With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Je antwoorden zijn misschien wel waar (of ook niet) maar raken kant nog wal voor de situatie waar het om ging. je vertelt niets nieuws maar ook niets wat ook maar enigzins afbreuk doet aan hetgeen ik heb geschreven.Cyberpope schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 18:01:
[...]
Welk gefundeerde kennis mis je?
V: Dat incubatietijd van de griep minimaal 2 dagen is?
A: kun je zo vinden op het RIVM)
V: Dat het geen zin heeft om in een gezinswoning 3x te desinfecteren als er verder niemand komt?
A: blootstelling heeft al plaats gevonden en griep is primair airborne-virus
V: Dat de kans op een killervirus ongeveer net zo groot is als dat een meteoor de aarde raakt?
Dat de kans dat we met onze klimaat-crisis negeren veel meer risico lopen? En Dat de doomsdayclock fors naar voren is gezet vanwege de autoritaire leiders die er her en der gekozen worden?
A: Wikipedia: Global catastrophic risk
En als bonus dat wel al in de 6 mass-extinction zitten door menselijk toedoen: https://www.theguardian.c...-underway-scientists-warn
V: Of dat we genetisch een predispositie hebben om ons te focussen op gevaren die onbekend zijn ipv bekend
V: Of dat we daardoor nogal apocalyptische neigen hebben in ons denken?
A Die is wat lastiger en moet ik gaan zoeken, maar ik weet hem uit mijn studie. Elke goddienst heeft ook een apocalyptische visie en mensen zijn daartoe geneigd. Ook reageren we veel meer op minder acute dreigingen als deze ziekte of terrorisme als op acute dreigen zoals verkeer.
Dus ik vraag me af welke onderbouwing je mist.
En ik schrijf dit om een enige normalisatie te creëren. Een protocol schrijven om de hoge managers te beschermen? Mogen ze hopelijk ook niet meer in het verkeer, op vakantie, wintersport, etc. Kans is een heel stukje hoger en dagelijks.![]()
Allemaal zaken die te onderbouwen zijn hoor. Geen probleem.
Waarom je er auto ongelukken bij haalt is mij een raadsel. (overigens waren dat gepantserde A8 L met speciaal getrainde profi chaufeurs, dat maakt de kans dat je er goed uitkomt al wat groter)
Maar wanneer gaat China een keer iets met basale hygiene doen? Al zo oud als de mensheid is komen vrijwel alle dodelijke ziektes uit die hoek. Mengen van mensen met beesten is niet zo'n goed idee ivm overspringen maar is daar dagelijkse kost. Kwestie van tijd dat het serieus misgaat.
Definieer de wereld rond. Bijvoorbeeld SARS is ook in meer dan 10 landen 'actief' geweest, maar in meerdere van deze landen met slechts 1 of een handjevol bevestigde patiënten. Vroege detectie, isolatie en quarantaine kan uitbraken in andere landen helpen voorkomen. En de aanpak hierin verloopt steeds daadkrachtiger.Yucon schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 18:01:
[...]
Het is al aardig verspreid. Lijkt het je nog realistisch dat in de huidige toestand nog te voorkomen is dat het de wereld rond gaat?
Uiteraard bestaat er altijd een risico. Maar op dit moment is er niet een direct imminent risico op een onvermijdbare pandemie. Een beeld dat binnen (social) media wel enigszins geschetst wordt.
Deze manier van verspreiden van niet alleen informatie, maar ook desinformatie, geruchten en social media uitingen is een modern probleem. Er is inmiddels zelfs een term voor, infodemics. En de verspreiding en impact hierin is nog altijd vele malen groter dan de verspreiding van een epidemie als het huidige coronavirus op zich.
Dit is voor een organisatie als de WHO dan op dit moment ook één van de grootste uitdagingen op dit moment. Het is uitermate belangrijk om het publiek tijdig en adequaat te kunnen informeren op een begrijpelijke wijze. Ook dit verbeterd wel, maar blijft moeilijk. En voorkomen dient te worden dat WHO acties en dit soort maatregelen vanuit landen als China door het publiek ervaren gaan worden als het weeralarm. Waarbij code rood door velen ook nauwelijks serieus genomen wordt.
Idealiter zou informatie omtrent ziekten beter in context geplaatst moeten worden, maar dat op zich is al lastig. Want wat voor een platform is hiervoor geschikt. Voor de mensen die graag zelf meer willen lezen is de informatie zeker benaderbaar, bijvoorbeeld: https://www.who.int/emerg...epidemics-interactive.pdf
Maar voor mensen die er meer passief instaan is er bijvoorbeeld het nieuws. En een nieuwsartikel of kort nieuws segment in het journaal is eigenlijk onvoldoende om het publiek echt goed te doen informeren. Je kunt eigenlijk maar twee kanten op in een beperkt aantal worden of klein aantal minuten aan informatie. En dat is bijvoorbeeld zoals nu vermelden waar iets plaats vindt, hoeveel mensen geïnfecteerd en hoeveel overleden.
De reactie dan is al snel wat we nu ook zien. Tientallen doden, een groot aantal geïnfecteerd en het verspreid! Je kunt het binnen context plaatsen met bijvoorbeeld seizoensgebonden influenza. Een reactie van ach, maar een handjevol doden en nauwelijks mensen geïnfecteerd. Waarom in godsnaam een lockdown voor ruim 60 miljoen mensen? Wat voor overtrokken respons is dit nu weer.
Enige nuance daartussen leent zich slecht om mensen echt goed duidelijk te maken op deze wijze. Meer aandacht hiervoor in onderwijs op scholen zou al enige impact kunnen maken, maar daarbuiten denk ik dat het nog veel belangrijker is voor organisaties als WHO e.d. om het mainstream publiek ook op andere wijze te benaderen.
Alle drie komen uit Wuhan.
Ik ben eigenlijk benieuwd naar de host.
Als ik dit artikel lees (https://www.telegraaf.nl/...n-illegale-markt-in-wuhan), zou het niet verrassend zijn dat deze virus van ene of andere wilde beest komt.
Het is vooral dat de dieren soms nog levend en al de keukens in gaan, of zelfs levend gegeten worden. Virussen hebben een levende host nodig.Delerium schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 18:54:
Op zichzelf ben ik wel blij met die mondkapjes: dragers ervan kunnen je niet in het gezicht niezen of zo.
Maar wanneer gaat China een keer iets met basale hygiene doen? Al zo oud als de mensheid is komen vrijwel alle dodelijke ziektes uit die hoek. Mengen van mensen met beesten is niet zo'n goed idee ivm overspringen maar is daar dagelijkse kost. Kwestie van tijd dat het serieus misgaat.
Overigens gaan er ook theorieen rond dat het een ‘ontsnapt’ virus is uit een onderzoekslab in/bij Wuhan wat is neergezet om SARS en Ebola te onderzoeken. (Het is namelijk niet de eerste keer dat er wat ‘ontsnapt’ is uit dat lab). Dat verklaart ook alle gigantische lockdowns door protocollen die bij zo’n incident komen kijken.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Negeren?
Wij van Tweakers.net zijn niet daar om met onze eigen ogen te kijken wat het status is van het situatie.
Desinformatie? Klopt, ik moet voorzichtig hiermee zijn.
Maar als legale bronnen ons van informatie voorzien, doen ze dit voor sensatie of voor ons welzijn?
Ik ga een poging doen om die *.pdf door te nemen.
psychodude schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 19:08:
[...]
Definieer de wereld rond. Bijvoorbeeld SARS is ook in meer dan 10 landen 'actief' geweest, maar in meerdere van deze landen met slechts 1 of een handjevol bevestigde patiënten. Vroege detectie, isolatie en quarantaine kan uitbraken in andere landen helpen voorkomen. En de aanpak hierin verloopt steeds daadkrachtiger.
Uiteraard bestaat er altijd een risico. Maar op dit moment is er niet een direct imminent risico op een onvermijdbare pandemie. Een beeld dat binnen (social) media wel enigszins geschetst wordt.
Deze manier van verspreiden van niet alleen informatie, maar ook desinformatie, geruchten en social media uitingen is een modern probleem. Er is inmiddels zelfs een term voor, infodemics. En de verspreiding en impact hierin is nog altijd vele malen groter dan de verspreiding van een epidemie als het huidige coronavirus op zich.
Dit is voor een organisatie als de WHO dan op dit moment ook één van de grootste uitdagingen op dit moment. Het is uitermate belangrijk om het publiek tijdig en adequaat te kunnen informeren op een begrijpelijke wijze. Ook dit verbeterd wel, maar blijft moeilijk. En voorkomen dient te worden dat WHO acties en dit soort maatregelen vanuit landen als China door het publiek ervaren gaan worden als het weeralarm. Waarbij code rood door velen ook nauwelijks serieus genomen wordt.
Idealiter zou informatie omtrent ziekten beter in context geplaatst moeten worden, maar dat op zich is al lastig. Want wat voor een platform is hiervoor geschikt. Voor de mensen die graag zelf meer willen lezen is de informatie zeker benaderbaar, bijvoorbeeld: https://www.who.int/emerg...epidemics-interactive.pdf
Maar voor mensen die er meer passief instaan is er bijvoorbeeld het nieuws. En een nieuwsartikel of kort nieuws segment in het journaal is eigenlijk onvoldoende om het publiek echt goed te doen informeren. Je kunt eigenlijk maar twee kanten op in een beperkt aantal worden of klein aantal minuten aan informatie. En dat is bijvoorbeeld zoals nu vermelden waar iets plaats vindt, hoeveel mensen geïnfecteerd en hoeveel overleden.
De reactie dan is al snel wat we nu ook zien. Tientallen doden, een groot aantal geïnfecteerd en het verspreid! Je kunt het binnen context plaatsen met bijvoorbeeld seizoensgebonden influenza. Een reactie van ach, maar een handjevol doden en nauwelijks mensen geïnfecteerd. Waarom in godsnaam een lockdown voor ruim 60 miljoen mensen? Wat voor overtrokken respons is dit nu weer.
Enige nuance daartussen leent zich slecht om mensen echt goed duidelijk te maken op deze wijze. Meer aandacht hiervoor in onderwijs op scholen zou al enige impact kunnen maken, maar daarbuiten denk ik dat het nog veel belangrijker is voor organisaties als WHO e.d. om het mainstream publiek ook op andere wijze te benaderen.
Chiron schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 19:11:
[...]
Het is vooral dat de dieren soms nog levend en al de keukens in gaan, of zelfs levend gegeten worden. Virussen hebben een levende host nodig.
Overigens gaan er ook theorieen rond dat het een ‘ontsnapt’ virus is uit een onderzoekslab in/bij Wuhan wat is neergezet om SARS en Ebola te onderzoeken. (Het is namelijk niet de eerste keer dat er wat ‘ontsnapt’ is uit dat lab). Dat verklaart ook alle gigantische lockdowns door protocollen die bij zo’n incident komen kijken.
Wees je er bewust van dat veel van de door het publiek gedragen mondkapjes onvoldoende effectief tot zelfs geheel ineffectief zijn tegen de overdracht van dit soort virussen. Het is veelal dan ook weinig anders dan schijnveiligheid.Delerium schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 18:54:
Op zichzelf ben ik wel blij met die mondkapjes: dragers ervan kunnen je niet in het gezicht niezen of zo.
Ik zou er overigens niet aan moeten denken om geschikte neus- mondmaskers voor langere tijd te moeten dragen. Je kunt nauwelijks normaal ademenen met die dingen op. Het is een noodzakelijk iets dat ik met enige regelmaat weer op kan zetten in verband met mijn werk, maar voor het eigen comfort echt een crime.
Het enige waarin dit soort maskers nog enigszins helpt is de hand-mond overdracht. Na ieder handcontact even de handen reinigen met een klein flesje handalcohol op zak zo daarin dan ook gewoon een alternatief kunnen zijn.
https://www.google.nl/amp...vels-new-coronavirus.htmlwestlym schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 19:18:
Ik heb dit op Twitter gelezen, maar hebben ze daar echt een onderzoekslab?
[...]
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
In Wuhan zit inderdaad het enige BSL-4 lab van de volksrepubliek China.
Er zijn steeds meer dat soort labs op de wereld bijgekomen, op zich niet echt een noodzakelijke ontwikkeling zou ik zeggen, als men goed samenwerkt(elk lab is weer een plek extra waar fouten kunnen worden gemaakt), maar dat China er ook een zou willen snap ik wel een beetje. Er waren wel wat zorgen of de politieke&maatschappelijke verhoudingen in de VRC wel gunstig genoeg zouden zijn voor een dergelijk lab (bijvoorbeeld (eigen) fouten melden moet voor de mensen in die labs drempelloos mogelijk zijn).
NL moet gevaarlijke monsters (voor mensen, er is in Wageningen een BSL-4 lab voor veterinaire zaken (dat is BSL-3 voor humane pathogenen)) trouwens bijvoorbeeld naar BSL-4 labs in Hamburg of Porton Down sturen
[ Voor 55% gewijzigd door begintmeta op 25-01-2020 19:31 ]
Ik denk het niet. Ik denk eerder dat dit een herhaling is van eerder. In China zijn er nog veel gebieden waar mensen intensief samen met hun varkens, kippen en ganzen wonen. Dit zijn juist de 3 dieren waarbij de kans op uitwisseling van een virus groot is (vandaar ook de varkensgriep en vogelgriep). Daarom is China ook 1 van de gebieden waar de risico van dit soort (outbreaks) het grootst is. Die kans schat ik veel groter als het uitbreken uit een lab.westlym schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 19:09:
Ik ben eigenlijk benieuwd naar de host.
Als ik dit artikel lees (https://www.telegraaf.nl/...n-illegale-markt-in-wuhan), zou het niet verrassend zijn dat deze virus van ene of andere wilde beest komt.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Wat je met die informatie moet zou eigenlijk hetzelfde moeten zijn als hoe je je gedraagt tijdens het influenza seizoen.westlym schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 19:17:
'Mee eens', en wat moeten we met al die informaties doen?
Negeren?
Wij van Tweakers.net zijn niet daar om met onze eigen ogen te kijken wat het status is van het situatie.
Desinformatie? Klopt, ik moet voorzichtig hiermee zijn.
Maar als legale bronnen ons van informatie voorzien, doen ze dit voor sensatie of voor ons welzijn?
Ik ga een poging doen om die *.pdf door te nemen.
[...]
* Vermijd onnodig contact met bekend zieke personen.
* Indien zelf ziek, vermijd risico op verspreiding, wil je toch door blijven werken bespreek thuiswerken indien mogelijk, maar meldt je anders daadwerkelijk ziek.
* Vermijd onnodig contact ook met ouderen en jonge kinderen indien je zelf ziek bent, gezien hun verhoogde risico op een ernstiger beloop.
* Vermijd het afreizen naar een endemisch gebied tijdens een uitbraak van een nieuw virus, maar dit lijkt mij nogal wiedes.
Heel veel anders dan dit kun je toch niet doen als regulier lid van de bevolking. Natuurlijk kun je jezelf gek (laten) maken door het nieuws op de voet te gaan volgen, met iedere dode in je achterhoofd de referenties naar historische pandemieën zoals de spaanse griep voorbij te zien komen, etc. Maar gaat dit iets uitmaken?
En vergeet niet dat voor veel nieuwssites er naast het journalistieke karakter uiteraard ook gewoon een financiële prikkel achter zit. De artikelen op zich hoeven niet eens zozeer sensatiegericht te zijn, maar de frequentie van berichtgeving is hier natuurlijk wel in zekere zin een uiting van.
Een perverse prikkel. Ik hoop dan ook dat outlets en individuen die moedwillig de boel opkloppen en angstzaaien hier keihard op zullen worden afgerekend.psychodude schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 19:34:
[...]
En vergeet niet dat voor veel nieuwssites er naast het journalistieke karakter uiteraard ook gewoon een financiële prikkel achter zit. De artikelen op zich hoeven niet eens zozeer sensatiegericht te zijn, maar de frequentie van berichtgeving is hier natuurlijk wel in zekere zin een uiting van.
★ Lijkt joop.nl wel hier ★
Ik ben me er bewust van. Ik merk daarom op dat juist de omgeving veiliger is voor de drager van de mondkap.psychodude schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 19:19:
[...]
Wees je er bewust van dat veel van de door het publiek gedragen mondkapjes onvoldoende effectief tot zelfs geheel ineffectief zijn tegen de overdracht van dit soort virussen. Het is veelal dan ook weinig anders dan schijnveiligheid.
Canada heeft ook een besmet persoon in quarantaine geplaatst en is op zoek naar de familie.
[ Voor 8% gewijzigd door WhySoSerious op 26-01-2020 05:57 ]
[YouTube: [01.23] The collapsing of Wuhan (Wuhan coronavirus uncensored footage) | 武漢封城 草菅人命 醫療系統崩潰]
https://www.ibtimes.sg/ch...-collapsing-streets-38246
Denk je nou echt dat steden in complete lock-down gaan als het allemaal wel meevalt?
Dan is er toch echt wel wat meer aan de hand dan een nieuw griepje.
[ Voor 52% gewijzigd door CyberMania op 26-01-2020 06:34 ]
https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6
"Beautiful Clean Coal"
Geen idee. Waarom zou je conclusie zijn dat er meer aan de hand is dan een griep? Je doet er zelf aan mee het een “griepje” te noemen en jouw verwachtingspatroon is dus ook zo. Griep is een serieus virus. Ik weet niet of je het weet maar er zijn jaren dat er een flinke griep heerst in Nederland en er ook bedden vol liggen en er niemand meer bij kan en je naar een ander ziekenhuis moet. In een miljoenenstad lijkt het me dus ook niet zo vreemd dat de infrastructuur eventjes niet op bedacht is. Ook hier gaan mensen out op straat met griep, heb het zelf gezien. Net als op mn werk, waar iemand met zn snufferd vol op de vloer landde. Ik ben zelf een keer toen ik ziek en misselijk naar de AH strompelde maar even gaan zitten op de vloer daar omdat het even te veel werd..... Dat hier geen hazmat mensen rondlopen komt omdat wij niet in lockdown zijn.CyberMania schreef op zondag 26 januari 2020 @ 06:21:
Check deze video's maar eens als je denkt dat het wel meevalt:
[YouTube: [01.23] The collapsing of Wuhan (Wuhan coronavirus uncensored footage) | 武漢封城 草菅人命 醫療系統崩潰]
https://www.ibtimes.sg/ch...-collapsing-streets-38246
Denk je nou echt dat steden in complete lock-down gaan als het allemaal wel meevalt?
Dan is er toch echt wel wat meer aan de hand dan een nieuw griepje.
Ik zie wat beelden die ik al meer gezien heb en het is gewoon een herhaling van die 10 videootjes die al de hele tijd rondgaan. Als er zoveel steden op lockdown gaan in een land met zoveel telefoons had ik wel wat meer verwacht als de hele apocalypse los zou breken. Dat een stad op lockdown gaat is gewoon een Chinese manier van aanpakken. Die zijn van de botte bijl gebruiken. Dit is ook mede ingegeven door hun ervaringen met SARS.
Dus ja, het is zeker wat serieuzer dan een normale griep, omdat deze nieuw is en normale antibiotica niet helpen tegen de symptomen en er nog geen antiviraal middel is. Ze ontstaan vaker in China omdat ze daar nog in sommige gebieden tussen de dieren leven. Hier doen wij dat niet meer en dus gebeurt het ook praktisch niet (of zijn we de Q koorts vergeten waar 74 mensen aan overleden zijn en een heel dorp nog de effecten van ondervind?) Maar mensen hebben ook nog de Mexicaanse griep in hun hoofd waar alleen maar wat farmaceuten rijk van zijn geworden en het verder niet in de buurt kwam van een normale griep.
Waakzaamheid dient geboden te worden en dat is precies waar de WHO mee bezig is en dan schijnen ze toch best goed te kunnen. Gaan speculeren dat er “meer” aan de hand is heeft absoluut geen enkele zin behalve sensatiedrang en toont ook aan dat enig perspectief ontbreekt. Dan is al snel alles eng.
[ Voor 6% gewijzigd door armageddon_2k1 op 26-01-2020 09:13 ]
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
Bij 'gewone' griep gaan complete steden toch ook niet in lockdown. Dus je kan niet ontkennen dat dit wel heel wat ernstiger is.armageddon_2k1 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 09:05:
[...]
Geen idee. Waarom zou je conclusie zijn dat er meer aan de hand is dan een griep? Je doet er zelf aan mee het een “griepje” te noemen en jouw verwachtingspatroon is dus ook zo. Griep is een serieus virus. Ik weet niet of je het weet maar er zijn jaren dat er een flinke griep heerst in Nederland en er ook bedden vol liggen en er niemand meer bij kan en je naar een ander ziekenhuis moet. In een miljoenenstad lijkt het me dus ook niet zo vreemd dat de infrastructuur eventjes niet op bedacht is. Ook hier gaan mensen out op straat met griep, heb het zelf gezien. Net als op mn werk, waar iemand met zn snufferd vol op de vloer landde. Ik ben zelf een keer toen ik ziek en misselijk naar de AH strompelde maar even gaan zitten op de vloer daar omdat het even te veel werd..... Dat hier geen hazmat mensen rondlopen komt omdat wij niet in lockdown zijn.
Ik zie wat beelden die ik al meer gezien heb en het is gewoon een herhaling van die 10 videootjes die al de hele tijd rondgaan. Als er zoveel steden op lockdown gaan in een land met zoveel telefoons had ik wel wat meer verwacht als de hele apocalypse los zou breken. Dat een stad op lockdown gaat is gewoon een Chinese manier van aanpakken. Die zijn van de botte bijl gebruiken. Dit is ook mede ingegeven door hun ervaringen met SARS.
Dus ja, het is zeker wat serieuzer dan een normale griep, omdat deze nieuw is en normale antibiotica niet helpen. Ze ontstaan vaker in China omdat ze daar nog in sommige gebieden tussen de dieren leven. Hier doen wij dat niet meer en dus gebeurt het ook praktisch niet (of zijn we de Q koorts vergeten waar 74 mensen aan overleden zijn en een heel dorp nog de effecten van ondervind?) Maar mensen hebben ook nog de Mexicaanse griep in hun hoofd waar alleen maar wat farmaceuten rijk van zijn geworden en het verder niet in de buurt kwam van een normale griep.
Waakzaamheid dient geboden te worden en dat is precies waar de WHO mee bezig is en dan schijnen ze toch best goed te kunnen. Gaan speculeren dat er “meer” aan de hand is heeft absoluut geen enkele zin behalve sensatiedrang en toont ook aan dat enig perspectief ontbreekt. Dan is al snel alles eng.
Zucht, lees je de rest wel? Dit is zeker ernstiger dan normaal, dat zeg ik letterlijk. Maar de wereld vergaat niet!CyberMania schreef op zondag 26 januari 2020 @ 09:13:
[...]
Bij 'gewone' griep gaan complete steden toch ook niet in lockdown. Dus je kan niet ontkennen dat dit wel heel wat ernstiger is.
Maar ga jij maar lekker doomsdaypreppen en in je kelder zitten. Ik spreek je volgende maand wel als het allemaal weer voorbij is. Heb jij gelijk dan zijn we sowieso fucked en bied ik mn excuses aan, maar die kans acht ik nihil.
[ Voor 36% gewijzigd door armageddon_2k1 op 26-01-2020 09:17 ]
Als je er dan nog bent om je excuses aan te bieden....armageddon_2k1 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 09:13:
[...]
Zucht, lees je de rest wel? Dit is zeker ernstiger dan normaal, dat zeg ik letterlijk. Maar de wereld vergaat niet!
Maar ga jij maar lekker doomsdaypreppen en in je kelder zitten. Ik spreek je volgende maand wel als het allemaal weer voorbij is. Heb jij gelijk dan zijn we sowieso fucked en bied ik mn excuses aan, maar die kans acht ik nihil.
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Zoals al eerder aangeven we reageren heftiger op onbekende dreigingen, terwijl bij bekende dreigingen we meestal niets doen. Zie de link die ik eerder postte over het risico om dood te gaan aan terrorisme versus luchtvervuiling.CyberMania schreef op zondag 26 januari 2020 @ 09:13:
[...]
Bij 'gewone' griep gaan complete steden toch ook niet in lockdown. Dus je kan niet ontkennen dat dit wel heel wat ernstiger is.
En overheden zijn worden gevormd door mensen en niets menselijk is hun vreemd.
Een journalist vraagt: 'Hoe lang gaat het duren voordat het virus onder controle is?'
Antwoord: 'Meeste patiënten zijn in Wuhan. We weten nog niet zeker wat de bron is, we weten niet hoe het zich verspreidt en hoe het zich muteert'
https://twitter.com/czhui...%7Ctwcon%5Etimelinechrome
Dus we kunnen nu wel stoppen met posten van cijfers over de griep en misschien dit eens serieus te gaan nemen en stoppen met roepen dat mensen in paniek zijn als ze iets posten .
Laten we even niet vergeten dat er nog geen zicht is op een vaccinatie (men vermoedt min 3 mnd) en gezien de snelheid van besmetting en de onzekerheid over excact de manier waarop een besmetting plaats vindt is het wel eens tijd om dit serieus te nemen .
"Beautiful Clean Coal"
China verbiedt per direct de handel in slangen, dassen en andere dieren - https://nos.nl/l/2320279
Wat dat betreft verbaast het me ook niets dat dit wéér in China uitbreekt en niet bijv. hier in Nederland.
Hopelijk vinden ze snel een vaccin!
[ Voor 8% gewijzigd door De_Bastaard op 26-01-2020 09:55 ]
https://twitter.com/shoss.../1221211022784192512?s=21
dit er even uitgehaald:
''Al met al dus veel onzekerheden. De komende weken zal meer duidelijk worden.
Ik zie allerlei complottheorieën over het internet (twitter) gaan en dit is echt het allerdomste dat kan gebeuren. Paniek leidt tot veel grotere problemen. De rust bewaren, ook in de media is noodzaak.''
stukje heb ik vetgedrukt en onderstreept; ik ben ook van mening dat sommige nieuws outlets/sites (hoi Telegraaf!) vrijwel alleen maar uit zijn op sensatie nieuws.
Ik had de ijdele hoop dat de Telegraaf het eens een keer niet zo op deze manier zou brengen dan dat ze nu doen, maar dat was uiteraard wishful thinking...
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Het wordt serieus genomen, maar dat is iets anders als in blinde paniek maar Twitter compilaties gaan delen en conclusies trekken dat het een ontsnapt biowapen is.leekers schreef op zondag 26 januari 2020 @ 09:48:
Zojuist op een persconferentie in China
Een journalist vraagt: 'Hoe lang gaat het duren voordat het virus onder controle is?'
Antwoord: 'Meeste patiënten zijn in Wuhan. We weten nog niet zeker wat de bron is, we weten niet hoe het zich verspreidt en hoe het zich muteert'
Dus we kunnen nu wel stoppen met posten van cijfers over de griep en misschien dit eens serieus te gaan nemen en stoppen met roepen dat mensen in paniek zijn als ze iets posten .
Laten we even niet vergeten dat er nog geen zicht is op een vaccinatie (men vermoedt min 3 mnd) en gezien de snelheid van besmetting en de onzekerheid over excact de manier waarop een besmetting plaats vindt is het wel eens tijd om dit serieus te nemen .
Wat had je verwacht dat er aan info zou zijn na 1 week? Denk je dat ze geen vermoedens hebben en het niet even, wetenschappelijk, proberen te bevestigen met meerdere partijen voordat ze het definitief bevestigen.
Als men ook zo zou reageren op de klimaatcrisis wat vele malen erger is.....maar ik dwaal af
Zoals Q koorts en vogelgriep bedoel je? Waar doden door gevallen zijn?De_Bastaard schreef op zondag 26 januari 2020 @ 09:55:
Ze nemen het in China momenteel anders serieus genoeg:
China verbiedt per direct de handel in slangen, dassen en andere dieren - https://nos.nl/l/2320279
Wat dat betreft verbaast het me ook niets dat dit wéér in China uitbreekt en niet bijv. hier in Nederland.
Hopelijk vinden ze snel een vaccin!
Bedankt voor de link.
Geert1976 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 10:12:
hier een lange Twitter feed van een Nederlandse longarts met zeer waardevolle info (middels oa facts & figures) over dit Corona virus:
https://twitter.com/shoss.../1221211022784192512?s=21
dit er even uitgehaald:
''Al met al dus veel onzekerheden. De komende weken zal meer duidelijk worden.
Ik zie allerlei complottheorieën over het internet (twitter) gaan en dit is echt het allerdomste dat kan gebeuren. Paniek leidt tot veel grotere problemen. De rust bewaren, ook in de media is noodzaak.''
stukje heb ik vetgedrukt en onderstreept; ik ben ook van mening dat sommige nieuws outlets/sites (hoi Telegraaf!) vrijwel alleen maar uit zijn op sensatie nieuws.
Ik had de ijdele hoop dat de Telegraaf het eens een keer niet zo op deze manier zou brengen dan dat ze nu doen, maar dat was uiteraard wishful thinking...
Hoe moeten we het meer serieus nemen?leekers schreef op zondag 26 januari 2020 @ 09:48:
Door allemaal complottheorieen te gaan posten?
Elkaar gaan aansteken op internet met de meest gekke doemsenarios?
Door naakt gillend over straat te gaan rennen?
Door de kruipruimte uit te graven en daarin te gaan zitten?
En vaccinatie in 3 maanden? Forget is. Minimaal 1 jaar. En tegen de tijd is dit al in een sof afgelopen.
Zullen we er een kratje bier op inzetten? Geef je voorspelling maar.
(en met een sof bedoel alles minder als een forse griep golf, maar we ons nooit zo druk over maken en zelden de media haalt)
Ik wil je je aub ook zo actief inzetten op klimaatverandering, CO2 en stikstof problematiek? Dan scheelt een stuk meer doden...
Of malaria die een veelvoud aan doden oplevert...armageddon_2k1 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 10:28:
[...]
Zoals Q koorts en vogelgriep bedoel je? Waar doden door gevallen zijn?
O'wacht.. dat is een ziekte die vooral arme gebieden treft.. Niet zo relevant.
Alhoewel de klimaatverandering.....
[ Voor 10% gewijzigd door Cyberpope op 26-01-2020 11:04 ]
met of zonder flesje Corona in je hand?Cyberpope schreef op zondag 26 januari 2020 @ 11:02:
[...]
Door naakt gillend over straat te gaan rennen?
Dit inderdaad.Cyberpope schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 19:26:
[...]
Ik denk het niet. Ik denk eerder dat dit een herhaling is van eerder. In China zijn er nog veel gebieden waar mensen intensief samen met hun varkens, kippen en ganzen wonen. Dit zijn juist de 3 dieren waarbij de kans op uitwisseling van een virus groot is (vandaar ook de varkensgriep en vogelgriep). Daarom is China ook 1 van de gebieden waar de risico van dit soort (outbreaks) het grootst is. Die kans schat ik veel groter als het uitbreken uit een lab.
En dan naast de kip en 't varken etcetera, blijkbaar ook nu weer via (uitwerpselen van?) de vleermuis.
Uit een Q&A, 10 januari van ScienceMag.org.
ScienceMag.org linkIn an interview today with Science, Xu Jianguo, head of an evaluation committee advising the Chinese government, confirmed that scientists have a complete sequence of the novel virus’s genome. [...]
Q: Is there any progress in tracing the original source of the virus?
A: I have no information. Personally, I’m interested, too. The virus looks like viruses isolated from bats, but how it was transmitted from bats to people is still a question. Several groups in China have been working on bat coronaviruses for years. I imagine they’re working on this but so far there is no information.
Romanes eunt domus | AITMOAFU
In de bestrijding zal dit waarschijnlijk het grootste probleem veroorzaken. Iedereen die het virus heeft kan het overdragen op een ander, zonder zelf te weten dat het gebeurt.Zo is het Wuhan-virus in tegenstelling tot SARS al besmettelijk tijdens de incubatietijd, de periode waarin iemand al wel besmet is, maar nog geen ziekteverschijnselen heeft. Deze incubatietijd varieert van een dag tot twee weken.
En dan ditPlasma_Wolf schreef op zondag 26 januari 2020 @ 14:31:
Het virus is ook besmettelijk tijdens de incubatietijd, van deNOS.
[...]
In de bestrijding zal dit waarschijnlijk het grootste probleem veroorzaken. Iedereen die het virus heeft kan het overdragen op een ander, zonder zelf te weten dat het gebeurt.
https://edition.cnn.com/a...-intl-01-26-20/index.htmlTaiwan confirms its 4th case of coronavirus
From CNN’s Anna Kam in Hong Kong.
There is a fourth case of the virus in Taiwan, its Centers for Disease Control confirmed on Sunday.
It said the patient is a 50-year-old woman who had traveled to Wuhan between January 13 and 15, and who then traveled to Europe for nine days.
"Later she declared to Taiwanese authorities that she had been to Wuhan and had symptoms of coughing," the agency wrote.
Of het komt hier nooit...Basekid schreef op zondag 26 januari 2020 @ 15:30:
Ja zal een kwestie van tijd worden voordat Nederland etc het ook heeft. Wereld is zo interconnected tegenwoordig.
Vooral nu weet iedereen die in Wuhan in de buurt geweest is dat het verstandig is om niet verder rond te reizen.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ja want mensen nemen altijd rationele verstandige beslissen, waarbij ze niet uitgaan van eigenbelang.YakuzA schreef op zondag 26 januari 2020 @ 15:33:
[...]
Of het komt hier nooit...
Vooral nu weet iedereen die in Wuhan in de buurt geweest is dat het verstandig is om niet verder rond te reizen.
Ok, laten we het dan nogmaals in perspectief plaatsen. Het huidige influenza seizoen in de VS. Sinds de start van het influenza seizoen op 1 oktober 2019 een geschatte 15.000.000 - 21.000.000 patienten getroffen door influenza. Ruim 7.000.000 - 10.000.000 mensen die hiervoor een arts hebben bezocht, waarbij dit heeft geresulteerd in een ruime 140.000 - 250.000 ziekenhuisopnames en een dodenaantal op dit moment ergens gelegen tussen de 8.200 en 20.000.leekers schreef op zondag 26 januari 2020 @ 09:48:
Zie ook de CDC.
Zolang als men binnen de discussie het element van blinde paniek niet links kan laten liggen, valt er inhoudelijk weinig serieuze discussie te voeren over een onderwerp als dit.
Maar misschien komt het door het feit dat dit simpelweg 'griep' heet, of influenza. Mogelijk dat zodra we de beestjes bij hun naam gaan noemen het anders wordt, en kun je de impact van deze virussen weer gaan respecteren.
Herinner je H1N1 influenza nog? Swine flu/varkensgriep? DE pandemie van 2009, met in totaal circa 200.000 doden ten gevolg? Met als tweede bron ook nog dit artikel mocht je je graag willen verdiepen. De CDC schat zelfs dat zo'n 575.400 mensen binnen het eerste jaar wereldwijd zijn overleden aan H1N1. Dit gaat nog gewoon rond, weinig veranderd sindsdien. Van de influenza type A in Europa was bijvoorbeeld in het 2018 - 2019 griepseizoen 58% van de influenza subtypen A van het type A(H1N1)pdm09.
Bron: https://www.cdc.gov/flu/about/viruses/types.htmCurrently circulating influenza A(H1N1) viruses are related to the pandemic 2009 H1N1 virus that emerged in the spring of 2009 and caused a flu pandemic (CDC 2009 H1N1 Flu website). This virus, scientifically called the “A(H1N1)pdm09 virus,” and more generally called “2009 H1N1,” has continued to circulate seasonally since then. These H1N1 viruses have undergone relatively small genetic changes and changes to their antigenic properties (i.e., the properties of the virus that affect immunity) over time
Dit griepseizoen in de VS zijn in de afgelopen 4 weken 15 kinderen overleden. Van deze 15 kinderen, zes met een influenza subtype A, waarvan bij 4 bevestigde subtypering A(H1N1)pdm09. Vier kinderen anno 2019 - 2020 dus alsnog overleden aan de varkensgriep.
Dus nogmaals. Kunnen we binnen dit topic nu eindelijk eens stoppen met het bagatelliseren van de impact van influenza. De blinde paniek achterwege te laten. En ons te realiseren dat dit soort strikte maatregelen bij uitbraken van nieuwe virussen erop gericht is om excess mortality in de toekomst te gaan voorkomen?
Filmpjes van hoe mensen collaberen, posts refererend naar ontsnapte biowapens in Chinese labs, etc. Dit voegt allemaal echt werkelijk waar helemaal niets toe aan een discussie als dit.
En nee, we gaan het komend jaar niet ineens allemaal dood aan het Wuhan virus. De mensheid houdt niet plotseling op met bestaan. Maar wat voorkomen wenst te worden is dat er zich nog een virus toe zal gaan voegen aan de jaarlijkse 'griep' virussen om alles maar even op één hoop te gooien. En dat er het zoveelste 'griepvirus' aan de lijst van circulerende virussen wordt toegevoegd. Jaarlijks per 'griep' type circa 50.000 - 100.000 doden loopt tenslotte nogal aardig uit de klauwen indien we nieuwe virussen maar hun gang laten gaan.
Bensimpel
Positieve meneer
/u/322701/crop6152f078d4887_cropped.png?f=community)
Nouja, dat je veel hoest hoeft niet te betekenen dat je de coronavirus hebt natuurlijk, en als je al ruime tijd van te voren dit had geplanned, (vakantie in Parijs enzo). Ga je dat niet zomaar afblazen als je een beetje aan het hoesten bentWhySoSerious schreef op zondag 26 januari 2020 @ 15:27:
[...]
En dan dit;
[...]
https://edition.cnn.com/a...-intl-01-26-20/index.html
Het is best wel tricky dat de symptonen op de normale griep lijken.
China maakt overuren om de virus te bestrijden, volgens de burgermeester liggen er nog zo'n 1000 mogelijke patienten met mogelijk het virus ter observatie. Het gaat best wel snel zo :x
😆 - Denk ook eens om ;)
Al die paniekzaaierij. Op Twitter vanochtend ook iemand die denkt dat vóór komende zaterdag 50 tot zelfs 75 procent van de wereldbevolking besmet is met deze ziekte....

Als je dat soort dingen echt gelooft, ben je toch echt elke feeling met de realiteit ergens onderweg kwijtgeraakt.
En ondertussen zien we over de écht grote killer, griep, geen of nauwelijks berichten....
En als je dan op de WHO- en CDC-rapporten en -berichten wijst etc wordt dat direct als 'fake' afgedaan, 'want ze willen het stilhouden'. De aluminiumhoedjes zijn kennelijk weer ergens in de aanbieding geweest ofzo.
Mijn bekruipt af en toe het idee dat (o.a.) hier een of andere trollenleger actief is die een of andere agenda probeert te pushen en iedereen angst en doods-paniek aan te praten. Waarom? Geen flauw idee....
Virussen? Scan ze hier!
Waarom lees je 't dan?wildhagen schreef op zondag 26 januari 2020 @ 17:24:
Amen @psychodude, de spijker op de kop.
Al die paniekzaaierij. Op Twitter vanochtend ook iemand die denkt dat vóór komende zaterdag 50 tot zelfs 75 procent van de wereldbevolking besmet is met deze ziekte....![]()
![]()
Als je dat soort dingen echt gelooft, ben je toch echt elke feeling met de realiteit ergens onderweg kwijtgeraakt.
En ondertussen zien we over de écht grote killer, griep, geen of nauwelijks berichten....
En als je dan op de WHO- en CDC-rapporten en -berichten wijst etc wordt dat direct als 'fake' afgedaan, 'want ze willen het stilhouden'. De aluminiumhoedjes zijn kennelijk weer ergens in de aanbieding geweest ofzo.
Mijn bekruipt af en toe het idee dat (o.a.) hier een of andere trollenleger actief is die een of andere agenda probeert te pushen en iedereen angst en doods-paniek aan te praten. Waarom? Geen flauw idee....
Je kan toch ook de voor jouw relevante info eruit vissen en de volledig volslagen non informatie/opmerkingen negeren.
Je zal altijd morons hebben die onzin reacties op nieuws artikelen plempen.
In tegenstelling tot wat ze uitstralen is de CCP redelijk decentraal. Immers is China werkelijk gigantisch en onmogelijk te besturen vanuit een centraal punt. Al is het maar omdat een aspect van pre CCP China nog bestaat. Het concept van het Mandaat van de Hemel. Als er iets is dat de CCP graag zou uitwissen, dan is het dat wel. Gaat niet lukken. Kort gezegd houd het Mandaat in dat iedereen China mag regeren, zo lang als het maar een goed en ordelijk bestuur is. Bij falen is opstand gerechtvaardigd en dat is de nachtmerrie voor elk Chinees regime.
Wat hier gebeurd lijkt te zijn is dat een regionaal bestuur, dit van Hubei die ziekte registreerde, maar er te laat op reageerde en daarna probeerde te bagatelliseren wat er aan de hand was. Aangezien vrijwel niemand in China waarschijnlijk de CCP werkelijk gelooft, slaat dan natuurlijk de paniek toe. Immers liegt de CCP als een goede stalinistische-communistische partij wel vaker.
Natuurlijk is dit volstrekt onacceptabel voor de nationale CCP in Beijing. Die grijpen dus nu keihard en draconisch in om de orde te herstellen en uit te stralen dat ze de situatie onder controle hebben. Uiteraard zal als alles voorbij is, er een grondig "onderzoek" worden uitgevoerd en gaan er wat posities vervangen worden. Dat is nu eenmaal modus operandi voor het China onder Xi Jingping.
Het zegt alleen helemaal niks over de ziekte. Het probleem is dat de CCP nu in een geforceerde kalmeringsfase zit. Ze zullen symptomen en opgedane medische kennis voor behandeling uiteraard verspreiden, maar persoonlijk zou ik sceptisch staan en blijven over gemelde aantallen zieken of overledenen. Het is immers niet in het belang van de CCP om hier eerlijk over te zijn. Hoe minder, hoe beter en een getal is maar een uitdrukking op papier die niet noodzakelijkerwijs hoeft te corresponderen met een werkelijkheid. Een maatregel zoals een deel van Hubei volledig afsluiten van de buitenwereld, nota bene rond Chinees Nieuwjaar, zal echter waarschijnlijk niet genomen zijn op pure basis van de kalmte terugbrengen. Immers is dat een maatregel die juist voor paniek kan zorgen. Heel Wuhan en de directe regio eromheen is nu verdacht en daar gaat het om miljoenen.
Nee, de halve wereld zal niet zomaar dood neervallen, maar onderschat ook niet wat een dergelijk virus kan aanrichten. Immers leeft het merendeel van de wereldbevolking niet volgens westerse standaarden in hygiëne, voeding en medische zorg. Veel mensen hebben simpelweg niet de gezondheidsstandaard die wij genieten of de reserves die ons lichamen konden opbouwen voor de bestrijding van ongewenste ziektekiemen.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Het lijkt er volgens berichten in ieder geval op dat de latente periode korter is dan de incubatietijd, wat natuurlijk niet handig is vanuit containmentoogpunt (je zal dan niet-symptomatische mensen wat langer moeten afscheiden, en contacten langer moeten volgen). Maar het is niet duidelijk hoe de chinezen tot dit inzicht zijn gekomen.WhySoSerious schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 07:20:
... de incubatietijd ...
[ Voor 35% gewijzigd door begintmeta op 26-01-2020 19:00 ]
"This is a game changer," said Dr. William Schaffner, a longtime adviser to the US Centers for Disease Control and Prevention.
It's much harder to contain a virus -- to track down a patient's contacts and quarantine them immediately -- if the patient was spreading the disease for weeks before they even realized they had it.
It means the infection is much more contagious than we originally thought," said Schaffner, an infectious disease specialist at Vanderbilt University Medical Center. "This is worse than we anticipated."
Niet echt heel hoopgevend...of is dit paniekzaaien van een paar artsen die er "redelijk veel" verstand van hebben?
[ Voor 7% gewijzigd door _Bailey_ op 26-01-2020 18:49 ]
Ik zou zeggen dat het onhandig is, maar het verandert eigenlijk niets wezenlijke. Het maakt alleen het identificeren van infectieuzen lastiger. Men moet nu eerst in ieder geval een goed beeld vormen van de eigenschappen van de ziekte.Geert1976 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 18:47:
...
Niet echt heel hoopgevend...of is dit paniekzaaien van een paar artsen die er "redelijk veel" verstand van hebben?
[ Voor 10% gewijzigd door begintmeta op 26-01-2020 19:02 ]
Er wordt vanuit die boodschap nog altijd weinig reden tot paniek uitgesproken. De interpretatie hiervan als dusdanig in dit geval doe jij zelf.Geert1976 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 18:47:
China's health minister Ma Xiaowei had some very bad news Sunday about the Wuhan coronavirus: He said people can spread it before they have symptoms.
"This is a game changer," said Dr. William Schaffner, a longtime adviser to the US Centers for Disease Control and Prevention.
It's much harder to contain a virus -- to track down a patient's contacts and quarantine them immediately -- if the patient was spreading the disease for weeks before they even realized they had it.
It means the infection is much more contagious than we originally thought," said Schaffner, an infectious disease specialist at Vanderbilt University Medical Center. "This is worse than we anticipated."
Dit 'gedrag' voor virusen is namelijk helemaal niet ongewoon. Contact onderzoek zal zich alleen dienen te verbreden in tijd. En het is en blijft raadzaam voor mensen binnen aangedane gebieden om onnodig contact en onnodig reizen te beperken wil je de kans op infectie doen beperken.
Dit alles weinig anders dan enkele eerdere uitdagingen zoals met H1N1.
Wat bedoeld de gerenommeerde Amerikaanse arts Schaffner dan met de uitspraak "This is a game changer"?psychodude schreef op zondag 26 januari 2020 @ 19:03:
[...]
Er wordt vanuit die boodschap nog altijd weinig reden tot paniek uitgesproken. De interpretatie hiervan als dusdanig in dit geval doe jij zelf.
Dit 'gedrag' voor virusen is namelijk helemaal niet ongewoon. Contact onderzoek zal zich alleen dienen te verbreden in tijd. En het is en blijft raadzaam voor mensen binnen aangedane gebieden om onnodig contact en onnodig reizen te beperken wil je de kans op infectie doen beperken.
Dit alles weinig anders dan enkele eerdere uitdagingen zoals met H1N1.
Ik merk aan jouw reacties dat jij aardig wat medische kennis hebt. (Ook ff je profiel
gecheckt
Heb uit jouw eerdere reacties al aardig wat nuttige info kunnen halen.
Als men erachter komt dat er al besmetting kan zijn voor symptomen zich openbaren moet je andere protocollen in werking stellen lijkt me.
Het is een game changer in de zin dat de aanpak in preventie van verspreiding van een virus afhankelijk is van enkele factoren:Geert1976 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 19:18:
[...]
Wat bedoeld de gerenommeerde Amerikaanse arts Schaffner dan met de uitspraak "This is a game changer"?
Ik merk aan jouw reacties dat jij aardig wat medische kennis hebt. (Ook ff je profiel
gecheckt)
Heb uit jouw eerdere reacties al aardig wat nuttige info kunnen halen.
1. De lengte van incubatietijd.
2. De lengte van symptoom duur.
3. De periode waarin iemand besmettelijk is.
4. De manier van overdracht.
Kijken wij hierin bijvoorbeeld naar een virus als SARS destijds. Dan is de incubatietijd grofweg 2 - 7 dagen geweest, met excessen tot 14 dagen. Met andere woorden, na het oplopen van het virus kon het tot 2 weken duren eer je symptomen ontwikkelde.
Wat betekent dit? In een wereld van internationaal verkeer betekent dit dat je binnen endemisch gebied geweest kunt zijn, het virus kunt hebben opgepikt, en zonder het te weten mee naar huis genomen te hebben.
De periode waarin iemand besmettelijk is is een tweede belangrijke factor. In het geval van SARS, een coronavirus vele malen lethaler dan het huidige, was het grote voordeel dat iemand pas besmettelijk bleek te zijn op het moment dat er daadwerkelijk symptomen waren. Met andere woorden, je kunt de zieken mensen herkennen en in isolatie zetten.
De manier van overdracht is een derde belangrijke factor, in het geval van bijv. SARS was dit via 'close contact'. Daarin verwijs ik voor de volledige definitie even naar de CDC. Maar kwam neer op grote kans van direct contact met lichaamssappen of luchtweg excreties (bijv. hoest/nies droplets).
In het geval van het huidige coronavirus vervalt het voordeel van besmettelijkheid pas optredend na onset van symptomen. Waar kennen we dat nog meer? Bijv. in het geval van diverse influenza soorten.
Wat betekent het voor het verdere verloop van dit virus? Wil je verspreiding tegen gaan. Dan helpt het niet om mensen pas te isoleren bij onset van symptomen. Je zult contact onderzoek moeten verrichten en mensen die in aanraking geweest zijn met zul je in quarantaine moeten plaatsen tot ze negatief blijken te zijn.
Waar kennen we een soortgelijk beleid hierin nog verder dat toont dat dit redelijk effectief kan zijn? Hier in Nederland, met ons MRSA beleid bijvoorbeeld. Zo hebben wij in Nederland een zeer lage MRSA prevalentie van kleiner dan 1%, in Duitsland circa 20%.
En nu is MRSA als micro-organisme natuurlijk anders dan het coronavirus momenteel rondgaand in China, veel van de basisprincipes in preventie en containment zijn dit niet.
Mongolie sluit de landgrens met China voor voetgangers en auto's.
Hong Kong weigert toegang inwoners uit provincie Hubei (waar het epicentrum Wuhan ligt).
(School)vakanties in China worden verlengd.
China reserveert 8,2 miljard euro om verspreiding van het virus tegen te gaan. aldus Chineze Minister v Financiën.
Momenteel zo'n 3000 besmettingen en 80 sterfgevallen (incl landen buiten China).
Britse wetenschappers hebben berekend dat iemand met het Wuhan Coronavirus 2 tot 3 mensen kan besmetten.

[ Voor 18% gewijzigd door _Bailey_ op 27-01-2020 10:19 ]
Volgens Franse wetenschappers lag de r0 van MERS rond de 0,69 in het begin, terwijl dat bij SARS 2,2 - 3,7 was.Geert1976 schreef op maandag 27 januari 2020 @ 09:44:
Britse wetenschappers hebben berekend dat iemand met het Wuhan Coronavirus 2 tot 3 mensen kan besmetten.
[Afbeelding]
Bron: https://www.medicaldaily....pandemic-potential-247403
Ik vind het goed dat men uit voorzorg zo zorgvuldig hier mee omgaat, maar heb soms wel het idee dat er veel paniek gezaaid wordt door hoe mensen het oppakken. Grenzen gaan dicht? Dan moet het wel erg zijn! Ja, of het zou erg kunnen worden en daarom gaan de grenzen dicht.
&
ja, het 'paniek zaaien' is al geregeld voorbij gekomen hierWeltschmerz schreef op maandag 27 januari 2020 @ 10:27:
[...]
maar heb soms wel het idee dat er veel paniek gezaaid wordt door hoe mensen het oppakken.
Het is blijkbaar of ''niks aan de hand, gewoon een griepje'' of ''mensen zaaien paniek''.
Wellicht is er ook nog een gezonde middenweg tussen die 2? Gewoon gezonde bezorgdheid...
[ Voor 3% gewijzigd door _Bailey_ op 27-01-2020 10:32 ]
Precies. Die mensen zijn er ook nog, zo ben ik daar één van. Ik houd het in de gaten, vind het interessant, neem voorzorgen (niet naar China reizenGeert1976 schreef op maandag 27 januari 2020 @ 10:31:
[...]
ja, het 'paniek zaaien' is al geregeld voorbij gekomen hier
Het is blijkbaar of ''niks aan de hand, gewoon een griepje'' of ''mensen zaaien paniek''.
Wellicht is er ook nog een gezonde middenweg tussen die 2? Gewoon gezonde bezorgdheid...
&
Als iemand die het niet gedetailleerd gevolgd heeft: Veroorzaakt de gemiddelde griepepidemie dan niet veel meer doden dan dit coronavirus?Geert1976 schreef op maandag 27 januari 2020 @ 10:31:
[...]
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.
Anoniem: 604938
Daar lijkt het wel op.boe2 schreef op maandag 27 januari 2020 @ 10:42:
[...]
Als iemand die het niet gedetailleerd gevolgd heeft: Veroorzaakt de gemiddelde griepepidemie dan niet veel meer doden dan dit coronavirus?
Probleem is mocht dit virus zich ontwikkelen tot de tweede griep. Heb je dadelijk dubbel zo veel ellende tijdens het griepseizoen.
wellicht nog te vroeg om deze conclusie te trekken? Voor zover ik weet is deze nieuwe Corana variant zeer nieuw.boe2 schreef op maandag 27 januari 2020 @ 10:42:
[...]
Als iemand die het niet gedetailleerd gevolgd heeft: Veroorzaakt de gemiddelde griepepidemie dan niet veel meer doden dan dit coronavirus?
Er is nog zoveel onbekend over dit corona virus. Er komen nu zowat elke dag nieuwe details naar voren over dit corona virus, bijv het feit dat je zonder ook maar 1 symptoon of kwaaltje toch al besmet kán zijn met het corona virus.
Dit vergeleken met de al ''eeuwen oude'' griep waar veel meer over bekend is.
Laat me uiteraard graag corrigeren
[ Voor 18% gewijzigd door _Bailey_ op 27-01-2020 10:50 ]
Dat is op een veel grotere groep mensen.boe2 schreef op maandag 27 januari 2020 @ 10:42:
[...]
https://www.cdc.gov/flu/about/burden/index.html
Dit is voor de VS, zo'n beetje de volledige bevolking van 320 miljoen krijgt wel wat influenza virus binnen. Daarvan worden er 9 tot 45 miljoen ziek, 140.000 tot 810.000 moeten naar het ziekenhuis en 12.000 tot 61.000 overlijden daarvan. Qua aantal slachtoffers zit Nederland in dezelfde orde met ook grote verschillen van jaar tot jaar.
Dit is heel lastig te vergelijken met de huidige situatie. Het aantal mensen dat is blootgesteld aan dit nieuwe virus is onbekend. Het aantal zieken ook maar er zullen relatief meer mensen naar het ziekenhuis gaan.
We weten het simpelweg niet. Ik vermoed wel dat als dit virus net zo verspreid zal worden als het jaarlijkse griepje er miljoenen aan zullen overlijden.
And to think they once said that computers would take away jobs.
toch al besmettelijk kan zijnGeert1976 schreef op maandag 27 januari 2020 @ 10:46:
[...]
Er komen nu zowat elke dag nieuwe details naar voren over dit corona virus, bijv het feit dat je zonder ook maar 1 symptoon of kwaaltje toch al besmet kán zijn met het corona virus.
-ik ben leek en zeg ook maar wat ik lees-
Het probleem van wat ik begrijp is dat je zonder symptomen -dus jij weet zelf niet dat je het virus hebt- al wel besmettelijk bent voor anderen. Hoe langer deze periode is hoe slechter.
op: https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6
Is het inmiddels 80/54
Het aantal doden is gestegen en volgens mij was het gisterenavond ook 54 cured.
Er schijnt een buffet voor 40000 mensen geweest te zijn terwijl de authoriteiten al op de hoogte waren van dit virus. (YouTube: Scientist Challenges Chinese Coronavirus Data - Chris Martenson (Upd... specifiek YouTube: Scientist Challenges Chinese Coronavirus Data - Chris Martenson (Upd...)
[ Voor 26% gewijzigd door MrMonkE op 27-01-2020 11:05 . Reden: Buffet ]
https://www.volksgezondhe...a/cijfers-context/sterfte
Van belang is wat mij betreft de goede balans vinden tussen dit virus afdoen als ‘een gewoon griepje’ (want ook de gewone griep is veel gevaarlijker dan ik dacht) en ons voorbereiden op een pandemie. Vooralsnog lijkt een pandemie ver weg.
Het paniekzaaien wordt vooral gefaciliteerd door de media die weten dat ze met chocoladeletter- vette koppen over doden hun verkoopcijfers of aantallen clicks fors verhogen. Dit valt in een voedingsbodem van toenemend wantrouwen in autoriteiten (overheid, wetenschap en medische stand) zodat relativerende/nuancerende info vanuit die hoek niet geloofd wordt en zelfs leid tot een grotere paniek. Dit proces wordt vervolgens nog versterkt door de (internet)bubbles waar veel mensen inzitten: je krijgt alleen feedback van mensen die in dezelfde bubbel zitten en ook in paniek zijn.
Of er een bewuste agenda achter zit weet ik niet, maar er zijn natuurlijk ook groepen en individuen te duiden die baat hebben bij een toenemend wantrouwen in de huidige autoriteiten voor hun eigen gewin.
[ Voor 9% gewijzigd door Philpend op 27-01-2020 11:28 ]
- Buitenlandse tours mogen niet meer binnen.
- Binnenlandse tours zijn geannuleerd.
- Supermarkten en (grote) winkels besluiten voor een tijd niet open te gaan
- Attracties (meest opvallend Shanghai en Hong Kong Disneyland) blijven gesloten
- Lange afstandsbussen worden meer en meer afgelast
- Banken zijn dicht
De toeristische industrie vreest voor een kater van tientallen (of eerder honderden) miljoenen terwijl dit normaal de hoogdagen moesten zijn...
Anoniem: 604938
Nahja, noem het paniek zaaien, maar volgens mij zijn er genoeg redenen om je op zijn minst zorgen te maken. De enige "media" die ik paniek zie zaaien is Geenstijl. Voor de rest vind ik het allemaal vrij feitelijk.Philpend schreef op maandag 27 januari 2020 @ 11:13:
Wat ik heb geleerd door het meelezen in dit topic is hoe gevaarlijk de ‘gewone’ griep is: gemiddeld sterven in Nederland per jaar zo’n 2000 mensen aan de griep. Extrapoleer je dat getal naar de hele wereldbevolking dan kom je aan hele hoge aantallen.
https://www.volksgezondhe...a/cijfers-context/sterfte
Van belang is wat mij betreft de goede balans vinden tussen dit virus afdoen als ‘een gewoon griepje’ (want ook de gewone griep is veel gevaarlijker dan ik dacht) en ons voorbereiden op een pandemie. Vooralsnog lijkt een pandemie ver weg.
Het paniekzaaien wordt vooral gefaciliteerd door de media die weten dat ze met chocoladeletter- vette koppen over doden hun verkoopcijfers of aantallen clicks fors verhogen. Dit valt in een voedingsbodem van toenemend wantrouwen in autoriteiten (overheid, wetenschap en medische stand) zodat relativerende/nuancerende info vanuit die hoek niet geloofd wordt en zelfs leid tot een grotere paniek. Dit proces wordt vervolgens nog versterkt door de (internet)bubbles waar veel mensen inzitten: je krijgt alleen feedback van mensen die in dezelfde bubbel zitten en ook in paniek zijn.
Of er een bewuste agenda achter zit weet ik niet, maar er zijn natuurlijk ook groepen en individuen te duiden die baat hebben bij een toenemend wantrouwen in de huidige autoriteiten voor hun eigen gewin.
Should we panic?
No. The spread of the virus outside China is worrying but not an unexpected development. It increases the likelihood that the World Health Organization will declare the outbreak to be a public health emergency of international concern on Thursday evening. The key concerns are how transmissible this new coronavirus is between people and what proportion become severely ill and end up in hospital. Often viruses that spread easily tend to have a milder impact.
Healthcare workers could be at risk if they unexpectedly came across someone with respiratory symptoms who had travelled to an affected region. Generally, the coronavirus appears to be hitting older people hardest, with few cases in children.
Maar wie gaat er nu nog vrijwillig naar China?!algalid schreef op maandag 27 januari 2020 @ 12:40:
De treinen zullen binnenkort ook afnemen aan dit tempo. Shanghai sluit zich meer en meer af. Dus zelfs op eigen houtje raak je niet ver. Vertrekken en hopen op het beste is zinloos tot dit allemaal overwaait.
De hoogdagen van deze maand? Of is eind januari daar altijd de hoogdagen vanwege Nieuwjaar?algalid schreef op maandag 27 januari 2020 @ 12:40:
De toeristische industrie vreest voor een kater van tientallen (of eerder honderden) miljoenen terwijl dit normaal de hoogdagen moesten zijn...
&
Dit vind ik dus echt behoorlijk laat. Sowieso alle vluchten van en naar China voorlopig stil leggen totdat de situatie onder controle is. Anders verspreid je het over de hele wereld.Geert1976 schreef op maandag 27 januari 2020 @ 09:44:
Duitsland heeft zojuist haar inwoners geadviseerd om niet af te reizen naar China, alleen indien strikt noodzakelijk.
Meer de periode van Chinese Newyear, waarbij iedereen naar z'n "hometown" gaat.Weltschmerz schreef op maandag 27 januari 2020 @ 13:42:
[...]
De hoogdagen van deze maand? Of is eind januari daar altijd de hoogdagen vanwege Nieuwjaar?
Het is vooral binnenlands toerisme dat hier hinder van ondervindt. De zgn "golden week" is een periode van 2-3 weken waarin mensen naar huis gaan voor het Chinese nieuwjaar. Cinema's en attractieparken verwachten dan veel volk. Mensen gebruiken het ook voor korte trips omdat ze er toch de tijd voor hebben.Weltschmerz schreef op maandag 27 januari 2020 @ 13:42:
De hoogdagen van deze maand? Of is eind januari daar altijd de hoogdagen vanwege Nieuwjaar?
Buitenlandse toeristen wordt meestal afgeraden om tijdens deze chaotische periode te reizen omdat het normaal overal druk is.
Er volgt nog een tweede golden week in oktober ivm de nationale feestdag, maar de massa-migratie is veel kleiner omdat "naar de familie gaan" eerder een traditie is rond Nieuwjaar.
Tsja...al die honderden vluchten per dag uit China nu naar de rest van de wereld helpt natuurlijk niet echt mee aan 't proberen in te dammen van de verder oplopende besmettingen.Dennahz schreef op maandag 27 januari 2020 @ 13:46:
[...]
Dit vind ik dus echt behoorlijk laat. Sowieso alle vluchten van en naar China voorlopig stil leggen totdat de situatie onder controle is. Anders verspreid je het over de hele wereld.
Anderzijds, wie gaat zo'n beslissing nemen? De IATA, WHO, Europe Unie, de vlieg maatschappijen zelf?
Verder, je zal toch hulpverleners en medici die kant op moeten sturen ter assistentie/ondersteuning/hulp met verder onderzoek
[ Voor 11% gewijzigd door _Bailey_ op 27-01-2020 14:53 ]
Daar doelde ik op ja : )dr.lowtune schreef op maandag 27 januari 2020 @ 13:46:
[...]
Meer de periode van Chinese Newyear, waarbij iedereen naar z'n "hometown" gaat.
&
Dat valt reuze mee hoor, voor wat betreft dat behoorlijk laat. Het is nu 27 januari. Het is nog maar 6 dagen geleden dat mens tot mens transmissie bevestigd is. Dus feitelijk gezien reageert Duitsland binnen 6 dagen met het advies om niet af te reizen naar China.Dennahz schreef op maandag 27 januari 2020 @ 13:46:
[...]
Dit vind ik dus echt behoorlijk laat. Sowieso alle vluchten van en naar China voorlopig stil leggen totdat de situatie onder controle is. Anders verspreid je het over de hele wereld.
Resoluut vluchten vanuit China op dit moment stilleggen zou een optie kunnen zijn. Maar ook een drastische. En dit soort drastische maatregelen hebben we mogelijk wel gezien vanuit China zelf. Maar om heel eerlijk te zijn verwacht ik dit soort maatregelen niet snel vanuit bijv. de EU.
Wat vermoedelijk praktischer is, is het faciliteren van diagnostiek op de vliegvelden. Momenteel wordt dit gedaan met temperatuurmetingen. Dit is natuurlijk al te beschouwen als een eerste vorm van controle. Maar eigenlijk zou je meer willen hebben. PCR snel tests kunnen binnen zeer korte duur aangeven of er sprake is van een besmetting of niet. En nu is dit voor het huidige coronavirus mogelijk te laten (mogelijk voor Chinese begrippen ook echter weer niet gezien het rappe tempo waarin zij 2 noodziekenhuizen uit de grond gaan weten te stampen), maar zou aanwezigheid van geschikte laboratoria en ruimte voor medisch personeel hierbij op vliegvelden wenselijk kunnen zijn. Zeker op de grote vliegvelden met internationale lijnen.
Dit soort tests zijn namelijk vrij minimaal invasief, men heeft zelf de keuze om te participeren (zonder geen reizen met als daarbij dan geldende consequentie). En het voorkomt langdurige afsluiting van het land met de buitenwereld.
Verkijk je namelijk niet over het tijdsbestek waarin dit soort virus uitbraken rond kunnen gaan. Met de lockdowns tracht China momenteel de verspreiding naar andere regio's binnen het land mogelijk te beperken. Maar binnen de aangedane gebieden kan het virus zich heel goed nog maanden doen blijven circuleren. Vermoedelijk gedijt dit virus zoals enkele andere coronavirussen prima bij koud, droog weer waarbij de huidige wintermaanden nog even ideaal zijn. En is de kans dan ook reëel dat we een stijging in wekelijkse infecties en doden gaan zien tot ergens april, waarna zich een daling zal gaan inzetten. Maar het zomaar kan duren tot bijvoorbeeld ergens Augustus eer de controle echt weer redelijk terug is.
En dan de hamvraag, of het volledig ingeperkt is weten te worden. Of dat het helaas toch als nieuw seizoen virus zijn introductie zal gaan doen. En mocht het daarmee beperkt blijven tot China door China hermetisch afgesloten te hebben van de rest van de wereld, tsja. Houden we China dan maar tot er een vaccin beschikbaar is afgesloten?
Ook dit alles blijft in zekere mate een leerproces. Er is ruimte voor verbetering. Op het gebied van containment is het een leerproces. Op het gebied van preventie vereist het culturele veranderingen wereldwijd, dit geldt niet alleen voor China. En op het gebied van vroegtijdige detectie van een potentieel nieuwe outbreak moeten we nog snel weten te responderen. Tussen de eerste casus en bewustwording van een uitbraak heeft op dit moment ongeveer een periode van 6 - 8 weken gezeten. Dit zou aanzienlijk verder moeten verkorten. Maar dit is bijzonder lastig en de vraag is hoe, met de huidige opzet van ziekenhuissystemen, dit gerealiseerd kan worden.
Wat ik heb vernomen van de huidige situatie in China is dat het binnenlandse toerisme echter momenteel toch wel redelijk plat ligt. Niet alleen binnen de gebieden in lockdown, maar ook daarbuiten, is de eigen bevolking erg voorzichtig. Dit uiteraard een voordeel in het beperken van verspreiding.algalid schreef op maandag 27 januari 2020 @ 13:46:
[...]
Het is vooral binnenlands toerisme dat hier hinder van ondervindt. De zgn "golden week" is een periode van 2-3 weken waarin mensen naar huis gaan voor het Chinese nieuwjaar. Cinema's en attractieparken verwachten dan veel volk. Mensen gebruiken het ook voor korte trips omdat ze er toch de tijd voor hebben.
Edit:
En voor wat betreft het toerisme van buitenaf verder beperken zullen maatregelen als dit zeker bijdragend zijn: https://www.nu.nl/economi...mondkapjes-aan-boord.html

https://nos.nl/liveblog/2...mondkapjes-neemt-toe.html
Voor zover ik begrijpend kan lezen zijn de kosten van de evacuatie voor eigen rekening.dehardstyler schreef op maandag 27 januari 2020 @ 18:04:
Wat heerlijk Nederlands weer, voor je uberhaupt op Nederlands grondgebied bent, weet je al dat de quarantaine op eigen kosten zal zijn...:
Niet de quarantaine.
/edit: Al zegt de kop wel wat anders dan de tekst.
[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 27-01-2020 18:43 ]
PSN
Ik denk dat je gewoon een griepje niet moet onderschatten, dat is namelijk een forse ziekte. Wat door degene die maanden tot rust ook gezegd is.Geert1976 schreef op maandag 27 januari 2020 @ 10:31:
[...]
Maar ja, tot op heden zijn er geen aanwijzingen dat dit erger is als een griep. En daar gillen we ook niet alles voor bij elkaar.
De feiten volgen lijkt me verstandig. Wel beetje kwaliteitsmedia graag en jezelf niet te veel opwinden.
Bensimpel
Positieve meneer
Ik denk dat je beide niet moet onderschatten, van de griep is al veel bekend en goede zorg en veel rust + medicatie scheelt al een hoop. Van het Corona virus is nog weinig bekend, plus we weten niet zeker of China speelt met de Cijfers, het kan veel erger zijn dan men nu denkt.Cyberpope schreef op maandag 27 januari 2020 @ 19:20:
[...]
Ik denk dat je gewoon een griepje niet moet onderschatten, dat is namelijk een forse ziekte. Wat door degene die maanden tot rust ook gezegd is.
Maar ja, tot op heden zijn er geen aanwijzingen dat dit erger is als een griep. En daar gillen we ook niet alles voor bij elkaar.
De feiten volgen lijkt me verstandig. Wel beetje kwaliteitsmedia graag en jezelf niet te veel opwinden.
😆 - Denk ook eens om ;)
Ik denk niet dat China speelt met deze cijfers. Daar zijn de mortaliteitscijfers namelijk relatief gezien hoog in vergelijking met het aantal geïnfecteerden voor voor Chinese begrippen.Bensimpel schreef op maandag 27 januari 2020 @ 19:58:
[...]
Ik denk dat je beide niet moet onderschatten, van de griep is al veel bekend en goede zorg en veel rust + medicatie scheelt al een hoop. Van het Corona virus is nog weinig bekend, plus we weten niet zeker of China speelt met de Cijfers, het kan veel erger zijn dan men nu denkt.
Zo rapporteert China voor het griepseizoen van 2018 - 2019 meer dan 700.000 influenza patiënten waarbij slechts 144 doden. Een absurd en bovendien onmogelijk laag getal.
Het aantal daadwerkelijk geïnfecteerden zal uiteraard hoger zijn dan het huidig bekende. Je moet je realiseren dat mensen met slechts milde symptomen niet bevestigd zullen gaan worden. Gezien het relatief gezien milde karakter van dit virus, wanneer vergeleken met bijv. SARS of MERS, en vergelijkbare mortaliteit bij bevestigde cases als bij influenza patiënten die te maken krijgen met een ziekenhuisopname, is het niet ondenkbaar dat het daadwerkelijk aantal geïnfecteerden op dit moment met een factor 10 - 20 hoger ligt. Maar doordat deze mensen mogelijk alleen wat hoestklachten e.d. hebben zij simpelweg niet gedetecteerd zullen worden, hoewel uiteraard wel besmettelijk zullen zijn voor anderen bij wie het wederom ernstiger kan verlopen.
Uit de tekst maak ik juist niet direct op dat de quarantaine kosten niet voor eigen rekening zullen zijn.YakuzA schreef op maandag 27 januari 2020 @ 18:41:
[...]
Voor zover ik begrijpend kan lezen zijn de kosten van de evacuatie voor eigen rekening.
Niet de quarantaine.![]()
/edit: Al zegt de kop wel wat anders dan de tekst.
@dehardstyler om dit nu zozeer als typisch Nederlands te bestempelen, mwuah. Ik weet niet goed wat de regeling voor bijv. de Fransen is. Maar ik kan mij voorstellen dat wij hierin echt niet het enige land zijn alwaar de kosten hiervan voor eigen rekening zullen zijn.
Terecht, zouden ze meer moeten doen. Als je naar een dergelijk land wil waarom zouden wij dan moeten opdraaien als je daar wat opdoet.dehardstyler schreef op maandag 27 januari 2020 @ 18:04:
Wat heerlijk Nederlands weer, voor je uberhaupt op Nederlands grondgebied bent, weet je al dat de quarantaine op eigen kosten zal zijn...:
Je DM’s worden hier door de Admins gelezen en Geef je waardering voor Tweakers
Je maakt een grapje...toch?simons schreef op maandag 27 januari 2020 @ 20:53:
[...]
Terecht, zouden ze meer moeten doen. Als je naar een dergelijk land wil waarom zouden wij dan moeten opdraaien als je daar wat opdoet.
Het woord "evacuatie" lijkt voor wat onduidelijkheid te zorgen. Het is niet helemaal duidelijk of dit de vlucht of vlucht + quarantaine zijn, maar ik neig er ook naar dat de quarantaine er ook onder valt. Maar ik twijfel want de eerste alinea lijkt de quarantaine als fase na de evacuatie te zien. Dus niet als onderdeel ervan.psychodude schreef op maandag 27 januari 2020 @ 20:25:
Uit de tekst maak ik juist niet direct op dat de quarantaine kosten niet voor eigen rekening zullen zijn.
Nederlanders die vanuit de Chinese provincie Hubei geëvacueerd worden, moeten minimaal twee weken in quarantaine blijven. De Nederlandse ambassade heeft hen dat via een e-mail laten weten, meldt RTL. De e-mail is verstuurd naar Nederlanders die in de provincie Hubei wonen.
"Realiseert u zich dat bij aankomst in een andere Chinese provincie, of op een Europese bestemming, u minimaal twee weken in quarantaine zult gehuisvest worden in een daarvoor geschikt-gemaakte locatie", staat in de mail geschreven. De kosten voor de evacuatie is voor eigen rekening
Een "dergelijk land"? Is dat zoiets als niet zeuren als je in België in een frietje stikt?simons schreef op maandag 27 januari 2020 @ 20:53:
[...]
Terecht, zouden ze meer moeten doen. Als je naar een dergelijk land wil waarom zouden wij dan moeten opdraaien als je daar wat opdoet.

[ Voor 18% gewijzigd door Yucon op 27-01-2020 21:33 ]
Zou eind maart naar Beijing gaan, eens kijken of dat dan alweer veilig kan.
Natuurlijk is er voor beide opties iets te zeggen:
Evacuatie + quarantine bekostiging door de staat, of op zijn minst quarantine bekostiging door de staat. Te beschouwen als humaan, naastenlievend en gezien slechts een klein aantal personen qua kosten als samenleving uiteraard te overzien. Bovendien kun je beargumenteren dat dit het risico op een terugreis op eigen houtje anderszins voorkomt met daarbij het risico dat men zich niet aan quarantine houdt en gewoonweg hun gang gaat in Nederland met risico op overdragen van het virus tijdens de incubatietijd.
Aan de andere kant echter, losstaand van het huidige coronavirus bekijkend, kun je in China uiteraard net zo goed om een andere reden ziek geworden zijn en in het ziekenhuis belanden, aangereden worden door een auto of anderszins een ongeval verkrijgen. Waarbij je mogelijkerwijs verdere zorg in Nederland wel zou willen hebben, maar is dit uiteraard ook gewoon niet vergoed door de staat.
Hoe dit zit tijdens bijv. natuurrampen waarbij eveneens een groter aantal landgenoten betrokken kan zijn weet ik niet. Binnen een discussie als deze kun je daar potentieel nog een vergelijk mee trekken. Maar indien daar (vroegtijdige) terugkeer naar Nederland eveneens op eigen kosten is, dan is er eerlijk gezegd al helemaal weinig reden om voor de huidige situatie dit anders te benaderen. En ik meen namelijk dat dit het geval is, gezien het bestaan van calamiteitenfondsen waar aangesloten reisorganisaties dit voor je kunnen waarborgen.
Het is tenslotte ook weer niet zo alsof de ziekenhuizen aldaar de benodigde medische zorg niet kunnen waarborgen. China is geen achterstallig derde wereld land, ook niet op medisch vlak.
Lijkt mij de juiste instelling - gewoon even afwachten. Sars duurde langer maar ergens heb ik het ongefundeerde idee dat dit sneller uitsterft door snellere maatregelen, bewustzijn en een kortere incubatietijd.matthijst schreef op maandag 27 januari 2020 @ 21:32:
Benieuwd hoe hard dit zich de komende weken ontwikkelt.
Zou eind maart naar Beijing gaan, eens kijken of dat dan alweer veilig kan.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Niet helemaal hoor. In tegenstelling tot toen, heeft China deze keer zijn bevindingen vrijwel onmiddellijk met de wetenschap gedeeld.ZenTex schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 03:56:
China heeft het probleem in de beginfase onder de mat geveegd, net zoals toen.
Preventie. China heeft wel iets geleerd van de SARS uitbraak in 2002.WhySoSerious schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 07:20:
[...]
Kunt het wel gaan bagetalliseren, maar dat is geen argument.
In de basis ga ik (uiteraard) ook uit van de berichtgeving van officiële instanties. Wat ik echter niet kan rijmen is dat, mocht het zo onschuldig zijn, waarom er dan 14 grote steden afgesloten zijn?
Het lastige echter wel is dat in tegenstelling tot SARS, mensen met het huidige coronavirus 2019-nCoV, reeds besmettelijk zijn voor de incubatietijd. Overigens is de huidige incubatietijd niet korter, SARS was doorgaans 2 - 7 dagen, met excessen oplopend tot 14 dagen. Coronavirus 2019-nCoV heeft een momenteel geschatte incubatietijd van 10 - 14 dagen. De periode binnen deze incubatietijd waarin mensen reeds besmettelijk zijn is nog niet helemaal duidelijk. Maar dit alles maakt het dus lastiger dan bij SARS om geïnfecteerde patiënten te isoleren.franssie schreef op maandag 27 januari 2020 @ 21:57:
[...]
Lijkt mij de juiste instelling - gewoon even afwachten. Sars duurde langer maar ergens heb ik het ongefundeerde idee dat dit sneller uitsterft door snellere maatregelen, bewustzijn en een kortere incubatietijd.
De huidig drastische maatregelen qua lockdown van steden is nieuw, en maakt de termijn waarin dat het één en ander aanhoudt lastiger te voorspellen. Maar aan de andere kant, maart is al snel. Ik acht zelfs met de huidige maatregelen de kans klein dat dit virus tegen die tijd verdwenen is uit China. Ook in Beijing zijn er momenteel reeds een groter aantal geïnfecteerden. En hoewel natuurlijk in het grotere geheel van het totaal aantal inwoners slechts een kleine druppel in een grote zee aan mensen. Maar daarentegen natuurlijk wel nog alle ruimte voor verdere transmissie.
China doet er momenteel veel aan om het in de kiem te smoren, maar het zal niet makkelijk zijn. Het blijft echt een uitdaging.
Of het verstandig is om af te reizen naar China in maart kun je dan ook op een paar manieren tegenaan kijken. Allereerst, financieel. Indien jij nu bijv. kosteloos veel zaken kunt annuleren, maar op korte termijn niet meer, dan zou ik eieren voor mijn geld kiezen en niet afwachten. Puur en alleen om er geen geld op in te leveren.
Indien je tot vrij laat veel zaken kosteloos kunt annuleren kun je natuurlijk afwachten hoe het zich ontwikkeld. Indien tegen maart het coronavirus in Beijing in aantallen sterk toegenomen is, maar in Nederland nog altijd afwezig, zou ik lekker thuis blijven
Ik heb niet veel met China, hygiëne gedrag is daar voor een groot deel debet aan, net zoals mensenrechten.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Kijk het nog even aan. Vliegen na 5 dagen van Beijing naar Osaka, vind dat spannender (wat als Japan vluchten gaat weigeren). Zou op zich liever direct naar Japan vliegen als dat nu een optie is, alleen tickets dan 1000 euro duurder.
Week of twee afwachten denk ik, dan is wat meer bekend over de situatie in Beijing (en qua weken extra incubatietijd ook voor andere landen).
Niet echt iets wat een dictatuur kan hebben om georganiseerd door te gaan.
De ziekte zelf is een virus en vooralsnog is geen enkele virus echt effectief bestreden. Net als griep ondergaan dus.
Dat is natuurlijk niet helemaal waar. De pokken is het eerste virus dat effectief bestreden is. Poliovirus type 2 en 3 zijn eveneens succesvol bestreden, poliovirus type 1 komt nog nauwelijks voor en zal ook met waarschijnlijkheid gaan lukken om uit te bannen. SARS is al jaren niet meer gedetecteerd. En MERS is ook redelijk de kop ingedrukt.Delerium schreef op maandag 27 januari 2020 @ 22:48:
De ziekte zelf is een virus en vooralsnog is geen enkele virus echt effectief bestreden. Net als griep ondergaan dus.
Ook bij vee is het gelukt om de runderpest uit te bannen.
Of dat een virus uit te bannen is, is afhankelijk van enkele factoren. Bij het ontstaan van een nieuw virus, is net als met SARS, een mogelijkheid om kordaat op te treden en door verspreiding te beperken, besmette mensen te isoleren, het mogelijk om een virus uit te bannen.
Zodra een virus endemisch raakt zal vaccinatie de optie worden om een virale ziekte uit te bannen, zoals gelukt met bijvoorbeeld pokken en een tweetal poliovirus typen.
De reden dat het niet lukt om de seizoensgriep uit te bannen (vooralsnog) is omdat het ten eerste eigenlijk niet een enkel virus is, maar meerdere virussen die rondgaan. En ten tweede is het een zich ontwikkelend virus, het verandert snel. Vaccinatie is hierin dan niet effectief om het uit te bannen. Het biedt een mogelijke bescherming tegen het virus dit jaar, maar volgend jaar kan het virus er al weer heel anders uitzien en is het vaccin niet dekkend.
Voor dit coronavirus is het nog veel te vroeg om te zeggen hoe dit zich zal ontwikkelen. Indien er weinig mutatie plaats zal gaan vinden, dan is zelfs in het geval van eventuele verspreiding vaccinatie potentieel nog een optie. Maar dit is iets dat de toekomst uit zal moeten gaan wijzen.
Bensimpel
Positieve meneer
[YouTube: Wuhan citizen plainly tells the #coronavirus situation in Wuhan & seeks help from the world.]
Ze hebben het totaal niet onder controle als ik het zo snel zie volgens deze inwoner, hoe dit filmpje naar buiten gegaan is, geen idee. Volgens hem zelf daar VPN. Wel erg link en hoop dat de chinese overheid hem niet gaat opzoeken dan.
Als dit waar is, is dit nog veel erger dan gedacht, (Ik hoop van niet).
😆 - Denk ook eens om ;)
Waarom vind je dat raar? Ziekenhuizen hebben geen onbeperkte capaciteit.Bensimpel schreef op maandag 27 januari 2020 @ 23:20:
Als ik dit filmpje moet geloven is het in Wuhan een ongeloofelijk zooitje, Mensen kunnen niet meer naar het ziekenhuis, als je er al bent moet je uren wachten om geholpen te worden (Als je het virus nog niet had, dan krijg je het dan wel.
Zelfs in Nederland kan je rustig een uurtje of 5/6 op de eerste hulp afdeling zitten.
PSN
Onjuist, het blijkt dat er al sids 8 december wat gaande was.XWB schreef op maandag 27 januari 2020 @ 21:59:
[...]
Niet helemaal hoor. In tegenstelling tot toen, heeft China deze keer zijn bevindingen vrijwel onmiddellijk met de wetenschap gedeeld.
[...]
Preventie. China heeft wel iets geleerd van de SARS uitbraak in 2002.
Wat interessant lees voer van een lokale journalist:
http://chinamediaproject.org/2020/01/27/dramatic-actions/
Dat ontken ik ook nergens. Maar China had zijn onderzoek naar het virus al in dezelfde maand (december) met de wetenschap gedeeld. Dat hebben ze, in tegenstelling tot SARS destijds, snel gedaan.slijkie schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 00:22:
[...]
Onjuist, het blijkt dat er al sids 8 december wat gaande was.
https://www.nu.nl/buitenl...ting-met-coronavirus.html
[ Voor 25% gewijzigd door Razr op 28-01-2020 00:45 ]
Tijdens SARS hebben ze ook een ziekenhuis gebouwd.
Dus wat betreft het bouwen van een ziekenhuis is dit 'business as usual' in dit soort situaties.
Dat hoorde ik tot nu toe nergens. Misschien dat ik het gemist heb..
edit: Wiki heeft mooie pagina met duidelijke kaart.
Misschien iets voor in je TS @westlym
Wikipedia: 2019–20 Wuhan coronavirus outbreak by country and territory
.svg kaart met legenda.
eens kijken of ik dat geembed krijg.. nee

[ Voor 34% gewijzigd door MrMonkE op 28-01-2020 01:29 . Reden: wiki link ]
De autoriteiten hadden eerst wel gezegd dat het al na het weekend klaar ging zijn maar ik denk dat einde van de week waarschijnlijker is (qua bouwtermijn nog altijd snel maar voor de overrompelde ziekenhuizen die op hun tandvlees zitten erg laat).
Het is in 5 dagen dan ook ontploft qua ziekenhuisbezoeken na het bericht van lockdown. Elk kuchje of temperatuurstijging behoeft een ziekenhuisbezoek. Alsof er al niet genoeg patiënten waren voor de eerder gemaakte routine-afspraken om dan ook plots coronavirus gerelateerde patiënten door hun agenda te zien kruisen.
Dit topic is gesloten.
Dit is een ZT (zero tolerance) topic.
Overtreding van de onderstaande topic regels zal resulteren in minimaal een 24 uurs AWM ban.
• Geen slowchat
• Geen complottheorieën
• Geen paniekreacties
• Onderbouw je argumentatie met bronnen, extraordinary claims require extraordinary evidence
• Post hier alleen over de uitbraak in zijn algemeenheid. Voor het bespreken van persoonlijke voorbereidingen en maatregelen is er Het voorbereiden op het coronavirus topic.
• Geen discussie over het functioneren van het RIVM of andere organen zonder verdere relatie met het virus
Voor een actuele, interactieve kaart van de uitbraak, inclusief gemelde besmettingen en doden, zie
Wereld:
https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6
Nederland:
https://www.arcgis.com/ap...c995c40e7ae72254029bf6251
Handiger links:
https://debatgemist.tweed...wikkelingen-coronavirus-0
Om de posts leesbaar te houden graag geen gebruik meer maken van hoofdletters / vetgedrukte tekst om bepaalde stukken te benadrukken.
Mocht je punt alsnog te onduidelijk uit je post naar voren komen, gebruik dan cursieve tekst.