[ZT] Nieuwe variant van coronavirus, veroorzaakt Covid-19 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 101 Laatste
Acties:
  • 520.041 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Heb je ook iets van een bron of iets meer informatie? dit soort dingen kan iedereen maken in Excel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-09 16:05

basvn

Breezand - NHN

Wat @Ernemmer zegt.

Wanneer is dit opgemaakt? word dit per dag bekeken en opnieuw berekend?

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
behalve het feit dat ik het een zeer verstandig besluit vind van B.A om vanaf heden alle vluchten van/naar (mainland) China op te schorten, waarom trekken alle Europese airlines niet hierin samen op?

nu gaat de Chineze passagier uit bijv Beijing ipv rechtstreeks naar LHR, via AMS naar LHR

[ Voor 18% gewijzigd door _Bailey_ op 29-01-2020 08:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

basvn schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 08:48:
[...]

Wat @Ernemmer zegt.

Wanneer is dit opgemaakt? word dit per dag bekeken en opnieuw berekend?
Het enige wat deze bronloze spreadsheet laat zien is wat zou kunnen gebeuren als het virus ongecontroleerd doorgroeit met dezelfde rate. Twee gigantische aannames. Iedereen kan zo'n grafiek maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 19:40
Wat betreft voorbereidingen thuis treffen, ik hoor sommigen dat al suggereren.

Kijk gewoon naar wat experts zelf doen. ;) Ik zit erg dicht bij dit vuur en wij doen nog helemaal niks. Er is nog geen enkele reden tot ongerustheid bij ons. Nederland treft maatregelen en zijn al goed voorbereid mocht er zieken in Nederland komen. 24 uur per dag zijn alle belangrijke spelers bereikbaar.

Er is inderdaad nog veel onbekend, daarom wordt het ook zo zorgvuldig benaderd. Elke dag kunnen adviezen veranderen door voortschrijdend inzicht. Ik zou de officiële kanalen in de gaten houden (RIVM/WHO) en de sensatiemedia een beetje als entertainment zien.

[ Voor 6% gewijzigd door honey op 29-01-2020 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
honey schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 08:54:
Wat betreft voorbereidingen thuis treffen, ik hoor sommigen dat al suggereren.

Kijk gewoon naar wat experts zelf doen. ;) Ik zit erg dicht bij dit vuur en wij doen nog helemaal niks. Er is nog geen enkele reden tot ongerustheid bij ons. Nederland treft maatregelen en zijn al goed voorbereid mocht er zieken in Nederland komen. 24 uur per dag zijn alle belangrijke spelers bereikbaar.

Er is inderdaad nog veel onbekend, daarom wordt het ook zo zorgvuldig benaderd. Elke dag kunnen adviezen veranderen door voortschrijdend inzicht. Ik zou de officiële kanalen in de gaten houden (RIVM/WHO) en de sensatiemedia een beetje als entertainment zien.
het RIVM en WHO is natuurlijk wel erg afhankelijk van data aangeleverd vanuit China.

En als er 1 land is wat gek is op knoeien met data (ook non-medisch uiteraard), is het China wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miesjh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:42

Miesjh

Xbox Live: Miesjh NL

Ernemmer schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 08:47:
[...]

Heb je ook iets van een bron of iets meer informatie? dit soort dingen kan iedereen maken in Excel.
https://twitter.com/Steffi5461/status/1222337689824960512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
Geert1976 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 08:57:
[...]

het RIVM en WHO is natuurlijk wel erg afhankelijk van data aangeleverd vanuit China.

En als er 1 land is wat gek is op knoeien met data (ook non-medisch uiteraard), is het China wel ;)
Klopt, maar je hebt ook statistiek uit andere landen. Verder denk ik dat China ook baat heeft bij voldoende transparantie. Het is een land dat altijd heel strategisch handelt. Het is nu niet in hun belang veel te verzwijgen nu ze (weer) onder een vergrootglas liggen. Sinds SARS is er ook heel veel verbeterd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Oke, een plaatje zonder bron of iets heeft denk ik in dit topic 0,0 nut.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Miesjh

Miesjh

Ernemmer schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 09:04:
[...]

Oke, een plaatje zonder bron of iets, heeft denk ik in dit topic 0,0 nut.
Dit beter dan?

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EPbWiY-XsAAakF4?format=jpg&name=large

Bron: China National Health Comission.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Miesjh schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 09:08:
[...]

Dit beter dan?

[Afbeelding]

Daar hebben we een stuk meer aan inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westlym
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-09 10:38
DaniëlWW2 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 08:42:
En je raadt het niet want de CCP lijkt weer eens niet eerlijk te zijn geweest.
https://nos.nl/artikel/23...-van-het-coronavirus.html

Eerste besmetting was al op 1 december en kwam niet van de inmiddels beruchte vismarkt. Besmettingen erna komen waarschijnlijk wel van die vismarkt vandaan. Op 30 december ging de eerste waarschuwing uit dat er een ziektekiem longontstekingen aan het veroorzaken was en op 9 januari stelde ze vast dat het een nieuw Corona virus was. Alsnog duurde het enkele weken voordat het probleem werd erkent en ze in paniekmodus gingen en de hele stad maar afsluiten. Op zich is isolatie natuurlijk goed, maar de manier waarop is gewoon twijfelachtig.
Maar wat maakt dit virus zo gevaarlijk? het onbekendheid?
waarom al die maatregels?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-09 15:39
westlym schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 09:15:
[...]

Maar wat maakt dit virus zo gevaarlijk? het onbekendheid?
waarom al die maatregels?
- De snelheid waarmee het aantal bevestigde gevallen stijgt
- Het feit dat de virus over kan worden gedragen tijdens de incubatietijd / voordat er ziekteverschijnselen zijn
- Een sterferatio van, momenteel, 2%. Let wel: aangezien we pas in beginstadium zijn gaat dit % hoogstwaarschijnlijk nog oplopen
- Er nog geen vaccinatie is
- Dit een nieuwe virus is

Enough said?

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Chief schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 09:27:
[...]

- De snelheid waarmee het aantal bevestigde gevallen stijgt
- Het feit dat de virus over kan worden gedragen tijdens de incubatietijd / voordat er ziekteverschijnselen zijn
- Een sterferatio van, momenteel, 2%. Let wel: aangezien we pas in beginstadium zijn gaat dit % hoogstwaarschijnlijk nog oplopen
- Er nog geen vaccinatie is
- Dit een nieuwe virus is

Enough said?
Volgens mij is het probleem ook dat er nog steeds meer mensen aan dood gaan dan dat er van genezen. Nu kan het zijn dat het gewoon langer duurt voordat je geneest, maar ik vind die verhouding toch wel een beetje raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:28
Waar je bijna niets over kan vinden; genezen er ook mensen die besmet zijn? In de media gaat het alleen maar om het aantal geinfecteerden en doden. Maar wat gebeurt er op het moment met die duizenden die geinfecteerd zijn, worden ze beter, of gaan ze allemaal dood? Ergens heb ik het gevoel dat er ook gewoon heel veel mensen beter aan het worden zijn, maar daar lees je niet over.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
spokje schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 09:30:
Waar je bijna niets over kan vinden; genezen er ook mensen die besmet zijn? In de media gaat het alleen maar om het aantal geinfecteerden en doden. Maar wat gebeurt er op het moment met die duizenden die geinfecteerd zijn, worden ze beter, of gaan ze allemaal dood? Ergens heb ik het gevoel dat er ook gewoon heel veel mensen beter aan het worden zijn, maar daar lees je niet over.
Tot nu toe 132 doden en 110 genezen.
https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:28
Das een handig overzicht indd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
''If the spread of the coronavirus is anything like the deadly 2003 SARS outbreak, it could spread “extensively” within hospitals''

aldus John Nicholls, klinisch professor aan de Hong Kong University.

Waar eerder bekend werd dat zo'n beetje alle ziekenhuizen in Wuhan overvol zijn, is dit geen prettig gegeven lijkt me.

[ Voor 22% gewijzigd door _Bailey_ op 29-01-2020 09:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:06

Nox

Noxiuz

spokje schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 09:30:
Ik geloof dat er ergens op Reddit een draadje was van iemand die alle non-china cases in de gaten hield qua status van de zieken. De meldingen daaruit zijn goed, veelal ook wat jongere mensen maar ook ouderen die het naar omstandigheden goed maken. Allicht duurt het even 2-3 weken voordat je lichaam zijn eigen afweersysteem bewapend heeft en het virus kan verslaan.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:14
spokje schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 09:33:
[...]

Das een handig overzicht indd.
Mooi he kaartjes met grafieken er bij, zit niet in deze branche, maar mag er graag mee stoeien om data inzichtelijk te maken....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Dit beter dan?

[Afbeelding]

Nee dit is niet beter.

Ook dit is geen valide bron, altans, de geschetste informatie maakt gigantische aannames. Daarnaast is het aantal gerapporteerde infecties van de "China National Health Comission". De gele lijn die daar doorheen getrokken is komt van "Bianco Research". De Health Commission stelt niet vast dat het virus tot 21 februari een groei van 53% per dag maakt.

https://www.biancoresearc...s-and-market-reactions-2/
The blue line in the chart below shows the actual number of reported coronavirus cases stands at 4,515 as of January 27.

The orange line is a simple progression that assumes a 53% increase in the cases every day. Or, one person infects 2 to 2.5 people. So it is a simple multiplier, nothing more. This is known as R0 (R-Naught), or the infection rate. Note the chart is a log scale.
Als we die assumption doortrekken is eind maart de hele wereld geïnfecteerd. Dat dat een belachelijke aanname is toont dat die grafiek je reinste kolder is. Dat de groei nu exponentieel is wil niet zeggen dat dat blijft. SARS begon ook exponentieel. Kan net zo goed zijn dat het morgen aftopt, of volgende week.

Dit soort "bronnen" verstoren de discussie zonder de disclaimers wat ze echt inhouden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qu3st
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18-09 12:32

Qu3st

Geert1976 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 08:49:
behalve het feit dat ik het een zeer verstandig besluit vind van B.A om vanaf heden alle vluchten van/naar (mainland) China op te schorten, waarom trekken alle Europese airlines niet hierin samen op?

nu gaat de Chineze passagier uit bijv Beijing ipv rechtstreeks naar LHR, via AMS naar LHR
Alle vluchten cancellen naar Mainland China klinkt wel heel erg dramatisch, maar BA vliegt alleen op Beijing en Shanghai 1 maal heen en terug per dag.
Dan is de kop álle vluchten van BA naar Mainland China gecancelled wel erg angstzaaierig vind ik, maar ja clicks he?!
En tussen Bejing en Londen vliegt alleen BA, Shanghai zijn er nog 2 andere maatschappijen, Virgin en China Eastern.

[ Voor 7% gewijzigd door Qu3st op 29-01-2020 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Zoals ik eerder had geschreven zullen er echt wel inferentiele statistieken (ook predictief) komen zodra dat redelijkerwijs kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18:55
Via Google translate
Op 28 januari om 04.00 uur rapporteerden 31 provincies (autonome regio's en gemeenten) 1459 nieuwe bevestigde gevallen, 263 ernstige gevallen en 26 nieuwe sterfgevallen (25 in de provincie Hubei en 1 in de provincie Henan). 43 nieuwe zaken werden genezen en ontslagen en 3248 vermoedelijke zaken werden toegevoegd (waaronder 1 in Tibet).
  Vanaf 24:00 op 28 januari had de National Health and Health Commission in totaal 5.974 bevestigde gevallen, 31 gevallen van ernstige gevallen, 132 overlijdensgevallen en 103 genezen patiënten ontvangen. Er zijn 9239 vermoedelijke gevallen.
  Op dit moment zijn 65.537 nauwe contacten opgespoord, 1.604 medische observaties op dezelfde dag geannuleerd en 59.990 mensen ondergaan momenteel medische observaties.
  Er zijn geaccumuleerde bevestigde gevallen ontvangen uit Hong Kong, Macao en Taiwan: 8 gevallen uit de speciale administratieve regio Hong Kong, 7 gevallen uit de speciale administratieve regio Macao en 8 gevallen uit Taiwan.
Bron: http://www.nhc.gov.cn/xcs/yqtb/list_gzbd.shtml

Lijkt me wel een betrouwbare bron?

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:59
Verwijderd schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 08:52:
[...]

Het enige wat deze bronloze spreadsheet laat zien is wat zou kunnen gebeuren als het virus ongecontroleerd doorgroeit met dezelfde rate. Twee gigantische aannames. Iedereen kan zo'n grafiek maken.
Die spreadsheet is van een week geleden.
Ze laten zien dat wat toen voorspeld werd tot nu toe overtroffen is.
Kan je dat zo berekenen, neu, maar ik vind het wel een leuk overzicht.

Heeft iemand toevallig ergens gelezen hoe lang het gemiddeld duurde van eerste symptomen tot overlijden?

[ Voor 17% gewijzigd door matthijst op 29-01-2020 10:41 ]

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TakeAway
  • Laatst online: 18-09 11:25
matthijst schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 10:34:
[...]

Die spreadsheet is van een week geleden.
Ze laten zien dat wat toen voorspeld werd tot nu toe overtroffen is.
Kan je dat zo berekenen, neu, maar ik vind het wel een leuk overzicht.

Heeft iemand toevallig ergens gelezen hoe lang het gemiddeld duurde van eerste symptomen tot overlijden/gezond verklaard?
LMFTFY 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Qu3st schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 10:16:
[...]

Alle vluchten cancellen naar Mainland China klinkt wel heel erg dramatisch, maar BA vliegt alleen op Beijing en Shanghai 1 maal heen en terug per dag.
Dan is de kop álle vluchten van BA naar Mainland China gecancelled wel erg angstzaaierig vind ik, maar ja clicks he?!
En tussen Bejing en Londen vliegt alleen BA, Shanghai zijn er nog 2 andere maatschappijen, Virgin en China Eastern.
feitelijk verandert het natuurlijk helemaal niks, angstzaaierig of niet; geen Britse vluchten van en naar China...of er nou 2, 5 10 of 100 vluchten per dag gaan, aantal is irrelevant.
Maar ja, feiten debunken is tegenwoordig ook een Olympische Sport geworden ;)

Verder, de essentie van mijn post was uiteraard de vraag waarom 1 Europees land wel stopt met vluchten van/naar China en andere Europese landen nog gewoon door blijven vliegen.

Beschikt Groot Brittanie over andere data? Zou mooi zijn als Europa als 1 geheel hierin optrekt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• leekers
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-01-2021
Geert1976 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 11:29:
[...]

Beschikt Groot Brittanie over andere data? Zou mooi zijn als Europa als 1 geheel hierin optrekt.
Misschien kan jij de engelsen overtuigen om in de eu te blijven 8)

"Beautiful Clean Coal"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

[...]

feitelijk verandert het natuurlijk helemaal niks, angstzaaierig of niet; geen Britse vluchten van en naar China...of er nou 2, 5 10 of 100 vluchten per dag gaan, aantal is irrelevant.

Verder, de essentie van mijn post was uiteraard de vraag waarom 1 Europees land wel stopt met vluchten van/naar China en andere Europese landen nog gewoon door blijven vliegen.

Als de titel clickbaiterig klinkt maak ik er inderdaad een sport van om de clickbait in het artikel te vinden. Het is altijd wel teleurstellend als je ze niet kan vinden :|

Ergens vind ik het wel meevallen, al had 'schrapt vluchten' beter geweest.

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:41
Het verenigd koninkrijk beschikt vooral over andere grenzen. Er ligt een zee tussen waardoor vliegen een belangrijke(re) manier is waarmee het virus binnen kan komen.
Niet dat ik zeg dat zo'n maatregel het gewenste effect zal bereiken, maar dat kan wel een onderdeel van de gedachtegang zijn. Het blijft gissen.
Dan moet je mensen die wel komen of gekomen zijn uit die gebieden wel in quarantaine plaatsen, en dat lijken ze ook te doen.

Australië heeft een vergelijkbare aanpak. En er zijn meer luchtvaartmaatschappijen die niet meer op China vliegen.

In Nederland heeft zo'n vliegverbod nauwelijks zin zodra het virus al in Europa verspreid is: de meeste mensen komen Nederland in met de trein en auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qu3st

Qu3st

[...]

Het land GB heeft niet besloten om meer te gaan vliegen maar de maatschappij he?! En waarom BA dit doet en anderen nog niet, geen idee. Maar ik debunk de feiten niet, ik geef alleen aan hoe woorden in een kop voor mij als angszaaierig over komen. De kop zoals die is klinkt voor mij dat BA enorm veel vluchten naar China had, maar valt echt wel mee. En een kop "de 2 dagelijkse vluchten van BA naar China zijn geschrapt" klinkt natuurlijk niet zo mooi he?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Bij KLM is spoedoverleg gaande over vluchten naar China. Dat zegt de VNC, de vakbond voor cabinepersoneel. "We krijgen later vandaag te horen wat daaruit komt", aldus Ingrid Brama van de VNC. De luchtvaartmaatschappij overlegt dagelijks over de situatie in China. Eerder werd al besloten om mondkapjes uit te delen aan medewerkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• algalid
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16:52
Er zijn nog wel meer maatschappijen die hun vluchten schrappen, een extra factor zijn het aantal omboekingen en annulaties. Het vooruitzicht om te landen en dan in mogelijke regiowijde quarantaine te zitten is niet zo aanlokkelijk.

United Airlines, een heleboel Chinese maatschappijen, Lion Air, Air Seoul, ... de lijst is enorm lang. British springt eruit omdat het naast de deur maar ze zijn niet de enige en het gaat er wss niet om dat ze vrachwagens vol "geheime extra info" hebben hoor...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qu3st

Qu3st

algalid schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 11:39:
Er zijn nog wel meer maatschappijen die hun vluchten schrappen, een extra factor zijn het aantal omboekingen en annulaties. Het vooruitzicht om te landen en dan in mogelijke regiowijde quarantaine te zitten is niet zo aanlokkelijk.

United Airlines, een heleboel Chinese maatschappijen, Lion Air, Air Seoul, ... de lijst is enorm lang. British springt eruit omdat het naast de deur maar ze zijn niet de enige en het gaat er wss niet om dat ze vrachwagens vol "geheime extra info" hebben hoor...
Bij KLM kon je al sinds maandag volgens mij al kosteloos annuleren.

En @Geert1976, de reden voor BA om 'alle' vluchten te cancellen is meer in economisch oogpunt dan om het virus buiten de deur te houden. Bron: AD.nl
Het draait uiteindelijk alleen maar om geld op deze aardbol.

[ Voor 20% gewijzigd door Qu3st op 29-01-2020 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

Dit beter dan?

[Afbeelding]

Dat soort sheets en grafieken werden tijdens SARS in 2003 ook gemaakt, en uiteindelijk was het gestopt bij 800 doden.

Dus wat vertelt zo'n voorspelling?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miesjh

Miesjh

XWB schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 12:04:
[...]

[...]

Dat soort sheets en grafieken werden tijdens SARS in 2003 ook gemaakt, en uiteindelijk was het gestopt bij 800 doden.

Dus wat vertelt zo'n voorspelling?
Je kan daar enigszins een voorspelling mee maken voor de komende dagen. Het heet niet voor niets een voorspelling. ;) Vind het wel interessant om deze voorspellingen te volgen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• honey
“Prediction is very difficult, especially if it's about the future.”

Niels Bohr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
''KLM vliegt vooralsnog gewoon volgens schema naar bestemmingen in China. Dat laat de luchtvaartmaatschappij weten nadat meerdere maatschappijen hun vluchten naar hadden opgeschort.

KLM vliegt meermaals per week naar China. Zo wordt zeven keer week op Peking gevlogen en elf keer per week naar Shanghai. Ook worden wekelijks drie vluchten naar Chengdu uitgevoerd en geldt voor Hangzhou en Xiamen dat er twee vluchten per week vertrekken. Ook wordt op Hongkong gevlogen''

update: KLM blijft gewoon hun dienstregeling op China uitvoeren.

Hollandsche VOC mentaliteit full speed :+

update 1640u:

Lufthansa stopt met alle China vluchten.

American Airlines stopt met enkele routes vanuit VS naar oa Beijing en Shanghai

[ Voor 16% gewijzigd door _Bailey_ op 29-01-2020 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Het is toch vrij stil met updates vind ik....op onderstaande site is er sinds vanochtend vrij weinig bij gekomen.

Als ik op de kaart kijk zie ik gelukkig nog geen stippen in de grote Indiase steden...(want hygiene is daar volgens mij nog slechter dan in China)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:01
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/VVdEEylXSMrlwW2JsyAVLqMQ/full.jpg

Hopelijk dat die curve straks idd ook zo stopt

[ Voor 24% gewijzigd door merlin1201 op 29-01-2020 17:52 ]

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

merlin1201 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 17:52:
[Afbeelding]

Jij hoopt dat er nog 650 mensen sterven? I see what you did there.

Ik verwacht eerlijk gezegd dat het aantal besmettingen fors toeneemt. Er zijn al gevallen in Hongkong gevonden, enorm dicht bevolkt. En dan nog de besmettingen verder in Azië en na het weekend gaan de Chinezen weer reizen vanwege het aflopen van de vakantie. En India is natuurlijk de plek waar het wel eens heel hard zou kunnen gaan als het virus daar opduikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:52
merlin1201 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 17:52:
[Afbeelding]

Ik begrijp niet zo goed waarom zoveel mensen dit uit willen zetten tegen SARS. Qua aard van het virus is het een niet geheel eerlijke vergelijking.

Enerzijds heb je namelijk te maken met een virus dat pas overdraagbaar is zodra mensen symptomen hebben en anderzijds met een virus dat al over te dragen is door asymptomatische dragers.

Het is een beetje appels met peren vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 21:50

Dennahz

Life feels like hell should.

psychodude schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 18:51:
[...]

Ik begrijp niet zo goed waarom zoveel mensen dit uit willen zetten tegen SARS. Qua aard van het virus is het een niet geheel eerlijke vergelijking.

Enerzijds heb je namelijk te maken met een virus dat pas overdraagbaar is zodra mensen symptomen hebben en anderzijds met een virus dat al over te dragen is door asymptomatische dragers.

Het is een beetje appels met peren vergelijken.
Omdat SARS ook zo 'gehyped' werd, maar uiteindelijk toch wel mee bleek te vallen, relatief gezien. Ik verwacht nog steeds dat het met dit corona virus ook zo gaat zijn. De hele wereld in rep en roer, een aantal doden (die het bij een normale zware griep ook lastig zouden krijgen) en hoppa, paniek.

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
KLM gaat toch flink snijden in de dienstregeling van de Chineze vluchten.

"Vanwege gedaalde interesse"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Geert1976 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 19:20:

https://www.scmp.com/news...ever-been-wuhan-contracts

"Japanese bus driver who had not visited China contracts coronavirus"

"The bus driver drove two groups of Chinese tourists from Wuhan earlier in January, and is the first human-to-human transmission in Japan"

★ What does that mean? ★

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
Dennahz schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 19:03:
[...]

Omdat SARS ook zo 'gehyped' werd, maar uiteindelijk toch wel mee bleek te vallen, relatief gezien. Ik verwacht nog steeds dat het met dit corona virus ook zo gaat zijn. De hele wereld in rep en roer, een aantal doden (die het bij een normale zware griep ook lastig zouden krijgen) en hoppa, paniek.
Maar dan kun je het beter vergelijken met de swine flu pandemie van 2009, voor wat betreft periode van besmettelijkheid beter overeenkomend. Alsmede ook voor wat betreft de eerst gerapporteerde mortaliteit dichter in de buurt.

Uiteindelijk ongeveer een kwart van de wereldbevolking die er in contact mee gekomen is, ondanks destijds eveneens soortgelijke media hetze als nu. Maarja, zodra iets circa 1.7 miljard mensen treft is het kennelijk niet interressant meer.

Een duizend hier en daar, in het groter geheel zijn dit vooralsnog echt minimale aantallen. Het is wachten tot de media aandacht verschuift naar de volgende hit. De bosbranden in Australië zijn we in ieder geval voorlopig weer vergeten.

De verspreiding gaat zonder twijfel sowieso nog wel een maand of 5 door. Ik ben benieuwd of de media interesse dit met 10+ updates per dag ook zo lang gaat volhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miesjh

Miesjh

Data van 41 eerste patiënten is gepubliceerd in medisch journal The Lancet: Clinical features of patients infected with 2019 novel coronavirus in Wuhan, China
https://www.thelancet.com...S0140-6736%2820%2930183-5

[ Voor 20% gewijzigd door Miesjh op 29-01-2020 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Miesjh schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 20:10:
Data van 41 eerste patiënten is gepubliceerd in medisch journal The Lancet: Clinical features of patients infected with 2019 novel coronavirus in Wuhan, China
https://www.thelancet.com...S0140-6736%2820%2930183-5
Interessante data, maar dit is data van de eerste patienten die opgenomen zijn? Daarbij zie ik in de prognose 'death' 6 van de 41 wat op 15% komt. Dat is heel wat meer dan de 2-3% die we nu zien :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Nox schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 20:46:
[...]

Interessante data, maar dit is data van de eerste patienten die opgenomen zijn? Daarbij zie ik in de prognose 'death' 6 van de 41 wat op 15% komt. Dat is heel wat meer dan de 2-3% die we nu zien :o
Misschien dat de aandacht nu eerst gaat van het zoveel mogelijk isoleren van alle patienten, en dat doden nog niet echt masaal geteld worden ofzo? Of te gevaarlijk om dichtbij in de buurt te komen dat men niet durft? Zo'n lijk is natuurlijk wel link.

Of het aantal doden valt nu wel mee. (Relatief gezien dan). De enige die het echt zal weten is de Chinese overheid.

Voor China is het voordeliger om de doden langzaam te tellen, dan meteen te zeggen dat er 1000 doden zijn. Dan gaat er echt paniek uitbreken.

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Bensimpel schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 21:13:
[...]

Misschien dat de aandacht nu eerst gaat van het zoveel mogelijk isoleren van alle patienten, en dat doden nog niet echt masaal geteld worden ofzo? Of te gevaarlijk om dichtbij in de buurt te komen dat men niet durft? Zo'n lijk is natuurlijk wel link.
Daar heb je gewoon isolerende kleding voor ;).

Er zijn een aantal zaken om in acht te nemen bij deze studie. Allereerst betreft dit patiënten vanuit de maand december. Nog voordat echt duidelijk werd dat men te maken had met een nieuw virus zijn deze patiënten opgenomen. Dit zal betekenen dat er met een geheel andere blik naar deze patiënten gekeken is. Milde klachten? Vermoedelijk gewoon naar huis gestuurd. Pas bij ernstig respiratoire problemen of sepsis een ziekenhuis opname. Triage zoals je dit ook bij seizoensgebonden influenza toe zou passen.

In die context is een ziekenhuis mortaliteit van 15%, gekleurd door een IC mortaliteit van 38%, helemaal zo ongewoon niet.

Momenteel zal nagenoeg iedereen met milde klachten worden getest op aanwezigheid van 2019-nCoV. Daarmee gooi je een aanzienlijk groter aantal mensen in de poel waarbij voor een belangrijk deel een mild verloop in de waarschijnlijkheid ligt. En je ziet dan ook al sinds 20 januari jl., het moment waarop de media dit begon op te pakken, dat de mortaliteit redelijk stabiel rond de 2% is blijven liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 00:35

Malarky

Wils voor wat ieder

marapuru schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 22:07:
Tja, preppen of niet. Het is een lastig verhaal. De media pakt het natuurlijk lekker op, het RIVM stelt natuurlijk dat er nog niet zoveel reden is om je hier echt zorgen te gaan maken. Dat zal ongetwijfeld enigzins de-escalerend zijn om het op die manier te zeggen. Maargoed. De mondkapjes zijn toch overal al uitverkocht.. Dus veel valt er niet meer te preppen.
Zojuist nog 10pack van deze FFP3's besteld. Nog voldoende op voorraad overal, 3M (de grootste wereldwijd voor mondkapjes) dat ze nog makkelijk kunnen opschalen.

Als je dit spul per stuk besteld betaal je inderdaad nu wel de absolute hoofdprijs op Bol.com oid.

Komen wat mij betreft gewoon naast de brandblusser te liggen. Hopelijk nooit niet nodig, maar als het zover is ben je blij dat je ze al hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door Malarky op 29-01-2020 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Laatst online: 21:37
Besef wel dat mondkapjes lang niet foolproof zijn:
Can face masks protect someone from being infected?

Not completely. Surgical masks, which many people are using to try to protect themselves, may help to keep an uninfected person from inhaling infectious droplets and may help to keep an infected person from spreading the infection. But masks are far from foolproof. The virus can still enter the nose, eyes, or openings around the mask, particularly if it is not on properly or tightly.
https://arstechnica.com/s...avirus-outbreak-in-wuhan/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Malarky schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 21:32:
[...]

Zojuist nog 10pack van deze FFP3's besteld. Nog voldoende op voorraad overal, 3M (de grootste wereldwijd voor mondkapjes) dat ze nog makkelijk kunnen opschalen.

Als je dit spul per stuk besteld betaal je inderdaad nu wel de absolute hoofdprijs op Bol.com oid.

Komen wat mij betreft gewoon naast de brandblusser te liggen. Hopelijk nooit niet nodig, maar als het zover is ben je blij dat je ze al hebt.
Gewoon een 19L waterfles van de watercooler modden en die op je hoofd zetten :+ Al een aantal op de dumperts voorbij zien komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Malarky schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 21:32:
[...] Hopelijk nooit niet nodig, maar als het zover is ben je blij dat je ze al hebt.
Wanneer is het zover dan? Bij de eerste besmetting in Nederland, in je provincie, woonplaats of je straat ga je ze dragen? Los van het feit dat ze niet gegarandeerd nuttig zijn (zeker niet de "goedkopere") en moet je ze dagelijks vervangen oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Geert1976 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 19:20:

Het aantal verkochte tickets is enorm gedaald.

Als ze niet met zouden vliegen puur vanwege het gevaar op infecties, zouden ze alle vluchten stoppen.

Dit is puur economisch ingegeven, indien het financieel haalbaar is en ze niet van bovenaf een verbod krijgen, zullen ze het snel stoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-09 10:38

Nhz

Razr schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 22:25:
[...]

Wanneer is het zover dan? Bij de eerste besmetting in Nederland, in je provincie, woonplaats of je straat ga je ze dragen? Los van het feit dat ze niet gegarandeerd nuttig zijn (zeker niet de "goedkopere") en moet je ze dagelijks vervangen oid.
Ik vraag me sowieso af of/hoe veel zo'n stofmasker help tegen dit soort 'airborne' troep. Het is een stofmasker, maar laat wel gewoon de buitenlucht door.

Wij hebben vandaag wel 4 bussen babyvoeding ingeslagen. Dat spul is in het verleden vaker uitverkocht geweest en baby's schakelen toch net ff wat minder makkelijk om naar 'dat wat te krijgen is'.

[ Voor 16% gewijzigd door Nhz op 29-01-2020 23:18 ]

Groetjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• honey
psychodude schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 19:56:
[...]

Maar dan kun je het beter vergelijken met de swine flu pandemie van 2009, voor wat betreft periode van besmettelijkheid beter overeenkomend. Alsmede ook voor wat betreft de eerst gerapporteerde mortaliteit dichter in de buurt.

Uiteindelijk ongeveer een kwart van de wereldbevolking die er in contact mee gekomen is, ondanks destijds eveneens soortgelijke media hetze als nu. Maarja, zodra iets circa 1.7 miljard mensen treft is het kennelijk niet interressant meer.

Een duizend hier en daar, in het groter geheel zijn dit vooralsnog echt minimale aantallen. Het is wachten tot de media aandacht verschuift naar de volgende hit. De bosbranden in Australië zijn we in ieder geval voorlopig weer vergeten.

De verspreiding gaat zonder twijfel sowieso nog wel een maand of 5 door. Ik ben benieuwd of de media interesse dit met 10+ updates per dag ook zo lang gaat volhouden.
Ik heb het gevoel dat je niet helemaal begrijpt waarom er nu zo’n media aandacht is. Dit is namelijk wel bijzonder. Dat was met de Mexicaanse griep ook zo. Je kunt natuurlijk achteraf bepalen dat alles mee is gevallen. Dat is vaak ook zo. Je weet dat alleen niet tevoren. Het is wachten op een virus dat net zo besmettelijk is als de gewone griep, maar waaraan 50% bijvoorbeeld sterven. Dan zal de maatschappij er wel even anders uit gaan zien.

Dus, ja wat er nu gebeurd is wel degelijk bijzonder en verdient zoveel aandacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• honey
Nhz schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 23:16:
[...]

Ik vraag me sowieso af of/hoe veel zo'n stofmasker help tegen dit soort 'airborne' troep. Het is een stofmasker, maar laat wel gewoon de buitenlucht door.
...
Het helpt niet.

Wil je goed beschermd zijn dan heb je nodig: FFP2-masker, schort, handschoenen en een veiligheidsbril.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

[...]

Wij hebben vandaag wel 4 bussen babyvoeding ingeslagen. Dat spul is in het verleden vaker uitverkocht geweest en baby's schakelen toch net ff wat minder makkelijk om naar 'dat wat te krijgen is'.
Het virus zit in de fijne waterdruppeltjes en slijmdruppeltjes als je hoest en proest en niest.

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/77/Sneeze.JPG/1920px-Sneeze.JPG

Dit dus. En die druppeltjes zijn redelijk fijn maar worden wel tegengehouden door het masker zolang er geen druk achter staat. Moet je natuurlijk niet de man een hand geven en daarna in je oog wrijven bijvoorbeeld, het is een idee waarom dit soort maskers al veel (maar niet alles) tegenhouden.

[ Voor 9% gewijzigd door Nox op 29-01-2020 23:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Comgenie
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-09 13:09

Comgenie

Soms heb je dat

Het is sowieso een goede oefening voor alle landen (en inwoners) om te kijken hoe goed we met zo'n virus kunnen omgaan. Zeker nu bekend is hoe onzichtbaar dit virus zich kan verspreiden. Hopelijk kunnen we er goed van leren voor wanneer er echt een killer virus ontstaat.

No animals were harmed in the making of this comment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Nox schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 23:28:
[...]

Het virus zit in de fijne waterdruppeltjes en slijmdruppeltjes als je hoest en proest en niest.

[Afbeelding]

Dit dus. En die druppeltjes zijn redelijk fijn maar worden wel tegengehouden door het masker zolang er geen druk achter staat. Moet je natuurlijk niet de man een hand geven en daarna in je oog wrijven bijvoorbeeld, het is een idee waarom dit soort maskers al veel (maar niet alles) tegenhouden.
Ook als je uitademt gaat er vocht naar buiten, of zit het virus daar net niet in?

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:41

SomerenV

It's something!

[...]

Die blauwe/witte stoffen maskertjes die je veel mensen ziet dragen doen echt niks om besmetting tegen te gaan of te voorkomen. Pure schijnveiligheid. Grote kans dat zelfs de wat duurdere kapjes niet gek veel doen om je te beschermen.

Waar ik trouwens over na aan het denken was, is het aantal besmettingen. China spreekt van rond de 4.000 besmettingen in Wuhan, maar dat kan toch nooit kloppen?

- Eerste signalering in december, pas een maand later gaat de stad in quarantaine.
- 2019-nCoV heeft een incubatietijd van ~2 weken en is dan ook al besmettelijk.
- Volgens de WHO is de R0 (het gemiddelde aantal personen dat besmet raakt door één besmet persoon) van 2019-nCoV tussen de 1.4 en 2.5.
- Wuhan heeft 10 miljoen inwoners (1.2 inwoners per m2).

We zijn nu anderhalve maand verder sinds de eerste signalering van dit nieuwe virus. Als ieder besmet persoon tussen de 1.4 en 2.5 anderen besmet in een dichtbevolkte stad als Wuhan, dan kan het officiële cijfer van China toch nooit kloppen? Het virus heeft meer dan een maand de tijd gehad verspreid te worden (niet alleen in China overigens, want er was gewoon vervoer naar andere landen/steden) en gezien de bevolkingsdichtheid daar kom je héél snel een aantal personen tegen waardoor verspreiding razendsnel zou moeten gaan (afgaande op de cijfers).

Ik ben geen medisch specialist ofzo, maar als je (als leek zijnde) de cijfers op een rijtje zet dan kom je op een heel andere uitkomst dan wat China zelf aan de buitenwereld presenteert. Iemand hier met de juiste kennis die dat kan verklaren?

[ Voor 4% gewijzigd door SomerenV op 29-01-2020 23:58 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 00:35

Malarky

Wils voor wat ieder

honey schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 23:27:
[...]

Het helpt niet.

Wil je goed beschermd zijn dan heb je nodig: FFP2-masker, schort, handschoenen en een veiligheidsbril.
Ik poste notabene een hoogwaardig FFP3-masker :) van M3 met een TLV van 50:
https://multimedia.3m.com/mws/media/1313154O/aura.pdf

Is gewoon gecertificeerd voor protetectie tegen tuberculose etc (zie datasheet). Beter is natuurlijk een full face mask, maar daarmee kan ik sowieso nooit naar kantoor. Als je dan toch thuis blijft...

[ Voor 30% gewijzigd door Malarky op 30-01-2020 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

XWB schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 23:53:
[...]

Ook als je uitademt gaat er vocht naar buiten, of zit het virus daar net niet in?
Dat lijkt me heel logisch, maar ik ben geen microbioloog of arts. Het zal ongetwijfeld iets helpen maar of het genoeg is, is de vraag. Het is ook meer preventie tegen zelf besmet worden.

Als het niets doet ben ik benieuwd naar hoe groot de porien zijn van de ffp3 maskers: zijn ze daadwerkelijk kleiner dan geloof ik best dat het werkt. Zijn ze groter dan is het ook een wassen neus.

Vergeet ook niet dat de ogen ook bedekt moeten worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
honey schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 23:25:
[...]

Ik heb het gevoel dat je niet helemaal begrijpt waarom er nu zo’n media aandacht is. Dit is namelijk wel bijzonder. Dat was met de Mexicaanse griep ook zo. Je kunt natuurlijk achteraf bepalen dat alles mee is gevallen. Dat is vaak ook zo. Je weet dat alleen niet tevoren. Het is wachten op een virus dat net zo besmettelijk is als de gewone griep, maar waaraan 50% bijvoorbeeld sterven. Dan zal de maatschappij er wel even anders uit gaan zien.

Dus, ja wat er nu gebeurd is wel degelijk bijzonder en verdient zoveel aandacht.
Maar dat is dit virus dus niet, met een huidige mortaliteit van 2% binnen de confirmed cases, een waarde dat achteraf binnen het gehele plaatje alleen maar verder naar beneden gecorrigeerd zal gaan worden. Nota bene, spreiding van een pandemie en media aandacht correleert uitermate slecht. Zodra het nieuw is, zien we de media overladen met de updates, zien we Google search trends de pan uit rijzen. Maar binnen no-time is het weg, ondanks dat het mogelijk nog lang niet voorbij is.

H1N1 pandemie met een afgebakende periode tussen april 2009 en augustus 2010, piekte qua populariteit in oktober 2009, de aanvang van het tevens seizoensgebonden influenza seizoen in de noordelijke hemisfeer. De aandacht erna? Een stille dood gestorven. Het virus? Allerminst.

Dit coronavirus gaat niet leiden tot het overlijden van 50% van de bevolking, dat weet jij net zo goed mag ik vanuit gaan. En overigens is de kans toch wel echt bijzonder klein dat we een virus of anderszins infectie met een dusdanige mortaliteit hedendaags zullen gaan zien, indien dit zich ooit al heeft voorgedaan op grote schaal. Het dichtst in de buurt komt de Cocolitzli epidemie in zuid Amerika tijdens de tijd van de Spaanse kolonisten, maar daarin bestaat nog altijd veel discussie of dit het gevolg is van één micro-organisme, of niet simpelweg het gevolg is van de introductie van een gehele soep aan onbekende micro-organismen.

En de Spaanse griep van 1918? Hoewel in absolute aantallen zeker een groot aantal sterfgevallen tot gevolg, met 50 - 100 miljoen uiteraard nog lang geen 50% van de wereldbevolking in die tijd. Hooguit een factor 10 lager. En dat in een tijdperk zonder antivirale middelen, zonder antibiotica om bijgaande superinfecties te bestrijden, en zonder medicatie om de bijgaande cytokine storm welk een belangrijke rol heeft gespeeld in de hoge mortaliteit van dat virus onder relatief jonge mensen destijds te bestrijden.
SomerenV schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 23:56:
[...]

Waar ik trouwens over na aan het denken was, is het aantal besmettingen. China spreekt van rond de 4.000 besmettingen in Wuhan, maar dat kan toch nooit kloppen?

- Eerste signalering in december, pas een maand later gaat de stad in quarantaine.
- 2019-nCoV heeft een incubatietijd van ~2 weken en is dan ook al besmettelijk.
- Volgens de WHO is de R0 (het gemiddelde aantal personen dat besmet raakt door één besmet persoon) van 2019-nCoV tussen de 1.4 en 2.5.
- Wuhan heeft 10 miljoen inwoners (1.2 inwoners per m2).

We zijn nu anderhalve maand verder sinds de eerste signalering van dit nieuwe virus. Als ieder besmet persoon tussen de 1.4 en 2.5 anderen besmet in een dichtbevolkte stad als Wuhan, dan kan het officiële cijfer van China toch nooit kloppen? Het virus heeft meer dan een maand de tijd gehad verspreid te worden (niet alleen in China overigens, want er was gewoon vervoer naar andere landen/steden) en gezien de bevolkingsdichtheid daar kom je héél snel een aantal personen tegen waardoor verspreiding razendsnel zou moeten gaan (afgaande op de cijfers).

Ik ben geen medisch specialist ofzo, maar als je (als leek zijnde) de cijfers op een rijtje zet dan kom je op een heel andere uitkomst dan wat China zelf aan de buitenwereld presenteert. Iemand hier met de juiste kennis die dat kan verklaren?
R0 waarden zijn een mathematische benadering. Waarbij R0 enkele veronderstellingen doet:

- De populatie is homogeen (iets dat al niet waar is, er bestaat een duidelijke heterogeniciteit in susceptibiliteit ook voor dit virus, ouderen zijn meer prone om de nadelige effecten te ondervinden in dit geval).
- De populatie is afgesloten (in dit geval deels waar, door de lockdown van China).
- Er is geen interventie tijdens de uitbraak (geen vaccinaties, geen isolaties, geen medicamenteuze behandelingen, helemaal niets; en dit is uiteraard pertinent onwaar).

De R0 geeft binnen de moderne maatschappij dan ook altijd een grove overschatting naarmate de duur van het virus of micro-organisme anderszins zich aanhoudt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• honey
psychodude schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 00:37:
[...]

Maar dat is dit virus dus niet, met een huidige mortaliteit van 2% binnen de confirmed cases, een waarde dat achteraf binnen het gehele plaatje alleen maar verder naar beneden gecorrigeerd zal gaan worden. Nota bene, spreiding van een pandemie en media aandacht correleert uitermate slecht. Zodra het nieuw is, zien we de media overladen met de updates, zien we Google search trends de pan uit rijzen. Maar binnen no-time is het weg, ondanks dat het mogelijk nog lang niet voorbij is.

H1N1 pandemie met een afgebakende periode tussen april 2009 en augustus 2010, piekte qua populariteit in oktober 2009, de aanvang van het tevens seizoensgebonden influenza seizoen in de noordelijke hemisfeer. De aandacht erna? Een stille dood gestorven. Het virus? Allerminst.

Dit coronavirus gaat niet leiden tot het overlijden van 50% van de bevolking, dat weet jij net zo goed mag ik vanuit gaan. En overigens is de kans toch wel echt bijzonder klein dat we een virus of anderszins infectie met een dusdanige mortaliteit hedendaags zullen gaan zien, indien dit zich ooit al heeft voorgedaan op grote schaal. Het dichtst in de buurt komt de Cocolitzli epidemie in zuid Amerika tijdens de tijd van de Spaanse kolonisten, maar daarin bestaat nog altijd veel discussie of dit het gevolg is van één micro-organisme, of niet simpelweg het gevolg is van de introductie van een gehele soep aan onbekende micro-organismen.

En de Spaanse griep van 1918? Hoewel in absolute aantallen zeker een groot aantal sterfgevallen tot gevolg, met 50 - 100 miljoen uiteraard nog lang geen 50% van de wereldbevolking in die tijd. Hooguit een factor 10 lager. En dat in een tijdperk zonder antivirale middelen, zonder antibiotica om bijgaande superinfecties te bestrijden, en zonder medicatie om de bijgaande cytokine storm welk een belangrijke rol heeft gespeeld in de hoge mortaliteit van dat virus onder relatief jonge mensen destijds te bestrijden.

[...]

R0 waarden zijn een mathematische benadering. Waarbij R0 enkele veronderstellingen doet:

- De populatie is homogeen (iets dat al niet waar is, er bestaat een duidelijke heterogeniciteit in susceptibiliteit ook voor dit virus, ouderen zijn meer prone om de nadelige effecten te ondervinden in dit geval).
- De populatie is afgesloten (in dit geval deels waar, door de lockdown van China).
- Er is geen interventie tijdens de uitbraak (geen vaccinaties, geen isolaties, geen medicamenteuze behandelingen, helemaal niets; en dit is uiteraard pertinent onwaar).

De R0 geeft binnen de moderne maatschappij dan ook altijd een grove overschatting naarmate de duur van het virus of micro-organisme anderszins zich aanhoudt.
Waarschijnlijk heb je gelijk. Het probleem zit hem in het woordje waarschijnlijk.

De experts kunnen niet gokken dat het nu waarschijnlijk wel mee zal vallen. je ziet al hoeveel ophef berichtgeving kan geven. Er zijn ook te veel onbekende variabelen. Als toch blijkt dat het veel erger is, dan kun je niet meer reageren. Daarom worden er allerlei maatregelen genomen en op bestuurlijk niveau allerlei afspraken gemaakt.
Waarschijnlijk heb je helemaal gelijk. Ik hoop het. Ik denk het. Toch is het wel verstandig te beseffen dat dit soort uitbraken best bijzonder zijn. Een nieuw virus dat opeens een uitbraak veroorzaakt. Vroeger bleven uitbraken netjes in een regio, maar gezien iedereen reist is dit ook weer een mooie illustratie dat de wereld wel heel erg klein is en we allemaal ermee te maken hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

honey schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 06:54:
[...]

Waarschijnlijk heb je gelijk. Het probleem zit hem in het woordje waarschijnlijk.

De experts kunnen niet gokken dat het nu waarschijnlijk wel mee zal vallen. je ziet al hoeveel ophef berichtgeving kan geven. Er zijn ook te veel onbekende variabelen. Als toch blijkt dat het veel erger is, dan kun je niet meer reageren. Daarom worden er allerlei maatregelen genomen en op bestuurlijk niveau allerlei afspraken gemaakt.
Waarschijnlijk heb je helemaal gelijk. Ik hoop het. Ik denk het. Toch is het wel verstandig te beseffen dat dit soort uitbraken best bijzonder zijn. Een nieuw virus dat opeens een uitbraak veroorzaakt. Vroeger bleven uitbraken netjes in een regio, maar gezien iedereen reist is dit ook weer een mooie illustratie dat de wereld wel heel erg klein is en we allemaal ermee te maken hebben.
Ik blijf het bijzonder vonden hoe mensen zich druk blijven maken over een waarschijnlijkheid die heel erg klein is. Echt heel klein...

Terwijl de veel grotere bedreigen zijn, die nauwelijks meer een onzekerheid bevatten schouderophalend worden afgedaan.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

psychodude schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 00:37:
[...]

[...]

De reactie van China om 50 miljoen mensen in "lockdown" te zetten is wel historisch zo ver ik weet. Daarnaast hoeft het geen 50% van de wereldbevolking uit te roeien voordat het interessant wordt. Medialandschap verandert en we zijn sinds de varkensgriep nog globaler georiënteerd geworden ook. Dat het uit China komt is natuurlijk extra sappig.

En dat ik het met aandacht volg wil ook niet zeggen dat ik aan het preppen ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EPglPpTXsAUV9Uq?format=jpg&name=large
update van vanochtend

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Voorlopig is het best een hardnekkig virusje :)
WHO zal vandaag wel status verhogen, zodat alle landen stoppen met vluchten naar China.
Net als dat China niet voor de gein 50 miljoen mensen op lockdown zet na 40 doden om een griepje.
Dat doen ze niet voor niks lijkt me, ondanks dat de experts hier het beter schijnen te weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

matthijst schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 07:50:
WHO zal vandaag wel status verhogen, zodat alle landen stoppen met vluchten naar China.
Net als dat China niet voor de gein 50 miljoen mensen op lockdown zet na 40 doden om een griepje.
Dat doen ze niet voor niks lijkt me, ondanks dat de experts hier het beter schijnen te weten.
Nah, dat ze rigoureuze maatregelen nemen wil achteraf natuurlijk niet zeggen dat die nodig waren.

Er is een nieuw virus gevonden (hoe gevaarlijk het is weet je niet) en hoe je moet reageren weet je ook niet.

Virus valt mee, je reageert niet -> geen onnodige maatregelen genomen, minimale winst
Virus valt mee, je reageert rigoureus -> onnodige maatregelen genomen, minimaal verlies
Virus blijkt zeer gevaarlijk te zijn, je reageert niet -> virus verspreidt zich massaal, gigantisch verlies.
Virus blijkt zeer gevaarlijk te zijn, je reageert rigoureus -> virus verspreidt zich, maar minder massaal, groot verlies

Dit is dus een beetje Pascal's Wager.

Niks doen is een te groot risico.

Maar als het over een jaar allemaal blijkt mee te vallen zullen we natuurlijk tot in den treuren roepen "dat het allemaal wel mee viel en de maatregelen overtrokken waren". Terwijl de hele reden kan zijn dat het allemaal meeviel het feit is dat ze rigoureuze maatregelen genomen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merlin1201
Wat ik tot dusver wel bijzonder vind is dat kinderen niet ziek worden of slechts milde symptomen Vraag me af wat mild is, snotneus of wat ?
Gister die live stream gezien an de who maar daar roepen ze alleen maar hoe goed china dit aanpakt, zo open zijn en goed samenwerken, maar volgens mij is dat een dikke schijnvertoning want behalve 50 mlj Chinezen is ook de media opgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Verwijderd schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 07:57:
Nah, dat ze rigoureuze maatregelen nemen wil achteraf natuurlijk niet zeggen dat die nodig waren.
Zo heb ik achteraf altijd alle totocijfers goed O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Vraag me af hoeveel nieuwe Deaths en cases ze op een dag kunnen bevestigen?
Kan ook maar zo dat we nu een beetje aan de max zitten die ze daar per dag kunnen zien?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• psychodude
honey schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 06:54:
[...]

Of dat uitbraken netjes binnen een regio bleven heeft nauwelijks met de tijdsperiode te maken. De wereld is al honderden jaren dusdanig verbonden dat uitbreidingen een redelijk globale impact gehad hebben. De Spaanse griep in 1918 heeft een mondiale impact gehad, weinig anders dan de grotere recente uitbraken.

Zelfs in de middeleeuwen hebben uitbraken als dat van de pest een impact gehad in een gebied dat zich uitspreidt van zuid oost Azië tot west Europa.

Daarnaast, zoals al eerder aangegeven ben ik het niet oneens met de maatregelen. Maar wel met de wijze waar er hierop in de media wordt gecommuniceerd, waarin 2019-nCoV weinig anders is dan de volgende media sensatie tot er iets anders voorbij komt waaien.

Een dusdanige media aandacht riskeert namelijk het risico dat zodra iedereen zich binnenkort beseft dat we niet allemaal dood gaan, de bereidwillendheid van mensen om mee te werken aan soortgelijke maatregelen zal dalen omdat het gezien zal gaan worden als een storm in een glas water. Net als code rood binnen ons weeralarm nog nauwelijks serieus genomen wordt.
matthijst schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 08:33:
[...]

Vraag me af hoeveel nieuwe Deaths en cases ze op een dag kunnen bevestigen?
Kan ook maar zo dat we nu een beetje aan de max zitten die ze daar per dag kunnen zien?
Het aantal dat per dag bevestigd kan worden wordt bepaald door de beschikbaarheid van de juiste kits hiervoor. Dit is een beperkende factor. Met name patiënten met de meest ernstige symptomen krijgen voorrang om getest te worden is eerder aangegeven. Het aantal confirmed deaths zal dan ook redelijk betrouwbaar zijn, het aantal confirmed cases een onerraportage van het werkelijke aantal cases.

[ Voor 14% gewijzigd door psychodude op 30-01-2020 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

nu inc Filepijnen
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EPg-Y96X4AAU4aR?format=jpg&name=large
en van 2 uur later

3 mensen dus.

[ Voor 6% gewijzigd door basvn op 30-01-2020 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
ik ben zeer benieuwd naar het aantal inwoners uit Wuhan (en omgeving) die sinds begin december tot afgelopen week Nederland hebben bezocht.

Giethoorn is uitermate populair bij Chineze toeristen. Als ook de Keukenhof.

Zou het RIVM zoiets in kaart kunnen brengen? Dit bijvoorbeeld in samenwerking met de diverse tour operators, aangezien het vaak grote groepen betreft (groepsreizen dus).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:28

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Geert1976 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 09:27:
ik ben zeer benieuwd naar het aantal inwoners uit Wuhan (en omgeving) die sinds begin december tot afgelopen week Nederland hebben bezocht.

Giethoorn is uitermate populair bij Chineze toeristen. Als ook de Keukenhof.

Zou het RIVM zoiets in kaart kunnen brengen? Dit bijvoorbeeld in samenwerking met de diverse tour operators, aangezien het vaak grote groepen betreft (groepsreizen dus).
Als er een directe trip Wuhan - Keukenhof zou zijn wellicht.
Maar gezien het vaak tijdens een rondreis gebeurt, lijkt me dit een hele uitdaging. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
MikeyMan schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 09:30:
[...]

Als er een directe trip Wuhan - Keukenhof zou zijn wellicht.
Maar gezien het vaak tijdens een rondreis gebeurt, lijkt me dit een hele uitdaging. :?
aiii, inderdaad ja. Zij maken vaak een rondreis door heel Europa, dat wordt dus lastig om dit vast te stellen ;)

edit:

India meldt zojuist hun 1ste corona besmetting, een student die studeert aan de Wuhan University

[ Voor 12% gewijzigd door _Bailey_ op 30-01-2020 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
ECDC richtlijn vrijgegeven voor public health management in het kader van 2019-nCoV:
https://www.ecdc.europa.e...-coronavirus-cases-EU.pdf
Close contacts (high-risk exposure):
• active monitoring by public health authorities for 14 days from last exposure;
• daily monitoring for 2019-nCoV symptoms, including fever of any grade, by public health authorities;
• avoid unnecessary social contact;
• avoid travel;
• remain reachable for active monitoring.

Not close contacts (low risk exposure):
• self-monitoring for 2019-nCoV symptoms, including fever of any grade, for 14 days from last exposure;
• public health authorities may do more, depending on the specific situation.

Contact persons should immediately self-isolate and contact health services in the event of any symptom
appearing within 14 days. If no symptoms appear within 14 days of last exposure the contact person is no longer considered to be at risk of developing 2019-nCoV disease.
Een meer gematigde respons op dit moment en niet geheel buiten de lijn der verwachting op basis van de huidig beschikbare data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien heel vreemd; maar hoe zit het met aliexpress en andere producten uit China?
Een virus kan toch enkele uren buiten het lichaam overleven.
Dus als een distrubutiemedewerker boven een pakketje niest, deze vervolgens inpakt en verstuurd naar het postkantoor. Dan wordt het virus dus alsnog verspreid?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Verwijderd schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 10:24:
Misschien heel vreemd; maar hoe zit het met aliexpress en andere producten uit China?
Dus als een distrubutiemedewerker boven een pakketje niest, deze vervolgens inpakt en verstuurd naar het postkantoor. Dan wordt het virus dus alsnog verspreid?
De levensvatbaarheid buiten het lichaam is zeer beperkt. Plus dat veel pakketjes wel een aantal dagen onderweg zijn... ;) Maar ik vind het wel grappig dat we als eerste denken aan pakketjes 8)7
Geert1976 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 09:34:
[...]

aiii, inderdaad ja. Zij maken vaak een rondreis door heel Europa, dat wordt dus lastig om dit vast te stellen ;)

edit:

India meldt zojuist hun 1ste corona besmetting, een student die studeert aan de Wuhan University
Ah, ik verwacht straks toch wel een flinke uitbraak als het eenmaal in een dichtbevolkt gebied in India beland. Het land waar je nog minder hygiëne hebt en men nog dichtbevolkter op elkaar zit en de ziekenhuizen redelijk afwezig zijn. Een keer geweest, wat een vies land was dat zeg. :X

[ Voor 34% gewijzigd door Nox op 30-01-2020 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Je zegt het zelf, het virus kan maar enkele uren buiten een lichaam overleven. Aangezien die pakketjes echt weken onderweg zijn. Geen enkel risico daar.

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nox schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 10:27:
[...]

De levensvatbaarheid buiten het lichaam is zeer beperkt. Plus dat veel pakketjes wel een aantal dagen onderweg zijn... ;) Maar ik vind het wel grappig dat we als eerste denken aan pakketjes 8)7
Een gewoon verkoudheidvirus kan 12-48u buiten het lichaam overleven.
Dat is genoeg om een afgesloten stad uit te komen.
Tenzij je pakketjes eerst een week in quarantaine legt.
Ik wil niet zeggen dat de ontvanger risico loopt, want dan is het virus al lang dood.
Maar je kan op die manier natuurlijk wel stapje voor stapje het virus verder brengen.

Dus een pakketje uit Wuhan, kan best iemand besmetten die net buiten de stad woont. Vervolgens is die persoon besmettelijk, waardoor hij alle pakketjes die hij in handen heeft, kan besmetten, waardoor mensen besmet worden die weer 5km verder wonen. Etc.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2020 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qu3st

Qu3st

Geert1976 schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 09:34:
[...]

edit:

Maar is deze persoon nog in China of heeft hij/zij alweer een tijdje in India rondgelopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn

basvn

Breezand - NHN

Qu3st schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 10:29:
[...]

Maar is deze persoon nog in China of heeft hij/zij alweer een tijdje in India rondgelopen?
Op kaartje van Datagraver, staat hij op India
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EPhNYXEX4AYtxAK?format=jpg&name=small
(wilde hem niet posten omdat het maar 1 persoon was)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qu3st

Qu3st

Verwijderd schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 10:29:
[...]

Een gewoon verkoudheidvirus kan 12-48u buiten het lichaam overleven.
Dat is genoeg om een afgesloten stad uit te komen.
Tenzij je pakketjes eerst een week in quarantaine legt.
Ik wil niet zeggen dat de ontvanger risico loopt, want dan is het virus al lang dood.
Maar je kan op die manier natuurlijk wel stapje voor stapje het virus verder brengen.
Ik denk dat onder het mom van volledig afgesloten van de buitenwereld ook geldt dat men niet pakketjes mag versturen vanuit het gebied. Maar dan nog, als het virus die periode van 12 tot 48 uur kan overleven zal de verspreiding via pakketten heel erg lokaal blijven, tenzij de postbode alle pakketten zelf in China gaat ophalen natuurlijk :+
basvn schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 10:32:
[...]

Op kaartje van Datagraver, staat hij op India
[Afbeelding]
(wilde hem niet posten omdat het maar 1 persoon was)
Oké, nog niet echt duidelijk of hij/zij dan al tijdje in India mensen heeft kunnen infecteren.

De kosten voor evacuatie en quarantaine wordt toch door de overheid betaald. Bron: NOS.nl

[ Voor 25% gewijzigd door Qu3st op 30-01-2020 10:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
Deze kans kan als nihil beschouwd worden. De levensvatbaarheid van virussen is buiten het lichaam beperkt. En waar het al enige kans op overleving heeft is dit met name op niet poreuze oppervlakken. En ondanks dat een virus daar potentieel overleeft, is er een vluchtig verlies aan zelfs dan nog de potentie van het virus om zich te doen verspreiden. Wil je virussen op dit soort oppervlakken langer laten overleven, dan moet je zorgen voor relatief gunstige omstandigheden. Pakketpost is dit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Dit kan nog wel eens een probleem worden.
The Philippines has confirmed its first case of the Wuhan coronavirus, the country's Health Secretary Francisco Duque said in a statement Thursday.

The patient is a 38-year-old woman from China who arrived in the Philippines from Wuhan on January 21 via transit in Hong Kong, according to Duque.

The patient began experiencing coughing symptoms on January 25 and consulted doctors at a government hospital.

Officials at the Department of Health sent her samples to the Victoria Infectious Disease Reference Laboratory in Melbourne, Australia to be tested and it was confirmed on Thursday that the patient’s samples tested positive for the Wuhan coronavirus.

The Health Secretary said the patient is currently asymptomatic, showing no signs of fever or any other symptoms.

The Department of Health stressed it is “on top of the evolving situation” but urged the public to wear surgical masks and avoid crowded places if they are experiencing symptoms, such as coughing and a fever.
Dus 25 Jan getest, en 5 dagen later hadden ze een positieve uitslag. Dus wie weet waar die vrouw geweest is en hoeveel meer mensen er nog komen...

https://edition.cnn.com/a...30-20-intl-hnk/index.html

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miesjh

Miesjh

Nox schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 17:59:
[...]

Jij hoopt dat er nog 650 mensen sterven? I see what you did there.

Ik verwacht eerlijk gezegd dat het aantal besmettingen fors toeneemt. Er zijn al gevallen in Hongkong gevonden, enorm dicht bevolkt. En dan nog de besmettingen verder in Azië en na het weekend gaan de Chinezen weer reizen vanwege het aflopen van de vakantie. En India is natuurlijk de plek waar het wel eens heel hard zou kunnen gaan als het virus daar opduikt.
Coronavirus nu ook in India
In de zuidelijke stad Kerala is een student besmet geraakt met het Coranavirus tijdens een verblijf in Wuhan. Het is het eerste besmettingsgeval in India. De patiënt ligt in isolatie en is stabiel, staat in een verklaring van de overheid.

Bron: nos.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Miesjh schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 10:45:
[...]

Coronavirus nu ook in India
In de zuidelijke stad Kerala is een student besmet geraakt met het Coranavirus tijdens een verblijf in Wuhan. Het is het eerste besmettingsgeval in India. De patiënt ligt in isolatie en is stabiel, staat in een verklaring van de overheid.

Bron: nos.nl
ff paar posts boven je lezen ;)

verder:

China's National Health Commission said Thursday that 1,370 people in mainland China who have been diagnosed with the Wuhan coronavirus are in severe condition (ernstige aandoening/ zeer slecht aan toe)
Alle provincies in China hebben nu inwoners die besmet zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door _Bailey_ op 30-01-2020 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:31

marapuru

db.

Virus mogelijk op een cruiseschip in Italië.

https://twitter.com/mousmar/status/1222822830003359744
6000 mensen moeten aan boord van een cruiseschip blijven bij Civitavecchia omdat twee Chinese passagiers hoge koorts hebben. Angst voor besmetting met het
Overigens zitten de twee Chinese passagiers in quarantaine in het mediache deel van het schip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Het virus staat officieel bekend als 2019-nCoV en kan naast griepverschijnselen een dodelijke longontsteking veroorzaken.
De doodsoorzaak is dus blijkbaar vaak een longontsteking veroorzaakt door het virus?

( https://www.nu.nl/algemee...ilipijnen.html?redirect=1 )

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hexta
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-04 13:43
Niet de naarste plaats om vast te zitten.

SlaineMcRoth#2316 76561197992282479

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• psychodude
YakuzA schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 11:28:
[...]

De doodsoorzaak is dus blijkbaar vaak een longontsteking veroorzaakt door het virus?

( https://www.nu.nl/algemee...ilipijnen.html?redirect=1 )
Het klinisch beloop in het kader van de patiënten die overlijden wordt gekenmerkt door o.a. de ontwikkeling van een ARDS beeld, een verschijnsel waarbij door door een lokale ontstekingsreactie binnen de longen o.a. vocht en ontstekingscellen binnen de longblaasjes uittreden. Dit zorgt voor een verminderde zuurstof uitwisseling. Dan ook de reden voor IC opname bij de meer ernstig aangedane patiënten, omdat er een beademingsbehoefte ontstaat. En iets dat indien ernstig genoeg, op zich al lethaal kan zijn.

Ook maakt de longschade de longen gevoelig voor bijkomende infecties anderszins, zoals bacteriële of schimmelinfecties. Dit soort superinfecties wordt dan ook in het geval van het coronavirus beschreven. Of net als bij andere infecties een bijkomend superinfect de mortaliteit doet verhogen is nog niet als dusdanig beschreven, maar ligt in de lijn der verwachting.

Daarnaast dragen ook nierschade tot nierfalen en hartschade bij aan de individuele prognose bij de ernstig aangedane patiënten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

matthijst schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 07:50:
Minder vluchten, minder toerisme, bedrijven en winkels die sluiten,... Als dit nog even doorgaat en uitbreidt zullen we onze klimaatdoelstellingen nog halen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Reageer dan niet...

[ Voor 87% gewijzigd door DaniëlWW2 op 30-01-2020 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:33

franssie

Save the albatross

hexta schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 12:01:
[...]

Niet de naarste plaats om vast te zitten.
Het komt voor dat bij een virus uitbraak de mensen gevraagd worden om in hun hutten te blijven. Als je dan een binnenhut hebt geboekt, is dat niet fijn.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Niet online

boe2

'-')/

Sowieso zou je mij niet kunnen betalen om op een cruiseschip te reizen: Ik heb geen smetvrees, maar dat lijkt toch echt wel de ultieme smeltpot voor ziektes :p

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:42
psychodude schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 12:03:
[...]

Het klinisch beloop in het kader van de patiënten die overlijden wordt gekenmerkt door o.a. de ontwikkeling van een ARDS beeld, een verschijnsel waarbij door door een lokale ontstekingsreactie binnen de longen o.a. vocht en ontstekingscellen binnen de longblaasjes uittreden. Dit zorgt voor een verminderde zuurstof uitwisseling. Dan ook de reden voor IC opname bij de meer ernstig aangedane patiënten, omdat er een beademingsbehoefte ontstaat. En iets dat indien ernstig genoeg, op zich al lethaal kan zijn.

Ook maakt de longschade de longen gevoelig voor bijkomende infecties anderszins, zoals bacteriële of schimmelinfecties. Dit soort superinfecties wordt dan ook in het geval van het coronavirus beschreven. Of net als bij andere infecties een bijkomend superinfect de mortaliteit doet verhogen is nog niet als dusdanig beschreven, maar ligt in de lijn der verwachting.

Daarnaast dragen ook nierschade tot nierfalen en hartschade bij aan de individuele prognose bij de ernstig aangedane patiënten.
Dus basicly standaard influenza verschijnselen.
Ik snap de hele media gecreërde paniek echt niet.... De normale griep heeft jaarlijks meer doden en daar hoor je amper wat over.
Pagina: 1 ... 4 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een ZT (zero tolerance) topic.

Overtreding van de onderstaande topic regels zal resulteren in minimaal een 24 uurs AWM ban.

• Geen slowchat
• Geen complottheorieën
• Geen paniekreacties
• Onderbouw je argumentatie met bronnen, extraordinary claims require extraordinary evidence
• Post hier alleen over de uitbraak in zijn algemeenheid. Voor het bespreken van persoonlijke voorbereidingen en maatregelen is er Het voorbereiden op het coronavirus topic.
• Geen discussie over het functioneren van het RIVM of andere organen zonder verdere relatie met het virus

Voor een actuele, interactieve kaart van de uitbraak, inclusief gemelde besmettingen en doden, zie
Wereld:
Nederland:
https://www.arcgis.com/ap...c995c40e7ae72254029bf6251

Handiger links:

https://debatgemist.tweed...wikkelingen-coronavirus-0

Om de posts leesbaar te houden graag geen gebruik meer maken van hoofdletters / vetgedrukte tekst om bepaalde stukken te benadrukken.
Mocht je punt alsnog te onduidelijk uit je post naar voren komen, gebruik dan cursieve tekst.