rolluiken domotica of niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amadeus123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-08-2024
Mijn zoektocht naar domotica is vooral gestart omdat wij in onze nieuwbouw rolluiken willen boven en benden. Het leek mij toch zo gemakkelijk om alles te kunnen bedienen. Voor mijn vrouw stopt het daar, ik wil me er wel verder in verdiepen. Echter, door mij meer en meer in te lezen over domotica (momenteel loxone ) verschiet ik toch wel van prijzen per aspect (lichten, sensoren, ...). Stel ik kies bv een loxone installatie, maar ik neem dit wetende dat wij het vooral voor de rolluiken zullen gebruiken omdat ik dit het belangrijkste aspect vind, is er dan nood aan de echte domotica?
Wat was zeker belangrijk;
- Alle rolluiken in 1 keer naar beneden of boven kunnen doen
- Bepaalde rolluiken naar beneden doen tegen bijvoorbeeld de zon, of voor de helft naar beneden doen.
Wat is minder belangrijk ( maar wel leuk)
- Rolluiken naar beneden doen bij schemering
- Rolluiken open/dicht doen als op vakantie

Ik lees dan mensen die werken met Somfy , waar je eigenlijk voor bovenstaande aspect heel veel kan. Daarboven zelf de integratie met somfy IO en HOme assistant.
Een andere had dan weer Shelly 2.5 aan zijn rolluiken gekoppeld, welke volgens hem nog goedkoper was dan Somfy
Nog andere spreken over een gewone elektrische installatie om de kost te drukken.

Graag had ik even geweten hoe jullie dit zien? Zijn de prijzen tussen al deze volgens jullie zo klein dat je toch beter gaat voor loxone en dan later nog kan uitbreiden, of is het inderdaad toch een prijsverschil als je vooral dat ene zou gebruiken.

Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:34
Begin bij het begin gezien je het eerst hebt over rolluiken die met sensoren werken.
Wil je dit? Moeten ze automatisch open/dicht gaan? Of enkel als je zelf op een knop duwt?
Wanneer je dit niet nodig hebt, is het natuurlijk goedkoper om zonder sensoren te werken...

Voor de rest heb ik geen specifieke ervaring met rolluiken, maar uit je verhaal schat ik nu al in dat als je dit eenmaal hebt, je de smaak te pakken gaat hebben. Domotica heeft "bijna" geen grenzen. Als je iets kan fantaseren is het waarschijnlijk wel mogelijk (mits genoeg geld).

Dus het kan verstandig zijn om sensroen te gaan gebruiken, gezien andere apparatuur diezelfde sensoren ook gaan gebruiken (denk aan buiten verlichting, warmte van de binnen lampen etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amadeus123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-08-2024
99ruud99 schreef op woensdag 22 januari 2020 @ 10:52:
Begin bij het begin gezien je het eerst hebt over rolluiken die met sensoren werken.
Wil je dit? Moeten ze automatisch open/dicht gaan? Of enkel als je zelf op een knop duwt?
Wanneer je dit niet nodig hebt, is het natuurlijk goedkoper om zonder sensoren te werken...

Voor de rest heb ik geen specifieke ervaring met rolluiken, maar uit je verhaal schat ik nu al in dat als je dit eenmaal hebt, je de smaak te pakken gaat hebben. Domotica heeft "bijna" geen grenzen. Als je iets kan fantaseren is het waarschijnlijk wel mogelijk (mits genoeg geld).

Dus het kan verstandig zijn om sensroen te gaan gebruiken, gezien andere apparatuur diezelfde sensoren ook gaan gebruiken (denk aan buiten verlichting, warmte van de binnen lampen etc)
Ik denk dat je mijn tekst wat mis geïnterpreteerd hebt (of ik slecht geschreven). Maar het stuk die ik schrijf waar sensoren in voorkomt ging over het algemene aspect prijs van Domotica. Dus ik wilde gewoon duidelijk maken dat alles die je kan aankopen van bv loxone (lichten, sensoren) ook een grote prijs hebben.

Voor mij is op een knop duwen dus voldoende als ik hiermee kan wat ik beschrijf in mijn start topic. Automatisch is leuk maar hoeft niet.

Mijn vraag blijft dus wel een beetje dezelfde naar het soort systeem en de kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:34
Afgelopen maanden zijn er meerdere mensen die een inbouw-rolluik systeem hebben geinstalleerd voorbij gekomen op dit forum. Ik denk dat zij je beter kunnen helpen (gebruik zoek functie even, en lees die topics / tag ze hier) . Sorry ik weet vrij weinig over wanneer het duur / goedkoop is.