[ZT] Nieuwe variant van coronavirus, veroorzaakt Covid-19 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 66 ... 101 Laatste
Acties:
  • 521.506 views

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10:35

Jebus4life

BE User

Pandemic schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 08:56:
Cijfers uit Italie zijn erg zorgwekkend. Hoog sterfte percentage van rond de 5% (nu al!) en daarbij heeft 1 op de 10 patienten IC-zorg nodig.

Het uitzicht wordt weer wat slechter.
Ik meen dat in dit topic een lijst zag terugkomen van de slachtoffers in Italië (dat zal eergisteren zijn schat ik) en waren dat allemaal 60+rs

Geen idee over het waarom er daar zoveel ouderen besmet waren (behalve dat Italië een oudere bevolking heeft). Misschien iets te maken met de dorpjes in kwestie

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06:14
Waarez schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 09:30:
Aantal besmettingen in Zuid-Korea vlakt af.
Daling zet zich verder in in China.
Dit zegt echter niet zoveel. De ruwe cijfers hebben voor een groot deel te maken met o.a. overheidsbeleid en testcapaciteit.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:39

Yucon

*broem*

Jebus4life schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 09:39:
[...]

Ik meen dat in dit topic een lijst zag terugkomen van de slachtoffers in Italië (dat zal eergisteren zijn schat ik) en waren dat allemaal 60+rs

Geen idee over het waarom er daar zoveel ouderen besmet waren (behalve dat Italië een oudere bevolking heeft). Misschien iets te maken met de dorpjes in kwestie
Dat sterftecijfer met een opdeling in leeftijdscategoriën vertekent echt enorm. Algemene gezondheid is een belangrijke factor en die is bij ouderen nu eenmaal wat lager dan bij jongeren. Het gevolg is dus ook dat als je een gezonde oudere bent je veel betere vooruitzichten hebt dan gemiddeld in je leeftijdscategorie. Maar omgekeerd ook; als je toch al wat onder de leden hebt is je risico veel hoger dan een paar procent als je eenmaal besmet bent dus

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Pandemic schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 08:56:
Cijfers uit Italie zijn erg zorgwekkend. Hoog sterfte percentage van rond de 5% (nu al!) en daarbij heeft 1 op de 10 patienten IC-zorg nodig.

Het uitzicht wordt weer wat slechter.
En in Nederland lijkt het juist mee te vallen, tot nu toe liggen slechts 5 van de bekende 128 gevallen in een ziekenhuis?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

anandus schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 09:17:
[...]

Dat-ie een epidemioloog claimt te zijn, hoeft nog niet te betekenen dat-ie gelijk heeft ;)
Dr. Oz is ook een dokter.

En ja, ik heb wel betere dingen te doen dan willekeurige filmpjes van 20(!) minuten te bekijken :)
Deze man staat aan het hoofd van de Wikipedia: Coalition for Epidemic Preparedness Innovations .

Dit onderwerp is nou precies waar deze organisatie zich mee bezighoudt. Deze man weet dus knap goed waar hij het over heeft lijkt mij. Dit is dus zeker niet 'het zoveelste YT filmpje' waarin een of andere zelfbenoemde deskundoloog weet ik wat beweert. Het is uit een interview voor Channel 4 in Engeland.

Ja, echt. Die 20 minuten zeker waard. Zelfs om het een tweede keer te bekijken (wat zei hij nou ook weer precies?).

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik weet even niet wat ik hiervan moet denken.. nu trekt een virus zich natuurlijk niets van grenzen aan.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Indoubt schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 09:26:
@anandus

Dat filmpje is wel de moeite waard hoor.
CaptJackSparrow schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 09:50:
[...]

Ja, echt. Die 20 minuten zeker waard.
offtopic:
Ik zal, zodra ik 20 minuten de tijd heb (vanavond of morgen), er naar kijken dan :)

[ Voor 10% gewijzigd door anandus op 07-03-2020 10:08 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

anandus schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 10:06:
[...]

[...]
offtopic:
Ik zal, zodra ik 20 minuten de tijd heb (vanavond of morgen), er naar kijken dan :)
Kan ook in minder. Even youtube iets sneller zetten..

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Weet niet of deze al langs was geweest?

https://lci.rivm.nl/covid-19/bijlage/contacten

Update van gisteren van het 'Protocol monitoring en maatregelen contacten van een bevestigde patiënt met COVID-19'.

• janvanduschoten
  • Laatst online: 11:13

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

[...]

De laatste keer dat ik daar was werd er ook veel contant betaald, kan me voorstellen dat dat ook extra besmettingsgevaar met zich meebrengt, en het standaard kussen

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

• anandus
  • Niet online
Cyberpope schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 10:10:
[...]

Kan ook in minder. Even youtube iets sneller zetten..
offtopic:
Ik heb kleine kinderen, ik heb niet eens 5 minuten onafgebroken de tijd :P

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-02 11:42

TheBorg

Resistance is futile.

champion16 schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 09:25:
Ik lees her en der dat het virus ook te verspreiden is als er geen symptomen zijn.
Maar hoe zou zoiet zich dan kunnen verspreiden? Bij hoesten/niezen lijkt het mij duidelijk dat het ver kan komen.

Moet ik hierbij denken aan dingen als praten, oppervlaktes aanraken nadat je bij je neus/mond bent geweest?
Er is geen zekerheid dat het virus zich verspreid als er nog geen symptomen zijn. Maar in Zuid Korea is een groep van 600 mensen gestest zonder symptomen waarvan 430 positief. Het RIVM neemt aan dat je niet positief kunt testen als je geen symptomen hebt. De test wordt afgenomen met een swap in de keel en/of mond. Logische gedachte is, als je het uit de keel kan swappen dan kun je het ook overdragen door intiem contact zoals zoenen.

Griep wordt ook vaak overgedragen via poep. Iemand gaat naar de WC, veegt z'n kont af en pakt daarna de deurklink vast. De volgende gaat naar de WC, pakt de deurklink vast en Bingo. Bij dit virus kan dat ook. Echter lijkt mij dat je als aardig ziek moet zijn als het virus in je ontlasting zit.

• anandus
  • Niet online
edit:
knip

[ Voor 95% gewijzigd door anandus op 07-03-2020 10:20 ]

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

[...]

Was het deze?
TheBorg schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:49:
Statistieken doden in Italië van gisteren op basis van 105 van de 148 gevallen:

14.1% > 90 jaar
42.2% tussen 80 en 89 jaar
32.4% tussen 70 en 79 jaar
8.4% tussen 60 en 69 jaar
2.8% tussen 50 en 59 jaar

74.6% van de overledenen had een hoge bloeddruk
70.4% had ischemische hartklachten
33.8% had diabetes
15.5% had geen of maar één andere aandoening

Bron
janvanduschoten schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 10:10:
[...]

De laatste keer dat ik daar was werd er ook veel contant betaald, kan me voorstellen dat dat ook extra besmettingsgevaar met zich meebrengt, en het standaard kussen
Geen idee hoeveel mensen hier naar de kerk gaan. In Belgie en Duitsland bijv. maar 10-13%, in Noord Italie is het met 27.7% relatief veel.

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:41
IJzerlijm schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 09:38:
[...]

Zijn er cijfers over hoeveel tests gedaan zijn en wat de capaciteit om tests af te nemen is ? Bij dit soort cijfers moet ik toch denken aan de '3.6 Roentgen' metingen uit de Chernobyl serie waar het maximum van de detector als het werkelijke cijfer werd gezien.
Playa del C. schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 09:40:
[...]

Dit zegt echter niet zoveel. De ruwe cijfers hebben voor een groot deel te maken met o.a. overheidsbeleid en testcapaciteit.
Zuid korea neemt de meeste testen af in absolute aantallen alsmede in aantal testen per hoofd vd bevolking. Ik denk dat zuid-korea op dit moment de beste statistieken heeft doordat de uitbraak groot is, er veel getest wordt en over het algemeen betrouwbare cijfers publiceerd.

Zuid korea heeft op dit moment een test capaciteit van bijna 10.000 testen per dag, kan helaas de link daarheen niet vinden maar op basis van onderstaande cijfers kun je zien dat ze tussen 26feb en 2 maart 43.000 testen hebben uitgevoerd in 5 dagen

https://www.worldometers.info/coronavirus/covid-19-testing/

[ Voor 27% gewijzigd door R.van.M op 07-03-2020 10:35 ]

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

anandus schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 10:12:
[...]

offtopic:
Ik heb kleine kinderen, ik heb niet eens 5 minuten onafgebroken de tijd :P
Als ze in de leeftijd zitten dat je ze voor een TV kunt neerpoten met hun favoriete tekenfilm dan zijn ze 1,5 uur zoet en heb je voorlopig even 'geen kind' meer aan ze. ;)

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

R.van.M schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 10:28:
[...]

Zuid korea neemt de meeste testen af in absolute aantallen alsmede in aantal testen per hoofd vd bevolking. Ik denk dat zuid-korea op dit moment de beste statistieken heeft doordat de uitbraak groot is, er veel getest wordt en over het algemeen betrouwbare cijfers publiceerd.

Zuid korea heeft op dit moment een test capaciteit van bijna 10.000 testen per dag, kan helaas de link daarheen niet vinden maar op basis van onderstaande cijfers kun je zien dat ze tussen 26feb en 2 maart 43.000 testen hebben uitgevoerd in 5 dagen

Ben wel benieuwd hoe die verhouding ligt in andere landen. Hoorde op het nieuws dat labs in NL rond de 800 tests per dag kunnen uitvoeren. Dat zou betekenen dat er met 14 labs inmiddels ook ruim 11000 tests per dag zouden kunnen worden uitgevoerd. Weet niet of alle labs een vergelijkbare capaciteit halen natuurlijk.

Overigens is 43000 in 5 dagen 8600 per dag. Vind dat niet 'bijna 10000'.
Wel apart dat NL niet in die lijst staat. Dat moeten er inmiddels ook ruim meer dan 10k zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 07-03-2020 10:37 ]

• R.van.M
MikeyMan schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 10:35:
[...]

Ben wel benieuwd hoe die verhouding ligt in andere landen. Hoorde op het nieuws dat labs in NL rond de 800 tests per dag kunnen uitvoeren. Dat zou betekenen dat er met 14 labs inmiddels ook ruim 11000 tests per dag zouden kunnen worden uitgevoerd. Weet niet of alle labs een vergelijkbare capaciteit halen natuurlijk.

Overigens is 43000 in 5 dagen 8600 per dag. Vind dat niet 'bijna 10000'.
Hoewel ik het wel bijna 10.000 per dag vind, is dit dus relatief 'oude' data, het is inmiddels 7 maart. Hieronder een artikel wat ook over die 10.000 rept
https://www.scmp.com/week...-aggressive-testing-gives

Echter, het punt was dat zuid korea dus veel tests uitvoert (zowel absoluut en relatief) en daarom relatief betrouwbare statistieken heeft in tegenstelling tot andere landen die de testcappaciteit nog aan het opbouwen zijn

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-02 19:51
Vorkie schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 08:47:
AH stopt met boodschappen naar binnen brengen in Noord-Brabant

https://www.ah.nl/kies-moment/bezorgen
Maar vervolgens wel het pinapparaat overhandigen ;)

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

JeroenNietDoen schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 10:40:
[...]

Kan ook via tikkie, wellicht gaan ze dat verplichten. Of contactloos betalen.

@R.van.M je baas zal blij met je zijn bij je salarisonderhandelingen ;)

[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 07-03-2020 10:42 ]

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

JeroenNietDoen schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 10:40:
[...]

De klant moet dus na het aannemen van de boodschappen weer eerst even de handen wassen. Ga daar maar vast een gewoonte van maken.

• R.van.M
Aantal interessante quote's uit het artikel over de mortality rate;
Yet in South Korea, where the country’s Centres for Disease Control and Prevention on Thursday reported 6,088 cases and 40 deaths, the mortality rate appears to be hovering around 0.65 per cent.
the Chinese Centre for Disease Control and Prevention said the mortality rate among people whose symptoms started between January 1 and January 10 was 15.6 per cent, compared to just 0.8 per cent among those who showed symptoms between February 1 and February 11
Jeremy Rossman, an honorary senior lecturer in virology at the University of Kent in the UK [...] there may have been significant under-reporting of cases in Wuhan. “Regardless, I do think it’s likely that the fatality rate is closer to 0.5 per cent, which is indeed very good news.”

[ Voor 20% gewijzigd door R.van.M op 07-03-2020 10:45 ]

• MrMonkE
  • Laatst online: 23-12-2025

MrMonkE

★ EXTRA ★

CaptJackSparrow schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 10:41:
[...]

De klant moet dus na het aannemen van de boodschappen weer eerst even de handen wassen. Ga daar maar vast een gewoonte van maken.
Heb ik bij laatste twee bezorgingen al gedaan. Eigenlijk is dit sowieso het beste. Vervelender is het bij de kassa dan kun je niet je handen wassen, ik heb wel wat sanitizer in de auto maar warm-water+zeep is beter. Thuis doe ik wassen en dan sanitizer.
Zoals het oude spreekwoord zegt: Voorkomen is beter dan genezen.

★ What does that mean? ★

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Eerste bussen Vindicat aangekomen, 'Belgische baby besmet met coronavirus'
Studenten Vindicat met werk in zorg moeten twee weken thuisblijven

Studenten van Vindicat die werken in de medische sector kunnen het beste twee weken thuisblijven, zegt Jos Rietveld, de directeur van de GGD Groningen. Het gaat om een handvol studenten die een medische opleiding volgen en bijvoorbeeld co-schappen lopen in een ziekenhuis.

"Het zal waarschijnlijk om heel weinig mensen gaan", zegt Rietveld. "Tegen hen hebben we gezegd: blijf even thuis en neem contact op met de instelling waar je normaal gesproken op maandag weer verwacht wordt."
Uit hetzelfde liveblog:
Spaanse begrafenis is grootste besmettingshaard van het land

Een begrafenis in Baskenland in Noord-Spanje is de grootste besmettingshaard van het land geworden, meldt de krant El País op gezag van de gezondheidsautoriteiten. Meer dan zestig bezoekers en hun contacten zijn besmet geraakt met het coronavirus. Het gaat om 38 inwoners van twee plaatsjes in de Riojastreek en minimaal 25 anderen uit de provincie Alava.

Onderwerp van onderzoek is nog of de uitbraak ook aan de basis staat van vijf besmettingsgevallen onder personeel van twee ziekenhuizen in Vitoria, de hoofdstad van Baskenland. Honderd artsen en verplegers zitten in quarantaine.
Hoe belangrijk bijeenkomsten dus ook kunnen zijn. Nu zal hier waarschijnlijk wel wat meer innig contact tussen de mensen zijn geweest.

[ Voor 35% gewijzigd door CaptJackSparrow op 07-03-2020 10:51 ]

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@R.van.M voorzichtige conclusie; de eerdere gevallen in China waren al van slechtere gezondheid?

• R.van.M
MikeyMan schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 10:48:
@R.van.M voorzichtige conclusie; de eerdere gevallen in China waren al van slechtere gezondheid?
De verwachting uit het artikel is dat in China in eerste instantie veel mensen met Corona niet diagnosteerd zijn. Hierdoor zijn alleen de ergste gevallen als Corona patienten aangeduid waardoor de sterftegraad natuurlijk veel hoger is. Op het moment dat je zeer beperkt test (zoals Nederland tot nu toe deed) dan zijn je statistieken onbetrouwbaar omdat je vooral de patienten met milde symtomen niet test.

Een ander mooi artikel over de aanpak van Zuid-korea, waar naar mijn mening Nederland nog veel van kan leren.

http://www.koreaherald.com/view.php?ud=20200227000901
Goyang, Gyeonggi Province, set up a drive-thru testing facility on Wednesday, where symptom checks, sample collection and payment receipt are done in one-stop fashion in under 10 minutes.
Testen worden bij voorkeur niet in een ziekenhuis/huisarts uitgevoerd, zodat eventuele besmette patienten niet gemixed worden met andere zieke/zwakke mensen. Binnen 10min uitslag

[ Voor 31% gewijzigd door R.van.M op 07-03-2020 10:59 ]

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

R.van.M schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 10:28:
[...]

[...]

Goed om te weten. Zuid-Korea heeft een uitstekende site met informatie.

https://www.cdc.go.kr/board/board.es?mid=&bid=0030

And to think they once said that computers would take away jobs.

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
MikeyMan schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 10:48:
Alleen het topje van de ijsberg is zichtbaar, qua "besmettingen" Alleen van het aantal doden is met enige zekerheid vast te stellen dat ze overleden zijn aan de gevolgen van Covid-19.

In Italie en Iran, lijkt er het zelfde aan de hand te zijn.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:18
R.van.M schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 10:45:
Aantal interessante quote's uit het artikel over de mortality rate;
Jeremy Rossman, an honorary senior lecturer in virology at the University of Kent in the UK [...] there may have been significant under-reporting of cases in Wuhan. “Regardless, I do think it’s likely that the fatality rate is closer to 0.5 per cent, which is indeed very good news.”
En dat onderbouwt hij met geen enkel feit. 'gut feeling'

Dat terwijl de fatality rate in Zuid Korea nu al (het kan meer dan een maand duren voordat iemand dood gaat) 0.65% is.
En daar is de uitbraak nog niet zo lang bezig, nog niet lang genoeg om te kunnen zeggen dat het bij die 0.65% blijft.
Dat percentage kan alleen maar stijgen, als je naar de ervaringen in andere landen kijkt.
Zo zijn juist de jonge mensen in China die begin januari besmet werden (zie de artsen van 29, 29, 34, en 42) pas in de tweede helft van februari dood gegaan.
In Zuid Korea testen ze ENORM veel mensen, dus de kans dat daar een groot gedeelte 'onder de radar' zit is klein.

Een random viroloog citeren voegt weinig toe.
Is dan de Health Secretary van het V.K. een betere bron?
On Sunday, Health Secretary Matt Hancock said the UK government's "very best assessment" was that the mortality rate was "2% or, likely, lower".
TheBorg schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 11:49:
Statistieken doden in Italië van gisteren op basis van 105 van de 148 gevallen:

14.1% > 90 jaar
42.2% tussen 80 en 89 jaar
32.4% tussen 70 en 79 jaar
8.4% tussen 60 en 69 jaar
2.8% tussen 50 en 59 jaar

74.6% van de overledenen had een hoge bloeddruk
70.4% had ischemische hartklachten
33.8% had diabetes
15.5% had geen of maar één andere aandoening

Bron
Ook hierbij valt weer op dat de 'oudjes' snel doodgaan.
Maar de jongeren die mogelijk nog gaan sterven zijn nog niet meegerekend in deze cijfers.
Er ligt ook nog steeds een marathonloper van 38 op de IC te vechten voor zijn leven in Italië.

Begrijp me goed: Niet dat ik wil doemdenken, maar ik wil de cijfers die in het rond gegooid worden relativeren.
We kunnen nu niet achterover leunen en zeggen "Het valt wel mee".
Zelfs de cijfers zoals die er nu zijn vind ik erg zorgwekkend (0.65% van 17.4 miljoen mensen is 113.100 doden in Nederland).
Niemand is immuun.

• R.van.M
@daan! Ik wil het ook zeker niet relativeren. Echter mocht het kloppen dat het 0,5% in plaats van 2% dan zou dit zeker postiief nieuws zijn. Zoals je aangeeft zijn we pas aan het begin en zullen we de komende weken zien hoe het zicht ontwikkeld.

Daarnaast, zelfs als het percentage op slechts 0,5% zou liggen, het aantal mensen dat besmet raakt ligt veel hoger. Op het moment dat de helft van Nederland in een klein tijdsbestek ziek wordt hebben we wellicht nog grotere problemen.

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:30
R.van.M schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 10:52:
[...]

De verwachting uit het artikel is dat in China in eerste instantie veel mensen met Corona niet diagnosteerd zijn. Hierdoor zijn alleen de ergste gevallen als Corona patienten aangeduid waardoor de sterftegraad natuurlijk veel hoger is. Op het moment dat je zeer beperkt test (zoals Nederland tot nu toe deed) dan zijn je statistieken onbetrouwbaar omdat je vooral de patienten met milde symtomen niet test.

Een ander mooi artikel over de aanpak van Zuid-korea, waar naar mijn mening Nederland nog veel van kan leren.

[...]

Testen worden bij voorkeur niet in een ziekenhuis/huisarts uitgevoerd, zodat eventuele besmette patienten niet gemixed worden met andere zieke/zwakke mensen. Binnen 10min uitslag
Wat ik me afvraag is of testen bij een uitbraak nog echt veel zin heeft. In Nederland waart het virus nog niet echt los rond. Dan kan je met behulp van testen verdere verspreiding voorkomen. Als het vrij rondwaart lijkt me testen niet meer zo nuttig. Zieke mensen moeten dan vooral thuisblijven en we moeten ons aan de hygiëne regels houden. Het lijkt dat mensen vooral tests willen zien omdat dat een gevoel van grip/controle geef. Maar bij de griep gaan we toch ook niet iedereen testen?

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Mijn eigen stadje is nu ook "getroffen". Niet onverwacht natuurlijk, maar de manier waarop er dan wordt gehandeld, zucht:
Het virus is vrijdag vastgesteld. ,,Er is geen verhoogd risico voor de leerlingen op school", aldus Efdé. De verwachting is dat de school maandag gewoon open gaat. De medewerker is hoogstwaarschijnlijk besmet door een familielid. Het familielid was vorige week op vakantie in Noord- Italië.

Lichte klachten
De betreffende medewerker zit thuis in quarantaine en heeft lichte klachten. De medewerker is sinds de voorjaarsvakantie, vanaf 22 februari, alleen aanwezig geweest bij de locatie van het Pantarijn in Rhenen. Dat was op dinsdag 3 en woensdag 4 maart. De medewerker had toen wel al last van hoesten.
Blijf dit dan wel behoorlijk naïef vinden. Paniek is nu ook weer niet nodig, maar was die twee dagen dan ook even lekker thuis gebleven als je weet dat die ellende uit Italië komt.

Default blanke hetero

• R.van.M
giantgiantus schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 11:12:
[...]

Wat ik me afvraag is of testen bij een uitbraak nog echt veel zin heeft. In Nederland waart het virus nog niet echt los rond. Dan kan je met behulp van testen verdere verspreiding voorkomen. Als het vrij rondwaart lijkt me testen niet meer zo nuttig. Zieke mensen moeten dan vooral thuisblijven en we moeten ons aan de hygiëne regels houden. Het lijkt dat mensen vooral tests willen zien omdat dat een gevoel van grip/controle geef. Maar bij de griep gaan we toch ook niet iedereen testen?
Je wilt voorkomen dat elke patient >1 nieuwe persoon besmet. Hoe eerder je weet dat je ziek/besmettelijk bent hoe eerder je in isolatie kan gaan.

• giantgiantus
R.van.M schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 11:18:
[...]

Je wilt voorkomen dat elke patient >1 nieuwe persoon besmet. Hoe eerder je weet dat je ziek/besmettelijk bent hoe eerder je in isolatie kan gaan.
Ja als je ziek/niet lekker bent moet je gewoon thuis blijven. Lijkt me dat je daar geen tests meer voor nodig hebt bij een grote uitbraak.

• jurjen_g
  • Nu online
daan! schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 11:00:
[...]

Zelfs de cijfers zoals die er nu zijn vind ik erg zorgwekkend (0.65% van 17.4 miljoen mensen is 113.100 doden in Nederland).
Niemand is immuun.
Hoewel ik het absoluut met je eens ben dat de mortality rate pas veel later kan worden vastgesteld, ben ik het niet helemaal eens met je verwachting dat 100% van de mensheid geïnfecteerd zal raken. Uit welke bron put je die verwachting?

• R.van.M
giantgiantus schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 11:21:
[...]

Ja als je ziek/niet lekker bent moet je gewoon thuis blijven. Lijkt me dat je daar geen tests meer voor nodig hebt bij een grote uitbraak.
Tussen je niet lekker voelen en volledig duidelijk alle symptomen hebben zit een groot gebied. Juist op het moment dat je je niet lekker voelt kun je dus besmettelijk zijn. Wellicht is het een verkoudheid en wellicht ben je besmet. Het is niet realistisch om te zeggen dat iedereen die een kuchje heeft direct thuis moet blijven

• ed1703
  • Niet online
jurjen_g schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 11:21:
[...]

Hoewel ik het absoluut met je eens ben dat de mortality rate pas veel later kan worden vastgesteld, ben ik het niet helemaal eens met je verwachting dat 100% van de mensheid geïnfecteerd zal raken. Uit welke bron put je die verwachting?
Ik ga er ook vanuit (en de personen die er verstand van hebben mogen mij absoluut corrigeren) dat voor die 100% uberhaupt bereikt zou kunnen worden er inmiddels wel een vaccin is.

• giantgiantus
R.van.M schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 11:28:
[...]

Tussen je niet lekker voelen en volledig duidelijk alle symptomen hebben zit een groot gebied. Juist op het moment dat je je niet lekker voelt kun je dus besmettelijk zijn. Wellicht is het een verkoudheid en wellicht ben je besmet. Het is niet realistisch om te zeggen dat iedereen die een kuchje heeft direct thuis moet blijven
Dat is wel precies wat nu gevraagd wordt in gebieden waar wellicht een uitbraak is. Testen heeft dan helemaal geen zin meer. Je weet dan dat je ziek bent en doet vervolgens hetzelfde: thuis blijven tot je weer beter bent.

Wat jij wil is een illusie. Je kan niet iedereen gaan testen die een beetje verkouden is. Ik heb gisteren in een tram/bus/vliegtuig en trein gezeten en de helft van de mensen hoest.

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Als 35 jarige met een aangeboren hartafwijking begin ik me inmiddels zorgen te maken
Severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2) infects host cells through ACE2 receptors, leading to coronavirus disease (COVID-19)-related pneumonia, while also causing acute myocardial injury and chronic damage to the cardiovascular system. Therefore, particular attention should be given to cardiovascular protection during treatment for COVID-19.

https://www.nature.com/articles/s41569-020-0360-5

• R.van.M
giantgiantus schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 11:31:
[...]

Dat is wel precies wat nu gevraagd wordt in gebieden waar wellicht een uitbraak is. Testen heeft dan helemaal geen zin meer. Je weet dan dat je ziek bent en doet vervolgens hetzelfde: thuis blijven tot je weer beter bent.

Wat jij wil is een illusie. Je kan niet iedereen gaan testen die een beetje verkouden is. Ik heb gisteren in een tram/bus/vliegtuig en trein gezeten en de helft van de mensen hoest.
Dus al die mensen uit de bus zouden volgens jou thuis moeten blijven? Als de helft van NL thuis blijft functioneerd vrijwel niets meer in het land.

Het is dus naar mijn mening realistischer om die mensen te testen (zoals in Zuid korea in een drive-trough achtige setting) dan om iedereen die hoest in thuis quarantaine te plaatsen

• giantgiantus
R.van.M schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 11:37:
[...]

Dus al die mensen uit de bus zouden volgens jou thuis moeten blijven? Als de helft van NL thuis blijft functioneerd vrijwel niets meer in het land.

Het is dus naar mijn mening realistischer om die mensen te testen (zoals in Zuid korea in een drive-trough achtige setting) dan om iedereen die hoest in thuis quarantaine te plaatsen
Nee, niet half Nederland. Vooralsnog alleen waar een ongecontroleerde uitbraak is. In Nederland dus alleen in Noord-Brabant.

Nogmaals het is een illusie dat je half Nederland kan testen. In Korea testen ze nu iets van 10.000 mensen per dag. Is nog steeds peanuts.

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-02 07:45
[...]
En dat moet je dus eigenlijk altijd doen, Corona of niet, super laag hangend fruit betreft viruspreventie.

Doe ik dus ook nooit, maar daar probeer ik wel radicaal een verandering in te gooien. Nee, ik heb geen smetvrees of zo, maar bij binnenkomst van het huis handen goed wassen. Ook thuis ben ik op dat punt fanatieker, voordat ik iets eet of drink even handen wassen.

Ik ben geen viespeuk, maar even aan je neus kriebelen, een banaantje pellen, koekje pakken etc. allemaal dingen waar ik toch wat voorzichtiger probeer te zijn (bad habits are hard to break).

Zolang ik (gezin) geen kat-in-de-zak situatie is gaat dat wel helpen, al was het maar met de Rhino en griep kansen.
giantgiantus schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 11:40:
[...]
Nee, niet half Nederland. Vooralsnog alleen waar een ongecontroleerde uitbraak is. In Nederland dus alleen in Noord-Brabant.

Nogmaals het is een illusie dat je half Nederland kan testen. In Korea testen ze nu iets van 10.000 mensen per dag. Is nog steeds peanuts.
Dan hebben we in Nederland in 5 jaar iedereen getest, in Brabant ben je dan ongeveer in een half jaar klaar :+

Terecht dat je dit opmerkt, ik zie niet hoe je met de beste wil van de wereld binnen korte tijd (immers nu zou je het willen weten) zelfs maar 1/10 van de Brabantse populatie kan testen .

@CaptJackSparrow

Wel interessant om te zien hoe zich dat verhoudt tot Zuid-Korea. Ik ben niet direct overtuigd dat we daar vanwege de tijd nog te lage cijfers zien, tenzij het in Italie echt al langer rondtolt. vooralsnog denk ik dat Z-Korea heel veel gevallen heeft gevonden daar waar de Italianen het allang al niet meer kunnen bijbenen met testen (indicator zijn en blijven de hogere sterftecijfers dan elders).

Overigens is een Z-Korea scenario ook niet prettig, nog steeds ernstig hoge mortaliteit (al wordt de verspreiding natuurlijk echt geen 100%).

[ Voor 40% gewijzigd door roffeltjes op 07-03-2020 11:50 ]

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Dit is een video van 3 dagen geleden van de man die 10 dagen eerder terugkwam uit China waar hij het WHO team had geleid. Niet volledig up-to-date misschien maar wel uit de eerste hand van iemand met kennis van zaken. Interessant verslag en analyse van de Chinese aanpak en vergelijking met andere landen, en wat we van die Chinese ervaringen en aanpak kunnen leren.

Duur: 13:30. Ook van Channel 4. Ik geloof niet dat deze al langs was gekomen. Indien wel, een herhaling waard.
We speak to Dr Bruce Aylward, the current Assistant Director-General of the World Health Organization, and the leader of the WHO team that visited Wuhan in China - where the outbreak began, for two weeks in February.

Ik had hem eerst per ongeluk in het feedbacktopic gepost. Nu staat ie goed.

• FireFoz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-01 01:51
Ebayzo schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 11:16:
Mijn eigen stadje is nu ook "getroffen". Niet onverwacht natuurlijk, maar de manier waarop er dan wordt gehandeld, zucht:
[...]
Blijf dit dan wel behoorlijk naïef vinden. Paniek is nu ook weer niet nodig, maar was die twee dagen dan ook even lekker thuis gebleven als je weet dat die ellende uit Italië komt.
Persoon in kwestie is zelf niet in Italië geweest he... Familielid wel, maar er staat niet of dan de partner was of een oom die ze ergens 1x gezien heeft. Zonder alle informatie is het gewoon lastig conclusies trekken.

Ik heb zelf ook een snotneus en af en toe niezen maar ben niet in Italië geweest dus ga gewoon door.

Leef lekker in het nu, er is niks anders

• R.van.M
giantgiantus schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 11:40:[/b]
[...]

Je wil niet iedereen testen, alleen de mensen met symptomen (kuchje, koorts, kortademigheid). Met 10.000 testen per dag kun je denk ik iedereen die symptomen heeft zo vroeg mogelijk testen.

Het probleem van een advies is dat er heel veel mensen zijn die zich er niet aan zullen houden want 'ach, ik ben niet besmet, is gewoon een griepje. Mensen moeten zich niet zo aanstellen'.

Op het moment dat je getest wordt en je krijgt te horen dat je besmet bent gaan mensen zich heel anders gedragen.

Edit: zie post hierboven
FireFoz schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 11:46:
[...]

Ik heb zelf ook een snotneus en af en toe niezen maar ben niet in Italië geweest dus ga gewoon door.

[ Voor 51% gewijzigd door R.van.M op 07-03-2020 11:48 ]

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-01 16:24

Edgarz

Tweako-active since1986

daan! schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 11:00:
[...]

[...]

En dat onderbouwt hij met geen enkel feit. 'gut feeling'

Dat terwijl de fatality rate in Zuid Korea nu al (het kan meer dan een maand duren voordat iemand dood gaat) 0.65% is.
En daar is de uitbraak nog niet zo lang bezig, nog niet lang genoeg om te kunnen zeggen dat het bij die 0.65% blijft.
Dat percentage kan alleen maar stijgen, als je naar de ervaringen in andere landen kijkt.
Zo zijn juist de jonge mensen in China die begin januari besmet werden (zie de artsen van 29, 29, 34, en 42) pas in de tweede helft van februari dood gegaan.
In Zuid Korea testen ze ENORM veel mensen, dus de kans dat daar een groot gedeelte 'onder de radar' zit is klein.

Een random viroloog citeren voegt weinig toe.
Is dan de Health Secretary van het V.K. een betere bron?

[...]

[...]

Ook hierbij valt weer op dat de 'oudjes' snel doodgaan.
Maar de jongeren die mogelijk nog gaan sterven zijn nog niet meegerekend in deze cijfers.
Er ligt ook nog steeds een marathonloper van 38 op de IC te vechten voor zijn leven in Italië.

Begrijp me goed: Niet dat ik wil doemdenken, maar ik wil de cijfers die in het rond gegooid worden relativeren.
We kunnen nu niet achterover leunen en zeggen "Het valt wel mee".
Niemand is immuun.
Ik denk dat jij je cijfers even moet relativeren.
Je verwijt mensen dat ze stellen dat het wel meevalt (wat gezien de cijfers ook zo is) en komt direct met het massale "de wereld sterft uit" scenario als voorbeeld.

Wat nergens op gebaseerd is, zelfs niet op vroegere pandemiën en epidemieën van veel besmettelijkere en dodelijker viri...

• ed1703
  • Niet online
roffeltjes schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 11:41:
[...]

En dat moet je dus eigenlijk altijd doen, Corona of niet, super laag hangend fruit betreft viruspreventie.
Dan zou je eigenlijk ook na thuiskomst uit de supermarkt je handen moeten wassen + alle boodschappen waarop virussen e.d. zich zouden kunnen hechten schoonmaken. Immers de kassière en andere medewerkers zitten ook aan je boodschappen.

• R.van.M
ed1703 schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 11:48:
[...]

Dan zou je eigenlijk ook na thuiskomst uit de supermarkt je handen moeten wassen + alle boodschappen waarop virussen e.d. zich zouden kunnen hechten schoonmaken. Immers de kassière en andere medewerkers zitten ook aan je boodschappen.
Precies! Was altijd je fruit en groenten! Niet alleen vanwege virussen maar ook vanwege residu van bestrijdingsmiddelen.
Verpakt materiaal is minder risicovol want de meeste gevaarlijke virussen en bacterien overleven niet goed op plastic en ander niet organisch materiaal

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

R.van.M schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 11:51:
[...]

Precies! Was altijd je fruit en groenten! Niet alleen vanwege virussen maar ook vanwege residu van bestrijdingsmiddelen.
Verpakt materiaal is minder risicovol want de meeste gevaarlijke virussen en bacterien overleven niet goed op plastic en ander niet organisch materiaal
Een beetje bacteriën is goed voor de mens. Bouwt weerstand op.

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-02 19:51
MikeyMan schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 10:40:
[...]

Kan ook via tikkie, wellicht gaan ze dat verplichten. Of contactloos betalen.

@R.van.M je baas zal blij met je zijn bij je salarisonderhandelingen ;)
Dat staat dus niet vermeld dat ze dat gaan doen. Ik weet toevallig dat de Jumbo ook betaalverzoeken verstuurd.
[...]

En de bezorger? Die is nog wel het meest exposed :P

• daan!
jurjen_g schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 11:21:
Die berekening was geen voorspelling, het was om even in perspectief te plaatsen wat 0.65% nou eigenlijk is.
Bij een griepvirus zien we (bij hoge uitzondering) ook wel eens een CFR van 1%, maar dan gaat het om een epidemie van 400.000 personen waarbij 4.000 personen overlijden.

Er zijn genoeg bronnen die een een infectieratio tot 70% van de bevolking voorspellen.
Coronavirus may infect up to 70% of world's population, expert warns
(Harvard epidemiologist Marc Lipsitch)

Christian Drosten (bron incognito tab openen)
Das neuartige Coronavirus breitet sich in Deutschland weiter aus, bislang gibt es 72 bekannte Infektionen. Der Virologe Christian Drosten geht davon aus, dass sich "wahrscheinlich 60 bis 70 Prozent" infizieren werden.
Natuurlijk ook allemaal 'expert opinion' dus beperkte betrouwbaarheid, maar wat betreft mogelijk infectiecijfer hebben we niet meer op dit moment.
Edgarz schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 11:48:
Ik denk dat jij je cijfers even moet relativeren.
Je verwijt mensen dat ze stellen dat het wel meevalt (wat gezien de cijfers ook zo is) en komt direct met het massale "de wereld sterft uit" scenario als voorbeeld.
1. Gezien de cijfers valt het niet mee.
2. Ik stel niet dat de wereld uitsterft, ik probeer de cijfers uit te drukken in wat meer begrijpbare cijfers.
een 1% CFR bij griep (extreem hoog bij griep maar mogelijk) betekent 4.000 doden bij 400.000 infecties.
Dit virus heeft de potentie om veel meer mensen dan 400.000 te infecteren, daarom is het zelfs bij een lage CFR veel gevaarlijker

Ik zeg niet dat 17 miljoen mensen geïnfecteerd worden, maar probeer de CFR in verhouding te tonen.
Wat nergens op gebaseerd is, zelfs niet op vroegere pandemiën en epidemieën van veel besmettelijkere en dodelijker viri...
De spaanse griep was mogelijk minder besmettelijk dan deze, dat is nog niet zeker.
Ook is het niet zeker wat de dodelijkheid is van dit virus t.o.v de spaanse griep.
Dus beweren dat andere pandemiën dodelijker en besmettelijker waren is ook niet correct.

• R.van.M
Edgarz schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 11:53:
[...]

Een beetje bacteriën is goed voor de mens. Bouwt weerstand op.
Eet jij je kip vanaf nu maar rauw. Kijken hoe een beetje salmonella bacterie goed voor je is

• roffeltjes
[...]

Dan zou je eigenlijk ook na thuiskomst uit de supermarkt je handen moeten wassen alle boodschappen waarop virussen e.d. zich zouden kunnen hechten schoonmaken. Immers de kassière en andere medewerkers zitten ook aan je boodschappen.
En wat dacht je van klanten, deur koelvak etc.

Ja dus, al is er natuurlijk wel een contactverschil tussen handen (direct contact met neus-mond) en een pak melk (ik gebruik meestal geen pak melk om in mijn neus te peuteren). Alle boodschappen wassen is helaas niet echt praktisch, dus ik was mijn handen voordat ik iets eet/drink.

Als het echt losgaat ga ik ook mee, al was het maar dat we twee kinderen hebben die uiteraard graag dingen aanraken. Maar dat meer hygiene verschil maakt met virussen (en e-coli) is volgens mij onomstotelijk bewezen.

Meer kan ik toch niet doen en dit is gewoon altijd een goede gewoonte, niet alsof dit zinloos is of zo.

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

R.van.M schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 11:54:
[...]

Eet jij je kip vanaf nu maar rauw. Kijken hoe een beetje salmonella bacterie goed voor je is
Dat kan je ook zo goed voorkomen door je kip te wassen... 7(8)7

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

JeroenNietDoen schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 11:53:
[...]

En de bezorger? Die is nog wel het meest exposed :P
Had ik hier al gemeld (onderaan): CaptJackSparrow in "[ZT] Nieuwe variant van coronavirus, veroorzaakt Covid-19"

Jumbo bezorgers ontsmetten hun handen tussen elk klantbezoek.

• R.van.M
Edgarz schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 11:57:
[...]

Het ging erom dat bacteriën 'goed voor je zijn'

Maar prima, jij bent dus een persoon die zijn handen niet wast na een toilet bezoek. Nog een goede reden om minder handen te schudden.

• roffeltjes
daan! schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 11:54:
[...]
Er zijn genoeg bronnen die een een infectieratio tot 70% van de bevolking voorspellen.
Coronavirus may infect up to 70% of world's population, expert warns
(Harvard epidemiologist Marc Lipsitch)
Virologen zijn terecht heel open over worst-kaas scenario's, maar er is op dit moment nogal wat mitigatie door maatregelen (dat zie je dus ook terug bij de lage griep cijfers). Niet voor niets dat virologen een range geven die ze plausibel geven en die range is enorm (20-70%).

Jij zit nu heel erg op het worst scenario, maar dat is gewoon niet waarschijnlijk, net zo min als het "het waait wel over" scenario plausibel is.

Een zorgelijke uitblik is logisch, maar het idee dat er wel even 2% van de wereldbevolking wordt weggevaagd is gewoon te negatief.
[...]

Nee, je zit dan in een "kat in de zak" scenario, of het nou influenza, e-coli, salmonella of Corona is. Daarom is naast je kip(eten) wassen voor en na het koken goed keuken en handen wassen zo belangrijk.

[ Voor 16% gewijzigd door roffeltjes op 07-03-2020 12:07 ]

• MrMonkE
  • Laatst online: 23-12-2025

MrMonkE

★ EXTRA ★

[...]

Dat zou beter zijn.
Het gaat erom de risico's in voor jou persoonlijk haalbare manier te minimaliseren.
Iets is beter dan niets.

Zelf leg ik de grens bij handen wassen na gebruik van pin automaten en na elke excursie in de boze buitenwereld maar er zullen vast mensen zijn die verder gaan en bijvoorbeeld boodschappen 'ontsmetten' met een chloor-sopje en een doekje.

★ What does that mean? ★

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-02 14:00
NOS.nl liveblog

Toename in Duitsland
In Duitsland is het aantal mensen dat besmet is geraakt met het coronavirus gestegen met 45, tot 684. Dat meldt het Robert Koch Instituut, het Duitse RIVM. De meeste besmettingen zijn in Noordrijn-Westfalen (346), gevolgd door Beieren (117) en Badem-Württemberg (116).

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• sll
  • Laatst online: 08:43

sll

R.van.M schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 10:52:
[...]

[...]

Uitslag van een Coronatest duurt eerder een dag dan 10 minuten. In het artikel staat dat er binnen 10 minuten samples kunnen worden verzameld, maar dan heb je niet meteen een uitslag.

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Whuzz schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 08:23:
Uit dat interview, vanaf 2:15: YouTube: Coronavirus expert: 'War is an appropriate analogy'

Interessant stuk over het sluiten van scholen en over de verspreiding van virussen over scholen. De man stelt dat scholen juist wél een belangrijke bron van verspreiding zouden kunnen zijn, i.t.t. wat sommigen hier hopen/beweren.

En nog een stukje: YouTube: Coronavirus expert: 'War is an appropriate analogy'

Voor degenen die (nog steeds) roepen; het is maar een griepje.

[...]
@Whuzz Goed filmpje, man maakt evenwichtige en verstandige indruk.

Denk dat het voor sommigen zinniger is het te kijken dan hier het forum vol te blaffen en daar hun 'kostbare' tijd aan te besteden. :+

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

R.van.M schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 11:54:
[...]

Waarom nu meteen dit extreme?

Zonder bacteriën ben jij morgen dood hoor. Ergo beiden hebben gelijk.
De toename van astma (extra risico bij deze ziekte) en toename van allergieën wordt zeker gelinkt aan de meer propere omgeving waarin kinderen opgroeien. Betekent dat dat je ze meteen in een open riool moet laten spelen? Nee lijkt me niet.

Normaal is het al goed om je handen te wassen na toiletbezoek en voor het hanteren van eten (als je gaat koken) of voor het eten. Ik zou het toejuichen als mensen dat meer gaan doen. En zeker in het kader van dit virus is het goed om het nu (tijdeljk) het ook te doen als je van buitenshuis naar binnen komt als je in sociale omgevingen geweest bent. Zodra de besmettingsrisico van dit virus weer in de normale propoties is (of te wel het dooft uit, hetzij meer als 60% heeft het gehad) kan dat regime echt wel een stukje minder. Dan is het wassen na toiletbezoek c.q. voor hanteren van eten ruimschoots voldoende.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Waarez
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 07:41
Update in België;

01/03/2020: 2 (+1)
02/03/2020: 8 (+6)
03/03/2020: 13 (+5)
04/03/2020: 23 (+10)
05/03/2020: 50 (+27)
06/03/2020: 109 (+59)
07/03/2020: 169 (+60)

https://www.info-coronavi...het-coronavirus-covid-19/

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:12
Het is niet voor niets dat ik als ik 2x per dag zou douchen dat ik na een tijdje atopisch eczeem ontwikkel. En ik denk dat er wel meer mensen zijn waar dat zou gebeuren.

Dat is gewoon 'te schoon'. Echter gaan mensen om een punt te maken al snel richting het extreme, zoals dus rauwe kip om te stellen dat bacteriën slecht zijn..

[ Voor 10% gewijzigd door GAIAjohan op 07-03-2020 12:29 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

• daan!
roffeltjes schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 12:04:
Jij zit nu heel erg op het worst scenario, maar dat is gewoon niet waarschijnlijk, net zo min als het "het waait wel over" scenario plausibel is.
Nee, je mist totaal mijn punt.
Ik zeg niet dat iedereen zeker besmet wordt.

Wat ik probeer te doen is de CFR in perspectief brengen.
De CFR is 1 deel van de vergelijking, het aantal mensen dat geïnfecteerd wordt het andere.
Ik zeg niet dat zeker is dat 70% geïnfecteerd wordt, maar wat het betekent als dat wel gebeurt.
Dat is anders dan bij de griep, waar vaccinaties voor bestaan en waar een aanzienlijk deel van de bevolking al enige vorm van immuniteit heeft.

In het licht van 'het publiek' die (gezien interviews van nos en reacties op nu.nl) de ernst niet lijkt in te zien. ("het is maar een griepje")
Gezien de reacties zelf op tweakers van mensen met koorts en hoestklachten die over 2 dagen weer naar het werk gaan.
En de reactieve aanpak van de overheid en instanties (Rutte die zelf gisteren nog aangaf dat we nu nog best handen kunnen blijven schudden)
Dan is de kans dat dit niet beheerst wordt best aanwezig.
Dan is de CFR over de gehele populatie een relevante berekening.
Geen garantie, maar een relativering.

edit:
Cyberpope schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 12:22:
Zonder bacteriën ben jij morgen dood hoor.
De rest van je post ben ik het mee eens, maar dit is gewoon niet waar.
Ik zeg overigens niet dat je het wel overleeft, maar je overleeft het zeker wel tot morgen.
Over in het extreme trekken gesproken. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door daan! op 07-03-2020 12:37 ]

• R.van.M
GAIAjohan schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 12:27:
Het is niet voor niets dat ik als ik 2x per dag zou douchen dat ik na een tijdje atopisch eczeem ontwikkel. En ik denk dat er wel meer mensen zijn waar dat zou gebeuren.

Dat is gewoon 'te schoon'. Echter gaan mensen om een punt te maken al snel richting het extreme, zoals dus rauwe kip om te stellen dat bacteriën slecht zijn..
Het was een overdrijving natuurlijk. Het ging over het wassen van groenten en fruit. Aangezien we nu nogal offtopic gaan stel ik voor deze discussie hierbij te laten

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:47

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

[...]
offtopic:
Lukt aardig, wel chloor gebruiken, hebben de Amerikanen goede ervaringen mee.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

daan! schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 12:33:
Ik zeg overigens niet dat je het wel overleeft, maar je overleeft het zeker wel tot morgen.
Je hebt gelijk dat ik het niet met zekerheid kan zeggen. Maar als alle bacteriën in je lijf nu doodgaan, kun je bepaalde stoffen niet meer omzetten of aanmaken. Ik weet niet of je dan morgenavond voor 23.59 het lood legt weet ik niet zeker, maar dan gaat het wel snel berg af met je gezondheid. Scheelt je wel 1,5 kilo in gewicht als je ze in 1x allemaal kwijt bent.

Morgen crisisoverleg op het werk over Corona.. Zucht.

[ Voor 4% gewijzigd door Cyberpope op 07-03-2020 13:00 ]

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
Toch mag ik aannemen dat de kopstukken in Nederland deze informatie tot zich neemt en daar de besluitvorming op afstem.
De waarschuwingen komen inmiddels uit de WHO maar nu ook door de toonaangevende geneticus Jin Li.
Natuurlijk kunnen we ook doorgaan met denken dat we kunnen indammen zoals we dat momenteel doen, maar dat lijkt allang een gelopen race.
https://www.scmp.com/news...increase-tenfold-every-19

Het aantal coronavirus gevallen buiten China zullen om de 19 dagen vertienvoudigen als er geen drastische maatregelen worden genomen om de verspreiding te beperken, volgens een studie van een team van Chinese wetenschappers.
Het onderzoek, geleid door de vooraanstaande geneticus Jin Li aan de Fudan University in Shanghai, heeft ook de verspreiding van het virus buiten China getraceerd tot slechts 34 "niet-waargenomen dragers".
Jin, die bekend staat als de 'DNA-jager' van China, zei dat sommige van die dragers asymptomatisch zijn en aanwezig waren vóór of rond dezelfde tijd dat het coronavirus voor het eerst werd ontdekt in de centrale Chinese stad Wuhan.
De onderzoeksnota, die nog niet door vakgenoten moet worden beoordeeld, werd maandag gepubliceerd op Medrxiv.org - een preprint-server voor gezondheidswetenschappen - en was gebaseerd op gegevens die tot eind februari werden verzameld.

Hoewel de voorspelling van Jin somber lijkt, is de Wereld Gezondheid Organisatie op donderdag meldde 14.768 bevestigde gevallen buiten China, of meer dan 21 keer de 683 die het op 16 februari rapporteerde.
In Duitsland alleen al is het aantal nieuwe gevallen tussen dinsdag en donderdag verdrievoudigd tot 545, en een vergelijkbaar patroon werd waargenomen in Frankrijk.
Zonder krachtige interventiemaatregelen, "zal het aantal bevestigde patiënten buiten China elke 19 dagen vertienvoudigen", aldus de onderzoekers.

Als dat zou gebeuren, zou het aantal gevallen over de hele wereld binnen enkele maanden het gerapporteerde cijfer op het Chinese vasteland overtreffen.
“De situatie is gevaarlijk ... we roepen de wereld op om krachtige acties te ondernemen op het gebied van de volksgezondheid, met behulp van ervaringen uit China en Singapore, "Zeiden de onderzoekers.

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:57

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Een geneticus is geen viroloog.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Verwijderd

TheBorg schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 10:12:
[...]

Er is geen zekerheid dat het virus zich verspreid als er nog geen symptomen zijn. Maar in Zuid Korea is een groep van 600 mensen gestest zonder symptomen waarvan 430 positief. Het RIVM neemt aan dat je niet positief kunt testen als je geen symptomen hebt. De test wordt afgenomen met een swap in de keel en/of mond. Logische gedachte is, als je het uit de keel kan swappen dan kun je het ook overdragen door intiem contact zoals zoenen.
Zuid Korea gebruikt ook een andere test met 3 markers en het is een single tube array. Hier in Nederland is gebleken met de test dat in de groep asymptomen je teveel vals positieve waarden krijgt.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Jorgen schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 13:26:
Een geneticus is geen viroloog.
En ze zijn allebei geen epidemioloog maar er is wel een forse overlap tussen deze vakgebieden en ze hebben zich er naar alle waarschijnlijkheid heus wel de nodige kennis over eigengemaakt.

Niet zo snel wegzetten als onwetend/onbetrouwbaar graag.

• honey
  • Laatst online: 30-01 07:30
Verwijderd schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 13:34:
[...]

Zuid Korea gebruikt ook een andere test met 3 markers en het is een single tube array. Hier in Nederland is gebleken met de test dat in de groep asymptomen je teveel vals positieve waarden krijgt.
Testen heeft vooral zin als je koorts hebt en hoesten/benauwdheid. Dus ziek bent en veel virusreplicatie is. De tweede dag na het ziek worden is optimaal. Het heeft geen zin mensen te testen met geen/weinig klachten.

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-02 17:23
https://www.nu.nl/coronav...chten-op-testuitslag.html

4 Vindicaters met Corona verschijnselen. Hoop dat het niets is. Hoe vaak ik wel niet uit de bus kom met verkoudheid.....

American Express vraagbaak

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 13:34
Stinger_Ventura schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 13:45:

4 Vindicaters met Corona verschijnselen. Hoop dat het niets is. Hoe vaak ik wel niet uit de bus kom met verkoudheid.....
Ben meer benieuwd hoeveel mensen nu gevonden zijn door het RIVM. Werkelijk overal hoestende mensen, sportclubs, scholen, ziekenhuizen, winkels. Je gaat er toch meer op letten :)

Vergt wel veel geduld, door de lange incubatietijd.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

Verwijderd

daan! schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 12:33:
[...]

Nee, je mist totaal mijn punt.
Ik zeg niet dat iedereen zeker besmet wordt.

Wat ik probeer te doen is de CFR in perspectief brengen.
De CFR is 1 deel van de vergelijking, het aantal mensen dat geïnfecteerd wordt het andere.
Ik zeg niet dat zeker is dat 70% geïnfecteerd wordt, maar wat het betekent als dat wel gebeurt.
Dat is anders dan bij de griep, waar vaccinaties voor bestaan en waar een aanzienlijk deel van de bevolking al enige vorm van immuniteit heeft.

In het licht van 'het publiek' die (gezien interviews van nos en reacties op nu.nl) de ernst niet lijkt in te zien. ("het is maar een griepje")
Gezien de reacties zelf op tweakers van mensen met koorts en hoestklachten die over 2 dagen weer naar het werk gaan.
En de reactieve aanpak van de overheid en instanties (Rutte die zelf gisteren nog aangaf dat we nu nog best handen kunnen blijven schudden)
Dan is de kans dat dit niet beheerst wordt best aanwezig.
Dan is de CFR over de gehele populatie een relevante berekening.
Geen garantie, maar een relativering.

edit:

[...]

Tja van de groep 65+ gaan er jaarlijks ook al 140.000+ dood door medische aandoeningen. Stel dat 70% van de Nederlandse bevolking tegelijk besmet raakt dan is dat wellicht zorgelijk maar zo werkt het natuurlijk niet, voordat 70% van de populatie die virus heeft gehad zijn we zo een jaar verder en vallen dat aantal doden aardig in lijn met het aantal en risico wat die groep ouderen sowieso al had.

zo stelde Christian drosten het ook dat als het risico voor ouderen niet veel groter is dan het risico wat er al bestond door andere medische oorzaken je de toename van slachtoffers onder ouderen niet gaat opmerken.

Verwijderd

honey schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 13:39:
[...]

Testen heeft vooral zin als je koorts hebt en hoesten/benauwdheid. Dus ziek bent en veel virusreplicatie is. De tweede dag na het ziek worden is optimaal. Het heeft geen zin mensen te testen met geen/weinig klachten.
Ik had het puur over de test zelf.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2020 13:58 ]

• merlin1201
CaptJackSparrow schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 13:38:
[...]

En ze zijn allebei geen epidemioloog maar er is wel een forse overlap tussen deze vakgebieden en ze hebben zich er naar alle waarschijnlijkheid heus wel de nodige kennis over eigengemaakt.

Niet zo snel wegzetten als onwetend/onbetrouwbaar graag.
precies mijn punt, het naïeve heeft in Nederland echt de overvloed en lijkt wel in ons DNA te zitten, en bij enige twijfel wordt een persoon uitgespit en tot de grond afgebrand als er een komma verkeerd staat, terwijl we allemaal weten dat hij inmiddels niet de enige is met een dergelijk advies.
Want uiteindelijk was een negatief reisadvies 2 weken geleden naar Italië de enige juiste beslissing geweest, maar dat gaat te veel geld kosten gezien de annuleringen die er dan waren geweest.
En je kunt niet zeggen dat dit allemaal achteraf gezeur is want dat is niet zo want de waarschuwingen zijn inmiddels al en maand oud.
Zo ook zouden er negatieve reisadviezen moeten zijn naar alle gebieden boven een x aantal personen en dat zijn er inmiddels al heel veel, Frankrijk , België, Duitsland en ga maar even door.
Het is hier contactonderzoek terwijl de deur wagenwijd open staat werkelijk waar zinloos.

Israel is toch een stuk slimmer bezig..

[ Voor 13% gewijzigd door merlin1201 op 07-03-2020 13:59 ]

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-02 20:09
Het bericht waar je op kon wachten is nu dus gekomen: a l4 mensen van vindicat hebben corona-klachten en gaan in isolatie :)

Ik vraag me af he; als ze op pad zijn gegaan, nadat het negatieve reisadvies is uitgebracht. Mogen ze zlf alle kosten betalen? Ik hoop het wel. Arrogant gedrag van die jongens en meisjes :)

[ Voor 3% gewijzigd door Adlermann op 07-03-2020 14:02 ]

• Cobb
@Adlermann Er was toen ze weg gingen nog geen officieel negatief reisbericht. Iedereen voelde op zijn klompen aan dat het eraan zat te komen en dat het fout af ging lopen maar dat eerst overal weggezet als paniek. Slechts één dag later was er wel een negatief reisadvies...

Het is echt doodzonde want die energie en mankracht die nu door de GGD Groningen wordt ingezet had makkelijk bespaard kunnen blijven.

[ Voor 25% gewijzigd door Cobb op 07-03-2020 14:02 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

https://nos.nl/liveblog/2...trainingskamp-oranje.html
Cafetaria De Esch in Borne neemt onconventionele maatregelen

Cafetaria in Borne neemt bijzondere maatregelen tegen het coronavirus RTV OOST
Bij een snackbar uit Borne hangt plastic zeil voor de vitrine. Volgens RTV Oost is dat om medewerkers te beschermen tegen het coronavirus. Een medewerker wilde verder geen vragen beantwoorden.
Dit kan ik nou wel waarderen. Simpel, pragmatisch en het zal vast helpen beschermen tegen druppelinfectie door hoestende/niezende klanten. Kwestie van gezond verstand lijkt me.

Afbeeldingslocatie: https://nos.nl/data/image/2020/03/07/635220/xxl.jpg

• anandus
  • Niet online
Adlermann schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 13:59:
Het bericht waar je op kon wachten is nu dus gekomen: a l4 mensen van vindicat hebben corona-klachten en gaan in isolatie :)
'Corona-klachten' impliceert meer dan we weten.
Ze kunnen bijv ook verkouden zijn, dat bestaat ook nog gewoon

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-02 20:09
Cobb schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 14:01:
@Adlermann Er was toen ze weg gingen nog geen officieel negatief reisbericht. Iedereen voelde op zijn klompen aan dat het eraan zat te komen en dat het fout af ging lopen maar dat eerst overal weggezet als paniek. Slechts één dag later was er wel een negatief reisadvies...

Het is echt doodzonde want die energie en mankracht die nu door de GGD Groningen wordt ingezet had makkelijk bespaard kunnen blijven.
Ja, daar ben ik het wel mee eens.

Ik verwacht ook niet dat iedereen zoals ik super risico-mijdend gaat zijn (wel in overleg met m'n artsen gedaan, want risicogroep).

Als ik ziek word, word ik liever hier in Nederland ziek. Mijn werkgver was ook niet zo enthousiast dat ik alsnog met de studiereis meeging, dus ik blijf volgende week nu in het oosten des lands.....

• daan!
Verwijderd schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 13:51:
Tja van de groep 65+ gaan er jaarlijks ook al 140.000+ dood door medische aandoeningen.
Bron?
Volgens statline zijn er in de categorie 65+ in 2019 130.904 mensen overleden.
In totaal, inclusief ongelukken, moord, etc.
Stel dat 70% van de Nederlandse bevolking tegelijk besmet raakt dan is dat wellicht zorgelijk maar zo werkt het natuurlijk niet,
Wellicht zorgelijk?
Als 70% van de bevolking tegelijk besmet raakt dan kan je een stertepercentage zoals in Hubei (+/-5%) verwachten door totale overbelasting van de ziekenhuizen en zorg.
voordat 70% van de populatie die virus heeft gehad zijn we zo een jaar verder
Bron?
en vallen dat aantal doden aardig in lijn met het aantal en risico wat die groep ouderen sowieso al had.
Nee, het risico komt er bovenop. Dus extra sterfte naast de normale sterfte.
zo stelde Christian drosten het ook dat als het risico voor ouderen niet veel groter is dan het risico wat er al bestond door andere medische oorzaken je de toename van slachtoffers onder ouderen niet gaat opmerken.
Interessant, link?

p.s. dubbelposten kan voorkomen worden door je eerdere reactie te editen.

• merlin1201
Cobb schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 14:01:

Idd erg jammer

[ Voor 26% gewijzigd door merlin1201 op 07-03-2020 14:17 ]

• ijdod
  • Laatst online: 05-02 22:11
Er was toen geen negatief reisafvies, hoe graag mensen dat elkaar ook willen aanpraten. Ze zaten daarbij aan de grens van het gebied, een paar km verder en er had hoegenaamd geen haan naar gekraaid. Daarbij zullen ze echt niet de enige wintersporters zijn geweest. Van deze groep weten we het tenminste...

Dus ja, dat was toen panieken, met een paar usual suspects hier voorop.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Deem
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-02 16:02

Deem

Ontcijfer mij!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0GuB7Qp5N9uGegJ9nBsOvGgy1l8=/f/image/V03jUU939YjyQ5bKXQQcGlkE.png
De volgende keer graag ook een URL naar de bron i.p.v. screenshot, zie ook de topic warning.
Wait... wut?

[ Voor 30% gewijzigd door defiant op 07-03-2020 14:36 ]

"May our framerates be high and our temperatures low."

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

GGD niet, RIVM later denk ik wel.

• GAIAjohan
Bron? Verder zal de communicatie wel verlopen via het RIVM. Daarom zal de GGD niks communiceren.

[ Voor 15% gewijzigd door GAIAjohan op 07-03-2020 14:19 ]

• Cobb
@ijdod Een enkele reiziger of een gezin geen probleem. Maar 900 man in twee bussen. 1 zieke onderweg en een hele bus is besmet. Dat is het probleem. Dat heeft niets te maken met paniek maar is gewoon gezond verstand gebruiken.

Bovendien was in Groningen nog geen enkele besmetting. (Nu ook nog maar dat is een stuk onwaarschijnlijker geworden) Als er door die gasten ook daar een uitbraak komt dan is dat ook doodzonde omdat die ziekenhuizen mooi als buffer hadden kunnen dienen.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Is er eigenlijk ook al een beetje betrouwbaar onderzocht hoeveel van de Covid-19 patiënten daarnaast óók een influenzavirus hadden opgelopen en of dit de ernst van de symptomen en (blijvende) schade beïnvloedt? En dan met name in hoeverre dit bij de sterfgevallen evt. het geval is geweest. En dan of die mensen wel of niet gevaccineerd waren.

Dat influenzavirus wordt natuurlijk niet vervangen door het coronavirus dus dit zijn reële risico's.

Ik kan er even snel nog niet iets over vinden.

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:48
De massa hysterie wordt gelukkig hier en daar tegengegaan door nu de CDC. Er zijn sinds oktober in de US al tussen de 16.000 en 41.000 griepdoden gevallen. Daar hoor je he-le-maal niets over. Maar de eerste coronadode in NL..... een 86+ er (!!!) die ook al andere aandoeningen had? Doem en verdervenis! Massale hysterie.

Ben er wel een beetje klaar mee.

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

Er wordt hier op Tweakers toch vaak genoeg heftig gediscusseerd over het belang van privacy en anonimiteit...dan hoort dit er òòk bij. Of geldt dat nu opeens niet meer?

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14:58
Edgarz schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 14:19:
[...]

Er wordt hier op Tweakers toch vaak genoeg heftig gediscusseerd over het belang van privacy en anonimiteit...dan hoort dit er òòk bij. Of geldt dat nu opeens niet meer?
We hoeven niet te weten wie het virus heeft, maar of het virus is opgedoken daar is wel handig.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• daan!
Leon Zwiers schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 14:18:
De massa hysterie wordt gelukkig hier en daar tegengegaan door nu de CDC. Er zijn sinds oktober in de US al tussen de 16.000 en 41.000 griepdoden gevallen. Daar hoor je he-le-maal niets over. Maar de eerste coronadode in NL..... een 86+ er (!!!) die ook al andere aandoeningen had? Doem en verdervenis! Massale hysterie.

Ik ben een beetje klaar met mensen die anderen beschuldigen van hysterie als er gepleit wordt voor wat voorzichtigheid.

Geen handen geven, 1,5m bij elkaar uit de buurt blijven, als je hoest blijf thuis.

Niemand pleit er hier voor om het hele land in lockdown te gooien.
Niemand heeft zich opgesloten op de zolderkamer.

• GAIAjohan
Maarten_E schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 14:20:
[...]

We hoeven niet te weten wie het virus heeft, maar of het virus is opgedoken daar is wel handig.
Maar die communicatie ligt bij het RIVM, zij zijn de spreekbuis voor de GGD's.

• maratropa
  • Niet online
Leon Zwiers schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 14:18:

Dan snap je het gevaar nog steeds niet: nieuw virus met hogere mortaliteit dan griep > geen resistentie in populatie > hoge infectiegraad > overbelaste zorg > ontwrichting van samenleving en meer doden dan nodig

Dat de griep ook een flinke killrate heeft doet er niet toe

specs

• Cobb
Maarten_E schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 14:20:
[...]

Inderdaad mijn zwager is taxichauffeur in het uitgaansleven in Groningen en zou het ook heel graag willen weten.

Verwijderd

Adlermann schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 13:59:

Ik vraag me af he; als ze op pad zijn gegaan, nadat het negatieve reisadvies is uitgebracht. Mogen ze zlf alle kosten betalen? Ik hoop het wel. Arrogant gedrag van die jongens en meisjes :)

Doe eens normaal , ze waren er al voordat het reisadvies werd aangepast en hebben elke dag contact gehad met RIVM GGD.

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-01 16:45
TheBorg schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 14:18:
[...]

GGD niet, RIVM later denk ik wel.
Waren trouwens 760 hertjes en ballen (sorry...) in 15 bussen. Beetje verwarrende berichtgeving van de NLse pers. Eerst roepen niemand ziek, dan toch 4 mensen met klachten die getest zijn.

Ik had een hoger aantal verwacht, zeg 1-2%, dus dubbele.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Pagina: 1 ... 66 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een ZT (zero tolerance) topic.

Overtreding van de onderstaande topic regels zal resulteren in minimaal een 24 uurs AWM ban.

• Geen slowchat
• Geen complottheorieën
• Geen paniekreacties
• Onderbouw je argumentatie met bronnen, extraordinary claims require extraordinary evidence
• Post hier alleen over de uitbraak in zijn algemeenheid. Voor het bespreken van persoonlijke voorbereidingen en maatregelen is er Het voorbereiden op het coronavirus topic.
• Geen discussie over het functioneren van het RIVM of andere organen zonder verdere relatie met het virus

Voor een actuele, interactieve kaart van de uitbraak, inclusief gemelde besmettingen en doden, zie
Wereld:
https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6
Nederland:
https://www.arcgis.com/ap...c995c40e7ae72254029bf6251

Handiger links:

https://debatgemist.tweed...wikkelingen-coronavirus-0

Om de posts leesbaar te houden graag geen gebruik meer maken van hoofdletters / vetgedrukte tekst om bepaalde stukken te benadrukken.
Mocht je punt alsnog te onduidelijk uit je post naar voren komen, gebruik dan cursieve tekst.