[ZT] Nieuwe variant van coronavirus, veroorzaakt Covid-19 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 93 ... 101 Laatste
Acties:
  • 520.055 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KreKkeR241
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 17:56

KreKkeR241

11101001010

Flow schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 17:43:
Noodtoestand in Hongarije:

[...]

Opvallend wat voor maatregelen zij nemen t.o.v. het aantal mensen waarvan bekend is dat ze zijn besmet.
Ook andere landen nemen strengere maatregelen dan NL terwijl er minder besmettingen zijn:
Poland closes all schools, museums and cinemas and Ukraine shuts all educational buildings in Kiev due to coronavirus despite far fewer infections than the UK

Polish PM Mateusz Morawiecki said schools and cinemas will be closed today
The European nation has only 26 confirmed cases and no recorded fatalities
Ukraine also said today it plans to close schools as a 'preventive measure'
Poland has 26 cases, no deaths and Ukraine has just one infection, while the UK has 382 confirmed cases of the killer disease and six fatalities

https://www.dailymail.co....mas-amid-coronavirus.html

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 13:26

Edgarz

Tweako-active since1986

TecTo schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 18:11:
[...]

zou je iets duidelijker kunnen zijn In welk model zitten we dan wel volgens u?

Neem dan mee dat de cijfers van het RIVM niet betrouwbaar zijn.
Als we op de toer gaan dat het RIVM onbetrouwbaar is dan houdt het op. Dan zijn er dus geen cijfers en moet iedereen zijn mond houden, inclusief u.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18-09 21:52
alexbl69 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 18:01:
[...]

Ongetwijfeld, maar de berichtgeving in deze is niet richting medici, maar richting het publiek.

En dan zou het - vind ik - logischer zijn om te spreken van overleden aan Corona. Dan neemt het publiek de adviezen (denk ik) een stuk serieuzer.
Mwuah, je kunt het juist ook de andere kant uitzien. Want op basis van risicogroepen heb je er groepen tussen zitten, ouderen met comorbiditeit met een aanzienlijk forse mortaliteit. Een groep waar velen van ons mensen kennen die daartoe behoren, ouders, grootouders. Met een reële kans dat deze zouden kunnen overlijden bij besmetting.

Door het algeheel uit te smeren over een populatie met jonge, gezonde mensen, zal het juist al snel meer mee lijken te vallen. En zullen met name mensen die het niet serieus nemen, juist nog minder geneigd zijn om de dreiging in te zien.

Een accurate weergave van de realiteit is mijn inziens dan ook te verkiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:34
Edgarz schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 18:17:
[...]

Als je goed kijkt is het al gecorrigeerd. Totaal aantal besmettingen in Italië is > 10.000
Italië ligt 2 weken op ons 'voor'. Daarvoor is niet gecorrigeerd.

Uit de tabel die ik vanmiddag postte blijkt dat we inderdaad niet zo 'hard' gaan als Italië, maar we zitten nog wel op het 'Spanje' scenario. En die hebben inmiddels al ruim 2.000 besmettingen en 49 doden.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten2212
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 21:50
Al het onderwijs in het LUMC (Leiden) is tot nadere order allemaal afgelast. Dit houdt zowel onderwijs met patiënten als reguliere colleges in. Dit geldt voor de studie geneeskunde maar ook voor de andere studies aan de faculteit geneeskunde (bijvoorbeeld biomedische wetenschappen). Het onderwijs van vandaag en morgen is afgelast en morgen komt er informatie over de komende tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:02
franssie schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 18:13:
Ik denk juist dat, nu eenmaal de meeste mensen zijn doordrongen van de ernst, draconische maatregelen niet of minder nodig zijn en dan moet je - in het risico management maar ook in crisis management - de afweging maken welk pad de minste schade oplevert voor het gehele systeem.
Maar zijn de meeste mensen echt doorgedrongen van de ernst? Kijk op de reguliere media en het gaat vaak over mensen in het buitenland, hoe hinderlijk een thuis-quarantaine is of het lekker goedkoop tanken aan de pomp.

Laat ik het anders stellen: in mijn hoogopgeleide omgeving met daarin een aantal artsen ben ik verreweg de grootste pessimist (n=20).

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
Maarten2212 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 18:24:
Al het onderwijs in het LUMC (Leiden) is tot nadere order allemaal afgelast. Dit houdt zowel onderwijs met patiënten als reguliere colleges in. Dit geldt voor de studie geneeskunde maar ook voor de andere studies aan de faculteit geneeskunde (bijvoorbeeld biomedische wetenschappen). Het onderwijs van vandaag en morgen is afgelast en morgen komt er informatie over de komende tijd.
Aan de RUG is het medische onderwijs nog niet volledig afgeschaft, maar wel ingeperkt. Ikzelf en anderen die onderwijs verzorgen als medicus mogen tot nader order dit niet meer uitvoeren, de verbinding met de medische faculteit is zelfs fysiek afgesloten om de gebouwen te scheiden.

In het UMCG zetten we hoog in om het zo lang mogelijk buiten te houden, maar ook voor ons een kwestie van tijd uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten2212
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 21:50
psychodude schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 18:28:
[...]

Aan de RUG is het medische onderwijs nog niet volledig afgeschaft, maar wel ingeperkt. Ikzelf en anderen die onderwijs verzorgen als medicus mogen tot nader order dit niet meer uitvoeren, de verbinding met de medische faculteit is zelfs fysiek afgesloten om de gebouwen te scheiden.

In het UMCG zetten we hoog in om het zo lang mogelijk buiten te houden, maar ook voor ons een kwestie van tijd uiteraard.
Interessant. In het LUMC kan het onderwijs moeilijker fysiek worden afgesloten van het ziekenhuis. De meeste collegezalen bevinden zich midden in het ziekenhuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-09 21:31
Bedrijven nemen steeds meer maatregelen, vandaag te horen gekregen dat alle 500 kantoor medewerkers thuis mogen werken tot voorlopig 3 april. Distributiecentrum naast kantoor mag niet meer betreedt worden tenzij werkzaam in de operatie. Geen travel meer, geen bezoeken aan andere kantoren in EMEA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
hoevenpe schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 18:26:
[...]

Maar zijn de meeste mensen echt doorgedrongen van de ernst? Kijk op de reguliere media en het gaat vaak over mensen in het buitenland, hoe hinderlijk een thuis-quarantaine is of het lekker goedkoop tanken aan de pomp.

Laat ik het anders stellen: in mijn hoogopgeleide omgeving met daarin een aantal artsen ben ik verreweg de grootste pessimist (n=20).
Tsja, maar pessimistisch hoef je natuurlijk ook niet direct te zijn. Het belangrijkste is een gezond realiteitszin te behouden. Een lakonieke instelling of juist pessimistische instelling zijn beide niet bevoordelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:26

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Verschilt heel erg per bedrijf maar vooral per regio. Hier in Friesland zijn nog maar 2 besmettings gevallen. Enige wat mijn bedrijf heeft gedaan is de handdoeken vervangen voor papier en headsets bijbesteld mocht het nodig zijn om thuis te werken :P

Maar ik heb ook het idee dat we overdrijven. Uiteraard moeten we het virus zo snel mogelijk indammen en de baas zijn. En ik snap dat groot schalige events etc. worden afgelast of uitgesteld. Maar als je nu alles plat legt dan zijn de gevolgen daarvan veel te groot.

[ Voor 34% gewijzigd door Chaoss op 11-03-2020 18:37 ]

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

gws24 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 18:17:
[...]
Ligt er aan tegen welk inwoner aantal je het doet. Als je het tegen het aantal in Italie doet dan wordt het voor NL erger maar doe het tegen dat van Lombardije (10M inwoners en meer dan de helft van de gevallen) dan kan het nog wel eens zelfs beter worden voor NL.

Lies, damned lies and statistics :P
Precies mijn punt. Een grafiek an sich zegt niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flow
  • Laatst online: 08-09 19:41
Edgarz schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 18:08:
[...]

Of hij weet in welk model Nederland zit...Niet het Italiaanse in ieder geval.

[Afbeelding]

Dit zijn de RIVM cijfers tegen de Italiaanse cijfers (bron: Protezione Civile bulletins)
Wat heb je als startpunt gebruikt voor Italie? Nederland had op 27 februari 1 bekende besmetting i.t.t. Italië met 655.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
psychodude schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 18:28:
[...]

Hier in Maastricht is het niet veel anders (als was er nog wel een doorgang opengelaten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:00
Deze Amerikanen hebben een wonder middel tegen corona gevonden:

https://www.menshealth.co...nking-bleach-coronavirus/

Het goede nieuws is inderdaad dat je niet dood gaat aan corona, maar aan dit drankje. :X

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:52
Nu ook in Groningen..
https://www.rtvnoord.nl/n...onapatienten-in-Groningen

Nee, Vindicat was later
Het gaat om een 21-jarige studente uit de stad Groningen die in de week van 20 tot 29 februari in Noord-Italië is geweest. De tweede patiënte is een 62-jarige vrouw uit Nieuwe Pekela, van wie de besmettingsbron nog niet bekend is.

[ Voor 52% gewijzigd door GAIAjohan op 11-03-2020 18:47 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Eerste Corona besmettingen in Groningen.

21 jarige studente...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:50
Geert1976 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 18:44:
Eerste Corona besmetting in Groningen.

21 jarige studente...
Wezen skiën toevallig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
psychodude schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 18:33:
Tsja, maar pessimistisch hoef je natuurlijk ook niet direct te zijn. Het belangrijkste is een gezond realiteitszin te behouden. Een lakonieke instelling of juist pessimistische instelling zijn beide niet bevoordelijk.
Met pessimisme bedoel ik vooral ook buiten Brabant nu al sociale contacten beperken, zoveel mogelijk thuis werken, goed handen wassen en geen handen schudden, niet meer met het OV en wat extra eten inslaan. Veel meer kan je als individu niet doen.

In mijn omgeving zien veel mensen het echter nog steeds als een stevige griep zoals ook in dit artikel:
Coronavirus in gezin: boodschappen aan de deur en kinderen bezighouden

Als een "griepje plus", zo ervaart Bas uit het Brabantse Cuijk het coronavirus waarmee hij is besmet. Met zijn eveneens zieke vrouw en drie jonge kinderen zit hij in thuisisolatie.

Daarop werd Bas' vrouw gevraagd met wie ze de afgelopen dagen allemaal contact had gehad. Ook werd haar verteld dat de GGD contact zou opnemen. Daarna werd het stil. In de dagen erna kregen ook Bas' drie kinderen griepklachten en dinsdag werd hij door het virus getroffen, waardoor het hele gezin in isolatie moet blijven. Hij vertelt dat het coronavirus griep met spierpijn, keelpijn, hoofdpijn, hoesten en pijn op de longen met zich meebrengt.

Nadat Bas dinsdagmiddag de GGD eindelijk aan de lijn had gekregen, kreeg hij excuses aangeboden en werd hem uitgelegd dat het bij de GGD erg druk was. Verder kreeg het Brabantse gezin de adviezen die ze op internet al gelezen hadden. "Voor ons gevoel worden we heel erg aan ons lot overgelaten", aldus Bas. "Als we een situatie krijgen als in Italië, dan moeten we er echt een tandje bij zetten. Want op deze manier gaat het niet."
Of deze, notabene zelf een arts:
Dirk Jan, zelf arts, liep corona op: ‘Een mooie oefening voor een gevaarlijker virus’

Dermatoloog Dirk Jan Hijnen (45) liep het coronavirus op bij een medisch congres in München. Behalve een ‘grieperig avondje’ tijdens de wintersport, vier dagen later, heeft hij nergens last van gehad. ‘Ik maak me vooral zorgen over de onrust.’

Het is een zeer besmettelijke ziekte, er sterven mensen aan, dus natuurlijk doet de overheid er alles aan om een explosieve uitbraak van het virus te voorkomen. ‘Maar de meeste mensen herstellen gewoon. Je kunt je ook afvragen of alle angst niet wat afgeremd zou moeten worden. Van de andere kant: als je te hard roept dat het allemaal wel meevalt, dan heb je kans dat een besmette leraar denkt: ‘Ach, ik kan gewoon voor de klas staan’.’

‘Mijn broertje zei het deze week goed: dit is een mooie testcase voor het RIVM en de GGD’en: een relatief mild virus dat enorm besmettelijk is. Een goede training voor als er straks een veel dodelijker virus voorbij komt in deze drukke en volle wereld.’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

gws24

Thinking is hard!

Edgarz schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 18:08:
[...]
(bron: Protezione Civile bulletins)
Als je die bron bekijkt kom je dit bericht tegen:

http://www.protezionecivi...us-sono-10-590-i-positi-1
At Civil Protection Department Headquarters, the Operational Committee keeps working to ensure the coordination of all operations by the components and operational structures of the National Civil Protection Service. As per health monitoring activities related to the spread of Coronavirus across national territory, at present 10.590 people have tested positive. To date, the total number of assessed cases in Italy is 12.462.

[...]
Ik kan het verkeerd interpreteren maar aan het aantal assessed cases te zien testen zij bijna niet? Of ze bedoelen met assessed iets anders. Iemand een idee hoeveel er getest word in Italie?

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:01
De crisisexperts in Nl vinden dat onze huidige aanpak nog goed is:
Moet Nederland misschien ook meer doen? Crisisbeheersings-experts vinden vooralsnog van niet. Wel moet de overheid beter gaan communiceren over de genomen maatregelen, zeggen ze tegen de NOS.
Betere communicatie zou idd minder speculatie opleveren hier denk ik

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Verwijderd1 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 17:46:
[...]

Ondanks het sarcasme, de vorige pandemie was letterlijk voor de griep (staat zelfs in de subtitel én de url :+ ):

[...]

H1N1 is natuurlijk kort voor Influenza A virus subtype H1N1.
Ook wel interessant aan de naamgeving van influenza is het feit dat H en N voor de eiwitten staan die aan de buitenkant van het virus zitten. Het H eiwit dient om een menselijke cel open te snijden en zodoende in de cel te geraken. Na veelvuldige multiplicatie van het virus door de cel splijt het N eiwit de cel open, zodat al het geproduceerde virus andere cellen kan gaan opzoeken. De cel-inhoud geraakt dan in het lichaam. Dit is waarom longinfecties zo gevaarlijk kunnen zijn; Het celmateriaal hoopt zich in de longen op en zorgen er in erge gevallen voor dat je min of meer in je eigen water verdrinkt. Ook zijn beschadigde cellen (door het virus, of door het eigen immuunsysteem) natuurlijk geschikte plekken voor bacteriele groei.

Om nog even op influenza terug te komen; Het blijkt uit virologisch onderzoek dat de eerste griep die je in je leven krijgt (meestal als kind) maatgevend is voor je immuniteit tegenover verdere influenza varianten en wel een heel leven lang. Krijg je eerst H1N1 dan kun je beter omgaan met andere varianten H1N1 maar ook H1NX of HXN1. Het wordt pas echt een probleem als er bijvoorbeeld een geheel nieuwe variant ontstaat (dit gebeurt af en toe). Ik noem een voorbeeld: Er is een subtype varkensgriep H4N6 dat in mensen niet voorkomt. Het kan door een mutatie gebeuren dat het virus wel op mensen overdraagbaar wordt en dat kan dan een groot probleem zijn.

Als ik het me goed herinner zijn er 7 typen Corona-virussen die onder mensen voorkomen. 3 daarvan zijn voor mensen gevaarlijk, toevallig zijn dit allemaal virussen die vrij recent onstaan lijken te zijn: SARS, MERS en SARS-Cov-2. Edit: Ik bedenk me net dat dit niet toevallig is. We hebben voor de andere 4 virussen natuurlijk na verloop van tijd en veel leed immuniteit opgebouwd. Dit is voor de recente 3 simpelweg nog niet het geval.

Ik wou hier nog even op reageren:
Jebus4life schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 18:07:
[...]

De situatie in Oostenrijk lijkt best wel mee te vallen momenteel +- 200 cases. Enkel Tirol springt er daar precies uit inderdaad... (50+ cases).
Normaal vertrek ik over 8 dagen voor een short-ski in Salzburgerland. (13 cases met mijn beperkt Duits).

Mocht het in tussentijd verder ontsporen en een officieel negatief reisadvies komen blijf ik inderdaad gewoon thuis. Maar anders is het mijn plan toch om gewoon te gaan. Ik denk/hoop dat de open lucht in de bergen minder problematisch is dan op kantoor met een paar 100 collega's. In BE/NL zijn er meer gevallen gemeld in alle geval...
Er zijn momenteel 246 vastgestelde besmettingen in heel Oostenrijk. Ik denk dat het qua timing nog wel zou moeten gaan, 8 dagen...

Hou het wel in de gaten. Het beste doe je dat hier:

https://www.sozialministe...onavirus-(2019-nCov).html

Dit is de officiele website van de Oostenrijkse staat waar twee keer per dag (om 8 en 15 uur) de laatste cumulatieve resultaten gepubliceerd worden.

Tot voor kort publiceerde AGES statistieken per provincie. Die zijn daar een paar dagen terug mee opgehouden. Voor jou misschien het meest relevant is deze website:

https://www.salzburg.gv.at/themen/gesundheit/corona-virus

waarop je precies de informatie van het Bundesland Salzburg kunt vinden. Vooral ook de maatregelen in de gaten houden. Mochten ze nou het een en ander op slot gooien, dan kun je dat daar zeker nalezen en tijdig een besluit maken.

Als het aan mij ligt: Een fijne vakantie gewenst!

[ Voor 33% gewijzigd door 0rbit op 11-03-2020 19:54 ]

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Italië in 1 dag ruim 2300 besmettingen en 196 doden erbij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deem
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:50

Deem

Ontcijfer mij!

Cijfers Italië Corona.
Totaal besmet: 12,462 Vandaag besmet gemeld: +2,313
Totaal overleden: 827 Vandaag overleden gemeld: +196

"May our framerates be high and our temperatures low."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

hoevenpe schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 18:45:
[...]

Met pessimisme bedoel ik vooral ook buiten Brabant nu al sociale contacten beperken, zoveel mogelijk thuis werken, goed handen wassen en geen handen schudden, niet meer met het OV en wat extra eten inslaan. Veel meer kan je als individu niet doen.

In mijn omgeving zien veel mensen het echter nog steeds als een stevige griep zoals ook in dit artikel:
<>
Ik ben geen hypochonder maar kans en gevolg maken dat ik de kans probeer te minimaliseren omdat ik famillie in een ziekenhuis heb (ongeluk, niet ziek) en als ik besmet zou raken niet op bezoek kan. Dus is isoleer me redelijk van andere mensen, maar ga wel met de trein (buiten de spits) en vlieg vrijdag gewoon voor een citytrip naar Kopenhagen. Dus ik laat mijn leven er niet teveel door bepalen maar schud gewoon geen handen, was ze vaker, meet mijn temperatuur voordat ik op bezoek ga (slecht indicator, weet ik maar toch), hou gewoon afstand van mensen. Ik denk dat ik gewoon een gevalletje RIVM protocol ben, en als iedereen dat een beetje doet dempen we de verspreiding.
Dat is mijns inziens gewoon realistisch en niet pessimistisch, eigenlijk iets wat ik elke winter herfst zou moeten doen om ook verkoudheden en griep minder te verspreiden.

en dat over een oefening voor als er echt een zombie-virus of de nieuwe pest uitbreekt, dat is beroepsdeformatie die ik wel kan waarderen maar ik begrijp heel goed dat dat niet bij iedereen goed valt.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 13:26

Edgarz

Tweako-active since1986

[...]

[...]

[...]
En dat wordt ook nog eens ondersteund door de reële cijfers. Gaat wel ver om een medicus die het zelf heeft ondervonden even te diskwalificeren omdat je zelf blijkbaar alleen bevestiging van oorlogstafrelen wilt zien....

De ervaring van deze griep zal voor iedereen verschillend zijn, sommigen schreeuwen al 'the end of the world is near' bij een pijnlijke lymfeklier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Niet online
KreKkeR241 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 18:19:
[...]
Ook andere landen nemen strengere maatregelen dan NL terwijl er minder besmettingen zijn:

[...]
voor dat land geldt (Polen dus) hetzelfde als hieronder:
GAIAjohan schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 17:54:
[...]

Vergeet niet dat daar een relatief populistische regering zit. Denk dat dat ook best wel uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
KreKkeR241 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 18:19:
[...]

[...]
Dat klinkt als gezond verstand: als je ziet dat de exponentiele groei overal zeer snel tot een zeer slechte situatie leidt, kan je het maar beter proberen voor te zijn.
Als ik de Italiaanse cijfers vergelijk met Nederland verwacht ik eind volgende week hier een lockdown en het sluiten van scholen.

Ondertussen begint in Wuhan het "normale" leven weer iets op gang te komen, maar waar ik zo snel niets over kan vinden is of het aantal nieuwe besmettingen daar nu drastisch is afgenomen. Of gaan ze straks gewoon verder met exponentiele groei van het aantal besmette mensen?
Ik ben ook wel benieuwd naar het percentage mensen dat niet besmet is geraakt, maar omdat niet iedereen getest is zal dat wel moeilijk te zeggen zij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:49
Neutrino schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 18:04:
[...]

bron: nos.nl

Podcast met Ira Helsloot

Tijdstip 5:30: Zou ook in Utrecht net zoals in Brabant maatregelen genomen moeten worden? Ik denk eerder dat we over een aantal dagen, of misschien een week alle maatregelen gaan terug draaien. Alle sluitingsmaatregelen.

bron podcast: nu.nl

Of Ik heb de ernst van de situatie niet begrepen, of deze hoogleraar slaat de plank volledig mis.
Misschien moet hij het duidelijker uitleggen, maar mijn interpretatie van wat hij zegt is dit:

Deze epidemie is niet volledig te stoppen. Om het beheersbaar te houden is het nodig om te zorgen dat het zich zo langzaam mogelijk verspreid. Dat kan je niet doen met maatregelen die het land compleet platleggen, want dan richt je de economie ten gronde en ben je nog verder van huis. Bovendien houdt geen land zulke zware maatregelen vol voor de periode dat deze epidemie waarschijnlijk gaat duren.

Let wel, dit is mijn interpretatie van de achterliggende gedachte bij deze uitspraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:28
Grmbl, vandaag door mijn baas naar huis gestuurd omdat ik verkouden ben en hoest..

Ben ieder jaar wel een keer verkouden, maar werk dan gewoon door.

Mag deze week niet terug komen en maandag zien we wel weer...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

P.O. Box schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 18:55:
[...]

voor dat land geldt (Polen dus) hetzelfde als hieronder:

[...]
Die oostbloklanden zijn gewoon enorm xenofoob (ik heb een bedrijf in CZ) dus ze houden nogal van grenzen sluiten, ondanks de welvaart die de open grenzen hun gebracht heeft schieten ze nogal snel in de stuip van "computer says no". Dat zal wel helpen tegen de verspreiding waarschijnlijk maar de schade voor hun economie kon nog wel eens onnodig groot zijn.
Ik heb een privé en een zakelijke trip naar Praag staan maar die zie ik nog wel gecancelled worden.

Noppesnada schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 18:59:
Grmbl, vandaag door mijn baas naar huis gestuurd omdat ik verkouden ben en hoest..

Maar eens kijken of je maandag haalt :+ Zuur grapje sorry, maar je maakt je zelf ook geen zorgen dus ik dacht dat kan wel.
Maar waar baal je van? Kan je niet thuis werken (op dit IT forum is dat een beetje de standaard dat het wel kan maar er zijn natuurlijk ook mensen die "echt werk" doen. Betreft dan toch gewoon een ziekmelding?

[ Voor 34% gewijzigd door franssie op 11-03-2020 19:04 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:58
RemcoDelft schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 18:56:
[...]

Ondertussen begint in Wuhan het "normale" leven weer iets op gang te komen, maar waar ik zo snel niets over kan vinden is of het aantal nieuwe besmettingen daar nu drastisch is afgenomen. Of gaan ze straks gewoon verder met exponentiele groei van het aantal besmette mensen?
Ik ben ook wel benieuwd naar het percentage mensen dat niet besmet is geraakt, maar omdat niet iedereen getest is zal dat wel moeilijk te zeggen zij.
Vandaag 36 nieuwe besmettingen. Stelt dus niet zoveel meer voor, vandaar dat ze ook langzaam de boel weer een beetje aan het opstarten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
TecTo schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 18:11:

Neem dan mee dat de cijfers van het RIVM niet betrouwbaar zijn.
[mbr]• Onderbouw je argumentatie met bronnen, extraordinary claims require extraordinary evidence[/]
Weten we hoeveel mensen er in Nederland zijn besmet?
Nee. Volgens Sjaak de Gouw van de GGD moeten we ons niet blindstaren op de cijfers van het RIVM. Zeker is dat het er meer zijn dan uit die cijfers blijkt. "Er zijn waarschijnlijk ook veel mensen met lichte klachten, die gewoon thuis uitzieken en zich dus niet melden, maar misschien wel het virus hebben. Dit virus geeft namelijk bij 80 procent milde klachten", aldus De Gouw. Alleen mensen die koorts hebben wordt geadviseerd om de GGD te bellen.

https://nos.nl/artikel/23...-met-het-coronavirus.html

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gws24
  • Nu online

gws24

Thinking is hard!

RemcoDelft schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 18:56:
[...]
Aantal besmettingen is drastisch afgenomen maar het is inderdaad de vraag of na de lockdown het virus niet weer gewoon de kop op steekt want als je puur naar de positief geteste gevallen kijkt in Hubei dan is dat maar ~0,12% (67760 positieve gevallen op een inwoner aantal van 59M) van de bevolking. Of er is een gigantische onderrapportage van de gevallen ondanks het vele testen of de lockdown heeft zeer goed zijn werk gedaan.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11-2023
Dank voor de het aanvullen.
Verder nog
MikeyMan schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 09:35:
Zit inmiddels de tweede helft van de kamerbriefing van gisteren te kijken. Enkele highlights uit de beantwoording van
Van Dissel (RIVM) in willekeurige volgorde.
- Teveel focus op de dagelijkse cijfers volgens hem
- Besluit om familieleden als 'positief' aan te merken is recent genomen. Er wordt nog nagedacht over een manier om dit ook weer te geven. Maar hier ook de angst dat er meer uit wordt geinterpreteerd dan nuttig is.
cht.
En gisteren door de viraloog verbonden aan het UMC Utrecht bij het programma op1. We kunnen er van uit gaan dat er meer besmettingen dan wordt vermeld maar dat heeft ook te maken met test capaciteit.

Dus als we met grafieken gaan strooien zeg dat niets over... Duidelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jagermeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-09 15:51

jagermeister

Artillerie magneet :-(

dutchinteldude schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 18:01:
Stukje op CNN

World Health Organization says it's seeing "alarming levels of inaction"

WHO Director-General Tedros Adhanom Ghebreyesus said during a press briefing today that the agency is "deeply concerned both by the alarming levels of spread and severity, and by the alarming levels of inaction” when he said the novel coronavirus outbreak is a pandemic.

He added: “We cannot say this loudly enough, or clearly enough, or often enough: All countries can still change the course of this pandemic."

[mbr]Knip
Suggestieve / stemmingmakerij laten we achterwege[/]
We gaan hier ook geen "fake news" schreeuwen. Dat valt ook gewoon onder: Onderbouw je argumentatie met bronnen, extraordinary claims require extraordinary evidence.

[ Voor 12% gewijzigd door DaniëlWW2 op 11-03-2020 20:22 ]

- specs - Download mijn custom BF2 map HIER NIET MEER

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zeara
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:54
Misschien ook dit stukje meenemen voor de volledigheid:
Wat gebeurt er met mensen die weer beter zijn?

Die worden voorlopig nergens gemeld, omdat mensen dat niet hoeven te doen. De cijfers van het RIVM zullen daardoor alleen stijgen. Het aantal betermeldingen wordt er niet weer van afgetrokken.

"Als mensen beter zijn, blijkt dat uit meerdere tests dat ze de dag na de laatste klachten het virus niet meer bij zich dragen. Dus niet meer besmettelijk zijn", zegt De Gouw. "Als je een dag zonder klachten bent, mag je weer doen wat je wilt."

"We proberen het echt voor elkaar te krijgen", zei Jaap van Dissel, hoofd Infectieziekten van het RIVM, gisteren in de Tweede Kamer, maar vanwege de enorme drukte bij het RIVM is dat nog niet gelukt. Binnenkort hoopt het RIVM daar dus verandering in te brengen.

Ik kan mij voorstellen dat dit voor meerdere landen geldt.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20:37

Snotterende, hoestende verkouden collegas die gewoon blijven komen werken.. Sorry ik haat ze. Héél asociaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

anandus schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 15:42:
[...]

2.000 bedden. Stel 5% heeft IC-opname nodig. Dus bij 40.000 coronagevallen zitten we aan de -huidige- max.

We hebben nu een toename op de teller van ongeveer 40% per dag en waarschijnlijk (een stuk) meer dan de gerapporteerde 500 patiënten.

Maar ik neem 15% per dag aan nieuwe gevallen en 500 patiënten. Dan zitten we over 31 dagen over de 40K heen (en het max van ICU-bedden). Op die dag zijn er 5000 nieuwe patiënten (en dus 250 nieuwe opnames).
Gelukkig zullen dan ook wel de eerste opnames van 2 weken eerder naar huis mogen (32 patïenten), maar dat zet weinig zoden
aan de dijk.

Over 47 dagen komen er per dag meer IC-opnames bij dan er IC-bedden zijn (er zijn dan ruim 350k zieken).
Nu kan een deel ook op normale kamers, etc, etc, maar we hebben het over enorme aantallen.

Even for the record: Dan zijn er nog ruim 10 miljoen Nederlands die waarschijnlijk nog ziek gaan worden (als ik uitga van 60%).
Dit gebeurt niet tegelijkertijd en het is belangrijk om dit zo veel mogelijk uit te smeren. Als het bijv niet 15% maar 5% per dag is, dan hebben we het over 12 hospitalisaties per dag over 50 dagen(!)

En dan ben ik zuinig met de cijfers (15% toename, 500 patiënten vandaag en 5% opname*)
* Dit laatste is moeilijk te bepalen, natuurlijk

Edit:
Copy-paste uit Excel, voor de liefhebbers:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
Dag Corona Corona*1,15  Groei per dag   Hospitalisatie per dag
1   500 575     
2   575 661 75  4
3   661 760 86  4
4   760 875 99  5
[...]
10  1759    2023    229 11
[...]
15  3538    4069    461 23
[...]
20  7116    8183    928 46
[...]
25  14313   16459   1867    93
[...]
30  28788   33106   3755    188
31  33106   38072   4318    216
32  38072   43783   4966    248
[...]
35  57902   66588   7552    378
[...]
40  116462  133932  15191   760
[...]
45  234248  269385  30554   1528
46  269385  309792  35137   1757
47  309792  356261  40408   2020
48  356261  409700  46469   2323
49  409700  471155  53439   2672
De laatste keer dat ik op een IC was, was deze in het begin vol en van de 8 bedden op die zaal waren er de rest van de week 1 tot maximaal 4 bedden vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
  • Laatst online: 14:44
Helixes schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 17:40:
Het verloop van een acute longonststeking is meestal niet uitgerekt en palliatief.
Heb je het over een normale longontsteking of Covid-19?
Definieer uitgerekt, en link naar een bron a.u.b.

In Singapore liggen er minimaal 4 mensen al zeker een maand1 op de IC, namelijk.
1. Bron is lastig te geven omdat het niet letterlijk genoemd wordt, maar als je alle berichtgeving van channelnewsasia naleest volgt dat logisch uit het aantal mensen dat nieuw op de IC werd opgenomen en dat er nog ligt.)
Er zijn - in de meeste gevallen - grofweg twee uitkomsten, vanuit een IC perspectief zeg maar. Of je overleeft het wel. Of je overleeft het niet. Uiteraard kan herstel wel zeer lang en moeizaam zijn, maar gevallen waar iemand nodeloos lang "aan de apparaten" in leven wordt gehouden zijn zeldzaam.
Nogmaals: definieer nodeloos lang. Een maand? 2 maanden?
Eindfase van een longontsteking is vaak het vollopen van de longen met vocht, of sepsis. Beide kunnen niet heel lang worden gerekt. In theorie is het mogelijk de longontsteking te overleven, maar dat na herstel de longen onherstelbaar dysfunctioneel blijken te zijn. Maar die gevallen ken ik niet, en lijken me zeer zeldzaam.
Wederom een mening zonder bron.
En fout: met ECMO kan je iemand zelfs ondersteunen met geen longfunctie, zodat die de tijd krijgt de infectie te bestrijden en de longen op te ruimen. Wel kans op longschade inderdaad.
Neutrino schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 18:04:
Podcast met Ira Helsloot
(...)
Of Ik heb de ernst van de situatie niet begrepen, of deze hoogleraar slaat de plank volledig mis.
Het is geen arts, hè..
Laten we a.u.b. niet teveel waarde hechten aan wat dit figuur zegt.
Edgarz schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 18:55:
Gaat wel ver om een medicus die het zelf heeft ondervonden even te diskwalificeren omdat je zelf blijkbaar alleen bevestiging van oorlogstafrelen wilt zien....
Ja laten we vooral meer waarde hechten aan de persoonlijke mening van een dermatoloog dan aan de waarschuwingen van de WHO 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jagermeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-09 15:51

jagermeister

Artillerie magneet :-(

r0bb schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 19:24:
[...]

Snotterende, hoestende verkouden collegas die gewoon blijven komen werken.. Sorry ik haat ze. Héél asociaal!
Nu in deze situatie alleen of doorgaans?

- specs - Download mijn custom BF2 map HIER NIET MEER

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 12:47:
[...]

Het stomme is, het beste wat er kan gebeuren om dit virus nog tegen te gaan is zorgen en (milde) paniek onder de bevolking. Alleen dan zullen de maatregelen serieus genomen worden. Als iedereen denkt "het loopt zijn gang wel" dan heb je een groter probleem.
Klopt en wellicht met onderstaande principe.

Ken je het principe van een kikker levend koken.

Eerst in een pan met koud water en vervolgens opwarmen.

Volgens mij doet onze regering het ook zo met de maatregelen, langzaam, net zoals met de kikker, kleine stapjes is minder weerstand en hoop ik minder paniek en angst. Paniek is een slechte raadgever en helaas zorgt, dit voor veel meer problemen.

Ik geloof op die manier, dat ze massapaniek voor kunnen zijn door stapje van stapje, zodat je minder weerstand hebt en de maatregelen worden gevolgd.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2020 19:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:39
daan! schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 19:28:
[...]
En fout: met ECMO kan je iemand zelfs ondersteunen met geen longfunctie, zodat die de tijd krijgt de infectie te bestrijden en de longen op te ruimen. Wel kans op longschade inderdaad.
we vooral meer waarde hechten aan de persoonlijke mening van een dermatoloog dan aan de waarschuwingen van de WHO 8)7
Je komt zelf met het verzoek om bronnen, en post vervolgens ongeinformeerde stukjes zonder bron.....

Verdiep je anders even wat meer in ECMO. En dan vooral de indicaties en overlevingscijfers 1 jaar na noodzaak tot ECMO....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 22:39

unclero

MB EQA ftw \o/

r0bb schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 19:24:
Vooral als ze geen mondkapje dragen en doodleuk in het wilde weg lopen te kuchen en te snotteren.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:28
franssie schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 19:01:
[...]

[...]

Maar eens kijken of je maandag haalt :+ Zuur grapje sorry, maar je maakt je zelf ook geen zorgen dus ik dacht dat kan wel.
Maar waar baal je van? Kan je niet thuis werken (op dit IT forum is dat een beetje de standaard dat het wel kan maar er zijn natuurlijk ook mensen die "echt werk" doen. Betreft dan toch gewoon een ziekmelding?
Mag wel hoor, ik kan het hebben !

Ik kan helaas niet thuis werken, ben gezegend met een overdosis werkethos en vind thuis blijven niet bij me passen.

Heb ik deze nu weinig keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:50
Zojuist een update gehad van de gemeente. Hier in Kreis Heinsberg blijven alle scholen en kinderopvang gesloten tot Pasen. Voor bejaardentehuizen gelden strengere regels omdat ze willen voorkomen dat die besmet raken.

Volgens de overheid zou het dicht houden van scholen aanzienlijk helpen om de verspreiding in te dammen.

En ik hoor net dat Sabic ook plat gaat op enkele onderdelen na.

[ Voor 9% gewijzigd door De_Bastaard op 11-03-2020 19:33 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• psychodude
[...]

[...]
Maar daarin stelt hij niet directe gekke dingen. Het beloop bij zichzelf is zoals het is. Het beloop bij de meeste mensen is mild, en op moment van schrijven, zeker toen hij ziek was, was het aantal besmettingen in Nederland laag, ook het aantal doden is nog laag.

Zelfs mondiaal gezien, moeten we niet vergeten dat de huidige aantal besmettingen uiteraard maar als een druppel in een emmer is.

En voor wat betreft de diverse pathogenen die we kennen, is SARS-CoV-2 nu niet direct de meest angstaanjagende op individuele basis.

Dus moet de bevolking zo angstig zijn hierom? Nee, ik denk het niet. Ik denk wel dat men realistisch moet zijn. In de zin dat we als samenleving een gedeelde verantwoordelijkheid hebben om de verspreiding van het virus te beperken. Ons moeten realiseren dat indien we dit niet doen we accepteren dat er ondanks de op persoonlijke basis relatief gezien niet huiveringwekkend mortaliteit, de mate van transmissie een toch aanzienlijk aantal doden teweeg kan brengen. Hoeveel? Niet te zeggen, ik beschik helaas niet over een glazen bol.

Angst moet echter niet de boventoon voeren. Wat gaan we dan tenslotte doen zodra we te maken hebben met een pathogeen met een CFR van 50+ procent?

En daarin ligt dan ook een belangrijke rol voor partijen als het RIVM, de WHO, etc. Zowel mensen die te lakoniek, maar ook mensen die te angstig reageren vormen een uitdaging.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• gws24
  • Nu online

gws24

Thinking is hard!

Zeara schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 19:20:
[...]

Misschien ook dit stukje meenemen voor de volledigheid:

[...]

Ik kan mij voorstellen dat dit voor meerdere landen geldt.
Ook interessant uit dat artikel is imo dit:
"We testen ook niet om exact te weten hoe hoog het aantal besmettingen is", stelt De Gouw. "We hoeven in Nederland niet te weten of er 390 of 395 besmettingen zijn. We willen vooral weten hoe het virus zich verspreidt en op basis daarvan handelen we."

Hoe weten we dan hoe het virus zich verspreidt in Nederland?

Volgens De Gouw is vooral relevant om te weten wáár in Nederland het virus opduikt, zodat daar maatregelen genomen kunnen worden. Sinds begin februari wordt in 42 huisartsenpraktijken, verspreid over heel Nederland, iedereen met griep of luchtwegklachten getest op corona. Tot dusver heeft alleen een huisarts uit Eindhoven iemand positief getest.

"Dat geeft aan dat het virus nog niet vrij aan het circuleren is, en dat vinden wij prettig", zegt De Gouw. "Om die reden zien wij ook geen reden om in andere provincies dan Brabant, waar wel meer besmettingen met onbekende bron zijn, strengere maatregelen te nemen."

Daarnaast wordt dus iedereen die voldoet aan de criteria getest (met uitzondering van de huisgenoten) en in ziekenhuizen gebeurt dat standaard bij patiënten met een longontsteking. Deze drie manieren samen geven volgens De Gouw voldoende zicht op hoe het virus zich in Nederland verspreidt. Daaruit blijkt dus dat er met name in Noord-Brabant verspreiding is. Het RIVM benadrukt vooral dat de aantallen die dagelijks worden gemeld nog te klein zijn om een trend uit af te leiden
Zeker de laatste zin is belangrijk want dat is namelijk precies wat wij hier met zijn allen proberen te doen :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:42

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Noppesnada schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 19:31:
[...]

Ik kan helaas niet thuis werken, ben gezegend met een overdosis werkethos en vind thuis blijven niet bij me passen.

Heb ik deze nu weinig keuze.
Wat een kulredenering...

Of het in jouw situatie zinnig is laat ik in het midden, maar 'niet kunnen want het past niet bij me' slaat natuurlijk helemaal nergens op.

@gws24 gelukkig lijkt het wel een transcript van het verhaal van Van Dissel van gisteren ;)

[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 11-03-2020 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:26

FreakNL

Well do ya punk?

Hier ook. Al sinds maandag thuis met het verschil dat ik ook wat last van diarree heb. Niet constant maar wel 2-3 keer per dag. Of ik het heb? Geen idee, verder geen symptomen maar wel 4 keer op een vliegveld rondgehangen vorige week..

[ Voor 10% gewijzigd door FreakNL op 11-03-2020 19:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:50
MikeyMan schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 19:34:
[...]

Wat een kulredenering...

Of het in jouw situatie zinnig is laat ik in het midden, maar 'niet kunnen want het past niet bij me' slaat natuurlijk helemaal nergens op.
Volgens mij is dat niet wat hij zegt

Hij kan niet thuis werken

En het feit dat die dat niet kan vind hij erg jammer want hij wil graag werken

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Pandemic
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-02 22:09
De directeur van het ETZ ziekenhuis (tilburg) melde net bij het nos-journaal dat 1-2% van de populatie in brabant waarschijnlijk besmet is. Dit zou te extrapoleren zijn uit de resultaten van de steekproef van dit weekend.

Dit sluit wel aan bij mijn onderbuiks gevoel dat ik de afgelopen weken al meerdere patienten gezien heb op het spreekuur met mogelijk corona die niet voldeden aan de definitie en dus niet getest zijn.

Als dit echt zo is snap ik niet dat er niet meer maatregelen genomen worden. Ik loop hier in de supermarkt gewoon tussen de hoestende mensen door.

"Social distancing " is echt een grote farce tot nog toe. Er is amper wat veranderd in hoe mensen de dag door komen hier in brabant van wat ik observeer. Dan spreek ik nog niet eens over het halfslachtige quarantaine beleid als je uit risico gebied komt. Laat staan dat je in thuis quarantaine mag als je positief bent maar je huisgenoten die geen klachten hebben wel gewoon de deur uit mogen.

[ Voor 18% gewijzigd door Pandemic op 11-03-2020 19:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

rik86 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 19:36:
[...]

Volgens mij is dat niet wat hij zegt

Hij kan niet thuis werken

En het feit dat die dat niet kan vind hij erg jammer want hij wil graag werken
Ehh... Ja zo zou je het ook kunnen lezen...

If so, bij voorbaat alvast excuses aan @Noppesnada .

If not, blijf ik bij het verhaal ;)

@Pandemic als we nu al 170k besmettingen hebben, valt het wel mee met de ernstige gevallen tot nu toe iig ;)

Edit: goed, alleen noord Brabant x1% zou 25k zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door MikeyMan op 11-03-2020 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
psychodude schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 19:32:
Maar daarin stelt hij niet directe gekke dingen.
Hij zegt inderdaad geen gekke dingen, maar mensen die vooral dit soort verhalen lezen blijven zo wel denken dat een Coronabesmetting meevalt. Dan ben je niet snel geneigd om jezelf een vrijwillig sociaal isolement op te leggen zoals nu in Brabant gevraagd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daan!
  • Laatst online: 14:44
Leon Zwiers schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 19:30:
[...]

Je komt zelf met het verzoek om bronnen, en post vervolgens ongeinformeerde stukjes zonder bron.....

Verdiep je anders even wat meer in ECMO. En dan vooral de indicaties en overlevingscijfers 1 jaar na noodzaak tot ECMO....
Dit is de zoveelste keer dat je neerbuigend adviseert me ergens in te verdiepen, hou daar a.u.b. mee op.
Ik ben prima op de hoogte van de mogelijkheden en onmogelijkheden van ECMO.

Het is een laatste optie die gebruikt kan worden bij (in dit geval) respiratoire insufficiëntie.
Er zijn risico's aan verbonden en je kan er niet eindeloos mee doorgaan.
Qua indicatie past Covid-19 perfect binnen de gestelde limitaties.

Het wordt in China met succes gebruikt om mensen te behandelen.
Als je de moeite had genomen de gelinkte bron ook daadwerkelijk te openen had je deze zinsnede kunnen lezen:
Use in Coronavirus (COVID-19) Patients
Beginning in early February 2020, doctors in China have increasingly been using ECMO as an adjunct support for patients presenting with acute viral pneumonia related to the Novel Coronavirus (COVID-19) infection when, even after ventilation, the blood oxygenation levels remain too low to sustain the patient.[1] The initial reports indicate that is assisting in restoring patients' blood oxygen saturation and reducing fatalities among the approximately 3% of severe cases where it has been utilized.[7]
Of lees je liever een stukje tekst van het CDC?
A small proportion have also been supported with extracorporeal membrane oxygenation (ECMO, 3–12%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gws24
  • Nu online

gws24

Thinking is hard!

De_Bastaard schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 19:32:
Zojuist een update gehad van de gemeente. Hier in Kreis Heinsberg blijven alle scholen en kinderopvang gesloten tot Pasen. Voor bejaardentehuizen gelden strengere regels omdat ze willen voorkomen dat die besmet raken.
Die laatste is logisch want dat is een risicogroep
Volgens de overheid zou het dicht houden van scholen aanzienlijk helpen om de verspreiding in te dammen.
Tenzij al die scholieren leuk op stap gaan met elkaar :P . In Italie zag je dat na de sluiting van scholen in Lombardije ze het aangrepen om leuk te gaan skien dus of dat echt zo veel zin heeft zonder stricte instructies om ook thuis te blijven betwijfel ik.
En ik hoor net dat Sabic ook plat gaat op enkele onderdelen na.
Wat is Sabic?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
Voormalig DSM in Zuid-Limburg.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:32
Dat het aantal door het RIVM gemelde positieve testen niet overeenkomt met het daadwerkelijk aantal besmette mensen wil niet zeggen dat de cijfers die ze publiceren onbetrouwbaar zijn. Tenzij ze dat zouden claimen natuurlijk. Je kunt met die cijfers niet wat velen er hier mee willen, maar dat is een heel ander verhaal.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:39
daan! schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 19:40:
[...]

Dit is de zoveelste keer dat je neerbuigend adviseert me ergens in te verdiepen, hou daar a.u.b. mee op.
Ik ben prima op de hoogte van de mogelijkheden en onmogelijkheden van ECMO.

Het is een laatste optie die gebruikt kan worden bij (in dit geval) respiratoire insufficiëntie.
Er zijn risico's aan verbonden en je kan er niet eindeloos mee doorgaan.
Qua indicatie past Covid-19 perfect binnen de gestelde limitaties.

Het wordt in China met succes gebruikt om mensen te behandelen.
Als je de moeite had genomen de gelinkte bron ook daadwerkelijk te openen had je deze zinsnede kunnen lezen:

[...]

Of lees je liever een stukje tekst van het CDC?

[...]
Edit: Weet je, laat ook maar.

[ Voor 20% gewijzigd door LZ86 op 11-03-2020 19:49 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:40

vectormatic

Warlock of the doorlock

Pandemic schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 19:36:
De directeur van het ETZ ziekenhuis (tilburg) melde net bij het nos-journaal dat 1-2% van de populatie in brabant waarschijnlijk besmet is. Dit zou te extrapoleren zijn uit de resultaten van de steekproef van dit weekend.
dat is dus 25-50.000 mensen

Dan kan je twee kanten op redeneren, of dat hele virus is voor zoveel mensen zodanig mild dat ze niet echt verdacht, laat staan getest worden ("gewoon een verkoudheidje"), en dus ook de mortaliteitcijfers zwaar overdreven zijn, omdat daarin al deze zwakke gevallen niet zijn meegenomen.
Of, je komt tot de conclusie dat er dus binnen no-time 5000 man in NB het zodanig zwaar krijgen dat ze mogelijk IC hulp nodig hebben, daar de capaciteit niet voor is, en we dus binnen twee weken ergens tussen de 2 en 4K doden hebben in Noord Brabant alleen.

Persoonlijk ga ik uit van scenario 1, anders hadden we in andere landen ook al veel dramatischere cijfers gezien.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:05
"Social distancing " is echt een grote farce tot nog toe. Er is amper wat veranderd in hoe mensen de dag door komen hier in brabant van wat ik observeer.
Vind je? Gezien het feit dat er vandaag amper files in brabant hebben gestaan, lijkt me dat er wel degelijk significant is veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

klaaas schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 19:44:
[...]

Dat het aantal door het RIVM gemelde positieve testen niet overeenkomt met het daadwerkelijk aantal besmette mensen wil niet zeggen dat de cijfers die ze publiceren onbetrouwbaar zijn. Tenzij ze dat zouden claimen natuurlijk. Je kunt met die cijfers niet wat velen er hier mee willen, maar dat is een heel ander verhaal.
Dit, maar we kunnen wel stellen dat het aantal besmettingen hoger ligt aangezien besmette gezinsleden in thuis isolatie niet meegeteld worden. Dus kan net zo goed zijn dat we in Nederland nu tussen de 503 en 700 a 900 besmettingen zitten. Dan gaan we sneller omhoog dan bijna ieder andere land op Italie na.

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• klaaas
Bensimpel schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 19:52:
[...]

Dit, maar we kunnen wel stellen dat het aantal besmettingen hoger ligt aangezien besmette gezinsleden in thuis isolatie niet meegeteld worden. Dus kan net zo goed zijn dat we in Nederland nu tussen de 503 en 700 a 900 besmettingen zitten. Dan gaan we sneller omhoog dan bijna ieder andere land op Italie na.
Je denkt dat de kanttekeningen t.a.v. deze cijfers niet gelden voor de buitenlandse cijfers?

Hij wil.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-09 16:07

Eindelijk een baas die wel na denkt. Klasse! Het is egoïstisch imho om onder de mensen te blijven als je verkouden bent en hoest.

Die paar dagen kom je vast ook wel door ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:40

ZieMaar!

Moderator General Chat
vectormatic schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 19:50:
[...]

dat is dus 25-50.000 mensen

Dan kan je twee kanten op redeneren, of dat hele virus is voor zoveel mensen zodanig mild dat ze niet echt verdacht, laat staan getest worden ("gewoon een verkoudheidje"), en dus ook de mortaliteitcijfers zwaar overdreven zijn, omdat daarin al deze zwakke gevallen niet zijn meegenomen.
Of, je komt tot de conclusie dat er dus binnen no-time 5000 man in NB het zodanig zwaar krijgen dat ze mogelijk IC hulp nodig hebben, daar de capaciteit niet voor is, en we dus binnen twee weken ergens tussen de 2 en 4K doden hebben in Noord Brabant alleen.

Persoonlijk ga ik uit van scenario 1, anders hadden we in andere landen ook al veel dramatischere cijfers gezien.
Ik denk ook dat het eigenlijk goed nieuws zou zijn. Dan blijft het nog steeds zaak dat de verspreiding langzaam gaat natuurlijk, maar de huidige maatregelen vertragen ook wel. Ja, het kan strikter en strenger, maar wellicht helpt dit ook al veel.

Wij hebben een kantoor in Brabant en ik krijg ook het beeld dat de meeste mensen er serieus, maar nuchter mee omgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
MikeyMan schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 19:38:
@Pandemic als we nu al 170k besmettingen hebben, valt het wel mee met de ernstige gevallen tot nu toe iig ;)

Edit: goed, alleen noord Brabant x1% zou 25k zijn.
Dat is nou net het probleem: deze gevallen komen pas over 2 weken aan het licht, en tegen die tijd is het aantal besmettingen nog veel verder gestegen.

Vandaar dat China direct zeer zware maatregelen nam, waardoor het daar nu ingedamd lijkt te zijn. Hier kan iedereen nog gaan en staan waar hij wil.

[ Voor 14% gewijzigd door RemcoDelft op 11-03-2020 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

RemcoDelft schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 19:54:
[...]

Dat is nou net het probleem: deze gevallen komen pas over 2 weken aan het licht, en tegen die tijd is het aantal besmettingen nog veel verder gestegen.
In algemeenheid (ja ik weet dat er wat uitzonderingen gemeld worden) zijn er symptomen nodig voor besmettelijkheid.
In ieder geval lijkt overdracht van druppels nog steeds de voornaamste reden voor besmetting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

klaaas schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 19:53:
[...]

Je denkt dat de kanttekeningen t.a.v. deze cijfers niet gelden voor de buitenlandse cijfers?
Fair point ;) Lastig te over oordelen, in andere landen testen ze wat meer/minder. Ligt zeer aan het aantal testkits ook lijkt me.
Het is nu haast wel onbegonnen werk voor het RIVM om contact onderzoek te doen. Roeien met de riemen dat je hebt helaas. Dat geld ook voor andere landen. Misschien dat Europa maar eens het voortouw moet gaan nemen en we het aantal vluchten drastisch verlegen om import tegen te gaan.

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Laatst online: 20:45

Barrycade

Through the...

RemcoDelft schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 19:54:
[...]

Dat zou zijn als iedereen vanaf nu max 14 dagen incubatietijd zou hebben. Ik heb vooralsnog alleen veel gevallen gezien in het nieuws dat men binnen 3 dagen ziek werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
MikeyMan schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 19:56:
[...]

In algemeenheid (ja ik weet dat er wat uitzonderingen gemeld worden) zijn er symptomen nodig voor besmettelijkheid.
In ieder geval lijkt overdracht van druppels nog steeds de voornaamste reden voor besmetting.
Zo hebben die 1-2% van de inwoners van Noord-Brabant het ook opgelopen, dus die verspreiding stopt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
  • Laatst online: 23-08 16:32
DexterDee schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 15:36:
https://medium.com/@tomas...ple-will-die-f4d3d9cd99ca

Uitgebreide analyse over het nemen van maatregelen, gericht aan politici en beleidsmakers.
Social distance is key in dit verhaal, en je kunt er als overheid niet vroeg genoeg mee beginnen volgens de auteur.

Ik denk dat veel wat in dit artikel staat wel hout snijdt, alhoewel de maatregelen verre van leuk zullen zijn.
Ah, al gepost mooi. Interessante conclusie dat het aantal gevallen zeer waarschijnlijk significant hoger ligt dan het officiële aantal. Volgens 1 van zijn modellen zouden er in NL ongeveer 3200 gevallen zijn nu (gebaseerd op de 4 doden).

Het belangrijkste is dus om te zorgen dat de zorg niet overbelast raakt. Zoveel mogelijk social distancing dus en plekken afsluiten, dan zijn we in 2 weken over de piek heen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
hoevenpe schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 19:39:
[...]

Hij zegt inderdaad geen gekke dingen, maar mensen die vooral dit soort verhalen lezen blijven zo wel denken dat een Coronabesmetting meevalt. Dan ben je niet snel geneigd om jezelf een vrijwillig sociaal isolement op te leggen zoals nu in Brabant gevraagd wordt.
Maar het is natuurlijk niet alsof dit de enige vorm van berichtgeving rondom dit virus is. Dus mensen die enkel dit tot zich nemen, doen dat op zeer 'bewuste' wijze (bewust is niet helemaal het woord dat ik zoek).

Vergelijkbaar met onderwerpen anderszins zoals klimaatontkenning. Ja, indien je wilt kun je natuurlijk ook hierbij prima je kop geheel in het zand steken.

Maar dat is niet iets dat zal verbeteren door als RIVM of overheid met keiharde maatregelen te komen in vroege stadia. Hoeveel waarde hecht de gemiddelde Nederlander bijv. nog aan het weeralarm? Daarnaast wil je er natuurlijk als officiele instantie of overheidsorgaan ook niet voor zorgen dat je juist nodeloze paniek veroorzaakt. Mensen doen gekke dingen uit angst. Instanties als het RIVM, de ECDC, CDC, WHO, etc. hebben dan ook een lastige rol daarin.

En in zekere mate speelt het beoordelen van wat de maatschappij uit eigen initiatief daarin regelt ook mee. Sterker nog, is mogelijk zelfs belangrijker dan een opgelegd verbod, want je hebt in dat geval namelijk de steun van de bevolking.

Dat niet iedereen zal conformeren is niet verbazingwekkend, maar zodra het dichterbij komt zul je toch zien dat het aantal mensen dat voorzichtiger wordt wel verder toe zal gaan nemen.

En vergeet niet dat er al flink wat werknemers bijv. toch gewoon thuis zit, scholieren idem dito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
MikeyMan schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 19:56:
Als daadwerkelijk 1%-2% van Brabant besmet blijkt te zijn heb ik daar wel mijn vraagtekens bij, met alle media-aandacht verwacht je dat mensen die symptomen hebben zoveel mogelijk binnen blijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

De andere kant wordt hier nog weinig besproken.

Heeft iemand deze uitbraak al vergeleken met de Spaanse griep?

Ik geloof sowieso, dat een virus de nummer 1 vijand blijft voor de mens, aangezien het altijd voor slachtoffers zorgt.

Ik hoop dat we hier genoeg van leren, zodat we beter voorbereid zijn en ipv reactief te regeren een meer proactieve houding te hebben.

Ook als we als maatschappij verbeteren en de focus meer op de mens komt ipv de economie.

Laatste weken Lubach vaak aan het kijken en dan ben je elke aflevering weer stom verbaasd hoe de maatschappij werkt.

Ik hoop dat dit virus ons weer meer mens maakt, wellicht klinkt dit stom, maar niet het idee dat ik slechts een nummertje ben in statistieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

hoevenpe schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 20:01:
[...]

Als daadwerkelijk 1%-2% van Brabant besmet blijkt te zijn heb ik daar wel mijn vraagtekens bij, met alle media-aandacht verwacht je dat mensen die symptomen hebben zoveel mogelijk binnen blijven.
Ja als... Ik zie nog steeds een hoop aannames overal... Hoeveel noord Brabanders zijn er op vakantie geweest naar Italië?

Overigens op de NOS nu: bij de huisartsen in het land pas 1 positieve test. Terwijl die al weken aan het testen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gws24
  • Nu online

gws24

Thinking is hard!

Barrycade schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 19:57:
[...]
Dat zou zijn als iedereen vanaf nu max 14 dagen incubatietijd zou hebben. Ik heb vooralsnog alleen veel gevallen gezien in het nieuws dat men binnen 3 dagen ziek werd.
Gemiddelde is 5 á 6 dagen (range 2 tot 12 dagen) dus binnen een week zou je normaal gesproken effecten moeten zien. Dat is ook, denk ik, de reden dat het RIVM de maatregelen voor Brabant tot maandag heeft ge-adviseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Laatst online: 20:45

Barrycade

Through the...

[...]

Waarom denk je dat, als het echt toch bij veel mensen super mild verloopt/verliep en dus wellicht een mildere vorm dan in China betreft zullen veel mensen 2 weken geleden zich helemaal niet hebben gerealiseerd dat ze het hadden. En ondertussen zo ver van de bron zitten nu dat ze denken dat ze een normale verkoudheid hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Bensimpel schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 19:57:
[...]

Fair point ;) Lastig te over oordelen, in andere landen testen ze wat meer/minder. Ligt zeer aan het aantal testkits ook lijkt me.
Precies en zo zijn er nog wel wat factoren te noemen. Het over elkaar heen schuiven van grafiekjes heeft dan ook weinig zin.
Het is nu haast wel onbegonnen werk voor het RIVM om contact onderzoek te doen. Roeien met de riemen dat je hebt helaas. Dat geld ook voor andere landen. Misschien dat Europa maar eens het voortouw moet gaan nemen en we het aantal vluchten drastisch verlegen om import tegen te gaan.
Nu de import uit Italië fors is afgenomen denk ik dat onze 'eigen' besmettingen een groter probleem zijn.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18-09 22:27
Henkie_NtA schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 13:57:
[...]

Als je mutaties in je stamcellen krijgt heb je over het algemeen heel andere problemen en stamcellen differentieren zich per definitie niet, want dan zijn het geen stamcellen meer.
Het immuunsysteem van kinderen is over het algemeen inderdaad wel actiever, maar beneden een bepaalde leeftijd zijn ze juist kwetsbaarder omdat ze nog te weinig verworven immuniteit hebben.
Misschien moet je even iets beter zoeken voor je zo stellig post. ;)
Stamcellen differentiëren zich in de benodigde cel, bij volwassen stamcellen kunnen stamcellen zich in minder soorten cellen differentiëren.
Naast dat men aanneemt dat het aantal stamcellen afneemt naar mate men ouder wordt. Wat een prima reden zou kunnen zijn waarom de oudere mens slechter langzamer geneest
Ook treden bij volwassen stamcellen kleine mutaties op in het DNA door het repliceren.
Voor sommige andere ziekten, veroorzaakt door een genetisch effect, is de genetische fout reeds in de stamcellen van de patiënt aanwezig. De cellen van zo'n patiënt zijn ongeschikt voor transplantatie. Er zijn verder aanwijzingen dat stamcellen van volwassenen niet meer dezelfde delingscapaciteit hebben als jongere stamcellen. Tot slot hebben adulte stamcellen mogelijk sowieso al meer genetische afwijkingen, veroorzaakt door de levenslange inwerking van zonlicht en giftige stoffen, en door de fouten die ontstaan tijdens de celdeling.
Maar nogmaals, het is een wild guess, voor hetzelfde geld hebben jongeren een hormoon in hun slijmvlies dat vat heeft op het virus. ;)

On topic

Ik hoorde net dat het RIVM nu zegt de uitbraak niet te willen stoppen/isoleren, maar te beheersen, gecontroleerd laten groeien.(wat kan je anders zeggen? :+ )
Op het nieuws komt nu het hier al vaker geplaatste diagram voorbij over spreiding en ziekenhuiscapaciteit.
Maar vandaag dus 121 nieuwe besmettingen, maar de verklaring om iedereen gerust te stellen is dat dat mede komt door de gedane steekproeven in ziekenhuizen. (die 28, waren dat niet eigenlijk mensen die het niet zouden moeten hebben? 8)7 )
Inmiddels komt ook naar buiten dat besmetting hoogstwaarschiijnlijk a-symptomisch kan plaatsvinden, anders is de verspreiding niet te verklaren..............

Inmiddels dus maar 350 chirurgische 3-laags maskers opgehaald en bij de oude mensen hier een Coronaprotocol ingesteld voor bezoekers en thuishulp.
Moet genoeg zijn voor komende weken. :+
Als zelfs een thuiszorg, die deur aan deur gaat bij de zwakste groep, geen antwoord heeft op mijn "hoe gaan jullie om met Corona" en vraagtekens in de ogen heeft......Corona???? Oh ja, mail gehad, maar niet gelezen. 8)7 , dan wordt het tijd onze oudjes zelf te beschermen.

Dus minimaal 20 seconden handen wassen met antibacteriële zeep bij binnenkomst, afdrogen met papier, en een masker op.
En nee, dat masker is niet tegen besmetting, maar tegen verspreiding bedoeld, in de trand van : hou je eigen bacteriën en virussen bij je, hoest lekker in je kapje.
We willen nog lang van onze oudjes genieten, en niet dat ze in "hun natuurlijk isolement" besmet worden door iemand die het meeneemt uit de kroeg of van een andere patiënt.
Het gekke is dat de oudjes het prima snappen, ze volgen het nieuws dan wel niet echt, maar als je ze de sterftekans voorlegt bij besmetting op hun leeftijd, en dit vertaald naar "hier liggen 5 sigaretjes, één ervan is dodelijk, welke neem je?" dan stoppen ze met roken........ en snappen ze gelijk dat ze dus niet besmet willen worden.door iemand die niet ziek lijkt maar het wel doorgeeft.

[ Voor 39% gewijzigd door Teijgetje op 11-03-2020 20:55 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Verwijderd schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 20:05:
De andere kant wordt hier nog weinig besproken.

Heeft iemand deze uitbraak al vergeleken met de Spaanse griep?

Ik geloof sowieso, dat een virus de nummer 1 vijand blijft voor de mens, aangezien het altijd voor slachtoffers zorgt.

Ik hoop dat we hier genoeg van leren, zodat we beter voorbereid zijn en ipv reactief te regeren een meer proactieve houding hebben.

Ook als we als maatschappij verbeteren en de focus meer op de mens komt ipv de economie.

Laatste weken Lubach vaak aan het kijken en dan ben je elke aflevering weer stom verbaasd hoe de maatschappij werkt.

Ik hoop dat dit virus ons weer meer mens maakt, wellicht klinkt dit stom, maar niet het idee dat ik slechts een nummertje ben in statistieken.
Vergeleken met de Spaanse griep in wat voor een vorm?

Qua het virus zelf? Qua dagelijks aantal besmette patiënten en bijgaande mortaliteit? Qua impact op gezondheidszorg en maatschappij? Zijn natuurlijk vele kanten waar je daar mee op kunt gaan.

Maar de Spaanse griep is een influenza virus, dezelfde virus categorie als de seizoensgebonden griep zoals we die nu kennen, de Mexicaanse/varkensgriep van circa 10 jaar terug, etc.

Qua dagelijks aantal besmettingen en periodieke mortaliteit is niet te vergelijken. Die data is er van destijds simpelweg niet. Zelfs een eindsaldo is er enkel met een zeer grote spreiding van minder dan 20 miljoen tot circa 100 miljoen doden.

De impact op de maatschappij is voor zover vastgelegd is destijds ook deels hevig geweest. Japan (indien ik mij niet vergis) heeft destijds bijv. alle grenzen dichtgegooid. Maar ook zijn er landen geweest met 10 - 20% mortaliteit en zelfs dorpen met mortaliteit van meer dan 50%.

Maar het is allemaal van dusdanig ver geleden dat voor velen het daardoor alleen al vrij ontastbaar is, niet iets dat ze zich tot verbonden zullen voelen of in kunnen beelden.

En het is ook nauwelijks vergelijkbaar in de algehele situatie. Destijds waren pathogenen als influenza, tuberculose, etc. onze belangrijkste doodsoorzaken als bevolking. Daarin is uiteraard van alles verandert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Laatst online: 19:52
Bensimpel schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 19:52:
[...]

En in all die andere landen zijn de aantallen zeer nauwkeurig natuurlijk _/-\o_

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gws24
  • Nu online

gws24

Thinking is hard!

Voor de mensen die interesse hebben in Italie hier een dashboard met aparte cijfers per provincie in Italie: http://opendatadpc.maps.a...e2cce478eaac82fe38d4138b1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
klaaas schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 19:44:
[...]

Er zijn gewoon verschillen in de meetmethode tussen verschillende landen. De cijfers van het RIVM zijn in die zin betrouwbaar omdat we weten hoe ze meten (toen en nu). Cijfers uit Iran en Italië zijn waarschijnlijk niet betrouwbaar omdat men daar (waarschijnlijk) (plaatselijk) aan de testcapaciteit zit. Je kunt echter niet alle betrouwbare cijfers vergelijken, je moet dan de hele context meenemen (wie testen ze wel, wie niet, wie worden alsnog meegeteld, etc.). Onbetrouwbaar is dus te kort door de bocht, maar dat geldt ook voor het naast elkaar houden van en vergelijken van grafiekjes uit verschillende landen zonder context te geven.
Als dit echt zo is snap ik niet dat er niet meer maatregelen genomen worden. Ik loop hier in de supermarkt gewoon tussen de hoestende mensen door.
Dat is toch gewoon volgens het advies? Ook in Brabant mogen hoesters nog naar de supermarkt voor de essentiële levensbehoefte (voedsel).
"Social distancing " is echt een grote farce tot nog toe. Er is amper wat veranderd in hoe mensen de dag door komen hier in brabant van wat ik observeer. Dan spreek ik nog niet eens over het halfslachtige quarantaine beleid als je uit risico gebied komt. Laat staan dat je in thuis quarantaine mag als je positief bent maar je huisgenoten die geen klachten hebben wel gewoon de deur uit mogen.
Ik heb gisteren een tourtje gemaakt door het risicogebied (o.a. Breda en Tilburg) en het was zo ver ik kon zien wel rustiger dan normaal, zowel in de trein als op straat (van wat ik kon zien, beperkt tijdframe natuurlijk). In de volle (iedereen een zitplaats, normaal vaak niet) coupé (avondspits) waren trouwens geen hoesters of snotteraars. Het blijven natuurlijk beperkte observaties.
GAIAjohan schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 20:19:
[...]

En in all die andere landen zijn de aantallen zeer nauwkeurig natuurlijk _/-\o_
Veel andere landen testen nog minder. Zie dit tabelletje op Wikipedia (merk op verschil in datum; gesorteerd op absoluut aantal testen, merk op dat sommige landen groter / kleiner zijn):
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Ghimez7l.png

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd1 op 11-03-2020 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Helixes schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 17:40:
[...]

Hmmmm

Het verloop van een acute longonststeking is meestal niet uitgerekt en palliatief. Er zijn - in de meeste gevallen - grofweg twee uitkomsten, vanuit een IC perspectief zeg maar. Of je overleeft het wel. Of je overleeft het niet. Uiteraard kan herstel wel zeer lang en moeizaam zijn, maar gevallen waar iemand nodeloos lang "aan de apparaten" in leven wordt gehouden zijn zeldzaam.

Eindfase van een longontsteking is vaak het vollopen van de longen met vocht, of sepsis. Beide kunnen niet heel lang worden gerekt. In theorie is het mogelijk de longontsteking te overleven, maar dat na herstel de longen onherstelbaar dysfunctioneel blijken te zijn. Maar die gevallen ken ik niet, en lijken me zeer zeldzaam.
Dat komt omdat het merendeel van de longontstekingen door een bacterie wordt veroorzaakt en wordt bestreden met antibiotica.

Covid-19 is een virus, waar antibiotica helaas niet tegen helpt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Verwijderd1 Ik meen ook uit de kamerbriefing begrepen te hebben dat het DNA onderzoek wat in NL wordt gedaan ook niet zomaar overal op grotere schaal wordt uitgevoerd. Maar dat kan mijn interpretatie geweest zijn.

Jammer dat er geen transcript van is.

Overigens, ben nog steeds een beetje aan het hoesten, hoewel het snel minder erg wordt. Maar om die reden iets in de privesfeer afzeggen levert wel wat hoongelach op merk ik. En dat terwijl ik dat hoofdzakelijk niet voor mezelf doe maar voor anderen. Ben er vrij nuchter onder, voel me echt niet heel rot, ben gewoon (thuis) aan het werk als het kan, maar kleine moeite om een paar dagen over te slaan.

Lijkt er overigens wel op dat mensen hier tijdens het boodschappen toch een beetje meer afstand houden.

[ Voor 59% gewijzigd door MikeyMan op 11-03-2020 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gws24
  • Nu online

gws24

Thinking is hard!

Verwijderd1 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 20:20:
[...]
Ik heb gisteren een tourtje gemaakt door het risicogebied (o.a. Breda en Tilburg) en het was zo ver ik kon zien wel rustiger dan normaal, zowel in de trein als op straat (van wat ik kon zien, beperkt tijdframe natuurlijk). In de volle (iedereen een zitplaats, normaal vaak niet) coupé (avondspits) waren trouwens geen hoesters of snotteraars. Het blijven natuurlijk beperkte observaties.
N=1 natuurlijk maar hier in Delft toen ik vanmiddag boodschappen ging doen vond ik het ook minder druk dan normaal op een woensdag middag. Ik hoor ook in mijn omgeving dat mensen aan social distancing doen dus de adviezen hebben wel degelijk effect, misschien niet 100% maar misschien is dat ook niet nodig als het grootste gedeelte van de bevolking er maar wel rekening mee houd. Wel merkte ik dat het verdomd moeilijk is om je aan de hygiene maatregelen te houden. Ik had mijzelf voorgenomen om na de boodschappen direct mijn handen te wassen maar dat is niet gelukt, na 20 minuten thuis en een broodje klaar te maken en op te eten dacht ik er pas aan :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pandemic
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-02 22:09
anboni schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 19:51:
[...]

Vind je? Gezien het feit dat er vandaag amper files in brabant hebben gestaan, lijkt me dat er wel degelijk significant is veranderd.
Oke, dat is positief en wist ik niet. Ook deze observatie van mij is natuurlijk persoonlijk en zegt weinig over het geheel.

Ik hoop ook op het scenario waarbij het dus allemaal meevalt. Maar dan heb ik nog altijd de voorkeur voor "prepare for the worst, hope for the best".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 20:25:
@Verwijderd1 Ik meen ook uit de kamerbriefing begrepen te hebben dat het DNA onderzoek wat in NL wordt gedaan ook niet zomaar overal op grotere schaal wordt uitgevoerd. Maar dat kan mijn interpretatie geweest zijn.

Ik denk dat je dit bedoelt (werd geretweet door Marion Koopmans van Erasmus MC die hier eerder genoemd werd):

Dat is wat ze in Washington ook deden en daar kwamen ook interessante vindingen van (dat het al weken daar rond zou zwerven). Maar nee, dat zullen ze niet overal doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd1 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 20:33:
[...]

Ik denk dat je dit bedoelt (werd geretweet door Marion Koopmans van Erasmus MC die hier eerder genoemd werd):
[Twitter]

Dat is wat ze in Washington ook deden en daar kwamen ook interessante vindingen van (dat het al weken daar rond zou zwerven). Maar nee, dat zullen ze niet overal doen.
Ja dat was het inderdaad. Maar de suggestie leek te zijn dat NL hier vrij uniek in is. Weet alleen niet of ik dat helemaal goed begrepen heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

<>Maar om die reden iets in de privesfeer afzeggen levert wel wat hoongelach op merk ik. En dat terwijl ik dat hoofdzakelijk niet voor mezelf doe maar voor anderen. Ben er vrij nuchter onder, voel me echt niet heel rot, ben gewoon (thuis) aan het werk als het kan, maar kleine moeite om een paar dagen over te slaan.<>
Peer pressure is voor zwakke mensen - trek gewoon je eigen plan. Zijn er plots 5 van jou dan voelen zij de groepsdruk om het wel te doen. Dus wees onderdeel van dat kantelpunt en voedt ze maar op ;) Altijd je eigen plan trekken als het op gezondheid aankomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 20:35:
[...]

Ja dat was het inderdaad. Maar de suggestie leek te zijn dat NL hier vrij uniek in is. Weet alleen niet of ik dat helemaal goed begrepen heb.
Je kunt het gewoon googlen. Er zijn denk ik wel een aantal landen die het doen, maar de meeste niet (vermoed ik).

In ieder geval wel:
VK:
Prof Tom Solomon, director of the Institute of Infection and Global Health, at the University of Liverpool, told BBC News: "We have some patients where we have no idea how they were infected - but by looking at their genetic material and comparing it with others, we can fill the missing link, like a detective story, and that may help control the outbreak in the long term."

https://www.bbc.com/news/health-51804294
Duitsland (daar kwam ook de eerste test vandaan, ook op basis van genomic analysis):
His warning went unheeded. A few days later, Trevor Bedford of the Fred Hutchinson Cancer Research Center, who analyzes the stream of viral genomes and discusses them in Twitter threads, wrote that the pattern suggested the outbreak in Bavaria had not been contained after all, and appeared to have led to the Italian outbreak. The analysis spread widely. Technology Review asserted that “the Munich event could be linked to a decent part of the overall European outbreak” and Twitter users called on Germany to apologize. (This Science correspondent retweeted Bedford’s thread as well.)

https://www.sciencemag.or...hey-re-easy-overinterpret
Op welke schaal het overal ingezet wordt is natuurlijk een tweede vraag. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

Het zou me idd wel hoog lijken. Dan zouden we net ongeveer zoveel besmettingen hebben als China?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

franssie schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 20:36:
[...]

Peer pressure is voor zwakke mensen - trek gewoon je eigen plan. Zijn er plots 5 van jou dan voelen zij de groepsdruk om het wel te doen. Dus wees onderdeel van dat kantelpunt en voedt ze maar op ;) Altijd je eigen plan trekken als het op gezondheid aankomt.
Maak je geen zorgen, ben redelijk eigenwijs van mezelf...

Maargoed, heb de jongste ouders in de vriendengroep en geen opas en omas meer, dus tis wel een beetje meer hun probleem dan het mijne ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gws24
  • Nu online

gws24

Thinking is hard!

Was ook mijn interpretatie en als je kijkt op nextstrain (https://nextstrain.org/ncov) dan klopt dat. Het is volgens mij dan ook niets voor niks dat het Erasmus één van de 6 aangewezen eerste labs waren in europa die als referentie moesten dienen voor Covid (link waarin dit stond kan ik niet terug vinden helaas)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1abLpUsxjW6F3EUzOnPEj3jCygU=/800x/f/image/a4LPw1hMvg9aXSn4imPXZii5.png?f=fotoalbum_large
Die komt vaak pas een maand later omdat deelnemers nog correcties mogen indienen. Ook jammer is dat de slides tijdens de briefing niet te zien zijn, dat doen ze in sommige andere landen toch echt beter.
Overigens, ben nog steeds een beetje aan het hoesten, hoewel het snel minder erg wordt. Maar om die reden iets in de privesfeer afzeggen levert wel wat hoongelach op merk ik. En dat terwijl ik dat hoofdzakelijk niet voor mezelf doe maar voor anderen. Ben er vrij nuchter onder, voel me echt niet heel rot, ben gewoon (thuis) aan het werk als het kan, maar kleine moeite om een paar dagen over te slaan.
(y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:44
Stel dat het klopt wat die ziekenhuis directeur zegt dat er 1 tot 2% van Brabant is besmet. Wat zouden dan de redenen zijn dat het hier relatief mild verloopt?

1. Zijn we nog te vroeg, en komen de complicaties nog?
2. Krijgen wij in Nederland door onze levensstijl het virus misschien gedoseerd binnen (er zijn aanwijzingen dat het ziektebeeld dan ook milder is)? Van nature zijn wij Nederlanders niet zo close en knuffelig, ook door het weer in het begin zaten we veel binnen (afgezonderd). Is dat ons 'geluk'?

Ik heb overigens ook een mild kuchje, wat keelpijn gehad en voel nu drie dagen wat druk op mijn borst. Ik maak mij daar niet veel zorgen over, maar ik herken het niet en heb eigenlijk zelden ergens last van.

[ Voor 17% gewijzigd door Cobb op 11-03-2020 20:51 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20:21
Mijn schoonmoeder werkt in de zorg en heeft nog in het verzorgingshuis gewerkt waar tenminste één patiënt is overleden en een ander is besmet. Zelf heeft ze geen verschijnselen.
De zus van een goede vriendin van ons heeft het virus nu ook en zal in quarantaine moeten. Vervelend maar het is niet anders.

Persoonlijk maken wij ons absoluut geen zorgen om onze gezondheid maar mijn vriendin heeft nog een opa en oma (van dik in de 80) en daar gaan we bijvoorbeeld niet naar toe. Die zijn zelf ook wat angstig.
Wij wonen trouwens zo’n beetje in het epicentrum van de uitbraak in NL maar tot afgelopen weekend niets van gemerkt (qua drukte overal). Ook gewoon naar de voetbal geweest, horeca, feesten, werk, enz. Werk bij een onderwijsinstelling en we zijn open, maar het is vreemd. Veel collega’s ziek en mogen niet werken en ook veel studenten blijven thuis. Sommigen natuurlijk ook zonder geldige reden, maar dat had ik vroeger ook gedaan :P Aparte situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireFoz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 08:40
[...]

[...]

https://www.volkskrant.nl...arlijker-virus~be176a36/?
Artsen hebben de neiging om alles heel rationeel en statistisch te bekijken. Vanuit dat oogpunt zou je zelfs kunnen stellen dat wanneer er 2% van de hele bevolking overlijdt, je nog steeds 98% over hebt en het verlies dus bijna verwaarloosbaar is. Moreel en emotioneel gezien snapt iedereen natuurlijk wel dat het zo niet werkt. Maar hij heeft zeker een punt: wat als er een keer een virus komt met 10% of 20% sterfkans?
Ik vind dat maar een rare uitspraak en verwacht die ook niet van een directeur van een ziekenhuis. De steekproef is gehouden onder medisch personeel in een ziekenhuis waar corona heerste. Dat is toch totaal niet representatief voor de hele provincie? Mis ik hier iets of is die man gewoon een beetje overwerkt dat ie dit soort uitspraken doet?

Leef lekker in het nu, er is niks anders

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
offtopic:
Dit is echt zo gaaf :)
Edit: Jammer dat er maar zo weinig (326) samples zijn. Desalniettemin, supercool.

[ Voor 17% gewijzigd door anandus op 11-03-2020 21:06 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crysania
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:25
FireFoz schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 20:54:

Ik vind dat maar een rare uitspraak en verwacht die ook niet van een directeur van een ziekenhuis. De steekproef is gehouden onder medisch personeel in een ziekenhuis waar corona heerste. Dat is toch totaal niet representatief voor de hele provincie? Mis ik hier iets of is die man gewoon een beetje overwerkt dat ie dit soort uitspraken doet?
Wat ik begreep hebben ze expres niet alleen medisch personeel getest maar ook IT en kantoor personeel om een zo goed mogelijke afspiegeling te krijgen van de hele maatschappij. Natuurlijk niet een hele eerlijke manier maar geeft wel aan dat de aantallen veel hoger liggen dan wat we testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:44
Crysania schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 20:58:
[...]

Wat ik begreep hebben ze expres niet alleen medisch personeel getest maar ook IT en kantoor personeel om een zo goed mogelijke afspiegeling te krijgen van de hele maatschappij. Natuurlijk niet een hele eerlijke manier maar geeft wel aan dat de aantallen veel hoger liggen dan wat we testen
En meerdere ziekenhuizen. De ergste had 9% besmetting. STaat dacht ik op het nrc of volkskrant.
Pagina: 1 ... 93 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een ZT (zero tolerance) topic.

Overtreding van de onderstaande topic regels zal resulteren in minimaal een 24 uurs AWM ban.

• Geen slowchat
• Geen complottheorieën
• Geen paniekreacties
• Onderbouw je argumentatie met bronnen, extraordinary claims require extraordinary evidence
• Post hier alleen over de uitbraak in zijn algemeenheid. Voor het bespreken van persoonlijke voorbereidingen en maatregelen is er Het voorbereiden op het coronavirus topic.
• Geen discussie over het functioneren van het RIVM of andere organen zonder verdere relatie met het virus

Voor een actuele, interactieve kaart van de uitbraak, inclusief gemelde besmettingen en doden, zie
Wereld:
https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6
Nederland:
https://www.arcgis.com/ap...c995c40e7ae72254029bf6251

Handiger links:

https://debatgemist.tweed...wikkelingen-coronavirus-0

Om de posts leesbaar te houden graag geen gebruik meer maken van hoofdletters / vetgedrukte tekst om bepaalde stukken te benadrukken.
Mocht je punt alsnog te onduidelijk uit je post naar voren komen, gebruik dan cursieve tekst.