Cyberpope schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 13:15:
Op radio 1 was er net een verstandig en rustige viroloog.
1) we hebben het nu over 100 gevallen van reizigers, terwijl er de afgelopen maanden honderduizenden geweest zijn die vluchten naar en van china gemaakt hebben. Objectief gezien, valt het dus mee.
2) Het sterftecijfers heeft veel meer kans om omlaag te gaan als omhoog. Nu missen we alle besmettingen met lichte of matige symptomen, dus aantal besmetting is waarschijnlijk veel en veel groter als huidige cijfer. Daardoor kan het sterftecijfer spectaculair dalen de komende weken.
3) Er is geen reden voor noodtoestand of zelfs maar een vluchtverbod. Deze viroloog zou rustig nog naar China vliegen. Basisregels in preventie zijn voldoende.
Dat is ook wel wat kort door de bocht denk ik. De infecties beginnen ergens. Dat begin is natuurlijk langzaam. Als dat op een markt in Wuhan begint dan wordt er in een andere stad duizend kilometer verderop niet ook iemand ziek, uit het niets.
Zonder enige maatregelen weten we dat infectieziekten zich exponentieel ontwikkelen. Dat
zien we nu ook. Tel daarbij op dat infectie mogelijk is voordat men symptomatisch wordt en dan wordt het wel serieuzer. Die tellers gaan steeds over het aantal bekende gevallen, hoeveel onbekende gevallen er zijn weten we niet (terwijl dat juist de verspreiders zijn).
De vergelijking met Ebola gaat ook niet echt op. Die vonden voornamelijk plaats in een afgelegen gebied in Afrika. Daar is door intensief ingrijpen (zoveel mogelijk contacten vermijden, gebieden isoleren, medisch personeel in geschikte pakken, etc.) de verspreiding ingedamd. In dit geval spreken we over een metropool met miljoenen inwoners. Inmiddels is de verspreiding al ver daarbuiten getreden.
Mijn verwachting, en
die van wiskundige modellen van de universiteit in Hong Kong, is dat het aantal infecties nog flink op gaat lopen (en feitelijk al ruim hoger ligt dan het aantal bevestigde gevallen).
Ik ben het met je eens dat het geen reden voor paniek is, zeker niet in Nederland. Ben je in China dan zou ik wel aanraden om flink in te slaan (voedsel, water, simpele medicijnen als ORS, verzorgingsproducten als zeep, tandpasta etc.) of te evacueren als het wordt aangeboden en aangeraden vanuit Nederland / Europa.
Vooralsnog ook niet meer naar China reizen tenzij echt noodzakelijk. Zelfs als je niet bang bent om zelf ziek te worden is het niet handig om in een omgeving te zitten die platligt door een epidemie. Veel internationale ketens zijn nu al dicht, dat wordt alleen nog maar erger als het verder uit de hand loopt en je tegen de limieten van infrastructuur aanloopt (vooral ziekenhuizen).
Persoonlijk zou ik dat ook nog rustig doen (Wie betaald mijn ticket??). Zeker als gezonde volwassene is het risico dat ik overlijd aan een auto-ongeluk onderweg naar Schiphol groter dan dat ik te overlijden zou komen door Corona.
Dat is nog niet zeker, conditioneel (geven dat je een auto-ongeluk hebt vs. gegeven dat je besmet raakt met dit virus) kan het best zijn dat een gemiddelde betrokkene bij een auto-ongeluk in Nederland er beter van afkomt dat een gemiddelde patient met dit virus. Als we naar SARS kijken was de lethaliteit bijvoorbeeld vrij hoog (ook die 6 en 15 procent voor volwassenen zijn niet mis):
The likelihood of dying from SARS in a given area has been shown to depend on the profile of the cases, including the age group most affected and the presence of underlying disease. Based on data received by WHO to date, the case fatality ratio is estimated to be less than 1% in persons aged 24 years or younger, 6% in persons aged 25 to 44 years, 15% in persons aged 45 to 64 years, and greater than 50% in persons aged 65 years and older.
https://www.who.int/csr/sars/archive/2003_05_07a/en/
Vooralsnog allebei geen zaken om je druk over te maken, de kans dat je bij een van de twee betrokken raakt is laag. De kans op het hebben van auto-ongelukken is echter vrij stabiel, terwijl de verspreiding van het virus vooralsnog toeneemt.
Welke reactie bedoel je precies? Als je bang bent en daardoor zoveel mogelijk binnenblijft en menselijk contact vermijd, wat mij niet onredelijk lijkt als je in een gebied zit met veel infecties (bijvoorbeeld Wuhan), dan komt dat het inperken van de verspreiding volgens mij alleen maar ten goede.
Vluchten naar 'veiligere gebieden' kan natuurlijk de verspreiding bevorderen, maar dat is denk ik niet echt een logische reactie als je bang bent om ziek te worden en als je daarvoor in ruimtes met veel mensen moet zitten (bijvoorbeeld een vliegtuig, trein of bus).
[
Voor 8% gewijzigd door
Verwijderd1 op 31-01-2020 18:43
]