[ZT] Nieuwe variant van coronavirus, veroorzaakt Covid-19 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 101 Laatste
Acties:
  • 520.047 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Lethalis schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 11:54:
[...]

Ik heb het over de vlucht die zometeen vertrekt naar China om Duitsers op te halen... die mensen mogen zich niet vrij bewegen in Duitsland als ze terug zijn. Dat wordt net door de buitenminister verkondigd. Tenzij ik gek ben.
Dan nog steeds is die situatie niet vergelijkbaar aangezien die nederlanders in wuhan blijkbaar nog niet op het punt staan op het vliegtuig te stappen naar NL. Dus dat is een beetje een valse vergelijking.

Verder is m'n duits niet zo goed dus ik weet niet precies wat je nu citeert. Vertaal het op z'n minst even, dit is immers een Nederlands forum.

[ Voor 11% gewijzigd door RodeStabilo op 31-01-2020 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marqvds
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 07:52
Italië roept noodtoestand uit in verband met het coronavirus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Homeland schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 11:57:
In China raken in bepaalde ziekenhuizen spullen al op (afkomstig van blog van The Guardian):

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Mondkapjes gemaakt van stof... die doen dus niet veel en beschermende kleding van verpakkingsmateriaal.
Toch raar voor een land waar zo'n beetje al dat soort spul gemaakt wordt voor de hele wereld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leekers
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-01-2021
RodeStabilo schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 11:58:
[...]
Dan nog steeds is die situatie niet vergelijkbaar aangezien die nederlanders in wuhan blijkbaar nog niet op het punt staan op het vliegtuig te stappen naar NL. Dus dat is een beetje een valse vergelijking.

Verder is m'n duits niet zo goed dus ik weet niet precies wat je nu citeert. Vertaal het op z'n minst even, dit is immers een Nederlands forum.
Niet zo moeilijk te volgen he de duitsers plaatsen iedereen die uit risico gebieden komt voorlopig 100 % in quarantaine en nederland niet dus is wel duidelijk vergelijkbaar of gaan we nu echt muggenziften op alles ?

"Beautiful Clean Coal"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-09 08:28
marqvds schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 11:59:
Italië roept noodtoestand uit in verband met het coronavirus
https://twitter.com/RaiNews/status/1223191957285081088?s=19

Misschien de volgende keer meteen een bron linken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:52
vistu schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 10:21:
[...]

Exact mijn punt! Dit soort draconische maatregelen zullen de R0 echt omlaag helpen (ja, R0 is niet alleen product van besmettelijkheid, maar bevat ook containment). Tel daar de waakzaamheid en onze gezondheidszorg bij op en ik kan me simpelweg niet voorstellen dat we ooit naar 1 op 3 geïnfecteerd wereldwijd gaan.
R0 bevat geen containment. R0 bevat geen interventie in wat voor zin dan ook. R0 is de basic reproduction value binnen een homogene, niet gevaccineerde, afgesloten populatie zonder enige vorm van interventie.

De gegeven R0 waarden zeggen dan ook weinig over de momenteel te verwachten snelheid van transmissie, behoudens dat humane interventie noodzakelijk is om het niet tot een pandemie van wederom tientallen tot honderden miljoenen te laten komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
RodeStabilo schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 11:58:
[...]

Die Rückkehrer sollen später in Frankfurt landen, erst ins dortige Medical Assessment Center gebracht werden und anschließend 14 Tage lang auf dem Luftwaffenstützpunkt Germersheim in Rheinland-Pfalz in Quarantäne verbringen.

De mensen die terugkomen landen in Frankfurt en zullen daar in een Medical Assessment Center gebracht worden, en vervolgens 14 dagen lang op een militaire basis verblijven in Rheinland-Pfalz.

Duidelijker wordt het niet.

Is net even wat anders dan "thuis in quarantaine gaan".

[ Voor 3% gewijzigd door Lethalis op 31-01-2020 12:20 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vistu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 15:17
psychodude schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 12:06:
[...]

R0 bevat geen containment. R0 bevat geen interventie in wat voor zin dan ook. R0 is de basic reproduction value binnen een homogene, niet gevaccineerde, afgesloten populatie zonder enige vorm van interventie.

De gegeven R0 waarden zeggen dan ook weinig over de momenteel te verwachten snelheid van transmissie, behoudens dat humane interventie noodzakelijk is om het niet tot een pandemie van wederom tientallen tot honderden miljoenen te laten komen.
Dat ziet het CDC toch echt anders (https://wwwnc.cdc.gov/eid/article/25/1/17-1901_article)
The basic reproduction number (R0), also called the basic reproduction ratio or rate or the basic reproductive rate, is an epidemiologic metric used to describe the contagiousness or transmissibility of infectious agents. R0 is affected by numerous biological, sociobehavioral, and environmental factors that govern pathogen transmission and, therefore, is usually estimated with various types of complex mathematical models, which make R0 easily misrepresented, misinterpreted, and misapplied. R0 is not a biological constant for a pathogen, a rate over time, or a measure of disease severity, and R0 cannot be modified through vaccination campaigns.
PS: laat ik voorop stellen dat ik niet bijdehand wil doen, ik heb geenszins het idee dat ik als random IT'er het beter weet dan een arts (en laat jij dat volgens je profiel nou net zijn). Als ik het dus verkeerd begrijp hoor ik het graag, maar voor mezelf voelt het meenemen van sociaaleconomische omstandigheden en gedrag als een logische optie. Immers: het getal wordt ongetwijfeld bepaald door naar infecties in de praktijk te kijken; waarbij slechte hygiene ongetwijfeld voor meer infecties zorgen?

[ Voor 15% gewijzigd door vistu op 31-01-2020 12:27 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• psychodude
Nee hoor, lees het nog maar eens goed zou ik zeggen. Je hebt een essentieel deel nota bene zelf dikgedrukt gemaakt. Maar de wijze waarop R0 hier vaak gebruikt wotdt is een beetje klok, klepel verhaal. Mocht je je er echt in interesseren dan kan ik je aanraden een goed virologie boek aan te schaffen.
vistu schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 12:20:

PS: laat ik voorop stellen dat ik niet bijdehand wil doen, ik heb geenszins het idee dat ik als random IT'er het beter weet dan een arts (en laat jij dat volgens je profiel nou net zijn). Als ik het dus verkeerd begrijp hoor ik het graag, maar voor mezelf voelt het meenemen van sociaaleconomische omstandigheden en gedrag als een logische optie. Immers: het getal wordt ongetwijfeld bepaald door naar infecties in de praktijk te kijken; waarbij slechte hygiene ongetwijfeld voor meer infecties zorgen?
Om in te gaan op je edit. De socioeconomische omstandigheden vormt onderdeel van de populatie. En dat kan het een en ander wel nadelig beïnvloeden. Isolatie strategieen e.d. niet. En daarin zit het verschil. R0 is enkel in overeenstemming met R indien China niets zou doen. Maar China doet wel wat, R valt dan per definitie lager uit dan R0. R0 is niets anders dan de baseline. Dan ook niet bijzonder interessant om binnen de media te blijven rapporteren want het schetst een ongunstig beeld in tijd van toch enigzins paniek.

Maar ter vergelijk. HIV bijv. heeft een R0 van ongeveer 2 - 5. Maar de R ligt uiteraard veel lager, per regio verschillend afhankelijk van de mate van preventie. Wat de huidige R is voor 2019-nCoV is lastig exact te duiden op dit moment. Maar één ding is zeker, blindstaren op R0 gaat niet zeggen hoe snel het virus zich zal gaan verspreiden in de komende periode.

[ Voor 59% gewijzigd door psychodude op 31-01-2020 12:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
zo, in Israel doen ze er nog ff een tandje bij qua quarantine;

Israel’s Ministry of Health is requiring all airline passengers returning to the country from mainland China to self-quarantine for two weeks to decrease the chances of transmission of the Wuhan coronavirus.

The mandate, issued Thursday and effective immediately, instructs passengers to stay home for 14 days and not go to public places, according to Dr. Itamar Grotto, associate director general of Israel's Ministry of Health.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vistu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 15:17
psychodude schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 12:27:
[...]

Nee hoor, lees het nog maar eens goed zou ik zeggen. Je hebt een essentieel deel nota bene zelf dikgedrukt gemaakt. Maar de wijze waarop R0 hier vaak gebruikt wotdt is een beetje klok, klepel verhaal. Mocht je je er echt in interesseren dan kan ik je aanraden een goed virologie boek aan te schaffen.
Bedankt! Die highlight was bewust, maar ik lees niet waarom hygiënische omstandigheden geen invloed hebben op de R0? Mijn stelling was immers dat de R0 in het westen lager zal zijn door oa betere zorg.

Edit: bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik zie nu dat ik het ongelukkig heb geformuleerd in mijn eerste bericht. We zijn het er dus wel over eens dat de verspreiding buiten China waarschijnlijk een stuk lager ligt, maar ik begrijp nu dat het niet gelijk is aan stellen dat de R0 buiten China lager is. Thanks!

[ Voor 20% gewijzigd door vistu op 31-01-2020 12:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
vistu schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 12:34:
[...]

Bedankt! Die highlight was bewust, maar ik lees niet waarom hygiënische omstandigheden geen invloed hebben op de R0? Mijn stelling was immers dat de R0 in het westen lager zal zijn door oa betere zorg.
Zie ook mijn edit inmiddels op de edit :p. TLDR: basis hygiene beinvloedt R0 wel. Isolatie, quarantine, lockdowns etc niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Verwijderd schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 09:34:
Je gaat even voorbij aan het feit dat er 50 miljoen mensen in lockdown zitten. Sure, het is in China dus ver van je bed show, maar als we morgen besloten half Duitsland af te sluiten zou je ook niet zeggen "het is minder erg dan de griep".
Als eerste zeg ik niet dat het minder erg is als de griep. Maar als dat wel is zou ik dat wel zeggen. Omdat ik naar de feiten van het virus kijk en niet naar de handelen van de overheid. Zo zul je geen enkele gerespecteerde viroloog vinden de redenen kan geven die noodzakten tot het uitroepen van een nationale noodtoestand zoals in Italy. Of zelfs maar een vlieg / reisverbod.
Alle overheids instanties raden reizen naar China af. Maar als ik het aandachtig volg en me iets meer zorgen maak dan bij de griep ben ik een paniekzaaier? Ik maak me niet druk over dat ik er aan dood zal gaan maar mag ik me wel een beetje zorgen maken over mijn medemensen?
Graag zelfs. Maar vraag me wel af waar de liefde ophoudt? Bij het vliegverbod voor lvluchtelingen? Waardoor tienduizenden gestorven zijn op de Middenlandse Zee?
Daarnaast is het op dit stadium ook niet relevant of het erger is dan de griep of niet. Ten eerste is het nog te vroeg om er iets over te zeggen, ten tweede is het gewoon geen virus wat je naast het griepvirus wil laten leven. Als je oma nu de griep overleeft kan ze het vergeten als ze er ook nog corona bij krijgt. Kun je stellen dat het minder dodelijk is maar een virus leeft niet op zichzelf.
Vast, maar ga je garanderen dat het toch wel rond gaat. Maar dat je op het hoogte punt ervan (net zoals bij de andere) je er niets meer over gaat horen omdat we het dan al als een feit hebben aangenomen. En we het normaal vinden dat er x mensen aan sterven. Vooral omdat we er dan achterkomen dat het vooral een probleem is in de arme landen en het weinig impact heeft op landen met een volwassen gezondhiedszorg en goede hygiëne. En doden in arme landen boeit de meesten niet. Ondanks dat ze claimen dat ze zich druk maken over de medemens. Laten we eerlijk zijn. Als malaria massaal zou voorkomen in de rijke landen, hadden we daar al 20 jaar geleden een oplossing voor gehad.
Is het coronavirus kandidaat om wereldwijd te verspreiden? Geen idee, dat weten we pas als het gebeurd. Als het niet gebeurd zal men tot in den treure roepen dat het "paniekzaaien" was, vliegverkeerd platleggen, steden in lockdown. Maar wie weet zijn die maatregelen nou net de reden dat het niet wereldwijd verspreid is.
Durf er een wedje op te maken dat het wereldwijd gaat. Denk je nu echt dat er tot op heden geen enkel geval in afrika en zuid-amerika is? Landen waar china zeer actieve betrekkingen mee heeft? Echt?
Of zou het zijn dat ze daar niet de middelen en kunde hebben om besmettingen eruit te halen?
Hebben we het in China onder controle, blijkt het plots nog voor te komen in ......... Leer er maar mee leven.
Lethalis schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 11:51:
[...]

In Duitsland gaan ze volledig in quarantaine en worden ze centraal ondergebracht... en wordt er beloofd aan het volk dat er geen risico mag uitgaan van de terugkomst van de mensen.
En zou dit gebaseerd zijn op medische inzichten? Of om de zorg over de publieke opinie en angst voor de media.

Op radio 1 was er net een verstandig en rustige viroloog.

1) we hebben het nu over 100 gevallen van reizigers, terwijl er de afgelopen maanden honderduizenden geweest zijn die vluchten naar en van china gemaakt hebben. Objectief gezien, valt het dus mee.
2) Het sterftecijfers heeft veel meer kans om omlaag te gaan als omhoog. Nu missen we alle besmettingen met lichte of matige symptomen, dus aantal besmetting is waarschijnlijk veel en veel groter als huidige cijfer. Daardoor kan het sterftecijfer spectaculair dalen de komende weken.
3) Er is geen reden voor noodtoestand of zelfs maar een vluchtverbod. Deze viroloog zou rustig nog naar China vliegen. Basisregels in preventie zijn voldoende.

Persoonlijk zou ik dat ook nog rustig doen (Wie betaald mijn ticket??). Zeker als gezonde volwassene is het risico dat ik overlijd aan een auto-ongeluk onderweg naar Schiphol groter dan dat ik te overlijden zou komen door Corona.

Kortom gezond verstand gebruiken.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-09 23:47

immetjes

HIER is BERN-E

Als we hier nu eens mee stoppen.
niet voor gevoelige magen

@sham27: haha. ik had eerst "ze" maar dat klinkt zo polariserend.

[ Voor 21% gewijzigd door immetjes op 31-01-2020 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:51
immetjes schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 13:19:
we? :+

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Cyberpope schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 13:15:
[...]

Als eerste zeg ik niet dat het minder erg is als de griep. Maar als dat wel is zou ik dat wel zeggen. Omdat ik naar de feiten van het virus kijk en niet naar de handelen van de overheid. Zo zul je geen enkele gerespecteerde viroloog vinden de redenen kan geven die noodzakten tot het uitroepen van een nationale noodtoestand zoals in Italy. Of zelfs maar een vlieg / reisverbod.

[...]

Graag zelfs. Maar vraag me wel af waar de liefde ophoudt? Bij het vliegverbod voor lvluchtelingen? Waardoor tienduizenden gestorven zijn op de Middenlandse Zee?

[...]

Vast, maar ga je garanderen dat het toch wel rond gaat. Maar dat je op het hoogte punt ervan (net zoals bij de andere) je er niets meer over gaat horen omdat we het dan al als een feit hebben aangenomen. En we het normaal vinden dat er x mensen aan sterven. Vooral omdat we er dan achterkomen dat het vooral een probleem is in de arme landen en het weinig impact heeft op landen met een volwassen gezondhiedszorg en goede hygiëne. En doden in arme landen boeit de meesten niet. Ondanks dat ze claimen dat ze zich druk maken over de medemens. Laten we eerlijk zijn. Als malaria massaal zou voorkomen in de rijke landen, hadden we daar al 20 jaar geleden een oplossing voor gehad.

[...]

Durf er een wedje op te maken dat het wereldwijd gaat. Denk je nu echt dat er tot op heden geen enkel geval in afrika en zuid-amerika is? Landen waar china zeer actieve betrekkingen mee heeft? Echt?
Of zou het zijn dat ze daar niet de middelen en kunde hebben om besmettingen eruit te halen?
Hebben we het in China onder controle, blijkt het plots nog voor te komen in ......... Leer er maar mee leven.

[...]

En zou dit gebaseerd zijn op medische inzichten? Of om de zorg over de publieke opinie en angst voor de media.

1) we hebben het nu over 100 gevallen van reizigers, terwijl er de afgelopen maanden honderduizenden geweest zijn die vluchten naar en van china gemaakt hebben. Objectief gezien, valt het dus mee.
2) Het sterftecijfers heeft veel meer kans om omlaag te gaan als omhoog. Nu missen we alle besmettingen met lichte of matige symptomen, dus aantal besmetting is waarschijnlijk veel en veel groter als huidige cijfer. Daardoor kan het sterftecijfer spectaculair dalen de komende weken.
3) Er is geen reden voor noodtoestand of zelfs maar een vluchtverbod. Deze viroloog zou rustig nog naar China vliegen. Basisregels in preventie zijn voldoende.

Persoonlijk zou ik dat ook nog rustig doen (Wie betaald mijn ticket??). Zeker als gezonde volwassene is het risico dat ik overlijd aan een auto-ongeluk onderweg naar Schiphol groter dan dat ik te overlijden zou komen door Corona.

1) Weten we niet, er zijn al 100 gevallen bekend, incubatie tijd is max 2 weken.
2) kan ook nog omhoog gaan, het aantal doden groeit met de dag steeds meer..
3) Van mij mag hij rustig naar China vliegen, er is niets voor niks een grote lockdown van complete steden net voor chinees nieuwjaar...

Ik vermijd liever dat risico, tja leuk dat ik dat misschien kan overleven omdat ik nog jong en gezond ben. Maar dat is alsnog een risico die ik minimaliseer door niet naar China te reizen..

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:09
Ik vond die nog meevallen. Beest lijkt gebakken/gefrituurd te zijn en hij eet ook alleen het vlees. Kreeg er op whatsapp een van een of andere Chinees die levende kleine muisjes/ratten in een of andere saus dompelde en als lekkernij op at.

Tja. Het verbaast me niets dat deze uitbraak weer uit China komt zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Bensimpel schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 13:23:
[...]

1) Weten we niet, er zijn al 100 gevallen bekend, incubatie tijd is max 2 weken.
2) kan ook nog omhoog gaan, het aantal doden groeit met de dag steeds meer..
3) Van mij mag hij rustig naar China vliegen, er is niets voor niks een grote lockdown van complete steden net voor chinees nieuwjaar...

Ik vermijd liever dat risico, tja leuk dat ik dat misschien kan overleven omdat ik nog jong en gezond ben. Maar dat is alsnog een risico die ik minimaliseer door niet naar China te reizen..
1) Dan nog valt het mee. Zeker gezien het aantal vluchten, waarbij ik met honderduizenden wellicht nog concervatief ben.
2) Het kan, maar omgekeerde is waarschijnlijker. Net zoals bij elke eerder uitbraak van virussen. Geen reden om aan te nemen dat deze afwijkt van het gebruikelijke patroon. (eerste alleen vastgestelde besmettingen bij ernstige zieken en de lichte gevallen worden totaal gemist, kijk naar het aantal doden <40. Denk je nu echt dat het virus mensen <40 niet besmet? Of hebben wellicht de meesten geen klachten terwijl ze wel besmet zijn??)
3) Weet je niet. Nogmaals ik weet van geen viroloog die zegt dat deze maatregelen proportioneel zijn.

Maar doe je dat dan ook op andere dingen of vermijd je selectief risico's?

[ Voor 32% gewijzigd door Cyberpope op 31-01-2020 13:31 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier hebben we varkenspest, vogelgriep, gekke koeienziekte, mond- en klauwzeer,... Het is een kwestie van tijd voor zo'n ziekte op de mens overspringt. Daarnaast wordt er meer antibiotica gebruikt voor vee dan voor mensen (ook verhoudingsgewijs), zodat ook bacteriën goed kunnen blijven oefenen en muteren... Met resistente 'superbacteriën' is het sowieso gedaan met de veeteelt in zijn huidige vorm en kunnen we in de toekomst sterven aan simpele infecties.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2020 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-09 23:47

immetjes

HIER is BERN-E

Verwijderd schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 13:38:
[...]
Hier hebben we varkenspest, vogelgriep, gekke koeienziekte, mond- en klauwzeer,... Het is een kwestie van tijd voor zo'n ziekte op de mens overspringt. Daarnaast wordt er meer antibiotica gebruikt voor vee dan voor mensen (ook verhoudingsgewijs), zodat ook bacteriën goed kunnen blijven oefenen en muteren... Met resistente 'superbacteriën' is het sowieso gedaan met de veeteelt in zijn huidige vorm.
Dat is waar. Het gaat er alleen om dat er vleermuizen worden gegeten niet dat het zomaar een vreemd stukje vlees is. Vleermuizen hebben zo'n 60 virussen die makkelijk op andere dieren (waaronder de mens) overgedragen kunnen worden. Alleen knaagdieren (ratten en muizen) hebben er meer. Als je dus vleermuizen, vangt. slacht en eet is de kans vele malen groter dat je een virus oploopt dan dat je een stuk gedomesticeerd rund, varken of kip eet. Dus: ophouden met het eten van vleermuizen en knaagdieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 13:38:
[...]
Hier hebben we varkenspest, vogelgriep, gekke koeienziekte, mond- en klauwzeer,... Het is een kwestie van tijd voor zo'n ziekte op de mens overspringt. Daarnaast wordt er meer antibiotica gebruikt voor vee dan voor mensen (ook verhoudingsgewijs), zodat ook bacteriën goed kunnen blijven oefenen en muteren... Met resistente 'superbacteriën' is het sowieso gedaan met de veeteelt in zijn huidige vorm.
Vrijwel alle ziektes die jij opnoemt zijn ook in Azië te vinden, alsmede het antibiotica probleem.
Echter daarboven op zijn de hygiëne en keuzes op het gebied van voedsel in Azië zo.... curieus, dat die gevolgen daarvan daar nog eens bovenop komen.

Ebola, sars, dit virus, mers, zijn allemaal ziektes die voortkomen uit zeer dicht contact met dieren of de consumptie ervan, gecombineerd met twijfelachtig controles en hygiëne.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-09 16:05

basvn

Breezand - NHN

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EPnH45sX0AExfzH?format=jpg&name=large
Rusland dus ook 2 gevallen

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westlym
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-09 10:38
https://www.telegraaf.nl/...d-uit-vanwege-coronavirus

Noodtoestand vanwege twee gevallen in Rome...dit roept meer vraagtekens bij mij op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westlym
Wat nog aparter is dat er buiten China nog niemand aan dit virus is overleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-09 11:15
De_Bastaard schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 13:23:
[...]

Ik vond die nog meevallen. Beest lijkt gebakken/gefrituurd te zijn en hij eet ook alleen het vlees. Kreeg er op whatsapp een van een of andere Chinees die levende kleine muisjes/ratten in een of andere saus dompelde en als lekkernij op at.

Tja. Het verbaast me niets dat deze uitbraak weer uit China komt zeg maar.
Er zijn Chinezen die echt alles wat leeft naar binnen lopen te stouwen. Niet zo gek dat er dan wat overspringt naar mensen op den duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

westlym schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 14:03:
Wat nog aparter is dat er buiten China nog niemand aan dit virus is overleden.
Betere zorg, slechts 100 besmettingen buiten China. Kan best zijn dat de mortaliteit lager is in landen die betere zorg kunnen aanbieden.

Ben eerder benieuwd hoe dit in India gaat aflopen.

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-09 12:23
westlym schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 14:00:
https://www.telegraaf.nl/...d-uit-vanwege-coronavirus

Noodtoestand vanwege twee gevallen in Rome...dit roept meer vraagtekens bij mij op.
Het betekent dat er meer geld / middelen vrijkomen en er beslissingen genomen kunnen worden zonder omslachtige bureacratie. Niet meer dan dat.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• algalid
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18-09 16:52
Vlassie1980 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 14:11:
Er zijn Chinezen die echt alles wat leeft naar binnen lopen te stouwen. Niet zo gek dat er dan wat overspringt naar mensen op den duur.
Het oppeuzelen zelf zal niet het grootste risico vormen tov de andere "interacties". Op de vleesmarkten waar deze ziektes uitbreken zitten levende beesten die aan de kassa worden geslacht. Dan heb je genoeg bloed aan je voeten als je er rond loopt en uiteraard gaan de handen en vingers over de geldbiljetten, boodschappentas, etc. En dan heb je het beest thuis nog niet eens aangeraakt. Als je dat lekker zit te snijden met je blote handen en dan je kleine kapoen een dikke knuffel en zoen geeft...

Dan is het klaargemaakte beest op de tafel nog de minste van de contactrisico's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Bensimpel schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 14:13:
[...]

Ben eerder benieuwd hoe dit in India gaat aflopen.
Precies dit.

Wij hebben in Europa onze gezondheidszorg goed in orde.
Vele Afrikaanse landen en grote delen van India totaal niet.

Kun je als Europa nog je gezondheidszorg goed op peil hebben, maar bij een flinke uitbraak in India of Afrika en je gaat hier in Europa de kans hebben tegen de bierkaai te vechten.

Westerse landen zouden Afrika en India nu goed moeten ondersteunen, waar nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Geert1976 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 14:24:
[...]

Westerse landen zouden Afrika en India nu goed moeten ondersteunen, waar nodig
Ik twijfel in hoeverre daar ondersteuning mogelijk is, zie het nog wel heel snel verspreiden en dan is het mogelijk beter om jezelf te beschermen en te zorgen dat mensen uit die gebieden niet het virus verder kunnen verspreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Geert1976 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 14:24:
Kun je als Europa nog je gezondheidszorg goed op peil hebben, maar bij een flinke uitbraak in India of Afrika en je gaat hier in Europa de kans hebben tegen de bierkaai te vechten.
Waarom vechten we dan tegen de bierkaai?
Oke, meer kans op mutatie dat zou kunnen.

Maar als dat niet zou gebeuren, waarom vechten wij dan tegen de bierkaai?
Behalve dat daar veel meer mensen sterven en hier het met een pilletje te genezen is?
Want dat is helaas al bij veel ziekten op dit moment al het geval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
[...]
Daar durf ik niks over te zeggen. Ik geef alleen aan dat Duitsland (en heel veel andere landen) ingrijpendere maatregelen neemt dan Nederland.

Mijn boerenverstand zegt:
- Dit virus krijgen we straks allemaal. We zijn gewoon te laat met maatregelen nemen.
- Hopelijk valt het mee en is het voor de meesten een griepje (de mogelijke ernst ervan is het gene dat mij bezig houdt).

Daar staat tegenover:
- Waarom zou China zulke bizarre maatregelen nemen voor een griepje?

Tot nu toe krijg ik juist alleen maar het gevoel dat het veel erger is dan ze ons voorspiegelen. Anders plaats je niet een hele provincie in lock down.

Voor de rest denk ik overigens:
- Ga op tijd naar bed. Rust goed uit.
- Geniet zoveel mogelijk van je vrije tijd. Relax.
- Spendeer tijd met je gezin.

Dat helpt waarschijnlijk meer dan een mondkapje. Ik stress ineens een stuk minder om mijn werk :+ Elk nadeel heb zijn voordeel, zeg maar. Even een reality check dat alles vergankelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cyberpope schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 14:35:
[...]

Waarom vechten we dan tegen de bierkaai?
Oke, meer kans op mutatie dat zou kunnen.

Maar als dat niet zou gebeuren, waarom vechten wij dan tegen de bierkaai?
Behalve dat daar veel meer mensen sterven en hier het met een pilletje te genezen is?
Want dat is helaas al bij veel ziekten op dit moment al het geval.
In Roemenie moesten laatst tijdens een griep epedmie kinderen verplicht met mondkapje naar school.
8)7

Er is niet altijd een logische verklaring voor beslissingen die bestuurders nemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Lethalis schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 15:05:
[...]

Daar durf ik niks over te zeggen. Ik geef alleen aan dat Duitsland (en heel veel andere landen) ingrijpendere maatregelen neemt dan Nederland.

Mijn boerenverstand zegt:
- Dit virus krijgen we straks allemaal. We zijn gewoon te laat met maatregelen nemen.
- Hopelijk valt het mee en is het voor de meesten een griepje (de mogelijke ernst ervan is het gene dat mij bezig houdt).

Daar staat tegenover:
- Waarom zou China zulke bizarre maatregelen nemen voor een griepje?
Dat is de meest logische reactie. Als je niks doet en de uitbraak spreidt wereldwijd zal je daarvoor verantwoordelijk worden gehouden, of het nou al te laat was om iets te doen of niet.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Tot nu toe krijg ik juist alleen maar het gevoel dat het veel erger is dan ze ons voorspiegelen. Anders plaats je niet een hele provincie in lock down.

Dat helpt waarschijnlijk meer dan een mondkapje. Ik stress ineens een stuk minder om mijn werk :+ Elk nadeel heb zijn voordeel, zeg maar. Even een reality check dat alles vergankelijk is.
Goed, maar om het even (met all respect) in perspectief te plaatsen geef je eerder ook aan een hypochonder te zijn.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:55

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Voor de rest denk ik overigens:
- Ga op tijd naar bed. Rust goed uit.
- Geniet zoveel mogelijk van je vrije tijd. Relax.
- Spendeer tijd met je gezin.
Want het kan wel eens je laatste maanden gaan worden? :+

Mondkapje heeft een indirect tweede effect, mensen gaan iets 'bewuster' om met hygiëne. Blaffen in iemand z'n gezicht, handen wassen, kleine dingen die toch iets bijdragen.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-09 13:31

marapuru

db.

SinergyX schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 15:24:
[...]

Mondkapje heeft een indirect tweede effect, mensen gaan iets 'bewuster' om met hygiëne. Blaffen in iemand z'n gezicht, handen wassen, kleine dingen die toch iets bijdragen.
Mooi omschreven. Ik zal m'n hond ook even een kapje omdoen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

FAQ

Gestorven mensen in Wuhan worden genegeerd door voorbijgangers:

Afbeeldingslocatie: https://static.nieuwsblad.be/Assets/Images_Upload/2020/01/31/570abbf4-440e-11ea-894d-3c3b018d9410_web_scale_0.0661376_0.0661376__.jpg?maxheight=460&maxwidth=638&scale=both

Afbeeldingslocatie: https://static.nieuwsblad.be/Assets/Images_Upload/2020/01/31/63a4b194-440e-11ea-894d-3c3b018d9410_web_scale_0.0661376_0.0661376__.jpg?maxheight=513&maxwidth=767&scale=both

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2020 16:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Gunner schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 15:23:
[...]
Goed, maar om het even (met all respect) in perspectief te plaatsen geef je eerder ook aan een hypochonder te zijn.
SinergyX schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 15:24:
[...]
Rationeel gezien snap ik heel goed dat mijn autoritje naar de zaak in de ochtend - waarbij ik met 80 km per uur op een weg met tegenliggers rij en al 2 keer heb meegemaakt dat ze door onoplettendheid op mijn weghelft kwamen (mobiel telefoongebruik in de auto :( ) - en daarnaast 1 keer bijna door een ambulance van de weg ben gereden zonder dat ik kon uitwijken - veel gevaarlijker is.

En toch doe ik dat elke dag. Ook met slecht zicht, regen etc.

Wat mij het meeste irriteert van deze hele situatie, is gewoon het "onbekende" hiervan. Je ziet beelden van mensen in maanpakken die in Duitsland een heel gezin ophalen en je denkt dat je in een slechte horrorfilm bent beland. Je ziet dat in China een hele provincie op slot gaat. Mensen worden geëvacueerd. Enzovoorts.

Tenzij de hele wereld helemaal gek geworden is, doe je dit niet voor een griepje. Voor Ebola begrijp ik het, maar niet voor een griepje.

Dus als het erger is - en ik ervan overtuigd ben dat de maatregelen toch te laat zijn - ja... dan word ik wel wat onrustig :P

Pas als ik hoor dat het in Duitsland met alle patiënten goed blijft gaan en er eigenlijk weinig gebeurt, dan leg ik het naast mij neer... maar dan ga ik mij wel afvragen in wat voor wereld ik leef. En wat China probeert te bereiken hiermee.

PS
Prof. Dr. Glück, Leiter Innere Abteilung der Klinik Trostberg, behandelt die Familie: „Der Gesundheitszustand ist bei allen stabil. Gerade die Kinder sind milde erkrankt. Wir haben zwei bestätigte Familienmitglieder, gehen aber davon aus, dass die ganze Familie infiziert ist.“

Glück weiter: „Die Familie ist derzeit in einem Zimmer gemeinsam untergebracht. Es sind ein Säugling im Alter von 6 Monaten und zwei Kinder bis fünf Jahre.“

Tot nu toe hebben ze het over milde verschijnselen. Gezin met 2 kinderen en een baby.

Wel weer grappig dat je arts dan "Dr. Glück" heet :+

[ Voor 15% gewijzigd door Lethalis op 31-01-2020 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReVision.
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 15:33:
Waar komt dit vandaan dan?

hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Die houding languit liggend met je handen strak langs het lichaam zie ik voornamelijk bij demonstraties waar mensen doen alsof ze dood ziijn.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Wereldwijd hebben nu 62 landen de immigratie regels (visa e.d) voor China aangepast (of in z'n geheel geen visa afgifte) ivm corona

[ Voor 16% gewijzigd door _Bailey_ op 31-01-2020 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:11
Deze viroloog zou rustig nog naar China vliegen. Basisregels in preventie zijn voldoende.

Ik zou ook best naar China vliegen. Da's een beetje zo'n loze uitspraak.

Maar zou de viroloog ook een paar roodjes uitgeven aan vakantie om nu naar China te vliegen, of kiest hij dan wat anders :O

Viroloog bij Jinek gisteren zou het niet doen trouwens. 't zijn soms net mensen :+

[ Voor 6% gewijzigd door matthijst op 31-01-2020 16:20 ]

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:55

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik zie 1 fietser, die vervolgens ziet dat er iemand al foto's maakt, je ziet nergens of die hazmat jongens er al lang waren. Zo kan ik bij elke foto wel een 'verhaaltje' bedenken..
(buiten de iets 'te nette' houding van die man, maargoed).
Lethalis schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 16:08:

Pas als ik hoor dat het in Duitsland met alle patiënten goed blijft gaan en er eigenlijk weinig gebeurt, dan leg ik het naast mij neer... maar dan ga ik mij wel afvragen in wat voor wereld ik leef. En wat China probeert te bereiken hiermee.
Als China niets deed, en dit ging ergens fout, is het allemaal vingers wijzen naar China. Doen ze (naar het lijkt) stukje overkill, is het nog niet goed. Nederland gooit een compleet treinstation leeg vanwege een rugtas.. zet het eens in perspectief? :P

[ Voor 48% gewijzigd door SinergyX op 31-01-2020 16:25 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Wat concrete duidelijkheid rondom de verspreiding van het virus zonet bekend gemaakt :

The nation’s top infectious disease doctor says a study published Thursday night shows people can spread the Wuhan coronavirus before symptoms set in.

A woman from Shanghai met with German business associates at a company near Munich on January 20. The Chinese woman was healthy during her visit to Germany.

There’s no doubt after reading this paper that asymptomatic transmission is occurring,” said Dr. Anthony Fauci, director of the National Institute for Allergy and Infectious Diseases. “This study lays the question to rest.”

[ Voor 33% gewijzigd door _Bailey_ op 31-01-2020 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

matthijst schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 16:19:
[...]

Ik zou ook best naar China vliegen. Da's een beetje zo'n loze uitspraak.

Maar zou de viroloog ook een paar roodjes uitgeven aan vakantie om nu naar China te vliegen, of kiest hij dan wat anders :O

Viroloog bij Jinek gisteren zou het niet doen trouwens. 't zijn soms net mensen :+
Dat zijn 2 verschillende dingen.

De een is een persoonlijke keuze (waar ga je graag op vakantie) Maar hier word gevraagd waarom er het luchtruim niet gesloten wordt. Dat alle vluchten vanuit de overheid gestopt moeten worden.

Dat is een ander verhaal. natuurlijk staat iedereen individueel vrij om keuzes te maken. Maar als de overheid vluchten stop zet, is het geen keuze meer.

Voor de laatste is geen grond, het andere is een persoonlijke afweging.

Prive zou ik nu ook niet naar China op vakantie gaan. Niet vanwege het virus (dat komt hier toch wel), maar omdat alle attracties dicht zijn en reizen eigenlijk onmogelijk is. En je gaat er niet heen om opgesloten te worden op je hotel kamer. Maar dat is iets heel anders dan dat er je niet naar toe gaat omdat het virus er rondwaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Chiron schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 09:27:
Er gaan berichten rond dat het virus een virale longontsteking kan veroorzaken, en dat is niet te behandelen.

Ze kunnen alleen de symptomen bestrijden en hopen dat het lichaam de strijd wint. Als dat waar is, is dat wel een stapje verder dan 'een stevige griep'.
Dat is geen stapje verder dan "een stevige griep", het is nét zoals de griep.

Mensen sterven niet zozeer vanwege het griepvirus, maar aan de complicaties die erbij komen. Bij een zware griep is de kans op bijvoorbeeld longontsteking aanwezig, en dat is dan waardoor iemand kan komen te overlijden. De griep zorgt er bijvoorbeeld voor dat de trilhaartjes in de luchtpijp verzwakken, waardoor een bacterie bijna vrij spel krijgt. En daar loert het gevaar. Niet het griepvirus, maar die bacterie die het verzwakt lichaam binnenkomt kan allerlei ellende veroorzaken.

En met griep bedoel ik natuurlijk een echte griep, niet de typische Nederlandse verkoudheid die mensen al snel verwarren met griep.
hackerhater schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 10:04:
[...]

Geen medicijnen er tegen, geen vaccin, het komt puur aan op je eigen afweer en lichamelijke gesteldheid.
Dus net zoals de griep. Daar haal je ook geen medicijnen voor.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Cyberpope schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 16:37:
[...]

Dat zijn 2 verschillende dingen.

De een is een persoonlijke keuze (waar ga je graag op vakantie) Maar hier word gevraagd waarom er het luchtruim niet gesloten wordt. Dat alle vluchten vanuit de overheid gestopt moeten worden.

Dat is een ander verhaal. natuurlijk staat iedereen individueel vrij om keuzes te maken. Maar als de overheid vluchten stop zet, is het geen keuze meer.

Voor de laatste is geen grond, het andere is een persoonlijke afweging.

Prive zou ik nu ook niet naar China op vakantie gaan. Niet vanwege het virus (dat komt hier toch wel), maar omdat alle attracties dicht zijn en reizen eigenlijk onmogelijk is. En je gaat er niet heen om opgesloten te worden op je hotel kamer. Maar dat is iets heel anders dan dat er je niet naar toe gaat omdat het virus er rondwaard.
Ook groot verschil of je daar het virus oploopt of hier, hier heb je sowieso een grotere overlevingskans.

Hier is ook meer geld beschikbaar mocht het alsnog de verkeerde kant opgaan zodat men in notime grote kampen kan opzetten. Je kunt dan wel naar China, maar wat als je niet meer terug kan?

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SinergyX schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 16:23:
[...]

Ik zie 1 fietser, die vervolgens ziet dat er iemand al foto's maakt, je ziet nergens of die hazmat jongens er al lang waren. Zo kan ik bij elke foto wel een 'verhaaltje' bedenken..
(buiten de iets 'te nette' houding van die man, maargoed).
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200131_04829427

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2020 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-09 10:11

Chiron

Moderator Discord
XWB schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 16:44:
[...]

Dat is geen stapje verder dan "een stevige griep", het is nét zoals de griep.

Mensen sterven niet zozeer vanwege het griepvirus, maar aan de complicaties die erbij komen. Bij een zware griep is de kans op bijvoorbeeld longontsteking aanwezig, en dat is dan waardoor iemand kan komen te overlijden. De griep zorgt er bijvoorbeeld voor dat de trilhaartjes in de luchtpijp verzwakken, waardoor een bacterie bijna vrij spel krijgt. En daar loert het gevaar. Niet het griepvirus, maar die bacterie die het verzwakt lichaam binnenkomt kan allerlei ellende veroorzaken.
Nope, het is in dit geval het virus zelf wat de ontsteking veroorzaakt in de longen. Dat is wat het zo gevaarlijk maakt.
Er kan als complicatie uiteraard ook nog een bacteriele longontsteking ontstaan, maar in dat geval zou je nog met antibiotica aan de gang kunnen gaan om dat aan te pakken.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Lethalis schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 16:08:
[...]

Tenzij de hele wereld helemaal gek geworden is, doe je dit niet voor een griepje. Voor Ebola begrijp ik het, maar niet voor een griepje.
Het is dan ook geen "griepje" (als dat al bestaat, want van een échte griep kan je flink ziek worden).

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koenoe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:40
Geert1976 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 16:25:
Wat concrete duidelijkheid rondom de verspreiding van het virus zonet bekend gemaakt :

The nation’s top infectious disease doctor says a study published Thursday night shows people can spread the Wuhan coronavirus before symptoms set in.

A woman from Shanghai met with German business associates at a company near Munich on January 20. The Chinese woman was healthy during her visit to Germany.

There’s no doubt after reading this paper that asymptomatic transmission is occurring,” said Dr. Anthony Fauci, director of the National Institute for Allergy and Infectious Diseases. “This study lays the question to rest.”
Ik vind dat dit veel te weinig benadrukt wordt. Het ligt er natuurlijk nog aan hoe besmettelijk het virus is, maar ik denk dat we er zo langzamerhand wel vanuit kunnen gaan dat het virus al de hele wereld rond is en we nu pas de mensen met symptomen tegenkomen in andere landen. M.a.w. we blijven achter de feiten aanlopen.

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Bensimpel schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 16:46:
[...]

Ook groot verschil of je daar het virus oploopt of hier, hier heb je sowieso een grotere overlevingskans.

Hier is ook meer geld beschikbaar mocht het alsnog de verkeerde kant opgaan zodat men in notime grote kampen kan opzetten. Je kunt dan wel naar China, maar wat als je niet meer terug kan?
Hier zit net de crux. Het gaat niet fout, daar is het virus niet erg genoeg voor zoals het er nu op lijkt. Goede basis voorwaarden en het valt allemaal mee.

Maar de overtrokken reactie en maatschappelijke ontwrichting die dat meebrengt zou veel meer slachtoffers kunnen veroorzaken en zelfs daarmee het virus versterken. Immers het zou kunnen dat daardoor de gezondheidszorg in elkaar klapt die het normaliter makkelijk af zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
FAQ

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat soort foto's vertellen nooit de context. Mogelijk waren de hulpdiensten al gebeld door voorbijgangers (maar dat zie je dan weer niet op een foto), want die waren volgens het artikel snel ter plaatse.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

Dat is ook wel wat kort door de bocht denk ik. De infecties beginnen ergens. Dat begin is natuurlijk langzaam. Als dat op een markt in Wuhan begint dan wordt er in een andere stad duizend kilometer verderop niet ook iemand ziek, uit het niets.

Zonder enige maatregelen weten we dat infectieziekten zich exponentieel ontwikkelen. Dat zien we nu ook. Tel daarbij op dat infectie mogelijk is voordat men symptomatisch wordt en dan wordt het wel serieuzer. Die tellers gaan steeds over het aantal bekende gevallen, hoeveel onbekende gevallen er zijn weten we niet (terwijl dat juist de verspreiders zijn).

De vergelijking met Ebola gaat ook niet echt op. Die vonden voornamelijk plaats in een afgelegen gebied in Afrika. Daar is door intensief ingrijpen (zoveel mogelijk contacten vermijden, gebieden isoleren, medisch personeel in geschikte pakken, etc.) de verspreiding ingedamd. In dit geval spreken we over een metropool met miljoenen inwoners. Inmiddels is de verspreiding al ver daarbuiten getreden.

Mijn verwachting, en die van wiskundige modellen van de universiteit in Hong Kong, is dat het aantal infecties nog flink op gaat lopen (en feitelijk al ruim hoger ligt dan het aantal bevestigde gevallen).

Ik ben het met je eens dat het geen reden voor paniek is, zeker niet in Nederland. Ben je in China dan zou ik wel aanraden om flink in te slaan (voedsel, water, simpele medicijnen als ORS, verzorgingsproducten als zeep, tandpasta etc.) of te evacueren als het wordt aangeboden en aangeraden vanuit Nederland / Europa.

Vooralsnog ook niet meer naar China reizen tenzij echt noodzakelijk. Zelfs als je niet bang bent om zelf ziek te worden is het niet handig om in een omgeving te zitten die platligt door een epidemie. Veel internationale ketens zijn nu al dicht, dat wordt alleen nog maar erger als het verder uit de hand loopt en je tegen de limieten van infrastructuur aanloopt (vooral ziekenhuizen).
Dat is nog niet zeker, conditioneel (geven dat je een auto-ongeluk hebt vs. gegeven dat je besmet raakt met dit virus) kan het best zijn dat een gemiddelde betrokkene bij een auto-ongeluk in Nederland er beter van afkomt dat een gemiddelde patient met dit virus. Als we naar SARS kijken was de lethaliteit bijvoorbeeld vrij hoog (ook die 6 en 15 procent voor volwassenen zijn niet mis):
The likelihood of dying from SARS in a given area has been shown to depend on the profile of the cases, including the age group most affected and the presence of underlying disease. Based on data received by WHO to date, the case fatality ratio is estimated to be less than 1% in persons aged 24 years or younger, 6% in persons aged 25 to 44 years, 15% in persons aged 45 to 64 years, and greater than 50% in persons aged 65 years and older.

https://www.who.int/csr/sars/archive/2003_05_07a/en/
Vooralsnog allebei geen zaken om je druk over te maken, de kans dat je bij een van de twee betrokken raakt is laag. De kans op het hebben van auto-ongelukken is echter vrij stabiel, terwijl de verspreiding van het virus vooralsnog toeneemt.
Cyberpope schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 17:30:
Maar de overtrokken reactie en maatschappelijke ontwrichting die dat meebrengt zou veel meer slachtoffers kunnen veroorzaken en zelfs daarmee het virus versterken.
Welke reactie bedoel je precies? Als je bang bent en daardoor zoveel mogelijk binnenblijft en menselijk contact vermijd, wat mij niet onredelijk lijkt als je in een gebied zit met veel infecties (bijvoorbeeld Wuhan), dan komt dat het inperken van de verspreiding volgens mij alleen maar ten goede.

Vluchten naar 'veiligere gebieden' kan natuurlijk de verspreiding bevorderen, maar dat is denk ik niet echt een logische reactie als je bang bent om ziek te worden en als je daarvoor in ruimtes met veel mensen moet zitten (bijvoorbeeld een vliegtuig, trein of bus).

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd1 op 31-01-2020 18:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
Verwijderd1 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 18:38:
[...]
Dat is ook wel wat kort door de bocht denk ik.
Het blijft toch wel weer frapant en enigszins grappig hoe mensen niet alleen de Chinese gezondheidszorg, maar ook westerse gezondheidszorg hierin in twijfel trekt. Maar wel bereid is om vrijwel blindelings mee te gaan met de drang tot paniek die wordt gecreëerd door de media sensatie hier rondom.

Wat is noodzakelijk om tot peace of mind te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anatidae
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 23:12
Als men hier verwacht dat over een tijdje de ziekenhuizen uitpuilen en ons systeem het niet meer aankan, is het dan niet veel gunstiger om nu geïnfecteerd te raken. Word je super goed in de gaten gehouden 😁.(met de aannames dat ik een ‘gezonde’ twintiger ben en er niet binnen enkele maanden een behandeling beschikbaar is)

Nou dag he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

psychodude schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 19:30:
Nog een 1000 jaar aan evolutie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Anatidae schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 19:37:
Als men hier verwacht dat over een tijdje de ziekenhuizen uitpuilen en ons systeem het niet meer aankan, is het dan niet veel gunstiger om nu geïnfecteerd te raken. Word je super goed in de gaten gehouden 😁.(met de aannames dat ik een ‘gezonde’ twintiger ben en er niet binnen enkele maanden een behandeling beschikbaar is)
Het meest gunstige is natuurlijk gewoon niet geïnfecteerd te raken. In het geval van een grootschalige uitbraak is capaciteitsbeperking natuurlijk een risico, maar vergeet niet dat er in Nederland toch een redelijk uitgebreide IC capaciteit aanwezig is. Wel zou het kunnen betekenen dat de electieve gezondheidszorg in Nederland het een periode op een tandje lager moet doen. Maar ook dat is op zich verder niet nieuw binnen de ziekenhuis logistiek.

Relatief gezien hebben wij per hoofd van de bevolking tenslotte een vrij riante gezondheidszorg, zeker wanneer vergeleken met landen als China, India, etc. En bovendien is er in Nederland ook veel mogelijkheid tot behandeling thuis voor de minder ernstig aangedane casus waar toch additionele behandelbehoefte bestaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
[...]

Het blijft toch wel weer frapant en enigszins grappig hoe mensen niet alleen de Chinese gezondheidszorg, maar ook westerse gezondheidszorg hierin in twijfel trekt. Maar wel bereid is om vrijwel blindelings mee te gaan met de drang tot paniek die wordt gecreëerd door de media sensatie hier rondom.

Het is te kort door de bocht om te redeneren dat er maar honderd buitenlandse gevallen zijn, dus er is niets aan de hand. Ik ben inderdaad geen viroloog, maar ik ben wel bekend met (wiskundige) modellen van epidemieën.

Die modellen kun je afdoen als een versimpeling van de werkelijkheid, maar de claim dat het benoemen van die modellen een drang tot paniek of sensatie is als nog niet bekend is hoe dit virus zich verspreidt in deze uitbraak is ongefundeerd. Dat kun je aanvankelijk niet goed vaststellen omdat je niet weet hoeveel gevallen er daadwerkelijk zijn (nogmaals, het begint altijd klein, en er is weinig informatie over de verspreiding).

Wat we nu wel weten is de mate waarin het zich verspreidt. Eerder genoemde bron spreekt van een verdubbeling van infecties in 6+ dagen en het is bekend dat mensen kunnen verspreiden voordat ze symptomatisch zijn.

Overigens trek ik de gezondheidszorg niet in twijfel. Wel kan ik redeneren dat de zorg (in elk land) een bepaalde capaciteit heeft. Heb je meer capaciteit nodig dan is er een limiet aan hoe snel je kan opschalen. Je kunt de zorgcapaciteit niet iedere zes dagen verdubbelen. Hopelijk is dat niet nodig, maar mocht dat wel nodig zijn dan kun je beter thuis blijven, zeker als, zoals de claim leek te zijn, men het wel prima vond om naar China te gaan omdat het kan.

Dit is overigens geen gekke claim uit de media. Ons eigen Ministerie van Buitenlandse zaken raadt alle niet noodzakelijke reizen naar China af.
psychodude schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 19:54:

Het meest gunstige is natuurlijk gewoon niet geïnfecteerd te raken. In het geval van een grootschalige uitbraak is capaciteitsbeperking natuurlijk een risico, maar vergeet niet dat er in Nederland toch een redelijk uitgebreide IC capaciteit aanwezig is.
Hoe rijm je dit dan? Aan de ene kant schuif je berichten over en waarschuwingen ter voorkoming van de verspreiding van het virus aan de kant als sensatie in de media terwijl je aan de andere kant toegeeft dat voorkomen beter is en dat capaciteit een probleem kan worden bij een pandemie.

De maatregelen die genomen worden, de adviezen om niet te reizen als het niet nodig is, zijn er juist voor om te voorkomen dat het zover komt. Zijn die maatregelen daarin effectief? Waarschijnlijk niet, maar het geeft wel meer tijd. In die tijd kan de situatie geëvalueerd worden (en na verloop van tijd weten we meer over het verspreidingsproces) en kunnen maatregelen op- of afgeschaald worden. Dat is geen drang tot paniek of sensatie, dat is onderdeel van de aanpak van de Wereldgezondheidsorganisatie.
Risk communication is one of the key pillars of response to outbreaks. It refers to the real-time exchange of information, advice and opinions between health experts or officials and people who face a threat (hazard) to their survival, health or economic or social well-being. Its ultimate goal is that everyone at risk is able to take informed decisions to mitigate the effects a disease outbreak and take protective and preventive action.

Effective risk communication not only saves lives and reduces illness (by informing people on how to protect their health), it also enables countries and communities to preserve their social, economic and political stability in the face of emergencies.

For these reasons, risk communication is one of the core capacities that all countries have agreed to develop in order to prevent the international spread of disease and other dangers as required under the International Health Regulations (2005).

https://www.who.int/emerg...epidemics-interactive.pdf

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd1 op 31-01-2020 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Laatst online: 22:05
XWB schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 17:35:
[...]

Dat soort foto's vertellen nooit de context. Mogelijk waren de hulpdiensten al gebeld door voorbijgangers (maar dat zie je dan weer niet op een foto), want die waren volgens het artikel snel ter plaatse.
Mogelijk zijn deze mensen helemaal niet omgevallen door het Wuhanvirus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:48
Dit document is net gepubliceerd:
https://www.biorxiv.org/c...0.01.30.927871v1.full.pdf

Let op: het is een pre-print.

"Uncanny similarity of unique inserts in the 2019-nCoV spike protein to HIV-1 gp120
and Gag"

Hoax? Zover als ik het begrijp impliceren ze dat het coronavirus wellicht door mensen is ontworpen en segmenten van HIV in zich heeft.
We are currently witnessing a major epidemic caused by the 2019 novel coronavirus (2019-
nCoV). The evolution of 2019-nCoV remains elusive. We found 4 insertions in the spike
glycoprotein (S) which are unique to the 2019-nCoV and are not present in other coronaviruses.
Importantly, amino acid residues in all the 4 inserts have identity or similarity to those in the HIV1 gp120 or HIV-1 Gag. Interestingly, despite the inserts being discontinuous on the primary
amino acid sequence, 3D-modelling of the 2019-nCoV suggests that they converge to constitute
the receptor binding site. The finding of 4 unique inserts in the 2019-nCoV, all of which have
identity /similarity to amino acid residues in key structural proteins of HIV-1 is unlikely to be
fortuitous in nature.
This work provides yet unknown insights on 2019-nCoV and sheds light on
the evolution and pathogenicity of this virus with important implications for diagnosis of this virus.

[ Voor 60% gewijzigd door LED-Maniak op 31-01-2020 20:49 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:16

HaterFrame

Well... Poo came out!

LED-Maniak schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 20:45:

"Uncanny similarity of unique inserts in the 2019-nCoV spike protein to HIV-1 gp120
and Gag"

Hoax? Zover als ik het begrijp impliceren ze dat het coronavirus wellicht door mensen is ontworpen en segmenten van HIV in zich heeft.

[...]
The F. Mag toch hopen dat dit niet zo is.
Nu is het wel zo dat op die site niets daadwerkelijk op wetenschappelijke inhoud gescreend word, dus het zegt nog niets.

I am the great Cornholio!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

FAQ

[Afbeelding]

[Afbeelding]
1) Bron nodig want het kan van alles zijn.
2) Van wat ik heb begrepen is het normaal in China om mensen die letterlijk op straat ineenzakken te negeren omdat ze bang zijn dat als ze helpen, ze verantwoordelijk worden voor die persoon zijn zorg en eventueel de gevolgen door middel van civiele of zelfs juridische procedures. Ja, zo'n fijn land is het nu. :z
[...]

De westerse gezondheidszorg waarschijnlijk niet, maar je moet zelf toch ook inzien dat er vele vraagtekens geplaatst mogen worden bij het Chinese optreden? Bekijk de informatievoorziening eens globaal en zet de belangrijkste feiten eens rustig op een tijdlijn. Het beeld is dan niet erg positief. Het verhullen, de late reactie, opeens de extreme maatregel van quarantaine en nu lijkt het er al op dat de quarantaine is mislukt. Het virus is al geconstateerd in grote delen van China. Met een incubatietijd tot twee weken en de waarschijnlijkheid dat het al verspreid kan worden voor incubatie, is het waarschijnlijk al veel verder verspreid dan we nu weten. Schattingen van tienduizenden besmettingen in Wuhan alleen al zie ik opduiken in doorgaans reputabele bronnen. Om een ander buzzword er maar bij te pakken, we zijn nu al door de totale besmettingsaantallen van SARS heen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/C0A0nkUjKINUAwHB7zEBhXxh/full.jpg
https://www.nytimes.com/i...han-coronavirus-maps.html

Ik begrijp en waardeer het echt dat je hier je best doet om dit topic leesbaar te houden, de paniek wat af te vangen en er iets zinvols van te maken, maar je kan er denk ik echt niet omheen dat de CCP niet eerlijk is. Of ze weten zelf niet wat er precies aan de hand is, of ze proberen bewust informatie achter te houden en vertraagd uit te brengen. Het zijn hier communisten, beiden is heel goed mogelijk, maar ik acht het tweede helaas realistischer.

Nee, we kijken waarschijnlijk niet naar massasterfte, dat dit herhaald moet worden is een probleem op zich, maar dit is ook een simpel "griepje" meer. Zeker nu het ook opduikt in landen zoals India, niet echt de plaatsen die ik zou willen associëren met een hoge standaard van gezondheidszorg of hygiëne. Nog veel erger dan China...

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• harmen1987
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:24

and Gag"

[...]
De eerste link die ik vind als ik dit Google is een topic op reddit met reactie van een viroloog die het allemaal erg vergezocht vind (als ik het goed begrijp).

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
DaniëlWW2 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 21:08:

maar je kan er denk ik echt niet omheen dat de CCP niet eerlijk is. Of ze weten zelf niet wat er precies aan de hand is, of ze proberen bewust informatie achter te houden en vertraagd uit te brengen. Het zijn hier communisten, beiden is heel goed mogelijk, maar ik acht het tweede helaas realistischer.
Wellicht een combinatie van beide? Welk belang heeft China erbij om voor de ogen van de wereld slecht op te treden? Als ze weten dat het erger wordt dan heeft verhullen niet veel zin lijkt me, op korte termijn komt het naar buiten.

Dan het punt van 'mislukte quarantaine', is dat iets wat je China echt kwalijk kunt nemen? Het is een metropool wat dient als knooppunt voor treinen en het heeft een groot internationaal vliegveld met veel bestemmingen. Combineer dat met de incubatietijd en een paar dagen / weken dat het bleef hangen op lokaal niveau en dan is er eigenlijk geen quarantaine meer aan.

Het enige wat je kunt doen is zoveel mogelijk reizen beperken (in zwaar getroffen gebieden). Punten waar veel mensen samenkomen stilleggen, lange reizen stilleggen (trein, vliegtuig), etc. En dat is precies wat ze gedaan hebben. Natuurlijk was het beter als dat eerder gedaan was, maar dat is met de kennis van nu. En zelfs dan worden dat soort maatregelen als overdreven beschouwd door sommigen. Punt is dat je pas achteraf kunt bepalen of een maatregel overtrokken was of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-09 10:11

Chiron

Moderator Discord

and Gag"

[...]
Lijkt me wel heel erg vergezocht.. aan de andere kant, wat spookten ze precies uit in dat virus lab in Wuhan? Dat zou de theorie van het lab als bron voor de besmetting wel plausibeler maken.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:23
[...]

1) Bron nodig want het kan van alles zijn.
2) Van wat ik heb begrepen is het normaal in China om mensen die letterlijk op straat ineenzakken te negeren omdat ze bang zijn dat als ze helpen, ze verantwoordelijk worden voor die persoon zijn zorg en eventueel de gevolgen door middel van civiele of zelfs juridische procedures. Ja, zo'n fijn land is het nu. :z

[...]

De westerse gezondheidszorg waarschijnlijk niet, maar je moet zelf toch ook inzien dat er vele vraagtekens geplaatst mogen worden bij het Chinese optreden? Bekijk de informatievoorziening eens globaal en zet de belangrijkste feiten eens rustig op een tijdlijn. Het beeld is dan niet erg positief. Het verhullen, de late reactie, opeens de extreme maatregel van quarantaine en nu lijkt het er al op dat de quarantaine is mislukt. Het virus is al geconstateerd in grote delen van China. Met een incubatietijd tot twee weken en de waarschijnlijkheid dat het al verspreid kan worden voor incubatie, is het waarschijnlijk al veel verder verspreid dan we nu weten. Schattingen van tienduizenden besmettingen in Wuhan alleen al zie ik opduiken in doorgaans reputabele bronnen. Om een ander buzzword er maar bij te pakken, we zijn nu al door de totale besmettingsaantallen van SARS heen.

[Afbeelding]

Ik begrijp en waardeer het echt dat je hier je best doet om dit topic leesbaar te houden, de paniek wat af te vangen en er iets zinvols van te maken, maar je kan er denk ik echt niet omheen dat de CCP niet eerlijk is. Of ze weten zelf niet wat er precies aan de hand is, of ze proberen bewust informatie achter te houden en vertraagd uit te brengen. Het zijn hier communisten, beiden is heel goed mogelijk, maar ik acht het tweede helaas realistischer.

Nee, we kijken waarschijnlijk niet naar massasterfte, dat dit herhaald moet worden is een probleem op zich, maar dit is ook een simpel "griepje" meer. Zeker nu het ook opduikt in landen zoals India, niet echt de plaatsen die ik zou willen associëren met een hoge standaard van gezondheidszorg of hygiëne. Nog veel erger dan China...
Dat eerst punt is idd een probleem met het Chinese rechtssysteem, maar het verhaal daarna.. Moeilijk een touw aan vast te knopen. Ik neem aan dat je bedoelt te zeggen dat het geen simpel griepje meer is (er staat een)? Verder vraag ik me af waarom je denkt dat het zoveel ernstiger is dan rapporteerd. Ik het zelf het idee dat het inderdaad wel overdraagbaar is, maar geen enorm probleem (net als SARS eigenlijk)...

En verder, wat betreft het niveau van gezondheidszorg in China, dat hangt ook enorm af van de plek waar je je bevindt. Je kan het allemaal afschrijven als, dat is helemaal niks, maar in steden als Shanghai zijn veel ziekenhuizen toch best ok. zeker als je bedenkt dat de prijzen velen malen lager liggen dan in Europa (en de standaarden zeker niet in gelijke mate lager liggen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-09 17:42
Chiron schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 22:17:
[...]

Lijkt me wel heel erg vergezocht.. aan de andere kant, wat spookten ze precies uit in dat virus lab in Wuhan? Dat zou de theorie van het lab als bron voor de besmetting wel plausibeler maken.
Interessant, ziet er niet uit als een hoax.

Als ik goed begrijp is er dus een relatie met SARS en zijn er aanwijzingen dat bepaalde eigenschappen van HIV, dus hoe een virus een cel binnen dringt, ook in dit virus te vinden.... wat kan komen doordat iemand heeft zitten knippen en plakken in een lab ?

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
Verwijderd1 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 19:55:
[...]

Overigens trek ik de gezondheidszorg niet in twijfel. Wel kan ik redeneren dat de zorg (in elk land) een bepaalde capaciteit heeft. Heb je meer capaciteit nodig dan is er een limiet aan hoe snel je kan opschalen. Je kunt de zorgcapaciteit niet iedere zes dagen verdubbelen. Hopelijk is dat niet nodig, maar mocht dat wel nodig zijn dan kun je beter thuis blijven, zeker als, zoals de claim leek te zijn, men het wel prima vond om naar China te gaan omdat het kan.

Dit is overigens geen gekke claim uit de media. Ons eigen Ministerie van Buitenlandse zaken raadt alle niet noodzakelijke reizen naar China af.
De claim die gemaakt wordt is eerder dat mits je juiste voorzorgsmaatregelen neemt, afreizen naar Wuhan helemaal geen probleem hoeft te zijn. Niet dat je je koffer moet pakken om daar in je shorts (of winterkleding gezien temperaturen) vakantie te gaan vieren.

Met andere woorden, geen directe reden tot paniek. En met name dit laatste is juist wel wat je bij veel mensen ziet gebeuren, paniek. Met als resultaat ook een diversiteit aan ongefundeerde handelingen.
[...]

Hoe rijm je dit dan? Aan de ene kant schuif je berichten over en waarschuwingen ter voorkoming van de verspreiding van het virus aan de kant als sensatie in de media terwijl je aan de andere kant toegeeft dat voorkomen beter is en dat capaciteit een probleem kan worden bij een pandemie.
Was meer een what-if reactie. En hoe het verder verloopt is simpelweg nog te vroeg om waar te zeggen. En wordt vanuit de vele betrokken partijen voldoende aan gedaan om het probleem zoveel mogelijk in te perken. Kan het toch verder uitwaaien? Natuurlijk. Dit zagen we ook in 2009. Is een direct capaciteitsprobleem hierbij te verwachten in Nederland? Niet direct.
[...]

[Afbeelding]

China heeft in dit geval redelijk vlot gereageerd. 2 januari dit jaar is formeel al het bericht naar buiten gebracht van een onbekende pneumonie wat later dus getermd zou gaan worden als 2019-nCoV. In December zijn er al wat social media (o.a. Reddit) posts voorbij geweest vanuit Wuhan met betrekking tot een onduidelijk nieuwe vorm van pneumonie.

Heel veel sneller had dit in Nederland oprecht echt niet kunnen gaan.

Hoe China hier vervolgens mee om gaat, tsja. Voor de lockdowns bestaat weinig evidence. Ook voor het overig bestaat weinig evidence. Maar vergis je niet dat China flink op de vingers getikt is ten aanzien van de aanpak tijdens SARS. Er is nu dan ook veel meer openheid. Frequente publicaties binnen de medische literatuur, nauw contact met de WHO. Er wordt vanuit China echt veel effort in gestoken.

Edit:
Zelfs voor de jaarwisseling al publiek gegaan bij nogmaals controleren op eerste nieuws publicatiedata:
https://www.google.com/am...k-by-pneumonia/a-51843861

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01:36

SomerenV

It's something!

Of ze kunnen simpelweg niet meer geïnfecteerden identificeren. Dan zijn de cijfers die ze naar buiten brengen gewoon 'echt'. Eerder in dit topic was er al een linkje naar een bericht dat ze maximaal zo'n 300 mensen kunnen testen per dag (in Wuhan geloof ik). Het kan echter goed zijn dat er véél meer mensen geïnfecteerd zijn (en genoeg medische experts die dat ook verwachten).

Hetzelfde kan ook waar zijn voor de rest van de wereld. Het virus is er sinds december en Wuhan werd volledig in quarantaine geplaatst op 23 januari. Het heeft zich dus bijna 2 maanden lang kunnen verspreiden. Daarbij valt dit perfect samen met het griepseizoen en aangezien de symptomen gelijk zijn kan het goed zijn dat er voldoende mensen zijn die er niks mee doen. Die blijven thuis uitzieken maar hebben ondertussen wel nog contact met anderen (op z'n minst met een partner, die op zijn/haar beurt weer contact heeft met anderen).

Ik snap dan ook niet dat mensen hier volhouden dat het allemaal wel meevalt en dat dit niet veel anders is dan een normale griep. Sure, paniek is niet nodig, maar het is niet voor niets dat miljoenensteden volledig afgesloten worden, dat landen hun burgers terughalen, dat het WHO dit bestempelt als internationale gezondheidscrisis en dat vliegtuigmaatschappijen (op eigen houtje) een volledig land in de ban doen. Een flink aantal maatregelen kan een flinke impact hebben sociaal en economisch gezien. Die gok neem je niet omwille van een niet zo gevaarlijk griepvirusje.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
psychodude schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 22:56:
[...]

De claim die gemaakt wordt is eerder dat mits je juiste voorzorgsmaatregelen neemt, afreizen naar Wuhan helemaal geen probleem hoeft te zijn. Niet dat je je koffer moet pakken om daar in je shorts (of winterkleding gezien temperaturen) vakantie te gaan vieren.
Het is niet zozeer het afreizen wat ik betwijfel. Het is eerder het verblijf daar en de terugreis. Je weet niet hoe de situatie zich ontwikkelt en de laconieke houding "(Wie betaald mijn ticket??)" komt niet op mij over als een noodzakelijke reis of iemand met een plan.

Mits je voldoende voorzorgsmaatregelen neemt kun je bijna overal ter wereld naartoe. De crux zit hem in die voorzorgsmaatregelen, hoe zien die eruit en met welke scenario's moet je rekening houden over een week of twee weken. Maatschappijen annuleren nu al veel vluchten naar China, dan zul je toch rekening moeten houden met een situatie waarin je niet zomaar terug kunt.

Van mijn instelling heb ik te horen gekregen dat reizen naar China niet meer door hen ondersteund worden, dat houdt in dat toch reizen geheel op eigen risico is. Daarnaast wordt iedereen die dit jaar in China geweest is gevraagd dat melden en zijn alle georganiseerde delegaties vanuit China geannuleerd.

Persoonlijk vind ik dat een goede instelling, al kun je natuurlijk de positie nemen dat het paniek aanwakkert. Ik denk dat het wel meevalt met paniek zaaien. Dat zal erger worden als het daadwerkelijk dichterbij komt en dat zie ik ook wel op Facebook, van die foto's van grote mensenmassa's met mondkapjes en teksten als (vertaald door Facebook):
spoiler:
Welcome to Thailand. Do you want to give away taste and shop?
Chinese tourists escaped to death. Fly to Thailand. Crowded. Don Mueang. Other countries are closed not to enter. But our country is welcome.
welcome to Thailand
Sometimes I want the cabinet to welcome Chinese tourists with myself. Share a lot to the big people of the country. I want to ask what you think or worry about the money pill of Chinese tourists understand that there is effective, but can you to worry about Thai people first.
Now I barely dare to leave home. Afraid to come with air.
Now the province that is on the news must see the symptoms.
Nakhon Sawan, Phuket, sisaket, Nakhon Pathom, Chiang Mai.
Please take care of yourself. If you risk, don't go. If you have to go, save yourself and follow the news.
Scared to be like in world wash movie
Zombie movie. Scary.

Met een tijdlijn vol zulke berichten ben ik het met je eens hoor. Dat is puur paniekzaaien om niets. En inderdaad, vooral op social media en daar is weinig grip op.
Met andere woorden, geen directe reden tot paniek. En met name dit laatste is juist wel wat je bij veel mensen ziet gebeuren, paniek. Met als resultaat ook een diversiteit aan ongefundeerde handelingen.
Hier heb ik nog niet echt paniek gezien. En ook het anti-Aziatische sentiment waar de NOS het over heeft ben ik nog niet echt tegengekomen. Ook niet in het openbaar vervoer waar toch vaak wel wat mensen aan het hoesten zijn en zo. Mondkapjes heb ik hier eigenlijk ook nog niet gezien, terwijl die in Azië toch wel populair zijn, al is dat normaal ook tegen de smog.
Was meer een what-if reactie. En hoe het verder verloopt is simpelweg nog te vroeg om waar te zeggen. En wordt vanuit de vele betrokken partijen voldoende aan gedaan om het probleem zoveel mogelijk in te perken. Kan het toch verder uitwaaien? Natuurlijk. Dit zagen we ook in 2009. Is een direct capaciteitsprobleem hierbij te verwachten in Nederland? Niet direct.
Kijk dat is alweer wat meer nuance. Het is dus zaak dat die grootschalige uitbraken hier uitblijven en daarvoor worden maatregelen genomen. Sommige zijn misschien niet nodig, en veel zullen toch hooguit een afremmend effect hebben. Toch kan het feit dat er top-down wat maatregelen komen ook zorgen voor peace of mind, dat geeft toch een gevoel dat er mensen mee bezig zijn en dat er over nagedacht wordt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
An estimated 75,815 people in Wuhan, China could be infected with the novel coronavirus as of January 25, researchers in Hong Kong said.

Gabriel Leung, one of the authors of study published Friday in the medical journal The Lancet, said the estimates could be much higher than the number of confirmed cases because "not everyone who is infected would require or seek medical attention."

Leung, who is the chairman of public health medicine at the University of Hong Kong, and the other authors cautioned "that given the lack of a robust and detailed timeline of records of suspected, probable, and confirmed cases and close contacts, the true size of the epidemic and its pandemic potential remains unclear."

verder:

Het dodental van de uitbraak van het nieuwe coronavirus is gestegen naar 259. Op vrijdag zijn er 46 nieuwe dodelijke slachtoffers bij gekomen, waarvan 45 in de provincie Hubei. Dat maakte de Chinese gezondheidscommissie zaterdag bekend. Het aantal geverifieerde besmettingsgevallen is met ruim 2.000 gevallen gestegen naar 11.891.

[ Voor 19% gewijzigd door _Bailey_ op 01-02-2020 04:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lighting_
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 05-09 16:48
Eens kijken of china eindelijk levende dieren op markten regels gaat opstellen.
En meet hygiene gaat introduceren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• psychodude

and Gag"

[...]
Non peer-reviewed garbage. Dit manuscript zou werkelijk waar nooit door een peer-reviewed journal komen indien de reviewers ook maar enige ervaring hebben met blast searches.

TNGTKR: Ten minste 100 blast hits. Met een E value van minimaal 15777!!!
Een E-value houdt in het aantal waarden dat op basis van puur toeval bevonden kan worden gegeven een dataset van gelijke omvang. Met andere woorden, deze sequentie kun je dus echt niets over zeggen.

HKNNKS: Ten minste 100 blast hits. Met een E value van minimaal 7829...

RSYL- - - -TPGDSSSG: Ten minste 100 blast hits. Met een goede kandidaat hit, E value 0.037:
spike glycoprotein [Bat coronavirus]

QTNS-----------------------PRRA: Ten minste 100 blast hits... hoef ik nog meer te zeggen...

De enige potentiële hit binnen deze sequences wijst op een overeenkomst met een bat coronavirus. Qua E waarden staan de HIV hits niet eens in de top 100 qua E values.

Nee, heb je interesse over een meer realistische achtergrond achter de vermoedelijke origine van dit virus, lees dan dit artikel en bespaar je de onzin van dat andere stuk:
https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/jmv.25682

Waarin een plausibel wild reservoir wordt beschreven als host voor het virus, bat > snake > human.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
redelijk bizar....weken geleden op AliExpres een iPad hoes besteld, ik kijk normaal gesproken echt niet uit welke plaats of warehouse zo'n el cheapo hoesje komt....vanochtend op de mat bezorgd

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vc8rcCv.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door _Bailey_ op 01-02-2020 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Geert1976 schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 10:48:
redelijk bizar....weken geleden op AliExpres een iPad hoes besteld, ik kijk normaal gesproken echt niet uit welke plaats of warehouse zo'n el cheapo hoesje komt....vanochtend op de mat bezorgd

[Afbeelding]
Tsja, laten we niet vergeten dat Wuhan de nummer 10 grootste stad is van China. Daar komt nog eens bovenop dat Wuhan historisch gezien al een transportation hub is binnen China.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
psychodude schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 10:57:
[...]

Tsja, laten we niet vergeten dat Wuhan de nummer 10 grootste stad is van China. Daar komt nog eens bovenop dat Wuhan historisch gezien al een transportation hub is binnen China.
ja, klopt.
Van wat ik er over heb gehoord/gelezen is dat er enorme warehouses staan met (oa) Ali meuk wat naar de rest van de wereld wordt verstuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Geert1976 schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 11:02:
[...]

ja, klopt.
Van wat ik er over heb gehoord/gelezen is dat er enorme warehouses staan met (oa) Ali meuk wat naar de rest van de wereld wordt verstuurd.
En maak je daarover zorgen? :') Virus kan niet lange tijd buiten een lichaam leven, dus als iemand op dat pakketje heeft gehoest is het virus al lang dood..

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qu3st
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18-09 12:32

Qu3st

Op de subreddit, r/askscience was er een AMA over het 2019-cNoV virus. Linkje naar de thread.

En niet elke selfproclamed expert kan hier zomaar op antwoorden. Maar wel een disclaimer: blijf kritisch!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• westlym
Ik heb dit gevonden op Reddit: https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2001191

Het gaat over de behandeling van een patiënt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Bensimpel schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 11:22:
[...]

En maak je daarover zorgen? :') Virus kan niet lange tijd buiten een lichaam leven, dus als iemand op dat pakketje heeft gehoest is het virus al lang dood..
Ik maak me er geen zorgen over... Het was meer dat mijn oog viel op het adres van de afzender ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Nu online

Amphiebietje

In de blubber

Bensimpel schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 11:22:
[...]

:F

Zo werken virussen niet.

Een virus is per definitie niet levend.

Het kan zichzelf namelijk niet reproduceren, maar heeft een gastheer nodig. De reden dat het zichzelf niet kan reproduceren, is dat het enkel een stukje DNA of RNA is, zonder de overige celorganellen die benodigd zijn om zich te kunnen reproduceren.

Echter, het is afhankelijk van het virus hoe lang de moleculaire structuur buiten een gastheer intact blijft.

Zie ook https://en.wikipedia.org/wiki/Virus

[ Voor 0% gewijzigd door Amphiebietje op 01-02-2020 11:48 . Reden: Engelse Wikipedia heeft beter artikel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:58

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

De vraag is ook: zijn er al besmette mensen die weer beter zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
Amphiebietje schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 11:47:
[...]

:F

Zo werken virussen niet.

Een virus is per definitie niet levend.

Het kan zichzelf namelijk niet reproduceren, maar heeft een gastheer nodig. De reden dat het zichzelf niet kan reproduceren, is dat het enkel een stukje DNA of RNA is, zonder de overige celorganellen die benodigd zijn om zich te kunnen reproduceren.

Echter, het is afhankelijk van het virus hoe lang de moleculaire structuur buiten een gastheer intact blijft.

Zie ook https://en.wikipedia.org/wiki/Virus
Het meeste wat je benoemd is waar. Maar dat een virus per definitie niet levend is, is een onderwerp van discussie. Zoals ook op de wiki pagina zelf beschreven. Maar het is een lastige discussie waarbij het moeilijk is om tot een antwoord te komen omdat de vraag in bredere zin is, 'wat definieert leven?'.

Soortgelijke problemen komen we tegen bij bijv. bacterien. Waarbij er sprake kan zijn van een zogenaamd nagenoeg inerte staat. Deze zijn niet per definitie dood, want onder omstandigheden kan er sprake zijn van terugkeer naar hetgeen dat voldoet aan de definitie van leven. Maar hoeft niet. Maar in zekere zin is het nagenoeg meer een filosofische discussie dan iets anders geworden.
ApC_IcE schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 12:01:
Ja. Op dit moment staat de teller op 252:
https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
ApC_IcE schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 12:01:
Volgens mij officieel tegen de 200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
[...]

[...]

[...]
en blijkbaar zit China nu echt aan de top van haar capaciteit wat betreft de gezondheidszorg, China vraagt de EU nu om hulp:

Chinese Premier Li Keqiang has asked the European Union to help China procure medical supplies, according to a Chinese government statement.

China is struggling to control the novel coronavirus outbreak. Its health system is on its knees, running out of beds and supplies.

Li spoke to the President of the European Commission Ursula von der Leyen on the phone, the statement said, and is hoping to buy the supplies from EU member countries “through commercial channels.”

“And we are willing to strengthen information, policy and technical exchanges and to cooperate with international communities including EU,” Li said, according to the statement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
westlym schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 11:41:
Ik heb dit gevonden op Reddit: https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2001191

Het gaat over de behandeling van een patiënt.
Ik vraag me af hoe dit zonder behandeling was gegaan. Pas 35 jaar oud :/

Dus eigenlijk zegt het nog helemaal niks dat de meeste gevallen in westerse landen milde symptomen hebben. Het kan zomaar na 7 - 8 dagen anders zijn met een longontsteking etc.

[ Voor 21% gewijzigd door Lethalis op 01-02-2020 12:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
Lethalis schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 12:52:
[...]

Ik vraag me af hoe dit zonder behandeling was gegaan. Pas 35 jaar oud :/

Dus eigenlijk zegt het nog helemaal niks dat de meeste gevallen in westerse landen milde symptomen hebben. Het kan zomaar na 7 - 8 dagen anders zijn met een longontsteking etc.
Tsja, niemand die het zal weten. De kans bestaat ook dat zonder antivirale medicatie de patiënt hersteld zou zijn. De labwaarden zijn niet schrikbarend. De gegeven thoraxfoto's tonen slechts milde pathologie. En de gegeven zuurstofsuppletie van 2L / minuut bij een saturatie van 90% bij kamerlucht is nu ook niet bepaald schrikbarend.

Afgaande op deze kliniek en gegeven data zijn er nog geen directe aanknopingspunten zichtbaar dat deze man op de IC beland zou zijn met een ARDS beeld. En er is simpelweg geen adequate evidence op dit moment die superiority toont voor antivirale medicatie in dit stadium van ziekte (of welk stadium dan ook).

Verder voor wat betreft het klinisch verloop in de ontwikkelde landen is het inderdaad nog even wachten hoe het zal zijn ja. Slaan we de data er op na die op dit moment publiekelijk beschikbaar is, dan is op moment van schrijven er sprake van 99 confirmed cases binnen 'ontwikkelde landen', landen met een HDI > 0.80. Waarvan momenteel 0 overleden, 3 recovered. Maar pas over ongeveer 7 - 14 dagen van nu kunnen we echt iets gaan zeggen over het verloop van deze patiënten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Zou in Nederland een patiënt met deze klachten überhaupt opgenomen zijn in een ziekenhuis?
Of zou hij met wet medicatie naar huis zijn gestuurd (even uitgaande dat de huidige waakzaamheid niet zou gelden, maar deze klachten als gevolg van griep ontstaan zouden zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:29
Cyberpope schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 13:40:
Zou in Nederland een patiënt met deze klachten überhaupt opgenomen zijn in een ziekenhuis?
Of zou hij met wet medicatie naar huis zijn gestuurd (even uitgaande dat de huidige waakzaamheid niet zou gelden, maar deze klachten als gevolg van griep ontstaan zouden zijn).
Geloof jij dat er maar 10k besmetting zijn in China?

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Nu online

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Tja het is heel simpel, als er meer patienten komen dan personeel of supplies aan kunnen dan gaat het stuk.
In China had men eerst nog tijd om een corona test af te nemen. Daarna kwamen er zo veel mensen dat iedereen testen niet meer mogelijk was. Nu gaan er verhalen rond dat je er alleen nog binnen komt als je dus (half)dood bent.

Natuurlijk speelt daar mee dat Aziaten makkelijker naar binnen lopen dan een NL/Westerse patient. Veel landen hebben ook geen huisarts maar kliniek of ziekenhuis als eerste aanspreekpunt. Maar als er paniek ontstaat in NL en elk kuchje graag onderzocht wil worden ...... dat komt natuurlijk ook nog bovenop de normale patienten stroom want die gaat ook gewoon door.

Supplies leveren aan China klinkt leuk maar wat als we straks een pandemie hebben. Moet je dan tegen de eigen bevolking zeggen: "jammer joh, mondkapjes en beschermende kleding hebben we net gedoneerd".

Zelf woon ik in Cambodja en vraag mij af of men hier uberhaupt kan screenen. Myanmar kan het bijvoorbeeld niet en moet elk geval doorsturen naar Bangkok. Dan ben je dus altijd te laat. Vluchten uit China kwamen tot vrij recent ook nog altijd binnen (Cambodja en Thailand). Over de weg / water kunnen we alleen maar gissen.

Het is afwachten hoe het verder verloopt, in containment geloof ik niet meer. :>

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:16

HaterFrame

Well... Poo came out!

Drardollan schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 13:42:
[...]

Ik denk idd niet dat China momenteel bij machte is om goede cijfers te produceren. Overbevolkte ziekenhuizen, mensen die daar dus niet meer naar toe gaan, alleenstaanden die mogelijk al bezweken zijn en alleen in huis liggen. Legio zaken die echt niet geteld worden.
De tijd gaat het leren, het enige wat china nu gewoon heel goed aan het doen is - wat ik via social media zie - is informeren en proberen te voorkomen dat het zich verder verspreid. Het zegt natuurlijk ook wel wat dat China inmiddels bij de EU heeft aangeklopt voor ondersteuning.

I am the great Cornholio!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
Cyberpope schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 13:40:
Op dag 4 zou dit in ieder geval zeer onwaarschijnlijk zijn. Geen koorts, hoest klachten, misselijkheid en braken op zich zou in ieder geval geen reden tot opname zijn. Eventuele sterk afwijkende labwaarden kan een motivator zijn. Maar hebben hierin geen dag 4 labwaarden.

In het verdere verloop daarna zijn de labwaarden ook maar beperkt afwijkend, is de koorts op zich nu ook niet dusdanig dat het een probleem hoeft te vormen. De keuze van opname zal dan ook deels bepalend zijn door de mate van mogelijke zelfzorg.

Redenen om tot zorg te wenden zijn er bij koorts en dit soort klachten bovendien ook niet direct. Pas in combinatie met bijv. een gevoel van benauwdheid, verminderde vochtintake en/of urineproductie is er voor een gezond persoon reden om een arts te consulteren. Indien een overige voorgeschiedenis meespeelt kan dit eerder zijn, maar is afhankelijk van de voorgeschiedenis wat de adviezen hierin zouden zijn. Ook in het geval van koorts na recent tropen bezoek is het raadzaam om eerder een arts te consulteren.
[...]

Dit aantal zal zonder enige twijfel een stuk hoger liggen. Beperkende factoren zijn het gebrek aan kits waardoor confirmed cases een representatie is van de klinisch meest zieke individuen, dit geeft China dan ook gewoon toe. Daarnaast is een tweede beperkende factor dat er geen actieve screening is op aanwezigheid van het 2019-nCoV binnen de populatie, waardoor je dus afhankelijk bent van actief artsenbezoek vanuit de populatie. En het is daarin niet onaannemelijk dat mensen met slechts milde klachten zorg niet eens opzoeken.

Dit is nota bene geen China iets, dit is geen verhulling, dit is gewoon de praktijk. Ook westerse landen kunnen dit niet anders. Blik terug in de historie ten tijden van de H1N1 pandemie in 2009, ongeveer 40.000 laboratory confirmed cases in de VS alleen. Daarna is tracking opgehouden. Er was gewoonweg niet tegenop te gaan. Aan het einde van de pandemie binnen de VS alleen een geschatte case load van 39 - 88 miljoen. In totaal wereldwijd is op dit moment een geschatte 1.7 miljard mensen in aanraking geweest met H1N1pdm09.

Bij dit soort aantallen kun je gewoonweg niet langer uit blijven gaan van een mogelijkheid tot accuraat bepalen wat het werkelijke aantal aangedane patiënten is. Ook relatieve mortaliteit kans zal daarmee dan steeds verder naar beneden bijgesteld gaan worden zoals we in het verleden hebben gezien omdat mortaliteit als redelijk hard eindpunt afgezet wordt tegen met een relatief gezien beperktere onderrapportage dan een snel groeiend geschatte totale aangedane populatie. (ter extra: https://www.who.int/csr/don/2009_04_24/en/ ; H1N1 destijds eerste mortality rate van 59 in primaire caseload van 854, mortaliteitspercentage van 7%).

Op wat voor een huidige waarde kun je de case load dan schatten? Dit recente stuk in de Lancet geeft een indicatie: https://www.thelancet.com...-6736(20)30260-9/fulltext

Circa 75 815 op 25 januari jl. met een geschatte doubling time van circa 6.4 dagen. Even voor het rekenkundig gemak en met nu een dag of 7 verder, grofweg 150.000 op dit moment aan potentieel geïnfecteerde personen. Met een spreiding van circa 20k - 200k vorige week, zal momenteel de spreiding ook ruim zijn. Vermoedelijk als je dit opnieuw berekend zul je een spreiding hebben in de orde van grootte van iets van 50k - 500k personen.

Succes met het testen van dit soort aantallen alleen al als land zijnde. Sowieso als Nederland zijnde onvoorstelbare aantallen. Maar in een soort van worst case scenario heb je het dus nog altijd maar over ongeveer 0.03% van de totale bevolking van China.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
psychodude schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 13:30:
[...]
Afgaande op deze kliniek en gegeven data zijn er nog geen directe aanknopingspunten zichtbaar dat deze man op de IC beland zou zijn met een ARDS beeld.
Okee bedankt.

Ik hoop dat het echt milder verloopt dan SARS... anders gaan we hele spannende tijden tegemoet. Dat China om hulp vraagt en aangeeft het niet meer aan te kunnen (aldus CNN) voorspelt weinig goeds :/

Dat wordt thuis uitzieken en het beste ervan hopen met een beetje pech (als we het niet buiten de deur kunnen houden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
psychodude schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 14:23:
Succes met het testen van dit soort aantallen alleen al als land zijnde. Sowieso als Nederland zijnde onvoorstelbare aantallen. Maar in een soort van worst case scenario heb je het dus nog altijd maar over ongeveer 0.03% van de totale bevolking van China.
Heeft het dan op een gegeven moment nog wel zin om te testen? Ergens moet er een keerpunt zijn waarop je van het normale 'iedereen doet z'n ding tenzij je echt ziek bent' naar 'iedereen blijft thuis / in opvang behalve essentiële diensten die regelmatig testen of ze nog gezond zijn'.

Sowieso denk ik dat mensen thuis met minimaal contact het minste risico lopen. Zorg er dan voor dat mensen hun huis niet uit hoeven door distributie (bijvoorbeeld door het leger) van alle essentiële dingen (voedsel, medicijnen, hygiene producten) en dingen om mensen bezig te houden (internet / tv) en wacht tot de storm over is. Op die manier voorkom je mogelijk tekorten doordat mensen zelf gaan hamsteren, maar dan moet de uitvoering natuurlijk wel goed zijn, met goede communicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

[...]

Euh nee. dat heb ik de hele tijd al betoogd. We zien nu alleen de zware gevallen die een diagnose krijgen. Daarom klopt er van het sterftecijfer ook niets.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• psychodude
Lethalis schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 14:35:
[...]

Okee bedankt.

Ik hoop dat het echt milder verloopt dan SARS... anders gaan we hele spannende tijden tegemoet. Dat China om hulp vraagt en aangeeft het niet meer aan te kunnen (aldus CNN) voorspelt weinig goeds :/

Dat wordt thuis uitzieken en het beste ervan hopen met een beetje pech (als we het niet buiten de deur kunnen houden).
Dat het milder verloopt dan SARS is een feit dat we op basis van de huidige data toch al wel met zekerheid kunnen stellen.

En de hulpvraag vanuit China kun je juist ook als positief zien. In die zin dat China dit niet hoeft te doen. Het feit dat ze dit doen is en blijft de inzet vanuit ook China om de verspreiding van een virus als dit zoveel mogelijk in te perken.

Uiteraard is dit deels natuurlijk ook uit eigen belang, China heeft met aanwezigheid van ongeveer 20% van de wereldbevolking in absolute zin natuurlijk ook grote verliezen te behalen bij een virus uitbraak zelfs indien relatief lage mortaliteit. Zelfs een mortaliteit van 0.01% is toch nog altijd goed voor 140k doden bijvoorbeeld voor China. Politiek gezien als land zijn dat toch aantallen dat een bevolking slecht zal slikken.

Maar ook ten aanzien van de internationale gemeenschap heeft China een goedmakertje te bewijzen, ze zijn flink op de vingers getikt na aanleiding van de handelswijze rondom SARS. Openheid, transparantie is dan natuurlijk een ding om te verwachten en dat gebeurd toch redelijk goed. Maar daar moet dan natuurlijk ook bij een vraag om hulp wel een antwoord op terug komen. En medisch gezien zou de internationale gemeenschap daar uiteraard ook gehoor aan moeten geven.

Nota bene, hoe het qua aantallen in China zal verlopen zegt uiteraard nog niet direct iets over hoe het alhier in bijv. in Europa zal verlopen. Zeker met de vooraf kennis dat iets 2019-nCoV zou kunnen zijn gaan wij de strijd in een vroeg stadium hier natuurlijk heel anders in dan dat China dit heeft kunnen doen.
Verwijderd1 schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 14:50:
[...]

Heeft het dan op een gegeven moment nog wel zin om te testen? Ergens moet er een keerpunt zijn waarop je van het normale 'iedereen doet z'n ding tenzij je echt ziek bent' naar 'iedereen blijft thuis / in opvang behalve essentiële diensten die regelmatig testen of ze nog gezond zijn'.

...
Je zult een kantelpunt tegenkomen waarbij zinnigheid van testen in twijfel getrokken kan gaan worden. Dat kantelpunt is doorgaans te bestempelen als het moment waarbij de onderrapportage dusdanig grove vormen aanneemt dat de data die je genereert nietszeggend meer is. Maar wat is het punt waarop data nietszeggend meer is? Vooralsnog zijn er nog vele vraagstukken. En om daar een meer zinnig antwoord op te kunnen geven, in het kader van wetenschap, wil je te maken hebben met confirmed cases. Een tweede tijdspad waarin testen voortgezet kan blijven worden is indien er een neerwaartse trend wordt waargenomen in het dagelijks aantal nieuw geïnfecteerden ondanks gelijk aanbod van testen. Dan 'bevestig' je de reductie naar 0, zoals met SARS waarbij sinds de epidemie geen nieuwe detectie meer heeft plaatsgevonden.

Ook binnen de internationale gemeenschap heeft testen bijv. zeker momenteel nog juist ook zin, dit in het kader van identificeren van patiënten waarbij contact onderzoek plaats dient te vinden.

Voor wat betreft de suggestie tot thuisblijven, distributie essentials geregeld door bijv. het leger. Het sentiment is begrijpelijk. Maar wat de effectiviteit hiervan zal gaan zijn is niet goed duidelijk. Net als lockdowns van steden, stilzetten van openbaar vervoer, etc. zijn dit maatregelen van een kaliber waarbij er gevoelsmatig iets voor te zeggen is maar waarbij er simpelweg geen bewijs is om aan te tonen dat dit daadwerkelijk effectief en/of haalbaar is.

Naast de gezondheidsaspecten moet je namelijk ook de economische effecten hiervan meewegen, alsmede ook de juridische gevolgen. Wat doe je met mensen die dit beleid niet opvolgen? Geldboete? Gevangenisstraffen?

En hoe lang moet je een dusdanig beleid handhaven? 1 maand om incubatietijd en periode van ziekteduur te overzien? Verleng je dit met tenminste 2 weken per aangedaan individu binnen je levensmiddelen transport tot ieder binnen deze selecte populatie negatief test op aanwezigheid van 2019-nCoV? Je kunt het al snel hebben over een periode van 3 - 4 maanden op zijn minst. Economisch gezien voor een land als China is dit natuurlijk een regelrechte ramp. Op hun GDP is dit een verlies van een astronomisch bedrag van 3 - 4 triljoen. De nasleep die daarop zal volgen is natuurlijk al helemaal niet te overzien. En dat is dan alleen al indien het plan sowieso succesvol zou zijn. Indien ondanks dit alles het ook nog eens zou falen... dan heb je de poppen natuurlijk al helemaal aan het dansen. Je zou iedere vorm van politieke stabiliteit van je land binnen no-time kwijt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Laatst online: 07:11
Cyberpope schreef op zaterdag 1 februari 2020 @ 15:16:
[...]

Euh nee. dat heb ik de hele tijd al betoogd. We zien nu alleen de zware gevallen die een diagnose krijgen. Daarom klopt er van het sterftecijfer ook niets.
Dat zal met sars ook zo zijn geweest neem ik aan.
Of testte China toen welk elke kuch.

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
@psychodude

Complimenten en dank tot nu toe voor jouw zeer uitgebreide analysis/uitleg dmv jouw medische kennis.

Zeer waardevol!

[ Voor 3% gewijzigd door _Bailey_ op 01-02-2020 15:42 ]

Pagina: 1 ... 6 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een ZT (zero tolerance) topic.

Overtreding van de onderstaande topic regels zal resulteren in minimaal een 24 uurs AWM ban.

• Geen slowchat
• Geen complottheorieën
• Geen paniekreacties
• Onderbouw je argumentatie met bronnen, extraordinary claims require extraordinary evidence
• Post hier alleen over de uitbraak in zijn algemeenheid. Voor het bespreken van persoonlijke voorbereidingen en maatregelen is er Het voorbereiden op het coronavirus topic.
• Geen discussie over het functioneren van het RIVM of andere organen zonder verdere relatie met het virus

Voor een actuele, interactieve kaart van de uitbraak, inclusief gemelde besmettingen en doden, zie
Wereld:
https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6
Nederland:
https://www.arcgis.com/ap...c995c40e7ae72254029bf6251

Handiger links:

https://debatgemist.tweed...wikkelingen-coronavirus-0

Om de posts leesbaar te houden graag geen gebruik meer maken van hoofdletters / vetgedrukte tekst om bepaalde stukken te benadrukken.
Mocht je punt alsnog te onduidelijk uit je post naar voren komen, gebruik dan cursieve tekst.