[ZT] Nieuwe variant van coronavirus, veroorzaakt Covid-19 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 15 ... 101 Laatste
Acties:
  • 520.062 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 00:07
daan! schreef op zondag 16 februari 2020 @ 10:45:
edit, Singapore: (gisteren net onder de exponentiële curve)
[Afbeelding]
Ik zie je plaatje, maar ik ben niet echt overtuigd.

Ik denk dat je hier een betrouwbaarheidsinterval omheen moet tekenen om er iets over te kunnen zeggen. 72 cases, waarvan blijkbaar 54 actief, is te laag om echt een betrouwbare voorspelling op te doen.

Er is hier ook sprake van een combinatie van geïmporteerde- en lokaal overgedragen gevallen. Als je werkelijk wilt weten hoe effectief de bestrijding is in de Chinese enclave in Maleisië, dan zou je alleen moeten kijken naar de lokaal overgedragen gevallen. Ieder geïmporteeerd geval is eigenlijk een patient 0, een nieuwe inoculatie, in een lokale besmetting, die zich, vanaf dat moment wel of niet logaritmisch zou kunnen gedragen - hoewel er allicht ook iets kan worden gezegd over de groep in zijn geheel. Ik kan die cijfers eerlijk gezegd niet vinden.

Ik moet ook heel eerlijk zeggen dat het een geval is waarbij er wordt gezocht naar patronen, waarbij ze ook worden gevonden. Omdat we er naar zochten. In dit soort situaties, en zeker bij dit soort kleine populaties moet je erg uitkijken met confirmation bias.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

Basekid schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 22:07:
Natuurlijk weten wij het op internet fora beter dan het RIVM, de organisatie die specifiek de taak heeft Nederland gezond en veilig te houden....
Basekid schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 22:16:
[...]

Ik twijfel bij een piloot ook niet hoe hij moet vliegen, of hoe de slager vlees slacht....

Waarom zou de RIVM, waar professionals werken en die kennis hebben van dit soort situaties, het niet goed doen?
Hebben wij het hier over het RIVM dat elk jaar de griepprik er bij mensen doordrukt terwijl zij zelf zeggen, bij monde van Osterhaus en Coutinho, dat het geen bewezen vaccin is wat beschermd tegen de griep (zie hioervoor de veel besproken Zembla aflevering)? Is dit het RIVM dat elke avond bij DWDD zat en het had over het grote dodental dat de Mexicaanse griep tot gevolg kon hebben? In het zelfde straatje als de Spaanse griep? Dát RIVM?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baserk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:27
JvS schreef op zondag 16 februari 2020 @ 10:00:
[...]

Er is per defenitie sprake van onderrapportage van elke virusbesmetting in elk land waar ook ter wereld. Waarom zijn de cijfers uit China dan "absoluut niet betrouwbaar"?
Omdat China een dictatuur is met een dictatorpresident-for-life, waarbij elk officieel overheids getal wordt gepubliceerd met in het achterhoofd 'the one and only' prioriteit; De almacht en onfeilbaarheid van De Partij?
Of dan toch iig het Politburo, waarbij je retro-actief de schuld in de schoenen schuift van lokalo's.
Of dan toch iig het Staande Comité van het Politburo mochten eerdere maatregelen de volkswoede niet doen temperen...

Romanes eunt domus | AITMOAFU

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flow
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-09 19:41
Wat weinig data, maar hieronder de ontwikkeling van het aantal besmettingen per land. Plaatje is o.b.v. de data van Johns Hopkins.

Aantal besmettingen per land

Vooral in Hong Kong en Singapore (Edit: en Japan) stijgt het aantal relatief hard. Data van Japan is niet helemaal correct .

Eerste piek (6 feb) bij Japan komt volgens mij door afsplitsen Diamond Princess. Piek in meest recente datapunt (15 feb) heb ik nog niet kunnen verklaren, maar mogelijk weer dat er besmettingen onder Japan gerapporteerd zijn die eigenlijk onder het cruiseschip vallen. Edit: Piek in meest recente data lijkt wel te kloppen: Japan Times heeft het op 14 feb. over minstens 39 besmettingen.

[ Voor 16% gewijzigd door Flow op 16-02-2020 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
Flow schreef op zondag 16 februari 2020 @ 12:58:
Wat weinig data, maar hieronder de ontwikkeling van het aantal besmettingen per land. Plaatje is o.b.v. de data van Johns Hopkins.

[Afbeelding: Aantal besmettingen per land]

Vooral in Hong Kong en Singapore stijgt het aantal relatief hard. Data van Japan is niet helemaal correct.
Goed, okee. Een ander perspectief op deze data is deze.

WHO schatte op 15 februari dat van de 67 gevallen in Singapore, er 22 een "travel history to China" hadden; en 44 lokale besmettingen betroffen (en één nog onbekend). Er waren op dat moment dus 22 aanentingen in de Singaporeaanse populatie, wat leidde tot zo gemiddeld 2 nieuwe gevallen. Dat is geen out-of-control virusuitbraak.

Je moet bedenken dat Hong Kong en Singapore twee Chinese enclaves in Zuidoost Azië zijn. De contacten van diens bewoners met mainland China zijn warm, en met Chinees nieuwjaar zullen bewoners ook veel hebben gereisd van- en naar deze twee steden. Trouwens, Macau heeft naar verhouding nog een hogere besmettingsgraad, om de derde enclave er ook maar even bij te pakken.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Modbreak:We zitten hierbij een punt achter de hele discussie over de RIVM, zo'n discussie vraagt om een grondige onderbouwing met betrouwbare bronnen en dat is nogal offtopic. Losse opmerkingen en statements hierover voegen niets toe.

Bij deze ook een oproep om speculatie en samenzweringstheorieën te beperken, ook dit soort uitbraken worden aangegrepen voor het verspreiden van allerlei dubieus nieuws en samenzweringstheorieën: check dus goed je bronnen.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flow
Helixes schreef op zondag 16 februari 2020 @ 13:18:
[...]

Dat is geen out-of-control virusuitbraak.
Eens hoor. Ik vind je nuances goed en ik heb in mijn vorige post ook maar weinig conclusies verbonden aan de gevisualiseerde data die ik liet zien. De indicatie reishistorie naar China/lokale transmissie zit helaas niet in de dataset die ik gebruik.
Je moet bedenken dat Hong Kong en Singapore twee Chinese enclaves in Zuidoost Azië zijn. De contacten van diens bewoners met mainland China zijn warm, en met Chinees nieuwjaar zullen bewoners ook veel hebben gereisd van- en naar deze twee steden.
Helixes schreef op zondag 16 februari 2020 @ 12:15:
[...]
Er is hier ook sprake van een combinatie van geïmporteerde- en lokaal overgedragen gevallen. Als je werkelijk wilt weten hoe effectief de bestrijding is in de Chinese enclave in Maleisië, dan zou je alleen moeten kijken naar de lokaal overgedragen gevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

In de modbreak staat dat de discussie offtopic is, die modbreak was niet optioneel: ga dus niet door.

[ Voor 96% gewijzigd door defiant op 16-02-2020 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Het cruise schip maakt ook het beste in mensen wakker: Coronavirus: Couple quarantined on cruise ship criticise UK government
A British couple quarantined on a cruise liner off the Japanese port of Yokohama have accused the UK government of ignoring their pleas for help. The US is to airlift its citizens from the Diamond Princess, which has reported 285 cases of the coronavirus - the biggest cluster outside China. In a video on Facebook, David Abel said he had little hope of a similar rescue.
Ok, nog niets aan de hand, ze zijn gefrustreerd. Zou ik ook zijn. Hij vraagt Virgin's Richard Branson om hulp:
"So, Richard Branson, I want to ask you a question, pal," he said in a video posted on Valentine's Day. "If you and your family were in this situation, what would you do? And please don't say 'chill out, stay calm', that's not what we want to hear. "I'm asking, what would it cost to hire one of your smaller planes, put all the Brits on board, no flight attendants, packaged food?

"Take us to Brize Norton, take us straight into the medical facility and let us do our quarantine there by people who can speak our language."
Na het lezen van die laatste zin is elk medelijden gelijk weg. Ze mogen namelijk de quarantaine op het land doen, lokaal, maar ja, dan heb je niet mensen op je heen "die je taal spreken".

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Voor commentaar op moderatie mag je contact met mij opnemen via DM. De RIVM discussie is offtopic, dus stoppen nu.

[ Voor 88% gewijzigd door defiant op 16-02-2020 14:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daan!
  • Laatst online: 14:44
Eerste sterfgeval in Taiwan: man van rond de 60 met ook diabetes.
Health Minister Chen Shih-chung said during a news conference on Sunday that the deceased person was a man in his sixties, who had not traveled abroad recently and had diabetes and hepatitis B.
His was the first fatality in Taiwan, which has to date accumulated 20 confirmed cases.
defiant schreef op zondag 16 februari 2020 @ 13:40:
[modbreak]We zitten hierbij een punt achter de hele discussie over de RIVM, zo'n discussie vraagt om een grondige onderbouwing met betrouwbare bronnen en dat is nogal offtopic. Losse opmerkingen en statements hierover voegen niets toe.

Bij deze ook een oproep om speculatie en samenzweringstheorieën te beperken, ook dit soort uitbraken worden aangegrepen voor het verspreiden van allerlei dubieus nieuws en samenzweringstheorieën: check dus goed je bronnen. [/modbreak]
Op zich eens dat ongefundeerde samenzweringstheorieën hier geen plek hebben. Maar het bespreken van de genomen maatregelen kan wel van toegevoegde waarde zijn.
Mogen we dan een aparte draad openen specifiek om de nut en noodzaak van quarantaine in Nederland te bespreken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 16 februari 2020 @ 14:33:
[mbr]Voor commentaar op moderatie mag je contact met mij opnemen via DM. De RIVM discussie is offtopic, dus stoppen nu.[/mbr]
Ga dan niet door.

[ Voor 35% gewijzigd door DaniëlWW2 op 16-02-2020 15:02 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Flow schreef op zondag 16 februari 2020 @ 12:58:
Ik heb ook een plaatje gemaakt op basis van de time series voor confirmed cases in die dataset.

Gezien er coördinaten in de data stonden heb ik de afstand tot Wuhan uitgerekend. Die afstanden (in km) staan in de labels rechts en grotere afstanden hebben ook een groter puntje in de grafiek.

Daarna heb ik wat gefilterd, alleen plaatsen met meer dan 40 cases op 14 februari staan in de grafiek.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kkPZViS.png

Heel veel nieuwe inzichten biedt het niet, maar je kunt wel zien dat veel plaatsen dezelfde groeitrend volgen.

Een opvallende is die relatief grote groene stip die toch redelijk snel klimt, eind januari was die nog vrij klein (enkele tientallen en daarvoor helemaal niet gerapporteerd) maar op het laatst springt hij er bovenuit als een van de weinige grote stippen zo hoog. Dat is Heilongjiang en dat is de noordelijkste provincie van China.

Wellicht dat temperatuur daar toch een rol speelt in de relatief snelle verspreiding? Temperaturen daar zijn daar ruim onder het vriespunt, overdag en 's nachts.

Verder lijken de meeste provincies wel wat matiging in hun groei te laten zien (linkerhelft vs rechterhelft van de grafiek), allemaal behalve Hubei. Hubei is die hele kleine stip die er steeds zo ver bovenuit steekt (meer dan alle andere stippen gecombineerd, het is een exponentiële schaal) en die groeit nog steeds exponentieel door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-09 11:52

drooger

Falen is ook een kunst.

(jarig!)
[...]

Je moet bedenken dat Hong Kong en Singapore twee Chinese enclaves in Zuidoost Azië zijn. De contacten van diens bewoners met mainland China zijn warm, en met Chinees nieuwjaar zullen bewoners ook veel hebben gereisd van- en naar deze twee steden. Trouwens, Macau heeft naar verhouding nog een hogere besmettingsgraad, om de derde enclave er ook maar even bij te pakken.
Ik vraag me af of er wel zoveel gereisd werd rond Chinees nieuwjaar van/naar die steden, aangezien Corona (nu Covid-19) toen volop in het nieuws was en de Chinese regering dusdanige stappen nam waarbij men toch wel een gevoel zou krijgen dat het misschien niet verstandig was om onnodig risico te nemen.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Verwijderd1 schreef op zondag 16 februari 2020 @ 17:05:
[...]
Wellicht dat temperatuur daar toch een rol speelt in de relatief snelle verspreiding? Temperaturen daar zijn daar ruim onder het vriespunt, overdag en 's nachts.ie groeit nog steeds exponentieel door.
De temperatuur waar mensen blij van worden als automatische stop op de ziekte vind ik wel apart; als de ziekte niet onder controle is komt die in het najaar weer los. Het lost niet gek veel op.
niet op de quote gericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarez
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14:48
Delerium schreef op zondag 16 februari 2020 @ 17:54:
[...]

De temperatuur waar mensen blij van worden als automatische stop op de ziekte vind ik wel apart; als de ziekte niet onder controle is komt die in het najaar weer los. Het lost niet gek veel op.
niet op de quote gericht
Klopt, maar als het goed is komen we dan ook al in de test fases op mens van de vaccins terecht. In die richting is er dan wel reeds hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
drooger schreef op zondag 16 februari 2020 @ 17:21:
Ik vraag me af of er wel zoveel gereisd werd rond Chinees nieuwjaar van/naar die steden, aangezien Corona (nu Covid-19) toen volop in het nieuws was en de Chinese regering dusdanige stappen nam waarbij men toch wel een gevoel zou krijgen dat het misschien niet verstandig was om onnodig risico te nemen.
Zeker. In Wuhan is de dag voor oud en nieuw het verkeer stilgelegd. Maar, in de week ervoor reizen mensen al naar, over het algemeen, hun geboortedorp.

Alle signalen die ik ui China heb ontvangen is dat het setiment rond deze traditie VEEL zwaarder weegt dan een of ander virusje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Laatst online: 18-09 21:52
Delerium schreef op zondag 16 februari 2020 @ 17:54:
[...]

niet op de quote gericht
Het geeft tijd. Tijd om in China de verspreiding van de infectie potentieel iets te beperken. Tijd voor de ontwikkeling van een vaccinatie dan wel effectieve behandeling anderszins. En tijd voor landen om zich voor te bereiden op maatregelen voor het nieuwe seizoen (denk aan productie van kits, opslag van beschermende kleding, etc).

Uiteraard bestaat het risico dat hoewel het hier zomer wordt, het uiteraard winter wordt in het zuidelijk halfrond, de infectie daar in grotere getalen toe kan gaan slaan. Maar het voordeel voor die gebieden is natuurlijk wel weer dat zij met een zekere headstart beginnen, waakzaamheid kan er zorg toe dragen dat de verspreiding in vele andere gebieden beperkt kan blijven.

In zekere zin is het interessant om te zien of het zal gaan lukken om in het geval van Covid-19 hierin de maatregelen te blijven handhaven. Of dat er op termijn, net als met H1N1pdm09 voor wordt gekozen om te accepteren dat het een blijvertje is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Reteip
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
drooger schreef op zondag 16 februari 2020 @ 17:21:
[...]

Chunyun (zo wordt de massamigratie voor Chinees nieuwjaar genoemd) begint typisch zo'n 2 weken voor nieuwjaar (Nieuwjaar was 24 Jan). In de grote steden zoals Beijing merk je de week voor Nieuwjaar echt al een groot verschil in de hoeveelheid mensen. Het is dan al significant rustiger op straat. Het nieuws en de grote maatregelen in China kwamen daar denk ik echt te laat voor. Veel mensen waren al aan het reizen, en veel zijn blijven reizen aangezien Nieuwjaar echt heel belangrijk is voor vele Chinezen. Vaak is het de enige keer in het jaar dat men familie ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
BREAKING NEWS: het RIVM leest mee op Tweakers.net met dit topic: (;))
https://www.rtlnieuws.nl/...rland-besmetting-rivm-ggd
Het RIVM roept de 91 Nederlandse passagiers van het cruiseschip Westerdam op om zich te melden, nu gebleken is dat een vrouwelijke Amerikaanse passagier (83) van het schip besmet is met het coronavirus. Tot nu toe heeft het RIVM contact met 'een handvol passagiers'.
Van de 91 passagiers zitten 31 passagiers nog op het schip, 2 zitten in quarantaine in Maleisië, dus ze zijn op zoek naar 58 mensen. Een handvol impliceert 5-10 dus ze hebben nog wat werk te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raro007
  • Laatst online: 11-11-2024
Die 58 mensen proberen tuurlijk zo snel mogelijk naar Nederland te komen en negeren de melding.
Als ze er al niet zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daan!
raro007 schreef op zondag 16 februari 2020 @ 23:41:
Die 58 mensen proberen tuurlijk zo snel mogelijk naar Nederland te komen en negeren de melding.
Als ze er al niet zijn?
Ik weet niet hoeveel al terug zijn, maar een aantal zeker en zonder enige voorzorgsmaatregelen.
Segment van hart van Nederland:
https://www.hartvannederl...esterdam-terug-nederland/
Inclusief scene waarbij uitgebreid geknuffeld en gezoend wordt met terugkerende Westerdam passagiers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 09:28

TheBorg

Resistance is futile.

daan! schreef op zondag 16 februari 2020 @ 23:22:

[...]

Van de 91 passagiers zitten 31 passagiers nog op het schip, 2 zitten in quarantaine in Maleisië, dus ze zijn op zoek naar 58 mensen. Een handvol impliceert 5-10 dus ze hebben nog wat werk te doen.
Ik wilde het vanmiddag al posten maar helaas mogen we hier geen kritiek hebben op het RIVM. Het is een totale clusterfuck.

Gisteren de onderdanen de middelvinger geven:
'Niet besmet met coronavirus? Dan kun je zelf thuiskomen'
https://nos.nl/artikel/23...n-je-zelf-thuiskomen.html

Vandaag:
Het is volgens de woordvoerder niet duidelijk waar de 91 Nederlandse passagiers zich op dit moment bevinden.

De controle hadden ze kunnen pakken door net als de USA en Italie iets te regelen maar dat hebben ze nagelaten.

Kritiek op het RIVM is net zo relevant als de kritiek die de WHO van de hele wereld krijgt.

[ Voor 9% gewijzigd door TheBorg op 17-02-2020 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
TheBorg schreef op maandag 17 februari 2020 @ 00:05:
Kritiek op het RIVM is net zo relevant als de kritiek die de WHO van de hele wereld krijgt.
Waar mensen werken worden fouten gemaakt.

Zag vandaag een reportage waarin gemeld werd dat het eten dat rondgedeeld wordt op de diamond princess wordt bereid door de medewerkers op dat schip die ook in quarantaine zouden zitten.
Dan hoeft er dus maar 1 medewerker ziek te zijn en je hebt er zo 3000 patiënten bij.
Ik zal eens kijken of ik dat filmpje kan vinden.
Blijft een gerucht natuurlijk, dus hang er niet teveel waarde aan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:39

SomerenV

It's something!

@TheBorg Sowieso laat Nederland nu wel wat steken vallen als je 't mij vraagt. Waar onder andere Canada, Hong Kong en de VS (toch?) hun burgers netjes terughalen mag je het als Nederlander zelf uitzoeken. Lekker wijzen naar de organisatie van de reis en zelf geen poot uitsteken. Vervolgens het gek vinden dat iedereen z'n eigen plan trekt en je niet weet waar iedereen is. Komt ook nog eens bij dat ze niet via Schiphol mogen reizen dus er is een minder directe route nodig om thuis te komen wat het risico op verspreiding kan verhogen (mocht iemand tóch het virus onder de leden hebben).

Het is nu al meermaals gebeurd dat er plots tóch een besmetting blijkt te zijn en de tests blijken niet altijd een correcte uitslag te geven. Hoe volslagen naïef ben je dan als land om niet gewoon iedereen tegelijk terug te willen halen? Had ze van dat schip gehaald zodra het kon, tegelijk de bus in, vervolgens het vliegtuig en dan in Nederland in quarantaine. Better safe than sorry en had je nu dit gekloot niet gehad. Maar nee. Mensen denken lekker op vakantie te gaan, komen gevangen te zitten op een schip dat nergens welkom is en na ~2 weken van onzekerheid mag je 't lekker zelf uitzoeken in een land waar je in eerste instantie niet eens heen zou gaan.

Afbeeldingslocatie: https://media.giphy.com/media/XreQmk7ETCak0/giphy.gif
daan! schreef op maandag 17 februari 2020 @ 00:33:
[...]

Waar mensen werken worden fouten gemaakt.
Ja, maar juist in deze situatie en van een organisatie als het RIVM verwacht je geen fouten. China ligt half stil momenteel, WHO zegt bezorgd te zijn over dit virus en het RIVM zegt dat het virus niet echt een risico vormt voor Nederland. Hoe kun je dat zeggen over een virus waar we nog altijd niet alles van weten? Van een organisatie die gaat over de volksgezondheid verwacht ik wat minder naïviteit en wat meer kordaat optreden. Liever wat meer op safe spelen dan dit softe gedoe.

[ Voor 19% gewijzigd door SomerenV op 17-02-2020 01:23 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:37

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Naast het RIVM zijn de cruisegasten ook niet helemaal 100%. Een interview in de AD: https://www.ad.nl/buitenl...an-op-het-schip~aad9ae38/

Dus men ontvangt een brief over zelf-isolatie en gaat dan vrolijk toch het hele hotel door en men overweegt serieus een stadswandeling te maken. Tja laten we hopen dat de rest van de cruisepassagiers inderdaad niet besmet is want anders duiken er straks in Phnom Penh en NL toch besmettingen op.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Lees veel angst hier. De wereld is redelijk overbevolkt aan het raken. Het is vrij normaal dat in deze situaties de bevolking uitgedund wordt door een virus. Miljoenen doden zijn daarin volkomen normaal in de natuur. Bij dieren lijken we dit wel te accepteren.
Nee, geen paniek mensen, maar maak je je wel zorgen gedraag je er dan ook naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-09 07:48
[...]

Goed, okee. Een ander perspectief op deze data is deze.

WHO schatte op 15 februari dat van de 67 gevallen in Singapore, er 22 een "travel history to China" hadden; en 44 lokale besmettingen betroffen (en één nog onbekend). Er waren op dat moment dus 22 aanentingen in de Singaporeaanse populatie, wat leidde tot zo gemiddeld 2 nieuwe gevallen. Dat is geen out-of-control virusuitbraak.

Dat je Macau en Hong Kong tot Chinese enclave rekent, soit. Singapore echter...... :+

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• leekers
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-01-2021
Verwijderd schreef op maandag 17 februari 2020 @ 02:43:
Lees veel angst hier. De wereld is redelijk overbevolkt aan het raken. Het is vrij normaal dat in deze situaties de bevolking uitgedund wordt door een virus. Miljoenen doden zijn daarin volkomen normaal in de natuur. Bij dieren lijken we dit wel te accepteren.
Nee, geen paniek mensen, maar maak je je wel zorgen gedraag je er dan ook naar.
We kunnen ook vragen aan trump om een atoombom op amsterdam te gooien zijn we gelijk van huisjesmelkers af .

Wat een idiote redenatie vooruit laat een virus maar even los om de bevolking een beetje in te dammen .
Vooral doorgaan met het accepteren van dit soort massale overlijden van mensen door een ziekte vooral ook als het in een ander werelddeel is waar jij er niet zoveel last van hebt |:(

"Beautiful Clean Coal"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Als het kalf verdronken is dus. I rest my case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Verwijderd schreef op maandag 17 februari 2020 @ 06:58:
[...]

Als het kalf verdronken is dus. I rest my case.
Het is allemaal wel lekker vrijblijvend inderdaad. We zullen vanzelf wel merken of het RIVM een goede lijn volgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-09 18:50
sh4d0wman schreef op maandag 17 februari 2020 @ 01:50:
Naast het RIVM zijn de cruisegasten ook niet helemaal 100%. Een interview in de AD: https://www.ad.nl/buitenl...an-op-het-schip~aad9ae38/

Dus men ontvangt een brief over zelf-isolatie en gaat dan vrolijk toch het hele hotel door en men overweegt serieus een stadswandeling te maken. Tja laten we hopen dat de rest van de cruisepassagiers inderdaad niet besmet is want anders duiken er straks in Phnom Penh en NL toch besmettingen op.
bewijst maar eens hoe dom het idee van thuisisolatie is. Eigenbelang telt altijd mee, en je kan er gewoon niet vanuit gaan dat mensen zich aan hun woord houden. Er hoeft maar 1 pannenkoek tussen te zitten die denkt: ik ben al 10 dagen zonder klacht, dus ik haal de kinderen wel ff van school, en het virus kan verspreid zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
Chief schreef op maandag 17 februari 2020 @ 04:02:
[...]

Dat je Macau en Hong Kong tot Chinese enclave rekent, soit. Singapore echter...... :+
Singapore is (ondermeer) geen onderdeel van Maleisië omdat de bevolking hoofdzakelijk niet Maleis is. De bevolking is hoofdzakelijk etnisch Han Chinees.

Wanneer je de stricte definitie van enclave hanteert, heb je natuurlijk gelijk - een gebied dat binnen de landsgrenzen van het ene land bestuurd wordt door een ander land dat niet grenst aan de enclave. In die strikte lezing zijn alledrie geen enclaves.

Maar in de andere definitie - een cluster van een bevolkingsgroep of cultuur die leeft in een gebied waarmee het niet primair geassocieerd wordt, dan maakt Singapore van de drie nog de beste kans. Zo wordt Blauwhuis een Roomse enclave in Friesland genoemd; Houston een linkse enclave in Texas; Lanaken een Nederlandse enclave in België.

Eigenlijk zijn Hong Kong en Macau natuurlijk ex-enclaves van het Verenigd Koninkrijk en Portugal respectievelijk. Maar, kunnen nu dus wat mij betreft nog steeds als culturele enclaves van die twee worden gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

En de VS gaat het Corona virus importeren, op hetzelfde vliegtuig als waar de gezonde mensen zitten:
Nog eens veertien Amerikanen zijn op het cruiseschip Diamond Princess met het coronavirus besmet geraakt, meldt het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken maandag. De groep is desondanks toegelaten op chartervluchten waarmee in totaal vierhonderd Amerikanen naar de Verenigde Staten worden gebracht. "De geïnfecteerden zijn in isolatie gezet en hun gezondheid wordt gemonitord door hulpverleners", aldus het ministerie in een verklaring.

De circa vierhonderd Amerikanen komen naar verwachting maandagochtend (lokale tijd) aan in de VS.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
nog eens 99 nieuwe besmettingen op The Diamond Princess:

A further 99 more people from the Diamond Princess cruise ship have tested positive for novel coronavirus, the Japanese Ministry of Health, Labour, and Welfare announced on Monday.

It’s the largest single-day increase of cases stemming from the ship to date, and comes as multiple countries around the world prepare to follow the United States in evacuating their citizens from the ship.

There are now a total of 456 cases originating from the Diamond Princess, which had around 3,600 people quarantined onboard over coronavirus fears -- more than 10% of everybody on the ship.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flow
Onderschrift bij onderstaande afbeelding:
Coronavirus live news and latest updates: US passengers from the Diamond Princess cruise ship have been airlifted out of Japan. Deaths from the coronavirus in China have risen over 1,770, while infections have passed 70,000. Photograph: Philip and Gay Courter/Reuters
Afbeeldingslocatie: https://i.guim.co.uk/img/media/1a4d89fe350e68f1025e240d0834a0324ca4812a/0_426_3088_1853/master/3088.jpg?width=620&quality=85&auto=format&fit=max&s=c74a21354b5e800991fa5c233e9d909c

Dan vraag ik me af, waarom hebben sommige zulke slechte mondkapjes?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daan!
Flow schreef op maandag 17 februari 2020 @ 11:21:
Dan vraag ik me af, waarom hebben sommige zulke slechte mondkapjes?
Mondmaskers beschermen de mensen om je heen een beetje zodat als je hoest er minder druppels in de lucht komen. Niet primair als bescherming voor de drager dus.
Wat wel een beschermende werking is van een mondmasker is dat je minder snel en vaak aan je mond en neus zit.

Mondkapjes hebben enige bescherming, indien van de juiste kwaliteit EN juist gedragen.
Met een mondkapje kan je nog steeds besmet worden, o.a. omdat je met je handen van alles aanraakt en met die handen in je ogen wrijft of eten aanraakt.

Dus goede mondkapjes of niet, ze lopen alsnog een risico op besmetting en zullen in het thuisland in quarantaine moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:08

Chiron

Moderator Discord

[...]

In ieder geval twee Nederlanders zijn in de buurt geweest van die 83-jarige Amerikaanse, meldt het RIVM.
Dat boeit niet, het virus verspreidt zich vanzelf ook wel door de interne luchtcirculatie op het schip }:O

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic45
  • Laatst online: 19-06 13:37
SomerenV schreef op maandag 17 februari 2020 @ 01:08:
Ja, maar juist in deze situatie en van een organisatie als het RIVM verwacht je geen fouten. China ligt half stil momenteel, WHO zegt bezorgd te zijn over dit virus en het RIVM zegt dat het virus niet echt een risico vormt voor Nederland. Hoe kun je dat zeggen over een virus waar we nog altijd niet alles van weten? Van een organisatie die gaat over de volksgezondheid verwacht ik wat minder naïviteit en wat meer kordaat optreden. Liever wat meer op safe spelen dan dit softe gedoe.
Eensch _/-\o_

Ik krijg een beetje het gevoel dat ze hier koste wat kost maar willen voorkomen dat het 'groot' lijkt? Waar ook zeker iets voor te zeggen valt, maar dat kan prima gedaan worden terwijl je een aantal van deze maatregelen toch iets serieuzer had aangepakt dunkt mij. Maar goed, achteraf is mooi wonen.

Er volgen nu ook enkele sterfgevallen buiten China (waar de overbelaste zorgvoorzieningen niet van toepassing zouden moeten zijn). Ben benieuwd hoe dat zich de komende dagen gaat ontwikkelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:59
@basvn Heb je nog een nieuw grafiekje voor ons? :+

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chief
Helixes schreef op maandag 17 februari 2020 @ 09:50:
[...]
Wanneer je de stricte definitie van enclave hanteert, heb je natuurlijk gelijk - een gebied dat binnen de landsgrenzen van het ene land bestuurd wordt door een ander land dat niet grenst aan de enclave. In die strikte lezing zijn alledrie geen enclaves.

Maar in de andere definitie - een cluster van een bevolkingsgroep of cultuur die leeft in een gebied waarmee het niet primair geassocieerd wordt, dan maakt Singapore van de drie nog de beste kans. Zo wordt Blauwhuis een Roomse enclave in Friesland genoemd; Houston een linkse enclave in Texas; Lanaken een Nederlandse enclave in België.

Eigenlijk zijn Hong Kong en Macau natuurlijk ex-enclaves van het Verenigd Koninkrijk en Portugal respectievelijk. Maar, kunnen nu dus wat mij betreft nog steeds als culturele enclaves van die twee worden gezien.
Helixes schreef op maandag 17 februari 2020 @ 09:50:
[...]

Singapore is (ondermeer) geen onderdeel van Maleisië omdat de bevolking hoofdzakelijk niet Maleis is. De bevolking is hoofdzakelijk etnisch Han Chinees.

Zowel Hong Kong als Macau zijn SAR gebieden. Horen bij China, met een "onafhankelijk" bestuur. Kan je moeilijk over Singapore zeggen :)

Ze hebben hier in Singapore minder aversie dan China, totdat laatstgenoemde een keer de boel komt annexeren.

No enkele uren en dan krijgen we weer een Whatsapp van gov.sg met de laatste aantal nieuwe besmettingen. Hopelijk niet meer dan 5.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flow
daan! schreef op maandag 17 februari 2020 @ 11:33:
[...]

Mondkapjes hebben enige bescherming, indien van de juiste kwaliteit EN juist gedragen.
Met een mondkapje kan je nog steeds besmet worden, o.a. omdat je met je handen van alles aanraakt en met die handen in je ogen wrijft of eten aanraakt.

Dus goede mondkapjes of niet, ze lopen alsnog een risico op besmetting en zullen in het thuisland in quarantaine moeten.
Natuurlijk moeten ze alsnog in quarantaine. Ik kan me alleen voorstellen dat die mensen de voorkeur hebben om zonder besmetting de (nieuwe) quarantaine door te komen ;). Op die boot werden ze zo goed mogelijk uit elkaars buurt gehouden. Nu worden ze volgepakt in bussen naar huis gebracht. Mij lijkt dan dat je tijdens die reis de besmettingskans zo klein mogelijk wilt houden en dat goede goedgedragen maskers zowel voor je medepassagiers als voor jezelf wat kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic45
Chief schreef op maandag 17 februari 2020 @ 11:52:
[...]

[...]

Zowel Hong Kong als Macau zijn SAR gebieden. Horen bij China, met een "onafhankelijk" bestuur. Kan je moeilijk over Singapore zeggen :)

Ze hebben hier in Singapore minder aversie dan China, totdat laatstgenoemde een keer de boel komt annexeren.

No enkele uren en dan krijgen we weer een Whatsapp van gov.sg met de laatste aantal nieuwe besmettingen. Hopelijk niet meer dan 5.....
Ik begrijp dat je zelf in Singapore verblijft? Hoe is het verder 'op straat' in Singapore, veel aanpassingen in het dagelijks leven of valt het allemaal wel mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Family Guy
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 00:26

Family Guy

Pow! Right in the kisser!

Betreffende de statistieken in de Topic Warning: wordt het aantal 'Recovered' van het aantal 'Confirmed' afgehaald?

Steam ID = Ackerfiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Family Guy schreef op maandag 17 februari 2020 @ 12:21:
Betreffende de statistieken in de Topic Warning: wordt het aantal 'Recovered' van het aantal 'Confirmed' afgehaald?
In de officiele van de WHO staan idd wel de cumulative cases links onderin.
http://who.maps.arcgis.co...fc43b4ed3baf977d77e4a0667
Lijkt niet veel af te wijken iig.

Verder zijn de cijfers van vandaag natuurlijk lager omdat deze dag nog loopt.

[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 17-02-2020 12:37 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flow
Family Guy schreef op maandag 17 februari 2020 @ 12:21:
Nee. Van een heel aantal landen (o.a. Spanje, Rusland, Finland, India, België) is aantal herstelden gelijk aan het aantal besmetten. Hier is iedereen hersteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:41
Nog eens 99 meer besmet op dat cruiseschip, dus nu zo’n 450 van de 3600 mensen besmet vanwege 1 persoon.
Dan vraag ik met toch hardop af of dat wel kan.. want is dat niet alleen mogelijk als een virus airborn is?
Dan is het toch heel goed mogelijk dat veel nederlanders die net terug zijn vooralsnog via de luchtkanalen besmet zijn?

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic45
merlin1201 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 13:15:
Nog eens 99 meer besmet op dat cruiseschip, dus nu zo’n 450 van de 3600 mensen besmet vanwege 1 persoon.
Dan vraag ik met toch hardop af of dat wel kan.. want is dat niet alleen mogelijk als een virus airborn is?
Dan is het toch heel goed mogelijk dat veel nederlanders die net terug zijn vooralsnog via de luchtkanalen besmet zijn?
Hoezo? Als die persoon (A) op moment T bijvoorbeeld 1 of 2 andere mensen besmet en men pas op T+10 bijvoorbeeld alert is op eventuele besmetting aan boord kan persoon X al weer zoveel meer mensen hebben besmet voor het moment van detectie.
Als persoon A iemand is geweest met veel sociaal contact of bijvoorbeeld personeel in een restaurant oid met veel direct contact dan gaat het erg makkelijk? Vanaf dat moment is het te laat ingeperkt lijkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
Cruiseschepen staan er om bekend dat infecties heel snel rondgaan.

Nou ben ik zelf nog nooit op een cruise geweest, maar ik stel me voor dat bij het ontbijtbuffet er van die mooie schaaltjes met broodjes liggen waar voor de vorm wel van die tangen naast liggen maar ondertussen grijpt iedereen met de handen.
Dan heb je inderdaad maar 1 iemand nodig die daar 10 dagen over de broodjes hoest en je bent snel klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:08

Chiron

Moderator Discord
daan! schreef op maandag 17 februari 2020 @ 13:41:
[...]

Cruiseschepen staan er om bekend dat infecties heel snel rondgaan.

Nou ben ik zelf nog nooit op een cruise geweest, maar ik stel me voor dat bij het ontbijtbuffet er van die mooie schaaltjes met broodjes liggen waar voor de vorm wel van die tangen naast liggen maar ondertussen grijpt iedereen met de handen.
Dan heb je inderdaad maar 1 iemand nodig die daar 10 dagen over de broodjes hoest en je bent snel klaar.
Of alles wat je aanraakt en inademt op de toiletten..

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:10
De quarantaine is daar behoorlijk losjes, zo loopt het originele personeel ook nog gewoon hun werk te doen.

Er hoeft maar één Mary Mallon in de keuken rond te hangen en het blijft goed rondgaan :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Chiron schreef op maandag 17 februari 2020 @ 13:43:
[...]

Of alles wat je aanraakt en inademt op de toiletten..
Toiletten zijn relatief gezien op cruise schepen schoon. De kans is groter dat je het oppikt buiten het toilet. Buiten Covid-19 om zijn er meerdere studies die naar dit fenomeen hebben gekeken. En buiten direct contact om tussen de passagiers bestaat er ook veel risico op verspreiding via contact oppervlakten, denk tafels, deurklinken, relingen bij het uitkijkdek, etc.

Daar komt bij dat je een afgesloten populatie hebt, waarbij in de loop der tijd niet alleen het aantal geïnfecteerde patiënten toeneemt, maar ook de daarbij de verspreiden virus load toeneemt.

Om nog maar te zwijgen over beperkte adequate quarantaine mogelijkheden om dit soort schepen. De kamers zijn niet uitgerust met isolatiesluizen, er is geen adequate drukregulatie binnen de kamers om virus binnen te houden bij het openen van deuren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:07

basvn

Breezand - NHN

Maverick schreef op maandag 17 februari 2020 @ 11:44:
@basvn Heb je nog een nieuw grafiekje voor ons? :+
Natuurlijk!
was naar vakantie aan t rijden
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EQ9M2lkWoAA1YLr?format=jpg&name=small

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chief
magic45 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 12:20:
[...]

Ik begrijp dat je zelf in Singapore verblijft? Hoe is het verder 'op straat' in Singapore, veel aanpassingen in het dagelijks leven of valt het allemaal wel mee?
Ik woon en werk inderdaad in Singapore. In het dagelijks leven zijn de gevolgen niet zo ingrijpend zoals in Hong Kong: daar zijn bv de meeste ambtenaren thuis en scholen gesloten tot 16 maart.

Hier merk je dat het overal veel en veel rustiger is, zelfs in Orchard wat het drukste winkelgebied is. Het paniek hamsteren is even voorbij en bijna geen lege schappen meer al kan je nog altijd moeilijk mondkapjes en desinfecterende middelen kan vinden.
Er hangt een beetje naargeestige sfeer. Veel kantoren, ook de onze, laten personeel thuis werken. Overal waar je komt lopen mensen met mondkapjes rond. Moeilijk om het in woorden onder te brengen maar je voelt het als je hier woont.

Vandaag +2 nieuwe besmettingen. Laten we hopen dat de dalende trend blijvend is maar heb er beetje hard hoofd in. Dit gaat nog maanden duren en economische impact is nu al gigantisch. Morgen is het hier de lokale versie van Prinsjesdag waar het budget wordt gepresenteerd. Geheid dat ze economische steun presenteren

/edit het aantal besmette gevallen die zich op de ICU bevinden neemt ook af, momenteel nog 4

[ Voor 3% gewijzigd door Chief op 17-02-2020 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:10
Ah Marathon in Tokyo gecanceled..

Ze hebben nog een paar maanden en dan wordt het pas echt lollig met de Olympische spelen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
Chief schreef op maandag 17 februari 2020 @ 14:15:
Vandaag +2 nieuwe besmettingen. (...)
/edit het aantal besmette gevallen die zich op de ICU bevinden neemt ook af, momenteel nog 4
2 nieuwe gevallen is een duidelijke breuk met de exponentiële groei die er eerder nog te zien was, goed nieuws!
Als ze de uitbraak in Singapore kunnen indammen (waar veel gebruik gemaakt wordt van openbaar vervoer en rideshare) dan geeft dat hoop voor ons!
Nog maar 4 op de IC is ook goed nieuws, bedankt voor de update!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic45
[...]

Ik woon en werk inderdaad in Singapore. In het dagelijks leven zijn de gevolgen niet zo ingrijpend zoals in Hong Kong: daar zijn bv de meeste ambtenaren thuis en scholen gesloten tot 16 maart.

Hier merk je dat het overal veel en veel rustiger is, zelfs in Orchard wat het drukste winkelgebied is. Het paniek hamsteren is even voorbij en bijna geen lege schappen meer al kan je nog altijd moeilijk mondkapjes en desinfecterende middelen kan vinden.
Er hangt een beetje naargeestige sfeer. Veel kantoren, ook de onze, laten personeel thuis werken. Overal waar je komt lopen mensen met mondkapjes rond. Moeilijk om het in woorden onder te brengen maar je voelt het als je hier woont.

Vandaag +2 nieuwe besmettingen. Laten we hopen dat de dalende trend blijvend is maar heb er beetje hard hoofd in. Dit gaat nog maanden duren en economische impact is nu al gigantisch. Morgen is het hier de lokale versie van Prinsjesdag waar het budget wordt gepresenteerd. Geheid dat ze economische steun presenteren

offtopic:
Thanks voor de info, ik ben er zelf voor vakantie twee dagen gelijk start van maart...

Die economische impact blijft overal nog een beetje onder de radar voor mijn gevoel (ook wel terecht gelet op de menselijke impact). In hoeverre scheelt het dagelijks in werk of forecasts naar de toekomst toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unicron
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-08 17:50
Hoe werkt de lucht verversing op een cruiseschip? Bij vliegtuigen worden er grote HEPA filtersystemen gebruikt waardoor de lucht relatief juist erg schoon is. Blijkbaar zelfs schoner dan een gemiddeld kantoor bijvoorbeeld. Ik vraag mij dus af of cruiseschepen ook HEPA filtersystemen hebben?

[ Voor 5% gewijzigd door Unicron op 17-02-2020 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-09 13:07

mrsar

waar een sar is,is een wodka

[...]

Ik ben 22/23 feb in sin, en van de landen waar ik ben geweest zag ik feitelijk hetzelfde, bv saigon was op straat ook veel rustiger dan wat ik gewend ben,taipei weet ik niet maar leek redelijk normaal en seoul leek ook wat rustiger dan normaal, nu in Maleisië en itt de andere landen lijken iig hier op langkawi de mondkappen niet echt aanwezig te zijn.

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

leekers schreef op maandag 17 februari 2020 @ 06:21:
[...]

We kunnen ook vragen aan trump om een atoombom op amsterdam te gooien zijn we gelijk van huisjesmelkers af .

Wat een idiote redenatie vooruit laat een virus maar even los om de bevolking een beetje in te dammen .
Vooral doorgaan met het accepteren van dit soort massale overlijden van mensen door een ziekte vooral ook als het in een ander werelddeel is waar jij er niet zoveel last van hebt |:(
Wat een botte reactie. Dit is een normale gang van moeder natuur. Dat jij denkt alles en iedereen te kunnen helpen is niet realistisch.
Veel mensen op elkaar, net als bij dieren veroorzaakt deze situaties. Erg vervelend, maar gewoon een feit. Weet niet waarom je Trump erbij haalde..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bensimpel

Positieve meneer

Verwijderd schreef op maandag 17 februari 2020 @ 17:48:
[...]

Wat een botte reactie. Dit is een normale gang van moeder natuur. Dat jij denkt alles en iedereen te kunnen helpen is niet realistisch.
Veel mensen op elkaar, net als bij dieren veroorzaakt deze situaties. Erg vervelend, maar gewoon een feit. Weet niet waarom je Trump erbij haalde..
Totdat een keer een familielid of vriend van jou overlijd hieraan.

Overal ter wereld gaan mensen dood, heel normaal maar laten we gewoon proberen om het risico te beperken en niet te gaan strooien met zo is natuur..

😆 - Denk ook eens om ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Bensimpel schreef op maandag 17 februari 2020 @ 18:28:
[...]

Totdat een keer een familielid of vriend van jou overlijd hieraan.
Emotie toevoegen maakt het argument zeer zeker niet sterken, mijn inziens voornamelijk zwakker. Sommige gevallen komen dichter bij je als persoon maar dat zou de rationaliteit van beslissingen maar beperkt moeten beïnvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Unicron schreef op maandag 17 februari 2020 @ 17:00:
Hoe werkt de lucht verversing op een cruiseschip? Bij vliegtuigen worden er grote HEPA filtersystemen gebruikt waardoor de lucht relatief juist erg schoon is. Blijkbaar zelfs schoner dan een gemiddeld kantoor bijvoorbeeld. Ik vraag mij dus af of cruiseschepen ook HEPA filtersystemen hebben?
Gewoon verse lucht van buiten inblazen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:00

JvS

Ik heb hem zelf ook

Beurzen zijn een plek waar de totale overschotten aan beschikbaar geld heen gaan, maar laten we geen "de dag dat de dollar valt" discussie van deze discussie maken :P

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
daan! schreef op zondag 16 februari 2020 @ 23:44:
[...]

Ik weet niet hoeveel al terug zijn, maar een aantal zeker en zonder enige voorzorgsmaatregelen.
Ik weet het ook niet, maar er schijnt een WhatsApp groep voor te zijn. Van de Nederlandse ambassade in Bangkok (waar Cambodja ook onder valt)
Maak vooral gebruik van de door de beide consuls aangemaakte whatsapp groepen om ons vragen te stellen en om ons te informeren. Mochten er nog Nederlanders in uw omgeving zijn die niet zijn aangesloten, geef hen de whatsapp gegevens van de consul door! U kunt zich ook aanmelden via het 24/7 contact center: +31247247247.

https://www.facebook.com/...ok/posts/2977072892343507
Misschien ook handig voor mensen die ergens anders in die regio reizen om dat nummer (dat is dus een algemeen nummer, maar zo ik het begrijp kunnen zij je met de juiste mensen in contact brengen) alvast in je telefoon te hebben mocht de situatie lokaal verslechteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xippie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-07 12:21

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 17 februari 2020 @ 17:48:
[...]

De huidige manier van leven die de mensheid pas een paar honder jaar kent is sowieso al geen "normale gang van moeder natuur". Je stelt het alsof virussen zijn "ontworpen" om overbevolking tegen te gaan. Echter bestaan virussen al miljoenen jaren waar het huidige probleem van overbevolking pas zo'n 100 jaar echt speelt.

Alle andere virussen die vooraf gegaan zijn aan dit virus zijn er ook niet in geslaagd overbevolking tegen te gaan.

De enige manier waarop jouw bewering juist is door te stellen dat virussen ontworpen zijn door een intelligente ontwerper die voorzag dat er over miljoenen jaren overbevolking zou zijn en virussen daar tegen goed te pas zouden komen. Daarnaast is die intelligente ontwerper ook nog onbekwaam genoeg geweest om met alle andere virussen overbevolking niet tegen te gaan en lijkt dat bij deze ook nog geen deuk in een pakje boter te slaan.

Ik stel voor dat je je pseudowetenschap richting de huiskamer draagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
Ziet iemand anders ook de enorme spike in confirmed cases buiten China op de infographic
Ineens van 780 naar 1.3k.
In de gevallen die beschreven zijn kan ik dat aantal niet terugvinden.
Foutje?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/v9mS6lF.png

edit: als ik de gevallen buiten China optel kom ik op 894.

[ Voor 7% gewijzigd door daan! op 17-02-2020 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:00

JvS

Ik heb hem zelf ook

Een cruisschip dat internationale wateren vanuit china bereikt? :P

[ Voor 28% gewijzigd door JvS op 17-02-2020 22:40 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flow
daan! schreef op maandag 17 februari 2020 @ 22:28:
Ziet iemand anders ook de enorme spike in confirmed cases buiten China op de infographic
Foutje?
[Afbeelding]

Ik denk dat de Diamond Princess twee keer wordt geteld (als je 'confirmed' per city/province i.p.v. country/region doet zie je dit):
corona

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
Tsja, ik ben geen econoom. Maar ik vind het toch wel weer grappig hoezeer de pensioenfondsen last hebben van tegenvallende beleggingsresultaten terwijl ik zelf YTD op +6.76% sta, en mijn beheerd vermogen op +5.09% staat. Ook vorig jaar, een jaar met record highs op de beurs, en de pensioenfondsen die het slecht deden. Dit heeft mijns inziens dan ook weinig te maken met Covid-19, maar klinkt bij gebrek aan transparantie eerder als een slap excuus.

Dat producten uit Azië daarentegen leveringsproblemen verkrijgen is niet geheel verwonderlijk. Gezien de quarantaine maatregelen, gesloten bedrijven, etc. valt hier ook weinig anders te verwachten. De reeds verscheepte voorraden zijn tenslotte op een moment op, de reeds aanwezige voorraden die nog wel verstuurd kunnen worden op een gegeven moment ook. Partijen die hiervan afhankelijk zijn kunnen hier dan ook gevolgen van ondervinden.

En zo bijv. ook een partij zoals de Reddit post die je aanhaalt. Hoewel faillissement ten gevolge hiervan uiteraard treurig is, is dit eerlijk gezegd niet toe te schrijven aan Covid-19 alleen. Onderliggend moet daar tenslotte gewoonweg een ongezonde bedrijfsvoering liggen. Te veel afhankelijkheid van een enkele partij, geen contingency plan, onvoldoende financiële reserves voor in tegenspoed en zeer waarschijnlijk te weinig diversiteit binnen het productassortiment van dit bedrijf. Was het geen Covid-19 geweest dan was er vast een andere factor voorbij gekomen waardoor een bedrijf als dit binnen een jaar of 2 failliet gegaan was.

Voor wat betreft het uitblijven van een reactie van de beurzen, dit volgt ergens een beetje de historische trend. Tot nu toe is de uitbraak van een virus nog eigenlijk nooit echt van impact geweest op het verloop van de beurzen.

Afbeeldingslocatie: https://ei.marketwatch.com/Multimedia/2020/01/22/Photos/NS/MW-HY841_diseas_20200122175702_NS.png?uuid=80958ada-3d6a-11ea-96c2-9c8e992d421e

De beurzen zullen pas echt gaan reageren indien er serieuze economische gevolgen ontstaan t.g.v. de door China genomen maatregelen. En gezien het feit dat China op dit moment een economische wereldmacht is geworden, met een GDP plaats nummer 3 na de VS en EU, en GDP PPP ranking van 1 in de wereld, kunnen invloeden van maatregelen met een impact binnen de Chinese economie wereldwijd breder gevoeld gaan worden. Maar daarvoor is het nu gewoonweg nog redelijk vroeg.
Nog weinig ware info terug te vinden. Kennelijk getest in 70 patiënten in het kader van Covid-19, maar ook maar enige data omtrent effectiviteit is zowel binnen de pers als medische literatuur op dit moment nog onvindbaar.
daan! schreef op maandag 17 februari 2020 @ 22:28:
Foutje?
[Afbeelding]

Ook in de brondata op github is geen verklarende verschuiving in getallen te vinden die deze stijging verklaart. Noch in de beschreven datasets waar zij hun getallen vandaan halen is een verklaring hiervoor te vinden. Ik vermoed vooralsnog dan ook ergens een foutje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
daan! schreef op maandag 17 februari 2020 @ 15:13:
[...]

2 nieuwe gevallen is een duidelijke breuk met de exponentiële groei die er eerder nog te zien was, goed nieuws!
Als ze de uitbraak in Singapore kunnen indammen (waar veel gebruik gemaakt wordt van openbaar vervoer en rideshare) dan geeft dat hoop voor ons!
Nog maar 4 op de IC is ook goed nieuws, bedankt voor de update!
Die trendbreuk was al even aan de gang: 3-8-9-5-3-2 aantallen van nieuwe gevallen hier.
magic45 schreef op maandag 17 februari 2020 @ 15:46:
[...]

offtopic:
Thanks voor de info, ik ben er zelf voor vakantie twee dagen gelijk start van maart...

Die economische impact blijft overal nog een beetje onder de radar voor mijn gevoel (ook wel terecht gelet op de menselijke impact). In hoeverre scheelt het dagelijks in werk of forecasts naar de toekomst toe?
in mijn branche biedt het nieuwe kansen in sommige landen maar vooral toerisme, F&B en taxi/Grab rijders krijgen hele harde klappen. De ene chauffeur die ik spreek heeft het over meer dan 50% minder inkomsten, de ander over 30%.
Er is een reeele kans dat Singapore een recessie tegemoet gaat gezien de impact van China op economie hier groot is.
mrsar schreef op maandag 17 februari 2020 @ 17:16:
[...]

Ik ben 22/23 feb in sin, en van de landen waar ik ben geweest zag ik feitelijk hetzelfde, bv saigon was op straat ook veel rustiger dan wat ik gewend ben,taipei weet ik niet maar leek redelijk normaal en seoul leek ook wat rustiger dan normaal, nu in Maleisië en itt de andere landen lijken iig hier op langkawi de mondkappen niet echt aanwezig te zijn.
Mijn vrouw is net terug geweest naar Vietnam en nu in Seoul. Over Seoul zij ze dat het belachelijk rustig was tov "normale" dagen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Laatst online: 15:37

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Hier nog een goed artikel over het Westerdam fiasco en Cambodja-China relaties: https://www.bangkokpost.c...ncy-may-exact-global-toll

Gisteren heeft een deel van de cruisegasten een stadstour in Phnom Penh gekregen van de PM. Verder zou er nog een feestje op de planning staan. Vanaf de boot tot op land gebruikt men geen mondkapjes. Testen aan boord gebeurde alleen naar aanleiding van zelf-rapportage met een onbetrouwbare temperatuurmeting. De besmette vrouw was nooit getest.

Alles dus een perfect recept om hier lokaal een uitbraak te krijgen en ook in landen waar reizigers naartoe gevlogen zijn. Laten we hopen dat het bij deze ene persoon blijft.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 17 februari 2020 @ 22:02:
[...]

De huidige manier van leven die de mensheid pas een paar honder jaar kent is sowieso al geen "normale gang van moeder natuur". Je stelt het alsof virussen zijn "ontworpen" om overbevolking tegen te gaan. Echter bestaan virussen al miljoenen jaren waar het huidige probleem van overbevolking pas zo'n 100 jaar echt speelt.

Alle andere virussen die vooraf gegaan zijn aan dit virus zijn er ook niet in geslaagd overbevolking tegen te gaan.

De enige manier waarop jouw bewering juist is door te stellen dat virussen ontworpen zijn door een intelligente ontwerper die voorzag dat er over miljoenen jaren overbevolking zou zijn en virussen daar tegen goed te pas zouden komen. Daarnaast is die intelligente ontwerper ook nog onbekwaam genoeg geweest om met alle andere virussen overbevolking niet tegen te gaan en lijkt dat bij deze ook nog geen deuk in een pakje boter te slaan.

Ik stel voor dat je je pseudowetenschap richting de huiskamer draagt.
Zucht, je hoort mij toch niet zeggen dat virussen daarvoor ontworpen of nodig zijn? Het feit is dat ze door te veel mensen/dieren in een beperkte ruimte levensvatbaar zijn. Virussen maken bijna geen kans in dun bevolkte gebieden. Hier zijn mensen die woorden in iemands mond leggen. Leren lezen of begrijpend lezen is niet voor iedereen weggelegd blijkbaar. Hou het bij feiten, angstzaaierij heeft niemand wat aan.
Trump en inteligente virusontwerpers erbij halen doe je maar in de huiskamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 07:33:
[...]

Zucht, je hoort mij toch niet zeggen dat virussen daarvoor ontworpen of nodig zijn?
Letterlijk wel want je zegt "Dit is een normale gang van moeder natuur.". Alsof virussen ontworpen zijn om de huidige vorm van overbevolking tegen te gaan. Of dat de huidige vorm van overbevolking normaal en natuurlijk is.
Het feit is dat ze door te veel mensen/dieren in een beperkte ruimte levensvatbaar zijn. Virussen maken bijna geen kans in dun bevolkte gebieden.
Virussen overleven al miljoenen jaren in dunbevolkte gebieden.
Hier zijn mensen die woorden in iemands mond leggen. Leren lezen of begrijpend lezen is niet voor iedereen weggelegd blijkbaar.
Had ik vroeger een "goed" voor op mijn rapport. :9
Hou het bij feiten, angstzaaierij heeft niemand wat aan.
Ik zaai geen angst en beargumenteer dat jij jouw feit "de normale gang van moeder natuur" geen feit is.
Trump en inteligente virusontwerpers erbij halen doe je maar in de huiskamer.
Ik heb Trump er niet bij gehaald. Iets met woorden in de mond leggen. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Wow, jij hebt echt je verstand niet hoor. Je leest erg selectief. "Mensen hier" slaat niet alleen op jou.
Ik stop onze discussie, zinloos. Gelijk halen doe je maar bij anderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daan!
@Euler212 @Verwijderd
Kunnen we de hele overbevolking en moeder natuur discussie uit dit topic laten? Ga evt. verder in een eigen topic of DM.
Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Modbreak:Ook vanuit moderatie: dit is niet de plek voor een discussie over overbevolking. Dat wordt altijd een hele discussie op zichzelf omdat mensen het oneens zijn.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daan!
In ander nieuws: Een Amerikaanse passagier van de Westerdam is het hotel waar hij in quarantaine zat uitgelopen en is terug gevlogen naar de V.S.
Zonder mondkapje, zonder voorzorgsmaatregelen.
De douane heeft hem nog even wat vragen gesteld maar laat hem verder gaan, geen quarantaine.

Hij ziet er zelf niet zo de ernst van in:
my wife: “Bring home a 12 pack of Corona,” me: “No worries, bringing home a case

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-09 11:01
daan! schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 09:21:
In ander nieuws: Een Amerikaanse passagier van de Westerdam is het hotel waar hij in quarantaine zat uitgelopen en is terug gevlogen naar de V.S.
Zonder mondkapje, zonder voorzorgsmaatregelen.
De douane heeft hem nog even wat vragen gesteld maar laat hem verder gaan, geen quarantaine.

[YouTube: Man breezes through customs after returning from cruise ship with covid-19]

Hij ziet er zelf niet zo de ernst van in:

[...]
Deze persoon (en de douane ambtenaren indien die het wisten?) opsluiten omdat ze expres de volksgezondheid in gevaar brengen.

Zal helaas wel geen wet voor zijn :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlqmLqck
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19-09 11:38
Gisteren las/hoorde ik ook al zo iets. Wat ik me dan meer afvraag: hoe kan dit en is dit niet al vaker gebeurt deze weken/dagen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pandemic
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-02 22:09
Het is een illusie dat dit virus zich gaat beperken tot azie; het is een kwestie van tijd voordat het gewoon endemisch is net als de normale "griep"; ook in nederland. Personen zoals deze amerikaan dragen hieraan bij. Mensen maken keuze's op basis van hun eigen "voordeel" en niet op basis van wat goed is voor de massa.

Het voornaamste belang van de quarantaine pogingen tot nu toe is tijd winnen zodat je meer van de ziekte weet en beter voorbereid bent.

Wat veel zorgelijker is; er zijn nu al leveringsproblemen m.b.t. mondmaskers en beschermingsmateriaal in de nederlandse zorg. Ik werk in de 1ste lijn en onze vaste groothandel kan deze al niet meer leveren met geen uitzicht op een leveringsdatum. Ik heb de ffp2 maskers nu maar besteld bij een autogroothandel; deze had ze nog wel....

[ Voor 26% gewijzigd door Pandemic op 18-02-2020 09:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Pandemic schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 09:55:
Het is een illusie dat dit virus zich gaat beperken tot azie; het is een kwestie van tijd voordat het gewoon endemisch is net als de normale "griep"; ook in nederland. Personen zoals deze amerikaan dragen hieraan bij. Mensen maken keuze's op basis van hun eigen "voordeel" en niet op basis van wat goed is voor de massa.

Het voornaamste belang van de quarantaine pogingen tot nu toe is tijd winnen zodat je meer van de ziekte weet en beter voorbereid bent.
Username checking out... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Laatst online: 19:52
Unicron schreef op maandag 17 februari 2020 @ 17:00:
Filters in scheeps airconditioning zijn geen HEPA filters, eerder G4 - F7.
En er zitten roterende warmtewisselaars in, als je dus daar een virus/bacterie in krijgt vanuit de uitgaande luchtstroom kan dat verspreid worden via de inkomende luchtstroom. Mensen aan boord houden is als je het mij vraagt bijna een garantie om iedereen te besmetten.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
Verwijderd1 schreef op zondag 16 februari 2020 @ 00:57:

Gebaseerd daarop lijkt het me nog te vroeg om te stellen dat het buiten China niet aanslaat. En gezien de gevallen op de Diamond Princess kunnen we stellen dat het virus ook buiten China tekeer kan gaan. Het is in ieder geval niet zo dat het heimwee krijgt en opgeeft.

De rest van de wereld heeft natuurlijk wel het voordeel dat we nu meer weten. Gezien het beperken van de verspreiding (het beste / alleen) mogelijk is in het vroegste stadium van een uitbraak kan het zijn dat het daarom de kans niet krijgt om hier effectief toe te slaan.
Inmiddels lijkt men in Japan te denken dat men nu in de 'versnellingsfase' zit:
But Japan has reached a turning point in its fight against the coronavirus outbreak, as the number of cases surged from just 29 last Thursday to 66 as of last night, raising concerns that a silent killer may be on the loose.

On Sunday, Health Minister Katsunobu Kato urged citizens to avoid leaving home unnecessarily and to steer clear of crowded places and non-essential gatherings as part of a community effort to fight the spread of the virus.

That did little to stop workers from packing Tokyo's trains in the rush-hour commute, or deter people from going out. But some events have been cancelled or scaled down.

"We believe local transmission is already ongoing," Dr Shigeru Omi, chief director of the Japan Community Health Care Organisation, told reporters yesterday.

https://www.straitstimes....el-scale-down-mass-events

En in Zuid Korea ook een nieuw geval dat niet gelinkt is aan reizen of aan een ander bekend geval:
According to the Korea Centers for Disease Control and Prevention (KCDC), the latest patient is a 61-year-old South Korean woman who lives in Daegu, 300 kilometers southeast of Seoul.

The woman has not been abroad, raising concerns again over the spread of the disease without a link to known clusters of the COVID-19 virus.

https://en.yna.co.kr/view/AEN20200218002200320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandemic
Als er een gevalletje in zuid nederland is wordt dat nog wat met carnaval de komende week.

Al stelt dat natuurlijk niks voor vergeleken met het dagelijkse openbaar vervoer in Japan. Die hebben een groot probleem bij een uitbraak omdat ze zo afhankelijk zijn van het OV in de metropolen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• daan!
Pandemic schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 10:55:
Als er een gevalletje in zuid nederland is wordt dat nog wat met carnaval de komende week.
En dan in het nieuws: "Als u symptomen hebt zoals hoofdpijn, overgeven en vermoeidheid moet u 2 weken in zelf quarantaine" Dan is na de carnaval dus heel zuid-Nederland 2 weken thuis. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:57
Pandemic schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 09:55:
Wat veel zorgelijker is; er zijn nu al leveringsproblemen m.b.t. mondmaskers en beschermingsmateriaal in de nederlandse zorg. Ik werk in de 1ste lijn en onze vaste groothandel kan deze al niet meer leveren met geen uitzicht op een leveringsdatum. Ik heb de ffp2 maskers nu maar besteld bij een autogroothandel; deze had ze nog wel....
Ik heb 2 weken geleden als maskers besteld, toen waren ze al moeilijk leverbaar, FFP3 (wat gelijk zou zijn aan N95) al overal uitverkocht, na heel wat webwinkels uiteindelijk nog een winkel gevonden die nog wel FFP2 op voorraad had. Bij de Hornbach lagen nog 2 FFP1 maskers in het schap.

(Reden is dat ik binnenkort met het vliegtuig naar LAX moet, zijn al 5-10 cases daar, en veel vluchten uit Azië.)

Kan het nieuws zo snel niet vinden, maar ik las een paar weken terug dat de groothandels hun voorraad alleen nog uitleveren aan ziekenhuis en aanverwante organisaties. Helemaal op zullen ze voor de zorg dus niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westlym
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-09 10:38
Hoe is dit te verklaren?
Wat zijn de feiten hierachter?
Verwijderd1 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 10:34:
[...]

Inmiddels lijkt men in Japan te denken dat men nu in de 'versnellingsfase' zit:

[...]

[YouTube: Japan enters 'accelerating phase' of COVID-19 outbreak: experts]

En in Zuid Korea ook een nieuw geval dat niet gelinkt is aan reizen of aan een ander bekend geval:

[...]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pandemic
HallonRubus schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 10:59:
[...]

Kan het nieuws zo snel niet vinden, maar ik las een paar weken terug dat de groothandels hun voorraad alleen nog uitleveren aan ziekenhuis en aanverwante organisaties. Helemaal op zullen ze voor de zorg dus niet zijn.
Ik ben huisarts in een huisartsenpraktijk. Wij zullen de eerste artsen zijn die met mogelijke patienten in contact komen.

Voor ons zijn de middelen tot nu toe niet leverbaar gebleken; dit gaat wel een probleem worden als er verdachte gevallen gaan komen. Het zegt wel wat dat ik op een autogroothandel moet terugvallen voor ffp2 maskers...

[ Voor 16% gewijzigd door Pandemic op 18-02-2020 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
westlym schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 11:08:
Hoe is dit te verklaren?

[...]
Ik weet niet wat je precies bedoelt. Ik noem twee berichten van public health autoriteiten in Zuid Korea en Japan (vergelijkbaar met het RIVM hier in Nederland / Public Health England in Engeland of het CDC in de VS).

Zij baseren zich denk ik vooral op de gevallen in eigen land, communicatie met andere autoriteiten uit het buitenland, en wat ze weten van reconstructie van de dagen voorafgaand van de slachtoffers (waar zijn ze geweest en met wie hebben ze contact gehad).

De precieze afweging die zij gemaakt hebben waar ze hun statements op baseren heb ik niet. Ik vermoed dat die wel ergens zal zijn (ook online), maar mogelijk alleen in eigen taal. Misschien lichten ze ook wel meer toe in de persconferentie(s) (ik heb alleen een klein stukje van dat Japanse filmpje gezien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvn
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:07

basvn

Breezand - NHN

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/ERDSIFEWAAAS4R0?format=png&name=large
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/ERCX2oTXsAAJmeA?format=jpg&name=small
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/ERDSmGrXYAImvw0?format=png&name=small

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
westlym schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 11:08:
Hoe is dit te verklaren?

[...]
Hoe te verklaren zal deels afhankelijk zijn van de absurd hoge populatie densiteiten in steden als Tokyo. Tot ongeveer 3 keer zo dichtbevolkt als bijvoorbeeld Rotterdam en tot twee keer zo dichtbevolkt als bijv. Amsterdam. Met daar normaal gesproken vergelijkbaar met Amsterdam ook nog eens een groot aantal toeristen bovenop.

Voor de verspreiding van een virus zijn dat natuurlijk gunstige omstandigheden en is contact onderzoek op diverse vlakken dan ook lastig, want personen die naast jou hebben staan hoesten in bijv. de metro, zullen je niet als contact kunnen identificeren.

En daar komt bovenop nog eens behoudens de populatiedensiteit ook de populatie omvang van bijv. Tokyo, 14 miljoen mensen in Tokyo metropolis, ruim 38 miljoen in greater Tokyo area. Een ruime 2x Nederland. Het zijn getallen nauwelijks voor te stellen. Covid-19 besmettingen binnen een stad als Tokyo zijn dan ook als een speld in een hooiberg en kunnen zich ongezien ook makkelijk door het land verspreiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daan!

Dan gaat een mondkapje niet zoveel meer helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Japan meldt 88 nieuwe besmettingen op het cruise schip the Diamond Princess. Maakt een totaal van 544 besmettingen aan boord van dit schip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westlym
Ik lees uit jouw stuk dat een vrouw met de virus in contact is geweest terwijl ze 300 kilometers van Hong Kong woont. Niemand weet hoe en waar hierover. Hoe lang blijft de virus in het open lucht 'leven'?
Verwijderd1 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 11:29:
[...]

Ik weet niet wat je precies bedoelt. Ik noem twee berichten van public health autoriteiten in Zuid Korea en Japan (vergelijkbaar met het RIVM hier in Nederland / Public Health England in Engeland of het CDC in de VS).

Zij baseren zich denk ik vooral op de gevallen in eigen land, communicatie met andere autoriteiten uit het buitenland, en wat ze weten van reconstructie van de dagen voorafgaand van de slachtoffers (waar zijn ze geweest en met wie hebben ze contact gehad).

De precieze afweging die zij gemaakt hebben waar ze hun statements op baseren heb ik niet. Ik vermoed dat die wel ergens zal zijn (ook online), maar mogelijk alleen in eigen taal. Misschien lichten ze ook wel meer toe in de persconferentie(s) (ik heb alleen een klein stukje van dat Japanse filmpje gezien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westlym
Precies. Dus de maatregelen die ze nemen hangt per land/regio's af (criteria)?
psychodude schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 11:31:
[...]

Hoe te verklaren zal deels afhankelijk zijn van de absurd hoge populatie densiteiten in steden als Tokyo. Tot ongeveer 3 keer zo dichtbevolkt als bijvoorbeeld Rotterdam en tot twee keer zo dichtbevolkt als bijv. Amsterdam. Met daar normaal gesproken vergelijkbaar met Amsterdam ook nog eens een groot aantal toeristen bovenop.

Voor de verspreiding van een virus zijn dat natuurlijk gunstige omstandigheden en is contact onderzoek op diverse vlakken dan ook lastig, want personen die naast jou hebben staan hoesten in bijv. de metro, zullen je niet als contact kunnen identificeren.

En daar komt bovenop nog eens behoudens de populatiedensiteit ook de populatie omvang van bijv. Tokyo, 14 miljoen mensen in Tokyo metropolis, ruim 38 miljoen in greater Tokyo area. Een ruime 2x Nederland. Het zijn getallen nauwelijks voor te stellen. Covid-19 besmettingen binnen een stad als Tokyo zijn dan ook als een speld in een hooiberg en kunnen zich ongezien ook makkelijk door het land verspreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
westlym schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 12:12:
Ik lees uit jouw stuk dat een vrouw met de virus in contact is geweest terwijl ze 300 kilometers van Hong Kong woont. Niemand weet hoe en waar hierover. Hoe lang blijft de virus in het open lucht 'leven'?

[...]
In ieder geval niet lang genoeg om een afstand van 300 km te overbruggen. Hier tussen ligt gewoon een missing link. Een carrier uit Hong Kong kan 300 km zijn afgereisd en met deze vrouw in contact zijn gekomen. Een carrier uit Hong Kong kan iemand tussenliggend besmet hebben, die vervolgens afgereisd is naar de locatie van deze dame en haar hier besmet heeft, etc.

Dit zijn lastige situaties, want het bemoeilijkt contact onderzoek. Mensen die routinematig dagelijks dezelfde contacten hebben. Thuis, auto naar kantoor, collega's, retour naar huis, zijn makkelijk. Contacten zijn goed identificeerbaar. Maar mensen die op en neer reizen, in aanraking komen met onbekenden, dat wordt aanzienlijk lastiger. De aanpak zal zich hierin dan ook moeten richten op waakzaamheid. Bij reeds lage verdenking op besmetting wil je mogelijk toch laagdrempelig testen, mensen onder controle houden en mensen aansporen om voorlopig hun eigen contacten met anderen te doen beperken tot duidelijk is dat ze geen drager zijn.

In zekere mate ben je daarin echter afhankelijk van de medewerking van dit soort mensen.
westlym schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 12:15:
Precies. Dus de maatregelen die ze nemen hangt per land/regio's af (criteria)?
[...]
Dit doet het momenteel zeker ja. De quarantaine van gehele steden in China bijvoorbeeld zijn een unicum. Een aantal zaken zijn vergelijkbaar, contact onderzoek zal altijd wel gepoogd worden. Maar hoe vervolgens bij bewezen besmette personen wordt gehandeld, ook dat kan verschillen van persoon tot persoon. Thuis isolatie / quarantaine? Isolatie in ziekenhuizen? Er zijn geen strikte internationale richtlijnen hiervoor, enkel adviezen. Het is aan de nationale organisaties om hier een invulling aan te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

Geert1976 schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 11:48:
Japan meldt 88 nieuwe besmettingen op het cruise schip the Diamond Princess. Maakt een totaal van 544 besmettingen aan boord van dit schip.
Ik sprak gisteren avond een leverancier uit China. Hij zit nu in Shenzen. Zijn familie in Wuhan (zijn geboorteplaats). Als ik zijn verhaal half voor waarheid aanneem en me dan nog positief uitdruk dan kunnen we voorzichtig stellen dat de cijfers in Wuhan vergelijkbaar zijn met de Diamond Princess.
Pagina: 1 ... 15 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een ZT (zero tolerance) topic.

Overtreding van de onderstaande topic regels zal resulteren in minimaal een 24 uurs AWM ban.

• Geen slowchat
• Geen complottheorieën
• Geen paniekreacties
• Onderbouw je argumentatie met bronnen, extraordinary claims require extraordinary evidence
• Post hier alleen over de uitbraak in zijn algemeenheid. Voor het bespreken van persoonlijke voorbereidingen en maatregelen is er Het voorbereiden op het coronavirus topic.
• Geen discussie over het functioneren van het RIVM of andere organen zonder verdere relatie met het virus

Voor een actuele, interactieve kaart van de uitbraak, inclusief gemelde besmettingen en doden, zie
Wereld:
https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6
Nederland:
https://www.arcgis.com/ap...c995c40e7ae72254029bf6251

Handiger links:

https://debatgemist.tweed...wikkelingen-coronavirus-0

Om de posts leesbaar te houden graag geen gebruik meer maken van hoofdletters / vetgedrukte tekst om bepaalde stukken te benadrukken.
Mocht je punt alsnog te onduidelijk uit je post naar voren komen, gebruik dan cursieve tekst.