[ZT] Nieuwe variant van coronavirus, veroorzaakt Covid-19 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 71 ... 101 Laatste
Acties:
  • 521.127 views

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:59
Het is hier in Noorwegen ook niet veel beter om eerlijk te zijn.

Hier worden mensen die besmet zijn in quarantaine gezet. Diezelfde mensen gaan vervolgens lekker naar de supermarkt, en zelfs naar de sportschool!

We lopen gewoon achter de feiten aan te rennen. Snap niet dat men niet gewoon rigoureus handelt, en dan in de vorm van een totale lockdown. Met een incubatietijd van (zeg voor het gemak) 3 dagen zijn we alleen maar bezig om de historische probleemstellingen op te lossen. We zouden beter naar de toekomst kunnen kijken, en in dit geval kunnen we dat door naar bijvoorbeeld Italië te kijken.

Maar he, zolang de voetbal en de formule 1 doorgaat is het allemaal wel best ;)

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:37

gws24

Thinking is hard!

Interessant artikel met Jaap van Dissel van het RIVM in het AD (premium dus even in incognito venster openen): https://www.ad.nl/dossier...voor-oma-en-opa~a1609b58/

enkele quotes:
,,In Brabant is meer onzekerheid over de verspreiding, omdat het daar niet direct duidelijk is hoe die lijn van infecties terug te volgen is naar waar die besmetting vandaan komt. De meerderheid van de gevallen - óók in Brabant - kunnen we nog steeds terug traceren. Maar een deel niet. De vraag is of we daarin gaan slagen. De GGD gaat achter alle individuele gevallen aan. Hebben die contact gehad met een patiënt of met iemand die in Italië is geweest? Buiten Brabant zijn er gevallen, waarbij patiënten het hebben doorgegeven in kleine clusters, bijvoorbeeld aan hun familie. Daar zie je dat het aantal volgende besmettingen gelukkig klein is. Dat beeld zag je ook buiten Wuhan. De kans dat iemand uit Wuhan het breed verspreidde in bijvoorbeeld Peking was veel kleiner dan in Wuhan zelf.’’
,,Scholen zijn een interessant punt, omdat we vanuit China het beeld krijgen dat scholen geen grote rol spelen in de uitbraak. Als je kijkt naar de personen die ziek worden, zitten daar nauwelijks kinderen bij. Maar 2 à 2,5 procent is jonger dan 20 jaar. Dat is belangrijke informatie, want dat is totaal anders dan bij klassieke griep. Dan zijn kinderen tussen 8 en 14 jaar juist de drijvers waarop de griep zich verspreidt. Het is heel opmerkelijk dat dit bij corona niet het geval is. Kinderen spelen maar een geringe rol. Of dat wordt bevestigd in Nederland moeten we bezien.’’

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:56

franssie

Save the albatross

ed1703 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 09:57:
[...]

Te simpel gedacht, dit is wel een verschrikkelijke ontwikkeling.
Toch is dat in veel andere landen niet ongebruikelijk. In de VS bijvoorbeeld cremeren ze bijna gelijk na het overlijden - bij de dienst is er dus ook geen kist maar een urn (was voor ons ook even wennen maar het went echt in 5 minuten).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:19
Met dank aan het F1 draadje, de Italiaanse regio's die in lockdown zijn:Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/ESkg2aSUUAEL2la?format=jpg&name=small

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Rene schreef op zondag 8 maart 2020 @ 10:55:

Hier worden mensen die besmet zijn in quarantaine gezet. Diezelfde mensen gaan vervolgens lekker naar de supermarkt, en zelfs naar de sportschool!

We lopen gewoon achter de feiten aan te rennen. Snap niet dat men niet gewoon rigoureus handelt, en dan in de vorm van een totale lockdown. Met een incubatietijd van (zeg voor het gemak) 3 dagen zijn we alleen maar bezig om de historische probleemstellingen op te lossen. We zouden beter naar de toekomst kunnen kijken, en in dit geval kunnen we dat door naar bijvoorbeeld Italië te kijken.

En hoe lang wil je die totale lockdown vol gaan houden? Dat is een extreme maatregel die je niet permanent kan volhouden, dus die wil je doen op het moment dat die het logische is, en dat is niet nu.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Je opmerking was dat ze ‘in die tijd’ (1918) geen vaccins hadden.

Ik meld alleen maar dat ze ‘in die tijd’ (1918) wel al vaccins hadden en ook voor de Spaanse griep vaccins maakten (In meer en mindere mate van succes) na verloop van tijd.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:07

Zulk soort mensen zijn dus precies de oorzaak dat ik super risicomijdend bezig ben op dit moment. Ik heb voor 'n 40e al een doodsstrijd gehad, hoef geen tweede :(

Maar ja, als ik het moet krijgen, so be it. Kan ook niet stoppen met werken etc etc. Maar ik kom alleen nog laat op de sportschool van de universiteit (dan is er niemand meer).........Reis met de trein alleen nog eerste klas, niet meer tijdnes de spits.

Voor sommigen klinkt dit misschien als extreem, maar als influenza mij al een sterk verhoogde kans op longontsteking geeft, dan wil ik dit virus helemaal niet te pakken krijgen....

(ik ben verder wel fit, maar m'n weerstand is sinds 2011 zo aangetast, dat ik echt altijd ziek ben als er een virus op hoorafstand zit ;P)

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:17
Ik kan me herinneren dat er in china een verbod was, dat zieken mensen een flinke boete krijgen als ze zich toch in publieke ruimtes vertoonden, behalve om de basis behoeften te kopen.

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:29
Even wat praktische vragen aan de mensen die roepen dat we een Total lockdown of sluiten van alle scholen moeten doen:

-hoe regel je dat de kinderen genoeg oppas hebben? Op die manier ontwricht de de maatschappij ook en er zijn nog geen hotspots op scholen.
-Hoelang wil je het land op slot zetten? Hoe ga je dan eten halen? De maatschappelijke ontwrichting van zoiets nu doen is niet vergelijkbaar met wat je nu oplost.
-waarom denk je beter advies te kunnen geven dan de RIVM?

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:24
Je zou verwachten dat dat het common sense is om thuis te blijven als ze dat aan je vragen.

Maar het valt me op dat common sense helemaal niet zo common is.

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:12
YakuzA schreef op zondag 8 maart 2020 @ 10:59:
[...]

Je opmerking was dat ze ‘in die tijd’ (1918) geen vaccins hadden.

Ik meld alleen maar dat ze ‘in die tijd’ (1918) wel al vaccins hadden en ook voor de Spaanse griep vaccins maakten (In meer en mindere mate van succes) na verloop van tijd.
Mag duidelijk zijn dat “geen vaccins” sloeg op een griep vaccin.

Even zelf gegoogled, pas in 1940 wist men een echt griep vaccin te maken en in de volgende decennia dat echt in grotere getallen te produceren. Dus ten tijde van de spaanse griep kunnen we aannemen dat er geen vaccin was.
Basekid schreef op zondag 8 maart 2020 @ 11:01:
Even wat praktische vragen aan de mensen die roepen dat we een Total lockdown of sluiten van alle scholen moeten doen:

-hoe regel je dat de kinderen genoeg oppas hebben? Op die manier ontwricht de de maatschappij ook en er zijn nog geen hotspots op scholen.
-Hoelang wil je het land op slot zetten? Hoe ga je dan eten halen? De maatschappelijke ontwrichting van zoiets nu doen is niet vergelijkbaar met wat je nu oplost.
Die discussie is al tot in den treuren gevoerd. Met name dat punt over opvang. Even terugbladeren dus.

[ Voor 33% gewijzigd door JeroenNietDoen op 08-03-2020 11:05 ]

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

gws24 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 10:57:
Interessant artikel met Jaap van Dissel in het AD (premium dus even in incognito venster openen): https://www.ad.nl/dossier...voor-oma-en-opa~a1609b58/

enkele quotes:

[...]=

[...]
Ik hoop dat van Dissel wel weet dat in China de scholen toevallig 2 weken gesloten waren aan het begin van de epidemie i.v.m. lokale feestdagen en dat die sluiting toen verlengd is.

Dat stelt de ervaringen daar met de effecten van scholen wel in een heel ander daglicht.

• gws24

gws24

Thinking is hard!

CaptJackSparrow schreef op zondag 8 maart 2020 @ 11:02:
[...]

Ik hoop dat van Dissel wel weet dat in China de scholen toevallig 2 weken gesloten waren aan het begin van de epidemie i.v.m. lokale feestdagen en dat die sluiting toen verlengd is.

Dat stelt de ervaringen daar met de effecten van scholen wel in een heel ander daglicht.
Ligt er denk ik aan hoe je het begin definieert. China had dacht ik half december al de eerste gevallen maar werd het niet onderkend tot eind januari. Sinds wanneer waren de scholen dicht daar?

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:40
JeroenNietDoen schreef op zondag 8 maart 2020 @ 10:43:
[...]

Anderzijds waren het ook andere tijden, andere leefomstandigheden, andere zorg en geen vaccins.
Dat snap ik, maar de vraag waar ik aanvankelijk op reageerde was puur en alleen wat is de uitkomst geweest van de spaanse griep. Dat dus.

Overigens denk ik wel dat we ons moeten bedenken dat er voor Covid-19 op dit moment ook geen vaccin is. En indien er geen preventieve maatregelen getroffen zouden worden, de tijden ineens niet zo heel gek veel anders meer zijn op het moment dat de zorgcapaciteit wegvalt. Er distantieert ons dan nog maar weinig van 1918. Dat is dus wel een klein beetje het worst case scenario dat in het achterhoofd gehouden in de motivatie waarom dat er de huidige soort maatregelen getroffen wordt. Want op dit moment kunnen we de mortaliteit eigenlijk alleen adequaat drukken in een niet overbelast zorgsysteem. De potentie van dit virus om tot mortaliteit te komen bij een onvoldoende tot niet-behandelde patient blijkt tenslotte aanzienlijk zoals we zien binnen gebieden waar capaciteit verzadiging optreedt.

En dat is iets dat in beleidsbepalingen meegenomen wordt om te bepalen wat voor een maatregelen qua ingrijpendheid opweegt tegen de potentiële uitkomsten.

Een belangrijk verschil dat vermoedelijk wel meespeelt hedendaags versus 1918 is onze social media, nieuwsbronnen begeleid door de kennis van nu. Tijdens de spaanse griep wist men op dat moment eigenlijk niet goed wat er plotseling aan de hand was. En zie je ook een grote variatie in de manier waarop door autoriteiten hiermee omgesprongen werd. Op dit moment weet men het. En hoewel, nuchter als vele mensen zijn, op dit moment terwijl de echte gevallen zich duizenden kilometers bij ons verwijderd zijn zal het gedrag van mensen vermoedelijk snel veranderen zodra naasten getroffen worden. Op het moment zodra mensen een familielid en collega zien overlijden ten gevolge van Covid-19 binnen een meer worse case scenario vermoed ik dat op basis van een toch in zekere zin biologische survival drang het sentiment in de vorm van 'het overkomt mij niet' voor velen zal verdwijnen.

Daarmee beperkt verspreiding zich op een meer natuurlijke wijze doordat mensen veel actiever contact zullen gaan vermijden, mensen die met slechts milde klachten doorstaan zullen potentiële natuurlijke barrières gaan vormen in de vorm van herd immunity, etc.

Maar idealiter probeer je een dusdanig scenario dus juist te voorkomen waarin men eerst moet zien om te geloven dat het toch een belangrijke kwestie is om hier als maatschappij serieus mee om te gaan.
autje schreef op zondag 8 maart 2020 @ 10:54:
[...]
Je zegt dat 2,5% van 2,1 miljard mensen dood zal gaan. Dat is in mijn berekening nog steeds 50 miljoen (en een beetje).
psychodude schreef op zondag 8 maart 2020 @ 10:08:
[...]
Besmetting van grofweg 25 - 30% van de gehele wereldbevolking en mortaliteit van circa 2.5% van de gehele wereldbevolking. Denk anno 2020 dus aan besmetting van zo' 2.1 miljard mensen en bija 200 miljoen doden.
Sinds wanneer is de huidige gehele wereldbevolking 2.1 miljard?

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

gws24 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 11:06:
[...]
Ligt er denk ik aan hoe je het begin definieert. China had dacht ik half december al de eerste gevallen maar werd het niet onderkend tot eind januari. Sinds wanneer waren de scholen dicht daar?
Naar ik begrepen had van de leider van het WHO team in elk geval in een relevante periode. Daarom was er wat hem betreft in China onvoldoende data om het effect van scholen goed te kunnen inschatten.

• merlin1201
Basekid schreef op zondag 8 maart 2020 @ 11:01:

- Je zet het land op slot voor 4 weken.
- Je kunt gewoon naar de supermarkt, werknemers daar kunnen gewoon blijven werken, vrachtwagen blijven gewoon af en aan rijden.
- Dan zal diegene met kinderen of 1 persoon thuis moeten blijven (zorg verlof) , familie inschakelen, kortom daar is altijd wel een oplossing voor.
- Beter advies ? geen idee, dit advies is copy/past zoals het in Wuhan is gegaan, en werkt.. ook daar ging het leven binnenshuis redelijk goed door, scholen vonden manieren om online les te geven enz enz.

Hoe je het ook wend of keert, of deze fase er gaat er komen is niet de vraag, wel wanneer, tenzij men de handdoek in de ring gooit maar dan is het leed niet te overzien dus dat lijkt me geen optie.

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:38
@psychodude ik stelde de vraag over Spaanse griep. Ik bedoelde niet om te vragen naar het resultaat, maar juist hoe de uitbraak gestopt is. Hoe het virus uitgedoofd is.

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:11
psychodude schreef op zondag 8 maart 2020 @ 11:07:
[...]

Sinds wanneer is de huidige gehele wereldbevolking 2.1 miljard?
Daarom zei ik ook: de mortaliteit van 2,5% waar op het ogenblik vanuit wordt gegaan is voor de besmette personen, niet voor de gehele wereldbevolking. Dus niet 2,5% van de gehele bevolking (nu 7,8 miljard) gaat dood, maar 2,5% van de besmette 2,1 miljard waar jij zelf mee komt.

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
merlin1201 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 11:09:
[...]

- Je zet het land op slot voor 4 weken.
- Je kunt gewoon naar de supermarkt, werknemers daar kunnen gewoon blijven werken, vrachtwagen blijven gewoon af en aan rijden.
Ik betwijfel ten zeerste dat je geen uitbraak gaat meemaken onder personeel van supermarkten. Persoon met lichte symptomen bezoekt de winkel en het is feest bij de appie.

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
https://www.independent.c...-deaths-a9384356.html?amp

Intensive care situatie in Italië... Eerst vooral oudere mensen, nu ook vanaf 46 jaar oud.

In an alarming development, Dr Nattino said younger patients were being affected, saying the ages of patients ranged from 46 to 83 with only a small number having important underlying conditions.

He added: “The last days are showing a younger population involved as if the elderly and weaker part of the population crashed early and now younger patients, having exhausted their physiological reserves, come to overcrowded, overwhelmed hospitals with little resources left.”

Ik wou mij hier niet meer mee bezighouden, maar dat is inmiddels praktisch onmogelijk.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• merlin1201
ed1703 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 11:14:
[...]

Ik betwijfel ten zeerste dat je geen uitbraak gaat meemaken onder personeel van supermarkten. Persoon met lichte symptomen bezoekt de winkel en het is feest bij de appie.
Tja maar laat de gemiddelde leeftijd daar 17 zijn dus de kans dat daar dan weer ernstige gevallen tot voortkomen is dat veel minder.
Het zou natuurlijk ook goed kunnen dat de supermarkten volop inzetten op thuis bezorgen, of pick-up proints. je zag dat ook win Wuhan gebeuren.
Ook mocht men maar eens keer per 3 dagen naar de supermarkt en dat met een persoon per familie.
kortom daarin zie ik geen problemen.

• ed1703
  • Niet online
merlin1201 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 11:19:
[...]

Tja maar laat de gemiddelde leeftijd daar 17 zijn dus de kans dat daar dan weer ernstige gevallen tot voortkomen is dat veel minder.
In de namiddag en avond/weekend ja, verder zie ik hier geen jongeren op de andere uren. Een supermarkt kan daar ook niet op draaien.
Het zou natuurlijk ook goed kunnen dat de supermarkten volop inzetten op thuis bezorgen, of pick-up proints. je zag dat ook win Wuhan gebeuren.
Ook mocht men maar eens keer per 3 dagen naar de supermarkt en dat met een persoon per familie.
kortom daarin zie ik geen problemen.
Dat ben ik met je eens.

• psychodude
gws24 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 11:06:
[...]
China heeft eind december formeel naar buiten gebracht dat er sprake was van een nieuw virus. Na voorafgaand social media uitlatingen van artsen uit Wuhan. Het tussentijdse verloop daarin is in zekere zin schimmig te noemen.

De lockdowns zijn enkele weken daarna van start gegaan binnen Wuhan, op 23 januari.

De eerste daadwerkelijke cases binnen Wuhan zijn terug te herleiden geweest tot november. Dus grofweg 2 maanden tussen de eerste case en lockdown. Hoewel uiteraard is een dusdanig verloop binnen de tijd niet langer te vergelijken. Potentiële infectiebronnen zijn tenslotte wereldwijd toegenomen. Je zult dan ook al gauw zien dat landen waar nu een eerste patiënt op gaat duiken, aanzienlijk snellere toename van infecties gaan zien. Simpelweg omdat de recente vakantie naar bestemming X ook een klein risico draagt om een besmetting op te lopen.

En hoewel individueel gezien het risico klein, zijn cumulatief gezien kleine risico's reëel.
autje schreef op zondag 8 maart 2020 @ 11:11:
[...]
Daarom zei ik ook: de mortaliteit van 2,5% waar op het ogenblik vanuit wordt gegaan is voor de besmette personen, niet voor de gehele wereldbevolking. Dus niet 2,5% van de gehele bevolking (nu 7,8 miljard) gaat dood, maar 2,5% van de besmette 2,1 miljard waar jij zelf mee komt.
Je hebt het in dat geval over een andere 2.5%, ik heb het niet over Covid-19, maar over de spaanse griep.
giantgiantus schreef op zondag 8 maart 2020 @ 11:09:
@psychodude ik stelde de vraag over Spaanse griep. Ik bedoelde niet om te vragen naar het resultaat, maar juist hoe de uitbraak gestopt is. Hoe het virus uitgedoofd is.
Gewoon het natuurlijke beloop, dat is hoe het is uitgedoofd. Het resultaat is in grote mate 'behandeling' geweest. Reeds geïnfecteerden zijn niet langer gevoel voor exact dezelfde strain, en voor variaties op de strain wordt het beloop milder. Er is slechts een klein aantal gebieden geweest waar autoriteiten strike maatregelen troffen, waaronder bijv. Japan. Een mortaliteit van grofweg een half procent ofzo daarmee behaald. Andere landen kwamen er minder gunstig vanaf. Ierland bijv. is ongeveer 10% van de bevolking kwijt geraakt. Nederland heeft het tijdens de spaanse griep overigens ook nog relatief gunstig gedaan, een geschatte mortaliteit van maar ongeveer 1% in totaal van de gehele bevolking op dat moment. Hoewel daarin wel want kanttekeningen te plaatsen zijn in mogelijke registratie problemen binnen landen met lage getallen.

Hetzelfde zou voor Covid-19 gelden indien men het op een beloop laat. De wereldbevolking zal niet in zijn volledigheid verdwijnen, maar men zou wel spreken over miljoenen doden wereldwijd. Hoeveel exact is uiteraard moeilijk echt goed in maat en getal uit te drukken.

• JeroenNietDoen
Lethalis schreef op zondag 8 maart 2020 @ 11:19:
https://www.independent.c...-deaths-a9384356.html?amp

Intensive care situatie in Italië... Eerst vooral oudere mensen, nu ook vanaf 46 jaar oud.

In an alarming development, Dr Nattino said younger patients were being affected, saying the ages of patients ranged from 46 to 83 with only a small number having important underlying conditions.

He added: “The last days are showing a younger population involved as if the elderly and weaker part of the population crashed early and now younger patients, having exhausted their physiological reserves, come to overcrowded, overwhelmed hospitals with little resources left.”

Ik wou mij hier niet meer mee bezighouden, maar dat is inmiddels praktisch onmogelijk.
Niets wat we niet al wisten toch? Zo’n 20% van de zieken heeft medische ondersteuning nodig, zuurstofondersteuning / longontsteking. Een gezond mens kan gewoon een longontsteking krijgen. Dat die longontsteking vaak ouderen fataal wordt zien we ook terug in de fatality rate.

• giantgiantus
JeroenNietDoen schreef op zondag 8 maart 2020 @ 11:29:
[...]

Niets wat we niet al wisten toch? Zo’n 20% van de zieken heeft medische ondersteuning nodig, zuurstofondersteuning / longontsteking. Een gezond mens kan gewoon een longontsteking krijgen. Dat die longontsteking vaak ouderen fataal wordt zien we ook terug in de fatality rate.
Het artikel zegt 1 op 10.

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:11
psychodude schreef op zondag 8 maart 2020 @ 11:26:
[...]

Je hebt het in dat geval over een andere 2.5%, ik heb het niet over Covid-19, maar over de spaanse griep.
Duidelijk d:)b

(niet helemaal duidelijk in je originele post ;) )

• JeroenNietDoen
10% naar de IC ja. Medische ondersteuning is niet alleen IC. Zuurstof kan ook toegediend worden op niet-IC. Die 20% ziekenhuisopname hield ik aan vanuit de onderzoeken die vanuit Azie kwamen. Misschien zijn die al bijgesteld intussen.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik vraag me af hoeveel er in de komende maanden te winnen zal zijn door genezen en weer voldoende fitte Covid-19 patiënten in te zetten op vitale functies. Gezondheidswerkers kunnen dan bijv. specifiek Covid-19 patiënten verzorgen. Er van uitgaande dat ze inderdaad (voorlopig) immuun zijn. Er waren meldingen van opnieuw ziek wordende mensen maar er was twijfel of zij wel al echt genezen waren en dat het misschien een heropleving van een nog sluimerend virus was.

Vraag is wel of dit virus voldoende zou kunnen gaan muteren om die immuniteit op termijn weer (deels) aan bescherming te laten inboeten.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:21

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

CaptJackSparrow schreef op zondag 8 maart 2020 @ 11:33:
Ik vraag me af hoeveel er in de komende maanden te winnen zal zijn door genezen en weer voldoende fitte Covid-19 patiënten in te zetten op vitale functies. Gezondheidswerkers kunnen dan bijv. specifiek Covid-19 patiënten verzorgen. Er van uitgaande dat ze inderdaad (voorlopig) immuun zijn. Er waren meldingen van opnieuw ziek wordende mensen maar er was twijfel of zij wel al echt genezen waren en dat het misschien een heropleving van een nog sluimerend virus was.
Interessant idee.
Vraag is wel of dit virus voldoende zou kunnen gaan muteren om die immuniteit op termijn weer (deels) aan bescherming te laten inboeten.
Dat is geen vraag, dat is een zekerheid, het is een ssRNA-virus, dus hoogste mutatiesnelheid (dsDNA heeft de laagste en dat is nog steeds bloedsnel vergeleken met levensvormen met een stofwisseling).

[ Voor 4% gewijzigd door Freee!! op 08-03-2020 11:36 ]

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• FireFoz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-12 22:27
Weet iemand of de overheid al maatregelen aan het nemen is als in noodhospitaals of hoe snel dat gerealiseerd kan worden? Tentenkampen van het leger wellicht? Ik denk dat zo iets ook wel vast even bekeken mag worden. Mocht het echt goed fout gaan en de ziekenhuizen zitten vol, waar gaan we die patiënten dan laten? En wie gaat ze verzorgen?

Nu al vast beginnen met spoed basis cursissen verpleging voor het eenvoudige werk om de echte verpleegkundigen te ontlasten?

Leef lekker in het nu, er is niks anders

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:39

drooger

Falen is ook een kunst.

YakuzA schreef op zondag 8 maart 2020 @ 10:37:
[...]

Nogmaals, in Nederland lijkt dat getal anders voorlopig.
Toen er 128 cases waren lagen er maar 5 in een ziekenhuis.

We zullen zien het gaat als het uitbreid, maar ik denk dat je moet oppassen met deze cijfers zo makkelijk te extrapoleren naar een “!!!!!!” Stelling die geponeerd wordt.
Met de kanttekening dat van die 128 cases het leeuwendeel fit genoeg is/was om op wintersport te gaan.
Niet dat je daar een topsporter voor hoeft te zijn, maar het is niet echt bruikbaar om een representatie te vormen van de Nederlandse bevolking.

[ Voor 1% gewijzigd door drooger op 08-03-2020 11:38 . Reden: betere verwoording ]

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:03
JeroenNietDoen schreef op zondag 8 maart 2020 @ 11:29:
[...]

Het zorgwekkende aan dit is dat er nu al tekorten ontstaan qua bedden, beschermende kleding en medicijnen terwijl de uitbraak nog nauwelijks begonnen is.

Zoals de arts ook al aangeeft zullen we in de zeer nabije toekomst beslissingen moeten maken wie er wel en wie er geen behandeling zal krijgen. Dit is iets waar we als samenleving op dit moment nog niet klaar voor zijn en daarom zo lang mogelijk zullen uitstellen.

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Casus:

Je hebt drie dagen 39° koorts. Koorts neemt af. Je begint droog te hoesten. Je belt de GGD met de vraag of je Covid-19 hebt. GGD wil je niet testen want je bent niet in China/Italië/Brabant geweest.

Je belt maandag je baas: 'ik blijf 14 dagen thuis, want ik wil niemand besmetten.'
Baas zegt: 'Ben je getest?'
Je antwoordt 'nope.'
Baas zegt: 'Je komt gewoon werken of je komt nooit meer.'

Vraag: wat doe je?

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

FireFoz schreef op zondag 8 maart 2020 @ 11:36:
Weet iemand of de overheid al maatregelen aan het nemen is als in noodhospitaals of hoe snel dat gerealiseerd kan worden? Tentenkampen van het leger wellicht? Ik denk dat zo iets ook wel vast even bekeken mag worden. Mocht het echt goed fout gaan en de ziekenhuizen zitten vol, waar gaan we die patiënten dan laten? En wie gaat ze verzorgen?

Nu al vast beginnen met spoed basis cursissen verpleging voor het eenvoudige werk om de echte verpleegkundigen te ontlasten?
We hebben nog wat recent failliet gegane ziekenhuizen staan. Ik had eerder in het topic daarover al gesuggereerd die maar vast af te stoffen.

• giantgiantus
Geert1976 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 11:39:
Casus:

Je hebt drie dagen 39° koorts. Koorts neemt af. Je begint droog te hoesten. Je belt de GGD met de vraag of je Covid-19 hebt. GGD wil je niet testen want je bent niet in China/Italië/Brabant geweest.

Je belt maandag je baas: 'ik blijf 14 dagen thuis, want ik wil niemand besmetten.'
Je antwoordt 'nope.'

Afhankelijk van kansen op arbeidsmarkt direct andere baan zoeken. Zo’n baas is het niet waard om voor te werken. Wij hebben tegen al het personeel juist gezegd dat zelfs als ze zich ongerust maken ze thuis kunnen werken. Maargoed, als je als werkgever je goed opstelt tov werknemers hoef je je geen zorgen te maken over motivatie etc.

• JeroenNietDoen
CaptJackSparrow schreef op zondag 8 maart 2020 @ 11:39:
[...]

We hebben nog wat recent failliet gegane ziekenhuizen staan. Ik had eerder in het topic daarover al gesuggereerd die maar vast af te stoffen.
Maar met welk personeel?

Ik blijf het bizar vinden dat een ziekenhuis een bedrijf is wat failliet kan gaan. Onbegrijpelijk, we hebben het over zorg.

[ Voor 17% gewijzigd door JeroenNietDoen op 08-03-2020 11:43 ]

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-12 11:51
Casus:

Je antwoordt 'nope.'

Je kunt je toch ook 14 dagen ziek melden.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Tja. 'Verdunnen'? Gepensioneerden? Het Rode Kruis had nog 7000 vrijwilligers die misschien taken zouden kunnen overnemen.

[ Voor 18% gewijzigd door CaptJackSparrow op 08-03-2020 11:46 ]

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:03
Casus:

Je antwoordt 'nope.'

Ik denk niet dat bovenstaande casus bestaat.
1) Als je 39 graden koorts hebt kun je sowieso niet gaan werken
2) Ik denk dat er geen baas in Nederland is die zo denkt, ook vanuit eigen gewin gezien
3) Je hebt ontslagbescherming

Ik denk dat het realistischer is dat mensen die lichte koorts hebben en hoesten denken, ach ik kan prima werken en ik ga gewoon. Vrijwel alle werkgevers hebben nu liever dat je thuis blijft want als je je collega's besmet is hij veel verder van huis
R.van.M schreef op zondag 8 maart 2020 @ 11:38:
[...]

Het zorgwekkende aan dit is dat er nu al tekorten ontstaan qua bedden, beschermende kleding en medicijnen terwijl de uitbraak nog nauwelijks begonnen is.

Zoals de arts ook al aangeeft zullen we in de zeer nabije toekomst beslissingen moeten maken wie er wel en wie er geen behandeling zal krijgen. Dit is iets waar we als samenleving op dit moment nog niet klaar voor zijn en daarom zo lang mogelijk zullen uitstellen.
Nog een toevoeging. Het verbaasde mij dat er jonge artsen waren overleden in China. Gisteren zag ik een nieuwsitem wat dit verduidelijkte. Doordat er gebrek aan maskers en ander beschermend materiaal moesten artsen zo lang mogelijk met materiaal doen. Hierdoor waren verschillende artsen zwaar gedehydrateerd (want masker aanraken = masker weggooien en nieuwe opdoen) en uitgeput door slaapgebrek.

Hoewel de mortaliteit van de ziekte nu wellicht nog tussen de 0,5%-3,5% ligt kan dit natuurlijk snel gaan stijgen op het moment dat we door materiaal, personeel of gebrek aan bedden mensen niet meer kunnen helpen.

[ Voor 36% gewijzigd door R.van.M op 08-03-2020 11:47 ]

• Waarez
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:04
Update in België;

01/03/2020: 2 (+1)
02/03/2020: 8 (+6)
03/03/2020: 13 (+5)
04/03/2020: 23 (+10)
05/03/2020: 50 (+27)
06/03/2020: 109 (+59)
07/03/2020: 169 (+60)
08/03/2020: 200 (+31)

https://www.info-coronavi...het-coronavirus-covid-19/

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Casus:

Je antwoordt 'nope.'

Dit is een simpele casus.

Stap 1: ontslag nemen en een baan zoeken bij een beter bedrijf, met beter personeelsbeleid

Stap 2: klacht indienen tegen je oud-werkgever. Wat hij doet is namelijk niet toegestaan.

Virussen? Scan ze hier!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
R.van.M schreef op zondag 8 maart 2020 @ 11:42:
[...]

Ik denk niet dat bovenstaande casus bestaat.
1) Als je 39 graden koorts hebt kun je sowieso niet gaan werken
2) Ik denk dat er geen baas in Nederland is die zo denkt, ook vanuit eigen gewin gezien
3) Je hebt ontslagbescherming

Ik denk dat het realistischer is dat mensen die lichte koorts hebben en hoesten denken, ach ik kan prima werken en ik ga gewoon. Vrijwel alle werkgevers hebben nu liever dat je thuis blijft want als je je collega's besmet is hij veel verder van huis
vooruit, met 38Gr dan ;)
Met 38 Gr kan je prima werken.

anyway, ik zat zelf te denken dat je naar werk komt, mits een ondertekende agreement van werkgever bij eventueel voortvloeiende (bedrijfs)schade (door bijv besmettingen) jij op geen enkele wijze aanprakelijk gesteld zal/kan worden.

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
Casus:

Je antwoordt 'nope.'

Hem succes wensen met het vinden van een nieuwe softwareontwikkelaar ;w

• psychodude
De cijfers wisselen een beetje, 10 - 20% zijn de huidige schattingen die je binnen diverse bronnen tegen zult komen. Maar feitelijk weten we het gewoonweg niet goed omdat deze getallen zijn gebaseerd op mensen met klachten die getest worden. Wil je een echt goed overzicht krijgen, dan zul je een random populatie binnen een regio moeten gaan screenen op aanwezigheid van het virus en binnen die populatie kijken hoe groot het aandeel is dat daadwerkelijk ziekenhuis opname behoeft.

Wat verder niet vergeten moet worden is dat er een kans bestaat op regionale verschillen op basis van beleidscriteria en deels ook toch ook maatschappelijke verlangens. Er is geen internationaal vastgelegd criterium voor indicatie tot ziekenhuisopname. Dus het kan best zijn dat in sommige gebieden mensen wat vroegtijdiger wordt opgenomen dan in andere gebieden binnen de wereld. Enige mate van spreiding zul je dan ook altijd wel houden. Ongeacht, 10 of 20%, is beide simpelweg te veel om als gezondheidszorg in wat voor een land dan ook te kunnen dragen. Zeker indien we rekening houden met het feit dat een toch belangrijk deel hiervan op de IC terecht komt.

Vergeet niet dat Nederland bijv. in 2017 2056 IC bedden had. In geheel Nederland. Indien we uit gaan van de huidige circa 5% van de besmette personen belandt op de IC, dan liggen onze IC's vol met enkel Covid-19 patiënten bij een aantal geïnfecteerden van circa 41.000. 41.000 op 17 miljoen mensen... is niet zo gek veel. Om nog maar te zwijgen over het feit dat IC bedden voor overige niet-electieve zorg doorgaans al een redelijk hoog bezettingspercentage hebben, op de gemiddelde IC is dit toch al snel circa de helft van de case load. Met andere woorden, je hebt qua IC capaciteit dat in ogenschouw nemend eigenlijk maar ruimte voor ongeveer 20k Covid-19 infecties in Nederland om adequate zorg te waarborgen.

En zolang men dus niet weet wat de minst ingrijpende manieren zijn om verspreiding binnen Nederland te waarborgen, zal van dag tot dag evaluatie plaats vinden, maar moet men ook alhier rekening houden met de mogelijkheid tot vergrijpende maatregelen zoals gezien wordt in het buitenland.

Deze getallen kunnen uiteraard nog wel iets opgerekt gaan worden, beademingstoestellen van OK's zullen ingezet kunnen gaan worden, maar dit zal een paar honderd extra plaatsen op leveren. En manuele beademing zal in theorie ingezet kunnen worden, maar is uiteraard een zeer belastende rol gezien je op zijn minst circa 3 gezondheidsmedewerkers nodig hebt per enkele patiënt om dit vol te gaan houden.

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Verwijderd1 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 01:40:
[...]
Zie je dat daadwerkelijk gebeuren? Ik zie dat eerlijk gezegd nog niet zo maar als bindende adviezen. Op een gegeven moment krijg je dan denk ik een economische klap die niet meer opweegt tegen het risico. Ik zie eerder aanmoediging om zoveel mogelijk thuis te werken, aanmoediging van school op afstand, tijdelijke verplichte sluitingen (hooguit in de orde van weken) en bescherming van risicogroepen (verminderd contact, mijden van grote bijeenkomsten, etc.).
De keuze tussen een "economische klap" of 3-7% [van de bevolking] aan oversterfte door gebrek aan zorgcapaciteit lijkt mij evident…
Ik vraag me af welke scenario's men aan het modelleren is en hoe de afweging eruit ziet. Van buitenaf is natuurlijk koffiedik kijken omdat we niet eens een schatting hebben van de kosten-baten afweging die gemaakt zal moeten worden.
Het is van het zorgdomein verschoven naar operations research en communicatie domein.
rik86 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 10:13:
Dus tot nu toe denk ik dat het in NL nog steeds mee zal vallen, mits de testcapaciteit voldoende zal zijn om ook mensen zonder directe link aan een mogelijk geval te testen
Die is er niet. Als de capaciteit er was dan is levering van grondstoffen te beperkt (testmateriaal is schaars).

Kijk naar het Protocol monitoring en maatregelen contacten van een bevestigde patiënt met COVID-19. Dan zie je dat zelfs hoogrisico contacten onder zorgmedewerkers alleen bij eerste symptomen getest worden.

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:07
Casus:

Je antwoordt 'nope.'

Gewoon niet zeggen wat je hebt?! Hij stuurt je dan maar naar de bedrijfsarts. Werkgever hoef je niet te informeren over de aard van de klachten he

En als je teringveel hoest, moet je sowieso nog niet gaan werken. Dat is een prima reden om thuis te blijven.

[ Voor 7% gewijzigd door Adlermann op 08-03-2020 11:55 ]

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-12 10:58
Casus:

Je antwoordt 'nope.'

Volgens de nederlandse wetgeving heeft je baas niet het recht om te vragen welke ziekte je hebt en je hoeft als medewerker ook niet aan te geven welke ziekte je hebt. Na de ziekmelding moet de baas de arbodienst inschakelen en die moet de beoordeling maken van de vraag of je daadwerkelijk ziek bent. Ik neem aan dat die wat genuanceerder naar je verhaal kijkt dan de baas in je voorbeeld.

Verwijderd

Casus:

Je antwoordt 'nope.'

Wie niet horen wil, moet maar voelen.

Ik zou naar werk gaan en afstand houden van al mijn collega’s behalve mijn baas.
Extra vaak een bakje koffie halen voor hem.

De realiteit is dat mensen in mei nog steeds massaal het vliegtuig pakken en ook naar italie op vakantie gaan.
Dat vind ik net zo verwerpelijk.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2020 12:02 ]

• MikeyMan
  • Laatst online: 23:26

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ANdrode schreef op zondag 8 maart 2020 @ 11:53:
[...]

De keuze tussen een "economische klap" of 3-7% [van de bevolking] aan oversterfte door gebrek aan zorgcapaciteit lijkt mij evident…
Die keuze is er m.i. niet...
Je kunt geen zorgapparaat instellen op de benodigde capaciteit in dit soort uitzonderingssituaties.

@BlakHawk blijf jij het komende jaar thuis?

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 08-03-2020 12:09 ]

• ANdrode
  • Niet online
MikeyMan schreef op zondag 8 maart 2020 @ 12:05:
[...]
Je kunt geen zorgapparaat instellen op de benodigde capaciteit in dit soort uitzonderingssituaties.
Er is daarom in mijn ogen zodra je bewijs hebt van lokale transmissie geen keuze om iets anders te doen dan de verspreiding te beperken. Ongeacht de economische gevolgen.

Wicked problem. Een week te vroeg en men verwijt je vanuit paniek gehandeld te hebben. Een week te laat en je bent te laat.

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-12 09:21

Edgarz

Tweako-active since1986

MikeyMan schreef op zondag 8 maart 2020 @ 12:05:
[...]

@BlakHawk blijf jij het komende jaar thuis?
Pas maar op, zometeen krijg je PM's dat je maar 3 weken moet stoppen met posten 😉

Overigens wordt hier een genuanceerd en beargumenteerd beeld gegeven van het verloop en de genomen maatregelen: https://www.nu.nl/coronav...s-de-stand-van-zaken.html

• Rene
Naar aanleiding van de casus zal ik ook even ons verhaal schrijven.

Dinsdag 25 februari vertrek ik (36) en mijn 2 zoons (4 en 5) naar Nederland voor de wintervakantie. Vrouw (Noorse) blijft achter in Bergen ivm werk. Reden van het bezoek is vakantie en de kinderen Nederlands laten leren met hun opa en oma.

Donderdag 27 februari wordt de oudste zoon ziek. Knallende koorts (40+) en heel veel hoesten. Naar de apotheek en paracetamol en hoestdrank kopen.

Vrijdag 28 februari de eerste virusmeldingen vanuit Noorwegen, waaronder Bergen.

Zaterdag 29 februari bel ik naar het Maasstad Ziekenhuis. We reizen terug de volgende dag en onze zoon heeft nog steeds 40+ koorts. We worden vriendelijk te woord gestaan en er wordt gevraagd naar Corona. Ik verklaar dat dit is aangetoond in de stad waar wij vandaan komen. Er moet overlegd worden en ik zou later worden teruggebeld.

30 minuten later bellen ze terug. Ik mag niet langskomen. Ze willen geen risiko lopen. Ik verklaar dat de kans dat wij in contact zijn geweest met deze personen minimaal is. Ze gaan bellen met de coördinator en GGD en zeggen een “team” naar mijn ouders huis te sturen.

Na 30 minuten bellen ze opnieuw op. Ze hebben overleg gehad en we mogen toch langskomen aangezien het risiko minimaal is. Dokter onderzoekt en concludeert griep. We mogen wel vliegen. Gedurende de dag wordt mijn jongste zoon ook steeds zieker.

Op zondag vliegen we naar huis. 2 zieke kinderen en ikzelf die ook begint te hoesten. Die zondag wordt ik ook zo ziek als een hond.

We gaan 3 man sterk naar de dokter. Conclusie: geen risiko voor Corona, gewoon een griepje. Na 3 dagen wordt mijn vrouw ook ziek. Nu is het hele gezin gevloerd. Ondertussen heeft de oudste zoon al 7 dagen 40 met koorts.

Wederom naar de dokter, oorontsteking voor de oudste zoon. De jongste begint weer op te krabbelen.

Zaterdag 7 maart zijn mijn zoons weer enigszins fris. Ik heb nog steeds een rotgevoel in mijn lichaam en hoest me te pletter. Mijn vrouw heeft nog dikke koorts en een bijholteontsteking. Ik ga morgen wederom voor een nieuwe ziektemelding. Ondertussen houden we ons allemaal binnen.

Het rare is dat niemand wil testen op Corona. En ook al acht ik de kans zelf ook minimaal geeft het wel duidelijkheid. Wellicht dat die KLM kist net terug was uit Milaan, of dat er een groep Italiaanse toeristen voor ons zat.

Ik heb me de afgelopen 20 jaar niet zo beroerd gevoeld. En ik hoop dat we er snel vanaf zijn, wat het ook voor ziekte mag zijn.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Freee!! schreef op zondag 8 maart 2020 @ 11:35:
[...]

Interessant idee.

[...]

Dat is geen vraag, dat is een zekerheid, het is een ssRNA-virus, dus hoogste mutatiesnelheid (dsDNA heeft de laagste en dat is nog steeds bloedsnel vergeleken met levensvormen met een stofwisseling).
Die snelheid is belangrijk voor de vraag hoe lang genezen mensen op deze manier ingezet zouden kunnen worden.

Ik zit ook al even te denken aan de lange termijn. Vraag is of het een seizoensgebonden virus zal blijken te zijn of dat het het hele jaar door kan optreden. In het laatste geval zul je dan steeds een nieuw vaccin willen maken zodra een nieuwe voldoende virulente stam zich heeft gevormd en daar bij voorkeur de hele wereldbevolking mee vaccineren. Zo zou je het virus mogelijk zover kunnen terugdringen dat op een gegeven moment de genetische pool van het virus te klein wordt om nog met goede kans een nieuwe stam te kunnen genereren. Dan moet je wel ook de varianten in dieren héél goed beheersen en nieuwe overdracht naar mensen effectief proberen te verhinderen.

Geen geringe klus. :/

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:44

OMD

Philpend schreef op zondag 8 maart 2020 @ 12:00:
[...]

Volgens de nederlandse wetgeving heeft je baas niet het recht om te vragen welke ziekte je hebt en je hoeft als medewerker ook niet aan te geven welke ziekte je hebt. Na de ziekmelding moet de baas de arbodienst inschakelen en die moet de beoordeling maken van de vraag of je daadwerkelijk ziek bent. Ik neem aan dat die wat genuanceerder naar je verhaal kijkt dan de baas in je voorbeeld.
Bij ziekmeldingen is er geen wetgeving in de zin van pesterijen, rotklusjes uitdelen, je het bedrijf uitwerken. Leuk dat er een wet is maar die beschermt je alleen juridisch. Mentaal wordt je bij veel bedrijven geintimideerd/bedreigd of simpelweg kapot gemaakt.

Veel mensen steken hun kop in het zand en zeggen dat dit niet zo vaak gebeurt maar je moest is weten. Voor jou 1000 anderen die zelfs bij cholera komen werken. 2 kinderen thuis, vrouw, hypotheek, auto van de zaak met een contract. Wat doe je dan?

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

• JvS
  • Laatst online: 30-12 07:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

Casus:

Je antwoordt 'nope.'

Wat een vraag weer. Ik ga ervanuit dat je bedoelt "ik ben genezen. Ik kan prima werken, voel me goed genoeg om te werken, maar ben bang dat ik besmet ben met corona"

Dan kom je werken of je weigert werk en neemt ontslag op staande voet ofzo... Je hebt de officiele triage ondergaan. De kans dat je het hebt wordt door professionals extreem klein geacht. Je baas heeft geen beleid dat je 14 dagen thuis moet blijven nadat je bent genezen van elk griepje, dus dat lijkt me heel helder. Je komt gewoon.

[ Voor 9% gewijzigd door JvS op 08-03-2020 12:19 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

ANdrode schreef op zondag 8 maart 2020 @ 12:12:
[...]

Er is daarom in mijn ogen zodra je bewijs hebt van lokale transmissie geen keuze om iets anders te doen dan de verspreiding te beperken. Ongeacht de economische gevolgen.

Wicked problem. Een week te vroeg en men verwijt je vanuit paniek gehandeld te hebben. Een week te laat en je bent te laat.
Je bent altijd te laat, hoe je het ook bekijkt.
Dat is overigens een normaal iets: Het virus is er nu eenmaal en de ontwikkeling van de verspreiding bepaalt de juiste, proportionele vervolgstappen. Je gooit ook bij een conflict niet direct een kernbom omdat "die het probleem goed oplost".

• merlin1201
Rene schreef op zondag 8 maart 2020 @ 12:13:

Dinsdag 25 februari vertrek ik (36) en mijn 2 zoons (4 en 5) naar Nederland voor de wintervakantie. Vrouw (Noorse) blijft achter in Bergen ivm werk. Reden van het bezoek is vakantie en de kinderen Nederlands laten leren met hun opa en oma.

Donderdag 27 februari wordt de oudste zoon ziek. Knallende koorts (40+) en heel veel hoesten. Naar de apotheek en paracetamol en hoestdrank kopen.

Vrijdag 28 februari de eerste virusmeldingen vanuit Noorwegen, waaronder Bergen.

Zaterdag 29 februari bel ik naar het Maasstad Ziekenhuis. We reizen terug de volgende dag en onze zoon heeft nog steeds 40+ koorts. We worden vriendelijk te woord gestaan en er wordt gevraagd naar Corona. Ik verklaar dat dit is aangetoond in de stad waar wij vandaan komen. Er moet overlegd worden en ik zou later worden teruggebeld.

30 minuten later bellen ze terug. Ik mag niet langskomen. Ze willen geen risiko lopen. Ik verklaar dat de kans dat wij in contact zijn geweest met deze personen minimaal is. Ze gaan bellen met de coördinator en GGD en zeggen een “team” naar mijn ouders huis te sturen.

Na 30 minuten bellen ze opnieuw op. Ze hebben overleg gehad en we mogen toch langskomen aangezien het risiko minimaal is. Dokter onderzoekt en concludeert griep. We mogen wel vliegen. Gedurende de dag wordt mijn jongste zoon ook steeds zieker.

Op zondag vliegen we naar huis. 2 zieke kinderen en ikzelf die ook begint te hoesten. Die zondag wordt ik ook zo ziek als een hond.

We gaan 3 man sterk naar de dokter. Conclusie: geen risiko voor Corona, gewoon een griepje. Na 3 dagen wordt mijn vrouw ook ziek. Nu is het hele gezin gevloerd. Ondertussen heeft de oudste zoon al 7 dagen 40 met koorts.

Wederom naar de dokter, oorontsteking voor de oudste zoon. De jongste begint weer op te krabbelen.

Zaterdag 7 maart zijn mijn zoons weer enigszins fris. Ik heb nog steeds een rotgevoel in mijn lichaam en hoest me te pletter. Mijn vrouw heeft nog dikke koorts en een bijholteontsteking. Ik ga morgen wederom voor een nieuwe ziektemelding. Ondertussen houden we ons allemaal binnen.

Het rare is dat niemand wil testen op Corona. En ook al acht ik de kans zelf ook minimaal geeft het wel duidelijkheid. Wellicht dat die KLM kist net terug was uit Milaan, of dat er een groep Italiaanse toeristen voor ons zat.

Ik heb me de afgelopen 20 jaar niet zo beroerd gevoeld. En ik hoop dat we er snel vanaf zijn, wat het ook voor ziekte mag zijn.
Jeetje man, wat hebben jullie een rot tijd gehad,
Vreemd dat ze niet 1 persoon alvast testen

• Reteip
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Casus:

Je antwoordt 'nope.'

De richtlijnen van het RIVM volgen misschien? Bellen naar de Covid-19 lijn van de GGD, of spieken op hun website. In dit geval is dat wellicht gewoon aan het werk met milde symptomen. En milde symptomen != 39 graden koorts.
En hoezo die 14 dagen? Je hebt toch al verschijnselen? Gewoon uitzieken en weer lekker aan het werk.

• FireFoz
  • Laatst online: 10-12 22:27
Casus:

Je antwoordt 'nope.'

Is dit echt aan de orde of fictief? Als het fictief is vind ik het een beetje stemmingmakerij namelijk. Je creëert daarmee het gevoel dat werkgevers er zo in staan.

Leef lekker in het nu, er is niks anders

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

Casus:

Je antwoordt 'nope.'

Je meldt je ziek met 'griep'; werken met koorts is sowieso niet verstandig, dat zal iedere huisarts/Arbo arts bevestigen. Waarom maak je er een Covid-19 geval van? Is dat bij griep klachten relevant mbt het werk?

[ Voor 6% gewijzigd door Edgarz op 08-03-2020 12:29 ]

• ed1703
  • Niet online
Casus:

Je antwoordt 'nope.'

Dit is al fout, want of je getest bent is iets medisch en dat gaat je baas namelijk NIETS aan.
Als je baas twijfelt is de 1ste stap de bedrijfsarts.
Verder eens met @Edgarz

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-12 16:32
R.van.M schreef op zondag 8 maart 2020 @ 10:02:
[...]
Ik meen gelezen te hebben dat de gehele uitbraak in Italie terug te leiden is naar 2(!) personen.
Tenzij er nieuwe ontwikkelingen zijn lijkt het er in Italie juist op dat ze geen idee hadden dat ze besmet waren, en dat de patient zero dus geen patient zero bleek te zijn... (link artikel is hier eerder voorbijgekomen)

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18

Allereerst natuurlijk ontzettend klote! Wat een hel moet dat zijn met twee kleintjes en voor jezelf. Afgezien van het lichamelijke natuurlijk ook de enorme zorgen.

Echter.... je had blijkbaar “gewoon de griep”. Precies wat een echte griep is: fokking zwaar en heftig en klote. Maar de artsen hadden dus gewoon gelijk en dus is het verder niet heel relevant voor dit topic toch?Afgezien dat je misschien je verhaal even kwijt moet :)

Blijft overigens vaag dat je gewoon mag vliegen met normale zware griep, want ook dat is gewoon dodelijk voor mensen en is flink besmettelijk.... maar ja.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

• honey
  • Laatst online: 17-12 06:29

Heel vervelend om zo ziek te zijn. Dat ze niet getest hebben op het coronavirus is een juiste beslissing geweest. Er wordt een risicoinschatting gemaakt. De kans dat jullie toevallig het coronavirus hebben is heel erg klein. Waarschijnlijk is het influenza gezien het ziek zijn.

Hoop dat jullie snel opknappen.

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-12 12:36

TheBorg

Resistance is futile.

FireFoz schreef op zondag 8 maart 2020 @ 12:23:
Je creëert daarmee het gevoel dat werkgevers er zo in staan.
Ik stuur iedereen met koorts naar huis. Heb geen zin in een situatie dat de boel dicht kan voor een reiniging.

Verwijderd

Nout Wellink begint nu het vuurtje toch wat op te stoken in buitenhof. Of het verstandig is, is een 2e, maar hij geeft toch best harde kritiek op de overheid over het trage optreden. (Vergelijkt het met de kredietcrisis.. huidige "protocollen" helpen niet altijd.. proactief handelen.)
Hij mag dan tegenwoordig bij de Chinese bank werken, maar hij heeft wel aanzien. Zoals hij zei... China kilt haar economie niet als het om maar een griepje zou zijn. De kans dat dit een economische crisis in gaat leiden is zeer waarschijnlijk.

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

Verwijderd schreef op zondag 8 maart 2020 @ 12:38:
Nout Wellink begint nu het vuurtje toch wat op te stoken in buitenhof. Of het verstandig is, is een 2e, maar hij geeft toch best harde kritiek op de overheid over het trage optreden. (Vergelijkt het met de kredietcrisis.. huidige "protocollen" helpen niet altijd.. proactief handelen.)
Hij mag dan tegenwoordig bij de Chinese bank werken, maar hij heeft wel aanzien. Zoals hij zei... China kilt haar economie niet als het om maar een griepje zou zijn. De kans dat dit een economische crisis in gaat leiden is zeer waarschijnlijk.
Zonder vooruit te kunnen kijken heeft dit soort kritiek altijd iets van "het is goed afgelopen maar dat komt ook doordat wij al zo snel erg kritisch waren". Oftewel: Je zegt nooit iets verkeerd 😁

• Rene
honey schreef op zondag 8 maart 2020 @ 12:33:
[...]

Heel vervelend om zo ziek te zijn. Dat ze niet getest hebben op het coronavirus is een juiste beslissing geweest. Er wordt een risicoinschatting gemaakt. De kans dat jullie toevallig het coronavirus hebben is heel erg klein. Waarschijnlijk is het influenza gezien het ziek zijn.

Hoop dat jullie snel opknappen.
Maar dit is dus een beetje mijn probleem. Ik ben er van overtuigd dat het geen Corona is. Precies zoals jullie aanhalen een brutale griep. Ik vertrouw op wat de dokters zeggen.

Maar zoals mij zijn er nog duizenden. Die niet in Italië zijn geweest. Op een moment zit er iemand tussen die we Corona had. Dan heb je dus een geval wat vrij kan besmetten, totdat er iemand wel goed ziek wordt.

Ik zie dit nog wel volledig uit de klauwen lopen en hoop dat de overheden het snel indammen.

• ANdrode
  • Niet online
Edgarz schreef op zondag 8 maart 2020 @ 12:19:
[...]
Je bent altijd te laat, hoe je het ook bekijkt.
Dat is overigens een normaal iets: Het virus is er nu eenmaal en de ontwikkeling van de verspreiding bepaalt de juiste, proportionele vervolgstappen. Je gooit ook bij een conflict niet direct een kernbom omdat "die het probleem goed oplost".
Proportionele vervolgstappen om oversterfte door gebrek aan zorg-capaciteit te voorkomen.

Op papier is dit een operations research probleem… In de praktijk kan men in Europa waarschijnlijk de optimale strategie niet volgen.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
In China waren er (volgens hen) gisteren maar 44(!) nieuwe gevallen.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:19

Saven

Administrator

Hij mag dan tegenwoordig bij de Chinese bank werken, maar hij heeft wel aanzien. Zoals hij zei... China kilt haar economie niet als het om maar een griepje zou zijn.
Precies dat ja. En dan ook zo naïef zijn door te denken dat het hier vanzelf wel stabiliseert, terwijl ze in China miljoenensteden in lockdown gooien en daar nu pas een beetje de vruchten van lijken te pluken :'). Van onze overheid hoef je iig niets te verwachten. Fingers crossed en hopen dat je er goed vanaf komt.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:06

Sport_Life

Solvitur ambulando

Casus:

Je antwoordt 'nope.'

Bij ons op kantoor mag /moet je thuiswerken indien je ziekerig begint te worden. Als je manager niet akkoord gaat, kun je naar de directie.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• ijdod

Je maakt de fout te veronderstellen dat iedereen tegelijk besmet wordt, ook mensen die bij elkaar in quarantaine zitten. Dat is niet zo... en dan heb je er maar een paar nodig die langer besmettelijk zijn dan je quarantaine periode en je begint weer vanaf stap 1.

• honey
  • Laatst online: 17-12 06:29
Rene schreef op zondag 8 maart 2020 @ 12:43:
[...]

Maar dit is dus een beetje mijn probleem. Ik ben er van overtuigd dat het geen Corona is. Precies zoals jullie aanhalen een brutale griep. Ik vertrouw op wat de dokters zeggen.

Maar zoals mij zijn er nog duizenden. Die niet in Italië zijn geweest. Op een moment zit er iemand tussen die we Corona had. Dan heb je dus een geval wat vrij kan besmetten, totdat er iemand wel goed ziek wordt.

Ik zie dit nog wel volledig uit de klauwen lopen en hoop dat de overheden het snel indammen.
Klopt. Je weet dat het geen waterdicht beleid is.

Het is altijd een afweging van kosten/baten. Het is onmogelijk alle mensen met een verkoudheid te testen. Er is onvoldoende personeel. Nu al kan Brabant het nauwelijks aan. Er is onvoldoende capaciteit om heel veel testen te doen op de laboratoria, omdat het tijd kost en benodigde materialen ook beperkt voorradig zijn. Er is beperkte voorraad testmateriaal en persoonlijke beschermingsmiddelen. En zo zijn er nog veel meer argumenten.

Dus, je maakt een keuze welke groepen je wel gaat testen en welke niet. Dat zijn hele lastige beslissingen waar goed over wordt nagedacht en elke dag weer kan worden aangepast.

• armageddon_2k1
  • Laatst online: 27-07 10:18
Ik snap niet hoe Nout Wellink een relevante bron is mbt een medische crisis. Het is een bankier. Ook mbt crisismanagement niet het beste voorbeeld. De beste man had de kredietcrisis ook niet aan zien komen ondanks dat er voor de experts heel veel tekenen waren en hij die allemaal negeerde en alle systemen die dat veroorzaakte gecreëerd waren onder zijn toeziend oog. En dan is het nogal een open deur intrappen dat hier een economische crisis uit voortvloeit. Elke beunhaas met een beetje economisch inzicht kan dat voorspellen....de beurden zijn al met 16% gekelderd en meneer de profeet denkt dat er een crisis aankomt.... wauw.

[ Voor 3% gewijzigd door armageddon_2k1 op 08-03-2020 12:54 ]

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

• giantgiantus
Ik lees hier dat we maar akkoord moeten gaan met 3-7 economische krimp. De kosten, ook in termen van mensenlevens, van een recessie moeten niet onderschat worden.

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

Rene schreef op zondag 8 maart 2020 @ 12:43:
[...]

Een test is slechts een momentopname, je kunt niet een hele bevolking wekelijks testen, of zelfs niet iedereen met griepverschijnselen (800.000 per jaar in NL). Het idee dat je een vitale epidemie als Covid-19 geheel kunt voorkomen is niet realistisch. Vandaar dat de aanpak ook heel erg gericht is op het in kaart brengen van de besmettingsbronnen en lokaal isoleren.

Dus er zullen best nog besmettingen plaats gaan vinden, maar gezien het feit dat er slechts 1 dode is gevallen (die wellicht zelfs door Influenza zou zijn komen te overlijden als het hem getroffen had...klinkt hard, maar is wel reëel, dat patroon is heel evident zo rond februari) is er genoeg reden om aan te nemen dat de verspreiding onder controle kan worden gehouden. Grote evenementen worden afgeblazen.

En zelfs met draconische maatregelen vinden er nog steeds besmettingen plaats, zij het niet zo explosief meer. Je kunt ervan uitgaan dat Covid-19 ook niet zomaar verdwenen is maar wel behandelbaar. En dat er ook mensen aan zullen sterven, net zoals de 2.000 mensen die in NL jaarlijks aan influenza overlijden.

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-12 12:36

TheBorg

Resistance is futile.

armageddon_2k1 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 12:54:
[...]

Ik snap niet hoe Nout Wellink een relevante bron is mbt een medische crisis. Het is een bankier. Ook mbt crisismanagement niet het beste voorbeeld. De beste man had de kredietcrisis ook niet aan zien komen ondanks dat er voor de experts heel veel tekenen waren en hij die allemaal negeerde en alle systemen die dat veroorzaakte gecreëerd waren onder zijn toeziend oog. En dan is het nogal een open deur intrappen dat hier een economische crisis uit voortvloeit. Elke beunhaas met een beetje economisch inzicht kan dat voorspellen....de beurden zijn al met 16% gekelderd en meneer de profeet denkt dat er een crisis aankomt.... wauw.
Je hebt het gezien? Hij is bewindvoorder bij ICBC (grootste bank van China) en heeft gezien wat de impact in China is.

• Flow
  • Laatst online: 08-11 12:21
De verspreiding van het virus sinds 10 februari. Ik weet nog niet hoe groot fan ik ben van de logaritmische schaal, maar het ziet er wel kleurrijk uit. Turkije valt wel wat uit de toon.
Afbeeldingslocatie: https://s5.gifyu.com/images/corona_world.gif

offtopic:
Als iemand weet waarom kleuren van afbeelding (klik) helemaal verpest worden bij uploaden naar Tweakers i.p.v. externe site dan hoor ik het graag. Zou mooi zijn als afbeeldingen in dit topic ook op de servers van Tweakers staan.

Verder ook gekeken naar het percentage van de bevolking dat besmet is. De bevolkingsaantallen zijn wel iets verouderd zag ik, maar vallen waarschijnlijk nog wel binnen de (on)nauwkeurigheid van het aflezen van de schaal. IJsland (50 besmettingen) komt dan toch opvallend naar voren:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mG2fpGGNnpPfUsFHHRYYbvswjjQ=/800x/f/image/HS8gRRKUzdVBdz4MsPNIxsYT.png?f=fotoalbum_large

Geef gerust door als jullie nog ideeën hebben wat je wilt zien. Nederland volgt vanmiddag bij de update van RIVM.

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Edgarz schreef op zondag 8 maart 2020 @ 12:59:
maar gezien het feit dat er slechts 1 dode is gevallen (die wellicht zelfs door Influenza zou zijn komen te overlijden als het hem getroffen had...klinkt hard, maar is wel reëel, dat patroon is heel evident zo rond februari) is er genoeg reden om aan te nemen dat de verspreiding onder controle kan worden gehouden. .
Kun je die redering toelichten? Wat zegt het aantal doden over de mate van verspreiding? Waarom zou 1 dode erop wijzen dat het onder controle te houden is? Het begint altijd met een dode, dat zegt toch niets over het verspreidingsproces? Het zegt misschien iets over de fase waarin we zitten, maar dat zegt volgens mij niet veel over verdere verspreiding.

• gws24

gws24

Thinking is hard!

ijdod schreef op zondag 8 maart 2020 @ 12:31:
[...]

Tenzij er nieuwe ontwikkelingen zijn lijkt het er in Italie juist op dat ze geen idee hadden dat ze besmet waren, en dat de patient zero dus geen patient zero bleek te zijn... (link artikel is hier eerder voorbijgekomen)
Deze link denk ik? https://www.theguardian.c...ks-before-it-was-detected

• JvS
  • Laatst online: 30-12 07:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

Verwijderd1 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 13:05:
[...]

Kun je die redering toelichten? Wat zegt het aantal doden over de mate van verspreiding? Waarom zou 1 dode erop wijzen dat het onder controle te houden is? Het begint altijd met een dode, dat zegt toch niets over het verspreidingsproces? Het zegt misschien iets over de fase waarin we zitten, maar dat zegt volgens mij niet veel over verdere verspreiding.
In Nederland lijkt er (op brabant na) niet echt sprake te zijn van vrije verspreiding. Er zijn naar verhouding bijna alleen maar mensen die in Italie besmet zijn, of die door iemand uit Italie besmet zijn en dat zullen weinig ouderen of zieke mensen zijn. En weinig ouderen = weinig doden naar verwachting.

In die zin zegt het aantal ouderen/doden dat er inderdaad geen vrije verspreiding lijkt te zijn. Maar echt met zekerheid kan je dat niet zeggen. En voorzorgsmaatregelen moet je wel blijven houden.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• ijdod
Niet die specifieke link; maar dezelfde strekking. Ik meen dat de mijne uit de Volkskrant kwam. Even gezocht: https://www.volkskrant.nl...ie-een-epidemie~b2def5ad/

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
JvS schreef op zondag 8 maart 2020 @ 13:12:
[...]

In Nederland lijkt er (op brabant na) niet echt sprake te zijn van vrije verspreiding. Er zijn naar verhouding bijna alleen maar mensen die in Italie besmet zijn, of die door iemand uit Italie besmet zijn en dat zullen weinig ouderen of zieke mensen zijn. En weinig ouderen = weinig doden naar verwachting.

In die zin zegt het aantal ouderen/doden dat er inderdaad geen vrije verspreiding lijkt te zijn. Maar echt met zekerheid kan je dat niet zeggen. En voorzorgsmaatregelen moet je wel blijven houden.
Je wordt alleen getest als je uit Italie komt, de meeste andere gevallen worden dus niet getest en staan dus ook niet op de kaart. Dit wilt niet zeggen dat die gevallen er niet zijn in NL.

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

Verwijderd1 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 13:05:
[...]

Je hebt gelijk, het is geen sluitende redenatie. Desalniettemin is het aantal doden gerelateerd aan het het aantal besmettingen positief (de statistische mortaliteit van 3.5%). Daar zitten we nog ruim onder dus de verspreiding raakt (nog?) niet de kwetsbare groepen.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

[...]

De eerste(!) dode betekent alleen dat de ziekte (net) lang genoeg in de populatie heeft gecirculeerd dat iemand het ziekteproces zolang heeft kunnen doorlopen dat hij er aan dood is kunnen gaan. Dat proces heeft tijd nodig. Verder betekent het niets. Een dode uit de kwetsbare groep zal gemiddeld wat eerder dit proces doorlopen hebben. Het heeft nu verder geen prognostische waarde voor de toekomst. Daarvoor is het te kort geleden en zijn de aantallen nog te klein. Dat heeft alleen de adequaatheid/slagvaardigheid van het beleid en de genomen maatregelen.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Edgarz schreef op zondag 8 maart 2020 @ 13:21:
[...]

Je hebt gelijk, het is geen sluitende redenatie. Desalniettemin is het aantal doden gerelateerd aan het het aantal besmettingen positief (de statistische mortaliteit van 3.5%). Daar zitten we nog ruim onder dus de verspreiding raakt (nog?) niet de kwetsbare groepen.
De meeste doden gaan na een tijdje pas dood en niet direct na bevestiging Covid. Dus na 1 week zullen er nog niet veel aan overleden zijn.

toevoeging: wat hierboven staat dus

[ Voor 4% gewijzigd door Ernemmer op 08-03-2020 13:24 ]

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

Ernemmer schreef op zondag 8 maart 2020 @ 13:16:
[...]

Je wordt alleen getest als je uit Italie komt, de meeste andere gevallen worden dus niet getest en staan dus ook niet op de kaart. Dit wilt niet zeggen dat die gevallen er niet zijn in NL.
Er wordt wel degelijk anderszins getest.
Als je in contact bent geweest met bevestigde Covid-19 patiënten wordt je ook getest.

Is bij twee collega's gedaan, nadat zij zichzelf eerst in quarantaine hebben gezet uit voorzorg. Met volledige medewerking van de werkgever.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

GAIAjohan schreef op zondag 8 maart 2020 @ 10:46:
Ben zelf van mening dat iedereen vanuit Italië gewoon 2 weken in quarantaine gezet had moeten worden. Geen bezoek aan werk, winkel etc.

Maar dat is voor de staat niet bij te houden. Iedereen kan wel even naar Italië en terug zonder dat het bekend is.
Italiëgangers zelf hadden ook gewoon thuis moeten blijven zitten, uit zichzelf!
Hier heb je direct een operationeel dillemma te pakken.

Maar de maatregelen te streng en mensen melden zich niet en daardoor mis je mensen.
Maar ze te licht en ze hebben geen nut.

Zie het bericht van de mensen die (zelfs zonder kaartje) snel de trein pakten om niet in de lockdown gebieden in Italy vast te komen zitten.
Het is dus geen even snel makkelijk maatregelen nemen zoals mensen hier voortdurend roepen. Het is voortdurend afwegen van maatregelen de niet te slap zijn, maar ook niet te streng.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Vorkie
  • Niet online
Kwam deze nog tegen van de zorgorganisatie hier in de buurt; (Brabant)

Richtlijnen / beleid zorg in Brabant.

https://www.deriethorstst...band-met-coronavirus.html
Op 6 maart heeft het RIVM voor de inwoners van Noord-Brabant de richtlijnen ter voorkoming van verdere verspreiding van het coronavirus aangescherpt. Zij adviseren bij klachten aan de luchtwegen (verkoudheid en hoesten) of koorts zoveel mogelijk thuis te blijven en sociale contacten te beperken. In navolging van dit advies hebben alle Brabantse zorgorganisaties in overleg met het RIVM/VWS/GGD de volgende richtlijnen opgesteld voor:

• Whuzz
  • Laatst online: 23-12 07:27

Whuzz

Dodgeball!

Kan alsnog gewoon griep zijn. 20 jaar geleden de griep gehad, 2 weken op bed gelegen met 40+ graden koorts, meerdere malen flauwgevallen en ik had echt het gevoel dat ik dood zou gaan. En ik heb me in de 20 jaar daarna ook nooit meer zo beroerd gevoeld.
Griep is echt een bitch als het je echt te pakken heeft.

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

• anandus
  • Niet online
Vorkie schreef op zondag 8 maart 2020 @ 13:37:
Kwam deze nog tegen van de zorgorganisatie hier in de buurt; (Brabant)

Richtlijnen / beleid zorg in Brabant.

https://www.deriethorstst...band-met-coronavirus.html

[...]
Dat is toch al paar dagen het geval?
Niet dat er iemand is in Noord-Brabant die zich daaraan houdt, maar het is wel het advies.

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11-2023
anandus schreef op zondag 8 maart 2020 @ 13:46:
[...]

Dat is toch al paar dagen het geval?
Niet dat er iemand is in Noord-Brabant die zich daaraan houdt, maar het is wel het advies.
Daarom waarschuwen diverse virologen dat vooral het gedrag van mensen bepalend zal zijn.

Lees de inbreng van @CaptJackSparrow

[ Voor 5% gewijzigd door TecTo op 08-03-2020 13:57 ]

• Pandemic
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-12 20:41
Hier mag onze kleine niet meer naar de opvang als ze verkouden is. Dat gaat dan ook gelijk ons werk beinvloeden (zijn beide huisarts).

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:27

ZieMaar!

Moderator General Chat
ed1703 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 10:50:
American Hospital Association "Best Guess Epidemiology" for #codiv19 over next 2 months:

96,000,000 infections
4,800,000 hospitalizations
1,900,000 ICU admissions
480,000 deaths

vs flu in 2019:

35,500,000 infections
490,600 hospitalizations
49,000 ICU admissions
34,200 deaths

https://www.businessinsid...f-hospitalizations-2020-3
Je krijgt drie duimpjes maar in het artikel zelf, dat gebaseerd is op een gelekte slide, staat de reactie van dezelfde AHA:
“The slides you shared reflect the various perspectives of field experts and should not be attributed to the AHA.”
Het is dus helemaal niet de best guess van de AHA, maar gewoon 1 van de meningen die langs gekomen is.

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
[...]

Ik denk dat het nog te vroeg is om zulke conclusies te trekken. Het is nog geen twee weken geleden dat we de eerste bevestigde besmetting in Nederland hadden. Verder is het aantal doden gewoon een slechte meter.

In Duitsland zijn bijvoorbeeld 939 gevallen met lokale transmissie zonder doden. Zoals je zegt is het al een betere indicator van besmettingen in risicogroepen. Als het eerste geval in Duitsland knuffels uit ging delen in het bejaardenhuis dan was het dodental daar hoger terwijl het wellicht makkelijker te beheersen zou zijn (allemaal in het bejaardenhuis). Je hebt dus zoveel achtergrondinfo nodig om het dodental in context te plaatsen dat het eigenlijke dodental er niet echt meer toe doet, de context is dan voldoende.

• psychodude
De topicstart een eerste update gegeven om een wat meer up-to-date overzicht te geven van de laatste ontwikkelingen en een overzicht van de belangrijkste bronnen van informatie van zowel het RIVM, onze eigen overheid als de betreffende internationale instanties.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Reisadvies Italië is zojuist aangepast door de Nederlandse overheid. Veel gebieden zijn van oranje naar rood gegaan.

Afbeeldingslocatie: https://www.nederlandwereldwijd.nl/binaries/large/content/gallery/nederlandwereldwijd/content-afbeeldingen/reisadviezen/europa/italie/reisadvies_italie_08-03-2020.png

Zie https://www.nederlandwere.../italie/reizen/reisadvies

[ Voor 3% gewijzigd door wildhagen op 08-03-2020 14:02 ]

Virussen? Scan ze hier!

• MikeyMan
  • Laatst online: 23:26

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

wildhagen schreef op zondag 8 maart 2020 @ 14:01:
Reisadvies Italië is zojuist aangepast door de Nederlandse overheid. Veel gebieden zijn van oranje naar rood gegaan.

[Afbeelding]

En toch kan ik voor morgen nog een KLM vlucht boeken van Schiphol naar Linate.

• anandus
  • Niet online
wildhagen schreef op zondag 8 maart 2020 @ 14:01:

[Afbeelding]

Opvallend. Een paar uur geleden zei een woordvoerder nog (als reactie op dat het niet aangepast was):
"Het reisadvies is recent aangepast en dekt al het volledige gebied. Het is dus vooralsnog niet nodig om verdere aanpassingen te doen. Het gebied is oranje, wat betekent dat de in- en uitreismogelijkheden beperkt zijn. Een gebied zal pas rood gemarkeerd worden als het echt gevaarlijk is om erheen te reizen en dat is niet het geval."

Pagina: 1 ... 71 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een ZT (zero tolerance) topic.

Overtreding van de onderstaande topic regels zal resulteren in minimaal een 24 uurs AWM ban.

• Geen slowchat
• Geen complottheorieën
• Geen paniekreacties
• Onderbouw je argumentatie met bronnen, extraordinary claims require extraordinary evidence
• Post hier alleen over de uitbraak in zijn algemeenheid. Voor het bespreken van persoonlijke voorbereidingen en maatregelen is er Het voorbereiden op het coronavirus topic.
• Geen discussie over het functioneren van het RIVM of andere organen zonder verdere relatie met het virus

Voor een actuele, interactieve kaart van de uitbraak, inclusief gemelde besmettingen en doden, zie
Wereld:
https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6
Nederland:
https://www.arcgis.com/ap...c995c40e7ae72254029bf6251

Handiger links:

https://debatgemist.tweed...wikkelingen-coronavirus-0

Om de posts leesbaar te houden graag geen gebruik meer maken van hoofdletters / vetgedrukte tekst om bepaalde stukken te benadrukken.
Mocht je punt alsnog te onduidelijk uit je post naar voren komen, gebruik dan cursieve tekst.