Wij hebben ene huis opgeleverd in 2020. Vloerkoeling middels warmtepomp.Homewin schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 20:35:
Ik heb zelf ook een vraag. Wij hebben in april 2021 rolluiken gemonteerd en die zomer was ook onze eerste zomer in dit huis. We hebben dus geen vergelijkingsmateriaal met zomers zonder rolluiken. Zelfs met de rolluiken vind ik het echt heet in de slaapkamers op de zuidkant t. Het is nu 28 graden! Ik houd de hele dag alles dicht met gordijnen ervoor. Zoals ik hierboven omschreef, tussentijds op ventilatiestand maakt het nog warmer.
Zou dat kunnen komen door ons (niet geïsoleerde) platte dak?
Ik baal er wel een beetje van. Had toch gehoopt dat het koeler zou blijven. Ook met lagere temperaturen is het nog steeds zo rond de 24/25 graden.
Aan de zuidkant geen ramen op zolder en op ons puntdak ligt het aan die kant vol met zonnepanelen(dus zon straalt grotendeels niet rechtstreeks op dakpannen)
Toch was onze slaapkamer op zolder gisteravond 25,2 graden.
Het heeft er denk ik mee te maken dat op een bovenverdieping meer stralingswarmte van de zon komt. In een rijtjeshuis wordt iets op de begane grond/tussenverdieping aan 1 kant verwarmd.
Een bovenverdiepingen, in ons geval de zolder, wordt op een deel van de dag aan 3 kanten verwarmd. (2x zijkant en ook de bovenkant) dat produceert veel meer warmte.
Vaak zijn de daken op de bottleneck qua isolatie.
Overigens gaat alles nu dicht tot ventilatiestand. Maar zal bij de volgende warme dagen de rolluiken helemaal sluiten.
[ Voor 4% gewijzigd door AndereKoekoek op 24-06-2022 08:46 ]
:strip_exif()/f/image/IhfjbBhLfMFV21t6JAaDGKGg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FOwW6DQnE1c4Sn9hZzFuZ3Io.jpg?f=fotoalbum_large)

:strip_exif()/f/image/22Rmx5WPG4g9VROoAUzckbfM.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/3c8tZNOShbixjUv8hOKDFBX7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5uJNrmGiaW0xnnxodgbB6KCD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qPvihAhHvtoPQlZx7aJKcCgg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yIkh1Nx4kBW4uUT1fT5dmOPh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tInVhgPFXUYrkMDIdP4381Mh.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/sWckuuHQT3OhyhH2mcTIqWmL.jpg?f=fotoalbum_tile)
/f/image/ysCWDzhO8VJ7la5zFBSPslYL.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VyBNpBBCEzM7QoIX2UgIuv12.jpg?f=fotoalbum_large)