[ZT] Nieuwe variant van coronavirus, veroorzaakt Covid-19 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 67 ... 101 Laatste
Acties:
  • 521.137 views

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:03
daan! schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 14:20:
[...]

Ik ben een beetje klaar met mensen die anderen beschuldigen van hysterie als er gepleit wordt voor wat voorzichtigheid.

Geen handen geven, 1,5m bij elkaar uit de buurt blijven, als je hoest blijf thuis.

Niemand pleit er hier voor om het hele land in lockdown te gooien.
Niemand heeft zich opgesloten op de zolderkamer.
Nouja, het begin is er. De Brabanders die een keer niezen moeten thuisblijven. De massale run op mondkapjes (die niet werken) en handalcohol en bijkomende smeerlappen die daar een slaatje uitslaan. Uit mijn ziekenhuis zijn verdomme mondkapjes gejat die we gebruiken bij geisoleerde patienten (die iets compleet anders hadden)

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16:43
GAIAjohan schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 14:21:
[...]

Maar die communicatie ligt bij het RIVM, zij zijn de spreekbuis voor de GGD's.
Dat snap ik, maar bedoelde meer dat vanwege privacy niet bekend wordt gemaakt of iemand het virus heeft.
Dat is een aparte reden om niet te zeggen of iemand het virus heeft. De mensen in Loon op Zand/Tilburg/Diemen hadden dus geen recht op privacy? :? (Of mis ik iets?)

Vermoed (als ik kijk naar het lettertype en opmaak) dat dit uit het NOS liveblog komt trouwens.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Aantal besmettingen Nederland stijgt van 128 naar 188
Het aantal coronapatiënten in Nederland is in een dag opgelopen van 128 naar 188, heeft het RIVM bekendgemaakt.

Gisteren werd bekend dat voor het eerst iemand in Nederland aan het virus is overleden. Het gaat om een man van 86 uit de Hoeksche Waard, die overleed in het Ikazia Ziekenhuis in Rotterdam.
https://nos.nl/liveblog/2...ederlanders-te-weren.html
60 nieuwe patiënten, in totaal 188 positieve testen
Sinds gisteren zijn 60 nieuwe patiënten bij het RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu gemeld. Hiermee komt het totaal aantal positief geteste patiënten op 188 waarvan 1 patiënt is overleden. De meeste nieuwe patiënten werden in Noord-Brabant gemeld: 26.

Het onderzoek naar de verspreiding van het virus in Noord-Brabant is ondertussen gestart. Begin volgende week verwacht het RIVM hier meer over te kunnen zeggen. Tot die tijd geldt voor Noord-Brabant het advies: ben je verkouden, hoest je of heb je koorts: blijf dan thuis en beperk de sociale contacten.

Van de 188 patiënten zijn er 112 in het buitenland geweest. Het merendeel (103) van deze patiënten is in (Noord-) Italië geweest. Hiernaast zijn 47 mensen besmet geraakt via een gediagnosticeerde patiënt. Van 29 mensen wordt nog onderzocht hoe zij besmet geraakt zijn.

Het grootste deel van de patiënten verblijft in thuisisolatie. Er zijn 24 patiënten opgenomen (geweest) in het ziekenhuis. Ook voor alle nieuwe patiënten starten de GGD Gemeentelijke Gezondheidsdienst ’en contactonderzoek.
https://www.rivm.nl/nieuw...formatie-over-coronavirus

[ Voor 55% gewijzigd door Vorkie op 07-03-2020 14:24 ]

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-12 09:21

Edgarz

Tweako-active since1986

CaptJackSparrow schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 14:18:
Is er eigenlijk ook al een beetje betrouwbaar onderzocht hoeveel van de Covid-19 patiënten daarnaast óók een influenzavirus hadden opgelopen en of dit de ernst van de symptomen en (blijvende) schade beïnvloedt? En dan met name in hoeverre dit bij de sterfgevallen evt. het geval is geweest. En dan of die mensen wel of niet gevaccineerd waren.

Dat influenzavirus wordt natuurlijk niet vervangen door het coronavirus dus dit zijn reële risico's.

Ik kan er even snel nog niet iets over vinden.
Alles is een reëel risico. Muv aliens en het winnen van de Staatsloterij...dus die kreet zegt nog niets.
De juiste nuance is dat dit virus in potentie een groot risico kan worden. De huidige infectiegraad is nog niet zo groot dat het al een groot risico i om het te krijgen. Preventie is dus belangrijk, net zoals de juiste risico duiding.

Verwijderd

daan! schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 14:06:
[...]

Bron?
Volgens statline zijn er in de categorie 65+ in 2019 130.904 mensen overleden.
In totaal, inclusief ongelukken, moord, etc.

[...]

Wellicht zorgelijk?
Als 70% van de bevolking tegelijk besmet raakt dan kan je een stertepercentage zoals in Hubei (+/-5%) verwachten door totale overbelasting van de ziekenhuizen en zorg.

[...]

Bron?

[...]

Nee, het risico komt er bovenop. Dus extra sterfte naast de normale sterfte.

[...]

Interessant, link?

p.s. dubbelposten kan voorkomen worden door je eerdere reactie te editen.
Goed zon 130.000 duizend dan.
https://www.volksgezondhe...-tien-sterfte-65-plussers

Christian drosten voorspeld voor Duitsland dat 60 a 70 procent van de bevolking het krijgt in een periode van 2 jaar.

Hij geeft elke dag een update op de NDR.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2020 14:32 ]

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:30
@Edgarz en wat is dan goede preventie?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-12 23:29

basvn

Breezand - NHN

stijging naar 188 gevallen in nederland
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/79dimhBxqHuTxWd2_aVtZLBzdYY=/f/image/l04iYqm0oiSBCrjnHHiOXnhi.gif

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• gws24
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:10

gws24

Thinking is hard!

daan! schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 14:20:
[...]
knip

Niemand pleit er hier voor om het hele land in lockdown te gooien.
Dan lees jij een ander topic dan ik want er wordt hier regelmatig bepleit dat alle scholen dicht moeten, iedereen thuis moet gaan werken, de grenzen dicht moeten etc :?

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

Maarten_E schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 14:20:
[...]

We hoeven niet te weten wie het virus heeft, maar of het virus is opgedoken daar is wel handig.
Handig...want? Heb je contact met die groep mensen? Zijn de totaalcijfers niet genoeg?

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:03
maratropa schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 14:21:
[...]

Dan snap je het gevaar nog steeds niet: nieuw virus met hogere mortaliteit dan griep > geen resistentie in populatie > hoge infectiegraad > overbelaste zorg > ontwrichting van samenleving en meer doden dan nodig

Dat de griep ook een flinke killrate heeft doet er niet toe
Gevaar is prima te snappen. En met goede adviezen kan je de infectie rate wellicht wat onder controle houden. Feit blijft dat de overdreven media aandacht met liveblogs waarin elke nieuwe geinfecteerde met chocoladeletters wordt aangekondigt enorme overkill is voor een virus wat een mortalilty rate heeft van 0,2% onder 60 minners en daarboven snel oploopt.

Zo werk je angst en argwaan in de hand. En dat de zorg jaarlijks overbelast raakt door de griep en personeelstekorten door slechte arbeidsvoorwaarden hoor je ook amper wat over. Dat is zonder dat virus ook al aan de gang

[ Voor 10% gewijzigd door LZ86 op 07-03-2020 14:28 ]

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:20
Vindicat is om een andere reden wel erg interessant: als inderdaad drie studenten in Sestriere het virus hebben opgelopen dan is het veel wijder verspreid dan we tot nu toe dachten. Het heersende beeld is dat het vooral bepaalde gebieden in Italië zijn die zwaar getroffen zijn, dat het aan de randen wel meevalt.

Als Vindicat besmet is moeten we ook de Franse Alpen mijden en zijn Oostenrijk en Zwitserland ook risicogebied. Ga over twee weken nog met vrienden skiën in Tirol, zullen wel zien hoe de vlag er dan bij hangt.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

Leon Zwiers schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 14:27:
[...]

Gevaar is prima te snappen. En met goede adviezen kan je de infectie rate wellicht wat onder controle houden. Feit blijft dat de overdreven media aandacht met liveblogs waarin elke nieuwe geinfecteerde met chocoladeletters wordt aangekondigt enorme overkill is voor een virus wat een mortalilty rate heeft van 0,2% onder 60 minners en daarboven snel oploopt.

Zo werk je angst en argwaan in de hand.
Hypochondria heeft vele vormen ;)

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:16
https://www.nu.nl/coronav...aal-188-besmettingen.html

+60 nieuwe besmettingen.

Totaal 188.

[ Voor 96% gewijzigd door Stinger_Ventura op 07-03-2020 14:31 ]

American Express vraagbaak

• gws24

gws24

Thinking is hard!

hoevenpe schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 14:28:
Als Vindicat besmet is moeten we ook de Franse Alpen mijden en zijn Oostenrijk en Zwitserland ook risicogebied. Ga over twee weken nog met vrienden skiën in Tirol, zullen wel zien hoe de vlag er dan bij hangt.
Dit dus want een groot gedeelte van Zwitserland ligt dichter bij de hotspot rond Milaan/Venetie dan Sestriere. daarom vind ik dat geklaag over die studenten ook tenenkrommend.

edit: persoonlijk zou ik ook niet gegaan zijn als ik die studenten was, liever het zekere voor het onzekere, maar mensen doen hier alsof ze een compleet onverantwoorde keuze hebben gemaakt terwijl ze continu overleg met de GGD en RIVM hebben gehad.

edit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v3gc1CIfIv0i2tXe3hr5cJIVRRQ=/800x/f/image/WEJKiAaFeYckA8rGKTRJaRrM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door gws24 op 07-03-2020 14:37 ]

I accept no liability for the content of this post, or for the consequences of any actions taken on the basis of the information provided.

Verwijderd

Vindicat is om een andere reden wel erg interessant: als inderdaad drie studenten in Sestriere het virus hebben opgelopen dan is het veel wijder verspreid dan we tot nu toe dachten. Het heersende beeld is dat het vooral bepaalde gebieden in Italië zijn die zwaar getroffen zijn, dat het aan de randen wel meevalt.

Yup, het hoge CFR daar veraade het al, het aantal testen daar geeft geen indicatie van hoe ver het daar al verspreid is.

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16:43
Edgarz schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 14:27:
[...]

Handig...want? Heb je contact met die groep mensen? Zijn de totaalcijfers niet genoeg?
Ik heb het idee dat we langs elkaar heen praten.
Er wordt vanwege de privacywetgeving niet bekend gemaakt of Vindicatters uit Italië het virus hebben opgelopen, begrijp ik.
Dat is toch een absurde reden om het niet bekend te maken?
Alsof alle andere bekende gevallen die in de eerste dagen geen recht op privacy hebben.
Nu weten we dus dat in Groningen 90 man wellicht het virus hebben, of helemaal niet, of allemaal.

Dan kan je toch net zo goed niks zeggen?

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Edgarz schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 14:24:
[...]

Alles is een reëel risico. Muv aliens en het winnen van de Staatsloterij...dus die kreet zegt nog niets.
De juiste nuance is dat dit virus in potentie een groot risico kan worden. De huidige infectiegraad is nog niet zo groot dat het al een groot risico i om het te krijgen. Preventie is dus belangrijk, net zoals de juiste risico duiding.
In de door mij eerder geposte video van de leider van het WHO team dat in China is geweest ( CaptJackSparrow in "[ZT] Nieuwe variant van coronavirus, veroorzaakt Covid-19" ) vertelt hij dat men daar nog steeds geen verklaring had voor het feit dat er ook wel degelijk gezonde jonge mensen vrij snel zijn overleden aan Covid-19.

Ik vraag me naar aanleiding daarvan af of deze mensen wellicht die combinatie van influenzavirus en Covid-19 hebben gehad. Omdat ze als gezonde jonge mensen niet tot de influenzarisicogroepen behoren zullen ze daar dan waarschijnlijk niet tegen gevaccineerd zijn geweest.

Ik kan me best voorstellen dat een gecombineerde infectie van die twee virussen elkaars schade (aanzienlijk) zou kunnen versterken.

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

Al die landen hebben hun besmettingen al...
Voor zover je het nog niet begrepen hebt: Heel Noord Italië is een risicogebied en er reizen nog steeds mensen heen weer door de hele wereld. Dus als je echt ieder risico wilt vermijden dan moet je heel wat plekken ontlopen.

Ga gewoon lekker skiën (dat doe je doorgaans zonder iemand anders in zijn gezicht) en vermijd de apres ski. Als het risico echt te groot is dan volgt er een negatief reisadvies.

Verwijderd

anandus schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 09:07:
[...]
Ja, de besmettelijkheid is erger dan de griep, de R0 is waarschijnlijk anderhalf a tweemaal zo groot (maar wel heel klein vergeleken met bijv mazelen) en de CFR lijkt inderdaad ook erger te zijn dan de griep (3,4% wereldwijd, volgens WHO).
Al is het in ontwikkeling en is het moeilijk om er een goed cijfer op te pinnen.

Maar om het te vergelijken met SERS (9% CFR), MERS (36% CFR) en Ebola (50% CFR) lijkt mij een behoorlijk gevalletje fearmongering en compleet onnodig.
Ik heb het filmpje niet gekeken, maar ofwel het is uit context gehaald ofwel deze meneer weet niet waar hij het over heeft.
Sterker nog, 50% van de wereldwijde gevallen zijn al hersteld, dat zegt wel wat bij een ziekte die nog aan het verspreiden is.
Je moet ook niet naar het sterftecijfer kijken, daar zit het gevaar van Corona niet.
Ten minste het is wel een stuk hoger dan bij griep, maar het probleem is dat het fors om zich heen lijkt te grijpen.

Dat in combinatie met 8-9% van de gevallen die in Italie medische zorg nodig heeft (beademing), is gewoon een zeer grote druk op je ziekenhuizen. Als het echt om zich heen grijpt wordt die druk te groot, waardoor er onnodig mensen sterven.

Ik las ergens (zonder directe bron) dat Italie een tekort heeft aan ademhalingsapperatuur, als je op dat moment nog steeds een grote groei in besmettingen kent, dan heb je een probeem. Als het wereldwijd om zich heen gaat slaan, heb je een groter probleem.

Mijn in sterftecijfer, maar in druk op je medisch systeem en medische middelen.

Trouwens had Ebola niet een sterftecijfer van 90%? Grote voordeel van Ebola is dat het niet zo besmettelijk is.

Het aantal in dit topic dat al vanaf het begin roept dat Corona gewoon een groot probleem is en werd weggezet als "paniekzaaiers" krijgt (helaas) steeds meer gelijk. Corona is in potentie gewoon een groot probleem, niet zozeer in sterftecijfer (hoe vervelend ook). Maar wel in totale impact, het is een naar en vervelend virus, dat veel meer gevolgen kan hebben.

Zonder dat ik paniek zaai, ik denk dat uiteindelijk door de besmettingsgraad het sterftecijfer zal stijgen. Niet iedereen kan meer geholpen worden in ziekenhuizen. Laten we hopen dat de zomer verlichting brengt, maar dan zal het in oktober opnieuw gaan starten.

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 30-12 22:18
Maarten_E schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 14:33:
[...]

Ik heb het idee dat we langs elkaar heen praten.
Er wordt vanwege de privacywetgeving niet bekend gemaakt of Vindicatters uit Italië het virus hebben opgelopen, begrijp ik.
Dat is toch een absurde reden om het niet bekend te maken?
Alsof alle andere bekende gevallen die in de eerste dagen geen recht op privacy hebben.
Nu weten we dus dat in Groningen 90 man wellicht het virus hebben, of helemaal niet, of allemaal.

Dan kan je toch net zo goed niks zeggen?
Komt dat gewoon niet op het kaartje te staan van het RIVM?
https://www.rivm.nl/nieuw...formatie-over-coronavirus

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

CaptJackSparrow schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 14:34:
[...]

In de door mij eerder geposte video van de leider van het WHO team dat in China is geweest ( CaptJackSparrow in "[ZT] Nieuwe variant van coronavirus, veroorzaakt Covid-19" ) vertelt hij dat men daar nog steeds geen verklaring had voor het feit dat er ook wel degelijk gezonde jonge mensen vrij snel zijn overleden aan Covid-19.

Ik vraag me naar aanleiding daarvan af of deze mensen wellicht die combinatie van influenzavirus en Covid-19 hebben gehad. Omdat ze als gezonde jonge mensen niet tot de influenzarisicogroepen behoren zullen ze daar dan waarschijnlijk niet tegen gevaccineerd zijn geweest.

Ik kan me best voorstellen dat een gecombineerde infectie van die twee virussen elkaars schade (aanzienlijk) zou kunnen versterken.
Dat kan vooralsnog vele, ontelbare redenen hebben. Daar kun je 1001 speculaties over loslaten, maar dat gaan wij hier niet uitvogelen :)

Verwijderd

daan! schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 14:06:
[...]

Nee, het risico komt er bovenop. Dus extra sterfte naast de normale sterfte.

[...]

Interessant, link?

p.s. dubbelposten kan voorkomen worden door je eerdere reactie te editen.
Blijkbaar niet ? Zo stelt drosten het namelijk.

Als je nu doodgaat op hoge leeftijd door complicatie door corona virus ipv van oorzaak X dan verplaatst alleen het aantal naar een andere colom je kan immer maar 1x doodgaan dus niet door corona en ook nog eens door griep of reden X,Y,Z.

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 29-12 23:32
Verwijderd schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 14:34:
[...]

Je moet ook niet naar het sterftecijfer kijken, daar zit het gevaar van Corona niet.
Ten minste het is wel een stuk hoger dan bij griep, maar het probleem is dat het fors om zich heen lijkt te grijpen.

Dat in combinatie met 8-9% van de gevallen die in Italie medische zorg nodig heeft (beademing), is gewoon een zeer grote druk op je ziekenhuizen. Als het echt om zich heen grijpt wordt die druk te groot, waardoor er onnodig mensen sterven.

Ik las ergens (zonder directe bron) dat Italie een tekort heeft aan ademhalingsapperatuur, als je op dat moment nog steeds een grote groei in besmettingen kent, dan heb je een probeem. Als het wereldwijd om zich heen gaat slaan, heb je een groter probleem.

Mijn in sterftecijfer, maar in druk op je medisch systeem en medische middelen.

Trouwens had Ebola niet een sterftecijfer van 90%? Grote voordeel van Ebola is dat het niet zo besmettelijk is.

Het aantal in dit topic dat al vanaf het begin roept dat Corona gewoon een groot probleem is en werd weggezet als "paniekzaaiers" krijgt (helaas) steeds meer gelijk. Corona is in potentie gewoon een groot probleem, niet zozeer in sterftecijfer (hoe vervelend ook). Maar wel in totale impact, het is een naar en vervelend virus, dat veel meer gevolgen kan hebben.

Zonder dat ik paniek zaai, ik denk dat uiteindelijk door de besmettingsgraad het sterftecijfer zal stijgen. Niet iedereen kan meer geholpen worden in ziekenhuizen. Laten we hopen dat de zomer verlichting brengt, maar dan zal het in oktober opnieuw gaan starten.
Zonder paniek te zaaien hoeveel procent zal het virus krijgen?

als het zo besmettelijk is waarom zijn er geen 58,5 M besmettingen in Hubei...ow wacht het is zelfs maar 0,1% op basis van de getallen die er zijn

Verwijderd

bvbal79 schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 14:39:
[...]

Zonder paniek te zaaien hoeveel procent zal het virus krijgen?

als het zo besmettelijk is waarom zijn er geen 58,5 M besmettingen in Hubei...ow wacht het is zelfs maar 0,1% op basis van de getallen die er zijn
Als we professor aan Harvard moeten geloven: 40-70% in de werled in heel 2020
In europa denken verschillende virologen: 40-60%.

Wat ik interessant vind, hoe ontwikkelt zich het in warme landen als Australie.
Het lijkt daar een stuk langzamer te gaan, maar niet helemaal uitgesloten.

1 maart: 27 besmettingen
4 maart: 40 besmettingen

Het lijkt mij als EU nuttig om dergelijke landen in de gaten te houden om zo de zomer in te schatten.
We zitten al redelijk ver richting de lente, het zou zomaar kunnen dat de echt grote golf pas na de zomer komt.

• Deem
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-12 15:43

Deem

Ontcijfer mij!

gws24 schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 14:31:
[...]
Dit dus want een groot gedeelte van Zwitserland ligt dichter bij de hotspot rond Milaan/Venetie dan Sestriere. daarom vind ik dat geklaag over die studenten ook tenenkrommend.

edit: persoonlijk zou ik ook niet gegaan zijn als ik die studenten was, liever het zekere voor het onzekere, maar mensen doen hier alsof ze een compleet onverantwoorde keuze hebben gemaakt terwijl ze continu overleg met de GGD en RIVM hebben gehad.

edit:
[Afbeelding]
Het RIVM heeft ze met klem gevraagd om niet te gaan en had niet de bevoegdheid om ze te stoppen. Tijd zal uitwijzen of het overantwoord was of niet.

"May our framerates be high and our temperatures low."

• Deem

Deem

Ontcijfer mij!

Verwijderd schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 14:44:
[...]
Het lijkt mij als EU nuttig om dergelijke landen in de gaten te houden om zo de zomer in te schatten.
We zitten al redelijk ver richting de lente, het zou zomaar kunnen dat de echt grote golf pas na de zomer komt.
Vrijwel niet nuttig in de fase waarin we nu verkeren gezien dat een factor is waar we geen invloed op hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Deem op 07-03-2020 14:48 ]

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Edgarz schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 14:37:
[...]

Dat kan vooralsnog vele, ontelbare redenen hebben. Daar kun je 1001 speculaties over loslaten, maar dat gaan wij hier niet uitvogelen :)
Het heeft hier ook weer alles te maken met KANS.

In een periode dat er tegelijk twee virusepidemieën zijn en de kans op besmetting met elk van beide hoog is is de kans op die combinatie dus ook relatief hoog. Dus is de kans dat die twee een gezamenlijk effect hebben dan groter dan de combinatie Covid-19 en bijv. Hepatitis-B wat niet epidemisch is.

Dus is het zinvol om deze optie te overwegen en te onderzoeken. Ik ZEG niet dat het de oorzaak is maar ik zeg wel dat dit een relevante vraag is die het verdient gesteld te worden.

• Cobb
Deem schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 14:46:
[...]

Het RIVM heeft ze met klem gevraagd om niet te gaan en had niet de bevoegdheid om ze te stoppen. Tijd zal uitwijzen of het overantwoord was of niet.
Dat hoor ik nu voor het eerst. Waar heb je dat gevonden?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• gws24

gws24

Thinking is hard!

Deem schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 14:46:
[...]

Heb je daar een bron voor? Want dan heb ik dat gemist.

• Deem

Deem

Ontcijfer mij!

gws24 schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 14:48:
[...]

Heb je daar een bron voor? Want dan heb ik dat gemist.
Dat was een dag voordat ze vertrokken stond op NOS liveblog.

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:18
basvn schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 14:25:
stijging naar 188 gevallen in nederland
[Afbeelding]
Goed gedaan.

Wat mij eerder al opviel: de stippen schalen mee. Dus stippen over de hele map worden kleiner bij een lokale toename.

Het maakt uiteindelijk niet uit, het gaat meer om waar het virus is vastgesteld, dan hoeveel mensen er daar precies zijn. Ook kan het bijna niet anders, omdat stippen anders heel groot kunnen worden en daardoor teveel bedekken.

Alsnog vond ik het wel relevant om te melden. De presentatie van feiten kan veel doen qua beeldvorming.

Ik woon in Friesland. Benieuwd hoelang 'wij' het hier schoon kunnen houden. Er zijn in mijn omgeving nog nauwelijks maatregelen genomen. Over een week een groot evenement in de Expo hal in Leeuwarden ('Vrouw').

• gws24

gws24

Thinking is hard!

Deem schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 14:50:
[...]

Dat was een dag voordat ze vertrokken stond op NOS liveblog.
Helaas kan je die liveblogs niet echt nazoeken. Ik kan alleen bv dit artikel (https://www.ad.nl/groning...skien-in-italie~aee868ad/) terug vinden van de dag van vertrek waar op de studenten aangeven dat het RIVM het oké vind. Maar goed, dat is natuurlijk alleen hun verhaal dat ze toen goed uitkwam :P

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

CaptJackSparrow schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 13:38:
[...]

En ze zijn allebei geen epidemioloog maar er is wel een forse overlap tussen deze vakgebieden en ze hebben zich er naar alle waarschijnlijkheid heus wel de nodige kennis over eigengemaakt.

Niet zo snel wegzetten als onwetend/onbetrouwbaar graag.
Ik zet het niet weg als onbetrouwbaar, ik geef alleen aan dat er een duidelijk verschil is in vakgebied. Een bloemist en een hovenier hebben ook veel overlap, maar doen heel verschillende dingen.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
[...]
Kan tot zeggen ze erbij. (eg 'up to 40-70%').
Het enige dat we wel kunnen destilleren uit de uitspraken van de virologen ('up to') is dat er volgens hen 30-40% niet vatbaar zijn

Ten eerste is het nog helemaal geen zekerheid dat het uit zal breken (de kans is er zeker, maar indammen is nog steeds een mogelijkheid), ten tweede weten we niet hoe het gaat als het echt los gaat op de bevolking (H1N1 werd ook erger ingeschat en uiteindelijk heeft 10% a 20% het gekregen) en als laatste hangt het er ook vanaf hoe snel een vaccin klaar is (voor massaproductie). Bij een (deels) gevaccineerde bevolking zal het een stuk minder impact hebben.

Het is op heleboel fronten nog gissen.

Let wel!! Ik zeg niet dat het niet kan gebeuren (70% ziek, binnen afzienbare tijd niet te houden, maatschappelijke ontwrichting), maar het is wel een (de ergste) van vele scenario's die mogelijk zijn. Er zijn bijv naast worst-case scenario's ook (net zo onwaarschijnlijke) best-case scenario's (volledige indamming en uitdoving).
Wat er uiteindelijk gebeurt zal wel in het midden liggen.

Strategie lijkt me om het binnen de perken te houden tot er een vaccin is om zorgpersoneel en risicogroepen te kunnen vaccineren.

Het is belangrijk dat we waakzaam en alert blijven, er hard aan blijven werken en waar nodig passende maatregelen blijven nemen en alles ook per geval blijven bekijken.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 30-12 23:29

basvn

Breezand - NHN

Playa del C. schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 14:52:
[...]

Goed gedaan.

Wat mij eerder al opviel: de stippen schalen mee. Dus stippen over de hele map worden kleiner bij een lokale toename.

Het maakt uiteindelijk niet uit, het gaat meer om waar het virus is vastgesteld, dan hoeveel mensen er daar precies zijn. Ook kan het bijna niet anders, omdat stippen anders heel groot kunnen worden en daardoor teveel bedekken.

Alsnog vond ik het wel relevant om te melden. De presentatie van feiten kan veel doen qua beeldvorming.

Ik woon in Friesland. Benieuwd hoelang 'wij' het hier schoon kunnen houden. Er zijn in mijn omgeving nog nauwelijks maatregelen genomen. Over een week een groot evenement in de Expo hal in Leeuwarden ('Vrouw').
Klopt. plaatjes zijn ook per dag gemaakt,
het is mooi dat het een kaart is, waardoor er een GIFje van gemaakt kan worden, maar daardoor moeten de stippen wel meeschalen ja.

vind het wel duidelijk om te zien hoe het verspreid.

Misschien dat er iemand anders is die een mooiere kaart kan maken.

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:55
188 gevallen, dat is idd wel flink en dat gaat zo richting dezelfde aantallen als Duitsland.

Wat mij nu vooral tegen de borst stoot is vooral de Naïeve houding van onze medelanders want gister zaten de kroegen bomvol in Brabant en had met als reactie " ik ga met een verkoudheid niet thuis zitten"
Daarnet op de radio exact dezelfde mening, ik ben verkouden maar je moet niet denken dat ik thuis blijf zitten.
Zijn wij dan (bijna) allemaal dom en egoïstisch want ik zou het niet op mijn geweten willen hebben dat door mijn toedoen een ander ziek of nog erger de pijp aan maarten zal geven.
Nogmaals al eerder gezegd zolang wij als Nederlanders op deze manier denken,
*knip* Lees de Topicwarning nog eens

[ Voor 20% gewijzigd door tweakduke op 07-03-2020 20:25 ]

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

• bvbal79
[...]

Wat ik interessant vind, hoe ontwikkelt zich het in warme landen als Australie.
Het lijkt daar een stuk langzamer te gaan, maar niet helemaal uitgesloten.

1 maart: 27 besmettingen
4 maart: 40 besmettingen

Denken kan ik ook...hoef ik geen professor van Harvard voor te zijn..ook makkelijk praten. 70% heeft ook influenza gehad.

Tot nu toe is de besmetting in endemische gebieden nog lang niet in de orde van 40%. En daarom zitten we nog in fase 1...isoleren

[ Voor 3% gewijzigd door bvbal79 op 07-03-2020 15:12 ]

• bvbal79
Lees de TW s.v.p., zonder grondige onderbouwing zijn dit soort extreme voorstellen niet gewenst.

[ Voor 91% gewijzigd door defiant op 07-03-2020 19:16 ]

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-12 16:21

Ortisei ligt ook in een afgelegen vallei, ver van de initiële hotspot. Staat niet bij of deze Waalwijkers ook tripjes naar Milaan oid hebben gemaakt, maar met alle andere gevallen uit Noord-Italië lijkt het er wel op alsof de hele regio al besmet is.

https://www.ed.nl/brabant...l-corona-hebben~a02fd588/

• Stinger_Ventura
Wat ik bijzonder vindt is de hoe dit virus nou zozeer omzich heen kan grijpen tijdens notabene de wintersport en dan voornamelijk gezinnen?
De omstandigheden zijn daar toch minimaal, zou je eerder verwachten dat je het tijdens carnaval in de kroeg krijgt.

Bij wintersport:
- handen zijn ingepakt
- je bent veelal buiten
- grote afstand tot mensen (RIVM >2m laag risico)
- je gezicht is vaak afgedekt
- geen fysieke interactie met andere (behalve als je vindicatter bent en of een ski fuck fest gaat)
- in liften zit je toch vaak in de buitenlucht en wind
- Koud
- Je bent vaak met dezelfde groep personen
- eten in de buitenlucht
- Bergdorpen zijn geïsoleerder omdat het alleen bestemmingsverkeer is

Enige contact momenten lijken mij:
- Kassa bij de lunch
- Afgesloten Gondels
- ober van het restaurant
- apres ski (maar meeste zijn gezinnen zo te zien)

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Stinger_Ventura zinnige overpeinzingen... Geen idee waarom dan wel. Wellicht bij de supermarkt, skiverhuur, de parkeerplaats en het appartement.

Gezicht afdekken met een jas of sjaal heeft in elk geval nauwelijks zin.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• gws24

gws24

Thinking is hard!

Stinger_Ventura schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 15:31:
Wat ik bijzonder vindt is de hoe dit virus nou zozeer omzich heen kan grijpen tijdens notabene de wintersport en dan voornamelijk gezinnen?
De omstandigheden zijn daar toch minimaal, zou je eerder verwachten dat je het tijdens carnaval in de kroeg krijgt.
Denk ook aan rijen voor de lift, mensen die in hun hand niezen en bv een deurklink van een wc vastpakken en jij maakt diezelfde deur 2 minuten later open, een lift in het hotel waar je verblijft, etc etc. Ik denk dat er veel meer mogelijkheden zijn dan je denkt.

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:31

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Stinger_Ventura schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 15:31:
Nog een leuke: sleutel of keycard die je van het personeel hebt gekregen.

Standaard zaken:
Hotel (ontbijt buffet? even een keer niezen of aan het broodje voelen....)
Lift knopjes / deurklinken, etc.

Of gewoon onderweg er naar toe:
Vliegtuig / vliegveld
Tankstation / Wegrestaurant

Het kan enige tijd overleven op oppervlakten en beperkt door de lucht overgedragen worden. Zeker een gezin met (jonge) kinderen is extra kwetsbaar omdat laatst genoemde overal aan zitten. Ze hebben gelukkig meestal weinig last van het virus maar kunnen het wel helpen verspreiden.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

• anandus
  • Niet online
merlin1201 schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 15:11:
Wat mij nu vooral tegen de borst stoot is vooral de Naïeve houding van onze medelanders want gister zaten de kroegen bomvol in Brabant en had met als reactie " ik ga met een verkoudheid niet thuis zitten"
Daarnet op de radio exact dezelfde mening, ik ben verkouden maar je moet niet denken dat ik thuis blijf zitten.
Zijn wij dan (bijna) allemaal dom en egoïstisch
De vraag stellen is hem beantwoorden ;)

• Pendaco
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:09

Pendaco

Vogon Poetry FTW!

basvn schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 15:08:
[...]

Klopt. plaatjes zijn ook per dag gemaakt,
het is mooi dat het een kaart is, waardoor er een GIFje van gemaakt kan worden, maar daardoor moeten de stippen wel meeschalen ja.

vind het wel duidelijk om te zien hoe het verspreid.

Misschien dat er iemand anders is die een mooiere kaart kan maken.
Dan klopte deze voorspelling (leak) van afgelopen zondag (1 maart) toch aardig; fake info, dus weg.

En bijbehorend kaartje; *knip* Ook fake

[ Voor 8% gewijzigd door janvanduschoten op 07-03-2020 17:16 ]

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:57

Indoubt

Always be indoubt until sure

Chinees 'coronahotel' ingestort

In Quanzhou, aan de westkust van China, is een hotel ingestort waar coronapatiënten in quarantaine zaten. Dat melden Chinese staatsmedia en persbureau Reuters. Volgens het dagblad People's Daily, de grootste staatskrant van China, zouden er 70 mensen vastzitten onder het puin. Van hen zouden 23 patiënten inmiddels zijn gered.
van de NOS liveblog

Tellen die nu ook als corona doden? Ergens anders lees ik dat voor het leven van sommigen wordt gevreesd

Waarschijnlijk zullen we het nooit weten.

• Stinger_Ventura
Jorgen schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 15:33:
@Stinger_Ventura zinnige overpeinzingen... Geen idee waarom dan wel. Wellicht bij de supermarkt, skiverhuur, de parkeerplaats en het appartement.

Gezicht afdekken met een jas of sjaal heeft in elk geval nauwelijks zin.
Er zijn duizenden scenario’s te bedenken die kunnen maar die nog meer van toepassing of als risico zijn hier in NL, omdat je nou eenmaal meer mensen zien naar je werk, in je sociale leven, meer fysieke contacten, meer ruimtes.

Kijk iedereen in het zwembad nou opeens Corona heeft, dan kan je zeggen “Niet meer zwemmen met elkaar”.
Maar nee, we moeten 2 meter afstand houden, niet in de richting zitten van het gezicht zitten, niet je gezicht aanraken. Dingen die je ook weinig doet bij het skiën.

Dus hoe dan?? Wat missen we in hoe het verspreid?
Waarom is de bakker in Waalwijk wel besmet samen met zijn vrouw? En waarom zijn kinderen die mee waren dan niet? Terwijl je met niemand zoveel contact heeft als je eigen kroost! Wat hebben die ouders dan wel gedaan dat hun kids niet hebben gedaan?

• Stinger_Ventura
Pendaco schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 15:47:
[...]

Dan klopte deze voorspelling (leak) van afgelopen zondag (1 maart) toch aardig;
Knip
En bijbehorend kaartje; knip
Interessant! Iemand zin en tijd om een “zoek de verschillen of overeenkomsten” te doen? (Zelf geen tijd)

RIVM en de GGDs hebben het lijstje “de-bunked”, dus als het toch waar blijkt te zijn? Dan zou dat best een impact hebben op de geloofwaardigheid van die twee instanties.

[ Voor 6% gewijzigd door tweakduke op 07-03-2020 20:18 . Reden: Quote aangepast ]

• gws24

gws24

Thinking is hard!

Die leak was fake
Dat het dan 6 dagen later er op lijkt is toeval en geen wijsheid dus laten we dit niet verder oprakelen.

edit:
Stinger_Ventura schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 15:59:
RIVM en de GGDs hebben het lijstje “de-bunked”, dus als het toch waar blijkt te zijn? Dan zou dat best een impact hebben op de geloofwaardigheid van die twee instanties.
En hier zie je de complottheorie weer ontstaan omdat iemand een fake bericht van dagen geleden oprakelt |:(

[ Voor 40% gewijzigd door gws24 op 07-03-2020 16:04 ]

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-12 12:36

TheBorg

Resistance is futile.

Mapping van Volksgezondheidenzorg.info gaat niet door de tijd dus ben met m'n eigen mapping begonnen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B-TbReLK0OxtXTHRqfzxGUbWUIc=/f/image/gUfpwaiC4jRmTlLljOyzkIyl.gif

[ Voor 32% gewijzigd door TheBorg op 07-03-2020 16:07 ]

• Pendaco
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:09

Pendaco

Vogon Poetry FTW!

gws24 schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 16:01:
[...]

Die leak was fake
[Twitter]

Dat het dan 6 dagen later er op lijkt is toeval geen wijsheid dus laten we dit niet verder oprakelen.
Oke, die heb ik gemist dan.. Toevallig is het dan idd wel. Voor een deel heeft het ook met de locatie van de verschillende ziekenhuizen te maken maar toch.

• Stinger_Ventura
gws24 schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 16:01:
[...]

Die leak was fake
[Twitter]Dat het dan 6 dagen later er op lijkt is toeval en geen wijsheid dus laten we dit niet verder oprakelen.

edit:
[...]
En hier zie je de complottheorie weer ontstaan omdat iemand een fake bericht van dagen geleden oprakelt |:(
Dit heeft niets met complot theorie te maken. Dit is puur cijfermatig valideren van 2 datasets tegen elkaar en zoeken naar verbanden, overeenkomsten en afwijkingen.

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 29-12 21:04
Leon Zwiers schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 14:27:
overkill is voor een virus wat een mortalilty rate heeft van 0,2% onder 60 minners en daarboven snel oploopt.
Wat je hier beweert is niet waar.
Dat cijfer van 0.2% is gehaald uit een onderzoek dat de lopende gevallen en doden heeft geteld tot 11 februari.
Zie plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://ourworldindata.org/uploads/2020/03/Coronavirus-CFR-by-age-in-China-1-800x526.png

We weten echter inmiddels dat er sinds die tijd mensen zijn overleden van onder de 50 jaar oud (en zelfs onder de 30 jaar).
Die mensen waren al ziek en behoren dus tot de groep 'overlevenden' in dat onderzoek maar zijn inmiddels overleden.

Dus dat cijfer kan je nu niet meer gebruiken.

• gws24

gws24

Thinking is hard!

Stinger_Ventura schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 16:07:
[...]
Dit heeft niets met complot theorie te maken. Dit is puur cijfermatig valideren van 2 datasets tegen elkaar en zoeken naar verbanden, overeenkomsten en afwijkingen.
Wel als 1 dataset compleet nep is en ook nog eens van 6 dagen geleden (appels met peren vergelijken) en daarmee de integriteit van het RIVM/GGD in kwestie trekken.

• anandus
  • Niet online
Stinger_Ventura schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 16:07:
[...]

Dit heeft niets met complot theorie te maken.
offtopic:
Je zegt:
"dus als het toch waar blijkt te zijn?"
Volgens mij is dat een schoolvoorbeeld van een complottheorie :)

[ Voor 16% gewijzigd door anandus op 07-03-2020 16:13 ]

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:05
TheBorg schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 16:04:
Mapping van Volksgezondheidenzorg.info gaat niet door de tijd dus ben met m'n eigen mapping begonnen.
[Afbeelding]
Alu hoedje op en spuit 11

- Carnaval
- Regio midden en zuid later krokus vakantie en soms ook twee weken

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
''Een medewerker van het Maasstad Ziekenhuis in Rotterdam is besmet met het coronavirus. De werknemer werkte de afgelopen dagen in het dialysecentrum en had toen al lichte luchtwegklachten.
De patiënten en collega's die in contact zijn geweest met de besmette medewerker zijn geïnformeerd. Van hen zijn er acht met lichte luchtwegklachten. Zij zijn getest op het coronavirus, maar de uitslag is nog niet bekend.

Ook twee medewerkers van het Meander Medisch Centrum in Amersfoort zijn besmet met het coronavirus. Ze hebben het beide buiten het ziekenhuis opgelopen en verblijven momenteel in thuisisolatie.

Een van de medewerkers heeft nog zeven patiënten gezien. Zij zijn, net als de medewerkers met ze contact hebben gehad, in beeld en vertonen geen klachten. Ze worden verder gemonitord volgens de RIVM-richtlijnen.''

bron: NOS live feed.

----------------------------------------------------------------

Mijn oprechte bewondering voor al het ziekenhuispersoneel in Nederland, zij die hun stinkende best doen om iedereen zo goed mogelijk te verzorgen/behandelen.
Het is uiteraard hun werk waar ze betaald krijgen; maar zoals ook in Noord Italie, Zuid Korea, Iran en China waar ziekenhuispersoneel ''met bosjes tegelijk'' ziek werden, naast hun dagelijkse werk met overige patienten komt dit hele Corona gebeuren er bij.
Waar het ziekenhuispersoneel zelf enorm blootgesteld staat aan extra risico's nu.

Ik weet dat er in dit topic ook enkelen zijn met een baan in de gezondheidszorg en daarom naast al het ziekenhuispersoneel ook voor jullie

I take my hat off to you! _/-\o_ _/-\o_

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

daan! schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 16:10:
[...]

Dat cijfer van 0.2% is gehaald uit een onderzoek dat de lopende gevallen en doden heeft geteld tot 11 februari.
Zie plaatje:
[Afbeelding]

We weten echter inmiddels dat er sinds die tijd mensen zijn overleden van onder de 50 jaar oud (en zelfs onder de 30 jaar).
Die mensen waren al ziek en behoren dus tot de groep 'overlevenden' in dat onderzoek maar zijn inmiddels overleden.

Door in zo'n grafiekje alleen naar leeftijd te kijken negeer je een waarschijnlijk MINSTENS zo belangrijk aspect. Namelijk het hebben van (vaak chronische) 'preëxistente onderliggende morbiditeit' (mensen hadden al langer andere gezondheidsproblemen).

Zoals 'hartlijden', diabetes, chronische longklachten (COPD, emfyseem), en noem maar op.

Het is zeker niet denkbeeldig dat die een belangrijkere rol spelen bij de overlijdensrisico's dan puur kalenderleeftijd. Ik hoop dat men dat onderscheid beter zal gaan maken in de statistieken.

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:42
Verwijderd schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 14:34:
[...]

Dat is merkwaardig want iedereen in deze draad vind Corona een groot probleem.

Wat jij bedoeld is dat er mensen zijn die relativeren en dat er mensen zijn die de noodtoestand willen uitroepen en gelukkig een heleboel mensen ergens tussenin (er ging iemand uit zijn plaat omdat een kind overgaf op school, I kid you not).

Ik kan aangeven dat scholen sluiten een zwaar middel is. Mensen zeiden dat ik onzin praatte, pas na meermaals uitleggen daalde in dat het inderdaad veel meer impact heeft dan zomaar wat extra kinderen thuis. Ik zeg niet dat we geen scholen moeten sluiten als het nodig is, maar het is een van de zwaarste middelen die er zijn (reisverbod heeft veel minder lange termijn impact).

Dat is dus een fundamenteel ding. Mensen komen met maatregelen die "simpel"zijn en zijn boos dat het RIVM het niet doet. Italie sluit toch ook scholen? Ja, maar over een paar dagen gaan ze weer open en is de situatie in Italie nu beter geworden? Je hebt nu al studenten in Italie die in paniek zijn omdat ze nu vakken niet halen en moeten doubleren, dus kunnen ze de sluiting nog maar een keer verlengen en hopen dat het dan wel is opgeklaard? Iedereen voelt aan zijn water dat we over een maand hier nog niet klaar mee zijn.

Daarentegen heeft Duitsland midden in een redelijk beperkte geografische brandhaard scholen dichtgezet. Dat is nog steeds een zwaar middel, maar is gericht en te onderbouwen. Maar ook in Duitsland wordt er vanuit de specialisten al gewaarschuwd voor overreactie.

Anders gezegd; het is heel makkelijk maatregelen te verzinnen (Schiphol dicht, iedereen die hoest verplicht opsluiten, iedereen die uit Italie/China/Noord-Brabant komt insluiten, ik kan nog wel een uurtje of wat doorgaan), maar het is paniekvoetbal we hebben werkelijk geen idee of het gaat helpen.

Ja, je kan stellen "het zou het waard zijn". Ik ben het er gewoon niet mee eens. Schutzhaft en andere maatregelen, waar gaan we beginnen en waar houdt het op?

..

[ Voor 3% gewijzigd door roffeltjes op 07-03-2020 16:54 ]

• Teknix1982
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Geert1976 schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 16:25:
''Een medewerker van het Maasstad Ziekenhuis in Rotterdam is besmet met het coronavirus. De werknemer werkte de afgelopen dagen in het dialysecentrum en had toen al lichte luchtwegklachten.
De patiënten en collega's die in contact zijn geweest met de besmette medewerker zijn geïnformeerd. Van hen zijn er acht met lichte luchtwegklachten. Zij zijn getest op het coronavirus, maar de uitslag is nog niet bekend.

Ook twee medewerkers van het Meander Medisch Centrum in Amersfoort zijn besmet met het coronavirus. Ze hebben het beide buiten het ziekenhuis opgelopen en verblijven momenteel in thuisisolatie.

Een van de medewerkers heeft nog zeven patiënten gezien. Zij zijn, net als de medewerkers met ze contact hebben gehad, in beeld en vertonen geen klachten. Ze worden verder gemonitord volgens de RIVM-richtlijnen.''

bron: NOS live feed.

----------------------------------------------------------------

Mijn oprechte bewondering voor al het ziekenhuispersoneel in Nederland, zij die hun stinkende best doen om iedereen zo goed mogelijk te verzorgen/behandelen.
Het is uiteraard hun werk waar ze betaald krijgen; maar zoals ook in Noord Italie, Zuid Korea, Iran en China waar ziekenhuispersoneel ''met bosjes tegelijk'' ziek werden, naast hun dagelijkse werk met overige patienten komt dit hele Corona gebeuren er bij.
Waar het ziekenhuispersoneel zelf enorm blootgesteld staat aan extra risico's nu.

Ik weet dat er dit topic ook enkelen zijn met een baan in de gezondheidszorg en daarom naast al het ziekenhuispersoneel ook voor jullie

I take my hat off to you! _/-\o_ _/-\o_
Absoluut waar maar zelfs zonder crisis kan dit niet vaak genoeg gezegd worden! Ik kan het werk niet en ben deze mensen altijd dankbaar!

• daan!
CaptJackSparrow schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 16:26:
Door in zo'n grafiekje alleen naar leeftijd te kijken negeer je een waarschijnlijk MINSTENS zo belangrijk aspect. Namelijk het hebben van (vaak chronische) 'preëxistente onderliggende morbiditeit' (mensen hadden al langer andere gezondheidsproblemen).

Zoals 'hartlijden', diabetes, chronische longklachten (COPD, emfyseem), en noem maar op.

Het is zeker niet denkbeeldig dat die een belangrijkere rol spelen bij de overlijdensrisico's dan puur kalenderleeftijd. Ik hoop dat men dat onderscheid beter zal gaan maken in de statistieken.
Wat je zegt klopt op zich, maar gaat niet echt in op het punt dat ik maak.
Namelijk dat die sterftecijfers niet kloppen, we zijn ingehaald door de realiteit.

Daarbij valt wel als nuancering op te merken dan dit ook cijfers uit Hubei betreft, waar de sterfte door overbelasting van zorg hoger zal liggen dan nodig.

• roffeltjes
CaptJackSparrow schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 16:26:
[...]
Helemaal mee eens.

Dat is meer dan niet denkbeeldig, dat is met alle virus en bacteriele besmettingen een enorme factor. Dat je dit vaak ziet uitgedrukt in kalenderleeftijd snapt ook iedereen, er zit een heel duidelijke correlatie met (in dit geval sterk complicerende) gezondheidsproblemen en leeftijd. Maar dat betekent niet dat je als hart-patient van 20 veilig bent, je zit dan ook gewoon in de risico groep. Gelukkig zijn er relatief niet zoveel mensen met een hartprobleem van 20.

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-12 06:29
CaptJackSparrow schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 14:18:
Is er eigenlijk ook al een beetje betrouwbaar onderzocht hoeveel van de Covid-19 patiënten daarnaast óók een influenzavirus hadden opgelopen ...
Ik weet dat Influenza door het RIVM lab er standaard bij wordt bepaald. ik neem aan dat het niet anders is bij de andere labs.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

honey schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 16:37:
[...]

Ik weet dat Influenza door het RIVM lab er standaard bij wordt bepaald. ik neem aan dat het niet anders is bij de andere labs.
Interessant. Mag ik vragen naar de bron hiervan? En zijn daar ook uitkomsten van bekend?

• roffeltjes
honey schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 16:37:
[...]
Gezien de klachten eigenlijk heel logisch, je zou dus verwachten dat die cijfers er inderdaad zijn. Dat gaan we ongetwijfeld achteraf in een studie nog eens terugzien.

Verwijderd

[...]

Zie plaatje:
[Afbeelding]

Ik blijf moeite hebben met “waren al ziek”.
Hoge bloeddruk valt daar ook onder.

Nu heb ik zelf ook een hoge bloeddruk maar geen medicatie.

Stel ik kom te overlijden aan Corona, val ik dan ook onder de noemer “was al ziek”?
Of mijn moeder die al sinds haar 18de prima kan leven met diabetes?

Ik vind die noemer “was al ziek” een vertekend beeld geven. Iedereen boven de 40 heeft wel “iets”.

• roffeltjes
Verwijderd schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 16:39:
[...]

Nu heb ik zelf ook een hoge bloeddruk maar geen medicatie.

Stel ik kom te overlijden aan Corona, val ik dan ook onder de noemer “was al ziek”?
Gokje: Nee, in de statistiek wordt je niet meegenomen met "reeds ziek", tenzij er echt een behandelplan ligt en je klachten hebt die met die bloeddruk te maken hebben (dus als je een flink dossier hebt).

Gaat je hoge bloeddruk je overlevingskansen in geval van lichamelijk malheur negatief beïnvloedden? Helaas; ja.
Of mijn moeder die al sinds haar 18de prima kan leven met diabetes?
Ja. Lijkt me dat die in de statistiek als risico groep wordt meegenomen.
Ik vind die noemer “was al ziek” een vertekend beeld geven. Iedereen boven de 40 heeft wel “iets”.
Die hyperbool een beetje afzwakkend (ik ken opvallend veel topfitte 60+ers, maar die werken daar dan ook keihard aan), dat is dus precies waarom je dit terugziet in de sterfte per leeftijd. Hoe ouder hoe meer kwalen, dus hoe meer kans op complicaties.

Niks controversieel aan. Het is helaas zoals het is.

[ Voor 17% gewijzigd door roffeltjes op 07-03-2020 16:46 ]

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

Zie plaatje:
[Afbeelding]

Op 29 februari was de verhouding van sterfgevallen per leeftijdsgroep nog vrijwel hetzelfde:
https://www.worldometers....rus-age-sex-demographics/

Die cijfers zijn dus nog prima te gebruiken.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

roffeltjes schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 16:43:
[...]

Hoe ouder hoe [GEMIDDELD] meer kwalen, dus hoe meer kans op complicaties.

Niks controversieels aan. Het is helaas zoals het is.
Ik heb dat "gemiddeld" even toegevoegd. Het belangrijke is dat de deelpopulatie(!) die geen 'chronische onderliggende morbiditeit' heeft en het geluk heeft om 'kerngezond' te zijn in die leeftijdsfase wel eens sterk zou kunnen afwijken qua overlijdensrisico van de deelpopulatie die dat wel heeft.

Dat gebrek aan onderscheid maken tussen 'vatbare' en 'niet vatbare' deelpopulaties is naar mijn mening sowieso een bredere omissie in het beleid t.a.v. 'volksgezondheid'. Het gemiddelde statistische (achteraf)risico van dat 'volk' heeft nl. geen enkele voorspellende waarde voor het individu.

Verwijderd

Weet iemand ook over initiatieven zijn die gericht zijn op werkgevers op de mentaliteit rondom ziekmelden aanpakt ?

Lijkt mij in dit geval wel wenselijk om mensen die koorts/ keelpijn en of hoest klachten hebben niet onder druk te zetten om toch te komen werken, zeker in horeca bedrijven.

• Cobb
roffeltjes schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 16:30:
[...]

Dat is merkwaardig want iedereen in deze draad vind Corona een groot probleem.

Wat jij bedoeld is dat er mensen zijn die relativeren en dat er mensen zijn die de noodtoestand willen uitroepen en gelukkig een heleboel mensen ergens tussenin (er ging iemand uit zijn plaat omdat een kind overgaf op school, I kid you not).

Dat is dus een fundamenteel ding. Mensen

..
Ik ging niet uit mijn plaat. I kid you not.
Mijn post was om te illustreren hoe besmettelijk kinderen zijn en hoeveel risico je loopt met kinderen om besmet te raken. Dan moet je zeker niet bij elkaar stoppen.
(Basis) Scholen kunnen zich niet houden aan het simpelste RIVM advies en dat is regelmatig de handen wassen.
Tel je daarbij op dat het inmiddels.wel.duidelijk is dat het virus ook zonder symptomen goed overdraagbaar is en het echt van wezenlijk belang is om de verspreiding in te dammen of te vertragen. (Omdat anders onze zorg in de knel komt)
Dan kun je logischerwijs maar één conclusie trekken en dat is niet maar gewoon lekker doorgaan alsof er niets aan de hand is.

Iedere ouder weet dat als je kinderen hebt in de peuter en kleuter klassen en dat als er wat rond gaat je het geheid gaat krijgen.

[ Voor 6% gewijzigd door Cobb op 07-03-2020 17:07 ]

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
https://www.arcgis.com/ap...c995c40e7ae72254029bf6251

Deze is wel handig voor alle nl gevallen.

• roffeltjes
CaptJackSparrow schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 16:56:
[...]
Ik heb dat "gemiddeld" even toegevoegd. Het belangrijke is dat de deelpopulatie(!) die geen 'chronische onderliggende morbiditeit' heeft en het geluk heeft om 'kerngezond' te zijn in die leeftijdsfase wel eens sterk zou kunnen afwijken qua overlijdensrisico van de deelpopulatie die dat wel heeft.
Jep.
Dat gebrek aan onderscheid maken tussen 'vatbare' en 'niet vatbare' deelpopulaties is naar mijn mening sowieso een bredere omissie in het beleid t.a.v. 'volksgezondheid'. Het gemiddelde statistische (achteraf)risico van dat 'volk' heeft nl. geen enkele voorspellende waarde voor het individu.
We zijn al dan niet terecht redelijk mild voor dit soort dingen, ook al omdat sommige dingen gedrag en sommige dingen toeval zijn.

Prive ben ik tegenover vrienden en familie wel heel duidelijk: Vanaf je 40e moet je gewoon drie keer per week naar de sportschool en dan echt de grens opzoeken, het heeft een hele sterke correlatie met je levensgeluk en je levensverwachting. Dat is echt kei en dan ook keihard bewezen (Crossfit, boulderen, tuurlijk zijn er andere sporten die kracht opbouwen die goed zijn), spierkracht is de sleutel voor gezond oud worden.

Zou ik willen dat de maatschappij dit uitdraagt? Daar en ik dus voorzichtiger mee... aan de ene kant vind ik dat dit veel duidelijker moet worden gesteld (omdat het zo snel merkbaar effect heeft), aan de andere kant krijg je dan een gezondheids-cultus waarbij pechvogels worden weggezet als faalhazen. Weer een voorbeeld van middel erger dan de kwaal.

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

YakuzA schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 16:48:
[...]

Op 29 februari was de verhouding van sterfgevallen per leeftijdsgroep nog vrijwel hetzelfde:

Die pagina is wel voor het laatst geupdate op 29 februari maar die tabel is al een maand oud zoals @daan! zegt.

Statistieken doden in Italië van 5 maart op basis van 105 van de 148 gevallen:

14.1% > 90 jaar
42.2% tussen 80 en 89 jaar
32.4% tussen 70 en 79 jaar
8.4% tussen 60 en 69 jaar
2.8% tussen 50 en 59 jaar

74.6% van de overledenen had een hoge bloeddruk
70.4% had ischemische hartklachten
33.8% had diabetes
15.5% had geen of maar één andere aandoening

Bron

Italië Zuid Korea
0-9--
10-19--
20-29--
30-39-0,1%
40-49-0,1%
50-592,8%0,4%
60-698,4%1,3%
70-7932.4%3,6%
80+ 56,3%6,3%

Let op! Zuid Korea is CFR en Italie is procentueel van alle overledenen.

Bron

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:20
Kijk eens bij de topic warning... :P

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
hoevenpe schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 17:08:
[...]

Klik eens op mijn link dan, die is net iets anders :9

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

hoevenpe schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 17:08:
[...]

Zijn twee verschillende...

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

TheBorg schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 17:07:
[...]

Die pagina is wel voor het laatst geupdate op 29 februari maar die tabel is al een maand oud zoals @daan! zegt.
Heb je wel in de link gekeken?
Sources
The Epidemiological Characteristics of an Outbreak of 2019 Novel Coronavirus Diseases (COVID-19) - China CCDC, February 17 2020
Report of the WHO-China Joint Mission on Coronavirus Disease 2019 (COVID-19) [Pdf] - World Health Organization, Feb. 28, 2020
Verder schetsen al jouw aangedragen bronnen exact dezelfde verhouding.

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 07-03-2020 17:13 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• roffeltjes
Cobb schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 17:02:
[...]

Ik ging niet uit mijn plaat. I kid you not.
Mijn post was om te illustreren hoe besmettelijk kinderen zijn en hoeveel risico je loopt met kinderen om besmet te raken. Dan moet je zeker niet bij elkaar stoppen.
Ik haal je post erbij.
Cobb schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 18:27:
Ik hoor net dat er een kind midden in de klas van mijn zoontje heeft lopen kotsen en ziek naar huis is gegaan. Kans is laag dat het Corona virus is maar om even te illustreren hoe het er in de (basisschool) klassen aan toe gaat. En dan vraag hoe vaak ze hun handen hebben gewassen...1 keer.
Een kind wat zomaar overgeeft heeft helemaal niks te maken met besmettelijkheid..... het is niet vreemd, het is niet zorgwekkend, het is geen voorbeeld van de noodtoestand in het basisonderwijs. het hoort niet in deze draad.

Je gaat hier gewoon echt zwaar in het rood.
[...]

Tel je daarbij op dat het inmiddels.wel.duidelijk is dat het virus ook zonder symptomen goed overdraagbaar is
En hier ga je weer compleet lopen gillen over iets wat absoluut NIET is bewezen. Asymptomatische overdracht is ook logischerwijs gewoon onwaarschijnlijk omdat links of rechtsom er aerosollen nodig zijn. Het virus heeft geen teleportatie-krachten...

Dus ja, je bent nu weer aan het paniekzaaien. Ik heb met iedereen het beste voor en adviseer je een weekje media te mijden, je bent jezelf al een hele tijd aan het gaslighten.

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

YakuzA schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 17:10:
[...]

Heb je wel in de link gekeken?

[...]

Verder schetsen al jouw aangedragen bronnen exact dezelfde verhouding.
Ja. Of ik ben scheel of met die PDF kun je niks.
Mortality increases with age, with the highest mortality among people over 80 years of age
(CFR 21.9%). The CFR is higher among males compared to females (4.7% vs. 2.8%). By
occupation, patients who reported being retirees had the highest CFR at 8.9%. While
patients who reported no comorbid conditions had a CFR of 1.4%, patients with comorbid
conditions had much higher rates: 13.2% for those with cardiovascular disease, 9.2% for
diabetes, 8.4% for hypertension, 8.0% for chronic respiratory disease, and 7.6% for cancer.

• Damian
  • Laatst online: 08:56

Damian

Insane Obtrusion

Het kan eigenlijk niet toch niet anders dan dat ze de GP van Zandvoort aflasten. Er zijn kleinere evenementen afgelast....

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

• roffeltjes
Damian schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 17:18:
Het kan eigenlijk niet toch niet anders dan dat ze de GP van Zandvoort aflasten. Er zijn kleinere evenementen afgelast....
Mwah, buitenlucht, Nederland is geen risicoland, lijkt me nog wat voorbarig.

Uiteraard weet je niet hoezeer er symbool politiek wordt gedaan, maar ik vermoed dat er eerder wordt gecanceled omdat teams zich en-masse terugtrekken* dan dat de overheid dit gaat verbieden. Maar dit is een gok, geen idee hoe dit zich politiek gaat ontwikkelen

* Dit soort teams die een maand of wat door reizen (vliegtuigen, hotels) en op elkaars lip zitten zijn natuurlijk wel potentiële kanshebbers. Net zoals dat er nu wielerploegen in quarantaine zitten. Soort grote gezinssituaties.

[ Voor 16% gewijzigd door roffeltjes op 07-03-2020 17:23 ]

• MrJames
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-04-2024

MrJames

-/

Een directe contactpersoon van mij: GGD heeft de opdracht gegeven aan medewerkers om zo weinig mogelijk te testen op de corona virus. De test schijnt heel duur te zijn.

Jammer om te horen, hoe hiermee door de GGD en RIVM word omgegaan.

Zonder een officiële bron blijft dit een aanname / speculatie

[ Voor 13% gewijzigd door tweakduke op 09-03-2020 13:38 ]

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:42

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

[...]

*knip*

Tel je daarbij op dat het inmiddels.wel.duidelijk is dat het virus ook zonder symptomen goed overdraagbaar is en het echt van wezenlijk belang is om de verspreiding in te dammen of te vertragen. (Omdat anders onze zorg in de knel komt)
Dan kun je logischerwijs maar één conclusie trekken en dat is niet maar gewoon lekker doorgaan alsof er niets aan de hand is.

Iedere ouder weet dat als je kinderen hebt in de peuter en kleuter klassen en dat als er wat rond gaat je het geheid gaat krijgen.
Graag bronvermelding van de bewering dat het virus zonder symptomen goed overdraagbaar is, zie topicwaarschuwing. Je brengt het als een feit.

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

• Cobb
janvanduschoten schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 17:23:
[...]

Graag bronvermelding van de bewering dat het virus zonder symptomen goed overdraagbaar is, zie topicwaarschuwing. Je brengt het als een feit.
Och daar gaan we weer. Ik heb al een paar keer een hele post gewijd hier aan, ook eentje met meerdere bronnen. Moet ik die in mijn sig gaan zetten voortaan?

• anandus
  • Niet online
Damian schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 17:18:
Het kan eigenlijk niet toch niet anders dan dat ze de GP van Zandvoort aflasten.
Dat is over 2 maanden.
Daar kunnen we nog echt niets over zeggen.

• ed1703
  • Niet online
Cobb schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 17:26:
[...]

Och daar gaan we weer. Ik heb al een paar keer een hele post gewijd hier aan, ook eentje met meerdere bronnen. Moet ik die in mijn sig gaan zetten voortaan?
Een linkje naar die post een oplossing als je dit naar voren brengt?

• daan!
Verwijderd schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 16:39:
Echt, snapte je daar echt niet wat ik bedoelde?
Goed speciaal voor jou: Die waren al besmet met Covid-19
YakuzA schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 16:48:

Goh, en in de categorie 80+ is de CFR ook precies 14.8% gebleven, wat toevallig!
Of zouden ze gewoon de oude dataset gebruikt hebben?
Zoals @TheBorg ook al aankaartte

Verwijderd

roffeltjes schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 17:15:
En hier ga je weer compleet lopen gillen over iets wat absoluut NIET is bewezen. Asymptomatische overdracht is ook logischerwijs gewoon onwaarschijnlijk omdat links of rechtsom er aerosollen nodig zijn. Het virus heeft geen teleportatie-krachten...
Verder met je post eens hoor maar toch even inhaken:

De huidige gedachte is dat inderdaad asymptotische maar een erg kleine factor is omdat zoals je zoals jezelf al aangeeft er aerosollen in de vorm van druppels door niezen of hoesten nodig zijn.

Ook wordt er door sommige experts gedacht dat je het virus in die aerosolen al goed moet inhaleren ver in je keel en luchtwegen voordat je het te pakken krijgt. In je neus peuteren terwijl je net een geïnfecteerd object hebt aangeraakt zou dus maar een klein risico zijn.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

roffeltjes schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 17:06:
[...]

Jep.

[...]

We zijn al dan niet terecht redelijk mild voor dit soort dingen, ook al omdat sommige dingen gedrag en sommige dingen toeval zijn.

Prive ben ik tegenover vrienden en familie wel heel duidelijk: Vanaf je 40e moet je gewoon drie keer per week naar de sportschool en dan echt de grens opzoeken, het heeft een hele sterke correlatie met je levensgeluk en je levensverwachting. Dat is echt kei en dan ook keihard bewezen (Crossfit, boulderen, tuurlijk zijn er andere sporten die kracht opbouwen die goed zijn), spierkracht is de sleutel voor gezond oud worden.

Zou ik willen dat de maatschappij dit uitdraagt? Daar en ik dus voorzichtiger mee... aan de ene kant vind ik dat dit veel duidelijker moet worden gesteld (omdat het zo snel merkbaar effect heeft), aan de andere kant krijg je dan een gezondheids-cultus waarbij pechvogels worden weggezet als faalhazen. Weer een voorbeeld van middel erger dan de kwaal.
Als je jonger bent krijg je er een behoorlijk niveau van basisconditie 'gratis' bij cadeau. Je hoeft er dan (nog) niet echt moeite voor te doen om die basisconditie te hebben. Naarmate de jaren toenemen gaat die basisconditie minder vanzelfsprekend worden en zul je baat hebben bij wat extra 'werk' steken in het onderhouden daarvan door geregeld een bepaald minimaal niveau van lichamelijke inspanning te beoefenen.

De wenselijke frequentie en intensiteit daarvan zal ook weer afhankelijk zijn van individuele factoren. Door onvermijdelijke (bijv. genetische) factoren kan wat voor de één bij die leeftijd bevorderlijk is voor de ander op dat moment in het leven helaas juist al risicoverhogend zijn. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de gezondheid en de kracht van het hart. Belasting met mate is 'goed', overbelasting is 'slecht'. Daarbij spelen genetische factoren een significante rol.

Zo zullen er waarschijnlijk ook aanzienlijke verschillen in risico's zijn t.a.v. besmetting met dit virus die niet puur zijn te herleiden tot kalenderleeftijd. Ik vind dat dit meer/betere, vooral beter gedifferentieerdere, aandacht verdient.

Verwijderd

MrJames schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 17:23:
Een directe contactpersoon van mij: GGD heeft de opdracht gegeven aan medewerkers om zo weinig mogelijk te testen op de corona virus. De test schijnt heel duur te zijn.

Jammer om te horen, hoe hiermee door de GGD en RIVM word omgegaan.
Jammer ? Dat een test duur is geeft meestal al aan dat deze veel "grondstoffen" gebruikt en/of intensief is kwa arbeid, dan lijkt het mij juist heel verstandig om je test te beperken en niet iedereen te gaan testen.

Sowiezo klinkt een zin als "zo weinig mogelijk te testen" al als pure hearsay of verkeerde interpretatie van de opdracht om niet lukraak te gaan testen.

Het lijkt me dus ook verstandig om zulke "oneliners" niet de wereld in te slingeren.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2020 17:37 ]

• brambello
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15:55
Edgarz schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 14:34:
[...]

Al die landen hebben hun besmettingen al...
Voor zover je het nog niet begrepen hebt: Heel Noord Italië is een risicogebied en er reizen nog steeds mensen heen weer door de hele wereld. Dus als je echt ieder risico wilt vermijden dan moet je heel wat plekken ontlopen.

Ga gewoon lekker skiën (dat doe je doorgaans zonder iemand anders in zijn gezicht) en vermijd de apres ski. Als het risico echt te groot is dan volgt er een negatief reisadvies.
De rijen bij de skilift zijn link denk ik....

• daan!
roffeltjes schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 17:15:
Van influenza is overigens bekend dat er ongeveer 1 dag voordat symptomen optreden al transmissie kan zijn.
Volgens jouw logica heeft influenza dus teleportatie krachten?
Of weet je stiekem gewoon niet zoveel van virussen?
Doe dan ook niet alsof je dat wel weet.

Mazelen is er ook zo eentje die asymptomatisch kan overdragen.
Ook magie?

Natuurlijk zal het leeuwendeel van de besmettingen van symptomatische patiënten komen, maar asymptomatisch is bij veel virussen wel mogelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door daan! op 07-03-2020 17:37 ]

• Cobb
ed1703 schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 17:28:
[...]

Een linkje naar die post een oplossing als je dit naar voren brengt?
Had ik graag gedaan maar ik heb geen idee hoe ik mijn eigen posts moet terugzoeken.

• janvanduschoten
  • Laatst online: 14:42

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Cobb schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 17:26:
[...]

Ik heb je laatste week aan posts doorgelezen, maar kan die posts niet vinden. Als het een feit is, zal een bron geven ook geen probleem zijn.

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Worden alle besmettingen gewoon opgeteld? of worden genezen personen van de lijst gehaald?

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

• roffeltjes
kendo schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 17:48:
Worden alle besmettingen gewoon opgeteld? of worden genezen personen van de lijst gehaald?
Ik zie dat amsterdam 1tje daalde, dus ik denk dat ze eraf gaan.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

offtopic:
[quote]Cobb schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 17:44:
[...]

Had ik graag gedaan maar ik heb geen idee hoe ik mijn eigen posts moet terugzoeken.
[/quote]
Is gewoon een mogelijkheid in het zoekveld (dit topic - user) [ZT] Nieuwe variant van coronavirus, veroorzaakt Covid-19

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Cobb
Dank. Bij deze de post. @janvanduschoten
Cobb schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 13:37:
Ik zal wel weer als Fud'r uitgemaakt worden maar toch. Ik blijf mij verbazen over de lakse houding van het RIVM.

Hier bijv. de NHS (UK)
How coronavirus is spread
Because it's a new illness, we do not know exactly how coronavirus spreads from person to person.

China Health minister
https://www.businessinsid...1?international=true&r=US
"virus can be spread from person to person before someone realizes they even have it"

Harvard https://www.health.harvar...-answers-2020022719004#q4
Can people who are asymptomatic spread coronavirus?
A person who is asymptomatic may be shedding the virus and could make others ill. How often asymptomatic transmission is occurring is unclear.

En deze
https://www.nytimes.com/2...navirus-asymptomatic.html
“I don’t think there’s any question that someone who is without symptoms and carrying the virus can transmit the virus to somebody else,” said Dr. Anthony Fauci, director of the National Institute of Allergy and Infectious Diseases.

http://theconversation.co...ore-symptoms-start-130686
On Sunday, Chinese officials said transmission had occurred during the incubation period.

en
However, one study published in the Lancet medical journal showed children may be shedding (or transmitting) the virus while asymptomatic. The researchers found one child in an infected family had no symptoms but a chest CT scan revealed he had pneumonia and his test for the virus came back positive.

En als het zo bijzonder zeldzaam is dat het gebeurt...dan hebben we wel heel veel pech gehad met de eerste...
https://www.statnews.com/...rson-showing-no-symptoms/
"Study documents first case of coronavirus spread by a person showing no symptoms"

Kan wel doorgaan, maar ik zou het zekere voor onzekere nemen als ik het RIVM was.
En deze nog.
https://www.telegraaf.nl/...ubbeling-coronabesmetting

„Er zijn aanwijzingen dat kinderen het virus verspreiden. Ze worden weliswaar niet erg ziek van het virus, maar blijken het in China bijna net zo vaak onder de leden te hebben als volwassenen. Ze zijn dus niet zo onaanraakbaar als eerder gedacht. Kinderen lijken dus dragers en ook verspreiders te zijn.”

[ Voor 8% gewijzigd door Cobb op 07-03-2020 18:03 ]

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
janvanduschoten schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 17:45:
[...]

Ik heb je laatste week aan posts doorgelezen, maar kan die posts niet vinden. Als het een feit is, zal een bron geven ook geen probleem zijn.
Als ik een recent artikel lees in the Lancet schrijft men:
Furthermore, transmission from asymptomatic infected individuals has been documented for COVID-19, and viral load is particularly high at early disease stage.4

https://www.thelancet.com...-6736(20)30520-1/fulltext
De bron die daarvoor gebruikt wordt is nog steeds deze van 21 februari:
Patient 1 (presumed asymptomatic carrier), a 20-year-old woman, lives in Wuhan and traveled to Anyang on January 10, 2020. She initially met with patients 2 and 3 on January 10. On January 13, she accompanied 5 relatives (patients 2 through 6) to visit another hospitalized relative in Anyang District Hospital (Figure). There was no report of COVID-19 at this hospital. After development of disease in her relatives, patient 1 was isolated and observed. As of February 11, she had no elevated temperature measured or self-reported fever and no gastrointestinal or respiratory symptoms, including cough and sore throat, reported or observed by the physicians. Chest CT images on January 27 and 31 showed no significant abnormalities. Her C-reactive protein level and lymphocyte count were normal (Table). Results of RT-PCR testing were negative on January 26, positive on January 28, and negative on February 5 and 8.

Patients 2 through 6 developed COVID-19. Four were women, and ages ranged from 42 to 57 years. None of the patients had visited Wuhan or been in contact with any other people who had traveled to Wuhan (except patient 1).
https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2762028
Volgens mij is er dus geen grote hoeveelheid aan bewijs voor asymptomatische transmissie, anders zouden die gevallen ook genoemd worden. Dat wil niet zeggen dat ze er niet zijn natuurlijk, om zo'n claim te maken moet je best veel weten over de contacten (gezonde contacten waarvan je weet dat ze niet met andere bronnen in aanraking komen) en de patiënt (wel virusdrager, niet-symptomatisch).
Pagina: 1 ... 67 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een ZT (zero tolerance) topic.

Overtreding van de onderstaande topic regels zal resulteren in minimaal een 24 uurs AWM ban.

• Geen slowchat
• Geen complottheorieën
• Geen paniekreacties
• Onderbouw je argumentatie met bronnen, extraordinary claims require extraordinary evidence
• Post hier alleen over de uitbraak in zijn algemeenheid. Voor het bespreken van persoonlijke voorbereidingen en maatregelen is er Het voorbereiden op het coronavirus topic.
• Geen discussie over het functioneren van het RIVM of andere organen zonder verdere relatie met het virus

Voor een actuele, interactieve kaart van de uitbraak, inclusief gemelde besmettingen en doden, zie
Wereld:
https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6
Nederland:
https://www.arcgis.com/ap...c995c40e7ae72254029bf6251

Handiger links:

https://debatgemist.tweed...wikkelingen-coronavirus-0

Om de posts leesbaar te houden graag geen gebruik meer maken van hoofdletters / vetgedrukte tekst om bepaalde stukken te benadrukken.
Mocht je punt alsnog te onduidelijk uit je post naar voren komen, gebruik dan cursieve tekst.