing van wat reacties van Amerikanen op het reisverbod:

https://www.nu.nl/coronav...s-van-mijn-kleinzoon.html

Dit lijkt me precies de reden dat er stap voor stap wordt opgeschaald in de communicatie in NL, in tegenstelling tot Trump die van de een op de andere dag omslaat als een blad aan een boom. Wennen aan de boodschap en een volgende stap zetten zal de maatregelen bij het publiek beter laten landen.

Ben wel benieuwd hoe dat met mijn ouders gaat.
Ze wonen in de VS, mijn vader is daar nu nog.
Moeder is afgelopen maandag terug gekomen.
Mijn vader zou volgende week deze kant op komen, maar mag dit misschien niet.
En zo wel; mag ie wellicht niet terug.

Hebben hier wel een woning nog, maar de meeste spullen zijn natuurlijk in de VS.
Heb ze liever hier dan in de VS als ik eerlijk ben.

• baronruud
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 11:19
hoevenpe schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 12:04:
[...]

Wil je de ziekte indammen of niet?
Denemarken, Oostenrijk en Slovenië doen precies hetzelfde...
Huh wat?! Oostenrijk ligt alles plat? Bron aub

• Stoney3K
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 09:00

Stoney3K

Flatsehats!

rik86 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 12:10:
[...]

4. Landen die uberhaupt niet in lockdown gaan en 't virus z'n gang laten gaan (mijn scenario), deze hebben we nog niet, dus 't is enigszins gokken.
Iran. Waar de regering ervan overtuigd is dat Allah het wel op gaat lossen. Daar is het compleet de pan uit gerezen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Dennisdn
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 12:00
PWM schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 12:09:
[...]

Mensen in loondienst zitten goed, de lokale ZZP-er heeft geen salaris meer.
Dat is het ondernemersrisico van een ZZP'er.
Dezelfde ZZP'ers die vaak anderen uitlachen: "Je bent gek dat je in loondienst werkt, ik verdien nu 2x zoveel".

• R.van.M
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 10:47
Stoney3K schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 12:13:
[...]

Iran. Waar de regering ervan overtuigd is dat Allah het wel op gaat lossen. Daar is het compleet de pan uit gerezen.
Ik was ook Iran aan het typen, maar dat land ligt al min of meer in isolatie, dus situatie 2, maar niet vanwege corona :)

• PWM
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Dennisdn schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 12:15:
[...]

Dezelfde ZZP'ers die vaak anderen uitlachen: "Je bent gek dat je in loondienst werkt, ik verdien nu 2x zoveel".
Heb het meer over de gedwongen ZZP-ers. De barman/vrouw, serveerster, schoonmakers, etc.

• Adlermann
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 10:37
[...]

Ja en dan moeten ze netjes gespaard hebben. Geen medelijden als ze dat idd niet hebben. Ondernemen is ondernemen :)

Alleen wel sneu voor de onderkant van de gedwongen zzp-markt. Misschien dat daar een oplossing voor komt.

Misschien kunnen we deze crisis ook weleens gebruiken om onze maatschappij iets anders in te richten, met name ook richting klimaatdingen (meer thuiswerken), wat meer betere hygiene, en een beter vangnet voor de onderkant van de gedwongen zzp-ers.

Mijn observaties over het onderwijs gaan vooral over HBO, dan WO. De rest zal ik dan expliciet benoemen als ik dat bedoel :)

• TIGER1125
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 10:34
baronruud schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 12:13:
[...]

In Denemarken en Oostenrijk worden alle scholen gesloten. Eerder hadden bijvoorbeeld ook Albanië en Oekraïne hetzelfde besloten.
Oostenrijk en Denemarken sluiten scholen
Denemarken sluit de komende dagen alle openbare scholen, kinderdagverblijven en andere onderwijsinstellingen. Dat heeft premier Frederiksen bekendgemaakt. Daarnaast worden alle ambtenaren die geen functies van vitaal belang uitoefenen, naar huis gestuurd. Evenementen met meer dan 100 personen mogen niet doorgaan.

Ook Oostenrijk gaat de scholen sluiten. De scholen blijven dicht tot de paasvakantie komende maand. Kinderen tot 14 jaar worden wel op school opgevangen als ze thuis niet terecht kunnen. De regering wil voorkomen dat ze door grootouders worden opgevangen. Ouderen lopen een groter risico op ernstige gevolgen van het virus. Ook Oostenrijk gaat bijeenkomsten met meer dan 100 mensen verbieden.

Enkele andere landen zoals Albanië en Oekraïne hebben de scholen al eerder gesloten.
https://nos.nl/liveblog/2...thijs-de-ligt-besmet.html

Grens is naar ik meen vooralsnog alleen met Italië dicht, dat heeft Zwitserland ook al gedaan op een aantal plaatsen en Slovenië heeft controles ingesteld en een aantal overgangen gesloten in tegenstelling tot het eerdere bericht dat zijn ook de grens met Italië zouden sluiten.

[Voor 9% gewijzigd door TIGER1125 op 12-03-2020 12:20]

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

[...]
Dat zijn zeker dezelfde ZZP'ers die een bodemprijs vragen omdat ze geen buffer op willen bouwen en het dus verzieken voor de ZZP'ers die wel een prijs vragen waarin alle kosten zijn meegenomen. :X

• bvbal79
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 11-07 17:49
PWM schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 12:09:
[...]

Mijn HQ staat in Denemarken. Zowel in Kopenhagen als in Noord-Jutland. En ja, het ligt daar wel plat. Kantoren zijn grootdeels gesloten in Aalborg. Mensen werken thuis, maar de infra kan het niet helemaal aan, waardoor internet slecht werkt. Blijkbaar niet ingericht op alle thuiswerkers.

Scholen zijn dicht, bars zijn gesloten en restaurants zijn nog voor de helft open. Mensen in loondienst zitten goed, de lokale ZZP-er heeft geen salaris meer. Ja, het ligt plat.
Ik vind dit nogal kort door de bocht....

• roffeltjes
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 13-07 00:35
hoevenpe schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 12:01:
Op het liveblog van de NOS:

[...]

De sector vraagt er nu zelf om.
Dit is het moment dat we inderdaad dan maar alles dicht moeten gooien.

- Thuis werken (doe ik al een week ivm. verkouden gezin, nee we hebben geen C) => Met videobellen kan je trouwen prima vergaderen mits 2-4 personen.
- Inkomensteun MKB En ZZP!

Openbaar:

- Evenmenten cancelen.
- Kroegen en sportverenigingen dichtgooien.

Scholen
- Lessen op afstand => Uitdaging van jewelste voor Basisscholen en Middelbaar onderwijs. => Beleidsuitspraak over opschorten van school voor 30 dagen of langer (CITO, eindexamens, afstudeerders, college kosten etc).
- Evenementen cancelen.

Huisartsenposten:

- Zoveel mogelijk tele-consult.

Ziekenhuizen:
- Niet spoedeisende ingrepen stoppen
- Corona ziekenhuizen aanwijzen.
- Geboorte ziekenhuizen aanwijzen.
- Trauma ziekenhuizen aanwijzen.

ETC.

Dit wordt echt wel even een dingetje, want over een maand zijn we hier nog niet doorheen, tenzij Europa het onder controle krijgt is het dweilen met de kraan open.

• Dennisdn
PWM schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 12:16:
[...]

Heb het meer over de gedwongen ZZP-ers. De barman/vrouw, serveerster, schoonmakers, etc.
Geen enkele ZZP'er is gedwongen. Zij kunnen er altijd voor kiezen dan maar ergens anders in loondienst te gaan of desnoods een ander vak uit te oefenen. Voorbeeld: mijn eigen vaste pakketbezorger. Die moest van PostNL ZZP'er worden. Heeft er toen maar voor gekozen bij DHL in loondienst te gaan voor iets minder opbrengst maar ook minder risico's.

[Voor 4% gewijzigd door Dennisdn op 12-03-2020 12:18]

• zacht
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 07:47
R.van.M schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 12:08:
[...]

De dienstplicht is volgens mij nooit afgeschaft, alleen opgeschort (tenminste dat stond in de brief die ik kreeg toen ik 18 werd, heeel veel jaar geleden :D)
De opkomstplicht is opgeschort. De dienstplicht bestaat nog steeds, en sinds 1 januari van dit jaar geldt dit ook voor vrouwen.
Dus de kans bestaat dat er het een en ander opgeroepen gaat worden mocht dit nodig zijn.

Bron:
https://www.rijksoverheid...siepersoneel/dienstplicht

Eventueel kunnen dus bijvoorbeeld werkelozen, zzp-ers zonder werk etcetera opgeroepen worden om man/vrouw-kracht te leveren.

[Voor 17% gewijzigd door zacht op 12-03-2020 12:22]

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Dennisdn schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 12:18:
[...]

Geen enkele ZZP'er is gedwongen. Zij kunnen er altijd voor kiezen dan maar ergens anders in loondienst te gaan of desnoods een ander vak uit te oefenen. Voorbeeld: mijn eigen vaste pakketbezorger. Die moest van PostNL ZZP'er worden. Heeft er toen maar voor gekozen bij DHL in loondienst te gaan voor iets minder opbrengst maar ook minder risico's.
Ik ben ook eens benieuwd wat de gevolgen zijn voor de bijstanders die nu in de Participatiewet zitten en dus als gevolg van coronavirus hun 'werkplek' niet in kunnen vullen. Ben benieuwd hoe de sociale dienst daar op gaat reageren. |:(

• XWB
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

Hopelijk hebben die mensen dan een flinke buffer opgebouwd.

It takes two fools to argue.

• PWM
  • Niet online
bvbal79 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 12:17:
[...]

Ik vind dit nogal kort door de bocht....
Dank voor het inzicht en de onderbouwing :?

• daan!
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 13-07 00:22
XWB schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 11:35:
Nederland kan helemaal geen grenzen sluiten, daar hebben we geen materieel en mankracht voor.
HaterFrame schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 11:55:
Waar een wil is is een weg, defensie incl reservisten, politie, kmar, douane...
Al zou je het kunnen, het is geen effectieve maatregel.
Het virus is hier al en verspreid zich onder de bevolking.
Dan heeft het sluiten van de grenzen geen zin.
Volgens mij hebben we deze discussie al gehad hier?

• bvbal79
Ik begrijp het niet zo goed( maar dat zal mijn probleem wel zijn). Tuurlijk zal het economisch een strop worden, tuurlijk zullen bepaalde groepen eronder leiden. Maar het lijkt niet niet onoplosbaar voor de toekomst. We hebben zelfs reserve in onze staatkast en ik wil ook wel extra bijdragen om de ecomonie te herstellen.

Echter nu niet de juiste beslissing nemen om dit kleine RNA strengtje van 30.000 baseparen de mond te snoeren kan irreversibele gevolgen hebben...Je wil niet dat het zorgstelsel op zijn gat gaat en je voor de deur van een ziekenhuis ligt te janken of je dierbare wel of niet opgenomen mag of kan worden.

• Dennisdn
XWB schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 12:21:
[...]

Hopelijk hebben die mensen dan een flinke buffer opgebouwd.
Een heel groot deel van de ZZP'ers regelt geeneens verzekering en valt daarnaast al om zodra de eerste belastingaanslag binnenkomt omdat ze waren vergeten dat ze dat nu ook zelf moeten regelen. Dus ik verwacht wel een maatschappelijk probleem.

• bvbal79
PWM schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 12:22:
[...]

Dank voor het inzicht en de onderbouwing :?
Dennisdn schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 12:25:
[...]

Een heel groot deel van de ZZP'ers regelt geeneens verzekering en valt daarnaast al om zodra de eerste belastingaanslag binnenkomt omdat ze waren vergeten dat ze dat nu ook zelf moeten regelen. Dus ik verwacht wel een maatschappelijk probleem.
Ligt het zorgsysteem in Denemarken ook plat? Zie hierboven mijn beweegredenen om het onderscheid te maken tussen wat ik essentieel vind voor de maatschappij om tot het begrip alles plat te komen

[Voor 34% gewijzigd door bvbal79 op 12-03-2020 12:26]

• psychodude
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 12-07 15:16
R.van.M schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 11:32:
[...]

My 2 cents;

- Las alle (grote) evenementen af
- Verzoek iedereen om zo veel mogelijk thuis te werken en grote groepen vermijden
- Iedereen die lichte koorts heeft verplicht thuis blijven.
- Iedereen die koorts heeft en hoest moet getest worden
'lichte koorts' is niet echt een ding. Koorts is koorts, ik zou daar geen onderscheid in maken. Koorts wordt wel schreinender indien de temperatuur oploopt. Maar voor wat betreft de beslisvorming verdacht voor of niet, zou je daar geen onderscheid in moeten maken.

Iedereen met koorts en hoesten testen is overigens ook niet iets dat echt noodzakelijk hoeft te zijn. Indien je als stelregel neemt dat men met koorts + hoesten op basis van deze symptomatologie besmet is, dan is in vele situaties daar namelijk prima beleid op af te stemmen. Zelf-quarantine, niet op werk, etc. Pas zodra deze mensen bijv. een opname in het ziekenhuis nodig hebben is er een ware reden tot testen.

Naarmate dat de aantallen toenemen, neemt de a priori kans op positieve testuitslag namelijk ook toe, en zal testen er op een gegeven moment eigenlijk alleen nog maar op gericht zijn dat er geen sprake is van SARS-CoV-2 infectie. En dat is enkel en alleen relevant indien het ook daadwerkelijk andere beleidsconsequenties zal hebben.

Vele grote evenementen worden al afgelast, vanuit de maatschappij zelf. En ik denk dat dat een juiste handelswijze is om dit via de maatschappij in grote mate te laten verlopen, het uit namelijk een breed draagvlak voor de huidige problematiek. En een dusdanige maatschappelijke betrokkenheid verplicht mensen ook veel meer om actief hun eigen bijdrage te leveren aan het afremmen van verspreiding. De overheid hoeft dan eigenlijk alleen nog maar kleine extra duwtjes te geven om het een en ander te sturen.

• LuckyLuke
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 12:40

LuckyLuke

Schiet sneller dan ..nevermind

In China gaat het nu zo als ik lees de betere kant weer langzaam op. Hopelijk trekt dit door naar iedereen en schiet niet iedereen in paniek. RIVM rustig volgen en vooral geen paniek veroorzaken of laten blijken lijkt mij voor iedereen het beste. Er zijn al teveel slachtoffers gevallen.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• GrooV
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 12:41
bvbal79 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 12:24:
Ik begrijp het niet zo goed( maar dat zal mijn probleem wel zijn). Tuurlijk zal het economisch een strop worden, tuurlijk zullen bepaalde groepen eronder leiden. Maar het lijkt niet niet onoplosbaar voor de toekomst. We hebben zelfs reserve in onze staatkast en ik wil ook wel extra bijdragen om de ecomonie te herstellen.

Echter nu niet de juiste beslissing nemen om dit kleine RNA strengtje van 30.000 baseparen de mond te snoeren kan irreversibele gevolgen hebben...Je wil niet dat het zorgstelsel op zijn gat gaat en je voor de deur van een ziekenhuis ligt te janken of je dierbare wel of niet opgenomen mag of kan worden.
We zijn nu 2 weken verder en het zorgstelsel ligt nog steeds niet op zijn gat door het virus. Het enige wat verlammend heeft gewerkt is het RIVM dat zegt dat iedereen met verkoudheid ook maar thuis moet blijven

De eerste patiënten zijn inmiddels al beter

• renegrunn
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 12:15
Spaanse voetbal competitie is stilgelegd en ook Real Madrid in quarantaine voor 2 weken. Daarmee dus ook de 1/8e finale in de champions league van de baan...

https://www.telegraaf.nl/...eal-madrid-in-quarantaine

• LuckyLuke
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 12:40

LuckyLuke

Schiet sneller dan ..nevermind

GrooV schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 12:27:
[...]

We zijn nu 2 weken verder en het zorgstelsel ligt nog steeds niet op zijn gat door het virus. Het enige wat verlammend heeft gewerkt is het RIVM dat zegt dat iedereen met verkoudheid ook maar thuis moet blijven

Precies. Laten we met z'n allen gewoon de regelementen opvolgen , het zonnetje komt meer door, laten we proberen positief te blijven.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• R.van.M
bvbal79 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 12:25:
[...]

[...]

Ligt het zorgsysteem in Denemarken ook plat? Zie hierboven mijn beweegredenen om het onderscheid te maken tussen wat ik essentieel vind voor de maatschappij om tot het begrip alles plat te komen
Nee;
Among the new cases was one patient admitted to hospital, bringing the total to seven [hospitalized]
bron: Wikipedia: 2020 coronavirus pandemic in Denmark

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

LuckyLuke schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 12:27:
[...]

Precies. Laten we met z'n allen gewoon de regelementen opvolgen , het zonnetje komt meer door, laten we proberen positief te blijven.
Voorlopig zie ik de huidige maatregelen nog als "vervelend" maar niet als drastisch of maatschappij-ontwrichtend.

• bvbal79
[...]

Dus als we zo doorgaan vind jij dat het zorgstelsel niet op zijn gat gaat....

Het dit soort kleine dingen zijn het begin:

https://www.omroepbrabant...nderen-uit-om-coronavirus

• anandus
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
[...]

We zijn nu 2 weken verder en het zorgstelsel ligt nog steeds niet op zijn gat door het virus.
Dat was in Italië na twee weken ook niet het geval ;)

"Anti-intellectualism has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that 'my ignorance is just as good as your knowledge.'" -Isaac Asimov

• HaterFrame
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 11:04

HaterFrame

Well... Poo came out!

daan! schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 12:22:
[...]

[...]

Al zou je het kunnen, het is geen effectieve maatregel.
Het virus is hier al en verspreid zich onder de bevolking.
Dan heeft het sluiten van de grenzen geen zin.
Volgens mij hebben we deze discussie al gehad hier?
Ben ik het deels mee eens, echter ondanks dat het hier al is wil je voorkomen dat:
Mensen in reizen die mogelijk besmet zijn, dit om ons zorgstelsel niet nog verder te belasten of nieuwe infectie haarden te creëren op plekken waar het nog niet is.
Mensen uit reizen die mogelijk besmet zijn, dit om te voorkomen dat je Europa verder besmet. Hierin vind ik dat landen een verantwoordelijkheid hebben tegenover andere landen.

Maar goed, het zal wel niet gaan gebeuren.

I am the great Cornholio!

• -tom-562
  • Registratie: juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

roffeltjes schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 12:17:
[...]

Dit is het moment dat we inderdaad dan maar alles dicht moeten gooien.

- Thuis werken (doe ik al een week ivm. verkouden gezin, nee we hebben geen C) => Met videobellen kan je trouwen prima vergaderen mits 2-4 personen.
- Inkomensteun MKB En ZZP!

Openbaar:

- Evenmenten cancelen.
- Kroegen en sportverenigingen dichtgooien.

Scholen
- Lessen op afstand => Uitdaging van jewelste voor Basisscholen en Middelbaar onderwijs. => Beleidsuitspraak over opschorten van school voor 30 dagen of langer (CITO, eindexamens, afstudeerders, college kosten etc).
- Evenementen cancelen.

Huisartsenposten:

- Zoveel mogelijk tele-consult.

Ziekenhuizen:

ETC.

Dit wordt echt wel even een dingetje, want over een maand zijn we hier nog niet doorheen, tenzij Europa het onder controle krijgt is het dweilen met de kraan open.
Hoe zie je dit voor je voor degene die dat niet kunnen (laat maar zeggen 75% van de Nederlandse bevolking)

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

• bvbal79
R.van.M schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 12:28:
[...]

Nee;
Among the new cases was one patient admitted to hospital, bringing the total to seven [hospitalized]
bron: Wikipedia: 2020 coronavirus pandemic in Denmark
Daarom, Denemarken is bezig met het afvlakken van de curve en onder de risciogrens te blijven zodat ze geen situatie als in Italie krijgen.
Voor jullie is het misschien ver van je bed show, maar ik heb nu meerdere collega artsen in Italie gesproken en het is echt niet fijn daar....

• anandus
  • Niet online
LuckyLuke schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 12:26:
In China gaat het nu zo als ik lees de betere kant weer langzaam op. Hopelijk trekt dit door naar iedereen [...]
Je weet dat niet iedereen dezelfde maatregelen heeft getroffen als China?
Een aantal Aziatische landen (Z-Korea, etc), maar hier in Europa niet.
Dus ik zou geen vergelijking tussen Europa en China qua verloop durven trekken.

"Anti-intellectualism has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that 'my ignorance is just as good as your knowledge.'" -Isaac Asimov

• Tjebakka
  • Registratie: juli 2007
  • Nu online

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

-tom-562 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 12:30:
[...]

Hoe zie je dit voor je voor degene die dat niet kunnen (laat maar zeggen 75% van de Nederlandse bevolking)
Als iedereen ziek is kan het ook ;)

If it aint fixed, it's broken.

• R.van.M
[...]

Logisch, want de patienten die zwaarde symptomen krijgen (de 20% die ziekenhuis opname nodig heeft) krijgt dat pas na 1 week.
Vervolgens wordt de ziekte progressief erger waarbij ongeveer de helft van deze patienten een IC opname nodig heeft

bron: https://www.who.int/docs/...covid-19-final-report.pdf

• arsimo
  • Registratie: oktober 2004
  • Nu online
Ben vast niet de eerste die deze variant hier post, maar just in case:

Mijn zus - ere wie ere toekomt - kwam ineens met dit. Hmm, nog niet eens zo gek idee:

"Waarom draaien we het niet om? Alle oudjes en mensen met zwakke of kwetsbare gezondheid blijven binnen en worden verzorgd/ondersteund door mannen en vrouwen in witte pakken. De rest gaat gewoon door en ziekt uit als corona toeslaat. Veel praktischer."

Uiteraard tegelijkertijd zoveel mogelijk remmen van de besmettingen om spreiding in de tijd te bevorderen, maar een aanpak als bovenstaande zou veel minder ontwrichtend zijn.

• roffeltjes
-tom-562 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 12:30:
[...]

Dat gaan we allemaal nu uitvinden. We gaan het als natie echt wel overleven.

Sluiten van de scholen gaat gewoon gebeuren. Dat is geen reversal van mijn eerdere standpunt, maar een constatering dat we nu echt het zwaarste geschut van stal moeten halen.

Maar zoals gezegd: alleen sluiten van scholen is krankjorum, dit soort dingen doe je alleen als je het hele sociale leven gaat platleggen (anders heeft het weinig effect). En dat moment is imho nu (bijna) gekomen. Draagvlak is er nu ook wel.

• Dennisdn
Intussen heeft McLaren zich teruggetrokken uit de race omdat meerdere teamleden besmet zijn.
Dus de race zal zondag ook wel niet doorgaan. Dat is vooraf aangekondigd als één team niet mee zou kunnen doen.

[Voor 19% gewijzigd door Dennisdn op 12-03-2020 12:39]

• demo31051987
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 11:19

demo31051987

a.k.a. Extigo

Dennisdn schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 12:39:
Intussen heeft McLaren zich teruggetrokken uit de race omdat meerdere teamleden besmet zijn.
Dus de race zal zondag ook wel niet doorgaan. Dat is vooraf aangekondigd als één team niet mee zou kunnen doen.
1 teamlid:
https://www.mclaren.com/r...-1-australian-grand-prix/

Steam

• The Killer
  • Registratie: april 2004
  • Niet online
No shit Sherlock. :+ Heb je er mosterd bij?

Eén lid overigens.

• Rannasha
  • Laatst online: 08:59

Rannasha

aka "Species5618"

Lewis Hamilton had eerder al gezegd dat hij het erg vreemd vond dat de race nog door zou gaan. Dus het zou me niets verbazen als er vanuit de coureurs flinke druk komt om de boel af te blazen.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• Henkie_NtA
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 11:45

Regeringen zitten nu ook in een catch 22 situatie. Te weinig doen en ze worden er op afgerekend, te veel doen en ze worden er op afgerekend. Je kan de klok erop gelijk zetten dat de thiery baudets van deze wereld wat er ook gebeurt in hun voordeel zullen draaien.
Maar goed, daar je zit ook wel voor in de regering om dit soort beslissingen te nemen, dat is wel part of the job.

Oh en het is ssRNA, dus geen baseparen.

• anandus
  • Niet online
arsimo schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 12:35:

Mijn zus - ere wie ere toekomt - kwam ineens met dit. Hmm, nog niet eens zo gek idee:

"Waarom draaien we het niet om? Alle oudjes en mensen met zwakke of kwetsbare gezondheid blijven binnen en worden verzorgd/ondersteund door mannen en vrouwen in witte pakken. De rest gaat gewoon door en ziekt uit als corona toeslaat. Veel praktischer."

Uiteraard tegelijkertijd zoveel mogelijk remmen van de besmettingen om spreiding in de tijd te bevorderen, maar een aanpak als bovenstaande zou veel minder ontwrichtend zijn.
Maar waar haal je de mannen, vrouwen en pakken vandaan die dat moeten doen?
En dan nog is het geen garantie dat het verspreid.

Kijk, bij de ergste gevallen, bijv mensen die niet meer thuis wonen, zou het mogelijk zijn, maar een hoop 60-plussers (of ik weer niet waar je de grens wil trekken?) die wonen gewoon thuis, werken vaak nog, hebben een gezin, etc.
Idem voor veel mensen met hartklachten, (ex-)kankerpatiënten, etc

• Standeman
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 12:05

Standeman

Moderator Witgoed

Prutser 1e klasse

Dat staat allang in de draaiboeken, alleen zijn we nog niet zo ver. Dat gaat pas gebeuren bij een bepaalde % geïnfecteerden. Ik kan er alleen geen bron van vinden.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• psychodude
roffeltjes schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 12:17:
[...]

Ziekenhuizen:
Corona ziekenhuizen aanwijzen is niet iets dat ik zou aanbevelen. Verspreid over de diverse ziekenhuizen hebben we namelijk binnen Nederland een veel grotere capaciteit aan medium care en IC zorg dan binnen een kleine selectie van ziekenhuizen. Wat je binnen ziekenhuizen wel zo veel mogelijk wilt is clustering van de corona verdachte patiënten, maar in mijn eigen centrum als waar ik contacten mee heb gebeurd dit ook wel.

Traumacentra hebben we al, en deze coronavrije ziekenhuizen maken lijkt mij niet wenselijk gezien deze centra vaak juist de grotere ziekenhuizen zijn met tevens meer IC en medium care capaciteit.

Electieve ingrepen stoppen kan ik inkomen, hoewel ik daarin wel belangrijk vind om een schifting te maken in wat je er als eerst uitgooid. Sommige electieve ingrepen kunnen namelijk echt wachten. Maar uitstel van vele oncologische ingrepen, afhankelijk van de duur van uitstel, betekend gewoonweg het kans op ontwikkelen van uitzaaingen en derhalve het betreden van een ander ziektestadium waarbij van curatie in sommige gevallen per definitie niet langer sprake meer is van een mogelijkheid. Dan ga je mogelijk wel niet dood aan het coronavirus, maar is je eigen levensverwachting potentieel wel beduidend ingekort t.o.v. wat het mogelijk geweest zou kunnen zijn.

Wel verwacht ik dat veel reguliere poliklinische follow-up er op korte termijn zoveel mogelijk mee zal gaan stoppen tot nader order.
Tjebakka schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 12:31:
[...]
Als iedereen ziek is kan het ook ;)
Er zijn toch echt beroepen waarbij thuiswerken geen optie is :9. En hoewel je natuurlijk prima kunt verdedigen dat mensen binnen commerciële sectoren zoveel mogelijk thuis kunnen werken dan wel dat de overheid via WW de mogelijkheid bied dat deze mensen tijdelijk niet werken, zijn er grote aantallen medewerkers bijv. binnen de gezondheidszorg, politie, brandweer die niet thuis kunnen werken. Zijn er ook meer technische beroepsgroepen waarbij herstelwerkzaamheden op locatie niet altijd uitgesteld kunnen worden en ook niet vanuit huis uitvoerbaar zijn.

Mijn zus - ere wie er toekomt - kwam ineens met dit. Hmm, nog niet eens zo gek idee:

Uiteraard tegelijkertijd zoveel mogelijk remmen van de besmettingen om spreiding in de tijd te bevorderen, maar een aanpak als bovenstaande zou veel minder ontwrrichtend zijn.
Omdat ook mensen onder de 65 (of 50, wat je ook als "oud" beschouwd in deze) niet onschendbaar zijn voor de potentieel ernstige gevolgen van dit virus. Hoewel het merendeel van de patiënten op de IC patiënten van hogere leeftijd zijn, ligt er in de meest aangedane landen toch nog altijd een vrij groot aantal mensen van bijv. onder de 50 in absolute zin. Ook daarin hetzelfde als de huidige maatregelen, wil je voorkomen dat de piekzorgbelasting te hoog wordt. Je wilt zorgen voor spreiding zodat de gezondheidszorg het aankan. Dit is meer een laatste redmiddel optie.

• roffeltjes

Zo simpel is het niet, dit gaat echt heel lang aanhouden.

1. hoeveel oudjes denk jij te gaan opnemen in "schutzhaft"?
2. hoe lang wil je die mensen in een sociaal isolement douwen? Een jaar? Twee jaar? Totdat er een vaccin is?

• daan!
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 13-07 00:22

Hierbij maak je de fout dat alleen ouderen ernstig ziek worden.
Dat is niet zo.

De ouderen worden vaker, sneller, en ernstiger ziek. Daarom lopen zij het hoogste risico.
Jongeren (sub 50 jaar) kunnen ook sterven, en dan vooral indien er geen ziekehuis/ IC capaciteit is.
Ik kan de bron even niet vinden nu, maar ik heb begrepen dat 20% van de sterfgevallen in Italië mensen onder de 50 betreft.
edit: die 20% lijkt niet waarschijnlijk aangezien van alle aangedane mensen op 9 maart maar iets meer dan 20% in die categorie viel. bron

We moeten voorkomen dat er veel mensen tegelijk ziek worden, zodat de mensen die met IC ondersteuning kunnen overleven ook echt overleven.

Ik stel voor dat je zus niet op de stoel van het RIVM gaat zitten,
en niet probeert te doen alsof ze weet waar ze het over heeft. (of is ze arts/ epidemioloog?)

[Voor 8% gewijzigd door daan! op 12-03-2020 12:48]

• anandus
  • Niet online
Standeman schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 12:42:
[...]

Dat staat allang in de draaiboeken, alleen zijn we nog niet zo ver. Dat gaat pas gebeuren bij een bepaalde % geïnfecteerden. Ik kan er alleen geen bron van vinden.
Ikg eloof dat omgekeerde isolatie voor ziekenhuizen wel in de draaiboeken staat, dat de isolatiekamers -als het erg wordt- juist gebruikt kunnen worden om de niet-besmette mensen op te vangen.

• Suicyder
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 12:41
anandus schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 12:44:
[...]

Ikg eloof dat omgekeerde isolatie voor ziekenhuizen wel in de draaiboeken staat, dat de isolatiekamers -als het erg wordt- juist gebruikt kunnen worden om de niet-besmette mensen op te vangen.
Nee, omkeren gaat niet werken. Deze kamers worden voorzien van onderdruk om te voorkomen dat lucht van binnen naar buiten stroomt. Dit kan je niet zomaar even omdraaien.

• anandus
  • Niet online
Suicyder schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 12:46:
[...]

Nee, omkeren gaat niet werken. Deze kamers worden voorzien van onderdruk om te voorkomen dat lucht van binnen naar buiten stroomt. Dit kan je niet zomaar even omdraaien.
Hmm, ik dacht het ergens gelezen te hebben, maar mischien heb ik het verkeerd onthouden?

• voske
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 10:18
[...]

Klopt, kwam ook al aan de orde bij de technische briefing. Dan wordt een ziekenhuisvleugel gebruikt om de besmette patiënten te verplegen.

Be yourself, no matter what they say ...

• Norjee
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Dit is retorisch neem ik aan, maar tja, die eerste paragraaf neemt aan dat mensen en beleidsuitvoerders in het bijzonder verantwoordelijkheid kunnen nemen. Dat is vaak niet zo, hoe vaak ik beleidsuitvoerders wel niet heb horen zeggen "dan heb jij een probleem" om een lastige zaak af te schuiven.

En met de hele klimaat discussie is wel duidelijk geworden dat zelfs een (zeer waarschijnlijk) zeker scenario in de toekomst niet genoeg urgentie geeft om nu maatregelen te nemen dit te voorkomen. Ik had ook verwacht dat als die toekomst uit te drukken is in weken ipv jaren er toch wat meer reactie zou zijn, dat valt voorlopig vies tegen.

Niet iedereen reageert zo, maar je moet hebt wel kritieke massa nodig op de juiste posities die wel actief willen handelen, en dus risico willen nemen teveel te doen. In Nederland lijkt dat vanuit de overheid afwezig. In het politiek topic lees ik vaak "het zijn net mensen" dat blijkt nu ook, het beeld van een dier dat in de koplampen staart ipv weg te rennen is treffend.

• Dennisdn
anandus schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 12:47:
[...]

Hmm, ik dacht het ergens gelezen te hebben, maar mischien heb ik het verkeerd onthouden?
Technisch en praktisch zal het niet zo moeilijk zijn. Even de motor omdraaien bij wijze van spreken.
Maar na afloop kan je het hele systeem gaan afbreken om te ontsmetten, dat zal geen doen zijn.

• arsimo
  • Registratie: oktober 2004
  • Nu online
daan! schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 12:44:
[...]

Hierbij maak je de fout dat alleen ouderen ernstig ziek worden.
Dat is niet zo.

De ouderen worden vaker, sneller, en ernstiger ziek. Daarom lopen zij het hoogste risico.
Jongeren (sub 50 jaar) kunnen ook sterven, en dan vooral indien er geen ziekehuis/ IC capaciteit is.
Ik kan de bron even niet vinden nu, maar ik heb begrepen dat 20% van de sterfgevallen in Italië mensen onder de 50 betreft.
Dat laatste - als het werkelijk zo is althans - is ernstig, maar staat dit nog in verhouding? Er gaan ook stapels mensen dood aan verkeersongelukken e.d. Leggen we al het verkeer plat?
We moeten voorkomen dat er veel mensen tegelijk ziek worden, zodat de mensen die met IC ondersteuning kunnen overleven ook echt overleven.
Uiteraard.
Ik stel voor dat je zus niet op de stoel van het RIVM gaat zitten,
en niet probeert te doen alsof ze weet waar ze het over heeft. (of is ze arts/ epidemioloog?)
Geen medisch expert, wel professioneel expert en actief in plannen van maatschappelijke maatregelen door de overheid e.d. in samenwerking met medische en andere experts. Het was ook niet volledig serieus bedoeld, maar meer als een poging anders tegen het probleem aan te kijken en zien wat er dan zou gebeuren. Wat we nu zien lijkt te veel op paniekvoetbal.

• bvbal79
psychodude schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 12:43:
[...]

Corona ziekenhuizen aanwijzen is niet iets dat ik zou aanbevelen. Verspreid over de diverse ziekenhuizen hebben we namelijk binnen Nederland een veel grotere capaciteit aan medium care en IC zorg dan binnen een kleine selectie van ziekenhuizen. Wat je binnen ziekenhuizen wel zo veel mogelijk wilt is clustering van de corona verdachte patiënten, maar in mijn eigen centrum als waar ik contacten mee heb gebeurd dit ook wel.

Traumacentra hebben we al, en deze coronavrije ziekenhuizen maken lijkt mij niet wenselijk gezien deze centra vaak juist de grotere ziekenhuizen zijn met tevens meer IC en medium care capaciteit.

Electieve ingrepen stoppen kan ik inkomen, hoewel ik daarin wel belangrijk vind om een schifting te maken in wat je er als eerst uitgooid. Sommige electieve ingrepen kunnen namelijk echt wachten. Maar uitstel van vele oncologische ingrepen, afhankelijk van de duur van uitstel, betekend gewoonweg het kans op ontwikkelen van uitzaaingen en derhalve het betreden van een ander ziektestadium waarbij van curatie in sommige gevallen per definitie niet langer sprake meer is van een mogelijkheid. Dan ga je mogelijk wel niet dood aan het coronavirus, maar is je eigen levensverwachting potentieel wel beduidend ingekort t.o.v. wat het mogelijk geweest zou kunnen zijn.

Wel verwacht ik dat veel reguliere poliklinische follow-up er op korte termijn zoveel mogelijk mee zal gaan stoppen tot nader order.
Dank, dit ontbeert iedereen nog te zien, maar de expert wel en daarom doen die er niet zo luchtig over als een griepje.

Hier is trouwens reeds gevraagd om te kijken of follow-up noodzakelijk, eventueel telefonisch kan over verzet kan worden. Of je de patient in follow up nu ziet of over 1 maand is natuurlijk ook geen ramp. Maar dit beperkt de flow naar het ziekenhuis

• smartje74
  • Laatst online: 12-07 08:15
Uhh, nee.. https://www.gptoday.net/n...n-australische-grand-prix
The Killer schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 12:40:
[...]

No shit Sherlock. :+ Heb je er mosterd bij?

Eén lid overigens.

• roffeltjes
Jij weet er serieus veel meer van dan ik, dus zo zie je maar weer hoe je hele suffe maatregelen kan bedenken die niet haalbaar/nuttig is.

Thx.
Electieve ingrepen stoppen kan ik inkomen, hoewel ik daarin wel belangrijk vind om een schifting te maken in wat je er als eerst uitgooid. Sommige electieve ingrepen kunnen namelijk echt wachten.
UIteraard mee eens. Spoedeisend is natuurlijk een rekbaar begrip waar ik veel te makkelijk mee omga.
Er zijn toch echt beroepen waarbij thuiswerken geen optie is :9. En hoewel je natuurlijk prima kunt verdedigen dat mensen binnen commerciële sectoren zoveel mogelijk thuis kunnen werken dan wel dat de overheid via WW de mogelijkheid bied dat deze mensen tijdelijk niet werken, zijn er grote aantallen medewerkers bijv. binnen de gezondheidszorg, politie, brandweer die niet thuis kunnen werken. Zijn er ook meer technische beroepsgroepen waarbij herstelwerkzaamheden op locatie niet altijd uitgesteld kunnen worden en ook niet vanuit huis uitvoerbaar zijn.
UIteraard kan niet iedereen thuiswerken, maar logischerwijs is elke thuiswerkende een potentieel effect op de verspreiding van Corona.

Zolang de massa thuis blijft wordt het risico voor die groepen dus ook minder (al ga je een zeis halen door het medische personeel, daar gaat een groot deel ziek worden.. vreselijk drama).

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Norjee schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 12:49:
[...]

En met de hele klimaat discussie is wel duidelijk geworden dat zelfs een (zeer waarschijnlijk) zeker scenario in de toekomst niet genoeg urgentie geeft om nu maatregelen te nemen dit te voorkomen. Ik had ook verwacht dat als die toekomst uit te drukken is in weken ipv jaren er toch wat meer reactie zou zijn, dat valt voorlopig vies tegen.
Ik zou het wel ironisch vinden als door het coronavirus de gemiddelde temperatuur de komende maanden ineens gaat dalen, dan zijn die klimaatsceptici wel ineens uitgeluld.

• bvbal79
Stoney3K schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 12:51:
[...]

Ik zou het wel ironisch vinden als door het coronavirus de gemiddelde temperatuur de komende maanden ineens gaat dalen, dan zijn die klimaatsceptici wel ineens uitgeluld.
Ik las gisteren een stukje dat in Tibet door het smeltend ijs er 28 nieuwe soorten virussen weer tevoor zijn gekomen zijn.

• MewBie
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 11:07
In Noorwegen gaan nu alle scholen en kinderdagverblijven in het hele land dicht. Eerder vandaag al veel steden/gemeentes die alles gingen sluiten, maar nu dus landelijk.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• GekkePrutser
  • Registratie: juli 2004
  • Niet online
R.van.M schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 12:08:
[...]
De dienstplicht is volgens mij nooit afgeschaft, alleen opgeschort (tenminste dat stond in de brief die ik kreeg toen ik 18 werd, heeel veel jaar geleden :D)
Dan nog, je hebt hier gewoon niks aan. Het opleiden en regelen van alles zou zoveel tijd kosten dat het tegen die tijd geen zin meer heeft. Bovendien, mensen in die leeftijd hebben ook bestaande plannen die ze niet zomaar opzij kunnen zetten.

En als je mensen opeens dwingt krijg je niet bepaald gemotiveerde medewerkers. Een hoop zullen gaan saboteren e.d. Dan kan je nog beter vrijwilligers gaan vragen.

• Rannasha
  • Laatst online: 08:59

Rannasha

aka "Species5618"

Stoney3K schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 12:51:
[...]

Tsja, zo werkt klimaatverandering dus absoluut niet. Niet dat dat skeptici tegenhoudt om er rare dingen over te zeggen, maar goed.

[Voor 9% gewijzigd door Rannasha op 12-03-2020 12:55]

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• TIGER1125
MewBie schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 12:52:
In Noorwegen gaan nu alle scholen en kinderdagverblijven in het hele land dicht. Eerder vandaag al veel steden/gemeentes die alles gingen sluiten, maar nu dus landelijk.
Een land dat net als Denemarken zich toch niet vaak laat leiden door de waan van de dag. Er zullen vast wel overwogen afwegingen gemaakt zijn om daar over te gaan tot sluiting. Ik ben dan ook benieuwd wat de boodschap vanmiddag van het crisisoverleg is, zeker gezien het feit dat er nu min of meer actief gevraagd wordt om sluiting.
Schoolleiders willen dat alle scholen dicht gaan
"Wij vinden dat alle Nederlandse scholen gesloten moeten worden". Dat zegt voorzitter Petra van Haren van de Algemene Vereniging van Schoolleiders (AVS) tegen de NOS. "Het is ondenkbaar dat er nu nog scholen open zijn. Kijk naar Italië. Zowel in het basis- als voortgezet onderwijs moeten we verspreiding van het virus voorkomen."

Volgens de schoolleiders wisselen de adviezen aan scholen nu per instantie en levert dat onduidelijkheid op. Richtlijnen vanuit het ministerie van Onderwijs zijn beperkt, schrijven ze in een persbericht. "Daarnaast wijken richtlijnen van lokale of regionale instanties daar op een aantal plekken van af. Dit geeft onvoldoende duidelijkheid voor afweging van te nemen beslissingen en gevolgen hiervan."

De AVS vindt dat de overheid nu stelling moet nemen en een duidelijke richtlijn moet geven aan scholen.

• MewBie
TIGER1125 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 12:55:
[...]

Een land dat net als Denemarken zich toch niet vaak laat leiden door de waan van de dag. Er zullen vast wel overwogen afwegingen gemaakt zijn om daar over te gaan tot sluiting. Ik ben dan ook benieuwd wat de boodschap vanmiddag van het crisisoverleg is, zeker gezien het feit dat er nu min of meer actief gevraagd wordt om sluiting.

[...]
In Noorwegen zijn meer dan 600 gevallen van corona op het moment. Ik geloof dat ze Nederland dus ingehaald hebben.

*beeeeep*

• psychodude
[...]

Dit geldt met name voor IC's inderdaad, omgekeerde isolatie. Ziekenhuizen met meerdere IC's zullen overigens al snel eerder geneigd zijn om per IC afdeling daarin te gaan schiften.

Voor afdelingen zie je dat ziekenhuizen zich voorbereiden / voorbereid hebben door gehele afdelingen te reserveren voor opvang van patiënten met COVID-19. Beleidsmatig is dit vo
Suicyder schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 12:46:
[...]
or het personeel ook gewoon veel praktischer dan een enkele isolatiekamer er tussen met een COVID-19 patiënt. Want dan hoef je simpelweg niet na te denken en weet je dat alles en iedereen op je afdeling te beschouwen is als COVID-19.

De druk in isolatiekamers is niet altijd een onderdruk. Patiënten met een totaal gebrek aan immuunsysteem moet je namelijk ook kunnen isoleren en beschermen juist tegen de buitenwereld, in die situaties wil je dus niet dat de buitenlucht deze kamers in kan komen. Veel van de isolatiekamers op bijv. hematologie afdelingen zijn hierop bijv. standaard ingericht. Maar deze mensen belanden ook wel eens op de IC. Hoe makkelijk de luchtstroom op de IC om te zetten is weet ik overigens niet, IC is echt een vak apart daarin. Maar de optie tot omgekeerde isolatie is wel vanuit de NVIC uitgegaan.
roffeltjes schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 12:50:
UIteraard kan niet iedereen thuiswerken, maar logischerwijs is elke thuiswerkende een potentieel effect op de verspreiding van Corona.

Zolang de massa thuis blijft wordt het risico voor die groepen dus ook minder (al ga je een zeis halen door het medische personeel, daar gaat een groot deel ziek worden.. vreselijk drama).
Zeker, en veel bedrijven nemen hierin ook wel hun maatschappelijke verantwoordelijkheid. Binnen het medische personeel zitten we natuurlijk binnen een zekere risicopopulatie. Maar eerlijk gezegd, zitten we dit natuurlijk wel vaker. Ik zie het persoonlijk als een 'normaal' beroepsrisico. Waartegen je jezef zo optimaal mogelijk dient te kunnen beschermen, en die mogelijkheid daartoe wordt uiteraard ook zo goed als mogelijk gefaciliteerd vanuit de ziekenhuisleiding. Veel beleidsmaatregelen die worden genomen zijn er deels dan ook op gericht om de medewerkers te beschermen. Niet alleen op de werkvloer, maar ook daarbuiten.

• Jorizzz
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 12:27
Het kan toch niet lang meer duren voordat hier in Nederland hetzelfde gebeurt, lijkt me.

Ik zou zeggen, minstens twee weken, maar liefst tot aan Pasen:

- Alle scholen/universiteiten dicht
- Alle sportevenementen, amateur + pro, afgelasten
- Wie thuis kan werken doet dat, in heel NL

Wellicht ook meteen doen, maar kan wellicht ook later:
- Musea, bioscopen, theaters, concertzalen, pretparken, etc. dicht

• loekf2
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 12:33
Ik ben benieuwd wanneer Rutte & co dit gaan besluiten. Je kunt wachten en wachten, maar zal een keer moeten.

Net als landelijk gewoon besluiten alle evenementen te schrappen deze maand. Hier in Nijmegen gaat de Stevensloop nog steeds door volgend weekend. Hiswa is nog steeds going strong in Amsterdam.

Jammer voor de organisatoren.

Als je op https://www.evenementkalender.nl kijkt schrik je van de hoeveelheid cursussen kantklossen en andere workshops in NL.

iMac 27" 2019 | HTPC (i5, GTX1650) | iPhone XS 256GB | iPad Pro 11" 256GB 4G | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Onkyo TX-NR686 | Shield TV | PS4 Pro/PS VR | Xbox One S | Echo (WeMO, Netatmo, Canary) | Harmony Elite | FRITZ!Box 7590 (XS4ALL)

• roffeltjes
GekkePrutser schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 12:54:
[...]

En als je mensen opeens dwingt krijg je niet bepaald gemotiveerde medewerkers. Een hoop zullen gaan saboteren e.d. Dan kan je nog beter vrijwilligers gaan vragen.
Gekke is dat dat wel mee valt, mits er een groter doel is zijn mensen bizar bereid om vanuit het groepsgevoel hun leven te wagen. Je wil liever "Over the top" het niemandsland in dan als enige achter te blijven en sociale paria te worden.

Ik geloof niet dat deze fundamentele natuur nu zo heel erg is veranderd, je blijft dit overal weer zien bij rampen.

Maar je punt dat je niet zomaar een blik man hebt opgeleid is natuurlijk een terechte conclusie, al verwacht ik wel dat het leger een rol kan gaan spelen al was het maar om de zorg en politie te stutten..

• bvbal79
Jorizzz schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 12:58:
[...]

Het kan toch niet lang meer duren voordat hier in Nederland hetzelfde gebeurt, lijkt me.

Ik zou zeggen, minstens twee weken, maar liefst tot aan Pasen:

- Alle scholen/universiteiten dicht
- Alle sportevenementen, amateur + pro, afgelasten
- Wie thuis kan werken doet dat, in heel NL

Wellicht ook meteen doen, maar kan wellicht ook later:
- Musea, bioscopen, theaters, concertzalen, pretparken, etc. dicht
We kunnen het ook niet al te moeilijk over doen. Zometeen hebben bijna alle scholen in mei 2 weken vrij. Wat mij bereft halen we het dan wel in...

• hoevenpe
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 12:37
loekf2 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 12:59:
Ik ben benieuwd wanneer Rutte & co dit gaan besluiten. Je kunt wachten en wachten, maar zal een keer moeten.
Kabinet zit in crisisberaad, zou me niet verbazen als daar vandaag heel wat meer besloten wordt dan alleen geen handen meer schudden.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

bvbal79 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 12:59:
[...]

We kunnen het ook niet al te moeilijk over doen. Zometeen hebben bijna alle scholen in mei 2 weken vrij. Wat mij bereft halen we het dan wel in...
Ah ja... En al die geboekte vakanties die dan wel door kunnen gaan even annuleren... 8)7

Hoor net dat de persco tot vanavond is uitgesteld? Maar nog geen bron kunnen vinden.

[Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 12-03-2020 13:01]

• TIGER1125
MewBie schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 12:56:
[...]

In Noorwegen zijn meer dan 600 gevallen van corona op het moment. Ik geloof dat ze Nederland dus ingehaald hebben.
500 hier (nu, in afwachting van de nieuwe aantallen van vandaag) of 600+ daar, lijkt me weinig uit te maken.

Volgens het WHO dashbord zitten ze op 277 (cijfers van gisteren) moet een flinke sprong geweest zijn dan?

Daarentegen zit/zat Denemarken toch wel enigszins in onze aantallen, en ik vind dat wij ons toch wel enigszins aan dat land kunnen spiegelen qua geografische opbouw van steden en platteland.

Ben erg benieuwd of we die lijn gaan volgen, je zal zien dat de roep vanuit de samenleving alleen maar harder zal worden als ook de betrokkenen beginnen te roepen dat ze dicht willen om verspreiding te voorkomen. Daarnaast krijg je ook een steeds grotere groep mensen gaan zien die weeralarm code geel/rood gaan denken en alle adviezen in de wind zal gaan slaan. Onder het bekende het is maar een griepje.

[Voor 34% gewijzigd door TIGER1125 op 12-03-2020 13:05]

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

roffeltjes schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 12:59:
[...]

Gekke is dat dat wel mee valt, mits er een groter doel is zijn mensen bizar bereid om vanuit het groepsgevoel hun leven te wagen. Je wil liever "Over the top" het niemandsland in dan als enige achter te blijven en sociale paria te worden.
Er is natuurlijk wel een verschil tussen "je leven wagen" in een hulpverlenende functie en als militair ingezet worden om desnoods met scherp op anderen te moeten schieten.

In die tweede situatie zie ik nog best wel wat mensen deserteren omdat ze daar gewetensbezwaren tegen hebben.

• maratropa
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online
hoevenpe schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 13:00:
[...]

Kabinet zit in crisisberaad, zou me niet verbazen als daar vandaag heel wat meer besloten wordt dan alleen geen handen meer schudden.
wat betreft maatregelen zijn de interventies in landen om ons heen ook een soort groepsdruk voor Nederland :)

specs

• bvbal79
MikeyMan schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 13:01:
[...]

Ah ja... En al die geboekte vakanties die dan wel door kunnen gaan even annuleren... 8)7

Hoor net dat de persco tot vanavond is uitgesteld? Maar nog geen bron kunnen vinden.
Je kunt natuurlijk altijd uitzonderingen maken... heb je vakantie geboekt ga je gewoon.

• roffeltjes
bvbal79 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 12:59:
[...]

Jij bent erg optimistisch :X

Dit wordt geen "twee weken dicht" verhaal. Minimaal een maand eerder twee of drie.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

• ijdod
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 12:37
Het UMC waar ik werk heeft de maatregelen fors aangescherpt (was al behoorlijk wat). Beperkingen op gebruik van middelen voor onderwijs en zo; en niet direct-zorg gebonden taken, beperkingen van externen, beperkingen van meetings.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• bvbal79
ijdod schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 13:03:
Het UMC waar ik werk heeft de maatregelen fors aangescherpt (was al behoorlijk wat). Beperkingen op gebruik van middelen voor onderwijs en zo; en niet direct-zorg gebonden taken, beperkingen van externen, beperkingen van meetings.
Dat is bij de meeste nu al zo. Hier idem in Amsterdam

• MewBie
TIGER1125 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 13:01:
[...]

500 hier (nu, in afwachting van de nieuwe aantallen van vandaag) of 600+ daar, lijkt me weinig uit te maken.

Volgens het WHO dashbord zitten ze op 277 (cijfers van gisteren) moet een flinke sprong geweest zijn dan? Daarentegen zit Denemarken toch wel enigszins in onze aantallen.
Het officiele cijfer gisteren van het FHI was 489, vandaag zijn er al onofficiele getallen boven de 600 gemeld.
Vergeet ook niet dat NL 4x zoveel inwoners heeft als Noorwegen. Ik heb ergens gelezen dat Noorwegen op de 3e plek staat met aantal besmettingen per x-aantal.

*beeeeep*

• Verona27
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 09:49
ijdod schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 13:03:
UMCG heeft hetzelfde gedaan. Onderwijs ligt ook stil en geen nieuwe co-schappen meer. Worden geen congressen meer georganiseerd en personeel mag ook niet meer deelnemen. Bezoek is ook ingeperkt volgens mij.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

https://www.tweedekamer.n...ate=12-03-2020#2020A01161

Debat is alvast verplaatst naar 18:30

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

The Killer schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 13:05:
[...]

Ook daar nog steeds enkelvoud: a team member.
Dat verandert niets aan het feit dat het team zich terugtrekt.

• Dennisdn
MewBie schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 13:04:
[...]

Het officiele cijfer gisteren van het FHI was 489, vandaag zijn er al onofficiele getallen boven de 600 gemeld.
Vergeet ook niet dat NL 4x zoveel inwoners heeft als Noorwegen. Ik heb ergens gelezen dat Noorwegen op de 3e plek staat met aantal besmettingen per x-aantal.
De aantallen zeggen niet zoveel meer nu lang niet alle verdachte gevallen meer worden getest.
Omdat de testen bijna op zijn testen ze nog maar één persoon per gezin.

• roffeltjes
hoevenpe schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 13:00:
[...]

Dat mag je toch wel hopen.... ben totaal niet in paniek, maar je moe volgens mij nu echt aan de noodrem gaan hangen.

De economie is van secundaire zorg, je zal zien dat eventuele wederopbouw tot een BOOM gaat leiden.

Even heel apocalyptisch, als de EU gewoon zijn bevolking gaat voorzien van een basisinkomen en gaat voeden door de geldpers aan te zetten kan dat. Het zou een enorme opschudding opleveren, maar we hebben WO2 ook overleefd.

• bvbal79
Het percentage wat toch opgenomen moet worden is blijkbaar ook al hoog en we zitten al tegen capaciteitsproblemen in N-Brabant aan.

• Garyu
  • Registratie: mei 2003
  • Nu online
baronruud schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 12:13:
[...]

Local hier. Niet alles ligt plat, wel alle sociale interactie gedecimeerd. Scholen gaan volgende week dicht in Oostenrijk tot incl Pasen.

• psychodude
maratropa schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 13:01:
[...]

wat betreft maatregelen zijn de interventies in landen om ons heen ook een soort groepsdruk voor Nederland :)
Politiek gezien is het voor de Nederlandse regering natuurlijk gunstig. Er is weinig bewijs wat voor een extra impact de verregaande gevolgen hebben op de impact van de verspreiding van dit virus. Dus indien zijn als haantje de voorste als eerste in Europa alles op lockdown zouden hebben gegooid en achteraf blijkt dat dit mogelijk weinig tot geen bijdrage gehad zou hebben boven veel minder ingrijpende maatregelen, dan heeft de regering een probleem. Vele bedrijven zouden zelfs kunnen gaan pogen om eventuele economische verliezen te verhalen op de regering.

Door juist het draagvlak vanuit het volk te laten ontstaan, hoeven zij alleen maar mee te varen in dezelfde richting. Vele bedrijven sluiten zichzelf al af in zekere zin. Scholen vragen nu zelf al om sluiting. Kinderdagverblijven en scholen sturen nu zelf al zeer laagdrempelig kinderen terug naar huis bij de minste klachten. Het wordt het kabinet in de schoot geworpen om ook in Nederland een nagenoeg volledige quarantine voor elkaar te kunnen gaan krijgen zonder dat zij dit echt vanuit hogerhand hebben moeten opleggen.

En persoonlijk denk ik dat dit een mooie werkwijze daarin is dat het aantoont dat de bevolking ook daadwerkelijk achter de maatregelen staat. Uiteraard niet iedereen, maar toch wel in bijzonder grote getalen om de huidige maatregelen die door individuele partijen reeds genomen zijn te kunnen verklaren. Dat is iets dat je uiteindelijk toch echt nodig hebt in een scenario als deze, want zonder de steun van de bevolking gaat dit je niet luken.

• shoombak
  • Registratie: september 2008
  • Niet online
psychodude schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 13:08:
[...]

Politiek gezien is het voor de Nederlandse regering natuurlijk gunstig. Er is weinig bewijs wat voor een extra impact de verregaande gevolgen hebben op de impact van de verspreiding van dit virus. Dus indien zijn als haantje de voorste als eerste in Europa alles op lockdown zouden hebben gegooid en achteraf blijkt dat dit mogelijk weinig tot geen bijdrage gehad zou hebben boven veel minder ingrijpende maatregelen, dan heeft de regering een probleem. Vele bedrijven zouden zelfs kunnen gaan pogen om eventuele economische verliezen te verhalen op de regering.

Door juist het draagvlak vanuit het volk te laten ontstaan, hoeven zij alleen maar mee te varen in dezelfde richting. Vele bedrijven sluiten zichzelf al af in zekere zin. Scholen vragen nu zelf al om sluiting. Kinderdagverblijven en scholen sturen nu zelf al zeer laagdrempelig kinderen terug naar huis bij de minste klachten. Het wordt het kabinet in de schoot geworpen om ook in Nederland een nagenoeg volledige quarantine voor elkaar te kunnen gaan krijgen zonder dat zij dit echt vanuit hogerhand hebben moeten opleggen.

En persoonlijk denk ik dat dit een mooie werkwijze daarin is dat het aantoont dat de bevolking ook daadwerkelijk achter de maatregelen staat. Uiteraard niet iedereen, maar toch wel in bijzonder grote getalen om de huidige maatregelen die door individuele partijen reeds genomen zijn te kunnen verklaren. Dat is iets dat je uiteindelijk toch echt nodig hebt in een scenario als deze, want zonder de steun van de bevolking gaat dit je niet luken.
Polderen dus :) Ik durf zelfs te zeggen dat dit allang opgenomen is in de crisisplannen/communicatie. Draagvlak creeren en bewustwording zijn de belangrijkste punten geweest tot nu toe.

• Garyu
  • Registratie: mei 2003
  • Nu online
bvbal79 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 13:02:
[...]

Je kunt natuurlijk altijd uitzonderingen maken... heb je vakantie geboekt ga je gewoon.
Of je gaat niet. Vervelend, maar financieel wel te verwerken. Thuisblijven kost je niet meer dan op vakantie gaan natuurlijk. Wel enorm zonde van het weggegooide geld, maar dat geldt voor iedereen die nu centen verliest vanwege de pandemie.

• KRGT
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

TILBURG - Er dreigt een capaciteitsprobleem in de Brabantse ziekenhuizen vanwege de uitbraak van het coronavirus. Vanwege de opname van coronapatiënten, neemt de druk toe. “Het wordt spannender”, zegt Bart Berden, bestuursvoorzitter van het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis in Tilburg, op Radio 1.
GESCHREVEN DOOR
Lody Trepels
“We zien op sommige plekken in Brabant dat het nu op dit moment ook spannend aan het worden is. Door het uitplaatsen van coronapatiënten naar andere ziekenhuizen in het land, lukt het om de druk weer af te laten nemen. Maar als dat op meerdere plaatsen in dit volume toeneemt, dan komen we qua IC-capaciteit echt in de problemen”, aldus Berden.

Piek nog niet in zicht
De bestuurders van de Brabantse ziekenhuizen overleggen dagelijks over de situatie. Ook wordt er gewerkt aan nooddraaiboeken en wordt gekeken of extra apparatuur achter de hand gehouden kan worden.

In de Brabantse ziekenhuizen zijn in de afgelopen 24 uur meer dan 20 nieuwe patiënten opgenomen, zo meldt Berden. “De piek is nog niet in zicht. Het zijn er meer dan de dag ervoor en zeker meer dan het afgelopen weekend.” Later op de dag komt het RIVM met nieuwe cijfers over het aantal geregistreerde besmettingen.

Tekort aan testen
Volgens de bestuursvoorzitter van het Tilburgse ziekenhuis, dreigt er ook een tekort aan de testen waarmee wordt gekeken of iemand besmet is met het coronavirus. “We zien al dat we in Brabant een relatief tekort hebben aan testen. Hierdoor kunnen we onze medewerkers straks mogelijk niet meer testen, omdat we de voorkeur geven aan patiënten.”

Opnieuw crisisoverleg
Donderdagmiddag is er opnieuw crisisoverleg in Den Haag. Om één uur komt het kabinet samen om te overleggen over de situatie en extra maatregelen. Na het crisisoverleg is een persconferentie gepland. Omroep Brabant zendt deze live uit op app, site, Facebook en televisie.
Beter zo, mensen lezen vaak niet achter linkjes...

• vistu
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 09:35
KRGT schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 13:11:
[...]

[...]

Beter zo, mensen lezen vaak niet achter linkjes...
Je hebt gelijk, was wel erg low effort van me, dank!

• roffeltjes
psychodude schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 13:08:
[...]
Scholen vragen nu zelf al om sluiting. Kinderdagverblijven en scholen sturen nu zelf al zeer laagdrempelig kinderen terug naar huis bij de minste klachten.
Mijn verkouden gezin zit ook thuis en ik ben deze week maar één middag op komen draven voor een overleg.

Ik vind het gewoon NOT DONE om op dit moment met een kuchje naar het werk te gaan of je kind naar school te sturen, hoe zeker ik ook ben dat we geen Corona hebben (ik zou het wensen, dan zitten we in de milde categorie), dit zijn gewoon geen grappen.

Sowieso ben ik nu van standpunt dat ook als je gezond bent je deze week al moet kijken naar thuiswerken (uiteraard indien mogelijk), gewoon om het virus "groeiruimte" te ontnemen. Gelukkig is mijn werkgever het daar mee eens.

• GAIAjohan
  • Registratie: augustus 2005
  • Nu online
Ook de F1 dus nu werkelijk geraakt..
Ik denk dat dit virus weleens der wereld kan gaan laten inzien dat we wellicht anders moeten gaan leven. Sowieso wat minder in de hoogste versnelling doorgaan, waar velen al een burnout van hebben, maar ook de individualistische neoliberale blik kan hier weleens rake klappen krijgen.
De economie is leuk, maar de gezondheid van jou en je naasten is veel belangrijker..

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 2480Wp @ 260° West, 35° helling PVOutput

• anandus
  • Niet online
20 opnames in 24 uur is best flink, mag hopen dat (of erger) dat niet een dagelijks plaatje gaat zijn.

offtopic:
En gefeliciteerd met je verjaardag ;)

• PWM
  • Niet online
GAIAjohan schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 13:14:
De economie is leuk, maar de gezondheid van jou en je naasten is veel belangrijker..
De top-20 landen met goede gezondheidszorg hebben over het algemeen ook een sterke focus op economie. Het gaat hand in hand.
Pagina: 1 ... 99 100 101 Laatste

Let op:
Dit is een ZT (zero tolerance) topic.

Overtreding van de onderstaande topic regels zal resulteren in minimaal een 24 uurs AWM ban.

• Geen slowchat
• Geen complottheorieën
• Geen paniekreacties
• Onderbouw je argumentatie met bronnen, extraordinary claims require extraordinary evidence
• Post hier alleen over de uitbraak in zijn algemeenheid. Voor het bespreken van persoonlijke voorbereidingen en maatregelen is er Het voorbereiden op het coronavirus topic.
• Geen discussie over het functioneren van het RIVM of andere organen zonder verdere relatie met het virus

Voor een actuele, interactieve kaart van de uitbraak, inclusief gemelde besmettingen en doden, zie
Wereld:
https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6
Nederland:
https://www.arcgis.com/ap...c995c40e7ae72254029bf6251

Handiger links:

https://debatgemist.tweed...wikkelingen-coronavirus-0

Om de posts leesbaar te houden graag geen gebruik meer maken van hoofdletters / vetgedrukte tekst om bepaalde stukken te benadrukken.
Mocht je punt alsnog te onduidelijk uit je post naar voren komen, gebruik dan cursieve tekst.

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True