[ZT] Nieuwe variant van coronavirus, veroorzaakt Covid-19 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 56 ... 101 Laatste
Acties:
  • 521.246 views

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:22
bvbal79 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 13:20:
[...]

Ze zijn niet de eerste die omvallen, Monarch Airlines, Air Berlin, Wow Air en Aigle Azur gingen hen voor. De impact van het virus zal dus wel meespelen maar niet de grootste rol hebben.
Norwegian Air Shuttle mogelijk de volgende volgens een analist. https://finance.yahoo.com...st-hardest-053000246.html

Ik zou daar maar even geen tickets boeken, of iig met credit card betalen.

Sowieso met deze onzekerheden beter om voor langere vluchten met een flag carrier te vliegen, liever voor €200 omboeken dan je hele ticket kwijt zijn.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06:58

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Verwijderd schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 13:21:
[...]
De definitie van incubatietijd is toch de tijd tussen besmetting en eerste symptomen?
Klopt, maar dat weet niet iedereen. En de grote vraag is, of het besmettelijk is in de incubatietijd.
klaaas schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 13:27:
[...]
Dr. Aylward van de WHO is van mening dat er waarschijnlijk geen grote aantallen asymptomatische besmettingen zijn:

There’s this big panic in the West over asymptomatic cases. Many people are asymptomatic when tested, but develop symptoms within a day or two.

In Guangdong, they went back and retested 320,000 samples originally taken for influenza surveillance and other screening. Less than 0.5 percent came up positive, which is about the same number as the 1,500 known Covid cases in the province. (Covid-19 is the medical name of the illness caused by the coronavirus.)

There is no evidence that we’re seeing only the tip of a grand iceberg, with nine-tenths of it made up of hidden zombies shedding virus. What we’re seeing is a pyramid: most of it is aboveground.

Bron

Ja, hij houdt een slag om de arm, maar dat is wat hij op basis van de bekende feiten concludeert.

Verder ook een interessant artikel over de aanpak van China met veel vragen die ook hier geregeld voorbij komen.
Bedankt, kende ik nog niet, scheelt weer wat.

[ Voor 66% gewijzigd door Freee!! op 05-03-2020 13:31 ]

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:41
Tsja, een land wat redelijk in een isolement verkeerd met een achterlopende technologie, repressieve overheid. Je kan wel gokken dat het daar extra veel pijn doet.

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-01 19:24
Freee!! schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 13:28:
[...]

Klopt, maar dat weet niet iedereen. En de grote vraag is, of het besmettelijk is in de incubatietijd.

[...]

Bedankt, kende ik nog niet, scheelt weer wat.
Dat het wel of niet besmettelijk is in de incubatietijd is interessant, zeker omdat scholen dichtgaan. Terwijl de kinderen op de basisscholen weinig tot geen klachten hebben en de infectierate heel laag bij hun is. Je kunt natuurlijk wel zeggen, kinderen worden naar school gebracht etc, maar ik denk niet dat dit virus zich het snelst via scholen verspreid.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
roffeltjes schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 13:31:
[...]

Tsja, een land wat redelijk in een isolement verkeerd met een achterlopende technologie, repressieve overheid. Je kan wel gokken dat het daar extra veel pijn doet.
Plus moskeeën die niet dichtgaan, want religie. Dat helpt ook niet.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-01 19:49
Ondertussen in Afrika lijkt het niet echt te landen. Terwijl je zou verwachten dat een besmetting in steden zoals Mogadishu snel rond zich heen zou grijpen.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

De kritiek op het RIVM is denk ik dat flink wat mensen vinden dat ze onvoldoende pro-actief zijn. Als je besmettingsrisico's niet heel vroeg drastisch beperkt dan ben je te laat met containmentbeleid.

De KLM stopte al met vluchten op China op 30 januari! Een hele grote stap met forse gevolgen voor hun. Dat is al een hele tijd geleden.

https://nos.nl/artikel/23...na-op-om-coronavirus.html

Waarom? Omdat het een Corona Risicogebied was.

Op 22 en 23 februari werden in Italië al gemeenten geïsoleerd en werden voetbalwedstrijden afgelast.

https://nos.nl/artikel/23...els-serie-a-afgelast.html

Waarom? Om primair de eigen bevolking te beschermen tegen de risico's op besmetting met het Coronavirus.

In de week daarna heeft de besmetting zich daar nog fors uitgebreid.

Laten we het Vindicatreisje even als relevant voorbeeld nemen omdat het hier een grote groep van 900 mensen betreft die allemaal weer binnen de geringe oppervlakte van Groningen zullen/willen terugkeren. Ze zijn op 29 februari vertrokken naar Italië. En ja. Er zitten flink wat kilometers tussen hun locatie daar en de ergste brandhaarden maar hoe realistisch is het te denken dat het virus hun locatie niet zal bereiken?

Nu was er al sinds 24 februari een beperkt negatief reisadvies.

https://nos.nl/artikel/23...lie-kijk-uit-in-rome.html

En dat is op 3 maart uitgebreid naar heel noord Italië.

https://nos.nl/artikel/23...lie-kijk-uit-in-rome.html

Veel mensen zijn van mening dat er al voldoende redenen waren om dit uitgebreidere negatieve reisadvies eerder te geven. Omdat het zo belangrijk is dat je dit soort maatregelen vroeg genoeg moet nemen om ze effectief te laten zijn. Het principe van 'to err on the side of caution' speelt hierbij een belangrijke rol. Het is gewoon gezond verstand om dit principe een flinke rol te laten spelen bij je beleid inzake een situatie als deze waarbij nog veel onbekend en onzeker is. Het is afwachten wat de terugkeer van die 900 Vindicat mensen voor effecten zal hebben op Groningen, en de rest van het land. Dat zal ook mede afhangen van de maatregelen die er al dan niet zullen worden genomen t.a.v. deze groep.

Het kan meevallen, maar het kan ook tegenvallen. Met een vroeger negatief reisadvies was dit reisje niet doorgegaan en was je er zeker van geweest dat de mogelijkheid dat de effecten van hun terugkeer zullen tegenvallen zich niet voor had kunnen doen.

De tijd zal het leren, en daarmee zal ook het oordeel over de houding van het RIVM duidelijker worden.
TecTo schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 12:58:

Vanochtend gewoon de boodschappen gedaan bij drie supermarken. Nergens een maatregel aangetroffen gewoon het normale beeld.

Ook de ouderen ruim vertegenwoordig, waar ik zelf ook toebehoor met 69 lentes.

Zo ook het hoesten in de hand en daarna doodleuk fruit betasten of een artikel even betasten. Als klap op de vuurpeil bij het inleveren van de handscanner hoestte en niesde de balie medewerker tot twee keer netjes in de elleboog. Dat dan weer wel. :+

Misschien toch een aandachtspuntje (tja blijf voorzichtig met kritiek ;) ) om klanten wat tips mee te geven i.v.m..
Bezorger van Jumbo vertelde dat ze al wel tussen de klantbezoeken de handen moeten desinfecteren met 'alcohol'.

Bij Deen kreeg ik te horen dat bij de kassa's o.a. de toetsenborden frequent moeten worden ontsmet.

Die handscanners vind ik ook wel een punt van aandacht maar ook de handgrepen van de winkelwagentjes. Dat zijn de oppervlakken waarmee frequent contact wordt gemaakt door elkaar snel opvolgende klanten. Iemand hoeft maar even uit macht der gewoonte in de hand gehoest/geniesd te hebben en die oppervlakken weer beet te pakken om potentieel het virus naar de handen van een volgende klant over te dragen. Die zouden dus tussen klanten in eigenlijk allemaal adequaat gedesinfecteerd dienen te worden. Zo moeilijk is dat niet. Een voldoende sterke bleekwateroplossing schijnt al een adequaat desinfectiemiddel te zijn. Daar hebben ze bij supermarkten geen gebrek aan.

Voor dit soort zaken zou je wat mij betreft vroeg genoeg instructies willen doen uitgaan. Ik heb daar nog niets over gehoord. Als men dat wel zou doen/hebben gedaan zou ik dat stukken adequater vinden overkomen.

Ik snap dat de supermarkten niet te snel informatie willen geven hierover omdat ze bang zijn dat mensen uit de winkels wegblijven en niet meer kopen en ze omzetverlies lijden. Maar men heeft natuurlijk wel een eigen sociale verantwoordelijkheid. Men dient een zorgvuldige afweging te maken.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

anandus schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 13:36:
[...]

Plus moskeeëngeloofstoko's die niet dichtgaan, want religie. Dat helpt ook niet.
Die kerk in Zuid-Korea had het ook aardig voor elkaar.
Die kerk in Singapore was ook een bron van verspreiding.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-01 15:58
JeroenNietDoen schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 13:38:
Ondertussen in Afrika lijkt het niet echt te landen. Terwijl je zou verwachten dat een besmetting in steden zoals Mogadishu snel rond zich heen zou grijpen.
Kan ook zijn dat er slecht gecommuniceerd/gedetecteerd wordt.

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

bvbal79 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 13:34:
[...]

Dat het wel of niet besmettelijk is in de incubatietijd is interessant, zeker omdat scholen dichtgaan. Terwijl de kinderen op de basisscholen weinig tot geen klachten hebben en de infectierate heel laag bij hun is. Je kunt natuurlijk wel zeggen, kinderen worden naar school gebracht etc, maar ik denk niet dat dit virus zich het snelst via scholen verspreid.
Geen idee wat de kans op verspreiding is bij iemand die in de incubatietijd zit. Dat gezinsleden kunnen worden besmet is denk ik wel zeker maar verder ? Een schoolklas zit dichter op elkaar dan mensen op kantoor. En in bijvoorbeeld een vliegtuig zit je een aantal uur dicht op elkaar met gerecycled (?) lucht.

Al die mensen die op vakantie besmet zijn zullen toch ook niet onder zijn gehoest of zeer lang zeer nabij een besmette Italiaan zijn geweest ?

And to think they once said that computers would take away jobs.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

YakuzA schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 13:39:
[...]

Die kerk in Zuid-Korea had het ook aardig voor elkaar.
Die kerk in Singapore was ook een bron van verspreiding.
Of in Italië for that matter...

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-01 16:38

Whuzz

Dodgeball!

bvbal79 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 13:34:
[...]

Bron?

Waarom besluit men in de besmette regio's in Duitsland dan om de scholen dicht te doen? En Italie? En half Azië? Begrijpen hun rijksgezondheidsdiensten er dan gewoon niets van en moeten die beter naar het RIVM luisteren?

Edit: Je lijkt me nogal snel met ongeverifiëerde informatie rond te strooien en dat als feiten af te doen. Wellicht iets voorzichtiger mee zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Whuzz op 05-03-2020 13:43 ]

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

• anandus
  • Niet online
Hoeft niet perse.
Ze hebben in Afrika wel ervaringen met (succesvolle) quarantaines.
Niet gelijk Mogadishu, maar West- en Centraal-Afrika wel.

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 30-12-2025
Vindicat komt morgen al terug, in plaats van zondag:

https://www.rtlnieuws.nl/...ndicat-groningen-ggd-rivm
Het RIVM adviseerde de studenten om bij terugkomst grote mensenmassa's, zoals feesten en concerten te mijden.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

• HallonRubus
CaptJackSparrow schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 13:39:
Die handscanners vind ik ook wel een punt van aandacht maar ook de handgrepen van de winkelwagentjes. Dat zijn de oppervlakken waarmee frequent contact wordt gemaakt door elkaar snel opvolgende klanten. Iemand hoeft maar even uit macht der gewoonte in de hand gehoest/geniesd te hebben en die oppervlakken weer beet te pakken om potentieel het virus naar de handen van een volgende klant over te dragen. Die zouden dus tussen klanten in eigenlijk allemaal adequaat gedesinfecteerd dienen te worden. Zo moeilijk is dat niet. Een voldoende sterke bleekwateroplossing schijnt al een adequaat desinfectiemiddel te zijn. Daar hebben ze bij supermarkten geen gebrek aan.

Voor dit soort zaken zou je wat mij betreft vroeg genoeg instructies willen doen uitgaan. Ik heb daar nog niets over gehoord. Als men dat wel zou doen/hebben gedaan zou ik dat stukken adequater vinden overkomen.

Ik snap dat de supermarkten niet te snel informatie willen geven hierover omdat ze bang zijn dat mensen uit de winkels wegblijven en niet meer kopen en ze omzetverlies lijden. Maar men heeft natuurlijk wel een eigen sociale verantwoordelijkheid. Men dient een zorgvuldige afweging te maken.
De instructie is dat dat soort dingen niet gevaarlijk zijn:
Moet ik geld of gebruiksvoorwerpen mijden?
Nee. Van winkelkarretjes tot deurklinken en van fitnessapparaten tot koffieautomaten: de kans is klein dat je door contact met een voorwerp het coronavirus krijgt. Dat komt omdat het virus alleen maar langere tijd kan overleven op mens of dier.
https://nos.nl/artikel/2324987-hoe-raak-je-besmet.html

Is in principe ook niet onwaar, maar je moet zelf wel voorzichtiger zijn, echt bewust zijn dat je je neus en mond niet aanraakt, thuis gelijk handen wassen, telefoon ontsmetten en deurklink schoonmaken. Dat hadden ze er wel even expliciet bij mogen zetten.

[ Voor 3% gewijzigd door HallonRubus op 05-03-2020 13:51 ]

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-01 19:49
Maar gaan ze zich daar aan houden? Als er nou wat eigenwijze mensen rondlopen die graag tegendraads willen zijn omdat ze zichzelf beter/belangrijker vinden dan is dat Vindicat wel.

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-01 11:49

Edgarz

Tweako-active since1986

HallonRubus schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 11:47:
[...]

Jammer dat je dan aanneemt dat het RIVM wel rationeel handelt, en de Vietnamese autoriteiten op basis van chaos duizenden km verderop. Feit is dat in Vietnam nu 1700 mensen getest zijn, waarvan 18 positief. Doen het relatief beter dan Nederland.

https://www.worldometers.info/coronavirus/covid-19-testing/
Andere geografie en demografische spreiding dan Nederland... Maar dat kon je zelf ook wel bedenken.

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08-01 13:15
HallonRubus schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 13:49:
De instructie is dat er niet meer dan normaal hoeft te worden schoongemaakt:

Is in principe ook niet onwaar, maar je moet zelf wel voorzichtiger zijn, echt bewust zijn dat je je neus en mond niet aanraakt, thuis gelijk handen wassen, telefoon ontsmetten en deurklink schoonmaken. Dat hadden ze er wel even expliciet bij mogen zetten.
Precies, zoals het er bij de NOS staat lijkt er niets aan de hand.
Ook de opmerking dat het virus alleen maar langere tijd kan overleven op mens of dier is niet te onderbouwen.

CDC:
Spread from contact with infected surfaces or objects:
It may be possible that a person can get COVID-19 by touching a surface or object that has the virus on it and then touching their own mouth, nose, or possibly their eyes, but this is not thought to be the main way the virus spreads.

• bvbal79
Whuzz schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 13:42:
[...]

Bron?

Waarom besluit men in de besmette regio's in Duitsland dan om de scholen dicht te doen? En Italie? En half Azië? Begrijpen hun rijksgezondheidsdiensten er dan gewoon niets van en moeten die beter naar het RIVM luisteren?

Edit: Je lijkt me nogal snel met ongeverifiëerde informatie rond te strooien en dat als feiten af te doen. Wellicht iets voorzichtiger mee zijn.
New England paper van 28 februari 2020

https://www.nejm.org/doi/...02032?query=featured_home

Van alle geinfecteerde in Hubei is 0,9% jonger dan 14 jaar (dus basisschool).

Grootste wetenschappelijke bron tot nu toe met getallen

En mijn excuses dat ik niet elke bericht hier post met een bron...wil voortaan iedereen dat doen aub, anders krijg je Whuzz over je heen

[ Voor 12% gewijzigd door bvbal79 op 05-03-2020 13:56 ]

• Oekiejoekie
JeroenNietDoen schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 13:49:
[...]

Maar gaan ze zich daar aan houden? Als er nou wat eigenwijze mensen rondlopen die graag tegendraads willen zijn omdat ze zichzelf beter/belangrijker vinden dan is dat Vindicat wel.
Het gemiddelde studentenhuis. en met name de herenhuizen van een studentencorps, daar is hygiene en een schone keuken vaak geen onderscheidende factor... Of het moet in de laatste 20-25 jaar echt veranderd zijn. In mijn tijd was dat in ieder geval niet zo :D

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Oekiejoekie schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 13:55:
[...]

Het gemiddelde studentenhuis. en met name de herenhuizen van een studentencorps, daar is hygiene en een schone keuken vaak geen onderscheidende factor... Of het moet in de laatste 20-25 jaar echt veranderd zijn. In mijn tijd was dat in ieder geval niet zo :D
Die moeten dus relatief veel weerstand hebben ;)

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

bvbal79 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 13:53:
[...]

En hoeveel hebben ze er getest (percentage gewijs)? Zou het zo kunnen zijn dat kinderen wel virusdrager zijn maar te weinig klachten hebben om voor testen in aanmerking te komen? Of weet je dat gewoon niet?

Er zijn 9 kinderen getest in dat onderzoek....

[ Voor 4% gewijzigd door Whuzz op 05-03-2020 13:58 ]

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

HallonRubus schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 13:49:
[...]

De instructie is dat dat soort dingen niet gevaarlijk zijn:

[...]

Langere tijd is relatief. Er is hier een artikel langsgekomen uit een gereputeerde bron dat onderzoek heeft uitgewezen dat Coronavirussen (de groep) tót 9 dagen zouden kunnen overleven op oppervlakken. Het heeft natuurlijk ook alles te maken met hoeveel tijd er zit tussen het aanraken door opeenvolgende mensen. Die kan best héél erg kort zijn. Bij winkelwagens gaat dat volgens het last-in-first-out principe. Hoe vaak pak jij een winkelwagentje dat enkele seconden eerder door de vorige klant is teruggezet?

Durft iemand écht te beweren dat er dan toch heus echt waar cross-my-heart-and-hope-to-die geen overdracht van virussen kan plaatsvinden langs die weg?

• daan!
bvbal79 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 13:53:
[...]

Welke bewering probeer je te onderbouwen met die bron?

Dat kinderen minder heftig ziek worden?
Dat kan je onderbouwen maar dat was niet de vraag.

Dat kinderen minder geïnfecteerd worden?
Dat kan je met die bron niet onderbouwen.

Dat kinderen minder de ziekte zullen verspreiden?
Dat is niet met die bron te onderbouwen.
Het is plausibel alleen als er helemaal geen ziekteverschijnselen zijn bij kinderen, maar daar hebben we het niet over.
Een kind met een hoestje hoeft niet naar het ziekenhuis, maar kan wel besmettelijk zijn.

edit:
FireFoz schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 13:11:
Ach dit zijn ellenlange wellus-nietus discussies. In een ideale wereld hadden we de hele wereldbevolking getest. Maar dat is een utopie. Hoe meer mensen je gaat testen des te langer het duurt voordat je de uitslag hebt des te meer tijd al die mensen anderen kunnen besmetten. Ik begrijp daarom prima dat het aantal testen wordt afgestemd op de capaciteit die men heeft en het nut er van. Je moet ergens een grens trekken om binnen de capaciteit te blijven en dat was bij de gestelde criteria.

We leven niet in utopia, dus we moeten roeien (testen) met de riemen (testcapaciteit) die we hebben.
Beetje jammer dit.
Leg mij geen woorden in de mond a.u.b.

Niemand beweert dat de hele wereldbevolking getest moet worden.
Ik beweer dat ook niet.

In het begin werd er nauwelijks getest in Nederland, dus de bewering dat de testcapaciteit ten volle benut werd is ook niet te onderbouwen.

[ Voor 35% gewijzigd door daan! op 05-03-2020 14:00 ]

• whyz
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

whyz

Afdeling icoonloos

Dat zou wel eens heel heftig kunnen zijn, echter als ik dit artikel moet geloven zijn er gelukkig geen directe vluchten tussen Somalië en China maar heeft Somalië wel net als een flink aantal andere landen in de regio weinig resources om hier mee om te gaan.

https://www.theafricarepo...untries-are-most-at-risk/

Ik denk dat je eigenlijk alleen maar kan hopen dat het voorlopig niet uit de klauwen loopt.

Right for all the wrong reasons.

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:27
Steden als wie?

Aziaten reizen niet zo snel naar Afrika. Handel wordt er ook weinig bedreven itt europa/usa.
En zolang het er niet wordt gebracht...

Dus zo vreemd vind ik het nog niet.

I stand corrected _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door Waah op 05-03-2020 14:07 ]

• bvbal79
Whuzz schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 13:56:
[...]

En hoeveel hebben ze er getest (percentage gewijs)? Zou het zo kunnen zijn dat kinderen wel virusdrager zijn maar te weinig klachten hebben om voor testen in aanmerking te komen? Of weet je dat gewoon niet?
tja, als het aan jouw ligt zit overal wel een adder onder het gras. Dit is het enige wetenschappelijk grootste onderzoek wat er gedaan is naar dit virus, meer bewijs is er niet en ga je nu nog niet krijgen. En verder moet je het maar zelf weten.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
@CaptJackSparrow je zoekt naar iets wat niet bestaat in de medische wetenschap. 100% zekerheid. Het is géén exacte wetenschap, helaas.

Qua virus overlevingskans buiten de mens (of dier wellicht) kan het bijvoorbeeld niet tegen UV licht, net als de meeste virussen. Ook warmte vindt het niet fijn, maar kou ook niet. Als ik het zo lees moeten we veel buiten spelen, in het zonnetje. Problem solved.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• daan!
bvbal79 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 14:00:
[...]

tja, als het aan jouw ligt zit overal wel een adder onder het gras. Dit is het enige wetenschappelijk grootste onderzoek wat er gedaan is naar dit virus, meer bewijs is er niet en ga je nu nog niet krijgen. En verder moet je het maar zelf weten.
Zie ook mijn post hier iets boven.
Het punt is dat het artikel dat je aanhaalt geen bewijs is voor je stelling.
Als er dus geen beter bewijs is dan kan je je eigen stelling ook niet onderbouwen.

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

bvbal79 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 14:00:
[...]

Waarom heb je zo'n moeite met een antwoord "dat weten we niet"?
Je brengt hier keer op keer stellingen die niet/nauwelijks onderbouwd zijn. Dat heeft niets met adders onder het gras te maken. We weten gewoon heel veel dingen (nog) niet.

Je probeert je stelling dat scholen niet dicht zouden hoeven omdat kinderen het virus nauwelijks verspreiden te onderbouwen met een onderzoek dat daar geen onderbouwing over geeft. De vragen die ik je stelde geef je tactisch geen antwoord op...

[ Voor 16% gewijzigd door Whuzz op 05-03-2020 14:03 ]

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:50

Standeman

Prutser 1e klasse

Waah schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 14:00:
[...]

Steden als wie?

Aziaten reizen niet zo snel naar Afrika. Handel wordt er ook weinig bedreven itt europa/usa.

China is juist flink actief in Afrika, ze hebben er al honderden miljarden geïnvesteerd. Voor in de infrastructuur.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10:18

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Cobb schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 09:05:
@NiGeLaToR @Maarten2212 een van mijn kinderen vind ik een verhoogd risico. Bij de.minste verkoudheid piepen en kraken zijn longetjes al en regelmatig moeten we dan heen met hem. Hij heeft dan vaak een inhalator oid om weer beter te kunnen ademen. Mijn oudste is nu 10 die is druk aan het wisselen en zit dus ook de hele dag aan die tanden. Mijn jongste is nog een kleuter. Allemaal zijn we snotterig en hoesten we , maar het is onwaarschijnlijk dat ze het Corona virus hebben. ( Ik ga daar nu ook niet van uit) Het is voor school dus niet mogelijk om zich aan het advies van het RIVm te houden (praktisch regelmatig handen wassen niet haalbaar) Toch mag ik ze niet thuis houden. Dat is toch niet uit te leggen?
Volgens mijn huisarts val je met bronchitis of gevoeligheid voor longontsteking, nog niet in de risicogroep. Zelf gevraagd, omdat wij dat hier thuis ook hebben.

Your Friendly Neighborhood Moderator

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

whyz schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 13:58:
[...]

Dat zou wel eens heel heftig kunnen zijn, echter als ik dit artikel moet geloven zijn er gelukkig geen directe vluchten tussen Somalië en China maar heeft Somalië wel net als een flink aantal andere landen in de regio weinig resources om hier mee om te gaan.

https://www.theafricarepo...untries-are-most-at-risk/

Ik denk dat je eigenlijk alleen maar kan hopen dat het voorlopig niet uit de klauwen loopt.
China is alom vertegenwoordigd in veel Afrikaanse landen. "Ontwikkelingshulp"... Het gebrek aan gevalideerde informatie uit deze landen kan ook een resultaat zijn van de wat mindere coördinatie in deze landen. Als de mate van besmetting cq het aantal slachtoffers sowieso te herleiden valt naar dit virus...

• anandus
  • Niet online
[...]

Steden als wie?

Je weet dat half Afrika, bij wijze van spreken, in handen is van Chinezen? :P

In 2018 werd er voor 185 miljard gehandeld tussen Afrika en China. Dat is ongeveer een-derde als met Europa.
Ja, het is minder, maar niet weinig ofzo.

Er wonen miljoenen Chinezen in Afrika. In Ghana alleen al zo'n 700.000 (en ja, dat verbaasde mij ook :P )

[ Voor 24% gewijzigd door anandus op 05-03-2020 14:08 . Reden: iets minder dan de helft -> ongeveer een-derde ]

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
[...]

Steden als wie?

Wat een onzin, juist Chinezen zijn compleet Afrika aan het koloniseren/leegmijnen voor grondstoffen. Er is zeker de laatste jaren een enorm intensief contact tussen Azië en dan vooral China met Afrika. Complete infrastructuren als wegen worden daar aangelegd om bijvoorbeeld de grondstoffen van de mijnindustrie efficiënt te kunnen vervoeren.
https://www.forbes.com/si...s-from-africa-everything/

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

NiGeLaToR schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 14:01:
@CaptJackSparrow je zoekt naar iets wat niet bestaat in de medische wetenschap. 100% zekerheid. Het is géén exacte wetenschap, helaas.

Qua virus overlevingskans buiten de mens (of dier wellicht) kan het bijvoorbeeld niet tegen UV licht, net als de meeste virussen. Ook warmte vindt het niet fijn, maar kou ook niet. Als ik het zo lees moeten we veel buiten spelen, in het zonnetje. Problem solved.
Nee. Ik zoek naar een adequate hoeveelheid maatregelen die de KANS op besmetting steeds verder reduceren.

CaptJackSparrow in "[ZT] Nieuwe variant van coronavirus, veroorzaakt Covid-19"

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
CaptJackSparrow schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 13:39:
De kritiek op het RIVM is denk ik dat flink wat mensen vinden dat ze onvoldoende pro-actief zijn. Als je besmettingsrisico's niet heel vroeg drastisch beperkt dan ben je te laat met containmentbeleid.

De KLM stopte al met vluchten op China op 30 januari! Een hele grote stap met forse gevolgen voor hun. Dat is al een hele tijd geleden.

https://nos.nl/artikel/23...na-op-om-coronavirus.html

Waarom? Omdat het een Corona Risicogebied was.
Ik vermoed dat het ook te maken zal hebben met een afnemend aantal passagiers. Als toerist had je er toen al niet veel meer te zoeken want veel toeristenspots waren dicht en kans op verslechtering van de situatie. Veel zakenreizigers zullen ook wel geannuleerd hebben / niet geboekt hebben omdat de bijeenkomsten waar ze naartoe gingen niet doorgingen en het bedrijfsleven in China grotendeels stilligt / heeft gelegen.

En een filmpje met goed advies en hoe moeilijk het op te volgen is:

• NiGeLaToR
  • Nu online
CaptJackSparrow schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 14:08:
[...]

Nee. Ik zoek naar een adequate hoeveelheid maatregelen die de KANS op besmetting steeds verder reduceren.

Dat is dan toch niet anders dan voor elk ander verkoudheid/griep virus met riedeltje rondom mijden contact met mensen en oppervlaktes etc.
Ik denk dat belangrijkste is de timing: wanneer ga je contact met mensen mijden? Als de kans er is dat ze drager zijn. Die info missen we volgens mij en zal wellicht ook altijd lastig blijven?

Overigens snap ik goed dat je het liever niet krijgt. Vraag me alleen af dat als het echt een pandemie wordt het niet een beetje zo is als het krijgen van de waterpokken, beter zelf kiezen als je jong bent, dan het per abuis krijgen als je ouder bent?

Tis nog geen pandemie, dus voorin de rij gaan staan lijkt me ook niet heel zinvol :+

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

CaptJackSparrow schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 14:08:
[...]

Als je het nu nog niet hebt, dan heb je het goed gedaan. Mee doorgaan dus.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Edgarz schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 14:13:
[...]

Als je het nu nog niet hebt, dan heb je het goed gedaan. Mee doorgaan dus.
Maar zo werkt het niet. Jouw besmettingskans wordt ook beïnvloed door het handelen van anderen.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

NiGeLaToR schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 14:12:
[...]

Dat is dan toch niet anders dan voor elk ander verkoudheid/griep virus met riedeltje rondom mijden contact met mensen en oppervlaktes etc.
Ik denk dat belangrijkste is de timing: wanneer ga je contact met mensen mijden? Als de kans er is dat ze drager zijn. Die info missen we volgens mij en zal wellicht ook altijd lastig blijven?

Overigens snap ik goed dat je het liever niet krijgt. Vraag me alleen af dat als het echt een pandemie wordt het niet een beetje zo is als het krijgen van de waterpokken, beter zelf kiezen als je jong bent, dan het per abuis krijgen als je ouder bent?

Tis nog geen pandemie, dus voorin de rij gaan staan lijkt me ook niet heel zinvol :+
Nouja, ik zeg het vaker, als ik moet kiezen tussen nu Corona krijgen en over twee maanden Corona krijgen, heb ik het toch liever nu.
Enerzijds omdat de zorg nu nog niet volledig overbelast is, anderzijds omdat ik me dan niet meer druk hoef te maken het toch te krijgen of over te dragen.

• NiGeLaToR
  • Nu online
MikeyMan schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 14:15:
[...]

Nouja, ik zeg het vaker, als ik moet kiezen tussen nu Corona krijgen en over twee maanden Corona krijgen, heb ik het toch liever nu.
Enerzijds omdat de zorg nu nog niet volledig overbelast is, anderzijds omdat ik me dan niet meer druk hoef te maken het toch te krijgen of over te dragen.
Heb je wel een punt. Zeker als ik daarna niet meer anderen kan besmetten bescherm ik m'n omgeving ook beter.

Edit ^ Ik weet dit niet zeker btw.

Alsof ik ben ingeënt! :+

[ Voor 3% gewijzigd door NiGeLaToR op 05-03-2020 14:17 ]

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
MikeyMan schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 14:15:
[...]

Ik wacht liever tot ze een goede behandeling hebben gevonden.
Ook is er nog niks bekend over de gevolgen op lange termijn voor je longen en de rest van je lichaam door dit virus.

[ Voor 10% gewijzigd door Ernemmer op 05-03-2020 14:20 ]

• anandus
  • Niet online
Ernemmer schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 14:18:
[...]

Precies. Ik kies ook liever voor optie drie: Een prikje bij de GGD met een vaccin.

Al vrees ik dat ik niet in aanmerking ga komen als niet-risicogroep.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ernemmer schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 14:18:
[...]

Ook is er nog niks bekend over de gevolgen op lange termijn voor je longen en de rest van je lichaam door dit virus.
Daarom zeg ik; liever nu dan over twee maanden...

Uiteraard liever niet, maar ik acht de kans dat de uitbraak groter wordt groter dan dat er binnen twee maanden een vaccin is.

Kansloze discussie overigens over het aantal besmettingen momenteel... Doet totaal niet ter zake of het er 38 of 50 zijn... :X

• Verwijderd1
  • Niet online
Weer een cruiseschip gelinkt aan het virus:
A cruise ship passenger died from the coronavirus less than two weeks after he returned home, marking California's first death as the disease sickens people in 15 states.

The death reported Wednesday was linked to the Grand Princess cruise ship, and was the first coronavirus fatality outside Washington state, where 10 people have died.
The cruise ship's being held off the California coast so federal health officials can screen the people aboard, some of whom were on an earlier cruise with the California victim.
The unidentified victim was 71 and had underlying health conditions, Placer County health officials said. He was likely exposed to the virus on the cruise from San Francisco to Mexico between February 11 to 21.
[...]
The ship's carrying about 2,500 passengers on its current voyage. Eleven passengers and 10 crew members have developed symptoms, Newsom said.

https://edition.cnn.com/2...-ship-thursday/index.html
De NYT heeft het over twee links:
A cruise ship returning to California from Hawaii that has suspected links to two coronavirus cases, one of them fatal, is being held off the coast of San Francisco as public health officials prepared to screen everyone on the ship, Gov. Gavin Newsom of California said on Wednesday.

https://www.nytimes.com/2...us-news.html#link-f934c4f

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd1 op 05-03-2020 14:26 ]

• bvbal79
daan! schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 14:02:
[...]

Zie ook mijn post hier iets boven.
Het punt is dat het artikel dat je aanhaalt geen bewijs is voor je stelling.
Als er dus geen beter bewijs is dan kan je je eigen stelling ook niet onderbouwen.
Door al het verwarrende begin ik aan mijn eigen stelling te twijfelen. Had ik uberhaupt een stelling. Ik gaf aan dat de infectierate onder kinder laag was. Dit artikel geeft aan dat van alle geïnfecteerde (die gemeten zijn natuurlijk, maar meer getallen hebben we niet) 0.9% is.

Dus op de gehele populatie is het aantal kinderen dat "waarschijnlijk geinfecteerd is" laag. Nu is natuurlijk inderdaad de vraag of die kinderen allemaal getest zijn. Maar zij die geen klachten hebben of niet en of ze besmettelijk dan zijn vond ik dan vrij interessant. Want stel ze zijn zonder symptomen niet besmettelijk, dan gooien we dus scholen dicht terwijl daar dus weinig kinderen zitten met symptomen en het virus zich dus toch al niet makkelijk zal verspreiden. Dan is dat toch een schijnbeweging of zie ik dat verkeerd?

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

CaptJackSparrow schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 14:14:
[...]

Maar zo werkt het niet. Jouw besmettingskans wordt ook beïnvloed door het handelen van anderen.
Daar zeg je het zelf al: Dat (de anderen) valt erg moeilijk te 'controleren'. Zelfs niet in de geregisseerde Chinese samenleving, dus laat staan hier. Doe gewoon datgene wat voor jezelf het veiligst/minst risicovol lijkt. Helemaal uitsluiten kun je niets. Ook Corona niet.

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

bvbal79 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 14:26:
[...]

Door al het verwarrende begin ik aan mijn eigen stelling te twijfelen. Had ik uberhaupt een stelling. Ik gaf aan dat de infectierate onder kinder laag was. Dit artikel geeft aan dat van alle geïnfecteerde (die gemeten zijn natuurlijk, maar meer getallen hebben we niet) 0.9% is.

Dus op de gehele populatie is het aantal kinderen dat "waarschijnlijk geinfecteerd is" laag. Nu is natuurlijk inderdaad de vraag of die kinderen allemaal getest zijn. Maar zij die geen klachten hebben of niet en of ze besmettelijk dan zijn vond ik dan vrij interessant. Want stel ze zijn zonder symptomen niet besmettelijk, dan gooien we dus scholen dicht terwijl daar dus weinig kinderen zitten met symptomen en het virus zich dus toch al niet makkelijk zal verspreiden. Dan is dat toch een schijnbeweging of zie ik dat verkeerd?
Nee, dat hoeft niet zo te zijn (alu hoedjes alert). Kinderen zijn een kwetsbare groep dus preventieve maatregelen hebben wel degelijk nut. Beperkt maar toch.

• bvbal79
Edgarz schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 14:31:
[...]

Nee, dat hoeft niet zo te zijn (alu hoedjes alert). Kinderen zijn een kwetsbare groep dus preventieve maatregelen hebben wel degelijk nut. Beperkt maar toch.
Maar dat probeerde ik dus met dat artikel aan te geven. Kinderen blijken helemaal niet de kwetsbare groep te zijn....

serieus mensen, als jullie een beetje inzicht in de epidemiologie van dit virus willen hebben, en inderdaad het zal niet alles zijn en niet helemaal correct zijn, maar 1100 geinfecteerden geven best een beeld van de populatie

lees het NEJM artikel

[ Voor 24% gewijzigd door bvbal79 op 05-03-2020 14:33 ]

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

bvbal79 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 14:32:
[...]

Maar dat probeerde ik dus met dat artikel aan te geven. Kinderen blijken helemaal niet de kwetsbare groep te zijn....
Normaliter zijn ze dat wel. Onderzoek moet uitwijzen of dit afwijken met het virus zelf te maken heeft.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

bvbal79 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 14:32:
[...]

Kwetsbaar dat ze er niet snel aan zullen doodgaan. Maar ze kunnen het wel krijgen. En kunnen ze het dan ook overdragen aan de wél kwetsbare groep?

Dat is wel een belangrijk punt lijkt me.

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11-2023
Tweede kamer live debat.

Gesteggel over aantal besmettingen. Normaliter wordt de update gedaan rond 12.30
Veel vragen waarom nu tijdens het debat er besloten is tot verschuiven naar ander tijdstip.

Vind dat de minister aarzelend over komt en daadkracht ontbreekt. Inplaats van RIVM hier per direct op aan te spreken en eisen dat .

Waarom geen actuele cijfers over aantal besmetting, terwijl je toch ruim van te voren weet dat het debat om 13.30 wordt hervat? Gemiste kans om het gras voor de voeten weg te maaien van complot theorieën en suggesties te voorkomen.

op deze site hebben alle omliggende randen al hun update gedaan.

• Verwijderd1
  • Niet online
Want stel ze zijn zonder symptomen niet besmettelijk, dan gooien we dus scholen dicht terwijl daar dus weinig kinderen zitten met symptomen en het virus zich dus toch al niet makkelijk zal verspreiden. Dan is dat toch een schijnbeweging of zie ik dat verkeerd?
Je weet wat ze zeggen over aannames. :P

Gelukkig is daar ook wat onderzoek naar (maar niet conclusive over de vraag of ze daadwerkelijk verspreiden en in welke mate dat een rol speelt):
It’s not clear whether the low detection rates among young children means those infections are indeed rare, or if they are mild enough that they tend to escape detection. Baric noted several case studies from China that showed a low number of children who, although they tested positive, didn’t have obvious disease. However, CT scans revealed changes in their lungs that are characteristic to this infection.

“It’s not that they’re not getting infection. They’re not getting disease. They’re not getting sick,” said Malik Peiris, a coronavirus expert at Hong Kong University.

Peiris and Baric both think children are probably playing a role in spreading the virus.

“If they are infected, there is no reason to believe that they will not transmit,” said Peiris.

“There’s no evidence for any of this, but given the available data, that is quite a plausible scenario that one needs to think about.”

https://www.statnews.com/...s-what-role-transmission/

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd1 op 05-03-2020 14:35 ]

• TheDeeGee
  • Niet online
CaptJackSparrow schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 14:33:
[...]

Kwetsbaar dat ze er niet snel aan zullen doodgaan. Maar ze kunnen het wel krijgen. En kunnen ze het dan ook overdragen aan de wél kwetsbare groep?

Dat is wel een belangrijk punt lijkt me.
Ja, kinderen kunnen het wel doorgeven aan anderen.

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

[...]

Als we niet meer getallen hebben, is de beste conclusie dan niet: "We weten het nog niet"? Of in elk geval beter dan te gaan proberen te extrapoleren met alle onzekerheden vanuit de data die we wel hebben?
Dus op de gehele populatie is het aantal kinderen dat "waarschijnlijk geinfecteerd is" laag.
Nogmaals: Dat weet je niet. Je weet alleen dat er 1000 bevestigde geinfecteerden zijn onderzocht. Dat zegt dus niets over het % geinfecteerden van een groep mensen. Er is een *kans* dat dit iets zegt over het % geïnfecteerde kinderen op alle mogelijke infecties, maar om daar iets zinnigs over te zeggen hebben we te weinig data.
Nu is natuurlijk inderdaad de vraag of die kinderen allemaal getest zijn. Maar zij die geen klachten hebben of niet en of ze besmettelijk dan zijn vond ik dan vrij interessant. Want stel ze zijn zonder symptomen niet besmettelijk, dan gooien we dus scholen dicht terwijl daar dus weinig kinderen zitten met symptomen en het virus zich dus toch al niet makkelijk zal verspreiden. Dan is dat toch een schijnbeweging of zie ik dat verkeerd?
Gissen op basis van "Stel dat" is niet handig lijkt me.
Maar goed, stel dat... inderdaad. Dan herhaal ik mijn vraag: Waarom doen ze in Duitsland, Italië, China (en een aantal andere aziatische landen) dan wél de scholen dicht? Die hebben immers dezelfde informatie?

Ik weet het niet. Maar het doet mij wel twijfelen aan de keuzes van het RIVM.

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

TheDeeGee schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 14:35:
[...]

Juist. En daarmee wordt het sluiten van scholen al snel een stuk rationeler om verspreiding tegen te gaan.

• bvbal79
Edgarz schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 14:33:
[...]

Normaliter zijn ze dat wel. Onderzoek moet uitwijzen of dit afwijken met het virus zelf te maken heeft.
Ja dat kan, maar we hebben het over dit virus, maar ook de getallen in de rest van het wereld laten deze trend zien, dus bij dit virus lijkt het niet het geval te zijn itt tot bijvoorbeeld de mexicaanse griep

Zelf vond ik het geval in Diemen ook zoiets. Jongste kind testte positief. Test is misschien vals positief. Maar de 2de test is negatief en het kind had weinig tot geen symptomen (kan ook door ander virus zijn veroorzaakt). Maar kan het kind niet ondertussen het virus geklaard hebben en is het niet te detecteren daardoor met de test.

Dus geeft een jong immuunsysteem een superboost om dit virus te klaren?

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-01 21:41
[...]

En dus een hele goed reden om die besmettingshaarden (scholen) dicht te gooien voor twee weken om te bezien of zo nog het aantal besmettingen valt in te dammen.
Er lopen nu allemaal kleine paardjes van Troje rond...als het ware. Lekker zonder symptomen knuffelen met je grootmoeder in het verzorgingstehuis...

[ Voor 18% gewijzigd door Cobb op 05-03-2020 14:40 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• bvbal79
[...]

Dat weet je toch niet? RIVM zegt dat bij geen symptomen het overdragen erg klein is omdat er geen druppel aerosolen zijn. Dus dan kunnen ze het ook niet doorgeven....

• anandus
  • Niet online
MikeyMan schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 14:24:
[...]

Uiteraard liever niet, maar ik acht de kans dat de uitbraak groter wordt groter dan dat er binnen twee maanden een vaccin is.
Maar dat is wel de strategie die gevolgd wordt op het moment. Alles zoveel mogelijk beperken zodat er een vaccin ontwikkeld en ingezet kan worden.

Het is wat dat betreft op twee fronten een race tegen de klok. Aan de ene kant de besmettingen minimaliseren, aan de andere kant zo snel mogelijk een vaccin uitpoepen (duurt ook een aantal maanden).

Maar hoe het gaat lopen... Wie weet.

Ik geloof dat ze bij de H1N1 in 5 á 6 maanden een vaccin hadden.
April was eerste geval van de ziekte, in november begon productie van vaccin met een aantal van 3 miljard per jaar.

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

bvbal79 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 14:39:
[...]

Dat weet je toch niet? RIVM zegt dat bij geen symptomen het overdragen erg klein is omdat er geen druppel aerosolen zijn. Dus dan kunnen ze het ook niet doorgeven....
https://www.cdc.gov/coron...v/about/transmission.html

CDC zegt:
The virus is thought to spread mainly from person-to-person.

Between people who are in close contact with one another (within about 6 feet).
Through respiratory droplets produced when an infected person coughs or sneezes.
en:
Can someone spread the virus without being sick?
People are thought to be most contagious when they are most symptomatic (the sickest).
Some spread might be possible before people show symptoms; there have been reports of this occurring with this new coronavirus, but this is not thought to be the main way the virus spreads.
Wie heeft er nou gelijk? RIVM of CDC?

[ Voor 21% gewijzigd door Whuzz op 05-03-2020 14:43 ]

• bvbal79
Verwijderd1 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 14:35:
[...]

Je weet wat ze zeggen over aannames. :P

Gelukkig is daar ook wat onderzoek naar (maar niet conclusive over de vraag of ze daadwerkelijk verspreiden en in welke mate dat een rol speelt):

[...]
Ik vind het maar raar, Ik heb altijd geleerd zo min mogelijk rontgen straling bij kinderen gebruiken.
Maar deze man zegt dat kinderen zonder klachten toch maar een CT hebben gekregen bij een positieve test??

• roffeltjes
[...]

Kansloze discussie overigens over het aantal besmettingen momenteel... Doet totaal niet ter zake of het er 38 of 50 zijn... :X
Ik zie niet direct uit wat we nu weten dat het dusdanig besmettelijk is dat we het allemaal wel krijgen binnen een X aantal maanden. Die knakker die op het Carnaval rondhoste heeft voor zover ik kan zien ook niet direct geleid tot een massa uitbraak.

Volgens mij zijn mensen nogal fatalistisch over de kans dat "we" het wel gaan krijgen. Het is nog erg vroeg om dit soort doemdenken te gaan gebruiken.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Whuzz schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 14:41:
[...]

CDC zegt:

[...]

en:

[...]

Daar staat dan ook precies hetzelfde. Niesen/hoesten is een symptoom immers. Het is een beetje kip/ei.

[ Voor 4% gewijzigd door pagani op 05-03-2020 14:45 ]

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
[...]

Kan ook de andere kant opgaan, niet meteen van het ergste uitgaan
Over een paar weken begint de lente, dus ook kans op beter weer -> betere weerstand ;)

Lijkt net op een griepgolf :+ ow wacht...

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

pagani schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 14:43:
[...]

Daar staat dan ook precies hetzelfde. Niesen is een symptoom immers.
Crap. Ik heb net nog geniest. Heb ik nu Corona? :(

;)

Dat gaat over het stukje "aerosols". Daarna nog een stukje over asymptomatische verspreiding. Er staat dus zeker niet hetzelfde.

RIVM zegt dat er geen aerosols zijn, CDC zegt van wel.
RIVM zegt dat de kans op asymptomatische verspreiding nagenoeg nihil is. CDC zegt dat die kans aanwezig is, maar niet de hoofdoorzaak.

Toch duidelijk verschillende statements. Wie heeft er nou gelijk?

[ Voor 30% gewijzigd door Whuzz op 05-03-2020 14:46 ]

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

roffeltjes schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 14:43:
[...]

Ik zie niet direct uit wat we nu weten dat het dusdanig besmettelijk is dat we het allemaal wel krijgen binnen een X aantal maanden. Die knakker die op het Carnaval rondhoste heeft voor zover ik kan zien ook niet direct geleid tot een massa uitbraak.

Volgens mij zijn mensen nogal fatalistisch over de kans dat "we" het wel gaan krijgen. Het is nog erg vroeg om dit soort doemdenken te gaan gebruiken.
Nouja, fatalistisch... Tis meer berusting. Ben er niet echt bang voor dat het voor mij een groot probleem gaat worden.
Ben fit, gezond, ik merk het wel...

• Edgarz

Edgarz

Tweako-active since1986

Whuzz schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 14:41:
[...]

CDC zegt:

[...]

en:

[...]

Dat weet niemand. Dus kunnen er verschillende aannames zijn.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Whuzz schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 14:44:
[...]

Crap. Ik heb net nog geniest. Heb ik nu Corona? :(

;)

Dat gaat over het stukje "aerosols". Daarna nog een stukje over asymptomatische verspreiding.
Dat laatste deel ontkracht niet ineens het eerste deel. De enige bekende overdracht is door vochtuitwisseling. Daar helpt niesen/hoesten bij (waarschijnlijk in 99 van de 100 gevallen). Een virus "overleeft" (lees: gaat niet kapot) maar zeer kort op een droog oppervlak.

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Edgarz schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 14:47:
[...]

Dat weet niemand. Dus kunnen er verschillende aannames zijn.
My point exactly ;)

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vers van de pers, toch info van het RIVM in het debat.

Huidige aantal is 82.
Dit past in het beeld van de verspreiding van een dergelijk virus.

Deels mensen die zich alsnog hebben gemeld, en verlaat getest zijn.

Past denk ik ook in de grafieken die we uit andere landen zien.

[ Voor 70% gewijzigd door MikeyMan op 05-03-2020 14:49 ]

• Oekiejoekie
82 besmettingen nu (bron: live debat)

• roffeltjes
Cobb schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 14:39:
[...]

En dus een hele goed reden om die besmettingshaarden (scholen) dicht te gooien voor twee weken om te bezien of zo nog het aantal besmettingen valt in te dammen.
Er lopen nu allemaal kleine paardjes van Troje rond...als het ware. Lekker zonder symptomen knuffelen met je grootmoeder in het verzorgingstehuis...
Ik hoop dat je snapt dat als je de kindjes thuis houdt ze juist bij de oppas oma's terecht gaan komen? Of gaan we meteen alle ouders ook verlof geven? :?

Hoeveel weken wil je de boel dicht hebben?

Is er bewijs dat scholen besmettingshaarden zijn? Zeker in Nederland is dat niet het geval.
Whuzz schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 14:36:
[...]
Gissen op basis van "Stel dat" is niet handig lijkt me.
Maar goed, stel dat... inderdaad. Dan herhaal ik mijn vraag: Waarom doen ze in Duitsland, Italië, China (en een aantal andere aziatische landen) dan wél de scholen dicht? Die hebben immers dezelfde informatie?

Ik weet het niet. Maar het doet mij wel twijfelen aan de keuzes van het RIVM.
Waarom trek je de vergelijking met Italie en China? Vind je dat niet nogal hijgerig :?

Verder, ook het feit dat het aantal besmettingen ongetwijfeld gaat oplopen vind ik geen direct bewijs dat het RIVM faalt. Als er indicaties zijn dat we harder gaan dan omringende landen ga ik twijfelen, maar voorlopig zie ik niet in dat al die maatregelen heel veel effect sorteren.

[ Voor 36% gewijzigd door roffeltjes op 05-03-2020 14:55 ]

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

MikeyMan schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 14:48:
Vers van de pers, toch info van het RIVM.

Huidige aantal is 82.
Meer dan verdubbeld dus :(

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Lekker arrogant weer over het tijdstip, "we melden het om 14.00" terwijl het eerder 13.00u was en nu 14.45 :')

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Een kind dat het Coronavirus heeft maar er niet 'ziek' door wordt zal het waarschijnlijk wel in de bovenste luchtwegen hebben, maar ik heb dat niet gecheckt. De aantallen daar zijn juist bij dit virus erg hoog. Als het kind er dan ook een gewone verkoudheid bij heeft waardoor het kind wél hoest en niest dan kan het Coronavirus lekker meeliften op die verkoudheidsnies.

Dit lijkt me een realistisch scenario waardoor voorzichtigheid geboden is om er niet te snel van uit te gaan dat kinderen geen belangrijke rol kunnen spelen bj de verspreiding van het Coronavirus.

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11-2023
Oekiejoekie schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 14:48:
82 besmettingen nu (bron: live debat)
Minister blijft onduidelijk past bij het beeld maar kan niet uitleggen...... Heeft te maken met inhaal :?

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Whuzz schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 14:49:
[...]

Meer dan verdubbeld dus :(
Verbaast het je? Is er veel reden om aan te nemen dat de toename in NL anders gaat zijn dan in Frankrijk of Duitsland.

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

MikeyMan schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 14:50:
[...]

Verbaast het je? Is er veel reden om aan te nemen dat de toename in NL anders gaat zijn dan in Frankrijk of Duitsland.
Nope. verbaast me niet.
(Sterker nog, ik ben vrij sceptisch en vermoed dat we al ruim boven de 1000 besmettingen zitten, maar ja, er wordt gewoon niet zoveel getest)

• Oekiejoekie
TecTo schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 14:50:
[...]

Minister blijft onduidelijk past bij het beeld maar kan niet uitleggen...... Heeft te maken met inhaal :?
Nu er meer testlocaties zijn, zijn ziekenhuizen overgestapt naar 100% controle van iedereen met luchtwegklachten ?

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-01 15:58
TecTo schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 14:50:
[...]

Denk dat ze bedoelen dat deze mensen (binnen) 2 weken geleden geinfecteerd zijn in Italie en dat die nu zichtbaar worden.

Verwijderd

Ik verwacht dat men komende week gaat nadenken of het sluiten van scholen in bepaalde streken, en dat men ook evenementen gaat sluiten en bijvoorbeeld bioscopen. Wellicht deels op eigen innitiatief en deels in opdracht van de regering.

• FireFoz
  • Laatst online: 03-01 01:51
daan! schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 13:58:
Beetje jammer dit.
Leg mij geen woorden in de mond a.u.b.

Niemand beweert dat de hele wereldbevolking getest moet worden.
Ik beweer dat ook niet.
Begin nou niet over woorden in de mond leggen om dat vervolgens zelf te doen :F Ik zeg toch niet dat jij dat zegt. Er wordt hier gezegd dat er had meer getest moeten worden. Ik zeg: In een ideale wereld hadden we de hele wereldbevolking getest.
daan! schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 13:58:
In het begin werd er nauwelijks getest in Nederland, dus de bewering dat de testcapaciteit ten volle benut werd is ook niet te onderbouwen.
Uit het volgende artikel van 4 maart, 2020 (gisteren):
https://www.nrc.nl/nieuws...esten-is-voorbij-a3992402

1) Alle testen werden gedaan in het Erasmus MC in Rotterdam of die van het RIVM.

2) „Een week geleden hadden we de capaciteit er nog niet voor, pas sinds maandag kunnen wij een paar honderd testen per dag aan. In eerste instantie richten wij ons op ziekenhuispatiënten. De aanvragen van huisartsen benaderen we met grote terughoudendheid. Er zijn grenzen aan de capaciteit.”

3) "Verspreid over het land zijn nu twaalf extra labs in werking, vertelt viroloog Chantal Reusken van het RIVM. „Daarmee ligt de landelijke testcapaciteit op duizend tot tweeduizend monsters per dag”, zegt Reusken.

Pas sinds kort is de capaciteit verhoogd maar nog steeds niet zo dat je zo maar iedereen kan gaan testen. Dus hou toch op met dat we meer hadden moeten testen, dat kon niet eens. De capaciteit in het begin werd niet genoemd maar als het maandag pas "enkele honderden" was, dat was het daarvoor waarschijnlijk maar enkele tientallen.

Niet voor niets duurde een uitslag gisteren nog 50 uur (!!!), met een capaciteit van "enkele honderden per dag". MikeyMan in "[ZT] Nieuwe variant van coronavirus, veroorzaakt Covid-19"

Wat heb je er aan als de uitslag een week duurt? Hou toch op met vanaf de zijlijn allerlei dingen te roepen die ze gedaan hadden moeten of nu moeten doen. Verdiep je er eerst eens in. Het is allemaal niet zo eenvoudig en iedereen werkt dag en nacht zo veel mogelijk besmettingen te voorkomen.

Prima te onderbouwen dus. Als je m'n punt zo nog niet snapt jammer dan.

Leef lekker in het nu, er is niks anders

• Verwijderd1
  • Niet online
bvbal79 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 14:42:
[...]

Ik vind het maar raar, Ik heb altijd geleerd zo min mogelijk rontgen straling bij kinderen gebruiken.
Maar deze man zegt dat kinderen zonder klachten toch maar een CT hebben gekregen bij een positieve test??
In dit geval vermoed ik dat een paar keer straling wel opweegt tegen het verkrijgen van informatie over de verspreiding. Volgens mij gaat het daarbij om dit artikel in The Lancet:
They and one asymptomatic child (aged 10 years) had radiological ground-glass lung opacities. Older patients (aged >60 years) had more systemic symptoms, extensive radiological ground-glass lung changes, lymphopenia, thrombocytopenia, and increased C-reactive protein and lactate dehydrogenase levels. The nasopharyngeal or throat swabs of these six patients were negative for known respiratory microbes by point-of-care multiplex RT-PCR, but five patients (four adults and the child) were RT-PCR positive for genes encoding the internal RNA-dependent RNA polymerase and surface Spike protein of this novel coronavirus, which were confirmed by Sanger sequencing.

https://www.thelancet.com...-6736(20)30154-9/fulltext

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Het gaat hard nu:
Aantal coronapatiënten in Nederland ruim verdubbeld

Het aantal coronapatiënten in Nederland is meer dan verdubbeld. De afgelopen 24 uur kwamen er 44 mensen bij in Nederland die het virus dragen. Het totaal staat nu op 82. Dat heeft minister Bruno Bruins net gezegd.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 14:52:
Ik verwacht dat men komende week gaat nadenken of het sluiten van scholen in bepaalde streken, en dat men ook evenementen gaat sluiten en bijvoorbeeld bioscopen. Wellicht deels op eigen innitiatief en deels in opdracht van de regering.
Gisteren al gemeld n.a.v. sluiten van scholen in Italië, neem maar aan dat dezelfde maatregelen hier ook gaan volgen.. Ik heb in ieder geval maatregelen getroffen voor het geval dat.

• HallonRubus
Kaartje en getal op de "actuele" RIVM website zijn nog niet geüpdate

https://www.rivm.nl/nieuw...formatie-over-coronavirus

Ben erg benieuwd waar de nieuwe besmettingen zijn.

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Whuzz schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 14:44:
Dat gaat over het stukje "aerosols". Daarna nog een stukje over asymptomatische verspreiding. Er staat dus zeker niet hetzelfde.

RIVM zegt dat er geen aerosols zijn, CDC zegt van wel.
Volgens mij is de vertaling van Aerosols niet "droplets", maar "Aerosols". Een page search levert geen resultaten voor "aeros".

Kun je dus aub quoten wat je bedoeld?
RIVM zegt dat de kans op asymptomatische verspreiding nagenoeg nihil is. CDC zegt dat die kans aanwezig is, maar niet de hoofdoorzaak.

Toch duidelijk verschillende statements. Wie heeft er nou gelijk?
Nuanceverschillen. Dit haal ik snel even van de RIVM site:
Er is meer informatie nodig over de verspreiding van het virus, ook bij mensen die maar een beetje of helemaal niet ziek worden. En van alle mensen die ziek worden, wil je eigenlijk precies weten wat ze hebben gedaan.
en
Het nieuwe coronavirus wordt overgedragen door hoesten en niezen. Tot nu toe lijkt de overdracht van het virus door iemand zonder deze klachten een kleine rol te spelen. Het virus gaat van de een naar de ander door te hoesten of te niezen. Hoe zieker iemand is, hoe meer virus hij kan verspreiden. Door hoesten en niezen brengt hij het virus uit neus, keel of longen naar buiten. Via kleine druppeltjes komt het virus zo in de lucht. Als andere mensen die druppeltjes inademen of bijvoorbeeld via de handen in de mond, neus of ogen krijgen, kunnen zij besmet raken met het virus
https://www.rivm.nl/coronavirus/covid-19/vragen-antwoorden

Ik zie niet voldoende onderscheid om te zeggen dat RIVM van CDC afwijkt....

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Helixes schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 14:54:
[...]

Volgens mij is de vertaling van Aerosols niet "droplets", maar "Aerosols". Een page search levert geen resultaten voor "aeros".

Kun je dus aub quoten wat je bedoeld?
https://www.cdc.gov/niosh/topics/aerosols/

"The definition of an aerosol, as used here, is a suspension of tiny particles or droplets in the air"

Droplets dus.

(Eén keer ctrl+f op een site doen is misschien niet genoeg...)

[ Voor 6% gewijzigd door Whuzz op 05-03-2020 14:58 ]

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

FireFoz schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 14:52:
[...]

Niet voor niets duurde een uitslag gisteren nog 50 uur (!!!), met een capaciteit van "enkele honderden per dag". MikeyMan in "[ZT] Nieuwe variant van coronavirus, veroorzaakt Covid-19"
Kleine nuance hierbij; de reden dat mijn schoonmoeder getest werd en (in tegenstelling tot wat mevrouw van de PVDD beweert) thuis moest blijven, lag hem vooral in de combinatie met de kankerbehandeling waarvoor ze geregeld naar het ziekenhuis moet.

Mensen met longproblemen hebben voorrang gekregen, dus of dit een reëele weergave is van een spoedje weet ik niet

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 05-03-2020 15:00 ]

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-01 21:41
roffeltjes schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 14:49:
[...]

Ik hoop dat je snapt dat als je de kindjes thuis houdt ze juist bij de oppas oma's terecht gaan komen? Of gaan we meteen alle ouders ook verlof geven? :?

Hoeveel weken wil je de boel dicht hebben?

Is er bewijs dat scholen besmettingshaarden zijn? Zeker in Nederland is dat niet het geval.
De meeste kinderen hebben twee ouders. ik werk 4 dagen, mijn vrouw 3. Die ene dag kan ik of zij best thuiswerken. Niet iedereen zal zijn kinderen bij de opa's en oma's doen. Dat doen meer mensen overigens nu ook, want school is eerder uit dan werk.

Nee en dat bewijs zal je ook niet krijgen om dat er niet wordt getest als je geen sympomen vertoont, maar dat zegt dus niets over het aantal besmettingen.
Maar menig ouder merkt het wel degelijk als kinderen voor het eerst naar de opvang gaan of naar school, dan ben je namelijk als ouder regelmatig ziek omdat je kind van alles meeneemt naar huis.

En mijn grootste issue met school is dat ze zich niet kunnen houden aan de richtlijnen van de WHO en RIVM. Kinderen raken hun mond etc alles aan en wassen hun handen niet. Dat is praktisch niet te doen op scholen.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Pandemic
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-01 20:01
shoombak schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 14:54:
[...]

Gisteren al gemeld n.a.v. sluiten van scholen in Italië, neem maar aan dat dezelfde maatregelen hier ook gaan volgen.. Ik heb in ieder geval maatregelen getroffen voor het geval dat.
Lijkt me super goed idee! Vooral omdat dan al die verpleegkundigen en artsen niet meer kunnen gaan werken omdat ze voor hun kinderen moeten zorgen.

Daarbij gaat iedereen dan natuurlijk netjes thuis zitten en gaat absoluut niet naar vriendjes/ de indoor-kinderspeeltuin/familie/woonboulevard etc.

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:20
Whuzz schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 14:57:
[...]

"The definition of an aerosol, as used here, is a suspension of tiny particles or droplets in the air"

Droplets dus.

"in the air" Het gaat erom dat een aerosol via de lucht kan verspreiden. Een droplet kan ook gewoon ergens liggen zonder dat het airborne is/gaat. Dat maakt behoorlijk wat uit.

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

MailMan schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 15:01:
[...]

"in the air" Het gaat erom dat een aerosol via de lucht kan verspreiden. Een droplet kan ook gewoon ergens liggen zonder dat het airborne is/gaat. Dat maakt behoorlijk wat uit.

"These droplets can land in the mouths or noses of people who are nearby or possibly be inhaled into the lungs."

Of snuif jij regelematig oppervlakken af? :P

[ Voor 6% gewijzigd door Whuzz op 05-03-2020 15:03 ]

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Whuzz schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 14:57:
[...]

Droplets dus.

Tiny droplets, dus. Die toevoeging lijkt mij wel belangrijk. Hier is een iets betere uitleg

CDC omschrijft op de pagina die je aanhaalt als 'droplets', niet als 'tiny droplets', of aerosols.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• Oekiejoekie
Van liveblog AD.nl:
De 900 Vindicat-leden die zaterdag een dag eerder dan gepland thuiskomen van hun skitrip naar Noord-Italië, worden opgevangen door de GGD. De GGD zegt dat de bussen gefaseerd worden opgevangen 'op een locatie in Nederland'. De terugkeerders zullen niet alleen worden geïnformeerd, maar er zal ook worden gekeken of er toch klachten zijn. Het zal flink wat menskracht vergen.

Bensimpel

Positieve meneer

Lees de topicwaarschuwing nog eens.

[ Voor 78% gewijzigd door DaniëlWW2 op 05-03-2020 20:35 ]

😆 - Denk ook eens om ;)

• Whuzz

Whuzz

Dodgeball!

Helixes schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 15:04:
[...]

Tiny droplets, dus. Die toevoeging lijkt mij wel belangrijk. Hier is een iets betere uitleg

CDC omschrijft op de pagina die je aanhaalt als 'droplets', niet als 'tiny droplets', of aerosols.
Nuanceverschillen (om jou maar even te quoten) ;)

Maar goed als jij vind dat wat het RIVM zegt hetzelfde is als wat het CDC zegt, prima :P

Kern van het verhaal was nog steeds:
Waarom sluit het RIVM geen scholen en de anderen landen wel?

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Is er al wat meer bekend overDoe eens nietVindicat wat betreft aanpak bij aankomst terug in Nederland morgen?

Verplicht 14 dagen thuis quarantine of gaan we af op het gezonde verstand van 900 studenten en uiteindelijk er maar het beste van maken?

[ Voor 6% gewijzigd door Outerspace op 05-03-2020 20:45 ]

Pagina: 1 ... 56 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een ZT (zero tolerance) topic.

Overtreding van de onderstaande topic regels zal resulteren in minimaal een 24 uurs AWM ban.

• Geen slowchat
• Geen complottheorieën
• Geen paniekreacties
• Onderbouw je argumentatie met bronnen, extraordinary claims require extraordinary evidence
• Post hier alleen over de uitbraak in zijn algemeenheid. Voor het bespreken van persoonlijke voorbereidingen en maatregelen is er Het voorbereiden op het coronavirus topic.
• Geen discussie over het functioneren van het RIVM of andere organen zonder verdere relatie met het virus

Voor een actuele, interactieve kaart van de uitbraak, inclusief gemelde besmettingen en doden, zie
Wereld:
https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6
Nederland:
https://www.arcgis.com/ap...c995c40e7ae72254029bf6251

Handiger links:

https://debatgemist.tweed...wikkelingen-coronavirus-0

Om de posts leesbaar te houden graag geen gebruik meer maken van hoofdletters / vetgedrukte tekst om bepaalde stukken te benadrukken.
Mocht je punt alsnog te onduidelijk uit je post naar voren komen, gebruik dan cursieve tekst.