Geheel losstaand van het coronavirus zou ik persoonlijk zeggen dat het raadzaam is om altijd wat extra eten op voorraad te hebben. Je weet tenslotte maar nooit wat er gebeurd. En dan zou ik in een land als Nederland als mogelijke reden hiervoor overigens eerder denken aan bijv. een watersnoodramp nummer 2 dan het overwaaien van dit coronavirus. Maar desalniettemin doe je er niet verkeerd aan om wat reserves te hebben.
HaterFrame schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 22:14:
[...]
Dat doe je op de lange termijn ook als je het virus via die weg laat verspreiden.
[...]
Van en naar China. Kun je overtrokken noemen, maar we weten dat dit virus bij zijn gastheer 2 weken zonder symptomen anderen kan infecteren. Je weet dus nooit zeker of iemand geinfecteerd is, lijkt me niet wenselijk. Op luchthavens word al spastisch gedaan over dierlijk etenswaar, maar we laten mogelijk geinfecteerde mensen vrijelijk het land verlaten. Vind ik vreemd!
Vergeet de schaal niet waarover we het hebben. In China woont ruim 1.400.000.000 mensen, waarvan een bevestigd circa 5.000 geïnfecteerd met het coronavirus. Zelfs indien je dit getal vertwintigvoudigd, dan heb je het nog altijd slechts over 100.000 : 1.400.000.000 mensen, oftewel zelfs dan nog maar slechts 0.007% van de bevolking van China.
Naar verhouding, dat zou betekenen dat je al het luchtverkeer van en naar Nederland zou voorstellen om te doen staken bij circa 60 bevestigd geïnfecteerden. En dan is Wuhan natuurlijk niet eens de grootste stad van China. Dus om ook dat weer in perspectief te plaatsen, stel er breekt hier een nieuw virus uit waarbij ongeveer 50 mensen in Eindhoven zijn aangedaan, 5 in Rotterdam, 3 in Utrecht en 2 in Maastricht. Zou je het dan ook zeggen om al het luchtverkeer van en naar Nederland stil te leggen? De landsgrenzen met België en Duitsland te sluiten?
Ik vermoed, mocht je in Eindhoven wonen, je niet eens akkoord zou gaan met het op slot gooien van Eindhoven.
De huidige maatregelen die China treft gaan echt al heel ver, vele malen verder dan wat ik hier in Nederland bijv. zou verwachten. En dan is het uiteraard makkelijk om te opperen China moet A of B doen, maar dit is eigenlijk enkel en alleen terecht wanneer mocht een soortgelijke situatie zich alhier voordoen, je zelf bereid bent om akkoord te gaan met dezelfde maatregelen.