Toon posts:

Rolluiken topic

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

• amadeus123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05-05 18:23
Er zijn veel topics over screens maar minder duidelijke over rolluiken. Wie van jullie heeft rolluiken en wil hieronder even zijn ervaring neerschrijven:

- Waarom gekozen voor rolluiken?
- Helpt het veel tegen de warmte?
- Helpt het iets wat isoleren in de winter?
- Hoe bedien je deze? Automatisch? Domotica?
- Wat zijn de nadelen volgens jou?
- Moest je Opnieuw bouwen wat doe je anders met betrekking tot de rolluiken?
- iemand ervaring met de lamellen rolluiken die in verschillende standen open kunnen staan?

Bedankt!

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:57
Tegen de warmte helpt het zeker in de zomer. Isoleren in de winter ook wel beetje maar denk minder. Hoe bedienen ligt gewoon aan hoeveel je kwijt wil. Misschien is handiger dat je gewoon aangeeft waarom je het wil dit zijn redelijk algemene vragen.

• amadeus123
ppatrick schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 20:38:
Tegen de warmte helpt het zeker in de zomer. Isoleren in de winter ook wel beetje maar denk minder. Hoe bedienen ligt gewoon aan hoeveel je kwijt wil. Misschien is handiger dat je gewoon aangeeft waarom je het wil dit zijn redelijk algemene vragen.
Dit zijn algemene vragen omdak ik informatie zoek over ervaringen van de mensen die ze effectief hebben. Zo kom je snel in welke richting je moet zoeken of waar je nog niet had op gedacht. Dit is een topic voor iedereen die zijn zoektocht start en zoals mij heel veel topics leest over screens met hier en daar mensen die rolluiken hebben.

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23:00
Sinds een half jaar elektrische rolluiken met afstandsbediening. Wij willen nooit meer zonder.

- Altijd donker.
- Veel koeler in de zomer (zeker bij dakkapellen).
- Iets minder koud in de winter (maar niet de moeite waard).
- Achteraf heel erg blij met de afstandsbediening. Ideaal om het hele huis zo te kunnen bedienen.

Wel opletten geblazen in de zomer met open ramen. Dat vinden rolluiken niet zo fijn.

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:17
Ik ben vooral benieuwd naar de rolluiken met ingebouwde solar paneel waardoor je geen elektra hoeft te trekken naar de gevel, of dat ook nog een beetje werkt op dagen dat er weinig zon is

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 00:22
StealthyPeanut schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 20:43:
Sinds een half jaar elektrische rolluiken met afstandsbediening. Wij willen nooit meer zonder.

- Altijd donker.
- Veel koeler in de zomer (zeker bij dakkapellen).
- Iets minder koud in de winter (maar niet de moeite waard).
- Achteraf heel erg blij met de afstandsbediening. Ideaal om het hele huis zo te kunnen bedienen.

Wel opletten geblazen in de zomer met open ramen. Dat vinden rolluiken niet zo fijn.
Ik heb ze ook en dat het iets minder koud is in de winter en hier niet de moeite waard is, ben ik niet met je eens. Ik vind ze echt in de winter plezierig. Het voorkomt een koude tocht in huis, zelfs bij dezelfde temperatuur voelt het al aangenamer.

Tweede: door tolluiken creeer je een brug stilstaande lucht tussen binnen en buiten en ook deze ruimte is een soort van isolatie. Dit scheelt in de stookkosten, weet niet hoeveel, maar het is volgens mij substantieel

Derde, ik gebruik hem als natuurlijke kachel voornamelijk in het voor najaar bij zonnigedagen effectief, zon erop warmte door glas, wordt het warm, ‘s avonds geen zon, naar beneden, houd je de warmte van overdag veel meer vast.

Rolluiken schelen bij mij dik in de stookkosten, hoeveel geen idee en bovendien, het is veel comfortabeler vanwege het voorkomen van tocht. Een hele mooie investering.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Hoe rotter je ramen... des te meer de besparing in de winter ;)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:12
aljooge schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 21:01:
[...]

Ik heb ze ook en dat het iets minder koud is in de winter en hier niet de moeite waard is, ben ik niet met je eens. Ik vind ze echt in de winter plezierig. Het voorkomt een koude tocht in huis, zelfs bij dezelfde temperatuur voelt het al aangenamer.

Tweede: door tolluiken creeer je een brug stilstaande lucht tussen binnen en buiten en ook deze ruimte is een soort van isolatie. Dit scheelt in de stookkosten, weet niet hoeveel, maar het is volgens mij substantieel
Die isolatiewaarde als direct gevolg van stilstaande lucht zal maar matig zijn. Kleiner dan:
• in de winter lucht die langsgevoerd wordt langs het raam
• in de zomer voorkoming van directe zoninstraling

Verder ligt het echt zwaar aan de isolatiewaarde van het glas en en deels van het rolluik. Een modern rolluik kan geisoleerde lamellen hebben. Glas idem. Dat is niet te vergelijken met een jaren '70 woning met dito glas en rolluik.
StealthyPeanut schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 20:43:
Ik heb schuifpuien vaak gewoon open staan achter de rolluiken zonder een centje pijn.

En ja, rolluiken roeleren de pan uit als zonwering :) In de winter helpt het wat als je glasisolatie matig is.

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23:00
Rukapul schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 21:10:
[...]
Ik heb schuifpuien vaak gewoon open staan achter de rolluiken zonder een centje pijn.
Ik bedoelde een open staand draairaam als je de rolluik net naar beneden doet :+.

• AlphaWierie
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-05 07:43
Voor de extra warme is het verwaarloosbaar.In de zomer is het wel heerlijk, je kamer is een stuk koeler. Ik hoop het uiteindelijk via domotica te kunnen besturen, maar vooralsnog gewoon met de bijhorende afstandsbediening.

• ppatrick
Somfy heeft wel mooi systeem om alles te bedienen.

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:29
- Waarom gekozen voor rolluiken?
1. Altijd donker als je wil slapen, zowel zomer als winter
2. Inbraakpreventie
3. Tegen instralingswarmte in de zomer
4. Allerbelangrijkst: Mijn jongste dochter slaapt overdag uitstekend omdat de kamer donker is.

Edit: Nog een heel belangrijk voordeel:
5. Afgelopen zomer konden we in de nacht onze pui helemaal open zetten met het rolluik op ventilatie stand. Zo kon in de nacht ons huis binnen flink afkoelen met die warme dagen
- Helpt het veel tegen de warmte?
Ja, heel veel. Ons huidige huis weet ik niet beter dan dat we rolluiken hebben. In ons vorige huis werden de slaapkamers aan de zuidzijde 30 graden als de zon erop stond (2 grote ramen). Met dichte rolluiken maar 22 graden.
- Helpt het iets wat isoleren in de winter?
Geen idee, heb ze niet de hele dag dichtzitten en ondanks de rolluiken staan er ramen op een kiertje voor de frisse lucht.
- Hoe bedien je deze? Automatisch? Domotica?
Zowel met afstandsbediening als automatisch. Als we thuis zijn gewoon met de hand, als we op vakantie zijn automatisch met Somfy Tahoma zodat het lijkt alsof huis bewoond is (in combi met Philips hue)
- Wat zijn de nadelen volgens jou?
Uitzicht, is toch minder mooi dan zonder rolluiken. Wil nog wel eens eraf lopen als je per ongeluk sluit als raam nog open staat (achterkant hebben geen motor die automatisch stopt, zitten er al langer op door vorige bewoner)
- Moest je Opnieuw bouwen wat doe je anders met betrekking tot de rolluiken?
Ik zou inmuur oplossing willen, zowel de kast als de electra.
ppatrick schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 21:37:
Somfy heeft wel mooi systeem om alles te bedienen.
Nee, de Tahoma hebben wij ook. Het is leuk dat ik het nu met mijn telefoon kan bedienen, maar fatsoenlijk aansturen via Home Assistant bijvoorbeeld lukt niet. Software is traag, niet logisch en lelijk. En nog wel het allerstomst, er zit een heel fel wit ledje op de unit die niet uit te schakelen is. Dus onze hal is in de nacht behoorlijk verlicht terwijl hij in de meterkast staat. En de prijs is echt belachelijk voor wat de oplossing. Nee, daar valt echt een hoop te verbeteren...

[Voor 5% gewijzigd door Ophidian op 18-01-2020 21:58]

ZO SE LG Neon 2 - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - CSun 320 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Corsa-E GS-Line | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:35
Heb sinds het najaar rolluiken en merk geen enkel verschil in stookkosten eerlijk gezegd. Kan best wat beter zijn maar niet substantieel in ieder geval.

• ppatrick
Ok vriend van me heeft ook Tahoma en hem bevalt het wel goed. Misschien gebruikt hij hem anders dan jij.

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
De vereniging van rolluikenverkopers heeft het effect van zonwering op de warmteweerstand doorrekenen door TNO. R waarde die - maximaal - 0,2 hoger ligt. Met heel veel goede wil kun je dat het verschil tussen HR++ en HR+++ noemen.

Overigens staan er wat interessantere mogelijkheden om warmte binnen te houden in dat rapport, onder andere honingraatgordijn.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 22:23:
De vereniging van rolluikenverkopers heeft het effect van zonwering op de warmteweerstand doorrekenen door TNO. R waarde die - maximaal - 0,2 hoger ligt. Met heel veel goede wil kun je dat het verschil tussen HR++ en HR+++ noemen.

Overigens staan er wat interessantere mogelijkheden om warmte binnen te houden in dat rapport, onder andere honingraatgordijn.
Tja, ze hadden beter een onderzoek naar de zonwerende eigenschappen kunnen bestellen :+

• aljooge
Malt007 schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 22:07:
Heb sinds het najaar rolluiken en merk geen enkel verschil in stookkosten eerlijk gezegd. Kan best wat beter zijn maar niet substantieel in ieder geval.
hierbij een vliegensvlugge meting.

de sensor van de draadloze termometer heb ik 10 centimeter verplaatst van buiten naar de tussenruimte tussen rolluik en raam.

binnentemperatuur: 19.5 graden celcius
buitentemperatuur 2.1 graden celcius
temperatuur tussen raam en rolgordijn: 4.4 graden celcius

hieruit concluderend: temperatuursverschil zonder rolgordijn = 17.4 graden celcius
temperatuursverschil met rolgordijn = 15.1 graden celcius

energietoename van de ramen
15.1 - 17.4 / 17.4 = - 13%

dus je ramen hebben 13% minder verlies.

hoe dit valt en staat met de totale verliezen van een weet ik niet, maar volgens mij zijn de ramen wel substantiele verliesbronnen, dus gaat dit toch mooi iets schelen aan stookosten, niet veel, maar iets.

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:40
Ik neem ze als meerwerk in onze nieuwe woning.
Waarom? Omdat ik ook nachtdiensten werk en overdag slaap. Dan zijn rolluiken een uitkomt.

• aljooge
Matadores schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 23:25:
Ik neem ze als meerwerk in onze nieuwe woning.
Waarom? Omdat ik ook nachtdiensten werk en overdag slaap. Dan zijn rolluiken een uitkomt.
oh ja! dat heb ik ook gedaan, nachtdiensten in de zomermaanden. Mer rolluiken slaap je ook overdag prima en dit is voor dit soort nachtwerk een hele mooie uitkomst om toch uit te kunnen rusten :Z

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Let wel dat rolluiken in de winter juist open moeten wanneer de zon schijnt om dan wel de warmte binnen te krijgen terwijl je ze in de zomer juist dicht wilt om de warmte buiten te houden. Als je voor automatische rolgordijnen gaat kijk dan of ze dit ondersteunen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-05 09:53

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Ik ben wel benieuwd waar in het land jullie woonachtig zijn. Ik gok dat het meerendeel met rolluiken uit het zuiden des lands komt.

If it aint fixed, it's broken.

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Tjebakka schreef op zondag 19 januari 2020 @ 12:05:
Ik ben wel benieuwd waar in het land jullie woonachtig zijn. Ik gok dat het meerendeel met rolluiken uit het zuiden des lands komt.
Vanwaar dat voorgevoel?

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:49
Het zal allemaal wel helpen tegen warmte of isolatie in de winter, maar van de buitenkant ziet het er niet uit. Ga dan gewoon in een huis wonen zonder ramen of onder de grond. Ramen heb je in je huis voor daglicht en om lekker uit te turen. Met al die rolluiken waan je je net in oorlogsgebied. Rolluiken voor winkels ok, dat heeft een functie.

En ja, in het zuiden des land staan nu éénmaal meer huizen met rolluiken. Dat is gewoon zo. Rij die kant maar op. In België zie je het ook veel.

Het is net met die roljaloezieën tegenwoordig. Iedereen heeft alles potdicht. Waarom mag je niet naar binnen kunnen kijken? Wat heb je te verbergen? Ren je de hele dag naakt door de kamer? Efin, ik heb het dus niet zo met rolluiken. Vindt die dingen vreselijk.

[Voor 32% gewijzigd door rimave op 19-01-2020 12:17]

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • +24Henk 'm!

• Ophidian
rimave schreef op zondag 19 januari 2020 @ 12:13:
Het zal allemaal wel helpen tegen warmte of isolatie in de winter, maar van de buitenkant ziet het er niet uit. Ga dan gewoon in een huis wonen zonder ramen of onder de grond. Ramen heb je in je huis voor daglicht en om lekker uit te turen. Met al die rolluiken waan je je net in oorlogsgebied. Rolluiken voor winkels ok, dat heeft een functie.

En ja, in het zuiden des land staan nu éénmaal meer huizen met rolluiken. Dat is gewoon zo. Rij die kant maar op. In België zie je het ook veel.

Het is net met die roljaloezieën tegenwoordig. Iedereen heeft alles potdicht. Waarom mag je niet naar binnen kunnen kijken? Wat heb je te verbergen? Ren je de hele dag naakt door de kamer? Efin, ik heb het dus niet zo met rolluiken. Vindt die dingen vreselijk.
En daar is de gemiddelde azijntweaker weer. Iemand die een complete offtopic reactie geeft met daarin zijn mening, die overigens volledig niks met de topicstart te maken heeft of daar enigzins antwoord op geeft, maar wel dermate negatief moet zijn om meteen het topic de grond in te boren. Net zoals jij je afvraagt wat iemand re verbergen zou hebben, vraag ik mij altijd af waarom iemand per se zijn mening moet ventileren, terwijl daar niet om gevraagd wordt :+

ZO SE LG Neon 2 - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - CSun 320 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Corsa-E GS-Line | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate

• rimave
  • Laatst online: 22:49
Ophidian schreef op zondag 19 januari 2020 @ 13:29:
[...]

En daar is de gemiddelde azijntweaker weer. Iemand die een complete offtopic reactie geeft met daarin zijn mening, die overigens volledig niks met de topicstart te maken heeft of daar enigzins antwoord op geeft, maar wel dermate negatief moet zijn om meteen het topic de grond in te boren. Net zoals jij je afvraagt wat iemand re verbergen zou hebben, vraag ik mij altijd af waarom iemand per se zijn mening moet ventileren, terwijl daar niet om gevraagd wordt :+
Ik beschrijf de nadelen en waarom ik niet gekozen heb voor rolluiken. ;)

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• bgrr
  • Niet online
Sinds een paar jaar rolluiken op de slaapkamers.
Scheelt veel warmte in de zomer op de slaapkamers op het westen.
In de winter toch ook iets warmer ivm enkel glas op de slaapkamers.

Gekozen voor elektrische rolluiken met somfy rf motoren en een 4kanaals afstandsbediening.

Tevens een 2de 4kanaals afstandsbediening erbij gekocht en deze gesloopt voor de printplaat die erin zit.

Met wat priegelwerk hier draadjes gesoldeerd aan de knoppen en statusleds van de printplaat. Deze dmv optocouplers aan een Arduino met wifi gehangen. Dit allemaal op een printplaatje welke ik in China heb laten maken

Voor de liefhebber. Ik heb nog 3 pcb's liggen. 4kanaals controller en arduino zul je zelf moeten regelen.
Software source kan ik uiteraard wel aanleveren. PM voor meer info :-)

De Arduino is weer gekoppeld aan home assistent.

Iedere ochtend en avond gaan de rolluiken automatisch omhoog of omlaag.

[Voor 14% gewijzigd door bgrr op 19-01-2020 15:56]

• Bleh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:59
Ideal in de zomer! Voor automatisering heb ik een Shelly 2.5 aan mijn bestaande rolluiken geknoopt. Werkt perfect, ook met bv home assistant. En stukken goedkoper dan het somfy spul. https://shelly.cloud/shel...-shutter-home-automation/

Toen plassen pissen werd, is het gezeik begonnen.

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:47
Ik heb nog niets gehoord over geluidsisolatie. Uiteraard niet zoveel als raam open of dicht. Maar het helpt wel mee.

Eigenlijk is het enige minpumt aan een rolluik estetisch. Al het andere zijn pluspunten

• amadeus123
barry86 schreef op zondag 19 januari 2020 @ 15:55:
Ik heb nog niets gehoord over geluidsisolatie. Uiteraard niet zoveel als raam open of dicht. Maar het helpt wel mee.

Eigenlijk is het enige minpumt aan een rolluik estetisch. Al het andere zijn pluspunten
In mijn ogen is het nadeel vooral dat je het zicht volledig gaat belemmeren als je de zon wil buiten houden.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

rimave schreef op zondag 19 januari 2020 @ 12:13:
Het zal allemaal wel helpen tegen warmte of isolatie in de winter, maar van de buitenkant ziet het er niet uit. Ga dan gewoon in een huis wonen zonder ramen of onder de grond.
Als het niet zo achterlijk duur was om een kelder aan te leggen had ik dat zeker gedaan. Slaapkamer in de kelder is ideaal qua temperatuur en in een slaapkamer heb je toch geen daglicht nodig.
Omdat ik gluurders zoals jou buiten wil sluiten ;)

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:47
amadeus123 schreef op zondag 19 januari 2020 @ 15:57:
[...]

In mijn ogen is het nadeel vooral dat je het zicht volledig gaat belemmeren als je de zon wil buiten houden.
Voor de woonkamer heb je een punt. Dat kan een overweging zijn.
Maar de slaapkamers? Gewoon lekker rolluiken. Maar ik ben niet neutraal in deze discussie ;)

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:24

Agent47

I always close my contracts.

- Waarom gekozen voor rolluiken? Meer privacy en in de zomer scheelt het toch iets.
- Helpt het veel tegen de warmte? Nog geen idee. Ik heb ze 2 maand terug laten plaatsen
- Helpt het iets wat isoleren in de winter? Ook nog geen idee
- Hoe bedien je deze? Automatisch? Domotica? Automatisch, ik heb een afstandsbediening aan m'n kozijn binnen.
- Wat zijn de nadelen volgens jou? Tot nu toe nikls
- Moest je Opnieuw bouwen wat doe je anders met betrekking tot de rolluiken? Nope
- iemand ervaring met de lamellen rolluiken die in verschillende standen open kunnen staan? Helaas niet.

Ik merk alleen maar voordelen.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:29
Die van mij zijn weliswaar uit 1984, maar ik ben er nog altijd blij mee. Lekker donker wanneer je het wil, extra isolatie voor geluid en kou/warmte.

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:49
Napo schreef op zondag 19 januari 2020 @ 12:07:
[...]

Vanwaar dat voorgevoel?
Dat is toch ook gewoon zo? In het zuiden des lands zie je veel meer rolluiken dan 'boven de rivieren'. Is geen oordeel, maar een constatering.

Anoniem: 224360

amadeus123 schreef op zondag 19 januari 2020 @ 15:57:
[...]

Als het 30+ graden is geniet je meer van een koelere ruimte dan van uitzicht uit je raam. Daarnaast ben ik op werkdagen niet aanwezig om van het uitzicht te genieten, maar ben ik wel heel blij dat ik thuis kom in een koelere ruimte. Als de zon dan niet meer vol op de ramen schijnt kan ik alsnog genieten van mijn uitzicht in een koele ruimte vanwege het lange licht op die dagen.

En mochten er dan teveel gluurders zijn dan gooi ik alsnog wat dicht. Hier komen voor aan de zuidkant dan ook rolluiken in onze nieuwe woning.
mwa schreef op maandag 20 januari 2020 @ 10:22:
[...]

Dat is toch ook gewoon zo? In het zuiden des lands zie je veel meer rolluiken dan 'boven de rivieren'. Is geen oordeel, maar een constatering.
De vraag is op basis waarvan je dat constateert.....ik zou het namelijk echt niet kunnen zeggen en het lijkt me niet iets dat ergens geregistreerd staat.

[Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 224360 op 20-01-2020 10:25]

• Lisabella
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-05 20:14
Dat rolluiken veel voordelen hebben lees je ook in dit topic.
Wij hebben ze ook, in de keuken en de slaapkamer op de 1e etage, met als doel zoveel mogelijk warmte buiten te houden en dat doet het ook.
Ik zou iedereen, voor zover niet op de hoogte, ook willen wijze op een nadeel, namelijk bij brand.
Als je al rolluiken neemt, zorg dat je wel een vluchtweg hebt waar die dingen niet hangen.

• Boermansjo
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 31-05 12:49
assassin85 schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 20:44:
Ik ben vooral benieuwd naar de rolluiken met ingebouwde solar paneel waardoor je geen elektra hoeft te trekken naar de gevel, of dat ook nog een beetje werkt op dagen dat er weinig zon is
Die van Somfy werken op licht (zelfde als in een rekenmachine) Maar het is dan wel minder efficiënt.
Paar keer op en neer zal zeker moeten lukken.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-05 16:07

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

Het zal al aan het huis. Ideaal met de ventilatiestand en open raam in de zomer. Geluid is ook minder.

Bedien hem met inbouwschakelaar op de muur en heb er al een Fibaro module achter zitten om hem op domotica aan te gaan sluiten.
StealthyPeanut schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 21:22:
[...]

Ik bedoelde een open staand draairaam als je de rolluik net naar beneden doet :+.
Geen probleem, draai/kiepramen gaan naar binnen open. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:32
Ik zit er zelf ook aan te denken. Twijfel. Oh tussen screens en rolluiken. Denk voor de slaapkamer rolluiken. Ik denk ook aan handbediend vanaf binnen. Bij BHV hoor ik altijd de engste dingen over brand. Geen stroom (uitval) en rolluiken in huizen. Ik weet niet of electrisch met hand als backup mogelijk is. Maar denk er wel even over na

[Voor 15% gewijzigd door meermarco op 20-01-2020 22:33]

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:04

tweakduke

Aantal jaar geleden het hele huis voorzien van rolluiken op de voor en achterdeur na.
Scheelt in de winter best wel tocht en voor je gevoel hou je het warmer.
Zomers heb je natuurlijk het voordeel dat je de zon en warmte beter buiten kan houden. Waar de temperatuur in de woon en slaapkamer voorheen na 1 warme zomerdag al naar 27 graden was opgelopen, heb ik dat nu maar 1 keer gezien. Dat was na een tropische week met uitschieters naar 40 graden. Dat scheelt dus echt behoorlijk.

Heb voor handmatige bediening gekozen, puur omdat ik het voor nu de investering niet waard vind om het automatisch te doen. Wellicht dat ik dat in de toekomst verander of na een verhuizing een andere oplossing neem.

Voor brandveiligheid heb ik de deuren vrijgehouden. Er zijn huizen hier in de buurt die echt alles dicht hebben, maar in een noodgeval lijkt me dat geen goed idee.

Tweakers Discord

• D-190
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-02-2022
meermarco schreef op maandag 20 januari 2020 @ 22:32:
Ik zit er zelf ook aan te denken. Twijfel. Oh tussen screens en rolluiken. Denk voor de slaapkamer rolluiken. Ik denk ook aan handbediend vanaf binnen. Bij BHV hoor ik altijd de engste dingen over brand. Geen stroom (uitval) en rolluiken in huizen. Ik weet niet of electrisch met hand als backup mogelijk is. Maar denk er wel even over na
Misschien een idee om een batterij per rolluik te doen? En een systeem wat de tempratuur in huis meet, als het bijvoorbeeld boven de 40 graden wordt in huis dat ze automatisch open gaan.

Ik heb sinds 2 weken een rolluik bij mijn voorraam. Ik liet mijn voorraam vervangen, heb maar gelijk alles goed aangepakt. Hij is nog elektrisch met een schakelaar, maar ik wil hem automatisch op een lichtschakelaar maken.

Ik heb expres bij het voorkozijn gekozen voor een los rolluik, dit omdat anders het raam niet zo hoog werd en het er dus niet uitziet. Het is de schaduwkant van mijn huis, dus ik wou zoveel mogelijk licht in huis halen.

Rolluik is heerlijk stil met openen en sluiten, ben er blij mee. En heb schijt aan anti rolluik mensen, het is mijn huis.

Isolatie is iets beter geworden, en geluid is iets beter geworden. Rest van de kozijnen neem ik ingebouwde rolluiken.

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Nog een voordeel: vooral op het zuiden gaat het verfwerk op je kozijnen langer mee wat onderhoudskosten voor je huis verlaagt.

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-05 20:17
Waarom gekozen voor rolluiken?
Inbraakpreventie en altijd donker, mijn lieftallige echtgenote wordt van ieder straaltje licht in de slaapkamer al wakker. Dus nu pikkedonker. (zelfs het ledje van de rookmelder is afgeplakt en de lampjes van het domotica knopje zijn uitgeschakeld)

Helpt het veel tegen de warmte?
Ja, en het voordeel is dat je het rolluik op een soort tochtstand kunt zetten zodat je toch luchtcirculatie krijgt door de kleine gaatjes.

Helpt het iets wat isoleren in de winter?
Yes, in de wintermaanden duikt bij ons de temperatuur regelmatig onder de -10 graden, ik merk een wezenlijk verschil. Nu is de kou in Oostenrijk natuurlijk wat droger en ihmo intenser dan in Nederland

Hoe bedien je deze? Automatisch? Domotica?
Eerste verdieping met handbediening rest van het huis (dus begane grond, en kantoor met bus (KNX) domotica dus.

Wat zijn de nadelen volgens jou?
De handbediende rolluiken kunnen bij het naar beneden laten een aardige bak herrie maken. Ik heb gelukkig geen buren, In onze oude woning hadden de buren van dit soort rolluiken en aangezien mevrouw nachtbraker was schrok je je altijd de t.... als de dingen met een hoop geratel om 2 uur 's nachts naar beneden klappen.

Moest je Opnieuw bouwen wat doe je anders met betrekking tot de rolluiken?
alles elektrisch.En bij alle ramen ook gelijk een rolhor mee installeren. Dat zijn we nu bij de ramen in de kelder vergeten.

iemand ervaring met de lamellen rolluiken die in verschillende standen open kunnen staan?
ja, super dingen, alleen wel erg langzaam bij het laten zakken, we hebben rafstores bij praktisch alle ramen op de begane grond (behalve bij de slaapkamer)

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20:57
Hier ook in het complete huis rolluiken, zaten er al in bij de koop. Alles uitgerust met Sonoff 2CH wifi schakelaars. Ideaal, kan nu gewoon bij het weggaan "Hé Siri, ik ga weg" roepen en alle lampen gaan uit en alle rolluiken gaan dicht.

Vooral in de zomer kan het inderdaad erg prettig zijn om de rolluiken op het zuiden dicht te doen tegen de directe hitte van de zon. In de winter merk ik er minder van.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik wil ook nog wel een keer rolluiken. Bijna de hele buurt heeft ze (België). Of dat echt smart moet zijn vraag ik me af. Zo'n afstandbediening werkt ook gewoon goed en zelfs een handmatig systeem lijkt me niet zo erg.

Wij moeten wel allemaal grote luiken hebben. Alle ramen lopen van plafond tot vloer. We hebben vrij diepe kozijnen dus zo'n bak aan de muur lijkt me niet nodig.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:07
Wij hebben ze altijd gehad en in ons nieuwe huis nu ook sinds een maand, m.b.t. de winter: de ramen die geen rolluik hebben zijn wat nattig / vochtig door warmte koude en waar het rolluik dicht zit geen druppeltje.

• meermarco
Zelf heb ik minder last van licht dan geluid. Hebben jullie geen last met regen van het tikken op die bak?

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 20:47
meermarco schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 07:28:
Zelf heb ik minder last van licht dan geluid. Hebben jullie geen last met regen van het tikken op die bak?
Nee.

• Lisabella
meermarco schreef op maandag 20 januari 2020 @ 22:32:
qua handbediening in een kamer vol rook ben je ook nergens.
misschien heb je een deur in de buurt die je vrij kunt houden van rolluiken.

• Family Guy
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 31-05 12:23

Family Guy

Pow! Right in the kisser!

Anderhalf jaar geleden rolluiken laten hangen. Vanwege de grootte heb ik elektisch handgeschakeld.

Redenen waren in volgorde van belangrijkheid: licht, instralingswarmte in de zomer blokkeren, geluid en privacy. Ook bij werken achter PC / TV kijken (ambilight) voel ik me regelmatig gezegend :)

Tevens vind ik rolluiken geen doorn in het oog. Ik heb hele nette witte die op het witte kozijn gemonteerd zijn, wat maakt dat, als het luik open is, ze amper opvallen :)

Steam ID = Ackerfiets

• R20141016
Lisabella schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 08:26:
[...]

Nou als er brand is en ik kan niet beneden komen stamp ik de rolluik wel eruit.
Liever een kapotte rolluik dan dood.

• sham27
  • Registratie: Februari 2012
Ik zit hier ook te denken aan een rolluik voor mijn slaapkamer, puur om de kamer donker te maken, daar slaap ik echt veel lekkerder door. Mijn vriendin heeft rolluiken voor al haar ramen en vind dat toch wel heel chill.

Ik heb hier 2 jaar geleden screens laten plaatsen aan de achterzijde van de woning ivm de zon (ligt op het westen), maar ik heb nu wel spijt dat ik geen rolluiken heb genomen. Dat werkt toch nog een stukje beter, zowel tegen de zon als om het donker te maken, al zal het waarschijnlijk ook duurder zijn. Gezien de investering in de screens vind ik het nu zonde van mijn geld om ze te vervangen voor rolluiken.

Polestar 2 PPP+PSU ‘20 - VW e-Golf ‘20 - BMW 1250 GSA HP ‘20

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-05 16:07

Señor Sjon

Magnificent bastard

D-190 schreef op maandag 20 januari 2020 @ 22:56:
[...]

Misschien een idee om een batterij per rolluik te doen? En een systeem wat de tempratuur in huis meet, als het bijvoorbeeld boven de 40 graden wordt in huis dat ze automatisch open gaan.

Ik heb sinds 2 weken een rolluik bij mijn voorraam. Ik liet mijn voorraam vervangen, heb maar gelijk alles goed aangepakt. Hij is nog elektrisch met een schakelaar, maar ik wil hem automatisch op een lichtschakelaar maken.

Ik heb expres bij het voorkozijn gekozen voor een los rolluik, dit omdat anders het raam niet zo hoog werd en het er dus niet uitziet. Het is de schaduwkant van mijn huis, dus ik wou zoveel mogelijk licht in huis halen.

Rolluik is heerlijk stil met openen en sluiten, ben er blij mee. En heb schijt aan anti rolluik mensen, het is mijn huis.

Isolatie is iets beter geworden, en geluid is iets beter geworden. Rest van de kozijnen neem ik ingebouwde rolluiken.
Sluit het rolluik aan op domotica en laat ze opengaan als de rookmelder afgaat?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Aggressor
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:13
Vraagje...ik slaap op de beneden verdieping achter.
Vanaf een uur of 13.00 staat hier de zon op tot Savonds laat.

En ik werk ook wel in de nachten, dus overdag slapen.
Af en toe zitten mij buren ook wel tot Savonds laat in de tuin te relaxen. En dan hoor je ze een beetje praten....

Nu wil ik bij het achterraam een rolluik.
Heeft iemand tips?, eventueel type en of website?

Hij wordt op de begane grond geplaatst... Dus eventueel van buiten omhoog draaien heeft de voorkeur. (goedkoper)?

• OscarK
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18:17
Misschien heeft iemand het in dit topic al genoemd (heb geen tijd om alles te lezen, maar wilde je deze tip niet onthouden), maar in de winter is er het risico van vastvriezen. Je rolluik gaat dan niet meer omhoog en je moet wachten tot het ijs er af gedooid is. Dit risico is groter als je de rolluiken naar beneden hebt en je ventileerlatieroosters open staan.

Dat gezegd hebbende: rolluiken zijn fantastisch, ik wil nooit meer zonder! En ja, in de zomer scheelt het enorm.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
Aggressor schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 09:27:
Hij wordt op de begane grond geplaatst... Dus eventueel van buiten omhoog draaien heeft de voorkeur. (goedkoper)?
juist niet: een jalouzieschakelaar buiten moet aan de juiste IP klasse voldoen en typisch bediend met sleutel terwijl je binnen gewoon een goedkope schakelaar of afstandsbediening gebruikt.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:28

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

amadeus123 schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 20:10:
1- Waarom gekozen voor rolluiken?
2- Helpt het veel tegen de warmte?
3- Helpt het iets wat isoleren in de winter?
4- Hoe bedien je deze? Automatisch? Domotica?
5- Wat zijn de nadelen volgens jou?
6- Moest je Opnieuw bouwen wat doe je anders met betrekking tot de rolluiken?
7- iemand ervaring met de lamellen rolluiken die in verschillende standen open kunnen staan?
Wat eigenlijk allemaal eerder ook door anderen al is geschreven:
1- In eerste instantie als geluid én warmte wering. We wonnen aan het water en voorheen was daar een open veld wat nogal gehorig was. Sinds enkele jaren is dat niet meer toegankelijk 's avonds en 's nachts.

2- Ja, en nog flink ook. We hebben ook airco en sinds de rolluiken er zijn staat die op de paar hete dagen in het jaar hooguit 3 keer een half uurtje aan waar voorheen veel meer tijd nodig was om af te koelen (ontvochtigen).

3- Niet heel erg merkbaar maar heb hoe dan ook een goed geïsoleerd huis met kunststof kozijnen en hr++ en de rolluiken alleen op de 1e verdieping waar normaal gesproken de ventilatie altijd wel open staat.

4- Zowel bediening op de muur, een remote (fysiek en app) en via google home. Heb ook mijn NEST rook melders gekoppeld dat bij eventuele detectie ALLE rolluiken opengaan.

5- Eigenlijk geen, ja je hoort ze als je ze open en dicht doet maar niet dat je er wakker van wordt. Mijn electrisch zonnescherm maakt meer geluid, voornamelijk het laatste stukje bij het dichtgaan. Mijn buren hebben ook rolluiken, ik kan mij niet herinneren dat ik die ooit gehoord heb.

6- Weet niet precies wat je daarmee bedoeld. Wij hebben inbouw rolluiken, gelijk genomen met een dakopbouw en vervanging van de kozijnen.

7- Geen ervaring

Als enige toevoeging heb ik nog dat als ik van te voren had geweten dat ze best snel smerig/stoffig worden aan de binnenkant ik beide ramen in het kozijn openslaand had genomen. Het schoonmaken was dan een stuk makkelijker geweest.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:39

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Rukapul schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 09:34:
[...]

juist niet: een jalouzieschakelaar buiten moet aan de juiste IP klasse voldoen en typisch bediend met sleutel terwijl je binnen gewoon een goedkope schakelaar of afstandsbediening gebruikt.
Ik denk dat @Aggressor het heeft over een handmatig bediend scherm?

My Youtube Channel

• Jacko01
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 31-05 13:36
amadeus123 schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 20:10:

1 Waarom gekozen voor rolluiken?
2 Helpt het veel tegen de warmte?
3 Helpt het iets wat isoleren in de winter?
4 Hoe bedien je deze? Automatisch? Domotica?
5 Wat zijn de nadelen volgens jou?
6 Moest je Opnieuw bouwen wat doe je anders met betrekking tot de rolluiken?
7 iemand ervaring met de lamellen rolluiken die in verschillende standen open kunnen staan?

Bedankt!
1. Ik wil het graag donker hebben. Minder inkijk 's avonds (hoekhuis aan doorgaande weg) / veiligheid
totaal 12 stuks. Achtergevel en deuren niet.
2. Jazeker
3. Geen idee
4. Somfy IO (Connexoon) en Home Assistant
Ze worden afhankelijk van de zon/tijd of wind bedient.
Normaal allemaal ventilatie stand, bij veel wind gaan ze helemaal dicht.

5. Mooi is anders..
6. Als ik zelf zou bouwen zou ik ze laten inbouwen
7/ -

• QuattroNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:46

QuattroNL

It is I.

Wij hebben bij het plaatsen van de dakkapel voor geintegreerde rolluiken gekozen. Als ze open zijn zie je er niks van. Ze zijn electrisch bediend.

Voordelen; lekker donker in de slaapkamers, ietsje minder geluid, goed isolerend in de zomer en de ventilatiestand is fijn (we hebben de bovenste 20cm altijd op de kierstand staan en het raam open).

Nadelen: vanaf matige vorst vriezen ze vast en als de (harde) wind er schuin tegenaan blaast dan gaan ze wat klapperen. 's Nachts even naar buiten kijken lukt niet zonder ze een stukje open te doen (geluid motor valt mee maar binnen toch goed te horen).

Hier zou een signature kunnen staan. En die staat er dus ook.

• meermarco
Lisabella schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 08:26:
[...]

Hier was er brand beneden. Stroom uitgevallen. Boven alles dicht met rolluiken. En die gingen dus niet open. Dus geen rook in kamer etc. Ik weet het. Uitzonderingen. Maar handbediend als backup is wellicht een suggestue

• meermarco
R20141016 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 09:09:
[...]

Nou als er brand is en ik kan niet beneden komen stamp ik de rolluik wel eruit.
Liever een kapotte rolluik dan dood.
Succes. Een raam dat naar buiten open gaat hier. Eerst je raam en dan je rolluik open krijgen met je voeten/handen is echt iets wat niet zo maar lukt. Maar goed. Genoeg. Was slechts een tip van me om er in ieder geval over na te denken

• meermarco
Okee last is voor een ieder anders. Maar hoor je het wel harder op zo’n bak dan op een dakraam. Of vergelijkbaar?

• DukeBox

DukeBox

QuattroNL schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 11:25:
Nadelen: vanaf matige vorst vriezen ze vast
tip: droogsmeerspray, beetje inwrijven tussen de lamellen met een doek (met name aan de kant waar eventueel condens vormt) en het vriest niet meer vast.
en als de (harde) wind er schuin tegenaan blaast dan gaan ze wat klapperen.
Dat hangt voor een groot deel van het formaat af en of er makkelijk een onder/over druk achter kan komen. Er zijn wel wat mogelijkheden om dat te verminderen.
's Nachts even naar buiten kijken lukt niet zonder ze een stukje open te doen (geluid motor valt mee maar binnen toch goed te horen).
Ja, die was ik ook nog vergeten. Het komt zelden voor maar als je iets hoort en uit 'nieuwsgierigheid' wilt kijken is dat best lastig.
meermarco schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 11:27:
Maar handbediend als backup is wellicht een suggestie
Dat kan niet, de motor zit in de rolbuis.
Ze schijnen te bestaan maar heb ze nog nooit gezien.

Je hebt ook speciale 'vluchtrolluiken' YouTube: Vluchtrolluik

[Voor 18% gewijzigd door DukeBox op 21-01-2020 11:43]

• Lisabella
meermarco schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 11:27:
[...]

Hier was er brand beneden. Stroom uitgevallen. Boven alles dicht met rolluiken. En die gingen dus niet open. Dus geen rook in kamer etc. Ik weet het. Uitzonderingen. Maar handbediend als backup is wellicht een suggestue
Ik heb een rolluik met handbediening, zon koord, bandopwinder heet dat geloof ik, maar die heb je in een ruk open.De handbediening van onze oude screens is met zon draaibeweging, dat duurt echt een stuk langer

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:42
OscarK schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 09:33:
... maar in de winter is er het risico van vastvriezen. Je rolluik gaat dan niet meer omhoog en je moet wachten tot het ijs er af gedooid is.
Even met een föhn verwarmen en het luik kan weer omhoog. ;)

gezocht: Panasonic GM5

• gumtree
Vanoverdegrens schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 12:08:
[...]

Even met een föhn verwarmen en het luik kan weer omhoog. ;)
Raam even 10 minuten open is genoeg. Warme lucht wil zo snel mogelijk naar buiten en voila de handel gaat open.

Dan over de mogelijkheid om een rolluik te openen in geval van nood bij een stroomuitval. Volgens onze kozijnen man kun je van binnen naar buiten zonder al te veel kracht het rolluik uit de geleiders drukken. Van buiten naar binnen lukt je dat niet. (mits er geen halve meter tussen het rolluik en het raam zit.)

Hier een inbreek-test van de standaard rolluiken in woningbouw. Als die dingen aan de buitenkant zo eenvoudig open zijn te breken dan moet dat vanaf de binnenkant (mits je ramen naar binnen opendraaien) helemaal geen probleem zijn.

YouTube: Sicherheitsrollladen in Berlin - Einbruch Rollladen

[Voor 55% gewijzigd door gumtree op 21-01-2020 12:51]

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:05
assassin85 schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 20:44:
Ik heb een groot rolluik met ingebouwde sollar paneel nu bijna 1 jaar. Werkt vind ik prima. Gaat ook op dagen met weinig zon prima op en neer. Tot heden nog nooit te weinig stroom gehad.

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:01
TheJason schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 12:42:
[...]

Ik heb een groot rolluik met ingebouwde sollar paneel nu bijna 1 jaar. Werkt vind ik prima. Gaat ook op dagen met weinig zon prima op en neer. Tot heden nog nooit te weinig stroom gehad.
Heb je hier meer informatie over? Merk/type... we zijn aan het kijken maar zien door bomen het bos niet meer. Ik heb hier echter nog niet over nagedacht, scheelt een hoop installatiewerk denk ik en ik hoef geen stopcontacten voor en achter op te offeren.

Life is what happens while you're busy making other plans

• R20141016
meermarco schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 11:28:
[...]

Succes. Een raam dat naar buiten open gaat hier. Eerst je raam en dan je rolluik open krijgen met je voeten/handen is echt iets wat niet zo maar lukt. Maar goed. Genoeg. Was slechts een tip van me om er in ieder geval over na te denken
Ow ik heb gelukkig naar binnen draaiende raam. Scheelt weer een hindernis!

• R20141016
frumper schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 12:58:
[...]

Heb je hier meer informatie over? Merk/type... we zijn aan het kijken maar zien door bomen het bos niet meer. Ik heb hier echter nog niet over nagedacht, scheelt een hoop installatiewerk denk ik en ik hoef geen stopcontacten voor en achter op te offeren.
Ik heb alleen ervaring met solar rolluiken bij ons dakraam.
https://www.velux.nl/producten/rolluiken#operation

Dat werkt uitstekend! Ook in de winter.

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:42
gumtree schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 12:39:
[...]

Raam even 10 minuten open is genoeg. Warme lucht wil zo snel mogelijk naar buiten en voila de handel gaat open.
Met -5°C/-10°C nachtvorst en een slaapkamerraam op het westen (binnen 17/18°C), duurt het helaas flink langer dan 10min. (rolluik ligt bij mij op een metalen buitenvensterbank)
Wanneer het rolluik loslaat, is de binnentemperatuur gevoeld rond het vriespunt.
Het is slechts mijn eigen ervaring met >15 jaar rolluik op een koelere locatie dan NL, want op 350m hoogte en een vochtig gebied. (@gumtree bij jou in Oostenrijk zit er waarschijnlijk minder ijs tussen dan bij ons)
Met een föhn is het water in minder dan een minuut langs de complete onderrand van het luik ontdooid, en de binnentemperatuur niet (wezenlijk) gedaald. :)

[Voor 6% gewijzigd door Vanoverdegrens op 21-01-2020 15:39]

gezocht: Panasonic GM5

• gumtree
Vanoverdegrens schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 15:24:
[...]

Met -5°C/-10°C nachtvorst en een slaapkamerraam op het westen (binnen 17/18°C), duurt het helaas flink langer dan 10min. (rolluik ligt bij mij op een metalen buitenvensterbank)
Wanneer het rolluik loslaat, is de binnentemperatuur gevoeld rond het vriespunt.
Het is slechts mijn eigen ervaring met >15 jaar rolluik op een koelere locatie dan NL, want op 350m hoogte en een vochtig gebied. (@gumtree bij jou in Oostenrijk zit er waarschijnlijk minder ijs tussen dan bij ons)
Met een föhn is het water in minder dan een minuut langs de complete onderrand van het luik ontdooid, en de binnentemperatuur niet (wezenlijk) gedaald. :)
Ik zit iets hoger (575m) en de koude lucht is een stuk droger dan we gewend zijn in NL. Aan de onderkant van het rolluik zit bij ons ook een soort van borstel van hele fijne waterafstotende haartjes.

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:05
frumper schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 12:58:
[...]

Merk is Bubendorff ID 2 Solar. Prijs was
1.170,- incl. BTW en montage voor 275x145 (lxh).
Dat was ook de reden waarom wij ervoor kozen.

• Road-runner83
  • Laatst online: 31-05 15:17
Wij hebben zo'n 3jr geleden een 2-kapper gebouwd en de 1e verdieping (4 slaapkamers) voorzien van (inbouw) rolluiken. De begane grond aan de voorkant (zuid-oost) voorzien van screens.

We zijn erg blij met deze combi, beneden kun je nog mooi naar buiten kijken en boven is het pikkedonker als ze dicht zijn. Ideaal met 3 jonge kids.....ook houdt het de zon/warmte aardig goed buiten in de zomer. Qua isolatie in de winter durf ik het niet te zeggen.

En voordeel van inbouw is dat het er ook nog prima uitziet al zeg ik het zelf ;)

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:21

KhaZ

Alfa Romeo

Road-runner83 schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 21:37:
Wij hebben zo'n 3jr geleden een 2-kapper gebouwd en de 1e verdieping (4 slaapkamers) voorzien van (inbouw) rolluiken. De begane grond aan de voorkant (zuid-oost) voorzien van screens.

We zijn erg blij met deze combi, beneden kun je nog mooi naar buiten kijken en boven is het pikkedonker als ze dicht zijn. Ideaal met 3 jonge kids.....ook houdt het de zon/warmte aardig goed buiten in de zomer. Qua isolatie in de winter durf ik het niet te zeggen.

En voordeel van inbouw is dat het er ook nog prima uitziet al zeg ik het zelf ;)
[Afbeelding]
Ik zoek ook zoiets, ziet er prima uit! Welk merk & type kozijnen + glas + ventilatie + schermen heb je geïnstalleerd?

AMD 5800X3D | MSI B450 Tomahawk MAX | 16GB DDR4 Crucial 3.200Mhz CAS 16 | PNY GeForce RTX 2060 | Samsung 970 Evo Plus 500GB

• Wisey
  • Laatst online: 23:49
Ophidian schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 21:54:
En nog wel het allerstomst, er zit een heel fel wit ledje op de unit die niet uit te schakelen is. Dus onze hal is in de nacht behoorlijk verlicht terwijl hij in de meterkast staat.
Deze led is echter wel te dimmen/uit te schakelen, ga naar het menu > mijn account en dan het tweede tabblad "box".

• Ophidian
Wisey schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 23:49:
[...]

Deze led is echter wel te dimmen/uit te schakelen, ga naar het menu > mijn account en dan het tweede tabblad "box".
Ah, fijn dat het kan en meteen gedaan. ;) Alleen weer bevestiging dat de interface slecht in elkaar zit. Dit kan alleen via de website, niet via de app zelf. Dan is het nergens te vinden.

• Road-runner83
  • Laatst online: 31-05 15:17
KhaZ schreef op dinsdag 21 januari 2020 @ 22:15:
[...]

Ik zoek ook zoiets, ziet er prima uit! Welk merk & type kozijnen + glas + ventilatie + schermen heb je geïnstalleerd?
Goeie vragen ;).

Ons huis is gebouwd door Allure, kozijnen zijn van kunststof en komen van Hebo. Glas is HR++. Ventilatie gaat via rooster aan de bovenkant van het raam. Hebo heeft ook de rolluiken/screens verzorgd maar weet niet van welk merk ze zijn.

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 07-05 19:53
Voor de mensen die het esthetische nadeel ook dwars zit en geen optie tot inbouw rolluiken hebben, ik heb eerder al eens rond gekeken en de Heroal RS Hybrid heeft een slank profiel en toch alle voordelen van een serieus rolluik: https://www.heroal.de/nl/...ring-rolgordijn/index.php Prijzen heb ik nog niet opgevraagd, maar het zal wel duur zijn.

Verder vermoed ik nog een innovatieslag op dit gebied het komende jaar, gezien de grote vraag naar rolluiken!

• DukeBox

DukeBox

Ophidian schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 21:54:
Nee, de Tahoma hebben wij ook. Het is leuk dat ik het nu met mijn telefoon kan bedienen, maar fatsoenlijk aansturen via Home Assistant bijvoorbeeld lukt niet.
Afhankelijk of je RTS of IO motoren hebt kan je voor RTS ook de goedkopere Somfy MyLink inzetten. Deze werkt een stuk sneller en kan je volledig via IFTTT aansturen vrijwel zonder vertraging.

Ik heb deze enige tijd gebruikt totdat ik ben overgestapt op een ander merk vanwege de beperkte google home integratie.

Somfy NL doet alleen wel lastig met het leveren ervan dus moet je dat via ebay o.i.d. doen. Let dan wel op dat je een euro uitvoering hebt aangezien de US versie ALLEEN op ~110V werkt.

• amadeus123
Als topic starter heb ik ook een apart topic gemaakt die meer uitwijkt over rolluiken en de keuze om daardoor domotica te kiezen.
rolluiken domotica of niet?

Ik had dit apart gemaakt om dit topic iets meer overzichtelijk te houden, als dit echter een slecht idee was zet ik de vraag hier wel apart.

[Voor 7% gewijzigd door amadeus123 op 22-01-2020 14:12]

• koendio
  • Laatst online: 23:16
nel!s schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 09:56:
Voor de mensen die het esthetische nadeel ook dwars zit en geen optie tot inbouw rolluiken hebben, ik heb eerder al eens rond gekeken en de Heroal RS Hybrid heeft een slank profiel en toch alle voordelen van een serieus rolluik: https://www.heroal.de/nl/...ring-rolgordijn/index.php Prijzen heb ik nog niet opgevraagd, maar het zal wel duur zijn.

Verder vermoed ik nog een innovatieslag op dit gebied het komende jaar, gezien de grote vraag naar rolluiken!
filmpje is van 2015, zouden dus al een aantal jaar op de markt moeten zijn. Waar verwacht je dan dat de innovatie in zit?

• nel!s
koendio schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 14:39:
[...]

filmpje is van 2015, zouden dus al een aantal jaar op de markt moeten zijn. Waar verwacht je dan dat de innovatie in zit?
Slankere profielen om betere looks te krijgen met verder volwaardig rolluik functionality; PV panelen in rolluiken; instelbare transparantie etc. Misschien niet volgend jaar, maar Raam 2.0 laat al eeuwen op zich wachten, dus het wordt hoog tijd :)

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:15
Goede topic om ideeen op te doen voor ons toekomstige huis. Ik heb een vraag over twee luiken van verschillende lengtes op één schakelaar. Het mooiste voor ons zou zijn een loze leiding van MK naar schakelaar op muur, en hier twee leidingen richting twee luiken. Kunnen deze twee luiken gewoon op dezelfde schakelaar worden aangesloten? Zo niet, is er iets als een dubbelschakelaar die werkt met 1 stroompunt en twee luiken?

• Wisey
  • Laatst online: 23:49
nel!s schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 09:56:
De Heroal RS Hybrid is eerder een zonwering; de inbraakwerendheid is ver te zoeken.
mister_S schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 19:33:
Goede topic om ideeen op te doen voor ons toekomstige huis. Ik heb een vraag over twee luiken van verschillende lengtes op één schakelaar. Het mooiste voor ons zou zijn een loze leiding van MK naar schakelaar op muur, en hier twee leidingen richting twee luiken. Kunnen deze twee luiken gewoon op dezelfde schakelaar worden aangesloten? Zo niet, is er iets als een dubbelschakelaar die werkt met 1 stroompunt en twee luiken?
Ja, dit is geen probleem, er bestaan motoren die je parallel kunt aansluiten op één schakelaar, je kunt ook gebruik maken van een dubbelpolige schakelaar of een enkele inbouwschakelaar waarmee je twee rolluiken onafhankelijk kunt bedienen.

nel!s schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 16:25:
[...]

Slankere profielen om betere looks te krijgen met verder volwaardig rolluik functionality; PV panelen in rolluiken; instelbare transparantie etc. Misschien niet volgend jaar, maar Raam 2.0 laat al eeuwen op zich wachten, dus het wordt hoog tijd :)
Al die dingen zullen er gewoon zijn als je een specialist vindt en de beurs trekt. Jij hoopt op een product dat betaalbaar is voor de massa? Maar de massa woont in huizen die doorgaans een simpel rolluik voldoende vinden......en ook niet meer wil/kan betalen.

• nel!s
Anoniem: 224360 schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 07:02:
[...]

Al die dingen zullen er gewoon zijn als je een specialist vindt en de beurs trekt. Jij hoopt op een product dat betaalbaar is voor de massa? Maar de massa woont in huizen die doorgaans een simpel rolluik voldoende vinden......en ook niet meer wil/kan betalen.
Smart phones, electrische auto's, zonnepanelen... Er zijn zoveel producten die door de massa gekocht worden wat je 10jr geleden nooit gedacht zou hebben!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:15
@Wisey dank je wel. Heeft zo'n inbouwschakelaar die twee luiken kan bedienen dan vier knoppen? Dus 1 stroomingang en twee uitgangen voor aansturing?

nel!s schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 08:17:
[...]

Smart phones, electrische auto's, zonnepanelen... Er zijn zoveel producten die door de massa gekocht worden wat je 10jr geleden nooit gedacht zou hebben!
Die vergelijking gaat mank. Jouw wens is de nieuwste Iphone van 1000+ euro voor de massa, terwijl de meeste mensen gewoon een telefoon van een paar honderd euro hebben. Dan blijft het nog een slechte vergelijking, want ook de armen kunnen makkelijker die dure Iphone bij elkaar sparen dan een luxe rolluik van een veelvoud daarvan met opties die ze geen biet interesseert. Design en maatwerk is gewoon nu al bereikbaar, maar bekijk de gemiddelde Nederlandse (of Europese) woning eens en dan voorspel ik dat er weinig markt is voor een duur massaproduct dat moet concurreren met de betaalbare rolluiken die jou niet bevallen.

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-05 21:36
Ik zit over rolluiken te denken. Liefst elektrisch, met afstandsbediening.
Hoe krijg ik stroom aan de buitenkant zonder dat je het ziet? Ik heb al eens met een leverancier gepraat, die gaat er vanuit dat ik op de juiste plekken stopcontacten buiten maak, da's geen gezicht natuurlijk. En als ik een electricien vraag dit voor me te doen, zal hij denk ik exact willen weten waar van binnen naar buiten geboord moet gaan worden. Hoe pak je dat aan?

ach...in een volgend leven lach je er om!

• Friemel
  • Laatst online: 28-12-2022

Friemel

Lekker bezig

Wij hebben besloten om rolluiken te nemen met ingebouwd zonnepaneel, zodat je daar helemaal niet over hoeft na te denken. :-)

• D-190
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-02-2022
0siris schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 19:45:
Ik zit over rolluiken te denken. Liefst elektrisch, met afstandsbediening.
Hoe krijg ik stroom aan de buitenkant zonder dat je het ziet? Ik heb al eens met een leverancier gepraat, die gaat er vanuit dat ik op de juiste plekken stopcontacten buiten maak, da's geen gezicht natuurlijk. En als ik een electricien vraag dit voor me te doen, zal hij denk ik exact willen weten waar van binnen naar buiten geboord moet gaan worden. Hoe pak je dat aan?
Je kan 2 dingen doen, of je voeg uithakken en daar je kabel in leggen en daarna weer dichtvoegen.

Of je laat hem gewoon naar de binnenkant lopen, aan de binnenkant van je huis een sleuf frezen en daar de kabel in leggen. Daarna afsmeren met plamuur/stuc, en daarna je muur 2x verven, niemand die wat ziet.

Hoe dan ook wordt het een lastig ding om het snoer weg gewerkt te krijgen zonder er werk van te hebben.

• kaboom1555
D-190 schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 20:45:
[...]

Je kan 2 dingen doen, of je voeg uithakken en daar je kabel in leggen en daarna weer dichtvoegen.

Of je laat hem gewoon naar de binnenkant lopen, aan de binnenkant van je huis een sleuf frezen en daar de kabel in leggen. Daarna afsmeren met plamuur/stuc, en daarna je muur 2x verven, niemand die wat ziet.

Hoe dan ook wordt het een lastig ding om het snoer weg gewerkt te krijgen zonder er werk van te hebben.
Als je rolluiken op de eerste etage wil en een puntdak hebt dan kan je net als bij ons opbouw rolluiken op het kozijn plaatsen en via de spouwmuur naar de ruimte achter de knieschotten, daar een stekkerdoos neergelegd. Het enige dat ze gedaan hebben was een lange boor om door de spouw te komen. Met een uurtje zaten beide rolluiken erop, op 1 afstandbediening met meerdere kanalen. Je ziet nergens iets van bekabeling!

• J_aimy
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 30-04 03:06
Ik heb rolluiken met zonnecelmotor sinds september en ook nu met minder zon gaat hij omhoog en omlaag wanneer nodig.
Wel duurder maar geen extra werk.. plug en play.

• IThengelo
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16:22
J_aimy schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 21:40:
Ik heb rolluiken met zonnecelmotor sinds september en ook nu met minder zon gaat hij omhoog en omlaag wanneer nodig.
Wel duurder maar geen extra werk.. plug en play.
Friemel schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 20:03:
Wij hebben besloten om rolluiken te nemen met ingebouwd zonnepaneel, zodat je daar helemaal niet over hoeft na te denken. :-)
En welke merk/type hebben jullie hiervoor gebruikt? Kan interessant zijn.

• J_aimy
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 30-04 03:06
IThengelo schreef op vrijdag 24 januari 2020 @ 14:25:
[...]

[...]

En welke merk/type hebben jullie hiervoor gebruikt? Kan interessant zijn.
Somfy is het merk maar type weet ik even niet.
Is gewoon een zonnecel die batterij oplaad (24V).
Aansturing is dan via afstandsbediening.
Kostte me wel 280 euro extra per motor mrjah, geen kabels binnen en niet opnieuw moeten afwerken.

• Friemel
  • Laatst online: 28-12-2022

Friemel

Lekker bezig

Bubendorff heeft de ID Solar. Vrij prijzig, maar er is nog niet heel veel keuze op de markt.
Ik ben ook wel geinteresseerd in andere opties.

• kaboom1555
kaboom1555 schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 20:51:
[...]

Als je rolluiken op de eerste etage wil en een puntdak hebt dan kan je net als bij ons opbouw rolluiken op het kozijn plaatsen en via de spouwmuur naar de ruimte achter de knieschotten, daar een stekkerdoos neergelegd. Het enige dat ze gedaan hebben was een lange boor om door de spouw te komen. Met een uurtje zaten beide rolluiken erop, op 1 afstandbediening met meerdere kanalen. Je ziet nergens iets van bekabeling!
Nog als aanvulling de foto's:

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18:01
Heeft iemand van Roma de XP opbouwvariant? Ik heb een prijsopgave voor met solarpakket maar vind ze nogal duur uitvallen eerlijk gezegd, en dan zit de hor er nog geeneens bij in. Rolluik van 1.25x1.80 komt volgens offerte al op 1500...

Life is what happens while you're busy making other plans

Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee