[ZT] Nieuwe variant van coronavirus, veroorzaakt Covid-19 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 69 ... 101 Laatste
Acties:
  • 521.135 views

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-12 16:32
CaptJackSparrow schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 19:36:
[...]

Ik mag hopen dat ze die gepensioneerden (risicogroep) dan op 'veilige' afdelingen in gaan zetten en de ze een jongere, minder risico lopende, groep gaan vervangen die dan de Covid-19 patiënten gaan verzorgen. Mag wel hopen dat dit op vrijwillige basis kan. "Ga jij maar van de neonatologie naar de Covid-19 afdeling". Kan ook nog wat weerstand oproepen. We kunnen nog gekke dingen mee gaan maken vrees ik.
Uit de Q&A op mijn werk (UMC):
Mag mij worden opdragen op een andere afdeling/ werkplek waar een personeelstekort is te werken?
Als goed werknemer behoor je in het algemeen positief in te gaan op redelijke voorstellen van je werkgever die verband houden met de gewijzigde omstandigheden op het werk. Het UMC zal je alleen elders inzetten als de situatie dat verlangt. Ga in gesprek met je leidinggevende als het voor jou, in alle redelijkheid, te bezwaarlijk is om elders aan de slag te gaan. Er zal dan een belangenafweging plaatsvinden.
JeroenNietDoen schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 20:26:
[...]

Jahaha ik las vanmorgen de lokale krant, hier in Zeeland is het eerste corona geval, en ze spraken met een viroloog van het ziekenhuis in Goes. Daar waren ze er ook helemaal klaar voor. Met 20 isolatiebedden in Goes en 9 in Terneuzen. 29 :F
Conclusie: als die vol zijn gaan er keuzes gemaakt worden. Een daarvan is zonder isolatie behandelen. Voor de beeldvorming, we hebben in NL ca 2000 IC bedden (van de ca 40k ziekenhuisbedden). Daarvan zijn er iets van 250 voor isolatie geschikt.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Barbapapa852
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:08
Yucon schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 21:34:
[...]

Het effect dat dit op landen als Noord Korea en Cuba gaat hebben moet ook afschuwelijk zijn :/
Ben zelf vorig jaar naar NK gegaan maar inderdaad alles buiten de hoofdstad gaat een groot probleem worden.

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
MikeyMan schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 19:11:
[...]

Volgens mij deden ze dat helemaal niet.
Die Japanse viroloog die van het schip getrapt is, gaf aan dat er geen clean zones waren, en dat iedereen een beetje over het schip heen aan het wandelen was. Hij was aardig boos over de gang van zaken daar.
Precies wat Spanje deed op de Canarische eilanden met dat afgrendelen van zo'n hotel, en de V.S. momenteel doen met dat schip voor San Francisco, daar wandelt ook iedereen vrolijk op rond terwijl 19 van de 23 (misschien oude cijfers, het gaat vrij snel) besmette gevallen crewleden zijn, en (nog) maar 2 gasten.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:03

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Barbapapa852 schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 21:51:
[...]
Ben zelf vorig jaar naar NK gegaan maar inderdaad alles buiten de hoofdstad gaat een groot probleem worden.
Maar alleen als de besmetting überhaupt binnenkomt, NK is nu net het enige land op deze aardkloot, dat ik een kansje geef om het buiten de grenzen te houden.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-12 12:36

TheBorg

Resistance is futile.

roffeltjes schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 21:48:
Dan zie ik meer heil in een plan om als EU alle materiaal en poppetjes (artsen, soldaten) naar Italie sturen en Italie als Wu Han behandelen. Rest van Europa uiteraard full alert.
Heeft helaas geen zin. Kijk maar naar het plaatje van @Deem. We lopen maar een paar weken achter op Italie.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-12 16:03

Indoubt

Always be indoubt until sure

De verspreiding was nooit tegen te houden. Dat lukt ons niet met verkoudheid, niet met griep en dat lukte met de mexicaanse griep ook niet.

Beste wat je kunt doen is gedoseerd vertragen. De juiste actie op het juiste moment. Als je een grote actie te vroeg doet vlak je de piek niet genoeg af.

De actie in Brabant lijkt me dan wel enigszins correct. Of het veel gaat helpen weet ik niet. Ik heb niet de indruk dat veel mensen zich laten tegenhouden om even naar de kroeg te gaan.

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:42
Je post had die toon gevolgd als je had gezegd:

"Alleen de scholen sluiten heeft dus geen zin, alles moet op slot. "

Dat je ervoor koos om alleen op de scholen in te zoomen is vreemd, maar het is blijkbaar allemaal wat emotioneel waarbij mensen denken hun gelijk te kunnen halen.

Het zal allemaal wel.
TheBorg schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 21:53:
[...]

Heeft helaas geen zin. Kijk maar naar het plaatje van @Deem. We lopen maar een paar weken achter op Italie.
Er is wel degelijk iets hierop af te dingen. In Italie is half feb of misschien eerder het virus rond gaan zingen, en ging men na twee weken testen. We weten immers ook dat het in andere landen NIET zolang rondwaart als in Italie, immers pneumonia gevallen en sterftecijfers.

Wij zijn eerder aan de slag gegaan waardoor te verwachten is dat onze detectie graad hoger is.

Daar kunnen we naast zitten, maar er is nooit een moment om maar de handen in de lucht te gaan gooien en krijsend rondjes te gaan rennen.

[ Voor 39% gewijzigd door roffeltjes op 07-03-2020 21:59 ]

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-12 07:27

Whuzz

Dodgeball!

ijdod schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 21:51:
Voor de beeldvorming, we hebben in NL ca 2000 IC bedden
En hoeveel daarvan zijn er momenteel bezet door "niet-corona" patiënten?
roffeltjes schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 21:54:
[...]

Je post had die toon gevolgd als je had gezegd:

"Alleen de scholen sluiten heeft dus geen zin, alles moet op slot. "
Uiteindelijk wellicht wel. Net zoals China en zoals ze nu in Italië overwegen. Maar je moet ergens beginnen en men kiest dan meestal eerst voor de scholen. Zullen wij ook wachten tot het te laat is? Of beter om het risico op "teveel doen" te nemen?

[ Voor 50% gewijzigd door Whuzz op 07-03-2020 21:56 ]

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

• Barbapapa852
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:08
Freee!! schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 21:53:
[...]

Maar alleen als de besmetting überhaupt binnenkomt, NK is nu net het enige land op deze aardkloot, dat ik een kansje geef om het buiten de grenzen te houden.
Nee hoor, je verbaasd je hoeveel mensen er met de trein/vliegtuig naar China gaan om daar te studeren en ook te werken/handel drijven waar dat land niet zonde kan.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
De problemen in Iran lijken mij een stuk erger dan Italië (qua beleid, gezondheidszorg, sancties, etc), dus niet gek dat ze daar aandacht aan besteden, toch?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Indoubt schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 21:54:
De actie in Brabant lijkt me dan wel enigszins correct. Of het veel gaat helpen weet ik niet. Ik heb niet de indruk dat veel mensen zich laten tegenhouden om even naar de kroeg te gaan.
Sommige mensen hebben waarschijnlijk wat meer motivatie nodig, misschien is China toch te ver van hun bed ofzo. Wat dramatische beelden uit Italië misschien..?

specs

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:07
Edgarz schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 21:50:
Haal in ieder geval 'dictatuur' en 'collectiviteit' niet door elkaar....
Als we dit echt de kop in willen drukken is een dictatuur imo noodzakelijk, als we dat (terecht) niet willen is het accepteren dat dit virus een pandemie wordt onafwendbaar.

Voor mensen onder de 60 zal dit uiteindelijk wel loslopen, hoe hard het ook klinkt de wereld heeft dit veel vaker meegemaakt en is er altijd weer sterker en welvarender uitgekomen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:10

gws24

Thinking is hard!

Freee!! schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 21:53:
[...]

Er is erg veel verkeer tussen China en NK dus ga er maar vanuit dat het virus al lang in NK is. Maar dat gaat Kim natuurlijk nooit toegeven want het is een heilstaat waar alles perfect is.

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• Deem
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-12 15:43

Deem

Ontcijfer mij!

GAIAjohan schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 21:49:
[...]

Niet gek, als je je bedenkt hoe dicht we op elkaar wonen, en als je alle lijnen gewoon op de Italiaanse uitbraak laat starten.
Een land die nu al op 25 januari een persoon met corona binnenkreeg en volledig isoleerde lijkt het op deze manier heel goed te doen (bv Zweden, Frankrijk, zelfs Italië... Tot de Italiaanse uitbraak..
Vind je? Waar wij Nederland na 9 dagen staan, heeft in italië 27 dagen geduurd.

"May our framerates be high and our temperatures low."

• ijdod
Whuzz schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 21:55:
[...]

En hoeveel daarvan zijn er momenteel bezet door "niet-corona" patiënten?
Zo uit mijn hoofd geen idee, maar die informatie lijkt me te vinden. Dat is altijd een afweging; en triage gaat bij een hoog-water peil plaatsvinden. Ziekenhuizen hebben een rampenplan klaarliggen voor als ze overstelpt worden met slachtoffers. Dat is erg kil...

Een andere vraag die je kan stellen: hoeveel van die bedden zijn nu al niet in gebruik wegens personeelsgebriek?

• anandus
  • Niet online
Deem schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 22:00:
[...]

Dat is toch niet te vergelijken?
Italië had niet hele volksstammen op wintersport in Wuhan ;)

Als je de mensen erafhaalt die het in Italië hebben opgelopen is het best weinig.

[ Voor 12% gewijzigd door anandus op 07-03-2020 22:03 ]

• roffeltjes
Whuzz schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 21:55:
[..]
Uiteindelijk wellicht wel. Net zoals China en zoals ze nu in Italië overwegen. Maar je moet ergens beginnen en men kiest dan meestal eerst voor de scholen. Zullen wij ook wachten tot het te laat is? Of beter om het risico op "teveel doen" te nemen?
Dus toch een nutteloze maatregel in zijn isolement nemen waarvan we weten dat hij niet werkt. 8)7

Alles dicht, of geïsoleerd proberen uit te doven, lukraak alle scholen dicht gaat niet werken en dat is ook meermaals uitgelegd. Dat jij het als de eerste stap ziet is leuk, maar het blijft onzin.

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-12 15:48

MrMonkE

★ EXTRA ★

anandus schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 21:56:
[...]

De problemen in Iran lijken mij een stuk erger dan Italië (qua beleid, gezondheidszorg, sancties, etc), dus niet gek dat ze daar aandacht aan besteden, toch?
Nee, maar het is allemaal een pot nat aan de top. Wij waren vandaag al naar de 12e plek gestegen. Ook niet echt een verdienste. Maar wat mij betreft is het hek al van de dam, het belangerijkste nu te doen is het te vertragen zodat de piek breder en lager wordt zoals iemand ergens hierboven beschrijft. Maar ik denk niet dat we het tij gaan keren. :-(

★ What does that mean? ★

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-12 09:21

Edgarz

Tweako-active since1986

hoevenpe schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 21:58:
[...]

Als we dit echt de kop in willen drukken is een dictatuur imo noodzakelijk, als we dat (terecht) niet willen is het accepteren dat dit virus een pandemie wordt onafwendbaar.

Voor mensen onder de 60 zal dit uiteindelijk wel loslopen, hoe hard het ook klinkt de wereld heeft dit veel vaker meegemaakt en is er altijd weer sterker en welvarender uitgekomen.
Sterker nog, dit is hoe de natuur natuurlijk wel werkt. Ik begrijp dat dit een aanvechtbare uitdrukking is (ik vind ook dat hongersnood niet nodig hoeft te zijn, dat medische ingrepen goed zijn etc), maar een ziektevrij leven tot 130 is natuurlijk de snelste weg naar overbevolking...

• gws24

gws24

Thinking is hard!

ijdod schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 22:02:
[...]

Zo uit mijn hoofd geen idee, maar die informatie lijkt me te vinden. Dat is altijd een afweging; en triage gaat bij een hoog-water peil plaatsvinden. Ziekenhuizen hebben een rampenplan klaarliggen voor als ze overstelpt worden met slachtoffers. Dat is erg kil...

Een andere vraag die je kan stellen: hoeveel van die bedden zijn nu al niet in gebruik wegens personeelsgebriek?
Heeft het aflopen van de griepepidemie nog een effect op de beschikbaarheid?

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• Indoubt

Indoubt

maratropa schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 21:57:
[...]

Sommige mensen hebben waarschijnlijk wat meer motivatie nodig, misschien is China toch te ver van hun bed ofzo. Wat dramatische beelden uit Italië misschien..?
Ik denk dat die niet dramatisch genoeg zijn. er gaan nog niet genoeg mensen dood en dan ook nog vooral de oudere garde.

Overigens doen de griepdoden in NL dat ook niet.

Als dit alles achter ons is kunnen we daar misschien ook een keer naar kijken. Ik bedoel niet dat oude mensen sterven perse maar meer de impact op de maatschappij

Gelukkig is de griepgolf dit jaar beperkt/mild en al weer op z'n retour. Dat helpt misschien met capaciteit in de zorg.

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

roffeltjes schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 22:03:
Dat jij het als de eerste stap ziet is leuk, maar het blijft onzin.
Dat jij het niet als eerste stap ziet is leuk, maar het blijft onzin.

Ik heb een filmpje aangedragen van iemand die er verstand van heeft. Heb jij ook een bron?
ijdod schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 22:02:
[...]

Ouch. Inderdaad.
Maar goed, al met al denk ik dat we niet meer dan een paar honderd (if that..) IC bedden beschikbaar hebben. Met de huidige cijfers (5% van de gevallen heeft IC nodig meen ik?) zijn met 5000-10000 besmettingen de IC bedden wel vol.

[ Voor 52% gewijzigd door Whuzz op 07-03-2020 22:09 ]

• Pandemic
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-12 20:41
ijdod schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 21:51:
[...]

Conclusie: als die vol zijn gaan er keuzes gemaakt worden. Een daarvan is zonder isolatie behandelen. Voor de beeldvorming, we hebben in NL ca 2000 IC bedden (van de ca 40k ziekenhuisbedden). Daarvan zijn er iets van 250 voor isolatie geschikt.
Stel dat het nodig mocht zijn ga je "vieze IC's" krijgen. En ook vieze "huisartsenpraktijken en ziekenhuizen".

Op deze plekken ga je dan zorg bieden enkel aan patienten met COVID en bij voorkeur met personeel wat het zelf al gehad heeft.

• ijdod
gws24 schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 22:04:
[...]
Heeft het aflopen van de griepepidemie nog een effect op de beschikbaarheid?
Is de griepepidemia afgelopen? Een maand geleden zaten we er nog volop in. Dat heeft ook gevolgen voor de beschikbaarheid, uiteraard. Maar ook preventieve maatregelen zoals niet-patientgebonden werkzaamheden (of zelfs quarantaine) voor medewerkers die in risicogebieden zijn geweest, of anderszins een risico vormen. Dat werken moet op de werkvloer wel opgevangen worden.
Pandemic schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 22:09:
[...]

Stel dat het nodig mocht zijn ga je "vieze IC's" krijgen. En ook vieze "huisartsenpraktijken en ziekenhuizen".

Op deze plekken ga je dan zorg bieden enkel aan patienten met COVID en bij voorkeur met personeel wat het zelf al gehad heeft.
Geen idee. Ik denk dat dit logistiek niet vol te houden is, ik verwacht dat men dan isolatie laat varen, eerlijk gezegd; je bent dan duidelijk al een bepaald station gepasseerd. (voor de goede orde: dit is persoonlijk inzicht, geen formeel beleid oid)

[ Voor 35% gewijzigd door ijdod op 07-03-2020 22:13 ]

• hoevenpe
  • Laatst online: 14:07
roffeltjes schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 22:03:
Dus toch een nutteloze maatregel in zijn isolement nemen waarvan we weten dat hij niet werkt. 8)7
Natuurlijk werkt het wel, als heel Nederland de komende drie weken de deur niet uit mag dam je het virus wel in.

De vraag is vooral of de maatschappelijke prijs daarvan opweegt tegen de gezondheidsbaten.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-12 19:12
Deem schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 22:00:
[...]

Jij rekent vanaf iemand die binnenkwam uit Wuhan, die dus verder niet in de samenleving kwam. Daarna duurde het tijden tot de besmetting wel in de samenleving kwam.
Bij Nederland zijn er allemaal wintersporters die terugkomen en het virus meenemen en ook meteen in de samenleving duwen.
Daarom moet je Italië eigenlijk ook niet rekenen vanaf de eerste besmetting maar vandaag wanneer het in de samenleving kwam.

Jij zegt ook dat België het blijkbaar fantastisch doet, want de tweede besmetting kwam pas na 23 dagen (oid) al is de stijging daarna vergelijkbaar.

Sterker, als Nederland op 26 januari 1 besmetting had gehad, en de eerstvolgende op de datum waarop we de eerste echt hadden, waren we volgens jouw definitie heel goed bezig.. 40 dagen en dan pas op het het huidige niveau

[ Voor 23% gewijzigd door GAIAjohan op 07-03-2020 22:21 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

Italie neemt nu drastische maatregelen.

Draft of the decree: “Urgent measures to contain the contagion in the Lombardy region and in the provinces of Modena, Parma, Piacenza, Reggio nell'Emilia, Rimini; Pesaro and Urbino; Venice, Padua, Treviso; Asti and Alessandria "

ART. 1
Urgent measures to contain the contagion in the Lombardy region and in the provinces of
Provinces of Modena, Parma, Piacenza, Reggio Emilia, Rimini; Pesaro and Urbino; Venice,
Padua, Treviso; Asti and Alessandria)
1. In order to counter and contain the spread of the COVID-19 virus in the Lombardy region and in the provinces of Modena, Parma, Piacenza, Reggio Emilia, Rimini, Pesaro and Urbino, Venice, Padua, Treviso, Asti and Alessandria are adopted the following measures:

a) absolutely avoid any movement into and out of the territories referred to in this article, as well as within the same territories referred to in this article, except for movements motivated by indifferent working needs or emergency situations;

b) subjects with symptoms of respiratory infection and fever (greater than 37.5 ° C) are strongly recommended to stay at their home and to limit social contacts as much as possible, by contacting their doctor;

c) absolute prohibition of mobility from one's home or dwelling for those subjected to the quarantine measure or positive to the virus;

d) sporting events and competitions of any order and discipline are suspended, in public or private places. The aforementioned events and competitions, as well as the training sessions of competitive athletes, are allowed inside sports facilities used behind closed doors, or outdoors without the presence of the public. In all such cases, the associations and sports clubs, by means of their medical staff, are required to carry out the appropriate checks to contain the risk of spreading the COVID-19 virus among athletes, technicians, managers and all accompanying persons. who participate. Basic sports and motor activities in general, carried out outdoors are allowed only on condition that it is possible to allow respect for the interpersonal distance of a metrod) public and private employers are recommended to anticipate, during the period of effectiveness of this decree, the use by employees of ordinary leave or holidays;

e) the lifts in the ski areas are closed;

f) all organized events are suspended, as well as events in public or private places, including those of a cultural, recreational, sporting and religious nature, even if held in closed places but open to the public, such as, for example, major events, cinemas, theaters, pubs, dance schools, game rooms, betting rooms and bingo halls, discos and similar places; in these places all activities are suspended;

g) the opening of places of worship is conditional on the adoption of organizational measures such as to avoid gatherings of people, taking into account the size and characteristics of the places, and such as to guarantee visitors the opportunity to respect
the distance between them of at least one meter. Civil and religious ceremonies are suspended, including funeral ones;

h) the educational services for children referred to in article 2 of the legislative decree of 13 April 2017, n. 65 and didactic activities in schools of all levels, as well as the frequency of school and higher education activities, including universities and institutions of advanced artistic, musical and choreutic training, professional courses, masters, courses for the health professions and university for the elderly, without prejudice in any case to the possibility of carrying out distance learning activities, with the exception of courses for doctors in specialist training and specific training courses in general medicine, as well as the activities of trainees in the health professions. maintain the social distancing, any other form of alternative aggregation is to be excluded;

i) the museums and other cultural institutes and places referred to in article 101 of the code of cultural and landscape assets, pursuant to Legislative Decree 22 January 2004, n. 42;

j) public and private insolvency procedures are suspended with the exception of cases in which candidates are assessed exclusively on a curricular basis or electronically; competitions for health personnel, including state and qualification exams to practice the profession of surgeon, and those for civil protection personnel, which must preferably take place remotely or are excluded from the suspension. otherwise, guaranteeing the interpersonal safety distance of one meter;

k) restaurant and bar activities are permitted, with the operator's obligation to enforce the interpersonal safety distance of at least one meter, with the sanction of suspension of the activity in case of violation;

l) commercial activities other than those referred to in the previous letter are permitted, provided that the operator guarantees access to the aforementioned places in a quota manner or in any case suitable for avoiding gatherings of people, taking into account
the size and characteristics of the premises open to the public, and such as to guarantee visitors the possibility of respecting the distance of at least one meter between visitors, with the sanction of suspension of the activity in case of violation. In the presence of structural or organizational conditions that do not allow compliance with the distance of
interpersonal security of one meter, the aforementioned structures must be closed);

m) accompanying patients are prohibited from staying in the waiting rooms of the emergency and reception departments and emergency rooms (DEA / PS), unless specifically indicated otherwise by the health personnel in charge;

n) the access of relatives and visitors to hospitality and long-term care facilities, assisted healthcare residences (RSA), hospices, rehabilitation structures and residential structures for the elderly, self-sufficient and not self-sufficient, is limited to the cases indicated by the health management only
the facility, which is required to take the necessary measures to prevent possible transmission of infection;

o) ordinary leave of health and technical personnel, as well as of personnel whose activities are necessary to manage the activities required by crisis units set up at regional level, are suspended;

p) in all possible cases, in the course of meetings or meetings, remote connection methods are adopted with particular reference to health and socio-sanitary structures, public utility services and coordinations activated in the context of the COVID-19 emergency, however ensuring respect for the interpersonal safety distance of one meter and avoiding gatherings;

q) on medium-term and festive days, medium and large sales structures are closed, as well as the shops inside the shopping centers and markets. On weekdays, the manager of the aforementioned exercises must in any case ensure compliance with the interpersonal safety distance of one meter, with the sanction of suspension of the activity in case of violation. In the presence of structural or organizational conditions that do not allow observance of the interpersonal safety distance of one meter, the aforementioned structures must be closed. The closure is not available for pharmacies, parapharmacies and food outlets, whose manager is however required to ensure compliance with the interpersonal safety distance of one meter, with the sanction of suspension of the activity in case of violation;

r) the activities of gyms, sports centers, swimming pools, swimming centers, wellness centers, spas (except for the provision of services falling within the essential levels of assistance), cultural centers, social centers, recreational centers are suspended.

Art. 2 (Execution and monitoring of the measures)
1. The territorially competent prefect, informing the Minister of the Interior in advance, ensures the execution of the measures referred to in Article 1, and monitors the implementation of the remaining measures by the competent administrations. The prefect, where necessary, makes use of the police forces, with the possible assistance of the national fire department, as well as the armed forces, having heard the competent territorial commands, notifying the President of the region and of the autonomous province concerned.

2. Unless the fact constitutes a more serious offense, failure to comply with the measures referred to in this decree is punished pursuant to article 650 of the penal code as provided for by article 3, paragraph 4, of the decree-law of 23 February 2020, n. 6.

• Indoubt

Indoubt

Griep golf:

Ja die is afgenomen:
De milde griepepidemie in Nederland is ten einde. Afgelopen week bezochten 47 op de 100.000 mensen de huisarts met griepachtige klachten. Dat is voor de tweede achtereenvolgende week onder de grens voor een griepepidemie.
Bron: RIVM

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

TheBorg schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 22:14:
Lijkt aardig op de maatregelen waar China mee kwam toen de ernst duidelijk werd. Later is daar de "community quarantaine" aan toegevoegd.

• roffeltjes
Whuzz schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 22:06:
[...]

Dat jij het niet als eerste stap ziet is leuk, maar het blijft onzin.

Ik heb een filmpje aangedragen van iemand die er verstand van heeft. Heb jij ook een bron?
Ja. Italie.

Ik weet dat dit heel lullig is, maar diegenen die zeiden dat het geen zin zou hebben hebben helaas gelijk gehad. Het spijt me dat de realiteit zo grondig heeft aangetoond dat alleen de scholen sluiten geen effect had. Ik had het graag anders gezien.

Nu begin ik toch sterk het idee te krijgen dat jij dit experiment nog een keer wil herhalen, ik stel voor dat we iets anders proberen.

• roffeltjes
hoevenpe schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 22:11:
[...]

Natuurlijk werkt het wel, als heel Nederland de komende drie weken de deur niet uit mag dam je het virus wel in.
We hebben het nog steeds over de scholen sluiten. Whuzz is vrij duidelijk dat dit stap numero uno is.

Ik ben daarentegen van mening dat scholen sluiten geen zin heeft tenzij je alles dicht gooit. Italie is toch een verdomd sterke aanwijzing dat die stelling klopt.

• anandus
  • Niet online
Indoubt schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 22:17:
Griep golf:

Ja die is afgenomen:

[...]

Bron: RIVM
Wow, dat is echt een korte epidemie geweest!

Verwijderd

Ik ben in de familie nu een aantal keer voor paniekzaaier uitgemaakt, maar als het zo doorgaat komen toch wel snel een paar “I told you so’s”.

Ik antwoord nu alles over Corona in de app met “ach het is maar een griepje” iets dat ik al wekenlang naar mijn hoofd geslingerd kreeg.

Het gaat erg hard nu. Ik hoop van harte dat Italië geen voorbode voor Nederland is, maar ik denk dat het onvermijdelijk is.

De fase van indammen is intussen ook wel voorbij, tenzij je echt grote maatregelen gaat nemen:
- reisverboden
- grenzen dicht
- vliegvelden dicht

Doe je dat niet, is het een questie van tijd.

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
hoevenpe schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 22:11:
[...]

De vraag is vooral of de maatschappelijke prijs daarvan opweegt tegen de gezondheidsbaten.
Leuk, maar daarna gaan we alle vakanties en werkbezoekjes inhalen en dan zitten we weer in hetzelfde bootje. Dit zou een oplossing geweest zijn als het virus hier begonnen was en tot Nederland beperkt was (of op het moment dat het in het buitenland onder controle is en we als enige hier nog met een uitbraak zitten). Anders heeft een paar weken geen zin, dan stel je de uitbraak een klein beetje uit, maar niet genoeg dat we er daadwerkelijk iets mee opschieten. Natuurlijk kan het de piek iets verzachten en iets uitstellen, maar dat weegt denk ik niet op tegen de impact van de maatregelen zelf.

Een interessante hierin is om te zien hoe het in China verdergaat als maatregelen daar versoepeld worden.

• roffeltjes
anandus schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 22:25:
[...]

Wow, dat is echt een korte epidemie geweest!
Ja, seizoen was mild en ongetwijfeld heeft twee weken handjes wassen vanwege Corona ook wel wat gescheeld (Griep heeft vrij korte incubatie).

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Je bedoelt de regio waar ze de scholen pas sloten nádat de verspreiding naar 2000+ mensen een feit was in de regio?
Ik zou eerder kijken naar Duitsland en wat het effect daar is. Daar waren ze er redelijk op tijd bij. En ook hier hebben we de kans nog om er wat aan te doen. Ik zeg niet dat scholen sluiten de énige stap zou moeten zijn, maar wel de eerste.

[ Voor 15% gewijzigd door Whuzz op 07-03-2020 22:29 ]

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

roffeltjes schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 22:22:
[...]

We hebben het nog steeds over de scholen sluiten. Whuzz is vrij duidelijk dat dit stap numero uno is.

Ik ben daarentegen van mening dat scholen sluiten geen zin heeft tenzij je alles dicht gooit. Italie is toch een verdomd sterke aanwijzing dat die stelling klopt.
En alles dichtgooien is, zeker in deze fase met het huidig aantal patiënten, geen optie. De huidige containment lijkt te werken en, ook niet onbelangrijk, er is slechts 1 iemand overleden hier.

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Edgarz schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 22:28:
[...]

En alles dichtgooien is, zeker in deze fase met het huidig aantal patiënten, geen optie.
Waarom is het geen optie vóór verspreiding, maar wel een optie als het te laat is :?

Nog een stukje waarom sluiten van scholen belangrijk is: https://www.nature.com/articles/d41586-020-00154-w

Kinderen raken net zo makkelijk besmet, alleen minder snel ziek. Nog steeds is niet bewezen dat zij dan besmettelijk zijn, maar zijn we bereid dat risico te lopen?
“This is a key piece of data that may support school closures as an effective intervention,” Caitlin Rivers, an epidemiologist at Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health, said in a 5 March tweet.

[ Voor 47% gewijzigd door Whuzz op 07-03-2020 22:33 ]

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

Verwijderd schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 22:25:
Ik ben in de familie nu een aantal keer voor paniekzaaier uitgemaakt, maar als het zo doorgaat komen toch wel snel een paar “I told you so’s”.

Ik antwoord nu alles over Corona in de app met “ach het is maar een griepje” iets dat ik al wekenlang naar mijn hoofd geslingerd kreeg.

Het gaat erg hard nu. Ik hoop van harte dat Italië geen voorbode voor Nederland is, maar ik denk dat het onvermijdelijk is.

De fase van indammen is intussen ook wel voorbij, tenzij je echt grote maatregelen gaat nemen:
- reisverboden
- grenzen dicht
- vliegvelden dicht

Doe je dat niet, is het een questie van tijd.
Voor 200 besmettingen en 1 dode?

Waarom dan niet consequent bij elke influenza golf dezelfde maatregelen?

(...) Toch veroorzaakt de griep jaarlijks 3 tot 5 miljoen ernstige zieken en 250.000 tot 500.000 doden. Elk jaar krijgen ongeveer 820.000 Nederlanders griep. Tijdens een gemiddelde griepepidemie in de winter gaan er in Nederland 250 tot 2.000 personen direct aan de griep of aan de gevolgen ervan dood.

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Edgarz schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 22:28:
[...]

En alles dichtgooien is, zeker in deze fase met het huidig aantal patiënten, geen optie. De huidige containment lijkt te werken en, ook niet onbelangrijk, er is slechts 1 iemand overleden hier.
*knip*

Het enige wat Italie bewijst is dat de mensen die zeiden dat NL veel te laks is gelijk lijken te krijgen.

Typisch NL ook. Doe maar normaal dan doe je gek genoeg en het moet vooral niet ten koste van "de economie" gaan. De nummer 1 NL afgod.

De shit lijkt inmiddels behoorlijk aan. Dit is geen griep *knip*

Dit is een serieus topic, het is niet de bedoeling om het persoonlijk te maken door een beroep te doen op een emotionele reactie.

[ Voor 19% gewijzigd door defiant op 08-03-2020 00:26 ]

For Sale: Case Phanteks P600S. Zeer fijne, nette en in goede staat verkerende Case.

• roffeltjes
Whuzz schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 22:27:
[...]
. Ik zeg niet dat scholen sluiten de énige stap zou moeten zijn, maar wel de eerste.
Waarom? Nogmaals, ik heb dit al een paar keer gevraagd, maar wat maakt scholen aangetoond grote besmettingshaarden? Dat ze dit in potentie zijn snap ik, maar zo zijn er veel meer. Scholen sluiten heeft ook weer andere effecten op de verspreiding van virussen, allemaal jongelui die niks te doen hebben.

Ik ben benieuwd waarom je als een hakende plaat de vinger wijst naar scholen terwijl er geen onderbouwing is. Ik durf zonder knipperen te stellen dat alle ziekenhuizen dichtgooien voor niet spoedeisende zaken veel meer effect gaat hebben.

Heeft ook andere voordelen qua capaciteit.

Betreft de veronderstelling dat zieke kinderen verspreiden: Er is enige grond om aan te nemen dat als je geen symptomen vertoont je ook niet zo hard verspreid, immers aerosols. Kinderen worden minder ziek, dus lijkt het niet de grootste sproeiende groep.

Let op! Ik zeg niet dat ze geen potentiële vector zijn, maar ik zeg wel dat het onwaarschijnlijk is dat ze de belangrijkste zijn. Nogmaals scholen sluiten heeft niets opgeleverd (en dat deden ze in Lombardije volgens mij vrij vroeg).

We moeten zeker kinderen niet uitsluiten als vector, maar om ze nu aan te merken als eerste kandidaat voor maatregelen is niet rationeel.

[ Voor 28% gewijzigd door roffeltjes op 07-03-2020 22:39 ]

• gws24

gws24

Thinking is hard!

[...]
Je bedoelt de regio waar ze de scholen pas sloten nádat de verspreiding naar 2000+ mensen een feit was in de regio?
Ik zou eerder kijken naar Duitsland en wat het effect daar is. Daar waren ze er redelijk op tijd bij. En ook hier hebben we de kans nog om er wat aan te doen. Ik zeg niet dat scholen sluiten de énige stap zou moeten zijn, maar wel de eerste.
Dan heb je het over heel Italie. In Lombardije waar verreweg de meeste gevallen zijn was dat al op 23 februari toen er in heel Italie 150 waren. In Lombardije heeft het dus geen zak geholpen om alleen de scholen dicht te doen.

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

roffeltjes schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 22:34:
[...]

Waarom? Nogmaals, ik heb dit al een paar keer gevraagd, maar wat maakt scholen aangetoond grote besmettingshaarden?
Zie het eerdere filmpje dat ik aandroeg van een epidemoloog.

Nog een voor je: https://www.nature.com/articles/d41586-020-00154-w
“This is a key piece of data that may support school closures as an effective intervention,” Caitlin Rivers, an epidemiologist at Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health, said in a 5 March tweet.
Hoeveel epidimologen moeten melden dat het sluiten van scholen effectief is voor jij het ook gelooft?

Verwijderd

Edgarz schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 22:32:
[...]

(...) Toch veroorzaakt de griep jaarlijks 3 tot 5 miljoen ernstige zieken en 250.000 tot 500.000 doden. Elk jaar krijgen ongeveer 820.000 Nederlanders griep. Tijdens een gemiddelde griepepidemie in de winter gaan er in Nederland 250 tot 2.000 personen direct aan de griep of aan de gevolgen ervan dood.
Precies hun reactie ook, maar daar komen we snel genoeg achter, denk ik.

Italie als voorbeeld.

Personeelstekort
Beden tekort
Beademingsapparatuur tekort

En dat met slechts 6000 besmettingen!

Dat laat zien dat de sterfte niet hoog hoeft te zijn, het is een veel vervelender virus dan velen denken die het blijven vergelijken met de griep!

Bij de griep hoeft niet 8-9% opgenomen te worden voor zuurstof. In Italië bij Corona wél.

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

[...]

Lees de topicwarning nog eens een keer

[ Voor 16% gewijzigd door tweakduke op 09-03-2020 10:43 ]

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

Whuzz schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 22:30:
[...]

Waarom is het geen optie vóór verspreiding, maar wel een optie als het te laat is :?

Nog een stukje waarom sluiten van scholen belangrijk is: https://www.nature.com/articles/d41586-020-00154-w

Kinderen raken net zo makkelijk besmet, alleen minder snel ziek. Nog steeds is niet bewezen dat zij dan besmettelijk zijn, maar zijn we bereid dat risico te lopen?
En vervolgens worden de kinderen thuis aangestoken door volwassenen die wel overal komen...

En kinderen of volwassenen maakt mij niet uit, beide groepen zijn mij evenveel waard. De effectiviteit van dit soort 'niet-consequente' maatregelen is simpelweg erg beperkt, vooral als je ook afzet tegen de sociale consequenties die dit heeft.

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:13
Wel mooi om te lezen is dat tegenstanders van het ophokken, en sluiten van scholen en alle daarbij behorende maatregelen, behoorlijk wat argumenten geven om het vooral niet te doen.
Maar kom dan maar eens met betere maatregelen, en het maar laten gebeuren is geen optie met zo veel ouderen in onze samenleving.

Oja we roepen wel snel dat sluiten van scholen niet zinvol is... bedenk dat ieder kind een compleet gezin incl opa’s en oma’s kan besmetten.

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Edgarz schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 22:38:
[...]

En vervolgens worden de kinderen thuis aangestoken door volwassenen die wel overal komen...

En kinderen of volwassenen maakt mij niet uit, beide groepen zijn mij evenveel waard. De effectiviteit van dit soort 'niet-consequente' maatregelen is simpelweg erg beperkt, vooral als je ook afzet tegen de sociale consequenties die dit heeft.
Ik begrijp dat je pleit voor verdergaande maatregelen? Mee eens hoor.
Zie het lijstje maatregelen dat Italië net heeft aangekondigd. Wellicht een goed begin.

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

Complete onzin cijfers geef je op. Mijn cijfers gaan over Influenza.

[ Voor 35% gewijzigd door tweakduke op 09-03-2020 10:44 . Reden: Quote aangepast ]

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

TheBorg schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 22:37:
[...]

Elk jaar krijgen ongeveer 820.000 Nederlanders Covid-19. Tijdens een gemiddelde coronaepidemie in de winter gaan er in Nederland 28.000 personen direct aan de Covid-19 of aan de gevolgen ervan dood.

Snap je het nu?
Nope!
Edgarz schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 22:40:
[...]

Is geen beginnen aan.
het begrip komt pas als men in de naaste omgeving een paar zware gevallen heeft ben ik bang.

• roffeltjes
Whuzz schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 22:35:
[...]

Hoeveel epidimologen moeten melden dat het sluiten van scholen effectief is voor jij het ook gelooft?
Allereerst, ik moet de epidimoloog nog vinden die zegt dat scholen sluiten de eerste stap is. Om jouw bron maar aan te halen:

MAY

Vind jij dat werkelijk het ding waar de focus in het begin op moet liggen? Ik vind dit echt redelijk bizar, compleet paniekvoetbal.

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

Whuzz schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 22:40:
[...]

Ik begrijp dat je pleit voor verdergaande maatregelen? Mee eens hoor.
Zie het lijstje maatregelen dat Italië net heeft aangekondigd. Wellicht een goed begin.
Nee, daar pleit ik niet voor. Het hele land platleggen voor 1 dode en 188 besmettingen? Alsof het de builenpest is...

De huidige containment werkt en het aantal besmettingen neemt niet exponentieel toe.
Bekijk het maar zo negatief als je wil, als je het beter weet dat instanties als het RIVM. De werkelijke cijfers in NL ondersteunen geen van de betweters.

• roffeltjes
merlin1201 schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 22:39:
Wel mooi om te lezen is dat tegenstanders van het ophokken, en sluiten van scholen en alle daarbij behorende maatregelen, behoorlijk wat argumenten geven om het vooral niet te doen.
Maar kom dan maar eens met betere maatregelen, en het maar laten gebeuren is geen optie met zo veel ouderen in onze samenleving.

Oja we roepen wel snel dat sluiten van scholen niet zinvol is... bedenk dat ieder kind een compleet gezin incl opa’s en oma’s kan besmetten.
Mooi om te lezen dat je het hier hebt over één poster, ik.

Ik ben degene die roept dat scholen sluiten in zijn isolement geen effect heeft.

Je leest dus mijn posts niet goed, ik ben niet tegen "ophokken" indien nodig, ik ben wel tegen lukraak maatregelen nemen in zijn isolement waarvan we zien dat het geen effect heeft.

Let s.v.p. op je post stijl, ook zonder gebruik van bold komt de boodschap over.

[ Voor 4% gewijzigd door defiant op 08-03-2020 00:10 ]

Verwijderd

Edgarz schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 22:40:
[...]

En Corona lijkt iets besmettelijker te zijn dan Influenza...
Influenza is al sinds oktober bezig met verspreiden in Nederland (houdt van kou).

Corona net een week of n Nederland met quarantaine mogelijkheden.

Zie je het verschil?

• gws24

gws24

Thinking is hard!

merlin1201 schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 22:39:
Maatregelen moeten wel proportioneel zijn aan de huidige situatie in Nederland. Hoe erg het ook is voor Italie maar daar zijn we nog niet omdat we in NL nog geen vastgestelde lokale transmissie hebben maar vooral geimporteerde gevallen en hun gezinsleden. Als bv uit dat extra onderzoek in brabant komt dat dat er nu wel is dan kun je overwegen om scholen te sluiten maar dat moet dan niet de enige maatregel zijn want dan is het vrij ineffectief imo. Ik vertrouw er daarbij op dat het RIVM en de experts die daar werken het vele malen beter weten dan wij hier als internet helden.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:13

Yucon

*broem*

Misschien lost het hele scholen-sluiten vraagstuk zich nog via een andere route op: https://www.bd.nl/brabant...r-huis-gestuurd~a61e86d2/
Brabantse scholen hebben noodplan voor ziekmeldingen: klassen mogelijk naar huis gestuurd
Drie grote Brabantse scholengemeenschappen en twee middelbare scholen hebben op voorhand een noodplan gemaakt voor mogelijke ziekmeldingen vanwege corona, zo is in de brieven te lezen die naar ouders zijn gestuurd. Ze volgen hiermee het advies van het RIVM. Als een leraar ziek is, moet hij thuisblijven en wordt mogelijk de hele klas naar huis gestuurd.

Het gaat om de scholenkoepels Filios, SAAM en Signum. Deze koepels hebben scholen in onder andere Heesch, Lithoijen, Oss, Geffen, Maren-Kessel, Vinkel, Lith, Nuland en Den Bosch. Daarnaast hebben ook de middelbare scholen Rodenborgh College en Het Hooghuis voorzorgsmaatregelen genomen.

,,We kunnen niet voorzien hoeveel leraren afwezig gaan zijn de komende periode. Ook is niet bekend hoe lang dit advies aangehouden wordt. Wel is duidelijk dat we er rekening mee moeten houden dat er groepen naar huis gestuurd moeten worden omdat er geen leraar beschikbaar is. Ook de invalpool heeft geen invalleerkrachten beschikbaar op dit moment", is in de brief van Filios te lezen.

De scholen kiezen er niet voor om groepen eventueel op te delen. ,,Kinderen zitten dan in de groep nog dichter op elkaar en dat vinden we juist in deze specifieke situatie niet de gewenste situatie.” Vooralsnog zijn er geen groepen die uitvallen, maar mocht dit toch gebeuren dan worden alle ouders op de hoogte gesteld.

De middelbare scholen roepen vooral leerlingen op om thuis te blijven als ze zich niet goed voelen. Hiermee proberen ze te voorkomen dat een groot deel van de leerlingen en medewerkers ziek wordt. Hetzelfde verzoek geldt ook voor personeel. Er zullen dan geen hele groepen naar huis worden gestuurd, maar het kan wel zo zijn dat er meer lessen uitvallen.

• Flow
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-11 12:21
[...]

Alles dichtgooien is mogelijk wat overdreven, maar van Influenza hebben we over vele jaren cijfers. Covid-19 is pas net bij Nederlanders vastgesteld, dan heeft het niet zoveel nut om naar de huidige status te kijken en dan te zeggen dat iedereen overdrijft. Dat is als zeggen dat je geen grote blusoperatie in Australië moet starten omdat er maar 3 bomen in de fik staan :+.

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

roffeltjes schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 22:42:

Vind jij dat werkelijk het ding waar de focus in het begin op moet liggen? Ik vind dit echt redelijk bizar, compleet paniekvoetbal.
Yup. En ik ben niet de enige. Duitsland en Italië namen dat ook als een van de eerste maatregelen. Waaom zouden ze dat doen denk jij?

En welke maatregelen zou *jij* als eerste nemen?

• roffeltjes
Yucon schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 22:47:
Misschien lost het hele scholen-sluiten vraagstuk zich nog via een andere route op: https://www.bd.nl/brabant...r-huis-gestuurd~a61e86d2/

[...]
Compleet te verwachten, terecht en logisch.

Je hoort niemand roepen dat we scholen waar corona rondwaart moeten openhouden omdat "konijn".

Dat is alleen iets heel anders dan als eerste stap nu alle scholen dicht te gooien en ondertussen de niet spoedeisende hulp door te laten gaan, terwijl we weten dat ziekenhuizen een belangrijke vector zijn en we personeel nodig gaan hebben.
Whuzz schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 22:51:
[...]
Yup. En ik ben niet de enige. Duitsland en Italië namen dat ook als een van de eerste maatregelen. Waaom zouden ze dat doen denk jij?
Hoezo heeft Duitsland alle scholen dicht gegooid? Mis ik nu iets? Ik dacht dat ze geisoleerd brandhaarden dicht hebben gegooid.

Italie hebben we gezien, gefaald experiment
En welke maatregelen zou *jij* als eerste nemen?
Ik heb het al meermaals genoemd, maar wil het nog wel een keer doen:

Alle niet spoedeisende hulp in ziekenhuizen stoppen.

Belangrijke vector en je maakt middelen vrij om anders in te zetten. Ja, ik vind mijn idee rationeler dan de jouwe ;)

En als de boel echt op lockdown moet, ja dan gaan scholen ook mee, geen discussie. Maar als eerste stap? Onzin.

[ Voor 37% gewijzigd door roffeltjes op 07-03-2020 22:55 ]

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

roffeltjes schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 22:45:
[...]

Ik ben degene die roept dat scholen sluiten in zijn isolement geen effect heeft.

Je leest dus mijn posts niet goed, ik ben niet tegen "ophokken" indien nodig, ik ben wel tegen lukraak maatregelen nemen in zijn isolement waarvan we zien dat het geen effect heeft.
Een keertje is prima maar kan je onderdehand misschien ajb even stoppen met het merendeel van jouw meningen in BOLD neer te zetten.
gws24 schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 22:47:
[...]
Maatregelen moeten wel proportioneel zijn aan de huidige situatie in Nederland. Hoe erg het ook is voor Italie maar daar zijn we nog niet omdat we in NL nog geen vastgestelde lokale transmissie hebben maar vooral geimporteerde gevallen en hun gezinsleden. Als bv uit dat extra onderzoek in brabant komt dat dat er nu wel is dan kun je overwegen om scholen te sluiten maar dat moet dan niet de enige maatregel zijn want dan is het vrij ineffectief imo. Ik vertrouw er daarbij op dat het RIVM en de experts die daar werken het vele malen beter weten dan wij hier als internet helden.
Dat is dus het punt. Tegen die tijd is de geest uit de fles.

For Sale: Case Phanteks P600S. Zeer fijne, nette en in goede staat verkerende Case.

• psychodude
  • Laatst online: 14:54
[...]

Het is waar dat de griep een groot aantal slachtoffers maakt, groter dan Corona dusver. En moet ook zeker niet vergeten worden. Maar van influenza gaan we het toch voorlopig niet winnen, het is een variabel virus derhalve zijn vaccinaties dan ook niet permanent.

Met Covid-19 is er nog het streven om de uitbraak beperkt te houden in absolute aantallen, de bijgaande druk op de gezondheidszorg te beperken en te komen tot een vaccin. Dan wel anderszins, gefaseerd de gehele wereld besmet te laten worden zodat de capaciteit voor opvang gewaarborgd kan worden. Dit uiteraard al minder ideaal.

Wat allerminst gewild is, is een ongeremde uitbraak. Laten we tenslotte niet vergeten, zelfs Wuhan en noord Italië hebben geen ongeremde uitbraak gehad. Laat men dit echt varen, dan ziet het er somber uit voor de senioren in de wereld. Om nog maar te zwijgen over het feit dat medische zorg anderszins de komende maanden tot niet zozeer een laag pitje zal komen te staan, maar mogelijk zelfs grotendeels geschrapt zal moeten gaan worden. Daarin verschil Covid-19 namelijk wel van influenza op basis van de huidig bekende cijfers, ziekenhuisopname en IC-opnames liggen procentueel aanzienlijk hoger. Deels uiteraard verklaarbaar door het gebrek aan weerstand voor een te beschouwen nieuw virus.

Niemand is daar bij gebaat.

Het lastige is gewoonweg wel de vraag, hoe ver? Hoe ver moeten we gaan om dit soort uitbraken controleerbaar te houden. Het is en blijft een unieke situatie in die zin dat huidige soort maatregelen nog niet eerder op dusdanige schaal zijn toegepast. Hoe verloopt het indien Covid-19 toch ondanks dit alles, niet controleerbaar wordt. Wat blijft over van de bereidwillendheid van de bevolking bij volgende uitbraken?

Niet alleen Covid-19 blijft daarin dan ook interessant, maar ook de handelswijze bij de volgende uitbraak.

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

Verwijderd schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 22:46:
[...]

En Corona lijkt iets besmettelijker te zijn dan Influenza...
Influenza is al sinds oktober bezig met verspreiden in Nederland (houdt van kou).

Corona net een week of n Nederland met quarantaine mogelijkheden.

Zie je het verschil?
Je doet aannames die niet gestaafd worden door de cijfers. Heel simpel. Het is ook lang niet zo besmettelijk als builenpest, het lijkt iets besmettelijke te zijn. Denkt men, want men weet het simpelweg nog niet goed.

Je mist daarbij mijn punt: 820.000 griepgevallen en 2.000 doden behoeft geen preventie of stilleggen van het land maar 1 dode en 200 besmettingen wel? Bij de builenpest kan ik mij hier iets bij voorstellen.

• bloodlynx
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-01 03:52
Edgarz schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 22:44:
[...]

Nee, daar pleit ik niet voor. Het hele land platleggen voor 1 dode en 188 besmettingen? Alsof het de builenpest is...

De huidige containment werkt en het aantal besmettingen neemt niet exponentieel toe.
Bekijk het maar zo negatief als je wil, als je het beter weet dat instanties als het RIVM. De werkelijke cijfers in NL ondersteunen geen van de betweters.
Alsjeblieft ga lekker energie steken in iets anders doen dan kortzichte comments hier plaatsen over de influenza sez. Een week Twee weken geleden had Italië 21 gevallen in het land. Nu zijn ze doktors die met pensioen zijn terug aan het halen om op te kunnen schalen omdat ze nu al zwaar veel ziekenhuis opnames hebben. Denk je dat al die extra bedden in Wuhan voor de show waren?

Ik kan er echt niet bij dat iemand zo naiëf blijft. En misschien ben jij wel kern gezond, maar dan zou ik zeggen kijk eens verder dan je zelf en vooral naar het stefte cijfer van WHO onder ouderen.

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:23
Pistes in Italië zijn overvol volgens Italiaanse kranten. Mensen gebruiken de sluiting van scholen voor een ski tripje!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:23
bloodlynx schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 22:56:
[...]

Alsjeblieft ga lekker energie steken in iets anders doen dan kortzichte comments hier plaatsen over de influenza sez. Een week geleden had Italië 21 gevallen in het land. Nu zijn ze doktors die met pensioen zijn terug aan het halen om op te kunnen schalen omdat ze nu al zwaar veel ziekenhuis opnames hebben. Denk je dat al die extra bedden in Wuhan voor de show waren?

Ik kan er echt niet bij dat iemand zo naiëf blijft. En misschien ben jij wel kern gezond, maar dan zou ik zeggen kijk eens verder dan je zelf en vooral naar het stefte cijfer van WHO onder ouderen.
Opzich ben ik het eens met wat je zegt. Ik heb geloof ik de situatie ook onderschat.

Ten aanzien van je post moet je je wel realiseren dat situatie in Italië anders is dan in Nederland. Italië was een besmettingshaard terwijl in Nederland de link te maken was met Italië. Nu lijkt noord brabant echter ook een brandhaardje te kennen, dus daar moet goed op gelet worden.

• paragon
  • Laatst online: 30-12 15:04
giantgiantus schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 22:56:
Pistes in Italië zijn overvol volgens Italiaanse kranten. Mensen gebruiken de sluiting van scholen voor een ski tripje!
Ja en er schijnt een redelijke migratie te zijn van Noord Italianen naar hun vakantie huisjes in het zuiden...

• gws24

gws24

Thinking is hard!

[...]

Alsjeblieft ga lekker energie steken in iets anders doen dan kortzichte comments hier plaatsen over de influenza sez. Een week geleden had Italië 21 gevallen in het land. Nu zijn ze doktors die met pensioen zijn terug aan het halen om op te kunnen schalen omdat ze nu al zwaar veel ziekenhuis opnames hebben. Denk je dat al die extra bedden in Wuhan voor de show waren?
Nope, 29-2 hadden ze er 1053 en 29 doden. bron: https://www.tijd.be/dossi...us-in-kaart/10210378.html
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zyRQUz6PdelkJ5IQgRw7neLrhGg=/f/image/Bck55EH48FvJGoXt3gu8P7ib.png

• roffeltjes
Overigens ga ik ervan uit dat ergens in de volgende weken de scholen dicht gaan vanwege de publieke opinie. Betekent nog steeds niet dat het rationeel is.

Betreft de skipistes in Italie: Mensen zijn dom |:(

Europese actie is wel gewenst, maar ja, Europa is nog steeds behoorlijk ontmand om met dit soort dingen te dealen.
paragon schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 23:00:
[...]
Ja en er schijnt een redelijke migratie te zijn van Noord Italianen naar hun vakantie huisjes in het zuiden...
Tsja, je bent dan ook gek als je het niet doet.

[ Voor 30% gewijzigd door roffeltjes op 07-03-2020 23:03 ]

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

psychodude schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 22:53:
[...]

Het is waar dat de griep een groot aantal slachtoffers maakt, groter dan Corona dusver. En moet ook zeker niet vergeten worden. Maar van influenza gaan we het toch voorlopig niet winnen, het is een variabel virus derhalve zijn vaccinaties dan ook niet permanent.

Met Covid-19 is er nog het streven om de uitbraak beperkt te houden in absolute aantallen, de bijgaande druk op de gezondheidszorg te beperken en te komen tot een vaccin. Dan wel anderszins, gefaseerd de gehele wereld besmet te laten worden zodat de capaciteit voor opvang gewaarborgd kan worden. Dit uiteraard al minder ideaal.

Wat allerminst gewild is, is een ongeremde uitbraak. Laten we tenslotte niet vergeten, zelfs Wuhan en noord Italië hebben geen ongeremde uitbraak gehad. Laat men dit echt varen, dan ziet het er somber uit voor de senioren in de wereld. Om nog maar te zwijgen over het feit dat medische zorg anderszins de komende maanden tot niet zozeer een laag pitje zal komen te staan, maar mogelijk zelfs grotendeels geschrapt zal moeten gaan worden. Daarin verschil Covid-19 namelijk wel van influenza op basis van de huidig bekende cijfers, ziekenhuisopname en IC-opnames liggen procentueel aanzienlijk hoger. Deels uiteraard verklaarbaar door het gebrek aan weerstand voor een te beschouwen nieuw virus.

Niemand is daar bij gebaat.

Het lastige is gewoonweg wel de vraag, hoe ver? Hoe ver moeten we gaan om dit soort uitbraken controleerbaar te houden. Het is en blijft een unieke situatie in die zin dat huidige soort maatregelen nog niet eerder op dusdanige schaal zijn toegepast. Hoe verloopt het indien Covid-19 toch ondanks dit alles, niet controleerbaar wordt. Wat blijft over van de bereidwillendheid van de bevolking bij volgende uitbraken?

Niet alleen Covid-19 blijft daarin dan ook interessant, maar ook de handelswijze bij de volgende uitbraak.
Influenza is ook variabel. Iedere keer weer net iets anders en zo af en toe gokt men fout en werkt de griepprik niet.

De verschillen zijn ook niet zo groot als je stelt: Een groot deel van de besmette patiënten zit in thuis quarantaine en boeken zich een beetje klote... That's it. Net zoals bij de influenza kan besmetting met Covid-19 leiden tot andere complicaties en dat is de oorzaak van overlijden.

De nuance gaat in dit soort fora geheel verloren en de grootste rampspoed wordt direct uit de kast getrokken. Zwartkijken is ook een vak. En als je het niet vertrouwt... Roep dan niet dat de samenleving op slot moet maar blijf binnen de komende drie weken. Maar dat doen ook de pessimisten zelf niet.

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11-2023
roffeltjes schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 22:45:
[...]

Inmiddels heb je wel met al je post duidelijk gemaakt wat je standpunt is wat betreft scholen sluiten. Nog geen enkele deugdelijk alternatief gelezen. Nee ik zou het ook niet weten.

Het constant bagataliseren of brullen van paniekzaaier heeft ook geen zin.

Misschien is het tot vele niet doorgedrongen maar het vrijblijvende advies van het RIVM voor de regio Brabant een serieus advies is.

Echter de kroegen enz.. zitten nog barstens vol met schreeuwlelijkerds die het allemaal niet zo nauw nemen en het valt wel mee uit hun nek lullen en constant het over de griep hebben 8)7

We zullen er echt niet aan ontkomen dat het zicht stevig uitbreidt en de mensen die het bagataliseren zullen hun bijdrage leveren. ;)

Italië is de regie kwijt en heeft nu drastische maatregelen moeten nemen. De put dempen nu het kalf is verdronken.

Weet niet of het op waarheid is gebaseerd maar er zou een voorstel zijn om te selecteren... Zag in dit topic al drie duimen omhoog kinderen eerst voor ouderen die.... :?

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

[...]

Alsjeblieft ga lekker energie steken in iets anders doen dan kortzichte comments hier plaatsen over de influenza sez. Een week Twee weken geleden had Italië 21 gevallen in het land. Nu zijn ze doktors die met pensioen zijn terug aan het halen om op te kunnen schalen omdat ze nu al zwaar veel ziekenhuis opnames hebben. Denk je dat al die extra bedden in Wuhan voor de show waren?

Misschien moeten de zwartkijkers eens ergens anders hun energie in steken? 2.000 'normale' griepdoden is prima, maar bij 1 dode bij een net-iets-meer-besmettelijk virus moet het land dicht.

We hebben te doen met de situatie in NL. Die cijfers en statistieken zijn van belang. Hoe het zich ergens anders heeft ontwikkeld kan soms van belang zijn maar is absoluut geen wetmatigheid.

En anders... Blijf 3 weken binnen. Daar heb je de overheid niet voor nodig.

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Private browser: Arts Microboloog: 188 besmettingen: 'Hoogstwaarschijnlijk start corona-epidemie in Nederland’

"China was waanzinnig effectief in bestrijden"

en

"Wij zullen dus in Nederland ook transmissie krijgen. Dan is het op een gegeven moment bijna niet meer te doen om iedereen te traceren, dan moet je tot andere maatregelen overgaan. Zoals wat ze dan noemen: social distancing. Dan ga je grote bijeenkomsten afgelasten en scholen sluiten. Met als doel om ervoor te zorgen dat die epidemie niet in één keer over ons heen komt. RIVM werkt met allerlei scenario’s: sluiten van scholen zal daar ook in staan. Als er verspreiding op scholen heeft plaatsgevonden, dan verwacht je daar deze week de eerste gevallen van.’’

[ Voor 6% gewijzigd door Help!!!! op 07-03-2020 23:12 ]

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
[quote]psychodude schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 22:53:

Wat allerminst gewild is, is een ongeremde uitbraak. Laten we tenslotte niet vergeten, zelfs Wuhan en noord Italië hebben geen ongeremde uitbraak gehad. Laat men dit echt varen, dan ziet het er somber uit voor de senioren in de wereld.

Toch wordt er vanuit de pundits / politici wel over gespeculeerd, zie bijvoorbeeld deze discussie vanaf 11:31:

Politiek gezien begrijp ik eruit dat het vooral de narrative is die bepaald hoe het politiek uitpakt, niet de kwaliteit van het optreden. Je kunt bij wijze van een prima operatie opzetten waardoor een virus niet eens pandemisch wordt (á la Obama tegen Ebola en stank voor dank krijgen van de dorpsgek / toekomstige politici) of je kan alles fout doen en het spinnen alsof de oorzaak ergens anders ligt. Met zoveel overheden rond de wereld ben ik wel benieuwd of ergens de handdoek in de ring gegooid wordt en hoe dat gevolgen heeft voor andere aanpakken.

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
roffeltjes schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 21:48:
Dan zie ik meer heil in een plan om als EU alle materiaal en poppetjes (artsen, soldaten) naar Italie sturen en Italie als Wu Han behandelen. Rest van Europa uiteraard full alert.
[...]
Eerst Italie weer onder controle, anders kunnen de andere lidstaten doen wat ze willen, het blijft lekken.
Concentreren op Italië had zin gehad als de uitbraak daar nog te controleren is. We zitten in Nederland met gerede kans ook in het scenario van onverklaarde lokale transmissie.
[...]
In Duitsland is er ook geen controle.

Er moet de keuze gemaakt worden tussen een behapbare belasting voor het zorgsysteem en extreme economische schade. Het minimale dat men moet doen is bij verhoudheidssymptomen zelfisolatie. Niet werken. En als stap daarna grote verzamelingen van groepen mensen voorkomen.

Sport, OV, recreatief winkelen. Beperkte toegang tot de winkels die open zijn (afstand houden). En bij deze maatregelen ook scholen sluiten.

Scholen sluiten terwijl je dit in andere groepen (met kwetsbaardere populatie) niet doet is security theater. Ja: Dat wil men niet vanwege de economische pijn.

edit:
Wanneer? Wanneer je in een regio op een kwart van de maximale belasting van zorgcapaciteit zit.
offtopic:
Dus deze week in Brabant, vrees ik.

[ Voor 4% gewijzigd door ANdrode op 07-03-2020 23:20 ]

Verwijderd

Edgarz schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 23:11:
[...]

Misschien moeten de zwartkijkers eens ergens anders hun energie in steken? 2.000 'normale' griepdoden is prima, maar bij 1 dode bij een net-iets-meer-besmettelijk virus moet het land dicht.

We hebben te doen met de situatie in NL. Die cijfers en statistieken zijn van belang. Hoe het zich ergens anders heeft ontwikkeld kan soms van belang zijn maar is absoluut geen wetmatigheid.

En anders... Blijf 3 weken binnen. Daar heb je de overheid niet voor nodig.
Het gaat niet om de dode...
Het gat om de 8-9% die opgenomen moet worden en minimaal extra beademing nodig heeft (zuurstof). Dit zijn ook kern gezonde mensen, die zeker niet overlijden aan de longontsteking.

Italie kan 6000 Corona besmettingen al niet aan.

Het kunt mij een zwartkijker noemen.

Regeren is vooruit zien.

• roffeltjes
TecTo schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 23:09:
[...]
Inmiddels heb je wel met al je post duidelijk gemaakt wat je standpunt is wat betreft scholen sluiten. Nog geen enkele deugdelijk alternatief gelezen.
Vreemd, ik heb heel duidelijk meermaals een alternatief gegeven. Als je dat niet deugdelijk vind ben ik benieuwd waarom niet. Scroll aub omhoog dan kan je hem lezen (heb hem nu drie keer moeten herhalen op de laatste pagina, vier keer gaat me te ver.)
Doe ik dat? Het is een heel serieuze zaak en verre, verreweg de meeste posters hier vinden dat. Je moet alleen bagatelliseren niet verwarren met mensen die proportioneel de zaak bekijken.

Zelfs als je full-on wil ingrijpen: De staat van beleg afkondigen is vast effectief, maar dat hou je niet eeuwig vol, dus dat moet je toch echt wel gaan timen. Het is gewoon niet simpel een kwestie van "Nederland op slot voor een maand en het is wel voorbij gewaaid".
Misschien is het tot vele niet doorgedrongen maar het vrijblijvende advies van het RIVM voor de regio Brabant een serieus advies is.
Er is hier roerende instemming met het feit dat als je je beroerd voelt je überhaupt niet naar je werk moet gaan, corona of niet, Brabant of Limburg, als je loopt te sproeien moet je niet je collega's ziek maken.

De grote onenigheid hier is welke maatregelen je moet nemen. Is dit het moment voor Draconische maatregelen? Ik weet het niet, maar als het moet dan moet het. Waar ik het niet mee eens ben is halve maatregelen die in hun isolement zinloos zijn. Of we doen het goed, of we doen het niet.

• anandus
  • Niet online
TheBorg schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 22:14:

Draft of the decree: “Urgent measures to contain the contagion in the Lombardy region and in the provinces of Modena, Parma, Piacenza, Reggio nell'Emilia, Rimini; Pesaro and Urbino; Venice, Padua, Treviso; Asti and Alessandria "

ART. 1
Urgent measures to contain the contagion in the Lombardy region and in the provinces of
Provinces of Modena, Parma, Piacenza, Reggio Emilia, Rimini; Pesaro and Urbino; Venice,
Padua, Treviso; Asti and Alessandria)
1. In order to counter and contain the spread of the COVID-19 virus in the Lombardy region and in the provinces of Modena, Parma, Piacenza, Reggio Emilia, Rimini, Pesaro and Urbino, Venice, Padua, Treviso, Asti and Alessandria are adopted the following measures:

a) absolutely avoid any movement into and out of the territories referred to in this article, as well as within the same territories referred to in this article, except for movements motivated by indifferent working needs or emergency situations;

b) subjects with symptoms of respiratory infection and fever (greater than 37.5 ° C) are strongly recommended to stay at their home and to limit social contacts as much as possible, by contacting their doctor;

c) absolute prohibition of mobility from one's home or dwelling for those subjected to the quarantine measure or positive to the virus;

d) sporting events and competitions of any order and discipline are suspended, in public or private places. The aforementioned events and competitions, as well as the training sessions of competitive athletes, are allowed inside sports facilities used behind closed doors, or outdoors without the presence of the public. In all such cases, the associations and sports clubs, by means of their medical staff, are required to carry out the appropriate checks to contain the risk of spreading the COVID-19 virus among athletes, technicians, managers and all accompanying persons. who participate. Basic sports and motor activities in general, carried out outdoors are allowed only on condition that it is possible to allow respect for the interpersonal distance of a metrod) public and private employers are recommended to anticipate, during the period of effectiveness of this decree, the use by employees of ordinary leave or holidays;

e) the lifts in the ski areas are closed;

f) all organized events are suspended, as well as events in public or private places, including those of a cultural, recreational, sporting and religious nature, even if held in closed places but open to the public, such as, for example, major events, cinemas, theaters, pubs, dance schools, game rooms, betting rooms and bingo halls, discos and similar places; in these places all activities are suspended;

g) the opening of places of worship is conditional on the adoption of organizational measures such as to avoid gatherings of people, taking into account the size and characteristics of the places, and such as to guarantee visitors the opportunity to respect
the distance between them of at least one meter. Civil and religious ceremonies are suspended, including funeral ones;

h) the educational services for children referred to in article 2 of the legislative decree of 13 April 2017, n. 65 and didactic activities in schools of all levels, as well as the frequency of school and higher education activities, including universities and institutions of advanced artistic, musical and choreutic training, professional courses, masters, courses for the health professions and university for the elderly, without prejudice in any case to the possibility of carrying out distance learning activities, with the exception of courses for doctors in specialist training and specific training courses in general medicine, as well as the activities of trainees in the health professions. maintain the social distancing, any other form of alternative aggregation is to be excluded;

i) the museums and other cultural institutes and places referred to in article 101 of the code of cultural and landscape assets, pursuant to Legislative Decree 22 January 2004, n. 42;

j) public and private insolvency procedures are suspended with the exception of cases in which candidates are assessed exclusively on a curricular basis or electronically; competitions for health personnel, including state and qualification exams to practice the profession of surgeon, and those for civil protection personnel, which must preferably take place remotely or are excluded from the suspension. otherwise, guaranteeing the interpersonal safety distance of one meter;

k) restaurant and bar activities are permitted, with the operator's obligation to enforce the interpersonal safety distance of at least one meter, with the sanction of suspension of the activity in case of violation;

l) commercial activities other than those referred to in the previous letter are permitted, provided that the operator guarantees access to the aforementioned places in a quota manner or in any case suitable for avoiding gatherings of people, taking into account
the size and characteristics of the premises open to the public, and such as to guarantee visitors the possibility of respecting the distance of at least one meter between visitors, with the sanction of suspension of the activity in case of violation. In the presence of structural or organizational conditions that do not allow compliance with the distance of
interpersonal security of one meter, the aforementioned structures must be closed);

m) accompanying patients are prohibited from staying in the waiting rooms of the emergency and reception departments and emergency rooms (DEA / PS), unless specifically indicated otherwise by the health personnel in charge;

n) the access of relatives and visitors to hospitality and long-term care facilities, assisted healthcare residences (RSA), hospices, rehabilitation structures and residential structures for the elderly, self-sufficient and not self-sufficient, is limited to the cases indicated by the health management only
the facility, which is required to take the necessary measures to prevent possible transmission of infection;

o) ordinary leave of health and technical personnel, as well as of personnel whose activities are necessary to manage the activities required by crisis units set up at regional level, are suspended;

p) in all possible cases, in the course of meetings or meetings, remote connection methods are adopted with particular reference to health and socio-sanitary structures, public utility services and coordinations activated in the context of the COVID-19 emergency, however ensuring respect for the interpersonal safety distance of one meter and avoiding gatherings;

q) on medium-term and festive days, medium and large sales structures are closed, as well as the shops inside the shopping centers and markets. On weekdays, the manager of the aforementioned exercises must in any case ensure compliance with the interpersonal safety distance of one meter, with the sanction of suspension of the activity in case of violation. In the presence of structural or organizational conditions that do not allow observance of the interpersonal safety distance of one meter, the aforementioned structures must be closed. The closure is not available for pharmacies, parapharmacies and food outlets, whose manager is however required to ensure compliance with the interpersonal safety distance of one meter, with the sanction of suspension of the activity in case of violation;

r) the activities of gyms, sports centers, swimming pools, swimming centers, wellness centers, spas (except for the provision of services falling within the essential levels of assistance), cultural centers, social centers, recreational centers are suspended.

Art. 2 (Execution and monitoring of the measures)
1. The territorially competent prefect, informing the Minister of the Interior in advance, ensures the execution of the measures referred to in Article 1, and monitors the implementation of the remaining measures by the competent administrations. The prefect, where necessary, makes use of the police forces, with the possible assistance of the national fire department, as well as the armed forces, having heard the competent territorial commands, notifying the President of the region and of the autonomous province concerned.

2. Unless the fact constitutes a more serious offense, failure to comply with the measures referred to in this decree is punished pursuant to article 650 of the penal code as provided for by article 3, paragraph 4, of the decree-law of 23 February 2020, n. 6.
Voor de goede orde: Dit is een voorstel.
NOS-correspondent Mustafa Marghadi benadrukt dat er nog geen besluit genomen is en dat de maatregelen die uiteindelijk getroffen worden heel wat minder draconisch kunnen uitpakken. "In Italië wordt dit soort plannen gedropt om te kijken hoe ze vallen in de publiek opinie. Het lijkt ook onmogelijk om complete regio's af te sluiten. Het is al moeilijk genoeg om de lockdown van tien kleine plaatsen te handhaven."

• roffeltjes
Help!!!! schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 23:11: RIVM werkt met allerlei scenario’s: sluiten van scholen zal daar ook in staan. Als er verspreiding op scholen heeft plaatsgevonden, dan verwacht je daar deze week de eerste gevallen van.’’
Lijkt me allemaal evident. Als scholen corona verspreiden meteen dicht gooien. Als blijkt dat dit op meerdere scholen gebeurd gooi je alle scholen dicht. Gericht en proportioneel.

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

roffeltjes schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 23:23:
[...]

Lijkt me allemaal evident. Als scholen corona verspreiden meteen dicht gooien. Als blijkt dat dit op meerdere scholen gebeurd gooi je alle scholen dicht. Gericht en proportioneel.
Als het kalf verdronken is, meteen de put dempen. Als er meerdere kalveren in meerdere putten verdrinken, gooi je alle putten dicht. ;)

Naja, we gaan hier niet uit komen. Als het allemaal mee blijkt te vallen, zal ik de eerste zijn die toegeeft dat ik er naast zat en dat de economische schade dankzij de optimisten mee is gevallen. Ik zit er ook niet op te wachten dat mijn fondsenportfolio nog verder keldert :P

Maar ik houd mijn hart vast, vooral voor mijn ouders.

Edit: Oh... net nieuw binnen; Iemand bij mijn partner op werk heeft het coronavirus opgelopen. :X

[ Voor 6% gewijzigd door Whuzz op 07-03-2020 23:37 ]

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11-2023
TecTo schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 23:09:
[...]

Inmiddels heb je wel met al je post duidelijk gemaakt wat je standpunt is wat betreft scholen sluiten. Nog geen enkele deugdelijk alternatief gelezen. Nee ik zou het ook niet weten.

Echter de kroegen enz.. zitten nog barstens vol met schreeuwlelijkerds die het allemaal niet zo nauw nemen en het valt wel mee uit hun nek lullen en constant het over de griep hebben 8)7

We zullen er echt niet aan ontkomen dat het zicht stevig uitbreidt en de mensen die het bagataliseren zullen hun bijdrage leveren. ;)

Italië is de regie kwijt en heeft nu drastische maatregelen moeten nemen. De put dempen nu het kalf is verdronken.

Weet niet of het op waarheid is gebaseerd maar er zou een voorstel zijn om te selecteren... Zag in dit topic al drie duimen omhoog kinderen eerst voor ouderen die.... :?
Alleen de eerste twee zinnen waren direct aan @roffeltes gericht.

Italië is de regie kwijt en heeft nu drastische maatregelen moeten nemen. De put dempen nu het kalf is verdronken. Nu het een voorstel blijkt te zijn.

Italië is de regie kwijt en wil drastische maatregelen voorstellen. Ze willen de put dempen nu het kalf is verdronken.

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-12 08:03
Je mag het natuurlijk niet zeggen, want taboe en harteloos enzovoorts, maar laten we wel wezen: een virusje hier en daar is rationeel gezien zo slecht nog niet. Wetten van de natuur, de alsmaar groeiende wereldbevolking.. kan niet goed zijn.

Natuurlijk is het vervelend als het jezelf of een bekende overkomt, dat is met alle ziektes. Maar de ‘zwakkeren’ zijn in de regel simpelweg de lul. Dat het ook de economie schaadt is uiteraard ook een vervelende bijkomstigheid, maar de economie gaat ook al sinds mensen heugenis met ups en downs.

Overigens doe ik niets meer of minder dan anders. Ik begeef me in groepen mensen, heb contact met mensen zoals altijd, woon zo’n beetje in het hart van de oorsprong hier in NL. Net nog in een zeer druk bowlingcentrum geweest; stampvol en niemand die zich druk lijkt te maken. Afgaande op dit topic/het preptopic had ik misschien wat anders verwacht, in mijn omgeving vooral nuchterheid denk ik ofzo.

• roffeltjes
Whuzz schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 23:27:
[...]
Als het kalf verdronken is, meteen de put dempen. Als er meerdere kalveren in meerdere putten verdrinken, gooi je alle putten dicht. ;)
1. Nog geen reactie op mijn alternatief?
2. Als jij een kristallen bol hebt dan wil ik hem graag aan meneer Rutte geven. Natuurlijk wil je de problemen voor zijn, maar zolang je niet weet waar de problemen zitten is het niet logisch om eerst de groep aan te pakken die de minste symptomen vertoond.

De hypothese dat asymptomatische verspreiding een significant probleem is, is nergens bevestigd. Dat betekend dus dat jij eerst wil inzetten op een hypothetische vector, eentje waarvan we hebben gezien dat hij niet veel effect heeft gehad in Italie.

We zijn het niet oneens dat er dingen moeten gebeuren, alleen benaderen we het fundamenteel anders. Ik denk dat we niet voor hypotheses moeten gaan, maar de vector "ziekenhuis" eerst tegen het licht moeten houden, ook al omdat die vector in elk scenario cruciaal gaat zijn.
Naja, we gaan hiet niet uit komen. Als het allemaal mee blijkt te vallen, zal ik de eerste zijn die toegeeft dat ik er naast zat en dat de economische schade dankzij de optimisten mee is gevallen. Ik zit er ook niet op te wachten dat mijn fondsenportfolio nog verder keldert :P
Natuurlijk gaat het niet meevallen... dat zeg ik toch niet? Heck, zelfs als het hierbij blijft is het bepaald een flinke ramp.
Dat doet iedereen.... maar dat is geen reden voor paniekvoetbal. Er zijn IMHO andere maatregelen die op dit moment meer effect gaan hebben.

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

Het publieke forum is niet de plek om een onderling probleem aan de orde stellen, we zijn een gemodereerd forum, dus speel dit altijd via moderatie.

[ Voor 127% gewijzigd door defiant op 07-03-2020 23:58 ]

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

roffeltjes schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 23:37:
[...]

1. Nog geen reactie op mijn alternatief?
Die van het niet-spoedeisende hulp stoppen?
Even een gevalletje kaatsen: Welk bewijs heb je dat dat iets uithaalt? Bronnen dat verspreiding dáár juist plaatsvind? En nog interessanter; een vergelijking van verspreiding tussen niet-spoedeisende hulpafdeling en scholen?

Overigens vind ik het een prima suggestie hoor. Ik zou hem tegelijk invoeren met het sluiten van scholen ;)

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
TecTo schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 23:35:
[...]

Alleen de eerste twee zinnen waren direct aan @roffeltes gericht.

Italië is de regie kwijt en heeft nu drastische maatregelen moeten nemen. De put dempen nu het kalf is verdronken. Nu het een voorstel blijkt te zijn.

Italië is de regie kwijt en wil drastische maatregelen voorstellen. Ze willen de put dempen nu het kalf is verdronken.
Italië kent sowieso maar 2 standen: 1. veel te relaxed en 2. totale chaos en paniek, zal mij benieuwen wat ze morgen bekend maken.

• gws24

gws24

Thinking is hard!

Whuzz schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 23:27:
[...]

Naja, we gaan hiet niet uit komen. Als het allemaal mee blijkt te vallen, zal ik de eerste zijn die toegeeft dat ik er naast zat en dat de economische schade dankzij de optimisten mee is gevallen. Ik zit er ook niet op te wachten dat mijn fondsenportfolio nog verder keldert :P

We gaan er denk ik met zijn allen niet uitkomen maar dat is inherent aan alle onderwerpen op alle fora :P

Ik denk dat er vooral een groot verschil van mening is over wanneer je welke maatregel moet nemen en of die dan effectief is en niet of dit virus wel of niet een gevaar is. Die man van het RIVM gaf maandag bij de 2e kamer briefing ook aan dat timing van maatregelen belangrijk is omdat je anders de epidemie piek niet verlaagd zoals gewenst maar alleen uitstelt. Of het RIVM daar in de goede keus maakt kunnen we alleen achteraf vaststellen maar zij zijn wel de experts dus daar vertrouw ik in ieder geval op.

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:44

Jebus4life

BE User

Whuzz schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 23:42:
[...]

Even een gevalletje kaatsen: Welk bewijs heb je dat dat iets uithaalt? Bronnen dat verspreiding dáár juist plaatsvind? En nog interessanter; een vergelijking van verspreiding tussen niet-spoedeisende hulpafdeling en scholen?

Overigens vind ik het een prima suggestie hoor. Ik zou hem tegelijk invoeren met het sluiten van scholen ;)
giantgiantus schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 22:56:
Blijkbaar is het sluiten van de scholen misschien niet zo'n goed idee. Dan gaat iedereen weer op vakantie of naar z'n vakantiehuis :9

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

• roffeltjes
Whuzz schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 23:42:
[...]
Even een gevalletje kaatsen: Welk bewijs heb je dat dat iets uithaalt? Bronnen dat verspreiding dáár juist plaatsvind?
Deze is helaas een bekende, ja, ziekenhuizen zijn DE plek om iets op te lopen (logisch, verzamelplaats van zieke mensen). Daarom is het (uiteraard indien verantwoord!) beter om direct naar huis te worden gestuurd na een ingreep. Voor bronnen, zie paar regels hieronder.

Zie trouwens ook de personeelsleden die ziek zijn geworden. Als je corona "wil" oplopen moet je vooral met veel mensen in contact komen die corona hebben... het ziekenhuis. Maar ook bacteriën en laat longontsteking nou net de killer zijn... :|

Tot slot, als je personeel wil vrijspelen voor de verwachte golf lijkt me dit een logische stap.
En nog interessanter; een vergelijking van verspreiding tussen niet-spoedeisende hulpafdeling en scholen?
Die directe vergelijking is er vermoedelijk niet, maar hier zijn wat bronnen over ziekenhuizen. Dit soort dingen gebeurd gelukkig niet op school (logisch, op school zijn gewoonweg minder zieke mensen).

http://scholar.google.nl/...dt=0&as_vis=1&oi=scholart

Niet specifiek Corona (gewoon nog te vers), maar redelijk duidelijk.
;)

[ Voor 19% gewijzigd door roffeltjes op 08-03-2020 00:13 ]

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
remzor schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 23:36:
Je mag het natuurlijk niet zeggen, want taboe en harteloos enzovoorts, maar laten we wel wezen: een virusje hier en daar is rationeel gezien zo slecht nog niet. Wetten van de natuur, de alsmaar groeiende wereldbevolking.. kan niet goed zijn.

Natuurlijk is het vervelend als het jezelf of een bekende overkomt, dat is met alle ziektes. Maar de ‘zwakkeren’ zijn in de regel simpelweg de lul.
Fijn dat je zelf al aangeeft dat je harteloos bent, hoop niet dat je ooit in een positie met enige invloed over andermans situatie bent. Overigens sterkte voor je ouders/oudere familieleden, hopelijk zijn zij niet "zwak" want als het aan jou ligt is het niet zo erg als ze de pijp uit gaan.

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-12 08:03
Homeland schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 23:50:
[...]

Fijn dat je zelf al aangeeft dat je harteloos bent, hoop niet dat je ooit in een positie met enige invloed over andermans situatie bent. Overigens sterkte voor je ouders/oudere familieleden, hopelijk zijn zij niet "zwak" want als het aan jou ligt is het niet zo erg als ze de pijp uit gaan.
Zoals ik al zei zijn dergelijke onderwerpen/reacties vanuit pure ratio en feiten vaak ongewenst. Ik zeg overigens niet dat ik harteloos ben, maar kan zaken soms wel enigszins rationeel en vanaf de zijlijn bekijken.

Overigens hoef je niet bang te zijn dat ik niet genoeg ellende ken, verre van zou ik zeggen. Al tal van mensen/geliefden verloren, als je dat graag wilt weten of horen. Natuurlijk vind ik dat erg, maar het hoort ook bij het leven.

Een positie met ‘enige invloed’ heb ik misschien al wel, zoals zovelen. Wat vervelend trouwens dat je mijn woorden zo persoonlijk opvat en verkeerd interpreteert en/of verdraaid.

• psychodude
Edgarz schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 23:04:
[...]

De verschillen zijn ook niet zo groot als je stelt: Een groot deel van de besmette patiënten zit in thuis quarantaine en boeken zich een beetje klote... That's it.
Circa 1% ziekenhuis opname bij influenza versus circa 10 - 20% ziekenhuisopname bij Covid-19 en ongeveer 5% IC opname.

Ik kan je verzekeren, dat is een onhoudbaar aantal voor onze gezondheidszorg. Die capaciteit hebben we gewoon niet om in één klap dat allemaal op te vangen. Daarvoor is dosering noodzakelijk.

Laat ik voorop stellen, mensen gaan dood. Aan zowel influenza als dat men dood gaat aan Covid-19 en wat dan ook nog meer. En als mensen dood gaan ondanks dat medisch naar eer en geweten optimale zorg geleverd is, dan is dat helaas zo. Maar zodra we in een situatie komen waarin we moeten kiezen, dan is dat uiteraard gewoonweg lastig te verkopen. Een echter onvermijdbare situatie indien Covid-19 de vrije loop krijgt. En dat is wat voorkomen wenst te worden.

Hoe dat bereikt dient te worden, blijft zoals ik heb aangegeven echter een discussie punt. Er worden vele zeer strikte maatregelen genomen op dit moment, waarbij de uitkomsten onzeker zijn, met name hoe dit zich zou verhouden tot meer conventionele maatregelen. Deels speelt media daar natuurlijk een rol in.

Maar ongeacht hoe je ook in de discussie staat, denk ik niet dat je er vanuit moet gaan dat niets doen, het op een vrije loop laten gaan, een optie is omdat dit redelijkwijs voor influenza werkt. Dan ga je namelijk van een koude kermis thuiskomen naar de huidige beschikbare data. Oversterfte door een gebrek aan ziekenhuiscapaciteit is toch wel bijzonder sneu.

• majic
  • Laatst online: 26-10 23:30
Yucon schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 21:34:
[...]

Het effect dat dit op landen als Noord Korea en Cuba gaat hebben moet ook afschuwelijk zijn :/
Cuba heeft een bovengemiddeld goed medisch zorg systeem. Verder heeft de overheid nog steeds een ijzeren greep op het publieke leven. Ze hebben dus de middelen - goede medische sector & zeer veel overheidsgezag - om in theorie de boel redelijk onder controle te houden. Of dat zich ook laat vertalen in daadwerkelijke controle hangt af van hoe zwaar ze de toeristische industrie willen beschermen, denk ik.

• djmuggs
  • Niet online

djmuggs

I have great jeans

majic schreef op zondag 8 maart 2020 @ 00:00:
[...]

Cuba heeft een bovengemiddeld goed medisch zorg systeem. Verder heeft de overheid nog steeds een ijzeren greep op het publieke leven. Ze hebben dus de middelen - goede medische sector & zeer veel overheidsgezag - om in theorie de boel redelijk onder controle te houden. Of dat zich ook laat vertalen in daadwerkelijke controle hangt af van hoe zwaar ze de toeristische industrie willen beschermen, denk ik.
Ik ben tijdens de mexicaanse griep epidemie in Cuba geweest, voordat je echt het land in mag een zware screening op ziektes en locaties waar je geweest bent.
Voldoe je niet, krijg je geen visa voor het land.

Verder is gezondheidszorg gratis in Cuba voor iedereen en werkt bijna hele bevolking voor de overheid en hebben ze er bovengemiddeld opgeleid medisch personeel en meer dan genoeg van.

En omdat Cuba een goed geïsoleerd eiland is hebben ze alles daar erg goed onder controle.
Ik denk dat het zelfs voor ziektes 1 van de meest veilige plekken op de planeet is.

ICE ICE Baby

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

psychodude schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 23:57:
[...]

Circa 1% ziekenhuis opname bij influenza versus circa 10 - 20% ziekenhuisopname bij Covid-19 en ongeveer 5% IC opname.

Ik kan je verzekeren, dat is een onhoudbaar aantal voor onze gezondheidszorg. Die capaciteit hebben we gewoon niet om in één klap dat allemaal op te vangen. Daarvoor is dosering noodzakelijk.

Laat ik voorop stellen, mensen gaan dood. Aan zowel influenza als dat men dood gaat aan Covid-19 en wat dan ook nog meer. En als mensen dood gaan ondanks dat medisch naar eer en geweten optimale zorg geleverd is, dan is dat helaas zo. Maar zodra we in een situatie komen waarin we moeten kiezen, dan is dat uiteraard gewoonweg lastig te verkopen. Een echter onvermijdbare situatie indien Covid-19 de vrije loop krijgt. En dat is wat voorkomen wenst te worden.

Hoe dat bereikt dient te worden, blijft zoals ik heb aangegeven echter een discussie punt. Er worden vele zeer strikte maatregelen genomen op dit moment, waarbij de uitkomsten onzeker zijn, met name hoe dit zich zou verhouden tot meer conventionele maatregelen. Deels speelt media daar natuurlijk een rol in.

Maar ongeacht hoe je ook in de discussie staat, denk ik niet dat je er vanuit moet gaan dat niets doen, het op een vrije loop laten gaan, een optie is omdat dit redelijkwijs voor influenza werkt. Dan ga je namelijk van een koude kermis thuiskomen naar de huidige beschikbare data. Oversterfte door een gebrek aan ziekenhuiscapaciteit is toch wel bijzonder sneu.
Ik zeg ook niet dat er niets hoeft te gebeuren, alleen dat het platleggen van het land op dit moment niet proportioneel is.

De impact hiervan is zo ontzettend groot en dan het ik het niet over niet naar het buitenland kunnen reizen. Dan heb ik het over bedrijven die geen omzet meer hebben, geen personeel etc. En je loon wordt niet door de overheid doorbetaald... De tijdelijk WW voorziening is daar niet op ingericht, dat het hele land plstgaat. Dat heeft ontzettende impact.

Ziekenhuis capaciteit is niet het enige aspect, onderschat de sociaal economische gevolgen niet van draconische maatregelen. Proportionaliteit in de maatregelen van de overheid is in ons aller belang, zolang je niet verantwoordelijk bent voor de gevolgen kun je wel van alles roepen. De beste kapiteins staan altijd aan wal.

• terabyte
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-07 23:08

terabyte

kan denken als een computer

Edgarz schreef op zondag 8 maart 2020 @ 00:09:
[...]

Ik zeg ook niet dat er niets hoeft te gebeuren, alleen dat het platleggen van het land op dit moment niet proportioneel is.

De impact hiervan is zo ontzettend groot en dan het ik het niet over niet naar het buitenland kunnen reizen. Dan heb ik het over bedrijven die geen omzet meer hebben, geen personeel etc. En je loon wordt niet door de overheid doorbetaald... De tijdelijk WW voorziening is daar niet op ingericht, dat het hele land plstgaat. Dat heeft ontzettende impact.

Ziekenhuis capaciteit is niet het enige aspect, onderschat de sociaal economische gevolgen niet van draconische maatregelen. Proportionaliteit in de maatregelen van de overheid is in ons aller belang, zolang je niet verantwoordelijk bent voor de gevolgen kun je wel van alles roepen. De beste kapiteins staan altijd aan wal.
Volgens mij ontkent niemand dat het extreme maatregelen zijn, maar als je realistisch bent (lees: niet je kop in het zand steekt) en kijkt naar landen die enkele weken voor lopen op NL op de exponentiele curve, kan dit wel gebeuren. Dat dit nu openlijk zo besproken wordt betekent dat sommigen hier daar mentaal al rekening mee houden.

Italie sluit Lombardije ook niet 'zomaar' af. En ook met triage moeten we hier rekening houden. Ook al zullen er nu ongetwijfeld mensen zijn die vinden dat ik teveel op de zaken vooruit loop cq. 'paniek aan het zaaien' ben (de ultieme dooddoener).

• psychodude
[...]

Is meer genuanceerd, en ben ik verder ook wel met je eens. Zoals ik zelf ook al eerder heb aangegeven, we weten niet goed wat het effect van dit soort strikte maatregelen is zoals nu wordt getroffen. Hoe het zich verhoudt tot meer conventionele maatregelen.

Is het de financiële impact te verantwoorden?

Maar mogelijkerwijs nog belangrijker, wat gaat het doen met de maatschappelijke acceptatie voor dusdanige maatregelen bij een volgende uitbraak?

Het is lastig om daar op dit moment een goed antwoord op te kunnen geven, dit zal grotendeels afhangen van hoe dit verder verloopt.

Wat onze geschiedenis ons geleerd heeft, is dat circa 144 miljoen euro in Nederland voor wereldwijd circa 500k - 1 miljoen doden, achteraf gezien door vele Nederlanders slecht werd geaccepteerd. Ook in dit geval zal uiteraard achteraf voor de meesten de balans worden opgemaakt. Zo gaan die dingen tenslotte.

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-12 21:04
Zullen we het toch nog even over de ziekenhuiscapaciteit hebben.
Daar zitten ook nogal wat sociaal economische gevolgen aan.

In Italië zijn nu 567 mensen opgenomen op de intensive care.
In Italië zien ze ongeveer iedere 2.6 dagen het aantal mensen op de IC verdubbelen.
Alle (toen nog beperkte) maatregelen die ze daar hebben genomen ten spijt.
Al zal de instelling van de Italianen die we op TV hebben gezien niet helpen. (In de trant van: "we blijven elkaar lekker toch zoenen lmao")

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/ESctIqkWkAAS34k?format=jpg&name=large
(twitter)
Als dat zo doorgaat valt het zorgstelsel daar over ongeveer een week uit elkaar, daar komen ze nu ook achter.

Die agressieve verspreiding zagen ze ook in Wuhan, en toen hebben ze de boel dichtgegooid.
In Italië gaat nu ook hoogstwaarschijnlijk de boel dicht.
Het lijkt er niet op dat het daarbij blijft.

De vraag is welk land als volgende op slot gaat, niet of er nog een land intern op slot gaat.

En ook de vraag wanneer dat in Nederland nodig wordt.
Dat is nog niet zeker, maar met steeds meer ongecontroleerde verspreidingshaarden om ons heen is de kans dat we een massale uitbraak kunnen tegenhouden steeds kleiner.

• Indoubt

Indoubt

Misschien dat het nog even duurt maar het belangrijkste als de crisis met betrekking tot Corona intensiveert is "peak shaving": het voorkomen dat er teveel patiënten zorg nodig hebben en dat de zorg overbelast word.

Wat dat in concrete maatregelen inhoud is nu nog moeilijk te zeggen, reken er maar op dat er al heel wat scenario's klaarliggen, alles wat hier in dit topic langskomt is al bedacht en zit, mits getoetst aan effectiviteit en viability, ook al in de scenario's.

Ook het moment waarop bepaalde maatregelen worden genomen of aangekondigd is cruciaal, je wilt niet te vroeg pieken en je kruit verschieten voordat het maximale effect wordt bereikt.

Scholen sluiten, zoals hier vaak wordt genoemd, is slechts één aspect welke in isolatie slechts weinig zin heeft: daar moeten andere maatregelen bij, als het zover komt. Dan moet gewoon het openbare leven worden stilgelegd, dus ook OV, horeca, sport, winkels ed.

Dergelijke maatregelen zijn slechts voor beperkte duur houdbaar. Het duurt waarschijnlijk geen weken voordat anarchie ontstaat. Dan kun je je ingeslagen blikken soep slecht nog verdedigen door aan de veilige kant te staan van de "barrel of a gun"

De vraag is dan of het middel niet erger is dan de kwaal.

Dus maatregelen: ja, misschien, maar gedoseerd en op het juiste moment, indien nodig

Edit: een uitbraak hebben we nooit tegen kunnen houden. het is meer van hoe je ermee omgaat en op het juiste moment acteren

[ Voor 4% gewijzigd door Indoubt op 08-03-2020 01:02 ]

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Indoubt schreef op zondag 8 maart 2020 @ 00:59:
Misschien dat het nog even duurt maar het belangrijkste als de crisis met betrekking tot Corona intensiveert is "peak shaving": het voorkomen dat er teveel patiënten zorg nodig hebben en dat de zorg overbelast word.

Wat dat in concrete maatregelen inhoud is nu nog moeilijk te zeggen, reken er maar op dat er al heel wat scenario's klaarliggen, alles wat hier in dit topic langskomt is al bedacht en zit, mits getoetst aan effectiviteit en viability, ook al in de scenario's.

Ook het moment waarop bepaalde maatregelen worden genomen of aangekondigd is cruciaal, je wilt niet te vroeg pieken en je kruit verschieten voordat het maximale effect wordt bereikt.

Scholen sluiten, zoals hier vaak wordt genoemd, is slechts één aspect welke in isolatie slechts weinig zin heeft: daar moeten andere maatregelen bij, als het zover komt. Dan moet gewoon het openbare leven worden stilgelegd, dus ook OV, horeca, sport, winkels ed.
jup.
Dergelijke maatregelen zijn slechts voor beperkte duur houdbaar. Het duurt waarschijnlijk geen weken voordat anarchie ontstaat. Dan kun je je ingeslagen blikken soep slecht nog verdedigen door aan de veilige kant te staan van de "barrel of a gun"

De vraag is dan of het middel niet erger is dan de kwaal.

Dus maatregelen: ja, misschien, maar gedoseerd en op het juiste moment, indien nodig

Edit: een uitbraak hebben we nooit tegen kunnen houden. het is meer van hoe je ermee omgaat en op het juiste moment acteren
Geen idee in wat voor een gebied/stad jij woont dat je verwacht dat je met buskruit en lood je soepvoorraad moet verdedigen.
Tip: kijk dan eerst eens kritisch naar je hang en sluitwerk, sla voor 20 jaar aan koffie en groene thee in om wakker te blijven :+

Wat voorraad is geen slecht idee, dat kan je ook delen en ruilen met je buurt. Maar denken wapens nodig te hebben duidt meer op een netflixverslaving dan realiteitszin.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Verwijderd

Zo dat zijn veel posts om terug te lezen. Meerdendeel gaat over voor of achterlopen op de zaken, meningen zijn duidelijk verdeeld....

Zolang het RIVM & GGD de infectie wegen nog merendeels kan traceren zitten we nog steeds in een beheersbare fase waarbij op individueel niveau kan worden ingegrepen.

Het afgeven van een signaal voor geheel brabant is voor een deel om al even het water af te tasten hoe zoiets valt onder de bevolking en om die eerste fase te vergemakkelijken.

Men moet niet vergeten dat paniek onder de bevolking ook funest kan zijn.

Mocht het in kaart brengen niet meer lukken dan zitten we wel al in de volgende fase waarbij hoogstwaarschijnlijk maatregelen worden genomen om op lokaal niveau verspreiding te remmen, niet essentiële sociale evenementen annuleren, kroegen, bioscopen en buurthuizen etc. Mogelijk ook scholen al zal een alternatieve aanpak gewenst zijn, denk aan het contact vermijding tussen onderlinge klassen. zodat leerling A uit klas 1 niet door 1 dagje school ook meteen klas 2,3,4,5 en 6 infecteerde. Of natuurlijk sluiten.

Maar goed tot nu toe zitten we nog niet in die fase.
Pagina: 1 ... 69 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een ZT (zero tolerance) topic.

Overtreding van de onderstaande topic regels zal resulteren in minimaal een 24 uurs AWM ban.

• Geen slowchat
• Geen complottheorieën
• Geen paniekreacties
• Onderbouw je argumentatie met bronnen, extraordinary claims require extraordinary evidence
• Post hier alleen over de uitbraak in zijn algemeenheid. Voor het bespreken van persoonlijke voorbereidingen en maatregelen is er Het voorbereiden op het coronavirus topic.
• Geen discussie over het functioneren van het RIVM of andere organen zonder verdere relatie met het virus

Voor een actuele, interactieve kaart van de uitbraak, inclusief gemelde besmettingen en doden, zie
Wereld:
https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6
Nederland:
https://www.arcgis.com/ap...c995c40e7ae72254029bf6251

Handiger links:

https://debatgemist.tweed...wikkelingen-coronavirus-0

Om de posts leesbaar te houden graag geen gebruik meer maken van hoofdletters / vetgedrukte tekst om bepaalde stukken te benadrukken.
Mocht je punt alsnog te onduidelijk uit je post naar voren komen, gebruik dan cursieve tekst.