[ZT] Nieuwe variant van coronavirus, veroorzaakt Covid-19 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 101 Laatste
Acties:
  • 520.029 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:55

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Dit virus was ook dus getraceerd naar een markt met levende beesten in questionable circumstances(ik volg het nieuws in het buitenland).
Dit is voor mij wel een hygiëne aspect waar China hierna eens een keer wat mee moet. Met SARS en MERS kreeg dit ook al aandacht qua origin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
China meldt nu 4515 besmettin, een stijging van 65% in 1 dag (gisteren nog 2744 besmettingen).
Aantal doden nu 100.

Deze cijfers komen van China’s National Health Commission, tevens meldt deze overheidsinstelling dat dit nieuwe corona virus (voorals)nog niet zo dodelijk is als tijdens SARS, maar aantal besmettingen gaat wel sneller dan tijdens SARS (2002/2003).

[ Voor 45% gewijzigd door _Bailey_ op 28-01-2020 04:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-09 15:39
Ik verwacht wel dat het aantal besmettingen de komende dagen nog spectaculair gaat stijgen. Rond CNY heb je een gigantisch aantal reisbewegingen in Azie.... :(

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Chief schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 06:06:
Ik verwacht wel dat het aantal besmettingen de komende dagen nog spectaculair gaat stijgen. Rond CNY heb je een gigantisch aantal reisbewegingen in Azie.... :(
jij noemt de reisbewegingen in Azië. Het wordt juist pas interessant zodra de Europese Chinezen die op bezoek zijn in China bij familie (ivm Chinees Nieuwjaar), vanaf eind deze week weer massaal terugkeren naar Europa (en landen buiten Europa).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
Geert1976 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 07:06:
[...]

jij noemt de reisbewegingen in Azië. Het wordt juist pas interessant zodra de Europese Chinezen die op bezoek zijn in China bij familie (ivm Chinees Nieuwjaar), vanaf eind deze week weer massaal terugkeren naar Europa (en landen buiten Europa).
Dat zal een stuk beperkter zijn dan het aantal reisbewegingen binnen Azie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:06

WhySoSerious

Be the change.

Geert1976 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 04:44:
China meldt nu 4515 besmettin, een stijging van 65% in 1 dag (gisteren nog 2744 besmettingen).
Aantal doden nu 100.
Dit aantal (en dan gaan we er even van uit dat het 100% eerlijk is) zijn het aantal bevestigde gevallen. Er worden meer mensen & materieel naartoe gestuurd, dus het aantal registraties zal ook oplopen nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Chief schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 07:25:
[...]

Dat zal een stuk beperkter zijn dan het aantal reisbewegingen binnen Azie.
Uiteraard.
Maar doelde meer op de verdere verspreiding van het virus over Europa.
Ik gok dat er zo'n 5000-10.000 Europese Chinezen terugkeren na de Chineze Nieuwjaar's feestdagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

YakuzA schreef op maandag 27 januari 2020 @ 23:53:
[...]

Waarom vind je dat raar? Ziekenhuizen hebben geen onbeperkte capaciteit.
Zelfs in Nederland kan je rustig een uurtje of 5/6 op de eerste hulp afdeling zitten.
In zo'n miljoenen stad verwacht ik dat ze wel wat meer bedden hebben, en ook een plan in dit soort gevallen. Vooral omdat China al ervaring heeft hiermee. Volgens dit filmpje is het daar een gigantische zooi en weet niemand meer wat die moet doen uit wanhoop. Dat geeft mij het idee dat China dit behoorlijk nog downplayed. Let maar op, over 2 weken staat de teller op 50k zieken.

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leekers
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-01-2021
Bensimpel schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 08:06:
[...]

In zo'n miljoenen stad verwacht ik dat ze wel wat meer bedden hebben, en ook een plan in dit soort gevallen. Vooral omdat China al ervaring heeft hiermee. Volgens dit filmpje is het daar een gigantische zooi en weet niemand meer wat die moet doen uit wanhoop. Dat geeft mij het idee dat China dit behoorlijk nog downplayed. Let maar op, over 2 weken staat de teller op 50k zieken.
Gezien deze stats van de hopkins uni zal het wel wat meer zijn

https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6

"Beautiful Clean Coal"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:59
In zo'n miljoenen stad verwacht ik dat ze wel wat meer bedden hebben, en ook een plan in dit soort gevallen. Vooral omdat China al ervaring heeft hiermee. Volgens dit filmpje is het daar een gigantische zooi en weet niemand meer wat die moet doen uit wanhoop.
Ik denk dat het grootste probleem is dat China een schromelijke ondercapaceit heeft in de gezondheidszorg - ook als er geen epidemie dreigt van een nieuw, dodelijk virus. Het is geen wonder dat de ziekenhuizen nu een gigantische zooi is, omdat dat ongeveer de algehele situatie is.

Nu zijn miljoenensteden met een dichtbepakte bevolking en nauw contact met levende have toevallig de beste plek om tot een nieuwe epidemie als deze te komen. Maar, verder, is China, van alle ontwikkelde landen, misschien wel één van de slechtst denkbare locaties om te proberen een (dreigende) epidemie als deze in te dammen.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:52
wildhagen schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 06:04:
Elke griepvariant is onbekend, want griep muteert als een gek. Toch raken we niet in blinde paniek bij elke griepgolf, ook al is die nét zo gevaarlijk (voor dezelfde groep (oudere en verzwakte) mensen), en doen we dat wél bij deze corona-variant. Terwijl RIVM, WHO etc aangeven dat er geen enkele reden is voor paniek, en dat vooralsnog niets erop doet lijken dat dit een serieus risico is voor de volksgezondheid.

Ik ga liever op het oordeel van deskundigen af dan meteen allerlei massahysterische dingen als "een nieuwe Spaanse griep" te volgen, als je het niet erg vind.

Als mensen nou eens éven langer zouden nadenken en de deskundige bronnen raadplegen, ipv meteen achter elke hysterische Tweet of Facebook-post aan te rennen als ware het de "Ultieme Waarheid"..... zou al een hoop hysterie schelen.

Maargoed, als jij meteen in de stress wil springen en van het bijna meest extreme mogelijke scenario uitgaan staat dat je uiteraard volkomen vrij. Ik blijf persoonlijk liever even rustig en realistisch ;)

Alert zijn (wat de RIVM etc is) is uitstekend. Paniek en hysterie zaaien (wat er momenteel op social media rondgaat) is dat niet.
Wat overdreven zeg, hysterisch, paniek. Er wordt over bericht in de media, vind ik niet zo hysterisch meer normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Family Guy
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15:57

Family Guy

Pow! Right in the kisser!

Voor ons is vooral de vraag of het hier is vóór of na carnaval B)

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:06

WhySoSerious

Be the change.

Hoezo, kunnen we toch allemaal in witte pakken rondlopen? :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Zojuist op BNR nieuwsradio een interview met de CEO van Philips nav de jaarcijfers. Philips gaat zich nog meer op healthcare richten en stoot de consumententak af, op de vraag of het Coronavirus effect heeft op de toeleveranciers reageerde hij met de opmerking dat 'deze pandemie zeker effect gaat hebben' maar dat die nog in een vroeg stadium zit..

Ik vond het toch een uitspraak die we de politiek nog niet hebben zien gebruiken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
[...]

Ik ben het niet mee eens dat China het downplayed. Ze hebben veel steden rondom de haard dichtgegooid. Zie je ze al de randstad dichtgooien? Dit zorgt niet alleen voor economische schade maar denk eens aan de inwoners van die steden die niet weg kunnen.....

Een plan hebben ze maar dat is niet in 1 dag uitgevoerd. Noodhospitalen worden nu neergezet. Vergeet niet dat de gezondheidszorg in China anders is dan NL. Wat er nu gebeurt is dat iedereen die enigzins symptomen heeft naar het ziekenhuis rent waardoor je het probleem van ondercapaciteit enorm versterkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:57

Chiron

Moderator Discord
Geert1976 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 07:06:
[...]

Er zijn al mensen vlak voor de lockdown van Wuhan vanuit Wuhan naar Nederland gereisd.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
D-Ed schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 09:00:
Zojuist op BNR nieuwsradio een interview met de CEO van Philips nav de jaarcijfers. Philips gaat zich nog meer op healthcare richten en stoot de consumententak af, op de vraag of het Coronavirus effect heeft op de toeleveranciers reageerde hij met de opmerking dat 'deze pandemie zeker effect gaat hebben' maar dat die nog in een vroeg stadium zit..

Ik vond het toch een uitspraak die we de politiek nog niet hebben zien gebruiken..
wat een mafklapper, die CEO. Pandemie? man, dit virus komt voorlopig nog niet eens in de buurt van een pandemie.

maar wellicht ruikt de beste man nu met dit corona virus alleen nog maar meer €€€€€ met z'n Healthcare divisie :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
D-Ed schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 09:00:

Dat is gewoon een easy way out voor zo'n CEO, angst gebruiken om je dalende omzet te verklaren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Het ging over de cijfers van 2019 dus ik denk niet dat hij die uitspraak gebruikte om de cijfers te verklaren, meer dat de toeleveranciers het moeilijker gaan hebben in de toekomst..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
shoombak schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 09:13:
[...]

Dat is gewoon een easy way out voor zo'n CEO, angst gebruiken om je dalende omzet te verklaren
Ik zou juist zeggen dat de omzet gaat stijgen:

https://www.nu.nl/buitenl...avirus-te-bestrijden.html

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Geert1976 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 09:05:
[...]

wat een mafklapper, die CEO. Pandemie? man, dit virus komt voorlopig nog niet eens in de buurt van een pandemie.

maar wellicht ruikt de beste man nu met dit corona virus alleen nog maar meer €€€€€ met z'n Healthcare divisie :+
De definities van Pandemie die ik kan vinden hebben we allang bereikt, of toch wel zeker in fase 5 zitten:
A pandemic is an epidemic occurring on a scale which crosses international boundaries, usually affecting a large number of people. Pandemics can also occur in important agricultural organisms (livestock, crop plants, fish, tree species) or in other organisms.[citation needed]

The World Health Organization (WHO) has a six-stage classification that describes the process by which a novel influenza virus moves from the first few infections in humans through to a pandemic. This starts with the virus mostly infecting animals, with a few cases where animals infect people, then moves through the stage where the virus begins to spread directly between people, and ends with a pandemic when infections from the new virus have spread worldwide and it will be out of control until we stop it.
Phase 5 is characterized by human-to-human spread of the virus into at least two countries in one WHO region. While most countries will not be affected at this stage, the declaration of Phase 5 is a strong signal that a pandemic is imminent and that the time to finalize the organization, communication, and implementation of the planned mitigation measures is short.

Phase 6, the pandemic phase, is characterized by community level outbreaks in at least one other country in a different WHO region in addition to the criteria defined in Phase 5. Designation of this phase will indicate that a global pandemic is under way.
Wikipedia: Pandemic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Als je de lijn in de grafiek linksonder extrapoleert zitten ze volgende week wel op de +30k besmettingen, als het niet meer is:

[ Voor 28% gewijzigd door Chiron op 28-01-2020 09:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Geert1976 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 09:05:
[...]

Maar is dat omdat het virus nog niet lang genoeg aan het verspreiden is of is er iets waardoor we weten (en wat deze CEO bewust of onbewust negeert) dat het geen pandemie gaat worden ?

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shoombak
  • Niet online
De case in Duitsland lijkt H2H buiten China geweest te zijn
According to SPIEGEL information, the infected person is an employee of a convertible roof manufacturer from Stockdorf in Bavaria, which has several large branches in China and a large plant in the Wuhan region. According to initial investigations by the authorities, the employee was infected by a Chinese colleague who had spent a few days in Stockdorf from China on January 19. It is now necessary to check whether other colleagues have also been infected.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jebus4life
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17-09 10:09

Jebus4life

BE User

Volgens een video uit China zouden er niet 4000 maar 90.000 besmettingen zijn. Geen idee over de validiteit uiteraard:

https://imgur.com/gallery/UXBgCNV

Gezien het "beperkt" aantal besmettingen vond ik het alvast raar dat er volledige steden in lock down gingen dus zo onwaarschijnlijk lijkt het me niet.

[ Voor 14% gewijzigd door Jebus4life op 28-01-2020 09:51 ]

Jullie vriendelijkste zuiderbuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Jebus4life schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 09:50:
Gezien het "beperkt" aantal besmettingen vond ik het alvast raar dat er volledige steden in lock down gingen dus zo onwaarschijnlijk lijkt het me niet.
Als een communistische regering verklaart dat ze het niet meer onder controle hebben mag je je wel zorgen maken ja.

Aan de andere kant, als het daadwerkelijk een uitbraak uit het viruslab in Wuhan was, vind ik het weer minder gek dat er hele steden in quarantaine worden geplaatst uit voorzorg, nog voordat er duidelijkheid is over wat er precies is ontsnapt. Daar zijn gewoon protocollen voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• algalid
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:10
Er zijn nog heel veel gevallen niet gedetecteerd of in onderzoek, ook zijn er mensen die pas boven komen als ze al symptomen hebben. Dus het aantal in de cijfers zal nog toenemen. Op dit moment is het nog uitkijken naar de verspreidingsratio (R0). Eerder werd gedacht aan 1-3 personen per geïnfecteerde, het zou al opgeschaald zijn naar 3-5. Maar de toevloed aan gegevens is enorm en dat verandert elke keer weer het overzicht, voor de man in de straat verwarrend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzzieMann
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01:09

OzzieMann

PSN: OzzieMann

shoombak schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 09:30:
De case in Duitsland lijkt H2H buiten China geweest te zijn

[...]
Dus deze case zou dan op 19 januari besmet zijn geraakt en heeft zich nu gemeld en is dus al besmettelijk tijdens incubatietijd. Hoe gaan ze dit nu aanpakken? Alle contacten die gemaakt zijn afgelopen week beoordelen? En de contacten welke die contacten gemaakt hebben enzovoorts? In een week tijd zullen er behoorlijk wat contactmomenten geweest zijn.

Serieuze vraag. Geen idee hoe dit in z'n werk zou moeten gaan.

https://untappd.com/user/OzzBier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:05

basvn

Breezand - NHN

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EPW6GSwWkAAogVl?format=jpg&name=large

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
OzzieMann schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 10:03:
Dus deze case zou dan op 19 januari besmet zijn geraakt en heeft zich nu gemeld en is dus al besmettelijk tijdens incubatietijd. Hoe gaan ze dit nu aanpakken? Alle contacten die gemaakt zijn afgelopen week beoordelen? En de contacten welke die contacten gemaakt hebben enzovoorts? In een week tijd zullen er behoorlijk wat contactmomenten geweest zijn.

Ja, quarantaine dus - dat is je enige optie.

Wat je kan doen, is een gebied afsluiten. Natuurlijk vinden er in de incubatietijd contacten plaats, maar die zijn niet betrouwbaar te traceren. Probeer dat maar eens te doen voor een overvolle metro of zo.

De term quarantaine is direct afkomstig uit de scheepvaart. Wanneer er een vermoeden van een besmettelijke ziekte bestond, werd zo'n schip gewoon 40 dagen afgezonderd buiten de haven gelegd.

Maar je hebt wel een terecht punt. Wuhan is geen schip en wellicht is het te laat voor deze methode van indammen.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Dat ik naar bed ging 2886 confirmed cases en nu 4474.
Het hele luchtruim boven China en vanuit china zit vol met vluchten op flightradar24.
Misschien toch maar eens wat voorraden inslaan.

Ik denk dat het inderdaad te laat is @Helixes.
Europa had al moeten zijn begonnen met alle inreizende mensen die in china zijn geweest moeten weigeren of in Quarantaine moeten zetten.

Wikipedia: Timeline of the 2019–20 Wuhan coronavirus outbreak
zie ook graph aan rechterzijde.
Het zal hard gaan vanaf nu met de cijfers denk ik.

Normaal ben ik niet zo van de vaccinaties maar deze ga ik toch wel pakken denk ik.
Als hij er komt.

[ Voor 7% gewijzigd door MrMonkE op 28-01-2020 11:02 ]

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
MrMonkE schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 10:47:

Europa had al moeten zijn begonnen met alle inreizende mensen die in china zijn geweest moeten weigeren of in Quarantaine moeten zetten.
Dit had ik ook paar keer aangehaald in dit topic.
Wat Europa nu slechts kan doen met het nog steeds toestaan van binnenkomend vliegverkeer uit China, is dweilen met de kraan (wagenwijd) open....niets meer dan dat.

Temperatuur opmeten van binnenkomende passagiers heeft vrijwel 0 zin, daar mensen al besmet kunnen zijn en geen enkel symptoom van het virus hebben en/of verhoging v lichaamstemperatuur.

Maar wellicht wacht de EU eerst nog op een bepaalde toename van besmettingen alvorens het vliegverkeer uit China te weigeren.

[ Voor 24% gewijzigd door _Bailey_ op 28-01-2020 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:56
OzzieMann schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 10:03:
[...]

En hoor net dat er al 2 gevallen zijn in DL, zelfde bedrijf, beide in contact geweest met een Chinees die daar aan het werk was.

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Geert1976 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 10:56:
...

Temperatuur opmeten van binnenkomende passagiers heeft vrijwel 0 zin, daar mensen al besmet kunnen zijn en geen enkel symptoom van het virus hebben en/of verhoging v lichaamstemperatuur.
...
Het controleren van temperatuur heeft zeker wel zin, of wil je gewoon de mensen die je daarmee vindt en al zeker dus ziek zijn ineens wel toelaten in het vliegtuig?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

YakuzA schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 11:06:
[...]

Het controleren van temperatuur heeft zeker wel zin, of wil je gewoon de mensen die je daarmee vindt en al zeker dus ziek zijn ineens wel toelaten in het vliegtuig?
Inderdaad de mensen die je hiermee vind kun je meteen in isolatie plaatsen om nog erger te voorkomen.
Ja ze hebben dan al wat meer mensen geinfecteerd, maar als je ze gewoon loslaat in het land gaan ze nog veel meer mensen infecteren. Die ook weer mensen gaan infecteren enzovoort.

Het is wachten op de eerste geinfecteerde in Nederland...

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
[...]

Sorry, had 't beter moeten vertellen.
Bedoelde dat virus dragers niet perse verhoging hoeven te hebben.
In die zin is de meting niet zeer waardevol.
Maar uiteraard wel meten en de mensen eruit pikken met verhoging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-09 15:30

MicroWhale

The problem is choice

[...]

Voor wie heeft het zin?

Het kan zo zijn dat alle mensen in het vliegtuig besmet zijn, maar nog geen verschijnselen hebben (verhoging of koorts in dit geval). Als je er dan één uit haalt die wel verhoging heeft, dan haal je die er dus uit, maar stuur je nog steeds een vliegtuig vol besmette mensen naar een ander land / andere regio toe.

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qu3st
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 19:35

Qu3st

Als ik dit topic lees hoop ik voor jullie (de aluhoedjes) dat jullie een goede firewall/virusscanner hebben, want ik ben via China gereist afgelopen week 😷😋.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Qu3st schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 11:11:
Als ik dit topic lees hoop ik voor jullie (de aluhoedjes) dat jullie een goede firewall/virusscanner hebben, want ik ben via China gereist afgelopen week 😷😋.
Ik denk dat je de ernst van de situatie onderschat.
We spreken elkaar over 2 weken.
Of niet. O-)

Bijna een verdubbeling sinds gisteren. Als er morgen weer een verdubbeling is.. extrapoleer dat maar.
Maar goed, misschien ben jij een jonge viriele man. Ik zit in de risico groep dus moet wat voorzichtiger zijn. ;w

★ What does that mean? ★

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Het beste wat je nu kan doen is per direct alle vluchten en boten vanuit China stopzetten, willen mensen op vakantie terug kan het land ze ophalen en vervolgens 2 weken in quarantaine plaatsen.

Dat is even kut voor die personen, maar zo houd je wel alles contained. Nu gaan mensen lekker door met reizen met alle gevolgen van dien..

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrMonkE schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 11:15:
[...]

Bijna een verdubbeling sinds gisteren. Als er morgen weer een verdubbeling is.. extrapoleer dat maar.
Maar goed, misschien ben jij een jonge viriele man. Ik zit in de risico groep dus moet wat voorzichtiger zijn. ;w
De grafieken op de eerder gelinkte wiki zijn duidelijk exponentieel. Als je die lijn doortrekt hebben we inderdaad een probleem.

De grote vraag blijft, loopt het exponentieel door... Begin van Sars leek ook exponentieel en vlakte relatief snel af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qu3st
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 19:35

Qu3st

MrMonkE schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 11:15:
[...]

Ik denk dat je de ernst van de situatie onderschat.
We spreken elkaar over 2 weken.
Of niet. O-)

Ja ik ben hartstikke gezond, kuch kuch. Ik onderschat niks, maar ik vind dat sommige hier wel echt panisch reageren, hun goed recht maar ik vind het dan weer overdreven.

5000 mensen op 7 miljard, kans dat ik in die 3,5 uur in China 1 van de besmette mensen ben tegengekomen lijkt me wel echt heel klein.
En Ik heb ook wel voorzorgsmaatregelen genomen, ik heb nu geen vingerafdruk meer van al het handen wassen. Ook nog contact gehad met BuZa en RIVM over hoe te handelen.

Die verdubbeling is er denk ik ook omdat er ook heel wat extra handjes daar nu zijn, om de zieken te onderzoeken.

[ Voor 3% gewijzigd door Qu3st op 28-01-2020 11:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 19:40
Het RIVM/LCI en GGD’en en alle andere betrokkenen zijn hier al sinds het begin heel goed mee bezig. Ze zitten er bovenop. Elk moment kan er worden gereageerd. Het is altijd een afweging van belangen. Daar wordt heel goed over nagedacht.

Op dit moment ben je alleen verdacht als je voldoet aan de volgende criteria:

Koorts (ten minste 38 graden Celsius) en ten minste 2 van de volgende respiratoire verschijnselen:

hoesten, neusverkoudheid, keelpijn en/of tekenen van longinfiltraat.

EN

die ontstaan zijn binnen 14 dagen na terugkomst uit Wuhan.

OF

die ontstaan zijn binnen 14 dagen na contact met een patiënt met een bevestigde 2019-nCoV-infectie.

Dus, in alle andere gevallen kun je gewoon met iemand om gaan of naar de Chinees gaan om je bami te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten2212
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 22:31
[...]

In de Volkskrant van vandaag staat dat controles op het vliegveld zinloos zijn:
In het verleden werden drie miljoen mensen op luchthavens gecontroleerd tijdens de Sars-uitbraak, maar daardoor werd geen enkel ziektegevallen opgespoord. Bij de Mexicaanse griep werden wereldwijd 5 miljoen mensen op luchthavens gescreend, en dat leidde tot de vondst van slechts 160 gevallen.
Hoogleraar moleculaire virologie Eric Snijder eindigt het stuk met:
‘Ik zeg altijd: paniek kun je altijd nog zaaien, we staan nu nog op nul gevallen.’
Dit betekent echter niet dat er geen voorzorgsmaatregelen genomen moeten worden. Maar geloof me, deze worden in alle ziekenhuizen al lang genomen. Op de spoedeisende hulp van de ziekenhuizen worden (potentiële) patiënten al direct gewezen op het feit dat als ze recent in China zijn geweest dit direct moeten aangeven (in Nederlands, Engels en Chinees), om deze patiënten preventief in quarantaine te zetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:15

Stoney3K

Flatsehats!

Verwijderd schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 09:24:
[...]

De definities van Pandemie die ik kan vinden hebben we allang bereikt, of toch wel zeker in fase 5 zitten:

[...]

[...]

Wikipedia: Pandemic
Ik denk dat mensen de term "pandemie" een beetje verkeerd lezen als "het einde der mensheid". We hebben in onze geschiedenis talloze pandemieën gehad en dat heeft 99,9% gewoon overleefd.

En de gewone griep/verkoudheid (influenza type 1) kun je prima beschouwen als een pandemie die al jaren, zo niet eeuwen, aan de gang is.

Het zegt alleen iets over de schaal van de verspreiding, niet over de impact van de ziekte.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvin
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:36
De NOS had net even een tikfoutje op hun live blog; er zouden inmiddels 45.500 besmettingen wereldwijd zijn. Toen ik dat las schrok ik wel heel even want een vertienvoudiging sinds vanochtend zou echt ziekelijk veel (pun intended) zijn. Gelukkig had de bron het netjes over 4.500 en was het al snel verbeterd. Ik vraag me alleen af hoeveel mensen dat cijfer zagen, de verbetering niet gezien hebben en dat nu een eigen leven gaat leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Silvin schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 12:56:
De NOS had net even een tikfoutje op hun live blog; er zouden inmiddels 45.500 besmettingen wereldwijd zijn. Toen ik dat las schrok ik wel heel even want een vertienvoudiging sinds vanochtend zou echt ziekelijk veel (pun intended) zijn. Gelukkig had de bron het netjes over 4.500 en was het al snel verbeterd. Ik vraag me alleen af hoeveel mensen dat cijfer zagen, de verbetering niet gezien hebben en dat nu een eigen leven gaat leiden.
Er gaan al een tijdje geruchten dat het aantal daadwerkelijke geïnfecteerden zo rond de 40k liggen, in China heeft men niet genoeg mensen om iedereen te confirmen as daadwerkelijk ziek door het virus.

Nu meer professionals naar het gebied zullen gaan gaat het aantal confirmed ook sneller omhoog.

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
Bensimpel schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 12:59:
[...]

Er gaan al een tijdje geruchten dat het aantal daadwerkelijke geïnfecteerden zo rond de 40k liggen, in China heeft men niet genoeg mensen om iedereen te confirmen as daadwerkelijk ziek door het virus.

Nu meer professionals naar het gebied zullen gaan gaat het aantal confirmed ook sneller omhoog.
Dit is wat er altijd gebeurd. Confirmed cases is altijd de laagste schatting die je kunt krijgen. Er zijn altijd mensen die nooit medische zorg zullen zoeken, of niet goed gediagnosticeerd zijn, of sub-klinisch blijven. Ook zullen de tests enige tijd in beslag nemen, dus tot die tijd zijn die mensen die al wel zijn opgenomen, maar nog niet gediagnosticeerd niet in die cijfers opgenomen.

Ook is de incubatietijd 10-14 dagen, blijkbaar. Die mensen die pas zijn besmet zullen pas later naar boven komen drijven - en in de fase waarin het aantal besmettingen exponentieel toeneemt, zijn dat er gewoon (veel) meer dan het aantal confirmed cases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Helixes schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 13:08:
[...]

Dit is wat er altijd gebeurd. Confirmed cases is altijd de laagste schatting die je kunt krijgen. Er zijn altijd mensen die nooit medische zorg zullen zoeken, of niet goed gediagnosticeerd zijn, of sub-klinisch blijven. Ook zullen de tests enige tijd in beslag nemen, dus tot die tijd zijn die mensen die al wel zijn opgenomen, maar nog niet gediagnosticeerd niet in die cijfers opgenomen.

Ook is de incubatietijd 10-14 dagen, blijkbaar. Die mensen die pas zijn besmet zullen pas later naar boven komen drijven - en in de fase waarin het aantal besmettingen exponentieel toeneemt, zijn dat er gewoon (veel) meer dan het aantal confirmed cases.
Het heeft toch wel alle ingredienten om best wel een groot probleem te worden. Lange incubatietijd. Drager kunnen zijn zonder symptonen.

Gaan een aantal kritieke weken tegenmoet om te kijken of de groei afzwakt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvin
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:36
Ik snap dat de confirmed cases altijd het laagst mogelijke aantal is en dat het werkelijk aantal veel hoger ligt. Maar zoals dat foutief bericht op de live blog stond zou het dus om 45.500 confirmed cases gaan. Dat zou nogal een verschil maken als dat nu opeens het laagst mogelijke aantal is. Maar we zullen waarschijnlijk over een paar weken pas echt weten wat de omvang gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westlym
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-09 23:48
Gedaan. Bedankt voor de link.
MrMonkE schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 00:58:
YouTube: THE CORONA VIRUS: What's it like in China during Chinese New Year?

Tijdens SARS hebben ze ook een ziekenhuis gebouwd.
Dus wat betreft het bouwen van een ziekenhuis is dit 'business as usual' in dit soort situaties.
Dat hoorde ik tot nu toe nergens. Misschien dat ik het gemist heb..

edit: Wiki heeft mooie pagina met duidelijke kaart.
Misschien iets voor in je TS @westlym
Wikipedia: 2019–20 Wuhan coronavirus outbreak by country and territory
.svg kaart met legenda.
eens kijken of ik dat geembed krijg.. nee :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wel heftig om te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:59
Bijzonder rustig. Is voor wat betreft de verspreiding van een virus een gunstig gedrag van een onvoorstelbaar aantal inwoners van een stad als dit. Het zou mij werkelijk waar verbazen om een dusdanige reactie van de Nederlandse / Europese bevolking te zien mocht het aantal besmettingen alhier toenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Modbreak:Kunnen we het hier serieus houden?

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 19:40
psychodude schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 17:45:
[...]

Bijzonder rustig. Is voor wat betreft de verspreiding van een virus een gunstig gedrag van een onvoorstelbaar aantal inwoners van een stad als dit. Het zou mij werkelijk waar verbazen om een dusdanige reactie van de Nederlandse / Europese bevolking te zien mocht het aantal besmettingen alhier toenemen.
Dat zal hier ook niet gebeuren. Een dictatoriaal regime heeft ook voordelen. Overigens is er veel twijfel over het nut van dit soort maatregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:31
Wat ik me afvraag, als ik moet geloven dat het inmiddels meer dan 90.000 infected kunnen zijn is het volgende, als het er zo veel zijn, dan is het doden aantal 90.000 vs 100 toch vrij laag?

Hoe lang zal zo'n quarantaine nodig zijn ? bedoel 50 miljoen Chinezen na 2 weken gaat dat problemen geven, geld raakt op want niet iedere baas zal blijven betalen als personeel niet werkt, plunderingen van supermarkten, kortom chaos ligt op de loer.

Ik ben geen prepper maar als ik dit zo bekijk dan lijkt het niet onverstandig om wat extra blikvoer en pasta in te slaan, want als dit europa zal overkomen denk ik echt dat er grote problemen ontstaan en zal er een economische ramp voltrekken die zijn weerga niet kent.. klink wel erg doom, maar wat zouden jullie ondernemen, want blijkbaar steken jullie je kop niet in het zand zoals ik om mij heen wel zie

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-09 22:34

Nox

Noxiuz

Ik zou het virus gewoon uitzieken, dus zorgen voor genoeg vitamines en isotone sportdrank mocht je aan de schijterij raken. Wat spul voor persoonlijke hygiëne, genoeg en goed eten is dan belangrijk en wat basale medicijnen zoals aspirine en paracetamol. Zo te zien is het plan om niet ziek te worden behoorlijk lastig als je nog enige vorm van normaal leven probeert na te streven. Eenmaal uitgeziekt kan je er gewoon weer vol tegenaan.

Als je niet ziek wil worden moet je jezelf isoleren tegen ieder menselijk contact, als je dat een maand of 2-3 moet doen word je volgens mij gek. Dan maar een weekje op bed. Of denk ik er nu te makkelijk over? Ben een vent van 30 en momenteel niks onder de leden heeft muv wat hooikoortsklachten. Ik denk dat ik mezelf redelijk gezond mag noemen behalve dat ik iets te bourgondisch eet misschien :P

[ Voor 3% gewijzigd door Nox op 28-01-2020 21:45 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:58

HaterFrame

Well... Poo came out!

Ik vertrouw de Chinese cijfers gewoon niet.
Is dat nu al een reden tot preppen? Nee, zolang het virus zich wereldwijd niet supersnel verspreidt maak ik me nog geen zorgen. Zodra de cijfers de pan uit gaan in de EU en met die cijfers ook het dodental word het tijd om je ergens op voor te bereiden. Dodental vs besmetten lijkt ook nog wel heel laag, zolang we de werking en mortaliteits percentage nog niet echt kennen is er voor mij weinig reden om actie te ondernemen.

Ik verwacht ook een reëler beeld zodra de WHO experts daar ter plekke aan het werk gaan.

I am the great Cornholio!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Tja ik ben 51 geen risicogroep maar ik denk niet dat je een dergelijke gok moet nemen door het uit te zieken, als het verkeerd wil ben je het haasje, nee ik wacht het ook rustig af en zal zeker mijn gezin in quarantaine houden, tja lijkt ver weg maar het kan maar zo dichtbij zijn als ze het luchtverkeer naar China open blijft.
Naar mijn idee zijn Mongolië en Rusland de enigste die verstandig reageren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:19

marapuru

db.

Tja, preppen of niet. Het is een lastig verhaal. De media pakt het natuurlijk lekker op, het RIVM stelt natuurlijk dat er nog niet zoveel reden is om je hier echt zorgen te gaan maken. Dat zal ongetwijfeld enigzins de-escalerend zijn om het op die manier te zeggen. Maargoed. De mondkapjes zijn toch overal al uitverkocht.. Dus veel valt er niet meer te preppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame

HaterFrame

Well... Poo came out!

Ik begrijp ook serieus niet dat ze het vliegverkeer niet compleet stil leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Laatst online: 21:25
HaterFrame schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 22:07:
Vliegvelden in Wuhan zijn dicht.

Of welk vliegverkeer bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoombak
  • Niet online
Dan leg je indirect de economie stil

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaterFrame

HaterFrame

Well... Poo came out!

shoombak schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 22:13:
[...]

Dan leg je indirect de economie stil
Dat doe je op de lange termijn ook als je het virus via die weg laat verspreiden.
Basekid schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 22:13:
[...]

Vliegvelden in Wuhan zijn dicht.

Of welk vliegverkeer bedoel je?
Van en naar China. Kun je overtrokken noemen, maar we weten dat dit virus bij zijn gastheer 2 weken zonder symptomen anderen kan infecteren. Je weet dus nooit zeker of iemand geinfecteerd is, lijkt me niet wenselijk. Op luchthavens word al spastisch gedaan over dierlijk etenswaar, maar we laten mogelijk geinfecteerde mensen vrijelijk het land verlaten. Vind ik vreemd!

[ Voor 54% gewijzigd door HaterFrame op 28-01-2020 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

merlin1201 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 22:04:
Tja ik ben 51 geen risicogroep maar ik denk niet dat je een dergelijke gok moet nemen door het uit te zieken, als het verkeerd wil ben je het haasje, nee ik wacht het ook rustig af en zal zeker mijn gezin in quarantaine houden, tja lijkt ver weg maar het kan maar zo dichtbij zijn als ze het luchtverkeer naar China open blijft.
Naar mijn idee zijn Mongolië en Rusland de enigste die verstandig reageren
:? Wat doen Rusland en Mongolië dan?

Het woord Rusland komt naast je post in dit topic niet voor iig :)

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flow
  • Laatst online: 08-09 19:41
Wordt ook lastig om daar politiek gezien goed mee weg te komen. Stel dat je al het vliegverkeer stil gaat leggen en dat daarmee de verspreiding van het virus geheel tot stilstand zou komen, dan roept iedereen om het hardst dat er overdreven mee omgegaan is. Blijkbaar was het allemaal niet zo besmettelijk en gevaarlijk.

En als je niets doet en het wordt een enorme pandemie dan roept iedereen dat de overheid er te laks mee is omgegaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSSF
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17-09 12:19
caspervc schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 22:45:
Paniek?

In deze tijd van sociale media, supersnelle nieuwsberichtgeving, elk klein dingetje dat wordt uitvergroot is er niets anders mogelijk dan paniek. Dat zie je al in de berichtgeving van de NOS, Shownieuws, Telegraaf, AD en dergelijken.

Het RIVM is niet bezorgd en geeft dat ook aan. Toch geloven we dat niet.

Ik vraag me wel eens af hoeveel van dit soort virussen, uitbraakjes etc er 'vroeger' zijn geweest, in de jaren '60 '70 en '80. Toen we nog moesten bellen in een telefooncel, er nauwelijks nieuws uit Azië was en niet ieereen 24/7 op twitter / insta whatever zat...
Volgens mij werd er vorige week nog gemeld dat de kans nihil is dat de virus naar Nederland zou kunnen komen, afgelopen dagen hoor ik ineens dat er een reële kans is dat het virus hier opduikt. Dus.... :+ :+ :+ :+

https://www.instagram.com/cncdepartment/ Diverse projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame

HaterFrame

Well... Poo came out!

Flow schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 22:21:
[...]

Wordt ook lastig om daar politiek gezien goed mee weg te komen. Stel dat je al het vliegverkeer stil gaat leggen en dat daarmee de verspreiding van het virus geheel tot stilstand zou komen, dan roept iedereen om het hardst dat er overdreven mee omgegaan is. Blijkbaar was het allemaal niet zo besmettelijk en gevaarlijk.

En als je niets doet en het wordt een enorme pandemie dan roept iedereen dat de overheid er te laks mee is omgegaan..
Nou ja, zoals ik al eerder aangaf heb ik het idee dat we niet de meest zuivere cijfers krijgen. Als je de berichten die mondjesmaat binnen komen uit Wuhan moet geloven hebben ze daar de situatie totaal niet in de hand of onder controle. Het blijkt ook al langer te spelen, wie en wat zijn er in de tussentijd allemaal al besmet en internationaal gaan reizen?

Economisch misschien niet handig maar achteraf met een nog groter probleem zitten zit echt niemand op te wachten me dunkt. Geld mag niet de drijfveer zijn om het allemaal maar te laten gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
merlin1201 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 21:29:
Wat ik me afvraag, als ik moet geloven dat het inmiddels meer dan 90.000 infected kunnen zijn is het volgende, als het er zo veel zijn, dan is het doden aantal 90.000 vs 100 toch vrij laag?
Je weet het gewoon niet zeker. Het zou ook heel goed kunnen dat er nog 3000 dood thuis in afzondering liggen en nog gevonden moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

YakuzA schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 22:20:
[...]

Beiden hebben de grens dicht gegooid. Maar zij grenzen dan ook direct aan China.

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• psychodude
merlin1201 schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 21:29:
Ik ben geen prepper maar als ik dit zo bekijk dan lijkt het niet onverstandig om wat extra blikvoer en pasta in te slaan
Geheel losstaand van het coronavirus zou ik persoonlijk zeggen dat het raadzaam is om altijd wat extra eten op voorraad te hebben. Je weet tenslotte maar nooit wat er gebeurd. En dan zou ik in een land als Nederland als mogelijke reden hiervoor overigens eerder denken aan bijv. een watersnoodramp nummer 2 dan het overwaaien van dit coronavirus. Maar desalniettemin doe je er niet verkeerd aan om wat reserves te hebben.
HaterFrame schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 22:14:
[...]

Dat doe je op de lange termijn ook als je het virus via die weg laat verspreiden.

[...]

Van en naar China. Kun je overtrokken noemen, maar we weten dat dit virus bij zijn gastheer 2 weken zonder symptomen anderen kan infecteren. Je weet dus nooit zeker of iemand geinfecteerd is, lijkt me niet wenselijk. Op luchthavens word al spastisch gedaan over dierlijk etenswaar, maar we laten mogelijk geinfecteerde mensen vrijelijk het land verlaten. Vind ik vreemd!
Vergeet de schaal niet waarover we het hebben. In China woont ruim 1.400.000.000 mensen, waarvan een bevestigd circa 5.000 geïnfecteerd met het coronavirus. Zelfs indien je dit getal vertwintigvoudigd, dan heb je het nog altijd slechts over 100.000 : 1.400.000.000 mensen, oftewel zelfs dan nog maar slechts 0.007% van de bevolking van China.

Naar verhouding, dat zou betekenen dat je al het luchtverkeer van en naar Nederland zou voorstellen om te doen staken bij circa 60 bevestigd geïnfecteerden. En dan is Wuhan natuurlijk niet eens de grootste stad van China. Dus om ook dat weer in perspectief te plaatsen, stel er breekt hier een nieuw virus uit waarbij ongeveer 50 mensen in Eindhoven zijn aangedaan, 5 in Rotterdam, 3 in Utrecht en 2 in Maastricht. Zou je het dan ook zeggen om al het luchtverkeer van en naar Nederland stil te leggen? De landsgrenzen met België en Duitsland te sluiten?

Ik vermoed, mocht je in Eindhoven wonen, je niet eens akkoord zou gaan met het op slot gooien van Eindhoven.

De huidige maatregelen die China treft gaan echt al heel ver, vele malen verder dan wat ik hier in Nederland bijv. zou verwachten. En dan is het uiteraard makkelijk om te opperen China moet A of B doen, maar dit is eigenlijk enkel en alleen terecht wanneer mocht een soortgelijke situatie zich alhier voordoen, je zelf bereid bent om akkoord te gaan met dezelfde maatregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Wat is 5000 zieken met 2,7 miljoen passagiers per dag?

Niks. Andere landen zijn gewoon prima en hebben hun isolatie methodes op orde, als je kijkt naar Frankrijk zijn er maar 4 zieken die allemaal uit China komen. Er is nu geen verspreiding gezien. Dat weten we alleen zeker over 1,5 week. Dus je gaat het risico niet lopen als er nu zo weinig bekend is..
Nox schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 22:47:
[...]

Beiden hebben de grens dicht gegooid. Maar zij grenzen dan ook direct aan China.
Wat ook totaal logisch is, gewoon het probleem indammen en zorgen dat niemand in of china uit kan. Behalve dan de nodige middelen en expertise.

[ Voor 23% gewijzigd door Bensimpel op 28-01-2020 23:03 ]

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anatidae
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 18:10
HaterFrame schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 21:48:
Ik vertrouw de Chinese cijfers gewoon niet.
Is dat nu al een reden tot preppen? Nee, zolang het virus zich wereldwijd niet supersnel verspreidt maak ik me nog geen zorgen. Zodra de cijfers de pan uit gaan in de EU en met die cijfers ook het dodental word het tijd om je ergens op voor te bereiden. Dodental vs besmetten lijkt ook nog wel heel laag, zolang we de werking en mortaliteits percentage nog niet echt kennen is er voor mij weinig reden om actie te ondernemen.

Ik verwacht ook een reëler beeld zodra de WHO experts daar ter plekke aan het werk gaan.
Ik weet het niet hoor. Parijs en Beieren zijn paar uurtjes bij ons vandaan. Ik kom op een dag zo’n 500 mensen tegen, minimum. Als die allemaal weer 10 besmetten op een dag dan is iedereen in Nederland toch besmet binnen een week. En dan maar afwachten of de mortaliteitcijfers kloppen

Nou dag he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Anatidae schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 23:12:
[...]

Ik weet het niet hoor. Parijs en Beieren zijn paar uurtjes bij ons vandaan. Ik kom op een dag zo’n 500 mensen tegen, minimum. Als die allemaal weer 10 besmetten op een dag dan is iedereen in Nederland toch besmet binnen een week. En dan maar afwachten of de mortaliteitcijfers kloppen
Volgens onderzoek besmet het corona virus 1 tot 3 mensen. Niet overdrijven he..

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Bensimpel schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 23:13:
[...]

Die 1 tot 3 is dan weer op de 10. Als je er 500 tegenkomt (wat bizar veel is imho) zit je op 50 tot 150.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anatidae
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 18:10
Bensimpel schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 23:13:
[...]

Hoe bedoelen ze dat? 3 per wat? Zolang de gastheer blijft leven kan het zich toch blijven repliceren.

Ik weet niet hoe close het contact moet zijn. Maar als het puur via de lucht kan gaan.. zitten al 1000 mensen per dag in dezelfde kantine op m’n werk. En woon in de binnenstad.

[ Voor 22% gewijzigd door Anatidae op 28-01-2020 23:22 ]

Nou dag he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miesjh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:46

Miesjh

Xbox Live: Miesjh NL

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

De telegraaf neem ik met een koreltje zout, die zoeken alleen sensatie...
Ook totaal geen bron in dat artikel, nergens anders lees ik erover.. Lekker makkelijk scoren zo voor de telegraaf...

[ Voor 16% gewijzigd door Bensimpel op 28-01-2020 23:25 ]

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Anatidae schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 23:18:
[...]

Hoe bedoelen ze dat? 3 per wat? Zolang de gastheer blijft leven kan het zich toch blijven repliceren.

Ik weet niet hoe close het contact moet zijn. Maar als het puur via de lucht kan gaan.. zitten al 1000 mensen per dag in dezelfde kantine op m’n werk. En woon in de binnenstad.
Zover ik weet is dat de R0 waarde "if you walk into a room with 10 peopple..." dan zijn er daarna dus 1 tot 3 geïnfecteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:53

Rannasha

Does not compute.

Anatidae schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 23:18:
[...]

3 per infectie. Als iemand besmet is, dan zal deze gemiddeld 3 anderen besmetten. Deze waarde hangt af van hoe besmettelijk het virus is (iets dat makkelijk in de lucht blijft hangen en langere tijd op oppervlakten overleeft zal een stuk beter anderen besmetten dan een virus dat alleen via direct contact kan worden overgedragen) en hoe lang iemand besmettelijk is.

Het blijft een gemiddelde en iemand die dagelijks honderden mensen de hand schud zal meer infecties opleveren dan iemand die de hele dag thuis zit en nauwelijks andere mensen ziet.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
As of Wednesday, there were 5,974 confirmed cases of the virus in China, including 132 deaths, according to the National Health Commission (NHC).

The number of cases grew by almost 1,500 from Tuesday, a more than 30% increase.

From Sunday to Monday the number of cases confirmed in China had jumped by 65%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
YakuzA schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 22:20:
[...]

die hebben als eerste hun grenzen met China gesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:14
Tja, wij hebben volgens mij ook geen open landgrens met China op dit moment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Nox schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 22:47:
[...]

Van wat ik terug kan vinden gaan er nog steeds vluchten vanuit China naar Rusland.
Hebben ze alleen de landgrens dicht gedaan?

Verder is wel 1 Russische airline gestopt (ural) met vliegen naar China.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Nox schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 23:25:
[...]

Zover ik weet is dat de R0 waarde "if you walk into a room with 10 peopple..." dan zijn er daarna dus 1 tot 3 geïnfecteerd.
Zo werkt dat dus niet, de R0 waarde is nog altijd beperkt aan de transmissie beperkingen van het virus. Het zegt alleen iets over het gemiddeld aantal potentiële besmettingen per aangedaan individu, niet hoe.

Neem bijv. HIV, R0 van 2 - 5. Loop je echt niet op volgens jouw bovengenoemde werking. SARS met een R0 ook binnen diezelfde range, maar vereiste toch ook wel wat intensiever contact dan enkel een kamer delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:02

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Geert1976 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 04:45:
As of Wednesday, there were 5,974 confirmed cases of the virus in China, including 132 deaths, according to the National Health Commission (NHC).

The number of cases grew by almost 1,500 from Tuesday, a more than 30% increase.

From Sunday to Monday the number of cases confirmed in China had jumped by 65%.

Als dit klopt, loopt het aantal nieuwe besmettingen juist terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:05

basvn

Breezand - NHN

MikeyMan schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 08:07:
[...]

[Embed]

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EPbg3QZX0AEd8UY?format=jpg&name=small
plaatje bij de tweet

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Excuus, was nog even aan het klooien om het plaatje erbij te krijgen. Eerste keer dat ik embed gebruik :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4vHmzZp.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shoombak
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 08:07:
[...]

[Embed]

Ik had begrepen dat vanaf vandaag er 2x per gerapporteerd wordt ipv 1x per dag. Dat zou de daling verklaren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Lekker vergelijk zo... Zes weken van zes maanden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

psychodude schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 07:58:
[...]

Zo werkt dat dus niet, de R0 waarde is nog altijd beperkt aan de transmissie beperkingen van het virus. Het zegt alleen iets over het gemiddeld aantal potentiële besmettingen per aangedaan individu, niet hoe.

Neem bijv. HIV, R0 van 2 - 5. Loop je echt niet op volgens jouw bovengenoemde werking. SARS met een R0 ook binnen diezelfde range, maar vereiste toch ook wel wat intensiever contact dan enkel een kamer delen.
Yes, de uitleg hiervan wordt blijkbaar niet altijd goed gedaan :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 08:15:
[...]

precies. Daarom vind ik juist die vergelijkingen met SARS (2002-2003) ietwat vreemd, in de zin van ''dit corona virus is minder erg dan SARS in 2002.
Denk dat je pas over een maand of 2 een redelijk vergelijk kan maken.

SARS was over een tijdsbestek van ong 8 maanden, met dit nieuwe Corona virus zijn ze pas sinds een week of 7 a 8 aan het bijhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Geert1976 schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 08:19:
[...]

precies. Daarom vind ik juist die vergelijkingen met SARS (2002-2003) ietwat vreemd, in de zin van ''dit corona virus is minder erg dan SARS in 2002.
Denk dat je pas over een maand of 2 een redelijk vergelijk kan maken.

SARS was over een tijdsbestek van ong 8 maanden, met dit nieuwe Corona virus zijn ze pas sinds een week of 7 a 8 aan het bijhouden.
Aan de andere kant; ik kan me voorstellen dat we er nu sneller bij zijn en/of beter meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
British Airways heeft zojuist bekend gemaakt ALLE vluchten van en naar mainland China te staken/ op te schorten.

"We have suspended all flights to and from mainland China with immediate effect following advice from the Foreign Office against all but essential travel.
We apologize to customers for the inconvenience, but the safety of our customers and crew is always our priority.
Customers due to travel to or from China in the coming days can find more information on ba.com."

[ Voor 66% gewijzigd door _Bailey_ op 29-01-2020 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzzieMann
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01:09

OzzieMann

PSN: OzzieMann

https://untappd.com/user/OzzBier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

MikeyMan schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 08:25:
[...]
Aan de andere kant; ik kan me voorstellen dat we er nu sneller bij zijn en/of beter meten?
Het punt is dat de betreffende grafiek misleidend is. Men vergelijkt het aantal doden in 6 maanden tijd (SARS) met het aantal doden in 6 weken tijd (Corona). Daarmee wordt de suggestie gewekt dat SARS dodelijker is dan Corona maar die conclusie kun je pas trekken als het voorbij is. Of we nu betere meetmethodes hebben of niet maakt het plaatje niet minder misleidend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 08:15:
[...]

Weer eens een goed stukje CNN journalistiek inderdaad 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

En je raadt het niet want de CCP lijkt weer eens niet eerlijk te zijn geweest.
https://nos.nl/artikel/23...-van-het-coronavirus.html

Eerste besmetting was al op 1 december en kwam niet van de inmiddels beruchte vismarkt. Besmettingen erna komen waarschijnlijk wel van die vismarkt vandaan. Op 30 december ging de eerste waarschuwing uit dat er een ziektekiem longontstekingen aan het veroorzaken was en op 9 januari stelde ze vast dat het een nieuw Corona virus was. Alsnog duurde het enkele weken voordat het probleem werd erkent en ze in paniekmodus gingen en de hele stad maar afsluiten. Op zich is isolatie natuurlijk goed, maar de manier waarop is gewoon twijfelachtig.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miesjh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:46

Miesjh

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EPadpcZX4AAq8t1?format=jpg&name=small

Pagina: 1 ... 3 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een ZT (zero tolerance) topic.

Overtreding van de onderstaande topic regels zal resulteren in minimaal een 24 uurs AWM ban.

• Geen slowchat
• Geen complottheorieën
• Geen paniekreacties
• Onderbouw je argumentatie met bronnen, extraordinary claims require extraordinary evidence
• Post hier alleen over de uitbraak in zijn algemeenheid. Voor het bespreken van persoonlijke voorbereidingen en maatregelen is er Het voorbereiden op het coronavirus topic.
• Geen discussie over het functioneren van het RIVM of andere organen zonder verdere relatie met het virus

Voor een actuele, interactieve kaart van de uitbraak, inclusief gemelde besmettingen en doden, zie
Wereld:
Nederland:
https://www.arcgis.com/ap...c995c40e7ae72254029bf6251

Handiger links:

https://debatgemist.tweed...wikkelingen-coronavirus-0

Om de posts leesbaar te houden graag geen gebruik meer maken van hoofdletters / vetgedrukte tekst om bepaalde stukken te benadrukken.
Mocht je punt alsnog te onduidelijk uit je post naar voren komen, gebruik dan cursieve tekst.