Rolluiken topic

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:19
Nu het steeds warmer word ben ik ook aan het kijken naar betere zonwering. Op zolder heb ik nu een zuignap systeem (dakkapel) wat best aardig werkt. Maar heeft ook zijn nadelen. Het wappert in de wind en uitzicht is continue geblokkeerd.

Opdat er op zolder niet geslapen word focus ik nu op de 1ste verdieping. Hier heb ik drie slaapkamers, en de badkamer met dakraam. Dakraam is al voorzien van maximale zonwering, zowel binnen als buiten. Badkamer heeft een laag raampje, hier zal ik alleen binnen zonwering maken.

Alle slaapkamers zijn in gebruik. De kinder kamer aan de oostkant heeft 1 raam ongeveer 1,50 bij 1,30. De ouder slaapkamer heeft een raam van 80 bij 1,60 op het zuiden en 1 raam van 1,50 bij 1,30 op het westen. De tweede kinderkamer heeft 1 raam op het westen van 80 bij 1,60.
Ik twijfel nu tussen de zuignappen oplossing, niets doen of rolluiken. Nachten waarbij de temperatuur oploopt tot 27+ zijn het probleem, dat zijn er nu nog niet zoveel, maar worden er ieder jaar meer.

Rolluiken zouden electrisch moeten zijn, stopcontacten zijn voldoende aanwezig.

Iemand die een inschatting van de kosten zou kunnen maken? Dus aanschaf inclusief montage.

Ook lees ik dat goedkopere merken mindere motoren hebben. Wat zijn goede merken?

De beneden verdieping laat ik even buiten beschouwing, daar is afdoende zonwering en daar wil een ac laten plaatsen, maar voornamelijk om de woonkamer te verwarmen in de winter.

Hoe vind je een goede monteur in de omgeving (Alkmaar)? Voor tech kom ik daar wel uit, maar hoe doe je dat voor rolluiken?

[ Voor 4% gewijzigd door ymoona op 04-08-2022 11:16 ]

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MustiAai
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:21
@ymoona als je toch al rolluiken gaat plaatsen, is het vaak voordeliger om meteen alles te doen ipv de zolder op later moment.

Wij hebben hier thuis sinds vorig jaar 5 rolluiken met zonnepaneel erin. Op de beneden verdieping 2 stuks van ongeveer 4*1,8m. Op de eerste verdieping 3 stuks van 1,2*1,6m. De badkamer hebben we expres geen rolluik geplaatst. Dit is een ruimte waar je nooit zo lang bent en een rolluik geen toegevoegde waarde heeft.
Op zolder staat een dakkapel met geïntegreerde rolluik dus dit is de enige die zonder zonnepaneel is.

De 5 bovenstaande rolluiken kosten samen inclusief montage 4600€ inc btw. Vaak kosten rolluiken met zonnepaneel evenveel als elektrische rolluiken. Dit komt doordat montage van rolluiken met zonnepanelen zo is gedaan. Er hoeft niet meer naar binnen geboord te worden. En je hebt geen kabels meer van buiten naar binnen lopen voor een stopcontact.

De bediening gebeurt draadloos door middel van 4 draadloze afstandsbedieningen. Op de begane grond hebben we 1 afstandsbediening die alle rolluiken in huis kan bedienen. De overige kamers hebben allen een eigen afstandsbediening.

Wij hebben zelf voor Somfy gekozen, dit is een van de beste merken. Maar er zijn genoeg goede varianten hoor.

Voor een goede installateur raad ik je aan om eens contact op te nemen met buren/wijkgenoten door een rolluik hebben laten plaatsen. Vraag waar zij dat hebben laten doen en of zij tevreden zijn geweest.
Daarnaast is het altijd verstandig om een paar langs te laten komen voor een offerte zodat je makkelijk kunt vergelijken. En vaak merk je tijdens het bespreken van de offerte al is het met een bepaalde verkoper in zee wilt gaan of toch niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:01
Ik heb al even de zoekfunctie gebruikt en er is al over gesproken, maar daar blijft het tot nog toe bij....

Dus ik vraag het gewoon nog eens.
Zijn er mensen die ervaring hebben met rolluiken met kantelbare lamellen op zonne-energie? Geen raffstores (al ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar de ervaringen daarmee).

Wij hebben een groot raam en een schuifpui op Z-ZW waar enorm veel warmte doorheen komt en zijn op zoek naar een passende oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:55
Vanochtend rolluiken geinstalleerd.
Alulux 942 met Somfy RS100 motoren. Blij met het resultaat :)

Valt me wel op dat bij één van de twee rolluiken de bovenste 5 of 6 lamellen dicht blijven zitten.
Installateur zei dat het zo was aangeleverd door fabrikant.

Hoort het zo? En wat zou hier de reden voor zijn? Vooral opvallend omdat het bij het andere rolluik (even hoog) niet van toepassing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19:10
@SquareOne Kijken of smeren met teflonspray helpt.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
ron321 schreef op maandag 21 november 2022 @ 16:03:
@SquareOne Kijken of smeren met teflonspray helpt.
thanks :). Twijfel alleen een beetje om gelijk met smeermiddel aan de gang te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
in het kader van isoleren om gas e.d. te besparen dacht ik dat rolluiken ook wel zouden kunnen helpen
maar heeft er iemand hier ervaring mee?
ik hebt eens zitten kijken en het lijkt weinig toe te voegen
zal mogelijkkunnen zijn omdat het niet volledig afsluit? het zou minder isoleren dan een oud dubbel glas zelfs?

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:49

JT

VETAK y0

Maxwp schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 15:09:
in het kader van isoleren om gas e.d. te besparen dacht ik dat rolluiken ook wel zouden kunnen helpen
maar heeft er iemand hier ervaring mee?
ik hebt eens zitten kijken en het lijkt weinig toe te voegen
zal mogelijkkunnen zijn omdat het niet volledig afsluit? het zou minder isoleren dan een oud dubbel glas zelfs?
Ik heb wel eens bij 2 kamers gemeten met thermometers in de vensterbank met rolluiken omhoog om controletemperaturen te hebben en daarna op 1 kamer rolluik omlaag en de ander bleef het omhoog. Mijn conclusie was dat het de moeite niet waard was want er was praktisch of helemaal geen verschil. Ik had geen wonderen verwacht en heb ze vooral voor in de zomer maar had wel iets meer verschil verwacht. Let wel, dit is geen wetenschappelijk verantwoorde test ;)

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Nu online
JT schreef op zondag 27 november 2022 @ 19:02:
[...]

Ik heb wel eens bij 2 kamers gemeten met thermometers in de vensterbank met rolluiken omhoog om controletemperaturen te hebben en daarna op 1 kamer rolluik omlaag en de ander bleef het omhoog. Mijn conclusie was dat het de moeite niet waard was want er was praktisch of helemaal geen verschil. Ik had geen wonderen verwacht en heb ze vooral voor in de zomer maar had wel iets meer verschil verwacht. Let wel, dit is geen wetenschappelijk verantwoorde test ;)
ja vind het wel vrij bijzonder eigenlijk
met schuim gevulde lamellen die de koude lucht wat tegen houden.
mogelijk is het ook belangrijk dan om rond om goed alle kieren te sluiten
en welllicht als het echt koud is en je hebt flinke koude wind die normaal tegen je glas staat te blazen het dan wel een groter verschil maakt.
wat voor dubbel glas heb je hier dubbel van 1e generatie

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:16
SquareOne schreef op maandag 21 november 2022 @ 13:58:
Vanochtend rolluiken geinstalleerd.
Alulux 942 met Somfy RS100 motoren. Blij met het resultaat :)

Valt me wel op dat bij één van de twee rolluiken de bovenste 5 of 6 lamellen dicht blijven zitten.
Installateur zei dat het zo was aangeleverd door fabrikant.

Hoort het zo? En wat zou hier de reden voor zijn? Vooral opvallend omdat het bij het andere rolluik (even hoog) niet van toepassing is.

[YouTube: Rolluiken]
Even kijken of ze tegen elkaar nog aan zitten of ook een opening ertussen, in dat geval zitten er een paar lammellen zonder die gaatjes in. volgens mij zijn de eerste rijen bovenaan zonder gaatjes omdat die nog in de bak vallen en je niet ziet. of ze hebben te weinig lamellen gebruikt of teveel dichte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fYXTesR6hwQqCLpuDnwhSvIIZno=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IhfjbBhLfMFV21t6JAaDGKGg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dC-Dx43v2hU2dsGWpVCdI62MqgI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FOwW6DQnE1c4Sn9hZzFuZ3Io.jpg?f=fotoalbum_large

hier de foto's van hoe het eruit ziet met en zonder ventilatie

[ Voor 31% gewijzigd door Toerq op 27-11-2022 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Toerq schreef op zondag 27 november 2022 @ 22:56:
[...]

Even kijken of ze tegen elkaar nog aan zitten of ook een opening ertussen, in dat geval zitten er een paar lammellen zonder die gaatjes in. volgens mij zijn de eerste rijen bovenaan zonder gaatjes omdat die nog in de bak vallen en je niet ziet. of ze hebben te weinig lamellen gebruikt of teveel dichte.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

hier de foto's van hoe het eruit ziet met en zonder ventilatie
Thanks ga ik straks even checken.

Het is niet echt een first world problem. Maar naast dit rolluik hangt er nog 1 bij een ander raam - precies even hoog. Als ik ze tegelijk dicht doe lopen ze heel mooi synchroon qua looks, tot de bovenste 4 of 5 lamellen; bij het ene rolluik zijn er gaatje zichtbaar. Bij het andere rolluik zit het dicht.

Vooral m’n OCD heeft er moeite mee :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wisey
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:19
Bovenin het rolluik zitten vaak 7 of 20% van het pantserhoogte, lamellen zonder deze lichtsleufgaten.
De laatste rolluiklamellen vallen dicht door het gewicht van de lamellen erboven. Als jouw rolluiken een jaar of 15 / 20 oud zijn, normale vervuiling hebben, dan zullen deze niet heel mooi/gemakkelijk dichtvallen en zul je het probleem hebben dat er storend licht door blijft komen. Dit was vroeger bij handmatig bediende rolluiken.

Jij hebt Somfy RS100 motoren en deze drukken het pantser omlaag bij een juiste installatie, hierbij is het eigenlijk niet nodig om gesloten lamellen bovenin toe te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-05 12:19
Maxwp schreef op zondag 27 november 2022 @ 22:04:
[...]

ja vind het wel vrij bijzonder eigenlijk
met schuim gevulde lamellen die de koude lucht wat tegen houden.
mogelijk is het ook belangrijk dan om rond om goed alle kieren te sluiten
en welllicht als het echt koud is en je hebt flinke koude wind die normaal tegen je glas staat te blazen het dan wel een groter verschil maakt.
wat voor dubbel glas heb je hier dubbel van 1e generatie
De isolatiewaarde van buitenzonwering is inderdaad niet echt waar je het voor moet doen. TNO heeft dat in 2015 onderzocht voor Romazo, de club van zonweringleveranciers. Er is wel een effect, maar dat is niet groot en erg afhankelijk van luchtdichte montage. Het isolerend effect van een rolluik wijkt ook nauwelijks af van een zipscreen. Voor warmte-isolatie kun je beter een honingraatgordijn aan de binnenkant hangen, dat heeft volgens datzelfde onderzoek aanzienlijk meer effect. Ik heb twee buitenthermometers hangen, eentje tussen het rolluik en het raam en eentje in de tuin, en die geven doorgaans dezelfde temperatuur aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• targaryanwolf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:59
Mede Tweakers,

Aan de voorgevel van mijn huis heb ik een elektrische bedienbare rolluik, is het mogelijk om deze zonder te veel poespas en kosten smart te maken? Zodat deze op bepaalde tijdstippen vanzelf open of dicht gaat, bijvoorbeeld bij zonsondergang?

Wat ik wel graag zou willen is dat de bediening op een of andere manier weet wanneer het rolluik al gedeeltelijk naar beneden is gezakt.

Nu heb ik gewoon een draaiknop die links en rechts kan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvdD
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-01 11:57
Ik ben me aan het oriënteren op rolluiken voor zonwering in de slaapkamers, vermindering van geluidsoverlast van (achter)buren en om de kamers te kunnen verduisteren. We willen in ieder geval elektrische bediening, een ventilatiestand en idealiter ook werking op zonne-energie zodat we binnen geen elektra over de muren hoeven te verleggen.

Ik heb 2 lokale bedrijven + een webshop prijsopgaven laten maken voor 3 ramen met de (binnenzijde kozijn) afmetingen: 100x145, 170x145 en 170x145.

Offerte bedrijf A - Verano RV40 rolluiken voor:
  1. €1635 met Somfy LT50 motor + wandschakelaar
  2. €2343 met Somfy Altus IO motor + Situo 5 afstandsbediening + Tahoma Switch
  3. €2523 met Brel Solar motor + afstandsbediening + Brel Home Hub
Offerte bedrijf B - Roma Rolvorm .P rolluiken voor:
  1. €3131 met Somfy RS100 motor + afstandsbediening
  2. €3731 met Somfy RS100 motor + afstandsbediening + Somfy Solar pakket
Offerte webshop C - Verano RV40 rolluiken voor:
  1. €2980 met Brel Solar motor + afstandsbediening + Brel Home Hub
Er zit ruim €1200 verschil tussen de twee lokale bedrijven voor de opties met zonne-energie. Komt dit omdat Verano en Brel van mindere kwaliteit zijn dan Roma en Somfy?

Daarnaast twijfel ik nog over het stukje domotica en zou graag horen hoe mensen dit thuis met hun rolluiken in de praktijk gebruiken. In het geval van brand zou een schakeling met het brandalarm wel een mooi iets zijn, maar dan moet ik ook dat systeem weer helemaal vervangen.

[ Voor 6% gewijzigd door MvdD op 17-12-2022 15:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vistajevski
Ik heb geen ervaring met Verano en Brel, maar Roma onderscheidt zich in mijn ervaring vooral door de uitgebreidere keuze in kleuren, kastvormen en andere afwerkingsmogelijkheden. Daar betaal je uiteraard ook voor. Ik heb niet het idee dat onze Roma rolluiken kwalitatief nu zoveel verschillen van andere merken; een rolluik is ook geen ingewikkeld product. Als je geen bijzondere wensen hebt kun je je de meerprijs volgens mij wel uitsparen. Belangrijker is, dat je een vakbekwame installateur hebt die je ook na de installatie nog kunt aanspreken op eventuele problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Nu online
die gewoon een wand schakelaar die je dan zefl voorzien van smart schakelijk die je er op aansluit
als je een systeem van hun gebruikt moet je hunn app gebruiken en dat is niet echt handig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MvdD
Maxwp schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 16:27:
die gewoon een wand schakelaar die je dan zefl voorzien van smart schakelijk die je er op aansluit
als je een systeem van hun gebruikt moet je hunn app gebruiken en dat is niet echt handig
Vanuit de domotica benadering snap ik je punt. Ik vind het echter wel een heel groot nadeel dat er overal elektra over de muren moet worden gelegd. Dat worden dan ook nog eens 2 kabelgoten, zowel voor de stroomaanvoer als voor de wandschakelaar. Zeker omdat we dus geen gordijnen ophangen (rolluik geeft al de verduistering) waar het deels achter weg kan vallen en uit het zicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Nu online
MvdD schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 16:36:
[...]

Vanuit de domotica benadering snap ik je punt. Ik vind het echter wel een heel groot nadeel dat er overal elektra over de muren moet worden gelegd. Dat worden dan ook nog eens 2 kabelgoten, zowel voor de stroomaanvoer als voor de wandschakelaar. Zeker omdat we dus geen gordijnen ophangen (rolluik geeft al de verduistering) waar het deels achter weg kan vallen en uit het zicht is.
ok
hier nu en als rolluiiken komen nog steeds gewoon dubbel verduisterend gordijnen als extra isolatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvdD
MvdD schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 15:04:
Ik ben me aan het oriënteren op rolluiken voor zonwering in de slaapkamers, vermindering van geluidsoverlast van (achter)buren en om de kamers te kunnen verduisteren. We willen in ieder geval elektrische bediening, een ventilatiestand en idealiter ook werking op zonne-energie zodat we binnen geen elektra over de muren hoeven te verleggen.

Ik heb 2 lokale bedrijven + een webshop prijsopgaven laten maken voor 3 ramen met de (binnenzijde kozijn) afmetingen: 100x145, 170x145 en 170x145.

Offerte bedrijf A - Verano RV40 rolluiken voor:
  1. €1635 met Somfy LT50 motor + wandschakelaar
  2. €2343 met Somfy Altus IO motor + Situo 5 afstandsbediening + Tahoma Switch
  3. €2523 met Brel Solar motor + afstandsbediening + Brel Home Hub
Offerte bedrijf B - Roma Rolvorm .P rolluiken voor:
  1. €3131 met Somfy RS100 motor + afstandsbediening
  2. €3731 met Somfy RS100 motor + afstandsbediening + Somfy Solar pakket
Offerte webshop C - Verano RV40 rolluiken voor:
  1. €2980 met Brel Solar motor + afstandsbediening + Brel Home Hub
Er zit ruim €1200 verschil tussen de twee lokale bedrijven voor de opties met zonne-energie. Komt dit omdat Verano en Brel van mindere kwaliteit zijn dan Roma en Somfy?

Daarnaast twijfel ik nog over het stukje domotica en zou graag horen hoe mensen dit thuis met hun rolluiken in de praktijk gebruiken. In het geval van brand zou een schakeling met het brandalarm wel een mooi iets zijn, maar dan moet ik ook dat systeem weer helemaal vervangen.
In een ander topic zag ik zonwering-fabriek.nl vermeld worden, dus daar ook maar even gekeken. Voor €1700 kan ik daar alle 3 de Solar rolluiken krijgen. Dan moet ik alleen de Brel Hub nog zelf aanschaffen en ze zelf monteren. Maar dat zag er allemaal niet zo spannend uit, dus dit is nu de optie die ik sterk overweeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Nu online
MvdD schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 20:52:
[...]

In een ander topic zag ik zonwering-fabriek.nl vermeld worden, dus daar ook maar even gekeken. Voor €1700 kan ik daar alle 3 de Solar rolluiken krijgen. Dan moet ik alleen de Brel Hub nog zelf aanschaffen en ze zelf monteren. Maar dat zag er allemaal niet zo spannend uit, dus dit is nu de optie die ik sterk overweeg.
hoeveel wegen die rolluiken? kan je dat zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvdD
Maxwp schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 22:53:
[...]

hoeveel wegen die rolluiken? kan je dat zelf?
Het pantser (lamellen enzo) wegen max 4kg/m2 en de motor weegt ook maar enkele kilo's. Dat zou elk rolluik op max 15kg moeten laten komen, dus dat zou prima te doen moeten zijn met een vriend op de andere ladder. Per rolluik zijn het maar 8 schroeven voor de geleiderail en dat was het dan wel. Scheelt ook dat we niet naar binnen hoeven te boren omdat we voor de Solar variant gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Nu online
kan me bijna niet vorstelle dat die eigenlijk zo weinig wegen
dan stel dat ook niet echt veel voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevaZ
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-04 10:11
Spixo schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 16:19:
Ik ben op zoek naar een rolluik met een zo'n klein mogelijke kast. De afmetingen van het raam zijn 169 cm (breed) x 164 cm (hoog). Ik wil een kast van maximaal 150mm (maar liever kleiner). Volgens mij heb ik dan maar twee opties, te weten:

- Alulux CD135
- Heroal RS37

Zijn er toevallig Tweakers de ervaringen hebben met (een van) beide types? Als prijs geen rol speelt, welke is dan beter, Alulux of Heroal?
Ik sta ook voor deze keuze. Welke heb jij gedaan? en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:57
DevaZ schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 23:15:
[...]

Ik sta ook voor deze keuze. Welke heb jij gedaan? en waarom?
Ik ben uiteindelijk voor Roma zipscreens gegaan. De reden hiervoor is omdat deze een nog kleinere kast hebben, en je van binnen naar buiten kan kijken als ze gesloten zijn. Dat gaf mij een minder opgesloten gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vistajevski
Ik heb een vaag probleem met de motor van één van mijn rolluiken waar ik niet goed uitkom, en ik ben op zoek naar mogelijke verklaringen om de leverancier beter te woord te kunnen staan. Die spant zich nog niet heel erg in om het op te lossen, wat ik ergens ook wel snap.

Het gaat om een Somfy RS100 io motor. Een paar weken geleden, toen het nog flink warm was, wilde ik het rolluik dicht doen en zag ik een uurtje later dat het halverwege was blijven hangen. De motor reageerde niet meer op de afstandbediening. Ik kon hem wel nog in de programmeerstand zetten en handmatig sluiten, zij het dat hij daarbij ook tussentijds steeds vastliep. Resetten van het rolluik lukte vervolgens wel, maar bij het automatisch instellen van de eindpunten liep hij al snel weer vast en reageerde nergens meer op.

Deze week was het een stuk koeler en heb ik weer geprobeerd om het rolluik opnieuw in te stellen. Dat ging op zich goed, maar bij het automatisch instellen liep hij weer vast, zij het dat hij deze keer toch twee keer omhoog en omlaag kon voor dat gebeurde. Ook daarna reageerde hij niet meer op de afstandbediening.

Vorig jaar heb ik exact hetzelfde gehad, rond dezelfde tijd en ook met warm weer. Er is toen een monteur langs geweest (op een koele, regenachtige dag) die het rolluik opnieuw heeft ingesteld waarna het weer normaal werkte. Hij dacht daardoor dat er met de oorspronkelijke instelling iets mis was gegaan.

Gezien de ervaring van nu denk ik dat de monteur geluk heeft gehad en dat de storing eerder temperatuur-gerelateerd is. Wellicht dat de thermische beveiliging van de motor niet goed werkt en hij te snel ingrijpt? Alleen kan ik dan niet verklaren dat hij, eenmaal afgekoeld, nog steeds niet reageert op de afstandbediening tot ik die opnieuw aanmeld. Hij lijkt namelijk ook de afstandbediening steeds te verliezen als hij vastloopt.

Zijn er wellicht nog andere oorzaken denkbaar, of herkent iemand dit probleem?

Toevoeging: inmiddels is de motor vervangen. Waarschijnlijk was de motorelektronica niet goed (meer); op een gegeven moment begon het rolluik ook uit zichzelf omhoog en omlaag te gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Vistajevski op 05-08-2023 12:28 ]

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 02-05 20:59
Wij denken erover na om op de 1e en 2e verdieping rolluiken te laten plaatsen. Op de begane grond niet, dat vinden wij er niet uitzien, en daar komt op moment sowieso een airco zodat wij de woonkamer in huis lekker koel hebben in de zomer.

Long story short.. onze ramen openen naar buiten. Lijkt mij niet erg handig met rolluiken toch? Bij familie en vrienden in Duitsland hebben ze sowieso alle draai-kiep en heb je daar geen last van. Lekker frisse lucht maar wel vrij donker.

Is dit een echt probleem of lopen jullie daar niet tegen aan? Op de slaapkamers zijn de ramen 's nachts vrijwel altijd open.

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-04 08:11

JWT

Nieuwe kozijnen gaan vaak naar binnen open. Bij ons gaan ze op zolder nog naar buiten, maar op de 1e naar binnen omdat ze vervangen zijn.
Sowieso aan te raden met een hor :) dus het maakt alles wat makkelijker en vooral beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18:18
ben2513 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 11:59:
Wij denken erover na om op de 1e en 2e verdieping rolluiken te laten plaatsen. Op de begane grond niet, dat vinden wij er niet uitzien, en daar komt op moment sowieso een airco zodat wij de woonkamer in huis lekker koel hebben in de zomer.

Long story short.. onze ramen openen naar buiten. Lijkt mij niet erg handig met rolluiken toch? Bij familie en vrienden in Duitsland hebben ze sowieso alle draai-kiep en heb je daar geen last van. Lekker frisse lucht maar wel vrij donker.

Is dit een echt probleem of lopen jullie daar niet tegen aan? Op de slaapkamers zijn de ramen 's nachts vrijwel altijd open.
Bij ons gaan de ramen ook naar buiten open. Met de rolluiken dicht gaan de ramen een paar cm open, genoeg voor frisse lucht. Ligt er dus een beetje aan hoe diep je kozijn valt tov de buitenmuur.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren, T6 thermostaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixo
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16-04 12:00
Goedemiddag om dit topic weer leven in de blazen.
Ik wil voor mn kinderen graag een rolluiken op het zuiden. Het wordt erg warm in de zomer op de kamers. Screens heb ik op zolder en die vind ik toch tegenvallen. Daarnaast verduisteren ze erg goed.
Nu ben ik uitgekomen op een de solar variant. Voldoende zon op het zuiden en het scheelt boren en bekabelen laten trekken.
Nu vroeg ik me af of 2500 euro acceptabel is. Ik vind het persoonlijk erg veel voor 2x plaatsen rolluiken. 1e verdieping en toegangelijk via het platte dag van de uitbouw. Afmeting 160cmx160cm.
Maar ik ben nog niet heel veel wijzer geworden met zelf onderzoeken.

Iemand die hier recent ook een offerte voor heeft ontvangen (vergelijkbaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:38

Bergie

Lekker belangrijk...

Nixo schreef op maandag 3 juni 2024 @ 13:17:
Ik wil voor mn kinderen graag een rolluiken op het zuiden. Het wordt erg warm in de zomer op de kamers. Screens heb ik op zolder en die vind ik toch tegenvallen. Daarnaast verduisteren ze erg goed.
Nu ben ik uitgekomen op een de solar variant. Voldoende zon op het zuiden en het scheelt boren en bekabelen laten trekken.
Nu vroeg ik me af of 2500 euro acceptabel is. Ik vind het persoonlijk erg veel voor 2x plaatsen rolluiken. 1e verdieping en toegangelijk via het platte dag van de uitbouw. Afmeting 160cmx160cm.

Is zelf monteren dan geen optie? Zeker als er verder niks bekabeld hoeft te worden lijkt het me iets wat prima zelf moet kunnen toch?

Yamaha MT-09

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• averroes1198
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 06-02 00:10
Ik heb zelf Heroal rolluiken besteld bij Rolluikenland met Somfy RS100 IO solar motor. Hun eigen merk of Alutech is iets goedkoper. Ik ben wel eerst bij de showroom gaan kijken en dat ze verder ook verschillende fysieke filialen hebben was voor mij een plus t.o.v. de internet only bedrijven.

Als je het verschil wil weten wat het zou kosten MET installatie moet je even op de website van Wullems kijken. Beide bedrijven zijn van dezelfde eigenaar alleen zien op een andere doelgroep (doe-het-zelver en de klant die ontzorgd wil worden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• averroes1198
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 06-02 00:10
Nixo schreef op maandag 3 juni 2024 @ 13:17:

Bij Wullems zou je ongeveer uitkomen op €2.100 met een Heroal rolluik (A-merk) en de duurste Somfy solar motor. Mocht het gaan om een Roma rolluik en een duurdere Somfy motor dan valt het nog mee, hangt dus ook een beetje van de specificaties van je offerte af (het verschil zou dus nog groter kunnen zijn bij een mindere kwaliteit materiaal/onderdelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djankie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-05 20:38
Ik kan de heroal 38 en 41 voor ongeveer dezelfde prijs krijgen. Deze rolluiken worden geplaatst op respectievelijk de 1ste en 2de verdieping (afmeting raam: 1.5m X 1.3m)
. Wat is wijsheid? Gaan voor grotere lamellen (41) of. Dikkere lammeren en beter windbestendigheid (38). De 38 is over het algemeen duurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wisey
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:19
Djankie schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 09:39:
Ik kan de heroal 38 en 41 voor ongeveer dezelfde prijs krijgen. Deze rolluiken worden geplaatst op respectievelijk de 1ste en 2de verdieping (afmeting raam: 1.5m X 1.3m)
. Wat is wijsheid? Gaan voor grotere lamellen (41) of. Dikkere lammeren en beter windbestendigheid (38). De 38 is over het algemeen duurder.
Dan voor RS38 gaan; RS41 heeft alleen als voordeel dat het dunner oprolt en misschien een kleinere kast tot gevolg heeft, maar bij een hagelbui is deze vanwege de dunnere aluminium laag ook gevoeliger voor deuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09:03
Dag vrienden, hier ook iemand die een rolluik wilt.
Vooral voor de 2 slaapkamers op het zuiden. Wordt echt enorm warm.
Zijn er zaken waar ik op moet letten? Heb een en ander al gelezen op Tweakers en het merk wat iets met 'Bel' was wordt het niet. Lees ik veel slechte dingen over.

Ik heb ook een voorkeur voor een rolluik met zonnepaneel / accu. Maar wat is tegenwoordig normaal om te verwachten hoelang zoiets meegaat? Zit daar iets van garantie op ook?

Ik twijfel ook over de kleur. Heb aan de buitenkant kunststof kozijnen in beetje grijsblauw achtige kleur. Vind antraciet heel mooi ogen maar houdt minder warmte / straling tegen? Wit is volgens mij sowieso het beste.
Overburen hebben gemengde kleuren, kappen / railing in antraciet en het rolluik zelf in wit.
Dat is ook nog een optie.

Voornaamste doel is minder warmte binnen. Huis is verder goed geïsoleerd met een A energie label uit 2021.
Sindsdien zijn er kunststof kozijnen geplaatst met triple hr+++ glas en ook zonnepanelen. Ik heb wel een plat dak, dat is een nadeel. Las hier dat iemand minder warmte tegenhield dan verwacht i.v.m. een (slecht geisoleerd) plat dak.

Waar moet ik naar kijken qua merken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Aschtra schreef op zondag 4 mei 2025 @ 20:36:
Dag vrienden, hier ook iemand die een rolluik wilt.
Vooral voor de 2 slaapkamers op het zuiden. Wordt echt enorm warm.
Zijn er zaken waar ik op moet letten? Heb een en ander al gelezen op Tweakers en het merk wat iets met 'Bel' was wordt het niet. Lees ik veel slechte dingen over.

Ik heb ook een voorkeur voor een rolluik met zonnepaneel / accu. Maar wat is tegenwoordig normaal om te verwachten hoelang zoiets meegaat? Zit daar iets van garantie op ook?

Ik twijfel ook over de kleur. Heb aan de buitenkant kunststof kozijnen in beetje grijsblauw achtige kleur. Vind antraciet heel mooi ogen maar houdt minder warmte / straling tegen? Wit is volgens mij sowieso het beste.
Overburen hebben gemengde kleuren, kappen / railing in antraciet en het rolluik zelf in wit.
Dat is ook nog een optie.

Voornaamste doel is minder warmte binnen. Huis is verder goed geïsoleerd met een A energie label uit 2021.
Sindsdien zijn er kunststof kozijnen geplaatst met triple hr+++ glas en ook zonnepanelen. Ik heb wel een plat dak, dat is een nadeel. Las hier dat iemand minder warmte tegenhield dan verwacht i.v.m. een (slecht geisoleerd) plat dak.

Waar moet ik naar kijken qua merken?
Brel bedoel je. Ja die zou ik overslaan. Je kan kijken naar Somfy motoren, die zijn een stuk stiller. Je zal wel 3 tot 5 jaar garantie krijgen afhankelijk van waar je ze koopt.

De levensduur van een accu is natuurlijk niet oneindig. Zeker eentje die in de winter ook gewoon buiten hangt bij -5. Anderzijds doe je zonwering vaak maar 1 tot 2 keer per dag omlaag/omhoog.. dus zoveel power is er niet nodig. Maar bedraad zonder accu/zonnepaneeltje is natuurlijk veel betrouwbaarder. Nadeel is dat je dan door je geïsoleerde schil moet boren en een stopcontact nodig hebt.

Wit laat juist netto meer warmte door dan donkere kleuren. Zwarte zonwering absorbeert meer zonlicht dan dat witte zonwering reflecteert. Dat is dan ook de reden dat er bij het gebruik van zwarte zonwering minder warmte / zon 'overblijft' om je woning binnen te dringen dan bij witte zonwering. Je ziet daarom ook voornamelijk antraciete screens.

Qua rolluik pantser heb ik weinig ervaringen. De een zal dikker of sterker zijn dan de ander. Hoe dikker, hoe meer geluidsreductie en isolatie. Maar heel dik pantser kan ook weer een dikkere bak betekenen, en dat is minder mooi. Ik zou eens langs een zonwering bedrijf gaan als ik jou was.

[ Voor 6% gewijzigd door stin00 op 04-05-2025 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09:03
Ik lees veel tegenstrijdige verhalen over wit vs zwart. Zwart absorbeert idd meer. Maar dan blijft het in het rolluik zitten en gaat het alsnog door naar mijn raam lijkt me?

Wit reflecteert meer dus dat rolluik wordt überhaupt niet zo warm als donker dus lekt dan ook minder naar binnen?

Voor screens is donkerder beter maar bij rolluiken niet is eigenlijk de samenvatting van wat ik lees

Wit reflecteert het licht meteen weg, voordat het je gevel of raam opwarmt.

Zwart absorbeert de warmte, en die zit dan vast in het rolluik:
Een deel straalt terug naar buiten (als infrarood).
Een deel straalt naar binnen (tussen rolluik en raam).
Een deel geleidt via de lamellen, kast of lucht richting je raam of kozijn

Bij screens is de situatie anders.
Zwarte screens absorberen meer zonlicht, maar laten minder warmte door dan witte screens, waardoor ze effectiever zijn in het buitenhouden van warmte.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste