[ZT] Nieuwe variant van coronavirus, veroorzaakt Covid-19 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 86 ... 101 Laatste
Acties:
  • 520.079 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 13:26

Edgarz

Tweako-active since1986

ZieMaar! schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 19:01:
[...]

Verwarrend artikel. Moet ik nu de n=1 conclusie trekken dat gezonde, relatief jonge, mensen ook heel ziek kunnen worden? Want ik zie in datzelfde artikel ook dat een 86 jarige man heel snel genas. Dus mag ik ook de conclusie trekken dat het voor oude mensen wel mee kan vallen? Of mag dat dan weer niet (want n=1 etc).

Overigens snap ik wel dat als je met een zware longontsteking naar huis gestuurd wordt, je goed ziek kan worden.

Ik ben het met je conclusie eens (laten we het indammen), maar dit artikel is op zijn best hooguit anekdotisch...
Je kunt er niet voetstoots vanuit gaan dat als je je gezond voelt of jong bent dat je dan ook werkelijk gezond bent of blijft. Wat is "gezond"? Er kunnen allerlei zaken getriggerd worden in het lichaam door ieder virus. De kans hierop wordt groter met leeftijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
gws24 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 19:30:
[...]
Een interview met deze man was eergisteren bij nieuwsuur en een gedeelte er van hebben ze gisteravond herhaalt toen ze de voorzitter van de vereniging van intensivisten in NL te gast hadden.

edit: https://www.npostart.nl/nieuwsuur/09-03-2020/VPWON_1310732 vanaf ongeveer 9:36 het interview met de voorzitter, hij heeft het ook over het aantal ic bedden en hoe die waarschijnlijk in 3 fases worden ingezet. 1) apart isoleren 2) afdeling isoleren en 3) omgekeerd isoleren dus niet corona patienten in de isolatie kamers.
Okay, mijn punt was meer dat er in andere landen wel meer echte interviews zijn. Als je dan geïnteresseerd bent in een bepaald land of een bepaalde organisatie dan kom je met de zoekfunctie redelijk ver. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:51
Hoe kan het trouwens dat ze in Italië ruim 10k bevestigde gevallen hebben, en wij hier maar iets tegen de 400.

Als in, waar ligt het verschil in testkits?

Hier willen ze niet iedereen testen, familieleden van bevestigde gevallen niet en mensen met milde klachten ook niet. Je moet gewoon thuis blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:15
NeutraleTeun schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 20:27:
Hoe kan het trouwens dat ze in Italië ruim 10k bevestigde gevallen hebben, en wij hier maar iets tegen de 400.

Hier willen ze niet iedereen testen, familieleden van bevestigde gevallen niet en mensen met milde klachten ook niet. Je moet gewoon thuis blijven.
Ze lopen een paar weken voor. Heb geduld, het kan heir ook nog komen .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online

Heel eerlijk denk ik zelfs met de puinhopen in Italie dat het misschien nog wel veel erger is.
Vandaag was er weer een briefing in den haag: Italie vult de databank van ecdc in Stockholm niet eens meer. Staat geloof ik op 4 gevallen. Niemand weet waarom er vanuit Italie niets komt. Lijkt mij toch wel redelijk essentieel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

Als je milde klachten hebt - wat is dan volgens jou de meerwaarde om een GGD team langs te sturen zodat je getest kan worden? Zorg dat je even "uitziekt" en niemand anders besmet (zelf quarantaine), prima plan toch?

Wanneer de klachten serieus worden treden er andere protocollen in werking en komt er echt wel iemand langs. Dit werd ook gezegd in de speech van Rutte en 't RIVM persoon.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• El Jefe
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
https://www.irishtimes.co...onavirus-spread-1.4199027
How Dutch false sense of security helped coronavirus spread
Flawed advice that only those with symptoms can spread virus contributes to slow response

The position of Dutch authorities was that only people with symptoms could transmit coronavirus. It was repeated by the government, national and local health authorities, justifying a cascade of decisions that allowed the Netherlands to keep up a “business as usual” attitude even as the virus exponentially spread.

The problem was, it was wrong. As early as February 21st, Chinese doctors published a case of apparent asymptomatic transmission; German doctors wrote to the New England Journal of Medicine on March 5th to warn of a case near Munich. The World Health Organisation advises transmission without symptoms is possible.

Despite this the Dutch government and health authorities stuck to looser quarantine advice than other European countries up to the time of publishing, telling people who had travelled from China, outbreak spots in Italy, and Iran, that they need only self-quarantine if experiencing symptoms.
Meer van het artikel in de link hierboven.

Hier in Ierland is het overigens niet veel beter, mensen zonder directe relatie tot geinfecteerden of zonder reisverleden naar de bekende toplanden worden niet getest. Er zijn genoeg lokale voorbeelden waar de overheid de kat uit de boom kijkt, hoewel gisteren wel de bekende St Patrick's Day parade (op 17 maart) is geannuleerd. De rest van het dagelijkse leven gaat wel gewoon door - evenals de feestdag (maar dan dus zonder de parade). Als gevolg hiervan gaan de Ieren gewoon de hele dag met elkaar in de pub zitten volgende week, ipv eerst nog naar de parade te kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• talkatoo
  • Laatst online: 14:29
Razr schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 20:33:
[...]

Als je milde klachten hebt - wat is dan volgens jou de meerwaarde om een GGD team langs te sturen zodat je getest kan worden? Zorg dat je even "uitziekt" en niemand anders besmet (zelf quarantaine), prima plan toch?

Wanneer de klachten serieus worden treden er andere protocollen in werking en komt er echt wel iemand langs. Dit werd ook gezegd in de speech van Rutte en 't RIVM persoon.
Ik ken iemand die is al een week ziek is en blijkt longontsteking te hebben, daarvan vinden ze het niet nodig om te testen. Partner en kinderen gaan gewoon naar school/werk.

Je zou zeggen dat iemand in Brabant met longontsteking wel in aanmerking komt voor een test. Ik denk dat er bij lange na niet inzicht is in de hoeveelheid besmettingen.

[ Voor 5% gewijzigd door talkatoo op 10-03-2020 20:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:31
El Jefe schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 20:35:
https://www.irishtimes.co...onavirus-spread-1.4199027

[...]
Meer van het artikel in de link hierboven.

Hier in Ierland is het overigens niet veel beter, mensen zonder directe relatie tot geinfecteerden of zonder reisverleden naar de bekende toplanden worden niet getest. Er zijn genoeg lokale voorbeelden waar de overheid de kat uit de boom kijkt, hoewel gisteren wel de bekende St Patrick's Day parade (op 17 maart) is geannuleerd. De rest van het dagelijkse leven gaat wel gewoon door - evenals de feestdag (maar dan dus zonder de parade). Als gevolg hiervan gaan de Ieren gewoon de hele dag met elkaar in de pub zitten volgende week, ipv eerst nog naar de parade te kijken.
‘Exponentieel’. Right.

De aanpak in NL kan betwist worden, maar dit artikel is een tikkeltje tendentieus :+

Als het exponentieel was hadden we niet elke dag tientallen besmettingen erbij natuurlijk.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

NiGeLaToR schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 20:40:
[...]

‘Exponentieel’. Right.

De aanpak in NL kan betwist worden, maar dit artikel is een tikkeltje tendentieus :+

Als het exponentieel was hadden we niet elke dag tientallen besmettingen erbij natuurlijk.
Als je niet test, kan je ook geen cases erbij krijgen!

>:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:14

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

‘Exponentieel’. Right.

Eens. Er wordt ook wat dichterlijke vrijheid toegepast op de tijdslijnen m.i.
Hindsight is 20/20 zeg maar.
Een op 21 februari (in China) gepubliceerd artikel, wanneer is dat breed beschikbaar enigszins geverifieerd?
Je kunt moeilijk varen op elk artikel wat er gepubliceerd wordt. Zeker als de schrijvers zelf al twijfels uiten.

[ Voor 20% gewijzigd door MikeyMan op 10-03-2020 20:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
Razr schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 20:33:
[...]

Precies en laten we hier eens stoppen met al die wantrouwende en angstzaaiende posts, met ook nog vaak gebaseerd op 1 enkel lullig artikeltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjurm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:58
In hoeverre worden de Italiaanse gevallen bepaald door tests alleen?

Of hanteren zij inmiddels ook de Chinese methode, waarbij op basis van symptomen een Coronageval wordt vastgesteld?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:16
n1.15 is ook exponentieel, hè?
Tot nu toe hebben we daar nog ruim boven gezeten, zelfs nu de familieleden niet worden meegeteld.

En m.i. is dat de enige reden dat de groeifactor wat daalt, er worden simpelweg mensen niet getest waarvan je bijna zeker weet dat ze positief zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
LoeWn schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 18:31:
[...]
Ben benieuwd hoe het bij anderen is. Maar ik denk dat meer mensen zo denken dan jij denkt.
Joh ik ben op mijn werk vandaag nog voor gek verklaard dat ik mij hier druk om maak / mee bezig hou.

Mensen geven echt geen fuck hier om en denken dat het allemaal onzin is.

Ik denk dan ook dat Nederland hierdoor heel hard getroffen zal worden. We zijn met z'n allen compleet verpeste en verwende sjappies die nooit iets meegemaakt hebben in hun leven. Alles kan maar, en gebeuren doet je toch niks.

Nou succes allemaal. In de tussentijd loopt het sterftecijfer hard op in Italië...

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mutatie
  • Laatst online: 21:21
[...]

‘Exponentieel’. Right.

De testen hier zijn ook maar steekproeven en ik kan me niet voorstellen dat de echte cijfers niet stukken en stukken hoger zijn. Vanaf nu worden bv gezinsleden niet eens meer getest dus cijfers vanaf nu zeggen totaal niks meer. Ik zei het in het begin, Nederland gaat dit gewoon laten gebeuren en blijft zichzelf ondertussen veren in de kont steken. Ondanks alle waarschuwingen van het oa het WHO (pak dit op alsof het een oorlogsituatie is) komt Rutte weken te laat aan met niet meer handjes schudden. Totale overschatting van het land en massale onderschatting van de ernst. Ik houd mn hart vast voor over 2 weken...een wereld aan voorbeelden maar hier gewoon zelf het wiel opnieuw aan het uitvinden.
Dat of er werd constant gelogen imo.
ed1703 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 20:46:
[...]

Precies en laten we hier eens stoppen met al die wantrouwende en angstzaaiende posts, met ook nog vaak gebaseerd op 1 enkel lullig artikeltje.
Wat denk je dat er gebeurd als er straks veel te veel gevallen zijn om nog langs te kunnen komen? En waarom denk je dat dat niet zal gebeuren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
daan! schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 20:48:
[...]

n1.15 is ook exponentieel, hè?
Tot nu toe hebben we daar nog ruim boven gezeten, zelfs nu de familieleden niet worden meegeteld.

En m.i. is dat de enige reden dat de groeifactor wat daalt, er worden simpelweg mensen niet getest waarvan je bijna zeker weet dat ze positief zijn.
Dan nog is het onzin. Het zijn geen vastgestelde cijfers. Stop met data verzinnen zeg ik :)
Zelfs als je gelijk hebt komen we niet verder dan ‘veel’ of ‘meer’. En niet ‘nou het zouden er wel eens x of y kunnen zijn’.

@Lethalis je vult veel in. Heb je gevraagd waarom het ze niet boeit?

Ik ken genoeg mensen in de risico groep die er bewust niet elke dag bij stilstaan, omdat ze op die manier elke dag wel kunnen denken dat ze dood gaan. Want elke longontsteking of nare infectie kan ze om zeep helpen.

Anderzijds zit het ook in veel mensen als coping mechanisme:
https://nieman.harvard.ed...eactInAPandemic.aspx.html

Waarbij de vraag is of je juist angst wil vermijden of aanwakkeren. In dit topic geen gebrek aan angst, wat weer andere irrationele reacties op kan leveren. Ontkenning levert weer andere problemen op, zoals slechte voorbereiding of risicovol gedrag. Het artikel is interessant, maar je kunt nog veel meer vinden over gedrag van mensen bij een dreigende crisis.

[ Voor 40% gewijzigd door NiGeLaToR op 10-03-2020 20:59 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:37

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Adlermann schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 19:06:
[...]

Er komen hier zoveel verschillende n=1's langs, die je best met elkaar kunt vergelijken, mits je ze goed gaat beschrijven. Dus alles afdoen met n=1 heeft ook echt 0 meerwaarde. Dat komt namelijk vaker voor hier nu.....
Stuk voor stuk zegt het weinig inderdaad, maar alles bij elkaar mogelijk wel.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ed1703
  • Niet online
Mutatie schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 20:51:
Wat denk je dat er gebeurd als er straks veel te veel gevallen zijn om nog langs te kunnen komen? En waarom denk je dat dat niet zal gebeuren?
Ah, omgekeerde pyschologie. Gelijk uitgaan van het ergste en dan moet ik maar gaan beargumenteren waarom dat niet zal gaan gebeuren.
Ik doe aan dit soort spelletjes niet mee, sorry.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mutatie
ed1703 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 20:54:
[...]

Ah, omgekeerde pyschologie. Gelijk uitgaan van het ergste en dan moet ik maar gaan beargumenteren waarom dat niet zal gaan gebeuren.
Ik bedoel, het is al gebeurd, we keken er naar. Wat is hier anders?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• superpolm
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-09 11:01
ed1703 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 20:54:
[...]

NL is zo speciaal ofzo? Gevalletje normalcy bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

talkatoo schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 20:36:
[...]

Ik ken iemand die is al een week ziek is en blijkt longontsteking te hebben, daarvan vinden ze het niet nodig om te testen. Partner en kinderen gaan gewoon naar school/werk.

Je zou zeggen dat iemand in Brabant met longontsteking wel in aanmerking komt voor een test. Ik denk dat er bij lange na niet inzicht is in de hoeveelheid besmettingen.
En dat zullen we ook nooit echt te weten komen, er kan niet voldoende getest worden om dat vast te stellen.

Het kán natuurlijk wel... Als je iedere nieuwe uitbraak van een virus 30 miljoen tests wilt kunnen uitvoeren dan kunnen we onze lol op de komende voorjaarsnota. Ieder virus is anders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
NiGeLaToR schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 20:52:
Dan nog is het onzin. Het zijn geen vastgestelde cijfers. Stop met data verzinnen zeg ik :)
Waarom onzin, verklaar je nader.
De cijfers kloppen niet omdat het meer is, maar de cijfers die we krijgen zijn wel vastgestelde gevallen.
Dus minder zal het niet zijn.
Zelfs als je gelijk hebt komen we niet verder dan ‘veel’ of ‘meer’. En niet ‘nou het zouden er wel eens x of y kunnen zijn’.
Het was jouw stelling dat er geen exponentiële groei was.
Die stelling heb je 0.0 onderbouwd.

Het is echter op basis van de beschikbare gegevens juist wel aannemelijk dat er nog een exponentiële toename van gevallen is.
Niet zeker nee, daar moet je meer voor testen.
Edgarz schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 21:00:
En dat zullen we ook nooit echt te weten komen, er kan niet voldoende getest worden om dat vast te stellen.

Het kán natuurlijk wel... Als je iedere nieuwe uitbraak van een virus 30 miljoen tests wilt kunnen uitvoeren dan kunnen we onze lol op de komende voorjaarsnota. Ieder virus is anders...
Andere landen kunnen anders prima op grote schaal testen.
Het kan dus wel.

[ Voor 23% gewijzigd door daan! op 10-03-2020 21:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Jorgen schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 20:54:
[...]

Stuk voor stuk zegt het weinig inderdaad, maar alles bij elkaar mogelijk wel.
Welnee. Je vergroot alleen je confirmation bias maar op die manier. Je hoort wat je wilt horen net zo vaak to je jezelf overtuigd heb. Het is dan nog steeds niet zonder meer waar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

Mutatie schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 20:55:
[...]

Ik bedoel, het is al gebeurd, we keken er naar. Wat is hier anders?
Dat is het 'm juist : Dat wat je beweert is hier helemaal niet gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Edgarz schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 21:00:
[...]

Voor bekende virussen kan dat inderdaad. Maar voor nieuwe virussen kan dat dus niet. Je kunt wel meer labs en meer mensen aanhouden als buffer, maar de test moet dan nog betrouwbaar opgeschaald worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

daan! schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 21:00:
[...]

De cijfers kloppen niet omdat het meer is, maar de cijfers die we krijgen zijn wel vastgestelde gevallen.

[...]

Het is echter op basis van de beschikbare gegevens juist wel aannemelijk dat er nog een exponentiële toename van gevallen is.

[...]

Het kan dus wel.
Je doet het voorkomen alsof het feiten zijn en exponentiele groei dus logisch is, maar het is slechts een verzameling zelfgevormde aannames bij gebrek aan exacte cijfers. Klinkt bijna als een platte aarde redenatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
[...]

Van de vastgestelde gevallen neemt het percentage van het geheel af. Het percentage van het totaal zou tenminste gelijk moeten blijven om exponentieel te zijn.

Dus omdat je de rekensom niet zelf wilt maken mag je wel iets verzinnen en dan vinden dat de kans aanwezig is dat het wél zo is. Oke.

Het wordt wel een enorme what-if. Dus je zult wel gelijk hebben, want ik kan niet iedereen even testen om te bewijzen dat je ongelijk hebt? Verwar feiten of data en je mening of onderbuikgevoel niet he.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

[...]

Het kan dus wel.
Ja, het kan. Maar gezien de huidige aantallen besmettingen en slachtoffers zou dat op dit moment buiten proportioneel zijn. Bij de builenpest niet.

Hoe moeilijk is het om nuance en proportionaliteit toe te passen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

NiGeLaToR schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 21:01:
[...]

Welnee. Je vergroot alleen je confirmation bias maar op die manier. Je hoort wat je wilt horen net zo vaak to je jezelf overtuigd heb. Het is dan nog steeds niet zonder meer waar :)
Nee hoor, dat heet statistiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

Jorgen schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 21:09:
[...]

Wordt daar heel vaak voor gebruikt inderdaad 😁

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
talkatoo schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 20:36:
[...]

Het is duidelijk gecommuniceerd dat je bij klachten aan social distancing moet doet. Is diegene daarmee onbekend? Of heeft deze het mogelijk niet begrepen? Als dit op grote schaal gebeurt hebben we een ontzettend groot probleem.
Edgarz schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 21:01:
[...]

Inderdaad. Nederland is uniek. Dit virus gedraagt zich hier met minder maatregelen anders dan in Italië!
offtopic:
Inderdaad, sarcastisch.

edit: Ik vind echt dat men in de tweede fase onder-reageert in Nederland. Ik snap niet waarom men in deze fase, met Italië als voorbeeld, zo terughoudend is.
MikeyMan schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 21:03:
[...]
Voor bekende virussen kan dat inderdaad. Maar voor nieuwe virussen kan dat dus niet. Je kunt wel meer labs en meer mensen aanhouden als buffer, maar de test moet dan nog betrouwbaar opgeschaald worden.
Je kan met de gebruikte techniek (RT-PCR/reverse transcription polymerase chain reaction) voor heel veel virussen testen of deze actief zijn. Maar deze capaciteit op grote schaal beschikbaar hebben heeft alleen tijdens de containment fase van een pandemonie zin…

[ Voor 5% gewijzigd door ANdrode op 10-03-2020 21:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Excuses als hij al gelinkplempt was, ik zag hem niet.

Michael Osterholm is een internationaal erkende expert op het gebied van epidemiologie van infectieziekten. Hij is Regents Professor, McKnight Presidential Endowed Chair in Public Health, de directeur van het Center for Infectious Disease Research and Policy (CIDRAP), Distinguished Teaching Professor in de afdeling Environmental Health Sciences, School of Public Health, een professor in het technologisch leiderschap Institute, College of Science and Engineering en een adjunct-professor aan de Medical School, allemaal aan de Universiteit van Minnesota. Zoek naar zijn boek "Deadliest Enemy: Our War Against Deadly Germs" voor meer info. https://amzn.to/2IAzeLe

Hele interessante zaken bevestigd zoals asymtomatische besmettingen.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
Jorgen schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 21:09:
[...]

Dat je dit er voor misbruikt met een handvol voorbeelden van internet maakt het nog steeds niet in ene waar :) maar als statisticus wist je dat allang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• terabyte
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-07 23:08

terabyte

kan denken als een computer

RIVM-baas: situatie in Brabant is uniek:
https://www.ad.nl/politie...5/?referrer=https://t.co/

Hier staat o.a.:
Wel is inmiddels duidelijk dat er meerdere varianten van hetzelfde virus rondwaren in de zuidelijke provincie, die mensen allemaal hebben besmet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

ANdrode schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 21:11:
[...]

[...]

Inderdaad. Nederland is uniek. Dit virus gedraagt zich hier met minder maatregelen anders dan in Italië!
offtopic:
Inderdaad, sarcastisch.

edit: Ik vind echt dat men in de tweede fase onder-reageert in Nederland. Ik snap niet waarom men in deze fase, met Italië als voorbeeld, zo terughoudend is.

[...]
Blijkens de ontwikkeling van het aantal slachtoffers en geïdentificeerde besmettingen wel op het verspreidingsgedrag van het virus. Niet op de virale werking zelf. Nuance is moeilijk, he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

Ach kijk naar hoe het rond voetbalwedstrijden geregeld is in europa.
Ene land nog wel met publiek, andere weer niet.
En waar het publiek het stadion niet in mag, staan ze massaal voor het stadion om de spelers te onthalen.

Dus als ze het al zouden willen indammen, dan zou heel europa op slot moeten.
Maarja dan moeten alle landen het gezamenlijk eens worden over de maatregelen.
Dus na deze ‘crisis’ komen er vast voorstellen vanuit Brussel hoe deze maatregelen in de toekomst vanuit Brusssel opgelegd moeten worden en landen zelf niet meer mogen beslissen.
En het volk vindt het goed.

ICE ICE Baby

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mutatie
Edgarz schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 21:17:
[...]

Blijkens de ontwikkeling van het aantal slachtoffers en geïdentificeerde besmettingen wel op het verspreidingsgedrag van het virus. Niet op de virale werking zelf. Nuance is moeilijk, he.
Hoe en waarom heb ik het niet over maar er is hier vanaf dag 1 niet serieus genoeg getest, en met inlichten met als doel 1: paniek voorkomen, heeft een te groot deel van de mensen niet de ernst door. Ik denk zelf dat de huidige bekende verspreiding het topje van de ijsberg is.
Edgarz schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 21:01:
[...]

Hier, daar, wat is het verschil? We hebben de rampen in China en Italie genegeerd evenals meldingen, onderzoeken en waarschuwingen van professionals uit die gebieden. Dus, waarom staat hier niet hetzelfde te wachten? Met de huidige bekende besmettingen is het hek al van de dam, ik hoop dat ik het verkeerd heb maar wat ik zei, wacht maar over 2 weken (incubatietijd en hogere besmettingsgraad dan we zelf denken te weten) hoe het er hier voor staat. met de huidige onderschatting verwacht ik een totale ineenstorting van ons zorgsysteem.

[ Voor 28% gewijzigd door Mutatie op 10-03-2020 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 15:08
djmuggs schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 21:17:
Ach kijk naar hoe het rond voetbalwedstrijden geregeld is in europa.
Ene land nog wel met publiek, andere weer niet.
En waar het publiek het stadion niet in mag, staan ze massaal voor het stadion om de spelers te onthalen.
Een van de weinige dingen die ze in Brabant dus wel goed regelen. Niet spelen zonder publiek, maar gewoon afgelasten. "Anders gaan die supporters massaal in de kroeg voetbal kijken en dat willen we ook voorkomen", aldus de burgemeester van Eindhoven vanmiddag op de radio. Is er toch nog een beetje over nagedacht.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
Edgarz schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 21:04:
[...]

Je doet het voorkomen alsof het feiten zijn en exponentiele groei dus logisch is, maar het is slechts een verzameling zelfgevormde aannames bij gebrek aan exacte cijfers. Klinkt bijna als een platte aarde redenatie.
Het is inderdaad ietsjes complexer. Zie bijvoorbeeld Is it growing exponentially fast? – Impact of assuming exponential growth for characterizing and forecasting epidemics with initial near-exponential growth dynamics:
In this article, we carry out a simulation study to illustrate the impact of incorrectly assuming an exponential-growth model to characterize the early phase (e.g., 3–5 disease generation intervals) of an infectious disease outbreak that follows near-exponential growth dynamics. Specifically, we assess the impact on: 1) goodness of fit, 2) bias on the growth parameter, and 3) the impact on short-term epidemic forecasts. Our findings indicate that devising transmission models and statistical approaches that more flexibly capture the profile of epidemic growth could lead to enhanced model fit, improved estimates of key transmission parameters, and more realistic epidemic forecasts.

https://www.sciencedirect...cle/pii/S2468042716300100
Maar het is wel ver van een flat earth redenatie, zoals de paper zegt:
It is often taken for granted that the early growth phase of different growth processes follow exponential growth dynamics. In the context of infectious disease spread, this assumption is often convenient to describe a transmission process with mass action kinetics using differential equations (Bailey, 1975, Ross, 1911) and generate analytic expressions and estimates of the reproduction number (Anderson and May, 1991, Diekmann et al., 1990). Our results demonstrate that designing transmission models and statistical approaches that more flexibly capture the profile of epidemic growth, beyond the exponential growth assumption, and its associated uncertainty could lead to enhanced model fit, improved estimates of key transmission parameters, and more realistic epidemic forecasts.

https://www.sciencedirect...cle/pii/S2468042716300100
Ik ben wel benieuwd of iemand hun aanpak op de data van deze uitbraken toegepast heeft. Vooralsnog denk ik dat er wel exponentiële groei is op nationaal niveau (als je aparte landen bekijkt op worldometers.org), al zullen de mitigation maatregelen en gebrek aan testcapaciteit daar roet in gooien (de eerste in de werkelijke groei, de tweede in de groei van bevestigde gevallen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Edgarz schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 21:17:
[...]

Hoe bedoel je dit?
Als je bedoelt dat het virus zich in Europa beter verspreid door andere maatregelen dan ben ik het daar mee eens.

Als je bedoelt dat de groeifactor per land verschilt: Eens. Maar bij praktisch exponentiële groei maakt dat niet uit; je hebt hooguit een paar weken langer om te reageren.

[ Voor 16% gewijzigd door ANdrode op 10-03-2020 21:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

dreamscape schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 21:21:
[...]

Een van de weinige dingen die ze in Brabant dus wel goed regelen. Niet spelen zonder publiek, maar gewoon afgelasten. "Anders gaan die supporters massaal in de kroeg voetbal kijken en dat willen we ook voorkomen", aldus de burgemeester van Eindhoven vanmiddag op de radio. Is er toch nog een beetje over nagedacht.
Vroeg me wel af of er geen Brabantse clubs uit spelen dan... Waarvoor alsnog in de kroeg gekeken gaat worden :?

Edit: Eindhoven en NAC spelen blijkbaar uit dit weekend.

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 10-03-2020 21:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 21:24:
[...]

Vroeg me wel af of er geen Brabantse clubs uit spelen dan... Waarvoor alsnog in de kroeg gekeken gaat worden :?

Edit: Eindhoven en NAC spelen blijkbaar uit dit weekend.
Vrijdag gaat cambuur tegen nac gewoon door met bezoekers uit Brabant en Friesland. Kunnen we over 2 weken goed zien of het spelen met publiek gevolgen heeft voor de verspreiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ernemmer schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 21:32:
[...]

Vrijdag gaat cambuur tegen nac gewoon door met bezoekers uit Brabant en Friesland. Kunnen we over 2 weken goed zien of het spelen met publiek gevolgen heeft voor de verspreiding.
We hebben nog een paar dagen he...

Maar goed punt, had nog nieteens aan het publiek bij de uitwedstrijden gedacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
psychodude schreef op zondag 23 februari 2020 @ 17:28:
[...]

Interessant zal gaan zijn om te zien of dit achteraf een meerwaarde gehad gaat (b)lijken te hebben of niet. Dit met name met oogpunt op aanpak van toekomstige virus uitbraken.
Ik denk dat het wel geholpen heeft (gezien de stagnatie in China en in het bijzonder Wuhan). We weten niet of die stagnatie tijdelijk is, maar de aanpak wordt nu ook in een voorstad van New York toegepast:
De gouverneur van New York stuurt de Nationale Garde naar een voorstad van New York City omdat het een brandhaard van het coronavirus is. In New Rochelle zijn meer dan honderd coronapatiënten geteld. In een zone van ruim 1,5 kilometer rond een synagoge die een link heeft met meerdere gevallen gaan de reservisten de straten schoonmaken en eten bezorgen. Drie scholen en andere plekken waar veel mensen samenkomen gaan op slot.

Inwoners van New Rochelle mogen nog wel komen en gaan waar ze willen en winkels blijven gewoon open.

https://nos.nl/liveblog/2...UPDATE-container-44002571
Uit de persconferentie(s) van gouverneur Cuomo begrijp ik dat de focus meer is op het beschermen van risicogroepen (met name bejaardenhuizen) in tegenstelling tot grootschalige verplichte isolatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Muse
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Aanvulling hierop > bovenaan het artikel staat nu deze melding:
Note: The study at the centre of this article on the transmission of the coronavirus was retracted on Tuesday by the journal Practical Preventive Medicine without giving a reason. The South China Morning Post has reached out to the paper's authors and will update the article.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

ANdrode schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 21:22:
[...]

Hoe bedoel je dit?
Als je bedoelt dat het virus zich in Europa beter verspreid door andere maatregelen dan ben ik het daar mee eens.

Als je bedoelt dat de groeifactor per land verschilt: Eens. Maar bij praktisch exponentiële groei maakt dat niet uit; je hebt hooguit een paar weken langer om te reageren.
Wat ik bedoel is dat het virus zelf niet de enige variabele is in de verspreiding. En dat andere maatregelen ook een minder grote verspreiding tot resultaat kunnen hebben. Behalve als je conclusie (aanname) al vaststaat natuurlijk dat wij ook op het niveau van Italië terecht gaan komen.

Vooralsnog is er op basis van de huidige interventies geen exponentiële groei te zijn. Wij hebben het voordeel dat we sneller interveniëren dan in Italië, waar het zich een paar weken onbelemmerd heeft kunnen verspreiden. En dat is een belangrijke verandering die het verspreidingsgedrag positief beïnvloedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

Verwijderd1 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 21:35:
[...]

Ik denk dat het wel geholpen heeft (gezien de stagnatie in China en in het bijzonder Wuhan). We weten niet of die stagnatie tijdelijk is, maar de aanpak wordt nu ook in een voorstad van New York toegepast:

[...]

Uit de persconferentie(s) van gouverneur Cuomo begrijp ik dat de focus meer is op het beschermen van risicogroepen (met name bejaardenhuizen) in tegenstelling tot grootschalige verplichte isolatie.
Volgens Trump is er niets aan de hand... :)

[ Voor 7% gewijzigd door Edgarz op 10-03-2020 21:39 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik weet niet of dit gifje al voorbij gekomen was?
Simpel en duidelijk

Afbeeldingslocatie: https://thespinoff.co.nz/wp-content/uploads/2020/03/Covid-19-curves-graphic-social-v3.gif

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Laatst online: 22:20
Als de situatie in Brabant echt zo uniek is dan zou men in de aangrenzende provincies ook aanvullende maatregelen moeten nemen of mensen moeten verbieden buiten de provinciegrens te komen. Zo is het dweilen met de kraan open.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daan!
NiGeLaToR schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 21:07:
Van de vastgestelde gevallen neemt het percentage van het geheel af.
Ik krijg een déjà vu, maar goed:
Als je niet meet, ga je ze ook niet tellen.

Als je bij worldometers kijkt bij de gevallen buiten China zie je een bijna perfecte exponentiële groei.

Waarom ga je er vanuit dat het in Nederland (met minder maatregelen dan andere landen) maar niet zo is?
Nogmaals: jij hebt gesteld dat er geen exponentiële groei is, waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

hoevenpe schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 21:39:
Als de situatie in Brabant echt zo uniek is dan zou men in de aangrenzende provincies ook aanvullende maatregelen moeten nemen of mensen moeten verbieden buiten de provinciegrens te komen. Zo is het dweilen met de kraan open.
Volgens mij haal je nu 'uniek' wel heel erg uit de context...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

NiGeLaToR schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 21:15:
[...]

Dat je dit er voor misbruikt met een handvol voorbeelden van internet maakt het nog steeds niet in ene waar :) maar als statisticus wist je dat allang.
Jij begreep mij wel :+

10000 x n=1 bedoelde ik natuurlijk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

daan! schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 21:41:
[...]

Als je bij worldometers kijkt bij de gevallen buiten China zie je een bijna perfecte exponentiële groei.

Waarom ga je er vanuit dat het in Nederland (met minder maatregelen dan andere landen) maar niet zo is?
Omdat als je iets niet kunt aantonen, het niet zo is. Omdat het ergens anders zo is kan een aanwijzing zijn, maar niets meer. Het maakt het nog geen feit.

[ Voor 0% gewijzigd door janvanduschoten op 10-03-2020 21:55 . Reden: Vetgedrukt > cursief, zie topicwaarschuwing ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
[...]

Daan, ook ik krijg een dejavu, want je haalt er van alles bij om je punt maar te maken op basis van cijfers die er niet zijn.
Een Iers artikel stelt dat dankzij laks optreden in Nederland er exponentiele groei van aantal corona infecties heeft plaatsgevonden. Ik stel dat dit een onzin bewering is, bij gebrek aan data die dit onderschrijft. Vervolgens zeg jij 'jamaar het zou wel eventueel mogelijkerwijs kunnen want het was ook ergens anders zo'.

Dat is een volledig andere discussie. De vraag is nief of het kan, maar of het zo is. Het kan vast, maar er zijn nu geen cijfers die dat kunnen onderschrijven.
Jorgen schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 21:41:
[...]

Jij begreep mij wel :+

10000 x n=1 bedoelde ik natuurlijk
Aaah sry m8, ik dacht te reageren op iemand die beweerde iets te kunnen roepen op basis van de n=1 gevallen in dit topic. Het gaat ook allemaal zo snel. Dan begrijp ik je helemaal.

[ Voor 13% gewijzigd door NiGeLaToR op 10-03-2020 21:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 16:01
Het aantal besmettingen is alleen nog maar relevant in NL, in heel veel landen wordt amper getest, zoals bijvoorbeeld de US.

En NL test ook maar beperkt tegenwoordig.

De cijfers zeggen niks meer

[ Voor 8% gewijzigd door GrooV op 10-03-2020 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
GrooV schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 21:44:
Het aantal besmettingen is alleen nog maar relevant in NL, in heel veel landen wordt amper getest, zoals bijvoorbeeld de US.
Nouja, dat is daar niet echt een keuze geweest :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
Hier groeit het niet omdat alles symptomatische gevallen (die hoofdzakelijk de verspreiding veroorzaken) thuisblijven. Dat is in ieder geval de redenering. Ik vermoed dat het in praktijk niet zo goed zal werken als op papier, maar de tijd zal het leren.

Voor de economie zal het in ieder geval wel beter zijn (dan aggressive maatregelen). Dat is denk ik best een redelijke afweging. Extreme maatregelen uitvaardigen is makkelijk, maar aantonen dat de gevolgen daarvan opwegen tegen de economische (en daarop volgende menselijke) schade is een tweede.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

anandus schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 21:45:
[...]
Nouja, dat is daar niet echt een keuze geweest :P
Hier ook niet echt. Ik heb nog niet echt een bevestiging gezien of het gelukt is om op te schalen qua labs. En buiten dat; qua logistiek.

En uiteraard nut...

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 10-03-2020 21:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19-09 20:37
Het is niet de bedoeling een eigen interpretatie te geven aan uitspraken van anderen.

[ Voor 80% gewijzigd door defiant op 10-03-2020 22:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19-09 20:37
Dit topic is zero-tolerance, onderbouw beweringen dus altijd met betrouwbare bronnen.

[ Voor 84% gewijzigd door defiant op 10-03-2020 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Deem schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 18:31:
Cijfers Italië vandaag:
Nieuwe besmettingen +977 Vandaag overleden +168
Over deze cijfers: Dit is blijkbaar zonder de cijfers van Lombardije, want die waren te laat als ik Italianen op Reddit mag geloven:
The actual number of new cases is higher, they had some problem reporting cases in lombardy chief of civil protection said.
Dus dat zal morgen wel een flink aantal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Edgarz schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 21:41:
Volgens mij haal je nu 'uniek' wel heel erg uit de context...
Men heeft daar (voor zover dat kan) het virus niet meer onder 'controle', men schaalt op naar steeds verdergaande maatregelen maar tegelijkertijd houdt men de provinciegrens open. Dan heeft het niet zoveel zin allemaal, is het een kwestie van tijd voordat dezelfde onbekende varianten in Limburg, Gelderland en de Randstad opduiken. Of je bent als overheid van mening dat er een heel groot risico is en je handelt ernaar, of je accepteert verdere besmetting buiten Brabant.

Met de kennis van nu mogen we toch wel stellen dat carnaval een groot risico opgeleverd heeft, tot de dag van vandaag is de Efteling gewoon open. Dan moet je niet gek opkijken dat je in een 'unieke situatie' terecht komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@NiGeLaToR diezelfde zorg kun je over Wuhan hebben. Die laten de teugels vieren.

Of degenen die er 'vatbaar' voor waren hebben het inmiddels allemaal achter de rug daar... :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:48

Stoney3K

Flatsehats!

NiGeLaToR schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 21:53:
[...]

Tis een duivels dilemma, want zodra je die ophokplicht loslaat breekt het virus alsnog uit. Het is echt niet met 2-4 weekjes quarantaine weg. Dus je gaat dat zo lang mogelijk rekken zolang het kan. Anders zet je mensen nu alvast vast en zitten ze straks tot aan de zomervakantie thuis.
En met die ophokplicht krijg je ook weer het probleem dat je mensen hebt die zich daar niet aan houden. Tenzij je even binnen een week een totalitaire politiestaat optuigt lijkt me dat sowieso niet haalbaar.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• daan!
NiGeLaToR schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 21:44:
Daan, ook ik krijg een dejavu, want je haalt er van alles bij om je punt maar te maken op basis van cijfers die er niet zijn.
Een Iers artikel stelt dat dankzij laks optreden in Nederland er exponentiele groei van aantal corona infecties heeft plaatsgevonden. Ik stel dat dit een onzin bewering is, bij gebrek aan data die dit onderschrijft. Vervolgens zeg jij 'jamaar het zou wel eventueel mogelijkerwijs kunnen want het was ook ergens anders zo'.

Dat is een volledig andere discussie. De vraag is nief of het kan, maar of het zo is. Het kan vast, maar er zijn nu geen cijfers die dat kunnen onderschrijven.
In de hele wereld zien we een exponentiële groei.
Er zijn landen die dat weten af te remmen (Zuid Korea en Singapore zijn mooie voorbeelden).
In die landen is zeer intensieve contact tracing, zeer uitgebreide testen, zeer uitgebreide sociale druk, en afgelasting van evenementen.

Maar in Nederland geven we 1 dag geen hand en er is geen exponentiële groei meer...

Jij zegt dat ik geen exponentiële groei in Nederland kan aantonen: Klopt, maar het is wel aannemelijk te maken.
Ik zeg dat jij geen lineare groei kan aantonen: Nee zeg je, want er zijn geen cijfers die exponentieel kunnen onderschrijven. 8)7

Absence of evidence, is not evidence of absence.
Dit is niet hoe we een discussie in een zero-tolerance topic willen zien, wie beweert moet bewijzen en onderbouwen. Nu gaat het al pagina's over het al dan niet exponentieel zijn, dit had voorkomen kunnen worden.
Verwijderd1 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 21:45:
Hier groeit het niet omdat alles symptomatische gevallen (die hoofdzakelijk de verspreiding veroorzaken) thuisblijven. Dat is in ieder geval de redenering. Ik vermoed dat het in praktijk niet zo goed zal werken als op papier, maar de tijd zal het leren.
Ik vermoed ook dat het in de praktijk niet zal werken, temeer omdat 'symptomen' heel mild kan zijn.
Zelf niet te onderscheiden van een milde verkoudheid mild.
Zie ook deze bron.
-in the first week of the disease, symptoms are so mild that they mirror those in all respiratory viruses
- At this point, the clinical factors can be non-specific and very subtle, such as “a little bit unwell, a little bit of sore throat, a little bit of cough

Zie ook de casusbeschrijving in de link van @El Jefe:
- “The patient was not contagious in the days he celebrated the carnival,” the mayor of Tilburg Theo Weterings told media.
- In the following days, two more people who were at Tilburg carnival were diagnosed with coronavirus. One of them was a worker at Bannink Packaging in Drenthe in the northern Netherlands. His partner was also infected.
- Bannink Packaging continued to operate as normal, saying the employee was not sick when he came to work. “The chance that he has infected colleagues is therefore rather small,” the spokesperson told media.
- On March 4th, another Bannink Packaging employee – who commuted from Germany – was diagnosed with coronavirus.
- “In Germany they are a lot stricter with testing . . . We should not exaggerate. Production continues as normal. In that respect, it is business as usual,” a company representative told media. “We advise our employees to stay at home if they have symptoms. We cannot do more.”
- On March 5th a third employee was diagnosed as positive.
- On March 7th four more people tested positive in Coevorden, where Bannink Packaging is based.
Voor de economie zal het in ieder geval wel beter zijn (dan aggressive maatregelen). Dat is denk ik best een redelijke afweging. Extreme maatregelen uitvaardigen is makkelijk, maar aantonen dat de gevolgen daarvan opwegen tegen de economische (en daarop volgende menselijke) schade is een tweede.
Ik hou mijn hart vast wat de economische schade wordt van nu te weinig doen.
Nu kunnen er nog maatregelen genomen worden die een relatief milde uitwerking op de economie hebben.
Als de meconium dadelijk echt de dysonbladeless raakt stopt alles.
Kosten-baten afweging: Nu relatief lage kosten tegen een potentieel enorme opbrengst.

[ Voor 6% gewijzigd door defiant op 10-03-2020 23:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:33
daan! schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 21:57:
[...]

Er zijn landen die dat weten af te remmen (Zuid Korea en Singapore zijn mooie voorbeelden).
In die landen is zeer intensieve contact tracing, zeer uitgebreide testen, zeer uitgebreide sociale druk, en afgelasting van evenementen.

Maar in Nederland geven we 1 dag geen hand en er is geen exponentiële groei meer...
Zit niet zoveel angst te zaaien man! Nederland heeft al enige dagen geen exponentiële groei meer vastgesteld. Verder is een uitspraak als
Niet op de man spelen.

[ Voor 4% gewijzigd door defiant op 10-03-2020 23:03 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mutatie
Edgarz schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 21:43:
[...]

Omdat als je iets niet kunt aantonen, het niet zo is. Omdat het ergens anders zo is kan een aanwijzing zijn, maar niets meer. Het maakt het nog geen feit.
Wacht even, begrijp ik het verkeerd? We hebben een virus, we weten wat het doet, maar alsnog is de baseline dat het mee gaat vallen en is de kennis en ervaring slechts een aanwijzing? Is dit nou een massale cognitieve bias of mis ik serieus iets? Als China, Italie enzo is wat het virus doet..waarom is dat hier dan anders? Of, waarom moeten we hier anders doen dan de adviezen van het WHO?

In mijn ogen is het zoiets als, ja de dijk is doorgebroken, maar dat wil nog niet zeggen dat over een tijd het land is ondergelopen, dat het al eens gebeurd is is slechts een aanwijzing, geen feit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
GAIAjohan schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 21:58:
[...]

Je onderbuik is geen bewijs.
Paniekreacties helpen niemand.
Ik zie in de losgelaten cijfers totaal niet wat jij stelt.
Wel merk ik dat sommigen het niet serieus nemen, en daar erger ik me aan. Mensen die duidelijke adviezen in de wind slaan
Mensen maken een risico afweging. Daar zijn ze toch vrij in?

Het land gaat verder, er zal brood op de plank moeten komen en het dagelijkse leven gaat ook gewoon door.

Je kan beter de kwetsbare beschermen ipv alles dicht te gaan gooien want tegenhouden doe je toch niet. Straks hebben we xxxx doden en de economie naar de knoppen

[ Voor 4% gewijzigd door GrooV op 10-03-2020 22:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
GrooV schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 22:01:
[...]
Je kan beter de kwetsbare beschermen ipv alles dicht te gaan gooien want tegenhouden doe je toch niet.
Tegenhouden niet, vertragen wel. En zó bescherm je de kwetsbaren. Zodat ze de zorg kunnen krijgen die ze nodig hebben.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• daan!
GAIAjohan schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 22:01:
Zit niet zoveel angst te zaaien man! Nederland heeft al enige dagen geen exponentiële groei meer vastgesteld. Verder is een uitspraak als
Logisch redeneren van lik-me-vestje. Doe even normaal of zo?!
We hebben over zoveel landen nu al gezien hoe dit virus zich verspreid en uitbreidt.
Waarom, echt waarom waarom waarom zouden we er vanuit gaan dat het in Nederland ineens anders zou zijn?

Dat is niet paniek zaaien of angst zaaien, dat is mensen confronteren met wat er op dit moment aan het gebeuren is.

Een maand geleden was iemand nog een paniekzaaier toen beweerd werd dat het naar Nederland zou komen en niet onder controle gehouden zou kunnen worden. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
GrooV schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 22:01:
[...]

Mensen maken een risico afweging. Daar zijn ze toch vrij in?

Het land gaat verder, er zal brood op de plank moeten komen en het dagelijkse leven gaat ook gewoon door.

Je kan beter de kwetsbare beschermen ipv alles dicht te gaan gooien want tegenhouden doe je toch niet.
Juist de kwetsbaren beschermen gaat niet als andere mensen met mogelijke symptomen adviezen in de wind slaan. Hoest je keihard? Ga toch even niet met de trein.. dat soort simpele maatregelen.
En ja, brood op de plank, mocht het echt een probleem zijn, vind ik dat de staat zich best voor die mensen mag inzetten. De gezondheid van de bevolking is veel belangrijker en ook noodzakelijk voor een financieel gezonde staat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

Mutatie schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 22:01:
[...]

Wacht even, begrijp ik het verkeerd? We hebben een virus, we weten wat het doet, maar alsnog is de baseline dat het mee gaat vallen en is de kennis en ervaring slechts een aanwijzing? Is dit nou een massale cognitieve bias of mis ik serieus iets? Als China, Italie enzo is wat het virus doet..waarom is dat hier dan anders? Of, waarom moeten we hier anders doen dan de adviezen van het WHO?

In mijn ogen is het zoiets als, ja de dijk is doorgebroken, maar dat wil nog niet zeggen dat over een tijd het land is ondergelopen, dat het al eens gebeurd is is slechts een aanwijzing, geen feit
In allerlei landen, die dezelfde maatregelen toepassen als Nederland, vindt ook geen exponentiële groei plaats. Die laat je voor het gemak maar even buiten beschouwing.

Je pakt de 2 zwaarst getroffen landen uit de lijst en baseert je model op dit stramien.

Dus ja, je mist echt wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Vraag me wel af of de causaliteit hiervan aan te tonen is. :?
[...]

Nu kunnen er nog maatregelen genomen worden die een relatief milde uitwerking op de economie hebben.
Dat waag ik te betwijfelen. Als je afgelasting van evenementen al mild noemt; ga er maar vanuit dat hier honderden zo niet duizenden mee in de problemen komen. Zelfs al kijk je alleen naar noord Brabant.

Er zit niet zo heel veel bewegingsruimte tussen een beetje maatregelen en veel maatregelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
MikeyMan schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 22:06:
Er zit niet zo heel veel bewegingsruimte tussen een beetje maatregelen en veel maatregelen.
Beetje maatregelen biedt alleen maar schijnveiligheid, of je doet het als China/Italië of je hoopt dat het uiteindelijk vanzelf uitdooft door handen wassen en afstand houden.

Hoop op het laatste maar neig steeds meer naar de onvermijdelijkheid van het eerste...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
anandus schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 22:03:
[...]

Tegenhouden niet, vertragen wel. En zó bescherm je de kwetsbaren. Zodat ze de zorg kunnen krijgen die ze nodig hebben.
Waarom zijn de bejaardentehuizen nog gewoon open?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:08
GAIAjohan schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 22:06:
[...]

Juist de kwetsbaren beschermen gaat niet als andere mensen met mogelijke symptomen adviezen in de wind slaan. Hoest je keihard? Ga toch even niet met de trein.. dat soort simpele maatregelen.
En ja, brood op de plank, mocht het echt een probleem zijn, vind ik dat de staat zich best voor die mensen mag inzetten. De gezondheid van de bevolking is veel belangrijker en ook noodzakelijk voor een financieel gezonde staat.
Vandaag nog meegemaakt hoe men er in de praktijk mee omgaat zodra het zichzelf betreft. Persoon X heeft vorige week skivakantie in Italië gehad, paar dagen in NL geweest en vervolgens door naar Oostenrijk voor 2e skivakantie. Daar eerste dag ziek geworden met griep en dag 2 zo erg geworden dat persoon X besloot op dag 3 terug te vliegen zodat hij iig thuis is en zich daar laat testen.

Imo onverantwoord tov je medemens, al begrijp ik dat je zsm thuis wilt zijn. Je zal >60 jaar zijn en er naast zitten in t vliegtuig..

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:08
[...]
Zie ook de casusbeschrijving in de link van @El Jefe:
- “The patient was not contagious in the days he celebrated the carnival,” the mayor of Tilburg Theo Weterings told media.
- In the following days, two more people who were at Tilburg carnival were diagnosed with coronavirus. One of them was a worker at Bannink Packaging in Drenthe in the northern Netherlands. His partner was also infected.
Waarbij voor de volledigheid wel de opmerking hoort dat er is gemeld dat er geen connectie is tussen de man uit Loon op Zand, de vrouw uit Tilburg en de man uit Coevorden. Zo zijn de man uit Loon op Zand en de man uit Coevorden niet in dezelfde kroegen geweest, aldus onder meer https://www.hartvannederl...coronavirus-in-nederland/

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mutatie
Edgarz schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 22:06:
[...]

In allerlei landen, die dezelfde maatregelen toepassen als Nederland, vindt ook geen exponentiële groei plaats. Die laat je voor het gemak maar even buiten beschouwing.

Je pakt de 2 zwaarst getroffen landen uit de lijst en baseert je model op dit stramien.

Dus ja, je mist echt wat.
Dat doe ik omdat die landen het eerst hebben onderschat en ik denk hier in Nederland hetzelfde te zien. Maar heb je bronnen daarvoor want ik kan wel wat goed nieuws gebruiken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireFoz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 08:40

Het kan dus wel.
Heb je het nou nog steeds over dat testen :z

Was vanochtend nog op BNR dat ze in het buitenland zo massaal testen. Toen werd er verteld dat ze daar niet dezelfde soort test gebruiken als hier en die minder betrouwbaar is. Daarnaast werd er hier tot sinds kort dubbel getest. Was ergens tussen 8:30 en 9:00 als je het terug wilt luisteren.

Nou kun je daar nog over discussiëren dat als je met een mindere test veel meer kan testen je sneller hits hebt.

Maar het heeft het gewoon weinig zin. Beetje hetzelfde verhaal als mondkapjes. In de goed idee, in de praktijk vrij nutteloos.

Zie ook:

https://www.rtlnieuws.nl/...licht-koorts-virus-italie

Leef lekker in het nu, er is niks anders

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
VidaR-9 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 22:13:
[...]
Imo onverantwoord tov je medemens, al begrijp ik dat je zsm thuis wilt zijn. Je zal >60 jaar zijn en er naast zitten in t vliegtuig..
Je zal >60 jaar zijn en naast iemand zitten met open tbc, ga je ook niet leuk vinden.

Hoort bij te leven en het risico, dan moet je op een hutje op de hei gaan wonen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:00

gws24

Thinking is hard!

De technische briefing van vandaag aan de 2e kamer met mensen van het RIVM, UMC Utrecht en GGD Haaglanden staat online. Zelf nog niet gekeken maar zou interessant kunnen zijn aangezien toen de maatregelen voor Brabant ook al bekend waren.

https://debatgemist.tweed...ntwikkelingen-coronavirus

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
GrooV schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 22:15:
[...]

Je zal >60 jaar zijn en naast iemand zitten met open tbc, ga je ook niet leuk vinden.
Iemand met open TBC moet ook in zelfquarantaine, hè? ;)
GrooV schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 22:11:
[...]

Waarom zijn de bejaardentehuizen nog gewoon open?
Grote kans dat dat niet lang meer duurt, natuurlijk.
Zie Italië, zie Frankrijk.

[ Voor 32% gewijzigd door anandus op 10-03-2020 22:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

Mutatie schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 22:13:
[...]

Dat doe ik omdat die landen het eerst hebben onderschat en ik denk hier in Nederland hetzelfde te zien. Maar heb je bronnen daarvoor want ik kan wel wat goed nieuws gebruiken
De lijsten met de cijfers in Europa kun je vast en zeker zelf wel vinden.

Er is geen enkele cijfermatige onderbouwing van het vermoeden dat je uit. Werkelijk geen enkele. "Je ziet hier hetzelfde als in Italië en China"... Waar zijn dan de aantallen besmettingen/doden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
FireFoz schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 22:14:
[...]

Maar het heeft het gewoon weinig zin. Beetje hetzelfde verhaal als mondkapjes. In de goed idee, in de praktijk vrij nutteloos.

Zie ook:

De maatregelen worden bepaald aan de hand van het aantal besmette mensen, misschien wel handig als dat cijfer dan ook beetje klopt met de waarheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GAIAjohan
daan! schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 22:05:
[...]

We hebben over zoveel landen nu al gezien hoe dit virus zich verspreid en uitbreidt.
Waarom, echt waarom waarom waarom zouden we er vanuit gaan dat het in Nederland ineens anders zou zijn?

Dat is niet paniek zaaien of angst zaaien, dat is mensen confronteren met wat er op dit moment aan het gebeuren is.
Er zijn 4 landen met grote problemen, waarvan 2 met hele grote problemen (Iran en Italië), en 2 redelijk op retour/controle zijn. Geen enkel land is hierbij goed met elkaar te vergelijken door een verschil in cultuur, je weet wel, leefgewoonten, groeten, samenkomsten etc. Maar ook een verschil in gezondheidszorg.

Nederland is geen land waar mensen elkaar bij elke bijeenkomst op de bek pakken, Nederland heeft geen ranzige markten.

Het is wel paniek zaaien als jouw opmerking van werkelijk waar geen kant klopt!
Wáár is de bewezen exponentiële groei in Nederland..
Die is niet bewezen!
Ik begin op 3 maart:
5 erbij,
4mrt 15 erbij , verder per dag:
44, 46, 60, 77, 56, 61.

-eigenlijk- vlakt het gewoon af tov het aantal besmettingen.
En zeker gezien niet iedereen getest kan worden, kun jij ook niet keihard stellen dat we een exponentiële groei hebben. We zien qua relatieve aantallen de laatste dagen een lineaire groei die bewezen is,
Als we exponentieel zaten, waren er vandaag 640 bij gekomen. Waar ga jij het bewijs van halen dat dat zo is?!

Jij stelt ook dat niet handen schudden de exponentiële groei gestopt heeft, in werkelijkheid is die exponentiële groei al dagen gestopt

[ Voor 5% gewijzigd door GAIAjohan op 10-03-2020 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
(...)
Maar het heeft het gewoon weinig zin.
Zeg dat tegen Zuid Korea en Singapore, heeft het daar ook geen zin?
Welke methode passen ze daar toe waarmee ze de uitbraak indammen?
Misschien kan je ze wel overtuigen te stoppen met testen, kunnen ze zich veel geld besparen volgens jouw redenering.
Beetje hetzelfde verhaal als mondkapjes. In de goed idee, in de praktijk vrij nutteloos.
Dat preventief testen weinig zin heeft zijn we het over eens.
Mensen met klachten die contact hebben gehad met een besmette persoon daarentegen...
Worden in Nederland niet of nauwelijks getest.
voske schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 22:13:
Waarbij voor de volledigheid wel de opmerking hoort dat er is gemeld dat er geen connectie is tussen de man uit Loon op Zand, de vrouw uit Tilburg en de man uit Coevorden.
Klopt, het punt dat ik wilde maken is dat de werkgever er zo makkelijk in stond "geen symptomen dus niet besmettelijk" Toch bleek deze persoon later mensen besmet te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
[...]
Was vanochtend nog op BNR dat ze in het buitenland zo massaal testen. Toen werd er verteld dat ze daar niet dezelfde soort test gebruiken als hier en die minder betrouwbaar is. Daarnaast werd er hier tot sinds kort dubbel getest. Was ergens tussen 8:30 en 9:00 als je het terug wilt luisteren.

Nou kun je daar nog over discussiëren dat als je met een mindere test veel meer kan testen je sneller hits hebt.
Dat zou je dan terug moeten zien in het percentage geïnfecteerden dat het niet overleeft. Indien je veel false-positives hebt moet dat lager zijn dan in landen waar zorgvuldiger getest wordt.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
[...]

Zie ook:

Gebruiken wij niet de Duitse test die al vrij snel door de WHO geadopteerd was? Die hier beschreven wordt:
One of the early PCR tests was developed at Charité in Berlin in January 2020 using real-time polymerase chain reaction (RT-PCR) and formed the basis of 250,000 kits that the WHO is distributing.[38]

Wikipedia: COVID-19 testing
In de VS gebruikt men inderdaad een andere kit en daar waren problemen mee:
n the United States, the US Centers for Disease Control is distributing the CDC 2019-Novel Coronavirus (2019-nCoV) Real-Time RT-PCR Diagnostic Panel to public health labs through its International Reagent Resource.[42] One of three genetic tests in older versions of the test kits caused inconclusive results, and a bottleneck of testing at the CDC in Atlanta; tests using two components were determined to be reliable on February 28, 2020, allowing state and local laboratories to complete testing quickly.[43] The test was approved by the Food and Drug Administration under an Emergency Use Authorization.

Wikipedia: COVID-19 testing
Ik ben wel benieuwd waar je precies op doelt. Zover ik kan vinden heeft Nederland geen aparte testmethode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Ernemmer schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 22:21:
[...]

De maatregelen worden bepaald aan de hand van het aantal besmette mensen, misschien wel handig als dat cijfer dan ook beetje klopt met de waarheid.
Uiteraard, maar het RIVM weet natuurlijk ook wel dat het aantal geteste en bevestigde mensen niet klopt met de daadwerkelijke aantallen infecties. Ze zullen daar vast wel met bepaalde modellen rekenen en aan de hand daarvan hun beslissingen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
VidaR-9 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 22:13:
[...]

Vandaag nog meegemaakt hoe men er in de praktijk mee omgaat zodra het zichzelf betreft. Persoon X heeft vorige week skivakantie in Italië gehad, paar dagen in NL geweest en vervolgens door naar Oostenrijk voor 2e skivakantie. Daar eerste dag ziek geworden met griep en dag 2 zo erg geworden dat persoon X besloot op dag 3 terug te vliegen zodat hij iig thuis is en zich daar laat testen.

Jup, helemaal mee eens.
Zelfde geldt voor mensen die terugkomen uit Italië en lekker even de kroeg induiken of langs een sportveld gaan staan.. zulke mensen zouden zichzelf gewoon 2 weken in quarantaine moeten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarez
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 14:48
GAIAjohan schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 22:22:
[...]

Er zijn 4 landen met grote problemen, waarvan 2 met hele grote problemen (Iran en Italië), en 2 redelijk op retour/controle zijn. Geen enkel land is hierbij goed met elkaar te vergelijken door een verschil in cultuur, je weet wel, leefgewoonten, groeten, samenkomsten etc. Maar ook een verschil in gezondheidszorg.

Nederland is geen land waar mensen elkaar bij elke bijeenkomst op de bek pakken, Nederland heeft geen ranzige markten.

Die is niet bewezen!
Ik begin op 3 maart:
5 erbij,
44, 46, 60, 77, 56, 61.

En zeker gezien niet iedereen getest kan worden, kun jij ook niet keihard stellen dat we een exponentiële groei hebben. We zien qua relatieve aantallen de laatste dagen een lineaire groei die bewezen is,
Als we exponentieel zaten, waren er vandaag 640 bij gekomen. Waar ga jij het bewijs van halen dat dat zo is?!

Jij stelt ook dat niet handen schudden de exponentiële groei gestopt heeft, in werkelijkheid is die exponentiële groei al dagen gestopt
Exponentiële groei heeft ook gewoon zijn tijd nodig..

In Frankrijk ging het ook erg traag in het begin.. tot we aan de 285
gevallen zaten.
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/france/

In Spanje begon dit bij 282 gevallen
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/spain/

Als we zien dat deze trend in Nederland/België er niet is de volgende dagen.. zie ik het niet meteen hoog oplopen bij ons, maar ik vrees ervoor.

Het zijn niet de eerste generatie gevallen (direct contact/oorpsrong), maar de community spread (ziekenhuizen, scholen, bijeenkomsten) die de outbreak exponentieel laten lopen.

[ Voor 4% gewijzigd door Waarez op 10-03-2020 22:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NiGeLaToR
[...]

Jij zegt dat ik geen exponentiële groei in Nederland kan aantonen: Klopt, maar het is wel aannemelijk te maken.
Oke tot zover prima. Heel veel woorden om precies te zeggen wat ik zeg :) Het zou zo kunnen zijn, in theorie, op basis van wat we zien. Nederland lijkt ook sprekend op zuid Korea, in alle opzichten.
Ik zeg dat jij geen lineare groei kan aantonen: Nee zeg je, want er zijn geen cijfers die exponentieel kunnen onderschrijven. 8)7

Absence of evidence, is not evidence of absence.
Je extrapoleert de situatie klakkeloos op Nederland, terwijl de situatie in Italie, Korea en China al totaal anders is in termen van wat er gemeten is en hoeveel mensen met welke klachten de ziekte doorkwamen of overleden zijn. En dus weet jij exact, zonder verdere data, wat er in Nederland gebeurt. Dat heet volgens mij een hypothese, op z'n best. Zelfs de WHO en andere instanties wagen zich niet aan zulke exacte voorspellingen.

En dan nog ga je wederom voorbij aan het feit dat je dit hele epistel wenst te schrijven omdat je niet wilt toegeven dat iemand een artikel in een Ierse krant schreef zonder onderbouwing met feiten. Dat jij het met hem eens bent, maakt het nog steeds niet in ene waar. Dat je alsnog gelijk kunt krijgen heb ik je nu al 3 keer gemeld. Maargoed, doe je ding, maak je verhaal nog groter en irrelevanter - voor mij is het nu wel klaar :)

[ Voor 3% gewijzigd door NiGeLaToR op 10-03-2020 22:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireFoz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 08:40
alexbl69 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 22:24:
[...]

Dat zou je dan terug moeten zien in het percentage geïnfecteerden dat het niet overleeft. Indien je veel false-positives hebt moet dat lager zijn dan in landen waar zorgvuldiger getest wordt.
Met 0,7% ligt het in het meest geteste land zuid Korea ook bizar laag. Loopt wel op overigens maar nog wel een lange weg te gaan naar het gemiddelde. Die cijfers zijn daar erg afwijkend.

Leef lekker in het nu, er is niks anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Waarez schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 22:29:
[...]

Exponentiële groei heeft ook gewoon zijn tijd nodig..

In Frankrijk ging het ook erg traag in het begin.. tot we aan de 285
gevallen zaten.
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/france/

In Spanje begon dit bij 282 gevallen
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/spain/

Als we zien dat deze trend in Nederland/België er niet is de volgende dagen.. zie ik het niet meteen hoog oplopen bij ons, maar ik vrees ervoor.
Beide landen, Spanje en Frankrijk laten een exponentiële lijn zien. Het is niet zo dat dat begon bij 282.. dat begon al veel eerder.. sterker, jouw links zijn een 'prachtig' voorbeeld van exponentiële groei

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
Cijfers zeggen echt helemaal niks meer. Kijk er ook niet naar, behalve die in Nederland omdat het daar redelijk duidelijk is wat wel en niet getest wordt.

Of geloof je ook dat in Rusland maar 10 mensen besmet zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
GAIAjohan schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 22:22:
Er zijn 4 landen met grote problemen, waarvan 2 met hele grote problemen (Iran en Italië), en 2 redelijk op retour/controle zijn.
In welke categorie valt Spanje?
Was het maar zo'n feest dat mensen elkaar op de bek moesten pakken voor besmetting, kan je die bewering onderbouwen?
Oh, en waar zijn de ranzige markten in Spanje?
Die is niet bewezen!
Absence of evidence is not evidence of absence.

Nogmaals, en ik snap echt niet waarom dat steeds genegeerd wordt: Zieke familieleden van bewezen coronadragers worden niet getest.
Als je niet test, ga je ze in de cijfers niet vinden.
Ik begin op 3 maart:
5 erbij,
44, 46, 60, 77, 56, 61.
Die gevallen in het begin waren voornamelijk import, niemand beweert dat er iedere dag exponentieel meer mensen vanuit Italië naar Nederland komen.

Goed, voegen we de daad bij het woord: jij zegt lineair, dus iedere dag ongeveer 60-70 erbij.
Ik zeg exponentieel (en n1.15 is ook exponentieel)
edit met dank aan @Rannasha : Ik zeg dat de groei toeneemt over de tijd, proportioneel aan zichzelf. Bijvoorbeeld 1.15n

We kijken over 1 maand of jij gelijk had.
Heb jij geen gelijk, dan geef je mij een kratje bier (corona zuip ik niet)
Heb jij wel gelijk dan krijg je van mij een kratje bier.

[ Voor 3% gewijzigd door daan! op 10-03-2020 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarez
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 14:48
GAIAjohan schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 22:32:
[...]

Beide landen, Spanje en Frankrijk laten een exponentiële lijn zien. Het is niet zo dat dat begon bij 282.. dat begon al veel eerder.. sterker, jouw links zijn een 'prachtig' voorbeeld van exponentiële groei
Ik bedoel maar dat de stijle curve in de exponentiële lijn zich uit liet tot op een bepaald punt. Ik zeg 282 en 285 omdat het rond dat aantal cases stijl de lucht begon te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:46

Rannasha

Does not compute.

daan! schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 22:32:
[...]

Ik zeg exponentieel (en n1.15 is ook exponentieel)
Nee, dat is het niet. 1.15n is exponentieel. n1.15 komt nog niet eens in de buurt van kwadratisch.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:33
De discussie of het exponentieel of niet is, is buitengewoon nutteloos, maar wel weer grappig dat daar zo lang over gepraat kan worden.

Je ziet eigenlijk in elk land dat landen in stapjes naar een lockdown gaan. Aan de ene kant kan je zeggen dat het te langzaam gaat en dat het effectiever zou zijn als je het in 1 keer doet.

Tegelijkertijd weet ik vrij zeker dat als je twee weken geleden een lockdown had afgekondigd dat een heel groot deel dat zeker aan z’n laars zou hebben gelapt. Nu denk ik dat mensen er meer klaar voor zijn.
Pagina: 1 ... 86 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een ZT (zero tolerance) topic.

Overtreding van de onderstaande topic regels zal resulteren in minimaal een 24 uurs AWM ban.

• Geen slowchat
• Geen complottheorieën
• Geen paniekreacties
• Onderbouw je argumentatie met bronnen, extraordinary claims require extraordinary evidence
• Post hier alleen over de uitbraak in zijn algemeenheid. Voor het bespreken van persoonlijke voorbereidingen en maatregelen is er Het voorbereiden op het coronavirus topic.
• Geen discussie over het functioneren van het RIVM of andere organen zonder verdere relatie met het virus

Voor een actuele, interactieve kaart van de uitbraak, inclusief gemelde besmettingen en doden, zie
Wereld:
https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6
Nederland:
https://www.arcgis.com/ap...c995c40e7ae72254029bf6251

Handiger links:

https://debatgemist.tweed...wikkelingen-coronavirus-0

Om de posts leesbaar te houden graag geen gebruik meer maken van hoofdletters / vetgedrukte tekst om bepaalde stukken te benadrukken.
Mocht je punt alsnog te onduidelijk uit je post naar voren komen, gebruik dan cursieve tekst.