De kritiek op het RIVM is denk ik dat flink wat mensen vinden dat ze onvoldoende pro-actief zijn. Als je besmettingsrisico's niet heel vroeg drastisch beperkt dan ben je te laat met containmentbeleid.
De KLM stopte al met vluchten op China op 30 januari! Een hele grote stap met forse gevolgen voor hun. Dat is al een hele tijd geleden.
https://nos.nl/artikel/23...na-op-om-coronavirus.html
Waarom? Omdat het een Corona Risicogebied was.
Op 22 en 23 februari werden in Italië al gemeenten geïsoleerd en werden voetbalwedstrijden afgelast.
https://nos.nl/artikel/23...els-serie-a-afgelast.html
Waarom? Om primair de eigen bevolking te beschermen tegen de risico's op besmetting met het Coronavirus.
In de week daarna heeft de besmetting zich daar nog fors uitgebreid.
Laten we het Vindicatreisje even als relevant voorbeeld nemen omdat het hier een grote groep van 900 mensen betreft die allemaal weer binnen de geringe oppervlakte van Groningen zullen/willen terugkeren. Ze zijn op 29 februari vertrokken naar Italië. En ja. Er zitten flink wat kilometers tussen hun locatie daar en de ergste brandhaarden maar hoe realistisch is het te denken dat het virus hun locatie niet zal bereiken?
Nu was er al sinds 24 februari een beperkt negatief reisadvies.
https://nos.nl/artikel/23...lie-kijk-uit-in-rome.html
En dat is op 3 maart uitgebreid naar heel noord Italië.
https://nos.nl/artikel/23...lie-kijk-uit-in-rome.html
Veel mensen zijn van mening dat er al voldoende redenen waren om dit uitgebreidere negatieve reisadvies eerder te geven. Omdat het zo belangrijk is dat je dit soort maatregelen vroeg genoeg moet nemen om ze effectief te laten zijn. Het principe van 'to err on the side of caution' speelt hierbij een belangrijke rol. Het is gewoon gezond verstand om dit principe een flinke rol te laten spelen bij je beleid inzake een situatie als deze waarbij nog veel onbekend en onzeker is. Het is afwachten wat de terugkeer van die 900 Vindicat mensen voor effecten zal hebben op Groningen, en de rest van het land. Dat zal ook mede afhangen van de maatregelen die er al dan niet zullen worden genomen t.a.v. deze groep.
Het kan meevallen, maar het kan ook tegenvallen. Met een vroeger negatief reisadvies was dit reisje niet doorgegaan en was je er zeker van geweest dat de mogelijkheid dat de effecten van hun terugkeer zullen tegenvallen zich niet voor had kunnen doen.
De tijd zal het leren, en daarmee zal ook het oordeel over de houding van het RIVM duidelijker worden.
TecTo schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 12:58:
Vanochtend gewoon de boodschappen gedaan bij drie supermarken. Nergens een maatregel aangetroffen gewoon het normale beeld.
Ook de ouderen ruim vertegenwoordig, waar ik zelf ook toebehoor met 69 lentes.
Zo ook het hoesten in de hand en daarna doodleuk fruit betasten of een artikel even betasten. Als klap op de vuurpeil bij het inleveren van de handscanner hoestte en niesde de balie medewerker tot twee keer netjes in de elleboog. Dat dan weer wel.
Misschien toch een aandachtspuntje (tja blijf voorzichtig met kritiek

) om klanten wat tips mee te geven i.v.m..
Bezorger van Jumbo vertelde dat ze al wel tussen de klantbezoeken de handen moeten desinfecteren met 'alcohol'.
Bij Deen kreeg ik te horen dat bij de kassa's o.a. de toetsenborden frequent moeten worden ontsmet.
Die handscanners vind ik ook wel een punt van aandacht maar ook de handgrepen van de winkelwagentjes. Dat zijn de oppervlakken waarmee frequent contact wordt gemaakt door elkaar snel opvolgende klanten. Iemand hoeft maar even uit macht der gewoonte in de hand gehoest/geniesd te hebben en die oppervlakken weer beet te pakken om potentieel het virus naar de handen van een volgende klant over te dragen. Die zouden dus tussen klanten in eigenlijk allemaal adequaat gedesinfecteerd dienen te worden. Zo moeilijk is dat niet. Een voldoende sterke bleekwateroplossing schijnt al een adequaat desinfectiemiddel te zijn. Daar hebben ze bij supermarkten geen gebrek aan.
Voor dit soort zaken zou je wat mij betreft vroeg genoeg instructies willen doen uitgaan. Ik heb daar nog niets over gehoord. Als men dat wel zou doen/hebben gedaan zou ik dat stukken adequater vinden overkomen.
Ik snap dat de supermarkten niet te snel informatie willen geven hierover omdat ze bang zijn dat mensen uit de winkels wegblijven en niet meer kopen en ze omzetverlies lijden. Maar men heeft natuurlijk wel een eigen sociale verantwoordelijkheid. Men dient een zorgvuldige afweging te maken.