[ZT] Nieuwe variant van coronavirus, veroorzaakt Covid-19 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 94 ... 101 Laatste
Acties:
  • 520.051 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireFoz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 08:40
Adlermann schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 21:03:
[...]

En meerdere ziekenhuizen. De ergste had 9% besmetting. STaat dacht ik op het nrc of volkskrant.
Dan nog. Ziekenhuispersoneel en patiënte is per definitie niet representatief. Ze hadden gewoon uit 20 random straten x testen moeten afnemen, dan is het representatief.

Het gaat toch om deze?
https://www.bd.nl/brabant...ben-coronavirus~a1bf02fb/

"In totaal lieten afgelopen weekend 1097 personeelsleden met milde klachten zich testen."

En dat representatief noemen voor de hele provincie :?

Leef lekker in het nu, er is niks anders

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:51
FireFoz schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 21:10:
[...]

Dan nog. Ziekenhuispersoneel en patiënte is per definitie niet representatief. Ze hadden gewoon uit 20 random straten x testen moeten afnemen, dan is het representatief.

Het gaat toch om deze?

"In totaal lieten afgelopen weekend 1097 personeelsleden met milde klachten zich testen."

Ja, die man van het ziekenhuis had er geen getallen aan moeten verbinden. De enige conclusie is (wat het NOS.nl ook trekt) dat meer mensen besmet zijn gedacht. Maar hoe wat hoeveel nog niet...

Eigenlijk het enige wat we echt kunnen doen is afwachten en de regels die er zijn volgen/ sociale contacten verminderen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

FireFoz schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 21:10:
[...]

Het gaat toch om deze?

https://www.rivm.nl/nieuw...werkers-heeft-coronavirus
Dit lijkt me de bron. Ook hier de vermelding:
De mensen die getest zijn, hadden al klachten.
Maar dat maakt de cijfers -en zeker de extrapolatie- nog wel wat anders.
98% van de mensen met klachten had dus geen Corona, maar iets van een verkoudheid of griep.
Nu weet ik niet of ze alle mensen met klachten hebben getest natuurlijk.

[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 11-03-2020 21:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireFoz
MikeyMan schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 21:13:

Maar dat maakt de cijfers nog wel wat anders.
98% van de mensen met klachten had dus Corona.
Nu weet ik niet of ze alle mensen met klachten hebben getest natuurlijk.
98% had geen corona bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:09
Oh, school en opvang lijkt hier nu tot Pasen dicht te blijven in Heinsberg :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

FireFoz schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 21:18:
[...]

98% had geen corona bedoel je?
Oeps... Fixed… :)

Had overigens evengoed nuttig geweest om te weten hoeveel mensen zonder klachten het virus wel dragen.

[ Voor 22% gewijzigd door MikeyMan op 11-03-2020 21:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pandemic
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-02 22:09
FireFoz schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 20:54:
[...]

De steekproef is gehouden onder medisch personeel in een ziekenhuis waar corona heerste. Dat is toch totaal niet representatief voor de hele provincie? Mis ik hier iets of is die man gewoon een beetje overwerkt dat ie dit soort uitspraken doet?
Onder medisch personeel wat geen contact met besmette patienten heeft gehad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Pandemic schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 21:24:
[...]

Dat haal ik er niet direct uit:
Maar het zou ook kunnen betekenen dat het percentage besmettingen onder ziekenhuismedewerkers hoger is, omdat zij door hun werkzaamheden eerder in contact kunnen komen met het virus. Het RIVM gaat dit nog verder uitzoeken
Overigens betreft het ook niet één maar meerdere ziekenhuizen:
Het RIVM heeft dit onderzoek gedaan in nauwe samenwerking met de ziekenhuizen in de provincie: Bravis (Roosendaal & Bergen op Zoom), Jeroen Bosch (Den Bosch), Bernhoven (Uden), Radboudumc
Radboud University Medical Centre
(Nijmegen), Amphia (Breda), VieCuri (Venlo), Catharina (Eindhoven), Elkerliek (Helmond), Elizabeth Twee Steden (Tilburg). Het Radboudumc en VieCuri liggen weliswaar niet in de provincie Noord-Brabant maar hebben wel veel medewerkers die in Noord-Brabant wonen.

[ Voor 37% gewijzigd door MikeyMan op 11-03-2020 21:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:33
remzor schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 20:50:
Wij wonen trouwens zo’n beetje in het episch centrum (...)
Er wordt veel over geschreven, maar niet echt hoogdravende literatuur, volgens mij. ;)

Je bedoelt epicentrum...

Ik kreeg dat hoongelach trouwens ook, toen ik besloot thuis te werken in plaats van naar een klant te gaan. Het zal die klant wist wezen of ik ziek ben of niet, dat kost hem geen geld. Het kost mijn baas wel geld, dus die vond werken op een kantoor in de buurt van Tilburg met veel mensen dicht op elkaar niet zo'n heel goed idee. Een van de gasten daar zei nog "ik kan best thuiswerken, maar ik heb geen corona, dus waarom zou ik?"

Dat is niet helemaal het idee, volgens mij...

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireFoz
Pandemic schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 21:24:
[...]

Bron? Dat staat niet op de site van het RIVM en ook niet op het nieuwsartikel dat ik postte. Daarnaast staat er "medewerkers en patiënten", die bovendien al klachten hadden. Maar zelfs dan kun je je afvragen of dat representatief is. Het is een beetje hetzelfde als iedereen bij Philips testen en dat dan representatief noemen. Als er daar 1 besmet is, is er groot risico dat er meer besmet raken. Maar voor het zelfde geld is dat het enige bedrijf in de provincie.

Ik lees net dit overigens:

"Sinds begin februari wordt in 42 huisartsenpraktijken, verspreid over heel Nederland, iedereen met griep of luchtwegklachten getest op corona. Tot dusver heeft alleen een huisarts uit Eindhoven iemand positief getest."
bron: https://nos.nl/artikel/23...-met-het-coronavirus.html

Dat geeft toch wel aan dat de uitspraken van de ziekenhuis directeur zeer ongeloofwaardig zijn. Er hadden dan nu al lang in meerdere huisartsen praktijken in brabant positieve testen moeten zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door FireFoz op 11-03-2020 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FireFoz schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 21:28:

Er hadden dan nu al lang in meerdere huisartsen praktijken in brabant positieve testen moeten zijn.
Of de klachten zijn zo mild dat maar weinig mensen naar huisarts gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjurm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18-09 19:42
Het valt me op dat een land als Noorwegen ook vrij hard gaat, met nu 598 gevallen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07:17
De_Bastaard schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 21:21:
Oh, school en opvang lijkt hier nu tot Pasen dicht te blijven in Heinsberg :X
Balen!
Ik sluit overigens niet uit dat de onderwijsinstelling waar ik werk volgende week of vanaf vrijdag wellicht ook zal sluiten, tezamen met andere onderwijsinstellingen in de grotere steden in Noord-Brabant. Vandaag hebben de colleges van bestuur nog overlegd en vooralsnog blijft alles open maar de kans wordt reëel geacht dat het nog gaat gebeuren.
Of dit dan eventueel door de schooldirecties zelf zal worden besloten of door aanvullende maatregelen vanuit de overheid (in Brabant) weet ik niet.

Wel weet ik dat we niet zomaar onze scholen sluiten, alleen wanneer dit écht noodzakelijk wordt geacht door de autoriteiten en de andere (‘concurrerende’) onderwijsinstellingen hierin mee zullen gaan. Samen één lijn uit zetten dus, daar waar mogelijk. Dat heeft dan ook het meeste effect lijkt mij.

We wachten het af. Gelukkig kan ik goed improviseren, anticiperen en relativeren en dus zie ik het op zo’n werkdag haast van uur tot uur :) De kleine klasjes met diehards hebben ook wel weer wat eigenlijk..

Edit: @dreamscape lol inderdaad, foutje, bedankt O+
Edit 2: Alle onderwijsinstellingen in heel Denemarken worden ook gesloten

[ Voor 4% gewijzigd door remzor op 11-03-2020 21:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireFoz
Verwijderd schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 21:31:
[...]

Het is vrij onaannemelijk dat wanneer 2% van heel brabant besmet is, er niemand zo ziek is dat ze naar de huisarts gaan. Dan zou dit virus niet zo serieus zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sjurm schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 21:33:
Het valt me op dat een land als Noorwegen ook vrij hard gaat, met nu 598 gevallen
Die testen waarschijnlijk elk verdacht geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-09 16:07
Pandemic schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 19:36:
"Social distancing " is echt een grote farce tot nog toe. Er is amper wat veranderd in hoe mensen de dag door komen hier in brabant van wat ik observeer. Dan spreek ik nog niet eens over het halfslachtige quarantaine beleid als je uit risico gebied komt. Laat staan dat je in thuis quarantaine mag als je positief bent maar je huisgenoten die geen klachten hebben wel gewoon de deur uit mogen.
Ik woon in Breda en rij elke dag naar Oosterhout. De A16, A59 en A27 staan elke dag urenlang serieus vol. Nu was het heel erg rustig en geen files te bekennen. Ook op normaal overvolle 80km-wegen hoefde je niet te wachten tijdens de spits.

Het heeft zeker wel zin op deze manier en ik denk stiekem dat er meer bedrijven aan meedoen (thuiswerken indien mogelijk) dan je denkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-09 21:30
Interessant dat de virusuitbraak nu officieel door de WHO tot een pandemie is opgeschaald.
Wat voor mogelijkheden biedt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FireFoz schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 21:36:
[...]

Het is vrij onaannemelijk dat wanneer 2% van heel brabant besmet is, er niemand zo ziek is dat ze naar de huisarts gaan. Dan zou dit virus niet zo serieus zijn.
Het toont aan dat je in een ziekenhuis meeste kans loopt om iets op te lopen denk ik.
Daarnaast het lijkt erop dat voor 80% van de mensen een besmetting redelijk mild verloopt en in NL gaan we niet bij elke verkoudheid en wat hoesten naar de huisarts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
dreamscape schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 21:28:
[...]

Er wordt veel over geschreven, maar niet echt hoogdravende literatuur, volgens mij. ;)

Je bedoelt epicentrum...
Een van de gasten daar zei nog "ik kan best thuiswerken, maar ik heb geen corona, dus waarom zou ik?"

Dat is niet helemaal het idee, volgens mij...
Een collega van uit Brabant mij was vandaag en gisteren gewoon op kantoor, terwijl hij prima thuis zou kunnen werken.
Maar hij voelde zich prima en behoorde niet tot de doelgroep. 8)7

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Conte wederom persconferentie: in Italie gaat alles dicht behalve apotheken en supermarkten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:14

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

MikeyMan schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 20:25:
@Verwijderd1 Ik meen ook uit de kamerbriefing begrepen te hebben dat het DNA onderzoek wat in NL wordt gedaan ook niet zomaar overal op grotere schaal wordt uitgevoerd. Maar dat kan mijn interpretatie geweest zijn.

Jammer dat er geen transcript van is.

Overigens, ben nog steeds een beetje aan het hoesten, hoewel het snel minder erg wordt. Maar om die reden iets in de privesfeer afzeggen levert wel wat hoongelach op merk ik. En dat terwijl ik dat hoofdzakelijk niet voor mezelf doe maar voor anderen. Ben er vrij nuchter onder, voel me echt niet heel rot, ben gewoon (thuis) aan het werk als het kan, maar kleine moeite om een paar dagen over te slaan.

Lijkt er overigens wel op dat mensen hier tijdens het boodschappen toch een beetje meer afstand houden.
Mensen die dat weghonen, zouden zich moeten schamen. Ieder gaat met zijn eigen gezondheid om zoals ie zelf wil én zoals je zegt doe je het ook nog eens voor anderen om geen risico te nemen. Lekker laten lullen dus.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Deze journalist lijkt het allemaal goed op een rijtje te zetten.

https://medium.com/@tomas...ple-will-die-f4d3d9cd99ca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wee Man
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11-09 17:17

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:40

Garyu

WW

In Oostenrijk zijn alle evenementen >100 mensen afgezegd, universiteiten en hogescholen gesloten, musea en moskeeën dicht. Scholen gaan maandag op slot tot Pasen.

Het % aantal infecties en de ontwikkeling is vergelijkbaar met Nederland. Wel een groter land met minder inwoners en minder vervlochten woon-werkverkeer.

Dit gaat in Nederland ook gebeuren. De vraag is niet of het komt, maar wanneer.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Jorgen schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 21:49:
[...]

Mensen die dat weghonen, zouden zich moeten schamen. Ieder gaat met zijn eigen gezondheid om zoals ie zelf wil én zoals je zegt doe je het ook nog eens voor anderen om geen risico te nemen. Lekker laten lullen dus.
Tsjah, ik trek mn eigen plan wel. Als iemand loopt te hoesten en niezen ga ik weg, en andersom blijf ik liever even een paar dagen thuis.

Zat overigens even te zoeken naar de reisadviezen voor Frankrijk ivm geplande wintersport over anderhalve week.
Adviezen staan hier:
https://www.diplomatie.go...e-for-visitors-to-france/

In principe niet danig andere zaken dan voor Nederland gelden hier. Inclusief het afraden van het dragen van maskers, terug naar werk/school als je symptoomvrij bent en eerst bellen voordat je bij de dokter langs gaat.
Lijkt wel alsof ze dat coordineren ofzo!

@Wolly op zich geen onaardig stuk; maar oorzaak gevolg bij "Wuhan afgesloten" en "de volgende dag daalt het aantal besmettingen" is natuurlijk wel wat vaag, rekening houdend met de incubatietijd.

[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 11-03-2020 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wee Man
Een Italiaanse vriend van me zegt dat de boel in Italië dichtgaat tot 3 april.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niek_nijmegen
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-09 16:07
Wee Man schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 21:57:
Wat is 'de boel'? Mijn italiaans is niet goed genoeg om de toespraak te kunnen volgens, op een enkel verdwaald woord na...

Alles ist richtig, auch das Gegenteil. Nur »zwar - aber«, das ist nie richtig. (Kurt Tucholsky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
Wee Man schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 21:57:
"de boel" is een beetje onduidelijk. Wat betekent dat precies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Garyu schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 21:56:
Het vraagt ook een stuk daadkracht van de regering én draagvlak onder de bevolking. Daardoor weet ik niet of dat hier mogelijk is voordat er geen ontkennen meer is dat er sprake is van een noodsituatie.
offtopic:
Denk aan FvD en milieu/global warming
MikeyMan schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 21:56:
[...]
In principe niet danig andere zaken dan voor Nederland gelden hier. Inclusief het afraden van het dragen van maskers, terug naar werk/school als je symptoomvrij bent en eerst bellen voordat je bij de dokter langs gaat.
Lijkt wel alsof ze dat coordineren ofzo!
Alsof hier draaiboeken voor klaarliggen :+. Daarom verbaast het gevoerde beleid mij zo. Je moet écht op je data vertrouwen om een terughoudend beleid te voeren. Ik hoop dat men daar (dmv die mutatie analyse) de informatie voor heeft en het dus een evidence based keuze is in plaats van een politiek compromis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:01

Rannasha

Does not compute.

FireFoz schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 22:00:
[...]

Van wat ik hier en daar lees (bv: https://www.repubblica.it...governo_misure-250988471/, gebruik Google Translate) gaat alles behalve supermarkten, apotheken en vervoer dicht.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wee Man
FireFoz schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 22:00:
[...]

Ja sorry. Ze is niet specifiek en zegt "full lockdown."

EDIT: Ze zegt dat supermarkten, voedselwinkels en apothekers open blijven.

[ Voor 13% gewijzigd door Wee Man op 11-03-2020 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wee Man schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 22:04:
[...]

Ja sorry. Ze is niet specifiek en zegt "full lockdown."

EDIT: Ze zegt dat supermarkten, voedselwinkels en apothekers open blijven.
Reizen nog steeds met een zelf ingevuld formulier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
De NOS-correspondent uit Italië vertrok vanmorgen ook halsoverkop uit Milan terug naar Rome omdat-ie dit verwachtte:

Al ging het daar over Lombardije en Piedmont.

Edit:
Net op NOS-liveblog:
Italië sluit winkels en cafés, supermarkten blijven open
Italië neemt nog verdergaande maatregelen om het virus tegen te gaan. Behalve supermarkten en apotheken gaan alle winkels dicht. Ook kappers en en cafés moeten de deuren sluiten. Dat heeft premier Conte bekendgemaakt.

[ Voor 43% gewijzigd door anandus op 11-03-2020 22:10 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Wolly schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 21:50:

Zijn strekking is ook iig dat de echte besmettingen factoren hoger zijn dan wat er op dat moment bekend is. Wat weer aansluit bij die 1 of 2% van brabant opmerking eerder..

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Grote toename in Qatar, blijkbaar allemaal mensen die in quarantaine zaten op basis van contact met drie gerepatrieerden (emphasis mine):
*MoPH able to contain spread of Covid-19 through early detection, quarantine
*Over 6,000 people tested
*All under treatment in good health, no critical cases

The Ministry of Public Health (MoPH) announced Wednesday 238 new cases of the novel coronavirus (Covid-19) from those in quarantine.
The total number of cases in the country stood at 262 as of Wednesday. The ministry officials clarified at a press conference that all the new cases were detected from people in quarantine as they had contact with the first three cases, detected from expatriates on Sunday.
Over 300 people, who were in contact with the first three expatriate Covid-19 cases, had been in quarantine since then. The Ministry said that the number of cases is likely to increase among those who had contact with the previously announced expatriate patients.

https://desktop.gulf-time...oronavirus-cases-in-Qatar
Wel erg veel op basis van drie originele gevallen, of mis ik iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wee Man
MikeyMan schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 22:06:
[...]

Reizen nog steeds met een zelf ingevuld formulier?
Ze zegt alleen als het echt nodig is. Maar of dat na vanavond ook nog geldt weet ik niet,

Van nu.nl liveblog:
Denemarken sluit alle scholen en universiteiten
Denemarken sluit per direct alle scholen en universiteiten in het land. Dat maakte de Deense premier Mette Frederiksen woensdagavond bekend. Ook alle locaties voor dagopvang worden gesloten. Hiermee wil het land een verdere uitbraak van het coronavirus inperken. Ook worden alle werknemers in de publieke sector in niet-essentiëletaken per vrijdag naar huis gestuurd. Daarbij worden alle evenementen en bijeenkomsten met meer dan honderd mensen afgelast.

In Denemarken zijn tot nu toe 514 besmettingen met het coronavirus geconstateerd. Tot op heden zijn er nog geen doden gevallen aan de gevolgen van het virus.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Er is wel degelijk bewijs voor asymptomische verspreiding.

https://www.medrxiv.org/c...101/2020.03.03.20029983v1
Background: As the COVID-19 epidemic is spreading, incoming data allows us to quantify values of key variables that determine the transmission and the effort required to control the epidemic. We determine the incubation period and serial interval distribution for transmission clusters in Singapore and in Tianjin. We infer the basic reproduction number and identify the extent of pre-symptomatic transmission. Methods: We collected outbreak information from Singapore and Tianjin, China, reported from Jan.19-Feb.26 and Jan.21-Feb.27, respectively. We estimated incubation periods and serial intervals in both populations. Results: The mean incubation period was 7.1 (6.13, 8.25) days for Singapore and 9 (7.92, 10.2)days for Tianjin. Both datasets had shorter incubation periods for earlier-occurring cases. The mean serial interval was 4.56 (2.69, 6.42) days for Singapore and 4.22 (3.43, 5.01) for Tianjin. We inferred that early in the outbreaks, infection was transmitted on average 2.55 and 2.89days before symptom onset (Singapore, Tianjin). The estimated basic reproduction number for Singapore was 1.97 (1.45, 2.48) secondary cases per infective; for Tianjin it was 1.87 (1.65,2.09) secondary cases per infective.

Conclusions: Estimated serial intervals are shorter than incubation periods in both Singapore and Tianjin, suggesting that pre-symptomatic transmission is occurring. Shorter serial intervals lead to lower estimates of R0, which suggest that half of all secondary infections should be prevented to control spread.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:37

boesOne

meuh

Maar dat stuk over de deathrates kan natuurlijk nooit kloppen als je gaat assumen dat er bijzonder veel undetected cases zijn. Dan is dat percentage dus veel lager. Deaths valles op, zeer milde cases niet.

De verhouding tussen niks doen en harde social distancing qua deathrate zal wel hetzelfde blijven maar de percentages zullen heel anders zijn als je zijn assumptie van ladingen undetected cases doortrekt.

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 22:20:
Er is nu wel degelijk bewijs voor asymptomische verspreiding.

https://www.medrxiv.org/c...101/2020.03.03.20029983v1

[...]
Nouja, bewijs... De kortere incubatietijd van eerder gemelde gevallen geeft de suggestie dat er asymotomische overdracht is geweest.

Maar gezien de forse verspreiding ligt het m.i. in zekere zin wel voor de hand... Hoewel af en toe een keertje kuchen of niezen zonder verdere verkoudheid hier wellicht ook wel onder valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Garyu schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 21:56:
In Oostenrijk zijn alle evenementen >100 mensen afgezegd, universiteiten en hogescholen gesloten, musea en moskeeën dicht. Scholen gaan maandag op slot tot Pasen.

Het % aantal infecties en de ontwikkeling is vergelijkbaar met Nederland. Wel een groter land met minder inwoners en minder vervlochten woon-werkverkeer.

Wat betekent dit voor skiën in Oostenrijk? Iemand daar idee over? Dat kan nog gewoon? Behoudens het apres skiën natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Oscar Mopperkont schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 22:25:
[...]

Wat betekent dit voor skiën in Oostenrijk? Iemand daar idee over? Dat kan nog gewoon? Behoudens het apres skiën natuurlijk.
Nu kan het nog.
Maar of dat over een paar dagen nog steeds het geval is?
ehtweak in "[Vakantie] Het Grote 2019/2020 Wintersport topic!"

Ik denk het niet. :-(

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:58

Goed artikel en actie is duidelijk maar zal hier pas werken als RIVM / regering dit zal toepassen.
Zijn er hier tweakers die buiten een risico gebied werken, geen klachten en collega’s zonder klachten maar toch thuisblijven?

[ Voor 0% gewijzigd door Marc3l op 11-03-2020 22:34 . Reden: Typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:01
Oké dus in Groningen krijgen medische studenten geen interactie meer met zorgpersoneel, maar in Maastricht gaat alles nog vrolijk door.

Word beetje kriebelig van dit soort loshangende maatregelen. Zo weet je als burger ook niet meer wat adequaat is voor de huidige situatie...

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

boesOne schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 22:22:
[...]

Maar dat stuk over de deathrates kan natuurlijk nooit kloppen als je gaat assumen dat er bijzonder veel undetected cases zijn. Dan is dat percentage dus veel lager. Deaths valles op, zeer milde cases niet.

De verhouding tussen niks doen en harde social distancing qua deathrate zal wel hetzelfde blijven maar de percentages zullen heel anders zijn als je zijn assumptie van ladingen undetected cases doortrekt.
Enigszins offtopic, maar kan je niet gewoon Nederlandse woorden gebruiken?

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Sinds vorige week algeheel reisverbod ingesteld, zojuist mail gehad van mijn werkgever dat wereldwijd de kantoren sluiten, en dat ik sowieso to einde maand thuis mag werken... Wel drastisch, maar ook wel duidelijkheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:01

Maar een expert op dit gebied is hij totaal niet, dus tja...
Tomas Pueyo Brochard was born in Nantes, France in 1982 to French and Spanish parents. He grew up between France, Spain, and Italy in a family of filmmakers. He moved to America in 2008 for his MBA at Stanford University, where he specialized in behavioral psychology, design, storytelling, and scriptwriting. Since then, he's worked in Silicon Valley, designing and marketing products to hundreds of millions of customers in the entertainment, finance, and media industries.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waarez
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14:48
Update in België - interview met viroloog van Ranst en Minister de Crem (binnenlandse zaken) - momenteel bezig in extra nieuwsuitzending op vtm (https://vtm.be/vtmgo/live-kijken/vtm);

Van de 314 bevestigde gevallen in België;

Hiervan zijn een handvol mensen kritiek (IC) en een 20tal liggen met ernstige symptomen in het ziekenhuis De meeste zijn bejaard, maar er zijn ook jonge mensen bij met gevaarlijke/ernstige longontstekingen. Hij nuanceerde er bij dat dus zeker ook de jonge mensen wel degelijk zeer ernstige klachten kunnen krijgen. Iets wat ter harte moet genomen worden.

Op de vraag dat 60-70% zouden besmet kunnen worden (zoals er in Duitsland werd aangehaald door Angela Merkel;
Volgens onze viroloog zal het een lange epidemie zijn. Een ziekte die eigenlijk iedereen kan krijgen. Er zullen heel wat mensen de ziekte krijgen, en deze zullen dan naderhand (voorlopig) immuun zijn, waardoor de besmettingsgraad op zich ook afneemt. Exacte inschatting of percentage kon hij niet geven, daar dit pure speculatie zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Ik lees dat niet uit het stukje. Er is een suggestie dat het misschien mogelijk is door afnemende incubatietijd maar dat is toch nog geen bewijs.

Ik wil niet uitsluiten dat het onmogelijk is maar dit lijkt me veel te zwak om als bewijs te dienen,

Misschien snap ik het niet, dat kan ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Indoubt schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 22:38:
[...]

Ik lees dat niet uit het stukje. Er is een suggestie dat het misschien mogelijk is door afnemende incubatietijd maar dat is toch nog geen bewijs.

Ik wil niet uitsluiten dat het onmogelijk is maar dit lijkt me veel te zwak om als bewijs te dienen,

Misschien snap ik het niet, dat kan ook
In 2 clusters en 2 aparte datasets komt naar voren de de serial interval korter is dan de incubatie tijd, dit is suggereert toch echt wel dat asymptotische verspreiding een factor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
Standeman schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 22:37:

Wat is dit. Het is niet het officiële web adres van rtlnieuws.nl, maar het redirect we wel naar wel als je alleen het domein gebruikt.

Welke idioot probeert dit soort fake news the verspreiden. Ben benieuwd wie er achter rtl-nieuws.com zit, die mag van mij achter de tralies.
Echt bizar. Politie mag wat mij betreft actief op zoek gaan naar mensen die dat maken wegens opzettelijk ontwrichten van de samenleving en behandelen als terrorisme. Hoop dat die persoon er nog een hoop gezeik mee gaat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-09 18:43
Ik lees nu 827 (!) doden in Italië. Iemand zicht op de leeftijdsopbouw?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:54
Marc3l schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 22:28:
[...]

Goed artikel en actie is duidelijk maar zal hier pas werken als RIVM / regering dit zal toepassen.
Zijn er hier tweakers die buiten een risico gebied werken, geen klachten en collega’s zonder klachten maar toch thuisblijven?
Bij ons is het thuis moeten blijven voor de helft van het personeel en dat geldt voor alle locaties in Nederland. Per afdeling is de boel gesplitst in twee teams, het ene team werkt 1 week thuis terwijl het andere team op kantoor werkt. Na 1 week worden de rollen omgedraaid.
Reizen tussen locaties dient beperkt te werpen, geen fysieke contacten tussen de teams enz enz.
ABN was al in het nieuws met soortgelijke maatregelen en ik ken nog een aantal bedrijven die personeel gespreid hebben over locaties om zo het risico te spreiden. Allemaal buiten een risico gebied.
Gebeurt meer in Nederland dan menigeen denkt ook al is het niet voorgeschreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Basekid schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 22:32:
[...]

Maar een expert op dit gebied is hij totaal niet, dus tja...

[...]
Wat is er feitelijk onjuist in zijn artikel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon86
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:39

Megalodon86

Enzyme X

JAHRASTAFARI schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 22:45:
Schokkend ja. Op dit moment is bijna de helft van de "closed cases" gestorven (44%).

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/italy/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Dit topic is zero-tolerance: onderbouw je beweringen altijd (betrouwbare) bronnen.

[ Voor 83% gewijzigd door defiant op 11-03-2020 23:38 ]

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MikeyMan schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 22:23:
[...]

Nouja, bewijs... De kortere incubatietijd van eerder gemelde gevallen geeft de suggestie dat er asymotomische overdracht is geweest.

Maar gezien de forse verspreiding ligt het m.i. in zekere zin wel voor de hand... Hoewel af en toe een keertje kuchen of niezen zonder verdere verkoudheid hier wellicht ook wel onder valt.
Een sterke suggestie dan, hard bewijs zal je ook niet vinden in deze tijd dus voor mij is deze suggestie genoeg "bewijs".

tenzij men een andere verklaring weet te vinden voor de kortere serial interval dan de incubatie tijd.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2020 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon86

Megalodon86

Enzyme X

Morpheusk schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 22:53:
[...]

Italië heeft dan ook hele slecht gezondheidszorg. Duitsland ook niet al te best, dus ben benieuwd hoe het zich daar ontwikkeld.
Daar weet ik niet veel van. Maar er is daar wel een grote(re) groep ouderen. En natuurlijk worden de mensen die niet getest zijn, niet meegeteld in deze statistieken (en die zullen er ook zat zijn als het daar net als hier gaat). Maar dan nog. Dat zijn geen malse statistieken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-09 21:42

Jebus4life

BE User

[...]

Italië heeft dan ook hele slecht gezondheidszorg. Duitsland ook niet al te best, dus ben benieuwd hoe het zich daar ontwikkeld.
Er is al meermaals in dit topic voorbijgekomen dat de gezondheidszorg in Noord Italië gewoon perfect "up to standards" is.

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07 21:43
Ik vind dat de overheid, Rutte als gezicht van het kabinet voorop, best wat meer op de voorgrond mag treden en dus ook frequenter mag gaan communiceren over de coronacrisis. In alle landen om ons heen worden vrij verregaande maatregelen tegen het virus getroffen, maar onze premier hebben we eergisteren voor het laatst gezien en iets horen zeggen over ‘niet meer handen schudden’.

Enkel in Noord-Brabant gelden er wat strengere regels, maar het is niet zo dat de verspreiding van het virus over de grens bij Tiel stopt. De maatregelen mogen wat mij betreft weer een stap verder gaan, want anders gaan we Italië achteraan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
JAHRASTAFARI schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 22:45:
Uit een artikel van gisteren:

According to Italy's national health institute, the average age of those who have died was 81, and many of the deceased had preexisting health conditions. Only one in five coronavirus patients is between 19 and 50 years old, making the older population significantly more impacted by the virus in Italy.

https://www.businessinsid...n-cases-death-rate-2020-3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon86

Megalodon86

Enzyme X

Soccer98 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 22:55:
Ik vind dat de overheid, Rutte als gezicht van het kabinet voorop, best wat meer op de voorgrond mag treden en dus ook frequenter mag gaan communiceren over de coronacrisis. In alle landen om ons heen worden vrij verregaande maatregelen tegen het virus getroffen, maar onze premier hebben we eergisteren voor het laatst gezien en iets horen zeggen over ‘niet meer handen schudden’.

Enkel in Noord-Brabant gelden er wat strengere regels, maar het is niet zo dat de verspreiding van het virus over de grens bij Tiel stopt. De maatregelen mogen wat mij betreft weer een stap verder gaan, want anders gaan we Italië achteraan.
exact wat dhr Voss ook zegt hier:

https://nos.nl/liveblog/2...-het-hele-land-dicht.html

De grafiek van NL ligt gelijk met die van Italië, en dat is nog zonder rekening te houden met alle Corona gevallen in NL die niet geregistreed zijn (gezinsleden bijv.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-09 20:28

gws24

Thinking is hard!

Megalodon86 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 22:51:
[...]

Schokkend ja. Op dit moment is bijna de helft van de "closed cases" gestorven (44%).

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/italy/
Vraag is wel hoeveel zij daadwerkelijk testen. Even mijzelf quoten:
gws24 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 18:51:
[...]
Als je die bron bekijkt kom je dit bericht tegen:

http://www.protezionecivi...us-sono-10-590-i-positi-1

At Civil Protection Department Headquarters, the Operational Committee keeps working to ensure the coordination of all operations by the components and operational structures of the National Civil Protection Service. As per health monitoring activities related to the spread of Coronavirus across national territory, at present 10.590 people have tested positive. To date, the total number of assessed cases in Italy is 12.462.

Ik kan het verkeerd interpreteren maar aan het aantal assessed cases te zien testen zij bijna niet? Of ze bedoelen met assessed iets anders. Iemand een idee hoeveel er getest word in Italie?
Als ik dat bericht goed lees hebben ze 12462 mensen positief getest en 10590 daar van waren positief. Dan kan het niet anders dan dat ze maar heel weinig testen en dan is het niet raar dat er zoveel doden zijn tov het aantal positieve gevallen. Ter vergelijking, we hebben in NL nu tegen de 10k tests en 503 positieve getallen.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:25

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Megalodon86 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 22:51:
Natuurlijk is daarmee het sterftecijfer niet meteen 44%, Neem Nederland als voorbeeld, het RIVM registreert niet wanneer iemand beter is. De "closed cases" bestaan dus voornamelijk uit mensen die het virus opgelopen hebben en gestorven zijn. Mensen die genezen zijn, worden niet meer opgevolgd of vastgelegd. Een simpele "24 uur geen klachten is genezen en u mag weer deelnemen aan de maatschappij" is de richtlijn. Dit in tegenstelling tot landen die je pas genezen verklaren als je 2 keer negatief test en dit cijfer meenemen in de statistieken

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Marc3l schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 22:28:
[...]

Ik werk wat vaker thuis, pak een keer de auto ipv trein naar m’n werk, reis 1e klas, blijf uit de bus en blijf ook meer uit de buurt van collega’s.

Allemaal niet schokkend en geen garantie op succes, maar de kans dat ik geïnfecteerd raak is een stukje kleiner en het aantal mensen dat ik zou besmetten als dat asymptomatisch kan zal ook beperkter zijn.

Maargoed, met drie kinderen is het natuurlijk dweilen met de sluizen open...

Bij een van onze klanten zijn sinds gisteravond reizen tussen vestigingen niet meer toegestaan, alle events afgelast en mogen er ook geen vergaderingen meer zijn met meer dan een handvol personen, bovenop het al langer vermeden handen schudden.

[ Voor 16% gewijzigd door eamelink op 11-03-2020 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon86

Megalodon86

Enzyme X

gws24 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 22:57:
[...]

[...]
Als ik dat bericht goed lees hebben ze 12462 mensen positief getest en 10590 daar van waren positief. Dan kan het niet anders dan dat ze maar heel weinig testen en dan is het niet raar dat er zoveel doden zijn tov het aantal positieve gevallen. Ter vergelijking, we hebben in NL nu tegen de 10k tests en 503 positieve getallen.
Dat klopt, de manier van wel/niet testen heeft zeer sterkte invloed op deze cijfers. Evenals de leeftijdsgroep. Maar dan is het evengoed nog wel erg hoog. Dan moeten ze echt tienduizende mensen niet getest hebben, wil je die cijfers flink omlaag krijgen.
DexterDee schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 22:58:
[...]

Natuurlijk is daarmee het sterftecijfer niet meteen 44%, Neem Nederland als voorbeeld, het RIVM registreert niet wanneer iemand beter is. De "closed cases" bestaan dus voornamelijk uit mensen die het virus opgelopen hebben en gestorven zijn. Mensen die genezen zijn, worden niet meer opgevolgd of vastgelegd. Een simpele "24 uur geen klachten is genezen en u mag weer deelnemen aan de maatschappij" is de richtlijn. Dit in tegenstelling tot landen die je pas genezen verklaren als je 2 keer negatief test en dit cijfer meenemen in de statistieken
Uiteraard. Dat probeer ik ook niet te verkondigen. Het is echter wel een stuk hoger dan andere landen. Dus óf ze registreren anders (zoals in NL, dus geen beter-meld-register oid), of het zijn vooral zwakkeren/ouderen, of het is een aggressievere variant, of de omstandigheden in ziekenhuizen zijn slechter.. of...etc

[ Voor 38% gewijzigd door Megalodon86 op 11-03-2020 23:02 ]

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-09 15:49
Spannend.

Vorige week Noord Italië geweest. Gisteren wat verkouden geworden. Vandaag meer hoesten en nu vanavond ook 38,5 graden koorts.

Morgenvroeg de huisarts bellen. Gelukkig sinds zondag in huis gezeten, uit voorzorg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
KaiseRRuby schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 23:00:
Spannend.

Vorige week Noord Italië geweest. Gisteren wat verkouden geworden. Vandaag meer hoesten en nu vanavond ook 38,5 graden koorts.

Morgenvroeg de huisarts bellen. Gelukkig sinds zondag in huis gezeten, uit voorzorg.
Wow, sterkte. Nog veel contact gehad met anderen sinds je terug bent uit Italië? Op je werk of in de kroeg e.d.
En wat is ongeveer je locatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
gws24 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 22:57:
[...]

[...]
Nee, je leest het bericht niet goed. Er zijn 12.462 positief getest. 10.590 zijn actief (niet gestorven of genezen).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Megalodon86

Megalodon86

Enzyme X

KaiseRRuby schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 23:00:
Spannend.

Sterkte. Je omschrijving voldoet aan het ziektebeeld. En goed dat je eigen verantwoordelijkheid genomen hebt en thuisgebleven bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:52
Verwijderd schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 21:31:
Dat lijkt me meer voor de hand liggen, zat het wintersport forum te lezen en veel mensen die na hun vakantie ziek zijn geworden maar denken dat het een gewone griep is (want niet Italië). Paar dagen uitzieken en de kids gewoon naar school, dan kom je er nooit meer achter wat het was...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-09 20:28

gws24

Thinking is hard!

DutchCommando schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 23:03:
[...]
Nee, je leest het bericht niet goed. Er zijn 12.462 positief getest. 10.590 zijn actief (niet gestorven of genezen).
Oké, dan bedoelen ze dus active cases en niet assessed. Italianen die engels schrijven :P

edit:
zie inderdaad bv deze tabel waar er 73k testen word aangegeven
Afbeeldingslocatie: https://www.thelocal.it/userdata/images/1583949484_screenshot-2020-03-11-at-18-52-28.jpg
bron: https://www.thelocal.it/2...d-by-coronavirus-outbreak

[ Voor 30% gewijzigd door gws24 op 11-03-2020 23:13 ]

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
Juventus bevestigt: Daniele Rugani besmet met coronavirus

Eerste (?) topvoetballer besmet.

[ Voor 10% gewijzigd door vuurtjih op 11-03-2020 23:11 ]

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

hoevenpe schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 23:04:
[...]

Dat lijkt me meer voor de hand liggen, zat het wintersport forum te lezen en veel mensen die na hun vakantie ziek zijn geworden maar denken dat het een gewone griep is (want niet Italië). Paar dagen uitzieken en de kids gewoon naar school, dan kom je er nooit meer achter wat het was...
In deze tijd van het jaar is het vrij standaard om een gangbaar rondzwervend virus op te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krissie100
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18-09 23:25
In de hoogste competities wel ja... Dan kan het hele team in quarantaine...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18-09 15:49
zacht schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 23:03:
[...]

Wow, sterkte. Nog veel contact gehad met anderen sinds je terug bent uit Italië? Op je werk of in de kroeg e.d.
En wat is ongeveer je locatie?
Ik zelf niet maar mijn vriendin is wel gewoon aan het werk geweest. Zij heeft overigens geen klachten. Locatie is Utrecht.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

https://www.medrxiv.org/c...101/2020.03.09.20033217v1

Aerosol and surface stability of HCoV-19 (SARS-CoV-2) compared to SARS-CoV-1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g-9Z1dUo9W_2p5E2g9Tbrmb8I4U=/f/image/FKngRT9tUlSRvxx6e67mSNVu.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uOZRfsA6-ENxnKaj8Ra8Br2hqAk=/800x/filters:strip_icc()/f/image/7zTJ5v4yI53edKWFKRvl6Iwx.jpg?f=fotoalbum_large
Abstract
HCoV-19 (SARS-2) has caused >88,000 reported illnesses with a current case-fatality ratio of ~2%. Here,
we investigate the stability of viable HCoV-19 on surfaces and in aerosols in comparison with SARS35 CoV-1. Overall, stability is very similar between HCoV-19 and SARS-CoV-1. We found that viable virus
could be detected in aerosols up to 3 hours post aerosolization, up to 4 hours on copper, up to 24 hours on
cardboard and up to 2-3 days on plastic and stainless steel. HCoV-19 and SARS-CoV-1 exhibited similar
half-lives in aerosols, with median estimates around 2.7 hours. Both viruses show relatively long viability
on stainless steel and polypropylene compared to copper or cardboard: the median half-life estimate for
HCoV-19 is around 13 hours on steel and around 16 hours on polypropylene. Our results indicate that
aerosol and fomite transmission of HCoV-19 is plausible, as the virus can remain viable in aerosols for
multiple hours and on surfaces up to days.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2020 23:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Waar kijken we naar?

==
hoi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18-09 21:52
MikeyMan schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 23:03:
[...]

Graag een bron voor deze bewering.
Op verschillende ranglijsten staan ze beiden hoger dan NL.
Gewoon negeren. Beide landen hebben een gemiddeld genomen prima gezondheidszorg. Uiteraard bestaan er zoals in ieder land verschillen van ziekenhuis tot ziekenhuis.

Maar een land als Italië scoort op gebied van gezondheid en gezondheidszorg niet slecht. Het enige nadeel dat Italië qua ziekenhuizen heeft t.o.v. Nederland is het aantal ziekenhuisbedden en IC bedden per hoofd van de bevolking. Dit ligt op zo'n 70% van dat van ons.

Duitsland heeft een ruim bedden aantal, en gewoonweg een excellente gezondheidszorg en ruime hoeveelheid aan internationaal goed aangeschreven ziekenhuizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Hoelang het virus kan overleven in aerosolen en op objecten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10:44
r0bb schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 19:24:
[...]

Snotterende, hoestende verkouden collegas die gewoon blijven komen werken.. Sorry ik haat ze. Héél asociaal!
Snap ik.

Heb je ook collega’s die wel een weekend kunnen stappen en dan op maandag “ziek” zijn ?

Die tikken mijn irritatiebox aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10:44
MikeyMan schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 19:34:
[...]

Wat een kulredenering...

Of het in jouw situatie zinnig is laat ik in het midden, maar 'niet kunnen want het past niet bij me' slaat natuurlijk helemaal nergens op.

@gws24 gelukkig lijkt het wel een transcript van het verhaal van Van Dissel van gisteren ;)
Jouw mening,

Knap dat je me zo goed kent....
Blijkbaar heb je me helemaal door :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-09 22:38
Noppesnada schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 23:39:
[...]

Snap ik.

Heb je ook collega’s die wel een weekend kunnen stappen en dan op maandag “ziek” zijn ?

Die tikken mijn irritatiebox aan.
Snap ik ook -maar nee, zonder arrogant te willen zijn vermoed ik dat het volk wat jij aanduid toch op bepaalde levels een plafond vindt.

Daarnaast is het zo dat jij niet óók iets verkeerd moet doen, omdat anderen dat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 23:35:
[...]

Is er toevallig ook data bekend over hout?

Over gezondheidszorg: ik sprak daar vandaag over. In Nederland hebben we minder IC-bedden per zoveel inwoners dan Italië. Het antwoord vond ik verhelderend: blijkbaar zijn er minder IC-bedden in Nederland, maar we kennen ook MC en HC (Medium en High-Care). Dat maakt vergelijken lastig.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 22:05
Verwijderd schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 23:35:
[...]

Dat is wel een erg korte duiding op een niet-medisch (vak)platform. Kun je een toelichting geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
gws24 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 23:05:
[...]
Oké, dan bedoelen ze dus active cases en niet assessed. Italianen die engels schrijven :P
...

Een assessed case is gewoon een case die is assessed volgens mij (waarvan een aantal om welke reden dan ook geen active case meer), assessed persons die geen case zijn, zijn geen case. Verder zijn er ongetwijfeld ook aardig wat cases die niet assessed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 23:37
https://www.fhi.no/nyhete...rus-onsdag-11.-mars-2020/
Noorwegen heeft ook een flinke stijging gehad met de update van vandaag.
Van 277 naar 489.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bszz schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 23:48:
[...]

Dat is wel een erg korte duiding op een niet-medisch (vak)platform. Kun je een toelichting geven?
Wat wil je duidelijker hebben ?
. Our results indicate that
aerosol and fomite transmission of HCoV-19 is plausible, as the virus can remain viable in aerosols for
multiple hours and on surfaces up to days.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2020 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Vraag, zijn er ook grafieken die het verloop de rangorde (aantal besmettingen per 1000) aangeven? Ik ben benieuwd hoe Nederland stijgt of zakt ten opzichte van andere landen.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:44
Ik zou zaterdag naar Argentinië vliegen, maar hoor nu dat ze daar reizigers uit risico-landen willen verplichten om 15 dagen in zelf-isolatie te gaan, met hoge straffen als je je er niet aan houdt. Het nieuws is heel vers, ik zie er nog niks over in internationale kranten, maar wel in diverse Argentijnse kranten. Op sommige plekken wordt een lijst van acht landen genoemd, waaronder Frankrijk en Duitsland maar waar Nederland niet bij staat en op andere plekken staat heel Europa (naast de VS, China, Iran, Zuid Korea).
De trigger om te gaan zoeken was een AirBnB die bevestigd werd en een uur later door de verhuurder toch gecanceled, met het bericht dat we het land niet inkomen.

(ik kwam ook een Argentijnse krant tegen die niks hierover berichtte, maar wel een groot artikel over Joran van der Sloot 8)7... in de krant van vandaag )

[ Voor 11% gewijzigd door Lapa op 12-03-2020 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
Ik denk dat dit een issue gaat zijn voor de meeste reizigers naar verre bestemmingen: hoe groot is het risico dat je ergens vast komt te zitten wegens maatregelen, en hoe acceptabel is dat voor je?

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:44
ijdod schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 00:02:
Ik denk dat dit een issue gaat zijn voor de meeste reizigers naar verre bestemmingen: hoe groot is het risico dat je ergens vast komt te zitten wegens maatregelen, en hoe acceptabel is dat voor je?
KLM biedt wel de service om gratis je vlucht om te boeken naar andere data of bestemming, of om te zetten in een voucher die een jaar geldig is. De mail met dat aanbod kreeg ik een week geleden al. Voor ons nog steeds behoorlijk kut, want mijn vrouw is al daar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:10

franssie

Save the albatross

offtopic:
[quote]Lapa schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 00:05:
[...]

KLM biedt wel de service om gratis je vlucht om te boeken naar andere data of bestemming, of om te zetten in een voucher die een jaar geldig is. De mail met dat aanbod kreeg ik een week geleden al. Voor ons nog steeds behoorlijk kut, want mijn vrouw is al daar...
[/quote]
Dat heb ik geprobeerd - lukt niet. Dus voorlopig geen KLM hier meer.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sampoo
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Denemarken sluit alle scholen en universiteiten voor twee weken. Ik ben benieuwd of het hier zo ver komt.
Denmark's Prime Minister has announced that the country will close all kindergartens, schools and universities for two weeks to slow the spread of the coronavirus virus.

https://www.thelocal.dk/2...iversities-to-fight-virus

[ Voor 20% gewijzigd door sampoo op 12-03-2020 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bszz schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 23:48:
[...]

Virus overleeft kan infectieus zijn tot ongeveer 48-72 uur op plastic (polypropylene) en roestvrijstaal, 3 uur in aerosolen,4 uur op koper niet meer dan 24 uur op karton,

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2020 00:24 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18-09 22:27
Volgens een onderzoek door the Lancet in 2017 staat Italië maar een puntje onder ons en Duitsland 4 puntjes, allemaal staan we in de top 20 van 200 onderzochte landen.
Heel slecht en niet best lijkt me wishfull thinking om de situatie hier te kunnen onderschatten zonder je schuldig te voelen over het aantal doden extra omdat er te laat ingrijpend opgetreden wordt.
In werkelijkheid is er niet zo`n verschil.
In Spanje waar nu de pleuris uitbreekt rond Madrid is de gezondheidszorg zelfs beter dan hier.

Dus als een Italiaanse viroloog zegt "Nederland, onderschat deze epidemie niet", dan kan je daar net zoveel waarde aan hechten als dat een Nederlandse viroloog dat zou zeggen.

[ Voor 8% gewijzigd door Teijgetje op 12-03-2020 00:45 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJames
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-04-2024

MrJames

-/

Ik zie her en der, berichten over plannen als het helemaal de verkeerde kant op gaat/lockdown. Ik werk bij een thuiszorg bedrijf op de IT afdelingen, en wij hebben helemaal niets vernomen wat we gaan doen straks, Morgen maar is zelf de intiatief nemen om aantal mensen bij elkaar te roepen om een plan te maken. Zijn er anderen die hier ook nog aan moeten werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKoetsier
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-08 23:51
MrJames schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 00:47:
Ik zie her en der, berichten over plannen als het helemaal de verkeerde kant op gaat/lockdown. Ik werk bij een thuiszorg bedrijf op de IT afdelingen, en wij hebben helemaal niets vernomen wat we gaan doen straks, Morgen maar is zelf de intiatief nemen om aantal mensen bij elkaar te roepen om een plan te maken. Zijn er anderen die hier ook nog aan moeten werken?
Ik heb het dan relatief makkelijk. Zit als freelancer op kantoor met enkele andere zzpers. Zie wat komende events/klussen de komende weken/maanden verdampen waardoor ik mijn buffertjes aan zal moeten boren, verder kan ik weinig plannen denk ik. Maar verder overal luchtigheid en Hollandse nuchterheid om me heen. Maar in hoeverre dat terecht is de komende dagen/weken...
Als ik dit zo zie:
https://nos.nl/video/2326...ar-italie-vandaag-is.html

[ Voor 8% gewijzigd door DeKoetsier op 12-03-2020 00:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:14

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Hoop dat het ziekenhuis waar ik op uitkijk zijn isolatie goed op orde heeft. Lees net dat daar een coronapatiënt behandeld wordt. Was al in overleg met de coördinator van mijn vrijwilligerswerk in het plaatselijke verzorgingstehuis, aangezien daar een uitbraak van noro is. Mijn dochter (5) heeft al een infectie die met antibiotica behandeld moet worden, dus zit niet op een superinfect te wachten met noro en of covid. Dat lijkt me met haar gevoelige longen, voor zo'n klein hummeltje geen pretje.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18-09 22:27
DutchCommando schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 23:03:
Er staat
As per health monitoring activities related to the spread of Coronavirus across national territory, at present 10.590 people have tested positive. To date, the total number of assessed cases in Italy is 12.462.
To asses is aan een onderzoek onderwerpen, er zijn dus 12.462 tests gedaan tot aan datum van publicatie, waarvan op dat moment 10.590 positief waren.
Dat kan dus alleen als je weinig test, pas als eigenlijk overduidelijk is dat iemand Covid-19 heeft.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Pagina: 1 ... 94 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een ZT (zero tolerance) topic.

Overtreding van de onderstaande topic regels zal resulteren in minimaal een 24 uurs AWM ban.

• Geen slowchat
• Geen complottheorieën
• Geen paniekreacties
• Onderbouw je argumentatie met bronnen, extraordinary claims require extraordinary evidence
• Post hier alleen over de uitbraak in zijn algemeenheid. Voor het bespreken van persoonlijke voorbereidingen en maatregelen is er Het voorbereiden op het coronavirus topic.
• Geen discussie over het functioneren van het RIVM of andere organen zonder verdere relatie met het virus

Voor een actuele, interactieve kaart van de uitbraak, inclusief gemelde besmettingen en doden, zie
Wereld:
https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6
Nederland:
https://www.arcgis.com/ap...c995c40e7ae72254029bf6251

Handiger links:

https://debatgemist.tweed...wikkelingen-coronavirus-0

Om de posts leesbaar te houden graag geen gebruik meer maken van hoofdletters / vetgedrukte tekst om bepaalde stukken te benadrukken.
Mocht je punt alsnog te onduidelijk uit je post naar voren komen, gebruik dan cursieve tekst.