[ZT] Nieuwe variant van coronavirus, veroorzaakt Covid-19 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 13 ... 101 Laatste
Acties:
  • 519.873 views

• leekers
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-01-2021
basvn schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 08:04:
[...]

Ja is ook zo.
Maar de geschiedenis klopt nu eigenlijk niet meer. want was altijd een niet correct getal.
zal vanaf vandaag dan wel weer goed gaan
Ik hoop het voor je maar persoonlijk zie ik geen enkel positief iets in het feit dat in Hubei het aantal besmette personen in 1 dag is bijgesteld van 1800 naar 14.000 door de "nieuwe manier" van berekening .

"Beautiful Clean Coal"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flow
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-07 12:59
Is door de nieuwe, klinische, manier van besmettingen tellen de kans ook erg groot dat er hoge aantallen Influenza-besmettingen worden meegeteld of zijn de symptomen verschillend genoeg om de false positives op Covid laag te houden?

• magic45
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-06 13:37
leekers schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 08:07:
[...]

Ik hoop het voor je maar persoonlijk zie ik geen enkel positief iets in het feit dat in Hubei het aantal besmette personen in 1 dag is bijgesteld van 1800 naar 14.000 door de "nieuwe manier" van berekening .
Mwah. Ik denk dat er redelijke consensus was over dat er meer besmettingen waren dan dat de cijfers lieten zien. Dit is een goede stap om het dichter bij de realiteit te brengen.

Als we de van de week bekeken methode van nieuwe besmettingen versus overlijden per dag pakken is dat over gisteren vrij hoog maar wel in de ranges die er telkens waren. (242 overleden versus ruim 14.000 nieuwe besmettingen komt op 1.73%). Maar zoals hierboven ook al aangehaald, nieuwe methodiek is eigenlijk ook een reset voor de historiek. De komende tijd moet de trend dan weer laten zien.

Ik las wat interviews op AD en CNN met mensen die nu al langere tijd in Wuhan binnen zitten en daar lijkt eigenlijk in elk huis wel iemand ziek te zijn. Die dan vervolgens vaak weer te laat eruit gehaald is met gevolgen voor de rest van de huisgenoten. Er wonen wel meer dan 10 miljoen mensen in die stad, het is eigenlijk niets meer dan logisch dat die aantallen dus gewoon echt nog exploderen de komende tijd.

• Waarez
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-06 15:11
De EU-ministers van Volksgezondheid buigen zich donderdag tijdens een speciale vergadering in Brussel over het nieuwe coronavirus. De ministers vergaderen vanaf 10u00 over "hun opvattingen over verdere noodmaatregelen en oplossingen bespreken om de verspreiding van de uitbraak binnen de EU te voorkomen."

De lidstaten gaan zelf over hun volksgezondheid en hebben verschillende zorgstelsels. In Nederland is er bijvoorbeeld ervaring met het plaatsen van patiënten in thuisquarantaine maar dat geldt niet voor België en enkele andere landen.

Sinds 28 januari is een zogeheten EU‑crisisresponsmechanisme (IPCR) in werking, waarbij de lidstaten en EU-instellingen al hun informatie delen, inclusief over getroffen maatregelen.

Ook heeft het dagelijks EU-bestuur het mechanisme voor civiele bescherming (rescEU) geactiveerd, waardoor lidstaten een beroep kunnen doen op geld en steun uit Brussel. Daar is door Londen en Parijs gebruik van gemaakt door elk een vliegtuig te sturen naar het Chinese Wuhan voor de gezamenlijke repatriëring van EU-burgers, waaronder Nederlanders,

De ministersbijeenkomst loopt naar verwachting tot 13.00 uur en wordt afgesloten met een persconferentie.

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09:56
Nox schreef op zaterdag 25 januari 2020 @ 01:44:
Ik vind het maar een mooie soap. Slechts een handvol patiënten gaat er uiteindelijk aan dood en dat zijn vaak al de mensen die zwak zijn en wat onder de leden hebben. Het is gewoon een beste griep, niet? Wel grappig om te zien hoe de hele wereld in paniek raakt tot een gloednieuw ziekenhuis aan toe wat in een week gebouwd moet worden. Dat is dan wel tof om te zien.

En ik ben benieuwd hoe snel zo'n virus kan muteren, als ik Pandemic 2 moet geloven is het met een maandje of 2 een dodelijk virus waarvan je spontaan begint te bloeden over je hele lichaam... :P
We zijn nu een maandje verder
"In de Chinese provincie Hubei is het aantal besmettingen en doden door het coronavirus flink gestegen. Het dodental in de zwaar getroffen provincie is volgens de lokale gezondheidsautoriteit gisteren opgelopen van 1068 tot 1310. Het aantal besmettingen steeg van 33.366 tot 48.206."

Dat noem ik geen handjevol meer..

"De Chinese provincie Hubei staat bekend als het epicentrum van de uitbraak van het coronavirus, die in december plaatsvond in de stad Wuhan. Wereldwijd zijn volgens de autoriteiten nu zo'n 60.000 besmettingsgevallen bevestigd."

bron: https://nos.nl/artikel/23...we-chinese-definitie.html
bron: https://www.nu.nl/buitenl...ethode-voor-diagnose.html

*sowieso

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 08:16
DonJunior schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 08:27:
[...]

"In de Chinese provincie Hubei is het aantal besmettingen en doden door het coronavirus flink gestegen. Het dodental in de zwaar getroffen provincie is volgens de lokale gezondheidsautoriteit gisteren opgelopen van 1068 tot 1310. Het aantal besmettingen steeg van 33.366 tot 48.206."

"De Chinese provincie Hubei staat bekend als het epicentrum van de uitbraak van het coronavirus, die in december plaatsvond in de stad Wuhan. Wereldwijd zijn volgens de autoriteiten nu zo'n 60.000 besmettingsgevallen bevestigd."

Mis ik je punt nu? Of begrijp ik niet wat hierboven staat. Het aantal besmettingen wordt nu toch anders gemeten dan voorheen, dus die cijfers zijn niet represenatatief en vergelijkbaar met de oude situatie?

tijd voor wat klusjes!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-07 22:04
Ik blijf het een vage methodiek vinden, om puur op symptonen te tellen. Ook de normale griep en keelontsteking etc hebben deze symptonen toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magic45
s0ulmaster schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 09:00:
[...]

Mis ik je punt nu? Of begrijp ik niet wat hierboven staat. Het aantal besmettingen wordt nu toch anders gemeten dan voorheen, dus die cijfers zijn niet represenatatief en vergelijkbaar met de oude situatie?
Niet representatief met de oude situatie, correct.

Maar ik ben met hem eens dat je niet kunt spreken van een handjevol mensen of het anderszins zou moeten bagatelliseren. De impact in Hubei is echt gigantisch en wellicht zelfs onvoorstelbaar. Mochten de huidige quarantaine maatregelen, reisbeperkingen en andere maatregelen falen en dit alsnog globaal echt wijd verspreiden dan is dit potentieel de grootste catastrofe die er sinds WWII heeft plaatsgevonden.
Basekid schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 09:04:
Ik blijf het een vage methodiek vinden, om puur op symptonen te tellen. Ook de normale griep en keelontsteking etc hebben deze symptonen toch?
Ze doen ook CT scans en proberen false-positives uit te sluiten maar het is niet fail-safe. Alleen mensen die alle symptomen hebben niet aanmerken als besmet enkel en alleen omdat je ze door gebrek aan capaciteit niet kunt testen is (misschien nog) wel erger. So they pick the lesser of two evils.

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09:56
s0ulmaster schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 09:00:
[...]

Mijn punt was dat er in het begin van dit topic een beetje lacherig over werd gedaan en zelfs werd gesproken over hysterie.. en kijk waar we nu staan. Slechts een maand later en zoveel doden nu al..

*sowieso

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:18
Als een patient nu klinisch als positief wordt beschouwd dan wordt deze ook als een confirmed case medisch behandeld. De vraag is of dat voor de patient beter/slechter is. Het aantal bedden/apparatuur is al beperkt en stel je bent false positive dan kom je dus met confirmed cases in aanraking.....

Ik weet ook niet wat de "juiste" oplossing is.

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:45
Chief schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 02:52:
/edit Nieuwe methode: ipv alleen gevallen te tellen die positief getest zijn met een kit worden nu ook gevallen meegerekend die een klinische positieve diagnose hebben gekregen (dus aan hand van klachten, CT scans etc) waardoor deze gevallen ook als coronavirus behandeld kunnen worden.
Als ze aan de hand van CT-scan nu de diagnose stellen dan worden inderdaad alleen de virale pneumonie gevallen meegeteld. Dat is ook logisch, want als je iedereen met een hoestje meetelt dan heb je nu 250 miljoen 'besmette' gevallen met een enorme hoop vals positieven.
Die virale pneumonie treedt iets meer dan een week na eerste symptomen op. Dat betekend dus dat de mensen in de 'catch up' van vandaag eigenlijk al meer dan een week symptomatisch zijn. De huidige cijfers zijn dus zeer waarschijnlijk nog steeds een onderschatting.
De virale pneumonie kan al na 3 dagen dodelijk zijn, dus de komende week wordt spannend voor die mensen.
Wanneer stort het medisch systeem daar in?
In Hubei? Een week of 2 geleden?

edit:
De virale pneumonie lijkt wel een stukje heftiger te verlopen dan een normale griep. Met veel pulmonale afwijkingen en vocht in longen op CT-scan.

[ Voor 15% gewijzigd door daan! op 13-02-2020 09:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Nog eens 44 mensen aan boord van het cruiseschip Diamond Princess, dat in quarantaine ligt in Japan, hebben positief getest op het coronavirus 2019-nCoV, aldus de Japanse minister Katsunobu Kato van Volksgezondheid donderdag. Het aantal geïnfecteerden op het schip stijgt daarmee naar 218.

"Zo'n cruiseschip als de Diamond Princess maakt een heel belangrijke studie mogelijk, een onderzoek waarbij je precies gaat kijken hoe dat nieuwe coronavirus zich gedraagt in die afgesloten gemeenschap."

Epidemioloog en kinderarts Patricia Bruijning van het UMC Utrecht vindt het voor de opvarenden van de Diamond Princess erg vervelend wat hen overkomt, maar wetenschappelijk is het heel interessant.

Ik gaf eerder deze week al aan vooral de Diamond Princess in de gaten te houden daar dit zeer interessant is; ik werd toen ''teruggefloten'' door een aantal Tweakers hier.

Wellicht is het voor mij dan toch beter af te gaan op info van een epidemioloog dan een paar Tweakers in dit topic die steevast met bepaalde stelligheid voordoen of ze ook maar enige medische kennis hebben en aangaven dat juist the Diamond Princess totaal niet relevant/representatief is/was. ;)

terug naar het onderwerp; op 1 boot nu al 218 besmettingen. Dat is gewoon veel. Het laat wel zien hoe enorm besmettelijk dit virus kan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-07 22:33

Indoubt

Always be indoubt until sure

DonJunior schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 09:14:
[...]

Mijn punt was dat er in het begin van dit topic een beetje lacherig over werd gedaan en zelfs werd gesproken over hysterie.. en kijk waar we nu staan. Slechts een maand later en zoveel doden nu al..
Maar dat kun je nog niet zeggen.

Ik geloof overigens dat de meeste medetweakers er niet lacherig over doen. De ernst van de situatie is zelfs nu nog moeilijk te doorgronden.

Je moet het ook zien in lijn met wat er gebeurt tijdens een normale influenza periode. Daar gaan ook veel mensen aan dood.

Dit virus is mogelijk erger dan influenza maar hoeveel is op dit moment nog lastig te bepalen.

• daan!
Geert1976 schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 09:19:
Nog eens 44 mensen aan boord van het cruiseschip Diamond Princess, dat in quarantaine ligt in Japan, hebben positief getest op het coronavirus 2019-nCoV
Hoeveel testen zijn afgenomen?
Gisteren werden iets van 39 mensen positief getest, maar er waren ook maar 51 mensen in totaal getest.
Gezien het feit dat je ook zonder klachten het virus kan dragen met zelfs een hoge viral load denk ik dat er veel meer besmette mensen op dat schip zijn dan we nu weten.
Wellicht is het voor mij dan toch beter af te gaan op info van een epidemioloog dan een paar Tweakers in dit topic die steevast met bepaalde stelligheid voordoen of ze ook maar enige medische kennis hebben en aangaven dat juist the Diamond Princess totaal niet relevant/representatief is/was. ;)
Niet representatief, wel relevant.
Ik ben vooral benieuwd hoe de airco daar afgesteld is, krijgen mensen gerecyclede lucht?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Indoubt schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 09:21:
[...]

Ik geloof overigens dat de meeste medetweakers er niet lacherig over doen. De ernst van de situatie is zelfs nu nog moeilijk te doorgronden.
je hoeft maar alleen het begin van dit topic door te nemen en zien dat de tendens was ''joh, dit is niet meer dan een griepje..''
En het bijzondere is, de mensen die dat met stelligheid schreven, zie je nu niet meer in dit topic ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
  • Laatst online: 06-07 22:04
Ik vind het wel zeer positief dat in landen buiten China de verspreiding zo goed als niet plaatsvind.

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:54
daan! schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 09:22:
[...]

Hoeveel testen zijn afgenomen?
Gisteren werden iets van 39 mensen positief getest, maar er waren ook maar 51 mensen in totaal getest.
Gezien het feit dat je ook zonder klachten het virus kan dragen met zelfs een hoge viral load denk ik dat er veel meer besmette mensen op dat schip zijn dan we nu weten.

[...]

Niet representatief, wel relevant.
Ik ben vooral benieuwd hoe de airco daar afgesteld is, krijgen mensen gerecyclede lucht?
Je wordt pas getest als je ziekteverschijnselen begint te vertonen.
Tot nu toe worden alleen opvarenden die ziekteverschijnselen vertonen op de aanwezigheid van het virus getest. De Japanse autoriteiten overwegen iedereen aan boord te gaan testen.
Verder is het aantal contactmomenten tussen de mensen daar groter, dus zal een relatief hoger percentage van de groep ook ziek worden. Dat wordt in de bron vermeld:
Op dat schip zit een grote groep mensen die vatbaar is voor het virus, omdat je mag aannemen dat ze er nog nooit mee in aanraking zijn gekomen. Ze hebben dus geen antistoffen. En ze ontmoeten elkaar op allerlei plekken aan boord, in restaurants, bars, theaters, bioscopen, sportzalen."
Het schip is dus interessant hoe het virus zich kan verspreiden. Maar het is niet hetzelfde als de buitenwereld qua percentage zieken.

Bron: NOS

[ Voor 4% gewijzigd door Nat-Water op 13-02-2020 09:28 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:14
DonJunior schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 09:14:
[...]

Ik snap dat op zich wel. Er is in onze (vaak nog korte) levens vaak gewaarschuwd voor een pandemie van een nieuw, zeer besmettelijk virustype. Je zou wellicht kunnen zeggen dat de laatste keer dat zoiets ernstigs gebeurde HIV betrof. En, qua besmettelijkheid, de Spaanse griep een eeuw geleden.

Maar in de tussentijd hebben we toch wel een aantal gevallen gehad waar er virussen opdook waar ook de hel en verdoemenis over werd gepredikt. SARS, natuurlijk. Zika. De Mexicaanse griep, een aantal Ebola uitbraken. En nooit kwam het er echt van. Dat maakt mensen sceptisch.

Goed. Nu hebben we dus wel een virus die de potentie heeft uit te groeien tot een pandemie, met een zeer behoorlijke besmettelijkheid, een potentieel ernstig ziektebeeld, en een relatief hoge mortaliteit. Dat konden we anderhalve maand geleden nog niet ruiken geloof ik :Y)

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• Chief
Basekid schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 09:26:
Ik vind het wel zeer positief dat in landen buiten China de verspreiding zo goed als niet plaatsvind.
Het kan zijn dat die landen achterlopen, zo ook hier in Singapore. Vooralsnog krijgen wij er dagelijks "slechts" 2-3 confirmed cases bij maar het is afwachten of het niet accellereert.

Wat als de virus zich gaat vestigen in India waar faciliteiten en hygiene achterloopt....

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-07 21:34
Ik lees hier regelmatig dat het qua sterftecijfer wel meevalt om dat procentueel veel mensen zouden genezen. Maar wat als het virus 'procentueel' uiteindelijk ook veel meer mensen besmet dan bijvoorbeeld influenza. Dan heb je toch uiteindelijk meer doden en is het, ondanks een procentueel laag sterfte cijfer, nog altijd een levensgevaarlijk virus voor de wereld populatie? Of ik mis ik iets...

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

In Cambodja is de Westerdam binnen gelopen. Ze gaan minstens 20 mensen testen want deze hadden griep verschijnselen. Of de rest gelijk van boord mag en naar huis vliegt is enigzins onduidelijk. Gelukkig kan men in het land zelf testen dus resultaten zullen snel bekend zijn.

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
Cobb schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 09:39:
Ik lees hier regelmatig dat het qua sterftecijfer wel meevalt om dat procentueel veel mensen zouden genezen. Maar wat als het virus 'procentueel' uiteindelijk ook veel meer mensen besmet dan bijvoorbeeld influenza. Dan heb je toch uiteindelijk meer doden en is het, ondanks een procentueel laag sterfte cijfer, nog altijd een levensgevaarlijk virus voor de wereld populatie? Of ik mis ik iets...
Klopt. Het wordt nu ook geprobeerd in te dammen zodat het niet een 'standaard' ziekte wordt. Zie ook psychodude in "Nieuwe variant van coronavirus, Covid-19 afkomstig uit China", die legt het veel beter uit :). Laatste alinea.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.

• Nox
  • Laatst online: 02-07 18:59

Nox

Noxiuz

DonJunior schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 08:27:
[...]

True, het is nu niet meer een soap. Vooralsnog wel veel heisa en erg ingrijpende maatregelen, dat wel.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• psychodude
  • Laatst online: 01:34
daan! schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 09:17:
[...]

Als ze aan de hand van CT-scan nu de diagnose stellen dan worden inderdaad alleen de virale pneumonie gevallen meegeteld. Dat is ook logisch, want als je iedereen met een hoestje meetelt dan heb je nu 250 miljoen 'besmette' gevallen met een enorme hoop vals positieven.
Die virale pneumonie treedt iets meer dan een week na eerste symptomen op. Dat betekend dus dat de mensen in de 'catch up' van vandaag eigenlijk al meer dan een week symptomatisch zijn. De huidige cijfers zijn dus zeer waarschijnlijk nog steeds een onderschatting.
De virale pneumonie kan al na 3 dagen dodelijk zijn, dus de komende week wordt spannend voor die mensen.

[...]

In Hubei? Een week of 2 geleden?

edit:

[...]

De virale pneumonie lijkt wel een stukje heftiger te verlopen dan een normale griep. Met veel pulmonale afwijkingen en vocht in longen op CT-scan.
Maar het is dus niet alsof van deze meer dan 10k mensen er binnen een dag ineens een meerderheid een CT scan heeft gehad. De capaciteit voor CT scans binnen een dag is vele malen lager dan de capaciteit voor de Covid-19 test kits binnen een dag.

De kans dat er false positives tussen zit is dan ook aanzienlijk. Maar op een gegeven moment kun je gewoon weinig anders meer. Hetzelfde probleem als dat o.a. de VS destijds had binnen het rapporteren van H1N1 besmettingen. Met lab confirmed cases loop je op een gegeven moment te veel achter de feiten aan en krijg je een onrealistisch lage inschatting.

Correcties op dit soort cijfers gaan pas achteraf plaats kunnen vinden door populatie samples te nemen en seropositiviteit te testen.
Helixes schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 09:29:
Goed. Nu hebben we dus wel een virus die de potentie heeft uit te groeien tot een pandemie, met een zeer behoorlijke besmettelijkheid, een potentieel ernstig ziektebeeld, en een relatief hoge mortaliteit. Dat konden we anderhalve maand geleden nog niet ruiken geloof ik :Y)
De relatief hoge mortaliteit wordt vooralsnog altijd flink omhoog getrokken door de mortaliteit in Wuhan. Het is nog te vroeg om een goede uitspraak te doen over de mortaliteit van dit virus elders. Tot nu toe ligt de mortaliteit buiten China nog altijd maar op een absoluut getal van 2 (Hong Kong hierbij niet meetellend als China, i.t.t. de WHO data), ondanks dat we een ruime 3 weken verder zijn sinds de eerste besmettingen buiten China.

Binnen Wuhan is de druk op de gezondheidszorg gewoonweg erg groot. En dit zal een belangrijke rol meespelen in de mortaliteit aldaar. Ook de mortaliteit t.g.v. andere aandoeningen zal hierdoor tenslotte komen te stijgen binnen zo'n periode.
Cobb schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 09:39:
Om een oude vergelijking nogmaals maar te geven. H1N1 had bij de eerste WHO melding als nieuw virus in Mexico en de VS een mortality rate van ongeveer 7%. Onder de lab confirmed cases bleef de mortality rate aanvankelijk ook relatief hoog. In de orde van grootte niet veel anders dan wat we nu terug zien.

Uiteindelijk zijn er een geschatte ruime 500.000 overleden aan H1N1 en is een geschatte ruime 1.200.000.000 seropositief geworden voor H1N1 in de afgelopen jaren, een virus dat overigens nog altijd binnen onze maatschappij aanwezig is. Daarmee heb je dus een mortaliteitsreductie van ongeveer 7% initieel tot ongeveer 0.05% zodra er meer bekend was.

Op mondiaal niveau is 0.05% uiteraard nog altijd een grote groep mensen, qua absolute aantallen tenslotte toch een bevolkingsaantal van geheel Rotterdam wat je ineens van de kaart veegt. Maar in het grotere geheel uiteraard ook niet van dusdanige aard dat we ineens allemaal dood gaan.

En de verschillen in mortaliteit tussen China Wuhan, China mainland en buiten China suggereren in ieder geval al een duidelijke neerwaartse trend in mortaliteit die te verwachten is. Bovendien dient niet vergeten te worden dat net als bij eerdere virus uitbraken van dit soort asymptomatische mensen dan wel mensen met slechts zeer milde symptomen sowieso niet tot nauwelijks getest wordt, en dit soort eerste metingen een weergave zijn van patiënten met meer ernstige symptomen.

Als laatste, veel meer mensen treffen dan bijv. influenza is nauwelijks mogelijk. Influenza treft grote aantallen. Maar slechts een 'beperkt' deel wordt dusdanig ziek dat ziekenhuisopname vereist is. Desalniettemin, bijv. in de VS in het huidige influenza seizoen een geschat aantal besmettingen van circa 22.000.000 - 31.000.000, ongeveer 10.000.000 - 15.000.000 artsen bezoeken, 210.000 - 370.000 ziekenhuisopnames en circa 12.000 - 30.000 doden. Het aantal doden is hierbij sinds 26 januari gestegen vanaf circa 8.200 - 20.000.

En daarmee komt dan ook het perspectief. Kijken we naar Covid-19, dan zijn dit ook overwegend hospitalized cases. Mortaliteitscijfers van momenteel circa 2%. Daarin kun je bij influenza ook dramatische cijfers tonen. 30.000 doden op 370.000 ziekenhuisopnames? Dat is een mortaliteit van circa 8%. Is dat een ongewoon getal? Nee. Dit soort cijfers zien we ook binnen de literatuur terug. Maar je moet dit soort getallen voor jezelf in het perspectief weten te plaatsen tegenover het grote aantal mensen met slechts milde klachten, waardoor de ware mortaliteit onder influenza ook lager uitvalt. En daarover weten we vooralsnog gewoonweg te weinig bij Covid-19.

Het blijft dan ook wel belangrijk om Covid-19 verspreiding zoveel mogelijk in te dammen, maar daar tegenover moeten we ons wel goed blijven realiseren dat de huidige mortaliteit waarden naar zeer grote waarschijnlijkheid een grove overschatting van de realiteit zijn. De nadruk van de discussie moet dan ook niet de huidige mortaliteit zijn. Maar het reduceren van excess mortaliteit door allerlei van dit soort nieuwe virussen.

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:20

vectormatic

Warlock of the doorlock

Chief schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 09:31:
[...]

Het kan zijn dat die landen achterlopen, zo ook hier in Singapore. Vooralsnog krijgen wij er dagelijks "slechts" 2-3 confirmed cases bij maar het is afwachten of het niet accellereert.

Wat als de virus zich gaat vestigen in India waar faciliteiten en hygiene achterloopt....
In een land als India gaat dit net zo'n puinhoop worden als in China, zo mogelijk erger. Enige voordeel is dat ze weten wat er aankomt, en in plaats van waar China de eerste dagen verkeerd reageerde, zichzelf een beetje kunnen voorbereiden.

Hoe dan ook, voorlopig valt het buiten China alleszins mee, en lijkt de boel aardig in te dammen.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

• psychodude
vectormatic schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 10:05:
[...]

In een land als India gaat dit net zo'n puinhoop worden als in China, zo mogelijk erger. Enige voordeel is dat ze weten wat er aankomt, en in plaats van waar China de eerste dagen verkeerd reageerde, zichzelf een beetje kunnen voorbereiden.

Hoe dan ook, voorlopig valt het buiten China alleszins mee, en lijkt de boel aardig in te dammen.
Waarom gaat het in India net zo'n puinhoop worden als in China? India heeft op meerdere gelegenheden aangetoond in de afgelopen jaren om bijzonder adequaat en vroegtijdig te reageren op bijv. uitbraken van het Nipah virus aldaar. De laatste 'uitbraak' in juni vorig jaar heeft zich hierbij beperkt tot een enkel persoon, met 311 contact personen onder nauwlettende observatie. En de contact personen met slechts milde symptomen werden in isolatie gezet.

Dus is er een harde onderbouwing om te suggereren dat dit een puinhoop zal worden in India? Of zijn dit een soort van onderbuikgevoelens mee beinvloedt door een zekere mate van racisme / neerbuigendheid jegens India?

• DeKoetsier
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 30-06 22:44
Ik heb alleen niet het idee dat het buiten China aan het stabiliseren is, maar juist ook aan het versnellen. Alleen zijn de cijfers nog stukken lager.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KNsIOZI.jpg

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06-07 19:48
Betreft de eerste dagen waar je het over hebt, hoe lang zou het virus in wuhan dan al rondgegaan zijn, bedoel hoeverl zouden het er op 1 jan dan al geweest moeten zijn ipv de off cijfers... speculatie natuurlijk maar ik vraag me dus echt af hoeveel er toen al rond liepen met de milde klachten

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Met een incubatietijd van 14-24 dagen gaat er vanaf volgende week waarschijnlijk een explosieve groei buiten China plaatsvinden.

• psychodude
DeKoetsier schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 10:20:
Ik heb alleen niet het idee dat het buiten China aan het stabiliseren is, maar juist ook aan het versnellen. Alleen zijn de cijfers nog stukken lager.

[Afbeelding]
Een snelheid van verspreiding die overigens nog lager ligt dan de verspreiding van confirmed cases in China. Van 20 januari tot 22 januari was de sprong binnen China 278 naar 547 confirmed cases binnen 2 dagen. Buiten China heeft dit geduurd van 6 februari (265 confirmed cases) tot vandaag (525 confirmed cases op dit moment).

De snelheid van verspreiding buiten China op dit moment volgt dan ook momenteel nog niet de snelheid van verspreiding binnen China. Waakzaamheid, maatregelen binnen de gezondheidszorg internationaal, etc. zijn natuurlijk factoren die hier een rol in spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Buiten China is alles ook veel later begonnen. Die zitten nu waar China zat bij de start van dit topic toen het nog allemaal paniekzaaierij was.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• psychodude
shoombak schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 11:09:
Met een incubatietijd van 14-24 dagen gaat er vanaf volgende week waarschijnlijk een explosieve groei buiten China plaatsvinden.
Is lastig te zeggen met zekerheid. De mate van verspreiding buiten China blijft vooralsnog redelijk gecontroleerd. En tevens moeten we niet vergeten dat het aantal cases buiten China ook grotendeels bepaald wordt door een enkele cruiseboot bij Japan. Circa 1 op de 3 cases buiten China, bevindt zich op die boot. En de mate van verspreiding op die boot zal nog wel verder op blijven lopen. Die mensen op die boot laten is mijn inziens geen ideale vorm van containment. Dat is gewoon afwachten tot de hele boot geïnfecteerd is en maar afwachten.

Het kan dan ook prima zijn dat de groei buiten China nog even afhoudt. Tevens wordt het weer ook weer gunstiger voor ons, gezien in zomerse perioden vele virussen minder opportuun zijn om te verspreiden. Het kan dan ook zomaar zijn dat de verspreiding in februari en maart in Europa en de VS beperkt blijft door onze inzet nu. Zuid-Amerika, Afrika en Australië wat meer last zullen gaan krijgen vanaf april. En wij pas weer ergens in september, oktober een echte toename van cases alhier gaan zien.

• _Bailey_
  • Niet online
Volgens wetenschappers zijn er in werkelijkheid veel meer besmette mensen.
"We gaan ervan uit dat het aantal daadwerkelijke gevallen nog altijd veel hoger liggen", zegt epidemioloog Benjamin Cowling van de Universiteit van Hongkong.
"Daarmee blijft dit het topje van een ijsberg, waarvan we nu alleen het bovenste puntje zien. Daaronder zitten nog veel meer besmettingsgevallen die minder ernstig zijn."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nat-Water
Geert1976 schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 11:21:
"We gaan ervan uit dat het aantal daadwerkelijke gevallen nog altijd veel hoger liggen", zegt epidemioloog Benjamin Cowling van de Universiteit van Hongkong.
"Daarmee blijft dit het topje van een ijsberg, waarvan we nu alleen het bovenste puntje zien. Daaronder zitten nog veel meer besmettingsgevallen die minder ernstig zijn."
Open deur, daar hoef je geen wetenschapper voor te zijn. Natuurlijk ligt het aantal mensen hoger. Het kan niet minder zijn, en aangezien niet iedereen gecontroleerd is kunnen ze ook niet zeggen met zekerheid zeggen dat dit het werkelijke aantal is en niet meer. De kans dat het meer is, is levensgroot.

Ik voeg je bron maar even toe, trouwens: NOS Liveblog

[ Voor 10% gewijzigd door Nat-Water op 13-02-2020 11:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daan!
psychodude schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 10:02:
De capaciteit voor CT scans binnen een dag is vele malen lager dan de capaciteit voor de Covid-19 test kits binnen een dag.
Bron?
Alleen in Wuhan zijn er al 5 ziekenhuizen en het gaat hier om cijfers uit geheel Hubei.
1 ziekenhuis heeft over het algemeen al meerdere CT-scanners.
Hoeveel test kits zijn er per dag?
Hoeveel CT-scans kan heel Hubei doen op een dag?
Maar het is dus niet alsof van deze meer dan 10k mensen er binnen een dag ineens een meerderheid een CT scan heeft gehad.
Verder zegt natuurlijk niemand dat al die 10.000 CT-scan in 1 dag gedaan zijn, dat begrijp je toch wel?
Ze hebben nu alle mensen waarbij tot nu toe de CT-scan ziekte heeft aangetoond maar nog geen virus was onderzocht er ook bij geteld.
Dat kan prima een CT-scan van 3 dagen geleden zijn.
De kans dat er false positives tussen zit is dan ook aanzienlijk. Maar op een gegeven moment kun je gewoon weinig anders meer. Hetzelfde probleem als dat o.a. de VS destijds had binnen het rapporteren van H1N1 besmettingen. Met lab confirmed cases loop je op een gegeven moment te veel achter de feiten aan en krijg je een onrealistisch lage inschatting.
De kans dat er false positives tussen zitten is er natuurlijk ook, die kans is er altijd.
De kans dat een substantieel deel van de nu meegetelde cases false positive zijn is vrij klein.
Natuurlijk zal er iemand tussen kunnen zitten die afwijkingen had door een influenza, maar de kans dat zo iemand inmiddels in het ziekenhuis is besmet is gigantisch.
Correcties op dit soort cijfers gaan pas achteraf plaats kunnen vinden door populatie samples te nemen en seropositiviteit te testen.
Klopt, maar waar zie jij iemand beweren dat deze cijfers de absolute waarheid zijn?
De correctie kan ook goed omhoog zijn.
Geert1976 schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 11:21:
Zeer waarschijnlijk waar.
Het is afwachten hoe de ziekte zich buiten China manifesteert: hoe ernstig is een besmetting voor een gezond persoon?

• algalid
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:03
https://japantoday.com/ca...-218#.XkTWy7mY_Sg.twitter
So far, 713 people have been tested, with officials saying they are currently limited by capacity.

At the moment they can test a maximum of 300 people a day but hope eventually to be able to expand this to 1,000 people a day.
Japan heeft ook ergens een steek laten vallen want eerder zeiden ze dat ze de tests wilden voorbehouden "voor een echt noodgeval", het advies was gewoon uitzitten tot 19 februari. Nu er meer dan 200 positief hebben getest zijn ze ineens in paniek en moet iedereen er toch door.

Ik hoop dat voor alle crew en passagiers uitsluitsel komt tegen maandag maar of ze op woensdag vrolijk mogen buiten wandelen lijkt toch heel optimistisch. Ik vraag me af of een andere quarantaineregeling niet beter was geweest. Aangezien er al veel in ziekenhuizen zitten zou een nabije opvangsite met meer mogelijkheden beter zijn. Uiteraard is het psychologisch moeilijk uit te leggen dat die potentieel besmette personen door al die wijken gaan vervoerd worden.

Wat weinig te lezen valt op Westerse sites is dat voor Thailand de reactie tov Westerdam enorm giftig is. "Waarom forceert WHO ons die mensen op te vangen?" "Wij hebben al niet genoeg mondmaskers, waarom moeten we 2000 geïnfecteerden opvangen?" "Als rijk Singapore hen weigert, waarom dan arm Thailand?"

Uiteindelijk zijn ze in Cambodja aan het uitschepen en zsm richting vliegtuig en uit het land gezet. Dat is evengoed een oplossing. Er zijn ook 0 besmettingen vastgesteld.

Ondertussen zit Thailand verveelt met elk cruiseship dat aanmeert. Seabourn Ovation komt uit Hong Kong (1 februari vertrokken) en meert doodleuk aan in Phuket. Tegenstrijdig kan het wel genoemd worden.
https://www.bangkokpost.c...-passengers-free-of-virus

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
Mijzelf, medisch specialist in opleiding tot radioloog met opleiding inmiddels bijna afgerond.

10000 scans komt neer op ongeveer 2000 scanuren onder relatie gunstige omstandigheden. Wisseltijden van patiënten hierin de belangrijkste factor. Daar komt nog eens bij overige zorg dat ook scans behoeft. De capaciteit van lab tests ligt vele malen hoger dan dit.

Om het nog naar niet eens te hebben over de beperkte mate van zekerheid om op dit soort beelden een enkele verwekker te diagnostiseren. De dusver gepubliceerde radiologische beelden heeft een meervoud aan potentiële verwekkers op basis van het radiologische beeld. Ook de kliniek kan bij dit soort andere verwekkers geplaatst worden. Zonder laboratory confirmation is er dan ook een aanzienlijk risico op false positives.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daan!
psychodude schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 11:57:
Mijzelf, medisch specialist in opleiding tot radioloog met opleiding inmiddels bijna afgerond.
Dat is geen bron dus. Dat zou je als bijna medisch specialist toch wel moeten weten.
10000 scans komt neer op ongeveer 2000 scanuren onder relatie gunstige omstandigheden. Wisseltijden van patiënten hierin de belangrijkste factor.
Berekening categorie bierviltje:
In 2017 werden in de Nederlandse ziekenhuizen bijna 1,8 miljoen CT-onderzoeken uitgevoerd
Nederland had toen 17 miljoen inwoners. Hubei heeft nu 58.5 inwoners
3.44 keer zoveel. geeft een bierviltje geschatte capaciteit van 6.2 miljoen CT-onderzoeken per jaar.
Gedeeld door 52 geeft ongeveer 120 duizend CT-onderzoeken per week of 17 duizend per dag.

Natuurlijk zal de capaciteit per inwoner in Hubei lager liggen, maar daar tegenover staat dat Nederland niet op maximale capaciteit draaide. Ook is gerekend over 7 dagen per week, terwijl de scanners in Nederland in het weekend stukken rustiger zijn. Ook in de avond en nacht is er capaciteit over. Dus de cijfers zijn redelijk vergelijkbaar, biervilt-technisch.
Zelf als het maar de helft is heb je in 1,5 dag de benodigde scans gemaakt.
Daar komt nog eens bij overige zorg dat ook scans behoeft.
Bij triage zal een CT-abdomen voor een vermoeden diverticulitis geen voorrang krijgen op een kritieke patiënt, dus die vlieger gaat niet op.
Om het nog naar niet eens te hebben over de beperkte mate van zekerheid om op dit soort beelden een enkele verwekker te diagnostiseren. De dusver gepubliceerde radiologische beelden heeft een meervoud aan potentiële verwekkers op basis van het radiologische beeld. Ook de kliniek kan bij dit soort andere verwekkers geplaatst worden.
Potentieel: ja. Realistisch: de meeste mensen met een virale pneumonie zullen COVID-19 hebben.
Zonder laboratory confirmation is er dan ook een aanzienlijk risico op false positives.
Niemand ontkent het risico op false positives, maar toch blijf je dit punt maken.
Ergens moet een keuze gemaakt worden, en alleen maar uitgaan van de lab testen geeft de garantie van extreme onderrapportage.

Maargoed, mijn vermoedens (nieuwe gevallen gebaseerd op CT-scans) wordt bevestigd door fortune:
In a statement on Thursday morning, the Hubei national health commission said it would now start including cases confirmed by “clinical diagnosis,” which refers to using CT imaging scans to diagnose patients, alongside those confirmed by the previous method of nucleic acid testing kits.
In total, Hubei added 14,840 new cases on Thursday, of which 13,332 are from the new category of clinical diagnosis using CT scans. The death toll in the province rose by 242, of which 135 cases are from the new method of diagnosis, it said.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Wat ik me ook wel eens afvraag is, zijn er uberhaupt nog chinezen met gezonde luchtwegen, kijkend naar de luchtvervuiling daar.. Sta je met zo'n luchtqualiteit niet meteen 1-0 achter als je een longontsteking oploopt?

Op zich is het virus zelf weer goed voor de luchtqualiteit in zo'n stad gok ik..

specs

• daan!
maratropa schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 13:47:
Wat ik me ook wel eens afvraag is, zijn er uberhaupt nog chinezen met gezonde luchtwegen, kijkend naar de luchtvervuiling daar.. Sta je met zo'n luchtqualiteit niet meteen 1-0 achter als je een longontsteking oploopt?

Op zich is het virus zelf weer goed voor de luchtqualiteit in zo'n stad gok ik..
Dat helpt niet, wat ook een bijkomend probleem is dat roken nog heel veel gedaan wordt in China.

luchtkwaliteit

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
daan! schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 13:15:
[...]

Dat is geen bron dus. Dat zou je als bijna medisch specialist toch wel moeten weten.
Ik vind het ook apart hoor. Ik zou ook zeggen dat een CT scan meer werk is dan een mouthswab en labwerk. Een mouthswab heeft geen apparatuur nodig en labwerk kan in relatief grote hoeveelheden gedaan worden (vergeleken met een CT scan waar een patient per keer in kan).

Toch zie ik dat CT scans ook door andere genoemd worden, bijvoorbeeld foreignpolicy.com:
Many of the new cases in Hubei were diagnosed by CT scan, with the province suffering a shortage of diagnostic test kits. With the new method, there could be further surges in new cases in the coming days: The test kits used to diagnose the virus require several steps and are reportedly only 30 to 50 percent accurate. Asian markets appeared shaky after the new figures from Hubei were reported on Thursday.

https://foreignpolicy.com...e-new-cases-china-health/
Daar noemen ze ook een tekort aan testkits. Wellicht is de originele test dus meer dan een simpele mouthswab?

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
Wat denk je dat er met een mouthswab moet gebeuren?

Analyse in een apparaat. Daar zijn we wellicht niet genoeg van.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
armageddon_2k1 schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 14:00:
Wat denk je dat er met een mouthswab moet gebeuren?

Analyse in een apparaat. Daar zijn we wellicht niet genoeg van.
Ze hebben het over test kits. Ik denk dat ze die swabs dus moeten ontwikkelen oid en er is een tekort aan die kits. Hier hebben ze het ook over nieuwe methodes voor die kits:
Chinese authorities issued approvals within two weeks for seven kits that employ the nucleic acid method to test for the presence of the virus

https://www.scmp.com/tech...ents-constrained-shortage
In de VS heeft men het ook over kits, daar werken sommigen blijkbaar niet:
Some of the coronavirus testing kits sent to state laboratories around the country have flaws and do not work properly, the Centers for Disease Control and Prevention said on Wednesday.

The kits were meant to enable states to conduct their own testing and have results faster than they would by shipping samples to the C.D.C. in Atlanta. But the failure of the kits means that states that encountered problems with the test should not use it, and would still have to depend on the C.D.C.’s central lab, which could cause several days’ delay in getting results.

https://www.nytimes.com/2...avirus-test-kits-cdc.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daan!
Verwijderd1 schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 14:10:
Ze hebben het over test kits. Ik denk dat ze die swabs dus moeten ontwikkelen oid en er is een tekort aan die kits. Hier hebben ze het ook over nieuwe methodes voor die kits:
Ik denk dat ze testen door middel van PCR.

Hier ook een video over de gebruikte tests en een uitleg daar over.
[YouTube: https://www.youtube.com/embed/Jvy6C5c9xTw]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magic45
[...]

[...]

[...]
Ze maken een swab met een kit en die kit moet vervolgens getest worden. Dat testen kan/mag blijkbaar alleen in BSL-3 of hoger labs gebeuren (zie de video hierboven). Dat maakt het aantal tests dat men kan doen beperkt.

Ik schrik ervan dat ze vermoeden dat slechts 30/50% van de besmette mensen ook daadwerkelijk positief testen..

• Helixes
Op zich valt dit wel te verwachten. Meestal gaan dit soort kitjes door een zeer lang en kostbare test- en validatieprocedure. Daar is nu even geen tijd voor.

De standaard voor validatie is hoog - en terecht ook. En, allicht, merkt het CDC nu dat de test toch niet specifiek of accuraat genoeg is. Dat is wat je krijgt met een zeer korte ontwikkeltijd als deze.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• daan!
8 nieuwe gevallen positief getest in Singapore.
Wel allemaal te linken aan bekende gevallen (gelukkig)
Further epidemiological investigations and contact tracing have uncovered links between previously announced and new cases," MOH said in a press release. This brings the total number of cases in Singapore to 58.

Five of the new cases are linked to the Grace Assembly of God cluster, while two are linked to the cluster at Seletar Aerospace Heights construction site.

One of the new cases is a family member of a DBS employee, who tested positive for the coronavirus on Wednesday.
"Case 53 is a 54-year-old Singaporean man who reported symptoms on Feb 10 and went to NCID two days later. He was tested positive for the coronavirus on the same day.
Prior to being admitted to hospital, he mostly stayed at home at Hillview Avenue, MOH said. He works at the National University of Singapore but had not interacted with students and colleagues after the onset of symptoms."

Gelukkig geen interactie met studenten en collega's.

"A 54-year-old Singaporean woman (Case 54), a 26-year-old Singaporean man (Case 57) and a 55-year-old Singaporean man (Case 58) are all linked to the cluster at the churches.
They were confirmed to have the coronavirus on Thursday morning and are warded in separate isolation rooms at NCID. No more information was given about their movements prior to hospital admission."

Onduidelijk of ze al symptomen vertoonden bij diagnose.

"Two of the new patients – cases 52 and 56 – are linked to the cluster at Seletar Aerospace Heights construction site, where there have been two previously confirmed cases.
Both new cases have no recent travel history to China."

Wederom onduidelijk of ze al symptomen vertoonden bij diagnose.

"Case 52 is a 37-year-old Bangladesh national who is a Singapore work pass holder.
He reported the onset of symptoms on Feb 7 and was identified as a close contact to cases 42 and 47, who worked at the construction site.
On Feb 11, he was taken by ambulance to Tan Tock Seng Hospital, where he tested positive for the coronavirus a day later.
Prior to hospital admission, he had gone to work at the construction site. He reported he had mostly stayed at his rental apartment in Campbell Lane since the onset of symptoms."

Wel gewerkt vlak voor opname, dus kans op verdere besmetting.

"Case 56 is a 30-year-old Bangladesh national who was confirmed to have the COVID-19 infection on Thursday morning.
He is currently warded at NCID. No other information about his movements prior to hospital admission has been announced."

Onduidelijk of er symptomen waren voor diagnose.

"One of the new cases, case 55, is a 30-year-old Singaporean with no recent travel history to China. He is a family member of case 50, a DBS employee who tested positive for the coronavirus on Wednesday.
On Thursday, case 55 was tested positive for the infection and is currently warded at NCID."

Weer niet duidelijk of er ziekte was voor diagnose.

"Case 50 is a 62-year-old Singaporean man with no recent travel history to China. He had reported symptoms on Feb 7 and went to two GP clinics on Feb 7, Feb 10 and Feb 11.
He was admitted to NCID on Feb 11 and tested positive for the infection on Feb 12.
Prior to hospital admission, he had gone to work at DBS Asia Central at Marina Bay Financial Centre in 12 Marina Boulevard. He had also stayed at his home in Mei Hwan Drive other than to seek medical treatment."

Oef, behoorlijke kans op verdere besmetting.

Verder ook goed nieuws! (dezelfde bron)
As of Thursday, 15 people have fully recovered from the infection and have been discharged from hospital.

Seven are in critical condition in the intensive care unit – down from eight cases on Wednesday.

Of the 43 confirmed cases still in hospital, most are stable or improving, MOH said.
Hieruit valt ook op te maken dat er nog geen nieuwe IC opnames zijn geweest ivm kritieke toestand in de afgelopen 24 uur. Met een oplopend aantal patiënten is dat zeer positief nieuws. Dat betekent dat het onwaarschijnlijk is dat daadwerkelijk 40% (bovengrens schatting) van de patiënten IC opname nodig heeft.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

maratropa schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 13:47:
<>
Klopt. De luchtkwaliteit is aan het verbeteren, waarschijnlijk doordat de productie hard is afgenomen (was een deze dagen op BNR bij Kees de Korte).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• daan!
franssie schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 16:21:
[...]

Klopt. De luchtkwaliteit is aan het verbeteren, waarschijnlijk doordat de productie hard is afgenomen (was een deze dagen op BNR bij Kees de Korte).
Een bijna volledige afwezigheid van autoverkeer zal ook mee spelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-07 16:11
Volgens Skynews is de met corona besmette man uit London met een Uber naar het ziekenhuis gekomen. Men is nu haastig op zoek naar de Uber chauffeur.

Ja, dat kan heel lullig uitpakken als de taxichauffeur het opgepikt heeft. Wanneer iemand besmet is, kan overdragen, en tot het punt waarop iemand zich bij een arts of ziekenhuis meldt. Vooral achter de feiten aanlopen zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• merlin1201
Toch begrijp is dat soort mensen niet, heel de wereld is in rep en roer over het virus, komt een persoon uit China, notabene het gebied waar het virus aanwezig is, voelt zich niet echt lekker, kuchje, beetje lam lendig , later wat koort's en weet je wat, dat soort gasten gaan binnen een week de hele wereld over als super spreaders, paar daagjes hier, ff skiën in de alpen, pakken we er ff een meisje bij god mag weten in wat voor pension om uiteindelijk na een weekje thuis aan te komen, kortom, domme domme mensen.
Niet om mezelf op de borst te slaan, maar mij zal dat nooit overkomen simpelweg omdat ik mijn hele leven al waakzaam ben op dat soort zaken, altijd al behoedzaam voor virussen en zeker ten tijde van de Mexicaanse griep met twee kleine kinderen thuis hield ik alle berichtgevingen goed in de gaten.
Gelukkig pakte dat redelijk goed uit en mag ik alleen maar hopen dat het deze keer ook gebeurt.
Het zijn dan ook spannende en interessante tijden want ik kan momenteel uren doorbrengen achter de mac alleen maar om dit forum te checken, want ik vind dat jullie behoorlijk wat kennis plaatsen wat gewaardeerd wordt, maar ook CNN en SCMP is erg interessant.

[ Voor 41% gewijzigd door merlin1201 op 13-02-2020 17:09 ]

• xippie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-06 07:44
Zeer interessant!
The Flu That Killed 50 Million is terug te kijken op BBC2, gister om 00:15 of te wel gevoelsmatig eergister. Werkt bij mij via T-Mobile TV. Anders ff een VPN naar Engeland opzetten en kijken via BBC iPlayer.

• JeroenNietDoen
merlin1201 schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 17:00:
Toch begrijp is dat soort mensen niet, heel de wereld is in rep en roer over het virus, komt een persoon uit China, notabene het gebied waar het virus aanwezig is, voelt zich niet echt lekker, kuchje, beetje lam lendig , later wat koort's en weet je wat, dat soort gasten gaan binnen een week de hele wereld over als super spreaders, paar daagjes hier, ff skiën in de alpen, pakken we er ff een meisje bij god mag weten in wat voor pension om uiteindelijk na een weekje thuis aan te komen, kortom, domme domme mensen.
Behalve dat mensen niet bewuster zijn speelt ook de overheid hier een rol in. Landen wilden zo snel mogelijk hun burgers terughalen om ze te beschermen, namen voor alsnog aan dat het wel een beetje zou meevallen. Je kan momenteel nog steeds naar die gebieden vliegen, en terug. We screenen bij terugkomst wel of je symptonen hebt, wat nu dus al te laat kan zijn blijkt. Pas wanneer het ernstiger lijkt te worden scherpen we de regels aan en nemen we maatregelen. Het kan dan met een hele besmettelijke ziekte te laat zijn.

Waarom kiest men niet voor juist een hele strenge regelgeving vanaf het begin, wacht de ontwikkelingen af en zwakt de maatregelen af wanneer het mee lijkt te vallen. Dat klinkt misschien inhumaan aan die individuele burgers die vastzitten, maar er is dan een groter belang.

Ik werk zelf op een MBO met circa 10K studenten. Das 1 grote bacillenpool. Ten tijde van de Mexicaanse griep hadden we bij elke ingang en trap desinfecterende gel en kreeg elke medewerker zo’n pandemie pakket. Achteraf is die Mexicaanse griep met een sisser afgelopen, maar ik was toch wel blij dat er zaken geregeld werden. Ik moet er niet aan denken dat 1 van die studenten met corona binnenstapt :/

[ Voor 12% gewijzigd door JeroenNietDoen op 13-02-2020 18:27 ]

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:36

drooger

Falen is ook een kunst.

vectormatic schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 10:05:
[...]

Misschien in het noorden van India, maar ik vermoed dat de rest van India door de warmere temperaturen geen snelle verspreiding zal meemaken.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• Nox
  • Laatst online: 02-07 18:59

Nox

Noxiuz

drooger schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 19:07:
[...]

Misschien in het noorden van India, maar ik vermoed dat de rest van India door de warmere temperaturen geen snelle verspreiding zal meemaken.
Is er al bekend over hoe goed/slecht dit virus verspreid onder andere omstandigheden of is het gebasseerd op informatie van andere gelijksoortige virussen?

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• xippie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-06 07:44
Nox schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 19:28:
[...]

Is er al bekend over hoe goed/slecht dit virus verspreid onder andere omstandigheden of is het gebasseerd op informatie van andere gelijksoortige virussen?
Ik had op ArsTechnica of een andere zo'n soort nieuwsbron gelezen dat het virus moeilijker overdraagbaar is in warmere omgevingen. Dus misschien daardoor dat we nog geen confirmed cases hebben uit Afrika en Zuid Amerika. Gewoon te warm daar....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daan!
xippie schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 20:33:
[...]

Ik had op ArsTechnica of een andere zo'n soort nieuwsbron gelezen dat het virus moeilijker overdraagbaar is in warmere omgevingen. Dus misschien daardoor dat we nog geen confirmed cases hebben uit Afrika en Zuid Amerika. Gewoon te warm daar....
Klinkt als pure speculatie, maar ik lees graag je bron.
Voorlopig komt de maximum temperatuur in Singapore nog ruim boven de 30 graden en daar verspreid het tot nu toe prima, ondanks geweldige maatregelen en waakzaamheid daar.

edit om dubbelpost te voorkomen:
In Japan is een nieuw geval van besmetting ontdekt: Een chirurg in het Saiseikai Arita Hospital.
Hij had reeds op 31 januari koorts en malaise.
Opgenomen op de 10e met symptomen, positief getest de 13e (vandaag).

En als kers op de taart: (google translate)
Even after symptoms such as fever depending on the prefecture, he worked as usual at a hospital from the 3rd to the 5th of this month, including consultations, but after 6 days he took a break and recuperated at home.
Het lijkt erop dat het hek nu definitief van de dam is, voor zover dat niet al was.
The physician (...) has not traveled to China for 14 days prior to onset and has not seen any apparent contact with people from China.
En dat naast de inmiddels positief geteste taxichauffeur in Tokio.. oei.

[ Voor 44% gewijzigd door daan! op 13-02-2020 22:09 ]

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07:48

Amphiebietje

In de blubber

JeroenNietDoen schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 18:23:
[...]

Waarom kiest men niet voor juist een hele strenge regelgeving vanaf het begin, wacht de ontwikkelingen af en zwakt de maatregelen af wanneer het mee lijkt te vallen. Dat klinkt misschien inhumaan aan die individuele burgers die vastzitten, maar er is dan een groter belang.
Helaas is er nog een 'groter' belang, en dat is de kapitalistische economie aan de gang houden.

Dat die in elkaar stort als er een pandemie is waardoor tot 25% van de mensheid het loodje legt, maakt niets uit. Zolang er tot dat moment maar een hoop geld wordt verdiend door kortzichtige imbecielen. :r

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-07 18:16

TheBorg

Resistance is futile.

Journalist belt met crematorium. Voor korte versie skip naar 13:30

Ze zegt 4 tot 5 keer meer crematies dan normaal. Gisteren deden ze er 116. Dus zeker iets van 75 Corona doden per dag in één crematorium.

Daarnaast sterft iets van 60% thuis. Deze mensen hebben waarschijnlijk helemaal geen diagnose en zijn niet meegeteld in de statistieken.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• psychodude
daan! schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 13:15:
[...]

Excuus, ik had moet weten dat inmiddels ruim 11 jaar aan opleiding (geneeskunde + radiologie) incl. nog eens 8 jaar aan werkervaring onvoldoende is om zonder bron te stellen dat het uitvoeren van lab tests minder tijdrovend is dan het uitvoeren van CT scans....
Er zijn meerdere manieren om dit soort infecties te testen. RT-PCR is één van de meest breed beschikbare technieken, maar relatief gezien ook een wat meer tijdrovende techniek. Je bent er een aantal uur mee bezig en een beetje afhankelijk van de apparatuur die je tot je beschikking hebt kun je binnen een aantal uur een paar honderd samples testen.

Bovendien ben je afhankelijk van de capaciteit die je ziekenhuis kan besteden aan een uitbraak als deze, versus de overige zorg die nog geleverd dient te worden.

Hiermee loop je dus al snel het risico dat je bij een te groot aantal patiënten achter de feiten aanloopt.

Dedicated kits daarentegen bieden in dit soort scenarios een goed alternatief. Vaak sneller, kan losstaand van de PCR apparatuur worden toegepast. Maar een beperkende factor is de productiecapaciteit van dit soort tests.
magic45 schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 14:27:
Ik schrik ervan dat ze vermoeden dat slechts 30/50% van de besmette mensen ook daadwerkelijk positief testen..
Tsja, de sensitiviteit van rapid tests voor bijv. influenza zijn ook vrij laag. 50 - 70% wordt doorgaans aangenomen, maar 10 - 80% spreidingen worden gerapporteerd. Virus kweken of RT-PCR technieken zijn nodig voor meer accuratesse, maar dit kost gewoonweg meer tijd.

Hetzelfde geldt voor CT-diagnostiek. Je kunt nagenoeg een muntje opgooien. Het is een illusie om te denken om ook maar met enige zekerheid een verwekker te kunnen diagnosticeren op basis van een CT-thorax.

De gouden standaard in dit soort dingen blijft gewoonweg RT-PCR en een viruskweek.

Voor wat betreft verspreiding, controle, etc. kijk je doorgaans echter naar meer dan alleen een test uitslag. Maar ook naar incubatietijd en eventuele ziekteduur. Ondanks een enkele negatieve testuitslag hoeft het dus nog niet direct te beteken dat iemand uit het vizier verdwijnt, sterker nog, zou het juist zo niet moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

JeroenNietDoen schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 16:50:
Volgens Skynews is de met corona besmette man uit London met een Uber naar het ziekenhuis gekomen. Men is nu haastig op zoek naar de Uber chauffeur.

Ja, dat kan heel lullig uitpakken als de taxichauffeur het opgepikt heeft. Wanneer iemand besmet is, kan overdragen, en tot het punt waarop iemand zich bij een arts of ziekenhuis meldt. Vooral achter de feiten aanlopen zo.
De specialisten waren er toch nog niet over uit hoe het zat met de overdraagbaarheid van het virus door mensen zonder symptomen?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01:33

SomerenV

It's something!

YakuzA schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 00:33:
[...]

De specialisten waren er toch nog niet over uit hoe het zat met de overdraagbaarheid van het virus door mensen zonder symptomen?
Volgens mij is inmiddels de tendens dat mensen die het virus verspreiden wel wat symptomen hebben, maar dat die niet echt erg zijn.
"In contrast to first reports according to which the index case (a Chinese traveling in Germany) seemed to have been asymptomatic during the time of likely transmission here, recent interviews by the Bavarian health authorities and the Robert Koch Institute in Chinese language revealed that she might have had mild unspecific symptoms including back pain and also took antipyretic medication."
Bron

Experts weten echter nog niet zeker hoe het exact zit. Het kan dus zijn dat mensen zonder symptomen het virus kunnen verspreiden, maar het kan ook zijn dat de verspreiders die niet ziek zijn wel wat symptomen hebben. Maar goed, wie denkt er bij wat rugklachten meteen aan Covid19? Waarschijnlijk denkt het gros van de mensen 'vervelend, gaat vanzelf weer voorbij en anders naar de dokter'. Ik zou zo ook denken waarschijnlijk. Sterker nog, ik had vandaag ook wat last van m'n rug en ik pak ook wel 's een paracetamol. Komt overeen met de case in Duitsland. Kan ik Covid19 onder de lederen hebben? Ja. Hoe groot is die kans? Enorm klein waarschijnlijk.

Als meer mensen zo denken dan is het effect vrijwel hetzelfde als het virus verspreiden zonder symptomen. De meeste mensen moeten écht ziek zijn willen ze thuis blijven. Wat last van je rug is niet erg genoeg om in bed te blijven liggen.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

YakuzA schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 00:33:
[...]

Ze ging naar het ziekenhuis omdat ze sympthomen had?

"The UK's first coronavirus patient, a Chinese national who had recently been to China, took an Uber taxi to Lewisham hospital in South London after falling ill, according to The Guardian."

Zie verder: https://www.zerohedge.com...l-then-they-sent-her-home

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
daan! schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 15:37:
8 nieuwe gevallen positief getest in Singapore.
De dagen daarvoor 2-3 nieuwe gevallen per dag, dit is dus wel een jump Even komende dagen afwachten. Wat Singapore als grote voordelen heeft is dat
- ze beter voorbereid zijn
- nog lang niet zoveel besmettingen dat het medisch systeem kraakt
- klein eiland dus de labs waar de testen gedaan moeten worden zijn snel bereikbaar (itt bv de VS)

Steeds meer dingen worden hier afgelast, tot zwemlessen aan toe.

Straks krijg je ook nog de volle laag mbt economische gevolgen. Nu al klagen F&B dat ze 50%-60% minder omzet draaien sinds de uitbraak, taxi/Grab chauffeurs 30%-40% minder inkomsten genereren.

Natuurlijk, gezondheid gaat voor alles maar het is nog lang niet voorbij :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Terwijl de NL media stug vol houden dat er geen besmetting aan boord van de Westerdam is worden er 20 mensen getest.

Het is te hopen dat niemand positief test want de eerste lading cruisegasten gaat vandaag al van boord en richting vliegveld. Dus nog voordat er testresultaten bekend zijn....

Bron: https://www.bangkokpost.c...et-liner-let-in-cops-flak

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
Australie heeft inmiddels een inreisverbod ingesteld voor mensen die recent in China zijn geweest. Ik hoop dat de EU ook volgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

sh4d0wman schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 03:30:
Terwijl de NL media stug vol houden dat er geen besmetting aan boord van de Westerdam is worden er 20 mensen getest.

Het is te hopen dat niemand positief test want de eerste lading cruisegasten gaat vandaag al van boord en richting vliegveld. Dus nog voordat er testresultaten bekend zijn....

Bron: https://www.bangkokpost.c...et-liner-let-in-cops-flak
Minimaal 20 mensen die ziek geweest zijn (verleden tijd) worden getest idd volgens dat nieuwsbericht.
Meanwhile, Cambodian authorities said on Thursday that at least 20 passengers of the Westerdam who have been ill will have samples of their blood tested at the Pasteur Institute for possible coronavirus infection.
Verder:
https://nos.nl/artikel/23...ssagiers-in-cambodja.html
Alle passagiers hebben aan boord van de Westerdam een korte medische controle ondergaan. Zo'n twintig passagiers zijn echt getest op het dodelijke virus, omdat ze ziektesymptomen vertoonden. Uiteindelijk bleek dat geen van hen besmet was.
Dus de Bangkok Post berichtgeving is duidelijk Thais gekleurd of de NOS is NL gekleurd, kies maar :)

[ Voor 22% gewijzigd door YakuzA op 14-02-2020 07:25 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

De "korte medische controle" waarvan inmiddels al redelijk duidelijk is dat deze eigenlijk ineffectief is wat betreft het controleren of men het virus wel/niet heeft, omdat daar eigenlijk een quarantaineperiode van 3-4 weken voor nodig is in welke het virus zich kan vermenigvuldigen of niet?

Pandemie incoming.

En het CDC denkt dat ook (van de pandemie):

https://edition.cnn.com/2...eld-gupta-intv/index.html

In Nederland moet men eens wakker worden, en begrijpen dat NL geen magische uitzondering zal zijn op het gevaar van dit virus. :r

[ Voor 72% gewijzigd door Amphiebietje op 14-02-2020 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
Amphiebietje schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 07:32:
Nederland moet men eens wakker worden, en begrijpen dat NL geen magische uitzondering zal zijn op het gevaar van dit virus. :r
Zolang we binnen de EU vrije reisbeweging hebben zal alleen een EU breed inreisverbod zin hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waarez
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-06 15:11
Amphiebietje schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 07:32:
De "korte medische controle" waarvan inmiddels al redelijk duidelijk is dat deze eigenlijk ineffectief is wat betreft het controleren of men het virus wel/niet heeft, omdat daar eigenlijk een quarantaineperiode van 3-4 weken voor nodig is in welke het virus zich kan vermenigvuldigen of niet?

Pandemie incoming.

En het CDC denkt dat ook (van de pandemie):

https://edition.cnn.com/2...eld-gupta-intv/index.html

In Nederland moet men eens wakker worden, en begrijpen dat NL geen magische uitzondering zal zijn op het gevaar van dit virus. :r
Excuses, maar ik zie niets anders dan een paniek reactie als ik jouw post lees. Pandemie incoming? Zo ver zijn we helemaal nog niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Waarez op 14-02-2020 07:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
Waarez schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 07:49:
[...]
Pandemie incoming? Zo ver zijn we helemaal nog niet.
Klopt, liever voorkomen dat het zover komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Waarez schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 07:49:
[...]

Excuses, maar ik zie niets anders dan een paniek reactie als ik jouw post lees. Pandemie incoming? Zo ver zijn we helemaal nog niet.
Dus dat stukje in het CDC artikel over een langere aanwezigheid van het virus in de VS zelf in een wijdverspreide uitbraak is een hallucinatie? Goed om te weten. }:|

Hier, de eerste drie paragrafen:
CNN)As an outbreak of a novel coronavirus has swept through Hubei province, China, the US Centers for Disease Control and Prevention has been preparing for its worst case scenario -- a widespread outbreak of illnesses in the United States.

"Right now we're in an aggressive containment mode," CDC Director Dr. Robert Redfield told CNN's Chief Medical Correspondent Dr. Sanjay Gupta in an interview on Thursday.

"We don't know a lot about this virus," he said. "This virus is probably with us beyond this season, beyond this year, and I think eventually the virus will find a foothold and we will get community-based transmission."
Inmiddels zweeft er ook een gerucht rond dat het eigenlijke dodental in China rondom de 50.000 zweeft, met anderhalf miljoen geinfecteerden.

Mocht dat waar zijn, dan is dit volledig terecht: https://www.theguardian.c...-wartime-measures-widened

Goed, de 50.000 was bullshit, maar nog steeds vreemd dat een team van het CDC al weken de getroffen zone niet in mag... :X

[ Voor 4% gewijzigd door Amphiebietje op 14-02-2020 08:14 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Amphiebietje schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 08:04:
[...]

Inmiddels zweeft er ook een gerucht rond dat het eigenlijke dodental in China rondom de 50.000 zweeft, met anderhalf miljoen geinfecteerden.
Dat was fake news, en is door fact-checkers ontkracht: NUcheckt: Geruchten over tienduizenden coronavirusdoden ongefundeerd

Zou fijn zijn als mensen zouden stoppen met het verspreiden van fake news om angst te zaaien....

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

wildhagen schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 08:07:
[...]

Dat was fake news, en is door fact-checkers ontkracht: NUcheckt: Geruchten over tienduizenden coronavirusdoden ongefundeerd

Zou fijn zijn als mensen zouden stoppen met het verspreiden van fake news om angst te zaaien....
En een makkelijke manier om dit soort dingen de nek om te draaien zou zijn als China ophield:
- aangeboden hulp af te slaan.
- de definities van het getelde aantal geinfecteerden te veranderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bloodlynx
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-01 03:52
[...]

Sorry hoor maar nu.nl en feiten? Ja er zijn veel fake afbeeldingen en video's in de omloop en in dit geval gaat het om een html edit. Maar hoe kan iemand fact checken als er niemand op locatie is en we het moeten doen met cijfers van een overheid die nooit transparant is geweest? Sinds 2 dagen mag eindelijk een klein team van de WHO naar binnen maar andere experts worden nog steeds geweerd.

[ Voor 6% gewijzigd door bloodlynx op 14-02-2020 08:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
[...]

Zo reageren we hier dus niet.

[ Voor 7% gewijzigd door DaniëlWW2 op 14-02-2020 11:59 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• aicaramba
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-07 08:26
Wel grappig dat geruchten als zoete koek worden geaccepteerd, terwijl een webisite die zich beroept op de op dit moment bekende feiten wordt geridiculiseerd.

Het klopt dat Nu.nl niet alle informatie kán hebben (dat kan niemand), maar ik denk dat het niet zo slecht is om voorlopig even duidelijk te maken dat veel schattingen en geruchten slechts dat zijn. Schattingen en geruchten.

[ Voor 41% gewijzigd door aicaramba op 14-02-2020 08:48 ]

CS:GO Stats | DotA 2 Stats | iRacing Profiel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

aicaramba schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 08:45:
Wel grappig dat geruchten als zoete koek worden geaccepteerd, terwijl een webisite die zich beroept op de op dit moment bekende feiten wordt geridiculiseerd.
Dat zijn technieken die je wel vaker ziet bij mensen die fake news verspreiden, zoals hierboven een aantal.

Ze willen gewoon angst aanjagen om hun eigen agenda door te drukken. Wat die ook mogen zijn.

Als de feiten niet passen bij de eigen agenda, dan maar fake news verspreiden. Bekend en vaker voorkomend verschijnsel.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
Dubbel

[ Voor 99% gewijzigd door daan! op 14-02-2020 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
psychodude schreef op donderdag 13 februari 2020 @ 22:48:
Excuus, ik had moet weten dat inmiddels ruim 11 jaar aan opleiding (geneeskunde + radiologie) incl. nog eens 8 jaar aan werkervaring onvoldoende is om zonder bron te stellen dat het uitvoeren van lab tests minder tijdrovend is dan het uitvoeren van CT scans....
Je komt nogal gepikeerd over, is dat een foute inschatting of klopt dat?

Want er lopen hier wel meer artsen rond op dit forum, dat maakt hun mening nog geen waarheid.
Zelfs geregistreerd radiologen kunnen hierover van mening verschillen, wat dan: wie het meeste ervaring heeft spreek automatisch de waarheid?
Een wedstrijdje verpissen over wie meer ervaring heeft vind ik ook niet echt gewenst, en voegt weinig toe.

Je zou moeten weten dat zelfs expert opinion (van een geregistreerd radioloog dus) de laagste vorm van wetenschappelijk bewijs is.
En dan helemaal de opinion van iemand die 1. geen ervaring heeft met CT-scan capaciteit in China en 2. in de verste verte geen autoriteit is op het gebied van PCR.
Om als lab op coronavirus te mogen testen, welke BSL classificatie moet dat lab hebben? BSL 3? Hoeveel laboratoria zijn er daarvan in Hubei?. Hoeveel meer tijd kost een PCR wanneer aan die eisen voldaan moet worden? Wordt die richtlijn eigenlijk wel gevolgd in Hubei/Wuhan?

Tot slot heeft China dus zelf aangegeven dat het nu gaat om gevallen die middels CT-scan zijn bevestigd, precies wat ik zei dus. 13.000+ CT-scans in een provincie met ongeveer 4x zoveel inwoners als Nederland.
Niet allemaal in 1 dag gedaan, het was de voorraad aan diagnoses die ze nog hadden liggen.
Ik heb je ook voorgerekend dat dat een plausibel aantal is, waarop jouw enige reactie was in de categorie: "Dat kan niet en ik kan het weten want ik kan het weten"

Het is NIET door nu.nl weerlegt, en dat zouden ze ook helemaal niet kunnen doen want die informatie hebben ze niet.
Wat ze WEL hebben gedaan is geconcludeerd dat de bewering ongefundeerd is, en dat klopt ook gewoon.
Het is een bewering van iemand die op basis van niets een claim doet, laten we daar vooral niet teveel waarde aan hechten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Health officials in China say 1,716 medical workers have contracted the novel coronavirus so far, including six who have died of Covid-19, the disease caused by the virus.

Speaking to reporters in Beijing, Zeng Yixin, vice minister of China's National Health Commission, said that "As of February 11, 1,716 medical workers have been infected," adding that "unfortunately we have lost six medical workers."

petje af voor al het ziekenhuis personeel daar, je helemaal 't schompes werken in deze weken en dan 6 collega's zien overlijden....en dan toch doorgaan met je vak... respect!

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

daan! schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 08:54:
[...]

Je komt nogal gepikeerd over, is dat een foute inschatting of klopt dat?
Hou het eens vriendelijk. Je stelt quasi-geïnformeerde vragen waar geen antwoord op mogelijk is en gebruikt die vragen als argument. Voor iemand die hoog van de toren blaast over wetenschappelijk bewijs zou je (veel) beter moeten weten. Meer gefundeerde onderbouwing, minder matig onderbouwd gespui zou het topic ten goede komen.

[ Voor 10% gewijzigd door DaniëlWW2 op 14-02-2020 20:07 ]

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivebunny
  • Registratie: November 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

Kon het zo snel niet vinden in dit topic en misschien is het wel al gepost, maar ik vond deze kaart wel mooi en interactief. Er komen ook regelmatig updates langs, maar weet niet hoe betrouwbaar de data is

Pixel 7 | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Nissan Leaf 40 Tekna

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Jivebunny schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 10:06:
Kon het zo snel niet vinden in dit topic en misschien is het wel al gepost, maar ik vond deze kaart wel mooi en interactief. Er komen ook regelmatig updates langs, maar weet niet hoe betrouwbaar de data is
ziet eruit als een kopie van de officiële WHO pagina?
http://who.maps.arcgis.co...fc43b4ed3baf977d77e4a0667

(zal dus ook wel mee kopiëren met de officiële data, al geeft de WHO alleen lab-confirmed cases weer)

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 14-02-2020 10:56 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:59
Ik volg de nieuwsberichten over Corona op de voet. Op 1 april vertrek ik voor een bruiloft naar Japan. Voor Japan zelf maak ik me nog niet direct zorgen (op dit moment) maar ik vlieg zowel heen als terug via Hongkong...Het ministerie van buitenlandse zaken geeft op dit moment nog code geel voor Hongkong en groen voor Japan maar mijn werkgever heeft al laten weten dat ik na terugkomst twee weken thuis moet werken..

Als je naar het dashboard van de WHO kijkt dan lijkt het aantal besmettingen te stabiliseren en het aantal doden per dag af te nemen. Ik ga daar dan op dit moment meer vanuit dan van alle (sensatie belustte) nieuwsberichten.

/post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-07 13:08

ZenTex

Doet maar wat.

Hong Kong valt op dit moment nog wel mee, voor zover we weten dan.
Neem wel mondkapjes mee, iedereen hier loopt er mee rond, zelfs de expats die daar nooit aan meededen, en ze zijn zeer schaars, als ze al te koop zijn gaan ze voor een vermogen over de toonbank.
Volgens mij is de kans groot dat als je geen mondkapje draagt, je zelfs de toegang tot de bus word geweigerd.
Ik deed dat een paar dagen geleden (had geen mondkapjes) en ik kreeg zeer scheve blikken in de bus van zowel de chauffeur als de medepassagiers.

Al met al zal dit de verspreiding wel flink belemmeren, maar 100% veilig is het niet nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aicaramba
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-07 08:26
Sand0rf schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 11:02:
Ik volg de nieuwsberichten over Corona op de voet. Op 1 april vertrek ik voor een bruiloft naar Japan. Voor Japan zelf maak ik me nog niet direct zorgen (op dit moment) maar ik vlieg zowel heen als terug via Hongkong...Het ministerie van buitenlandse zaken geeft op dit moment nog code geel voor Hongkong en groen voor Japan maar mijn werkgever heeft al laten weten dat ik na terugkomst twee weken thuis moet werken..

Als je naar het dashboard van de WHO kijkt dan lijkt het aantal besmettingen te stabiliseren en het aantal doden per dag af te nemen. Ik ga daar dan op dit moment meer vanuit dan van alle (sensatie belustte) nieuwsberichten.
Volgens https://www.worldometers.info/coronavirus/ is het aantal besmetting in Japan met 25% toegenomen in 1 dag. Het absolute aantal besmetting is niet zo hoog, maar een 25% toename in een dag zou ik toch wel in de gaten houden.

CS:GO Stats | DotA 2 Stats | iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
Sand0rf schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 11:02:
Code geel in Hong Kong geld nog steeds voor de protesten, niet zozeer voor de virusuitbraak.

Het is wel grappig. RIVM vindt zelf-quarantaine nog steeds overbodig. Toch doen veel bedrijven er aan mee. Toevallig heeft mijn werkgever net (onafhankelijk van elkaar) besloten dat 1.) zelf-quarantaine alleen geld voor China en dat 2.) Hong Kong geen onderdeel is van China. Reden genoeg voor mijn ene collega die net terug is uit Hong Kong om zich niets aan te trekken van deze quarantaineregel. Met een beetje mazzel zou je je er op zo'n manier nog onderuit kunnen sneaken.
aicaramba schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 11:11:
[...]

Volgens https://www.worldometers.info/coronavirus/ is het aantal besmetting in Japan met 25% toegenomen in 1 dag. Het absolute aantal besmetting is niet zo hoog, maar een 25% toename in een dag zou ik toch wel in de gaten houden.
Joh, die mensen zitten allemaal gezellig op een boot. Blijkbaar maakt deze site geen onderscheid voor de Diamond Princess.

Het voordeel van een boot is dat je oprechte quarantaine kan toepassen. Dus.... Wat mij betreft zit het in Japan, met 29 gevallen, nog wel snor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:59
Helixes schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 11:20:
[...]

Het is wel grappig. RIVM vindt zelf-quarantaine nog steeds overbodig. Toch doen veel bedrijven er aan mee. Toevallig heeft mijn werkgever net (onafhankelijk van elkaar) besloten dat 1.) zelf-quarantaine alleen geld voor China en dat 2.) Hong Kong geen onderdeel is van China. Reden genoeg voor mijn ene collega die net terug is uit Hong Kong om zich niets aan te trekken van deze quarantaineregel. Met een beetje mazzel zou je je er op zo'n manier nog onderuit kunnen sneaken.

[...]
Ik heb officieel het standpunt gevraagd. De maatregel is voor personen die vanuit China komen en mijn vraag was of Hong Kong onder China valt. Het feit dat ik als antwoord kreeg dat ze, als de omstandigheden niet veranderen, willen dat ik twee weken thuis werk is een impliciete bevestiging dat ze Hong Kong onderdeel van China vinden. Dat is natuurlijk allemaal politiek gevoelig en ik had eigen verwacht dat ze het standpunt van BuZa zouden volgen waar Hong Kong nog apart staat.

/post

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
aicaramba schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 11:11:
[...]

Ja, volgens je website 255 waarvan er 218 op die schuit zitten. Gisteren zijn er 44 bijgekomen op die boot. Da's het grootste deel van de toename. Buiten de boot waren het er 2.

Bron: Japan Times

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-07 15:33
Een aardig artikel. Cijfers zijn niet meer actueel, of course: https://www.nytimes.com/i...-coronavirus-contain.html

Specs van pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joolee
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
ZenTex schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 11:08:
Hong Kong valt op dit moment nog wel mee, voor zover we weten dan.
Neem wel mondkapjes mee, iedereen hier loopt er mee rond, zelfs de expats die daar nooit aan meededen, en ze zijn zeer schaars, als ze al te koop zijn gaan ze voor een vermogen over de toonbank.
Volgens mij is de kans groot dat als je geen mondkapje draagt, je zelfs de toegang tot de bus word geweigerd.
Ik deed dat een paar dagen geleden (had geen mondkapjes) en ik kreeg zeer scheve blikken in de bus van zowel de chauffeur als de medepassagiers.

Al met al zal dit de verspreiding wel flink belemmeren, maar 100% veilig is het niet nee.
Neem ook een paar flesjes handalcohol mee. Ik weet het nog niet van Japan maar in de Filipijnen en Maleisië zijn die echt overal uitverkocht. Anders dan de mondkapjes beschermt het schoon houden van je handen wel daadwerkelijk jouzelf.

Als je een extraatje wil verdienen kun je ook vast een doos mondkapjes wel kwijt :*)

/Edit: Blijkbaar heeft niet iedereen door dat dit een grapje is. Hoarden van mondkapjes is absoluut onverstandig. Ze zijn nutteloos voor mensen die niet ziek zijn of veel in contact komen met ziekte mensen en met het wereldwijd tekort heeft medisch personeel er veel meer aan.

[ Voor 11% gewijzigd door Joolee op 14-02-2020 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leekers
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-01-2021
Joolee schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 11:55:
[...]

Als je een extraatje wil verdienen kun je ook vast een doos mondkapjes wel kwijt :*)
Really ?????

"Beautiful Clean Coal"

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Nat-Water
Inderdaad, wat @Joolee zegt kan echt niet. Iedereen weet dat als je goed wil verdienen je melkpoeder mee moet nemen die kant op.

/s

Onschuldig grapje joh, move on..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-07 13:08

ZenTex

Doet maar wat.

Ja, really.
Die monkapjes gaan voor de gekste bedragen de deur uit, en vliegen alsnog de winkels uit.
Het tekort aan mondkapjes is het probleem.

(en ja, ik weet dat het een grapje is)
Joolee schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 11:55:
[...]
Neem ook een paar flesjes handalcohol mee. Ik weet het nog niet van Japan maar in de Filipijnen en Maleisië zijn die echt overal uitverkocht. Anders dan de mondkapjes beschermt het schoon houden van je handen wel daadwerkelijk jouzelf.
En dat inderdaad. Alle ontsmettingsmiddelen.
Zoals de mondkapjes zijn ook deze producten erg in trek en worden voor flinke prijzen aangeboden.
Het blijven wel Chinezen, he? :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Modbreak:Kunnen we het hier vriendelijk en inhoudelijk houden?

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-07 18:16

TheBorg

Resistance is futile.

Plasma from recovered patients used in virus fight
China National Biotec Group announced on Thursday evening that virus-neutralising antibodies had been detected in the plasma of patients who have recovered from Covid-19, and experiments have proven they can effectively kill the virus, according to a Beijing News report on Friday.
The company said it had successfully prepared the plasma for clinical treatment after strict blood biological safety testing, virus inactivation and antiviral activity testing. The plasma had been used to treat 11 patients in critical condition, with significant results, it said.

https://www.scmp.com/news...23-new-cases-and-116-more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

wildhagen schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 08:49:
[...]

Dat zijn technieken die je wel vaker ziet bij mensen die fake news verspreiden, zoals hierboven een aantal.

Ze willen gewoon angst aanjagen om hun eigen agenda door te drukken. Wat die ook mogen zijn.

Als de feiten niet passen bij de eigen agenda, dan maar fake news verspreiden. Bekend en vaker voorkomend verschijnsel.
...

Dus het moet wel een samenzwering zijn of ill intent om paniek te willen aanjagen, en het kan niet gewoonweg een fout zijn?

Je maakt je nu zelf schuldig aan datgene waar je anderen van beticht. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Had ik ook gelezen, ik vraag me ondertussen wel af hoe het met voorgaande testen gaat, die zgn anti viral/hiv remmers combi’s. Want ook die waren veelbelovend, maar inmiddels hoor je daar ook niets meer over, tenminste ik heb er geen berichten meer over gelezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

merlin1201 schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 20:51:
Had ik ook gelezen, ik vraag me ondertussen wel af hoe het met voorgaande testen gaat, die zgn anti viral/hiv remmers combi’s. Want ook die waren veelbelovend, maar inmiddels hoor je daar ook niets meer over, tenminste ik heb er geen berichten meer over gelezen
Het wetenschappelijk artikel dat stelde dat er overeenkomsten waren tussen HIV en Covid-19 is dus teruggetrokken:

https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.01.30.927871v1

[ Voor 3% gewijzigd door Amphiebietje op 14-02-2020 20:57 ]

Pagina: 1 ... 13 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een ZT (zero tolerance) topic.

Overtreding van de onderstaande topic regels zal resulteren in minimaal een 24 uurs AWM ban.

• Geen slowchat
• Geen complottheorieën
• Geen paniekreacties
• Onderbouw je argumentatie met bronnen, extraordinary claims require extraordinary evidence
• Post hier alleen over de uitbraak in zijn algemeenheid. Voor het bespreken van persoonlijke voorbereidingen en maatregelen is er Het voorbereiden op het coronavirus topic.
• Geen discussie over het functioneren van het RIVM of andere organen zonder verdere relatie met het virus

Voor een actuele, interactieve kaart van de uitbraak, inclusief gemelde besmettingen en doden, zie
Wereld:
https://gisanddata.maps.a...740fd40299423467b48e9ecf6
Nederland:
https://www.arcgis.com/ap...c995c40e7ae72254029bf6251

Handiger links:

https://debatgemist.tweed...wikkelingen-coronavirus-0

Om de posts leesbaar te houden graag geen gebruik meer maken van hoofdletters / vetgedrukte tekst om bepaalde stukken te benadrukken.
Mocht je punt alsnog te onduidelijk uit je post naar voren komen, gebruik dan cursieve tekst.