Juist ja... Misschien je argument nog eens wat beter bekijken.Philpend schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 16:04:
[...]
Neen, corona geeft het laatste duwtje,... maar overlijd niet aan corona.
Er zijn gewoon wetten waarmee de regering allerlei maatregelen af kan kondigen:IJzerlijm schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 15:53:
[...]
Ik zie eerlijk gezegd hier nog wel een Hoge Raad roet in het eten gooien als niet aan alle wettelijke regels voor het nemen van de maatregelen wordt voldaan. Trias Politica en zo.
Wat daarmee precies mogelijk is weet ik niet, maar het zal vast vergelijkbaar zijn met maatregelen in omringende landen.Sinds de invoering van de Coördinatiewet uitzonderingstoestanden in 1996 kent Nederland twee soorten van noodtoestand: "beperkte noodtoestand" en "algemene noodtoestand". Als de regering bij koninklijk besluit de beperkte of algemene noodtoestand afkondigt en dit besluit in het Staatsblad wordt gepubliceerd, kunnen allerlei noodmaatregelen worden doorgevoerd. Die noodmaatregelen worden genoemd in wetten als de Wet buitengewone bevoegdheden burgerlijk gezag, de Oorlogswet voor Nederland, Noodwet rechtspleging, Wet verplaatsing bevolking, Wet militaire inundatiën, Kaderwet dienstplicht, Inkwartieringswet, Vervoersnoodwet, Havennoodwet, Hamsterwet, Distributiewet, Vorderingswet, Noodwet voedselvoorzieningen, Noodwet arbeidsvoorziening, Noodwet geneeskundigen, Noodwet financieel verkeer en de Vaarplichtwet.
Wikipedia: Noodtoestand
En vergeet het risico voor de artsen niet:WhySoSerious schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 16:01:
[...]
Met alle bijkomende risico's? Aan een beademingsmachine liggen is echt geen kattenpis hoor. Alleen al het aanleggen is een gehele procedure (infectiegevaar, spierverslappers, sondevoeding, slijmvorming moet weggehaald worden, apparatuur). Patiënt kan niet praten. Ik denk dat je dat in een ziekenhuis moet houden. Het is met een reden dat dit op IC's gedaan wordt.
Previously, the U.S. Centers for Disease Control and Prevention had recommended that medical staff treating coronavirus patients “use caution when performing aerosol-generating procedures” such as intubations.
“When a patient is out of breath and noninvasive oxygen provision fails, we must apply intubation,” Peng Zhiyong, an ICU doctor at Zhongnan Hospital of Wuhan University, told Caixin in an interview. “The procedure is dangerous, as the patient may vomit or spit. Medical staff are likely to be exposed to the danger of infection.”
http://www.sixthtone.com/...t-updates-%28feb.-1-15%29
Wellicht vallen de ontbrekende gevallen onder de disclaimer.TIGER1125 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 15:35:
[...]
Ik vind de kaarten die nu gemaakt worden op basis van de informatie van het RIVM ook niet meer helder te volgen.
Als ik de kaart goed het goed lees op:
https://www.volksgezondhe...naal/coronavirus-covid-19
[...]
Op deze kaart ontbreken zes gevallen. Eén persoon is woonachtig in het buitenland en van vijf personen ontbreken de gegevens.
[ Voor 5% gewijzigd door kwakzalver op 11-03-2020 16:11 ]
Ik snap het ook niet. Tis kolder, je kunt door monetair beleid de aanbod kant niet stimuleren. Komen er meer mondkapjes en zeep alleen omdat er meer vraag komt? Nee. Iedereen die mondkapjes maakt zit thuis met een kuchje.alexbl69 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 15:43:
[...]
Snap dat paniekvoetbal met al die stimulans ook helemaal niet.
Het is toch overduidelijk waarom de beurs zakt? Waarom dan weer met gratis geld beginnen te strooien?
Hier in Europa kunnen we 'gelukkig' niet zoveel meer, de ECB heeft haar kruid de afgelopen jaren al verschoten.
We zien nu gelukkig steeds meer verschillende bronnen van informatie opduiken. Voor mij het interessantst, want het relevantst, zijn de diverse interviews met artsen in bijvoorbeeld Italie en Duitsland.
In Italie is de situatie natuurlijk wat dramatischer. Een goed beeld van de situatie krijg je door naar dit interview te luisteren:
YouTube: Coronavirus ‘worse than a bomb’ on Italy, says doctor coordinating r...
Click-bait titel gewoon negeren
Ik kan alleen hopen dat het personeel deze stress en werklast zo lang mogelijk volhoudt. In China konden ze de artsen en het verplegend personeel over het hele land redelijk gemakkelijk naar de betroffen provincies halen. Dat is in EU-landen heel wat lastiger, omdat ook iedereen zijn eigen taal en systeem heeft.
Vandaag stuurde een collega me een link naar dagelijkse interviews met een Duitse expert virologie/arts. (Hier: YouTube: Corona-Update #10: Großveranstaltungen absagen | NDR ) Ik denk dat de beste man heel goed weergeeft waarom het belangrijk is dat we er zo vroeg mogelijk bij zijn. We hebben "geluk" dat we ongeveer 2-3 weken voorsprong op Italie hebben. We moeten hier proactief wat mee doen en deze kans niet verkwanselen. Ook maakt hij het voor mij aannemelijk dat dit probleem, ook met deescalatie door verregaande isolatie, niet in een paar weken/maanden opgelost is. Dat is vervelend nieuws, maar allicht kunnen we na acceptatie en aanpassing vrij snel weer tot een nieuwe dagelijkse "sleur" overgaan.
Aan de andere kant is positief te berichten dat we waarschijnlijk 2020 al kunnen rekenen met verregaande immunisatie onder jongeren. De "herd immunity" is dan zonder vaccinatie bereikt. Wel moeten we er voor zorgen dat we ouderen en voorbelasten ontzien, zodat we het systeem niet overbelasten. Gedurende de komende maanden kan dan op volle capaciteit gewerkt worden tot er een werkende vaccinatie beschikbaar is.
Overigens zou ik Zuid-Korea en Italie niet in dezelfde categorie stoppen. Wat de Zuid-Koreanen doen is testen, testen, testen. Het beeld dat je zo van het aantal infecties krijgt is veel nauwkeuriger dan bijvoorbeeld in Italie. Ook dat stemt licht positief: Het is mogelijk dat onder de streep het risico op sterfte niet boven de 1% uit gaat komen. Maar natuurlijk alleen als de systemen blijven werken. In China is dit schijnbaar niet gelukt, waardoor tussen de 3 en 4% van de geinfecteerden kwamen te overlijden.
Verder lijkt nu ook Iran meer te testen en er komen nu heel wat realistischere cijfers uit dit land.
In Italie is de situatie natuurlijk wat dramatischer. Een goed beeld van de situatie krijg je door naar dit interview te luisteren:
YouTube: Coronavirus ‘worse than a bomb’ on Italy, says doctor coordinating r...
Click-bait titel gewoon negeren
Vandaag stuurde een collega me een link naar dagelijkse interviews met een Duitse expert virologie/arts. (Hier: YouTube: Corona-Update #10: Großveranstaltungen absagen | NDR ) Ik denk dat de beste man heel goed weergeeft waarom het belangrijk is dat we er zo vroeg mogelijk bij zijn. We hebben "geluk" dat we ongeveer 2-3 weken voorsprong op Italie hebben. We moeten hier proactief wat mee doen en deze kans niet verkwanselen. Ook maakt hij het voor mij aannemelijk dat dit probleem, ook met deescalatie door verregaande isolatie, niet in een paar weken/maanden opgelost is. Dat is vervelend nieuws, maar allicht kunnen we na acceptatie en aanpassing vrij snel weer tot een nieuwe dagelijkse "sleur" overgaan.
Aan de andere kant is positief te berichten dat we waarschijnlijk 2020 al kunnen rekenen met verregaande immunisatie onder jongeren. De "herd immunity" is dan zonder vaccinatie bereikt. Wel moeten we er voor zorgen dat we ouderen en voorbelasten ontzien, zodat we het systeem niet overbelasten. Gedurende de komende maanden kan dan op volle capaciteit gewerkt worden tot er een werkende vaccinatie beschikbaar is.
Overigens zou ik Zuid-Korea en Italie niet in dezelfde categorie stoppen. Wat de Zuid-Koreanen doen is testen, testen, testen. Het beeld dat je zo van het aantal infecties krijgt is veel nauwkeuriger dan bijvoorbeeld in Italie. Ook dat stemt licht positief: Het is mogelijk dat onder de streep het risico op sterfte niet boven de 1% uit gaat komen. Maar natuurlijk alleen als de systemen blijven werken. In China is dit schijnbaar niet gelukt, waardoor tussen de 3 en 4% van de geinfecteerden kwamen te overlijden.
Verder lijkt nu ook Iran meer te testen en er komen nu heel wat realistischere cijfers uit dit land.
Ik ben geheel voldaan, dank u wel!
Vanuit een andere optiek. Die paniekvoetbal is juist goed om nu aandelen te kopen.alexbl69 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 15:43:
[...]
Snap dat paniekvoetbal met al die stimulans ook helemaal niet.
Het is toch overduidelijk waarom de beurs zakt? Waarom dan weer met gratis geld beginnen te strooien?
Hier in Europa kunnen we 'gelukkig' niet zoveel meer, de ECB heeft haar kruid de afgelopen jaren al verschoten.
De beurzen zakken in en als de zomer begint (en ik speculeer dat de Corona net als de Griep niet van warm weer houdt) en iedereen doorheeft dat het niet zo'n vaart loopt en het vergelijkbaar is met een wintergriep(-epidemie) zal de beurs barometer wel weer stijgen.
Denk dat de grootste klappen vallen in de luchtvaart en in Nederland bij het MKB. Als het personeel ziek wordt is het onze middenstander die het ziekengeld moet betalen en niet de staat. Met minder omzet en hogere lasten zie ik het somber voor ze in.
Denk eens logisch na. Die mensen hebben betaald voor een (seizoens)kaartje.wildhagen schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 15:20:
[...]
Die laatsten, Brabantse supporters, zijn gevraagd om sociale isolatie te hanteren en dus geen events, zoals voetbalwedstrijden, bij te wonen.
Die zullen dus, als het goed is, sowieso al niet aanwezig zijn.
'Oh dan blijven we nu maar thuis want iedereen doet dat netjes'.
Met een groepje gaan wij altijd naar PSV, en vrijwel direct na de bekendmaking werd geopperd 'zullen we dan naar Utrecht - Vitesse gaan?'. We gaan niet, maar mensen voelen zich niet aangesproken om dit probleem op te lossen. Dit moet van hogere hand top-down opgelost worden en niet uitgaan ieders eigen verantwoordelijkheid.
Steam ID = Ackerfiets
Tot nu toe het grootste evenement dat in NL gecancelled is?TEFAF gaat dicht
De TEFAF in Maastricht gaat dicht. De internationale kunstbeurs zou nog tot zondag doorgaan, maar vanwege het coronavirus sluit het evenement voortijdig. De organisatie meldt dat een van de bezoekers positief is getest op het virus.
Verwijderd
https://www.scientificame...thogens-like-coronavirus/kwakzalver schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 16:18:
[...]
Vanuit een andere optiek. Die paniekvoetbal is juist goed om nu aandelen te kopen.
De beurzen zakken in en als de zomer begint (en ik speculeer dat de Corona net als de Griep niet van warm weer houdt) en iedereen doorheeft dat het niet zo'n vaart loopt en het vergelijkbaar is met een wintergriep(-epidemie) zal de beurs barometer wel weer stijgen.
Denk dat de grootste klappen vallen in de luchtvaart en in Nederland bij het MKB. Als het personeel ziek wordt is het onze middenstander die het ziekengeld moet betalen en niet de staat. Met minder omzet en hogere lasten zie ik het somber voor ze in.
Nog te weinig data om te speculeren.
Verwijderd
Leuke observering gevonden.
Noord-Italie kreeg een negatief reisadvies bij 200 besmettingen.
Noord-Brabant kent nu 157 besmettingen.
Tijd voor een negatief reisadvies voor Noord-Brabant.
Gelukkig worden er al jarenlang verzekeringen aangeboden tegen kosten van ziekteverzuim, ook in het MKB. En om het wat goedkoper qua premie te houden zit daar ook een stop-loss variant bij; de eerste x procent van je ziekteverzuim betaal je zelf, als het hoger is dan die x procent betaald de verzekeraar. x is uiteraard wat er in je contract met de verzekeraar staat en zal bijvoorbeeld aansluiten bij het gemiddelde ziekteverzuim in een sector. Een MKB'er met fatsoenlijke bedrijfsvoering heeft enige vorm van verzekering.kwakzalver schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 16:18:
[...]
edit: en als ze dat niet hebben en in de problemen komen dan is daar nu een regeling voor:
https://www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/5052606/keijzer
Grote bedrijven hebben er wellicht gekozen om niet te herverzekeren, voor hun komt de klap bij een dramatisch hoog ziekteverzuim flink aan. Maar gelukkig is van dat dramatisch hoge ziekteverzuim nog geen sprake en gaat dat wellicht ook niet gebeuren.
[ Voor 6% gewijzigd door Philpend op 11-03-2020 17:48 ]
Ik ben deze week begonnen met viruloog Tevor Bedford te volgen op twitter om z'n interessante uitleg. Hij is een van de auteurs van de site Nextstrain waar oa de verspreiding van SARS-CoV-2 goed weergegeven wordt.0rbit schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 16:16:
We zien nu gelukkig steeds meer verschillende bronnen van informatie opduiken. Voor mij het interessantst, want het relevantst, zijn de diverse interviews met artsen in bijvoorbeeld Italie en Duitsland.
Click-bait titel gewoon negerenIk kan alleen hopen dat het personeel deze stress en werklast zo lang mogelijk volhoudt. In China konden ze de artsen en het verplegend personeel over het hele land redelijk gemakkelijk naar de betroffen provincies halen. Dat is in EU-landen heel wat lastiger, omdat ook iedereen zijn eigen taal en systeem heeft.
Een van de commentaren op z'n twitter berichten linkte naar een site van Tomas Pueyo "Coronavirus: Why You Must Act Now", waar toch wel een doemscenario wordt geschetst wat aardig realistisch lijkt, al maakt hij geen onderscheidt naar leeftijd.
Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.
Verwijderd
Ik vraag mij overigens af, kan iedereen het virus krijgen?
Van HIV is bekend dat ongeveer 10% van de Europese bevolking geen HIV kan krijgen, door een genmutatie. In Europa ligt dit zo hoog door de pest die hier gewoed heeft, waarbij dit gen ook een belangrijke rol speelde in de overlevingskansen.
Dus als ook met dit virus blijkt dat een bepaald gen een rol kan spelen bij de besmettingskansen dan vraag ik mij af wat dat voor de medische wetenschap betekend en de bestrijding van toekomstige virussen.
Misschien dat mensen met dit gen ook helemaal niet vatbaar zijn voor het Corona virus.
De tweede persoon op aarde die van HIV genezen is, heeft stamceltransplantatie gehad van een donor met dit specifieke gen. (CCR5). Ik lees dus ook dat ze nu aan het testen zijn met die gen voor het coronavirus. Dit gen zou dus wel eens het wapen kunnen zijn in de strijd tegen dit virus en toekomstige virussen.
https://www.trendingtopic...oping-covid-19-treatment/
https://www.clinicaltrial...ronavirus-mers-cov-drugs/
Van HIV is bekend dat ongeveer 10% van de Europese bevolking geen HIV kan krijgen, door een genmutatie. In Europa ligt dit zo hoog door de pest die hier gewoed heeft, waarbij dit gen ook een belangrijke rol speelde in de overlevingskansen.
Dus als ook met dit virus blijkt dat een bepaald gen een rol kan spelen bij de besmettingskansen dan vraag ik mij af wat dat voor de medische wetenschap betekend en de bestrijding van toekomstige virussen.
Misschien dat mensen met dit gen ook helemaal niet vatbaar zijn voor het Corona virus.
De tweede persoon op aarde die van HIV genezen is, heeft stamceltransplantatie gehad van een donor met dit specifieke gen. (CCR5). Ik lees dus ook dat ze nu aan het testen zijn met die gen voor het coronavirus. Dit gen zou dus wel eens het wapen kunnen zijn in de strijd tegen dit virus en toekomstige virussen.
https://www.trendingtopic...oping-covid-19-treatment/
https://www.clinicaltrial...ronavirus-mers-cov-drugs/
Buitenland begint kritisch te worden op dutch approach.
How Dutch false sense of security helped coronavirus spread
"May our framerates be high and our temperatures low."
Ja OK, dat soort asociaal volk die volgens het "ikke ikke ikke en de rest ken stikken" - principe werken zul je vast ook wel hebben.Family Guy schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 16:23:
[...]
Denk eens logisch na. Die mensen hebben betaald voor een (seizoens)kaartje.
'Oh dan blijven we nu maar thuis want iedereen doet dat netjes'.
Met een groepje gaan wij altijd naar PSV, en vrijwel direct na de bekendmaking werd geopperd 'zullen we dan naar Utrecht - Vitesse gaan?'. We gaan niet, maar mensen voelen zich niet aangesproken om dit probleem op te lossen. Dit moet van hogere hand top-down opgelost worden en niet uitgaan ieders eigen verantwoordelijkheid.
Toch denk ik dat verreweg de meeste normale mensen zich wel aan dat soort advies houden.
Als ik de berichten mag geloven zie je dat ook al gebeuren in de praktijk.
Zo stond er zowel gisteren als vandaag bijvoorbeeld blijkbaar geen enkele file in Brabant omdat iedereen thuiswerkt. Terwijl zeker dinsdag altijd een drukke dag is met files etc.
Virussen? Scan ze hier!
Komt voor de zoveelste keer langs. Niet een heel geweldig artikel.Deem schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 16:32:
Normaal zou je van zo'n krant wat beters verwachten maar blijkbaar willen ze hun graantje meepikken van de hype voor clickbaits
Verwijderd
Het RIVM noch de veiligheidsregio heeft Brabanders verboden uit te gaan binnen of buiten de provincie.wildhagen schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 16:33:
[...]
Ja OK, dat soort asociaal volk die volgens het "ikke ikke ikke en de rest ken stikken" - principe werken zul je vast ook wel hebben.
Toch denk ik dat verreweg de meeste normale mensen zich wel aan dat soort advies houden.
Als ik de berichten mag geloven zie je dat ook al gebeuren in de praktijk.
Zo stond er zowel gisteren als vandaag bijvoorbeeld blijkbaar geen enkele file in Brabant omdat iedereen thuiswerkt. Terwijl zeker dinsdag altijd een drukke dag is met files etc.
Advies is wel dan niet risicogroepen op te zoeken.
Ik ga van het weekend ook stappen als het advies niet wijzigt.
Als je de cijfers van China bekijkt zonder Hubei dan is ongeveer 0,9% overleden tot nu toe.0rbit schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 16:16:
[...]
In China is dit schijnbaar niet gelukt, waardoor tussen de 3 en 4% van de geinfecteerden kwamen te overlijden.
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
Is al 2x gepostDeem schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 16:32:
Vandaag en de rest van de week 'verplicht' thuis aan het werk. Bedrijf zit in Brabant en ik woon in Gelderland. Gaat net de deurbel, wat schetst mijn verbazing, KiKa loopt vrolijk langs de deuren om het handje op te houden alsof er niks aan de hand is, hoe dom kan je zijn..

Dat artikel komt hier nu al voor de tiende(?) keer voorbij, elke keer hetzelfde artikel.Deem schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 16:32:
Dus je zou beter kunnen zeggen: "Een Ierse krant is van mening dat we het in Nederland niet zo goed doen". En daar haal ik dan even mijn schouders over op: vrijheid van meningsuiting, moet kunnen. Ik heb verder geen signalen dat "het buitenland" (wie zijn dat eigenlijk "het buitenland"?) zou vinden dat we het niet goed doen.
Dat is vooralsnog onbekend, maar er zijn vziw geen tekenen dat bepaalde groepen een natuurlijke immuniteit hebben.Verwijderd schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 16:31:
Al worden dergelijke ontdekkingen doorgaans pas in een later stadium gemaakt wanneer er gedetailleerde epidimologische onderzoeken gedaan kunnen worden.
|| Vierkant voor Wiskunde ||
Waarschijnlijk door de extreme maatregelen die daarop gelijk zijn genomen buiten Hubei (scholen dicht etc)gws24 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 16:37:
[...]
Als je de cijfers van China bekijkt zonder Hubei dan is ongeveer 0,9% overleden tot nu toe.
De cijfers in Italië zijn naar boven vertekend door het huidige gebrek aan zorgcapaciteit. Nederland hoeft dit niet te volgen indien we het alhier meer uit weten te spreiden.alexbl69 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 14:49:
[...]
Die factor 10 is natuurlijk een aanname.
Je ziet een stijging van gemiddeld zo'n 30% per dag, net als in Spanje. Italië zit de afgelopen 10 dagen 'maar' op 25%.
Spanje heeft nu 47 doden op 2026 gevallen (2,3%), Italië 631 doden op 10.149 gevallen (6,2%). In Italië wordt het virus uiteraard al langer.
Het is natuurlijk afhankelijk van het aantal mensen dat je actief test, maar als de cijfers uit Spanje ook maar enigszins een leidraad zijn zal het aantal doden hier nog rap oplopen.
De circa 2-3% op de geteste mensen lijkt momenteel indien je het globaal bekijkt het meest gangbare getal.
De populatieonderzoeken in Brabant gaan interessant zijn om te oordelen hoe dit in een breder gescreende populatie met zelfs hele milde klachten gaat zijn.
Interessant artikel maar hij doet volgens mij niets anders dan wat wij hiet in dit topic doen alleen iets uitgebreider. Als ik die auteur google is hij afgestudeerd aan een business school dus ik heb een beetje moeite om zijn mening op waarde te schatten.immetjes schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 16:28:
[...]
Ik ben deze week begonnen met viruloog Tevor Bedford te volgen op twitter om z'n interessante uitleg. Hij is een van de auteurs van de site Nextstrain waar oa de verspreiding van SARS-CoV-2 goed weergegeven wordt.
Een van de commentaren op z'n twitter berichten linkte naar een site van Tomas Pueyo "Coronavirus: Why You Must Act Now", waar toch wel een doemscenario wordt geschetst wat aardig realistisch lijkt, al maakt hij geen onderscheidt naar leeftijd.
Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.
I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.
Dat lijkt me sterk. CCR5 zou de binding site zijn voor HIV-1. De binding site voor ons Coronavirus is ACE2 zijn - geheel anders dus.Verwijderd schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 16:31:
Het is niet heel ongebruikelijk wat hum-drum te organiseren met een paar persberichten, zeker waar het startups betreft.
Begrijp me niet verkeerd - ACE-2 antagonisten zouden zeker een rol kunnen spelen hier, maar ik vermoed dat het meer voor de hand ligt dat het antwoord ligt in een vaccin. Nu maar hopen dat de antilichamen geen rare dingen gaan doen met de angiotensin huishouding
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Ja, dat is ook een van de reacties onder het artikel. Dat hij het denken aan mensen moet overlaten die er voor gestudeerd hebben.gws24 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 16:42:
[...]
Interessant artikel maar hij doet volgens mij niets anders dan wat wij hiet in dit topic doen alleen iets uitgebreider. Als ik die auteur google is hij afgestudeerd aan een business school dus ik heb een beetje moeite om zijn mening op waarde te schatten.
Het corona virus schijnt zich te hechten aan de ACE-2 receptor en het aantal daar van schijnt ook te verschillen tussen bevolkingsgroepen maar ook of je rookt of niet bv. Kan de link daar naar nu even niet terug vinden en ik heb geen idee of het daadwerkelijk iets uitmaakt op het grote geheel.Verwijderd schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 16:31:
edit: zie post van @Helixes hier boven die het veel beter uitlegt en duid.
edit: inderdaad die link @Anatidae , dank.
[ Voor 11% gewijzigd door gws24 op 11-03-2020 16:53 ]
Ik denk dat je dit artikel bedoeld uit Nature.gws24 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 16:44:
[...]
Het corona virus schijnt zich te hechten aan de ACE-2 receptor en het aantal daar van schijnt ook te verschillen tussen bevolkingsgroepen maar ook of je rookt of niet bv. Kan de link daar naar nu even niet terug vinden en ik heb geen idee of het daadwerkelijk iets uitmaakt op het grote geheel.
[ Voor 5% gewijzigd door Anatidae op 11-03-2020 16:46 ]
Nou dag he
In dat opzicht is het bijzonder dat een regio als provincie Madrid, met ruim 1000 besmettingen, geen negatief advies krijgtVerwijderd schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 16:25:
Leuke observering gevonden.
In februari werd er nog gedacht dat Aziatische mensen meer kans op hechting van het virus hadden. Zie dit artikel.Anatidae schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 16:46:
[...]
Ik denk dat je dit artikel bedoeld uit Nature.
Verwijderd
Of Heinsberg met 300. Maar mijn post was meer gekscherend dan serieus bedoeld.BoB_HenK schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 16:48:
[...]
In dat opzicht is het bijzonder dat een regio als provincie Madrid, met ruim 1000 besmettingen, geen negatief advies krijgt
Je kunt er met grote zekerheid van uit gaan dat er tussen de ruim 7 miljard mensen een klein aantal in ieder geval tussen zal lopen die niet vatbaar zal blijken, zoekt men lang genoeg vind je dit namelijk voor ieder virus. Heeft doorgaans vaak vrij weinig met het virus te maken maar gewoonweg de natuurlijke genetische variatie die aanwezig is binnen de populatie. Eén van de betrokken receptoren ACE-2 heeft namelijk een zekere variatie. Maar uiteindelijk is er vaak meer voor nodig dan een enkele receptor uitschakeling om volledige immuniteit te verkrijgen.Rannasha schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 16:39:
[...]
Dat is vooralsnog onbekend, maar er zijn vziw geen tekenen dat bepaalde groepen een natuurlijke immuniteit hebben.
Al worden dergelijke ontdekkingen doorgaans pas in een later stadium gemaakt wanneer er gedetailleerde epidimologische onderzoeken gedaan kunnen worden.
De hoe en wat erachter kan echter tot tientallen jaren duren eer zoiets oorzakelijk duidelijk wordt hoe.
het wordt genoemd in de mogelijke potentiele drugable targets.gws24 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 16:44:
[...]
Het corona virus schijnt zich te hechten aan de ACE-2 receptor en het aantal daar van schijnt ook te verschillen tussen bevolkingsgroepen maar ook of je rookt of niet bv. Kan de link daar naar nu even niet terug vinden en ik heb geen idee of het daadwerkelijk iets uitmaakt op het grote geheel.
edit: zie post van @Helixes hier boven die het veel beter uitlegt en duid.
https://www.cell.com/cell/pdf/S0092-8674(20)30229-4.pdf
Het antwoord op veelgestelde vragen, met medewerking van viroloog Ab Osterhaus, het RIVM, cardioloog Leonard Hofstra en bioloog Richard Steenvoorden.
Waarom word ik niet getest op corona? En 8 andere prangende vragen (Private browser)
Waarom word ik niet getest op corona? En 8 andere prangende vragen (Private browser)
[ Voor 12% gewijzigd door Help!!!! op 11-03-2020 16:53 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Daar is toch geen beginnen meer aan, binnen een paar dagen/weken is heel de EU rijp voor een negatief advies.BoB_HenK schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 16:48:
In dat opzicht is het bijzonder dat een regio als provincie Madrid, met ruim 1000 besmettingen, geen negatief advies krijgt
Mag toch aannemen dat mensen zelf nadenken, heb over 17 dagen nog steeds een ski-trip met vrienden in Tirol gepland staan merk dat ik steeds meer begin te twijfelen.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Bij een Italiaanse kunsthandelaar die meerdere dagen aanwezig was op kunstbeurs Tefaf (Maastricht) is het coronavirus vastgesteld. De man, een van de exposanten, bleek na een dubbele test besmet met de infectieziekte. Enkele uren nadat dit bekend werd, besloot de Tefaf-organisatie om de beurs per direct te beëindigen.
De Italiaan is maandag al positief getest, maar het nieuws was nog niet eerder bekendgemaakt. De man was van donderdag tot en met zaterdag aanwezig. Hij vertoonde volgens de organisatie geen symptomen die zouden kunnen wijzen op besmetting met ‘Covid-19’.
In 4 dagen kun je aardig wat mensen besmetten op zo'n beurs, lijkt me zo...
De Italiaan is maandag al positief getest, maar het nieuws was nog niet eerder bekendgemaakt. De man was van donderdag tot en met zaterdag aanwezig. Hij vertoonde volgens de organisatie geen symptomen die zouden kunnen wijzen op besmetting met ‘Covid-19’.
Waarom nog twijfelen? Lijkt me niet echt verantwoordelijk om nu nog doodleuk op vakantie te gaan in een regio die direct aan Italië grenst.hoevenpe schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 16:52:
[...]
Mag toch aannemen dat mensen zelf nadenken, heb over 17 dagen nog steeds een ski-trip met vrienden in Tirol gepland staan merk dat ik steeds meer begin te twijfelen.
Over 17 dagen is dit hele gebeuren echt nog niet over. Dat zal nog wel vele weken, zoniet maanden, duren.
Virussen? Scan ze hier!
Dat had ik begrepen, op een meer serieuze noot vind ik het arbitrair zoniet ridicuul dat Noord-Italie bij een beperkt aantal besmettingen een negatief advies kreeg, maar een overduidelijke brandhaard als Madrid nietVerwijderd schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 16:51:
[...]
Of Heinsberg met 300. Maar mijn post was meer gekscherend dan serieus bedoeld.
Dan geef je desnoods de hele EU wanneer de tijd rijp is een negatief advies.hoevenpe schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 16:52:
[...]
Daar is toch geen beginnen meer aan, binnen een paar dagen/weken is heel de EU rijp voor een negatief advies.
Lijkt mij een gevaarlijke aanname
[ Voor 29% gewijzigd door BoB_HenK op 11-03-2020 16:57 ]
knipHet eerste media bericht was inderdaadvan TEFAF: de man was niet ziek en kon daardoor niemand besmetten. Waarom gooi je nu dan toch de boel dicht?Geert1976 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 16:53:
Bij een Italiaanse kunsthandelaar die meerdere dagen aanwezig was op kunstbeurs Tefaf (Maastricht) is het coronavirus vastgesteld. De man, een van de exposanten, bleek na een dubbele test besmet met de infectieziekte. Enkele uren nadat dit bekend werd, besloot de Tefaf-organisatie om de beurs per direct te beëindigen.
Laat de stemmingmakerij achterwege en vermeld volgende keer je bron (het media bericht)
[ Voor 6% gewijzigd door tweakduke op 11-03-2020 18:41 ]
Zou het niet interessant zijn om een moleculaire marker te ontwikkelen ("DNA test") die gunstige allelen kan onderscheiden en mensen daarmee te selecteren voor social distancing. . Verpleegster met ongunstig allel ("risico gen") kan beter even thuis blijven, en anderen mogen gewoon aan het werk.bvbal79 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 16:51:
[...]
het wordt genoemd in de mogelijke potentiele drugable targets.
https://www.cell.com/cell/pdf/S0092-8674(20)30229-4.pdf
Ik doe dit voor mijn werk dagelijks met planten, moet met mensen net zo makkelijk zijn.
Nou dag he
Op dit moment is heel Oostenrijk nog groen en is er in de skigebieden minder besmettingsrisico dan hier bij ons. Komt bij dat kosteloos annuleren niet mogelijk is dus het geld ben je sowieso kwijt.wildhagen schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 16:54:
Waarom nog twijfelen? Lijkt me niet echt verantwoordelijk om nu nog doodleuk op vakantie te gaan in een regio die direct aan Italië grenst.
Zeker markers kun je altijd ontwikkelen, maar of het een voorspeller is is een andere vraag.. dat kun je pas retrospectief beoordelen (wat waarschijnlijk met je planten ook zo gedaan is)Anatidae schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 16:57:
[...]
Zou het niet interessant zijn om een moleculaire marker te ontwikkelen ("DNA test") die gunstige allelen kan onderscheiden en mensen daarmee te selecteren voor social distancing. . Verpleegster met ongunstig allel ("risico gen") kan beter even thuis blijven, en anderen mogen gewoon aan het werk.
Ik doe dit voor mijn werk dagelijks met planten, moet met mensen net zo makkelijk zijn.
Extraordinary claims require extraordinary evidence.Philpend schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 16:04:
Een normaal gezond persoon kan wel flink ziek worden, maar overlijd niet aan corona.
Wat je zegt is overigens gewoon niet waar.
Jonge gezonder dokters in China zijn ook gestorven aan dit virus.
Lees de berichten dat ook bij milde of geen klachten je drager van het virus kan zijn en ook ander kunt besmetten. Onderbouw de volgende keer toch met een bron, of laat zien hoe makkelijk het te vinden is.bvbal79 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 16:56:
[...]
Hahah, dit bedoel ik dus. Het eerste media bericht was inderdaadvan TEFAF: de man was niet ziek en kon daardoor niemand besmetten. Waarom gooi je nu dan toch de boel dicht?
[ Voor 8% gewijzigd door tweakduke op 11-03-2020 18:38 ]
Verwijderd
Het verbaast mij dat er in Amsterdam zo weinig besmettingen zijn.Flow schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 16:55:
Geprobeerd wat meer informatie in een enkele afbeelding te vatten. Wanneer er nieuwe besmettingen in een gemeente zijn staat de naam van de gemeente plus het aantal bijgekomen besmettingen in de afbeelding. Rood omlijnde gemeentes rapporteren voor het eerst besmettingen. Suggesties welkom.
[Afbeelding]
Als je naar Amerika kijkt dan zijn het juist de grote steden met veel toeristen en bezoekers.
Het medicijn blijkt dus veel jointjes te zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2020 17:05 ]
Ook dat moet enigszins genuanceerd worden. Echt gezond waren die dokters niet meer, na meerdere dagen nauwelijks geslapen, gedronken en gegeten te hebben en zichzelf te hebben afgebeuld in een ziekenhuisdaan! schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 17:01:
[...]
Wat je zegt is overigens gewoon niet waar.
Jonge gezonder dokters in China zijn ook gestorven aan dit virus.
Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW
Ik begrijp wederom niet zo goed waar je naar toe wilt. Ik val over het feit dat eerst zeggen dat het niet besmettelijk is, maar wel de boel dichtgooien, terwijl in eerste instantie werd gezegd we blijven gewoon open.TecTo schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 17:02:
[...]
Lees de berichten dat ook bij milde of geen klachten je drager van het virus kan zijn en ook ander kunt besmetten. Nee deze keer geen bron zoek het zelf maar op.
Ik twijfel erg of ik op reis moet gaan. Dit weekend naar Keulen, of toch blijven (geboekt dus het is geld als verloren beschouwen als ik thuis blijf).
Een weekje eerder of later was er meer duidelijkheid denk ik, maar ja het moet nu...
Nordrhein Westfalen heeft 2x meer besmettingen dan heel NL (en vergelijkbaar aantal inwoners), maar de verdeling in de provincie is amper te vinden. Grootste deel zit in heinsberg iig.
Was ik een gezond persoon geweest dan was ik zo gegaan, maar helaas. Ik functioneer best maar met inmiddels 10 jaar kanker , een autoimuunsysteem wat platgegooid wordt en veel longschade ben ik wat meer bezorgd dan gemiddeld.
Een weekje eerder of later was er meer duidelijkheid denk ik, maar ja het moet nu...
Nordrhein Westfalen heeft 2x meer besmettingen dan heel NL (en vergelijkbaar aantal inwoners), maar de verdeling in de provincie is amper te vinden. Grootste deel zit in heinsberg iig.
Was ik een gezond persoon geweest dan was ik zo gegaan, maar helaas. Ik functioneer best maar met inmiddels 10 jaar kanker , een autoimuunsysteem wat platgegooid wordt en veel longschade ben ik wat meer bezorgd dan gemiddeld.
Dat was me inderdaad ook opgevallen. Maar vooral: dat wordt bij geen enkele andere doodsoorzaak gezegd. Stel je voor: hij was aangereden maar had toch al een gebroken been, hij werd vermoord maar was toch al oud en ziek. Het komt inderdaad over als downplayen.alexbl69 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 15:47:
Bijzonder dat elk sterfgeval 'gedwonplayed' wordt. Iedereen heeft 'onderliggende medische problemen', 'onderliggend lijden' of een 'kwetsbare gezondheid'.
Het is net of ze zich ervoor schamen dat mensen aan Corona zouden kunnen overlijden.
Zeg nu gewoon waar het op staat, dan wordt de urgentie voor de maatregelen die afgekondigd worden ook wat groter.
Ik vond de reactie van de EU ook wel typisch vandaag op de radio: na maanden komen ze volgende week met een plan. En dan werken de eigen mededingingswetten ook nog eens tegen. Ooit waren we een land van pakken en aanpakken en de schouders eronder zetten, nu is de bureaucratie een enorme vertragende factor.
Een voordeel: het was rustig op de weg vandaag!
Een aantal overleed ook aan vermoeidheid door de hoge werkdruk:DexterDee schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 17:04:
[...]
Ook dat moet enigszins genuanceerd worden. Echt gezond waren die dokters niet meer, na meerdere dagen nauwelijks geslapen, gedronken en gegeten te hebben en zichzelf te hebben afgebeuld in een ziekenhuis
The Times counted at least 18 reported deaths of medical workers involved in the COVID-19 response as of Monday, including nurses and doctors who died not because of infection but because of cardiac arrest or other ailments due to overwork and fatigue. One victim was hit by a car while taking temperatures on a highway.
https://www.latimes.com/w...oth-infection-and-fatigue
Het is geen downplayen, het is een correlatie leggen. Overlijden aan corona lijkt samen te hangen met de gezondheidstoestand van de patient. Het is ook hoe je het zelf interpeteert. Iedereen die co-morbiteiten heeft moet zich juist zorgen maken in dit geval, doordat het RIVM dit zegt, dat is dan het tegenovergestelde van downplayen...RemcoDelft schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 17:07:
[...]
Dat was me inderdaad ook opgevallen. Maar vooral: dat wordt bij geen enkele andere doodsoorzaak gezegd. Stel je voor: hij was aangereden maar had toch al een gebroken been, hij werd vermoord maar was toch al oud en ziek. Het komt inderdaad over als downplayen.
Ik vond de reactie van de EU ook wel typisch vandaag op de radio: na maanden komen ze volgende week met een plan. En dan werken de eigen mededingingswetten ook nog eens tegen. Ooit waren we een land van pakken en aanpakken en de schouders eronder zetten, nu is de bureaucratie een enorme vertragende factor.
Een voordeel: het was rustig op de weg vandaag!
Je vergelijking loopt dus daar spaak. Iedereen die aangereden wordt heeft niet al een gebroken been, in tegenstelling bijna niemand heeft dat
Iedereen die vermoord wordt is niet altijd oud en ziek, meeste zijn bijna nooit ziek die vermoord worden
[ Voor 7% gewijzigd door bvbal79 op 11-03-2020 17:12 ]
En we weten ook niet wat de rol van overexposure aan COVID-19 doetVerwijderd1 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 17:08:
[...]
Een aantal overleed ook aan vermoeidheid door de hoge werkdruk:
[...]
Klinkt heftig, sterkte. Misschien moet je je ook afvragen of je plezier gaat beleven op zo'n weekend of dat je de hele tijd bezig gaat zijn met zorgen maken. In het laatste geval maakt de daadwerkelijke kans op een besmetting niet uit en kan je beter thuis wat leuks doen.pasajo schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 17:07:
Ik twijfel erg of ik op reis moet gaan. Dit weekend naar Keulen, of toch blijven (geboekt dus het is geld als verloren beschouwen als ik thuis blijf).
Verwijderd
Over het algemeen is er heel weinig bekend wat veel blootstelling aan biologische infecties doet met zorgpersoneel.bvbal79 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 17:13:
[...]
En we weten ook niet wat de rol van overexposure aan COVID-19 doet
Zorgpersoneel is wel vaak up to date met vaccinaties en persoonlijke hygiëne maatregelen vergeleken met de normale populatie.
Kan ook gewoon PR zijn nu ze merken dat er erg veel kritiek is over het open blijven of dat bezoekers/standhouders wegblijven en daardoor de keuze makkelijker is geworden.bvbal79 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 17:05:
[...]
Ik begrijp wederom niet zo goed waar je naar toe wilt. Ik val over het feit dat eerst zeggen dat het niet besmettelijk is, maar wel de boel dichtgooien, terwijl in eerste instantie werd gezegd we blijven gewoon open.
Omdat dat doorgaans veel minder relevant is?RemcoDelft schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 17:07:
[...]
Dat was me inderdaad ook opgevallen. Maar vooral: dat wordt bij geen enkele andere doodsoorzaak gezegd.
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Verwijderd
Zoek eens op hoeveel inwoners Keulen heeft en hoeveel inwoners Amsterdam heeft.pasajo schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 17:07:
En dan naar het aantal besmettingen.
Keulen is enorm vergeleken met Nederlandse steden
Inderdaad. Vooral in Tirol is er momenteel een sterke toename van het aantal infecties. Het is al niet meer mogelijk om herkomst te traceren. Dat betekent in de praktijk dat je mag uitgaan van beperkte "community spread". De enige oplossing is dit soort gebieden nu te mijden.wildhagen schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 16:54:
[...]
Waarom nog twijfelen? Lijkt me niet echt verantwoordelijk om nu nog doodleuk op vakantie te gaan in een regio die direct aan Italië grenst.
Over 17 dagen is dit hele gebeuren echt nog niet over. Dat zal nog wel vele weken, zoniet maanden, duren.
Ik las hier: https://www.nu.nl/coronav...htoffer-in-nederland.html
...dat het RIVM bij een besmetting alleen geteste en bevestigde besmettingen telt. Je kunt natuurlijk niet veel anders. Echter, ze gaan er dan automatisch ook vanuit dat alle huisgenoten van de patient besmet raken. Dat lijkt me een goede aanname, maar waarom zou je dan niet gewoon die huisgenoten meetellen in het aantal besmettingen? Het maakt feitelijk niet uit, want iedereen in zo'n huishouden moet dan in quarantaine.
Ik had vandaag nog best wat moeite om mijn directe leidinggevende ervan te overtuigen dat het beter is als ik thuis werk. "Behoor je tot de risicogroep?" Nou, nee niet direct, maar gaat het er nu juist niet om dat we social distancing beoefenen? De baas van mijn baas was er veel duidelijker in: Als je thuis kan werken, doe dit dan per direct. Het gaat niet alleen om ons, maar om het geheel. Stel je voor dat er iemand geinfecteerd raakt, dan zouden ook mensen die bijvoorbeeld wel dagelijks naar het lab moeten ineens niet meer kunnen komen (uit voorzorg). Affijn, na heel wat heen en weer (hij gooide er zelfs een "het is maar een griepje!" uit...) mag ik de hele week thuis werken.
Eindelijk tijd om geconcentreerd die stapel papers te lezen
Ik ben geheel voldaan, dank u wel!
Waar ik werk (800 man) morgen verplicht thuiswerken, ook om de nieuwe Cisco Anywhere VPN te stresstesten
en vanaf overmorgen de ene helft van het bedrijf verplicht thuiswerken, de andere verplicht op kantoor, tweewekelijks.
Hmm, als ik lees hoe dat men dat terug kan herleiden:Verwijderd schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 17:03:
[...]
Het verbaast mij dat er in Amsterdam zo weinig besmettingen zijn.
Als je naar Amerika kijkt dan zijn het juist de grote steden met veel toeristen en bezoekers.
Het medicijn blijkt dus veel jointjes te zijn.![]()
![]()
Bron: https://www.nytimes.com/i...coronavirus-us-cases.htmlHOW VIRUS WAS CONTRACTED CASES
Cluster connected to a community in New Rochelle, N.Y. 113
Nursing facility in Kirkland, Wash. 55
Personal contact in U.S. 51
Diamond Princess cruise ship 43
Travel in Egypt 37
Travel overseas 36
Travel in Italy 30
Business conference in Boston 29
Grand Princess cruise in March 21
Grand Princess cruise in February 20
Travel within the U.S. 20
Travel in China 15
Hospital in Vacaville, Calif. 3
Connected to Port Everglades in Fort Lauderdale, Fla. 3
Connected to Episcopal church in Washington, D.C. 3
Nursing facility in Stanwood, Wash. 3
Travel in Iran 2
Travel in South Korea 1
Unknown 530
WHO maakt er een pandemie van:
🚨 BREAKING 🚨
— World Health Organization (WHO) (@WHO) 11 maart 2020
"We have therefore made the assessment that #COVID19 can be characterized as a pandemic"-@DrTedros #coronavirus pic.twitter.com/JqdsM2051A
[ Voor 7% gewijzigd door ed1703 op 11-03-2020 17:36 ]
Zou de zorgcultuur rond 'palliatieve zorg' in Italië een belangrijke factor zijn voor de grote IC capaciteitsproblemen daar?
Met andere woorden, dat men in Nederland eerder 'de stekker eruit trekt' bij doodzieke (corona) patiënten, zodat de IC minder snel wordt overbelast? Wellicht worden vergelijkbare gevallen als de nu 5 Nederlandse overledenen langer tevergeefs behandeld in Italië.
Er lijkt toch een significant verschil tussen Nederland en Italië rondom palliatieve zorg enzo:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3875565/
https://symbiosisonlinepu...ative-medicine-care20.php
http://www.camilliani.org...ation-on-palliative-care/
Met andere woorden, dat men in Nederland eerder 'de stekker eruit trekt' bij doodzieke (corona) patiënten, zodat de IC minder snel wordt overbelast? Wellicht worden vergelijkbare gevallen als de nu 5 Nederlandse overledenen langer tevergeefs behandeld in Italië.
Er lijkt toch een significant verschil tussen Nederland en Italië rondom palliatieve zorg enzo:
NOS Teletekst-pagina 715 is vanaf nu voor de RIVM gereserveerd om de dagelijkse statistieken te tonen:
https://nos.nl/teletekst#715
Zien we meteen nog een mooi stukje nuttigheid van Teletekst
https://nos.nl/teletekst#715
Zien we meteen nog een mooi stukje nuttigheid van Teletekst
[ Voor 20% gewijzigd door AW_Bos op 11-03-2020 17:38 ]
☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
Officieel pandemie. Ben benieuwd wat daar de gevolgen nog verder van zijn!
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Door WHO nu pandemie genoemd.
World Health Organization declares coronavirus a pandemic
https://www.theverge.com/...d-19-outbreak-global-h1n1
je leeft maar 1 x maak er dan ook in 1x wat van en maak geen half werk.
HmmmmArtjuh schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 17:35:
Zou de zorgcultuur rond 'palliatieve zorg' in Italië een belangrijke factor zijn voor de grote IC capaciteitsproblemen daar?
Het verloop van een acute longonststeking is meestal niet uitgerekt en palliatief. Er zijn - in de meeste gevallen - grofweg twee uitkomsten, vanuit een IC perspectief zeg maar. Of je overleeft het wel. Of je overleeft het niet. Uiteraard kan herstel wel zeer lang en moeizaam zijn, maar gevallen waar iemand nodeloos lang "aan de apparaten" in leven wordt gehouden zijn zeldzaam.
Eindfase van een longontsteking is vaak het vollopen van de longen met vocht, of sepsis. Beide kunnen niet heel lang worden gerekt. In theorie is het mogelijk de longontsteking te overleven, maar dat na herstel de longen onherstelbaar dysfunctioneel blijken te zijn. Maar die gevallen ken ik niet, en lijken me zeer zeldzaam.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Verwijderd
Wat een overdreven gedoe. Ze laten zich veel te bang maken daar. Doen ze ook niet voor de griep, daar sterven meer mensen aan.dutchinteldude schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 17:37:
Door WHO nu pandemie genoemd.
/s
Noodtoestand in Hongarije:
Opvallend wat voor maatregelen zij nemen t.o.v. het aantal mensen waarvan bekend is dat ze zijn besmet.In Hongarije is de noodtoestand afgekondigd vanwege de verspreiding in Europa van het coronavirus. Dit maakte de Hongaarse minister van het kabinet van de premier, Gergely Gulyás, woensdag bekend.
Boedapest heeft volgens lokale media ook besloten om reizigers te weren uit Italië, Zuid-Korea, Iran en China. Hongaren die hun land weer in willen, moeten direct in quarantaine.
Verder worden indoorevenementen met meer dan 100 bezoekers afgelast, net als openluchtevenementen met meer dan 500 bezoekers. Ook universiteiten gaan tijdelijk dicht.
In Hongarije zijn 13 mensen besmet met het coronavirus, maar zit een veelvoud aan mensen in quarantaine.
Ja, in de US is het nog een beetje een chaos met testen lijkt heted1703 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 17:28:
[...]
Hmm, als ik lees hoe dat men dat terug kan herleiden:
[...]
Bron: https://www.nytimes.com/i...coronavirus-us-cases.html
Ik vlieg zondag, naar een plek waar (nu nog ) geen enkel geval van Corona is.
Het is een essentiele vlucht, al het andere is bij ons uitgesteld. Hij is wel ingekort in duur en alle niet essentiele afspraken zijn gecanceled. We beoordelen elke dag opnieuw of het nog verantwoord is om te vliegen maar er hangt veel vanaf.
Ik maak me voor mezelf geen zorgen overigens en blijf na terugkomst sowieso de eerste drie dagen thuis. Daarna spreken we af of het essentieel is dat ik op de zaak kom maar dat besluiten we dan. Een deel van mijn werkzaamheden kan ik vanaf thuis doen en dat zal dus ook gebeuren.
De kans bestaat dat ik, in overleg, uit voorzorg in thuis quarantaine ga als ik terugkom.
Mijn werkgever (Onderwijs, Docent) heeft mij nu ook al aangeboden om mij uit het onderwijs te halen en thuis te laten werken aan vakontwikkeling etc... Er zijn dus werkgevers die wel lekker pro-actief meewerken.
Net ook met de huisarts weer gesproken; bij een eventuele coronabesmetting verwacht hji zeker een flinke longontsteking bij mij (ivm weerstand).
Dus ik ga verder in risico-vermijden........
Maar toch; wat een situatie is dit
Net ook met de huisarts weer gesproken; bij een eventuele coronabesmetting verwacht hji zeker een flinke longontsteking bij mij (ivm weerstand).
En wellicht aangevuld met 'sneller naar de dokter toe' waar het hier al vrij snel het advies was om niet langs te komen maar te bellen.Artjuh schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 17:35:
Zuiderlijke inslag is toch vaak om voor een wissewasje naar het ziekenhuis te gaan. Heb je er dan een paar besmettingen in een ziekenhuis word je daar niet blij van.
Ondanks het sarcasme, de vorige pandemie was letterlijk voor de griep (staat zelfs in de subtitel én de urlVerwijderd schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 17:42:
[...]
Wat een overdreven gedoe. Ze laten zich veel te bang maken daar. Doen ze ook niet voor de griep, daar sterven meer mensen aan.
/s
H1N1 is natuurlijk kort voor Influenza A virus subtype H1N1.
Verwijderd
Vind het ergens wel mooi middenin de geschiedenis te staan. Zijn bijzondere tijden, ergens maakt het dat wel weer leuk. Alle ellende daargelaten. Soort morbide facinatie.
Die periode is bij bijna elke verzekering 6 weken. Daar heb je dus niks aan. Zieke werknemers zijn ver voor die tijd alweer genezen (of nietPhilpend schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 16:27:
[...]
Gelukkig worden er al jarenlang verzekeringen aangeboden tegen kosten van ziekteverzuim, ook in het MKB. En om het wat goedkoper qua premie te houden zit daar ook een stop-loss variant bij; de eerste x procent van je ziekteverzuim betaal je zelf, als het hoger is dan die x procent betaald de verzekeraar. x is uiteraard wat er in je contract met de verzekeraar staat en zal bijvoorbeeld aansluiten bij het gemiddelde ziekteverzuim in een sector. Een MKB'er met fatsoenlijke bedrijfsvoering heeft enige vorm van verzekering.
Grote bedrijven hebben er wellicht gekozen om niet te herverzekeren, voor hun komt de klap bij een dramatisch hoog ziekteverzuim flink aan. Maar gelukkig is van dat dramatisch hoge ziekteverzuim nog geen sprake en gaat dat wellicht ook niet gebeuren.

Een veel groter probleem wordt de mindere nijverheid. Merk het de afgelopen 2 dagen bij mijn bedrijf (bouwhandel). Het is rustiger. Minder orders, minder telefoon dan normaal. Kan natuurlijk een tijdelijk dipje zijn (die dagen zitten er anders ook wel eens tussen), maar het gebeurt toch maar.
Iedereen die ik zakelijk spreek begint zich ook langzaam zorgen te maken over wat er - na de crisis - nu allemaal weer komt.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Dus negatief getest, evenals een collega die patiënt ook 4 nachten verzorgd heeft.
Vergeet niet dat daar een relatief populistische regering zit. Denk dat dat ook best wel uitmaakt.Flow schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 17:43:
Noodtoestand in Hongarije:
[...]
Opvallend wat voor maatregelen zij nemen t.o.v. het aantal mensen waarvan bekend is dat ze zijn besmet.
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
Wij hebben een e-mail gehad waarbij ondersteunend personeel uit Brabant thuis moet werken, docenten moeten in alle gevallen komen want het onderwijs moet doorgaan.Adlermann schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 17:45:
Mijn werkgever (Onderwijs, Docent) heeft mij nu ook al aangeboden om mij uit het onderwijs te halen en thuis te laten werken aan vakontwikkeling etc... Er zijn dus werkgevers die wel lekker pro-actief meewerken.
Iets minder conspiracy theory, svp. Er wordt niet voor niets gezegd dat de kwetsbare groepen het hoogste risico hebben: ouderen, heel jonge kinderen, mensen met problemen met het immuunsysteem (immunocompromised) en mensen met onderliggende aandoeningen. Ouderen vallen vaak in categorie 4, terwijl hele jonge kinderen een onvolledig ontwikkeld imuunsysteem hebben en meer als 3 zijn. Het is de combinatie van de infectie en de onderliggende aandoeningen die het probleem is, waarbij de infectie het duwtje over de rand geeft.RemcoDelft schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 17:07:
Maar vooral: dat wordt bij geen enkele andere doodsoorzaak gezegd.
Is iemand dan dood gegaan aan de infectie? Het is de combinatie. Bij voedselvergiftiging wordt dit ook gemeld, alleen haalt dit niet het nieuws.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Voor iedereen die nog een vakantie gepland heeft staan via booking.com: https://partner.booking.c...ion-regarding-coronavirus
Als een regio op slot gaat dan verwacht ik dat je kostenloos kunt annuleren, gaan het de komende weken wel zien.
Als een regio op slot gaat dan verwacht ik dat je kostenloos kunt annuleren, gaan het de komende weken wel zien.
Dit is niet geheel waar. In publieke opinie mogelijk niet. Maar medisch gezien wordt de invloed van comorbiditeit altijd in overweging genomen en ook gerappoort in bijv. medische wetenschap.RemcoDelft schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 17:07:
[...]
Dat was me inderdaad ook opgevallen. Maar vooral: dat wordt bij geen enkele andere doodsoorzaak gezegd. Stel je voor: hij was aangereden maar had toch al een gebroken been, hij werd vermoord maar was toch al oud en ziek. Het komt inderdaad over als downplayen.
Het heeft weinig te maken met downplayen, maar risicostratificatie.
Ging om je vriendin/vrouw toch? Goed om te horen!WhySoSerious schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 17:53:
Dus negatief getest, evenals een collega die patiënt ook 4 nachten verzorgd heeft.
[ Voor 3% gewijzigd door gws24 op 11-03-2020 18:01 ]
Stukje op CNN
World Health Organization says it's seeing "alarming levels of inaction"
WHO Director-General Tedros Adhanom Ghebreyesus said during a press briefing today that the agency is "deeply concerned both by the alarming levels of spread and severity, and by the alarming levels of inaction” when he said the novel coronavirus outbreak is a pandemic.
He added: “We cannot say this loudly enough, or clearly enough, or often enough: All countries can still change the course of this pandemic."
Knip
Suggestieve / stemmingmakerij laten we achterwege
WHO Director-General Tedros Adhanom Ghebreyesus said during a press briefing today that the agency is "deeply concerned both by the alarming levels of spread and severity, and by the alarming levels of inaction” when he said the novel coronavirus outbreak is a pandemic.
He added: “We cannot say this loudly enough, or clearly enough, or often enough: All countries can still change the course of this pandemic."
Knip
Suggestieve / stemmingmakerij laten we achterwege
[ Voor 6% gewijzigd door tweakduke op 11-03-2020 18:59 ]
je leeft maar 1 x maak er dan ook in 1x wat van en maak geen half werk.
Zou komend weekend naar een hotel in Brabant gaan. Vanochtend afgezegd. Maakten ze geen enkel probleem van overigens.hoevenpe schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 17:58:
Voor iedereen die nog een vakantie gepland heeft staan via booking.com: https://partner.booking.c...ion-regarding-coronavirus
Ongetwijfeld, maar de berichtgeving in deze is niet richting medici, maar richting het publiek.psychodude schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 18:00:
[...]
Dit is niet geheel waar. In publieke opinie mogelijk niet. Maar medisch gezien wordt de invloed van comorbiditeit altijd in overweging genomen en ook gerappoort in bijv. medische wetenschap.
Het heeft weinig te maken met downplayen, maar risicostratificatie.
En dan zou het - vind ik - logischer zijn om te spreken van overleden aan Corona. Dan neemt het publiek de adviezen (denk ik) een stuk serieuzer.
[ Voor 37% gewijzigd door alexbl69 op 11-03-2020 18:04 ]
bron: nos.nlIra Helsloot van het Crisislab van de Radboud Universiteit gaat een stap verder. Hij noemt de huidige Nederlandse aanpak de enige juiste. Zwaardere maatregelen zoals het afsluiten van Nederland of enkel Brabant zullen de economie volgens hem alleen maar onherroepelijke schade toebrengen.
"Italië bijvoorbeeld, is nu gewoon ongelooflijk dom bezig", stelt Helsloot. "Ze zorgen door de isolatie dat de eigen samenleving tot stilstand komt. Straks is het coronavirus uitgeroeid, maar ligt de Italiaanse economie op z'n gat. Dan is er geen geld meer voor gezondheidszorg en dat zal het jaren duren voor je erboven komt."
Podcast met Ira Helsloot
Tijdstip 5:30: Zou ook in Utrecht net zoals in Brabant maatregelen genomen moeten worden? Ik denk eerder dat we over een aantal dagen, of misschien een week alle maatregelen gaan terug draaien. Alle sluitingsmaatregelen.
bron podcast: nu.nl
Of Ik heb de ernst van de situatie niet begrepen, of deze hoogleraar slaat de plank volledig mis.
[ Voor 0% gewijzigd door Neutrino op 11-03-2020 18:07 . Reden: spelling ]
Gemengd met wat xenofobie zorgt dat al snel voor keiharde maatregelen tegen een onbekend virusGAIAjohan schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 17:54:
[...]
Vergeet niet dat daar een relatief populistische regering zit. Denk dat dat ook best wel uitmaakt.
Denk dat die hoogleraar eens in een Noord-Italiaans ziekenhuis moet gaan kijken.Neutrino schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 18:04:
[...]
Of Ik heb de ernst van de situatie niet begrepen, of deze hoogleraar slaat de plan volledig mis.
De situatie in Oostenrijk lijkt best wel mee te vallen momenteel +- 200 cases. Enkel Tirol springt er daar precies uit inderdaad... (50+ cases).hoevenpe schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 16:52:
[...]
Daar is toch geen beginnen meer aan, binnen een paar dagen/weken is heel de EU rijp voor een negatief advies.
Normaal vertrek ik over 8 dagen voor een short-ski in Salzburgerland. (13 cases met mijn beperkt Duits).
Mocht het in tussentijd verder ontsporen en een officieel negatief reisadvies komen blijf ik inderdaad gewoon thuis. Maar anders is het mijn plan toch om gewoon te gaan. Ik denk/hoop dat de open lucht in de bergen minder problematisch is dan op kantoor met een paar 100 collega's. In BE/NL zijn er meer gevallen gemeld in alle geval...
Jullie vriendelijkste zuiderbuur
Of hij weet in welk model Nederland zit...Niet het Italiaanse in ieder geval.Neutrino schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 18:04:
[...]
bron: nos.nl
Podcast met Ira Helsloot
Tijdstip 5:30: Zou ook in Utrecht net zoals in Brabant maatregelen genomen moeten worden? Ik denk eerder dat we over een aantal dagen, of misschien een week alle maatregelen gaan terug draaien. Alle sluitingsmaatregelen.
Of Ik heb de ernst van de situatie niet begrepen, of deze hoogleraar slaat de plan volledig mis.

Dit zijn de RIVM cijfers tegen de Italiaanse cijfers (bron: Protezione Civile bulletins)
[ Voor 4% gewijzigd door Edgarz op 11-03-2020 18:09 ]
hij is expert op het vakgebied crisisbeheersing, dus ga ik er vanuit dat hij zinnige dingen zegt.Neutrino schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 18:04:
[...]
Podcast met Ira Helsloot
Of Ik heb de ernst van de situatie niet begrepen, of deze hoogleraar slaat de plank volledig mis.
https://www.ru.nl/personen/helsloot-i/
Onbegrijpelijk inderdaad, het zijn dit soort tegenstrijdige geluiden die voor zoveel ruis zorgen in de maatschappij. Snap heel goed dat mensen die dit horen denken dat het allemaal wel meevalt.Neutrino schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 18:04:
Verwijderd
Doet dit eens tegen het aantal inwoners corrigeren.Edgarz schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 18:08:
[...]
Of hij weet in welk model Nederland zit...Niet het Italiaanse in ieder geval.
[Afbeelding]
Alle landen denk ik, aangezien jan en allemaal bijvoorbeeld Tilburg vrolijk in en uitgaat..dutchinteldude schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 18:01:
Stukje op CNN
Welke landen zouden daar mee bedoeld worden
...
zou je iets duidelijker kunnen zijn In welk model zitten we dan wel volgens u?Edgarz schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 18:08:
[...]
Of hij weet in welk model Nederland zit...Niet het Italiaanse in ieder geval.
[Afbeelding]
Dit zijn de RIVM cijfers tegen de Italiaanse cijfers (bron: Protezione Civile bulletins)
Neem dan mee dat de cijfers van het RIVM niet betrouwbaar zijn.
• Onderbouw je argumentatie met bronnen, extraordinary claims require extraordinary evidence
[ Voor 14% gewijzigd door tweakduke op 11-03-2020 18:54 ]
Dit soort reacties laten we dus achterwegeNeutrino schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 18:04:
[...]
Podcast met Ira Helsloot
[ Voor 14% gewijzigd door tweakduke op 11-03-2020 18:46 ]
Goh, het zijn net mensen die experts, die kunnen ook van mening verschillen net zoals wij hier in dit topicNeutrino schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 18:04:
[...]
Podcast met Ira Helsloot
"Het is bij crisis altijd verstandig om de experts te volgen, in dit geval is dat het RIVM", zegt Marco Zannoni, directeur van het Instituut voor Veiligheids- en Crisismanagement (COT). "Maatregelen moeten worden gestuurd door expertise en niet door sentiment. Dat gebeurt momenteel, voor zover ik kan beoordelen."
Toch mag er over de maatregelen die in Nederland wel (of juist niet) worden genomen, wel wat duidelijker worden gecommuniceerd door de overheid, zeggen de experts. Zannoni: "De verschillen tussen ons en andere landen wordt namelijk steeds zichtbaarder. Ze moeten goed uitleggen waarom dat zo is."
offtopic:
zie topic waarschuwing, bolden van tekst liever niet doen
zie topic waarschuwing, bolden van tekst liever niet doen
Hij zegt niet dat het niet ernstig is, maar dat de maatregelen ernstiger (kunnen) zijn dan de kwaal. Categorie operatie geslaagd patiënt overleden om het wat gechargeerd te zeggen.hoevenpe schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 18:09:
[...]
Onbegrijpelijk inderdaad, het zijn dit soort tegenstrijdige geluiden die voor zoveel ruis zorgen in de maatschappij. Snap heel goed dat mensen die dit horen denken dat het allemaal wel meevalt.
Ik denk juist dat, nu eenmaal de meeste mensen zijn doordrongen van de ernst, draconische maatregelen niet of minder nodig zijn en dan moet je - in het risico management maar ook in crisis management - de afweging maken welk pad de minste schade oplevert voor het gehele systeem.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik zie daar het nut niet direct van in. Het gaat immers om de uitbreiding van het aantal patiënten.Verwijderd schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 18:09:
[...]
Doet dit eens tegen het aantal inwoners corrigeren.
Daar heeft inwonertal niks mee te maken, én Italië is eigenlijk alleen in het noorden ontwricht.
We gaan in China alleen de cijfers van Wuhan ook niet over heel China leggen en zeggen dat het meevalt. Het is erg geconcentreerd.
Duidelijk in een ander model. De lijn loopt volledig anders..TecTo schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 18:11:
[...]
zou je iets duidelijker kunnen zijn In welk model zitten we dan wel volgens u?
Neem dan mee dat de cijfers van het RIVM niet betrouwbaar zijn.
Zijn de cijfers in Italië dan wél betrouwbaar?
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
Ik kan het beamen. Ik heb meerdere keren les van heb gehad. Een bijzondere, soms wat ‘advocaat van de duivel spelende’, maar ook zeer kundige man. Ik ben het ook wel met hem eens.Philpend schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 18:08:
[...]
hij is expert op het vakgebied crisisbeheersing, dus ga ik er vanuit dat hij zinnige dingen zegt.
https://www.ru.nl/personen/helsloot-i/
Als je goed kijkt is het al gecorrigeerd. Totaal aantal besmettingen in Italië is > 10.000Verwijderd schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 18:09:
[...]
Ligt er aan tegen welk inwoner aantal je het doet. Als je het tegen het aantal in Italie doet dan wordt het voor NL erger maar doe het tegen dat van Lombardije (10M inwoners en meer dan de helft van de gevallen) dan kan het nog wel eens zelfs beter worden voor NL.Verwijderd schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 18:09:
[...]
Lies, damned lies and statistics
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit is een ZT (zero tolerance) topic.
Overtreding van de onderstaande topic regels zal resulteren in minimaal een 24 uurs AWM ban.
• Geen slowchat
• Geen complottheorieën
• Geen paniekreacties
• Onderbouw je argumentatie met bronnen, extraordinary claims require extraordinary evidence
• Post hier alleen over de uitbraak in zijn algemeenheid. Voor het bespreken van persoonlijke voorbereidingen en maatregelen is er Het voorbereiden op het coronavirus topic.
• Geen discussie over het functioneren van het RIVM of andere organen zonder verdere relatie met het virus
Voor een actuele, interactieve kaart van de uitbraak, inclusief gemelde besmettingen en doden, zie
Wereld:
https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6
Nederland:
https://www.arcgis.com/ap...c995c40e7ae72254029bf6251
Handiger links:
https://debatgemist.tweed...wikkelingen-coronavirus-0
Om de posts leesbaar te houden graag geen gebruik meer maken van hoofdletters / vetgedrukte tekst om bepaalde stukken te benadrukken.
Mocht je punt alsnog te onduidelijk uit je post naar voren komen, gebruik dan cursieve tekst.
Dit is een ZT (zero tolerance) topic.
Overtreding van de onderstaande topic regels zal resulteren in minimaal een 24 uurs AWM ban.
• Geen slowchat
• Geen complottheorieën
• Geen paniekreacties
• Post hier alleen over de uitbraak in zijn algemeenheid. Voor het bespreken van persoonlijke voorbereidingen en maatregelen is er Het voorbereiden op het coronavirus topic.
• Geen discussie over het functioneren van het RIVM of andere organen zonder verdere relatie met het virus
Voor een actuele, interactieve kaart van de uitbraak, inclusief gemelde besmettingen en doden, zie
Wereld:
https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6
Nederland:
https://www.arcgis.com/ap...c995c40e7ae72254029bf6251
Handiger links:
https://debatgemist.tweed...wikkelingen-coronavirus-0
Om de posts leesbaar te houden graag geen gebruik meer maken van hoofdletters / vetgedrukte tekst om bepaalde stukken te benadrukken.
Mocht je punt alsnog te onduidelijk uit je post naar voren komen, gebruik dan cursieve tekst.