[ZT] Nieuwe variant van coronavirus, veroorzaakt Covid-19 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 90 ... 101 Laatste
Acties:
  • 520.068 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
BoB_HenK schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 12:51:
Overigens lees ik berichten uit Spanje, inmiddels nummer 5 qua aantal besmettingen wereldwijd en rap stijgende, dat er geen beperkingen op mobiliteit of lockdowns zullen komen. Erg bijzondere zienswijze, zeker als je nagaat dat in Madrid alleen al het aantal van 200 op zondagavond naar 1000+ vandaag is gegaan
De Spaanse minister van Volkgsgezondheid heeft de Spanjaarden afgeraden onnodige reizen te maken. Verder stelt hij dat nieuwe maatregelen altijd mogelijk zijn, naast de huidige die alvast voor twee weken gelden. Dus waar het idee vandaan komt dat er geen verdere beperkingen komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

janvanduschoten schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 13:25:
[...]

De ketting is zo zwak als de zwakste schakel, en ook in dit geval.

Je kunt nog strengere regels invoeren, als je mensen blijft houden zoals de link in deze post > HallonRubus in "[ZT] Nieuwe variant van coronavirus, veroorzaakt Covid-19" , dan kun je strenger zijn wat je wilt, het helpt niet voldoende.
Wat het RIVM imo doet is adviseren en informeren met de hoop dat het aantal zieken ( en doden) laag mogelijk blijft en het zorgstelsel het kan behappen. Meer dan dat kun je het niet beheersen ( als je het überhaupt al kunt beheersen.)
Wat heeft die man dan fout gedaan? Was zijn familie ziek? Heeft het RIVM een algeheel inreisverbod voor Brabant afgegeven? Volgens mij heeft deze patient helemaal niks fout gedaan. Er staat niet eens in het artikel wanneer hij op familiebezoek is geweest. Misschien was dat vorige week al.

Als we nu individuele gevallen gaan beschuldigen van dom handelen zonder dat dat echt aanleiding toe is dan is het eind ver zoek.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2020 13:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plasma_Wolf
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 22:54

Plasma_Wolf

Student

Flow schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 13:14:
De Verenigde Staten hebben inmiddels meer dan 1000 besmettingen. Hieronder de besmettingen per county. Niet alle besmettingen staan hierin omdat niet van alle gevallen de county bekend is of niet van toepassing is (zoals een luchtmachtbasis). Per staat zou een completer beeld geven, maar per county leek me interessanter omdat het beter laat zien hoe wijdverspreid het virus is (klik voor groot).
[Afbeelding]
Hier hoort ook bij dat lang niet alle Amerikanen met griepverschijnselen naar de dokter gaan. In Nederland onder normale omstandigheden al niet want het is maar griep (uiteraard is dat nu een heel andere zaak), maar bij Amerikanen ligt de grens om wel naar een arts te gaan nog hoger omdat ze meteen een gepeperde rekening zien. Dat, samen met de totaal idiote uitspraken van Trump, houdt in dat het virus zich daar uiterst stil verspreidt. Waar heb je deze kaart vandaan en wordt het geüpdatet? Dan kunnen we daarmee heel goed bijhouden hoe de verspreiding waarschijnlijk zal exploderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:27
Verwijderd schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 13:28:
[...]

Wat heeft die man dan fout gedaan? Was zijn familie ziek? Heeft het RIVM een algeheel inreisverbod voor Brabant afgegeven? Volgens mij heeft deze patient helemaal niks fout gedaan.

Als we nu individuele gevallen gaan beschuldigen van dom handelen zonder dat dat echt aanleiding toe is dan is het eind ver zoek.
Er staat bovendien niet bij wanneer hij naar Brabant is gegaan, dus kan best al twee weken geleden zijn geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flow
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-09 19:41
Plasma_Wolf schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 13:29:
[...]

Hier hoort ook bij dat lang niet alle Amerikanen met griepverschijnselen naar de dokter gaan. In Nederland onder normale omstandigheden al niet want het is maar griep (uiteraard is dat nu een heel andere zaak), maar bij Amerikanen ligt de grens om wel naar een arts te gaan nog hoger omdat ze meteen een gepeperde rekening zien. Dat, samen met de totaal idiote uitspraken van Trump, houdt in dat het virus zich daar uiterst stil verspreidt. Waar heb je deze kaart vandaan en wordt het geüpdatet? Dan kunnen we daarmee heel goed bijhouden hoe de verspreiding waarschijnlijk zal exploderen.
De kaart is door mij gemaakt en ik zal het van updates voorzien ;). Bron wel gewoon de dataset uit topicwarning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
arene schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 13:27:
Ik las net dat Merkel had gezegd dat 60-70% van de Duitste bevolking het virus kan krijgen als een vaccin uitblijft.
Tot die tijd is het zaak de verspreiding te vertragen.
Ik heb het gevoel dat dat ook het enige is dat "we" kunnen doen.
Met andere woorden, sportwedstrijden zoals formule 1, concerten, ESF, vakanties e.d. zijn tot het vaccin er is, nog steeds niet mogelijk.
Of zien jullie dat anders?
Ja, dat zie ik heel anders. Een vaccin is op korte termijn niet te verwachten. Tegelijk zie je dat in Wuhan het leven langzaam weer op gang komt. Dus het zou heel goed kunnen dat de situatie deze zomer in Europa sterk verbeterd is en dat het leven zijn gewone gang weer gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 13:25:
[...]

Het voordeel van uitgebreid testen is dat contactonderzoek nut heeft en verdere verspreiding vertraagd en beperkt.

Nu weten we van te veel mensen niet hoe ze het opgelopen hebben. In een utopische en niet bestaande wereld waar je iedereen met klachten kon testen, wist je binnen 24 uur precies wie het heeft en welke contacten in quarantaine moeten. Dan dam je het snel in. Natuurlijk is dat niet mogelijk, iedereen testen, maar hoe meer tests, hoe beter het verloop te volgen is en te beperken.
Kan je de kamerbriefing van gisteravond aan raden. Hier wordt ook iets gezegd over rekenmodellen en DNA onderzoek.
Ook op basis van een beperkte set tests valt te modelleren. En das ook precies de reden dat er in NB sneller maatregelen genomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:17
HallonRubus schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 13:17:
[...]

https://www.omropfryslan....ief-getest-op-coronavirus

Dan val je in de groep die verhoogd risico heeft op overlijden, en ga je voor familiebezoek gewoon lekker naar Brabant. Als het hele land vol zit met dit soort snuggere figuren dan gaan we inderdaad richting verplicht thuis blijven.
Misschien was de man al een hele tijd terug ziek geworden/getest en komt het nu pas naar buiten.
Staat 'Na overleg met zijn huisarts is de patiënt opgenomen in het ziekenhuis' en hij is gisteren weer naar huis gestuurd omdat hij alweer aan de betere hand was, wel erg korte opname/ziekte verloop dan toch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:17
janvanduschoten schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 13:25:
[...]

De ketting is zo zwak als de zwakste schakel, en ook in dit geval.

Je kunt nog strengere regels invoeren, als je mensen blijft houden zoals de link in deze post > HallonRubus in "[ZT] Nieuwe variant van coronavirus, veroorzaakt Covid-19" , dan kun je strenger zijn wat je wilt, het helpt niet voldoende.
Wat het RIVM imo doet is adviseren en informeren met de hoop dat het aantal zieken ( en doden) laag mogelijk blijft en het zorgstelsel het kan behappen. Meer dan dat kun je het niet beheersen ( als je het überhaupt al kunt beheersen.)
Ik check vanmorgen het weerbericht voor komende week op buienradar via FB. Staat onder de reacties een mevrouw die zegt “geniet van het mooie weer Nederland, wij in Brabant blijven wel thuis”. Die vrouw wordt vervolgens half afgebrand dat ze gek is en allerlei lui die aangeven gewoon lekker op pad gaan. |:(

Dat zijn de lui waardoor je potentieel gewoon nat gaat. En achteraf klagen waarom Rutte niet eerder ingreep.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:34

gws24

Thinking is hard!

Verwijderd schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 13:25:
[...]
Het voordeel van uitgebreid testen is dat contactonderzoek nut heeft en verdere verspreiding vertraagd en beperkt.

Nu weten we van te veel mensen niet hoe ze het opgelopen hebben. In een utopische en niet bestaande wereld waar je iedereen met klachten kon testen, wist je binnen 24 uur precies wie het heeft en welke contacten in quarantaine moeten. Dan dam je het snel in. Natuurlijk is dat niet mogelijk, iedereen testen, maar hoe meer tests, hoe beter het verloop te volgen is en te beperken.
Dit is ook één van de redenen dat van Dissel bij de technische briefing gisteren aangaf dat zelf isolatie bij geringe klachten zoveel kan helpen. Als de klachten dan erger worden en een patient postief getest wordt dan is het contact onderzoek door de GGD vele malen makkelijker omdat ze eigenlijk alleen gezinsleden en directe contacten hoeven te bekijken en niet bv een hele kroeg. Voordeel is dat de druk op de GGD een stuk minder wordt hierdoor.

Hij gaf ook aan dat als gezinsleden van een positieve patient ziek worden dat ondanks het niet testen ze gezien worden als positief. Ze zijn trouwens bezig om de teller op hun site te verfijnen met oa genezen, aantal testen, en suspected (gezinsleden bv maar dit is mijn woord). Deze gegevens zijn echter niet standaard beschikbaar met de rapportage tools die ze hebben.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 12:48

psy

Dit blijft ook opvallend:

"De regio Heinsberg, net over de grens bij Sittard, is zwaar getroffen door het coronavirus. In het gebied zijn 365 mensen besmet."

Dat is dus bijna net zoveel als in heel Nederland...

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

@MikeyMan en @gws24 bedankt voor de informatie omtrent de technische briefing. Verklaard wat zaken. Heb nog niet de tijd gevonden om die helemaal te bekijken. d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 13:31:
[...]

Kan je de kamerbriefing van gisteravond aan raden. Hier wordt ook iets gezegd over rekenmodellen en DNA onderzoek.
Ook op basis van een beperkte set tests valt te modelleren.
Als ik dit artikel moet geloven, dan valt ook aan de hand van minieme mutaties te zien hoevaak het virus is doorgegeven:
Trevor Bedford, a Harvard-trained researcher and viral genome expert at the city’s Fred Hutchinson Cancer Research Center, wondered why. He had spent weeks analyzing genomes of patients from around the world, tracing minor mutations to deduce how Covid-19 emerged and spread.

The early work found that infections were doubling roughly every six days, and that for every three to four rounds of transmission—or once every 20 to 30 days—one minor mutation was occurring, Bedford said in a Feb. 13 interview.
Dus je zou, als je de genotypes van de nulpatienten (die uit Italië) hebt, kunnen kijken hoe de transmissie in Nederland gaat.

Ik weet niet of het 1. klopt en of het 2. gebruikt wordt, maar wie weet.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
https://112vdg.nl/2020/03...ijgen-is-geen-optie-meer/

Volgens mij al iets soortgelijks gepost toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
psy schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 13:35:
Dit blijft ook opvallend:

"De regio Heinsberg, net over de grens bij Sittard, is zwaar getroffen door het coronavirus. In het gebied zijn 365 mensen besmet."

Dat is dus bijna net zoveel als in heel Nederland...
En wat te denken van de stad Madrid; ruim 400 besmettingen

https://www.aa.com.tr/en/...ump-to-over-1-000/1759996

Geloof er geen reet van dat de stad Amsterdam er pas iets van 6 (?) heeft...

[ Voor 17% gewijzigd door _Bailey_ op 11-03-2020 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Laatst online: 19-09 20:45

Barrycade

Through the...

Marc3l schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 13:32:
[...]

Misschien was de man al een hele tijd terug ziek geworden/getest en komt het nu pas naar buiten.
Staat 'Na overleg met zijn huisarts is de patiënt opgenomen in het ziekenhuis' en hij is gisteren weer naar huis gestuurd omdat hij alweer aan de betere hand was, wel erg korte opname/ziekte verloop dan toch?
Tegenover hel en verdoemenis staan ook veel mensen die het met 1 dagje koorts moeten doen en daarna weer symptoom vrij zijn.
https://www.volkskrant.nl...aarlijker-virus~be176a36/

Dus als dit een kwieke 70 er is is er een reële kans dat hij het virus prima overleeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

anandus schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 13:41:
[...]

Als ik dit artikel moet geloven, dan valt ook aan de hand van minieme mutaties te zien hoevaak het virus is doorgegeven:

[...]

Dus je zou, als je de genotypes van de nulpatienten (die uit Italië) hebt, kunnen kijken hoe de transmissie in Nederland gaat.

Ik weet niet of het 1. klopt en of het 2. gebruikt wordt, maar wie weet.
Dat is precies wat Van Dissel zei.
Hij had het zelfs over een zichtbare wijziging bij elke transmissie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 13:47:
[...]

Cool (niet dat Corona cool is, maar dat het zicht- en meetbaar is, en dat het überhaupt kan).

Je kan je modelleren behoorlijk aanscherpen met zulke info.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Geert1976 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 13:41:
[...]

En wat te denken van de stad Madrid; ruim 400 besmettingen

https://www.aa.com.tr/en/...ump-to-over-1-000/1759996

Geloof er geen reet van dat de stad Amsterdam er pas iets van 6 (?) heeft...
Ik kan dit grotendeels relateren aan de manier waarop men leeft of begroet.
Spanje: Begroeten.
Iran: Ken ik de gewoontes en leefomstandigheden niet.
China en Korea: Wonen hele families bij elkaar.
Italie: Begroeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Laatst online: 14:48

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

[...]

Wat heeft die man dan fout gedaan? Was zijn familie ziek? Heeft het RIVM een algeheel inreisverbod voor Brabant afgegeven? Volgens mij heeft deze patient helemaal niks fout gedaan. Er staat niet eens in het artikel wanneer hij op familiebezoek is geweest. Misschien was dat vorige week al.

Ik zat net even te kijken, de eerste bevestigde melding in Brabant was op 27 februari, 13 dagen geleden. Ik heb de aanname gedaan dat hij daarna nog naar Brabant is gegaan, en daar het virus heeft opgelopen. Als risicogroep zou ik persoonlijk niet die kant op gaan, om risico's zo veel mogelijk te kunnen uitsluiten.

Maar goed, ik zie dat ik het artikel wat te snel heb gelezen, er zijn wat te veel aannames in het artikel en mijn verhaal om de man te beschuldigen. Mijn schoonouders ( 81 jaar en 75 jaar) zouden trouwens hetzelfde doen met de huidige wetenschap over het virus, die vinden het allemaal niet zo spannend. :|

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 22:39

unclero

MB EQA ftw \o/

Ons nuchtere volkje laat zich niet gek maken, en gaan gewoon met een kleine verkoudheid werken. Handen wassen na een toiletbezoek is al teveel gevraagd voor een deel van de mannen, laat staan 20seconden met zeep. Ach, de kans is toch zo klein dat ik het krijg.
Als ik aan buitenlanders uit probeer te leggen wat Hollandse nuchterheid is, gebruik ik altijd het voorbeeld van de bus die in brand staat en iedereen nog even in de rij gaat staan om uit te checken.
ed1703 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 13:49:
In Iran is men ook van het omhelzen en kussen.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
[...]

hint: De Wallen in Amsterdam ;)

Ik woon er vlakbij in de buurt.
Afgelopen weken stikte 't van de Italianen...net als altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:24

Yucon

*broem*

[...]

Het interessante is dat wij een gemixte cultuur hebben. Autochtone Nederlandse mannen kussen onderling niet. Bij allochtone Nederlanders ligt dat soms anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:17
Barrycade schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 13:42:
[...]

Tegenover hel en verdoemenis staan ook veel mensen die het met 1 dagje koorts moeten doen en daarna weer symptoom vrij zijn.
https://www.volkskrant.nl...aarlijker-virus~be176a36/

Dus als dit een kwieke 70 er is is er een reële kans dat hij het virus prima overleeft.
:)

Had het misschien anders moeten schrijven, we kunnen pas oordelen/een mening geven als we wisten wanneer de beste man naar Noord-Brabant was geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
Yucon schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 13:54:
[...]

Het interessante is dat wij een gemixte cultuur hebben. Autochtone Nederlandse mannen kussen onderling niet. Bij allochtone Nederlanders ligt dat soms anders.
Mijn moslim-collega's geven mij een hand als ik na 3 weken vakantie terugkom, dus dat klopt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• gws24

gws24

Thinking is hard!

MikeyMan schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 13:47:
[...]

Klopt, deze genetische analyse heeft ook voor de extra maatregelen voor Brabant gezorgd omdat ze er buiten wel verre weg de meeste gevallen aan elkaar kunnen linken, ook binnen clusters zoals in Utrecht of houten, maar in Brabant niet altijd. Ze zagen ook meerdere introducties in Brabant uit Italie wat weer te maken kan hebben met het feit dat de vakantie daar later was en dus die mensen meer kans hadden om het op te lopen in Italie dan het noorden van NL. Hij gaf ook aan dat van de positieve zorgmedewerkers uit de steekproef het lijkt te gaan om meerdere introducties en dus niet dat ze elkaar binnen het ziekenhuis hebben besmet maar dit zijn erg voorbarige conclusies en er wordt nog meer genetisch onderzoek gedaan door het Erasmus.

edit: ik kan iedereen aanraden om die briefing (https://debatgemist.tweed...ntwikkelingen-coronavirus) te bekijken want daar uit blijkt dat ze meer doen dan veel mensen denken hier. Ze hebben bv contact met italiaanse vakgenoten dus de insunuatie dat ze niet zouden leren van Italie is echt :X

[ Voor 15% gewijzigd door gws24 op 11-03-2020 14:01 ]

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie_NtA
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19-09 13:31
Teijgetje schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 12:45:
[...]

Een wilde gok, van mij, het zou met jongere stamcellen te maken kunnen hebben die genetisch minder gemuteerd en/of gedifferentieerd zijn dan op oudere leeftijd.
Als je mutaties in je stamcellen krijgt heb je over het algemeen heel andere problemen en stamcellen differentieren zich per definitie niet, want dan zijn het geen stamcellen meer.
Het immuunsysteem van kinderen is over het algemeen inderdaad wel actiever, maar beneden een bepaalde leeftijd zijn ze juist kwetsbaarder omdat ze nog te weinig verworven immuniteit hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

gws24 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 13:56:
[...]
Klopt, deze genetische analyse heeft ook voor de extra maatregelen voor Brabant gezorgd omdat ze er buiten wel verre weg de meeste gevallen aan elkaar kunnen linken, ook binnen clusters zoals in Utrecht of houten, maar in Brabant niet altijd. Ze zagen ook meerdere introducties in Brabant uit Italie wat weer te maken kan hebben met het feit dat de vakantie daar later was en dus die mensen meer kans hadden om het op te lopen in Italie dan het noorden. Hij gaf ook aan dat van de positieve zorgmedewerkers uit de steekproef het lijkt te gaan om meerdere introducties en dus niet dat ze elkaar binnen het ziekenhuis hebben besmet maar dit zijn erg voorbarige conclusies en er wordt nog meer genetisch onderzoek gedaan door het Erasmus.

edit: ik kan iedereen aanraden om die briefing (https://debatgemist.tweed...ntwikkelingen-coronavirus) te bekijken want daar uit blijkt dat ze meer doen dan veel mensen denken hier. Ze hebben bv contact met italiaanse vakgenoten dus de insunuatie dat ze niet zouden leren van Italie is echt :X
Als het je vakgebied is, zijn het wel gouden tijden. Gebeurt een hoop en ik gok zomaar dat enige budget caps ineens wat minder een probleem zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gws24

gws24

Thinking is hard!

MikeyMan schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 13:59:
[...]
Als het je vakgebied is, zijn het wel gouden tijden. Gebeurt een hoop en ik gok zomaar dat enige budget caps ineens wat minder een probleem zijn.
Inderdaad, als viroloog lijkt mij dit fantastisch (even afgezien van de ellende natuurlijk).

Interessant twitter account om te volgen is trouwens die van Marion Koopmans (https://twitter.com/MarionKoopmans), virologe bij het Erasmus, die oa de genetische tests in NL doet. Ze re-tweet ook veel collega's die er ook mee bezig zijn in zowel NL als er buiten. Zij was bv ook betrokken bij het ontwikkelen van een test begin januari (https://www.who.int/docs/...341d99287a1b17c111902.pdf)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Sorry, iets laat, maar....
Mastermind schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 12:26:
60 tot 70 procent. Ik vraag me af waarom de overige 30 procent het niet zal krijgen.
Omdat niet iedereen in een epidemie besmet geraakt :)

Besmetting met bijvoorbeeld een virus is probablistisch. Dat wil zeggen dat er bij blootstelling een kans is dat je besmet geraakt. Maar, ook een kans dat dat niet gebeurd. Naarmate de tijd vordert neemt echter wel de groepsimmuniteit toe, is de verwachting. Mensen die al besmet zijn geweest zullen het virus niet verder kunnen overdragen, of opnieuw ziek worden. Denk bijvoorbeeld ook aan normale griepepidemiën. Goed, daar is vaak wel sprake van enige immuniteit, maar je krijgt het lang niet altijd. Er is ieder jaar zeker een kans dat je besmet geraakt, maar die kans is zeker niet 100%.

Vergelijk dit met uitbraken van de pest of pokken in de historie. Die zijn ook gekomen en gegaan in golven. Als iedereen meteen besmet zou zijn geweest, dan zou de eerste golf iedereen hebben besmet, en daarnaar alleen nog terug kunnen komen als kinderziekte. Dat is nooit zo het geval geweest. Uiteraard is de eerste golf wel het heftigst, en ik vermoed dat Merkel hierover spreekt.

De verwachting is wel dat er op termijn een vaccin komt. Dat zou bescherming kunnen bieden voor die 30-40 % die er over blijft.
Dat zou betekenen dat iedere volwassene ziek zal worden van Covid-19.
Nee, ik geloof dat Merkel sprak over "het coronavirus" (obv NOS livefeed). Het gaat hier dus om besmettingen, en niet om de verschijnselen.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Als ik deze Twitteraar mag geloven is het in China zo goed als onder controle en binnen een paar weken voorbij? Dan kunnen de fabrieken weer aangeslingerd worden. 8)
Light at the end of the tunnel: "At its worst, Hubei was reporting 1000s of new cases per day. On Monday...there were only 17 new cases confirmed in the province, with 2 others in other parts of the country - both...linked to overseas travel.
https://twitter.com/PeterDaszak/status/1237367046981050370

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Family Guy
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 00:26

Family Guy

Pow! Right in the kisser!

Huidige stand volgens het RIVM is 503 besmettingen.
121 erbij dus. :)

[ Voor 15% gewijzigd door Family Guy op 11-03-2020 14:18 ]

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
De update is vandaag wat later, normaal is hij er om 14:00 stipt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tevens wat uitleg over de steekproef bij de ziekenhuizen en aanpassing risicogebieden:
Zorgonderzoek
Van 6-8 maart werden 1097 medewerkers in ziekenhuizen in Noord-Brabant getest. 3,9% bleek inderdaad het coronavirus te hebben. De percentages verschillen per ziekenhuis. Ook werden 200 patiënten getest. Van deze patiënten bleek gemiddeld 9% het virus te hebben. De mensen die getest zijn, hadden al klachten.

Risicogebieden aangepast
De lijst met risicogebieden is aangepast. De omgeving in het noorden van Italië is uitgebreid naar Italië. Singapore en Macau worden niet langer gezien als een risicogebied, omdat het virus daar niet meer op grote schaal verspreid wordt.

Vanaf nu geldt dus:
Heb je koorts (meer dan 38⁰ Celsius) en luchtwegklachten (zoals hoesten of kortademigheid) en heb je contact gehad met een patiënt met het coronavirus of ben je de afgelopen 14 dagen in een van de volgende gebieden geweest:
China (inclusief Hongkong)
Italië
Iran
Zuid-Korea
Neem dan telefonisch contact op met je huisarts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 13:26

Edgarz

Tweako-active since1986

Agent47 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 13:19:
Ik vind wel dat het erg dichtbij komt, probeer de media eigenlijk alleen hoofdzakelijk te volgen ( journaal om 20:00 en 's ochtends)
Ben toch wel beetje bang dat ik t oploop (GLD) op een of andere manier. Mede door de media en de vele berichten ook op Tweakers.
Wees gerust, de kans dat je het gewoon overleefd is erg groot zolang je een redelijke gezondheid hebt. De aantallen herstelde patiënten zijn aanzienlijk groter dan het aantal sterfgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 15:17

Agent47

I always close my contracts.

Edgarz schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 14:16:
[...]

Wees gerust, de kans dat je het gewoon overleefd is erg groot zolang je een redelijke gezondheid hebt. De aantallen herstelde patiënten is aanzienlijk groter dan het aantal sterfgevallen.
Ben ook nog (maar) 22 :)

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

Dan is de kans echt een stuk groter dat je in een auto-ongeluk overlijdt of aan party drugs 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gws24

gws24

Thinking is hard!

Razr schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 14:13:
Als ik deze Twitteraar mag geloven is het in China zo goed als onder controle en binnen een paar weken voorbij? Dan kunnen de fabrieken weer aangeslingerd worden. 8)
Tenzij het weer oplaait zodra de quarantaine maatregelen er af zijn. Dat is de grote vraag namelijk, hebben ze de piek van de belasting op de zorg verlaagd of alleen uitgesteld met die draconische maatregelen. Dat is namelijk het dilemma waar ook het rivm mee zit. Te vroeg is niet goed maar te laat ook niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-09 11:01
Hoewel ik hier ook steeds het RIVM sterk sta te verdedigen (en hun keuzes), kriebelt het bij mij ook steeds meer over of we als land wel genoeg maatregelen nemen.
Met grote verbazing kijkt ze hoe Nederland het coronavirus probeert te bestrijden. Te langzaam, halfslachtig, niet ferm en kordaat genoeg, vindt China-correspondent Leen Vervaeke, die verslag deed in Wuhan en daar met eigen ogen de gevolgen van de corona-epidemie zag. Voor de tweede keer zit ze in quarantaine.
https://www.volkskrant.nl...g-van-het-virus~bdf5b8c2/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -ION-
  • Laatst online: 08-09 17:33
Vanaf nu geldt dus:
Heb je koorts (meer dan 38⁰ Celsius) en luchtwegklachten (zoals hoesten of kortademigheid) en heb je contact gehad met een patiënt met het coronavirus of ben je de afgelopen 14 dagen in een van de volgende gebieden geweest:
  • China (inclusief Hongkong)
  • Italië
  • Iran
  • Zuid-Korea
Neem dan telefonisch contact op met je huisarts.
Hoe kunnen ze nu nogsteeds volhouden dat je enkel contact hoeft op te nemen met je huisarts als je contact hebt gehad met een coronapatient of in die landen bent geweest? Het is allang niet meer zo dat dat de enige manieren zijn om besmet te raken in Nederland, zeker in Brabant. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talkatoo
  • Laatst online: 15:44
RIVM: 1 patiënt overleden, 121 nieuwe patiënten, in totaal 503 positief getest personen
121 nieuwe patienten..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Nu online

basvn

Breezand - NHN

Kaart RIVM
Afbeeldingslocatie: https://www.rivm.nl/sites/default/files/2020-03/kaart%20NL%20corona11032020.png

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:56
[...]

Fout en dom zijn niet hetzelfde, het is al ongeveer een week (=incubatietijd) bekend dat het merendeel van de besmettingen in Brabant is, dan is het twijfelachtig om, zeker als oudere, daarheen te reizen voor een niet-noodzakelijk bezoek.
Was zijn familie ziek?
Ik neem aan van niet, zou anders wel vermeld zijn, zou ook kunnen dat ze in de stad koffie hebben gedronken natuurlijk.

Mijn vader was afgelopen week ook in Coevorden bij iemand op bezoek, toen er nog 1 geval was daar, die vond het ook overdreven dat ik daar twijfels over had. Inmiddels al 11 gevallen in Coevorden, hoe kan je weten wie het heeft als de incubatietijd een week is, dan is het toch een kleine moeite om een andere keer langs te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
-ION- schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 14:20:
[...]

Hoe kunnen ze nu nogsteeds volhouden dat je enkel contact hoeft op te nemen met je huisarts als je contact hebt gehad met een coronapatient of in die landen bent geweest? Het is allang niet meer zo dat dat de enige manieren zijn om besmet te raken in Nederland, zeker in Brabant. :(
Waarschijnlijk kunnen ze er niks meer mee? Misschien voor de statistieken nog ofzo...

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:41
We volgen Spanje nog steeds...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/foKqJMFu3-_YScGRbOZj234FtVI=/800x/f/image/p2cl4ta424mxAkJAJfrDBzKk.png?f=fotoalbum_large

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:16

Indoubt

Always be indoubt until sure

Razr schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 14:13:

[...]

https://twitter.com/PeterDaszak/status/1237367046981050370
Veel grote fabrieken in Wuhan/Hubei gaan vandaag weer open. Ook openbaar vervoer is weer op gang gekomen. Dit was vanochtend op het nieuws, ik geloof bij BNR

Of China het onder controle heeft is nog niet zeker: Ja, de aantallen besmettingen lopen terug. dus het lijkt zo te zijn. De vraag is meer nu de lockdown is opgeheven of het weer terug komt of inderdaad uitdooft.

Volgens mij hoorde ik gisteren ook dat het laatste nog overgebleven noodhospitaal ook is of wordt gesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Dat is toch wel weer even schrikken 121 erbij..iets zegt me dat het niet bij 7 dagen thuiswerken gaat blijven voor Brabant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
Goed om te zien dat we iig Italie niet volgen (zitten op ongeveer 50% ervan).

Gat het er in Spanje zo slecht aan toe nu?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:27
vinom schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 14:23:
Dat is toch wel weer even schrikken 121 erbij..iets zegt me dat het niet bij 7 dagen thuiswerken gaat blijven voor Brabant.
Iets zegt mij dat de rest van Nederland dezelfde adviezen nodig heeft. Het huidige houdt het niet 'meer' tegen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Van nos.nl
Een deel van de toename is te verklaren door het zorgonderzoek dat de afgelopen dagen in Noord-Brabant is uitgevoerd.
Dus het lijkt erop dat er nu in 1x wat meer uitslagen bekend zijn geworden oid? Even relativeren voordat iedereen hier weer in de vlekken schiet.

[ Voor 6% gewijzigd door Razr op 11-03-2020 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06:47

drooger

Falen is ook een kunst.

(jarig!)
Dat is nog maar af te wachten, gezien deze 121 gevallen er ook zouden geweest als die 7 dagen thuiswerken niet afgekondigd was.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Het zijn er wel meer dan 121, natuurlijk. Gezinsleden van bevestigde gevallen worden niet getest, bijv.

[ Voor 3% gewijzigd door anandus op 11-03-2020 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Basekid schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 14:19:
Hoewel ik hier ook steeds het RIVM sterk sta te verdedigen (en hun keuzes), kriebelt het bij mij ook steeds meer over of we als land wel genoeg maatregelen nemen.

[...]

Kun je wat specifieker zijn? Heb het artikel wat gescand maar volgens mij is de hele strekking van dat artikel: 'andere landen doen wel meer, waarom Nederland niet?'.

Dat is een valide vraag, maar volgens mij is die discussie al vaker voorbij gekomen. Ik denk dat het toch een afweging blijft tussen indammen van het virus en impact van de maatregelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Edgarz schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 14:17:
[...]

Dan is de kans echt een stuk groter dat je in een auto-ongeluk overlijdt of aan party drugs 😉
In Italie heeft deze ziekte het verkeer al ingehaald qua slachtoffers.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Basekid schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 14:24:
[...]

Spanje heeft tot nu toe 47 doden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shiro
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 20:29

Shiro

Serenity

Quote van RIVM zelf:
Op dit moment zijn 121 nieuwe mensen positief getest op COVID-19, de ziekte die veroorzaakt wordt door het nieuwe coronavirus. Daarmee komt het totaal positieve testen op 503. Het aantal nieuwe positieve testen is hoger dan de afgelopen dagen. Een deel van de toename is te verklaren door het zorgonderzoek dat de afgelopen dagen in Noord-Brabant is uitgevoerd. Daarnaast is er een vijfde persoon aan de ziekte overleden. Het gaat om een persoon van 68 met onderliggend lijden.

Dat hebben ze dus vandaag pas erbij getelt? Dan zou dan afgerond (3,9% van 1097) 43 personen zijn. Dus moeten we het concreet dan zien als van 121 - 43 en de 43 besmettingen uit de onderzoek eigenlijk over de twee dagen daarvoor smeren?

SR+ MiC

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08:57
Ook alleen maar omdat ze gewoon gestopt zijn met mensen testen die niet EN EN EN hebben.
Waar vooral die laatste EN contact met een bevestigde corona patient, niet meer te doen is.

Denk als je de testen daadwerkelijk gaat doen op iedereen met klachten de aantallen exploderen.
Blijkt ook wel uit de bijna 10% positieve testen van het ziekenhuis personeel met milde klachten die niet voldeden aan de en, en, en eis.

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

Ik denk dat het alleen nog maar meer wordt. Denk dat bijna iedereen thuis komt te zitten binnen een maand als het zo doorgaat.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Flow
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-09 19:41
Nederland so far (klikbaar):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IufXGnz9VrjVx9-E2XKl4NDdpxc=/800x/f/image/DSm8QJ0cgWPFtaBM177kG4yh.png?f=fotoalbum_large

En een gifje (weinig 23 nieuwe gemeentes, totaal nu 134):
Afbeeldingslocatie: https://s5.gifyu.com/images/corona91cc36c601d3f0c7.gif

[ Voor 3% gewijzigd door Flow op 11-03-2020 14:32 . Reden: Toch wat meer nieuwe gemeentes ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Week of twee geleden was er nog ophef dat er 1 patient op een IC lag voor een week en het niemand opviel.

Nu is het al geaccepteerd dat we 200 patiënten met luchtwegklachten testen en 9% het virus blijkt te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
anandus schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 14:25:
[...]

Het zijn er wel meer dan 121, natuurlijk. Gezinsleden van bevestigde gevallen worden niet getest, bijv.
Wat bedoel je hier precies mee? Het was mijn indruk dat gezinsleden van bevestigde gevallen alleen werden getest wanneer ze ook symptomatisch werden? Of worden ze gewoon bij de statistieken opgeteld, zonder getest te worden?

Of bedoel je te zeggen dat ze er volledig buiten worden gehouden?

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
Verwijderd1 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 14:25:
[...]

Kun je wat specifieker zijn? Heb het artikel wat gescand maar volgens mij is de hele strekking van dat artikel: 'andere landen doen wel meer, waarom Nederland niet?'.

Dat is een valide vraag, maar volgens mij is die discussie al vaker voorbij gekomen. Ik denk dat het toch een afweging blijft tussen indammen van het virus en impact van de maatregelen.
Dat ik tot nu toe het RIVM en hun adviezen/maatregelen heb lopen verdedigen, maar dat ik nu zelf ook begin te twijfelen of wel genoeg acties ondernemen (en ik dus aan de RIVM begin te twijfelen.

Die twijfel is gebaseerd op het artikel dat toevoeg. Dat zegt inderdaad niks nieuws mbt wat we hier vaker bespreken, maar als zelfs de journalisten van de volkskrant gaan twijfelen dan begin ik me ook zorgen te maken. Naar mijn idee gaat is de volkskrant altijd wat rustiger en minder gehypt, dus als zelfs die begin te vragen of we wel genoeg doen.... Daar komt mijn twijfel dus vandaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Morelleth schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 14:27:
[...]

Ook alleen maar omdat ze gewoon gestopt zijn met mensen testen die niet EN EN EN hebben.
Waar vooral die laatste EN contact met een bevestigde corona patient, niet meer te doen is.

Denk als je de testen daadwerkelijk gaat doen op iedereen met klachten de aantallen exploderen.
Blijkt ook wel uit de bijna 10% positieve testen van het ziekenhuis personeel met milde klachten die niet voldeden aan de en, en, en eis.
Die opmerking heeft alleen waarde als je een vergelijk hebt met het testregime in Spanje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoB_HenK
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-09 19:49
prijk schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 13:28:
[...]

De Spaanse minister van Volkgsgezondheid heeft de Spanjaarden afgeraden onnodige reizen te maken. Verder stelt hij dat nieuwe maatregelen altijd mogelijk zijn, naast de huidige die alvast voor twee weken gelden. Dus waar het idee vandaan komt dat er geen verdere beperkingen komen?
Was niet mijn intentie om te beweren dat het helemaal niet gebeurd, op dit moment echter niet, aldus El Pais die Fernando Simon quote (directeur van het Centrum voor Coordinatie van Gezondheidsnoodgevallen)

Fernando Simón: "Tenemos que hacer un esfuerzo toda la sociedad para tratar de que las medidas que se han propuesto se implementen correctamente". "No se está bloqueando el país, no se está prohibiendo la movilidad, pero sí que se está pidiendo responsabilidad". "En esta lucha estamos todos juntos".

Fernando Simón: "We have to make an effort all the society to try that the measures that have been proposed are implemented correctly". "The country is not being blocked, mobility is not being prohibited, but responsibility is being demanded". "In this fight we are all together.

Toevoeging: Burgemeester van Madrid geeft aan dat het afsluiten van Madrid niet overwogen is

[ Voor 10% gewijzigd door BoB_HenK op 11-03-2020 14:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:37
Suicyder schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 14:25:
Iets zegt mij dat de rest van Nederland dezelfde adviezen nodig heeft. Het huidige houdt het niet 'meer' tegen.
Dat sowieso, heel Nederland aan hetzelfde regime en dan opschalen.
Vreemd dat je boven de rivieren nog naar het voetbalstadion mag bijv.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Helixes schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 14:28:
[...]

Wat bedoel je hier precies mee? Het was mijn indruk dat gezinsleden van bevestigde gevallen alleen werden getest wanneer ze ook symptomatisch werden? Of worden ze gewoon bij de statistieken opgeteld, zonder getest te worden?

Of bedoel je te zeggen dat ze er volledig buiten worden gehouden?
Ze worden niet getest, ook niet als ze symptomatisch zijn. Er wordt aangenomen dat het corona is. Die komen niet in de positieve testen, maar het RIVM heeft er wel zicht op en schijnt bezig te zijn met dat nummer ook naar buiten te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

hoevenpe schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 14:30:
[...]

Wordt na dit weekend ook nog wel anders gok ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
hoevenpe schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 14:30:
[...]

Dat was ook mijn punt vanochtend.. eigenwijze inwoners van brabant zoeken hun vertier ergens anders. Iets wat je echt niet wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08:57
MikeyMan schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 14:29:
[...]

Die opmerking heeft alleen waarde als je een vergelijk hebt met het testregime in Spanje.
Allicht.
Maar goed, wat heb je aan cijfers en absolute getallen als er simpelweg de kop in het zand word gestoken en niet meer goed gekeken?
Nu worden cijfers gepresenteerd alsof het onder controle blijft, terwijl zelfs uit die (imho behoorlijk onvolledige) cijfers al te zien is dat dit niet het geval is.

Blijkbaar is goede voorlichting en daadwerkelijk wel iedereen testen wel een goede reactie, gezien bv Zuid Korea en hun aantallen?
https://www.statista.com/...covid-19-daily-new-cases/

[ Voor 5% gewijzigd door Morelleth op 11-03-2020 14:37 ]

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloodlynx
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-01 03:52
Basekid schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 14:24:
[...]

Waar baseer je dat op? Nederland geeft nog steeds niet duidelijk over het aantal testen. Zolang je niet inzicht hebt in het aantal testen kunnen in mijn ogen geen vergelijking maken tussen landen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
ed1703 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 14:31:
Dat was ook mijn punt vanochtend.. eigenwijze inwoners van brabant zoeken hun vertier ergens anders. Iets wat je echt niet wilt.
Wat je vooral moet doen is eenduidige regels opstellen zodat mensen er niet onderling over in discussie gaan. Het is nu vaak nog subjectief, maak het maar absoluut en voor iedereen gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gws24

gws24

Thinking is hard!

bloodlynx schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 14:34:
[...]

Waar baseer je dat op? Nederland geeft nog steeds niet duidelijk over het aantal testen. Zolang je niet inzicht hebt in het aantal testen kunnen in mijn ogen geen vergelijking maken tussen landen.
Van Dissel gaf gisteren aan dat het aantal testen richting de 10k zat in NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Morelleth schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 14:32:
[...]

Allicht.
Maar goed, wat heb je aan cijfers en absolute getallen als er simpelweg de kop in het zand word gestoken en niet meer goed gekeken?
Nu worden cijfers gepresenteerd alsof het onder controle blijft, terwijl zelfs uit die (imho behoorlijk onvolledige) cijfers al te zien is dat dit niet het geval is.
RIVM geeft zelf aan dat de cijfers gebruikt worden in modellen, maar dat de cijfers zelf niet overgeïnterpreteerd moeten worden.
gws24 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 14:35:
[...]
Van Dissel gaf gisteren aan dat het aantal testen richting de 10k zat in NL
En dat dit aantal, net als de besmettingen minder waarde heeft dan herkomst van besmettingen.
Ik verbaas me niet zo over dit cijffer van vandaag. Deel hiervan had er gisteren waarschijnlijk al bij kunnen zitten.

[ Voor 26% gewijzigd door MikeyMan op 11-03-2020 14:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

[...]

Hoezo "eigenwijze inwoners van Brabant"? Als er ergens in Nederland rekening gehouden wordt met het virus is het hier, alle sportclubs zijn dicht (trainingen gaan (bij ons dan in ieder geval) ook niet meer door), echt veel mensen werken thuis. Alsof er in de rest van Nederland geen onbekende besmettingen rond gaan, maar ja, dat weten we pas over 1-2 weken, veel plezier hoor daar tegen die tijd!

[ Voor 7% gewijzigd door Kluus op 11-03-2020 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexbl69
Agent47 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 14:30:
[...]

Wordt na dit weekend ook nog wel anders gok ik
Denk dat het handiger is als dat voor het weekend al anders wordt.

Deed er in het begin ook een beetje lacherig over, maar dat lachen is me wel vergaan nu.

Waarom alleen Brabant? Enkel omdat daar procentueel de meeste gevallen zijn? Vind het niet echt logisch overkomen.

Na vandaag is wel duidelijk dat dit niet vanzelf stopt, er zijn vandaag meer patiënten bijgekomen dan in gisteren en eergisteren bij elkaar. Ook procentueel is de stijging aanzienlijk hoger.

Zonder verregaande maatregelen zal alleen maar doorgaan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

Basekid schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 14:19:

[...]

Misschien het idee loslaten dat de besmettingen snel stoppen? Zolang er geen vaccin is kan dit niet. Ook niet door lock downs. Het is een kwestie van temporiseren (voorkomen overbelasting zorgstelsel) en het aantal dodelijke slachtoffers beperken (deze twee hangen sterk met elkaar samen).

Daarnaast wil je niet dat de hele NL economie voor een half jaar plat gaat. Vergeet niet dat de pot met geld bij een werkgever die niets verdient zó leeg is.

Gezien de 5 doden (die hoogstwaarschijnlijk ook aan een ordinaire longontsteking of influenza waren overleden) gaat het dus goed naar omstandigheden.

We hebben hier geen exponentiële aanloop van IC patiënten, het overgrote deel ligt ziekjes thuis bij te komen. Kortom, er zijn geen signalen die een hardere aanpak (en de bijkomende sociaal economische schade) nu rechtvaardigen.

Alleen maar "ja maar als..." Daar heb ik op mijn werk een poster van hangen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -ION-
  • Laatst online: 08-09 17:33
Die hele focus op Brabant lijkt me totaal achterhaald. De cijfers zijn daar hoger omdat er daar ook meer getest wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 22:11

Stoney3K

Flatsehats!

[...]

Ik ben eens heel benieuwd wat je daarmee bedoelt, denk je dat gefrustreerde voetbalsupporters de straat op gaan om te rellen?

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireFoz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 08:40
HallonRubus schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 13:17:
[...]

https://www.omropfryslan....ief-getest-op-coronavirus

Dan val je in de groep die verhoogd risico heeft op overlijden, en ga je voor familiebezoek gewoon lekker naar Brabant. Als het hele land vol zit met dit soort snuggere figuren dan gaan we inderdaad richting verplicht thuis blijven.
Er staat alleen niet wanneer ie is geweest. Kan net zo goed een week geleden geweest zijn toen het nog niet zo bekend was als nu (of nog langer geleden, +- 2 weken). Maar het is waarschijnlijker dat ie afgelopen weekend geweest is...

Leef lekker in het nu, er is niks anders

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
Kluus schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 14:36:
[...]
Hoezo eigenwijze inwoners van Brabant? Als er ergens in Nederland rekening gehouden wordt met het virus is het hier
Er is altijd een groep die lak aan de adviezen heeft. Dat heeft op zich niets met brabant te maken, maar dat is gewoon hoe zoiets werkt.
Anders waren onze gevangenissen ook leeg geweest. Je kunt niet louter afgaan op wat JIJ in je omgeving ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Amaze86 schreef op maandag 9 maart 2020 @ 14:46:
[...]

Hoorde het vanochtend ook van een collega die uit oosterhout komt,maar idd staat nog niet op de kaart.Denk morgen pas...
Kloppen die gemeentes nog wel? De gemeente Oosterhout berichtte op Facebook dat er ook een geval was (8 maart 21:29):
Net als in meerdere gemeenten in het land is nu ook in Oosterhout een inwoner positief getest op het coronavirus. De inwoner zit thuis in isolatie ook geïsoleerd van zijn gezinsleden.

[...]

https://www.facebook.com/...te/posts/1606442406160544
In de comments vroeg iemand waarom dit niet op de site van RIVM stond / staat, de gemeente antwoordde daarop (10 maart 16:35):
Sinds gisteren is besloten bij het RIVM om niet meer per gemeente te aantallen bekend te maken, maar per regio. Vandaar dat wij er niet bij staan.

https://www.facebook.com/...mment_id=1607998066004978

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Stoney3K schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 14:38:
[...]

Ik ben eens heel benieuwd wat je daarmee bedoelt, denk je dat gefrustreerde voetbalsupporters de straat op gaan om te rellen?
Ik denk dat hij inwoners van Brabant bedoelt die zich eigenwijs gedragen en dus ondanks de "sociale onthouding" in Brabant, dan maar in Utrecht naar de kroeg gaan.

@Kluus eigenwijze inwoners zijn er overal. Een besmette en eigenwijze Fries kan net zoveel "schade" opleveren als een besmette Brabander, dus ik denk niet dat je zijn opmerking als kritiek op specifiek Brabanders moet interpreteren (hij heeft gewoon kritiek op de eigenwijze aard die sommige mensen hebben).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

alexbl69 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 14:36:
[...]

Denk dat het handiger is als dat voor het weekend al anders wordt.

Deed er in het begin ook een beetje lacherig over, maar dat lachen is me wel vergaan nu.

Waarom alleen Brabant? Enkel omdat daar procentueel de meeste gevallen zijn? Vind het niet echt logisch overkomen.

Na vandaag is wel duidelijk dat dit niet vanzelf stopt, er zijn vandaag meer patiënten bijgekomen dan in gisteren en eergisteren bij elkaar. Ook procentueel is de stijging aanzienlijk hoger.

Zonder verregaande maatregelen zal alleen maar doorgaan.
Het begint procentueel wel steeds meer op een gewone griep te lijken.

5 doden op 500 officiële zieken. Ga er van uit dat dit factor 10 hoger ligt, dan daalt de sterfte ratio van 1% naar 1 promille.

Klinkt het dan nog steeds zo angstwekkend?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@-ION- @alexbl69 check vooral de briefing...

@janvanduschoten is die link misschien ook aan de Topic warning toe te voegen?

@Edgarz sterfgevallen zullen nog even op zich laten wachten.

@anandus zitten er nog niet bij. Wordt over nagedacht om deze wel op een of andere manier weer te geven. Met het risico op paniek.

[ Voor 45% gewijzigd door MikeyMan op 11-03-2020 14:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 14:30:
[...]

Ze worden niet getest, ook niet als ze symptomatisch zijn. Er wordt aangenomen dat het corona is. Die komen niet in de positieve testen, maar het RIVM heeft er wel zicht op en schijnt bezig te zijn met dat nummer ook naar buiten te brengen.
Maar zitten deze al bij de aantallen of juist niet? Ik was in de veronderstelling van niet, namelijk, maar ik weet het niet.

Edit:
Dank voor de verduidelijking hierboven, @MikeyMan

[ Voor 5% gewijzigd door anandus op 11-03-2020 14:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R.van.M
  • Laatst online: 14:16
-ION- schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 14:37:
Die hele focus op Brabant lijkt me totaal achterhaald. De cijfers zijn daar hoger omdat er daar ook meer getest wordt.
Daarnaast loop je per defenitie >5 dagen achter omdat je pas mensen test die symtomen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Edgarz schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 14:37:
Misschien het idee loslaten dat de besmettingen snel stoppen? Zolang er geen vaccin is kan dit niet.
Zelfs als we het hier zouden kunnen indammen dan nog zijn we geen eiland, als het in andere landen steeds verder gaat krijgen we het vanzelf binnen door reizigers vanuit deze gebieden. Je kunt je economie niet 6 maanden op slot doen.

Voor nu vertragen en hopen dat het warmere lenteweer helpt het virus onschadelijk te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

dr.lowtune schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 14:41:
[...]

Ik denk dat hij inwoners van Brabant bedoelt die zich eigenwijs gedragen en dus ondanks de "sociale onthouding" in Brabant, dan maar in Utrecht naar de kroeg gaan.

@Kluus eigenwijze inwoners zijn er overal. Een besmette en eigenwijze Fries kan net zoveel "schade" opleveren als een besmette Brabander, dus ik denk niet dat je zijn opmerking als kritiek op specifiek Brabanders moet interpreteren (hij heeft gewoon kritiek op de eigenwijze aard die sommige mensen hebben).
Die gaan ook in Brabant naar de kroeg.

De burgemeester van Eindhoven heeft nog specifiek gezegd dat je zaterdagavond gewoon naar Stratumseind mag. Tijdens persconferentie op Nederlandse tv.

Grappig hoe snel hier het narratief is veranderd van "elke reactie is overdreven", naar, "als een Brabander de kroeg in gaat is het een aso".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie_NtA
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19-09 13:31
Edgarz schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 14:41:
[...]

5 doden op 500 officiële zieken. Ga er van uit dat dit factor 10 hoger ligt, dan daalt de sterfte ratio van 1% naar 1 promille.

Maar dat argument gaat voor gewone griep ook op, aangezien de griepcijfers ook alleen gebaseerd zijn op mensen die zich bij een dokter gemeld hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

anandus schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 14:42:
[...]

Maar zitten deze al bij de aantallen of juist niet? Ik was in de veronderstelling van niet, namelijk, maar ik weet het niet.
Niet. Het RIVM spreekt dan ook van "aantal tests positief in Nederland".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

MikeyMan schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 14:41:
@-ION- @alexbl69 check vooral de briefing...

@janvanduschoten is die link misschien ook aan de Topic warning toe te voegen?

@Edgarz sterfgevallen zullen nog even op zich laten wachten.
Met welke reden? Er zijn helemaal niet zoveel IC plaatsen bezet momenteel met Covid-19 patiënten... Dus waar komen de sterfgevallen dan vandaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:24

Standeman

Prutser 1e klasse

[...]

Ja, want niemand is resistent. Er zijn genoeg 80 plussers (en andere risico groepen) die prima resistent zijn tot enorm veel influenza varianten die ze in betere dagen hebben opgelopen. Voor dit corona virus zijn het er 0.

Het is imo nog steeds zo "angstwekkend".

[ Voor 5% gewijzigd door Standeman op 11-03-2020 14:46 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06:47

drooger

Falen is ook een kunst.

(jarig!)
[...]

Het aantal doden is ook niet het angstwekkende van deze ziekte, zoals geregeld gemeld wordt hier.

Plus je kan er nog niet zeker over zijn, aangezien er mensen zijn die na langere strijd alsnog doodgaan.
Stel er zouden 5 mensen onder die 500 morgen ook de geest geven, dan heb je het ineens over een verdubbeling van je percentage.
Het is net koffiedik kijken bij het begin van een uitbraak.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Keer op keer blijf je naar het aantal doden kijken terwijl dat niet het grootste issue is van deze pandemie. Dat is je ook al meerdere malen uitgelegd.

Mensen zijn ook nog niet uitgeziekt dus er is weinig over te zeggen.

En dan nog, zelfs als het maar 1% is. Afhankelijk van het absoluut aantal besmettingen is dat nog steeds een groot getal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neutrino
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-09 17:33
[...]

Als ik dit interview van een arts in Italië bekijk hoop ik dat we niet hetzelfde mee maken.
Dit is alleen mogelijk door goede maatregelen, en de situatie niet te onderschatten. (Of is Italië anders dan Nederland?)

YouTube: Coronavirus ‘worse than a bomb’ on Italy, says doctor coordinating r...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
dr.lowtune schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 14:41:
[...]

Dat heb ik inderdaad. Ik neem daarbij al mee dat 2 collega's van mij uit brabant thuis kunnen werken en toch naar de zaak komen omdat ze vergaderafsrpaken niet wilden afzeggen. Het alleen afblazen van grote evenementen is een heel goede keuze, maar ik weet niet of het niet ook een beetje naief is tov wat die mensen dan wel gaan doen (dit weekend dus). Dat laat ik even in het midden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R.van.M
  • Laatst online: 14:16
Edgarz schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 14:44:
[...]

Met welke reden? Er zijn helemaal niet zoveel IC plaatsen bezet momenteel met Covid-19 patiënten... Dus waar komen de sterfgevallen dan vandaan?
pffff.. ik herhaal.. wellicht dat je het dan een keer leest. Ziekte is progressief. Je bent niet direct zo ziek dat je naar IC moet. Dat kan >2 weken duren. Gemiddeld 4-5% IC opname nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

Standeman schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 14:45:
[...]

Ja, want niemand is resistent. Er zijn genoeg 80 plussers die prima resistent zijn tot enorm veel influenza varianten die ze in betere dagen hebben opgelopen. Voor dit corona virus zijn het er 0.
Niemand is van nature resistent hiertegen, maar het is ook geen gegeven dat iedere 80 jarige die het oploopt ook komt te overlijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Iedereen die nu is overleden, stonden al op omvallen. De meeste erge symptomen komen pas na een week (als het doorzet, dan pas raken de IC's vol)... En pas dagen/weken daarna de doden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-09 19:52
hoevenpe schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 14:42:
[...]

Zelfs als we het hier zouden kunnen indammen dan nog zijn we geen eiland, als het in andere landen steeds verder gaat krijgen we het vanzelf binnen door reizigers vanuit deze gebieden. Je kunt je economie niet 6 maanden op slot doen.

Voor nu vertragen en hopen dat het warmere lenteweer helpt het virus onschadelijk te maken.
Hier in Noorwegen zou het redelijk makkelijk in te dammen zijn doordat er minder mensen zijn op een groter oppervlak en veel minder wegen/verbindingen tussen plaatsen, toch hebben we hier nagenoeg evenveel besmettingen.
Je kan hier redelijk makkelijk gebieden isoleren door een handjevol wegen af te sluiten en veerboten niet te laten gaan, maar er gebeurd amper iets kwa isolatie.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Pagina: 1 ... 90 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een ZT (zero tolerance) topic.

Overtreding van de onderstaande topic regels zal resulteren in minimaal een 24 uurs AWM ban.

• Geen slowchat
• Geen complottheorieën
• Geen paniekreacties
• Onderbouw je argumentatie met bronnen, extraordinary claims require extraordinary evidence
• Post hier alleen over de uitbraak in zijn algemeenheid. Voor het bespreken van persoonlijke voorbereidingen en maatregelen is er Het voorbereiden op het coronavirus topic.
• Geen discussie over het functioneren van het RIVM of andere organen zonder verdere relatie met het virus

Voor een actuele, interactieve kaart van de uitbraak, inclusief gemelde besmettingen en doden, zie
Wereld:
https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6
Nederland:
https://www.arcgis.com/ap...c995c40e7ae72254029bf6251

Handiger links:

https://debatgemist.tweed...wikkelingen-coronavirus-0

Om de posts leesbaar te houden graag geen gebruik meer maken van hoofdletters / vetgedrukte tekst om bepaalde stukken te benadrukken.
Mocht je punt alsnog te onduidelijk uit je post naar voren komen, gebruik dan cursieve tekst.