[ZT] Nieuwe variant van coronavirus, veroorzaakt Covid-19 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 91 ... 101 Laatste
Acties:
  • 520.066 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -ION-
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-09 17:33
Fijn dat namedroppen, maar wat bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:22
Edgarz schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 14:46:
[...]

Niemand is van nature resistent hiertegen, maar het is ook geen gegeven dat iedere 80 jarige die het oploopt ook komt te overlijden.
Zegt ook niemand. Gemiddeld overlijdt 14,8% van de mensen boven de 80
https://www.worldometers....rus-age-sex-demographics/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neutrino
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-09 17:33
Verwijderd schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 14:47:
[...]

Iedereen die nu is overleden, stonden al op omvallen. De meeste erge symptomen komen pas na een week (als het doorzet, dan pas raken de IC's vol)... En pas dagen/weken daarna de doden
*knip*
• Onderbouw je argumentatie met bronnen, extraordinary claims require extraordinary evidence

[ Voor 19% gewijzigd door tweakduke op 11-03-2020 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extigo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:38
Neutrino schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 14:48:
[...]

gezonde mensen gaan na +/- 6 weken dood. Het is nog geen 6 weken dat het in Nederland heerst.
Bron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flow
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-09 19:41
Verwijderd1 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 14:41:
[...]

Kloppen die gemeentes nog wel? De gemeente Oosterhout berichtte op Facebook dat er ook een geval was (8 maart 21:29):
De data die ik gebruik (https://www.volksgezondhe...naal/coronavirus-covid-19) sommeert tot 497 (in mijn plaatjes ook). Zelf zeggen ze dat er 503 besmettingen zijn. Er missen er dus 6, mogelijk omdat de gemeente van een paar personen nog niet bekend is (gemaakt). Oosterhout is wel leeg in de dataset. 497/503 = goed genoeg ;), maar gek dat Oosterhout dan mist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:03

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 14:43:
[...]

Die gaan ook in Brabant naar de kroeg.

De burgemeester van Eindhoven heeft nog specifiek gezegd dat je zaterdagavond gewoon naar Stratumseind mag. Tijdens persconferentie op Nederlandse tv.

Grappig hoe snel hier het narratief is veranderd van "elke reactie is overdreven", naar, "als een Brabander de kroeg in gaat is het een aso".
En wat zei die burgemeester er vlak achteraan?

@Neutrino interessant interview zeker. Vooral ook bijzonder dat hij nog expliciet aangeeft dat het ook vrij gelokaliseerd is. Buiten de echte brandhaard valt het volgens hem een stuk beter mee.

@-ION- Er wordt hier nogal makkelijk een aanname gedaan dat er niet gefundeerd gehandeld wordt. Maar er zit wel degelijk logica en wetenschap achter de manier van handelen. Snap dat dat niet zo populair is om een artikel op nu.nl of de telegraaf aan te wijden, maar probeer je alsjeblieft een beetje in de materie te verdiepen voordat je uitspraken doet. Bijvoorbeeld door zo'n kamerbriefing te bekijken voordat je hier wat post.

[ Voor 23% gewijzigd door MikeyMan op 11-03-2020 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:49

Standeman

Prutser 1e klasse

[...]

Niemand is van nature resistent hiertegen, maar het is ook geen gegeven dat iedere 80 jarige die het oploopt ook komt te overlijden.
Dat zeg ik ook niet. Ik heb het over het verschil in resistente mensen in risico groepen. Daarin schuilt het grote verschil (en gevaar) tussen influenza en corona.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:41
Edgarz schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 14:41:
[...]

Het begint procentueel wel steeds meer op een gewone griep te lijken.

5 doden op 500 officiële zieken. Ga er van uit dat dit factor 10 hoger ligt, dan daalt de sterfte ratio van 1% naar 1 promille.

Klinkt het dan nog steeds zo angstwekkend?
Die factor 10 is natuurlijk een aanname.

Je ziet een stijging van gemiddeld zo'n 30% per dag, net als in Spanje. Italië zit de afgelopen 10 dagen 'maar' op 25%.

Spanje heeft nu 47 doden op 2026 gevallen (2,3%), Italië 631 doden op 10.149 gevallen (6,2%). In Italië wordt het virus uiteraard al langer.

Het is natuurlijk afhankelijk van het aantal mensen dat je actief test, maar als de cijfers uit Spanje ook maar enigszins een leidraad zijn zal het aantal doden hier nog rap oplopen.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

[...]

gezonde mensen gaan na +/- 6 weken dood. Het is nog geen 6 weken dat het in Nederland heerst.
Hier zou ik graag een bron van zien, want toe is er letterlijk niks dat hierop wijst.

Ben dus extreem nieuwsgierig waar je deze info vandaan hebt

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

MikeyMan schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 14:49:
[...]

En wat zei die burgemeester er vlak achteraan?

@Neutrino interessant interview zeker. Vooral ook bijzonder dat hij nog expliciet aangeeft dat het ook vrij gelokaliseerd is. Buiten de echte brandhaard valt het volgens hem een stuk beter mee.
Dat je dan wel niet bij je oma op bezoek moet gaan op zondag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 13:26

Edgarz

Tweako-active since1986

R.van.M schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 14:46:
[...]

pffff.. ik herhaal.. wellicht dat je het dan een keer leest. Ziekte is progressief. Je bent niet direct zo ziek dat je naar IC moet. Dat kan >2 weken duren. Gemiddeld 4-5% IC opname nodig.
Goede keuze voor het woord "kan". Vooralsnog, na ruim 3 weken is het ook bij de beginnersgroep veel beperkter gebleken. 😁

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:10

OMD

[...]

Dit is wel een hele erge: extraordinary claims require extraordinary evidence

Graag bron. Dit is namelijk cruciale informatie die zover ik heb gelezen niet iemand heeft gedeeld.

[Edit] ik ben erg laat, was al meer gevraagd 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door OMD op 11-03-2020 14:53 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 13:44
Wat @Neutrino probeert te zeggen is denk het volgende:

Ook gezonde jonge mensen kunnen aan dit virus overlijden, door complicaties zoals een longontsteking. Maar dan duurt het langer dan een paar dagen. Deze sterfgevallen hebben we dus (nog) niet.
Procentueel zullen dat meer zijn dan met een bekende griep.

De sterfgevallen zullen zeker op gaan lopen als de IC's vol lopen zoals in Italië is gebeurd. Maar het is niet zeker of dat in Nederland ook zal gaan gebeuren.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moofnor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:16

Moofnor

King of my castle

De nieuwe gevallen van vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cv5Hhm2pkGPRUHjTgc3bUvKQVAg=/f/image/rRWPyoBSmfnvWaWqLD79C3x2.png

Nog steeds grotendeels in Noord Brabant, maar ook Limburg met een aardige bijdrage.

- I can accurately say I was born on Earth, but it's not very precise. I can precisely say I was born at latitude 37.229N, longitude 115.811W, but that is not at all accurate - Matt Parker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:59

Kluus

Gang is alles

ed1703 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 14:38:
[...]

Er is altijd een groep die lak aan de adviezen heeft. Dat heeft op zich niets met brabant te maken, maar dat is gewoon hoe zoiets werkt.
Anders waren onze gevangenissen ook leeg geweest. Je kunt niet louter afgaan op wat JIJ in je omgeving ziet.
Ok, vooruit. Maar dan nog zouden de adviezen die in Brabant gelden naar mijn mening doorgetrokken moeten worden naar heel NL omdat er in de andere provincies een grote kans bestaat dat daar ook al onbekende cases zijn die nu nog geen of milde klachten hebben. Dat heeft op zich niets met eigenwijze mensen (of Brabanders) te maken.

[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 11-03-2020 14:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• R.van.M
OMD schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 14:53:
[...]

Dit is wel een hele erge: extraordinary claims require extraordinary evidence

Graag bron. Dit is namelijk cruciale informatie die zover ik heb gelezen niet iemand heeft gedeeld.

[Edit] ik ben erg laat, was al meer gevraagd 8)7
And for those who eventually died, the time from symptom onset to death ranged from 2 to 8 weeks. This is important when interpreting the case fatality rate
World Health Organization (2020). Report of the WHO-China Joint Mission on Coronavirus Disease 2019 (COVID-19). Available online at: https://www.who.int/docs/...covid-19-final-report.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Flow schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 14:49:
[...]

De data die ik gebruik (https://www.volksgezondhe...naal/coronavirus-covid-19) sommeert tot 497 (in mijn plaatjes ook). Zelf zeggen ze dat er 503 besmettingen zijn. Er missen er dus 6, mogelijk omdat de gemeente van een paar personen nog niet bekend is (gemaakt). Oosterhout is wel leeg in de dataset. 497/503 = goed genoeg ;), maar gek dat Oosterhout dan mist.
Omdat ze dus zeggen dat het een verandering zou zijn bij het RIVM (van gemeente naar regio). Ik heb daar verder niets over gevonden (ook niet echt gezocht), maar als dat zou zijn dan is het wel raar om dat niet met terugwerkende kracht te doen. Dan geven de gemeente plots natuurlijk rare plaatjes waarbij kleine gemeentes gespaard lijken terwijl grote gemeentes (waar ze dan bijgeteld worden als regio?) clusters lijken.

Tenzij de gemeente het verkeerd op Facebook gezet heeft (mogelijk, maar ook raar om te zeggen dat het om een besluit van het RIVM gaat) vind ik het een gebrekkige manier van communiceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mastermind schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 12:26:
[...]

60 tot 70 procent. Ik vraag me af waarom de overige 30 procent het niet zal krijgen. Zijn dat de mensen onder de 10 jaar?

Berekening of dat klopt:
Bron statistieken
In 2018 waren er 1.981.953‬ mensen van 10 jaar of jonger, op een bevolking van 17.181.084 mensen, dat is 11,53%.

De overige 18,46% valt dus buiten die grens. Waarschijnlijk komt dat omdat de kans op infectie toeneemt na de leeftijd van 10 jaar.

Dat zou betekenen dat iedere volwassene ziek zal worden van Covid-19.
Verpsreidingsfactor wordt te klein dan. Als 70% als besmet/immuun is dan wordt je R0 vanzelf kleiner.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-09 11:01
-ION- schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 14:47:
[...]

Fijn dat namedroppen, maar wat bedoel je?
Ik denk deze:

https://debatgemist.tweed...ntwikkelingen-coronavirus

Technische briefing met wat nuttige punten:

-Duizenden testen uitgevoerd
-Ziekenhuizen zijn ontzettend hard bezig om voorbereidingen te treffen op alle vlakken (materieel, bedden, bemensing)
-Vergelijking met Italie (Italie levert geen officiele informatie aan dus cijfers vallen niet te vergelijken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
KNVB is niet onder de indruk nog:
Wedstrijden buiten Brabant gaan door en mét publiek

"We houden de veiligheidsrisico’s aan. En we spelen zolang mogelijk met publiek", liet directeur betaald voetbal Eric Gudde weten. Alle clubs uit de Eredivisie en Keuken Kampioen Divisie kwamen vandaag in Zeist bij elkaar om te overleggen over de gevolgen van het coronavirus.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OMD

OMD

R.van.M schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 14:57:
[...]

[...]

World Health Organization (2020). Report of the WHO-China Joint Mission on Coronavirus Disease 2019 (COVID-19). Available online at: https://www.who.int/docs/...covid-19-final-report.pdf
Ho! Maar dat is wat anders. De claim luidde:
Gezonde mensen gaan na +/- 6 weken dood.

Dat is heel wat anders dan.
Gezonde mensen waarbij het virus erg agressief kunnen overlijden tussen de 2 en 8 weken.

Wat ik heb begrepen is het dodental voornamelijk weg te schrijven aan mensen met een onderliggende aandoening en op hogere leeftijd. Uiteraard geldt dit niet voor alle gevallen maar grotendeels.

[ Voor 14% gewijzigd door OMD op 11-03-2020 15:01 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Edgarz schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 14:50:
[...]

Goede keuze voor het woord "kan". Vooralsnog, na ruim 3 weken is het ook bij de beginnersgroep veel beperkter gebleken. 😁
Goed, zal je nog een keer uitleggen waarom het dodental niet het probleem is. Kan ik in het vervolg naar deze reactie verwijzen als je keer op keer naar dat getal blijft verwijzen.

In Nederland hebben we 1150 intensive care bedden. Het percentage patiënten met corona wat intensive care nodig heeft is zo'n 10%. De gemiddelde bezetting van IC bedden is 70%. Als je dat doorrekent kunnen we 3450 coronapatienten aan voordat mensen niet meer de zorg krijgen die ze behoeven. Dat kan betekenen dat men bepaalde mensen niet meer behandeld. Ook mensen zonder corona. Triage noemen ze dat en in Italie moet men al keuzes maken. In Nederland staat dat in de draaiboeken.

https://www.volkskrant.nl...n-nederland-aan~b04981a5/

Dit artikel heeft het over fases, zolang we in fase 1 zitten maakt het praktisch niks uit, maar fase 2 is kritiek.

De vraag is, wordt Nederland een nieuwe Italie/Zuid-Korea/Iran, waar het virus is blijven groeien tot fase 2 verhoudingen? Of weten we het zoals China in te dammen voordat het zo ver is?

De vraag is ook, als we niks doen, worden we dan fase 2? En als we wel wat doen, wat moeten we dan minimaal doen om fase 2 te voorkomen?

Dat is toekomst voorspellend, en niet zeker. Dat ben ik met je eens. Maar zeggen dat het nu wel meevalt is geen reden om geen zorgen te hebben. 27 februari was er ook nog niks aan de hand in Italie, toen zaten ze op 600 besmettingen. Wat doen wij over twee weken?
Artsen zullen dan voor pijnlijke keuzen komen te staan. In het protocol stelt de intensive care-vereniging voor iedereen van boven de 80 niet meer op te nemen. Hetzelfde geldt voor mensen met kanker en een slechte prognose, voor patiënten na een langdurige reanimatie, voor verkeersslachtoffers voor wie het er slecht uitziet.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2020 15:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-09 16:07
hoevenpe schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 14:59:

[...]
Typisch. Een potje voetbal boven de gezondheid plaatsen van de nationale bevolking.

Ziet niemand wat er in Italië is gebeurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ION-
  • Laatst online: 08-09 17:33
MikeyMan schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 14:49:
[...]
@-ION- Er wordt hier nogal makkelijk een aanname gedaan dat er niet gefundeerd gehandeld wordt. Maar er zit wel degelijk logica en wetenschap achter de manier van handelen. Snap dat dat niet zo populair is om een artikel op nu.nl of de telegraaf aan te wijden, maar probeer je alsjeblieft een beetje in de materie te verdiepen voordat je uitspraken doet. Bijvoorbeeld door zo'n kamerbriefing te bekijken voordat je hier wat post.
De enige die hier aannames doet ben jij, hoe kom je erbij dat ik me niet in de materie heb verdiept? Dat backseat moderating van mensen hier ben ik wel een beetje beu. De kamerbriefing is overigens verre van heilig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Family Guy
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 00:26

Family Guy

Pow! Right in the kisser!

StealthyPeanut schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 15:00:
[...]

Typisch. Een potje voetbal boven de gezondheid plaatsen van de nationale bevolking.

Moet eerst hier ook gebeuren en dan dáárna...

Ik snap ook niet dat alleen Noord-Brabant aangehouden wordt. Minimaal regiootje vergeleken met provincies in Italië etc.

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R.van.M
OMD schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 14:59:
[...]

Ho! Maar dat is wat anders. De claim luidde:
Gezonde mensen gaan na +/- 6 weken dood.

Dat is heel wat anders dan.
Gezonde mensen waarbij het virus erg agressief kunnen overlijden tussen de 2 en 8 weken.
Wellicht was het verkeerd verwoord door deze persoon, maar het was een reactie op het feit dat het logisch is dat de IC bedden nu nog leeg zijn, omdat de het verloop van de ziekte langer dan een paar dagen duurt.

Degene die complicaties krijgen, 10%-14% krijgen dat vaak pas na 2 weken. Vervolgens dus IC opname als het nog erger wordt. Het aantal IC opnames zal dus de komende week gaan oplopen op basis van de statistiek van de andere landen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:50
Verwijderd schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 14:46:
[...]

Keer op keer blijf je naar het aantal doden kijken terwijl dat niet het grootste issue is van deze pandemie. Dat is je ook al meerdere malen uitgelegd.

Mensen zijn ook nog niet uitgeziekt dus er is weinig over te zeggen.

En dan nog, zelfs als het maar 1% is. Afhankelijk van het absoluut aantal besmettingen is dat nog steeds een groot getal.
Nog niet uitgeziekt? De WHO cijfers spreken van 105.586 gevallen wereldwijd waarvan al 65k hersteld. De meerderheid van de positieve gevallen is dus al uitgeziekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

-ION- schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 15:01:
[...]

De enige die hier aannames doet ben jij, hoe kom je erbij dat ik me niet in de materie heb verdiept? Dat backseat moderating van mensen hier ben ik wel een beetje beu. De kamerbriefing is overigens verre van heilig.
Dat was een meer algemene opmerking, maar m.i. wel een gefundeerde.

Je schrijft eerder een zin waarop ik reageerde:
Die hele focus op Brabant lijkt me totaal achterhaald. De cijfers zijn daar hoger omdat er daar ook meer getest wordt.
Daar wordt een onderbouwing voor gegeven in de kamerbriefing. Kun je het mee eens zijn of niet, maar er zit wel een methodiek achter.

daarbij nogmaals de constatering dat de berichtgeving in de mainstream media ook wat te wensen over laat op sommige punten. Maar dat is wellicht niet onlogisch

[ Voor 15% gewijzigd door MikeyMan op 11-03-2020 15:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMD

OMD

R.van.M schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 15:02:
[...]

Wellicht was het verkeerd verwoord door deze persoon, maar het was een reactie op het feit dat het logisch is dat de IC bedden nu nog leeg zijn, omdat de het verloop van de ziekte langer dan een paar dagen duurt.

Degene die complicaties krijgen, 10%-14% krijgen dat vaak pas na 2 weken. Vervolgens dus IC opname als het nog erger wordt. Het aantal IC opnames zal dus de komende week gaan oplopen op basis van de statistiek van de andere landen.
Hier zit het grote probleem bij veel mensen. Het verkeerd verwoorden of verkeerd interpreteren van data en dat vervolgens als waarheid verkondigen aan iemand die er geen kaas van gegeten heeft. Die verkondigd zijn versie weer naar nummer 3 etc etc.

Beste is blijven bij rapporten en feiten die zijn onderbouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06:47

drooger

Falen is ook een kunst.

(jarig!)

[...]
Maar waren er dan ook representanten bij (uit Brabant) van clubs uit Brabant?
Het roept bij mij alleen maar vraagtekens op, die overleggen...

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Leon Zwiers schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 15:03:
[...]

Nog niet uitgeziekt? De WHO cijfers spreken van 105.586 gevallen wereldwijd waarvan al 65k hersteld. De meerderheid van de positieve gevallen is dus al uitgeziekt.
Ik reageerde op de stelling dat 5 doden op 500 in Nederland reuze meevalt. Wat suggereert dat het percentage 1% is.

Als je het aantal doden deelt door het aantal recoveries kom je momenteel uit op 6.6%. Niet dat dat een alleszeggend nummer is. Maar stellen dat het wel meevalt omdat Nederland maar 5 doden kent is slechter onderbouwt, en daar reageerde ik op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flow
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-09 19:41
Verwijderd1 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 14:57:
[...]

Omdat ze dus zeggen dat het een verandering zou zijn bij het RIVM (van gemeente naar regio). Ik heb daar verder niets over gevonden (ook niet echt gezocht), maar als dat zou zijn dan is het wel raar om dat niet met terugwerkende kracht te doen. Dan geven de gemeente plots natuurlijk rare plaatjes waarbij kleine gemeentes gespaard lijken terwijl grote gemeentes (waar ze dan bijgeteld worden als regio?) clusters lijken.

Tenzij de gemeente het verkeerd op Facebook gezet heeft (mogelijk, maar ook raar om te zeggen dat het om een besluit van het RIVM gaat) vind ik het een gebrekkige manier van communiceren.
Er worden (nog steeds) cijfers per gemeente gepubliceerd. Alleen niet per plaats, dus net een niveau hoger (al maakt dat voor Oosterhout niet uit). Regio is ook een nogal onduidelijke term. Het gaan in ieder geval niet om GGD-regio's, want daar zijn er niet zoveel van (25 stuks): https://www.regioatlas.nl/kaarten#_ggds. Ik zou niet weten om wat voor regio's het zou moeten gaan. Je zult je tot het RIVM of tot de gemeente Oosterhout moeten wenden om dit op te helderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-09 11:15

[...]
Iets met brood en spelen om de bevolking rustig te houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-09 15:16
Het Corona Crisis Team van de TU/e is op dit moment alle verenigingen aan het informeren dat alle extracurriculaire activiteiten geschorst dienen te worden tot (edit: en met) aanstaande maandag. De mails stromen bij mij binnen, geen enkele borrel of sportactiviteit gaat nog door. Studentenleven op slot dus.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extigo
[...]

Maar waarom moet de KNVB iets afgelasten als het RIVM dat het niet nodig is? De KNVB volgt netjes de RIVM, dus dan heeft het niets met het voetbal boven de gezondheid plaatsen. Het is het volgen van de adviseren van het RIVM...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
Leon Zwiers schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 15:03:
[...]

De meerderheid van de Chinese gevallen is uitgeziekt. Daar zijn en waren 80,790 gevallen waarvan er nog 16,021 actief zijn. Dat heeft voor de verspreiding van het virus in de rest van de wereld dus geen groot effect. En die 65k recoveries die je noemt zijn ook bijna allemaal in China. Daar zijn namelijk 61,611 recoveries (bijna 95%).

Wellicht houden andere landen de recoveries niet zo nauwkeurig bij, maar het is zeker niet zo positief als je in eerste instantie uit jouw post zou denken. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LZ86
Verwijderd schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 15:06:
[...]

Ik reageerde op de stelling dat 5 doden op 500 in Nederland reuze meevalt. Wat suggereert dat het percentage 1% is.

Als je het aantal doden deelt door het aantal recoveries kom je momenteel uit op 6.6%. Niet dat dat een alleszeggend nummer is. Maar stellen dat het wel meevalt omdat Nederland maar 5 doden kent is slechter onderbouwt, en daar reageerde ik op.
Nouja, het valt ook nog best mee. Alle doden stonden al op omvallen en waren allemaal 65+ met allemaal al een voorgeschiedenis van chronische ziekte. Die waren met elke andere infectieziekte ook gestorven.

Waarom denk je anders dat het hele beleid rondom dit virus wereldwijd niet op voorkomen maar op vertragen van infectie en beschermen van de kwetsbaren is gericht.
Verwijderd1 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 15:12:
[...]

De meerderheid van de Chinese gevallen is uitgeziekt. Daar zijn en waren 80,790 gevallen waarvan er nog 16,021 actief zijn. Dat heeft voor de verspreiding van het virus in de rest van de wereld dus geen groot effect. En die 65k recoveries die je noemt zijn ook bijna allemaal in China. Daar zijn namelijk 61,611 recoveries (bijna 95%).
Niet zo gek aangezien de boel daar al langer aan de gang was dat ze daar eerder herstelt zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door LZ86 op 11-03-2020 15:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-09 14:44
Leon Zwiers schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 15:13:
Alle doden stonden al op omvallen en waren allemaal 65+ met allemaal al een voorgeschiedenis van chronische ziekte. Die waren met elke andere infectieziekte ook gestorven.
Dat weet je niet. Kwetsbare groepen worden gevaccineerd dus goede kans dat deze ouderen helemaal niets hadden gemerkt van de seizoensinfluenza.
Een verkoudheid waren ze ook niet aan gestorven, een ontstoken teennagel ook niet, een keelontsteking ook niet.
Als je dit soort dingen beweert mag je ze van mij ook onderbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:01
Verwijderd schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 15:00:
[...]

Goed, zal je nog een keer uitleggen waarom het dodental niet het probleem is. Kan ik in het vervolg naar deze reactie verwijzen als je keer op keer naar dat getal blijft verwijzen.

In Nederland hebben we 1150 intensive care bedden. Het percentage patiënten met corona wat intensive care nodig heeft is zo'n 10%. De gemiddelde bezetting van IC bedden is 70%. Als je dat doorrekent kunnen we 3450 coronapatienten aan voordat mensen niet meer de zorg krijgen die ze behoeven.
Ten eerste, dat mensen nog de moeite nemen om dit uit te leggen. Mensen die dit nog niet begrijpen ;)

Anyway, jij zegt 1150 IC bedden, ik meen dat dat inmiddels ontkracht was en dat het er circa 2000 zijn.

Wat betreft ziekenhuisopname, het is niet zo dat voor covid-19 het ook meteen IC opname is. Ik meen gelezen te hebben dat het om 5% van het totaal gaat dat ook echt IC nodig heeft en de rest prima af kan met gewone medische zorg. Zuurstofondersteuning, als in zo’n brilletje, kan gewoon op normale kamers.

Tevens zal het zo zijn dat een aantal IC bedden gebruikt wordt als gevolg van geplande ingrepen. Die geplande ingrepen worden zoveel mogelijk gecancelled om bedden vrij te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Basekid schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 14:24:
[...]

Goed om te zien dat we iig Italie niet volgen (zitten op ongeveer 50% ervan).

Gat het er in Spanje zo slecht aan toe nu?
Madrid (alleen de stad dus) nu ruim 400 besmettingen
Amsterdam nu 8 besmettingen :z :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 15:17

Agent47

I always close my contracts.

Toch vind ik het scheef. Alle clubs uit Brabant mogen niet voetballen.
Alsof Ajax of Feyenoord geen supporters uit Brabant heeft..

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Agent47 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 15:17:
Die worden gevraagd om geen sociale evenementen bij te wonen... dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
daan! schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 15:16:
[...]

Dat weet je niet. Kwetsbare groepen worden gevaccineerd dus goede kans dat deze ouderen helemaal niets hadden gemerkt van de seizoensinfluenza.
Een verkoudheid waren ze ook niet aan gestorven, een ontstoken teennagel ook niet, een keelontsteking ook niet.
Lees je maar eens in in de sterftecijfers van de normale griep als voorbeeld. De mensen die daar aan de influenza gerelateerde pneumonieën sterven zijn in de meerderheid ouderen met medische voorgeschiedenis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Vorkie schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 15:18:
[...]

Die worden gevraagd om geen sociale evenementen bij te wonen... dus
En U denkt dat die mensen daar naar luisteren?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Komt bij dat het ook een vorm van competitievervalsing is, het is niet zo dat volgende week ingehaald kan worden. Leg dan alle clubs stil zodat iedereen wanneer het kan met een gelijk speelveld kan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Die laatsten, Brabantse supporters, zijn gevraagd om sociale isolatie te hanteren en dus geen events, zoals voetbalwedstrijden, bij te wonen.

Die zullen dus, als het goed is, sowieso al niet aanwezig zijn.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 13:26

Edgarz

Tweako-active since1986

Verwijderd schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 15:00:
[...]

In Nederland hebben we 1150 intensive care bedden. Het percentage patiënten met corona wat intensive care nodig heeft is zo'n 10%. De gemiddelde bezetting van IC bedden is 70%. Als je dat doorrekent kunnen we 3450 coronapatienten aan voordat mensen niet meer de zorg krijgen die ze behoeven. Dat kan betekenen dat men bepaalde mensen niet meer behandeld. Ook mensen zonder corona. Triage noemen ze dat en in Italie moet men al keuzes maken. In Nederland staat dat in de draaiboeken.

https://www.volkskrant.nl...n-nederland-aan~b04981a5/

Dit artikel heeft het over fases, zolang we in fase 1 zitten maakt het praktisch niks uit, maar fase 2 is kritiek.

De vraag is, wordt Nederland een nieuwe Italie/Zuid-Korea/Iran, waar het virus is blijven groeien tot fase 2 verhoudingen? Of weten we het zoals China in te dammen voordat het zo ver is?

De vraag is ook, als we niks doen, worden we dan fase 2? En als we wel wat doen, wat moeten we dan minimaal doen om fase 2 te voorkomen?

Dat is toekomst voorspellend, en niet zeker. Dat ben ik met je eens. Maar zeggen dat het nu wel meevalt is geen reden om geen zorgen te hebben. 27 februari was er ook nog niks aan de hand in Italie, toen zaten ze op 600 besmettingen. Wat doen wij over twee weken?

[...]
Er zijn heel duidelijk verschillende toekomstbeelden. Ontelbare. 80.000 zieken is ook een toekomstbeeld. Kortom, na je spreadsheet (management) exercitie (waar ook nog een aantal variabelen in ontbreken) is duidelijk dat de huidige strategie is gericht op het voorkomen van overbelasting van het zorgstelsel. Dat zegt de overheid, de medici...noem maar op.

Kern van het verhaal is dat de zogenaamde lock down van NL niets doet aan lokale overdracht/ besmettingen. Het Chinese model is hier niet toepasbaar, daar moet je een semi-dictatuur voor hebben en als je denkt dat in Italië iedereen binnen zit en geen contact met elkaar heeft dan heb je het echt fout (direct contact met personen in Noord Italië). Nog afgezien van het feit dat een regio economisch platleggen op nationaal niveau een deuk geeft, een heel land binnenshuis dwingen is boor ons land economisch en dus ook sociaal rampzalig.

De thuis isolatie lijkt, volgens de cijfers goed te werken. De sterftecijfers zijn 'acceptabel'. Toekomstige scenario's kun je zonder enig feit te gebruiken zo gek maken als je wilt. Een verwijzing naar een ander land klinkt logisch maar is het niet omdat er talloze andere variabelen bij een virus verspreiding een rol spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extigo
hoevenpe schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 15:19:
[...]

Komt bij dat het ook een vorm van competitievervalsing is, het is niet zo dat volgende week ingehaald kan worden. Leg dan alle clubs stil zodat iedereen wanneer het kan met een gelijk speelveld kan beginnen.
Oneens. Waarom heeft bijvoorbeeld PSV dan wel gespeeld toen de wedstrijden van Ajax, AZ en Feyenoord afgelast werden? Maar dit hoort meer thuis in het voetbal-topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-09 15:21
[...]

Wat had je dan verwacht? Dat de KNVB de wedstrijden niet door laat gaan?

Die gaan net zo lang door tot van hogerhand wordt opgelegd dat het niet meer mag, zoals de gemeenten in Brabant dus hebben gedaan.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Nouja, het valt ook nog best mee. Alle doden stonden al op omvallen en waren allemaal 65+ met allemaal al een voorgeschiedenis van chronische ziekte. Die waren met elke andere infectieziekte ook gestorven.

Waarom denk je anders dat het hele beleid rondom dit virus wereldwijd niet op voorkomen maar op vertragen van infectie en beschermen van de kwetsbaren is gericht.
Nahja, dat de mensen die dood gaan toevallig ook chronisch ziek waren maakt het niet minder tragisch of vervelend. Legt ook nog steeds druk op de zorg.

Het beleid is vertragen omdat men stiekem al lang weet dat stoppen niet mogelijk is.

Dan nog, even back of the envelope:

Stel dat Merkel beetje gelijk krijgt:
20% van de bevolking krijgt het.
20% van de Nederlandse bevolking is 65%.
5% mortaliteit bij 65+ers.

Gaan we uit van een evenredige verdeling, 5% van 20% van 20% is 35000 duizend extra doden 65+ers. Toch wel vervelend.
10% van de patienten moet op de IC, 20% krijgt het, is 2% van de Nederlanders op de IC, is toch zo'n 300 duizend Nederlanders die intensieve zorg behoeft.

Maar 10% krijgt het? Dan zit je alsnog op 150 duizend mensen op de IC.

Je snapt het riedeltje, reken maar eens door.

Nou is de voorspelling van Merkel meer een "als we niks doen" voorspelling. Maar ik krijg ondertussen zowat symptomen van mensen die roepen dat we niks hoeven doen want er gaan toch niet veel mensen aan dood, of alleen maar oude mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

wildhagen schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 15:20:
[...]

Die laatsten, Brabantse supporters, zijn gevraagd om sociale isolatie te hanteren en dus geen events, zoals voetbalwedstrijden, bij te wonen.

Die zullen dus, als het goed is, sowieso al niet aanwezig zijn.
Kan je bij deze op een papiertje geven. Als je echt " diehard" supporters hebt , die gaan gewoon. Volgende week is de klassieker, er zijn genoeg supporters die dat voor geen goud of ziekte willen missen en die gewoon gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online

Niet zo gek aangezien de boel daar al langer aan de gang was dat ze daar eerder herstelt zijn.
Nee, maar het is misleidend om de indruk te wekken dat het aantal besmettingen op z'n retour is. Ik weet niet of dat je intentie was, maar dat is in ieder geval niet zo. Kijk je puur naar het cumulatieve aantal gevallen wereldwijd dan was die indruk er wel, tot eind februari, maar daarna kwam er weer vaart in het aantal besmettingen. Die eerdere afname kwam door beperkte verspreiding in China, de nieuw toename door nieuwe gevallen buiten China. Zie dit grafiekje van worldometers:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4yKVdq3.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69

[...]
Die worden nog wel teruggefloten door de VAR in Den Haag...

Mag ik hopen tenminste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Zag ook een soortgelijke animatie: https://twitter.com/alxrdk/status/1237021885239635969

als ie al niet was gepost, gaat me een beetje snel hier

[ Voor 9% gewijzigd door LuNaTiC op 11-03-2020 15:25 ]

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Laatst online: 10:57

WhySoSerious

Be the change.

Verwijderd1 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 15:21:
[...]

Nee, maar het is misleidend om de indruk te wekken dat het aantal besmettingen op z'n retour is. Ik weet niet of dat je intentie was, maar dat is in ieder geval niet zo. Kijk je puur naar het cumulatieve aantal gevallen wereldwijd dan was die indruk er wel, tot eind februari, maar daarna kwam er weer vaart in het aantal besmettingen. Die eerdere afname kwam door beperkte verspreiding in China, de nieuw toename door nieuwe gevallen buiten China. Zie dit grafiekje van worldometers:
[Afbeelding]
https://www.worldometers....ases/#case-dayly-outchina

Hier in grafiekvorm.
+4,5k per dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10-09 21:30
JeroenNietDoen schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 15:16:
[...]

Ten eerste, dat mensen nog de moeite nemen om dit uit te leggen. Mensen die dit nog niet begrijpen ;)

Anyway, jij zegt 1150 IC bedden, ik meen dat dat inmiddels ontkracht was en dat het er circa 2000 zijn.

Wat betreft ziekenhuisopname, het is niet zo dat voor covid-19 het ook meteen IC opname is. Ik meen gelezen te hebben dat het om 5% van het totaal gaat dat ook echt IC nodig heeft en de rest prima af kan met gewone medische zorg. Zuurstofondersteuning, als in zo’n brilletje, kan gewoon op normale kamers.

Tevens zal het zo zijn dat een aantal IC bedden gebruikt wordt als gevolg van geplande ingrepen. Die geplande ingrepen worden zoveel mogelijk gecancelled om bedden vrij te spelen.
op "normale" kamers --> dat kan dus niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRyzenDude
  • Laatst online: 19-09 16:57
Dow Jones koers beurs
24.130,58

-841,36
-3,37%

Gaat momenteel door het virus sentiment ook weer hard met de beurs in Amerika naar beneden.
Nieuwe maatregelen voor stimulans hebben tot nu toe nog niet het gewenste effect.

Ook dit maakt dit virus zo speciaal..de enorme druk op de economie en alles wat er omheen zit.

je leeft maar 1 x maak er dan ook in 1x wat van en maak geen half werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
bvbal79 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 15:25:
op "normale" kamers --> dat kan dus niet
Het zijn wel allemaal dezelfde ziektebeelden, kan me voorstellen dat je een soort 'IC-light' kunt maken vooral gericht op beademing.
dutchinteldude schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 15:25:
Gaat momenteel door het virus sentiment ook weer hard met de beurs in Amerika naar beneden.
Gisteren was het 5% omhoog, het is vooral een flipperkast tussen hoop en vrees.
Als men binnenkort een vaccin weet te vinden dan gaan we de grootste relief-rally meemaken uit de recente geschiedenis...

[ Voor 42% gewijzigd door hoevenpe op 11-03-2020 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online

Indoubt

Always be indoubt until sure

[...]

Kijk even naar zijn credentials.

Anders kun je ook beter naar een sjamaan gaan als naar de huisarts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-08 12:50
NEWSFLASH:

Malta heeft per direct na Italie nu ook Spanje op een 100% inreisverbod gezet.
Daarnaast gaan ze vanaf vandaag *alle* inkomende reizigers 14 dagen in quarantine zetten naar Israelisch voorbeeld.

/gerucht (heb er contacten die 'hoog' zitten)
Alle leden van de overheid worden voorbereid op thuiswerken en het telefonisch assistentie verlenen aan reizigers. De Maltese telecom sector is al een week zich aan het klaarmaken voor sterk toegenomen vraag naar bandbreedte (eveneens via-via cirquit, uit betrouwbare bron) i.m.v. thuiswerken van de een groot deel van de populatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
[...]

Dat is altijd moeilijk te zeggen. Freddy Mercury is ook gestorven aan een longontsteking. Het is een feit dat veel zwakke mensen overlijden aan iets wat voor jou en mij wellicht ontschuldig is. Het is wel zo dat (op de eerste patient na) er hevige tot bestaande problemen waren bij alle overleden patienten. Dus het is zeer aannemelijk dat dit virus de druppel was en dat een andere complicatie/infectie ook overlijden als gevolg had kunnen hebben.

Lijstje/dump van RIVM:
  • Een 86-jarige man die opgenomen was in het Ikazia Ziekenhuis te Rotterdam met COVID-19 is vandaag overleden. De besmettingsbron van deze patiënt is tot nu toe onbekend.
  • Vandaag zijn twee patiënten met het nieuwe coronavirus overleden. Beiden hadden ernstige onderliggende medische problemen.
  • Maandag is een patiënt overleden, een 78-jarige met een kwetsbare gezondheid. In totaal zijn nu 4 personen met het coronavirus overleden.
  • Daarnaast is er een vijfde persoon aan de ziekte overleden. Het gaat om een persoon van 68 met onderliggend lijden.
Vaccinatie tegen influenza is trouwens niet altijd (helemaal) effectief. Dus dat blijft ook altijd afwachten/riskant voor risicogroepen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bvbal79
hoevenpe schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 15:27:
[...]

Het zijn wel allemaal dezelfde ziektebeelden, kan me voorstellen dat je een soort 'IC-light' kunt maken vooral gericht op beademing.
heb je gedacht aan isolatie? Ook niet alle IC bedden zijn geisoleerd, dus kun je wel zeggen dat je leketieve ingrepen gaat cancelen, dan nog kun je daar geen corona patient neerleggen.....

Ik moet eerlijk zeggen dat ik best knap vind dat mensen hier zoveel wijsheid hebben over de zorg. Ik kom er zelf uit en weet de ins en outs nog niet altijd van. Maar als dit een weerspiegeling van de maatschappij is dan hoop ik dat er meer mensen in de zorg komen werken en we weer mankracht krijgen!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• LZ86
hoevenpe schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 15:27:
[...]

Nee dat kan niet. Bij beademen komt nogal wat kijken. Zeker in het begin van de infectie als men beademingsbehoeftig wordt zal er ook hemodynamische instabiliteit zijn. Om mensen aan de beademing te krijgen zal je toch narcosemiddelen en spierverslappers moeten geven die weer nare bijwerkingen hebben op de rest. Zeker bij mensen die al chronisch ziek waren is de infectie vaak het laatste zetje naar multi orgaanfalen en komt men in een neerwaartse spiraal. En laten dit soort mensen nou net degenen zijn die op ICs belanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

bvbal79 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 15:29:
[...]

heb je gedacht aan isolatie? Ook niet alle IC bedden zijn geisoleerd, dus kun je wel zeggen dat je leketieve ingrepen gaat cancelen, dan nog kun je daar geen corona patient neerleggen.....

Ik moet eerlijk zeggen dat ik best knap vind dat mensen hier zoveel wijsheid hebben over de zorg. Ik kom er zelf de ins en outs nog niet altijd van. Maar als dit een weerspiegeling van de maatschappij is dan hoop ik dat er meer mensen in de zorg komen werken en we weer mankracht krijgen!
Op een gegeven moment kun je niet anders toch denk ik?
Als de geisoleerde kamers vol zijn, moet je naar geisoleerde afdelingen of verdiepingen toe.
Althans, dat begreep ik uit het verhaal van mevr. Ellerbroek van gisteren over stadium 1, 2 en 3.
Maar er is me eerlijk gezegd ontschoten of dat ziekenhuis uniek is qua layout of middelen.

Stadium 3 is wat we nu in italie terugzien. Alle hens aan dek, elke plek vol die je kunt bedenken.
En de zorg toespitsen op degenen waar het potentieel nut heeft ipv degenen die het nodig hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 11-03-2020 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razr
  • Niet online
[...]

Ik moet eerlijk zeggen dat ik best knap vind dat mensen hier zoveel wijsheid hebben over de zorg. Ik kom er zelf de ins en outs nog niet altijd van. Maar als dit een weerspiegeling van de maatschappij is dan hoop ik dat er meer mensen in de zorg komen werken en we weer mankracht krijgen!
Er is hier een keer een document voorbij gekomen met protocollen in het geval dat er heel veel ziekenhuisopnames van Corona-patienten komen. In het ergste geval wordt het quarantaine verhaal omgedraaid. Dus iedereen die géén infectie heeft gaat in quarantaine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvbal79
MikeyMan schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 15:30:
[...]

Op een gegeven moment kun je niet anders toch denk ik?
Als de geisoleerde kamers op zijn, moet je naar geisoleerde afdelingen of verdiepingen toe.
Althans, dat begreep ik uit het verhaal van mevr. Ellerbroek van gisteren.
Maar er is me eerlijk gezegd ontschoten of dat ziekenhuis uniek is qua layout of middelen.
Ja dat is de theorie (en de praktijk in Italie). Let wel dat de huidige capaciteit van de bedden in ziekenhuizen geloof ik al boven de 80% is...wat ga je met alle niet-corona patienten doen?

Laten we echt hopen dat wie hier niet naar toe gaan. Daarom laten we allemaal in deze fase ons best doen het in te dammen...dat moet de key zijn

[ Voor 10% gewijzigd door bvbal79 op 11-03-2020 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

majic schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 15:28:
NEWSFLASH:

Daarnaast gaan ze vanaf vandaag *alle* inkomende reizigers 14 dagen in quarantine zetten naar Israelisch voorbeeld.

Alle leden van de overheid worden voorbereid op thuiswerken en het telefonisch assistentie verlenen aan reizigers. De Maltese telecom sector is al een week zich aan het klaarmaken voor sterk toegenomen vraag naar bandbreedte (eveneens via-via cirquit, uit betrouwbare bron) i.m.v. thuiswerken van de een groot deel van de populatie.
Malta en Spanje hebben helemaal geen inreisverbod ? 8)7 8)7 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
[...]

Ik moet eerlijk zeggen dat ik best knap vind dat mensen hier zoveel wijsheid hebben over de zorg. Ik kom er zelf uit en weet de ins en outs nog niet altijd van. Maar als dit een weerspiegeling van de maatschappij is dan hoop ik dat er meer mensen in de zorg komen werken en we weer mankracht krijgen!
Als de nood zo aan de man is kan men een hele afdeling toch voor corona reserveren? Dat is in ieder geval wat ik heb gehoord, van een arts, hier:
Pandemic schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 22:09:
[...]

Stel dat het nodig mocht zijn ga je "vieze IC's" krijgen. En ook vieze "huisartsenpraktijken en ziekenhuizen".

Op deze plekken ga je dan zorg bieden enkel aan patienten met COVID en bij voorkeur met personeel wat het zelf al gehad heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Als we echt Italiaanse toestanden krijgen kunnen we toch niet anders? Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar zoals het kan, heb niet de illusie dat we dit nog gaan indammen hoe graag ik het ook hoop...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chakotay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16-09 17:12

Chakotay

Lick here to continue

Verwijderd schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 15:33:
[...]

Malta en Spanje hebben helemaal geen inreisverbod ? 8)7 8)7 8)7
Hij bedoelt dat Malta een inreisverbod heeft voor reizigers uit Italië & nu ook Spanje.

Live for today, screw yesterday, hope for tomorrow...
Stichting eth0 | Twitter | Motorspul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robsta86
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:24
majic schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 15:28:
NEWSFLASH:

Niet alleen Spanje, maar ook Frankrijk, Zwitserland en Duitsland (bron: https://timesofmalta.com/...her-four-countries.777314)

Er wordt overigens niet geschreven over ALLE inkomende reizigers, alleen mensen die nu nog binnenkomen uit bovengenoemde landen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TIGER1125
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-09 18:33
Moofnor schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 14:56:
De nieuwe gevallen van vandaag:
[Afbeelding]

Nog steeds grotendeels in Noord Brabant, maar ook Limburg met een aardige bijdrage.
Ik vind de kaarten die nu gemaakt worden op basis van de informatie van het RIVM ook niet meer helder te volgen.

Als ik de kaart goed het goed lees op:
https://www.volksgezondhe...naal/coronavirus-covid-19
Gaat het om 22 gevallen in de regio Rijnmond?

Op basis van informatie van de GGD meldt de regionale omroep in haar live blog (rijnmond) dat er sprake is van 24 gevallen. Daarbij zijn de 3 nieuwe gevallen niet overgenomen in de kaart. (Nissewaard/Vlaardingen/Barendrecht)
mrt. 11 12:20
Drie nieuwe gevallen van corona in de regio
Redactie Rijnmond Redactie Rijnmond
In de regio van GGD Rotterdam-Rijnmond zijn drie nieuwe besmettingen vastgesteld van het coronavirus. Het gaat om patiënten die woonachtig zijn in de gemeenten Nissewaard, Barendrecht en Vlaardingen. Daarmee komt het totaal aantal besmettingen in Rotterdam-Rijnmond op 24. In Zuid-Holland Zuid gaat het om 7 gevallen.
Zit er dan echt zo'n verschil in de communicatie op basis van de plaats waar die personen zich dan zouden bevinden of iets dergelijks? Dan nog kan ik dit niet duiden omdat deze laatste 3 gevallen ook niet echt terug komen binnen de regio (mogelijk 1 ervan in het verschil 14/15 voor Rotterdam)
Inmiddels zijn er in onze regio 24 patiënten. Veertien van hen wonen in Rotterdam, vier in Lansingerland, één in Albrandswaard, één in Barendrecht, één in Nissewaard, één in Ridderkerk, één in Vlaardingen en één in Westvoorne.

https://www.ggdrotterdamr...patienten-coronavirus-in/
Ik kan niet goed inschatten of dit beeld ook in andere regio's naar voren komt, maar ik vind de informatie op deze manier telkens moeilijker te duiden.

Evenals het feit dat het zo moeilijk zou zijn om een telling bij te houden van het aantal testen en aantal genezingen. Hoezo dan? Dat is toch gewoon een database of excel exercitie op dezelfde manier als het bijhouden van de zieken (hetzij evt. zonder direct de regio te vermelden)

[ Voor 14% gewijzigd door TIGER1125 op 11-03-2020 15:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Klopt, ik vind inderdaad nu de bron die het over 2000 bedden heeft:

https://www.volksgezondhe...e-aantal-ziekenhuisbedden

Italie behoeft 10% van de patienten IC, maar hun definitie van IC kan ook misschien anders zijn.

https://www.worldometers....rus/coronavirus-symptoms/
13.8% are severe, developing severe diseases including pneumonia and shortness of breath.
4.7% as critical and can include: respiratory failure, septic shock, and multi-organ failure.
Die 5% zal zeker wel IC nodig hebben, hoeveel van die 13.8% ook is natuurlijk lastig bepalen.

Deze bron geeft aan dat een derde van de IC bedden voor geplande ingrepen nodig is:
https://www.stichting-nice.nl/datainbeeld/public

Dus van die 2000 kunnen we er 666 reserveren voor corona, met 5% IC behoevende, is dat 13320 patiënten. Als 10% het nodig heeft (zoals Italie) dan zit je op 6500 ongeveer. Dan moeten we alle geplande ingrepen annuleren en hopen dat de mensen nog even vooruit kunnen zonder die operatie, die misschien niet accuut nodig is, maar wel relatief snel. Dat is dan de eerste groep die indirect slachtoffer wordt.

Dan nemen we overigens ook nog niet in beschouwing dat een IC bed in Brabant schaarser kan zijn dan een in Friesland op het moment dat de besmetting zich clustert (zoals in Noord-Italie). Op Sicilie zullen vast ook nog bedden beschikbaar zijn, daar hebben ze in Noord-Italie niks aan. Nederland is dan wel weer kleiner dus dat probleem speelt hier minder.

Gaan we over dat getal heen, dan moeten er keuzes gemaakt worden, ook onder patiënten zonder corona. Een jonge gast van 23 met 25% overlevingskans zou wel eens aan de kant gezet worden voor een 50jarige met corona en een overlevingskans van 90%.

De vraag is of we dat aantal halen. Hopelijk niet, maar we moeten niet achteroverleunen en hopen dat het overwaait zonder problemen. Al ons beleid moet er voor zorgen dat dat niet gebeurd. In Italië is dat gefaald. Nu moeten we ons afvragen hoe we dat in NL voorkomen.

En dan hebben we tot nu toe alleen maar over ICs gehad, niet over reguliere belasting op de zorg, economische kosten voor ziekteverlof en economische kosten voor indamming (om overbelasting IC te voorkomen). Ook niet over psychologische gevolgen van ziek zijn. Eventuele blijvende longschade. etc etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Chakotay schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 15:34:
[...]

Hij bedoelt dat Malta een inreisverbod heeft voor reizigers uit Italië & nu ook Spanje.
Oh mijn fout. Ik snapte de opbouw van de zin al niet helemaal. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJerome
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-07 15:33
Verwijderd1 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 15:34:
[...]

Als de nood zo aan de man is kan men een hele afdeling toch voor corona reserveren? Dat is in ieder geval wat ik heb gehoord, van een arts, hier:

[...]
Naar wat ik begreep is dat inderdaad onderdeel van het draaiboek (ik kan alleen de bron niet meer vinden). Je krijgt dan omgekeerde isolate, alle COVID-19 patienten niet geisoleerd, de overige juist wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvbal79
hoevenpe schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 15:34:
[...]

Als we echt Italiaanse toestanden krijgen kunnen we toch niet anders? Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar zoals het kan, heb niet de illusie dat we dit nog gaan indammen hoe graag ik het ook hoop...
Nee, je kan niet anders, en dit is nu precies wat we willen voorkomen en hopen dat mensen dit niet meer zo luchtig op nemen als een "griepje".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-09 16:54

DexterDee

I doubt, therefore I might be

https://medium.com/@tomas...ple-will-die-f4d3d9cd99ca

Uitgebreide analyse over het nemen van maatregelen, gericht aan politici en beleidsmakers.
Social distance is key in dit verhaal, en je kunt er als overheid niet vroeg genoeg mee beginnen volgens de auteur.

Ik denk dat veel wat in dit artikel staat wel hout snijdt, alhoewel de maatregelen verre van leuk zullen zijn.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • +10 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

5 doden op 500 officiële zieken. Ga er van uit dat dit factor 10 hoger ligt, dan daalt de sterfte ratio van 1% naar 1 promille.

Volgens mij maakt hetecht niet uit wat er tegen jou gezegd wordt, je blijft maar terugkomen op het sterftecijfer.
Ik ga het nog maar een keer proberen...

Het sterftecijfer is niet het spannende aan Corona. Aantallen zijn niet heel schokkend, ook vooral mensen die al ouder zijn, of al zijn.
Hoe vervelend het ook is dat je ouders van 50+ verhoogd risico lopen, waar deze groep een griep veel sneller te boven is. In die zin is dit echt wel heftiger dan een griep.

Waarin is het nog meer heftiger dan een griep?

1:
15-20% ontwikkelt een longontsteking. Ook jonge mensen, daar hoef je niet oud voor te zijn, maar gewoon nét ongeluk hebben dat het virus je longen bereikt.

2:
8-9% lijkt te moeten worden opgenomen in het ziekenhuis, zeker niet allemaal IC, het merendeel volstaat met extra zuurstof voor het herstel van de longen. Ook hierin zijn het net zo goed jongere mensen die extra zuurstof toegediend moeten krijgen, eigenlijk gewoon gelijk aan een longontsteking. Dit is ook zonder Corona heel naar en potentieel gevaarlijk! Het voordeel bij een reguliere longontsteking is dat het ook vaak van bacteriele aard is, waardoor een antibiotica kuur nog kan helpen. Bij Corona werkt dat in ieder geval niet...

3:
De verspreiding is net iets besmettelijker dan griep, als je dan 8-9% moet verzorgen in een ziekenhuis, dan kun je grote aantallen zoals bij de griep echt niet aan. Het risico is vervolgens dat reguliere zorg in het geding komt. Als je in Italie kijkt, die hebben in principe net iets meer ziekenhuisbedden per inwoner dan hier in Nederland, daar was het vanaf 6000-7000 besmettingen een probleem. Toen zaten de ziekenhuizen redelijk vol.

Dát is dus het gevaar bij Corona, als een ziekenhuis vol zit en jij komt aan met bijvoorbeeld een blindedarm ontsteking, wat gebeurt er dan denk je? Met een blindedarm ontsteking kan een uur of 2 later al gevaarlijk zijn.

Dus nogmaals, sterftecijfer is geen (groot) probleem bij Corona, aanslag op je ziekenhuizen wél. Daar merken we nu met 500 besmettingen nog niet heel veel van, maar hoe hoger het wordt, hoe groter de aanslag op het systeem! Daar schuilt het gevaar bij Corona!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2020 15:41 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
[...]

2.000 bedden. Stel 5% heeft IC-opname nodig. Dus bij 40.000 coronagevallen zitten we aan de -huidige- max.

We hebben nu een toename op de teller van ongeveer 40% per dag en waarschijnlijk (een stuk) meer dan de gerapporteerde 500 patiënten.

Maar ik neem 15% per dag aan nieuwe gevallen en 500 patiënten. Dan zitten we over 31 dagen over de 40K heen (en het max van ICU-bedden). Op die dag zijn er 5000 nieuwe patiënten (en dus 250 nieuwe opnames).
Gelukkig zullen dan ook wel de eerste opnames van 2 weken eerder naar huis mogen (32 patïenten), maar dat zet weinig zoden
aan de dijk.

Over 47 dagen komen er per dag meer IC-opnames bij dan er IC-bedden zijn (er zijn dan ruim 350k zieken).
Nu kan een deel ook op normale kamers, etc, etc, maar we hebben het over enorme aantallen.

Even for the record: Dan zijn er nog ruim 10 miljoen Nederlands die waarschijnlijk nog ziek gaan worden (als ik uitga van 60%).
Dit gebeurt niet tegelijkertijd en het is belangrijk om dit zo veel mogelijk uit te smeren. Als het bijv niet 15% maar 5% per dag is, dan hebben we het over 12 hospitalisaties per dag over 50 dagen(!)

En dan ben ik zuinig met de cijfers (15% toename, 500 patiënten vandaag en 5% opname*)
* Dit laatste is moeilijk te bepalen, natuurlijk

Edit:
Copy-paste uit Excel, voor de liefhebbers:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
Dag Corona Corona*1,15  Groei per dag   Hospitalisatie per dag
1   500 575     
2   575 661 75  4
3   661 760 86  4
4   760 875 99  5
[...]
10  1759    2023    229 11
[...]
15  3538    4069    461 23
[...]
20  7116    8183    928 46
[...]
25  14313   16459   1867    93
[...]
30  28788   33106   3755    188
31  33106   38072   4318    216
32  38072   43783   4966    248
[...]
35  57902   66588   7552    378
[...]
40  116462  133932  15191   760
[...]
45  234248  269385  30554   1528
46  269385  309792  35137   1757
47  309792  356261  40408   2020
48  356261  409700  46469   2323
49  409700  471155  53439   2672

[ Voor 40% gewijzigd door anandus op 11-03-2020 15:52 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
dutchinteldude schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 15:25:
Nieuwe maatregelen voor stimulans hebben tot nu toe nog niet het gewenste effect.
Snap dat paniekvoetbal met al die stimulans ook helemaal niet.

Het is toch overduidelijk waarom de beurs zakt? Waarom dan weer met gratis geld beginnen te strooien?

Hier in Europa kunnen we 'gelukkig' niet zoveel meer, de ECB heeft haar kruit de afgelopen jaren al verschoten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

anandus schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 15:42:
[...]

2.000 bedden. Stel 5% heeft IC-opname nodig. Dus bij 40.000 coronagevallen zitten we aan de -huidige- max.

We hebben nu een toename op de teller van ongeveer 40% per dag en waarschijnlijk (een stuk) meer dan de gerapporteerde 500 patiënten.

Maar ik neem 15% per dag aan nieuwe gevallen en 500 patiënten. Dan zitten we over 31 dagen over de 40K heen (en het max van ICU-bedden). Op die dag zijn er 5000 nieuwe patiënten (en dus 250 nieuwe opnames).
Gelukkig zullen dan ook wel de eerste opnames van 2 weken eerder naar huis mogen (32 patïenten), maar dat zet weinig zoden
aan de dijk.

Over 47 dagen komen er per dag meer IC-opnames bij dan er bedden zijn.

Even for the record: Dan zijn er nog ruim 10 miljoen Nederlands die waarschijnlijk nog ziek gaan worden (als ik uitga van 60%).

En dan ben ik zuinig met de cijfers (15% toename, 500 patiënten vandaag en 5% opname*)
* Dit laatste is moeilijk te bepalen, natuurlijk
Die 2000 bedden zijn ook niet altijd vrij. Die zijn er om een reden. Dus je moet sneller keuzes gaan maken.

https://www.stichting-nice.nl/datainbeeld/public

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• alexbl69
Razr schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 15:28:
[...]
Lijstje/dump van RIVM:
  • Een 86-jarige man die opgenomen was in het Ikazia Ziekenhuis te Rotterdam met COVID-19 is vandaag overleden. De besmettingsbron van deze patiënt is tot nu toe onbekend.
  • Vandaag zijn twee patiënten met het nieuwe coronavirus overleden. Beiden hadden ernstige onderliggende medische problemen.
  • Maandag is een patiënt overleden, een 78-jarige met een kwetsbare gezondheid. In totaal zijn nu 4 personen met het coronavirus overleden.
  • Daarnaast is er een vijfde persoon aan de ziekte overleden. Het gaat om een persoon van 68 met onderliggend lijden.
Bijzonder dat elk sterfgeval 'gedwonplayed' wordt. Iedereen heeft 'onderliggende medische problemen', 'onderliggend lijden' of een 'kwetsbare gezondheid'.

Het is net of ze zich ervoor schamen dat mensen aan Corona zouden kunnen overlijden.

Zeg nu gewoon waar het op staat, dan wordt de urgentie voor de maatregelen die afgekondigd worden ook wat groter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11-2023
Edgarz schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 14:37:
[...]

Misschien het idee loslaten dat de besmettingen snel stoppen? Zolang er geen vaccin is kan dit niet. Ook niet door lock downs. Het is een kwestie van temporiseren (voorkomen overbelasting zorgstelsel) en het aantal dodelijke slachtoffers beperken (deze twee hangen sterk met elkaar samen).
Denk dat niemand het idee heeft dat je besmetting snel kan stoppen. Je geloofd niet in lock downs dus temporiseren is je motto. Gewoon door gaan tot de controle er niet meer is en dan paniek alla Italië.
Daarnaast wil je niet dat de hele NL economie voor een half jaar plat gaat. Vergeet niet dat de pot met geld bij een werkgever die niets verdient zó leeg is.
En als het niet meer beheersbaar is. Enig idee wat er dan gebeurd?
Gezien de 5 doden (die hoogstwaarschijnlijk ook aan een ordinaire longontsteking of influenza waren overleden) gaat het dus goed naar omstandigheden.
Aanname nr...... 8)7 en ook een beetje respectloos naar de overledenen.
Alleen maar "ja maar als..." Daar heb ik op mijn werk een poster van hangen...
Had een werkgever die deed of het allemaal wel meeviel. Helaas failliet. Gooi er ook maar eens een one liner tegenaan. ;)

Zoveelste vergelijking met griep. Het is geen griep. Elk jaar is er griep maar de laatste jaren nog geen lock down als gevolg. Laat ik de doden maar even buiten beschouwing want anders wordt het zo een gehakketak.

Zou zo maar kunnen. Helaas spreken de cijfers boekdelen. Maar goed we maken het niet groter dan het is maar ook niet kleiner.
Edgarz schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 14:50:
Kan je die wat helderder duiden. Bron s.v.p. Zijn de dan ook beperkt besmettelijk?

Als ik het allemaal zo lees valt het reuze mee.

Zie ook dat er veel twijfels zijn over het juiste aantal besmettingen. Gisteren in op1 gaf de daar aanwezige viroloog ook te kennen dat niet alles getest wordt i.v.m dreigend te kort aan test middellen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

De VS gaan ook hard zeg...
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/us/

Denk dat over een tijdje Mexico graag die muur betaald én 'm zelf bouwt.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

Verwijderd

En om dan nog maar een argument voor alertheid en maatregelen te geven.

Italie kende in januari een griepgolf:

https://www.thelocal.it/2...ple-struck-down-in-a-week
Since the start of flu season in October 2019, 2,768,000 cases across the country have been confirmed by laboratory tests, according to data from InfluNet published on January 19.

240 deaths have so far been reported, slightly lower than the expected 258. Most of the fatal cases are elderly patients who suffered complications after contracting the virus.
Weinig problemen voor de Italiaanse zorg.

https://thehill.com/polic...ses-now-reported-in-italy
Italy has now reported more than 10,000 total coronavirus cases in the country, where deaths from the virus have surpassed 600.
ICs overbelast. Economie naar de knoppen.

Wie denkt er nou serieus dat een overheid zulke maatregelen zou nemen voor 10k zieken als ze drie maanden geleden nog 3 miljoen zieken hadden voor de jaarlijkse uitbraak van het griepvirus. Ze zijn daar niet achterlijk. Corona is gewoon een serieus probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squishie
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Squishie

Not So....

Edgarz schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 09:48:
[...]

Enige nadeel is dat je er een bepaald type samenleving voor moet hebben. En dat type heeft ook een aantal nadelen in niet-crisistijd.
Dat klopt, maar ook in crisistijden worden er in Westerse landen ineens dingen mogelijk. Een concreet voorbeeld is Italie die nu op slot gaat. Uiteindelijk draait het ook in Europa/Nederland o.a. om de economie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Razr
  • Niet online
alexbl69 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 15:47:
[...]

Bijzonder dat elk sterfgeval 'gedwonplayed' wordt. Iedereen heeft 'onderliggende medische problemen', 'onderliggend lijden' of een 'kwetsbare gezondheid'.

Het is net of ze zich ervoor schamen dat mensen aan Corona zouden kunnen overlijden.

Zeg nu gewoon waar het op staat, dan wordt de urgentie voor de maatregelen die afgekondigd worden ook wat groter.
Jij noemt het downplayen, ik noem het relativeren. Volgens mij zeg ik juist waar het op staat? Angst en paniek zijn niet de beste raadgevers. Gelukkig hebben de RIVM en andere verantwoordelijke/medische organisaties de juiste mensen aan het roer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Squishie schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 15:51:
[...]

Dat klopt, maar ook in crisistijden worden er in Westerse landen ineens dingen mogelijk.
Ik zie eerlijk gezegd hier nog wel een Hoge Raad roet in het eten gooien als niet aan alle wettelijke regels voor het nemen van de maatregelen wordt voldaan. Trias Politica en zo.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
WhySoSerious schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 15:50:
De VS gaan ook hard zeg...
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/us/
Denk dat over een tijdje Mexico graag die muur betaald én 'm zelf bouwt.
Gek he, met een president die afdelingen voor dit soort zaken gaat wegbezuinigen en doet alsof er niets aan de hand is.
Allemaal de DEMS.. die blazen dit op.
Die muur heb ik deze week al vaker voorbij zien komen, doet erg veel goeds in Seattle ja.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kwakzalver
  • Laatst online: 15-07 12:13
Hoeveel gekker moet het niet worden.

Onze grootste EU voorstanders Duitsland en Frankrijk zijn haantje de voorste met het Ikke-ikke-ikke principe.
De masker is op de grond gevallen. Niks EU eerst....laat dit een waarschuwing zijn voor onze regering.

Een paar dagen geleden blokkeerde Duitsland medische goederen (met onder meer maskers) richting Zwitserland.
(Toelichting: Zwitserland is volledige afhankelijk van import voor al haar medische goederen)

En gisteren confisqueert Duitsland verscheidene containers met Medische goederen uit China voor Zwitserland met Duitsland als doorvoerland. Het pikante is dat de containers nog in de 'belastingvrije' zone staan en technisch nog niet in Duitsland ingevoerd zijn.

Ook Frankrijk heeft afgelopen week goederen naar Zwitserland geblokkeerd. Goederen bij het Zweedse Molnyke besteld en die via Frankrijk naar Zwitserland gingen zijn ook geblokkeerd/geconfisqueerd.

Bron: https://www.tagesanzeiger...ittstaaten/story/21141347

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik snap dat het niet overal kan, maar is het mogelijk om bepaalde dingen van het ziekenhuis naar de gewone woning te verplaatsen? Dat je 'wachtposten' opzet. Per wijk een wachtpost voor noodgevallen, zodat ziekenhuizen ontstresst raken? Zoals een beademingsmachine bij mensen thuis zetten en vervolgens een soort van 'thuiszorg' opzetten die de wijk rond gaat? Zo hou je de gezonde personen in een ziekenhuis ook gezond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 15:54:
Ik snap dat het niet overal kan, maar is het mogelijk om bepaalde dingen van het ziekenhuis naar de gewone woning te verplaatsen? Dat je 'wachtposten' opzet. Per wijk een wachtpost voor noodgevallen, zodat ziekenhuizen ontstresst raken? Zoals een beademingsmachine bij mensen thuis zetten en vervolgens een soort van 'thuiszorg' opzetten die de wijk rond gaat? Zo hou je de gezonde personen in een ziekenhuis ook gezond.
Moet die thuiszorg iedere keer ander pak aan om besmetting te voorkomen. Bewoners van het huis kunnen niet de buurt krijgen. Nee beter de lokale gymzaal omtoveren tot noodhospitaal. Heeft in China goed geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

[...]

Creatief met cijfers heet dat. Wat als er 50 besmetten bij komen en er sterven er "ineens" 50? Heb je dan ineens een compleet andere mening omdat de cijfers dan anders uitvallen?

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoB_HenK
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-09 19:49
Ik heb het idee dat beademingsapparatuur een grotere bottleneck vormt dan het aantal bedden, al kan ik dit niet staven met getallen (bedden zijn wel te vinden, apparatuur niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwakzalver
  • Laatst online: 15-07 12:13
Hmm.. zou welicht de gezondheidszorg teveel versplinteren. Die staat toch al onder druk. Maar volgende zou kunnen helpen:

Drive-In Corona test stations _/-\o_ en daarna naar de Mac....

[YouTube: Drive-in für Corona-Test | SWR Aktuell Baden-Württemberg]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BoB_HenK schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 15:57:
[...]

Ik heb het idee dat beademingsapparatuur een grotere bottleneck vormt dan het aantal bedden, al kan ik dit niet staven met getallen (bedden zijn wel te vinden, apparatuur niet)
Ik denk dat ook ruimte in een gebouw een groot probleem is. Wil je niet iedereen hutjemutje leggen, want je wilt niet dat er nog een extra virus overheen komt omdat iedereen elkaar aansteekt.

Wat @Euler212 zegt kan natuurlijk ook.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WhySoSerious

WhySoSerious

Be the change.

Met alle bijkomende risico's? Aan een beademingsmachine liggen is echt geen kattenpis hoor. Alleen al het aanleggen is een gehele procedure (infectiegevaar, spierverslappers, sondevoeding, slijmvorming moet weggehaald worden, apparatuur). Patiënt kan niet praten. Ik denk dat je dat in een ziekenhuis moet houden. Het is met een reden dat dit op IC's gedaan wordt.

Om je een voorbeeld te geven;
Afbeeldingslocatie: https://intensivecare.mumc.nl/sites/intensive_care/files/styles/token-image-small/public/uploads/tube2.png?itok=M8oVPNBn

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
kwakzalver schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 15:54:
Hoeveel gekker moet het niet worden.
offtopic:
Zwitserland ligt niet in de EU.
Dus je kan het ook zo zien dat Frankrijk en Duitsland juist netjes doen door het juist binnen de EU te houden ;)
Het is maar hoe je het bekijkt.

Maar voor gemopper op de EU zijn vast wel passende topics, hier is het (nog) niet de plek voor lijkt me.

[ Voor 13% gewijzigd door anandus op 11-03-2020 16:03 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moofnor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:16

Moofnor

King of my castle

TIGER1125 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 15:35:
[...]
Ik vind de kaarten die nu gemaakt worden op basis van de informatie van het RIVM ook niet meer helder te volgen.

Als ik de kaart goed het goed lees op:
https://www.volksgezondhe...naal/coronavirus-covid-19
Gaat het om 22 gevallen in de regio Rijnmond?

Op basis van informatie van de GGD meldt de regionale omroep in haar live blog (rijnmond) dat er sprake is van 24 gevallen. Daarbij zijn de 3 nieuwe gevallen niet overgenomen in de kaart. (Nissewaard/Vlaardingen/Barendrecht)
Die zijn inderdaad lastig te verklaren, het enige wat ik doe is het verschil tussen de gevallen van gister en vandaag bepalen. Dus of er zijn in dezelfde tijd ook mensen beter geworden en uit de gegevens gehaald (Ik heb eigenlijk niet gekeken of ik ook ergens negatieve getallen zie) of deze gevallen zijn nog niet verwerkt in de kaart.
Evenals het feit dat het zo moeilijk zou zijn om een telling bij te houden van het aantal testen en aantal genezingen. Hoezo dan? Dat is toch gewoon een database of excel exercitie op dezelfde manier als het bijhouden van de zieken (hetzij evt. zonder direct de regio te vermelden)
Ik weet niet of je het ze bedoeld, maar dit wordt zeker weten wel bijgehouden. Het is alleen niet vrijgegeven informatie. En ik zou zelf graag zien dat ze alle informatie vrijgeven die ze hebben (gelimiteerd tot dusverre dat individuele privacy niet/nauwelijks wordt geschonden), maar ik neem aan dat RIVM bepaalde beweegredenen heeft om dit niet te delen.

- I can accurately say I was born on Earth, but it's not very precise. I can precisely say I was born at latitude 37.229N, longitude 115.811W, but that is not at all accurate - Matt Parker

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-09 10:05
alexbl69 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 15:47:
[...]

Neen, corona geeft het laatste duwtje, net zoals een zware griep of longontsteking had kunnen doen. Een normaal gezond persoon kan wel flink ziek worden, maar overlijd niet aan corona. Juist door dit soort feitelijke informatie wordt tegengewicht geboden aan degenen die met de meest fantastische doem- scenario's komen. Onze overheid en het RIVM doen het prima in mijn ogen; proportioneel en geen paniekgezaai.
Pagina: 1 ... 91 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een ZT (zero tolerance) topic.

Overtreding van de onderstaande topic regels zal resulteren in minimaal een 24 uurs AWM ban.

• Geen slowchat
• Geen complottheorieën
• Geen paniekreacties
• Onderbouw je argumentatie met bronnen, extraordinary claims require extraordinary evidence
• Post hier alleen over de uitbraak in zijn algemeenheid. Voor het bespreken van persoonlijke voorbereidingen en maatregelen is er Het voorbereiden op het coronavirus topic.
• Geen discussie over het functioneren van het RIVM of andere organen zonder verdere relatie met het virus

Voor een actuele, interactieve kaart van de uitbraak, inclusief gemelde besmettingen en doden, zie
Wereld:
https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6
Nederland:
https://www.arcgis.com/ap...c995c40e7ae72254029bf6251

Handiger links:

https://debatgemist.tweed...wikkelingen-coronavirus-0

Om de posts leesbaar te houden graag geen gebruik meer maken van hoofdletters / vetgedrukte tekst om bepaalde stukken te benadrukken.
Mocht je punt alsnog te onduidelijk uit je post naar voren komen, gebruik dan cursieve tekst.