[ZT] Nieuwe variant van coronavirus, veroorzaakt Covid-19 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 101 Laatste
Acties:
  • 520.043 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Leon Zwiers schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 15:01:
[...]

Ik snap de hele media gecreërde paniek echt niet....
De media meldt dat oa:

- steeds meer vliegtuigmaatschappijen annuleren vluchten van/naar China
- er zijn meerdere landen die de landsgrenzen sluiten voor China
- alle provincies in China hebben nu gevallen van besmettingen
- ruim 15 Chineze steden; totaal ong 55 miljoen inwoners die in een soort 'lockdown' zitten
- landen zijn massaal inwoners aan 't terug vliegen naar eigen land.

Ik kan me niet herinneren dat dit soort maatregelen ooit bij een 'gewone' influenza griep zijn uitgevoerd...of ik heb ergens een afslag gemist...dat kan natuurlijk ook

Hoezo paniek vanuit de media? Voor zover ik zie melden zo ong 80% feiten

Toch zeer opmerkelijk dat telkens de media de paniekzaaiers zijn, terwijl het toch echt de diverse landen en instanties zijn die de drastische maatregelen nemen, de media heeft daat 0,0 inbreng in (en gelukkig maar ;) )

[ Voor 22% gewijzigd door _Bailey_ op 30-01-2020 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

[...]

Dus basicly standaard influenza verschijnselen.
Ik snap de hele media gecreërde paniek echt niet.... De normale griep heeft jaarlijks meer doden en daar hoor je amper wat over.
Ja daarom sluit China ook hele steden af, daarom stoppen vliegmaatschapijen met reizen naar China, daarom gaan er grenzen dicht, er is wel wat meer aan de hand hoor.

Als er straks 100k mensen zijn met deze ziekte, en de mortality rate is toch wat hoger dan gedacht heb je wel een probleem.

Wees alert maar geen paniek.

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Bensimpel schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 15:08:
[...]

daarom stoppen vliegmaatschapijen met reizen naar China,
Dat is ofwel van bovenaf opgelegd of door puur economie.
Later we eerlijk zijn, zelfs als er een vliegtuig uit de lucht geschoten wordt zijn er zat maatschappijen die morrend gedwongen stoppen met het vliegen in dat gebied, maar dat liever niet deden.

Luchtvaartmaatschappijen stoppen niet uit humanitair oogpunt, maar alleen omdat er geen (voldoende) geld te halen is.

[ Voor 3% gewijzigd door Fly-guy op 30-01-2020 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:42
En dat de CCP zo reageert is ook typisch voor het land. De welvaart en gezondheidszorg is daar nu eenmaal een stuk slechter dan in veel westerse landen. Zat mensen die daar sterven door gebrek aan zorg, niet perse omdat de ziekte onbehandelbaar is. Er is tot nu toe een sterfte gemeld van 3% door de WHO. Dat is fors, maar minder dan SARS. En ook nog in een semi 3e wereldland, want als je niet tot de elite behoort daar heb je minder makkelijk toegang tot goede zorg.

Bij elke griepepidemie heb je veel sterfte door superinfecten / ARDS. De zwakken moeten er dan aan geloven. En dat zijn kinderen en ouderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Fly-guy schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 15:12:
[...]

Luchtvaartmaatschappijen stoppen niet uit humanitair oogpunt, maar alleen omdat er geen (voldoende) geld te halen is.
en mogelijk het voorkomen van eventuele rechtszaken van passagier die evt aan boord blijken te zitten met een besmette mede passagier, wellicht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01:36

SomerenV

It's something!

[...]

Ik snap de hele media gecreërde paniek echt niet.... De normale griep heeft jaarlijks meer doden en daar hoor je amper wat over.
De normale influenza zorg jaarlijks wereldwijd voor zo'n 9 tot 45 miljoen infecties, daarvan belanden er tussen de 140.000 en 810.000 in het ziekenhuis en tussen de 12.000 en 61.000 mensen sterven er. Stel je gaat van het laagste aantal geïnfecteerden uit en het hoogste aantal sterfgevallen dan zit je alsnog onder de 1%. Daarbij is max 45 miljoen infecties op 7,5 miljard mensen echt bijzonder weinig (ook <1%). De 'normale' griep is er altijd in principe, dus die kan nonstop mensen infecteren, muteren en weet ik wat.

Deze nieuwe Corona-variant is dodelijker, heeft een langere incubatietijd (voor zover ze nu weten), is tijdens die periode al besmettelijk en er is nog geen vaccin voor. Daarom is er zoveel om te doen. Zoals gezegd gooit China niet zomaar miljoenensteden op slot. Vliegtuigmaatschappijen schrappen niet zomaar vluchten en ga zo maar door. Vooralsnog is er (in ieder geval hier) geen reden tot paniek, maar dat wil niet zeggen dat je het niet nauwlettend in de gaten moet houden. Beter te voorzichtig om gaan met dit virus terwijl het achteraf niet nodig blijkt dan te laat reageren omdat 'het toch allemaal wel meevalt' maar dan met de gebakken peren zitten.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:35
Leon Zwiers schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 15:17:
En dat de CCP zo reageert is ook typisch voor het land. De welvaart en gezondheidszorg is daar nu eenmaal een stuk slechter dan in veel westerse landen. Zat mensen die daar sterven door gebrek aan zorg, niet perse omdat de ziekte onbehandelbaar is. Er is tot nu toe een sterfte gemeld van 3% door de WHO. Dat is fors, maar minder dan SARS. En ook nog in een semi 3e wereldland, want als je niet tot de elite behoort daar heb je minder makkelijk toegang tot goede zorg.

Bij elke griepepidemie heb je veel sterfte door superinfecten / ARDS. De zwakken moeten er dan aan geloven. En dat zijn kinderen en ouderen.
3% is fors hoger dan de normale influenza (0,1%)
the more usual flu epidemic mortality rate of 0.1%
Wikipedia: Influenza

Tot nu toe hebben we ook nog niet zoveel aan de 3% lijkt me, aangezien het nog een te vroeg stadium is. Er zijn op dit moment 7783 besmettingen waarvan er 170 overleden zijn en 133 genezen, als die trend doorzet dan komt het totaalbeeld er heel anders uit te zien dan 3%.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-09 11:15
boe2 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 15:01:
Sowieso zou je mij niet kunnen betalen om op een cruiseschip te reizen: Ik heb geen smetvrees, maar dat lijkt toch echt wel de ultieme smeltpot voor ziektes :p
Inderdaad, hoe vaak lees je wel niet dat er een NORO virusje aan boord is op een cruiseschip. Dat is echt geen feest dan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86
Axewi schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 15:30:
[...]

3% is fors hoger dan de normale influenza (0,1%)

[...]

Wikipedia: Influenza

Tot nu toe hebben we ook nog niet zoveel aan de 3% lijkt me, aangezien het nog een te vroeg stadium is. Er zijn op dit moment 7783 besmettingen waarvan er 170 overleden zijn en 133 genezen, als die trend doorzet dan komt het totaalbeeld er heel anders uit te zien dan 3%.
Ja, en in de griepepidemie van 2 jaar geleden zijn er in NL alleen al meer dan 9000 mensen overleden aan Influenza.

Nogmaals, ik denk dat het goed is om het in de smiezen te houden. De paniek is enorm overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

SomerenV schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 15:20:
[...]

De normale influenza zorg jaarlijks wereldwijd voor zo'n 9 tot 45 miljoen infecties, daarvan belanden er tussen de 140.000 en 810.000 in het ziekenhuis en tussen de 12.000 en 61.000 mensen sterven er. Stel je gaat van het laagste aantal geïnfecteerden uit en het hoogste aantal sterfgevallen dan zit je alsnog onder de 1%. Daarbij is max 45 miljoen infecties op 7,5 miljard mensen echt bijzonder weinig (ook <1%). De 'normale' griep is er altijd in principe, dus die kan nonstop mensen infecteren, muteren en weet ik wat.
Die cijfers had ik eerder geplaatst en zijn voor de VS alleen.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
[...]

Gewone griep is dodelijk voor 0.05-0.1% van de gevallen, deze is 20-40 keer zo dodelijk (2%).

Bij een gewone besmettingen zoals de griep in belgie en nederland (1.2-1.3 miljoen elk jaar) zou dat dus een dodentol van 24 000 mensen betekenen voor belgie/nederland alleen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
SomerenV schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 15:20:
[...]

Deze nieuwe Corona-variant is dodelijker
Maar is dat zo?
We weten niets over hoeveel mensen er geïnfecteerd zijn, alleen de bevestigde infecties (m.a.w. de mensen waarbij de symptomen dusdanig zijn dat ze naar de dokter of naar het ziekenhuis gaan).

Als je kijkt naar het aantal mensen dat naar het ziekenhuis gaat en sterft, dan is dat met ~8% bij influenza een stuk hoger dan het coronavirus (~2%).
Moet ik er wel bij zeggen dat die 2% ook nog aan verandering onderhevig is, omdat er gewoon nog veel mensen ziek zijn (niet dood, maar ook niet genezen).

Eigenlijk kunnen we er pas écht naderhand iets zinnigs over de mortaliteit zeggen.
k995 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 15:41:
[...]

Gewone griep is dodelijk voor 0.05-0.1% van de gevallen, deze is 20-40 keer zo dodelijk (2%).
Dat klopt dus niet, omdat we simpelweg niet weten hoeveel gevallen er zijn.
Misschien lopen er tienduizenden extra besmette gevallen rond met alleen maar een loopneus, bij wijze van spreken.

[ Voor 13% gewijzigd door anandus op 30-01-2020 15:49 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
  • Laatst online: 16:35
Leon Zwiers schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 15:35:
[...]
Ja, en in de griepepidemie van 2 jaar geleden zijn er in NL alleen al meer dan 9000 mensen overleden aan Influenza.

Nogmaals, ik denk dat het goed is om het in de smiezen te houden. De paniek is enorm overdreven.
Op hoeveel besmettingen?

Dit rapport is hier al eerder gelinkt: https://www.thelancet.com...S0140-6736%2820%2930183-5
Om even selectief te quoten uit het rapport:
Most of the infected patients were men (30 [73%] of 41); less than half had underlying diseases (13 [32%])
Median age was 49·0 years
Hier haal ik uit dat het merendeel helemaal niet oud en of zwak was
The time
between hospital admission and ARDS was as short
as 2 days. At this stage, the mortality rate is high for
2019-nCoV, because six (15%) of 41 patients in this cohort
died.
The number of deaths is rising quickly. As of Jan 24, 2020, 835 laboratory-confirmed 2019-nCoV infections were reported in China, with 25 fatal cases.
Ze geven in het rapport aan dat het wel serieus is.

Nogmaals, blinde paniek is nergens goed voor en op dit moment is er in NL nog geen reden om alvast binnen te blijven.
maar er is wel meer reden tot zorg dan met een normale griep.
Daarnaast is het nog maar de vraag hoe eerlijk China is over de cijfers en het feit dat ze de heleboel op slot gooien spreekt niet voor ze.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
anandus schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 15:47:
[...]

Dat klopt dus niet, omdat we simpelweg niet weten hoeveel gevallen er zijn.
Misschien lopen er tienduizenden extra besmette gevallen rond met alleen maar een loopneus, bij wijze van spreken.
Hoe weet je dat het dan niet klopt? Je kan niet zeggen dat we het niet weten en dan zeggen dat iets niet klopt.
Dat is wat de chinese overheid naar buiten heeft gebracht.

Er is momenteel weinig reden om te liegen hierover en de cijfers houden mooi die ongeveer 2% aan de laatste week.

Als je dit dan ziet is er dus wel reden om voorzichtig te zijn en hier aandacht aan te besteden. veel meer dan aan wat 1 of andere veleb nu weer gedaan of hoe het gaat met wat mannetjes die achter een balletje aanlopen.

[ Voor 7% gewijzigd door k995 op 30-01-2020 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
k995 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 15:57:
[...]

Hoe weet je dat het dan niet klopt? Je kan niet zeggen dat we het niet weten en dan zeggen dat iets niet klopt.
Dat is wat de chinese overheid naar buiten heeft gebracht.
Omdat het gaat over bevestigde gevallen. En dat zijn doorgaans de gevallen die bij de dokter zijn geweest.

Tenzij ze de hele bevolking hebben gescreend, maar dat betwijfel ik ;)

Bijvoorbeeld, toen er (een week geleden) 540 bevestigde gevallen waren gingen onderzoekers van MRC Centre for Global Infectious Disease Analysis van Imperial College in Londen uit van zo'n 4000 gevallen (met een onzekerheidsrange van 1000-9000).

[ Voor 21% gewijzigd door anandus op 30-01-2020 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
anandus schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 16:00:
[...]
Omdat het gaat over bevestigde gevallen. En dat zijn doorgaans de gevallen die bij de dokter zijn geweest.

Tenzij ze de hele bevolking hebben gescreend, maar dat betwijfel ik ;)
Dan weet je het dus nog steeds niet of het niet klopt .

MERS has een dodelijkheid van 30% SARS van een 10% en dit is een gelijkaardig varient op die die meer besmettelijk mar minder dodelijk schijnt te zijn.

Nogmaals dat is zeer zeker nieuws en zeer zeker ernstig nieuws, als je denkt dat china hun land op stelte gaan zetten voor niks ben je wel heel naief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
k995 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 16:04:
[...]

Dan weet je het dus nog steeds niet of het niet klopt .

MERS has een dodelijkheid van 30% SARS van een 10% en dit is een gelijkaardig varient op die die meer besmettelijk mar minder dodelijk schijnt te zijn.

Nogmaals dat is zeer zeker nieuws en zeer zeker ernstig nieuws, als je denkt dat china hun land op stelte gaan zetten voor niks ben je wel heel naief.
Ik zeg ook niet dat het voor niks is.

Ik wees alleen op het feit dat het aantal besmettingen hoogstwaarschijnlijk anders is dan het aantal bevestigde besmettingen en dat je derhalve geen mortaliteit uit kan rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Air France stopt de reguliere vluchten van en naar China, maar is wel van plan speciale vluchten op te zetten. Air France zegt dat het daarvoor een beroep doet op personeel dat zich vrijwillig opgeeft om mee te werken aan de vluchten van en naar Sjanghai en Peking. Het voornemen is dat die vluchten vanaf morgen plaatsvinden "om klanten en medewerkers veilig terug te krijgen", staat in het persbericht.

edit:

ook KLM volgt nu...
Na komend weekend schrapt KLM ook de vluchten naar Peking en Sjanghai. Daarmee gaan er geen enkele KLM-vluchten meer naar China

[ Voor 16% gewijzigd door _Bailey_ op 30-01-2020 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Laatst online: 22:59
Afbeeldingslocatie: https://www.nederlandwereldwijd.nl/binaries/large/content/gallery/nederlandwereldwijd/content-afbeeldingen/reisadviezen/azie/china/reisadvies_china_30-01-2020.png

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:46

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Misschien een domme vraag, maar is er ooit eerder vanwege zo'n virus een totaal vlieg-verkeer-stop geweest?

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01:36

SomerenV

It's something!

Ardana schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 18:04:
Misschien een domme vraag, maar is er ooit eerder vanwege zo'n virus een totaal vlieg-verkeer-stop geweest?
Enorme steden in quarantaine plaatsen is behoorlijk uniek en ik kan me niet herinneren dat er een vliegverkeer-stop is geweest bij eerdere uitbraken.

Voor een virus dat tot dusver maar 7000 infecties kijkt vind ik de maatregelen vrij rigoureus. Maar goed, better safe than sorry. Zeker in deze wereld waarin alles en iedereen met elkaar in verbinding staat. Je bent zo aan de andere kant van de wereld als 't moet.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-09 13:31

marapuru

db.

Weet iemand of de controles op vliegvelden in Nederland en omringende landen kwa vluchten en invoer van mensen al is aangescherpt? Ik kan me zo indenken dat het onderhand verstandig wordt om iedereen in ieder geval kort te screenen op de verschijnselen.

Ik bedenk me nu trouwens eindelijk een geweldige toepassing voor Google en Apple Location history :)

Ze zouden bijna kunnen aantonen dat mensen bij elkaar in de buurt zijn geweest!

[ Voor 26% gewijzigd door marapuru op 30-01-2020 18:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
SomerenV schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 18:07:
[...]
Voor een virus dat tot dusver maar 7000 infecties kijkt vind ik de maatregelen vrij rigoureus.
Het is ook behoorlijk rigoreus.

Ik denk dat het ook voor een groot deel met SARS te maken heeft en hoe China toen handelde, dat is China op heel veel kritiek komen te staan.

Maar de kans is ook aanwezig dat China gewoon niet het hele verhaal vertelt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ErnstH
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Beetje jammer dat Taiwan ook in dat plaatje staat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
anandus schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 19:07:
[...]
Het is ook behoorlijk rigoreus.

Ik denk dat het ook voor een groot deel met SARS te maken heeft en hoe China toen handelde, dat is China op heel veel kritiek komen te staan.

Maar de kans is ook aanwezig dat China gewoon niet het hele verhaal vertelt.
De eerste resultaten in The Lancet geven een naar beeld over het verloop... van 99 patiënten zijn er 11 overleden.

Gemiddelde leeftijd van de groep is 56 jaar oud.

BBC heeft dit ook opgepikt:
https://www.bbc.com/news/health-51214864

Voor mensen jonger dan 40 is dit grotendeels gewoon een griepje, maar voor oudere mensen lijkt het een stuk gevaarlijker en dat verklaart de paniek wel enigszins.

PS
Nu heb ik er verder geen verstand van, maar het is wel zo dat veel oudere Chinezen roken en daarnaast de luchtkwaliteit in China niet zo best is... dus laten we hopen dat het bij ons minder ernstig uitpakt.

Maar ik moet zeggen dat ik er ook wel onrustig van word zo naderhand. Je gooit echt niet zomaar alles op slot, als je bedenkt hoeveel economische schade dit veroorzaakt.

Dit is heel serieus. Ik hoop gewoon dat ik als niet rokende 39 jarige redelijk er vanaf kom, en mijn gezin natuurlijk ook.

Omdat het heel besmettelijk lijkt te zijn, ben ik bang dat het niet meer tegen te houden is.

De 4 Duitsers in Duitsland maken het goed trouwens. Zijn praktisch symptoom vrij... dus dat is bemoedigend. Maar wel jonge mensen (40, 27 en 2 van 33).

Het virus blijft voorlopig wel aantoonbaar aanwezig bij ze... wat bij SARS ook gebeurde.

PPS
Wikipedia: Smoking in China

[ Voor 40% gewijzigd door Lethalis op 30-01-2020 23:14 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
De uitbraak van het coronavirus is nu uitgeroepen tot een internationale noodsituatie. Dat heeft de Wereldgezondheidsorganisatie zojuist bekendgemaakt.

Meer achtergrond info over zo'n internationale noodsituatie :

The procedures to declare a PHEIC were implemented in 2005, as a response to the outbreaks of SARS and H5N1 (bird flu) in the early 2000s.
Only five emergencies have been declared since then: the H1 virus that caused an influenza pandemic (2009), West Africa's Ebola outbreak (2014-2016), polio (2014), Zika virus (2016), and the ongoing Ebola outbreak in the Democratic Republic of Congo (2019).
It took a year after the outbreak of Ebola in the Democratic Republic of Congo for the WHO to declare it a PHEIC.

[ Voor 65% gewijzigd door _Bailey_ op 30-01-2020 21:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86
"Deze noodsituatie is vooral nodig om landen met een zwakker gezondheidssysteem te beschermen."

Aldus de WHO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Bij andere uitbraken waren de meeste mensen al ziek voordat ze besmettelijk waren.
Iemand met koorts weren uit het vliegtuig was voldoende om verspreiding vrij effectief tegen te gaan.
Echter bij deze uitbraak zijn mensen al besmettelijk voordat de symptomen zichtbaar zijn.

Daarom zullen ze hier eerder kiezen voor een totale stop.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:52
Leon Zwiers schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 21:01:
"Deze noodsituatie is vooral nodig om landen met een zwakker gezondheidssysteem te beschermen."

Aldus de WHO
Afbeeldingslocatie: https://dynaimage.cdn.cnn.com/cnn/digital-images/org/e97d360d-a669-4ab3-93e4-c96ceac9b19d.jpg

Zoals India. Bovenstaande afbeelding die voorbij gekomen is op de CNN live updates feed (A medical nurse screening patients for coronavirus is seen inside an isolation ward in Hyderabad, India, on January 27. Noah Seelam/AFP via Getty Images).

Het is dat we de patiënten zelf niet zien, maar het nodige is al aan te merken op deze enkele foto op zich. Een ontoereikend chirurgisch mondmasker, nota bene, twee? Het horloge dat gedragen wordt is ook geen pluspunt. En dat formulier dat boven haar hoofd hangt...
SomerenV schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 18:07:
[...]

Enorme steden in quarantaine plaatsen is behoorlijk uniek en ik kan me niet herinneren dat er een vliegverkeer-stop is geweest bij eerdere uitbraken.

Voor een virus dat tot dusver maar 7000 infecties kijkt vind ik de maatregelen vrij rigoureus. Maar goed, better safe than sorry. Zeker in deze wereld waarin alles en iedereen met elkaar in verbinding staat. Je bent zo aan de andere kant van de wereld als 't moet.
Dit alles is meer een uiting van de tijdsgeest waarin we momenteel leven dan dat het daadwerkelijk medisch onderbouwd is. Een vliegverkeer-stop met China is dan ook geen aanbeveling vanuit het WHO, maar is geïnitieerd vanuit de luchtvaartmaatschappijen zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Kan ik mij niet herinneren maar bij SARS kwam die stop er vanzelf want mensen gingen uit angst niet meer vliegen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:06

Nox

Noxiuz

Ik ben benieuwd, 8236 cases vandaag, gisteren nog 7700... zouden de quarantainemaatregelen in China werken en blijven we straks ongeveer rond de 10k hangen? De groei lijkt te temperen...

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Lethalis schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 20:25:
[...]

De eerste resultaten in The Lancet geven een naar beeld over het verloop... van 99 patiënten zijn er 11 overleden.

Gemiddelde leeftijd van de groep is 56 jaar oud.

BBC heeft dit ook opgepikt:
https://www.bbc.com/news/health-51214864

Voor mensen jonger dan 40 is dit grotendeels gewoon een griepje, maar voor oudere mensen lijkt het een stuk gevaarlijker en dat verklaart de paniek wel enigszins.

PS
Nu heb ik er verder geen verstand van, maar het is wel zo dat veel oudere Chinezen roken en daarnaast de luchtkwaliteit in China niet zo best is... dus laten we hopen dat het bij ons minder ernstig uitpakt.

Maar ik moet zeggen dat ik er ook wel onrustig van word zo naderhand. Je gooit echt niet zomaar alles op slot, als je bedenkt hoeveel economische schade dit veroorzaakt.

Dit is heel serieus. Ik hoop gewoon dat ik als niet rokende 39 jarige redelijk er vanaf kom, en mijn gezin natuurlijk ook.

Omdat het heel besmettelijk lijkt te zijn, ben ik bang dat het niet meer tegen te houden is.

De 4 Duitsers in Duitsland maken het goed trouwens. Zijn praktisch symptoom vrij... dus dat is bemoedigend. Maar wel jonge mensen (40, 27 en 2 van 33).

Het virus blijft voorlopig wel aantoonbaar aanwezig bij ze... wat bij SARS ook gebeurde.

PPS
Wikipedia: Smoking in China
Ik kan het fout hebben, maar ik vind 56 nu niet echt oud om als zwakkere oudere aangemerkt te worden. Dan denk ik eerder aan 70 plussers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:14

franssie

Save the albatross

Nox schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 23:23:
Ik ben benieuwd, 8236 cases vandaag, gisteren nog 7700... zouden de quarantainemaatregelen in China werken en blijven we straks ongeveer rond de 10k hangen? De groei lijkt te temperen...
Is wat vroeg om te zeggen, maar ik hoop dat het getemperd is. Er is best wat meer kennis van verspreiding, ook met Ebola etc, dus het zou er op kunnen lijken dat we als mens-systeem het beter onder controle lijken te houden.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakje-2018
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:18
Deze aantallen gaan over dezelfde dag(ochtend en avond in NL). Morgen ochtend is er weer nieuwe data. Al hoop ik natuurlijk ook dat de maatregelen van China gaan werken.

[ Voor 3% gewijzigd door tweakje-2018 op 30-01-2020 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Er zijn nu ook twee gevallen bevestigd in Italië - dat waren al de twee verdachten waardoor een cruise-schip werd geïsoleerd en iedereen aan boord moet blijven. De twee waren op het schip al in quarantaine geplaatst.

Ik vraag me af of ze het hele schip nu nog twee weken op slot doen, je voelt je waarschijnlijk wel 'in de val' als je daar nu aan boord bent.

edit: passagiers hebben de boot verlaten lees ik in de bron

Bron: https://metro.co.uk/2020/...owed-off-cruise-12156547/

[ Voor 20% gewijzigd door Razr op 31-01-2020 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Besmettingen staan nu op 9692, dat zijn er ruim 1950 meer dan vergeleken met gisteren.

Aantal sterfgevallen nu 212, 42 erbij gekomen tov gisteren.

Verder wordt Amerikanen afgeraden om naar China af te reizen. Het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken heeft een negatief reisadvies afgegeven voor het hele land.

[ Voor 37% gewijzigd door _Bailey_ op 31-01-2020 03:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Ernemmer schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 23:26:
[...]
Ik kan het fout hebben, maar ik vind 56 nu niet echt oud om als zwakkere oudere aangemerkt te worden. Dan denk ik eerder aan 70 plussers.
Ja dat maakt dit virus natuurlijk ook een stuk enger.

Wikipedia: List of countries by life expectancy

Wel worden mannelijke Chinezen gemiddeld maar 74 jaar oud, terwijl Nederlandse mannen 80 worden. De omstandigheden zijn daar dus ook minder goed.

Het is afwachten hoe het hier zal gaan.

Als hypochonder heb ik het ook niet echt naar mijn zin momenteel :/ Uiteraard nu ook een hoop mensen met seizoensgriep / verkoudheid... ben zelf ook aan het hoesten en snotteren.

Nou kan ik in de zomer niet eens de tuin sproeien zonder aan legionella te denken en met de Mexicaanse griep werd ik ook helemaal benauwd toen ik in die tijd in hartje Parijs tussen de hoestende mensen stond.

Eigenlijk moet ik stoppen met het nieuws lezen, want ik ben er helaas ook van overtuigd dat ik er toch geen ene moer aan kan veranderen. Ik woon vol in de randstad bij Rotterdam. Als het hier is, ben ik toch wel aan de beurt.

Wel bleek in het verleden vaak dat er weinig van overbleef... Mexicaanse griep is tegenwoordig gewoon een seizoensgriep (die van 2016 was H1N1).

Meh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:04
Geert1976 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 20:54:
De uitbraak van het coronavirus is nu uitgeroepen tot een internationale noodsituatie. Dat heeft de Wereldgezondheidsorganisatie zojuist bekendgemaakt.

Meer achtergrond info over zo'n internationale noodsituatie :

The procedures to declare a PHEIC were implemented in 2005, as a response to the outbreaks of SARS and H5N1 (bird flu) in the early 2000s.
Only five emergencies have been declared since then: the H1 virus that caused an influenza pandemic (2009), West Africa's Ebola outbreak (2014-2016), polio (2014), Zika virus (2016), and the ongoing Ebola outbreak in the Democratic Republic of Congo (2019).
It took a year after the outbreak of Ebola in the Democratic Republic of Congo for the WHO to declare it a PHEIC.
Met als extra stukje
De praktische gevolgen in Nederland lijken erg beperkt, omdat volgens een woordvoerder van het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) ons land al zo veel voorbereidingen voor een ernstig scenario heeft getroffen. Nederland is volgens hem wat dat betreft al in de hoogste alarmfase.
Is dit weer Nederland op z'n top?
Als dit hier uitbreekt zijn we dan inderdaad goed voorbereidt?
Als je kijkt naar China (en grootte, aantal en snelheid), wat is Nederland dan.

Ik hoef geen doem scenario te bedenken, maar vind wel weer zo typisch Nederlands.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• matthijst
  • Laatst online: 22:59
Geert1976 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 03:25:
Verder wordt Amerikanen afgeraden om naar China af te reizen. Het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken heeft een negatief reisadvies afgegeven voor het hele land.
Nederland nu ook d:)b

Vakantie omgeboekt. Sla Peking mooi over :P

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

NeutraleTeun schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 07:48:
[...]

Met als extra stukje

[...]

Ik hoef geen doem scenario te bedenken, maar vind wel weer zo typisch Nederlands.
Gezondheidszorg is wel beter hier in NL hoor, mocht het hier komen zal de persoon snel opgenomen worden en is de kans veel hoger dat je het overleeft. Met complicaties wat lastiger maar dan is de kans hier alsnog een stuk hoger.

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-09 16:05

basvn

Breezand - NHN

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EPlzYK1WsAAEz9c?format=jpg&name=small

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:04
@Bensimpel overleven ja. Maar ik doelde meer op de verspreiding en besmetting.

Stel dat het met zo'n mate uitbreekt als in China. Hebben wij dan wel de voorzieningen om mensen goed op te vangen? Want zo lees ik dat stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qu3st
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18-09 12:32

Qu3st

[...]

Met als extra stukje

[...]

Net als jou reactie typisch Nederlands is :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-09 10:11

Chiron

Moderator Discord

It's 3.5 Roentgen.. not great, not terrible }:O

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
[...]

Met als extra stukje

[...]

ach, ik ga maar af op de wijze uitspraak van 't RIVM: ''geen grote zorgen, want geen directe verbinding tussen Amsterdam en Wuhan''. :+

als ik afgelopen dagen 1 ding heb geleerd online is het dat je of paniekzaaierig bent of er is niks aan de hand a.k.a ''dit corona is gewoon een goede stevige griep''.
Gezonde burgerlijke bezorgdheid zit hier blijkbaar niet bij...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Geert1976 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 09:17:
[...]

ach, ik ga maar af op de wijze uitspraak van 't RIVM: ''geen grote zorgen, want geen directe verbinding tussen Amsterdam en Wuhan''. :+

als ik afgelopen dagen 1 ding heb geleerd online is het dat je of paniekzaaierig bent of er is niks aan de hand a.k.a ''dit corona is gewoon een goede stevige griep''.
Ik zit niet te panieken, maar ik ben wel alert en houd de situatie goed in de gaten is een betere manier om hier mee om te gaan. De RIVM doet precies hetzelfde.

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Er gaan berichten rond dat het virus een virale longontsteking kan veroorzaken, en dat is niet te behandelen.

Ze kunnen alleen de symptomen bestrijden en hopen dat het lichaam de strijd wint. Als dat waar is, is dat wel een stapje verder dan 'een stevige griep'.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Geert1976 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 09:17:
[...]

Correctie

Tot op heden lijkt het er niet op dat Corona veel meer slachtoffers oplevert als een goede stevige griepgolf.
Dus waarom hierover vele meer paniek als over een griepgolf waarover bijna iedereen zijn schouders ophaalt. Waar de meeste mensen het (zouden) vertikken om een preventieve vaccinatie te gaan halen.

En voel je vrij om bezorgt te zijn (wat niets oplevert overigens).
Maar ga je gang om jezelf heel erg druk te maken over deze zeer onwaarschijnlijke kans dat je het oploopt en nog veel kleinere kans dat je er iets aan overhoudt.

Blijf het grappig vinden dat veel mensen (nee, jij niet, die ander) zich hierover druk wil maken en direct al het vliegverkeer wil stoppen (terwijl nogmaals, de kans erg klein is). Maar nog geen 2 weken geleden in het nieuws was dat we meer gaan vliegen dan ooit (meer mensen met het vliegtuig als met de auto op vakantie) en ons niet druk maken over het klimaat. Terwijl het bijna zeker is (dus geen minuscule kans als bij dit virus) dat je de komende 20 jaar wel last gaat krijgen (en iets overhoud) aan de klimaatveranderingen..

Ik zou bijna zeggen, laat maar elke week dit soort paniek ergens uitbreken. Wellicht dat we dan ons gedrag gaan veranderen wat ook van invloed is op de wel reeele dreigingen die ons leven bedreigen.

Aan de andere kant, is een echt wel dodelijk virus ook goed voor het klimaat 8)
Chiron schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 09:27:
Er gaan berichten rond dat het virus een virale longontsteking kan veroorzaken, en dat is niet te behandelen.

Ze kunnen alleen de symptomen bestrijden en hopen dat het lichaam de strijd wint. Als dat waar is, is dat wel een stapje verder dan 'een stevige griep'.
Want een griep is wel te behandelen?
Want je overlijd aan de griep zelf? Of geld ook bij de griep dat je overlijdt aan de gevolgen (bijkomende complicaties zoals longontsteking)
Of kan het zijn dat ook de griep dit symptoom heeft?

Nee, deze ziekte is geen griep. Het is iets anders. Dat is wel duidelijk. Maar is hij erger of minder erg als de griep. Dat is een totaal plaatje.

[ Voor 17% gewijzigd door Cyberpope op 31-01-2020 09:32 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-09 12:23

Waar komen deze berichten vandaan, als ik vragen mag?

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18

Niet lullig bedoeld. Maar er "gaan geen berichten rond" hierover. Dit is algemeen bekend en heeft zelfs gewoon op NU.nl gestaan. Dat is juist de reden waarom we dit zo in de gaten moeten houden. De vergelijkingen die met 'een stevige griep' worden gemaakt zijn niet vanwege het ziektebeeld, maar vanwege de mortaliteit en verspreiding.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Cyberpope schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 09:28:
[...]

Correctie

Tot op heden lijkt het er niet op dat Corona veel meer slachtoffers oplevert als een goede stevige griepgolf.
Dus waarom hierover vele meer paniek als over een griepgolf waarover bijna iedereen zijn schouders ophaalt. Waar de meeste mensen het (zouden) vertikken om een preventieve vaccinatie te gaan halen.

En voel je vrij om bezorgt te zijn (wat niets oplevert overigens).
Maar ga je gang om jezelf heel erg druk te maken over deze zeer onwaarschijnlijke kans dat je het oploopt en nog veel kleinere kans dat je er iets aan overhoudt.

Blijf het grappig vinden dat veel mensen (nee, jij niet, die ander) zich hierover druk wil maken en direct al het vliegverkeer wil stoppen (terwijl nogmaals, de kans erg klein is). Maar nog geen 2 weken geleden in het nieuws was dat we meer gaan vliegen dan ooit (meer mensen met het vliegtuig als met de auto op vakantie) en ons niet druk maken over het klimaat. Terwijl het bijna zeker is (dus geen minuscule kans als bij dit virus) dat je de komende 20 jaar wel last gaat krijgen (en iets overhoud) aan de klimaatveranderingen..

Ik zou bijna zeggen, laat maar elke week dit soort paniek ergens uitbreken. Wellicht dat we dan ons gedrag gaan veranderen wat ook van invloed is op de wel reeele dreigingen die ons leven bedreigen.

Aan de andere kant, is een echt wel dodelijk virus ook goed voor het klimaat 8)
Je gaat even voorbij aan het feit dat er 50 miljoen mensen in lockdown zitten. Sure, het is in China dus ver van je bed show, maar als we morgen besloten half Duitsland af te sluiten zou je ook niet zeggen "het is minder erg dan de griep". Alle overheids instanties raden reizen naar China af. Maar als ik het aandachtig volg en me iets meer zorgen maak dan bij de griep ben ik een paniekzaaier? Ik maak me niet druk over dat ik er aan dood zal gaan maar mag ik me wel een beetje zorgen maken over mijn medemensen?

Daarnaast is het op dit stadium ook niet relevant of het erger is dan de griep of niet. Ten eerste is het nog te vroeg om er iets over te zeggen, ten tweede is het gewoon geen virus wat je naast het griepvirus wil laten leven. Als je oma nu de griep overleeft kan ze het vergeten als ze er ook nog corona bij krijgt. Kun je stellen dat het minder dodelijk is maar een virus leeft niet op zichzelf.

Is het coronavirus kandidaat om wereldwijd te verspreiden? Geen idee, dat weten we pas als het gebeurd. Als het niet gebeurd zal men tot in den treure roepen dat het "paniekzaaien" was, vliegverkeerd platleggen, steden in lockdown. Maar wie weet zijn die maatregelen nou net de reden dat het niet wereldwijd verspreid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Nat-Water schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 09:30:
[...]

Waar komen deze berichten vandaan, als ik vragen mag?
armageddon_2k1 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 09:32:
[...]

Niet lullig bedoeld. Maar er "gaan geen berichten rond" hierover. Dit is algemeen bekend en heeft zelfs gewoon op NU.nl gestaan. Dat is juist de reden waarom we dit zo in de gaten moeten houden. De vergelijkingen die met 'een stevige griep' worden gemaakt zijn niet vanwege het ziektebeeld, maar vanwege de mortaliteit en verspreiding.
Ah ja dusdat. Ik meen het ergens op een forum gelezen te hebben, maar het is een verklaring van longarts De Hosson, die ook gewoon op RTL nieuws is geweest:

https://www.rtlnieuws.nl/...n-het-chinese-coronavirus

[ Voor 51% gewijzigd door Chiron op 31-01-2020 09:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Cyberpope schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 09:28:
[...]
Want een griep is wel te behandelen?
Want je overlijd aan de griep zelf? Of geld ook bij de griep dat je overlijdt aan de gevolgen (bijkomende complicaties zoals longontsteking)
Of kan het zijn dat ook de griep dit symptoom heeft?

Nee, deze ziekte is geen griep. Het is iets anders. Dat is wel duidelijk. Maar is hij erger of minder erg als de griep. Dat is een totaal plaatje.
Een 'gewone' griep zorgt doorgaans eerder voor bronchitis (ontsteking van de luchtwegen) dan een pneumonie (ontsteking van de longblaasjes). Dat is wel een belangrijk verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MuVo
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-09 07:23
Chiron schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 09:14:
[Twitter]

It's 3.5 Roentgen.. not great, not terrible }:O
Net de serie Chernobyl serie gezien, herkende de quote van de serie }:O . De serie maakt je wel wakker als het gaat om gebeurtenissen van grote en internationale aard zijn zoals het corona virus.

[ Voor 20% gewijzigd door MuVo op 31-01-2020 09:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-09 14:10
Mensen denk even na.
Op het tempo dat het nu verspreid + dat het al in tig landen is laat al zien dat dit een pandemie gaat worden.

Waarom denk je dat alles gedownplayed wordt in het algemene nieuws?
Om te verhinderen dat jan met de pet in paniek raakt. Massa hysteria is het laatste wat we nu kunnen gebruiken. De mensheid overleefd het wel, de vraag is puur hoeveel er gaan sterven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Defector
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Of de capaciteit om te testen is bereik en verandert de groei daarom van logaritmisch naar linear.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:28

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

hackerhater schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 09:51:
Mensen denk even na.
Op het tempo dat het nu verspreid + dat het al in tig landen is laat al zien dat dit een pandemie gaat worden.

Om te verhinderen dat jan met de pet in paniek raakt. Massa hysteria is het laatste wat we nu kunnen gebruiken. De mensheid overleefd het wel, de vraag is puur hoeveel er gaan sterven.
De cijfers laten een iets genuanceerder beeld zien.

Hierbij wel in het midden latend hoe accuraat deze zijn uiteraard.

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 31-01-2020 09:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

hackerhater schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 09:51:
Mensen denk even na.

Neem je aluhoedje aub mee naar de huiskamer.

Het is al een pandemie. Wat jij bedoelt is dat er wereldwijd miljoenen mensen gaan sterven. Daar is helemaal geen bewijs voor behalve speculatie en slechte statistiek.

Niks wordt gedownplayed in het nieuws. Ze rapporteren feitelijk. Geenstijl doet een dagelijkse paniek update. Men speculeert echter niet en dat zou jij ook moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Verwijderd schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 09:54:
[...]

Neem je aluhoedje aub mee naar de huiskamer.

Het is al een pandemie. Wat jij bedoelt is dat er wereldwijd miljoenen mensen gaan sterven. Daar is helemaal geen bewijs voor behalve speculatie en slechte statistiek.

Niks wordt gedownplayed in het nieuws. Ze rapporteren feitelijk. Geenstijl doet een dagelijkse paniek update. Men speculeert echter niet en dat zou jij ook moeten doen.
De mortality rate ligt geschat op 2%. Indien we het niet kunnen indammen (en die kans is groot met zoveel plekken) kan je rustig uit gaan van 1 op 3 op de wereldbevolking die besmet wordt.
Met dan 2% sterfte praat je over ruim 46 miljoen doden wereldwijd.

Denk je echt dat die cijfers accuraat blijven? Er zit een bovenlimiet aan hoeveel je er per dag kan testen. Er zit een bovenlimiet aan hoeveel medische zorg je kan bieden.
Laat staan in de Afrikaanse landen, als je het daar krijgt ben je aardig screwed

[ Voor 4% gewijzigd door hackerhater op 31-01-2020 10:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
hackerhater schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 09:59:
[...]

De mortality rate ligt geschat op 2%. Indien we het niet kunnen indammen (en die kans is groot met zoveel plekken) kan je rustig uit gaan van 1 op 3 op de wereldbevolking die besmet wordt.

Denk je echt dat die cijfers accuraat blijven? Er zit een bovenlimiet aan hoeveel je er per dag kan testen. Er zit een bovenlimiet aan hoeveel medische zorg je kan bieden.
Laat staan in de Afrikaanse landen, als je het daar krijgt ben je aardig screwed
Mocht het inderdaad zo erg worden dan zal die 2% omhoog gaan klimmen, in landen met slechtere medische zorg zal het een stuk hoger zijn en in landen met goede medische zorg zullen ze de vraag niet aan kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Homeland schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 10:02:
Mocht het inderdaad zo erg worden dan zal die 2% omhoog gaan klimmen, in landen met slechtere medische zorg zal het een stuk hoger zijn en in landen met goede medische zorg zullen ze de vraag niet aan kunnen.
Daarom :) Ik rond het nog naar onder af door met die 2% te rekenen en maar 1 op 3 besmet.
Het kan veel erger dan dat worden afhankelijk hoe goed de mens bestand blijkt te zijn tegen dit virus.
Geen medicijnen er tegen, geen vaccin, het komt puur aan op je eigen afweer en lichamelijke gesteldheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vistu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:17
hackerhater schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 10:04:
[...]

Daarom :) Ik rond het nog naar onder af door met die 2% te rekenen en maar 1 op 3 besmet.
Het kan veel erger dan dat worden afhankelijk hoe goed de mens bestand blijkt te zijn tegen dit virus.
Geen medicijnen er tegen, geen vaccin, het komt puur aan op je eigen afweer en lichamelijke gesteldheid.
Is het niet wat vroeg om 1 op 3 'maar' te noemen? Ik zie in elk geval geen enkele aanleiding om aan te nemen dat het ooit zover gaat komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Defector schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 09:52:
[...]

Of de capaciteit om te testen is bereik en verandert de groei daarom van logaritmisch naar linear.
Vandaar ook mijn referentie naar Chernobyl. De stralingsmeters konden max 3.5 R aan, waarbij de waardes in werkelijkheid boven de 15000 R zaten.

Iets zegt me dat de huidige getallen uit China eerder beperkt zijn tot de meetcapaciteit dan dat ze een daadwerkelijke representatie zijn van de aantallen. Het testen en bevestigen zelf neemt ook wat tijd in beslag, met kweekjes e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
vistu schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 10:08:
[...]

Is het niet wat vroeg om 1 op 3 'maar' te noemen? Ik zie in elk geval geen enkele aanleiding om aan te nemen dat het ooit zover gaat komen.
Verschillende bronnen melden een Ro status tussen 2 en 4, that is bad.
Dat betekend dat 1 ziek persoon tussen 2 en 4 anderen kan besmetten.
1 => 3 => 14 => etc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
More than 7,700 people worldwide have been infected globally since the first confirmed case of the Wuhan coronavirus in December.
By comparison, there were 8,098 confirmed cases of SARS between November 2002 to July 2003.
It has taken less than two months to get infect around 75% of the number infected by SARS over a nine month period.
In China, the number of confirmed cases of the Wuhan coronavirus has already exceeded the number infected by SARS in 2002 and 2003.

vooral dit gegeven is interessant om te weten hoe snel Corona rondgaat tov SARS in 2002/2003:

''Since 2003, Chinese domestic and international travel has increased dramatically, which may be helping to spread the disease faster. According to Chinese government figures, the number of outbound tourists increased from 16.6 million trips in 2003 to 149.7 million in 2018''

Een ruwe berekening leert dus dat in de maanden december 2019 en januari 2020 zo'n 23-25 miljoen Chinezen de wereld over hebben gevlogen.

dus ong 10x zoveel (burger)vliegverkeer nu tov SARS in 2003.

[ Voor 7% gewijzigd door _Bailey_ op 31-01-2020 10:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vistu
hackerhater schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 10:11:
[...]

Verschillende bronnen melden een Ro status tussen 2 en 4, that is bad.
Dat betekend dat 1 ziek persoon tussen 2 en 4 anderen kan besmetten.
1 => 3 => 14 => etc
In een land met slechte hygiënische omstandigheden, overvolle ziekenhuizen en (zeker in eerste instantie) geen containment of kennis van de verspreiding. Met de genomen maatregelen kan ik me niet voorstellen dat die R0 lang zo hoog blijft, en zeker niet in westerse landen (van de cases in europa is de R0 ruim onder de 1 op het moment)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02:31
FYI, deze gebruik ik om onze regio een beetje in de gaten te houden:

https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Geloof wat je wilt.
Binnen een paar maanden zijn er verschillende steden compleet op slot gegooid en is de waakzaamheid naar het hoogste niveau gebracht.

Steden op slot gooien is ongeveer het zwaarste middel wat je in kan zetten voor quarantine behalve de boel met de grond gelijk maken. Effectief zegt China hiermee: fuck everybody daar, maar beter jullie dan het hele land/wereld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-09 23:47

immetjes

HIER is BERN-E

[...]

Dat is in oktober 2019 nog gesimuleerd met een Corona uitbraak in Brazilië en toen kwamen zo op 65 miljoen. Daar zijn zeven aanbevelingen uit voortgekomen.

Bedenk wel dat R0 een gemiddelde is en het erg lastig is vast te stellen. Mazelen heeft bijvoorbeeld een R0 van tussen de 14 en 16. (R en R0 uitgelegd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
immetjes schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 10:18:
Bedenk wel dat R0 een gemiddelde is en het erg lastig is vast te stellen. Mazelen heeft bijvoorbeeld een R0 van tussen de 14 en 16. (R en R0 uitgelegd)
Daarom wordt er ook standaard gevaccineerd voor mazelen (tenzij de ouders rare dingen in hun hoofd halen), omdat het zo makkelijk verspreid en gevaarlijk is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vistu
hackerhater schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 10:17:
Geloof wat je wilt.
Binnen een paar maanden zijn er verschillende steden compleet op slot gegooid en is de waakzaamheid naar het hoogste niveau gebracht.

Steden op slot gooien is ongeveer het zwaarste middel wat je in kan zetten voor quarantine behalve de boel met de grond gelijk maken. Effectief zegt China hiermee: fuck everybody daar, maar beter jullie dan het hele land/wereld.
Exact mijn punt! Dit soort draconische maatregelen zullen de R0 echt omlaag helpen (ja, R0 is niet alleen product van besmettelijkheid, maar bevat ook containment). Tel daar de waakzaamheid en onze gezondheidszorg bij op en ik kan me simpelweg niet voorstellen dat we ooit naar 1 op 3 geïnfecteerd wereldwijd gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Hoe lang denk je dat onze gezondheidszorg op peil blijft als we met tienduizenden besmette mensen zitten in nederland? Zoveel ziekenhuisbedden hebben we nog niet eens.
Laat staan het overbelasten van de medische staf.

Alleen containment kan de R0 omlaag halen, maar zodra het er uit ontsnapt dan veranderd er niks.
Goede medische zorg verhoogd alleen de kans dat je het overleefd, niet hoe snel je besmet wordt.
Het grote gevaar van dit virus is dat je tijdens de incubatie-tijd van 2 weken ook al besmettelijk bent!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
stel voor, je bent een inwoner van Wuhan nu. Je zit thuis en voelt je hondsberoerd (je leest dat je klachten voldoen aan 1 van de 1 symptomen), wat doe je?
- je gaat fijn naar 1 van de overvolle ziekenhuizen in Wuhan waar de kans enorm groot is dat je wordt besmet met het Corona virus ook al heb je eigenlijk slechts een griepje.
- je blijft mooi thuis uitzieken.

Ik gok dat de meeste inwoners van Wuhan voor het 2e kiezen ;)

en dus de tellingen die nu elke dag naar buiten komen een behoorlijk vertekend beeld geven

[ Voor 9% gewijzigd door _Bailey_ op 31-01-2020 10:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
Klopt, maar probleem is dus de tijd voor dat je je beroerd gaat voelen ;)
In die tijd kan je, als je dit virus hebt, doodleuk je familie, collega's ed besmetten.
En die besmetten dan weer anderen, mensen in het OV, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vistu
hackerhater schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 10:24:
Hoe lang denk je dat onze gezondheidszorg op peil blijft als we met tienduizenden besmette mensen zitten in nederland? Zoveel ziekenhuisbedden hebben we nog niet eens.
Laat staan het overbelasten van de medische staf.

Alleen containment kan de R0 omlaag halen, maar zodra het er uit ontsnapt dan veranderd er niks.
Goede medische zorg verhoogd alleen de kans dat je het overleefd, niet hoe snel je besmet wordt.
Het grote gevaar van dit virus is dat je tijdens de incubatie-tijd van 2 weken ook al besmettelijk bent!
Je draait het om :), mijn stelling is dat we simpelweg in eerste aanleg al niet zoveel besmettingen zullen krijgen in Nederland (screening, gezond verstand en awareness bij de bevolking, containment protocollen in ziekenhuizen, drastische vermindering van reizen van en naar China). We gaan het zien, maar ik zie in elk geval geen enkele reden om uit te gaan van 1:3 infected en/of miljoenen doden wereldwijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Wow ik wist niet dat we virologen in ons midden hadden. Ik zie uit naar het paper dat jouw unieke bevindingen onderbouwt zodat we wat duiding hebben voor de 46 miljoen doden die jij berekent hebt.

Tot dan laat ik de voorspellingen over aan de experts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defector
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Geert1976 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 10:24:
stel voor, je bent een inwoner van Wuhan nu. Je zit thuis en voelt je hondsberoerd (je leest dat je klachten voldoen aan 1 van de 1 symptomen), wat doe je?
- je gaat fijn naar 1 van de overvolle ziekenhuizen in Wuhan waar de kans enorm groot is dat je wordt besmet met het Corona virus ook al heb je eigenlijk slechts een griepje.
- je blijft mooi thuis uitzieken.

Ik gok dat de meeste inwoners van Wuhan voor het 2e kiezen ;)

en dus de tellingen die nu elke dag naar buiten komen een behoorlijk vertekend beeld geven
Dat is maar de vraag gezien meerdere video's van mensen op stoeltjes in belachelijk lange rijen voor ziekenhuizen. En wanneer de filmer het ziekenhuis binnenkomt de mensen schouder aan schouder staan in de gangen.

Je maakt hier de fout om je eigen redenatie/gedrag te projecteren op de Chinese bevolking in Wuhan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Er hoeft maar 1 ziek persoon te zijn geweest op Schiphol, Utrecht CS, etc en de olievlek begint.
Dat hoeft die persoon nog niet eens te merken op dat moment. Dat ie zich een week later hondsberoerd gaat voelen, tjah

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vectormatic
  • Laatst online: 20:19

vectormatic

Warlock of the doorlock

Zwaar off topic, maar @Chiron, de Dosimeters in Chernobyl topten af bij 3.6 Rontgen, niet 3.5
YouTube: Dyatlov 3.6 Roentgen Not Great Not Terrible

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
vectormatic schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 10:30:
Zwaar off topic, maar @Chiron, de Dosimeters in Chernobyl topten af bij 3.6 Rontgen, niet 3.5
YouTube: Dyatlov 3.6 Roentgen Not Great Not Terrible
“Still wearing the fucking hat” :P

Scherp, maar het ging uiteraard om de vergelijking.
Het is altijd belangrijk om kritisch te zijn op meetmethoden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

Verwijderd schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 10:29:
[...]

Wow ik wist niet dat we virologen in ons midden hadden. Ik zie uit naar het paper dat jouw unieke bevindingen onderbouwt zodat we wat duiding hebben voor de 46 miljoen doden die jij berekent hebt.

Tot dan laat ik de voorspellingen over aan de experts.
Het is koffiedik kijken. Het virus kan onveranderd blijven, minder of meer dodelijk worden. Het is besmettelijker minder of meer besmettelijk dan gedacht. Maar zo'n getal is helemaal niet gek.

Het zou interessant zijn om te zien of de uitbraak hetzelfde patroon volgt op dit moment als deze simulatie. Er zijn nu officieel ~9700 geïnfecteerden en 220 doden sinds 27 december.

[ Voor 5% gewijzigd door immetjes op 31-01-2020 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
serieus? (wel erg creatief)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HQxsruL.jpg

[ Voor 43% gewijzigd door _Bailey_ op 31-01-2020 10:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Ach, het kan nog gekker.
Ik vond deze wel geniaal:

Afbeeldingslocatie: https://10daily.com.au/ip/s3/2020/01/29/59531a643dd2f367223dfa8f6a1b9c1a-836384.jpg?io=landscape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Verenigd Koninkrijk meldt zojuist de eerste 2 besmettingen.

Duitsland 5e besmettingsgeval: ''The male patient is employed at the same workplace as the other four people who contracted the virus from a co-worker visiting from China'', dit specifieke geval zullen we komende tijd vermoed ik vaker tegenkomen; je collega die in de afgelopen 2 maanden in China op werkbezoek is geweest en kiplekker thuis komt en weer de werkvloer op gaat.

[ Voor 65% gewijzigd door _Bailey_ op 31-01-2020 10:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Geert1976 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 10:54:
Verenigd Koninkrijk meldt zojuist de eerste 2 besmettingen.

Duitsland 5e besmettingsgeval: ''The male patient is employed at the same workplace as the other four people who contracted the virus from a co-worker visiting from China'', dit specifieke geval zullen we komende tijd vermoed ik vaker tegenkomen; je collega die in de afgelopen 2 maanden in China op werkbezoek is geweest en kiplekker thuis komt en weer de werkvloer op gaat.
Sterker nog, die zijn er in Nederland ook al. Het verbaast me dat het eerste officiele geval in Nederland nog niet is opgedoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

immetjes schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 10:40:
[...]

Het is koffiedik kijken. Het virus kan onveranderd blijven, minder of meer dodelijk worden. Het is besmettelijker minder of meer besmettelijk dan gedacht. Maar zo'n getal is helemaal niet gek.

Het zou interessant zijn om te zien of de uitbraak hetzelfde patroon volgt op dit moment als deze simulatie. Er zijn nu officieel ~9700 geïnfecteerden en 220 doden sinds 27 december.
Dat getal is wel gek. Dat stelt de maker van dat getal in ieder geval:

http://www.centerforhealt...arification-Event201.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

Verwijderd schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 10:58:
[...]

Dat getal is wel gek. Dat stelt de maker van dat getal in ieder geval:

http://www.centerforhealt...arification-Event201.html
De maker zegt dat de simulatie geen voorspellingsinstrument is en dat de inputwaardes niet hetzelfde zijn.

Geen enkel getal is op dit moment gek omdat we gewoon nog niet weten hoe 2019-nCoV zich precies gedraagt of gaat gedragen. We weten nog te weinig van 2019-nCoV om te kunnen zeggen of de input waardes van de simulatie vergelijkbaar zijn of gaan worden (of juist niet).

We zullen het wel merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

immetjes schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 11:10:
[...]

De maker zegt dat de simulatie geen voorspellingsinstrument is en dat de inputwaardes niet hetzelfde zijn.

Geen enkel getal is op dit moment gek omdat we gewoon nog niet weten hoe 2019-nCoV zich precies gedraagt of gaat gedragen. We weten nog te weinig van 2019-nCoV om te kunnen zeggen of de input waardes van de simulatie vergelijkbaar zijn of gaan worden (of juist niet).
Geen enkel getal is te gek. Dus het is even waardevol als ik zeg dat er nu nog maar 0 doden gaan vallen, of 7 miljard als dat jij 46 miljoen noemt.

In AVM wordt er verwacht dat je claims onderbouwt en niet maar iets roept met de mededeling "alles kan gebeuren".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchy88
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:55
Nederlanders in Wuhan mogen thuis in quarantaine: https://nos.nl/l/2321038

Vraag mij toch af of dit een slimme zet is, ook gezien situaties waar partners besmet raken en zo ook het virus weer kunnen doorgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-09 16:05

basvn

Breezand - NHN

Dutchy88 schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 11:27:

Vraag mij toch af of dit een slimme zet is, ook gezien situaties waar partners besmet raken en zo ook het virus weer kunnen doorgeven.
Het contract dat de evacués moeten ondertekenen:
Ik verklaar dat ik na terugkeer in Nederland mij vrijwillig in thuisquarantaine zal begeven, indien de woning hiervoor geschikt is of in een door de Staat aangewezen locatie. Ook ben ik bereid om desgevraagd mee te werken aan eventuele gezondheidstesten.

Ik zal gedurende de quarantaine de woning of die andere locatie niet verlaten, en alle maatregelen nemen die tot de quarantaine en het monitoren van mijn gezondheid behoren, zoals het beperken van contact tot het minimum met eventueel aanwezige familieleden en contact met derden vermijden. Ik zal de instructies van de GGD voor het nemen van hygiënische en andere adviezen volgen.
ze zullen dus wel het een en ander aan moeten voldoen.

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Laatst online: 18-09 12:23

Staat gewoon in het artikel wat je linkt.
Het contract dat de evacués moeten ondertekenen:
Ik verklaar dat ik na terugkeer in Nederland mij vrijwillig in thuisquarantaine zal begeven, indien de woning hiervoor geschikt is of in een door de Staat aangewezen locatie. Ook ben ik bereid om desgevraagd mee te werken aan eventuele gezondheidstesten.

Ik zal gedurende de quarantaine de woning of die andere locatie niet verlaten, en alle maatregelen nemen die tot de quarantaine en het monitoren van mijn gezondheid behoren, zoals het beperken van contact tot het minimum met eventueel aanwezige familieleden en contact met derden vermijden. Ik zal de instructies van de GGD voor het nemen van hygiënische en andere adviezen volgen.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

Verwijderd schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 11:11:
[...]

Geen enkel getal is te gek. Dus het is even waardevol als ik zeg dat er nu nog maar 0 doden gaan vallen, of 7 miljard als dat jij 46 miljoen noemt.

In AVM wordt er verwacht dat je claims onderbouwt en niet maar iets roept met de mededeling "alles kan gebeuren".
Wacht even. Ik zeg niet 46 miljoen. Hackerhater berekent snel even een getal. Dat is dus per definitie onderbouwt. Dan wordt er aan dat getal en de onderbouwing getwijfeld. Ok, terecht. Dan geef ik een voorbeeld van een simulatie waar een vergelijkbaar getal uitkomt, dat is al beter dan zeggen dat het ergens tussen 0 en 7 miljard uitkomt (spijkers op laag water: Dat is al niet zo want er zijn nu al meer dan 0 doden).

En dan ga je nu mij vertellen "In AVM wordt er verwacht dat je claims onderbouwt en niet maar iets roept...."

Dat trek je het verhaal dus aardig uit z'n verband.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchy88
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:55
Nat-Water schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 11:30:
[...]

Staat gewoon in het artikel wat je linkt.

[...]
Klopt, maar contact is contact. Minimaal contact met je partner (en evt. kinderen) als je in hetzelfde huis leeft lijkt mij namelijk vrij lastig. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

immetjes schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 11:30:
[...]

Wacht even. Ik zeg niet 46 miljoen. Hackerhater berekent snel even een getal. Dat is dus per definitie onderbouwt. Dan wordt er aan dat getal en de onderbouwing getwijfeld. Ok, terecht. Dan geef ik een voorbeeld van een simulatie waar een vergelijkbaar getal uitkomt, dat is al beter dan zeggen dat het ergens tussen 0 en 7 miljard uitkomt (spijkers op laag water: Dat is al niet zo want er zijn nu al meer dan 0 doden).

En dan ga je nu mij vertellen "In AVM wordt er verwacht dat je claims onderbouwt en niet maar iets roept...."

Dat trek je het verhaal dus aardig uit z'n verband.
Ik haalde je in de war met hackerhater, die favicons dingen zijn niet onderscheidend genoeg.

Maar ik trek het verhaal niet uit zijn verband. Een ongerelateerd rapport gebruiken om je claim te onderbouwen maakt het geen onderbouwde claim. Die makers van de simulatie zeggen zelf al dat het niet te vergelijken is. Dat is even onderbouwt als dat ik zeg dat de spaanse griep 50 miljoen doden had en dat dat daarom ook een goede inschatting kan zijn.

Dus nee linken naar een simulatie die hackerhaters back-of-the-envelope calculatie "bevestigd" is geen goed onderbouwde claim, zeker niet als de makers zelf al aangeven dat de simulaties niet te vergelijken zijn. Dat is gewoon speculeren. Speculeren doen jullie maar in de huiskamer.

Net zoals diegene die gisteren een rechte lijn op een log-scale had getekend als "onderbouwing" dat er wel eens 100 miljoen mensen dood zouden kunnen zijn eind februari.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online

In Duitsland gaan ze volledig in quarantaine en worden ze centraal ondergebracht... en wordt er beloofd aan het volk dat er geen risico mag uitgaan van de terugkomst van de mensen.

Maar ja, dit is Nederland. Laat ze maar lekker thuis uitzieken en beloven dat ze binnen blijven... komt wel goed ;w

Ach ja. Ik hoop dat het virus zelf meevalt... want ik heb niet het gevoel dat we de verspreiding ervan onder controle gaan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Lethalis schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 11:51:
[...]

In Duitsland gaan ze volledig in quarantaine en worden ze centraal ondergebracht... en wordt er beloofd aan het volk dat er geen risico mag uitgaan van de terugkomst van de mensen.

Maar ja, dit is Nederland. Laat ze maar lekker thuis uitzieken en beloven dat ze binnen blijven... komt wel goed ;w
Nederlanders die nu in Wuhan zitten he. Je vergelijking met Duitsland gaat niet op omdat dat gaat om (mogelijk) geinfecteerden die al in duitsland zijn. Ik snap ook wel dat het misschien niet zinvol is om naar een ziekenhuis te gaan waar wel besmetten zitten. De kans dat je het dan zelf ook krijgt is dan groter dan als je thuisblijft.

[ Voor 13% gewijzigd door RodeStabilo op 31-01-2020 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
RodeStabilo schreef op vrijdag 31 januari 2020 @ 11:53:
[...]

Nederlanders die nu in Wuhan zitten he. Je vergelijking met Duitsland gaat niet op omdat dat gaat om (mogelijk) geinfecteerden die al in duitsland zijn.
Ik heb het over de vlucht die zometeen vertrekt naar China om Duitsers op te halen... die mensen mogen zich niet vrij bewegen in Duitsland als ze terug zijn. Dat wordt net door de buitenminister verkondigd. Tenzij ik gek ben.

Klar ist aber auch: Von der Rückkehr aus einem Krisengebiet darf keine Gefahr für die Bevölkerung hier ausgehen. Deswegen werden die Rückkehrer vor, während und auch nach dem Flug medizinisch betreut und zentral untergebracht

Heiko Maas

[ Voor 27% gewijzigd door Lethalis op 31-01-2020 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
In China raken in bepaalde ziekenhuizen spullen al op (afkomstig van blog van The Guardian):

Afbeeldingslocatie: https://i.guim.co.uk/img/media/15d552c41bb2e3c757e2460a9592522b5cfe6840/0_14_800_480/master/800.jpg?width=620&quality=45&auto=format&fit=max&dpr=2&s=607ef18cb9f8a245283188308ab71d75Afbeeldingslocatie: https://i.guim.co.uk/img/media/0d20c32683b129f3b816883fc2ffa73d664b6419/0_241_600_490/master/600.jpg?width=620&quality=45&auto=format&fit=max&dpr=2&s=6871f8fb2d248ee269f8683a0d44ea57Afbeeldingslocatie: https://i.guim.co.uk/img/media/cc2dea2495c2c087a1e65b59ff5e437116736a21/0_267_1080_1648/master/1080.jpg?width=620&quality=45&auto=format&fit=max&dpr=2&s=5f15b13daba7884b7591f8bb1f08af3cAfbeeldingslocatie: https://i.guim.co.uk/img/media/5d1157560a4a9e2ec239ce95c262bb864e207e06/0_319_1080_1522/master/1080.jpg?width=620&quality=45&auto=format&fit=max&dpr=2&s=49bc1d01acd306338ac993c01ca82b29

Mondkapjes gemaakt van stof... die doen dus niet veel en beschermende kleding van verpakkingsmateriaal.
Pagina: 1 ... 5 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een ZT (zero tolerance) topic.

Overtreding van de onderstaande topic regels zal resulteren in minimaal een 24 uurs AWM ban.

• Geen slowchat
• Geen complottheorieën
• Geen paniekreacties
• Onderbouw je argumentatie met bronnen, extraordinary claims require extraordinary evidence
• Post hier alleen over de uitbraak in zijn algemeenheid. Voor het bespreken van persoonlijke voorbereidingen en maatregelen is er Het voorbereiden op het coronavirus topic.
• Geen discussie over het functioneren van het RIVM of andere organen zonder verdere relatie met het virus

Voor een actuele, interactieve kaart van de uitbraak, inclusief gemelde besmettingen en doden, zie
Wereld:
https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6
Nederland:
https://www.arcgis.com/ap...c995c40e7ae72254029bf6251

Handiger links:

https://debatgemist.tweed...wikkelingen-coronavirus-0

Om de posts leesbaar te houden graag geen gebruik meer maken van hoofdletters / vetgedrukte tekst om bepaalde stukken te benadrukken.
Mocht je punt alsnog te onduidelijk uit je post naar voren komen, gebruik dan cursieve tekst.