[ZT] Nieuwe variant van coronavirus, veroorzaakt Covid-19 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 70 ... 101 Laatste
Acties:
  • 521.131 views

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-12 16:03

Indoubt

Always be indoubt until sure

franssie schreef op zondag 8 maart 2020 @ 01:24:
[...]

jup.

[...]

Geen idee in wat voor een gebied/stad jij woont dat je verwacht dat je met buskruit en lood je soepvoorraad moet verdedigen.
Tip: kijk dan eerst eens kritisch naar je hang en sluitwerk, sla voor 20 jaar aan koffie en groene thee in om wakker te blijven :+

Wat voorraad is geen slecht idee, dat kan je ook delen en ruilen met je buurt. Maar denken wapens nodig te hebben duidt meer op een netflixverslaving dan realiteitszin.
Je hebt het niet begrepen. Maatregelen moeten zowel proportioneel als tijdig zijn. Te vroeg en de maatregel sorteert geen effect, te laat ook niet. Elke maatregel heeft ook negatieve consequenties.

Bovendien ken je blijkbaar je klassiekers slecht. Ooit gehoord van de uitspraak "it takes nine meals to anarchy" ? Nu zal daar wel wat marge in zitten.

Je legt de focus op een klein deel van wat ik geschreven heb maar het plaatsje is je blijkbaar ontgaan.

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 8 maart 2020 @ 01:28:

Mocht het in kaart brengen niet meer lukken dan zitten we wel al in de volgende fase waarbij hoogstwaarschijnlijk maatregelen worden genomen om op lokaal niveau verspreiding te remmen, niet essentiële sociale evenementen annuleren, kroegen, bioscopen en buurthuizen etc. Mogelijk ook scholen al zal een alternatieve aanpak gewenst zijn, denk aan het contact vermijding tussen onderlinge klassen. zodat leerling A uit klas 1 niet door 1 dagje school ook meteen klas 2,3,4,5 en 6 infecteerde. Of natuurlijk sluiten.
Zie je dat daadwerkelijk gebeuren? Ik zie dat eerlijk gezegd nog niet zo maar als bindende adviezen. Op een gegeven moment krijg je dan denk ik een economische klap die niet meer opweegt tegen het risico. Ik zie eerder aanmoediging om zoveel mogelijk thuis te werken, aanmoediging van school op afstand, tijdelijke verplichte sluitingen (hooguit in de orde van weken) en bescherming van risicogroepen (verminderd contact, mijden van grote bijeenkomsten, etc.).

Uiteindelijk is het ook maar de vraag of het veel zin heeft om dit een paar maanden uit te houden ten koste van de economie als andere landen dat niet doen. Mocht blijken dat dit een seinzoensgebonden ding is dan kan zo'n tweede golf in een verse populatie schadelijker zijn dan de eerste. Denk daarbij aan de golven van de 1917-1918 griep uitbraak (tweede piek veel groter) en de Hong Kong griep (R0 eerste golf: 1.06-2.06 en R0 tweede golf 1.21-3.58). De situatie qua reizen is inmiddels natuurlijk heel anders, maar dat risico weegt denk ik ook mee in de afweging (extreme maatregelen met extreme economische gevolgen tegenover het laten lopen waarbij we op korte termijn misschien te hoog pieken).

Ik vraag me af welke scenario's men aan het modelleren is en hoe de afweging eruit ziet. Van buitenaf is natuurlijk koffiedik kijken omdat we niet eens een schatting hebben van de kosten-baten afweging die gemaakt zal moeten worden.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:56

franssie

Save the albatross

offtopic:
@Indoubt het deel waar ik "jup" onder schreef, dat onderschrijf ik. Het tweede deel dus niet. - je praat daar vanuit je paniekdiaree, en dat voegt hier helemaal niets toe in deze discussie over het virus.Zelf in het voorbereidingen topic is het tweede deel van je reactie van weinig informatie

[ Voor 0% gewijzigd door franssie op 08-03-2020 01:47 . Reden: yupiler, jupiler - tamato^2 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Verwijderd

Verwijderd1 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 01:40:
[...]

Zie je dat daadwerkelijk gebeuren? Ik zie dat eerlijk gezegd nog niet zo maar als bindende adviezen. Op een gegeven moment krijg je dan denk ik een economische klap die niet meer opweegt tegen het risico. Ik zie eerder aanmoediging om zoveel mogelijk thuis te werken, aanmoediging van school op afstand, tijdelijke verplichte sluitingen (hooguit in de orde van weken) en bescherming van risicogroepen (verminderd contact, mijden van grote bijeenkomsten, etc.).

Uiteindelijk is het ook maar de vraag of het veel zin heeft om dit een paar maanden uit te houden ten koste van de economie als andere landen dat niet doen. Mocht blijken dat dit een seinzoensgebonden ding is dan kan zo'n tweede golf in een verse populatie schadelijker zijn dan de eerste. Denk daarbij aan de golven van de 1917-1918 griep uitbraak (tweede piek veel groter) en de Hong Kong griep (R0 eerste golf: 1.06-2.06 en R0 tweede golf 1.21-3.58). De situatie qua reizen is inmiddels natuurlijk heel anders, maar dat risico weegt denk ik ook mee in de afweging (extreme maatregelen met extreme economische gevolgen tegenover het laten lopen waarbij we op korte termijn misschien te hoog pieken).

Ik vraag me af welke scenario's men aan het modelleren is en hoe de afweging eruit ziet. Van buitenaf is natuurlijk koffiedik kijken omdat we niet eens een schatting hebben van de kosten-baten afweging die gemaakt zal moeten worden.
Ja dat zie ik wel gebeuren als het testen en traceren van infectie groepen en individuelen niet meer te doen is. Al kan men natuurlijk besluiten dat de groep mensen die het hoogste risico lopen pech hebben of alleen daar de maatregelen op focussen.

Dan zou je verzorgings tehuizen in quarantaine moeten zetten, oudere mensen binnen moeten houden, Thuishulp mederwerkers screenen en met mondkapjes moeten laten werken. Oma die even een boodschapje moet doen bij de AH zit er dan ook even niet in etc.

omgkeerd quarantaine dus waarbij de risicogroep veilig probeert te stellen maar waarbij de infectie wel gewoon door de populatie laat woekeren die het "aankan".

maar goed dat zie ik niet snel gebeuren omdat je de populatie die de infectie wel kan hebben ook de populatie is die de economie draaiend houd en je dus niet wil dat een kwart van de werknemers straks nonactief is omdat ze moeten uitzieken.

• franssie
  • Laatst online: 00:56

franssie

Save the albatross

@Verwijderd je doet het af als onhaalbaar maar waarom? De kleinkinderen via W'app video - de verzorging iets meer op afstand. Isolatie kan twee kanten op en ik zou geen reden weten om kwetsbare groepen te isoleren van besmettelijke groepen.

In het risicomanagement roep ik vaak: "dubbel genaaid houdt beter" dus ik zie niet in waarom dat hier niet zou opgaan.

edit: en voor iedereen op een dag als vandaag - zet alles open, ga naar buiten en doe alsof het lente is, regen nat, maak vitamine D aan en geniet van het leven. De kans is extreem groot dat je dat over 10 jaar ook nog kan doen maar waarom wachten?

edit: "niet meer te doen" vertaalde ik blijkbaar onterecht als "onhaalbaar" ---- soit.

[ Voor 31% gewijzigd door franssie op 08-03-2020 02:08 . Reden: @laurens91 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Verwijderd

franssie schreef op zondag 8 maart 2020 @ 01:57:
@Verwijderd je doet het af als onhaalbaar maar waarom? De kleinkinderen via W'app video - de verzorging iets meer op afstand. Isolatie kan twee kanten op en ik zou geen reden weten om kwetsbare groepen te isoleren van besmettelijke groepen.

In het risicomanagement roep ik vaak: "dubbel genaaid houdt beter" dus ik zie niet in waarom dat hier niet zou opgaan.
Volgens mij heb ik het woord onhaalbaar niet gebruikt ;)

Het zal een economische afweging worden denk ik. Het virus laten woekeren onder de niet kwetsbare bevolking maar die wel 2 weken niet kan werken heeft ook nadelen zoals ik al aangaf.

offtopic:
Het het gerucht gaat dat Trump handje heeft geschut met iemand die nu positief is bevonden.....

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2020 02:11 ]

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik heb de moeite genomen een soort van transcript/samenvatting te maken van dit interview op Channel 4 (op 6 maart op YouTube geplaatst) met de man die aan het hoofd staat van de Wikipedia: Coalition for Epidemic Preparedness Innovations dat eerder al enkele malen is aangehaald. Deze epidemie is precies het soort onderwerp waar deze organisatie zich mee bezighoudt.

Hierin komen namelijk een aantal belangrijke zaken helder aan bod. Het lijkt mij nuttig om deze uitspraken in het achterhoofd te houden bij de beoordeling van de zich ontwikkelende situatie en het beleid.

Ten eerste stelt hij enkele malen dat de uiteindelijke uitkomst voornamelijk bepaald zal worden door ons handelen. Hij doet daarom niet aan voorspellingen. Hij beschrijft vooral de potentiële vermogens van het virus.

- Epidemiologen rond de wereld praten over een potentiële infectie van 50-70% van de wereldbevolking.

- Contactenopsporing, vrijwillige quarantaine en isolatie van patiënten zijn de belangrijke pijlers van het beleid.

- Scholen zullen evt. gesloten moeten worden. Het is bekend dat scholen plaatsen zijn waar epidemieën versterkt kunnen worden. Griep verspreidt zich veel sneller onder kinderen dan onder volwassenen (ongevaccineerd ongetwijfeld). Kinderen worden minder aangedaan door Covid-19 dan volwassenen maar door beperkte data is het nog onzeker of dit een minder sterke manifestatie van een infectie is of dat kinderen minder geïnfecteerd raken. Op de Diamond Princess was het aantal geïnfecteerden onder de 20 jaar in elk geval even groot als de rest van de passagiers daar. Die éne situatie (daarom maakt men nog voorbehoud) suggereert dat kinderen inderdaad geïnfecteerd kunnen worden en dan zijn scholen in principe versterkingspunten voor deze epidemie.

- Het WHO team dat in China is geweest schat de mortaliteit op hoger dan 1% (tot 3,4% - hier is discussie over). Bij 1% zou dit 10 keer zo hoog zijn als de mortaliteit van een seizoensgriep.

- Omdat er momenteel geen enkele immuniteit tegen Covid-19 bestaat is het aantal geïnfecteerden veel hoger dan bij influenza. Als die drie maal zo hoog is kijk je al snel aan tegen een mortaliteit die 30 maal zo hoog is als bij influenza.

- Het meest verontrustend is de combinatie van deze hoge besmettelijkheid en het grote ziekmakende vermogen waarmee het virus forse schade in het lichaam kan aanrichten (bij de meer vatbare deelpopulatie). Dit is sinds 1918 (Spaanse Griep) niet meer in deze gecombineerde mate gezien. Andere epidemieën hadden bijv. wel een hogere mortaliteit (Ebola - soms tot 80%) maar niet die infectiekracht en door die veel geringere verspreiding blijft het aantal doden dan veel beperkter.

- In de twee weken voorafgaand aan het interview is in sommige landen de verspreiding met een factor 1000 toegenomen. Elders met een factor 10-100. Dit gaat zo door tenzij men ingrijpende maatregelen neemt. Daarbij is 'social distancing' door iedereen essentieel. Nu al.

- Denk niet alleen aan jouw persoonlijke risico maar vooral aan het 'sociale risico'. Jij gaat misschien niet dood aan de infectie maar door jou geïnfecteerden misschien wel. Wil je dat op je geweten hebben? Gedraag je daarom dus verantwoordelijk om ook die risico's voor anderen te beperken.

- In China was in de geïnfecteerde gebieden de bevolking in een 'oorlog' met het virus verwikkeld. Alles stond in het teken om die strijd te winnen. Vergelijk het met Engeland dat een bovenmenselijke inspanning moest leveren om in WWII de nazi's te kunnen weerstaan en uiteindelijk (met hulp) te verslaan waarbij ook de hele economie werd omgevormd om dat doel te bereiken. Wat nodig is is eendrachtig handelen, solidariteit. Het WHO gebruikte die oorlogsmetaforen om de ernst en de urgentie te benadrukken omdat ze in China hebben gezien waar dit virus toe in staat is. Ondanks de mitigatie in Wuhan werd de gezondheidszorg compleet overbelast door het virus.

- De US gaat waarschijnlijk grote problemen krijgen door de grote verschillen in toegang tot adequate gezondheidszorg.

- Om een vaccin significant levens te laten redden zal in de tussentijd tot de ontwikkeling en fabricage hiervan (minimaal 1-1,5 jaar) het aantal besmettingen al die tijd binnen de perken moeten worden gehouden. Dit zal een langdurige grote inzet van de hele bevolking vergen.

- Dit virus is voorlopig niet weg. Diverse epidemiologen houden er zelfs rekening mee dat het voor onbepaalde tijd endemisch zal blijven.

- Hij beschrijft Covid-19 met: "This is the most frightening disease I've ever encountered in my career (20 jaar), and that includes Ebola, it includes MERS and it includes SARS, and it's frightening because of the combination of infectiousness and a lethality that appears to be manifold higher than flu."

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
franssie schreef op zondag 8 maart 2020 @ 01:57:
De gouverneur van New York had het er in z'n persconferentie vandaag al over dat zulke maatregelen genomen worden. Heb het filmpje nu niet bij de hand, maar dit quootte de NY Post (volgens mij zei hij er meer over):
Nursing homes and senior living facilities in the New Rochelle area will be asked to suspend outside visitors, he said.

“Nursing homes are the most problematic setting for us,” given that the virus is most deadly for elderly and medically compromised patients, Cuomo said.

https://nypost.com/2020/0...navirus-cases-soar-to-76/
Men is daar natuurlijk in de ban van de Diamond Princess en het bejaardenhuis in Washington. En bejaardenhuizen zullen daar ook wel aan mee proberen te werken, die zitten ook niet op een uitbraak te wachten.

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 8 maart 2020 @ 02:04:
[...]

Volgens mij heb ik het woord onhaalbaar niet gebruikt ;)

Het zal een economische afweging worden denk ik. Het virus laten woekeren onder de niet kwetsbare bevolking maar die wel 2 weken niet kan werken heeft ook nadelen zoals ik al aangaf.
Best leuk, maar economisch is Nederland zeker geen eiland, eerder een hub waar veel langs, door en via gaat.
Frankrijk bijvoorbeeld kan je rustig op een andere planeet parkeren, dat draait wel door, die hebben alles zelf wel in huis maar Nederland heeft toch echt zijn buurlanden en doorvoer nodig om de economische situatie een beetje in de hand te houden.

Wie zegt trouwens dat je na 2 weken klaar bent? Gezien het grote aantal zieken en het uiterst kleine aantal officieel genezen verklaarden geloof ik niet zo snel dat je wanneer de kuch en de snotters over zijn weer gelijk vrolijk aan het werk kan. Dan moet na jouw ziekte ook niet aansluitend die onmisbare collega ziek worden zodat het bedrijf nog steeds op zijn gat ligt.

Verwijderd

PalingDrone schreef op zondag 8 maart 2020 @ 02:25:
[...]

Best leuk, maar economisch is Nederland zeker geen eiland, eerder een hub waar veel langs, door en via gaat.
Frankrijk bijvoorbeeld kan je rustig op een andere planeet parkeren, dat draait wel door, die hebben alles zelf wel in huis maar Nederland heeft toch echt zijn buurlanden en doorvoer nodig om de economische situatie een beetje in de hand te houden.

Wie zegt trouwens dat je na 2 weken klaar bent? Gezien het grote aantal zieken en het uiterst kleine aantal officieel genezen verklaarden geloof ik niet zo snel dat je wanneer de kuch en de snotters over zijn weer gelijk vrolijk aan het werk kan. Dan moet na jouw ziekte ook niet aansluitend die onmisbare collega ziek worden zodat het bedrijf nog steeds op zijn gat ligt.
Zoals ik zei wordt het een economische afweging. Geen idee hoe en wat daarin het beste is.

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:46

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik vind het nog steeds maar een enge situatie. Komende week is mijn dochter jarig. Kort daarna ikzelf. Ik twijfel of ik de verjaardagen wel moet vieren met mensen die verspreid over Nederland en België wonen. Mijn eigen verjaardag overslaan vind ik niet zo'n ramp. Mijn dochter wordt 6. Zij kijkt natuurljk uit naar haar feestje.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Verwijderd

Jorgen schreef op zondag 8 maart 2020 @ 02:46:
Ik vind het nog steeds maar een enge situatie. Komende week is mijn dochter jarig. Kort daarna ikzelf. Ik twijfel of ik de verjaardagen wel moet vieren met mensen die verspreid over Nederland en België wonen. Mijn eigen verjaardag overslaan vind ik niet zo'n ramp. Mijn dochter wordt 6. Zij kijkt natuurljk uit naar haar feestje.
Social distancing wordt wel een grote factor als het uit de hand loopt dus dat jij daarop een voorsprong neemt is aan jezelf ;)

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
https://www.theguardian.c...-cases-reach-more-than-70
Zo, een kwart van de Italiaanse bevolking (16 miljoen mensen) in lockdown tot begin april.
Dat zijn geen halve maatregelen... ik hoop dat het een positief effect heeft om niet alleen scholen te sluiten maar de hele regio plat te leggen. 1200 officiële nieuwe besmettingen in 24 uur erbij is ook wel ff schrikken.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ook bij The Guardian. Dit is dan wel weer hoopvol. Daar zal wel een heel stevig beleid voor nodig zijn geweest. Daar zouden we wel eens snel van kunnen moeten leren. Er van uitgaande dat deze informatie waarheidsgetrouw is.

https://www.theguardian.c...-cases-reach-more-than-70
On Chinese social media the hashtag #when will Hubei be unblocked has been read more than 100m times.

From AFP:

For days now, several cities at the heart of China’s deadly coronavirus epidemic have not recorded any new infections, so residents such as factory worker Tang Wushan have a message for the authorities: it’s time to lift their quarantine.

Tang lives in central Hubei province, whose nearly 60m residents have been under lockdown since late January as the government rushed to put a lid on a virus that first emerged in the regional capital, Wuhan.

He has not stepped out of his home in rural Xiangyang for more than 40 days.

“It’s been too long,” the 30-year-old said, adding that he felt like he was “going to have a breakdown”.

On Sunday there were no new cases in the province for a third consecutive day except in Wuhan, which recorded 41 fresh infections. It is the first time that has happened since daily figures were released in January.

There have been no new cases in Xiangyang for 12 consecutive days.

Xianning city and Shennongjia forest district have not had new confirmed patients for 15 straight days.

“There are some areas with no virus cases since the start of the outbreak. I think these areas could gradually reopen,” Tang said.
Met dergelijke maatregelen kun je veilige zones creëren/identificeren. Als je het verkeer van en naar (tussen) die zones héél goed blijft beheersen kun je die zones langzaamaan uitbreiden. Maar slechts één misstap en je begint weer van voren af aan. Social distancing zal daar dan ook nog steeds een verstandige preventieve maatregel blijven om in zo'n geval de schade te beperken.

• leekers
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-01-2021
Als er iets duidelijk is geworden van de dag van gisteren is dat de situatie in Italie totaal uit de hand is gelopen en niet meer onder controle is .
Er is een totale staat van paniekvoetbal ontstaan in Italie en het is tijd dat we in Nederland net zoals in een aantal andere landen een verplichte quarantaine in gaan stellen voor alle reizigers vanuit Italie .

"Beautiful Clean Coal"

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Wat betreft Italië en Vindicat vind ik het nu wel heel toevallig. Die gasten gaan een dag eerder weg om “onrust weg te nemen”. Maar ze hebben wel al lekker geskied. Zou het niet gewoon zijn dat een van de papa’s of mama’s van een van die ventjes of dametjes gewoon via hun bestuurlijke lijntjes op de hoogte waren van het aankomende quarantaine gebied?

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:13
Hoe een (corona)virus als een staafmixer huishoudt in uw cellen.

https://www.volkskrant.nl...dt-in-uw-cellen~bc982c9f/

Mooi stukje!

[ Voor 21% gewijzigd door Dacuuu op 08-03-2020 07:18 ]

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Gisteren kregen we een mail van school dat de kans reëel is dat kinderen thuis moeten blijven, omdat leraren/leraressen niet naar school mogen komen bij verkoudheid. Er zijn ook geen invalkrachten. Ouders mogen hun kind ook niet naar brengen als het kind verkouden is. Als de ouder zelf verkouden is mag je niet op het terrein van de school.

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:24
Er mogen dus nu ook geen vakantiegangers noord Italië in neem ik aan?

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:15
Over mogelijke maatregelen. Er is in het topic veel discussie over. Praktisch gezien steekt de maatschappij echter dusdanig in elkaar dat je bijvoorbeeld niet alleen het één of het ander kan kiezen.

Als het OV wordt gestopt, kunnen veel mensen niet meer naar het werk of school. Als school wordt gestopt, moeten veel ouders thuis oppassen en kunnen ze niet werken. Enz.

Er is naar mijn mening geen andere optie na de eerste fase dan wat China en Italië al hebben laten zien. Eerste fase is beperken, afremmen en hopen. Als dat faalt, kom je al snel op een lockdown waarbij vrijwel alles is gestopt in een regio.

Daarnaast, een zware maatregel nemen met een grote kans dat het niet genoeg helpt, is ook geen goede situatie. Zodra een zware maatregel wordt genomen, dan beter ook meteen meer zware maatregelen, zodat minstens één maatregel ook echt effectief kan zijn.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06:55
De_Bastaard schreef op zondag 8 maart 2020 @ 07:41:
Hoe moet ik me dat voorstellen? Is de Brennerpas weken dicht, dat kan toch helemaal niet...

Even gekeken op Google maps, alles rijdt gewoon rustig door. Zo'n gebied kan je imo helemaal niet afgrendelen.

[ Voor 17% gewijzigd door hoevenpe op 08-03-2020 08:01 ]

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• armageddon_2k1
  • Laatst online: 27-07 10:18
Nogal wiedes. De vraag is natuurlijk of ze er zelfs uit mogen....

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:38
Schijnbaar heb ik het de afgelopen periode ook enorm onderschat. Qua maatregelen lijkt me dat je nu schengen moet opschorten en reizen naar Italië alleen moet toestaan na 2 weken quarantaine.

• Anatidae
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 19-12 10:25
anandus schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 20:35:
[...]
Dat heeft ermee te maken dat de meeste besmettingen te herleiden zijn (bijv vakantie of besmet familielid). In Brabant zijn besmettingen die niet te herleiden zijn (althans relatief de meeste, weet niet of het allemaal zijn), dus het waart daar (ergens) rond.
Ik vind dit veel te simplistisch gedacht. Alsof iedereen zijn leven zich puur afspeelt binnen de provinciegrenzen. Aan de dagelijkse files te zien werkt half Brabant in Utrecht en Zuid-Holland. Ik heb collega's op het werk in Brabant uit Zeeland, Zuid-Holland, Noord-Holland, gelderland en België. In mijn weekend ben ik vaak door het hele land te vinden. Ik zal vast niet de enige zijn. Hoe kan RIVM de illusie hebben dat alleen Brabanders isoleren werkt.

Nou dag he

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:10
Playa del C. schreef op zondag 8 maart 2020 @ 07:50:

Als het OV wordt gestopt, kunnen veel mensen niet meer naar het werk of school. Als school wordt gestopt, moeten veel ouders thuis oppassen en kunnen ze niet werken. Enz.
De keerzijde van de medaille is dan ook gelijk dat vele mensen binnen de zorg, waaronder ik, dan ook direct verplicht uitvalt voor deeltijd of voltijd. Erg ideaal is het allemaal niet.

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-12 16:21
Alleen Lombardijen

Wegen zijn waarschijnlijk volgend Google maps niet afgesloten omdat inwoners waarschijnlijk wel terug mogen keren. Doorgaande snelwegen zullen ook wel open blijven, anders loopt echt alles in de soep, ook in de rest van Italië.

[ Voor 36% gewijzigd door HallonRubus op 08-03-2020 08:20 ]

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
psychodude schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 23:57:
[...]

Oversterfte door een gebrek aan ziekenhuiscapaciteit is toch wel bijzonder sneu.
Hoe zou je dat probleem dan oplossen?

March of the Eagles

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06:55
Het zijn meer regio's:
Italian Prime Minister Giuseppe Conte signed a decree early Sunday, which will put most of northern Italy under lockdown due to novel coronavirus. "There will be an obligation to avoid any movement of people who are either entering or leaving these areas," Conte said. "And even within the areas moving around will occur only for essential work or health reasons."

The decree applies to:
  • Lombardy (the whole region)
And the 14 provinces of:
  • Modena
  • Parma
  • Piacenza
  • Reggio Emilia
  • Rimini
  • Pesaro e Urbino
  • Venezia
  • Padova
  • Treviso
  • Asti
  • Alessandria
  • Novara
  • Verbano-Cusio-Ossola
  • Vercelli
Daarnaast zijn er ook vergaande en ingrijpende maatregelen voor de rest van Italië:
  • Suspension of theaters and cinema
  • Suspension of congress and meetings that involve health care personnel and servants of essential public services
  • Suspension of dance schools, pubs, disco and bingo
  • Suspension of religious ceremonies, including funerals
  • Suspension of sports events
  • Suspension of schools and university classes
Conte said that cafes and restaurants can stay open between 6 a.m. and 6 p.m. "on condition that business owners can ensure a safety distance between people of at least one meter. Businesses will be suspended if these conditions are violated."

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• giantgiantus
Provincies in Italië zijn super klein. De meeste grote skigebieden in Italië blijven gewoon open.

• psychodude
XWB schreef op zondag 8 maart 2020 @ 08:19:
[...]

Hoe zou je dat probleem dan oplossen?
Door zoveel mogelijk te spreiden. Je wilt er voor zorgen dat het aantal besmettingen per tijdsperiode beperkt blijft zodat niet de helft van de bevolking in een periode van 3 maanden wordt aangedaan, maar bijv. binnen een periode van 2 jaar.

Anderszins wordt het ook hier, net als in Italië, de keus wie behandelen we wel en wie behandelen we niet.

Ter kennisgeving voor de mensen die de Vindicat affaire volgen. Binnen het UMCG zijn de betreffende Vindicat leden de komende 2 weken niet welkom.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Anatidae schreef op zondag 8 maart 2020 @ 08:11:
[...]

Ik vind dit veel te simplistisch gedacht. Alsof iedereen zijn leven zich puur afspeelt binnen de provinciegrenzen. Aan de dagelijkse files te zien werkt half Brabant in Utrecht en Zuid-Holland. Ik heb collega's op het werk in Brabant uit Zeeland, Zuid-Holland, Noord-Holland, gelderland en België. In mijn weekend ben ik vaak door het hele land te vinden. Ik zal vast niet de enige zijn. Hoe kan RIVM de illusie hebben dat alleen Brabanders isoleren werkt.
Misschien dat ook meespeelt dat carnaval een mogelijke verspreidingsfactor is geweest, dus vandaar dat het geconcentreerd is op Brabant? (al geloof ik dat carnaval ook in Limburg gevierd wordt(?), maar misschien hebben ze daar alle gevallen kunnen herleiden?)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:51
hoevenpe schreef op zondag 8 maart 2020 @ 08:22:
[...]

Het zijn meer regio's:

[...]

Daarnaast zijn er ook vergaande en ingrijpende maatregelen voor de rest van Italië:

[...]
Interessant detail: Sestriere, waar al dat Vindicat volk zat, ligt niet in één van de provincies in lockdown.

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-12 16:32
psychodude schreef op zondag 8 maart 2020 @ 08:27:
Ter kennisgeving voor de mensen die de Vindicat affaire volgen. Binnen het UMCG zijn de betreffende Vindicat leden de komende 2 weken niet welkom.
Dat is volgens mij gewoon standaardbeleid voor medewerkers en studenten die in die regio geweest zijn; dat is in mijn UMC niet anders; en al 2 weken van kracht.

[ Voor 7% gewijzigd door ijdod op 08-03-2020 08:54 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Aangezien we voorlopig, tot er een vaccin beschikbaar is, nog met het virus zullen moeten 'leren leven' zul je moeten doen wat nodig is om het in bedwang te houden en de ziektegevallen te beperken om de gezondheidszorg daar toereikend voor te houden en de contactopsporing als bestrijdings/beperkingsmiddel te laten functioneren.

Dan kan ik me een scenario voorstellen waarbij je een gebied waar het virus te uitgebreid dreigt te worden, waardoor dit bovenstaande niet meer zal gaan lukken, voor een paar weken in lockdown gooit om verdere toename te minimaliseren en in die periode de geïnfecteerde mensen te kunnen scheiden van de gezonden. Is die verspreiding voor dat moment dan weer onder controle dan kan dat gebied weer op gang komen. En als na een X aantal weken dat dan toch weer nodig blijkt, rinse-repeat.

Stel je in het extreme geval een theoretische wereld voor die zo bijv. steeds 10 weken 'aan' gaat en dan weer 2 weken 'uit'. Dat zou nog wel eens een voldoende functionerende wereld kunnen zijn die deze strategie zo behoorlijk lang zou kunnen volhouden, tot er voldoende vaccin beschikbaar is om dit te doorbreken.

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-12 21:37
ijdod schreef op zondag 8 maart 2020 @ 08:53:
[...]

Dat is volgens mij gewoon standaardbeleid voor medewerkers en studenten die in die regio geweest zijn; dat is in mijn UMC niet anders; en al 2 weken van kracht.
Standaard beleid bij een hoop instellingen en bedrijven. Heel normaal als dat een keer voor scholen en bv. niet medische ziekenhuis medewerkers ook geldt:

- Griepachtige klachten : kom ff niet naar het werk, maar meld je ziek
- In Italie geweest, blijf 2 weken weg

Ik het CWZ ziekenhuis in Nijmegen is er nu ook een corona geval, alleen vaag waar ie dat opgelopen heeft:

https://www.gelderlander....-cwz-ziekenhuis~ad1f38e3/

Was vrijdag op werk nog.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

• Deem
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-12 15:43

Deem

Ontcijfer mij!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yQu5UsoscsB7zIptgyCV41LoYkQ=/800x/f/image/AnACHnfKgigS7x24iVuwllsD.png?f=fotoalbum_large
Italie heeft een relatief grote groep die het meeste risico lopen. Dat verklaard ook het relatief hoge sterftecijfer.

"May our framerates be high and our temperatures low."

Verwijderd

Ik lees veel over het sluiten van scholen, maar tegelijkertijd hoor ik zo veel mensen om mij heen die nu lekker goedkoop naar Italië willen. Om de meivakantie Italië al geboekt hebben en dus “zeker erheen gaan!”

Met deze mentaliteit kun je alle scholen sluiten, maar de kraan staat nog vrolijk open!

• rjn27
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-12 20:01
Over 1,5 week ben ik 12,5 jaar getrouwd.
De planning is om 3 dagen naar de Efteling (bosrijk) te gaan.
Gelukkig hebben we nog niet geboekt omdat het buiten de schoolvakanties valt.
Wel al bijzonder verlof gekregen voor de kinderen.
7 en 18 jaar
Dilemma wat doen we!
We kunnen natuurlijk afwachten en op het laatste moment boeken.
Of nu alvast kijken voor een alternatief.

• giantgiantus
De info is ook zo ongelooflijk lastig te interpreteren. Aan de ene kant zie je mensen in Milaan lekker genieten van het zonnetje of lekker skien in de Alpen. Aan de andere kant zie je deze verregaande maatregelen. Voor mij is nog steeds een beetje de vraag: hoe ernstig is dit virus nu voor gezonde mensen. Heb je ook ziekenhuis nodig als je onder de 50 bent en in goede gezondheid? Zo ja, dan moeten ze daar meer beelden van laten zien.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

rjn27 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 09:19:
Over 1,5 week ben ik12,5 jaar getrouwd.
De planning is om naarder Efteling (bosrijk) te gaan 3 dagen.
Gelukkig hebben we nog niet geboekt omdat het buiten de schoolvakanties valt.
Wel al bijzonder verlof gekregen voor de kinderen.
7 en 18 jaar
Dilemma wat doen we!
We kunnen natuurlijk afwachten en op het laatste moment boeken.
Of nu alvast kijken voor een alternatief.
Zonder kristallen bol zou ik maar gaan voor een zo laat mogelijk beslissingsmoment. Dan kun je de kwalitatief beste keuzes maken.

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:03
loekf2 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 09:04:
[...]

Standaard beleid bij een hoop instellingen en bedrijven. Heel normaal als dat een keer voor scholen en bv. niet medische ziekenhuis medewerkers ook geldt:

- Griepachtige klachten : kom ff niet naar het werk, maar meld je ziek
- In Italie geweest, blijf 2 weken weg

Ik het CWZ ziekenhuis in Nijmegen is er nu ook een corona geval, alleen vaag waar ie dat opgelopen heeft:

https://www.gelderlander....-cwz-ziekenhuis~ad1f38e3/

Was vrijdag op werk nog.
Wil je het virus echt indammen zul je vooruit moeten lopen op het aantal gevallen, want de meeste mensen die ziek worden zijn al dagen, eventueel 2 weken, eerder geinfecteerd.

Nu wachten we tot we een hoger aantal geverifieerde gevallen hebben voordat we een volgende maatregel aankondigen. Hierdoor lopen we steeds achter de feiten aan.

Bovenstaande maatregelen zouden direct, verplicht voor alle Nederlanders moeten gelden.

• Rukapul
  • Laatst online: 08:31
Nee, dat is geen dilemma maar een compleet non-issue.
giantgiantus schreef op zondag 8 maart 2020 @ 09:19:
De info is ook zo ongelooflijk lastig te interpreteren. Aan de ene kant zie je mensen in Milaan lekker genieten van het zonnetje of lekker skien in de Alpen. Aan de andere kant zie je deze verregaande maatregelen.
Het een sluit het ander niet uit.
Voor mij is nog steeds een beetje de vraag: hoe ernstig is dit virus nu voor gezonde mensen. Heb je ook ziekenhuis nodig als je onder de 50 bent en in goede gezondheid?
Wederom, daar gaat het niet om. Het gaat om het vertragen van de verspreiding (zie figuur gepost in dit topic) en daarvoor heb je zo min mogelijk dragers nodig en zo min mogelijk overdracht en dus mobiliteit. Als 50-er met goede gezondheid heb je waarschijnlijk ook familie, vrienden en kennissen die je een goede gezondheid toewenst.

edit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0X_BuyJFoDofWvPSu8aPMOTvGl4=/f/image/wEBO23tsIQiA4ltDssMjXZCU.png

[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 08-03-2020 09:29 ]

• R.van.M
De info is ook zo ongelooflijk lastig te interpreteren. Aan de ene kant zie je mensen in Milaan lekker genieten van het zonnetje of lekker skien in de Alpen. Aan de andere kant zie je deze verregaande maatregelen. Voor mij is nog steeds een beetje de vraag: hoe ernstig is dit virus nu voor gezonde mensen. Heb je ook ziekenhuis nodig als je onder de 50 bent en in goede gezondheid? Zo ja, dan moeten ze daar meer beelden van laten zien.
Hoewel de kans om te sterven voor gezonde, jonge mensen (<45) veel kleiner is, ontwikkelt nog steeds een deel serieuze klachten die behandeld moeten worden in een ziekenhuis. Het grote gevaar van een epedemie is dat er niet genoeg IC bedden (met kunstmatige beademing) beschikbaar zijn om iedereen die zorg nodig heeft te behandelen. Daarnaast is er een vermoeden dat na een ernstig ziekenbeeld je permanente longschade kan oplopen.

Het grote probleem met dit soort situaties dat veel mensen het probleem wegwuiven en (lang) doorgaan met hun normale leven, ook al hebben ze ziekteverschijnselen. Juist deze mentaliteit zorgt ervoor dat een dergelijk besmettelijk virus zich zo snel en goed kan verspreiden. Vandaar dat Italie nu ook voor een verplichte lockdown gekozen heeft.

De reactie van mensen was wederom zoals bovenstaand, snel nog het gebied uitvluchten. Binnen deze groep zullen zeker weer een aantal zieke mensen zitten die vervolgens het virus weer verder verspreiden.

[ Voor 22% gewijzigd door R.van.M op 08-03-2020 09:31 ]

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Heb je ook ziekenhuis nodig als je onder de 50 bent en in goede gezondheid? Zo ja, dan moeten ze daar meer beelden van laten zien.
Dit soort comments zie ik vaker.. ook op twitter. Ik verbaas mij hier enigzins over. Zijn we opeens alleen op de wereld?
Het gaat in deze juist om een keten van bron, verdere besmetting en de gevolgen voor risicogroepen.

• psychodude
De kans is aanwezig, maar kleiner. Maar dit geldt ook voor bijv. influenza. Dus of je hier beelden van laat zien of niet zal vermoed ik weinig bijdragend zijn. De ene kant van de bevolking zal een meer terughoudende respons aannemen dan dat ze mogelijk al doen, een andere kant zal het relativeren door te stellen dat de kans klein is dat hun dit overkomt.

Om nog maar te zwijgen over het feit dat bijv. je ouders toch al snel boven de 50 zullen zijn. Fijn dat dan je eigen kans op overlijden klein is, maar toch jammer als je ouders wel komen te overlijden. Per leeftijdsdecade neemt hun risico namelijk aanzienlijk toe.

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
sinds afgelopen donderdag ben ik zeer spaarzaam met mijn eigen posts hier,...en uiteindelijk heeft me dat goed gedaan :+

maar man man man.....wat druipt er een ongeloofelijk hoog ''ik'' gehalte in dit topic. Zie vrijwel alleen maar mensen die bezig zijn met hun eigen hachje. ''wat kan mij overkomen, ik ben gewoon gezond''.

Niet alleen in dit topic overigens, ook elders online.

Als ik laatste dagen zie hoe er om gegaan wordt met de mensen die ons land hebben groot gebracht.....ronduit beschamend

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

ed1703 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 09:28:
[...]

Dit soort comments zie ik vaker.. ook op twitter. Ik verbaas mij hier enigzins over. Zijn we opeens alleen op de wereld?
Het gaat in deze juist om een keten van bron, verdere besmetting en de gevolgen voor risicogroepen.
Reken maar dat mensen die zich hierom te egoïstisch gedragen en dan anderen op een gegeven moment aantoonbaar gaan aansteken, met mogelijk doden tot gevolg, hier later op zullen worden aangekeken en afgerekend. De sociale controle op dit punt zou wel eens snel kunnen gaan toenemen.

"Wie niet met ons is, is tegen ons."

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 8 maart 2020 @ 09:11:
Ik lees veel over het sluiten van scholen, maar tegelijkertijd hoor ik zo veel mensen om mij heen die nu lekker goedkoop naar Italië willen. Om de meivakantie Italië al geboekt hebben en dus “zeker erheen gaan!”

Met deze mentaliteit kun je alle scholen sluiten, maar de kraan staat nog vrolijk open!
Het gaat allang niet meer om voorkomen, maar alleen nog maar om spreiden van zieken.

• giantgiantus
Rukapul schreef op zondag 8 maart 2020 @ 09:25:
[...]

Nee, dat is geen dilemma maar een compleet non-issue.

[...]

Het een sluit het ander niet uit.

[...]

Wederom, daar gaat het niet om. Het gaat om het vertragen van de verspreiding (zie figuur gepost in dit topic) en daarvoor heb je zo min mogelijk dragers nodig en zo min mogelijk overdracht en dus mobiliteit. Als 50-er met goede gezondheid heb je waarschijnlijk ook familie, vrienden en kennissen die je een goede gezondheid toewenst.
Ik snap dat dat het doel is voor de samenleving. Maar in Europa zijn mensen gewend om zelf beslissingen te nemen. Vooralsnog is de kans op het virus klein, is het onduidelijk wat de impact is en nemen mensen dus de beslissing om leuke dingen te doen.

• Deem

Deem

Ontcijfer mij!

Onnodige paniek doet niemand goed. Maar slecht geïnformeerde zelfgenoegzaamheid ook niet. Het is verkeerd om het volk te sussen door te zeggen "slechts 2% zal sterven." of "het is een griep." Mensen begrijpen onvoldoende de nationale en wereldwijde systemische last veroorzaakt door deze snelle verplaatsing van de ziekte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OkoeMR5xbeUdqGUsxxRgAH4Or0M=/f/image/KrjLemaSGui2CXhGNiP2rX9c.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VfqIpps5tuecBUbGrotEl-5tPzM=/f/image/bHDli7hhxFrAp8WPAjwcluYp.pngAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M4VgDoX0-FZvx_v1H4x7jEUrpxA=/f/image/b4cpXOXUt5wKfPnlqJIrJjHs.png

[ Voor 34% gewijzigd door Deem op 08-03-2020 09:55 ]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:39

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CaptJackSparrow schreef op zondag 8 maart 2020 @ 02:10:

- Dit virus is voorlopig niet weg. Diverse epidemiologen houden er zelfs rekening mee dat het voor onbepaalde tijd endemisch zal blijven.
En daar heb je een hele uitdaging mee. Wetende dat het lang aan gaat houden moet je erg voorzichtig zijn met maatregelen.

Een week lockdown lukt nog wel. Twee misschien ook. Maar vier weken? Drie maanden?

Het is naïef om te denken dat het na een week is over gewaaid.

Overigens zie ik in de lockdown in Italië ook vooral een hoop uitzonderingen.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

1 op de 5!
Bedenk dan even hoe de ziekenhuizen er aan toe zijn in twee weken tijd (in Italie liggen de patienten nu op de gangen).

• rjn27
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-12 20:01
Rukapul schreef op zondag 8 maart 2020 @ 09:25:
[...]

Nee, dat is geen dilemma maar een compleet non-issue
Misschien tegen die tijd wel.
De Efteling is nog open open. Nu kan dat morgen anders zijn natuurlijk.
Wij wonen in Leiden (nog geen besmettingen gemeld)
Loop je meer risico als je daar op het park loopt en s’avonds in een huisje zit.
Stel het boeken uit tot 1 dag van te voren dat staat vast!
De Efteling loopt niet weg dat kan later ook nog en anders gaan we ergens anders heen.

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:45
Je zou inmiddels toch vooruit gaan denken, dwz we weten inmiddels wat het verloop is qua besmettingen, ook dat er al een communitie spread gaan de is die mogelijk nog relatief kleine is.
Zou ik zeggen dat je een stap vooruit moet denken en ondernemen zodat je het virus een stap voor bent, want we roepen wel dat we nog niet veel weten van het virus maar we weten inmiddels al wel hoe. snel het verspreid en wat de maatregelen moeten zijn.
Net wat al eerder is geschreven, ontzie de ouderen ga er niet naar toe, sluit scholen in de regio's waar er een communiteit spread is, start de mei vakantie eerder, kortom de eerste maatregelen van fase 2 maar neem deze eerder en wacht niet op de getallen want dan ben je al een stap te laat.
Want wat maakt het dan nog uit als je een weekje eerder de maatregels zou toepassen, volgens mijn kun je alleen maar meer voorkomen en het neem ook onrust weg bij mensen.

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

• ed1703
  • Niet online
MikeyMan schreef op zondag 8 maart 2020 @ 09:36:
[...]

En daar heb je een hele uitdaging mee. Wetende dat het lang aan gaat houden moet je erg voorzichtig zijn met maatregelen.

Een week lockdown lukt nog wel. Twee misschien ook. Maar vier weken? Drie maanden?

Het is naïef om te denken dat het na een week is over gewaaid.

Overigens zie ik in de lockdown in Italië ook vooral een hoop uitzonderingen.
Daarom heb ik ook wat bedenkingen als mensen over hamsteren beginnen.
Ander topic, maar toch.. je zal met het oog op jouw post toch een keer terug moeten naar die supermarkt.
merlin1201 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 09:40:

Net wat al eerder is geschreven, ontzie de ouderen ga er niet naar toe, sluit scholen in de regio's waar er een communiteit spread is, start de mei vakantie eerder, kortom de eerste maatregelen van fase 2 maar neem deze eerder en wacht niet op de getallen want dan ben je al een stap te laat.
Wij hebben besloten voorlopig niet naar onze moeder te gaan.. geen idee hoe lang dit dan moet duren.

[ Voor 28% gewijzigd door ed1703 op 08-03-2020 09:44 ]

• giantgiantus
ed1703 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 09:28:
[...]

Nee is niet vanuit een egoïstisch oogpunt natuurlijk, maar meer vanuit een effectiviteitsoogpunt. Als mensen niet zien dat het virus echt een probleem is zal je in Europa mensen zien die andere besluiten nemen.

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
rjn27 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 09:39:
[...]

Misschien tegen die tijd wel.
De Efteling is nog open open. Nu kan dat morgen anders zijn natuurlijk.
Wij wonen in Leiden (nog geen besmettingen gemeld)
Loop je meer risico als je daar op het park loopt en s’avonds in een huisje zit.
Stel het boeken uit tot 1 dag van te voren dat staat vast!
De Efteling loopt niet weg dat kan later ook nog en anders gaan we ergens anders heen.
Op dit moment kun je net zo goed in rij bij de supermarkt als in de rij in de Efteling besmet raken. Overigens is de er wel een besmetting op de Universiteit Leiden gemeld..

• Deem

Deem

Ontcijfer mij!

giantgiantus schreef op zondag 8 maart 2020 @ 09:43:
[...]

Nee is niet vanuit een egoïstisch oogpunt natuurlijk, maar meer vanuit een effectiviteitsoogpunt. Als mensen niet zien dat het virus echt een probleem is zal je in Europa mensen zien die andere besluiten nemen.
Maar dat kan ik de bevolking niet verwijten als de overheid stelt dat "dit toch maar een griep" is en vanalles doet om de situatie te downplayen.

• giantgiantus
Wolly schreef op zondag 8 maart 2020 @ 09:36:
[...]

[Twitter]

1 op de 5!
Bedenk dan even hoe de ziekenhuizen er aan toe zijn in twee weken tijd (in Italie liggen de patienten nu op de gangen).
Deze informatie lees je nergens op nos.nl etc. Ook de overheid geeft hierover geen informatie. Ik denk dat je juist deze info moet delen wil je effectieve quarantaine kunnen starten.

• merlin1201
shoombak schreef op zondag 8 maart 2020 @ 09:44:
[...]

Op dit moment kun je net zo goed in rij bij de supermarkt als in de rij in de Efteling besmet raken. Overigens is de er wel een besmetting op de Universiteit Leiden gemeld..
Dat hoor ik ook wel vaak langskomen, er hoef er maar een te zijn die een virus achterlaat op een winkelkarretje, maar als je 1000 mensen hebt die dat winkelwagentje gebruiken die dag dan is de kans dat dat karretje besmet is veel groter natuurlijk.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

shoombak schreef op zondag 8 maart 2020 @ 09:44:
[...]

Verschil tussen die twee is dat het eerste noodzakelijk is voor de voedselvoorziening en het tweede niet, en pure luxe is.

• Wolly
  • Niet online
ed1703 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 09:41:
[...]
Wij hebben besloten voorlopig niet naar onze moeder te gaan.. geen idee hoe lang dit dan moet duren.
Waar ik vanmorgen aan zat te denken, hoe gaat dat komende weken bij de begrafenis/crematie van Ome Jan of Tante Mien?

Hun naaste broers en zussen en kennissen zijn ook 70+, er is natuurlijk veel fysiek contact tijdens zo'n gebeurtenis. We hebben gezien dat er in Spanje 60 besmettingen waren na een uitvaart.

Ook vermijden tot de overheid de uitvaarten stil legt (zoals nu in N-Italie gebeurt)?
Ook begrafenissen en evenementen gaan niet door. Mensen met koorts mogen hun huis niet uit, ook als ze nog niet zijn getest op het coronavirus.
Bron

• Vorkie
  • Niet online
Was gisteren nog op het nieuws, Efteling was/is volgeladen, wat ook logisch was, gezien er een evenement was/is (bedrijfsevenement).

https://doen.kro-ncrv.nl/ledendag-efteling
Zaterdag 7 maart en zondag 8 maart zijn volgeboekt!

Wat: KRO-NCRV Ledendag in de Efteling
Wanneer: Zaterdag 7 maart en zondag 8 maart 2020
Tijd: 10.00 – 18.00 uur
Inclusief:
- Parkeerkaart
- Consumptie

Extra informatie coronavirus
Op dit moment worden de richtlijnen van het RIVM gevolgd en is er geen reden om de KRO-NCRV ledendag in de Efteling te vermijden of af te gelasten. We houden je vanzelfsprekend op de hoogte via e-mail en op deze website over belangrijke ontwikkelingen.
Het strookt natuurlijk wel een beetje tegen het advies van de RIVM om bij milde klachten in Brabant thuis te blijven en zo min mogelijk sociaal contact te zoeken vanwege het huidige onderzoek hoe verspreid het virus is.

Je kan voorstellen dat in de Efteling vooral mensen uit de regio werken, 2 uur rijden om achter de friteuse te staan is meer uitzondering dan waarheid.

Al die mensen verspreiden nu weer vanuit de Efteling naar hun woonplaatsen, waar ze aldaar weer nieuwe potentiele haarden kunnen starten,.

[ Voor 30% gewijzigd door Vorkie op 08-03-2020 09:55 ]

• ed1703
  • Niet online
Wolly schreef op zondag 8 maart 2020 @ 09:52:
[...]

Ook vermijden tot de overheid de uitvaarten stil legt (zoals nu in N-Italie gebeurt)?
Ik ben benieuwd hoe je zoiets wilt organiseren.. je kunt dit niet eindeloos blijven doen.
Daarvoor sterven er simpelweg teveel mensen per dag.

• R.van.M
ed1703 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 09:54:
[...]

Ik ben benieuwd hoe je zoiets wilt organiseren.. je kunt dit niet eindeloos blijven doen.
Geen uitvaart betekend niet dat mensen niet begraven/gecremeert worden.

• Wobcat
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-12 15:28
Ik snap niet dat er in NL nog steeds zo laks wordt omgegaan met mogelijk besmettingsgevaar. Half Italie gaat in "lockdown ' en dan lees ik een bericht over een ziekenhuismedewerker in NL die besmet is (link)
Wat mij dan opvalt en is het volgende :"Collega's die direct contact met hem hebben gehad hebben geen klachten en blijven aan het werk. 'Ze rapporteren dagelijks over hun temperatuur, luchtwegklachten en algehele gezondheid', aldus het ziekenhuis."
Dus zodra één van die collega's klachten heeft moet zijn of haar netwerk onder de loep, zijn het 2 of meer collega's dan nog meer mensen monitoren, etc. Hoe lang duurt het nog voor NL het serieus gaat nemen, of overdrijft men in Italie ?

Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.

• _Bailey_
  • Niet online
Vorkie schreef op zondag 8 maart 2020 @ 09:53:

Het strookt natuurlijk wel een beetje tegen het advies van de RIVM om bij milde klachten in Brabant thuis te blijven
dit werd gisteren bij onder andere Nieuwsuur (ook via Brabantse media) wel erg duidelijk zichtbaar; het leven in Brabant is dit weekend gewoon business as usual.

Vrijwillig Nederlanders iets adviseren werkt simpelweg niet. Denk dat we daar een te nuchter volkje voor zijn.

• ed1703
  • Niet online
R.van.M schreef op zondag 8 maart 2020 @ 09:55:
[...]

Geen uitvaart betekend niet dat mensen niet begraven/gecremeert worden.
Te simpel gedacht, dit is wel een verschrikkelijke ontwikkeling.

• psychodude
ed1703 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 09:54:
[...]

Mensen zullen simpelweg zonder dienst worden gecremeerd of begraven. Je kunt ze inderdaad niet laten liggen. De diensten zij namelijk het risico moment.

• R.van.M
Wobcat schreef op zondag 8 maart 2020 @ 09:55:
Ik snap niet dat er in NL nog steeds zo laks wordt omgegaan met mogelijk besmettingsgevaar. Half Italie gaat in "lockdown ' en dan lees ik een bericht over een ziekenhuismedewerker in NL die besmet is (link)
Wat mij dan opvalt en is het volgende :"Collega's die direct contact met hem hebben gehad hebben geen klachten en blijven aan het werk. 'Ze rapporteren dagelijks over hun temperatuur, luchtwegklachten en algehele gezondheid', aldus het ziekenhuis."
Dus zodra één van die collega's klachten heeft moet zijn of haar netwerk onder de loep, zijn het 2 of meer collega's dan nog meer mensen monitoren, etc. Hoe lang duurt het nog voor NL het serieus gaat nemen, of overdrijft men in Italie ?
Ik blijf het herhalen. Nederland loopt steeds achter de feiten aan omdat ze steeds wachten met nieuwe maatregelen totdat er meer geverifierde besmettingen zijn. Ze proberen paniek te voorkomen en dragen daardoor een relativerende boodschap uit. Dit zorgt ervoor dat een groep mensen met lichte ziekteverschijnselen het niet serieus neemt en doorgaat met het normale leven en verspreiden van het virus.

Ik meen gelezen te hebben dat de gehele uitbraak in Italie terug te leiden is naar 2(!) personen. In China zie je dat er een veel sterkere sociale controle is en daar mensen wel hun verantwoordelijkheid nemen wat in ieder geval geholpen heeft het virus te vertragen en verspreiding te minimaliseren.

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-11 23:36
Duitsland (en geloof ook Frankrijk) zitten nu op het niveau waar Italië vorige week op zat, aangezien het daar ook nog hard omhoog gaat kunnen daar volgende week best wel eens Italiaanse toestanden ontstaan.
Aangezien Nederland en nog een paar landen ook erg hard gaan vraag ik me af waar we over anderhalve week staan, zou me dan niets verbazen als hier soortgelijke maatregelen gaan plaatsvinden.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

• giantgiantus
How is de Spaanse griep uitgedoofd eigenlijk?

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

giantgiantus schreef op zondag 8 maart 2020 @ 10:03:
Men kan het aantal doden niet eens nauwkeuriger schatten dan tussen de 20 en 100 miljoen. Het simpele antwoord is: Men werd ziek en werd beter of ging dood. Dat het besmettelijk was zal men wel al geweten hebben, maar om te kunnen overleven (geld voor eten e.d.) zullen velen niet echt aan social distancing hebben kunnen doen.

Bensimpel

Positieve meneer

https://www.history.com/t...18-flu-pandemic#section_8

Velen mensen gingen uiteindelijk dood of kregen immuniteit.

😆 - Denk ook eens om ;)

• psychodude
Besmetting van grofweg 25 - 30% van de gehele wereldbevolking en mortaliteit van circa 2.5% van de gehele wereldbevolking. Denk anno 2020 dus aan besmetting van zo' 2.1 miljard mensen en bija 200 miljoen doden.

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:58
Het verschil met Italië is dat het eerste ontdekte geval waarschijnlijk niet het eerste geval was; statistisch veel meer longontstekingen/ corona-achtige klachten in de paar weken voordat t eerste geval ontdekt werd; dat impliceert dat t al redelijk wijdverspreid was voordat t bekend werd en daardoor bij ontdekking al ongecontroleerd was; dat probleem hebben we in NL nog niet, helemaal omdat heel veel gevallen direct aan Italië te linken zijn.

Dus tot nu toe denk ik dat het in NL nog steeds mee zal vallen, mits de testcapaciteit voldoende zal zijn om ook mensen zonder directe link aan een mogelijk geval te testen

• autje
psychodude schreef op zondag 8 maart 2020 @ 10:08:
[...]

Besmetting van grofweg 25 - 30% van de gehele wereldbevolking en mortaliteit van circa 2.5% van de gehele wereldbevolking. Denk anno 2020 dus aan besmetting van zo' 2.1 miljard mensen en bija 200 miljoen doden.
a) Mortaliteit gaat natuurlijk over de besmette populatie, niet over de hele populatie.
b) Pak je rekenmachine er nog even bij.

• R.van.M
rik86 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 10:13:
Het verschil met Italië is dat het eerste ontdekte geval waarschijnlijk niet het eerste geval was; statistisch veel meer longontstekingen/ corona-achtige klachten in de paar weken voordat t eerste geval ontdekt werd; dat impliceert dat t al redelijk wijdverspreid was voordat t bekend werd en daardoor bij ontdekking al ongecontroleerd was; dat probleem hebben we in NL nog niet, helemaal omdat heel veel gevallen direct aan Italië te linken zijn.

Dus tot nu toe denk ik dat het in NL nog steeds mee zal vallen, mits de testcapaciteit voldoende zal zijn om ook mensen zonder directe link aan een mogelijk geval te testen
Gisteren nog op nieuwsuur. Dat gaat niet gebeuren omdat we niet genoeg test capaciteit hebben. Alleen de mensen die koorts hebben en in contact zijn geweest met een andere besmette patient / in een risico gebied zijn geweest worden getest

Heb je dus ziekteverschijnselen maar geen directe link naar een corona patient of gebied dan wordt je niet getest. Binnen deze groep mensen zal een overgroot deel zijn verantwoordelijkheid nemen en thuis blijven echter slechts een klein percentage die zichzelf niet isoleert kan het virus ver verspreiden

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-12 18:39

drooger

Falen is ook een kunst.

psychodude schreef op zondag 8 maart 2020 @ 09:58:
[...]

Mensen zullen simpelweg zonder dienst worden gecremeerd of begraven. Je kunt ze inderdaad niet laten liggen. De diensten zij namelijk het risico moment.
Met bijkomend mogelijk gevaar dat men dan niet in een aula, maar op eigen locatie bij elkaar komt om te gedenken.
Ik vrees dat er genoeg Nederlanders te nuchter zijn om te zeggen dat het samen gedenken maar een paar maanden uitgesteld moet worden.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:02

Yucon

*broem*

drooger schreef op zondag 8 maart 2020 @ 10:23:
[...]

Met bijkomend mogelijk gevaar dat men dan niet in een aula, maar op eigen locatie bij elkaar komt om te gedenken.
Ik vrees dat er genoeg Nederlanders te nuchter zijn om te zeggen dat het samen gedenken maar een paar maanden uitgesteld moet worden.
Als tante Mien overleden is aan de gevolgen van corona wordt het denk ik wel vrij goed duidelijk waarom het beter is haar even niet gezamenlijk te herdenken.

• Wolly
  • Niet online
drooger schreef op zondag 8 maart 2020 @ 10:23:
[...]

De term nuchter kan op een gegeven moment wel vervangen worden door hufterig als je moedwillig naar bijeenkomsten gaat terwijl dat om goede redenen niet kan.

Zoals @giantgiantus ook al zei, het volk wordt op dit moment ook niet bepaald goed voorgelicht. De NOS noemt slaafs de nummertjes op maar laat in de voxpop items nog steeds mensen zien die 'Ik ben niet bang het is maar een griepje' zeggen. Op deze manier gaan wij met zijn allen vanzelf de kant op van nog meer ellende.

• GAIAjohan
  • Laatst online: 30-12 19:12
Eerste besmetting in Noord Limburg, Roermond:
https://www.1limburg.nl/e...limburg?context=section-1

Ook weer een Italië-ganger

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

• JvS
  • Laatst online: 30-12 07:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

Over die optie om alle scholen te sluiten omdat er gedacht wordt dat de kinderen het daar verspreiden (die worden niet veel getest en hebben bijna geen symptomen als ze besmet raken).
Whuzz schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 23:27:
[...]

Als het kalf verdronken is, meteen de put dempen. Als er meerdere kalveren in meerdere putten verdrinken, gooi je alle putten dicht. ;)
Het is gewoon niet slim om energie te stoppen in maatregelen gebaseerd op vage vermoedens. Elke maatregel heeft negatieve impact, al was het maar omdat het afleidt van het zoeken naar maatregelen die mogelijk wél goed kunnen helpen.

Lukraak iets doen om maar iets te doen is emotioneel reageren en dat is niet de manier waarop je iets zakelijk en effectief aanpakt. Ja je kan geluk hebben als je goed gokt, maar volgens mij willen we niet gokken. We willen gepaste en effectieve maatregelen, het liefst tegen bewezen oorzaken, of minimaal tegen sterk aannemelijke oorzaken. Niet tegen "dit zou het ook best eens kunnen zijn" niveau oorzaken. Scholen sluiten op een vermoeden dat kinderen de grote verspreiders zijn, is niet een gepaste maatregel met de mate van bewijs.

En het alternatief is heel eenvoudig: Zoek hoe het virus zich verspreid en stel hier gepaste maatregelen tegen in. En als je denkt de controle kwijt te zijn en dit is onacceptabel doe dan iets dat echt effectief is. Geen concrete alternatieven noemen betekent niet dat de eerstgenoemde willekeurige maatregel nuttig is.

Dat is managen op "zichtbare" dingen doen en daarmee op onderbuik en emotie. En dat is niet de manier waarop ik het zou willen managen.

[ Voor 13% gewijzigd door JvS op 08-03-2020 10:35 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Wolly schreef op zondag 8 maart 2020 @ 09:36:
[...]

[Twitter]

1 op de 5!
Nogmaals, in Nederland lijkt dat getal anders voorlopig.
Toen er 128 cases waren lagen er maar 5 in een ziekenhuis.

We zullen zien het gaat als het uitbreid, maar ik denk dat je moet oppassen met deze cijfers zo makkelijk te extrapoleren naar een “!!!!!!” Stelling die geponeerd wordt.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• JeroenNietDoen
  • Laatst online: 00:12
YakuzA schreef op zondag 8 maart 2020 @ 10:37:
[...]

We zullen zien het gaat als het uitbreid, maar ik denk dat je moet oppassen met deze cijfers zo makkelijk te extrapoleren naar een “!!!!!!” Stelling die geponeerd wordt.
Daar schuilt dan ook het gevaar, hier in Nederland beoordelen we en acteren we alleen op hoe het vandaag, eigenlijk gisteren, is. We kijken niet vooruit, we besluiten in de toekomst dan wel gebaseerd op hoe het er dan aan toe gaat. En dat gevaar is dat je achter de feiten aanloopt.

• psychodude
autje schreef op zondag 8 maart 2020 @ 10:17:
[...]

a) Mortaliteit gaat natuurlijk over de besmette populatie, niet over de hele populatie.
b) Pak je rekenmachine er nog even bij.
Ik zou je feiten over de spanish flu er nog maar eens even op na slaan voor de denigrerende toon aan te slaan, ik heb niet bij je in de klas gezeten.

Voor je gemak:
Circa 500 miljoen mensen geinfecteerd, op een wereldbevolking van circa 1.8 miljard.
Circa 50 miljoen doden, op een wererldbevolking van circa 1.8 miljard.

Doorloop jij stap b nog maar een keer zou ik zeggen.

• giantgiantus
[...]

Eens. Al moet je wel realiseren dat in Nederland vooralsnog vooral veel jonge mensen besmet zijn geraakt.

• _Bailey_
  • Niet online
Grand Pix van Bahrein (20-22 maart) gaat plaatsvinden zonder publiek. Bahrein heeft pas 83 besmettingen.

Grand Prix van Zandvoort ook zonder publiek?

• JeroenNietDoen
psychodude schreef op zondag 8 maart 2020 @ 10:42:
[...]

Ik zou je feiten over de spanish flu er nog maar eens even op na slaan voor de denigrerende toon aan te slaan, ik heb niet bij je in de klas gezeten.

Voor je gemak:
Circa 500 miljoen mensen geinfecteerd, op een wereldbevolking van circa 1.8 miljard.

Anderzijds waren het ook andere tijden, andere leefomstandigheden, andere zorg en geen vaccins.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

JeroenNietDoen schreef op zondag 8 maart 2020 @ 10:41:
[...]

Daar schuilt dan ook het gevaar, hier in Nederland beoordelen we en acteren we alleen op hoe het vandaag, eigenlijk gisteren, is. We kijken niet vooruit, we besluiten in de toekomst dan wel gebaseerd op hoe het er dan aan toe gaat. En dat gevaar is dat je achter de feiten aanloopt.
Daar ben ik het wel mee eens. Ik vind het ook raar dat onze ‘Italië vakantiegangers’ niet wat meer verantwoordelijkheid hebben genomen nadat ze wisten van de uitbraak daar.

PSN

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-11 23:36
Ze kunnen heel goed een aardig beeld schetsen van wat en nog kan en gaat komen, ze hebben immers China, Italië en Duitsland al als "voorbeeld" deze map ligt al klaar.
Het enige verschil kan de snelheid (>bevolkingsdichtheid) en het mortaliteit cijfer zijn door de demografische verschillen.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

JeroenNietDoen schreef op zondag 8 maart 2020 @ 10:43:
[...]

Anderzijds waren het ook andere tijden, andere leefomstandigheden, andere zorg en geen vaccins.
In die tijd maakten ze wel al vaccins :)

PSN

• GAIAjohan
  • Laatst online: 30-12 19:12
Ben zelf van mening dat iedereen vanuit Italië gewoon 2 weken in quarantaine gezet had moeten worden. Geen bezoek aan werk, winkel etc.

Maar dat is voor de staat niet bij te houden. Iedereen kan wel even naar Italië en terug zonder dat het bekend is.
Italiëgangers zelf hadden ook gewoon thuis moeten blijven zitten, uit zichzelf!

[ Voor 42% gewijzigd door GAIAjohan op 08-03-2020 10:48 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:29
Het RIVM kijkt ook naar maatregelen van andere landen hoor, die hebben echt geen oogkleppen op. Verder is er Europees overleg dus we leven niet in een vacuum

Het RIVM heeft echter aangegeven dat studies/onderzoeken uitwijzen dat zulke maatregelen in Nederland blijkbaar minder of niet helpen hier.

Dan geloof ik de experts liever dan dat naar onze onderbuikgevoelens.

• JeroenNietDoen
GAIAjohan schreef op zondag 8 maart 2020 @ 10:46:
Ben zelf van mening dat iedereen vanuit Italië gewoon 2 weken in quarantaine gezet had moeten worden. Geen bezoek aan werk, winkel etc.
Nou, een heleboel van die Italie gangers had zelf zijn verantwoordelijkheid moeten nemen.

• ed1703
  • Niet online
American Hospital Association "Best Guess Epidemiology" for #codiv19 over next 2 months:

96,000,000 infections
4,800,000 hospitalizations
1,900,000 ICU admissions
480,000 deaths

vs flu in 2019:

35,500,000 infections
490,600 hospitalizations
49,000 ICU admissions
34,200 deaths

https://www.businessinsid...f-hospitalizations-2020-3

• JeroenNietDoen
YakuzA schreef op zondag 8 maart 2020 @ 10:46:
[...]

In die tijd maakten ze wel al vaccins :)
Voor de griep? En in massa?

• Wolly
  • Niet online
[...]

Het WHO zal zich wel 10x bedenken voor ze zo'n uiting doen, ik denk dat het zeer verstandig van hun is om juist dit soort cijfers naar buiten te brengen van een gerenommeerd instituut om de 'het zal toch wel meevallen' mensen aan boord te krijgen.

• merlin1201
Maar tot dusver hebben we het alleen nog maar over Italië, maar als we een paar dagen verder zijn (durf al niet eens een week vooruit te kijken) dan lijkt het me dat ook Frankrijk en Duitsland voor ons de grote besmettingen bronnen gaan worden.
Een eigen verantwoording nemen, dat is iets wat in Nederland niet zo vanzelfsprekend is, gezien de geluiden uit Brabant dit weekeind, zou ik wel een willen zien wie er daadwerkelijk met een kuchje (en op vak geweest in italie) thuis zijn gebleven.
Ik denk dat je verbaast ben hoeveel er gewoon lekker op pad zijn gegaan.

Gewoon met de botte bijl er in is het enigste om die betonplaat voor hun hoofd te doorbreken, en dat is een uitgaansverbod instellen want juist die mensen, daar hoor je de verhalen van dat ze zich er niet aan houden, stel je voor dat ze niet naar de kroeg kunnen, het leven zou zinloos zijn ;-(

[ Voor 20% gewijzigd door merlin1201 op 08-03-2020 10:56 ]

• autje
psychodude schreef op zondag 8 maart 2020 @ 10:42:
[...]

Voor je gemak:

Je zegt dat 2,5% van 2,1 miljard mensen dood zal gaan. Dat is in mijn berekening nog steeds 50 miljoen (en een beetje).
Pagina: 1 ... 70 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een ZT (zero tolerance) topic.

Overtreding van de onderstaande topic regels zal resulteren in minimaal een 24 uurs AWM ban.

• Geen slowchat
• Geen complottheorieën
• Geen paniekreacties
• Onderbouw je argumentatie met bronnen, extraordinary claims require extraordinary evidence
• Post hier alleen over de uitbraak in zijn algemeenheid. Voor het bespreken van persoonlijke voorbereidingen en maatregelen is er Het voorbereiden op het coronavirus topic.
• Geen discussie over het functioneren van het RIVM of andere organen zonder verdere relatie met het virus

Voor een actuele, interactieve kaart van de uitbraak, inclusief gemelde besmettingen en doden, zie
Wereld:
https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6
Nederland:
https://www.arcgis.com/ap...c995c40e7ae72254029bf6251

Handiger links:

https://debatgemist.tweed...wikkelingen-coronavirus-0

Om de posts leesbaar te houden graag geen gebruik meer maken van hoofdletters / vetgedrukte tekst om bepaalde stukken te benadrukken.
Mocht je punt alsnog te onduidelijk uit je post naar voren komen, gebruik dan cursieve tekst.