hoevenpe schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 07:24:
[...]
Als je in contact bent geweest met een besmet iemand die op dat moment nog geen symptomen had kan je volgens de huidige inzichten niet besmet raken, twee weken rustig aan doen is verstandig maar complete zelf-quarantaine gaat heel ver.
Maar dat zijn de inzichten van de RIVM, terwijl andere virologen het wel hebben over a-symptomatische verspreiding.
De trend hier (voor sommigen een roeping/dagtaak lijkt het wel) is om te verwijzen naar de RIVM, die weet het het best, maakt niet uit wat er voor logische en wetenschappelijke verklaringen en onderzoeken worden aangedragen.
Don~t worry, don`t panic, wat overal in de wereld gebeurt heeft niets met Nederland te maken dus anticiperen daar op heeft geen zin.
En ik ben niet van mening dat je hun richtlijnen en protocols niet moet volgen, ze gaan alleen naar mijn idee niet ver genoeg op een moment dat het misschien nog wel in te dammen is.
Osterholm heeft het over studies in China waaruit blijkt dat het zich a-symptomatisch verspreidt.
Hij heeft het over studies waar Covid-19 na 4 dagen je al ziek blijkt te maken en je zeer besmettelijk bent, en een studie in Duitsland waar de collega`s om een patiënt heen, die nauwlettend gemonitord werden, ook geïnfecteerd raakten en bij zeer lichte symptomen (als in niet ziek) al bleek dat de hoeveelheid virussen aanwezig in luchtwegen en mond al 10.000x hoger lagen dan bij SARS.
En die dus verspreid werden door ademen. Niet soms, maar gewoon in alle gevallen (N=9).
Ik snap dat een kwartier naar een interview kijken veel te lang is voor de meesten.
Ik zie het door sommigen afgedaan worden als "een mening", en dat ze "een mening" van "iemand die er verstand van heeft" meer op waarde schatten.
Dan vraag ik mezelf af wanneer je iemand dan wel gelooft als je weet dat hij onderhand zijn hele leven bezig is met besmettelijke ziektes en control daarvan, meer dan genoeg palmares heeft, en in januari en februari voorspellende studies naar buiten heeft gebracht die geheel uitkwamen?
Waarom dan zo krampachtig vasthouden aan de RIVM?
Waarom geen landelijke richtlijnen om contactbesmetting te voorkomen/vertragen maar alleen in Brabant?
Waarom een "Nederland is uniek, ons gebeurt niet wat je overal ziet gebeuren" houding?
Waarom "de cijfers zijn laag", maar ook "we testen niet meer alles" (eigenlijk steeds minder imo want vanaf het begin al te weinig testmogelijkheden beschikbaar), maar wel de genezen patiënten willen gaan vermelden op de site?
Terwijl een steekproef in Tilburg 10% besmettingen oplevert van verpleegkundigen die eigenlijk nooit besmet hadden kunnen worden?
En dat terwijl er meerdere gemuteerde versies rondwaren, elk met zijn eigen ziektebeeld en besmettingsgraad. Dat ze waarschijnlijk met hetzelfde medicijn aan te pakken zijn staat daar los van, er is geen medicijn. Nog lang niet.
Extra zuurstof is momenteel het enige dat gedaan kan worden begrijp ik uit andere landen, een beetje symptoombestrijding en lijdzaam toezien, en kiezen wie er behandeld wordt en wie er helaas moet sterven, ómdat de ziekenhuizen al zwaar overbezet zijn (200%) en personeel overwerkt.
Er wordt daar zelfs niet meer getest op verpleegkundigen omdat iedereen nodig is, alleen artsen testen ze nog omdat die lastiger te vervangen zijn.........
Osterholm legt ook uit dat een algehele individuele quarantaine meer schade doet dan waarschijnlijk nodig is, maar dat beter iedereen mee kan doen om het besmettingsniveau zo laag mogelijk te houden en daardoor het zorgsysteem te ontlasten.
Hij voorziet een lange periode waarin dit virus rond blijft waren, niet dat het met een paar weken overgewaaid is.
Voorlopig lijkt Nederland op een infarct af te stevenen, want alles is onder controle zegt het RIVM.
Zelfs de thuishulp bij mijn buurvrouwen heeft geen echt antwoord hoe zij omgaan met Covid, terwijl die alleen bij de kwetsbaarste groep langs gaat.
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.