Jij impliceerde dat die ranzige markten bijdragen aan verspreiding, dan mag je dat ook onderbouwen.
Hoe dragen vismarkten in Spanje specifiek bij aan de verspreiding?
En dan natuurlijk los van het samenkomen van mensen, dat gebeurt ook op een voetbalwedstrijd, wat is er zo speciaal aan vismarkten dat jij het moest noemen?
Verder heeft het zoenen zeker een invloed op een extremere verspreiding dan hoe groeten in Nederland regulier gebezigd wordt.
Jij impliceerde dat we in Nederland die stijging niet zien omdat wij minder zoenen, dat heb je niet aangetoond met bewijs.
Zoenen ze in Spanje dan ook zoveel dat het daar uit de hand loopt?
Expliciete precieze cijfers ga je niet (meer) krijgen. Daar zijn Nederlanders te nuchter voor om naar de huisarts te gaan bij klachten.
Er zijn er genoeg wel naar de huisarts gegaan, die werden alsnog niet getest.
Bovendien heeft het geen enkele zin om bij mensen te testen waar de kans op een false negative zeker aanwezig is. False positives vind ik wat minder eng.
Daar ben ik het dan weer helemaal mee eens, als de a priori kans op besmetting extreem laag is heeft het weinig zin om te testen met een test die een foutpositieve uitslag kan geven.
Dan is er vaak zelfs met een positieve test nog meer kans op geen besmetting.
Iedereen die terugkomt uit Italië testen is grote onzin, met de uitslagen kan je niets.
Maar we hebben het niet over besmetting die zo goed als uitgesloten is.
Het gaat erom dat mensen die contact hebben gehad met bewezen besmette mensen en nu klachten hebben (inclusief hoesten EN koorts) ook niet getest worden.
In die gevallen is het wel zinvol om te testen, om zo bijvoorbeeld ook weer contactonderzoek te kunnen doen van die mensen.
Bijkomend voordeel dat je lineaire groei kan uitsluiten.Ik zeg verder helemaal niet lineair, ik zeg op basis van de huidige data is het in Nederland lineair.
JIJ komt met een uitspraak dat het aantal besmettingen 'spontaan zogenaamd' daalt na het niet schudden van handen.
Als je mijn post nogmaals leest zie je dat ik dat helemaal niet zeg. Misschien had er een /s tag bij moeten staan?
Ik geef alleen de getallen zoals ze door de RIVM gegeven, en dat duidt op dit moment op een lineaire vermeerdering in Nederland.
Als we volledig af gaan op de cijfers zoals gepubliceerd door landelijke publieke gezondheidsinstanties kunnen we meer conclusies trekken: een CFR van 3.88% in China bijvoorbeeld.
Jij vult je eigen onderbuik met een mening die niet overeenkomt met de cijfers in Nederland. En zegt 'als mijn cijfers uitkomen, bla bla bla.
Maar dat is waarschijnlijk -deels- een self fulfilling prophecy. Op termijn zullen we in Nederland zeker wel 10-20.000 bewezen gevallen hebben, en misschien stijgt het over een week wel exponentieel, maar met de cijfers waarmee jij nú kunt rekenen in Nederland ís dat gewoon niet zo.
Ik zeg nergens dat het bewezen is, ik zeg dat het waarschijnlijk is.
Tevens blijf ik erbij dat jouw belachelijk maken van de handenschudmaatregel gewoonweg incorrect is.
Nogmaals, denk ik echt dat je dat verkeerd begrepen hebt.