Tsja, ik ben geen econoom. Maar ik vind het toch wel weer grappig hoezeer de pensioenfondsen last hebben van tegenvallende beleggingsresultaten terwijl ik zelf YTD op +6.76% sta, en mijn beheerd vermogen op +5.09% staat. Ook vorig jaar, een jaar met record highs op de beurs, en de pensioenfondsen die het slecht deden. Dit heeft mijns inziens dan ook weinig te maken met Covid-19, maar klinkt bij gebrek aan transparantie eerder als een slap excuus.
Dat producten uit Azië daarentegen leveringsproblemen verkrijgen is niet geheel verwonderlijk. Gezien de quarantaine maatregelen, gesloten bedrijven, etc. valt hier ook weinig anders te verwachten. De reeds verscheepte voorraden zijn tenslotte op een moment op, de reeds aanwezige voorraden die nog wel verstuurd kunnen worden op een gegeven moment ook. Partijen die hiervan afhankelijk zijn kunnen hier dan ook gevolgen van ondervinden.
En zo bijv. ook een partij zoals de Reddit post die je aanhaalt. Hoewel faillissement ten gevolge hiervan uiteraard treurig is, is dit eerlijk gezegd niet toe te schrijven aan Covid-19 alleen. Onderliggend moet daar tenslotte gewoonweg een ongezonde bedrijfsvoering liggen. Te veel afhankelijkheid van een enkele partij, geen contingency plan, onvoldoende financiële reserves voor in tegenspoed en zeer waarschijnlijk te weinig diversiteit binnen het productassortiment van dit bedrijf. Was het geen Covid-19 geweest dan was er vast een andere factor voorbij gekomen waardoor een bedrijf als dit binnen een jaar of 2 failliet gegaan was.
Voor wat betreft het uitblijven van een reactie van de beurzen, dit volgt ergens een beetje de historische trend. Tot nu toe is de uitbraak van een virus nog eigenlijk nooit echt van impact geweest op het verloop van de beurzen.
De beurzen zullen pas echt gaan reageren indien er serieuze economische gevolgen ontstaan t.g.v. de door China genomen maatregelen. En gezien het feit dat China op dit moment een economische wereldmacht is geworden, met een GDP plaats nummer 3 na de VS en EU, en GDP PPP ranking van 1 in de wereld, kunnen invloeden van maatregelen met een impact binnen de Chinese economie wereldwijd breder gevoeld gaan worden. Maar daarvoor is het nu gewoonweg nog redelijk vroeg.
Nog weinig ware info terug te vinden. Kennelijk getest in 70 patiënten in het kader van Covid-19, maar ook maar enige data omtrent effectiviteit is zowel binnen de pers als medische literatuur op dit moment nog onvindbaar.
Ook in de brondata op github is geen verklarende verschuiving in getallen te vinden die deze stijging verklaart. Noch in de beschreven datasets waar zij hun getallen vandaan halen is een verklaring hiervoor te vinden. Ik vermoed vooralsnog dan ook ergens een foutje.