- Waarom gekozen voor rolluiken?
1. Altijd donker als je wil slapen, zowel zomer als winter
2. Inbraakpreventie
3. Tegen instralingswarmte in de zomer
4. Allerbelangrijkst: Mijn jongste dochter slaapt overdag uitstekend omdat de kamer donker is.
Edit: Nog een heel belangrijk voordeel:
5. Afgelopen zomer konden we in de nacht onze pui helemaal open zetten met het rolluik op ventilatie stand. Zo kon in de nacht ons huis binnen flink afkoelen met die warme dagen
- Helpt het veel tegen de warmte?
Ja, heel veel. Ons huidige huis weet ik niet beter dan dat we rolluiken hebben. In ons vorige huis werden de slaapkamers aan de zuidzijde 30 graden als de zon erop stond (2 grote ramen). Met dichte rolluiken maar 22 graden.
- Helpt het iets wat isoleren in de winter?
Geen idee, heb ze niet de hele dag dichtzitten en ondanks de rolluiken staan er ramen op een kiertje voor de frisse lucht.
- Hoe bedien je deze? Automatisch? Domotica?
Zowel met afstandsbediening als automatisch. Als we thuis zijn gewoon met de hand, als we op vakantie zijn automatisch met Somfy Tahoma zodat het lijkt alsof huis bewoond is (in combi met Philips hue)
- Wat zijn de nadelen volgens jou?
Uitzicht, is toch minder mooi dan zonder rolluiken. Wil nog wel eens eraf lopen als je per ongeluk sluit als raam nog open staat (achterkant hebben geen motor die automatisch stopt, zitten er al langer op door vorige bewoner)
- Moest je Opnieuw bouwen wat doe je anders met betrekking tot de rolluiken?
Ik zou inmuur oplossing willen, zowel de kast als de electra.
Nee, de Tahoma hebben wij ook. Het is leuk dat ik het nu met mijn telefoon kan bedienen, maar fatsoenlijk aansturen via Home Assistant bijvoorbeeld lukt niet. Software is traag, niet logisch en lelijk. En nog wel het allerstomst, er zit een heel fel wit ledje op de unit die niet uit te schakelen is. Dus onze hal is in de nacht behoorlijk verlicht terwijl hij in de meterkast staat. En de prijs is echt belachelijk voor wat de oplossing. Nee, daar valt echt een hoop te verbeteren...
[Voor 5% gewijzigd door Ophidian op 18-01-2020 21:58]