Toon posts:

Rolluiken topic

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06:47
Ik wil graag bij mijn rolluik de bandopwinder rechts naar de muur verplaasten zie foto als voorbeeld, zijn hier hulp stukken voor o.i.d. of zou je dan rolluik moeten ombouwen naar elektrisch?

[Voor 50% gewijzigd door kiefty14 op 19-02-2020 15:26]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:03

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

@kiefty14 dat kan alleen als de kap breed genoeg is of een koord (i.p.v. band) ondersteund. Denk dat elektrisch makkelijker is.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• H4ldrz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-03 08:48
Ik hoop dat hier enkele experts zitten die me kunnen helpen.

Wij hebben ingebouwde rolluiken in onze nieuwe woning in de kleur antraciet. Als de zon er op schijnt kraken deze bij hem omhoog gaan. Er zit genoeg speling aan de buitenkanten. De lamellen bewegen soepel. Het lijkt erop alsof de individuele lamellen aan elkaar plannen en niet goed uit elkaar komen. Op zich een vreemd geluid en de motor moet wat meer kracht zetten om ze omhoog te krijgen. Niet ideaal.

Het probleem is echter dat ze op dat moment niet meer omlaag gaan. De lamellen lijken vast te lopen en als ik door zou blijven duwen schakelt de motor uit (beveiliging) of zou ik het systeem stuk kunnen maken. Pas als de rolluiken enige tijd volledig opgerold in de bak hebben gezeten, en daarmee zijn afgekoeld, krijg ik ze weer omlaag. Zie ook het bijgevoegde filmpje: link

Dit lijkt mij niet de bedoeling. En ook niet acceptabel aangezien het mij vrij logisch lijkt dat ze tegen warmte moeten kunnen.

Weet iemand de oorzaak hiervan? En hoe we dit kunnen verhelpen? Inspuiten met teflon of iets dergelijks heeft het niet verholpen.

Alvast bedankt !

[Voor 12% gewijzigd door H4ldrz op 24-06-2020 20:10]

Gaston

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:28
H4ldrz schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 19:56:

Wij hebben ingebouwde rolluiken in onze nieuwe woning in de kleur antraciet. Als de zon er op schijnt kraken deze bij hem omhoog gaan. Er zit genoeg speling aan de buitenkanten. De lamellen bewegen soepel. Het lijkt erop alsof de individuele lamellen aan elkaar plannen en niet goed uit elkaar komen. Op zich een vreemd geluid en de motor moet wat meer kracht zetten om ze omhoog te krijgen. Niet ideaal.

Het probleem is echter dat ze op dat moment niet meer omlaag gaan. De lamellen lijken vast te lopen en als ik door zou blijven duwen schakelt de motor uit (beveiliging) of zou ik het systeem stuk kunnen maken. Pas als de rolluiken enige tijd volledig opgerold in de bak hebben gezeten, en daarmee zijn afgekoeld, krijg ik ze weer omlaag. Zie ook het bijgevoegde filmpje: link

Dit lijkt mij niet de bedoeling. En ook niet acceptabel aangezien het mij vrij logisch lijkt dat ze tegen warmte moeten kunnen.

Weet iemand de oorzaak hiervan? En hoe we dit kunnen verhelpen? Inspuiten met teflon of iets dergelijks heeft het niet verholpen.

Alvast bedankt !
Ik vermoed dat de te strak in/tussen de rail zitten en dat door de uitzetting door warmte ze dan klem gaan lopen.
Ik vrees dat de lamellen ietsjes korter moeten. zijn de rails trouwens wel evenwijdig gemonteerd?

• H4ldrz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-03 08:48
D.deJong schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 06:20:
[...]

Ik vermoed dat de te strak in/tussen de rail zitten en dat door de uitzetting door warmte ze dan klem gaan lopen.
Ik vrees dat de lamellen ietsjes korter moeten. zijn de rails trouwens wel evenwijdig gemonteerd?
In de breedte bedoel je? Ze kunnen vrijuit bewegen in de rails. En alles is recht en waterpas. Het probleem is ook bij meerdere rolluiken van toepassing. In de ochtend aan de oostkant waar de zon op staat en in de avond aan de westkant.

Gaston

• gumtree
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-03 08:42
H4ldrz schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 19:56:

Alvast bedankt !
Wij werden bij de keuze van kozijnen en de rolluiken/rafstores er op gewezen dat donkere kleuren erg gevoelig zijn voor warme. Bij de voordeur kregen we zelfs een beperkte garantie.

Het lijkt er in je flimpje op dat er toch iets aanloopt, bij zes seconden hoor het gewoon piepen. De rails zullen wel waterpas staan en op de juiste afstand van elkaar zijn gemonteerd. , en vooral omdat je aangeeft dat het bij alle rollo's plaats vindt zou het probleem wel eens in de gleuf van de geleiderail kunnen zitten.

Ik heb een fotootje gemaakt van onze rollo rails, ik zou proberen wat rubbervet (geen teflon of WD40) op de rubberen profielen te smeren. Je zou het zelfs tijdelijk met een vingertje Dreft of groene zeep kunnen proberen.

• degrashopper
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 24-03 15:03
Qua domotica gebruik ik in mijn huis voornamelijk zwave in combinatie met homeassistant. Om die reden heb ik ook gekozen voor zwave aansturing van mijn rolluiken. De motoren zijn somfy oximo wt motoren welke worden aangestuurd door qubino flush shutters. De qubino flush shutter zit achter de wandschakelaar van het rolluik.

Voordelen:
- Rolluik aansturing is te automatiseren door domotica integratie.
- Rolluik stand in te stellen op elk gewenste positie
- Rolluiken kunnen gegroepeerd aangestuurd worden door domotica
- In mijn opzet is het rolluik altijd nog middels knoppen op de muur te bedienen

Nadelen:
Je bent afhankelijk van je zwave netwerk en met name de dekking ervan.
Om deze reden is het aan te bevelen altijd een wand schakelaar toe te voegen zodat je de rolluiken ook zonder zwave kunt openen of sluiten.

Mocht je voor je domotica toch voor somfy draadloze aansturing willen gaan, kies dan voor RTS in combinatie met de RFXCOM antenne. Wanneer je kiest voor somfy IO ben je altijd afhankelijk van somfy hardware voor de draadloze aansturen als de tahomabox wat een kostbaar verhaal is.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:42

JT

VETAK y0

degrashopper schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 11:17:
Qua domotica gebruik ik in mijn huis voornamelijk zwave in combinatie met homeassistant. Om die reden heb ik ook gekozen voor zwave aansturing van mijn rolluiken. De motoren zijn somfy oximo wt motoren welke worden aangestuurd door qubino flush shutters. De qubino flush shutter zit achter de wandschakelaar van het rolluik.

Voordelen:
- Rolluik aansturing is te automatiseren door domotica integratie.
- Rolluik stand in te stellen op elk gewenste positie
- Rolluiken kunnen gegroepeerd aangestuurd worden door domotica
- In mijn opzet is het rolluik altijd nog middels knoppen op de muur te bedienen

Nadelen:
Je bent afhankelijk van je zwave netwerk en met name de dekking ervan.
Om deze reden is het aan te bevelen altijd een wand schakelaar toe te voegen zodat je de rolluiken ook zonder zwave kunt openen of sluiten.

Mocht je voor je domotica toch voor somfy draadloze aansturing willen gaan, kies dan voor RTS in combinatie met de RFXCOM antenne. Wanneer je kiest voor somfy IO ben je altijd afhankelijk van somfy hardware voor de draadloze aansturen als de tahomabox wat een kostbaar verhaal is.
Ok, dus met Somfy RTS kun je het volgende doen qua aansturing?
Pi -> ZWave transceiver -> RFXCOM antenne (op rolluikbediening?) -> Somfy RTS

En dan kun je alles aansturen met domotica?

• degrashopper
JT schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 13:20:
[...]

Ok, dus met Somfy RTS kun je het volgende doen qua aansturing?
Pi -> ZWave transceiver -> RFXCOM antenne (op rolluikbediening?) -> Somfy RTS

En dan kun je alles aansturen met domotica?
Nee voor de aansturing is het Pi -> RFXCOM transceiver (zie http://www.rfxcom.com) -> somfy RTS module in het rolluik.

RTS is een 1 weg protocol op de op 433mhz. RFXCOM werkt op die golflengte.
zwave is een 2 weg communicatie protocol op 868.42mhz in europa.

Nadeel van RTS is dus dat het 1 weg communicatie is. Je weet dus niet of het rolluik ook daadwerkelijk open of dicht is gegaan, want dat wordt niet door de module terug gegeven.

• JT

JT

VETAK y0

degrashopper schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 13:30:
[...]

Nee voor de aansturing is het Pi -> RFXCOM transceiver (zie http://www.rfxcom.com) -> somfy RTS module in het rolluik.

RTS is een 1 weg protocol op de op 433mhz. RFXCOM werkt op die golflengte.
zwave is een 2 weg communicatie protocol op 868.42mhz in europa.

Nadeel van RTS is dus dat het 1 weg communicatie is. Je weet dus niet of het rolluik ook daadwerkelijk open of dicht is gegaan, want dat wordt niet door de module terug gegeven.
Ok, hoe ziet die aansturing met ZWave eruit dan?

• degrashopper
JT schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 13:33:
[...]

PI -> ZWave tranceiver -> zwave rolluik module (een rts rolluik heeft de rts module ingebouwd zitten) bij een zwave opzet pak je een somfy (oximo) wt motor die je doorgaans aanstuur met een muur aansluiting. de zwave rolluik module stuurt de motor van de somfy wt motor aan.

• JT

JT

VETAK y0

degrashopper schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 13:37:
[...]

PI -> ZWave tranceiver -> zwave rolluik module (een rts rolluik heeft de rts module ingebouwd zitten) bij een zwave opzet pak je een somfy (oximo) wt motor die je doorgaans aanstuur met een muur aansluiting. de zwave rolluik module stuurt de motor van de somfy wt motor aan.
En de zwave rolluikmodule is bij jou die Qubino?

• degrashopper
JT schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 14:03:
[...]

En de zwave rolluikmodule is bij jou die Qubino?
Ja.

• Bally
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-03 07:54

Bally

1200 + 1500 Wp

Vandaag luiken geplaatst met zonnepaneel.. helaas net te laat voor het warme weer...

Hoop is uitgestelde teleurstelling

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:44
Bally schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 16:02:
[Afbeelding]

Vandaag luiken geplaatst met zonnepaneel.. helaas net te laat voor het warme weer...
Morgen nog een kans voor het warme weer 😉

Dat zonnepaneel zorgt die ervoor dat het rolluik geen stroom nodig heeft?

• Bally

Bally

1200 + 1500 Wp

Klopt. Er zit een accu in de motor verwerkt en het zonnepaneel zorg voor het bijladen. Volgens de fabrikant gaat een volle lading zeker een half jaar mee.. dus ik verwacht geen problemen. Nu kijken wat het met de temperatuur gaat doen in de slaapkamers. Vooral op zolder, maar slechter zal het zeker niet worden ;-)

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:28
H4ldrz schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 07:38:
[...]

In de breedte bedoel je? Ze kunnen vrijuit bewegen in de rails. En alles is recht en waterpas. Het probleem is ook bij meerdere rolluiken van toepassing. In de ochtend aan de oostkant waar de zon op staat en in de avond aan de westkant.
Probeer voordat ze vast lopen en op het moment dat ze vast lopen eens welke kant op er geen beweging meer zit.

• piotr123
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19:43
JT schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 13:33:
[...]

Als je nog geen z wave spul hebt ben je met een shelly 2.5 op wifi voor iets meer als 2 tientjes goedkoper uit en het werkt heel goed

• Tom213
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-01 11:19
Wij hebben ook rolluiken, voornamelijk om het pikdonker te kunnen maken.

Wij hebben wel echt last als het regent en de ramen staan op kiepstand; wat een onwijs kabaal van de regen op de bakken van de rolluiken. Is hier niet iemand met een goede tip hiertegen? (Behalve de ramen sluiten ;-) )

• JT

JT

VETAK y0

piotr123 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 20:17:
[...]

Als je nog geen z wave spul hebt ben je met een shelly 2.5 op wifi voor iets meer als 2 tientjes goedkoper uit en het werkt heel goed
Dank, zal er eens naar kijken.

• St00mwals
Tom213 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 21:43:

Wij hebben wel echt last als het regent en de ramen staan op kiepstand; wat een onwijs kabaal van de regen op de bakken van de rolluiken. Is hier niet iemand met een goede tip hiertegen? (Behalve de ramen sluiten ;-) )
Misschien een heel dun schuimrubber ofzo op de bak plakken?

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 25-03 15:45

Is dat omdat ze zo ver uit de dag uitsteken, of heb je ze op de gevel gemonteerd? Dit is één van de redenen dat ik een oplossing wil die zo veel mogelijk in de dag verdwijnt, bv z lamellen of de heroal rs hybrid.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• baszzz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:08
[Afbeelding]

Waar heb je de rolluiken vandaan? En zou je iets van een kosten indicatie willen geven?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tom213
nel!s schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 08:00:
[...]

Is dat omdat ze zo ver uit de dag uitsteken, of heb je ze op de gevel gemonteerd? Dit is één van de redenen dat ik een oplossing wil die zo veel mogelijk in de dag verdwijnt, bv z lamellen of de heroal rs hybrid.
Klopt inderdaad. ZIjn op de dag gemonteerd. Gewoon niet te doen; slapen, ramen op en regen. Verder zijn ze natuurlijk erg prettig, maar dit is een ontzettend nadeel. Ik twijfel nog om in ons nieuwe woning rolluiken te nemen, alleen door dit voorval.

Kwa temperatuur overigens; als het zo warm is als de afgelopen dagen, dan merk je 0,0 verschil in temperatuur binnen of buiten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Friemel
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-12-2022

Friemel

Lekker bezig

nel!s schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 08:00:
... oplossing wil die zo veel mogelijk in de dag verdwijnt, bv z lamellen of de heroal rs hybrid.
Die Heroal Rs Hybrid ziet er inderdaad goed uit, maar weet je al wat de kosten zijn?

Deze voorzetkast lijkt mij vooral interessant en deze dan zoveel mogelijk in de dag monteren. Ik heb nog niet opgezocht wat de hoogte van de kast is. Zo te zien is ook een oprolbaar horscherm mogelijk.

• gumtree
Tom213 schreef op zondag 28 juni 2020 @ 21:19:
[...]

Klopt inderdaad. ZIjn op de dag gemonteerd. Gewoon niet te doen; slapen, ramen op en regen. Verder zijn ze natuurlijk erg prettig, maar dit is een ontzettend nadeel. Ik twijfel nog om in ons nieuwe woning rolluiken te nemen, alleen door dit voorval.
Wat voor een vensterbanken heb je? ik vind de regen tegen de rolluiken op zich wel meevallen, alleen die dikke druppels op de alu vensterbanken maakte een bak herrie, deze zijn nu van onderen voorzien van een laag schuim en dat scheelt al een heleboel.
Kwa temperatuur overigens; als het zo warm is als de afgelopen dagen, dan merk je 0,0 verschil in temperatuur binnen of buiten.
De zon staat overdag vol op onze slaapkamer, en we hebben drie grote ramen, de rolluiken 75% dicht scheelt al de directe straling van de zon en scheelt toch 1 of 2 graden. Voordeel is dat we 's avonds de rolluiken op 95% dicht kunnen doen en door die kleine gaatjes toch wat luchtstroming kunnen generen met een beetje wind. We hebben de rolluiken aangesloten op een bus-systeem (KNX) en ik wil met een schemer-sensor gaan experimenteren dat zodra de zo'n 's ochtends opkomt de rolluiken alsnog 100% dicht gaan.

• nel!s
Friemel schreef op maandag 29 juni 2020 @ 19:37:
[...]

Die Heroal Rs Hybrid ziet er inderdaad goed uit, maar weet je al wat de kosten zijn?

Deze voorzetkast lijkt mij vooral interessant en deze dan zoveel mogelijk in de dag monteren. Ik heb nog niet opgezocht wat de hoogte van de kast is. Zo te zien is ook een oprolbaar horscherm mogelijk.
[Afbeelding]
Heb ik nog niet opgezocht, nee. Ik vermoed de hoofdprijs, maar goed, dat scheelt dan een paar honderd euro per raam. Voor zoiets belangrijks kwa functie, en gezien de mate waarin het in het oog springt, is het wellicht wel een goede investering.

Ik kijk nu ook nog naar z lamellen van https://www.jalousieshop.net/aussenraffstores-details of https://www.aussenrollo.d...ousie-mit-Z-Lamellen.html . Het voordeel hiervan is dat je licht & lucht nog beter kunt reguleren. Ik heb me nog niet verdiept in afmetingen van de kast. En de prijzen van beide opties heb ik ook nog niet in het vizier, speelt wel een beetje mee uiteraard :+

• vb2000
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23-01 21:41
baszzz schreef op zondag 28 juni 2020 @ 16:46:
[...]

Waar heb je de rolluiken vandaan? En zou je iets van een kosten indicatie willen geven?
Hier ben ik ook wel benieuwd naar

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06:47
vb2000 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 19:08:
[...]

Hier ben ik ook wel benieuwd naar
Ik heb mijn bestaande rolluik zelf omgebouwd naar elektrisch met een zonnepaneel en accu. De motor is Van Brel en koste €200 incl afstandsbediening. Ombouwen middels stijger koste mij half uurtje.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bally

Bally

1200 + 1500 Wp

baszzz schreef op zondag 28 juni 2020 @ 16:46:
[...]

Wij hebben er 4 laten plaatsen

1 2110 mm breed x 1180 mm hoog (Dakkapel)
1 2110 mm breed x 1180 mm hoog (Dakkapel)
1 2090 mm breed x 1380 mm hoog
1 1190 mm breed x 1380 mm hoog

De kosten hiervan waren 3320 euro.
Leverancier is https://rolluikentechniek.com/

• gumtree
nel!s schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 08:45:
[...]

Ik kijk nu ook nog naar z lamellen van https://www.jalousieshop.net/aussenraffstores-details of https://www.aussenrollo.d...ousie-mit-Z-Lamellen.html . Het voordeel hiervan is dat je licht & lucht nog beter kunt reguleren. Ik heb me nog niet verdiept in afmetingen van de kast. En de prijzen van beide opties heb ik ook nog niet in het vizier, speelt wel een beetje mee uiteraard :+
Raffstores zijn ideaal, ik heb ze bijna op de volledige begane grond en in de twee kantoren hangen, ondanks dat we redelijk afgeschermd wonen en geen inkijk van de buren hebben is het wel fijn dat je de raffstores zo kunt stellen dat je wel naar buiten kunt kijken en voldoende licht binnen krijgt maar van buiten niet naar binnen kunt kijken. Rafstores bieden trouwens geen inbraakbescherming, je tilt ze redelijk eenvoudig op en ze zijn wel wat gevoeliger voor deuken en beschadigingen.

Als je meer wilt weten hoor ik het wel, eventueel ren ik met de rolmaat naar buiten. Aangezien de buitengevel pas in september gestuct wordt (geen zijn in een heel huis vol bouwsteigers in de zomer) kan ik er nu nog goed bij.

• nel!s
@gumtree Ik ben erg geinteresseerd! Hoe groot is de kast waar het systeem in opvouwt? Heb je een fototje van hoe het er uitziet tegen de gevel? Heb je het zelf opgehangen/laten doen? is het elektrisch of handmatig?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• gumtree
nel!s schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 21:52:
@gumtree Ik ben erg geinteresseerd! Hoe groot is de kast waar het systeem in opvouwt? Heb je een fototje van hoe het er uitziet tegen de gevel? Heb je het zelf opgehangen/laten doen? is het elektrisch of handmatig?
De kasten zijn 26 cm hoog, (maakt niet uit hoe hoog de raffstore is (de hoogste is 226 cm) Diepte van de kast is ongeveer 50 cm.

De kasten/raffstores zijn door de aannemer ingebouwd en worden elektrisch bediend d.m.v. bus.(KNX) dus 's avonds om 23.45 gaat alles automatisch dicht en zodra ik 's ochtends opsta kan ik de raffstores met één druk op de knop in de woonkamer op 95% zetten zodat je nog genoeg privacy hebt bij het opstaan en toch je krantje kan lezen.

Dit is de rafstore in de woonkamer, staat nu op 92% dus ik kan gewoon naar buiten kijken en krijg genoeg daglicht binnen.

De zelfde raffstore gezien vanuit onze mini rimboe. Ik kan van buiten niet naar binnen kijken.

Rechter kast is een Raffstore. linkerkast is een rolluik. Bij alle kasten met een venster wat open kan zit een hor ingebouwd. Behalve bij de schuifpui. (daar een schuifhor.)

Als straks (in september) de stukadoor is geweest worden de kasten volledig weggewerkt onder het stukwerk en zouden we er niks meer van moeten zien.

De raffstores zien er nu een beetje smoezelig uit, we hebben de laatste dagen veel last van saharazand en een boom in de buurt die flink aan het stuiven is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tweakkuiken
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:08
Iemand ervaring met rolluiken met geïntegreerde hor? Kan er weinig ervaringen over vinden. Werkt dat systeem fijn, en is het een duurzame oplossing?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• gumtree
tweakkuiken schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 19:09:
Iemand ervaring met rolluiken met geïntegreerde hor? Kan er weinig ervaringen over vinden. Werkt dat systeem fijn, en is het een duurzame oplossing?
Wij hebben ze bij alle ramen, en zijn tot nu zeer tevreden. Duurzaamheid, tsja, wat kun je daar over zeggen. Eigenlijk doe je ze niet zo heel vaak open en dicht.

Onze leverancier gaf aan dat je bij rolluiken moet oppassen of je achteraf nog horren kunt monteren. De meerprijs viel volgens mij ook wel mee, bij elkaar iets van 2K op alle ramen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tweakkuiken
gumtree schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 23:45:
[...]

Wij hebben ze bij alle ramen, en zijn tot nu zeer tevreden. Duurzaamheid, tsja, wat kun je daar over zeggen. Eigenlijk doe je ze niet zo heel vaak open en dicht.

Onze leverancier gaf aan dat je bij rolluiken moet oppassen of je achteraf nog horren kunt monteren. De meerprijs viel volgens mij ook wel mee, bij elkaar iets van 2K op alle ramen.
Waarschijnlijk neem ik er dan een met hor, want horren wil ik sowieso. Hoop wel dat de hor ook de harde wind aankan die regelmatig op het slaapkamerraam staat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gumtree
tweakkuiken schreef op maandag 6 juli 2020 @ 21:19:
[...]

Waarschijnlijk neem ik er dan een met hor, want horren wil ik sowieso. Hoop wel dat de hor ook de harde wind aankan die regelmatig op het slaapkamerraam staat.
als het goed is gaat de wind daar dwars door heen :) Hier geen problemen al hebben we hier gelukkig niet zo vaak van die harde wind. max windkracht 5 á 6.

• Friemel
  • Laatst online: 28-12-2022

Friemel

Lekker bezig

gumtree schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 23:45:
Wij hebben ze bij alle ramen,
Mag ik weten welk merk/type rolluik jullie hebben waar dat hor in zit?

• gumtree
Friemel schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 18:05:
[...]

Mag ik weten welk merk/type rolluik jullie hebben waar dat hor in zit?
Wij hebben alles, dus de rolluiken, de raffstores en de rolhoren van Schlotterer een Oostenrijks merk. Deze leverancier werkt weer erg fijn samen met Internorm de leverancier van onze kozijnen, Ik heb op 25 juni jl een foto geplaatst in dit topic met de twee profielen. In het profiel met de haartje loopt het rolhor.

Schlotterer is bij een aantal kozijnen leveranciers in Nederland ook verkrijgbaar.

[Voor 22% gewijzigd door gumtree op 08-07-2020 22:52]

• MDLefevere
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-09-2021
Ik heb via conrad eens een buismotor besteld. Deze past er perfect in, maar de behuizing van mijn rolluik werkt niet mee.

Ik heb aan beide kanten deze 2 uitsteeksels zitten, waardoor de beugel voor de nieuwe motor er niet oppast.

Iemand een idee hoe dit aan te pakken?.
De motor ia een E-ast

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 04-11-2022
Hm, rolluiken wel overwogen maar uiteindelijk nogal outclassed door zipscreens. Minder grote kast er boven, oogt vriendelijker (minder Bijlmerbajes), je kunt er van binnenuit doorheen kijken. Rolluiken zijn inbraakwerend/vertragend, hier niet zo nodig, verder zie ik eigenlijk geen voordelen.

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:36

had ik ook last van en heb dat opgelost door aan de binnenkant/plafond van de bak een soort bitumen te plakken, dit heb ik gehaald bij een auto materialen zaak. zelfde spul zit dus ook in je auto links en rechts en heb het ook wel eens onder een spoelbak zien zitten. dempt aardig moet ik zeggen.

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:57

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Dieken Taffert schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 20:28:
Hm, rolluiken wel overwogen maar uiteindelijk nogal outclassed door zipscreens. Minder grote kast er boven, oogt vriendelijker (minder Bijlmerbajes), je kunt er van binnenuit doorheen kijken. Rolluiken zijn inbraakwerend/vertragend, hier niet zo nodig, verder zie ik eigenlijk geen voordelen.
Overwegen we bij mij thuis ook, een soort rolluik light. Is in meerdere kleuren te krijgen, minder grote bakken inderdaad. De voordelen die rolluiken bieden kunnen screens minder bieden (isolatie, echt donker etc.). Van de andere kant, screens kan je langer naar beneden laten als de overdag de zon schijnt zonder dat je het gevoel hebt in een mausoleum te zitten (al is dat laatste natuurlijk weer een feature als je overdag moet kunnen slapen, iets wat ik iemand eerder zag schrijven).

• nel!s
@gumtree wat betreft de maten, is de 50cm diepte dus wat je nodig hebt aan inbouw ruimte 'het huis in'? Dat lijkt me nogal diep toch? Ik kijk nu naar 2 kader model dakkapellen met diepliggende raamkozijnen, ik zou onder de rand van de dakkapel graag raffstores inbouwen.

• nel!s
Inmiddels een Duits bedrijf gevonden die dit lijken te doen:

Ik ben benieuwd of ik een Nederlandse aannemer zo ver krijg om dit uit te werken. Voor mij tien anderen die een standaard screentje in hun 13 in een dozijn dakkapel willen..

[Voor 194% gewijzigd door nel!s op 13-07-2020 18:29]

• Tom213
zwerfkater schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 21:04:
[...]

had ik ook last van en heb dat opgelost door aan de binnenkant/plafond van de bak een soort bitumen te plakken, dit heb ik gehaald bij een auto materialen zaak. zelfde spul zit dus ook in je auto links en rechts en heb het ook wel eens onder een spoelbak zien zitten. dempt aardig moet ik zeggen.
Nu je het zegt! Ik heb zoiets ook onder de wasbak zitten! Ik zal er eens naar kijken, bedankt voor de tip. Het zal zoiets worden, of iets van rubber/bitumen bovenop de bak....

• gumtree
nel!s schreef op maandag 13 juli 2020 @ 15:22:
@gumtree wat betreft de maten, is de 50cm diepte dus wat je nodig hebt aan inbouw ruimte 'het huis in'? Dat lijkt me nogal diep toch? Ik kijk nu naar 2 kader model dakkapellen met diepliggende raamkozijnen, ik zou onder de rand van de dakkapel graag raffstores inbouwen.
onze buitenmuren zijn 50 cm, ik heb een iets ander klimaat dan gemiddeld in 🇦🇹 met koude winters en hete zomers. We hebben gebouwd met een Wienerberger Porotherm 50. Omdat we zo min mogelijk styropor wilde gebruiken.

Op de onderstaande foto zie je dat goed:

Zoals het op jou voorbeeldfoto's uitziet zo gaat het er bij ons in september uitzien als de stukadoors voor de buitenkant langs komen. Die foto hou je dus nog tegoed. :P

[Voor 7% gewijzigd door gumtree op 13-07-2020 20:50]

• nel!s
@gumtree en het stuk bij de pijltjes, op plaatje hieronder, is dat op maat uitgespaard voor de raffstores? Is dat 50cm diep? Ziet er veel minder diep uit zo op het zicht.

[Voor 39% gewijzigd door nel!s op 14-07-2020 08:06]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• gumtree
@nel!s ja als je het zo bekijkt is het inderdaad veel minder, en is het de diepte van de kast van het rolluik of de rafstore plus nog een paar centimeter straks voor de isolatie en een soort gaas wat het stukwerk op zijn plek moet gaan houden.

Ik ben even gaan meten (ongeveer maten)
Schuifpui kozijn + kast raffstore = 37 cm
normaal kozijn + kast raffstore = 25 cm

Mocht dat te veel zijn dan kun je de jaloezie ook in het raam laten verwerken. Zie bijvoorbeeld de internorm KV 350

• nel!s
@gumtree internorm, dat ziet er wel heel netjes en onderhoudsvriendelijk uit! Heb je dat bewust niet genomen om een bepaalde reden?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• gumtree
nel!s schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 12:42:
@gumtree internorm, dat ziet er wel heel netjes en onderhoudsvriendelijk uit! Heb je dat bewust niet genomen om een bepaalde reden?
Voornamelijk de prijs, en bij een kennis is toch één van de ophaaldraden geknapt natuurlijk buiten de garantie en dan ben je aan de beurt.

• nel!s
@gumtree ik heb een offerte aangevraagd bij de NL importeur voor de internorm hv350. Heb je enig idee wat het kost? Het gaat om twee dubbel-raams dakkapellen, totale breedte per dakkapel ongeveer 2 meter. Mag ook per pb? De prijzen zijn nergens te vinden.. Zelfs geen schatting of iets.

• LeoNagtegaal
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15-03 00:28
gumtree schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 08:03:
[...] Talk poeder werkt goed met rubber.

Wij werden bij de keuze van kozijnen en de rolluiken/rafstores er op gewezen dat donkere kleuren erg gevoelig zijn voor warme. Bij de voordeur kregen we zelfs een beperkte garantie.

Het lijkt er in je flimpje op dat er toch iets aanloopt, bij zes seconden hoor het gewoon piepen. De rails zullen wel waterpas staan en op de juiste afstand van elkaar zijn gemonteerd. , en vooral omdat je aangeeft dat het bij alle rollo's plaats vindt zou het probleem wel eens in de gleuf van de geleiderail kunnen zitten.

Ik heb een fotootje gemaakt van onze rollo rails, ik zou proberen wat rubbervet (geen teflon of WD40) op de rubberen profielen te smeren. Je zou het zelfs tijdelijk met een vingertje Dreft of groene zeep kunnen proberen.

[Afbeelding]

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:21
Een tijdje geleden is onze woning opgeleverd en we zijn druk aan het klussen.
Nu kwam ik erachter dat ik de optie van bedrading voorbereiding voor zonnewering echt helemaal over het hoofd heb gezien.
Erg stom natuurlijk maar goed niets meer aan te doen.
k wil liever niet teveel (laten) boren in het huis want het is een epc 0.0 woning.
Misschien zijn rolluiken dan een makkelijkere optie, hebben we nu ook en voldoet prima.
Of dit kan natuurlijk ook een optie zijn.

https://rolluikshop.be/screens/

Ingebouwde accu en zonnepaneel.
Iemand ervaring mee ?

Tevens zit ik te twijfelen waar we zonwering gaan plaatsen sowieso achter een groot zonnescherm maar welke slaapkamers en misschien het keukenraam voor.

Bouwnummer 2 is ons huis.

MacBook Pro 14" M1  iPhone 13 Pro Max  Apple Watch Series 6

• o1o92o2o
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 30-09-2020
ComTech schreef op donderdag 17 september 2020 @ 21:47:
Een tijdje geleden is onze woning opgeleverd en we zijn druk aan het klussen.
Nu kwam ik erachter dat ik de optie van bedrading voorbereiding voor zonnewering echt helemaal over het hoofd heb gezien.
Erg stom natuurlijk maar goed niets meer aan te doen.
k wil liever niet teveel (laten) boren in het huis want het is een epc 0.0 woning.
Misschien zijn rolluiken dan een makkelijkere optie, hebben we nu ook en voldoet prima.
Of dit kan natuurlijk ook een optie zijn.

https://rolluikshop.be/screens/

Ingebouwde accu en zonnepaneel.
Iemand ervaring mee ?

Tevens zit ik te twijfelen waar we zonwering gaan plaatsen sowieso achter een groot zonnescherm maar welke slaapkamers en misschien het keukenraam voor.

Bouwnummer 2 is ons huis.

[Afbeelding]
Gewoon met installatiekabel over de gevel :P

Anders voordat je het huis gaat bewonen door dekvloer en spouw.

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:47
Ik ben me momenteel aan het oriënteren voor rolluiken voor de eerste verdieping.
In eerste instantie willen we alleen de slaapkamer van onze dochter aan de voorkant laten doen, en als dat goed bevalt eventueel de andere 2 slaapkamers.

Ik verbaas me een beetje over de prijzen.
Ik heb meerdere offertes opgevraagd van Heroal en Roma rolluiken van 190 x 140 cm en heb gevraagd om een standaard motor zonder bediening zodat ik deze op een eigen domotica systeem kan aansluiten (Fibaro RollerShutter).

Ik heb inmiddels meerdere offertes ontvangen van prijzen van rond de € 900,00 voor 1 electrisch rolluik. Dat is dan inclusief montage, maar exclusief elektrisch aansluiten want dat doe ik dus zelf.

Zijn dit normale prijzen? Als ik op wat webshops vergelijk en dus zelf zou moeten monteren heb ik ook een Heroal luik voor € 400,00.
Zit daar dan toch verschil in? Of zijn de marges zo groot?

• DutchChelsea
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 19-03 13:29
Flappie schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 14:48:
Ik ben me momenteel aan het oriënteren voor rolluiken voor de eerste verdieping.
In eerste instantie willen we alleen de slaapkamer van onze dochter aan de voorkant laten doen, en als dat goed bevalt eventueel de andere 2 slaapkamers.

Ik verbaas me een beetje over de prijzen.
Ik heb meerdere offertes opgevraagd van Heroal en Roma rolluiken van 190 x 140 cm en heb gevraagd om een standaard motor zonder bediening zodat ik deze op een eigen domotica systeem kan aansluiten (Fibaro RollerShutter).

Ik heb inmiddels meerdere offertes ontvangen van prijzen van rond de € 900,00 voor 1 electrisch rolluik. Dat is dan inclusief montage, maar exclusief elektrisch aansluiten want dat doe ik dus zelf.

Zijn dit normale prijzen? Als ik op wat webshops vergelijk en dus zelf zou moeten monteren heb ik ook een Heroal luik voor € 400,00.
Zit daar dan toch verschil in? Of zijn de marges zo groot?
hier driemaal Heroal C942 (als ik het goed heb), elk 263 hoog en 90 breed, 240 breed en 180 breed met somfy motor en afstandsbediening en monteren en aansluiten voor 2800 euro. Zal misschien best ergens goedkoper kunnen maar wij waren er blij mee en zijn tevreden over de luiken

• Ray187
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:46
Heb 4 rolluiken, allemaal RAL 7016, Somfy, elec.

Voor de kamer van de kids gedaan ivm een lekkere donkere kamer als ze als baby en peuter smiddag gaan slapen. Heeft goed geholpen, want slapen deden ze prima in de middag.

Ook op de 3e etage waar wij salepen hebben we in het dakkapel 2 rolluiken geplaatst, wel weg gewerkt, zodat je de kast niet ziet. Kamers va nde kids zie je het bijna niet, omdat de kast onder de dakgoot hangt.

Houdt zeker wat kou of warmte buiten. Noemenswaardig..nahhh boeit me ook niet.

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:29
Ik ben op zoek naar een rolluik met een zo'n klein mogelijke kast. De afmetingen van het raam zijn 169 cm (breed) x 164 cm (hoog). Ik wil een kast van maximaal 150mm (maar liever kleiner). Volgens mij heb ik dan maar twee opties, te weten:

- Alulux CD135
- Heroal RS37

Zijn er toevallig Tweakers de ervaringen hebben met (een van) beide types? Als prijs geen rol speelt, welke is dan beter, Alulux of Heroal?

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-03 14:32
Wij lopen te steggelen over zonwering in onze bijna op te leveren huis, rolluiken lijken toch de beste optie. Ik ben gecharmeerd van buiten jaloezieën, maar maak me zorgen om de duurzaamheid en viezigheid (bij horizontale lamellen). Zijn er ook (half) doorzichtige rolluiken die zonlicht tegenhouden? Het idee is dat de zonnestraling tegen wordt gehouden maar dat je wel nog zicht behoudt naar buiten.

Anoniem: 1279036

mister_S schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 11:10:
Wij lopen te steggelen over zonwering in onze bijna op te leveren huis, rolluiken lijken toch de beste optie. Ik ben gecharmeerd van buiten jaloezieën, maar maak me zorgen om de duurzaamheid en viezigheid (bij horizontale lamellen). Zijn er ook (half) doorzichtige rolluiken die zonlicht tegenhouden? Het idee is dat de zonnestraling tegen wordt gehouden maar dat je wel nog zicht behoudt naar buiten.
dan zijn screens een optie misschien? minder kwetsbaar dan buiten jaloezien lijkt me, wel minder stevig dan rolluiken, dus geen isolerende en inbraakwerende werking.

• gumtree
mister_S schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 11:10:
Rafstores bedoel je, schoonmaken is geen probleem. Twee keer per jaar even met de tuinslang er langs en een zacht doekje met wat afwasmiddel weer even afspoelen en ze zijn weer schoon. Het is natuurlijk geen speelgoed en je moet er niks tegen aanzetten. Helemaal donker krijg je het met rafstores niet.

• mister_S
Hoe doen jullie het met rolluiken en ramen op het zuiden? Rolluiken de hele middag omlaag? Onze huidige huurwoning heeft een enorme raam op het zuiden zonder zonwering, het wordt behoorlijk warm. Straks de hele dag met rolluiken omlaag binnen zitten lijkt me ook niet leuk, al zijn de ramen wel wat kleiner dan nu.
Screens heb ik persoonlijk nog nooit gezien, maar die gaan we bekijken en vragen over stellen als de showrooms weer open gaan.

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
mister_S schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 12:41:
Hoe doen jullie het met rolluiken en ramen op het zuiden? Rolluiken de hele middag omlaag? Onze huidige huurwoning heeft een enorme raam op het zuiden zonder zonwering, het wordt behoorlijk warm. Straks de hele dag met rolluiken omlaag binnen zitten lijkt me ook niet leuk, al zijn de ramen wel wat kleiner dan nu.
Screens heb ik persoonlijk nog nooit gezien, maar die gaan we bekijken en vragen over stellen als de showrooms weer open gaan.
Rolluiken pas je toe in ruimtes waar je wil slapen etc. maar geen daglicht overdags nodig hebt. Voor een woonkamer etc. zijn screens de beste zonwerende optie want die laten wel licht door maar nagenoeg geen warmte.

• mister_S
kaboom1555 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 13:50:
[...]

Rolluiken pas je toe in ruimtes waar je wil slapen etc. maar geen daglicht overdags nodig hebt. Voor een woonkamer etc. zijn screens de beste zonwerende optie want die laten wel licht door maar nagenoeg geen warmte.
Ik denk dat ik dan naar screens moet kijken, misschien woonkamer screens en slaapkamers rolluiken i.v.m. verduistering. Kan een rolluik niet tussen de lamellen openen?

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:46
mister_S schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 12:41:
In de winter staat de zon 's middags laag, dus dan vangt een raam op het zuiden veel zon, maar dat is juist wel lekker als het koud is. In de zomer staat de zon 's middags bijna loodrecht omhoog, dus ten eerste vangt het raam veel minder zon (hoewel wel fellere zon), en ten tweede heb je maar een klein luifeltje nodig als je alles wil blokkeren. Screens of rolluiken zijn overkill.

Kijk maar eens rond in je buurt: over het algemeen hebben woningen met Oost-West ramen iets van zonwering, omdat die 's zomers veel meer instraling krijgen, 's morgens en 's avonds.

• kaboom1555
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 07:52:
[...]

In de winter staat de zon 's middags laag, dus dan vangt een raam op het zuiden veel zon, maar dat is juist wel lekker als het koud is. In de zomer staat de zon 's middags bijna loodrecht omhoog, dus ten eerste vangt het raam veel minder zon (hoewel wel fellere zon), en ten tweede heb je maar een klein luifeltje nodig als je alles wil blokkeren. Screens of rolluiken zijn overkill.

Kijk maar eens rond in je buurt: over het algemeen hebben woningen met Oost-West ramen iets van zonwering, omdat die 's zomers veel meer instraling krijgen, 's morgens en 's avonds.
Hier een huis met een gevel op het zuiden en de zon straalt net zo hard binnen als die loodrecht aan de hemel staat. Wellicht als je dak veel overstek heeft dat het niet zo is maar anders heb je echt wel rolluiken/screens nodig.

• Mike1980!
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 22-03 17:11
mister_S schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 23:09:
[...]

Ik denk dat ik dan naar screens moet kijken, misschien woonkamer screens en slaapkamers rolluiken i.v.m. verduistering. Kan een rolluik niet tussen de lamellen openen?
Ikzelf ben ook bezig met uitzoeken wat een goede oplossing zou zijn om de warmte buiten te houden in de zomer. Oplossing wat ik gevonden heb is het volgende rolluiken met jaloezie functie van bubendorff misschien een optie.

• mister_S
@Mike1980! Is dat niet gewoon buitenjalozie/rafstores? Of zie ik het fout?

• badboyqxy
  • Laatst online: 19:08
Zijn er mensen met zonwerend glas en wat zijn de ervaringen hierbij?

• Mike1980!
mister_S schreef op maandag 11 januari 2021 @ 19:24:
Volgens mij niet omdat dit veel steviger is en ook tegen windkracht 8 a 9 kan wat ik een voordeel vind. Buitenjaloezieën kunnen niet tegen veel wind helaas. Verder rolt deze ook op ipv stapelen van de jaloezieen in een bak.

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Is er toevallig iemand die een Bubendorff Solar ID OR rolluik heeft?
Wij zijn ons aan het oriënteren, maar kan tot nu toe nergens ervaringen vinden. Zo te zien zijn die dezelfde luiken als waar @Mike1980! het hier boven over heeft.

Wat ik mij afvraag:
- Wind, hoe stormvast zijn de lamellen? Rammelt het of blijven ze netjes op hun plek?
- maakt het dan nog uit op welke stand de lamellen staan?

Heb een aantal installateurs in de regio gebeld, heb er helaas nog geen een gevonden die de versie van de beweegbare lamellen in zijn/haar showroom heeft hangen.
Ons lijkt het juist ideaal om lamellen te hebben aan de buitenzijde die we ook helemaal op kunnen rollen zodat we vrij uitzicht hebben. We zien dit rolluik dan ook meer als een alternatief voor een screen dan voor een inbraakwerend rolluik.

[Voor 5% gewijzigd door fenrir op 02-03-2021 21:13]

Van klussen krijg je grijze haren

• gumtree
fenrir schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 21:11:
Is er toevallig iemand die een Bubendorff Solar ID OR rolluik heeft?
Wij zijn ons aan het oriënteren, maar kan tot nu toe nergens ervaringen vinden. Zo te zien zijn die dezelfde luiken als waar @Mike1980! het hier boven over heeft.

Wat ik mij afvraag:
- Wind, hoe stormvast zijn de lamellen? Rammelt het of blijven ze netjes op hun plek?
- maakt het dan nog uit op welke stand de lamellen staan?
Gezien het eerste plaatje in de google image search zal dat rammelen niet anders zijn dan bij een niet solar gevoed rolluik bij meer dan een beetje wind. Ik heb rolluiken van Schlotterer en die rammelen pas boven windkracht zes. en dan maakt het niet uit of ze dicht of half open zijn. (nu zijn de dagen dat ik last heb van wind hier op twee handen te tellen)

• Mike1980!
Dit heb ik nog kunnen vinden kwa windbelasting.

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:59
mister_S schreef op maandag 11 januari 2021 @ 19:24:
Nee dit zijn echt rolluiken met kantelbare lamellen. De lamellen zijn vergeleken met buitenjaloezieen iets dikker en volgens mij ook steviger bij wind.

Was hier ook in geïnteresseerd maar t feit dat k ze nergens in het land in de showroom kon zien liet me ervan af zien

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

assassin85 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 18:01:
[...]

Nee dit zijn echt rolluiken met kantelbare lamellen. De lamellen zijn vergeleken met buitenjaloezieen iets dikker en volgens mij ook steviger bij wind.

Was hier ook in geïnteresseerd maar t feit dat k ze nergens in het land in de showroom kon zien liet me ervan af zien
Wat is bij jou het alternatief geworden?

Van klussen krijg je grijze haren

• assassin85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:59
fenrir schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 19:54:
[...]

Wat is bij jou het alternatief geworden?
Nog niets, we hebben nog n half jaar de tijd

We denken er beneden in de tuin aan om een lamellendak overkapping te plaatsen waarvan het dak zowel open als gesloten of gedeeltelijk open met de lamellen gekanteld kan. En de ramen boven waarschijnlijk screens

[Voor 3% gewijzigd door assassin85 op 03-03-2021 22:05]

• JT

JT

VETAK y0

Wie o wie kan mij vertellen hoe je een raffstore analoog bedient? Wij willen beneden een raffstore, ik ben schakelmateriaal aan het bestellen voor onze rolluiken. Heeft een raffstore voldoende aan een 1-polige schakelaar net zoals een rolluik? Of heb je losse knoppen voor omhoog/omlaag en dan nog een voor de stand van je lamellen?

@gumtree Mag ik vragen waar jij je raffstores hebt besteld?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• gumtree
@JT Via de leverancier van de kozijnen, het zijn rafstores van Schlotterer.

Wij hebben een tweevoudige schakelaar omhoog/omlaag en daar regel je ook de stand van de lamellen mee.

• NoticeNL
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 24-03 15:19
Afgelopen week heb ik rolluiken laten installeren. Wanneer ik deze op de ventilatiestanden zet, lopen bij geen enkel raam de ventilatiegaatjes tussen de lamellen tot bovenaan het raam door. Het varieert per raam, bij het ene is alleen de bovenste rij gesloten, maar op zolder gaat het om bijna de helft van het raam. De lamellen zijn in alle gevallen wel helemaal ‘van elkaar’, in de bovenste rijen zitten de ventilatiegaatjes dus überhaupt niet in de tussenstukjes tussen de lamellen.

Volgens de leverancier/installateur hoort dit zo, is dit voor de stevigheid en ter voorkoming dat het rolluik niet volledig het daglicht tegenhoudt het door vervuiling niet goed sluit. Klinkt voor mij als lariekoek, bij mijn schoonmoeder (waar hetzelfde bedrijf de rolluiken heeft gehangen), lopen de ventilatiegaatjes wél bij ieder raam tot bovenaan door. Ook als ik naar voorbeelden zoek op Google/YouTube vind ik alleen maar rolluiken waarbij de gaatjes tot bovenaan doorlopen.

Herkent iemand van jullie dit? Wil wel een beetje een goeie case hebben voor ik het betreffende bedrijf wat verder onder druk ga zetten, vandaar :)

• Ophidian
  • Laatst online: 00:56
@NoticeNL Heb je een betere foto van de bovenste lamellen? Lijkt dat ze wel op elkaar liggen namelijk.

Wat is eigenlijk precies het probleem? Ventileren doet het op deze stand, wat maakt het uit dat de bovenste niet helemaal open zijn? Als ik ze op ventileren zet, dan zou het mij niet uitmaken als de bovenste op elkaar zouden zitten.

ZO SE LG Neon 2 - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - CSun 320 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Corsa-E GS-Line | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate

• NoticeNL
Ophidian schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 20:53:
@NoticeNL Heb je een betere foto van de bovenste lamellen? Lijkt dat ze wel op elkaar liggen namelijk.

Wat is eigenlijk precies het probleem? Ventileren doet het op deze stand, wat maakt het uit dat de bovenste niet helemaal open zijn? Als ik ze op ventileren zet, dan zou het mij niet uitmaken als de bovenste op elkaar zouden zitten.
Heb onderaan dit bericht een close-up foto bijgevoegd.

Het is inderdaad geen wereldschokkend probleem, maar het is gewoon niet hoe het hoort. Het zal sowieso minder ventileren omdat er minder frisse lucht doorheen komt. Daarnaast vind ik het optisch gewoon vreemd (voor warme dagen dat je de rolluiken dicht hebt maar nog wel daglicht binnen wilt hebben dmv de ventilatiestand) dat het gaatjespatroon halverwege het raam ineens stopt. Kan ook iets persoonlijks zijn natuurlijk :)

• H12
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18:52
NoticeNL schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 20:19:

Volgens de leverancier/installateur hoort dit zo, is dit voor de stevigheid en ter voorkoming dat het rolluik niet volledig het daglicht tegenhoudt het door vervuiling niet goed sluit. Klinkt voor mij als lariekoek,
En dat is het natuurlijk ook, lariekoek.
Maar deze stand is (bij Somfy-motoren in ieder geval) zelf in te stellen, zodat over het gehele raam de 'ventilatiestand' zichtbaar is. En sommige motoren doen het ook nog eens automatisch (Somfy RS 100 IO), precies zoals je verwacht over de gehele hoogte.
Dus het is ook binnen een paar minuten op te lossen, ook door jezelf met de handleiding erbij.
  • Als het voor de 'stevigheid' is dan zou ik mijn twijfels hebben bij de gehele installatie.
  • Of het volledig daglicht tegen houdt dat maak je zelf uit door te kiezen hoever het scherm naar beneden gaat, dat bepaalt de installateur niet op basis van willekeur.
  • En waarom komt er bovenin wel vuil en onderin niet, en dan ook nog op verschillende hoogtes.

• NoticeNL
H12 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 15:30:
[...]
Maar deze stand is (bij Somfy-motoren in ieder geval) zelf in te stellen
Dat is in mijn geval niet het probleem, de gaatjes zitten uberhaupt niet in de bovenste lamellen (zie de foto in mijn post boven die van jou). Ik heb de Somfy-motor die het rolluik met een druk op de knop automatisch in de ventilatiestand zet. De bovenste lamellen hoor en zie je ook 'van elkaar klikken' en de overlappende stukjes tussen de lamellen waar in de onderste lamellen de gaatjes zitten, zijn in de bovenste ook even hoog. Alleen dan dus zonder gaatjes. Het lijkt mij dat het hier gaat om een inmeet- of fabrieksfout.

• H12
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18:52
NoticeNL schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 15:54:
[...]
De bovenste lamellen hoor en zie je ook 'van elkaar klikken' en de overlappende stukjes tussen de lamellen waar in de onderste lamellen de gaatjes zitten, zijn in de bovenste ook even hoog. Alleen dan dus zonder gaatjes. Het lijkt mij dat het hier gaat om een inmeet- of fabrieksfout.
Aha, dat zag ik niet goed op de foto.

Ik heb best wat onderzoek gedaan naar rolluiken en uitvoerig met een installateur (buurman) gepraat en ben dit nog niet tegengekomen. Het kan best dat je het gehele rolluik in gesloten lamellen neemt, maar zo halverwege (en dan ook nog eens verschillend per rolluik) zou de leverancier van te voren met je hebben moeten afspreken. Dus check de offerte/wat heb je afgesproken. Meestal wordt, als basis, de hele raamhoogte ventilerend aangeboden, en veel meer lamellen zitten er niet boven.

Ventilerend (met lichtsleuf) of gesloten zou ook niet persé goedkoper of duurder moeten zijn. Nu snap ik wel beter dat de leverancier het probeert goed te praten, om dit te wijzigen moet het hele ding van de muur en uit elkaar.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• NoticeNL
H12 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 16:05:
[...]

Aha, dat zag ik niet goed op de foto.

Ik heb best wat onderzoek gedaan naar rolluiken en uitvoerig met een installateur (buurman) gepraat en ben dit nog niet tegengekomen. Het kan best dat je het gehele rolluik in gesloten lamellen neemt, maar zo halverwege (en dan ook nog eens verschillend per rolluik) zou de leverancier van te voren met je hebben moeten afspreken. Dus check de offerte/wat heb je afgesproken. Meestal wordt, als basis, de hele raamhoogte ventilerend aangeboden, en veel meer lamellen zitten er niet boven.

Ventilerend (met lichtsleuf) of gesloten zou ook niet persé goedkoper of duurder moeten zijn. Nu snap ik wel beter dat de leverancier het probeert goed te praten, om dit te wijzigen moet het hele ding van de muur en uit elkaar.
Heb de offerte even erbij gepakt, daar staat uberhaupt niks over ventilatie(stand) afgesproken, laat staan over de hoogte ervan. Het vreemde is ook dat het verschillend is per rolluik: op de zolder zit het bij beide rolluiken tot dezelfde hoogte (halverwege), op de ene slaapkamer boven is alleen de bovenste dicht en op de andere de bovenste vier, op de benedenverdieping zit het bij de drie rolluiken die daar hangen ook weer anders. Zelfs twee die naast elkaar hangen waarbij het verschilt. Heel raar, vooral ook omdat ik het tot nu toe met toch redelijk wat zoek- en vraagwerk nog nergens anders tegen ben gekomen.

Dank voor je input!

• Ophidian
  • Laatst online: 00:56
Ik kan mij best voorstellen dat het extra stevigheid geeft bij brede rolluiken. Immers hoe breder het luik, hoe zwakker hij is in het midden. Het is wel wat gek dat bij even brede luiken het verschillend zit.

Persoonlijk zou het mij niet zoveel kunnen schelen eerlijk gezegd. Het verschil in ventilatie zal amper zijn. Anders heb je wel een enorme tocht in je huis.

ZO SE LG Neon 2 - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - CSun 320 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Corsa-E GS-Line | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate

• tweakkuiken
Laatst ben ik wezen kijken bij twee rolluik leveranciers waarvan de ene Heroal verkocht en de andere Roma. Echter kan ik weinig informatie vinden over wat nou betere en mindere rolluiken zijn. Beide merken zijn Duits, dus ik hoop dat de Duitse degelijkheid op beiden van toepassing is.

Overigens leveren beide bedrijven een Symfy motor erbij. De Roma rolluiken zagen er beter uit en die heb ik gezien bij een Ambiance vestiging. Overigens weet ik niet of Ambiance gezien wordt als betrouwbare en degelijke leverancier.

Wellicht hebben sommigen hier daar wat meer ervaring en inzicht in.

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
[Afbeelding]

Hoe is je ervaring na 8 maanden en de winter? Nog steeds mogelijk om ze elke dag omhoog te doen op de accu ondanks de kortere dagen? En hoe is je ervaring met de toch regelmatig stevige windvlagen van de afgelopen winter/herfst? :)

Website

• Bally

Bally

1200 + 1500 Wp

Zeker nog steeds goede ervaring. Mijn ouders hadden hun huidige motor laten vervangen door deze. Hier was alleen het zonenpaneel niet juist aangesloten, en dan gaat de accu ruim een half jaar mee (iedere dag open/dicht)
Zelf gebruiken we de luiken vooral in de zomer. Maar ook met veel wind klappert er niet veel. Ook niet als de luiken naar boven zitten. Dus stevig geheel :)

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:59
Wij zijn aan het oriënteren op buitenzonwering en twijfelen nog tussen een rolluik en Ritzscreen.

Heeft iemand een idee hoeveel beter een rolluik is in de warmte buitenhoeken t.o.v. een screen? De ene verkoper zei dat het weinig verschilde waar de andere aangaf dat het rolluik echt een stuk beter was. Bij de screen zou ik dan gaan voor minimale lichtdoorlatendheid van het doek (1%?) en de vergelijking is met een Roma Rondo rolluik, voor de kenners :P

Isolatie in de winter geef ik trouwens niet echt om. Gaat echt om de warmte en als dat niet meer dan een graad verschilt dan is voor mij de keuze duidelijk :)

Voorkeur gaat nu uit naar een screen omdat de cassette gewoon een stuk minder lomp is.

Gaat om het raam (± 2x1,5m) op de eerste etage, ter referentie:

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik zou rolluiken doen, dan kun je het ook snachts helemaal verduisteren en het houdt meer buiten als het nodig is :)

Mijn vrouw riep vanmorgen ook dat ze rolluiken wilde, of nieuwe gordijnen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Bally schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:16:
Zeker nog steeds goede ervaring. Mijn ouders hadden hun huidige motor laten vervangen door deze. Hier was alleen het zonenpaneel niet juist aangesloten, en dan gaat de accu ruim een half jaar mee (iedere dag open/dicht)
Zelf gebruiken we de luiken vooral in de zomer. Maar ook met veel wind klappert er niet veel. Ook niet als de luiken naar boven zitten. Dus stevig geheel :)
Heb je een deur handmatig gelaten of open?

/▌

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 03:20

CeesKees

I rest my Kees

MailMan schreef op woensdag 14 april 2021 @ 17:57:
Wij zijn aan het oriënteren op buitenzonwering en twijfelen nog tussen een rolluik en Ritzscreen.

Heeft iemand een idee hoeveel beter een rolluik is in de warmte buitenhoeken t.o.v. een screen? De ene verkoper zei dat het weinig verschilde waar de andere aangaf dat het rolluik echt een stuk beter was. Bij de screen zou ik dan gaan voor minimale lichtdoorlatendheid van het doek (1%?) en de vergelijking is met een Roma Rondo rolluik, voor de kenners :P

Isolatie in de winter geef ik trouwens niet echt om. Gaat echt om de warmte en als dat niet meer dan een graad verschilt dan is voor mij de keuze duidelijk :)

Voorkeur gaat nu uit naar een screen omdat de cassette gewoon een stuk minder lomp is.

Gaat om het raam (± 2x1,5m) op de eerste etage, ter referentie:

[Afbeelding]
Gaat het echt om warmte?
Ga dan voor een airco.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• kaboom1555
J0YR1D3R schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 12:00:
[...]

Hoe is je ervaring na 8 maanden en de winter? Nog steeds mogelijk om ze elke dag omhoog te doen op de accu ondanks de kortere dagen? En hoe is je ervaring met de toch regelmatig stevige windvlagen van de afgelopen winter/herfst? :)
Onze verkoper gaf aan dat rolluiken boven Bft 4 a 5 beter opgerold in de kast kunnen blijven.

• MailMan
CeesKees schreef op woensdag 14 april 2021 @ 19:37:
[...]

Gaat het echt om warmte?
Ga dan voor een airco.
Ja gaat echt om warmte.

Airco is om diverse redenen nu geen optie voor ons. Maar nu hangt er niets meer buiten, dus iets lijkt me beter dan niets? Al is het maar wat langer het huis koel houden. Dat het uiteindelijk ook binnen heet wordt accepteer ik wel.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

MailMan schreef op woensdag 14 april 2021 @ 22:42:
[...]

Ja gaat echt om warmte.

Airco is om diverse redenen nu geen optie voor ons. Maar nu hangt er niets meer buiten, dus iets lijkt me beter dan niets? Al is het maar wat langer het huis koel houden. Dat het uiteindelijk ook binnen heet wordt accepteer ik wel.
Lijkt me ook :) Je hebt wel warme muren die traag opwarmen, maar je mist stralingswarmte die heel snel werkt.

/▌

• MailMan
Marzman schreef op donderdag 15 april 2021 @ 16:18:
[...]

Lijkt me ook :) Je hebt wel warme muren die traag opwarmen, maar je mist stralingswarmte die heel snel werkt.
Dat was ook mijn gedachte, met als opvolgende vraag: houdt een volledig verduisterende screen (veel) minder stralingswarmte tegen dan een rolluik?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• St00mwals
MailMan schreef op donderdag 15 april 2021 @ 18:06:
[...]

Dat was ook mijn gedachte, met als opvolgende vraag: houdt een volledig verduisterende screen (veel) minder stralingswarmte tegen dan een rolluik?
Gevoelsmatig denk ik dat het wel verschil maakt, een rolluik is namelijk geïsoleerd en een screen niet.
Na donderdag de 29e kan ik je mijn praktijkervaring laten weten. Wij krijgen dan boven rolluiken en beneden screen, juist ook om de directe instraling te voorkomen.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23:47
Zo, wij gaan voor de woning welke we half oktober de sleutel van krijgen ook voor rolluiken op de eerste en op de twee dakkapellen. Het liefst gewoon handmatig bedienen met een band / bandopwinder omdat we dat nu hebben en ze al 15 jaar zonder extra kosten of defecten mee gaan.

Ik las hier laatst een topic over de geleiders, volgens mij iets over met of zonder haren of borstel of iets dergelijks... Kan er niks over terugvinden.

Daarnaast is een ventilatie stand dus ook optioneel? Die nemen we er sowieso bij: het moet in de avond/nacht helemaal donker zijn en in de zomer warmte tegenhouden.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee