Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wardjinn
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 27-08 12:56
DutchEZmoder schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 21:58:
[...]

"Na een tijdje" klinkt als oververhitting. Je kan MSI Afterburner draaien (lees even op internet hoe je de fps counter/temps etc aan moet zetten.)
Dat is een snelle manier om te zien of de temperatuur het probleem is.
Ik denk eerder dat het aan het spel ligt. Met m'n 1080ti en i7-9700K op 5 GHz krijg ik dit ook. De temps worden echter niet hoger dan 63C. Ook moet ik het spel vastzetten op 40fps met de Rift S om de boel vloeiend te houden.
M'n pc trekt de 80fps makkelijk alleen hapert de omgeving verschrikkelijk. Meer mensen hebben hier last van trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:41

Wailing_Banshee

You're Next

Flapperbol schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 07:45:
[...]

Was de kabel die er standaard bij zit niet enorm kort? Volgens mij is PC VR daarmee vrij lastig.
3 meter. Meer dan genoeg voor stoel-bound spul.
Timbox88 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 07:42:
[...]

Maar waarom een andere kabel dan? Omdat je een langere kabel wil?
Omdat gewoon nieuwsgierig ben wat nou het verschil is :D Daarom heb ik hem ook nog niet :p

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18:52
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 07:49:
[...]

3 meter. Meer dan genoeg voor stoel-bound spul.
De kabel die standaard bij de Quest 1 zat was 3 meter, die van de Quest 2 is volgens deze unboxing 1 meter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:41

Wailing_Banshee

You're Next

Flapperbol schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 07:55:
[...]

De kabel die standaard bij de Quest 1 zat was 3 meter, die van de Quest 2 is volgens deze unboxing 1 meter
Ja, dat is een beetje erg kort... Die zou ik niet eens van achter m'n PC naar m'n hoofd krijgen! Ik denk dat Facebook erachter kwam dat mensen geen link kabel kochten omdat ze die 3m lange laadkabel ook konden gebruiken!

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:45
lapino schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 07:47:
Hoeveel zou een originle Quest nog waard zijn nu?
Minder dan de nieuwe Quest uiteraard al denk ik dat het lastig wordt om nog iemand te vinden die een redelijke prijs ervoor zal willen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18:52
Ik heb mijn Quest 1 onlangs hier via Tweakers verkocht. (Toen de Quest 2 net aangekondigd was)

Heb deze voor €250 verkocht, betrof de 128gb versie met een case en wat andere kleine extra's.
Leek mij wel een prima prijs.

Ik gok dat, hoe langer je wacht, hoe meer hij in waarde zal dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timbox88
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17-06 12:11
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 08:00:
[...]

Ja, dat is een beetje erg kort... Die zou ik niet eens van achter m'n PC naar m'n hoofd krijgen! Ik denk dat Facebook erachter kwam dat mensen geen link kabel kochten omdat ze die 3m lange laadkabel ook konden gebruiken!
Oeh dat is inderdaad wel kort! Naja, ik wacht volgende week even af en als 'ie echt zo kort is, bestel ik direct die Link Cable!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deDenDen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08-09 12:29
Ik ben zelf voornemens de mijne eerst een tijdje uit te lenen aan vrienden om ze zo enthousiast te maken voor VR, maar wellicht probeer ik het over een paar maanden nog voor 150 à 200 te verkopen. Er zullen vast kopers zijn die zo goedkoop mogelijk een VR bril willen kopen, en dan is een tweedehands Quest toch nog interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timbox88
Hoeveel spelen jullie eigenlijk VR? Elke dag? En wat spelen jullie dan voornamelijk? PC games of games die je rechtstreeks op je VR-headset speelt? Welke games raden jullie echt aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThoNohT
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-09 20:49
Timbox88 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:21:
Hoeveel spelen jullie eigenlijk VR? Elke dag? En wat spelen jullie dan voornamelijk? PC games of games die je rechtstreeks op je VR-headset speelt? Welke games raden jullie echt aan?
Sinds ik met VR een race-game heb geprobeerd is dat hetgeen wat ik er het meeste mee doe. Ik was eigenlijk helemaal geen race-gamer, maar na die ervaring moet ik oppassen dat ik niet een hele race-rig eromheen ga kopen, zo gaaf vind ik het.

Na en voor vakanties altijd even door Google Earth vliegen om het gebied alvast/nog een keer te verkennen.

Hiervoor ook een hele tijd Skyrim VR gespeeld. Op een gegeven moment gestopt om toch ook andere titels te kunnen proberen. Straks met mijn G2 ga ik deze en wellicht wat andere spellen toch nog eens revisiten om te zien hoe mooi het dan is.

Ik heb niet echt de mogelijkheid om de hele tijd rond te kletsen, aangezien ik in dezelfde ruimte als mijn vriendin bezig ben, dus alle sociale games speel ik niet. Maar ook daar zijn heel veel mensen erg enthousiast over.

Alyx vind ik te eng (maar is als dat geen probleem voor je is wel echt een aanrader).

Maar tegenwoordig dus vooral racen (Project CARS 2 op het moment). En dat is dan meerdere keren per week, maar elke dag haal ik echt niet. Voor ik mijn Rift S had gamede ik eigenlijk helemaal niet meer, dus ik heb wel wat concessies moeten doen om er tijd voor te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Laatst online: 31-08 14:53
Timbox88 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:21:
Bijna elke dag wel een uurtje. Geen game-pc dus alleen native op de Quest. 90% van wat ik speel is Echo Arena. Ken ondertussen veel spelers en de game zelf is een van de beste full-body ervaringen in VR met een geniaal motion systeem wat vrij natuurlijk aanvoelt.

Pistol Whip en Beat Saber worden ook nog wel eens gespeeld, voornamelijk even snel als ik niet vast wil zitten in een match van een kwartier (in Echo). Superhot was erg leuk maar ondertussen wel uitgespeeld.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timbox88
ThoNohT schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:28:
[...]

Sinds ik met VR een race-game heb geprobeerd is dat hetgeen wat ik er het meeste mee doe. Ik was eigenlijk helemaal geen race-gamer, maar na die ervaring moet ik oppassen dat ik niet een hele race-rig eromheen ga kopen, zo gaaf vind ik het.

Na en voor vakanties altijd even door Google Earth vliegen om het gebied alvast/nog een keer te verkennen.

Hiervoor ook een hele tijd Skyrim VR gespeeld. Op een gegeven moment gestopt om toch ook andere titels te kunnen proberen. Straks met mijn G2 ga ik deze en wellicht wat andere spellen toch nog eens revisiten om te zien hoe mooi het dan is.

Ik heb niet echt de mogelijkheid om de hele tijd rond te kletsen, aangezien ik in dezelfde ruimte als mijn vriendin bezig ben, dus alle sociale games speel ik niet. Maar ook daar zijn heel veel mensen erg enthousiast over.

Alyx vind ik te eng (maar is als dat geen probleem voor je is wel echt een aanrader).

Maar tegenwoordig dus vooral racen (Project CARS 2 op het moment). En dat is dan meerdere keren per week, maar elke dag haal ik echt niet. Voor ik mijn Rift S had gamede ik eigenlijk helemaal niet meer, dus ik heb wel wat concessies moeten doen om er tijd voor te maken.
Klinkt vet! Hoorde idd veel goede verhalen over vr racegames, waaronder ook project cars 2. Lijkt me wel gaaf hoor, gewoon het gevoel te hebben echt in een wagen te zitten! Google Earth leek me ook al tof!

Alyx te eng? In welk opzicht?

Speel je ook non-PC games?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timbox88
Tassadar32 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:33:
[...]

Bijna elke dag wel een uurtje. Geen game-pc dus alleen native op de Quest. 90% van wat ik speel is Echo Arena. Ken ondertussen veel spelers en de game zelf is een van de beste full-body ervaringen in VR met een geniaal motion systeem wat vrij natuurlijk aanvoelt.

Pistol Whip en Beat Saber worden ook nog wel eens gespeeld, voornamelijk even snel als ik niet vast wil zitten in een match van een kwartier (in Echo). Superhot was erg leuk maar ondertussen wel uitgespeeld.
Ook tof! Zijn er bij de online games eigenlijk een beetje veel spelers of gebeurt het vaak dat je lang moet wachten voor je iemand tegenkomt (omdat er relatief natuurlijk weinig mensen met vr zijn)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.van.M
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:45
ThoNohT schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:28:
[...]

Volgens mij is Star Wars squadrons dan ook een aanrader voor jou :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tassadar32
Timbox88 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:34:
[...]

Ook tof! Zijn er bij de online games eigenlijk een beetje veel spelers of gebeurt het vaak dat je lang moet wachten voor je iemand tegenkomt (omdat er relatief natuurlijk weinig mensen met vr zijn)?
Echo heeft 3 types lobby:
Playground - veel mensen en ook nieuwe en jongere spelers. Beetje chaotisch en soms wat toxic.
Mature - iets minder mensen (vaak wel een volle lobby) maar iets minder schreeuwende kinderen. Aanrader als je je daar teveel aan ergert.
Competetive - veteranen en competitieve spelers. Gezellig maar niet altijd druk.

Lobbies hebben een max aantal spelers, als ze vol zitten spawnt een nieuwe lobby van je voorkeurstype en kom je daar terecht.

Matchmaking werkt iets anders:
Iedereen uit alle lobbies komt in dezelfde wachtrij voor games. Matchmaking probeert spelers met dezelfde skill in dezelfde regio (ping is een ding) bij elkaar te zoeken. Low level matches zijn chaotisch en zitten helaas veel schreeuwers en toxic spelers in. Zo gauw je wat beter word is het vaak erg gezellig en kom je vaak dezelfde spelers tegen. Door matchmaking vaak spannende potjes! Matchmaking duurt meestal tussen de 1-5 minuten.

Hiernaast kan je ook een private game starten, je moet dan zelf nog 5-7 spelers optrommelen om mee te gamen.

Ook kan je met een party (paar vrienden bijvoorbeeld) matchmaken. Je komt dan in dezelfde public game terecht maar er is geen garantie dat je in hetzelfde team zit (meestal wel) omdat eerlijke teams belangrijker is voor matchmaking.

Overigens is de lobby dus echt een virtuele ruimte waar je met je ingame "unit" kan ronddwalen, met mensen kan kletsen en alvast wat spelen met de disc. Ook is er zat virtueel speelgoed om je bezig te houden.

[ Voor 15% gewijzigd door Tassadar32 op 06-10-2020 10:53 ]

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deDenDen
Timbox88 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:33:
[...]

Klinkt vet! Hoorde idd veel goede verhalen over vr racegames, waaronder ook project cars 2. Lijkt me wel gaaf hoor, gewoon het gevoel te hebben echt in een wagen te zitten! Google Earth leek me ook al tof!

Ik weet niet of je bekend bent met Half-Life, maar daar zitten wat 'enge' personages/aliens in die je graag aanvallen. Het is niet echt een horror game, maar spannend is het zeker wel, vooral in VR. Ik vind sommige stukken ook te spannend om het ontspannen te kunnen spelen, maar de game is wel zo goed uitgewerkt voor VR dat ik het regelmatig weer oppak.

Gisteren ben ik begonnen met No Mans Sky en dan merk je goed hoeveel verschil het maakt als een game echt voor VR ontwikkeld is, zoals Alyx. Ik weet zeker dat ik plezier ga beleven aan NMS en de VR port is zeker niet slecht, maar zo intuïtief als Alyx is het zeker niet. Ook qua optimalisatie laat het wat steken vallen. In je ruimteschip stappen en een vlucht maken is echter wel super cool :P

Ik hoop dat mijn laptop de Quest 2 een beetje kan bijbenen qua specs, anders moet er wellicht toch een keer geïnvesteerd worden in een vr pc :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
@Dennisvw Voor incidenteel VR-en is Shadow misschien een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deDenDen
Tassadar32 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:10:
@Dennisvw Voor incidenteel VR-en is Shadow misschien een optie?
Ja dat is inderdaad ook een serieuze optie! Een keer proberen kan sowieso geen kwaad, alvorens ik mijn buidel leegklop voor een pc. Net even gekeken wat een leuk setje kost, maar dat is niet mis als je nog van scratch moet beginnen 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThoNohT
  • Laatst online: 12-09 20:49
R.van.M schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:38:
[...]

Volgens mij is Star Wars squadrons dan ook een aanrader voor jou :)
Beetje ruimteschepen zou wel grappig kunnen zijn ja. Ik had er een paar geprobeerd maar die waren veel te uitgebreid om fatsoenlijk te kunnen spelen zonder blind 100 knoppen te kunnen vinden. Ben alleen geen fan van de Star Wars franchise, dus ik weet niet of ik het op ga pakken. Voorkeur ligt toch voornamelijk bij auto's ook.
Timbox88 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:33:
[...]

Ik heb geen consoles. En geen non-PC headset, dus nee.

Alyx te eng in het opzicht dat ik geen held ben, en zelfs de platte Half Life games al spannend vind. Alyx stond in de reviews als erg spannend, dus daar ga ik me niet aan wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timbox88
Oké! Ik kan juist niet wachten om Alyx te spelen, maar ieder natuurlijk zijn eigen smaak (gelukkig maar!). En het lijkt me heel erg tof om Pavlov te spelen! Hoe vet is dat joh, irl een shooter haha!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Certh
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 08-09 20:59
Gisteren toch maar besloten Star Wars squadrons aan te schaffen. Heb de proloog overleefd maar toen heb ik de headset wel even af moeten zetten wegens misselijkheid. Qua oriëntatie vond ik het wel een dingetje, gaat allemaal redelijk snel en je weet al snel niet meer wat boven of onder hoort te zijn.

Ik speel het op de PC met een Valve Index met muis en toetsenbord. Had leuk geweest als de controllers gebruikt konden worden.

Al met al een leuke game, hoop dat ik na een tijdje eraan wen en niet te snel misselijk word. Bij andere games was het begin ook vaak wennen en kon ik daarna steeds langer spelen zonder misselijk te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ThoNohT schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:14:
[...]
Alyx te eng in het opzicht dat ik geen held ben, en zelfs de platte Half Life games al spannend vind. Alyx stond in de reviews als erg spannend, dus daar ga ik me niet aan wagen.
Het valt op zich wel mee moet ik zeggen. Er zitten geen typische "3D woei schrik" effecten in.

Er zijn wel een paar donkere stukken met headcrabs waarbij je alleen een zaklamp hebt. Die zijn wel wat pittiger ja (1x liep ik met mijn been tegen het gordijn aan en ik dacht echt even dat er zo'n headcrab achter me stond 8)7 )

Wel jammer dat je die niet kan skippen want er zijn ook stukken die gewoon doorsnee shooter zijn zonder het hele horror gebeuren (wat lijken hier en daar daargelaten :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timbox88
GekkePrutser schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 12:58:
[...]

Het valt op zich wel mee moet ik zeggen. Er zitten geen typische "3D woei schrik" effecten in.

Er zijn wel een paar donkere stukken met headcrabs waarbij je alleen een zaklamp hebt. Die zijn wel wat pittiger ja (1x liep ik met mijn been tegen het gordijn aan en ik dacht echt even dat er zo'n headcrab achter me stond 8)7 )

Wel jammer dat je die niet kan skippen want er zijn ook stukken die gewoon doorsnee shooter zijn zonder het hele horror gebeuren (wat lijken hier en daar daargelaten :P )
Hahahah lekker hoor! Ben je veel IRL aan het bewegen tijdens Alyx?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Timbox88 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 13:07:
[...]

Ja best wel. Het is echt een roomscale achtige game. En tijdens drukke gevechten zie je echt alle hoeken van de kamer, soms kom ik ook echt in een hoekje vast te staan (dat er bijvoorbeeld in het echt een muur voor me zit maar ik ook niet naar achteren kan omdat daar in-game een muur zit en het scherm dus geel wordt). Dan moet je echt in-game lopen om er uit te komen en dat is soms even puzzelen met welke kant op. Ik zou best graag een omni loopband willen :P

Maar zoals ik zei is het niet puur horror, sommige stukken zijn wel ronduit 'vies'. Zoals dat hotel vol met alien 'flora/fauna' en die brouwerij met al die vieze pollen.

Maar buiten dat stukje met die tunnel vond ik het verder wel meevallen.

Wat trouwens helpt om je in de kamer te orienteren is om 1 hoekje 'af te snijden' van je guardian. Zodat je altijd weet welke kant je in het echt op staat. Dat is soms wel eens handig om te weten hoe ver je door je boundary kan gaan (aan de ene kant heb ik bijvoorbeeld een zachte bank staan, maar aan de andere kant een muur die een stuk minder controller-vriendelijk is ;) ). En aan 1 van de zijkanten de computer waar ik het scherm heel van wil houden.

[ Voor 20% gewijzigd door GekkePrutser op 06-10-2020 13:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deDenDen
Timbox88 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 13:07:
[...]

Met je armen sowieso, maar dat geldt voor vrijwel alle VR games. De eerste paar dagen voel je het ook wel in je schouders :P Je draait ook heel veel om je as.
Indien je ruimte groot genoeg is kun je bij een game als Alyx wel wat lopen. Je leert jezelf aan om het bij een paar stappen te houden (even wat ingame oppakken, wegduiken, etc.) en weer terug te stappen naar je beginpunt. Af en toe merk ik nog dat ik onbewust ineens m'n grens bereikt heb en een paar stappen naar het midden van de ruimte moet doen om niet tegen de muur aan te slaan bij het gooien van een granaat ( |:( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timbox88
Hahaha maar dit klinkt echt vet hoor. Begin aardig hyped te worden. Laat de 13e maar komen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacorgaZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-09 19:31
Na een HTC Vive jaren terug een tijdje gebruikt te hebben ga ik ook eindelijk voor een eigen HMD.
Was graag voor de Valve Index gegaan, maar ik heb totaal geen high-end PC dus qua prijs is de Quest 2 voor mij perfect.
Games genoeg om uit te kiezen, maar nu vraag ik me af wie er speciale grips heeft laten 3D-printen.
Bijvoorbeeld voor Beat Saber, of een pistoolgrip :)
Kan natuurlijk van Thingiverse wat halen en er zijn op Tweakers wel wat 3d-printing-services te vinden, maar ben benieuwd naar ervaringen (Quest of andere controllers).

Bambu Lab P1S Combo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:59
Certh schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 12:25:
Gisteren toch maar besloten Star Wars squadrons aan te schaffen. Heb de proloog overleefd maar toen heb ik de headset wel even af moeten zetten wegens misselijkheid. Qua oriëntatie vond ik het wel een dingetje, gaat allemaal redelijk snel en je weet al snel niet meer wat boven of onder hoort te zijn.

Ik speel het op de PC met een Valve Index met muis en toetsenbord. Had leuk geweest als de controllers gebruikt konden worden.

Al met al een leuke game, hoop dat ik na een tijdje eraan wen en niet te snel misselijk word. Bij andere games was het begin ook vaak wennen en kon ik daarna steeds langer spelen zonder misselijk te worden.
Ha ik had precies hetzelfde. Na 1 missie had ik echt wel even pauze nodig. Het scheelde bij mij erg veel of ik net gegeten had of niet. Met een volle maag werd ik sneller misselijk.

Desalniettemin heb ik me erg vermaakt. Niet normaal cool om op zo'n manier een x-wing te besturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacewide
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-09 20:13
Ik heb wat spijt van m'n 64gb Quest2 pre-order. Nu kwam er een artikel voorbij op Forbes dat het bijna dom zou zijn om niet voor de 256gb te gaan. Dit zal men eerste VR-bril worden. Misschien toch annuleren en omzetten.
Films kijken zal niet de standaard worden bij ons.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:36
Tja, met veel pcvr is 64gb genoeg. De upgrade is wel 100 Euro....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Timbox88
Spacewide schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 13:56:
Ik heb wat spijt van m'n 64gb Quest2 pre-order. Nu kwam er een artikel voorbij op Forbes dat het bijna dom zou zijn om niet voor de 256gb te gaan. Dit zal men eerste VR-bril worden. Misschien toch annuleren en omzetten.
Waarom zou je het inderdaad zonde vinden? Je kunt je content er toch tijdelijk afgooien en later weer opzetten als je echt te kort komt? Scheelt best een hoop geld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:48

Bezulba

Formerly known as Eendje

Ik zie even door de bomen het bos niet meer. Ik zit er (voornamelijk door squadrons) te denken om toch een VR bril aan te schaffen.

Je hebt naar mijn idee 2 mogelijkheden. 1. stand alone en 2. voor aan de pc.

Mijn voorkeur (ivm hogere resolutie e.d) gaat naar de versie aan een pc.

Dan ga je rond kijken en proberen te vergelijken en dan kom ik eigenlijk maar 2 fabrikanten tegen.

Oculus en HTC. En dan begint de pret. Ik wil namelijk liever geen oculus, tenzij hij zo ontzettend veel beter en genialer en fantastischer is dan de concurrentie maar dat geloof ik niet helemaal. Dan blijft HTC over en dan heb je opeens 3 verschillende versies met elk 4 varianten waardoor ik nou niet meer weet wat nou beter is of wat nou wel goed werkt.

Of moet ik zelfs helemaal wachten want over x weken komt een nieuwe versie uit :?

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tadango
Dus... HP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:53

Cyphax

Moderator LNX
Bezulba schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 15:09:
Ik zie even door de bomen het bos niet meer. Ik zit er (voornamelijk door squadrons) te denken om toch een VR bril aan te schaffen.

Dan ga je rond kijken en proberen te vergelijken en dan kom ik eigenlijk maar 2 fabrikanten tegen.

Oculus en HTC. En dan begint de pret. Ik wil namelijk liever geen oculus, tenzij hij zo ontzettend veel beter en genialer en fantastischer is dan de concurrentie maar dat geloof ik niet helemaal. Dan blijft HTC over en dan heb je opeens 3 verschillende versies met elk 4 varianten waardoor ik nou niet meer weet wat nou beter is of wat nou wel goed werkt.

Of moet ik zelfs helemaal wachten want over x weken komt een nieuwe versie uit :?
Oculus gaat PCVR echter weer verlaten; de Rift-S krijgt geen opvolger en is zometeen deprecated. Daarnaast word je verplicht een FB-account te hebben danwel te maken.
HTC doet niet zo heel veel op consumentengebied en kun je in eerste instantie ook negeren.
Je hebt daarnaast HP met de Reverb G2, maar ook de Index van Valve. Er zijn ook nog wel wat andere sets van Pimax bijvoorbeeld, maar als je het mij vraagt is de overweging tussen Oculus met een Quest2 (die je ook wel kan inzetten als PCVR en volgens mij best een redelijke resolutie heeft), een Reverb G2 of een Index. Oculus valt bij mij af door de FB-verplichting, en tussen de G2 en de Index is het een beetje lastiger. Prijsverschil is wel aanzienlijk, maar qua beeld zou het niet zoveel uit moeten maken.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soliest
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17:15
...
...
fabrikant 3: HP met de Reverb 2

i5 13600KF - MSI Z790 Tomahawk - 64GB DDR5 - MSI RTX 3080Ti Suprim - Samsung 980 Pro - Oculus Quest 2 en 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Films kijken doe ik sowieso altijd over het netwerk met Pigasus. Die kan gewoon vanaf SMB streamen, werkt super.

Verder vind ik het moeilijk te zeggen. Met de Quest 1 was het 100 euro meer voor 128GB en dat was moeilijk te verantwoorden. Nu krijg je wel 2x zo veel voor die 100 euro.

Maar momenteel kan ik op de Quest 1 met 64GB nog prima uit de voeten. Het kan zijn dat de games wat groter worden maar dan nog...

Vergeet niet dat in de VS hij maar $300 is en voor de meeste tech liefhebbers is $100 niet veel meer. Want in Silicon Valley liggen de salarissen enorm hoog (maar de leefkosten ook). $100 is dan wisselgeld :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tadango
Ze gaan PCVR niet verlaten maar maken geen dedicated PCVR gear, dat is nogal een verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dennisvw schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 13:15:
[...]

Met je armen sowieso, maar dat geldt voor vrijwel alle VR games. De eerste paar dagen voel je het ook wel in je schouders :P Je draait ook heel veel om je as.
Indien je ruimte groot genoeg is kun je bij een game als Alyx wel wat lopen. Je leert jezelf aan om het bij een paar stappen te houden (even wat ingame oppakken, wegduiken, etc.) en weer terug te stappen naar je beginpunt. Af en toe merk ik nog dat ik onbewust ineens m'n grens bereikt heb en een paar stappen naar het midden van de ruimte moet doen om niet tegen de muur aan te slaan bij het gooien van een granaat ( |:( )
Als je teleport movement gebruikt zal je meer rondlopen, gebruik je free move, dan sta je eigenlijk voor 95% stil. Dat vind ik algemeen gewoon het nadeel van free move, er is nul reden om fysiek te bewegen (naast bukken/met je armen dingen doen) als je kleine joystickje een veel efficientere manier is om je te verplaatsen.

Oculus, Valve en HP zijn momenteel de enige relevante opties imo. HTC heeft zichzelf de markt uit geprijsd. Valve is ook duur, maar krijg je ook wat voor terug. Als je geen Oculus/Facebook wil, kom je dus op de HP Reverb G2 uit.
Tadango schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 15:17:
Ze gaan PCVR niet verlaten maar maken geen dedicated PCVR gear, dat is nogal een verschil.
Voorlopig zal je echt wel PCVR er idd mee kunnen doen. Maar het is wel duidelijk dat er weinig dingen een lagere prioriteit van PCVR zullen hebben voor Facebook. Het is gewoon totaal niet de markt waar ze zich op gaan richten. Nieuwe Oculus funded PCVR spellen zou ik zeker niet verwachten, en een hoge prio zal Link ook niet zijn vermoedelijk. Alsnog zal de Q2 ook prima voor PCVR gebruikt kunnen worden hoor, met wat voor en nadelen. Maar PCVR zal gewoon geen prioriteit voor Facebook zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Sissors op 06-10-2020 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Als je naar de prijs kijkt heb je daar wel gelijk in. Het gaat ze niet om de winst op hardware maar verwachten de winst uit de app store te halen. Met PCVR help je de concurrenten eigenlijk. Toch is het zonder PCVR support een stuk minder aantrekkelijk apparaat en had ik hem nooit gekocht. Ik denk dat het de combi is die hem sterk maakt, en dat zullen ze ook wel weten. Koop je hem voor PCVR ga je ook de Quest store in, en dat is wat ze willen uiteindelijk. Geen focus op PCVR maar dat zal prima supported blijven. Zolang het werkt hoeven ze er van mij ook niet meer aan te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sissors schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 15:25:
[...]

Als je teleport movement gebruikt zal je meer rondlopen, gebruik je free move, dan sta je eigenlijk voor 95% stil. Dat vind ik algemeen gewoon het nadeel van free move, er is nul reden om fysiek te bewegen (naast bukken/met je armen dingen doen) als je kleine joystickje een veel efficientere manier is om je te verplaatsen.
Ik gebruikte inderdaad teleport, maar ik vind juist het comfort van echt rondlopen een stuk hoger. Zelfs als je er aan gewend bent, doe ik dat nog liever voor kleine stukjes.

Ik vind het wel jammer dat geen enkel spel het "walking in place" idee gebruikt. Er zijn wel wat tech demo's geweest maar niemand heeft het echt in een serieus spel geimplementeerd.

[ Voor 12% gewijzigd door GekkePrutser op 06-10-2020 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timbox88
Tadango schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 15:31:
Als je naar de prijs kijkt heb je daar wel gelijk in. Het gaat ze niet om de winst op hardware maar verwachten de winst uit de app store te halen. Met PCVR help je de concurrenten eigenlijk. Toch is het zonder PCVR support een stuk minder aantrekkelijk apparaat en had ik hem nooit gekocht. Ik denk dat het de combi is die hem sterk maakt, en dat zullen ze ook wel weten. Koop je hem voor PCVR ga je ook de Quest store in, en dat is wat ze willen uiteindelijk. Geen focus op PCVR maar dat zal prima supported blijven. Zolang het werkt hoeven ze er van mij ook niet meer aan te komen.
Plus ze weten ook dat PCVR-gamers gewoon gebruik zullen gaan maken van bijvoorbeeld Steam, dus is de noodzaak voor oculus/facebook sowieso wat minder om daar gericht games op te maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mytheory
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-09 16:36
GekkePrutser schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 12:58:
[...]
Nou ik had een keertje dat er zoveel van die dingen op me af kwamen dat ik ook een beetje de weg kwijt was en zelfs met mijn voeten begon te schoppen 8)7
Het is allemaal zo echt gemaakt dat je je er helemaal in kunt verdiepen.
Op een andere keer had ik een granaat gegooid en had niet in de gaten dat ik bij de kamer muur stond en er keihard er tegenaan knalde. Gelukkig dat ik de controller van de Rift CV1 had waar een bescherming rond de knokkels van mijn hand zitten anders had ik op de eerste hulp moeten zeggen dat ik een granaat gegooid had :)
Nee Alyx is echt mijn favoriete game waar ik weer opnieuw begonnen ben. Volgende week de Quest 2, ben benieuwd hoe dat zal zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deDenDen
Ben je iemand die zich volledig op 1 of enkele (grote) games stort alvorens aan iets nieuws te beginnen dan is 64GB ruim voldoende. Wil je nooit wat verwijderen of met 10+ grote games tegelijk bezig zijn dan biedt de extra opslag voordelen. Ook wanneer je films lokaal op wilt slaan is extra opslagruimte prettig.

Uit ervaring weet ik dat voor mij 64GB ruim voldoende is, die €100 meerprijs is de extra opslag mij niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timbox88
Zit er eigenlijk nog verschil in games op steam of via Oculus zelf kopen? Ik speel denk ik liever via Steam omdat ik (jaja, lach me maar uit ;-)) het altijd wel tof vind om het gespeelde aantal uren te tracken in mijn profiel haha!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tadango
Wat je op de Quest zelf draait koop je alleen via de Oculus store. Wat je op de PC speelt via de Quest kan van beide plekken. Het voordeel van de Oculus store is cross buy als deze ook als native Quest app beschikbaar is. Space pirate trainer bv speel ik via PCVR en op de Quest zelf. Via PCVR is het grafisch net wat mooier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacewide
Bedankt voor alle antwoorden omtrent 64 of 256gb. Ik heb nu wat beter inzicht en zo blijkt 64 wel voldoende te zijn. 10 spelletjes zal hier wel voldoende zijn en een filmpje wordt toch nadien weer gewist. Met die 100 euro kan ik eventueel eens een aftermarket pc-link snoertje halen.

64gb lijkt wel niks, zeker als je 40tb Plex thuisservertje hebt draaien. :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tadango
Plex werkt best redelijk (zeker niet perfect) 3D films heb ik helaas nog niet werkend gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacewide
Tadango schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 17:08:
Plex werkt best redelijk (zeker niet perfect) 3D films heb ik helaas nog niet werkend gekregen.
Oh kijk Plex VR bestaat ook dus. Daar wist ik zelfs niet! Zo nieuw is het dus voor ons :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
De normale Plex app gesideload. Via Oculus TV krijg je hem dan als kanaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchEZmoder
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:55

Ik zat in hetzelfde schuitje. Van wat ik heb gehoord en gelezen zijn de Valve Index en Pimax 8k de mooiste 2 VR headsets op de markt. Met de Pimax 8k heb je een grotere kijkhoek en hogere resolutie, met de Index heb je een hogere refreshrate en betere controllers. Ook heb je met de Index meer games die compatible zijn met je device. Daarom heb ik zelf gekozen voor de Valve Index.

Je hebt wel een dikke PC nodig om het een beetje vlot te kunnen draaien.

Sony A1II • Sony A7RV • Sony 14mm F/1.8 GM • Sony 35mm F1.4 GM • Sony 70-200mm F/2.8 GM II • Sony 135mm F/1.8 GM • Sony 400-800mm • Laowa 85mm 2:1 macro • Sigma 105mm F/2.8 Macro • Laowa Aurogon 10-50x • Hobby Fotograaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeMen
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-09 15:08
DutchEZmoder schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 17:54:
[...]

Ik zat in hetzelfde schuitje. Van wat ik heb gehoord en gelezen zijn de Valve Index en Pimax 8k de mooiste 2 VR headsets op de markt. Met de Pimax 8k heb je een grotere kijkhoek en hogere resolutie, met de Index heb je een hogere refreshrate en betere controllers. Ook heb je met de Index meer games die compatible zijn met je device. Daarom heb ik zelf gekozen voor de Valve Index.

Je hebt wel een dikke PC nodig om het een beetje vlot te kunnen draaien.
Voor elke VR bril heb je een redelijk dikke pc nodig ivm de resolutie van de bril.

Voor mij was het doorslaggevende bij de keuze voor de Quest te gaan de combinatie van alle mogelijkheden die het bied voor een schappelijk prijs. Hij is standalone te gebruiken, via de pc zowel bedraad als draadloos en alle steam games werken er op. Probleem bij VR brillen is dat de techniek binnen een jaar achterhaald cq dik ingehaald is. Als je nu €1000 uit geeft is er over een jaar iets waar voor de helft het beter doet. Zie de index vs de hp reverb bijvoorbeeld maar ook de Quest 2 evenaard de index grafisch op zijn bizar hoge Hz na een dan zijn de index en reverb niet eens draadloos!

Geloof me, eens draadloos, altijd draadloos...😁. De Quest 2 is relatief een koopje voor wat je krijgt alleen is het Facebook dus je zult daar mee moeten kunnen leven.

[ Voor 16% gewijzigd door FreeMen op 06-10-2020 19:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-09 12:48

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Nou ja Facebook zul je wel een beetje moeten temmen. Een apart emailadres wat niemand anders heeft behalve facebook. Facebook isoleren qua cookies is ook natuurlijk een ding. Dan is het vast wel een beetje te managen.

Persoonlijk had ik liever 100 euro meer betaald voor de quest en zoveel % meer per game als dat betekent had dat ik zonder facebook kon spelen. Ik heb de Quest 2 wel besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thodekroo
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 10-09 11:08
sebastius schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 19:18:
Nou ja Facebook zul je wel een beetje moeten temmen. Een apart emailadres wat niemand anders heeft behalve facebook. Facebook isoleren qua cookies is ook natuurlijk een ding. Dan is het vast wel een beetje te managen.
En dan wel een Facebook account met je eigen naam aanmaken? Dat staat me juist zo tegen. Voor je het weet krijg je opmerkingen van mensen waarom ik hen vriendschapsverzoek niet wil accepteren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Thodekroo schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 19:21:
[...]

En dan wel een Facebook account met je eigen naam aanmaken? Dat staat me juist zo tegen. Voor je het weet krijg je opmerkingen van mensen waarom ik hen vriendschapsverzoek niet wil accepteren...
Ik ben daar vrij simpel in, ik verkondig al zolang het bestaat dat ik niet aan facebook doe. Ik zal het er ook wel op zetten denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Wie heeft een Quest met Oled wel eens vergeleken met een bril met LCD? Ik was net even aan het racen in de bossen bij nacht en het echte donkere zwart is dan wel echt geweldig. Ik ben bang dat dat met LCD minder gaat zijn. Ik zou graag de Quest 2 willen als upgrade voor de PC edg, dan kan de Quest 1 naar de kinderen (die gebruiken hem toch al het meeste). Wellicht even afwachten tot ze geleverd zijn, dan komen er hier vast mensen met beiden die dat soort dingen eens kunnen vergelijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
sebastius schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 19:18:

Persoonlijk had ik liever 100 euro meer betaald voor de quest en zoveel % meer per game als dat betekent had dat ik zonder facebook kon spelen. Ik heb de Quest 2 wel besteld.
Ja ik heb weer een account aangemaakt met mijn middelste naam als voornaam (hoop dat ik dan mijn spellen niet kwijtraak als ze het merken, want die staat wel op mijn ID).

Maar ze suggereerden gelijk wel mensen die ik kende, terwijl ik het in een schone browser sessie deed. Denk dat het kwam doordat ik per se een nummer moest opgeven dat ik ook voor Whatsapp gebruik :( Maar ik heb helaas geen andere nummers. Het vervelendste vind ik als mensen me berichten gaan sturen of friend requesten want ik wil helemaal niet op facebook zichtbaar zijn. Vandaar die andere naam.

Overigens heb ik nog steeds de Q2 als de HP Reverb G2 in de preorder staan... Ik twijfel nog steeds. Maar ik wil wat meer aan ontwikkeling gaan doen dus wellicht hou ik beide.

[ Voor 8% gewijzigd door GekkePrutser op 07-10-2020 00:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacewide
Tadango schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 21:43:
Wie heeft een Quest met Oled wel eens vergeleken met een bril met LCD? Ik was net even aan het racen in de bossen bij nacht en het echte donkere zwart is dan wel echt geweldig. Ik ben bang dat dat met LCD minder gaat zijn. Ik zou graag de Quest 2 willen als upgrade voor de PC edg, dan kan de Quest 1 naar de kinderen (die gebruiken hem toch al het meeste). Wellicht even afwachten tot ze geleverd zijn, dan komen er hier vast mensen met beiden die dat soort dingen eens kunnen vergelijken.
Ikzelf heb nog nooit te vergelijking kunnen doen, maar ik heb ze wel eens naast elkaar bekeken via dit filmpje van Tyriel.
YouTube: THROUGH THE LENSES - Quest 2 vs Quest 1

-> https://youtu.be/ny_OPsxHQmU Met G2

Enkele jaren terug moest OLED het nieuwe worden en nu zien we op veel vlakken LCD weer terug verschijnen. Laten we zeggen dat ik die indruk heb.

[ Voor 3% gewijzigd door Spacewide op 07-10-2020 07:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 21-08 17:09
Ik blijf die "through the lens" video's lastig vinden. Als ik bijvoorbeeld in dat filmpje kijk naar beat saber dan ziet het er daar gewoon waziger uit dan op m'n PSVR, en die is toch echt niet scherper dan de 1, laat staan de 2.

Ik krijg steeds meer het idee dat hun methode misschien enigzins te gebruiken is als vergelijking tussen systemen, maar dat je vooral niet moet denken dat dit een goeie representatie is van hoe het er in het echt voor jou uit gaat zien. Een cameralens is gewoon heel anders dan de enkele lens in je oog. En dat is waar die systemen voor gebouwd zijn.

Helaas kunnen we nog geen kabeltje in onze hersenen pluggen om daaruit beelden over te nemen :)

Iets anders: zijn mensen hier al bezig met SW: Squadrons? Ik vind hem echt heel erg vet.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Hydra schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 12:33:
[..]

Iets anders: zijn mensen hier al bezig met SW: Squadrons? Ik vind hem echt heel erg vet.
Ik ben er mee bezig, via m'n 1070 op de Quest. Geweldig spel maar ik ben na een half uurtje wel goed misselijk :P

Voornaamste probleem is dat na een tijdje de cockpit heel houterig gaat bewegen, terwijl de game zelf prima blijft spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deDenDen
Hydra schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 12:33:
Ik blijf die "through the lens" video's lastig vinden. Als ik bijvoorbeeld in dat filmpje kijk naar beat saber dan ziet het er daar gewoon waziger uit dan op m'n PSVR, en die is toch echt niet scherper dan de 1, laat staan de 2.
Het is inderdaad niet helemaal te vergelijken met de 'werkelijkheid' en meer bedoelt om headsets onderling te vergelijken. Zelfs dat moet met een korreltje zout genomen worden.
Het verschil in kwaliteit wat je ziet bij zo'n video of door je eigen headset komt denk ik o.a. doordat je met een VR bril veel meer focust op wat zich precies in het midden afspeelt, dat is daarom ook een stuk scherper gemaakt. Bij zo'n Youtube video kijk je al snel naar het complete beeld, en dan valt het minder scherpe aan de randen op. In VR krijg je daar veel minder van mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Wat is een goed betaalbare joystick for Starwars Squadrons? Beneden de 200 euro zoek ik een setje. Mag zonder pedalen, met zou mooi zijn. Als iemand wat 2e hands weet uiteraard ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Dennisvw schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 13:12:
Het is inderdaad niet helemaal te vergelijken met de 'werkelijkheid' en meer bedoelt om headsets onderling te vergelijken. Zelfs dat moet met een korreltje zout genomen worden.
Het verschil in kwaliteit wat je ziet bij zo'n video of door je eigen headset komt denk ik o.a. doordat je met een VR bril veel meer focust op wat zich precies in het midden afspeelt, dat is daarom ook een stuk scherper gemaakt. Bij zo'n Youtube video kijk je al snel naar het complete beeld, en dan valt het minder scherpe aan de randen op. In VR krijg je daar veel minder van mee.
Ik denk dus juist dat het issue is dat de randen out of focus zijn, omdat video lenzen anders zijn. Ik denk niet dat je uberhaupt met een gewone videocamera zo scherp kunt stellen dat alles scherp is. Juist omdat die lenzen van de brillen voor ogen gemaakt zijn.

En ik krijg een beetje het idee dat ze dat zelf niet doorhebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Tadango schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 13:14:
Wat is een goed betaalbare joystick for Starwars Squadrons? Beneden de 200 euro zoek ik een setje. Mag zonder pedalen, met zou mooi zijn. Als iemand wat 2e hands weet uiteraard ook :)
Ha. Ha ha. hahahaha. Ik ben ook op zoektocht maar omdat die dingen niet verkochten was er een krap aanbod en toen kwam Flight Sim 2020 op de markt.

Het is geen doen. Alle prijzen zijn door het plafond en 90% is niet leverbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Ja...... dat idee had ik al :) Is een Thrustmaster T16000M een aanrader? Zou binnen 7 werkdagen leverbaar moeten zijn en is compleet acceptabel. Anders wacht ik wel met Squadrons of er de komende maanden wat interessants op de markt komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timbox88
Tadango schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 13:22:
Ja...... dat idee had ik al :) Is een Thrustmaster T16000M een aanrader? Zou binnen 7 werkdagen leverbaar moeten zijn en is compleet acceptabel. Anders wacht ik wel met Squadrons of er de komende maanden wat interessants op de markt komt.
Voor FS2020 is dat iig een fijne joystick dus denk voor Squadrons ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaggerDeBagger
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:01
sebastius schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 13:10:
[...]

Ik ben er mee bezig, via m'n 1070 op de Quest. Geweldig spel maar ik ben na een half uurtje wel goed misselijk :P

Voornaamste probleem is dat na een tijdje de cockpit heel houterig gaat bewegen, terwijl de game zelf prima blijft spelen.
Je bent niet de enige met dit probleem ;w Ook ik ervaar precies dit. Na een herstart van de game loopt alles weer soepel.
Nu gebruik ik ook een quest icm een 2070 via VD, maar deze combinatie zal vermoedelijk niet het probleem veroorzaken (versterken kan natuurlijk wel), aangezien reviews dit punt ook hebben aangehaald.
Vooralsnog wacht ik een patch rustig af voordat ik verder ga vliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hydra schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 13:16:
[...]

Ik denk dus juist dat het issue is dat de randen out of focus zijn, omdat video lenzen anders zijn. Ik denk niet dat je uberhaupt met een gewone videocamera zo scherp kunt stellen dat alles scherp is. Juist omdat die lenzen van de brillen voor ogen gemaakt zijn.

En ik krijg een beetje het idee dat ze dat zelf niet doorhebben.
Goed punt inderdaad... Grootste punt daarbij is denk ik dat als jij in VR naar de zijkant van het scherm kijkt dat je dat doet door je ogen te draaien. Je verplaatst daarmee de lens (in je oog) dus, want onze ogen hebben maar een klein stukje waar wij werkelijk zo scherp en gedetailleerd kunnen zien. Een camera werkt met een stilstaande lens en een veel groter oppervlak er achter dat overal met hetzelfde detail het beeld vastlegt.
Een goede vr lens zou dus rekening moeten houden met dat je oog lens niet vast staat, er is niet één brandpunt voor het hele beeld (of ja, wel, maar dat ligt achter je lens in het midden van je oogbal). Dat kan een standaard camera niet vastleggen.

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Finraziel schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:56:
[...]

Goed punt inderdaad... Grootste punt daarbij is denk ik dat als jij in VR naar de zijkant van het scherm kijkt dat je dat doet door je ogen te draaien. Je verplaatst daarmee de lens (in je oog) dus, want onze ogen hebben maar een klein stukje waar wij werkelijk zo scherp en gedetailleerd kunnen zien.
Ja, precies. En je oog stelt zich ook automatisch scherp op dat stukje waar je naar kijkt. Dat doen ze daar niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

BaggerDeBagger schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 13:57:
[...]

Je bent niet de enige met dit probleem ;w Ook ik ervaar precies dit. Na een herstart van de game loopt alles weer soepel.
Nu gebruik ik ook een quest icm een 2070 via VD, maar deze combinatie zal vermoedelijk niet het probleem veroorzaken (versterken kan natuurlijk wel), aangezien reviews dit punt ook hebben aangehaald.
Vooralsnog wacht ik een patch rustig af voordat ik verder ga vliegen.
top, dat scheelt weer research!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deDenDen
Finraziel schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:56:
[...]

Goed punt inderdaad... Grootste punt daarbij is denk ik dat als jij in VR naar de zijkant van het scherm kijkt dat je dat doet door je ogen te draaien. Je verplaatst daarmee de lens (in je oog) dus, want onze ogen hebben maar een klein stukje waar wij werkelijk zo scherp en gedetailleerd kunnen zien. Een camera werkt met een stilstaande lens en een veel groter oppervlak er achter dat overal met hetzelfde detail het beeld vastlegt.
Een goede vr lens zou dus rekening moeten houden met dat je oog lens niet vast staat, er is niet één brandpunt voor het hele beeld (of ja, wel, maar dat ligt achter je lens in het midden van je oogbal). Dat kan een standaard camera niet vastleggen.
Wanneer je in VR je hoofd stil houdt en enkel je ogen naar links of rechts (of boven/onder) draait dan zul je zien dat het beeld in de hoeken een stuk minder scherp is. VR brillen/lenzen hebben een duidelijke sweet spot in het midden, daar is alles scherp. Wil je rechts van je wat scherp kunnen zien, dan zul je je hoofd naar rechts moeten draaien. De cameralens is dus niet de beperking, dat zijn de VR-headset lenzen.

Wanneer je dan de opgenomen 'through the lens' beelden op een computerscherm bekijkt, dan zie je het volledige beeld dat opgenomen is, incl. het beeld dat normaal buiten je sweet spot valt en dus onscherp is. Die 'through the lens' video's laten dus best goed zien hoe de werkelijkheid is, maar niet hoe je het in VR zult ervaren :)

Toekomstige generaties VR sets zullen eye-tracking hebben, de sweet spot past zich dan aan aan je ogen, maar dat is nu nog niet beschikbaar. Wanneer dat beschikbaar is zijn die through the lens video's helemaal niet meer representatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennisvw schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 15:34:
[...]

Wanneer je in VR je hoofd stil houdt en enkel je ogen naar links of rechts (of boven/onder) draait dan zul je zien dat het beeld in de hoeken een stuk minder scherp is. VR brillen/lenzen hebben een duidelijke sweet spot in het midden, daar is alles scherp. Wil je rechts van je wat scherp kunnen zien, dan zul je je hoofd naar rechts moeten draaien. De cameralens is dus niet de beperking, dat zijn de VR-headset lenzen.

Wanneer je dan de opgenomen 'through the lens' beelden op een computerscherm bekijkt, dan zie je het volledige beeld dat opgenomen is, incl. het beeld dat normaal buiten je sweet spot valt en dus onscherp is. Die 'through the lens' video's laten dus best goed zien hoe de werkelijkheid is, maar niet hoe je het in VR zult ervaren :)

Toekomstige generaties VR sets zullen eye-tracking hebben, de sweet spot past zich dan aan aan je ogen, maar dat is nu nog niet beschikbaar. Wanneer dat beschikbaar is zijn die through the lens video's helemaal niet meer representatief.
Ik vermoed dat dat dus afhankelijk is van de vr bril en dat een reguliere camera lens dat niet goed kan vangen. In theorie kan het namelijk best scherp zijn aan de randen maar dan moet de lens in de vr bril wel rekening houden met de beweging van je ogen.
In mijn Quest (1) is het dus inderdaad wel onscherp aan de randen, maar dat lijkt te komen doordat de lenzen in de Quest dus géén rekening houden met het bewegen van je ogen. Helemaal aan de zijkant worden zaken dus inderdaad wazig, maar duw ik de Quest een stukje die kant op (waardoor effectief de lens van mijn oog weer op de goede positie komt) dan wordt het juist weer scherper ook al kijk ik nog steeds naar de zijkant van het scherm.
Ik vermoed dat in dit geval een through the lens opname juist een rooskleuriger beeld zou tonen want die camera lens blijft netjes in het midden wat mijn oog dus niet doet.

En ja, allemaal vermoedens want ik heb niet allemaal verschillende brillen zelf getest en ga ook niet proberen om zelf een through the lens opname te maken.

Gamertag: FinrazielNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchEZmoder
Die onscherpe beelden aan de randen is toch gewoon softwarematig geregeld? Dit zodat je pc minder data hoeft te verwerken en je genoegen hebt aan een displayport 1.2 kabel ipv 1.4. (als je bedraad speelt) In theorie heeft de Valve Index een dp 1.4 kabel nodig op 144hz, maar door die onscherpte kun je gewoon spelen met een 1.2 kabel.

Sony A1II • Sony A7RV • Sony 14mm F/1.8 GM • Sony 35mm F1.4 GM • Sony 70-200mm F/2.8 GM II • Sony 135mm F/1.8 GM • Sony 400-800mm • Laowa 85mm 2:1 macro • Sigma 105mm F/2.8 Macro • Laowa Aurogon 10-50x • Hobby Fotograaf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tadango
DutchEZmoder schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 16:29:
Die onscherpe beelden aan de randen is toch gewoon softwarematig geregeld? Dit zodat je pc minder data hoeft te verwerken en je genoegen hebt aan een displayport 1.2 kabel ipv 1.4. (als je bedraad speelt) In theorie heeft de Valve Index een dp 1.4 kabel nodig op 144hz, maar door die onscherpte kun je gewoon spelen met een 1.2 kabel.
Nee hoor, was dat maar zo. Dat komt in de toekomst wel. Dan krijg je schermen met een hogere pixel dichtheid in het midden. Nu is het beeld gewoon hetzelfde op het hele scherm.

Zo werkt het bij de Quest bv:
- De Quest geeft de huidige positie en kijkhoek door aan de PC (Gaat niet synchroon, maar voor de uitleg even wel)
- De PC berekend 2 beelden (links en rechts) en geeft deze door aan de Quest inclusief de posities van de gerenderde hoek edg
- De Quest toont deze beelden en verschuift deze zodat ze kloppen met de huidige hoek en positie van de bril. Deze kan immers iets verschoven zijn tov van de gerenderde positie.
- De Quest blijft de laatste 2 beelden verschuiven en aanpassen tov de bewegingen totdat er 2 nieuwe beelde ontvangen zijn.

Daarom zijn de berekende beelden zelfs groter dan de resolutie van de schermen. Zo kan je iets beweging hebben en toch met oudere beelden dit tonen. Deze oplossing is geniaal en zorgt voor een veeeeel soepelere VR ervaring zonder latency problemen. Als je snel beweegt op een langzamere PC zie je zwarte vlakken aan de zijkanten. Je verschuift de bril dan sneller dan de PC de nieuwe beelden aan kan leveren voor de nieuwe positie. De laatste beelden bevatten dan net niet dat nieuwe stuk waar je naar kijkt. Ga je een grotere afbeelding renderen is dat minder erg, maar dan kost meer performance, dus meer lag wat het probleem niet oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacobras
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-09 11:34

jacobras

Developer

Goeie uitleg @Tadango, slimme techniek inderdaad. Weet je of dit ook met brillen als de Vive en de Index gebeurt? De latency is daar korter omdat ze bedraad zijn maar ik kan me voorstellen dat het alsnog niet snel genoeg is om zonder deze correcties te kunnen.

Mijn laatste (grote) reviews: Medal of Honor (VR), Half-Life: Alyx (VR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kowlier
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 30-04 16:53
hoe goed werkt dat draadloos gamen via de quest 2? of zijn daar nog geen dingen rond bekend?
ik twijfel ferm tussen de reverb g2 of de quest 2. zeker als het enkel is om af en toe eens sw squadrons aan te zwieren :/

PSN - ps4 : sir_kowlier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
jacobras schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 18:43:
Goeie uitleg @Tadango, slimme techniek inderdaad. Weet je of dit ook met brillen als de Vive en de Index gebeurt? De latency is daar korter omdat ze bedraad zijn maar ik kan me voorstellen dat het alsnog niet snel genoeg is om zonder deze correcties te kunnen.
Weet ik niet maar iets vergelijkbaars zal het wel zijn.
kowlier schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 18:45:
hoe goed werkt dat draadloos gamen via de quest 2? of zijn daar nog geen dingen rond bekend?
ik twijfel ferm tussen de reverb g2 of de quest 2. zeker als het enkel is om af en toe eens sw squadrons aan te zwieren :/
Volgens de berichten net zo goed als met de Quest 1. Vraagt wel iets meer bandbreedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchEZmoder
Oke thanks voor de uitleg! Dat wist ik niet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-09 13:30
Net toch maar de Quest 2 besteld, zou volgende week maandag binnen moeten zijn. Heel lang in Maart getwijfeld over de 1 en nu met Star Wars: Squadrons de trekker overgehaald :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timbox88
Hoe doen jullie dat eigenlijk met de Quest controllers? Zie dat er in de controllers van de 1 en volgende week ook de 2 AA batterijen gaan. Hebben jullie gewoon oplaadbare gekocht of zijn er ook accu's voor verkrijgbaar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tadango
Oplaadbare van de IKEA (Lada 2450mAh). Zijn steen goed en gaan lang mee. Setje van 4 en je hebt altijd 2 volle op voorraad.

[ Voor 6% gewijzigd door Tadango op 07-10-2020 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeMen
ex87 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 19:03:
Net toch maar de Quest 2 besteld, zou volgende week maandag binnen moeten zijn. Heel lang in Maart getwijfeld over de 1 en nu met Star Wars: Squadrons de trekker overgehaald :D
Maandag gaat hem niet worden, hij komt pas volgende week dinsdag uit (lees, mag dan pas verstuurd worden) ;). Ben wel benieuwd in hoeverre alle pre-orders ook daadwerkelijk uitgeleverd gaan op die dag.

[ Voor 11% gewijzigd door FreeMen op 07-10-2020 20:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreeMen
Timbox88 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 19:17:
Hoe doen jullie dat eigenlijk met de Quest controllers? Zie dat er in de controllers van de 1 en volgende week ook de 2 AA batterijen gaan. Hebben jullie gewoon oplaadbare gekocht of zijn er ook accu's voor verkrijgbaar?
Ik heb oplaadbare gekocht, er zijn officieel geen accu's verkrijgbaar (ook niet voor de Q2) al zijn er wel aftermarket oplossingen voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timbox88
FreeMen schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 20:20:
[...]

Maandag gaat hem niet worden, hij komt pas volgende week dinsdag uit (lees, mag dan pas verstuurd worden) ;). Ben wel benieuwd in hoeverre alle pre-orders ook daadwerkelijk uitgeleverd gaan op die dag.
Coolblue zegt iig dat ze de dertiende leveren, dat zou dus dinsdag zijn. Fingers crossed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timbox88
Maakt het eigenlijk nog uit hoeveel maH die batterijen zijn voor de controllers van de Quest2? Is 1300 bijv ook oke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacewide
Oculus store heeft net van men PayPal afgeschreven en status is veranderd naar verzending klaarmaken. Nu ben ik deze week erachter gekomen dat ik 5% vaste korting heb bij Coolblue. Altijd balen nadien hehe.

Excited!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreeMen
Timbox88 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 21:31:
Maakt het eigenlijk nog uit hoeveel maH die batterijen zijn voor de controllers van de Quest2? Is 1300 bijv ook oke?
1300 kan maar zijn relatief wel snel leeg in de q1, ik heb zelf 2500mah en die gaan behoorlijk lang mee. Controllers van de Q2 zou 4x zo lang me moeten gaan dus dan zou je ook prima weg moeten komen met 1300.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timbox88
FreeMen schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 08:03:
[...]

1300 kan maar zijn relatief wel snel leeg in de q1, ik heb zelf 2500mah en die gaan behoorlijk lang mee. Controllers van de Q2 zou 4x zo lang me moeten gaan dus dan zou je ook prima weg moeten komen met 1300.
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
[...]

Heb tijdens de aankondiging bij oculus besteld en de dag daarna bij coolblue. Degene die er als eerste is word mijn Q2, de tweede gaat of naar mevrouw of in de verkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Timbox88 schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 21:03:
Coolblue zegt iig dat ze de dertiende leveren, dat zou dus dinsdag zijn. Fingers crossed!
Ik wacht zelf de reviews af. Ik wil graag een Q2 naast m'n PSVR (vooral voor draadloos), maar wil wel zeker weten dat er geen issues naar voren komen vlak na de release.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeMen
Hydra schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:51:
[...]

Ik wacht zelf de reviews af. Ik wil graag een Q2 naast m'n PSVR (vooral voor draadloos), maar wil wel zeker weten dat er geen issues naar voren komen vlak na de release.
De Q2 is geen nieuw apparaat, het is bouwt voort op de Q1 welke aangetoond heeft een solide apparaat te zijn. De reviews zijn erg positief tot dusver waarbij enkel zaken aangestipt worden als minpunten welke algemeen bekend zijn zoals minder diep zwart scherm tov Q1, besmettelijk kleur, elite band zou standaard moeten zijn, Facebook gezeur etc. Kwalitatief is het vrij unaniem, ze zijn allemaal lovend tav wat je krijgt voor het geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ex87
[...]

In mijn order bevestiging staat maandag 19/10. Dat bedoelde ik met 'volgende week' maandag (dus niet aankomende). We gaan het merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krullenbol
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-09 21:49
Heb een 2e handse Quest 1 gekocht en heb een echte beginnersvraag:
Vind het zo lastig dat er niet zoiets is als ‘recente documenten’, kom de prachtigste dingen tegen, maar kan die later niet meer laten zien aan mijn vrouw omdat ik ze zelden nog terug kan vinden.

[ Voor 92% gewijzigd door krullenbol op 08-10-2020 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timbox88
ex87 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 18:27:
[...]

In mijn order bevestiging staat maandag 19/10. Dat bedoelde ik met 'volgende week' maandag (dus niet aankomende). We gaan het merken.
Waar heb jij hem besteld? Mijn coolblue bestelling staat tot op heden op aflevering 13 oktober!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchEZmoder
Ik kreeg vanmiddag een mailtje dat m'n Valve pakketje onderweg is! 7 weken eerder dan verwacht. Morgen kan ik dan hopelijk aan de slag met de Index :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timbox88
DutchEZmoder schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 21:30:
Ik kreeg vanmiddag een mailtje dat m'n Valve pakketje onderweg is! 7 weken eerder dan verwacht. Morgen kan ik dan hopelijk aan de slag met de Index :D
Cool man! Dat is tof!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ex87
Timbox88 schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 20:19:
[...]

Waar heb jij hem besteld? Mijn coolblue bestelling staat tot op heden op aflevering 13 oktober!
via oculus.com zelf, was het makkelijkst hier :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
krullenbol schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 19:27:
Heb een 2e handse Quest 1 gekocht en heb een echte beginnersvraag:
Vind het zo lastig dat er niet zoiets is als ‘recente documenten’, kom de prachtigste dingen tegen, maar kan die later niet meer laten zien aan mijn vrouw omdat ik ze zelden nog terug kan vinden.
Waar kom je die prachtige dingen dan tegen? In games? Browser/online? Als je in je library kijkt staan je meest recent gebruikte apps bovenaan. De browser heeft geschiedenis en je kan bookmarks aanmaken als je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krullenbol
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-09 21:49
Weet niet eens zeker waar ik ze heb gezien, is best onduidelijk waar dingen in worden afgespeed. Soms TV, in Youtube kun je wel gemakkelijk een favoriet maken. Die Quill animaties kun je alleen maar via de smartphone al op de Quest zetten, waarom niet op de Quest zelf? Weet niet eens waarin die Quill dingen worden vertoond, is weer andere app?
Daarom graag "reente documenten", daar maakte het ook niet uit wat programma er achter zat.
Voor beginnende 60+ mag er dus nog wel wat verbeteren voor een grotere user-base van VR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
FreeMen schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 18:16:
De Q2 is geen nieuw apparaat, het is bouwt voort op de Q1 welke aangetoond heeft een solide apparaat te zijn. De reviews zijn erg positief tot dusver waarbij enkel zaken aangestipt worden als minpunten welke algemeen bekend zijn zoals minder diep zwart scherm tov Q1, besmettelijk kleur, elite band zou standaard moeten zijn, Facebook gezeur etc. Kwalitatief is het vrij unaniem, ze zijn allemaal lovend tav wat je krijgt voor het geld.
Ik ga het wel zien. Ik preorder nooit dingen. Ik heb er geen problemen mee wat langer te moeten wachten, en vaak zijn dan ook de eerste paar patches al uit om de eerste kinderziektes eruit te halen. Ik acht de kans wel een flinke 80% of meer dat ik uiteindelijk de Q2 ga kopen hoor, vooral het wireless kunnen spelen spreekt me enorm aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
krullenbol schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:18:
Weet niet eens zeker waar ik ze heb gezien, is best onduidelijk waar dingen in worden afgespeed. Soms TV, in Youtube kun je wel gemakkelijk een favoriet maken. Die Quill animaties kun je alleen maar via de smartphone al op de Quest zetten, waarom niet op de Quest zelf? Weet niet eens waarin die Quill dingen worden vertoond, is weer andere app?
Daarom graag "recente documenten", daar maakte het ook niet uit wat programma er achter zat.
Voor beginnende 60+ mag er dus nog wel wat verbeteren voor een grotere user-base van VR.
Ja, helaas zijn youtube video's, Quill animaties en een hele hoop andere zaken zodanig in een specifieke app verwikkeld dat ze niet extern benaderbaar zijn. Oculus heeft wel "popular places" waar je dan ook bijvoorbeeld het hoofdmenu van beat saber vaak tussen ziet staan maar daar kan je dan weer geen bookmarks in maken en niet alle apps gebruiken deze deeplinking.

Pagina: 1 ... 13 ... 123 Laatste