[ZT] Nieuwe variant van coronavirus, veroorzaakt Covid-19 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 84 ... 101 Laatste
Acties:
  • 521.375 views

Verwijderd

Ik vind het wel lastig om te bepalen wanneer je thuis moet blijven. Met verkoudheidssymptomen wordt gezegd. Maar is dit zodra je een zere keel hebt, een verstopte neus of moet hoesten?

Wat ik overigens echt super asociaal vind, zijn van die tokkies die gewoon tijdens het wandelen in de lucht hoesten. Geen hand / geen elleboog. Nee gewoon recht vooruit. Hoe kunnen we zo ver afgegleden zijn met onze normen en waarden.

• terabyte
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-07-2025

terabyte

kan denken als een computer

R.van.M schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 14:34:
[..] daar ook redelijk uit de hand lijkt te lopen.
Dat was jij -uit de hand lopen- noemt, noem ik 'naar verwachting'.
Dit is dus het effect van exponentiele groei

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-01 21:42
Graag niet op reageren en het houden bij het aanmaken van een topicrapport. :)

[ Voor 85% gewijzigd door DaniëlWW2 op 10-03-2020 15:19 ]

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 14:36:
Ik vind het wel lastig om te bepalen wanneer je thuis moet blijven. Met verkoudheidssymptomen wordt gezegd. Maar is dit zodra je een zere keel hebt, een verstopte neus of moet hoesten?

Wat ik overigens echt super asociaal vind, zijn van die tokkies die gewoon tijdens het wandelen in de lucht hoesten. Geen hand / geen elleboog. Nee gewoon recht vooruit. Hoe kunnen we zo ver afgegleden zijn met onze normen en waarden.
Ligt een beetje aan de context. Als er niemand in de buurt is, lijkt me 'recht vooruit' hoesten toch een stuk hygiënischer dan in je hand of elleboog...
(Tenzij tegenwind ;))

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:43
terabyte schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 14:37:
[...]

Dat was jij -uit de hand lopen- noemt, noem ik 'naar verwachting'.
Dit is dus het effect van exponentiele groei
Dan zijn we het met elkaar eens. Een exponentieel groeipad is naar mijn mening uit de hand lopen.
In Nederland lijkt het erop dat we geen exponentiele groei verwachten, want dan had ik strengere maatregelen verwacht.

• Sv3n
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:59
Graag niet op reageren en het houden bij het aanmaken van een topicrapport. :)

[ Voor 80% gewijzigd door DaniëlWW2 op 10-03-2020 15:19 ]

Last.fm
Films!

• Deem
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:50

Deem

Ontcijfer mij!

Basekid schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 14:38:
[...]

Waarom zou de RIVM anders publiceren dan de landen om ons heen?

Of wil je aannames (onzichtbare aantallen) vergelijken met gepubliceerde (buitenlandse) aantallen?

Allebei nogal onhandig en nutteloos.
Niet iedereen met symptomen word nog getest. Als mensen niet meer getest worden kan je de cijfers ook niet meer vertrouwen. Als iemand in het gezin besmet is geraakt worden leden van het gezin al niet meer getest bijvoorbeeld.

[ Voor 10% gewijzigd door Deem op 10-03-2020 14:41 ]

"May our framerates be high and our temperatures low."

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:13

gws24

Thinking is hard!

Basekid schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 14:31:
[...]
Hm, we doen het niet bijzonder goed of bijzonder slecht als ik zo vergelijk?
Blijft koffiedik kijken maar ik had gisteravond een excelletje gemaakt van een aantal landen en de cases/100k en deaths/100k

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5YB0lUdWU9SZTNLrX06FJSog5GY=/f/image/jqto4DdSy3ju2kU8qX02a8zN.png

LET WEL:
- meeste cijfers zijn uit het WHO situation report van 9-3 maar een aantal heb ik ge-update middels andere bronnen zoals lokale sites/liveblogs en wikipedia.
- Neem dit aub niet als maatstaf voor wat dan ook aangezien je niet weet wat de onder rapportage is, hoevel er precies getest wordt, hoeveel er daadwerkelijk gerapporteerd wordt door landen etc.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06:35
Deem schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 14:40:
[...]

Niet iedereen met symptomen word nog getest. Als mensen niet meer getest worden kan je de cijfers ook niet meer vertrouwen. Als iemand in het gezin besmet is geraakt worden leden van het gezin al niet meer getest bijvoorbeeld.
Wordt in de landen om ons heen nog wel iedereen met symptomen getest?

• Zuaro
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-01 14:31
In het vragen uurtje weigert de minister antwoord te geven op de vraag of de aantallen van het RIVM niet vertekend zijn ivm het niet testen.

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-01 21:44
Ontwikkeling vanaf het moment dat er meer dan 50 gevallen zijn...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ycY2t1075UX7TMdjRB6p1zfO59o=/800x/f/image/kzzIZx83rGMpxQjzE5rUlmSG.png?f=fotoalbum_large

Spanje is inderdaad bijna een blauwdruk voor ons.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• Basekid
Deem schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 14:40:
[...]

Niet iedereen met symptomen word nog getest. Als mensen niet meer getest worden kan je de cijfers ook niet meer vertrouwen.
Dat snap ik, maar andere landen doorlopen ook die fases. Die testen ook niet meer alles. In Italie, Duitsland, Belgie zullen ook wel ongeteste dragers rondlopen. Die variable kun je dus wegstrepen.

Dus je kan niet meer dan gepubliceerde cijfers blijven vergelijken. .

Verwijderd

Jorizzz schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 14:39:
[...]

Ligt een beetje aan de context. Als er niemand in de buurt is, lijkt me 'recht vooruit' hoesten toch een stuk hygiënischer dan in je hand of elleboog...
(Tenzij tegenwind ;))
Die topicwaarschuwing is toch echt duidelijk over paniekreacties.

[ Voor 39% gewijzigd door DaniëlWW2 op 10-03-2020 17:46 ]

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-01 16:25
Verwijderd schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 14:43:
[...]

Nou in dit geval was het gewoon in een winkel straat. Wat je doet als niemand in de buurt is zal mij een worst wezen. Maar om gewoon in een winkelstraat tussen het winkelend publiek in te gaan hoesten vindt ik enorm asociaal. Zeker nu met het corona virus.

Wat mij betreft mogen deze personen best opgepakt worden en vastgezet worden voor 2 weken ('Quarantaine') voor het in gevaar brengen van de volksgezondheid.
Of je denkt gewoon even normaal na en laat je niet gek maken?

• Jorizzz
  • Nu online
[...]

Nou in dit geval was het gewoon in een winkel straat. Wat je doet als niemand in de buurt is zal mij een worst wezen. Maar om gewoon in een winkelstraat tussen het winkelend publiek in te gaan hoesten vindt ik enorm asociaal. Zeker nu met het corona virus.

Wat mij betreft mogen deze personen best opgepakt worden en vastgezet worden voor 2 weken ('Quarantaine') voor het in gevaar brengen van de volksgezondheid.
Dit is een grap, toch? 8)7

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

[...]

6 weken geleden had je hier echt totaal niet op gerekend. Beetje overdreven reactie dus...

Default blanke hetero

Verwijderd

GrooV schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 14:43:
[...]

Of je denkt gewoon even normaal na en laat je niet gek maken?
Ja precies, waar maak ik mij druk om als ik het virus krijg en vervolgens onder jouw grootouders verspreid. Dit is precies het probleem wat ik bedoel. 'laat je niet gek maken'. Het gaat niet om mijn gezondheid, maar ook om alle opa's en oma's en anderen met een verzwakt afweersysteem. Wij overleven dit in de meeste gevallen wel, maar voor personen met een verminderde afweer kan dit fataal zijn. Dus ja; ik maak me wel druk, maar niet om mezelf.

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-12-2025
m
gws24 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 14:41:
[...]

Blijft koffiedik kijken maar ik had gisteravond een excelletje gemaakt van een aantal landen en de cases/100k en deaths/100k

[Afbeelding]

LET WEL:
- meeste cijfers zijn uit het WHO situation report van 9-3 maar een aantal heb ik ge-update middels andere bronnen zoals lokale sites/liveblogs en wikipedia.
- Neem dit aub niet als maatstaf voor wat dan ook aangezien je niet weet wat de onder rapportage is, hoevel er precies getest wordt, hoeveel er daadwerkelijk gerapporteerd wordt door landen etc.
Ik mis Noord Brabant in het lijstje

• paragon
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-01 14:14
Edgarz schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 14:20:
[...]

Zelfde bij ABN AMRO.
Edit: Maar niet expliciet naar buiten gecommuniceerd.
Laatste wat ik hoorde is dat ze in A & B "teams" gaan werken. Dus de helft van het personeel werkt steeds een week thuis en dat wisselt elkaar af.

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:44
alexbl69 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 14:42:
Ontwikkeling vanaf het moment dat er meer dan 50 gevallen zijn...

[Afbeelding]

Hangt er vanaf. Spanje had op dag 9 een boost van 83%. Waar kwam die boost vandaan? Het is interessant of wij percentueel over 3 dagen ook zo'n boost hebben.

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:03
Basekid schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 14:42:
[...]

Dat snap ik, maar andere landen doorlopen ook die fases. Die testen ook niet meer alles. In Italie, Duitsland, Belgie zullen ook wel ongeteste dragers rondlopen. Die variable kun je dus wegstrepen.
Spanje test iig ook niet meer alles. Zwager zit daar en is ws besmet (bevestigde gevallen op dezelfde universiteit en de gebruikelijke symptomen) maar wordt niet getest.

Hij wil.

• pacificocean
JeroenNietDoen schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 14:48:
[...]

Hangt er vanaf. Spanje had op dag 9 een boost van 83%. Waar kwam die boost vandaan? Het is interessant of wij percentueel over 3 dagen ook zo'n boost hebben.
Een besmette persoon op een begrafenis.
https://inspanje.nl/spanj...eerd-vanwege-coronavirus/

[ Voor 5% gewijzigd door pacificocean op 10-03-2020 14:51 ]

Verwijderd

Waarom? Ik heb het hier over hoesten in de lucht, zonder dit te blokkeren met hand/zakdoek/elleboog/mondkap/vuilniszak-over-je-hoofd. Als ik overal naalden met hiv-geïnfecteerd-bloed verstopt, is dit toch ook strafbaar? Waarom ouderen een dodelijke luchtweginfectie bezorgen niet? Dit is bovendien niet specifiek corona-gerelateerd.

• GSamson
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-01 16:44
paragon schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 14:47:
[...]

Laatste wat ik hoorde is dat ze in A & B "teams" gaan werken. Dus de helft van het personeel werkt steeds een week thuis en dat wisselt elkaar af.
Dat doen we momenteel hier sinds deze week. En er liggen thermometers :)

• autje
Verwijderd schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 14:51:
[...]

Waarom? Ik heb het hier over hoesten in de lucht, zonder dit te blokkeren met hand/zakdoek/elleboog/mondkap/vuilniszak-over-je-hoofd. Als ik overal naalden met hiv-geïnfecteerd-bloed verstopt, is dit toch ook strafbaar? Waarom ouderen een dodelijke luchtweginfectie bezorgen niet? Dit is bovendien niet specifiek corona-gerelateerd.
Hoe ver stond deze persoon van je af?

• GrooV
Lees anders ff de topic waarschuwing 8)7

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-01 16:24

Edgarz

Tweako-active since1986

Verwijderd schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 14:46:
[...]

Ja precies, waar maak ik mij druk om als ik het virus krijg en vervolgens onder jouw grootouders verspreid. Dit is precies het probleem wat ik bedoel. 'laat je niet gek maken'. Het gaat niet om mijn gezondheid, maar ook om alle opa's en oma's en anderen met een verzwakt afweersysteem. Wij overleven dit in de meeste gevallen wel, maar voor personen met een verminderde afweer kan dit fataal zijn. Dus ja; ik maak me wel druk, maar niet om mezelf.
Hoesten is een reflex, je kunt je best doen om in 0,1 seconde te reageren maar vaak lukt dat niet echt.

Overigens geldt dat wat je beschrijft ook voor influenza, dus om nu opeens voor COVID-19 strafkampen in te regelen...

• Norjee
  • Niet online
Over die RIVM getallen, en het al dan niet testen van familie leden, mij lijkt de belangrijkste factor hoe veel mensen het virus krijgen zonder dat getraceerd kan worden wat de bron is. Dat het in gesloten groepen verspreid is een gegeven, en het zal vast iets zeggen over de min of meer optimale verspreiding snelheid. Veel belangrijker is of en hoeveel de huidige maatregelen de vrije verspreiding vertragen, en daar is met de huidige publieke cijfers niet heel veel over te zeggen of een zinnige trend in te zien. Ongetwijfeld heeft het RIVM hier wel een idee over en zal juist deze trend leidend zijn in welke maatregelen volgen. Ik zou graag zien dat juist hier wat meer inzicht in gegeven en/of aandacht aan gegeven werd (door RIVM/overheid/media) in plaats van elke dag een simpele counter bij te houden.

[ Voor 12% gewijzigd door Norjee op 10-03-2020 14:56 ]

Verwijderd

Basekid schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 14:38:
[...]

Waarom zou de RIVM anders publiceren dan de landen om ons heen?

Of wil je aannames (onzichtbare aantallen) vergelijken met gepubliceerde (buitenlandse) aantallen?

Allebei nogal onhandig en nutteloos.
Ik heb nog geen bron gezien die de voorwaarden voor een test vergelijkt met die van andere landen. Als die allemaal identiek zijn en de capaciteit is er om ook iedereen die aan die voorwaarden voldoet te testen, dan pas kun je echt getallen vergelijken. Nu moet je dat met een korrel zout nemen. Hoe groot die korrel zout is zullen we nooit weten.

Over hoeveel mensen er op de IC liggen ivm met corona heb ik ook nog niks gezien. Dat aantal is veel kritieker, want de beschikbaarheid van bedden is crucialer dan percentages of absolute gevallen. Die cijfers zitten helaas achter gesloten deuren:

https://www.zorg-capaciteit.nl/beddencapaciteit/

• Basekid
Wat alles ook lastiger maakt is dat je pas na uiterlijk twee weken weet of je genomen maatregelen zin hebben (als ik het goed begrijp).

Zo wete we deze week bijv nog niet of het thuisblijven van de Brabanders helpt.

• R.van.M
Verwijderd schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 14:54:
[...]

Ik heb nog geen bron gezien die de voorwaarden voor een test vergelijkt met die van andere landen. Als die allemaal identiek zijn en de capaciteit is er om ook iedereen die aan die voorwaarden voldoet te testen, dan pas kun je echt getallen vergelijken. Nu moet je dat met een korrel zout nemen. Hoe groot die korrel zou is zullen we nooit weten.

Over hoeveel mensen er op de IC liggen ivm met corona heb ik ook nog niks gezien. Dat aantal is veel kritieker, want de beschikbaarheid van bedden is crucialer dan percentages of absolute gevallen. Die cijfers zitten helaas achter gesloten deuren:

https://www.zorg-capaciteit.nl/beddencapaciteit/
Ik heb ergens gelezen dat we op dit moment 1 patient op de IC hebben ivm Corona.

Op zich ook logisch want op basis van het beeld in Italie en China is dat de ziekte progressief. Dus in eerste instantie weinig klachten en voor 10% worden die klachten steeds erger. Voor de helft van deze 10% lijdt dit uiteindelijk tot een IC. Het progessieve verloop neemt ongeveer 2 weken in beslag. Aangezien we nu nog weinig besmettingen hebben, en we pas een week bezig zijn is dit de stilte voor de storm.

Op basis van de huidige 382 besmettingen zullen er dus 76 ziekenhuis opnames te verwachten zijn en 38 IC

• gws24

gws24

Thinking is hard!

pacificocean schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 14:46:
m
[...]

Ik mis Noord Brabant in het lijstje
U vraagt, wij draaien ;) (doden heb ik even niet gedaan aangezien ik geen idee heb waar de doden gevallen zijn):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Is4MsOgnZUN8FNkeegeoLTUaVFg=/f/image/ckouLYVel9uLjO7rDotSSsDG.png

Je kan dit bv ook nog doen voor Zuid-Korea en Daegu. Maar ik hou er mee op want ik been geen expert en kan daarom hier geen conclusies uit trekken. Dat laat ik maar over aan de echte experts.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• R.van.M
autje schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 14:41:
[...]

Wordt in de landen om ons heen nog wel iedereen met symptomen getest?
Nee in verschillende landen ook niet, ook vanwege gebrek aan cappaciteit.
Als je wat naar onder scrollt kun je voor een aantal landen de criteria lezen

https://www.worldometers.info/coronavirus/covid-19-testing/

• GrooV
gws24 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 14:59:
[...]
U vraagt, wij draaien ;) (doden heb ik even niet gedaan aangezien ik geen idee heb waar de doden gevallen zijn):
[Afbeelding]

Je kan dit bv ook nog doen voor Zuid-Korea en Daegu. Maar ik hou er mee op want ik been geen expert en kan daarom hier geen conclusies uit trekken. Dat laat ik maar over aan de echte experts.
In het geval van brabant is het logisch dat die bovenaan staat natuurlijk

- Eerste case
- Veel meer getest in het begin

Daarnaast zijn de eerste mensen in brabant al weer beter, het is dus eerder belangrijk om te zien waar de ziekte zich nu verspreid ipv waar de ziekte zich verspreid heeft

Erger nog vind ik dat het RIVM mensen na 2 weken niet test

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:43

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

klaaas schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 14:48:
[...]

Spanje test iig ook niet meer alles. Zwager zit daar en is ws besmet (bevestigde gevallen op dezelfde universiteit en de gebruikelijke symptomen) maar wordt niet getest.
Alsof er een land is dat wel 'alles' test...

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Bij ons op werk(in twente) wordt nu iedereen verplicht om zijn laptop en lader mee naar huis te nemen voor het geval we van het een op andere moment thuis moeten blijven van de baas. Daarnaast wordt elke dag alles afgenomen met desinfecterend midden.

Ben je verkouden dan moet je thuisblijven. Voel je je oncomfortabel tussen je collega's dan kan je afspreken thuis te blijven.

Ze nemen het behoorlijk serieus hier!

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• autje
R.van.M schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 15:01:
[...]

Nee in verschillende landen ook niet, ook vanwege gebrek aan cappaciteit.
Als je wat naar onder scrollt kun je voor een aantal landen de criteria lezen

https://www.worldometers.info/coronavirus/covid-19-testing/
Oftewel, de aanname die werd gedaan dat de andere landen het anders doen dan Nederland is ongefundeerd.

Mijn vraag was ook wel enigzins retorisch ;).

• GrooV
LED-Maniak schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 15:05:
Bij ons op werk(in twente) wordt nu iedereen verplicht om zijn laptop en lader mee naar huis te nemen voor het geval we van het een op andere moment thuis moeten blijven van de baas. Daarnaast wordt elke dag alles afgenomen met desinfecterend midden.

Ben je verkouden dan moet je thuisblijven. Voel je je oncomfortabel tussen je collega's dan kan je afspreken thuis te blijven.

Ze nemen het behoorlijk serieus hier!
Rijkelijk laat bedoel je? Dat moeten wij al 1,5 week

• R.van.M
Wat trouwens zeer bemoedigend is dat de uitbraak in Zuid-korea onder controle lijkt.

Daar neemt het aantal nieuwe besmettingen sinds 5 dagen af.
2020-03-05 ​​​+518
2020-03-06 +483
2020-03-07 +367
2020-03-08 +248
2020-03-09 +131
2020-03-10 +35

Ze testen daar rigoreus (capaciteit is meer dan 10.000 per dag) dus het lijkt geen geval van mensen die ongetest rondlopen.
MikeyMan schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 15:04:
[...]

Alsof er een land is dat wel 'alles' test...
Ja dus, Zuid Korea :)

[ Voor 19% gewijzigd door R.van.M op 10-03-2020 15:09 ]

• LED-Maniak
  • Nu online
GrooV schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 15:06:
[...]

Rijkelijk laat bedoel je? Dat moeten wij al 1,5 week
Is maar net in welke regio je zit.
De regels over snotterigheid waren er al. Het verplicht mee naar huis nemen van de laptop en als je je oncomfortabel voelt tussen je collega's is nieuw...

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-01 19:41

Saven

Administrator

Jumpiefox schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 14:06:
[...]

Maar dat zijn toch niet echt vreemde getallen? Tijdens een griep seizoen worden miljoenen mensen ziek. Corono is blijkbaar ook een virus die zich wat makkelijker verspreid dus begrijp de ophef om die cijfers niet.

Wat als zo een Corono virus ook iets wordt wat we niet weg krijgen net als die griep bijvoorbeeld en zich steeds een beetje muteert waardoor 100% immuniteit door vaccinatie niet werkt. Hoe doen we dat dan met lockdowns/isolatie etc etc.
Man man, is het nou zo moeilijk? Influenza (griep zoals jij het noemt) is van een hele andere orde dan dit onbekende Corona-virus. Véél besmettelijker en dodelijker, met veel meer ernstig zieke gevallen. Dacht je dat China voor de gein zijn hele economie om zeep helpt? Misschien moet je daar maar eens als adviseur gaan werken en zeggen dat alle lockdowns daar onzin zijn :)

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:17

Indoubt

Always be indoubt until sure

Laptop en lader mee? Dat moet ik altijd al.

Wel eens op vrijdagavond een telefoontje gekregen dat ik mn tas kan pakken en dat er over 5 minuten een ticket in mn e-mail zit

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-01 16:24

Edgarz

Tweako-active since1986

Saven schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 15:08:
[...]

Man man, is het nou zo moeilijk? Influenza (griep zoals jij het noemt) is van een hele andere orde dan dit onbekende Corona-virus. Véél besmettelijker en dodelijker, met veel meer ernstig zieke gevallen. Dacht je dat China voor de gein zijn hele economie om zeep helpt? Misschien moet je daar maar eens als adviseur gaan werken en zeggen dat alle lockdowns daar onzin zijn :)
Daar niet. Hier is de situatie iets anders. Zelfde virus, ander verloop.

• gws24

gws24

Thinking is hard!

GrooV schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 15:03:
[...]

In het geval van brabant is het logisch dat die bovenaan staat natuurlijk

- Eerste case
- Veel meer getest in het begin

Daarnaast zijn de eerste mensen in brabant al weer beter, het is dus eerder belangrijk om te zien waar de ziekte zich nu verspreid ipv waar de ziekte zich verspreid heeft

Erger nog vind ik dat het RIVM mensen na 2 weken niet test
Goede punten. Ook ligt het er heel erg aan waar je de grens legt want dat is vrij willekeurig. Utrecht en Houten hebben ook een aardig aantal en als je die apart neemt zou je ook wel eens hoog kunnen uit komen terwijl sommige steden in Brabant nog totaal geen gevallen hebben.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

R.van.M schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 15:08:
Wat trouwens zeer bemoedigend is dat de uitbraak in Zuid-korea onder controle lijkt.

Daar neemt het aantal nieuwe besmettingen sinds 5 dagen af.
2020-03-05 ​​​+518
2020-03-06 +483
2020-03-07 +367
2020-03-08 +248
2020-03-09 +131
2020-03-10 +35

Ze testen daar rigoreus (capaciteit is meer dan 10.000 per dag) dus het lijkt geen geval van mensen die ongetest rondlopen.

[...]

Ja dus, Zuid Korea :)
Uit je eigen link:
South Korea
South Korea (population of 51 million) is testing about 10,000 people per day, and is working to increase that to 15,000 to 20,000 per day, as of Feb. 27. They are installing drive through test facilities, which minimize hospital pressures and keep potential patients out of the system until they need access. [source]
Health authorities on Feb. 27 have also started testing more than 210,000 members of the Shincheonji religious group in Daegu.
Met 51 miljoen inwoners doen ze er, zelfs als ze opschalen, 7 jaar over om de hele populatie te testen. Er moet dus op basis van aannames en/of klachten geselecteerd worden. Net als in de rest van de wereld.
En das nog exclusief backfill van de inwoners die wel getest zijn, en na de test besmet zouden kunnen raken...

• R.van.M
MikeyMan schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 15:14:
[...]

Uit je eigen link:
South Korea
South Korea (population of 51 million) is testing about 10,000 people per day, and is working to increase that to 15,000 to 20,000 per day, as of Feb. 27. They are installing drive through test facilities, which minimize hospital pressures and keep potential patients out of the system until they need access. [source]
Health authorities on Feb. 27 have also started testing more than 210,000 members of the Shincheonji religious group in Daegu.

Met 51 miljoen inwoners doen ze er, zelfs als ze opschalen, 7 jaar over om de hele populatie te testen. Er moet dus op basis van aannames en/of klachten geselecteerd worden. Net als in de rest van de wereld.
En das nog exclusief backfill van de inwoners die wel getest zijn, en na de test besmet zouden kunnen raken...
Ok, ik dacht dat je bedoelde met alles, iedereen die symptomen heeft. In het geval dat je alle inwoners bedoeld dan niet nee

• hellsau
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-01-2025
Ik word wel gek van de media en hoe zij Italië weergeven en dat wij ons maar moeten voorbereiden...
Dat vind ik lichtelijk overdreven en wel vanwege de volgende punten:

1. Italië kwam veel te laat achter de al lopende besmettingen waardoor ze achter de feiten aanliepen. In Nederland waren we er vrij vroeg bij.

2. Italië houdt er bepaalde etiquette op na waardoor verspreiding van het virus sneller gaat. Denk aan het kussen i.p.v. een hand geven. Dat samen met een verlate ontdekking van het al lopende virus zorgt ervoor dat het nog sneller kan verspreiden.

3. In Italië sterven meer mensen in general aan ziektes waarbij je ook kwetsbaarder bent voor het Corona virus (I checked). Denk aan Ischemische hart ziekten, beroertes en andere hart en vaatziekten.
Er is gebleken dat je vatbaarder bent voor het virus als je bv cardiovasculaire aandoeningen hebt. Mede omdat het virus de longfunctie aantast waardoor er minder zuurstof in het bloed terecht komt.
Kortom in Italië is een groter deel van de bevolking al kwetsbaarder voor áls ze het virus krijgen, dat ze in een kritieke toestand terecht kunnen komen.

Dus mensen, handel naar de situatie. Bekijk het dag voor dag hoe het hier In Nederland gaat. Dat ze een benarde situatie in Italië hebben is niet prettig maar dat is niet automatisch een feit dat dit ook zo zal gaan in Nederland.

Dotabuff profile

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:44
anandus schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 09:59:
[...]

Ohhh, je las het als
1. bij verkoudheidsklachten of verhoging/koorts
2. wanneer contact is geweest met een patiënt met het coronavirus
3. wanneer u in een gebied bent geweest waar veel patiënten zijn met het nieuwe coronavirus

Ja, ik zie wel hoe je dat kan lezen.
Dat lijkt mij onnodige ambiguïteit. Slordig opgesteld.
Kan ook zijn dat ik het daardoor dus verkeerd lees!
Ik had reactie van de school, het is direct gekopieerd van het RIVM. https://www.rijksoverheid...coronavirus-tegen-te-gaan onder het kopje rest van Nederland.

Tja ik blijf erbij dat met een andere zin opbouw dit stukken duidelijker kan zijn.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

R.van.M schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 15:15:
[...]

Ok, ik dacht dat je bedoelde met alles, iedereen die symptomen heeft. In het geval dat je alle inwoners bedoeld dan niet nee
Precies het punt. Je vervalt dan ook in selectiecriteria. Wat zijn symptomen? Houden we allemaal dezelfde symptomen aan? Houden doktoren onderling uberhaupt dezelfde criteria aan.

Overigens; zag hier eerder iemand een opmerking maken over hoest-onderdrukkende middelen in sigaretten.
China staat qua tabaksgebruik per inwoner op plek 15, met gemiddeld 2043 sigaretten per capita.
Dacht dat het welicht iets zou kunnen schelen in de hoeveelheid besmetting en/of ernstige gevallen omdat hoest in een eerder stadium onderdukt wordt... Zomaar een hersenspinsel...

Overigens staat italie op plek 41 met 1493 sigaretten en nederland op plek 44 met 1460.
Hoewel 25% minder dan China, nog steeds een vrij forse hoeveelheid trouwens :X
Wikipedia: List of countries by cigarette consumption per capita

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 10-03-2020 15:21 ]

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10:24
Hoe zit het hier in Nederland eigenlijk met de mensen die weer genezen zijn?
In landen om ons heen zie je wel dat mensen weer gezond worden verklaard, dat lijkt in Nederland niet te gebeuren? :?

• change1001
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13-01 13:51
FabianGTI schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 15:20:
In landen om ons heen zie je wel dat mensen weer gezond worden verklaard, dat lijkt in Nederland niet te gebeuren? :?
Volgens mij zijn er al een paar genezen.

Volgens het AD (10-03-20, 14:29):
Genezen

Ondertussen druppelen ook steeds meer berichten binnen van patiënten die inmiddels weer genezen zijn. Zo is een 5-jarig meisje uit Alphen genezen verklaard na opnieuw twee keer getest te zijn, meldt de GGD aldaar. Ook zijn er enkele patiënten in Brabant en een in Almere die besmet waren, maar 24 uur achter elkaar geen klachten hadden en ‘dus’ genezen zijn, volgens de richtlijnen van het RIVM. Ook in Paijnacker-Nootdorp zijn twee mensen weer in orde, net als een dermatoloog uit Houten.

Om testcapaciteit vooral te gebruiken voor mogelijke nieuwe patiënten, worden besmette patiënten die zich beter voelen, niet opnieuw getest op het virus. Voor de peuter in Alphen heeft de GGD Hollands Midden een uitzondering gemaakt. Maar de regel is nu dat wie 24 uur geen klachten heeft, weer in orde is. ,,Dan ben je ook niet meer besmettelijk,” zegt het RIVM.

Het RIVM heeft (nog) geen totaaloverzicht van het aantal genezen patiënten. ,,We kijken wel wat er daarmee kunnen want we vinden het belangrijk om iets over te kunnen zeggen, maar je bent als patiënt niet verplicht om te melden dat je beter bent en dus weten we niet alles,” zegt een woordvoerder. Het aantal genezen patiënten wordt ook niet afgetrokken van het totaal aantal besmettingen in Nederland.
https://www.ad.nl/binnenl...-alweer-genezen~a1972981/

• Suicyder
  • Laatst online: 09:25
FabianGTI schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 15:20:
Iets waar ik ook wel benieuwd naar ben, maar heb het idee dat het RIVM hier geen prioriteit aan geeft om bij te houden ofzo. Of in ieder geval niet aan het doorgeven hiervan aan het WHO.

Bensimpel

Positieve meneer

Van NOS.NL
28 medewerkers Tilburgs ziekenhuis besmet
28 medewerkers van het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis in Tilburg zijn besmet met het coronavirus. Zij hadden milde luchtwegklachten, maar waren niet in een risicogebied geweest of contact gehad met een besmette patiënt. Ze werden afgelopen weekend samen met meer dan 250 collega's getest vanwege een steekproef op verzoek van het RIVM. Het instituut wilde meer zicht krijgen op de verspreiding van het virus in Noord-Brabant. Zes ziekenhuizen deden aan de steekproef mee.

😆 - Denk ook eens om ;)

Verwijderd

Schaamteloos van Reddit gestolen:
Gisteren was van 90 mensen de bron onbekend en vandaag van 156 gevallen. Dat betekent dat er van 66 extra gevallen de oorzaak onbekend is en dat terwijl er maar 61 nieuwe gevallen bij zijn gekomen sinds gisteren. Volgens mij klopt daar iets niet helemaal aan.
https://www.reddit.com/r/...id19_in_nederland/fk3x0wz

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2020 15:25 ]

• MrMonkE
  • Laatst online: 23-12-2025

MrMonkE

★ EXTRA ★

MikeyMan schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 15:19:
[...]

Precies het punt. Je vervalt dan ook in selectiecriteria. Wat zijn symptomen? Houden we allemaal dezelfde symptomen aan? Houden doktoren onderling uberhaupt dezelfde criteria aan.

Overigens; zag hier eerder iemand een opmerking maken over hoest-onderdrukkende middelen in sigaretten.
China staat qua tabaksgebruik per inwoner op plek 15, met gemiddeld 2043 sigaretten per capita.
Dacht dat het welicht iets zou kunnen schelen in de hoeveelheid besmetting en/of ernstige gevallen omdat hoest in een eerder stadium onderdukt wordt... Zomaar een hersenspinsel...

Overigens staat italie op plek 41 met 1493 sigaretten en nederland op plek 44 met 1460.
Hoewel 25% minder dan China, nog steeds een vrij forse hoeveelheid trouwens :X
Wikipedia: List of countries by cigarette consumption per capita
Welnu.. in China zijn het voornamelijk mannen die roken.
68% van hen rookt en 3.2% van vrouwen.
Rokers zijn vatbaarder, dit is al vastgesteld een paar weken geleden.
Ik betwijfel dat het met hoestonderdrukking te maken heeft.
Ik zou eerder verwachten veel zaken in je mond stoppen (cigaretten) waar virus aan kan zitten en natuurlijk longen die minder gezond zijn dan die van niet-rokers.

★ What does that mean? ★

• terabyte
  • Laatst online: 06-07-2025

terabyte

kan denken als een computer

verzoekje aan meelezende medici om dit een te reviewen:
https://world.wng.org/2020/03/the_vitamin_d_factor
(Ik heb sowieso een potje D3 liggen - dus voor mij persoonlijk heeft dit geen impact)

• FabianGTI
Suicyder schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 15:24:
[...]

Iets waar ik ook wel benieuwd naar ben, maar heb het idee dat het RIVM hier geen prioriteit aan geeft om bij te houden ofzo. Of in ieder geval niet aan het doorgeven hiervan aan het WHO.
Heb soms ook wel een beetje het idee dat de media het ook niet doorgeeft, is natuurlijk niet sappig genoeg en brengt geen sensatie met zich mee :')

Verwijderd

Volgens mij staan die nog niet (allemaal) in de cijfers van vandaag...

• leekers
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-01-2021
Geen risico gebied en niet in aanraking met besmette patient dus waarschijnlijk hebben er sommige dragers bijna geen last van maar zijn wel uiterst besmettelijk .

"Beautiful Clean Coal"

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
alexbl69 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 14:42:
Hoe kun je dat nu in hemelsnaam concluderen? Kijk eens naar het aantal dagelijkse nieuwe gevallen. Nederland is veel constanter daarin dan Spanje.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

leekers schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 15:33:
[...]

Geen risico gebied en niet in aanraking met besmette patient dus waarschijnlijk hebben er sommige dragers bijna geen last van maar zijn wel uiterst besmettelijk .
Ik vind 'besmette patient' ook een iets te nauwe omschrijving.

Beter gezegd 'positief geteste patient'.

• Jumpiefox
  • Laatst online: 09:50

Jumpiefox

Hoi ?

Saven schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 15:08:
[...]

Veel dodelijker en besmettelijker zegt helemaal niks. dodelijker voor wie? Besmettelijker en dan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1BTd3xIDyxpkDEqhM7Tr6r0e7Fk=/f/image/b081l20h719GsaTzbC8QmLIG.png
0.9procent van de "gezonde"mensen zijn er tot nu toe aan overleden en in die kleine percentage is het over grootte deel hoogst waarschijnlijk deel van de risico groep kwa leeftijd.

zomaar roepen dat het allemaal erg is en de volgende apocalypse ons zit te wachten als we niet op lock-down gaan heeft niemand wat aan. Het enige wat ik aangaf is, nu op lock-down en dan? Volgende maand weer een uitbraak, weer op lock-down? Ik zei nergens dat het zinloos, dus doe niet zo kinderachtig.

The first casualty in war is always the truth...

• pacificocean
gws24 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 14:59:
[...]
[Afbeelding]

Thanks. De doden waren in
Rotterdam
Uden
Sittard/Geleen
Goirle
Dus excel kan je verder aanvullen

• leekers
Jumpiefox schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 15:35:
[...]

Veel dodelijker en besmettelijker zegt helemaal niks. dodelijker voor wie? Besmettelijker en dan?
[Afbeelding]
0.9procent van de "gezonde"mensen zijn er tot nu toe aan overleden en in die kleine percentage is het overgroote deel hoogt waarschijnlijk deel van de risico groep kwa leeftijd.

zomaar roepen dat het allemaal erg is en de volgende apolcalypse ons zit te wachten als we niet op lockdown gaan heeft niemand wat aan. Het enige wat ik aangaf is, nu op lockdown en dan? Volgende maand weer een uitbraak, weer op lockdown? Ik zei nergens dat het zinloos, dus doe niet zo kinderachtig.
Je kunt de hele wereld erbij halen aan cijfers feit blijft dat het corona virus geen griep is en daardoor ook niet relevant .

"Beautiful Clean Coal"

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:41
terabyte schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 15:27:
verzoekje aan meelezende medici om dit een te reviewen:
https://world.wng.org/2020/03/the_vitamin_d_factor
(Ik heb sowieso een potje D3 liggen - dus voor mij persoonlijk heeft dit geen impact)
Dus dat, de risicogroepen hebben een tekort aan D3 en dan helpt D3 suppletie. Maar iedereen die al voldoende D3 binnenkrijgt zal niks eraan hebben om extra te slikken. Zo interpeter ik het medisch even snel.

• Sv3n
  • Laatst online: 11:59
leekers schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 15:33:
[...]

Op basis waarvan concludeer je dat deze mensen 'uiterst besmettelijk' zijn? Als ze niet of nauwelijks symptomen hebben en dus niet hoesten, zijn ze dan besmettelijk?

Last.fm
Films!

• Kluus
  • Laatst online: 12:25

Kluus

Gang is alles

bvbal79 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 15:39:
[...]

Dus dat, de risicogroepen hebben een tekort aan D3 en dan helpt D3 suppletie. Maar iedereen die al voldoende D3 binnenkrijgt zal niks eraan hebben om extra te slikken. Zo interpeter ik het medisch even snel.
Lekker naar buiten dus! Als vitamine D inderdaad een grote invloed heeft zou het dus wel kunnen schelen als het straks beter weer word en mensen wat meer zon gaan zien. ;)

• Vorkie
  • Niet online
Kluus schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 15:43:
[...]

Lekker naar buiten dus! Als vitamine D inderdaad een grote invloed heeft zou het dus wel kunnen schelen als het straks beter weer word en mensen wat meer zon gaan zien.
Kan je Madrid dan verklaren?

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04-2025
Kluus schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 15:43:
[...]

Lekker naar buiten dus! Als vitamine D inderdaad een grote invloed heeft zou het dus wel kunnen schelen als het straks beter weer word en mensen wat meer zon gaan zien.
https://www.cnbc.com/2020...ike-the-flu-who-says.html

World leaders should not assume COVID-19 will be seasonal and subside in the summer, like the flu, the World Health Organization said Friday.

• FabianGTI
Vorkie schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 15:44:
[...]

Zo warm is het daar niet, en al helemaal niet voor lokale begrippen

• Kluus
  • Laatst online: 12:25

Kluus

Gang is alles

Vorkie schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 15:44:
[...]

Nee, maar ik reageer alleen op dat onderzoek waarin wordt gesteld dat Vitamine D zou kunnen helpen, logischerwijs zou het dan ook seasonal moeten zijn. Maar inderdaad, Spanje laat zien dat het wellicht anders zit.

• Vrietje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12:38
Kluus schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 15:49:
[...]

Nee, maar ik reageer alleen op dat onderzoek waarin wordt gesteld dat Vitamine D zou kunnen helpen, logischerwijs zou het dan ook seasonal moeten zijn. Maar inderdaad, Spanje laat zien dat het wellicht anders zit.
Maar is het buiten redelijk warm, ook al zonnig in Spanje. Want dat heeft ook invloed op de aanmaak van Vitamine D als ik het goed heb.

• Adnanos
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 06-06-2024
Kluus schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 15:49:
[...]

Hoe bruiner de mensen (en ze zijn iets bruiner in Spanje dan hier) hoe meer zon ze nodig hebben om vitamine D op te nemen. We moeten nog pas in de lente terecht komen dus daar zullen ze ook nog met een tekort aan vitamine D zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iAYZD06R-nJlQGKT3rrQR_rCmh8=/f/image/NWJ403oBezPFqnRj4x2ClvTa.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AAsVAsYB-gEXnLzlL874c5josAU=/f/image/6ejcEtaC5h0wjdbOnKLxwB6m.jpg

Ik zeg niet dat je ongelijk hebt, enkel dat de data je niet noodzakelijk gelijk geven.

[ Voor 5% gewijzigd door Adnanos op 10-03-2020 15:56 ]

• boe.i
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-01 22:06
Het suppleren van vitamine D heeft louter zin in geval van hypovitaminose D. De gezondheidsraad adviseert dit alleen in de volgende gevallen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cT9T53i.jpg

(bron)

• bvbal79
VItamine D is niet de holy grail jongens :)

Uiteindelijk heb je Vitamine D nodig voor de aanmaak van je botten en geen imuunsysteemboost, dat zou in theorie vitamine C moeten zijn...

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:03
Zoals ik gisteren ook al aangaf: volgens mij is het aantal 'nieuwe gevallen' niet letterlijk nieuw, maar de per saldo toename. Er gaan ook mensen van de lijst af. Waarschijnlijk omdat ze genezen zijn, maar dat wordt niet vermeld (ik meende gisteren getallen gezien te hebben, maar ik kan ze niet terugvinden). Er zijn dus meer nieuwe gevallen dan de netto toename en dus kunnen er ook meer gevallen met een onbekende oorsprong zijn.

Hij wil.

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:26
De persconferentie over de veiligheidsrisico's van Brabant is hier te volgen:
https://nos.nl/livestream...nt-over-coronacrisis.html

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

vinom schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 16:01:
De persconferentie over de veiligheidsrisico's van Brabant is hier te volgen:
Komt ook op ned2.

Waar de paus priesters nog even oproept om bij mensen langs te gaan :X

Begrijp ik goed dat dat ziekenhuis in Tilburg een steekproef was? Dus niet iedereen getest?

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
bvbal79 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 16:00:
VItamine D is niet de holy grail jongens :)

Uiteindelijk heb je Vitamine D nodig voor de aanmaak van je botten en geen imuunsysteemboost, dat zou in theorie vitamine C moeten zijn...
Er is sowieso te weinig bekend over .. alles.. hoeveel mensen van de mensen die besmet is is ook ziek geworden?
Waarom worden kinderen onder de 9 nauwelijks ziek? Waarom ouderen juist wel?

Allemaal onduidelijkheden. Ook ben ik écht verbaasd over de omvang en snelheid van besmettingen in Italie. Hoe kan dat daar zó hard gaan en bij ons bijvoorbeeld (nog) niet? Er gebeurt daar iets wezenlijk anders?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Doh... Schakelen ze alsnog weg bij de persco op ned2...

• bvbal79
Situatie in Italie loopt inderdaad echt uit de hand, en laat dit nogmaals aangeven dat de mortaliteit niet het probleem is maar de druk op het zorgsysteem:

Inside info van collegae artsen uit Italie: Alle arts-assistenten in opleidingen tot specialist (ook al heb je geen ervaring) worden ingezet om patienten te behandelen. Dit betekend dus dat de rest van het zorgsysteem zo goed als op zijn gat ligt...

• ijdod
  • Laatst online: 27-01 17:32
NiGeLaToR schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 16:03:
[...]
Er gebeurt daar iets wezenlijk anders?
Wellicht dat daar de gerapporteerde besmettingen slechts een topje van de ijsberg zijn. Dat is in lijn met meer zaken uit Italie.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• ijdod
  • Laatst online: 27-01 17:32
bvbal79 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 16:06:
Inside info van collegae artsen uit Italie: Alle arts-assistenten in opleidingen (ook al heb je geen ervaring) worden ingezet om patienten te behandelen. Dit betekend dus dat de rest van het zorgsysteem zo goed als op zijn gat ligt...
Misschien is daar in de vertaling iets weggevallen? Een Arts-Assistent heeft zijn opleiding afgerond, en is dus bevoegd arts, alleen (nog) geen specialist. Wordt daar artsen in opleiding bedoeld?

Edit: te snel op 'verstuur' gedrukt, had hem aan de eerdere post willen toevoegen.

[ Voor 10% gewijzigd door ijdod op 10-03-2020 16:11 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ze roepen nu op tot zeven dagen 'sociale onthouding'.
Geen nieuwe sociale contacten en terughoudendheid in alle sociale contacten.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
ijdod schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 16:07:
[...]

Wellicht dat daar de gerapporteerde besmettingen slechts een topje van de ijsberg zijn. Dat is in lijn met meer zaken uit Italie.
Oke, dat kan, maar dan nog snap ik niet hoe het kan dat mensen daar zo massaal besmet raken. Alsof ze de deurklinken collectief aflikken - of is het virus toch heel besmettelijk? Ik vind die verschillen in gebieden waar het virus heerst zo groot. Idem met Iran, daar explodeerde het ook in ene.

Kan ook zijn dat wat de iets pessimistisch ingestelde tweakers gelijk krijgen: de explosie van infecties komt nog hier. Het ijlt door de incubatie tijd enorm na. In mijn nabije omgeving ie inmiddels iedereen aan het snotteren bijvoorbeeld (noord holland noord). Seizoensverkoudheid nummer zoveel?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:06

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

MikeyMan schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 16:10:
Ze roepen nu op tot zeven dagen 'sociale onthouding'.
Geen nieuwe sociale contacten en terughoudendheid in alle sociale contacten.
Wie zijn "ze" en over welk gebied / stad/ land heb je het? Heb je ook een bron?

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

• leekers
janvanduschoten schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 16:12:
[...]

"Beautiful Clean Coal"

• Vorkie
  • Niet online
[...]

Persconferentie met de veiligheidsregio Brabant.
Heel Brabant.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Ja, de livestream op NOS van de veiligheidsregios in brabant.

Excuus.

Worden een hoop suggesties gedaan, maar laat wel veel ruimte voor interpretatie.
Voorstel is om op scholen op te vangen ipv opa's en oma's als ik het nu goed begrijp?
Ook om te voorkomen dat zorgmedewerkers thuis moeten blijven voor de kinderen.
Vooral oproep aan het 'brabander-zijn', met referentie naar vastentijd.

Quote: "Brabant gaat niet op slot"

[ Voor 40% gewijzigd door MikeyMan op 10-03-2020 16:16 ]

• bvbal79
ijdod schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 16:10:
[...]

Misschien is daar in de vertaling iets weggevallen? Een Arts-Assistent heeft zijn opleiding afgerond, en is dus bevoegd arts, alleen (nog) geen specialist. Wordt daar artsen in opleiding bedoeld?

Edit: te snel op 'verstuur' gedrukt, had hem aan de eerdere post willen toevoegen.
Thks, klopt. Maar een arts-assistent radiologie weet echt niet hoe hij een infectie moet behandelen meer...geeft aan hoe schrijnend het daar aan toe gaat...we hebben het over Italie niet Ruwanda

• Goelan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 02-12-2025
En nu ook op de liveblog van nos.nl: https://nos.nl/liveblog/2...n-sociale-onthouding.html

Burgemeester Tilburg: zeven dagen sociale onthouding

Burgemeester Weterings van Tilburg doet een oproep aan alle Brabanders om de komende zeven dagen het aantal sociale contacten te beperken. "Ga even geen nieuwe sociale contacten aan en wees terughoudend met bestaande sociale contacten. Alles om te voorkomen dat er nieuwe besmettingen plaatsvinden."

[ Voor 11% gewijzigd door Goelan op 10-03-2020 16:15 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nog steeds van livestream:

- Evenementen met meer dan 1000 deelnemers worden opgeroepen om 'gezond verstand' te gebruiken.
- Alle betaald voetbal wedstrijden worden afgelast in de provincie.
- Dance festivals en concerten worden verboden
- Carnavalsoptochten worden verboden

"Brabant neemt verantwoordelijkheid voor het inperken van de verspreiding"

"er is momenteel geen sprake van dagkoersen maar van uurkoersen"

Lijkt me overigens wel fair als alle wedstrijden worden afgelast.

[ Voor 52% gewijzigd door MikeyMan op 10-03-2020 16:19 ]

• Vorkie
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 16:17:
- Evenementen met meer dan 1000 deelnemers worden opgeroepen om 'gezond verstand' te gebruiken.
- Alle betaald voetbal wedstrijden worden afgelast in de provincie.
Vergeet het woord 'Verboden" niet.

te snel :+

[ Voor 3% gewijzigd door Vorkie op 10-03-2020 16:18 ]

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

MikeyMan schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 16:03:
[...]

<>
Waar de paus priesters nog even oproept om bij mensen langs te gaan :X
<>
Omdat blind vertrouwen in God. Er was eens (jaar of 15 gelden terug) een cruiseschip met een uitbraak van NORO. De grootste bron? Een multifunctie priester/kapelaan die besmet was maar het wel handig vond em bij de mensen langs te gaan, handje schudden, hostie er bij ....
Dan schiet het niet op :+

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

franssie schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 16:19:
[...]

Omdat blind vertrouwen in God. Er was eens (jaar of 15 gelden terug) een cruiseschip met een uitbraak van NORO. De grootste bron? Een multifunctie priester/kapelaan die besmet was maar het wel handig vond em bij de mensen langs te gaan, handje schudden, hostie er bij ....
Dan schiet het niet op :+
Ja, maar vervolgens heeft de paus zich wel thuis opgesloten.

vanuit de liveblog:
- Voorkomen dat mensen in de vitale sectoren niet naar hun werk kunnen, dus alles in het werk stellen om basisscholen open te houden.

Ze zijn nu in onderhandeling om te kijken of ze "indoor brabant' op kunnen knippen in evenementen met minder dan 1000 mensen... :?
On a personal note: Wait whut? Even onderhandelen met een paar paardenliefhebbers over hun evenement?

[ Voor 15% gewijzigd door MikeyMan op 10-03-2020 16:22 ]

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05-2025
Ook ik kwam er achter dat handalcohol ondertussen overal is uitverkocht, online zijn alleen nog 5 liter verpakkingen te koop (100 euro). Het is een bulkproduct van de chemische industrie, er wordt dagelijks miljoenen liters alcohol in auto's getankt, en lijkt me nuttiger dan geen handen schudden terwijl iedereen dezelfde objecten (zoals deurkrukken) aanraakt.
Dit zou toch bij uitstek iets zijn voor de overheid om even te regelen? Zoek een leverancier, bestel 17 miljoen flesjes, en bezorg ze huis aan huis zoals reclamefolders. Dat hoeft niet meer te kosten dan het verlagen van de maximumsnelheid (een euro per flesje). En zolang de dreiging aanhoudt en er tekorten zijn, kan een wekelijkse bezorging mooi zorgen voor een goede verdeling.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik zag weer veel langskomen dat mensen roepen dat je de grafiekjes van ontwikkelingen tussen landen niet kunt vergelijken vanwege bijv. verschillende bevolkingsgrootte e.d.

Waarom je dat in principe wel kunt is omdat (het verloop van) de steilheid van de grafiek eigenlijk het (bijna) enige is dat telt. De hellingshoek van de curve. Die geeft aan of je grafiek de vorm heeft van "exponentiële groei". En als dat zo is dan heeft dat gegeven onontkoombare gevolgen!

Waarom? Hierom. Let vooral op hoe in het begin die steile curve weer vlakker lijkt naarmate je aantallen groter worden en je de schaal daarop gaat aanpassen. Zeer bedrieglijk.

Zolang die 'Growth factor' groter dan 1 is blijft het bezig uit de klauwen te lopen. Vooral als die waarde elke dag aan het toenemen is. Dan is het is héél erg foute boel. Die waarde moet (flink) onder 1 komen om het virus onder controle te krijgen. Dat is China nu gelukt met hun afvlakkende curve. Dankzij hun zéér drastische maatregelen. En hun manier zou wel eens de enige manier kunnen zijn om dit te bereiken vanwege mogelijk steeds aannemelijker wordende (aanzienlijke) hoeveelheid besmettingen gedurende de incubatieperiode waarin mensen nog geen symptomen hebben.

https://www.medrxiv.org/c...101/2020.03.05.20031815v1

Die presymptomatische besmetting kan het verloop in China en Italië nl. potentieel perfect verklaren. Dat zegt op zich niet alles maar is wel een verontrustende vingerwijzing.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

RemcoDelft schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 16:20:
Ook ik kwam er achter dat handalcohol ondertussen overal is uitverkocht, online zijn alleen nog 5 liter verpakkingen te koop (100 euro). Het is een bulkproduct van de chemische industrie, er wordt dagelijks miljoenen liters alcohol in auto's getankt, en lijkt me nuttiger dan geen handen schudden terwijl iedereen dezelfde objecten (zoals deurkrukken) aanraakt.
Dit zou toch bij uitstek iets zijn voor de overheid om even te regelen? Zoek een leverancier, bestel 17 miljoen flesjes, en bezorg ze huis aan huis zoals reclamefolders. Dat hoeft niet meer te kosten dan het verlagen van de maximumsnelheid (een euro per flesje). En zolang de dreiging aanhoudt en er tekorten zijn, kan een wekelijkse bezorging mooi zorgen voor een goede verdeling.
Maak je toch zelf? Flesje spititus is prima ethanol, verdunnen met water oid tot 70%, in een pompflesje en klaar.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-01 21:44
Klinkt heel logisch allemaal.

Scholen moeten open blijven want anders worden de kinderen (naar verwachting) massaal bij opa en oma ondergebracht.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

alexbl69 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 16:21:
Klinkt heel logisch allemaal.

Scholen moeten open blijven want anders worden de kinderen (naar verwachting) massaal bij opa en oma ondergebracht.
Hee - een overheid die meer dan één stap vooruit denkt :+
Maar goed punt hebben ze daar.

edit: en de :+ geeft aan dat het een grapje is, ik vind dat NL het niet slecht doet tot nu toe, in deze (nu nog kleine) crisis. .

[ Voor 15% gewijzigd door franssie op 10-03-2020 16:24 ]

Pagina: 1 ... 84 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een ZT (zero tolerance) topic.

Overtreding van de onderstaande topic regels zal resulteren in minimaal een 24 uurs AWM ban.

• Geen slowchat
• Geen complottheorieën
• Geen paniekreacties
• Onderbouw je argumentatie met bronnen, extraordinary claims require extraordinary evidence
• Post hier alleen over de uitbraak in zijn algemeenheid. Voor het bespreken van persoonlijke voorbereidingen en maatregelen is er Het voorbereiden op het coronavirus topic.
• Geen discussie over het functioneren van het RIVM of andere organen zonder verdere relatie met het virus

Voor een actuele, interactieve kaart van de uitbraak, inclusief gemelde besmettingen en doden, zie
Wereld:
https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6
Nederland:
https://www.arcgis.com/ap...c995c40e7ae72254029bf6251

Handiger links:

https://debatgemist.tweed...wikkelingen-coronavirus-0

Om de posts leesbaar te houden graag geen gebruik meer maken van hoofdletters / vetgedrukte tekst om bepaalde stukken te benadrukken.
Mocht je punt alsnog te onduidelijk uit je post naar voren komen, gebruik dan cursieve tekst.