Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• DaniëlWW2
  • Registratie: november 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

En de verwarring is denk ik nu wel compleet. Het virus is dus niet hernoemd van nCoV-2019 naar COVID-19. Nee, de ziekte heet nu COVID-19. Het virus heet SARS CoV-2. De WHO is haar tijd dus ook zeer goed aan het besteden met deze onnodig verwarrende constructie die overduidelijk gericht lijkt om de CCP niet voor het hoofd te stoten. Er is blijkbaar meer dan afdoende aanleiding om het tot de SARS familie van corinavirussen te classificeren. Zie: https://www.nhg.org/coronavirus

Diezelfde CCP die het nog steeds vertikt om serieuze hulp te accepteren. Ondertussen zijn er al 1700+ artsen en verplegers geïnfecteerd. De behandelcapaciteit gaat waarschijnlijk dus behoorlijk inzakken, als die al niet ingezakt is. Zie: https://www.theguardian.c...d-by-coronavirus-in-china

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• GNML
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 08-04 22:46

GNML

applebuyguide.com

Sand0rf schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 11:02:
Ik volg de nieuwsberichten over Corona op de voet. Op 1 april vertrek ik voor een bruiloft naar Japan. Voor Japan zelf maak ik me nog niet direct zorgen (op dit moment) maar ik vlieg zowel heen als terug via Hongkong...Het ministerie van buitenlandse zaken geeft op dit moment nog code geel voor Hongkong en groen voor Japan maar mijn werkgever heeft al laten weten dat ik na terugkomst twee weken thuis moet werken..

Als je naar het dashboard van de WHO kijkt dan lijkt het aantal besmettingen te stabiliseren en het aantal doden per dag af te nemen. Ik ga daar dan op dit moment meer vanuit dan van alle (sensatie belustte) nieuwsberichten.
Hier een soort gelijk verhaal.. wij hebben in december onze vakantie naar Japan geboekt, twee weken later lees je over de uitbraak. We landen in Beijing, nu lees ik zelfs dat als je uit China komt je in Japan twee weken in quarantaine komt?

We zitten dus op twee gedachten, om boeken en rechtstreeks op Japan of annuleren(kunnen zonder kosten annuleren).

iPhone x | HP Microserver gen8 E3-1265LV2 | www.applebuyguide.com

• Sand0rf
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 13:36
Over quarantaine heb ik niks gehoord. Het laatste wat ik heb gelezen is:
【Notice from Immigration Services Agency of Japan】
From 13 February 2020, at 0:00 a.m.(JST), the following people are not permitted to enter Japan for the time being unless there are exceptional circumstances.
- Foreigners who have travelled to Hubei or Zhejiang Province in the People's Republic of China within 14 days before arriving Japan.
- Foreigners who have Chinese passports issued by Hubei or Zhejiang Province in the People's Republic of China

/post

• merlin1201
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 08-04 20:55
GNML schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 22:24:
[...]

Hier een soort gelijk verhaal.. wij hebben in december onze vakantie naar Japan geboekt, twee weken later lees je over de uitbraak. We landen in Beijing, nu lees ik zelfs dat als je uit China komt je in Japan twee weken in quarantaine komt?

We zitten dus op twee gedachten, om boeken en rechtstreeks op Japan of annuleren(kunnen zonder kosten annuleren).
Dat je daar over twijfelt??????
Annuleren die hap

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

• merlin1201
Amphiebietje schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 20:57:
[...]

Het wetenschappelijk artikel dat stelde dat er overeenkomsten waren tussen HIV en Covid-19 is dus teruggetrokken:

https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.01.30.927871v1
Dat klopt maar vroeg me af hoe het met die test cases ging want die waren veelbelovend, en herstelde snel

• Pascalito
  • Registratie: oktober 2009
  • Nu online

Pascalito

♥ ♥ Love is the air ♥ ♥

merlin1201 schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 22:35:
[...]

Annuleren die hap
Omboeken en rechtstreeks naar japan vliegen.

Japan is nu nog geen probleem zelf.

blog: Pascal and Andrea.com - Lees nu over het kleurrijke Mexico! - Strava

• Rinzwind
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 19-03 11:55
Gaan we nu ook ieder jaar dagelijks tot in den treure berichten over aantal zieken en doden tijdens de “uiterst gevaarlijke griepgolf“ waar corona gewoon een tot dit jaar onbekende variant van is... Media vinden t spannend, maar volkomen scheve verhouding met houding een griepepidemie. Hypocriet gedoe. Zal ook wel te maken hebben met een stok vinden die gebruikt kan worden om aziatische economie een pak slaag te geven. Kan me niet herinneren dat de Mexicaanse griep zon impact maakte. Zal wel te maken hebben met de zijde van de wereld. “ By 14 November 2009, the virus had infected one in six Americans with 200,000 hospitalisations and 10,000 deaths – as many hospitalizations and fewer deaths than in an average flu season overall, but with much higher risk for those under 50. ”

• rik86
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 14:51
En deze lijkt mogelijk vooral voor flinke rokers een probleem te zijn: https://www.telegraph.co....avirus-dangerous-smokers/

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 13:33
Rinzwind schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 07:18:
Gaan we nu ook ieder jaar dagelijks tot in den treure berichten over aantal zieken en doden tijdens de “uiterst gevaarlijke griepgolf“ waar corona gewoon een tot dit jaar onbekende variant van is... Media vinden t spannend, maar volkomen scheve verhouding met houding een griepepidemie. Hypocriet gedoe. Zal ook wel te maken hebben met een stok vinden die gebruikt kan worden om aziatische economie een pak slaag te geven. Kan me niet herinneren dat de Mexicaanse griep zon impact maakte. Zal wel te maken hebben met de zijde van de wereld. “ By 14 November 2009, the virus had infected one in six Americans with 200,000 hospitalisations and 10,000 deaths – as many hospitalizations and fewer deaths than in an average flu season overall, but with much higher risk for those under 50. ”
Het is maar wat je overtrokken vind. Ze hebben daar hele steden afgesloten en het virus verspreid zich nog steeds redelijk snel. Het is niet te voorspellen wat er gebeurd was als ze niks afgesloten hadden en tegen elkaar gezegd hadden, was je handen een keertje extra.

Ook gaat er bij de ''normale'' griep 1/1000 - 1/500 dood en bij deze variant 2/100.

https://www.cdc.gov/flu/about/burden/index.html

Nog groter probleem is dat bij deze variant ziekenhuisopname of intensieve behandeling noodzakelijk lijkt om te genezen, waar er bij normale griep in verhouding maar weinig mensen opgenomen hoeven te worden.

[Voor 6% gewijzigd door Fable op 15-02-2020 08:06]

• PalingDrone
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 15:12
rik86 schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 07:42:
En deze lijkt mogelijk vooral voor flinke rokers een probleem te zijn: https://www.telegraph.co....avirus-dangerous-smokers/
Dit icm chronische luchtvervuiling, plus dat rokers continu hun hand naar hun mond brengen en zo dus ook snel zo'n virus oppakken, sja dan gaat het snel.
Voelt wel lichtelijk als een open deur dit artikel.

DnB is Liquid

• Tjeerd84
  • Registratie: september 2010
PalingDrone schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 08:03:
[...]

Dit icm chronische luchtvervuiling, plus dat rokers continu hun hand naar hun mond brengen en zo dus ook snel zo'n virus oppakken, sja dan gaat het snel.
Voelt wel lichtelijk als een open deur dit artikel.
Er wordt niet gesproken over wie vatbaarder voor de ziekte is, maar wie meer kans op overlijden heeft. En als het een wetenschappelijke bron heeft, dan nemen wetenschappers ongetwijfeld andere variabelen mee.
M.a.w. onder de rokers is het sterftecijfer blijkbaar hoger dan bij andere griepsoorten en dat zou opvallend zijn. En ook verklaren waarom het sterftecijfer bij dit virus hoger is dan bij de meeste andere soorten, want in China wordt er door veel mannen gerookt.

Alsnog kan de bron zwak zijn natuurlijk en het over een soort van fakenews gaan. Daarnaast kan het statistisch ook puur toeval zijn of een andere reden hebben.

Je sceptische houding waardeer ik wel verder.

• leekers
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 15:42
Ik ben blij dat je volkomen negeert dat er in 2009 geen sociale netwerken , internet en waren als nu in 2020 .

Verder is het vergelijken van griep en het coronavirus gewoon niet mogelijk .

"Beautiful Clean Coal"

• PalingDrone
Fable schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 07:58:
[...]

Het is maar wat je overtrokken vind. Ze hebben daar hele steden afgesloten en het virus verspreid zich nog steeds redelijk snel. Het is niet te voorspellen wat er gebeurd was als ze niks afgesloten hadden en tegen elkaar gezegd hadden, was je handen een keertje extra.

Ook gaat er bij de ''normale'' griep 1/1000 - 1/500 dood en bij deze variant 2/100.

https://www.cdc.gov/flu/about/burden/index.html

Nog groter probleem is dat bij deze variant ziekenhuisopname of intensieve behandeling noodzakelijk lijkt om te genezen, waar er bij normale griep in verhouding maar weinig mensen opgenomen hoeven te worden.
Om het even in perspectief te zetten :
Ook gaat er bij de ''normale'' griep 1/1000 - 2/1000 dood en bij deze variant 20/1000.
FTFY
(Vergelijkt wat fijner voor mathematically challenged lezers ;) )

[Voor 3% gewijzigd door PalingDrone op 15-02-2020 08:41]

DnB is Liquid

• marteltor
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 08-04 02:40
Wij hebben vanaf maandag 3 dagen Maleisie voordat we doorvliegen naar Nieuw Zeeland. Gisteren bij de praxis een voorraadje FFP2 maskers gekocht. Kreeg bij de kassa al de vraag of ik aan voorbereiden was op Corona. En natuurlijk handgel. Meer valt er volgens mij niet te doen, naast het vermijden van drukke plekken.

Zit er toevallig een Tweaker in Kuala Lumpur?

• bloodlynx
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 12:23
Hey als jij lekker naïef in je bubbeltje wil leven ga je gang maar oordeel dan niet over mensen die wel het nieuws volgen en de impact zien. 500 miljoen Chinezen zitten thuis https://www.abc.net.au/ne...orlds-population/11968114. Dat is niet zomaar om een simpel griepje.

• Torgo
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 08:28
marteltor schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 08:49:
Wij hebben vanaf maandag 3 dagen Maleisie voordat we doorvliegen naar Nieuw Zeeland. Gisteren bij de praxis een voorraadje FFP2 maskers gekocht. Kreeg bij de kassa al de vraag of ik aan voorbereiden was op Corona. En natuurlijk handgel. Meer valt er volgens mij niet te doen, naast het vermijden van drukke plekken.

Wij gaan dinsdag naar Kuala Lumpur. Wij zitten momenteel in Koh Lanta, Thailand sinds twee weken en daarvoor vier dagen in Singapore. In Singapore wel gewoon drukke plekken bezocht, zonder mondkapje.

Overigens werd mijn dochter ziek de dag van vertrek (bacteriële luchtweg infectie) dus die vloog met anti biotica en dat was geen prettige vlucht. Daarna werden wij zelf ziek (ook aan de antibiotica) en vervolgens kreeg mijn dochter waterpokken 😥. Gelukkig is dat nu bijna over en mag ze vliegen.

• Joolee
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 15:01

Ik ben er net vandaag vanuit vertrokken naar Nepal. Zo lang je zelf spullen mee neemt zou ik me verder niet zo'n zorgen maken. Een masker vindt ik zelf overbodig, je beschermt er hooguit je omgeving mee als je zelf besmet bent. Maar als je het dan toch gebruikt, gebruik dan inderdaad wel een goede waarbij de lucht ook echt gefiltreerd wordt en niet alleen langs je neus het masker onder verdwijnt.
Ga er niet van uit dat je daar iets kan kopen overigens. Al kwam ik in de Watson's op het vliegveld nog wat flesjes Dettol tegen :)

• basvn
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 15:51

basvn

Breezand - NHN

https://pbs.twimg.com/media/EQzeMIsXUAA7Ue-?format=jpg&name=large

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• leekers
  • Registratie: januari 2014
Ik lees dat er nu ook geld in quarantaine gedaan gaat worden .

https://www.telegraaf.nl/...ntaine-wegens-coronavirus

"Beautiful Clean Coal"

• marteltor
Torgo schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 09:15:
[...]

Wij gaan dinsdag naar Kuala Lumpur. Wij zitten momenteel in Koh Lanta, Thailand sinds twee weken en daarvoor vier dagen in Singapore. In Singapore wel gewoon drukke plekken bezocht, zonder mondkapje.

Overigens werd mijn dochter ziek de dag van vertrek (bacteriële luchtweg infectie) dus die vloog met anti biotica en dat was geen prettige vlucht. Daarna werden wij zelf ziek (ook aan de antibiotica) en vervolgens kreeg mijn dochter waterpokken 😥. Gelukkig is dat nu bijna over en mag ze vliegen.
balen van je dochter zeg. In buitenland zijn ze vaak wat voorzichtiger met waterpokken. Precies vanwege de situatie jij hebt ervaren hebben wij onze dochter laten inenten (wat in delen van de wereld de normale praktijk is, maar in Nederland vinden we dat alle kinderen 'verminkt' moeten worden door de waterpokken).

Als ik het zo lees valt het qua verplichting van mondkapjes wel mee dus. Ik dacht dat je misschien geweigerd zou worden op publieke plekken als je geen kapje had (mede ingegeven door die Thaise official die zich ergerde aan toeristen zonder kapje)

• Rinzwind
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 19-03 11:55
Uhm er zijn geen betrouwbare overlijdingsstatistieken voorhanden. Alleen de ernstig zieken en verzwakten worden gezien en dus meegeteld. Degene die een lichte coronagriep oplopen en thuis uitzieken worden niet gezien. Nogmaals... corona is niets anders als een potentieel stevige griep. Dat mensjes hier het zo spannend vinden om Pandemic ten tonele te brengen en de VS het economisch wel leuk uitkomt... tja... Genoeg die de coronagriep oplopen en niet eens weten dat ze die variant hadden achteraf.

Ga je inlezen op griepdoden. Er gaat een wereld voor je open. Je kunt je dus beter daarom druk maken. Dat is nu het echte gevaar in NL, maar niemand die zich daar over opwind want nieuw en spannend zoals in een film ;)

Jep bepaalde regios moeten hun best doen verspreiding tegen te gaan. Maar zoals het nu gaat is absurd. Alsof we nog nooit een nieuw griepvirus tegengekomen zijn... eens in de zoveel tijd zien we een nieuwe variant. Thats the way of life. Try to Live with it. Grotere problemen in de wereld. Zeker in China. Luchtvervuiling om maar iets te noemen daar, wat op termijn veel vroegtijdige doden veroorzaakt... lijkt erop dat het nu beter gesteld is. Wellicht door gesloten fabrieken/minder productie.

[Voor 26% gewijzigd door Rinzwind op 15-02-2020 10:37]

• JeroenNietDoen
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 15:50

JeroenNietDoen

"Doe nou niet!"

@Rinzwind we hebben je begrepen. Jij vindt het “een griepje”, het niet nieuwswaardig en dat we ons aanstellen.

Gelukkig hoeven we het niets eens te zijn.

"Oooh Jeroen!"

• mekkieboek
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 11:02
Rinzwind schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 10:30:
Grotere problemen in de wereld. Zeker in China. Luchtvervuiling om maar iets te noemen daar, wat op termijn veel vroegtijdige doden veroorzaakt... lijkt erop dat het nu beter gesteld is. Wellicht door gesloten fabrieken/minder productie.
Het wordt nog interessant om te zien in welke grafieken (klimatologisch, economisch, biologisch etc.) er over een paar jaar een dipje of een spike te zien is die samenvalt met het verschijnen van het Coronavirus en daaruit volgende daling van productiviteit, (vlieg)transport, energiegebruik.
Op de kortere termijn ben ik benieuwd of het merkbaar wordt in welke mate we afhankelijk zijn van de Chinese export. En hoe daarop kan worden aangepast.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Het coronavirus 2019-nCoV heeft in Europa een eerste slachtoffer geëist. In Frankrijk bezweek een tachtigjarige Chinese toerist zaterdag aan de gevolgen van de ziekte COVID-19, meldt de Franse minister van Volksgezondheid Agnès Buzyn.
Bron, en meer info: Patiënt in Frankrijk overlijdt aan coronavirus: eerste dode in Europa

Virussen? Scan ze hier!

• SomerenV
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 10:42

SomerenV

It's something!

@Rinzwind Toch knap dat je zo stellig durft te beweren dat dit nieuwe coronavirus niet meer is dan een stevige griep terwijl de medische wereld nog altijd niet veel weet over het virus. Er is nog zoveel onbekend dat je nu nog niet met zekerheid kunt zeggen welke kant het op gaat qua ernst.

Het enige dat we weten is:
- Cijfers uit China kloppen hoogstwaarschijnlijk niet en laten hoogstwaarschijnlijk alleen het topje van de ijsberg zien (aldus diverse experts).
- Het kan verspreid worden zelfs wanneer de drager nog niet ziek is (maar wel al symptomen heeft zoals een zere keel).
- Het treft voornamelijk oudere en zwakkere mensen.

China gooit niet zomaar een aantal van hun grootste steden op slot, luchtvaartmaatschappijen stoppen niet zomaar met vliegen van en naar China en de WHO kondigt niet zomaar aan dat we Covid-19 moeten beschouwen als publieke vijand nummer één en dat het een grotere bedreiging vormt dan terrorisme.
The world needs to “wake up and consider this enemy virus as public enemy number one,” Tedros warned.

“A virus is more powerful in creating political, social and economic upheaval than any terrorist attack,” Tedros told reporters in Geneva.

“It’s the worst enemy you can imagine.”
Bron

Vrijwel alles wijst erop dat we hier met meer te maken hebben dan een stevige griep, alleen hoe ernstig het nu is of gaat worden weet geen mens. Het kan natuurlijk ook nog altijd aflopen met een sisser, maar ook dat kan niemand nu voorspellen.

Overigens is het eerste Afrikaanse geval nu ook een feit. Het zou gaan om een buschauffeur in Egypte waarbij het virus vastgesteld is.

EightZero Drive | Facebook | Youtube | Tweakers topic

• daan!
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 08-04 23:19
80 jaar, dus de gewone griep had hetzelfde kunnen doen. In China gaan er ook mensen van 20 en 30 dood, maar de informatie uit China is helaas gefragmenteerd en niet betrouwbaar. Buiten China zijn er geloof ik nog geen jonge mensen dood gegaan, afwachten hoe dat zich ontwikkeld.
De toerist zou medio januari in de Franse hoofdstad Parijs zijn aangekomen en amper tien dagen later in quarantaine zijn gezet in een ziekenhuis. Een longinfectie zou de patiënt fataal zijn geworden.
Medio januari of eerder besmet, en medio februari overleden. Best een delay. Toont maar weer aan dat simpelweg het aantal doden delen door het aantal huidige besmettingen geen goede manier is om het sterfte percentage te berekenen.

• Geert1976
  • Registratie: oktober 2012
  • Niet online
Another 67 people onboard the Diamond Princess have tested positive for novel coronavirus, Japanese Health Minister Katsunobu Kato said on Saturday -- bringing the number of cases from the ship to 286.

Als dit zo doorgaat, zitten ze ruim boven de 10% besmettingen van alle opvarenden van de Diamond Princess.
Laatste 6 dagen komen er elke dag tientallen nieuwe besmettingen bij.

• daan!
Geert1976 schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 12:12:
Another 67 people onboard the Diamond Princess have tested positive for novel coronavirus, Japanese Health Minister Katsunobu Kato said on Saturday -- bringing the number of cases from the ship to 286.

Als dit zo doorgaat, zitten ze ruim boven de 10% besmettingen van alle opvarenden van de Diamond Princess.
Laatste 6 dagen komen er elke dag tientallen nieuwe besmettingen bij.
Doet je afvragen hoe goed de quarantaine daar is. Al past het op zich nog wel binnen de incubatieperiode.
De kans dat de quarantaine daadwerkelijk wordt opgeheven op 19 februari lijkt me nihil.

• raro007
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 09-04 02:07
zoals je fake news verspreiders hebt zijn er ook mensen die het tegenover doen en alles ontkennen.
wat mij wel zorgen baart is dat china zo tegen werkt.

• JeroenNietDoen

JeroenNietDoen

"Doe nou niet!"

raro007 schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 12:27:
zoals je fake news verspreiders hebt zijn er ook mensen die het tegenover doen en alles ontkennen.
wat mij wel zorgen baart is dat china zo tegen werkt.
Uiteindelijk denk ik dat ze vooral zichzelf ermee hebben. Als er straks in die paar steden wel tienduizenden sterven, of erger, over de gehele wereld heel veel doden zal men alleen maar meer wantrouwen naar CCP maken. Ook heb je kans dat andere landen minder op productie van diversen uit China willen gaan leunen en productie gaan verspreiden. Dus ook economisch kan dit consequenties hebben voor China.

"Oooh Jeroen!"

• Helixes
  • Laatst online: 13:51
JeroenNietDoen schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 13:44:
Ook heb je kans dat andere landen minder op productie van diversen uit China willen gaan leunen en productie gaan verspreiden. Dus ook economisch kan dit consequenties hebben voor China.
Ja, ik heb dit verhaal hier nou al best vaak voorbij horen komen.

Tot nu toe lijkt het mij allemaal speculatie. Ik ben niet bekend met (vooraanstaande) economen die visie of zorgen hebben geuit over de langetermijnpositie van China in de wereldhandel naar aanleiding van deze virusuitbraak. Mocht je bronnen hebben, dan lees ik ze graag. Verder is mijn beoordeling dat dit speculatie is, wellicht gevoed door de (Westerse) wens China minder dominant te laten zijn in de maakindustrie. Of, in voorkomende gevallen, racisme.

De enige beschouwing waar ik me wel van bewust ben is dat dit, na de protesten in Hong Kong van het afgelopen jaar, de kiem zou kunnen zijn van een Chinese glasnostbeweging, zoals die uiteindelijk ook is ontstaan uit de kernramp in Chernobyl. Hoezeer iedereen ook zat is van Xi en de CCP, is de wereldhandel in zn geheel niet gebaat bij instabiliteit in China. En toevallig zijn Xi en zijn CCP nou juist heel erg goed in het creëeren en onderhouden van stabiliteit. Maar, ik zou dat in zn geheel een indirect effect willen noemen.

• daan!
De belg die besmet is doet het vooralsnog goed, nog wel steeds virus in zijn lichaam dus hij mag niet uit quarantaine:
Philip (54) moest twee dagen op rij negatief testen om weer onder de mensen te mogen komen. Helaas. “De test woensdag was goed, die was negatief”, zegt hij aan de telefoon. “Maar zopas kreeg ik het bericht dat de testresultaten van gisteren weer lichtjes positief zijn. Er zit dus nog corona in mijn lichaam.
Hij lijkt redelijk gezond, maar er zijn wel zeer verontrustende ontwikkelingen:
"mijn bier is op.”

• JeroenNietDoen

JeroenNietDoen

"Doe nou niet!"

daan! schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 13:58:
De belg die besmet is doet het vooralsnog goed, nog wel steeds virus in zijn lichaam dus hij mag niet uit quarantaine:

[...]

Hij lijkt redelijk gezond, maar er zijn wel zeer verontrustende ontwikkelingen:

[...]
Blijkt dat de cure te zijn hé, bier drinken _O-

"Oooh Jeroen!"

• YakuzA
  • Laatst online: 13:31

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Net terug van 1,5 week KL.
Niet veel van te merken daar, alleen de hand sanitizer en maskers zijn moeilijk te krijgen.
daan! schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 12:20:
[...]

Doet je afvragen hoe goed de quarantaine daar is. Al past het op zich nog wel binnen de incubatieperiode.
De kans dat de quarantaine daadwerkelijk wordt opgeheven op 19 februari lijkt me nihil.
De Japanners kennende is de quarantaine prima. Ook is een cruise schip ideaal ingericht voor een quarantaine.

Lijkt me een goede case om het aantal uitschieters qua incubatietijd te achterhalen.

[Voor 30% gewijzigd door YakuzA op 15-02-2020 14:09]

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Jb!
  • Registratie: maart 2012
  • Niet online

Jb!

Lord of the Idiots

YakuzA schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 14:03:

De Japanners kennende is de quarantaine prima. Ook is een cruise schip ideaal ingericht voor een quarantaine.
Dat ligt eraan hoe het zich verspreidt lijkt me. Iets wat via de lucht verspreid (dit coronavirus niet begrijp ik, dat gaat via vocht) zou zich via het luchttoevoersysteem kunnen verspreiden.

“you're being a little wise guy, OK, which is, you know, typical for you”

• daan!
Beetje jammer dan alleen dat ook een van de quarantainemedewerkers besmet is geraakt.

• Flow
  • Registratie: maart 2008
[...]

Eigenlijk kan momenteel nog niets zinnigs gezegd worden over de kwaliteit van quarantaine, juist wegens de lange incubatietijd. Als er straks een paar dagen achter elkaar geen besmettingen bijkomen dan kan de quarantaine waarschijnlijk snel opgeheven worden.

Ook als er na de 19e nog nieuwe gevallen gevonden worden lijkt het me lastig om te bepalen of dat komt door (slechte) kwaliteit van quarantaine of door langere incubatietijd bij sommige mensen.

• Chief
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 11:43
[...]

Net terug van 1,5 week KL.
Niet veel van te merken daar, alleen de hand sanitizer en maskers zijn moeilijk te krijgen.

[...]

Lijkt me een goede case om het aantal uitschieters qua incubatietijd te achterhalen.
Hier in Singapore goed te merken: overal VEEL rustiger. Meesten blijven thuis. Horeca, retail, toerisme krijgen harde klappen.

Beetje “goed” nieuws: na twee dagen van 8 en 9 nieuwe besmette gevallen, vandaag “slechts” 5 en allemaal gelinkt aan bekende clusters.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

• daan!
Flow schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 15:04:
Ook als er na de 19e nog nieuwe gevallen gevonden worden lijkt het me lastig om te bepalen of dat komt door (slechte) kwaliteit van quarantaine of door langere incubatietijd bij sommige mensen.
Precies mijn punt, daarom zal de quarantaine langer duren.

• roffeltjes
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 08:48
SomerenV schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 11:51:
@Rinzwind Toch knap dat je zo stellig durft te beweren dat dit nieuwe coronavirus niet meer is dan een stevige griep terwijl de medische wereld nog altijd niet veel weet over het virus. Er is nog zoveel onbekend dat je nu nog niet met zekerheid kunt zeggen welke kant het op gaat qua ernst.
Zekerheid is lastig, maar het moet nogal een ziekte zijn wil je zo dodelijk zijn als een stevige griep.

Alleen al in Nederland hadden we in 2018/2019 gedurende het griepseizoen 2900 doden vanwege griep.

Ik wil niet zeggen dat het Corona virus niet alarmerend is, maar vooralsnog moet er echt nog we een fors aantal mensen gaan omvallen wil je griep cijfers halen. Mensen onderschatten nogal de ernst van griep :X

Sowieso verwarren mensen een stevige verkoudheid (ben je ook goed beroerd van!) met griep. Als je weer een keertje echt griep krijgt kan je het wat beter duiden. Griep is gewoon heftig.... :|

• JvS
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 15:45

JvS

Ik heb hem zelf ook

roffeltjes schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 15:21:
[...]

Zekerheid is lastig, maar het moet nogal een ziekte zijn wil je zo dodelijk zijn als een stevige griep.

Alleen al in Nederland hadden we in 2018/2019 gedurende het griepseizoen 2900 doden vanwege griep.

Ik wil niet zeggen dat het Corona virus niet alarmerend is, maar vooralsnog moet er echt nog we een fors aantal mensen gaan omvallen wil je griep cijfers halen. Mensen onderschatten nogal de ernst van griep :X

Sowieso verwarren mensen een stevige verkoudheid (ben je ook goed beroerd van!) met griep. Als je weer een keertje echt griep krijgt kan je het wat beter duiden. Griep is gewoon heftig.... :|
Je hebt twee soorten "Dodelijk". Jij vergelijkt nu het totaal aantal doden. In het topic wordt juist veelal gesproken over "aantal doden per ziektegeval" en dat lijkt nu met dat coronavirus met de huidige bekende (en niet volledig complete getallen) een factor 10 tot 20 hoger (dodelijker per besmetting) te zijn dan een griep.

Griep is alleen veel besmettelijker, dus zijn er veel meer gevallen en is het niet in quarantaine te houden. Dit virus lijkt wat beter te managen. Maar ook dat is niet helemaal bekend.

Dus:
- Behoorlijk besmettelijk, potentieel niet goed in quarantaine te hoyden
- Behoorlijk dodelijk, mogelijk factor 10 meer dan een normale griep

= samen potentieel heel erg. Alleen niet heel duidelijk. Dit ZOU gewoon met een sisser af kunnen lopen, maar het ZOU ook een enorm dodelijke pandemie kunnen opleveren... Dit nu al beschouwen als "niet veel erger als een griepje" is feitelijk hetzelfde als paniek schoppen de andere kant op ("Iedereen gaat dood!! Waarom zijn de grenzen niet dicht!!!??").

Op zich is dat cruis-schip wat dat aangaat wel interessant. Kan je echt gerichte cijfers krijgen van een redelijke dwarsdoorsnee van gezonde mensen (hooguit rijk en oud :P).

[Voor 4% gewijzigd door JvS op 15-02-2020 15:30]

• daan!
JvS schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 15:29:
Griep is alleen veel besmettelijker, dus zijn er veel meer gevallen en is het niet in quarantaine te houden. Dit virus lijkt wat beter te managen. Maar ook dat is niet helemaal bekend.
Wat ik begrepen heb is het virus achter Covid veel besmettelijker dan griep.
Griep heeft een R0 van ongeveer 1.3
Dit virus wordt geschat op een R0 van boven de 2, al is nog veel onzeker. Er zijn ook schattingen van rond de 5 wat bizar hoog zou zijn.
24 januari: 3 tot 5
29 januari: 2.2

Hoe dan ook: indien besmettelijker dan griep en veel dodelijker is het niet verstandig dit virus te betitelen als een 'gewoon' griepje.
Griep is nu wijdverspreid en daardoor meer doden, maar dit Covid-virus zal naar alle waarschijnlijkheid nog veel en veel meer mensen besmetten, en daardoor meer doden veroorzaken. Mogelijk ook meer doden dan de griep.

Belangrijke noot: R0 is een wiskundige waarde om een verspreiding te modeleren.
Het is niet volledig te extrapoleren naar 'real world' uitbraken, omdat mensen maatregelen nemen om verspreiding in te dammen.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

ah wacht, je hebt ook nog meerdere soorten interpretatie van "besmettelijkheid":

1. Hoe goed verplaatst het virus zich buiten een lichaam (hiv-slecht alleen bloed/bloed of sexeel, Ebola al een stuk beter besmettelijk via zweet, corona weer een stuk beter via lucht door aerosolen (niezen, maar droogt snel uit) en influenza best, want overleeft makkelijk buiten ook op andere deeltjes)
2. Hoe besmettelijk is het (dus dat je ook daadwerkelijk besmet raakt als je ermee in aanraking komt)

Ik bedoelde 1 (keek puur naar "is het in quarantaine te houden?", had niet nagedacht over effect 2), dat rapport gaat over reproductie en dat is uiteraard 1 en 2 samen :) en is daarmee completer.

[Voor 9% gewijzigd door JvS op 15-02-2020 16:04]

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

sh4d0wman schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 03:30:
Terwijl de NL media stug vol houden dat er geen besmetting aan boord van de Westerdam is worden er 20 mensen getest.

Het is te hopen dat niemand positief test want de eerste lading cruisegasten gaat vandaag al van boord en richting vliegveld. Dus nog voordat er testresultaten bekend zijn....

Bron: https://www.bangkokpost.c...et-liner-let-in-cops-flak
Er bleek dus wel minimaal één besmette persoon op dat schip te zijn: Amerikaanse passagier op schip Westerdam toch besmet met coronavirus
Een Amerikaanse passagier op cruiseschip De Westerdam is toch besmet geraakt met het coronavirus 2019-nCoV. De 83-jarige vrouw testte positief op het virus na aankomst in Maleisië, aldus de autoriteiten van het Aziatische land zaterdag.

Het schip meerde donderdag aan de Cambodjaanse stad Sihanoukville, nadat het bijna twee weken op zoek was naar een haven. De eerste passagiers mochten vrijdag van boord.

Eerder weigerden vijf andere landen De Westerdam toegang tot hun havens, omdat ze bang waren dat een opvarende besmet was met het coronavirus. Op dat moment was niet bekend dat er iemand besmet was geraakt.

De Amerikaanse vrouw vloog vrijdag met 144 andere opvarenden naar Maleisië. Uit onderzoek blijkt dat haar echtgenoot niet besmet is geraakt met het virus.

Aan boord van het schip bevonden zich in totaal 1.455 passagiers, onder wie 91 Nederlanders, en daarnaast nog eens 802 bemanningsleden. Rederij Holland America Line (HAL) regelt voor alle passagiers vluchten naar de Cambodjaanse stad Phnom Penh. Vanwege het vliegschema gaan de laatste opvarenden zondag van boord.

Virussen? Scan ze hier!

• sh4d0wman
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 13:46

sh4d0wman

Long live the King!

wildhagen schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 16:36:
[...]

Er bleek dus wel minimaal één besmette persoon op dat schip te zijn: Amerikaanse passagier op schip Westerdam toch besmet met coronavirus
[...]
Yep minstens 1. Geen idee of alle 20 testresultaten al beschikbaar zijn en de rest van de reizigers zijn ongetest.... Wat mij verder bijstaat is een nieuwsartikel dat weergaf dat de crew verschillende gezamenlijke activiteiten had gepland om verveling tegen te gaan. Met een beetje pech is dit veel verder verspreid en inmiddels vliegt een deel de halve wereld al weer over.

Hier waren we al bang voor maar economische belangen gaan voor. De PM is op leeftijd, had geen mondkapje en stond vrolijk handen te schudden. Die zal wellicht nu ook iets minder lekker slapen hehe.

Being a hacker does not say what side you are on. Being a hacker means you know how things actually work and can manipulate the way things actually work for good or for harm.
Come to the dark side. We've got cookies.

• GNML
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 08-04 22:46

GNML

applebuyguide.com

merlin1201 schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 22:35:
[...]

Annuleren die hap
Beetje overtrokken reactie :?, als de vlucht ongeboekt kan worden met evt een paar centen erbij is een betere optie in mijn ogen.

We kunnen tot 5 dagen voor vertrek annuleren.. nog ruim 6 weken, daarin kan nog van alles gebeuren. Daarnaast directe vlucht EU > Japan kan ook prima als het zo blijft in Japan, dat zou mijn voorkeur nog hebben tov annuleren.

Blijf het topic en het nieuws rustig volgen

iPhone x | HP Microserver gen8 E3-1265LV2 | www.applebuyguide.com

• merlin1201
Bizar verhaal, iedereen in quarantaine bij thuiskomst zou ik zeggen.
Wel raar dat de ziekte nu ondekt word na 2 wkn dobberen, dus toch langer dan 2wkn ?

[Voor 4% gewijzigd door merlin1201 op 15-02-2020 17:07]

• daan!
Verontrustend nieuws!
Haar echtgenoot is negatief getest, maar heeft wel symptomen.
Nog een andere passagier heeft ook symptomen, maar is negatief getest.
Grote kans dus dat die tests later alsnog positief worden.

Verder zijn er veel activiteiten geweest op het schip, dus de kans dat er nog meer besmet blijken is aanzienlijk.
Die mensen zijn tot dusver NIET in quarantaine geweest. Mochten nog even naar het strand in Cambodja voordat ze op het (gewone) vliegtuig naar huis mochten..

• Flow
sh4d0wman schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 16:57:
[...]

Hier waren we al bang voor maar economische belangen gaan voor. De PM is op leeftijd, had geen mondkapje en stond vrolijk handen te schudden. Die zal wellicht nu ook iets minder lekker slapen hehe.
Welke economische belangen en van wie? Als je Cambodja bedoelt: meer dan wat goede reclame is het niet denk ik.

Cruiseschip heeft soort van quarantaine gehad van twee weken (1 februari vertrek uit Hong Kong - 15 februari aangemeerd in Cambodja. Geen besmettingen aan boord bekend. Twintig passagiers zijn nog getest in Cambodja en daar kwam ook niemand positief uit. Tevens waren er op 1 februari maar 13 gevallen bekend in Hong Kong (PDF van WHO).

Weinig bekende gevallen op moment vertrek uit Hong Kong + niemand (van de 20) positief getest + twee weken in afzondering geleefd geeft voor mij vooral aan dat er geen grote risico's genomen zijn en dat het er gewoon erg op leek dat er niemand besmet was.

• franssie
  • Laatst online: 14:12

franssie

Save the albatross

wildhagen schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 16:36:
[...]
[...]
In zo verre dat één persoon positief getest is. Ik heb eigenlijk geen idee wat de kans is op een 'false positive' bij deze test. Eén persoon lijkt mij namelijk weinig op een virushaard dat een cruiseschip, gezien ervaringen met NORO, blijkbaar is. En ja NORO is veel besmettelijker, maar toch.

Keep Calm, Carry On | PD7F | Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

• Jb!
  • Niet online

Jb!

Lord of the Idiots

Flow schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 18:04:
[...]

Welke economische belangen en van wie? Als je Cambodja bedoelt: meer dan wat goede reclame is het niet denk ik.
Heel Sihanoukville is meer Chinees dan Cambodjaans. De PM van Cambodja is ook wel heel vriendelijk met China, vriendelijker dan het VK met de VS (denk ik). Niet dat daar iets slecht aan is, maar economische en geopolitieke belangen zijn er zeker.

Om maar een quote van een krant een week geleden te nomen:
Prime Minister Hun Sen has cited three points which motivated him to visit China amid a deadly outbreak of the 2019 Novel Coronavirus.

Earlier this week while on a trip to South Korea, Hun Sen requested permission from Chinese authorities to visit Wuhan to lend his support to Cambodian students there.

However, the epicentre of the outbreak is in lockdown and Hun Sen was instead invited to visit Beijing.

On Wednesday evening, Hun Sen led a delegation for a short visit to Beijing to meet with Chinese President Xi Jinping and Chinese Premier Li Keqiang to learn more about the situation facing Cambodians studying there.

In a post to his Facebook page, Hun Sen said: “First, I expressed solidarity with the Chinese government and Chinese citizens in this time of difficulty.

“Second, I visited to strengthen the spirit and confidence of Cambodian citizens and students who reside and study in China and are struggling with Chinese citizens.

“Third, I sent messages to Cambodian citizens saying that the disease of Cambodian citizens is not a disease caused by the virus ‘Corona’, but a disease of fear.

https://www.thestar.com.m...s-decision-to-visit-china
Dat is meer dan wat vriendelijke reclame of normale diplomatie.
franssie schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 18:37:
[...]

In zo verre dat één persoon positief getest is. Ik heb eigenlijk geen idee wat de kans is op een 'false positive' bij deze test. Eén persoon lijkt mij namelijk weinig op een virushaard dat een cruiseschip, gezien ervaringen met NORO, blijkbaar is. En ja NORO is veel besmettelijker, maar toch.
Besmetting kan wellicht na het schip gebeurd zijn? Ik heb me er niet in verdiept, maar volgens mij noemde iemand hier dat er nog tijd zat tussen het verlaten van het schip en de vlucht naar Kuala Lumpur.

[Voor 13% gewijzigd door Jb! op 15-02-2020 18:42]

• Helixes
Ja. Dit is heel erg... vreemd.

Dus het schip kwam van Hong Kong, en heeft zeker 2 weken op zee rondgezworven. In die tijd is er dus één pasagier geweest die besmet is geraakt (blijkbaar door contact met één van de twintig of zo gevallen in Hong Kong op dat moment. Ze blijkt, net als haar man, symptomen te hebben. En test positief. Terwijl haar man negatief test.

Dit komt volledig niet overeen met het beeld van de Diamond Princess, dat één week eerder vertrok uit Hong Kong, en twee weken later al 61 positieve gevallen had.

Het feit dat zij, en haar man, symptomen hadden, en dus maar één positief resultaat opleverde geeft te denken.

Zoals bij de positieve labtests in de wielrennerij zou ik willen zeggen: ik wacht de contra-expertise nog even af. Ik acht het niet onwaarschijnlijk dat het hier gaat om een vals-positief geval.

• daan!
Zekerheid over de diagnose of niet, adequate maatregelen rondom quarantaine lijken me wel aan de orde.
Bij het RIVM denken ze daar anders over...
Alle 91 Nederlanders worden na aankomst in Nederland gemonitord door het RIVM en de GGD. Zij hoeven niet in quarantaine, in tegenstelling tot de groep Nederlandse evacués uit het Chinese Wuhan.

• xippie
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 08-04 05:43
daan! schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 19:50:
Zekerheid over de diagnose of niet, adequate maatregelen rondom quarantaine lijken me wel aan de orde.

[...]
Als ik van zo'n schip of risico gebied zou komen, zou ik vrijwillig een maand in thuis quarantaine gaan om alles uit te sluiten. Zou er niet aan moeten denken dat ik het op mijn geweten heb om andere mensen te besmetten.

• Pascalito
  • Nu online

Pascalito

♥ ♥ Love is the air ♥ ♥

daan! schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 19:50:

[...]
Ik word zo moe van Nederland om dit niet serieus te nemen... Het risico moet je zo laag mogelijk houden. Maar mensen verplicht in quarantaine is dan weer onmenselijk. Het RIVM moet dit gewoon serieus oppakken namens het landsbelang.. Ik heb geen zin in een uitbraak in Nederland met doden tot gevolg die voorkomen had kunnen worden..

7(8)7

• Basekid
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 15:29
Natuurlijk weten wij het op internet fora beter dan het RIVM, de organisatie die specifiek de taak heeft Nederland gezond en veilig te houden....

• vj_slof
  • Registratie: mei 2010
  • Nu online
Basekid schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 22:07:
Natuurlijk weten wij het op internet fora beter dan het RIVM, de organisatie die specifiek de taak heeft Nederland gezond en veilig te houden....
Ja slaap rustig verder. Vadertje staat waakt over z’n onderdanen...

• Pascalito
  • Nu online

Pascalito

♥ ♥ Love is the air ♥ ♥

Basekid schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 22:07:
Dat merken we.. ze wachten eerder af en pas als het misgaat is het van oh.. economische belangen voor.

• Basekid
vj_slof schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 22:10:
[...]

Ja slaap rustig verder. Vadertje staat waakt over z’n onderdanen...
Ik twijfel bij een piloot ook niet hoe hij moet vliegen, of hoe de slager vlees slacht....

Waarom zou de RIVM, waar professionals werken en die kennis hebben van dit soort situaties, het niet goed doen?

• TheBorg
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 15:49

TheBorg

Resistance is futile.

Basekid schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 22:16:
[...]

Ik twijfel bij een piloot ook niet hoe hij moet vliegen, of hoe de slager vlees slacht....

Waarom zou de RIVM, waar professionals werken en die kennis hebben van dit soort situaties, het niet goed doen?
Het RIVM heeft al meermaals laten zien dat het een compleet incompetente organisatie is.

Experts: 'Angst voor coronabesmetting via pakketjes onnodig'

Dat was gisteren. De Duitsers weten al een week dat het virus 9 dagen buiten het lichaam kan overleven. Zeg dan niks als je het niet zeker weet.

• begintmeta
  • Registratie: november 2001
  • Niet online
TheBorg schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 22:23:
... De Duitsers weten al een week dat het virus 9 dagen buiten het lichaam kan overleven. Zeg dan niks als je het niet zeker weet.
Welke Duitsers weten dat? Voor zover ik geluiden van het Robert Koch Institut en het Bundesinstitut für Risikobewertung heb meegekregen, acht men dat uiterst onwaarschijnlijk.

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

begintmeta schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 22:27:
[...]

Welke Duitsers weten dat? Voor zover ik geluiden van het Robert Koch Institut en het Bundesinstitut für Risikobewertung heb meegekregen, acht men dat uiterst onwaarschijnlijk.
Günter Kampf, Daniel Todt, Stephanie Pfaender, Eike Steinmann.

https://www.journalofhosp...-6701(20)30046-3/fulltext

• Basekid
begintmeta schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 22:27:
[...]

Het is tegenwoordig hip om te denken dat experts eigenlijk weinig weten en we ze vooral niet moeten geloven.

• begintmeta
  • Niet online
TheBorg schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 22:33:
[...]

Heel interessant dat in de door jou aangehaalde review aangehaalde in-vitro-experiment, waarbij de auteurs schijven dat 'In a dried state, SARS-CoV retained residual infectivity even after 6 days'.

Hoe het concreet met dit virus zit, zal men ongetwijfeld ook nog wel gaan publiceren.

Ik denk eerlijk gezegd dat de inschatting van RIVM, RKI, CDC en anderen dat de kans op infectie via een dergelijke weg (erg) klein is, best redelijk is. Ze leggen die inschatting ook zelf uit. Zekerheid is er echter niet.

[Voor 8% gewijzigd door begintmeta op 15-02-2020 22:56]

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

begintmeta schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 22:50:
Ik denk eerlijk gezegd dat de inschatting van RIVM, RKI, CDC en anderen dat de kans op infectie via een dergelijke weg (erg) klein is, best redelijk is. Ze leggen die inschatting ook zelf uit. Zekerheid is er echter niet.
Misschien is de kans klein. Maar de kans lijkt wel te bestaan. En dan moet een instantie als het RIVM niet gaan roepen dat het niet kan.

Banks use ultraviolet light or high temperatures to disinfect yuan bills, then seal and store the cash for seven to 14 days – depending on the severity of the outbreak in a particular region – before recirculating them, China’s central bank said at a press conference.
Chinese banks disinfect banknotes to stop spread of coronavirus

Er vliegen nu geen vliegtuigen maar een express pakketje kan normaal gesproken binnen 3 dagen voor de deur staan...

• begintmeta
  • Niet online
TheBorg schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 23:01:
...
Misschien is de kans klein. Maar de kans lijkt wel te bestaan. En dan moet een instantie als het RIVM niet gaan roepen dat het niet kan.
...
Het RIVM roept meen ik vooral dat er nog geen reden is te denken dit coronavirus wat dat betreft heel anders zou zijn dan de andere voor mensen infectieuze bekende coronavirussen. Voor die leek verspreiding via die weg eigenlijk geen rol te spelen.

Maar goed, zekerheid is er inderdaad niet. Die is er eigenlijk nooit in het leven.

[Voor 3% gewijzigd door begintmeta op 15-02-2020 23:20]

• Helixes
TheBorg schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 22:33:
[...]

Hmm. Ik nodig je uit dit artikel te lezen. Het is een literatuurstudie naar de overleving van andere coronavirussen op oppervlakken in laboratoriumomstandigheden. Het artikel is vrij duidelijk in het feit dat er flink wat aannames worden gedaan, maar dat desinfectie in ziekenhuizen een goed idee is. Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn. Het artikel weidt zich in het geheel niet uit over bijvoorbeeld verspreidingsrisico's via de post.
Banks use ultraviolet light or high temperatures to disinfect yuan bills, then seal and store the cash for seven to 14 days – depending on the severity of the outbreak in a particular region – before recirculating them, China’s central bank said at a press conference.
Ik lees dit soort artikelen echt anders. Het is begrijpelijk dat er paranoia heerst in China op dit moment. Het idee dat er alleen "veilig" geld kan worden uitgegeven lijkt mij vooral om de bevolking gerust te stellen. Cash kan vrij snel veel kilometers afleggen, en je hebt geen idee wie het voor je vast gehouden heeft. Dit lijkt me typisch een maatregel om het vertrouwen in één van de pijlers van een economie te stutten. Ook al heeft het nul effect.

Voor de goede orde - alleen UV licht zou volstaan om virussen te doden. Geen idee trouwens waar de banken de materialen vandaan halen om dat te doen, maar vooruit. Verhitting tot - zeg - zestig graden zou voor papiergeld ook zeker moeten volstaan. Maar, dan bergt men het geld nog twee weken op? Die dubbele maatregel is buitenproportioneel, en heeft dus niets te maken met veiligheid. Die maatregel heeft te maken met een gevoel van veiligheid. Zoals je die zou verzinnen in een politbureau van een land dat een gevoel van veiligheid zeer belangrijk vind. Of, dat het belangrijk vind te tonen dat het maatregelen plaatst tegen verdere verspreiding. Of beide.

• Snowdog
  • Laatst online: 14:10
[...]

Er vliegen nu geen vliegtuigen maar een express pakketje kan normaal gesproken binnen 3 dagen voor de deur staan...
Zoals anderen ook al aangeven is zekerheid natuurlijk een goed ding, maar dat ze zoiets preventief doen wil natuurlijk niet zeggen dat het ook daadwerkelijk nut heeft of dat het überhaupt op die manier wordt verspreid. Verder geeft het artikel ook al aan dat weinig mensen nog contant betalen in China en als woonachtige van dat land kan ik bevestigen dat dat inderdaad het geval is. De laatste keer dat ik niet met mijn telefoon voor iets heb betaald is waarschijnlijk een jaar geleden ofzo en ik heb niet eens contact geld.

• TheBorg

TheBorg

Resistance is futile.

Helixes schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 23:16:
[...]

Hmm. Ik nodig je uit dit artikel te lezen. Het is een literatuurstudie naar de overleving van andere coronavirussen op oppervlakken in laboratoriumomstandigheden. Het artikel is vrij duidelijk in het feit dat er flink wat aannames worden gedaan, maar dat desinfectie in ziekenhuizen een goed idee is. Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn. Het artikel weidt zich in het geheel niet uit over bijvoorbeeld verspreidingsrisico's via de post.
Ik heb het zeker gelezen en ik weet wel dat het giswerk is. Maar ik vind het nogal gevaarlijk te stellen dat het niet kan, het RIVM het allemaal wel goed weet en ik vind het zelfs stuitend dat als je op Twitter naar Corona zoekt bovenaan komt te staan "Betrouwbare actuele informatie over het nieuwe coronavirus staat op de website van het RIVM.". Ik moet er bijna om lachen.

Van nu.nl (over de Westerdam waar wel een besmette opvarende was)
Alle 91 Nederlanders worden na aankomst in Nederland gemonitord door het RIVM en de GGD. Zij hoeven niet in quarantaine, in tegenstelling tot de groep Nederlandse evacués uit het Chinese Wuhan. De quarantaine van twee weken was een voorwaarde voor hun vertrek.
Ofwel, we zien wel en handelen als het te laat is. |:(

• marteltor
[...]

bij slagers zou je wel twijfel moeten hebben, gezien de schandalen de laatste tijd.

• Indoubt
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 09-04 19:47

Indoubt

Always be indoubt until sure

Met de hoeveelheid vliegverkeer en gewoon verkeer elke dag gaan die paar mensen van de Westerdam echt geen verschil meer maken. Tuurlijk, de KLM vliegt niet meer op China en veel andere maatschappijen ook niet. Echter, daar zijn ze pas mee gestopt toen de verspreiding al enige vorm had aangenomen. Bovendien zijn er vliegtuigen naar alle werelddelen gevlogen in die tijd

Dat virus is allang in NL, gewoon omdat het bijna onmogelijk is dat het er niet is. Blijkbaar wordt niet iedereen er ziek van of is het niet altijd ernstig

Eigenlijk valt het mee dat het buiten China zo beperkt is. Overigens hoeft het niet perse allemaal een drama te worden. Niet voor iedereen in China zijn de leefomstandigheden geweldig. De informatie is te beperkt die we nu uit de media krijgen en vooral wat er echt ter plaatse gebeurt. Het is niet onmogelijk dat mensen aan de bijverschijnselen als longontsteking overlijden terwijl ze ook drager zijn van het virus en dat ze anders de longonsteking hadden opgelopen tijdens de normale griepgolf.

Ik wil het geenszins bagatelliseren maar we zijn inmiddels bijna 2 maanden verder en buiten China is de verspreiding gering. Het kan nog gebeuren ja maar eigenlijk had het veel sneller moeten gaan

• Jb!
  • Niet online

Jb!

Lord of the Idiots

Indoubt schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 23:59:

Ik wil het geenszins bagatelliseren maar we zijn inmiddels bijna 2 maanden verder en buiten China is de verspreiding gering. Het kan nog gebeuren ja maar eigenlijk had het veel sneller moeten gaan
Volgens worldometers.info waren er op 22 januari (eerste punt op hun grafiek) 580 gevallen (wereldwijd). Dat is minder dan een maand geleden. Het eerste geval buiten China was rond 14 januari in Thailand.

Gebaseerd daarop lijkt het me nog te vroeg om te stellen dat het buiten China niet aanslaat. En gezien de gevallen op de Diamond Princess kunnen we stellen dat het virus ook buiten China tekeer kan gaan. Het is in ieder geval niet zo dat het heimwee krijgt en opgeeft.

De rest van de wereld heeft natuurlijk wel het voordeel dat we nu meer weten. Gezien het beperken van de verspreiding (het beste / alleen) mogelijk is in het vroegste stadium van een uitbraak kan het zijn dat het daarom de kans niet krijgt om hier effectief toe te slaan.

• Indoubt
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 09-04 19:47

Indoubt

Always be indoubt until sure

Da's op een bootje met heeeeel veel mensen die heel lang niet weg kunnen. Veel erger vindt je niet. Nou ja, in een stampvolle lift die 24 uur vastzit misschien

• Jb!
  • Niet online

Jb!

Lord of the Idiots

Indoubt schreef op zondag 16 februari 2020 @ 01:21:
Da's op een bootje met heeeeel veel mensen die heel lang niet weg kunnen. Veel erger vindt je niet. Nou ja, in een stampvolle lift die 24 uur vastzit misschien
Ligt eraan hoe je het bekijkt. Het zijn veel mensen, maar ze gaan nergens naartoe (niet naar nieuwe populaties waardoor het verder verspreidt). Een stad als Wuhan heeft een 4000 keer zo grote populatie waarbinnen mensen contact met elkaar hebben (totdat de quarantaine actief werd dan) en waar een hele hoop mensen uitreisden (binnen China en daarbuiten). Gezien de hoeveelheid uitreizigers hebben er ook geïnfecteerden tussengezeten en die hebben het al ver verspreid.

Wat nu eigenlijk interessant zou zijn is een grafiek van het aantal nieuwe cases per dag per provincie in China. Op basis daarvan kun je misschien iets zeggen over hoe effectief de quarantaine maatregelen zijn. Die provincies zitten in een eerder stadium dan Hubei, maar zijn waarschijnlijk verder gevorderd dan de meeste andere landen (want voor de quarantaine was er een lagere drempel voor reizen van Wuhan naar andere provincies vergeleken met internationale reizen).

• Pascalito
  • Nu online

Pascalito

♥ ♥ Love is the air ♥ ♥

Indoubt schreef op zondag 16 februari 2020 @ 01:21:
Op een cruiseschip vastzitten is niet zo erg hoor. Vaak ben je al enkele weken tot maanden weg. Dan is 2 weken erbij niets.

Ja moet 2 weken in je kamer blijven, maar niet zo groot verschil met vastzitten ergens in je huis afgesloten van de buitenwereld.

In 2 weken kun je wel erg veel series en films kijken :+ 2 weken vast zitten op een cruiseschip of ergens in een ziekenhuis? Ik zou het wel weten.

• PalingDrone
Pascalito schreef op zondag 16 februari 2020 @ 02:10:
[...]

Op een cruiseschip vastzitten is niet zo erg hoor. Vaak ben je al enkele weken tot maanden weg. Dan is 2 weken erbij niets.

Ja moet 2 weken in je kamer blijven, maar niet zo groot verschil met vastzitten ergens in je huis afgesloten van de buitenwereld.

In 2 weken kun je wel erg veel series en films kijken :+ 2 weken vast zitten op een cruiseschip of ergens in een ziekenhuis? Ik zou het wel weten.
Dan hoop ik voor je dat je dan niet als zuinige Nederlander een binnenhut gehuurd hebt ;)
Wanneer je 2 weken opgesloten wordt in je cabine zonder ramen of balkon met alleen een airco lijkt mij dat naarder dan een gevangenis, gevangenen mogen iig nog wel eens luchten.
Ik hoop dat ze de communicatie voor de passagiers vrijgegeven hebben aan boord want internet/bellen via satelliet gaat keihard in de papieren lopen en is traaaaaag, in een ziekenhuis is de communicatie naar buiten stukken beter/goedkoper geregeld over het algemeen.
Ook heeft zeker niet iedere hut aan boord internet, vaak is alleen in bepaalde gemeenschappelijke ruimtes wifi en daar kan je dan dus niet bij. De Westerdam heeft toevallig wel in elke hut een internet aansluiting maar of je ook je UTP kabeltje meegenomen hebt en hoe dat gaat passen in de ipads van de gasten blijft wel een vraag.

Zelf lig ik liever 2 weken in een perfect geoutilleerd ziekenhuis in Japan met alle bijkomende deskundige medici en monitoring dan in onzekerheid onderin een of andere schip zonder daglicht.

[Voor 14% gewijzigd door PalingDrone op 16-02-2020 04:08]

DnB is Liquid

• vj_slof
  • Registratie: mei 2010
  • Nu online
[...]

Ik denk wel dat je gaat twijfelen als je weet dat de piloot een bepaalde reputatie heeft. Het is natuurlijk een slechte vergelijking want vaak ken je de piloot geneens en over het RIVM lees je zo nu en dan nog wel een wat. En als je dan wat leest is dat meestal niet veel goeds.

• armageddon_2k1
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 13:54
@vj_slof Gewoon slecht onderbouwd onderbuikgevoel dus. Je leest af en toe dan eens wat en dan is het niet veel goeds.... En hoeveel artikelen worden er geschreven over dingen die wel goed gaan? Vrij weinig lijkt me.

Gebaseerd op dat denkpatroon en die redenering moet de wereld wel eng zijn. Artsen zijn niet te vertrouwen, de belastingdienst is corrupt, alle autofabrikanten zijn oplichters, alle Boeings zijn slecht, alle agenten zijn racistische machtsgeile witte mannen, alle Marokkanen in de trein vallen vrouwen lastig (toch Thierry?), de RIVM is niet te vertrouwen... er zijn immers wel eens artikelen over verschenen en dan lees je wel eens wat.... en dat is vaak niet veel goeds. Je moet eens nadenken welk artikel van een journalist meer hits/views krijgt, een positieve of een negatieve.

Edit: ik bedacht me even dat ik wel even de broodnodige disclaimer moet toevoegen als ik in dit topic plaats. Bij deze:
Nee, bovenstaande impliceert niet dat je alles van de overheid als zoete koek moet slikken. Ja, het betekent dat je gewoon kritisch mag zijn. Ja, ik ben me bewust van de ernst van de situatie.

[Voor 26% gewijzigd door armageddon_2k1 op 16-02-2020 08:08]

Passieve Einzelgänger met een 10 tot 3 mentaliteit

• Cobb
  • Registratie: december 2005
Persoonlijk zou ik het ook fijn vinden dat de Westerdam passagiers te lande hier in quarantaine zouden gaan. Ik zit iedere dag in stampvol OV in de Randstad en dan is de kans dat je zo iemand treft natuurlijk een stukje groter dan als je met je auto in Dronten naar je je werk tuft en weer naar huis.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Het hele gebeuren rond dit virus lijkt een beetje over zijn hoogtepunt heen te raken, het aantal nieuwe besmettingen is al dagenlang aan het afnemen. Ook het aantal doden stabiliseert.
Het aantal nieuwe besmettingen met het coronavirus neemt voor de derde dag op rij af. Er zijn volgens cijfers van de Chinese gezondheidscommissie 2009 nieuwe gevallen geregistreerd, waarmee het totale aantal in China op 68.500 ligt. Het dodental gisteren, 142, is vergelijkbaar met de afgelopen dagen. Het totaal aantal doden is daarmee gestegen naar 1665.
Zie https://nos.nl/artikel/23...risico-s-coronavirus.html

Ziet er dus naar uit dat het de goede kant op gaat, richting back to normal.

Virussen? Scan ze hier!

• bloodlynx
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 12:23
wildhagen schreef op zondag 16 februari 2020 @ 08:40:
Het hele gebeuren rond dit virus lijkt een beetje over zijn hoogtepunt heen te raken, het aantal nieuwe besmettingen is al dagenlang aan het afnemen. Ook het aantal doden stabiliseert.

[...]

Zie https://nos.nl/artikel/23...risico-s-coronavirus.html

De gemiddelde incubatietijd is 2 weken. Kijk naar het cruiseschip in Japan in iets meer dan een week al meer dan 300 man besmet. Er is niks over te zeggen momenteel. De extreme maatregelen van China hebben mogelijk effect maar het virus is in andere landen nu ook aanwezig. En bijvoorbeeld in Tokyo is het bij meerdere Taxi chauffeurs geconstateerd. Ik denk dat we toch minimaal een maand verder moeten zijn om daadwerkelijk iets zinnigs te zeggen.

• Geert1976
  • Niet online
Indoubt schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 23:59:
Met de hoeveelheid vliegverkeer en gewoon verkeer elke dag gaan die paar mensen van de Westerdam echt geen verschil meer maken. Tuurlijk, de KLM vliegt niet meer op China en veel andere maatschappijen ook niet. Echter, daar zijn ze pas mee gestopt toen de verspreiding al enige vorm had aangenomen. Bovendien zijn er vliegtuigen naar alle werelddelen gevlogen in die tijd
Xiamen Airlines en China Southern Airlines vliegen al weken gewoon door vanaf grote Chineze steden naar Schiphol en vv. En uiteraard is er op Schiphol 0,0 controlle wat betreft passagiers die hier op Schiphol aankomen uit vluchten van deze 2 maatschappijen.

Geen idee hoe dit kan bijdragen in het proberen van het maximaal indammen van de mogelijke verspreiding van het virus, wellicht zie ik iets over het hoofd ;)

[Voor 8% gewijzigd door Geert1976 op 16-02-2020 09:04]

• daan!
wildhagen schreef op zondag 16 februari 2020 @ 08:40:

Alleen als je naar de cijfers uit China kijkt zou je kunnen spreken van stabilisatie.
Hierbij is het goed om te weten dat die cijfers absoluut niet betrouwbaar zíjn, ook de WHO geeft aan dat er sprake is van onderrapportage.

In de rest van de wereld volgt de uitbraak nog een exponentiële curve.

• Geert1976
  • Niet online
daan! schreef op zondag 16 februari 2020 @ 09:46:
[...]

dit dus.

In China inderdaad stabilisatie, maar in veel andere landen (waar Hong Kong en Japan uitschieters zijn) waar het virus al rondzwerft is van 'stabilisatie' totaal geen sprake.
Maar wat jij ook aangeeft, laatste wat je moet doen bij deze cijfers is China geloven. Xi Jinping is 101% debet aan de wantrouwendheid rondom deze data qua aantal besmettingen/sterfgevallen.

Begin januari wist Xi Jinping al van de risico's rondom het nieuwe corona virus.

''Begin januari hielden de lokale autoriteiten in de stad Wuhan, waar het virus voor het eerst opdook, de ernst van de uitbraak nog onder de pet. Pas aan het eind van de maand maakten ze bekend dat Covid-19 overdraagbaar is van mens op mens''.
https://nos.nl/artikel/23...risico-s-coronavirus.html

Kortom, er is werkelijk geen enkele reden om China 100% te vertrouwen.

[Voor 32% gewijzigd door Geert1976 op 16-02-2020 10:05]

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

[...]

Alleen als je naar de cijfers uit China kijkt zou je kunnen spreken van stabilisatie.
Hierbij is het goed om te weten dat die cijfers absoluut niet betrouwbaar zíjn, ook de WHO geeft aan dat er sprake is van onderrapportage.
Er is per defenitie sprake van onderrapportage van elke virusbesmetting in elk land waar ook ter wereld. Waarom zijn de cijfers uit China dan "absoluut niet betrouwbaar"?

• mekkieboek
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 11:02
Dat "exponentieel" heb je daar een bron voor?

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

• boe.i
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 13:29
PalingDrone schreef op zondag 16 februari 2020 @ 03:15:
[...]

Dan hoop ik voor je dat je dan niet als zuinige Nederlander een binnenhut gehuurd hebt ;)
Wanneer je 2 weken opgesloten wordt in je cabine zonder ramen of balkon met alleen een airco lijkt mij dat naarder dan een gevangenis, gevangenen mogen iig nog wel eens luchten.
Ik hoop dat ze de communicatie voor de passagiers vrijgegeven hebben aan boord want internet/bellen via satelliet gaat keihard in de papieren lopen en is traaaaaag, in een ziekenhuis is de communicatie naar buiten stukken beter/goedkoper geregeld over het algemeen.
Ook heeft zeker niet iedere hut aan boord internet, vaak is alleen in bepaalde gemeenschappelijke ruimtes wifi en daar kan je dan dus niet bij. De Westerdam heeft toevallig wel in elke hut een internet aansluiting maar of je ook je UTP kabeltje meegenomen hebt en hoe dat gaat passen in de ipads van de gasten blijft wel een vraag.

Zelf lig ik liever 2 weken in een perfect geoutilleerd ziekenhuis in Japan met alle bijkomende deskundige medici en monitoring dan in onzekerheid onderin een of andere schip zonder daglicht.
Tot aan de besmetting aan toe was het in ieder geval prima vertoeven op de Westerdam. Niemand hoefde in quarantaine, de dagprogramma's gingen gewoon door. Daarnaast heeft de cruisemaatschappij voor iedereen internet gratis toegankelijk gesteld en alle TV's in de hutten geüpgradet zodat films en series konden worden bekeken. Ook krijgt iedereen volledige restitutie van de cruise terug, incl. extra hotelovernachtingen, al het eten en de retourvlucht. Mijn oom en tante zaten op de Westerdam en zijn nu in Phnom Penh, ze hebben niets dan lof voor hoe alles geregeld is, en ze zijn ook tevreden over de communicatie tot dusver.

• Amphiebietje
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 08-04 19:10

Amphiebietje

In de blubber

[...]

Er is een andere optie. Op een cruiseschip wordt de luchtverversing via airco geregeld, en die koppelt alle ruimtes aan elkaar. De grote angst is dat het virus zich niet enkel via druppeltjes kan verspreiden, maar ook als aerosol (d.w.z. in normale lucht). Dat zou dit ook kunnen verklaren, en mogelijk ook de gevallen die ogenschijnlijk geen directe connectie met China hebben.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Amphiebietje schreef op zondag 16 februari 2020 @ 10:09:
[...]

Er is een andere optie. Op een cruiseschip wordt de luchtverversing via airco geregeld, en die koppelt alle ruimtes aan elkaar. De grote angst is dat het virus zich niet enkel via druppeltjes kan verspreiden, maar ook als aerosol (d.w.z. in normale lucht)
:? Een aerosol is een wolk druppeltjes. (krijg je bij niezen, hoesten, praten, wc doortrekken, etc. etc.).

Aerosol is niet "normale lucht". Aerosol is in een druppeltje...

• Amphiebietje
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 08-04 19:10

Amphiebietje

In de blubber

JvS schreef op zondag 16 februari 2020 @ 10:14:
[...]

:? Een aerosol is een wolk druppeltjes. (krijg je bij niezen, hoesten, praten, wc doortrekken, etc. etc.).

Aerosol is niet "normale lucht". Aerosol is in een druppeltje...
In Engelstalige artikels wordt gesproken over droplet-based vs. aerosol, waarbij het tweede wordt gedefinieerd als "airborne transmission". Dus of die artikelen hebben hun terminologie fout, of er is een verschil tussen de twee dat in het Nederlands wegvalt.

Echter, mijn voornaamste punt was dat alle cabines gekoppeld zijn door de airco, dus van echte isolatie is geen sprake,.

[Voor 10% gewijzigd door Amphiebietje op 16-02-2020 10:20]

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Een druppel vliegt niet mee met lucht, een aerosol wel. Maar het is beide gewoon water. En het is beide niet "gewoon via de lucht" het via een aerosol in de lucht.

Edit: Een airco doet nogal veel aan het onttrekken van vocht uit de lucht. Volgens mij valt dat verspreiden via airco's (ook in vliegtuigen) allemaal enorm mee. Dit virus lijkt zich niet zo lekker levensvatbaar / infectieus te verplaatsen als het niet in een druppeltje water zit.

[Voor 46% gewijzigd door JvS op 16-02-2020 10:29]

Amphiebietje schreef op zondag 16 februari 2020 @ 10:19:
[...]

In Engelstalige artikels wordt gesproken over droplet-based vs. aerosol, waarbij het tweede wordt gedefinieerd als "airborne transmission". Dus of die artikelen hebben hun terminologie fout, of er is een verschil tussen de twee dat in het Nederlands wegvalt.
Large droplets is wat vaak benoemd zal worden. De differentiatie daarin is met name ook van belang voor bijv. welke beschermende kleding genomen worden worden.

Aerosolen, i.t.t. large droplets, volgen bijv. namelijk de airflow, dwarrelen als het ware in de lucht.

• Helixes
Maar als de druppeltjes klein genoeg zijn, dan kun je spreken van een suspensie in een gas, waarbij het oppervlak van de druppels relatief groot genoeg is om in de normale werveling van in lucht (zeer) lange tijd te kunnen doorzweven. Die grootte wordt normaal gegeven bij een diameter van een micrometer.

Met een aerosol kan ook worden bedoeld een druppel die is uitgedroogd, en daarmee dus als vast deeltje verder doorzweeft. Dat kunnen zowel uitgedroogde droplets als uitgedroogde waterige aerosols zijn. Virusdeeltjes, zeker als het niet van het ds-DNA type is, doen het doorgaans niet zo goed als uitgedroogde massa.

De droplets waarover wordt gesproken zijn groter, waardoor de zwaartekracht zijn werk kan doen en snel(ler) zal neerslaan.

• Helixes
.

[Voor 99% gewijzigd door Helixes op 16-02-2020 10:41]

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

• daan!
mekkieboek schreef op zondag 16 februari 2020 @ 10:02:
[...]

Dat "exponentieel" heb je daar een bron voor?
Ja hoor, al eerder uitgelegd in dit topic maar nog steeds van toepassing:
Ga naar de dashboard over corona (dezelfde link als in de 'let op' van deze thread)
Kijk rechtsonder in de hoek, en filter de gevallen van mainland China weg en klik ook de herstelde gevallen uit.
Wat overblijft is een grafiek die tot dusver exponentieel verloopt. (De uitslag van de dag zelf moet je nog even niet meetellen, die loopt altijd wat achter)

edit, Singapore: (gisteren net onder de exponentiële curve)
https://www.channelnewsasia.com/image/12438718/0x0/1846/2190/eeb2eaffd87d0f2258ef3a9bf0098a1/ji/feb-15-covid19-cases-in-singapore-infographic.png

[Voor 13% gewijzigd door daan! op 16-02-2020 10:46]

• Flow
daan! schreef op zondag 16 februari 2020 @ 10:45:
[...]

Ja hoor, al eerder uitgelegd in dit topic maar nog steeds van toepassing:
Ga naar de dashboard over corona (dezelfde link als in de 'let op' van deze thread)
Kijk rechtsonder in de hoek, en filter de gevallen van mainland China weg en klik ook de herstelde gevallen uit.
Wat overblijft is een grafiek die tot dusver exponentieel verloopt. (De uitslag van de dag zelf moet je nog even niet meetellen, die loopt altijd wat achter)
Is het wel exponentieel?

Al eerder is aangegeven dat de Diamond Princess de boel wat vertekent. Als je het cruiseschip uitsluit uit de data dan krijg je onderstaande afbeelding. Lijkt mij best lineair.

Besmettingen

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Het zijn veel te kleine aantallen om echt fatsoenlijke groeiuitspraken over te kunnen doen denk ik.

• daan!
Goede vraag, beste antwoord is: Onzeker.

Er zijn maar weinig plaatsen waar er echt keihard geprobeerd wordt iedereen te traceren die contact heeft gehad met een coronadrager.
Als je niet zoekt, zal je niet vinden.
Singapore doet dat wel heel erg fanatiek, en zelfs daar met maximale inzet is de uitbraak tot nu toe exponentieel geweest.
Hopelijk kunnen ze dat tij keren.
Maar dat doet wel de vraag rijzen: in andere landen waar ze niet zo hard zoeken, zijn de cijfers daar zo laag omdat er geen gevallen zijn of omdat ze niet gevonden worden?

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik vind dat cruiseschip interessant. Daar zouden ze iedereen moeten testen om een beetje een beeld te krijgen van hoeveel mensen er symptoomloos drager zijn. Tot nu toe zie ik getallen als 355 besmet waarvan 73 geen symptomen vertonen. (bron: Japanse minister van gezondheid).

Als je dat zou extrapoleren naar de getallen uit china, waaruit blijkt dat 2,2% van de besmette mensen overlijden (wat een te hoge schatting is, omdat je wel alle doden meet, maar niet alle besmettingen), dan zal dat getal niet naar een 'normale' 0,1 - 0,2% zakken (van bijvoorbeeld een griep), maar eerder naar 1% - 1,8% ofzo...
Pagina: 1 ... 14 ... 101 Laatste

Let op:
Dit is een ZT (zero tolerance) topic.

Overtreding van de onderstaande topic regels zal resulteren in minimaal een 24 uurs AWM ban.

• Geen slowchat
• Geen complottheorieën
• Geen paniekreacties
• Onderbouw je argumentatie met bronnen, extraordinary claims require extraordinary evidence
• Post hier alleen over de uitbraak in zijn algemeenheid. Voor het bespreken van persoonlijke voorbereidingen en maatregelen is er Het voorbereiden op het coronavirus topic.
• Geen discussie over het functioneren van het RIVM of andere organen zonder verdere relatie met het virus

Voor een actuele, interactieve kaart van de uitbraak, inclusief gemelde besmettingen en doden, zie
Wereld:
https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6
Nederland:
https://www.arcgis.com/ap...c995c40e7ae72254029bf6251

Handiger links:

https://debatgemist.tweed...wikkelingen-coronavirus-0

Om de posts leesbaar te houden graag geen gebruik meer maken van hoofdletters / vetgedrukte tekst om bepaalde stukken te benadrukken.
Mocht je punt alsnog te onduidelijk uit je post naar voren komen, gebruik dan cursieve tekst.

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True