Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-09-2023
dawg schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 16:45:
[...]

Je had het ook gewoon niet kunnen posten aangezien het uitgekauwd is en niets toevoegt. Maar RD, ja, dat verklaart want daar zitten ook veel iRacing-haters die elke gelegenheid aangrijpen het voor de zoveelste keer ook “vriendelijk” te zeggen. Op mij komt het over als afgunst wat niks bijdraagt.
Je hebt helemaal gelijk. Laten we niets discusieren, zodat we allemaal ons niet gekleineerd voelen of de noodzaak voelen tot wat we denken kleine stoodjes te zijn uitdelen.

Als lurker lijkt het mij dat rd juist vol met iracing toxic fanboys zit, dus ieder zo zijn eigen waardes en conclusies 😆

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

-knip- en vanaf hier gaan we dus van de discussie weg en gaan we op de man verder

[ Voor 81% gewijzigd door Geronimous op 11-02-2023 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
-knip- en vanaf hier gaan we dus van de discussie weg en gaan we op de man verder

[ Voor 85% gewijzigd door Geronimous op 11-02-2023 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

-knip-

[ Voor 97% gewijzigd door Geronimous op 11-02-2023 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-05 21:39
!GN!T!ON schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 16:42:
[...]

Yes, sorry had ik er even bij moeten zeggen, CPU was eerst idd bottleneck (Ryzen 5 3600), heb nu een 5800x3d, daarmee is het iets beter, maar ik moet nog steeds de render resolution van de bril met iets van 50% terugzetten en de graphics ingame op medium om het nog een beetje vloeiend aan te laten voelen, anders word ik binnen 5 minuten kotsmisselijk :+ Vandaar dat ik nu ook meer dan de GPU wijs.
ok, dan is het redelijk aannemelijk dat het inderdaad de GPU is waar je nu tegenaan loopt. Een 6800xt is wel een stukje sneller dan een 6700xt en zal je dus zeker gaan helpen, maar verwacht hier verder geen wonderen uit. Wil je echt het maximale, dan zal voor zowel CPU als GPU en vermoedelijk ook het geheugen helaas er nog een flinke scheut op het budget moeten gaan komen.

Gezien de CPU die je nu hebt, denk ik dat een 6800xt wel een mooie match erbij is. Zou jaar high-end kaarten als een 4090 kijken, dan is dat eigenlijk zonde omdat je CPU dan vermoedelijk het weer niet bij gaat houden. Het moet allemaal wel een beetje in balans blijven natuurlijk.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-05 20:08
dawg schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 16:15:
[...]

Dan zou ik iRacing eens proberen. Daar heb je officieel gelicenseerde AMG W12 én W13, waarbij vrijwel alles gemodelleerd is, tot aan “brake magic” aan toe.

Kost wat, maar dan heb je ook écht wat, qua F1. En VR werkt fantastisch in iRacing.
Dank je voor het meedenken, maar iRacing is voor mij, nu in ieder geval, weloverwogen geen optie.
Als ik straks alleen maar achter dat ding zit en niet meer buiten te vinden ben (lees dit stukje met een lach aub ;) ), zal ik er misschien wel over nadenken.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
-knip-

[ Voor 94% gewijzigd door Geronimous op 11-02-2023 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !GN!T!ON
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07-05 22:16
kroegtijger schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 16:59:
[...]

ok, dan is het redelijk aannemelijk dat het inderdaad de GPU is waar je nu tegenaan loopt. Een 6800xt is wel een stukje sneller dan een 6700xt en zal je dus zeker gaan helpen, maar verwacht hier verder geen wonderen uit. Wil je echt het maximale, dan zal voor zowel CPU als GPU en vermoedelijk ook het geheugen helaas er nog een flinke scheut op het budget moeten gaan komen.

Gezien de CPU die je nu hebt, denk ik dat een 6800xt wel een mooie match erbij is. Zou jaar high-end kaarten als een 4090 kijken, dan is dat eigenlijk zonde omdat je CPU dan vermoedelijk het weer niet bij gaat houden. Het moet allemaal wel een beetje in balans blijven natuurlijk.
4090 ligt (helaas) enkele mijlen buiten mijn mijn budget :) Ik neig zelf naar een 6900XT die ik al een paar keer voor ~600/650 voorbij heb zien komen op de VA. 4070(Ti) zou ook mooi zijn, maar ook daar behoorlijk ver buiten mijn budget.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:36
Darkangle schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 16:54:
[...]
Ik somde lwtterlijk op voor iemand die dat misschien niet weet dat je alles kwijt bent.
Dit wist ik ook niet en vond dat zeer waardevolle informatie.

Heb het altijd al sowieso (te) duur gevonden (voor mij dan, wellicht is de kwaliteit van de content zo bizar hoog dat het voor een ander een acceptabel bedrag is, geen idee) maar dat je niet eens je gekochte content kan gebruiken als je niet meer maandelijks betaalt betekent automatisch dat ik nooit meer ook maar enigszins geïnteresseerd zal kijken/lezen over deze titel. En de bespaarde centjes gebruiken in AC, ACC, AMS2, etc. :)

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:53

Mystikal

It never hurts to help!

Vanavond maar eens proberen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pSocFgcJXU3bo0kuwORyyMW51xc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vDFFvkJ8aMhr4lOJPFafOwUd.jpg?f=fotoalbum_large

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
😆

Laat de uitkomst svp weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Doet wel afbreuk aan mijn gestileerd kantoor/gameroom... Maar goed, alles voor de performance en stabiliteit.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
Mystikal schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 18:55:
Doet wel afbreuk aan mijn gestileerd kantoor/gameroom... Maar goed, alles voor de performance en stabiliteit.
Is alleen om te kijken of het helpt, daarna kan je een nette oplossing toepassen 😉 (en er zijn nog wel wat dingen die je kan proberen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Mystikal schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 18:55:
Doeken met foto's of een mooie afbeelding ophangen helpt net zo goed, misschien wel beter dan die QR codes. Het probleem met een strak witte kamer en ramen nog erger, is dat tracking niet genoeg aanknopingspunten heeft om te bepalen waar je zit.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying Hawkic
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-04 16:45
Darkangle schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 14:30:
[...]

Vrouw had andere plannen toen kleine sliep, dus dat word vanavond. Of misschien kan @Flying Hawkic de zijne delen, als het iets van 2.90000 oid is dan is dat identiek.
Ik heb helemaal niets aangepast in files. Volledig default :). Maakt het een groot verschil? En op vlak van performance?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkangle
Flying Hawkic schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 21:11:
[...]

Ik heb helemaal niets aangepast in files. Volledig default :). Maakt het een groot verschil? En op vlak van performance?
Performance impact <1%, qua looks en feel vd game een groot verschil.

Ik zoek ze ff op (vrouw wou datenight e.d. dus kan niet naar rig vandaag).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flying Hawkic
Darkangle schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 21:13:
[...]

Performance impact <1%, qua looks en feel vd game een groot verschil.

Ik zoek ze ff op (vrouw wou datenight e.d. dus kan niet naar rig vandaag).
Waarom past Reiza dat dan niet aan met een update? Zou default moeten zijn dan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Darkangle
Flying Hawkic schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 21:15:
[...]

Waarom past Reiza dat dan niet aan met een update? Zou default moeten zijn dan.
Heb ik al eens verteld op onze discord 😉.

Anywho,...

@Koldur
In folder Documents->Automobilista2->

Meerdere bestanden, open degene die bij jou vr implementatie word gebruikt.

Vind deze regel:

< prop name=“SharpeningStrength” sharpeningstrength=“1.100000” />

Verander naar:

< prop name=“SharpeningStrength” sharpeningstrength=“2.900000” />

Save en start vr + game.

Geen verandering, verkeerd file.

Wel verandering, kijk of het niet te scherp is. Te scherp? Pas de waarde terug aan richting 1.1.

Er zijn meer instellingen, maar ik doe dit op geheugen, en dit is de meest impactvolle setting.

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZFLaSH
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-04 18:21
Toxic mannetjes gaan schreeuwen? Nou, dat is wel een beetje kort door de bocht. Je hebt zowat online overal keyboard warriors ertussen zitten en tegenwoordig is het zelfs in het dagelijkse leven. De hele cultuur is niet meer wat het 20 jaar geleden was (spijtig genoeg).

In iRacing heb ik dat heel simpel opgelost door in game de voice uit te zetten. Dat doe ik overigens in elke game, dus ik heb 0,0 last van "toxic mannetjes"..

Verder ben ik het met @dawg eens dat (voor mij), iracing de simulator is waar ik het meeste plezier uit haal. De Tweakers community waar ik actief in mee doe, de Simability community voor mensen met een beperking en de special events. Al dat soort dingen maakt dat platform voor mij een succes. Het geld vind ik ook echt wel een ding, maar je hoeft niet alles te kopen (ik koop alleen iets waar ik ook echt gebruik van maak) en als je ziet hoeveel uur ik dit al gespeeld heb, dan is het practisch niks per uur. Zeker als ik het vergelijk met bijv. mijn ACC aanschaf. Die game heb ik max 4 uur gespeeld en toen was ik er klaar mee. Zelfde gold voor RF2 en PC2. Voor dat geld had ik bijna 3 jaar iracing kunnen rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
ZFLaSH schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 11:53:
Toxic mannetjes gaan schreeuwen?
Vocale minderheid, gaf ik al aan. Dat betekend dat er een paar azijn pissers tussen zitten die over lol hebben met virtuele autootjes giftig doen en alles en iedereen afzeiken. Ook al is het een minderheid, het is het vocaalste gedeelte wat je als buitenstaander ziet. Vocaal betekend trouwens niet voice chat, dat is ook weer een ding op zich.

Ik nam aan dat dat begrepen werd met mijn eerdere uitleg. Excuses als ik te kort door de bocht was en aannam dat iedereen het fenomeen begreep (gezien online je er automagisch tegenaan loopt).

Gecombineerd dat dat allemaal kan en dus gedoogd word door de zwijgende meerderheid, laten we zeggen dat het geen goede look is. Zelfs de gematigde mensen lijken vaak alles als een aanval te zien en gaan gelijk in de aanval als verdediging, welk ook makkelijk te zien valt. Dat is daar meestal een zijlings symptom van helaas, en een patroon waar mensen automatisch en onopvallend in vallen zonder het zelf klaarblijkelijk door te hebben en worden zelfs pissed omdat iemand een andere mening heeft over virtuele wagen en alles daar omheen 😆.

Enfin, we lijken offtopic te raken van vr racing.

Om een schopje in de goede richting te geven:

Heeft iemand al CarX drift racing geprobeert in vr? Ik heb hem liggen (duh) maar momenteel bijna geen tijd voor wat dan ook. Erg nieuwschierig of het er een beetje uit ziet, en of het ook leuk is (zoek een excuus voor een handbrake en drift/rally wheel, rally alleen is niet genoeg).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZFLaSH
Darkangle schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 12:25:
[...]

Gecombineerd dat dat allemaal kan en dus gedoogd word door de zwijgende meerderheid, laten we zeggen dat het geen goede look is. Zelfs de gematigde mensen lijken vaak alles als een aanval te zien en gaan gelijk in de aanval als verdediging, welk ook makkelijk te zien valt. Dat is daar meestal een zijlings symptom van helaas, en een patroon waar mensen automatisch en onopvallend in vallen zonder het zelf klaarblijkelijk door te hebben en worden zelfs pissed omdat iemand een andere mening heeft over virtuele wagen en alles daar omheen 😆.
Persoonlijk vind ik dat je nu de gehele (online game) maatschappij erbij haalt en niet zozeer de simrace community. Ik denk zelfs dat FPS "community" een vele malen hogere "toxicity" gehalte heeft (van wat ik hoor; ik speel geen FPS) dan simracing, maar goed. Ik snap je punt. Ik snap ook absoluut dat online game niet voor iedereen is en ik denk ook dat dit vaak een reden hier van is, maar daarom had ik ook in bold de kreet voor mij erbij gezet. Ik veroordeel / beoordeel niemand op wat hij wel en niet leuk vind.

En over het gedogen... Tja, open Twitter of Reddit en ik denk dat je dan wel begrijpt hoe de maatschappij tegenwoordig in elkaar zit. Bijna alles kan en mag blijkbaar.....Als je gaat zien hoe de reacties waren op het Williams debacle mbt de 24h uur waren, dan vond ik heel, heel veel opmerkingen daar echt te ver gaan.

Maar, inderdaad teveel offtopic. Die game ken ik niet ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Koldur schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 13:59:
[...]

Ik had het inderdaad gevonden, had blijkbaar nog niet genoeg gezocht, teveel bezig met verschillende racing dingen haha.
Ben sinds kort echt serieus hiermee bezig en het kan wat overweldigend zijn om niet alleen het beste spel te vinden, maar ook alle mods, juiste instellingen en weet ik het.

Maar ben wel redelijk verkocht om mij hier meer op te richten! Heb inmiddels ook een TrueBrake V2 voor mijn G27 besteld. Ik ga wel zien of het ooit nog eindigt m.b.t. tot aankopen en upgrades haha.
Livery van 2023 is er inmiddels ook.

https://www.racedepartmen...23-skinpack.57950/updates

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
Koldur schreef op donderdag 9 februari 2023 @ 11:04:
[...]

Ik heb die XML inderdaad aangepast, maar heb jij toevallig jouw settings voor AMS m.b.t. die sharpening? Wil ik die later vanavond nog wel even proberen.
En, nog geprobeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koldur
Ga dat vanavond doen! Heb de files allemaal aangepast, zodat ik zeker weet dat ik de goede heb gepakt.

Van vrijdag tot en met zondag bezig geweest de babykamer om te turnen naar een kinderkamer :X

Maandag kwamen wat mods binnen voor mijn pedalen, TrueBrake en digitale pot meter voor het gaspedaal. Dat was ook nog een klusje, gisteren even nergens zin in gehad.

Maar vanavond heb ik de tijd en ga ik het even uittesten. AC maandag wel even weer getest, vooral omdat ik het gevoel daar het beste kon checken met de nieuwe pedalen. Wat een verschil maakt dat zeg, goede pedalen!
Maar ook toen viel mij weer op hoe goed de scherpte was, dus zal vanavond wel goed kunnen vergelijken. Zal ook even een A/B testje doen om het iets objectiever te kunnen melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying Hawkic
Ik heb het geprobeerd, maar zag niet direct een verschil. Ofwel heb ik het niet goed gedaan. Ik zou eens met de waardes moeten spelen en dezelfde track en auto gebruiken op de verschillende settings om te bekijken of er een groot verschil ils.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvh83
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 05-05 16:48
Zelfde discussie maar andere Sims. Scherpte!

AM2 met het tweaken van bonenstaande setting is goed scherp te krijgenen iRacing met sharpness aan is ook helemaal top. rFactor2 en Assetto Cora daarin tegen krijg ik maar niet scherp.
  • - Factor2 lijkt upschaling wel iets te helpen, maar verder. Wat googelen brengt ook niet veel extra inzichten. Jullie nog tips?
  • AC heb ik CSP en Pure geinstaleerd en de LOD bios maximaal in de min. AC is natuurlijk al oude game, maar heeft iemand zijn VR ervaring daarin wat 'scherper' gekregen?
Overigens kan ik na een upgrade van een RTX 2000 naar 4000 series icm met een 5800X3D, in alle titles de setting maximaal zetten. Ik bleek dus toch iets meer een GPU bottleneck te hebben dan gedacht. Echt zieke performance gains als je generatie overslaat. Ik twijfel nu of ik nog wel moet overstappen op de 7900X3D als ie uitkomt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koldur
@Darkangle
Net getest, AMS2 inderdaad lekker scherp, beetje hetzelfde als bij AC, maar iets teveel artifacts nog.
Dus nog even tweaken, maar racen gaat goed.
Wat een verschil overigens tussen de F1 auto in AMS2 en AC haha.

@michielvh83 Ga eens VR racen zonder CSP en Pure instellingen. CSP kan je wel installeren, maar begin een keer clean.
Ik speelde AC eerst met alleen de auto/banen mods en dat was echt perfect qua scherpte, daarna pas CSP aangezet.
Daar had ik ook alle aangeradene instellingen aangezet en het was een grote ellende. Daarna schoon begonnen en nu weer perfect in AC.
Ik ga straks setting voor setting aanzetten om te kijken waar het probleem vandaan komt in mijn geval.

[ Voor 18% gewijzigd door Koldur op 15-02-2023 21:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michielvh83
Koldur schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 21:17:
@Darkangle
Net getest, AMS2 inderdaad lekker scherp, beetje hetzelfde als bij AC, maar iets teveel artifacts nog.
Dus nog even tweaken, maar racen gaat goed.
Wat een verschil overigens tussen de F1 auto in AMS2 en AC haha.

@michielvh83 Ga eens VR racen zonder CSP en Pure instellingen. CSP kan je wel installeren, maar begin een keer clean.
Ik speelde AC eerst met alleen de auto/banen mods en dat was echt perfect qua scherpte, daarna pas CSP aangezet.
Daar had ik ook alle aangeradene instellingen aangezet en het was een grote ellende. Daarna schoon begonnen en nu weer perfect in AC.
Ik ga straks setting voor setting aanzetten om te kijken waar het probleem vandaan komt in mijn geval.
Thanks voor tips, ik had gek genoeg de zelfde ervaring maar dan 180 graden de andere kant op. Ik had met de default setting heel geel gedoe om dat een beetje lekker te krijgen in VR. Heel erg donker en rare kleuren. Juist met Pure leek het eindelijk op een 'modere' VR ervaring. AC is natuurlijk nooit bedoelt om in VR te gebruiken dus blijft echt heel veel tweaken. Mocht je nog wat setting vinden die voor je werken (dus zowel beetje om aan te gleuren ën scherp), zou je die dan met ons willen delen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
michielvh83 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 21:37:
[...]

Thanks voor tips, ik had gek genoeg de zelfde ervaring maar dan 180 graden de andere kant op. Ik had met de default setting heel geel gedoe om dat een beetje lekker te krijgen in VR. Heel erg donker en rare kleuren. Juist met Pure leek het eindelijk op een 'modere' VR ervaring. AC is natuurlijk nooit bedoelt om in VR te gebruiken dus blijft echt heel veel tweaken. Mocht je nog wat setting vinden die voor je werken (dus zowel beetje om aan te gleuren ën scherp), zou je die dan met ons willen delen? :)
Maf hoor, bij mij is het juist lekker licht met de basis VR instellingen, welke headset heb je? Quest 2 via VD hier.
PC gaming is grenzeloos, ook m.b.t. tweaken lol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvh83
Koldur schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 21:57:
[...]

Maf hoor, bij mij is het juist lekker licht met de basis VR instellingen, welke headset heb je? Quest 2 via VD hier.
PC gaming is grenzeloos, ook m.b.t. tweaken lol
Valve index.

Kreeg het nooit opgelost, meerdere mailen AC opnieuw geinstaleerd, alles handmatig ook weggegooid en pas nadat in Pure het gereset, leek het weer ergens op. Dus wil er nu niet meer te veel aan veranderen, enkel verbeteren puur voor VR. Zou mooi zijn als er een filter mod is, specifiek voor VR.

• michielvh83
Ik zou graag nogmaals de hulp van deze community willen willen vragen, ik heb namelijk problemen met rFactor2 icm SteamVR.

Heeft altijd gewerkt, heb een andere stuur op mijn wheelbase gemonteerd en wat knoppen extra ge-assigned. Ik krijg maar niet in-game het wiel en de pedalen aan de praat (dat ze de game aansturen).

In de control opties in-menu, wordt alles geregistreerd, links rechts, alle pedalen. Meerdere keren de calibratie opnieuw gedaan zonder succes.

Knoppen op het stuur doen het wel, maar sturen, gas, remmen en koppeling doen niks (in-game). Het is dus geen calibratie issue maar een in-game controller issue. Heb ook al dit geprobeerd YouTube: FIX rFACTOR 2 NOT REGISTERING WHEEL AND PEDALS!👍 (disable steam input). Maar niks werkt, ik tast in het duister mbt mogelijk oplossingen.

Ik heb wel op een andere device (Mac via CrossOver) steam geinstaleerd GTA gespeelt. Het enige wat ik me kan bedenken is dat RF2 iets aan controls van Steam heeft overgenomen wat ik niet hersteld krijg, ook niet via de reset van de input controls in Steam.

Zijn er hier tweakers die dit probleem eerder hebben gehad of kennen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:12
michielvh83 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 19:43:
Ik zou graag nogmaals de hulp van deze community willen willen vragen, ik heb namelijk problemen met rFactor2 icm SteamVR.

Heeft altijd gewerkt, heb een andere stuur op mijn wheelbase gemonteerd en wat knoppen extra ge-assigned. Ik krijg maar niet in-game het wiel en de pedalen aan de praat (dat ze de game aansturen).

In de control opties in-menu, wordt alles geregistreerd, links rechts, alle pedalen. Meerdere keren de calibratie opnieuw gedaan zonder succes.

Knoppen op het stuur doen het wel, maar sturen, gas, remmen en koppeling doen niks (in-game). Het is dus geen calibratie issue maar een in-game controller issue. Heb ook al dit geprobeerd YouTube: FIX rFACTOR 2 NOT REGISTERING WHEEL AND PEDALS!👍 (disable steam input). Maar niks werkt, ik tast in het duister mbt mogelijk oplossingen.

Ik heb wel op een andere device (Mac via CrossOver) steam geinstaleerd GTA gespeelt. Het enige wat ik me kan bedenken is dat RF2 iets aan controls van Steam heeft overgenomen wat ik niet hersteld krijg, ook niet via de reset van de input controls in Steam.

Zijn er hier tweakers die dit probleem eerder hebben gehad of kennen?
Het enige vergelijkbare wat ik heb in Project Cars 2 is dat als ik mijn stuur in een andere USb poort plug ik de hele configuratie moet resetten in PC2. Anders pakt hij ook geen inputs. Wellicht kan je in het spel zelf een reset doen? Anders eens de config files opzoeken en deze hernoemen / verwijderen als reset?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvh83
Tadango schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 09:17:
[...]

Het enige vergelijkbare wat ik heb in Project Cars 2 is dat als ik mijn stuur in een andere USb poort plug ik de hele configuratie moet resetten in PC2. Anders pakt hij ook geen inputs. Wellicht kan je in het spel zelf een reset doen? Anders eens de config files opzoeken en deze hernoemen / verwijderen als reset?
Ah ja laatste optie is hele game of configs verwijderen en kijken of dat help. Toen jij dat bij PC2 had, zag je toen wel de waardes in het menu maar deed het dus ook niet in de game?

Dat is namelijk zo vreemd, ik zie wel de waarden (bar die volloopt) in het menu van gas, rem, wiel. Maar niet in-game gebeurd er niks. Terwijl een knop op het stuur (headlight flash) bijvoorbeeld het wel doet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
michielvh83 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 10:03:
[...]

Ah ja laatste optie is hele game of configs verwijderen en kijken of dat help. Toen jij dat bij PC2 had, zag je toen wel de waardes in het menu maar deed het dus ook niet in de game?

Dat is namelijk zo vreemd, ik zie wel de waarden (bar die volloopt) in het menu van gas, rem, wiel. Maar niet in-game gebeurd er niks. Terwijl een knop op het stuur (headlight flash) bijvoorbeeld het wel doet..
Nee, was bij mij nergens actief.

Lijkt wel alsof je een ander input aparaat actief hebt. Bij Dirt 2 heb ik wel eens dat een gamepad controller actief is en dan werkt ook alles behalve in game, omdat die dan naar een andere controller kijkt als actieve input. Dat zou je dan ergens moeten kunnen kiezen lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A1AD
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 07-05 11:37
Waarom is het zo moeilijk om te racen in PCVR.

Ik wil mijn Quest2 opzetten en knallen zonder eerst een week naar de optimale settings te moeten zoeken, xml, dlss wel of niet, fsr, up/downscale, super sample, 70/90/120hz, oculus traytool, debugtool en wat nog allemaal ...

ACC heb ik al opgegeven op mijn systeem. Uren proberen mooi te krijgen maar zelf op 72hz ziet het er niet uit. (i7-9700, RTX3080, Quest2)
iRacing abbo heb ik stop gezet omdat ik niet genoeg meer rij om de prijs te verantwoorden.
AMS2 vind ik minder, maar zou goed moeten draaien op mijn systeem @ 90hz, maar na een paar uur tijd te verspillen aan verschillende dingen te testen ipv lekker te rijden ook maar opgegeven.

Onbegrijpelijk dat mijn games anno 2023 nog steeds mijn CPU/GPU/HMD niet kunnen detecteren en het ideale grafische profiel kunnen laden.

/rant

- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

A1AD schreef op zaterdag 22 april 2023 @ 23:37:

Ik wil mijn Quest2 opzetten en knallen zonder eerst een week naar de optimale settings te moeten zoeken, xml, dlss wel of niet, fsr, up/downscale, super sample, 70/90/120hz, oculus traytool, debugtool en wat nog allemaal ...

ACC heb ik al opgegeven op mijn systeem. Uren proberen mooi te krijgen maar zelf op 72hz ziet het er niet uit. (i7-9700, RTX3080, Quest2)
iRacing abbo heb ik stop gezet omdat ik niet genoeg meer rij om de prijs te verantwoorden.
AMS2 vind ik minder, maar zou goed moeten draaien op mijn systeem @ 90hz, maar na een paar uur tijd te verspillen aan verschillende dingen te testen ipv lekker te rijden ook maar opgegeven.

Onbegrijpelijk dat mijn games anno 2023 nog steeds mijn CPU/GPU/HMD niet kunnen detecteren en het ideale grafische profiel kunnen laden.

/rant
AMS2 ,draait hier prima op 3060ti en reverb g2. Reso op 55% en racen maar.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZFLaSH
Acc is een draak.. Iracing werkt voor mij het meest optimale al hangt het af van de track. Ams2 is echt plug en play en werkt ook heel goed zonder al te veel aan te passen. 9900k met een 2080 op een index.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle

/rant
Jou specs hebben we hier in de test farm meerdere malen staan (steam survey hoog percentage vd vr setups, meerdere headset combos dus), en dat werkt out of the box prima met ams2. Anno 2023 zou ik even kijken of het niet ergens in je eigen configuratie zit 😳.

Afgezien van een paar optimalizatie scripts (onnodige windows meuk eraf, performance settings aan, etc ect etc) voor tijdens en na de windows install is er niets bijzonders gedaan voor deze machines.

Ik zou zeker het probleem even in je eigen hoek opzoeken, gezien het dus wel probleemloos kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying Hawkic

/rant
ACC ga je niet mooi krijgen in VR vrees ik. Daarom speel ik het niet.

Probeer eens AMS2 :). Ik gebruik een Quest 2 en Virtual Desktop, werkt super zonder gedoe. En er zijn leuke leagues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
Flying Hawkic schreef op maandag 24 april 2023 @ 12:32:
[...]

ACC ga je niet mooi krijgen in VR vrees ik. Daarom speel ik het niet.

Probeer eens AMS2 :). Ik gebruik een Quest 2 en Virtual Desktop, werkt super zonder gedoe. En er zijn leuke leagues.
Er staat letterlijk in wat je quote dat hij ams2 niet aan de praat krijgt 😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A1AD
  • Laatst online: 07-05 11:37
Het gaat wel, ik vermoed dat AMS2 niet super werkt omdat ik zoveel instellingen aangepast heb om ACC werkende te krijgen.

- Deze advertentie is geblokkeerd door Pi-Hole -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZFLaSH
Je kan, zeker bij Nvidia's control panel, veel per game instellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-05 22:08
Mogelijk geen populaire mening hier, maar na een jaar ACC in VR gereden te hebben ben ik onlangs overgestapt naar triples. Uiteindelijk heb ik ACC best acceptabel aan de gang gekregen met VR. O.a. door de OpenXR toolkit aanpassingen en het nodige afstelwerk.

Reden waarom ik toch ben overgestapt was dat ik voor mijn gevoel minder goed meekreeg wat er rondom de auto gebeurde. Vooral bij start situaties waar ik bovengemiddeld incidenten had omdat ik iemand over het hoofd zag, ondanks de ACC radar die wel aangeeft waar iemand zat. Daarnaast de warmte en gewicht op het hoofd bij langere sessies (1.5 uur was wel mijn max).

Nu ik 32 inch triples heb merk ik dat mijn vermoeden wel klopt. Ik krijg meer mee wat er om mij heen gebeurd. O.a. doordat ik nu een grote virtual mirror heb, die je in VR niet hebt. Maar ook rijders die naast mij komen rijden kan ik veel beter inschatten. Ook fijn dat de real life omgeving nu ook minder is afgesloten en ik meekrijg als andere de kamer binnenkomen etc.

Ik heb ook een nadeel gevonden voor triples en voordeel van VR. Met VR was ik nooit gevoelig voor alle extra gear zoals losse dashes, buttonboxes, scherm op je wheel, etc. Het zwarte Simracing gat is nu weer een stukje dieper geworden.

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Helaas is mijn vr bril overleden. De Reverb G2 geeft witte flikkerende ringen rondom. Drivers terug gehaald, reset gedaan.

Hij doet het al in steamvr.

Is de Reverb nog steeds de bril om te kopen of kan ik beter voor een ander model gaan. Ik doe er echt alleen maar mee racen.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-05 22:08
Mystikal schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 21:37:
Helaas is mijn vr bril overleden. De Reverb G2 geeft witte flikkerende ringen rondom. Drivers terug gehaald, reset gedaan.

Is de Reverb nog steeds de bril om te kopen of kan ik beter voor een ander model gaan. Ik doe er echt alleen maar mee racen.
Aii balen. Als je een leuk bod doet voor mijn (niet meer gebruikte) ReverB G2. Dan kun je er voorlopig weer tegenaan. 8)

Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
Mystikal schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 21:37:

Kijk je kabel even na bij de cable clip (bekend probleem).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Darkangle schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 21:43:
[...]

Kijk je kabel even na bij de cable clip (bekend probleem).
Je bedoelt de aansluiting in de bril? Reeds gecheckt en los gemaakt.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
Mystikal schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 22:42:
[...]

Je bedoelt de aansluiting in de bril? Reeds gecheckt en los gemaakt.
Meer de kabel zelf bij de clip. Is bij sommige versies een punt waar de kabel beschadigd/knakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Darkangle schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 23:40:
[...]

Meer de kabel zelf bij de clip. Is bij sommige versies een punt waar de kabel beschadigd/knakt.
Helaas ligt het niet aan de kabel. Deze had ik al met tiewraps mooi rond de bril laten gaan om kabelspanning te minimaliseren.

Ik zal voor een andere gaan... Microfoon bij deze was ook al overleden...
Hopelijk ligt het aan de V1 versie en is de V2 versie beter....

[ Voor 10% gewijzigd door Mystikal op 26-05-2023 07:59 ]

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dev0o
  • Registratie: Maart 2018
  • Niet online

Dev0o

ACC, AC, RF2, FS2020(VR).

Dit is wel vet; ACC AR (mixed VR): https://youtube.com/shorts/_22u9yO15ww?feature=share

i7,GTX2070,32Gb,3x24",Rift-s, Fanatec CSL-elite&DD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flying Hawkic
Zou cool zijn als je énkel hand en stuur ziet, maar niets van de rest van de ruimte. Dat zou voor mij de immersion breken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dev0o
  • Niet online

Dev0o

ACC, AC, RF2, FS2020(VR).

Flying Hawkic schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 11:41:
[...]

Zou cool zijn als je énkel hand en stuur ziet, maar niets van de rest van de ruimte. Dat zou voor mij de immersion breken :)
wie weet, generative AI icm Apple's nieuwe VR bril......

i7,GTX2070,32Gb,3x24",Rift-s, Fanatec CSL-elite&DD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Disturbed Ange
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-03-2024
Omdat ik nergens een oplossing kan vinden kom ik hier met mijn probleem.

Omdat ik alleen een laptop heb en geen ruimte voor schermen heb gebruik ik altijd de Quest 2 om mee te racen. Sinds de laatste update bij iRacing is het mij niet meer gelukt om beeld via de Quest te krijgen.
Wanneer ik een race start, met de display mode op Open XR, krijg ik via de Quest geen laad beeld nog startmenu te zien. Op mijn laptop heb ik dan wel beeld, zie daar wel het startmenu en beweegt dat gelijk aan de Quest. Met andere games werkt alles wel naar behoren. Een herinstallatie van iRacing heeft niet geholpen.

Wie heeft er een idee wat er aan de hand kan zijn en/of wat ik kan doen om het weer werkend te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Hein
  • Laatst online: 17:19
Disturbed Ange schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 15:12:
Omdat ik nergens een oplossing kan vinden kom ik hier met mijn probleem.

Omdat ik alleen een laptop heb en geen ruimte voor schermen heb gebruik ik altijd de Quest 2 om mee te racen. Sinds de laatste update bij iRacing is het mij niet meer gelukt om beeld via de Quest te krijgen.
Wanneer ik een race start, met de display mode op Open XR, krijg ik via de Quest geen laad beeld nog startmenu te zien. Op mijn laptop heb ik dan wel beeld, zie daar wel het startmenu en beweegt dat gelijk aan de Quest. Met andere games werkt alles wel naar behoren. Een herinstallatie van iRacing heeft niet geholpen.

Wie heeft er een idee wat er aan de hand kan zijn en/of wat ik kan doen om het weer werkend te krijgen
In het VR-gedeelte van het iRacing forum is een recent topic over vergelijkbare problemen, mogelijk staat daar de oplossing tussen: https://forums.iracing.co...rking-since-oculus-update

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-05 21:40
Ik ben een wensenlijstje aan het maken voor mijn nieuwe sim rig. Ik heb een tijdje geleden alles wat ik had verkocht maar ga weer opnieuw beginnen.

Ik wil het dit keer goed doen en niet teveel concessies doen. Ik wil gaan racen in VR omdat ik niet de ruimte heb voor triples en ik de verhalen over immersie maken me enthousiast, maar ik weet niet zo goed naar welke set ik zou moeten kijken. Ik heb reviews gezien van de Bigscreen VR met z'n micro oled schermen maar daar heeft men het ook over glaring. En dat de bril een hele kleine sweetspot heeft.

Ik heb nog geen ervaring met VR (behalve eens op een playstation) dus ik weet niet waar ik me aan ga storen. De Reverb G2 zie ik vaak voorbij komen en is een stuk goedkoper dan de anderen.

Ik hoor graag jullie ervaringen.

Edit: Misschien ook handig te vermelden dat ik een beeldschermbril gebruik

[ Voor 4% gewijzigd door MartijnA3 op 10-09-2023 11:07 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiezZ_BE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:23
MartijnA3 schreef op zondag 10 september 2023 @ 10:47:
Ik ben een wensenlijstje aan het maken voor mijn nieuwe sim rig. Ik heb een tijdje geleden alles wat ik had verkocht maar ga weer opnieuw beginnen.

Ik wil het dit keer goed doen en niet teveel concessies doen. Ik wil gaan racen in VR omdat ik niet de ruimte heb voor triples en ik de verhalen over immersie maken me enthousiast, maar ik weet niet zo goed naar welke set ik zou moeten kijken. Ik heb reviews gezien van de Bigscreen VR met z'n micro oled schermen maar daar heeft men het ook over glaring. En dat de bril een hele kleine sweetspot heeft.

Ik heb nog geen ervaring met VR (behalve eens op een playstation) dus ik weet niet waar ik me aan ga storen. De Reverb G2 zie ik vaak voorbij komen en is een stuk goedkoper dan de anderen.

Ik hoor graag jullie ervaringen.

Edit: Misschien ook handig te vermelden dat ik een beeldschermbril gebruik
Neem voor simracing idd een VR headset die je bekabeld (DisplayPort) kan aansluiten.

Naast de reverb G2 is de Pico neo 3 link een andere goede optie. Deze heb ik zelf, en kan ik zeker aanbevelen ivm beeldkwaliteit vs performance die nodig is om het aan te sturen. Leuke budget optie is de rift S die ik daarvoor had.

Mogelijk zal de quest 3 dit beter doen dan de huidige wireless headsets icm virtual desktop, maar dit valt allemaal nog af te wachten....

https://www.techpowerup.com/review/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkangle
Koop een q2 voor ~200 euro en kijk of het wat voor je is.

Luister niet teveel naar mensen die zich helemaal (dom) blind staren op maar de hoogste resolutie en dergelijke...

Vaak het goed bedoelde advies hier komt niet voort uit ervaring maar meer onwetendheid gekombineerd met het geloof dat ze het allemaal begrepen hebben.

Klein voorbeeldje:
Ook al sit je met simracen op je zuignap met werkelijk minimale bewegingen (relatief gezien voor wat de scope van een headset betreft).

Dan nog heb je mensen die denken dat je het beste beeld hebt met een zo'n hoog mogelijke resolutie: op papier en alle influencers brullen dit ook (mooi voorbeeld van dunning kruger effect).

Echter in werkelijkheid zijn die brillen zwaar en krijg je te maken met dat als je je hoofd beweegd je dit vannuit het center van je achterhoofd als pivot point gebruikt. Dit betekend dat hoe zwaarder/groter de bril is, hoe groter/sneller de beweging is die de bril maakt om snelle bewegingen bij te benen.

Gezien de bril niet op je hoofd vastgeschroeft zit, beweegt de bril dus wat minder snel dan je hoofd bij versnellen en afremmen van een beweging.

Als je ook de wetenschap in oog neemt dat je hersenen meerdere mechanistmes gebruiken om beweging en waarneming daarvan vannuit eigen bewegingen te compenseren.

Als je die twee combineerd krijg je dus waarneembaar dat er een "settle time" (er is nog geen echte naam voor bedacht) is. Je hoofd stopt met naar links kijken, inertia zorgt ervoor dat je bril nog een paar ms langer beweegd, en icm je waarneming zorgt dat er voor dat je dus na bewegen, hoe kort dan ook, even blurry waarneming hebt.

Maw, hoge resolutie en zware headset zien er vaak slechter uit met snelle bewegingen dan ietwat lagere resolutie met een veder gewicht bril.

Het meest trieste wat ik tot nu toe heb mee gemaakt is dit uitleggen en dan vervolgens uitgemaakt te worden voor rotte vis "omdat 120hz!". Voor hun logisch, voor wie het bovenstaande echt begrijpt kul.

Ik zie het altijd als iemand die vind dat zijn 64mp telefoon camera technisch gezien beter is dan een netflix gecertificeerde systeem camera want "meer pixels!" (This one goes to 11).

Daar kom je alleen achter met of ervaring, of kennis. Welk jammer genoeg bij de meest verbale replies hier wel eens ver te zoeken is.

Neem het dus allemaal met een korreltje zout.

Grappige anectdotes daar gelaten (en pet pieves van mij waar mensen zeggen dat ze het begrijpen terwijl ze laten zien dat ze er niets van snappen), hier heb je weinig aan anders dan dat je je bronnen goed checked ipv paar random infotainers e.d. voor hun woord te nemen 😂.

Mijn 2ct:
Koop een quest 2, voor een prikje. Kijk eerst eens of het wat voor je is en doe ervaring op zodat je beter weet wat je eigen eisen zijn (en meestal kan je weer door verkopen voor hetzelfde als het niet bevalt).

Kijk daarna of je iets kan lenen of eventueel uitproberen bij eenmede tweaker/kennis wat meer aan je eisen voldoet.

Het belangrijkste is dat iets comfortabel zit voor je, en dat jet goed valt met hoe je beweegd.

Het is een rare tijd qua brillen. Er komt niet veel super spannends uit (ook al zoude de hypes en buzzwordbingo je anders doen vermoeden) en alle grootste verschillen zijn percentueel gezien best wel dicht op elkaar als je relativeerd. De knooppunten zitten voornamelijk in de pasvorm en software momenteel, de rest komt wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkangle
Add: wiah, sorry. Veel langere text geworden dan de bedoeling was. Hopelijk heb je er wat aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TiezZ_BE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:23
Darkangle schreef op zondag 10 september 2023 @ 12:36:

Luister niet teveel naar mensen die zich helemaal (dom) blind staren op maar de hoogste resolutie en dergelijke...

Vaak het goed bedoelde advies hier komt niet voort uit ervaring maar meer onwetendheid gekombineerd met het geloof dat ze het allemaal begrepen hebben.

Klein voorbeeldje:
Ook al sit je met simracen op je zuignap met werkelijk minimale bewegingen (relatief gezien voor wat de scope van een headset betreft).

Dan nog heb je mensen die denken dat je het beste beeld hebt met een zo'n hoog mogelijke resolutie: op papier en alle influencers brullen dit ook (mooi voorbeeld van dunning kruger effect).

Echter in werkelijkheid zijn die brillen zwaar en krijg je te maken met dat als je je hoofd beweegd je dit vannuit het center van je achterhoofd als pivot point gebruikt. Dit betekend dat hoe zwaarder/groter de bril is, hoe groter/sneller de beweging is die de bril maakt om snelle bewegingen bij te benen.

Gezien de bril niet op je hoofd vastgeschroeft zit, beweegt de bril dus wat minder snel dan je hoofd bij versnellen en afremmen van een beweging.

Als je ook de wetenschap in oog neemt dat je hersenen meerdere mechanistmes gebruiken om beweging en waarneming daarvan vannuit eigen bewegingen te compenseren.

Als je die twee combineerd krijg je dus waarneembaar dat er een "settle time" (er is nog geen echte naam voor bedacht) is. Je hoofd stopt met naar links kijken, inertia zorgt ervoor dat je bril nog een paar ms langer beweegd, en icm je waarneming zorgt dat er voor dat je dus na bewegen, hoe kort dan ook, even blurry waarneming hebt.

Maw, hoge resolutie en zware headset zien er vaak slechter uit met snelle bewegingen dan ietwat lagere resolutie met een veder gewicht bril.

Het meest trieste wat ik tot nu toe heb mee gemaakt is dit uitleggen en dan vervolgens uitgemaakt te worden voor rotte vis "omdat 120hz!". Voor hun logisch, voor wie het bovenstaande echt begrijpt kul.

Ik zie het altijd als iemand die vind dat zijn 64mp telefoon camera technisch gezien beter is dan een netflix gecertificeerde systeem camera want "meer pixels!" (This one goes to 11).

Daar kom je alleen achter met of ervaring, of kennis. Welk jammer genoeg bij de meest verbale replies hier wel eens ver te zoeken is.

Neem het dus allemaal met een korreltje zout.

Grappige anectdotes daar gelaten (en pet pieves van mij waar mensen zeggen dat ze het begrijpen terwijl ze laten zien dat ze er niets van snappen), hier heb je weinig aan anders dan dat je je bronnen goed checked ipv paar random infotainers e.d. voor hun woord te nemen 😂.

Mijn 2ct:
Koop een quest 2, voor een prikje. Kijk eerst eens of het wat voor je is en doe ervaring op zodat je beter weet wat je eigen eisen zijn (en meestal kan je weer door verkopen voor hetzelfde als het niet bevalt).

Kijk daarna of je iets kan lenen of eventueel uitproberen bij eenmede tweaker/kennis wat meer aan je eisen voldoet.

Het belangrijkste is dat iets comfortabel zit voor je, en dat jet goed valt met hoe je beweegd.

Het is een rare tijd qua brillen. Er komt niet veel super spannends uit (ook al zoude de hypes en buzzwordbingo je anders doen vermoeden) en alle grootste verschillen zijn percentueel gezien best wel dicht op elkaar als je relativeerd. De knooppunten zitten voornamelijk in de pasvorm en software momenteel, de rest komt wel.
Voor simracing en flying Sims zou ik eerder een 2e hands rift S nemen als het is om te testen of het wat is. Bekabeld, makkelijk aan te sturen en toch zeer scherp beeld... Ook het draagcomfort was voor mij persoonlijk meer dan ok

Overigens kan ik je volgen in de gehele uiteenzetting d:)b

https://www.techpowerup.com/review/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
TiezZ_BE schreef op zondag 10 september 2023 @ 14:19:
[...]

Voor simracing en flying Sims zou ik eerder een 2e hands rift S nemen als het is om te testen of het wat is. Bekabeld, makkelijk aan te sturen en toch zeer scherp beeld... Ook het draagcomfort was voor mij persoonlijk meer dan ok

Overigens kan ik je volgen in de gehele uiteenzetting d:)b
Ik denk dat een rift s ook nog steeds een prima optie is om goedkoop te proberen. Ik zie ze al voor 100 a 150 langs vliegen. Prima ding om een impressie mee op te doen.

Edit: de Q2 is altijd mijn goto omdat ik meestal sinterklaas kan spelen met dat ding (en de Q3 binnenkort 😁).

[ Voor 8% gewijzigd door Darkangle op 10-09-2023 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hagdos
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19:44
Vraag van een beginner: ik heb wel een VR-set (index), en een goeie gamepc, maar geen racestuur etc.

Ik ben wel benieuwd hoe racen in VR werkt, wat zijn goeie casual games. Zeg maar niveau Need for Speed? En zijn er dat soort games met een gratis of goedkope trial version, zodat ik eens kan proberen of ik het wat vind?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkdejong
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:49
Hagdos schreef op zondag 10 september 2023 @ 18:05:
Vraag van een beginner: ik heb wel een VR-set (index), en een goeie gamepc, maar geen racestuur etc.

Ik ben wel benieuwd hoe racen in VR werkt, wat zijn goeie casual games. Zeg maar niveau Need for Speed? En zijn er dat soort games met een gratis of goedkope trial version, zodat ik eens kan proberen of ik het wat vind?
Hmm.. denk dat casual niet echt VR ondersteunt... Had onderstaande neergezet maar bedenk me net dat je waarschijnlijk besturing met TB bedoeld...., tja dan wordt het voor mijn gevoel redelijk lastig.

Als je wilt kijken of sim racing wat voor je is dan zou je naar mijn idee beste naar Automobilista 2 (of misschien rfactor2, ken ik zelf niet zo goed) kunnen kijken. Niet helemaal casual maar ook niet heel hardcore. Misschien dat anderen nog andere ideeen hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door henkdejong op 10-09-2023 19:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkangle
henkdejong schreef op zondag 10 september 2023 @ 19:05:
[...]

Hmm.. denk dat casual niet echt VR ondersteunt... Als je wilt kijken of sim racing wat voor je is dan zou je naar mijn idee beste naar Automobilista 2 (of misschien rfactor2, ken ik zelf niet zo goed) kunnen kijken. Niet helemaal casual maar ook niet heel hardcore. Misschien dat anderen nog andere ideeen hebben.
Ik zat mij ook al af te vragen welke game vr + arcade achtig is. Ik kan op de pc niets indenken dat nog publiekelijk verkrijgbaar is. En idd, AMS 2 is dan een hele leuke. Weinig geneuzel omdat het out of the box al goed werkt. Ik draai hier AMS2 met een Index en een paar minimale tweaks en het is de meest gave immersion die je kan ervaren in Vr qua racen (er zijn altijd puristen die azijn gaan pissen dat "hun" pretend autootjes beter zijn dan AMS2, maar die hebben misschien al jaren niet meer lol op die manier)

Ik heb alleen geen flauw idee hoe AMS2 op keyboard is. De lol van VR is immersie, en met een goedkoop wieltje heb je dat al behoorlijk (g29 of een vd goedkope trustmasters oid)...

PSVR heb je wel the mother of all arcadesim games in VR (of dat het waard is is heel persoonlijk, ik heb zelfs mijn dd2 naar een dd1 gedowngrade om dit te kunnen spelen met een wiel. Voor mij dus dubbel en dwars en voor de prijs van 1 index 😉).

Uiteindelijk is het allemaal leuk, en als je echt nieuwschierig bent naar een wheel setup; er is een voorloper vd g29/g27/g25 (allemaal technisch gezien vrijwel identiek qua techniek), ik ben de naam even schuldig maar die is meestal voor <€50 te krijgen op V&A.

Dat en AMS2 en je hebt voorlopig iets te doen.

Heads up, je hebt net een humble race bundle gemist met allemaal vr games er in (oa ams2). Deze keert vaak terug! Misschien heeft iemand nog wel een paar losse AMS2 keys slingeren op V&A?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hagdos
AMS2 = Automobilista 2?
Ik zie dat die ook een gratis demo heeft, dus ik ga gewoon eens proberen hoe goed dat werkt op toetsenbord of controller.
Darkangle schreef op zondag 10 september 2023 @ 19:20:

PSVR heb je wel the mother of all arcadesim games in VR (of dat het waard is is heel persoonlijk, ik heb zelfs mijn dd2 naar een dd1 gedowngrade om dit te kunnen spelen met een wiel. Voor mij dus dubbel en dwars en voor de prijs van 1 index 😉).
Wat is dd2/dd1? Ik heb helaas geen playstation, vind de prijs van 1 index wel iets te grof om het eens te proberen ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Hagdos op 10-09-2023 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
Darkangle schreef op zondag 10 september 2023 @ 12:36:
Dank voor de hele uiteenzetting, kan ik zeker wat mee.

Maar de tip om eerst een goedkope VR bril te halen om het te testen.... Ik moet ook een nieuwe PC, want de huidige trekt denk ik helemaal geen VR. Dus ik wilde de PC bouwen naar de VR bril die ik zou kopen.

Ik neig nu naar de Bigscreen Beyond omdat ie zo klein is en mirco OLED heeft. Alleen heeft ie dus ook echt wel nadelen. Maar dat wordt dus een aardig bedrag omdat ie ook base stations nodig heeft nog en controllers.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
DD1 DD2 zijn fanatec direct drive wheel bases, hun top modellen. Waar de DD2 het meest krachtige is (24Nm) en de DD1 20Nm, en er een DD1 versie is met een playstation compatible chipset (raar maar dat is weer een playstation dingetje).

PSVR2 icm GT7, een race rig met lekkere force feedback en je hebt een leuke setup.

Probeer de ams2 demo en vertel hoe het was met keyboard. Erg benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
MartijnA3 schreef op zondag 10 september 2023 @ 22:27:
[...]

Dank voor de hele uiteenzetting, kan ik zeker wat mee.

Maar de tip om eerst een goedkope VR bril te halen om het te testen.... Ik moet ook een nieuwe PC, want de huidige trekt denk ik helemaal geen VR. Dus ik wilde de PC bouwen naar de VR bril die ik zou kopen.

Ik neig nu naar de Bigscreen Beyond omdat ie zo klein is en mirco OLED heeft. Alleen heeft ie dus ook echt wel nadelen. Maar dat wordt dus een aardig bedrag omdat ie ook base stations nodig heeft nog en controllers.
Ik heb hier al een paar maanden een bigscreen. Afgezien van dat het wat heet/benauwd word is het een heel fijne bril qua comfort.

Helaas is dat een bril die je niet even kan uitproberen 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hagdos
Darkangle schreef op zondag 10 september 2023 @ 22:30:

Probeer de ams2 demo en vertel hoe het was met keyboard. Erg benieuwd.
Heb gister een kwartiertje geprobeerd, meer tijd had ik niet.

Met keyboard is echt ruk, omdat je zowel sturen als gas/remmen alleen maar vol aan of vol uit kunt doen.
Controller is al een stuk beter, met analoge sticks en analoge throttles. Ik heb een cheapo controller, en dat merk je wel (naast dat ik slecht ben in racen).

Ben begonnen op PC, daarna VR. Zelfs met controller is VR al wel een hele verbetering. De bochten door kunnen kijken zorgt dat je zoveel beter kunt anticiperen. Ook met controller heb je dan al een redelijk "echt" gevoel, hoewel een stuur waarschijnlijk wel veel beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:50
Als je grid autosport nog ergens kan vinden maar dat is niet echt plug and play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LikeABawzs
  • Laatst online: 10:49
Ik heb gisteravond ook AMS2 en ACC weer eens aan geslingerd in VR.
Maar nu voor het eerst met mijn nieuwe PC. 7800X3D + 4090 en via VD(ultra).

Wat een verschil met mijn gtx1080.

AMS2 stond alles volgens mij op high(het zag er in ieder geval zeer scherp uit vergeleken met voorheen), en draaide constant target 90fps.
ACC was ook VR High via steamvr en geen verdere tweaks, 65FPS. Het was wel speelbaar, maar zal het nog eens gaan proberen met OpenXR en wat tweaks.

Nu de bass shakers weer aan de praat krijgen morgen met de vervangende nobsound en 1 shaker.
Je mist het meteen heel erg als het er niet is.

Helaas was het veel te heet, en had ik na een paar minuten het zweet op mn hoofd staan.

Zeer benieuwd of F1 22 nu ook gaat werken. Hiermee had ik op oude pc een vreemd probleem met tracking. Was niet te spelen.

7800X3D - TUF 4090 - SC2 Pro - Ascher F28 - Simlab GT1 - Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
Darkangle schreef op zondag 10 september 2023 @ 22:32:
[...]

Ik heb hier al een paar maanden een bigscreen. Afgezien van dat het wat heet/benauwd word is het een heel fijne bril qua comfort.

Helaas is dat een bril die je niet even kan uitproberen 😁
En had je hiervoor een andere? En is de kleine sweetspot storend?

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkangle
MartijnA3 schreef op maandag 11 september 2023 @ 15:39:
[...]

En had je hiervoor een andere? En is de kleine sweetspot storend?
Ik heb alle brillen die uitkomen, uit zijn gekomen of nooit zullen uitkomen (professioneel, maar mijn hobby is ook de headsets verzamelen).

De sweetspot. Tsja. Vergelijken met wat er nog aan komt is het licht storend. Maaaarrrrr... neem dat met een korreltje zout, ik heb zo veel headsets geprobeert dat ik mij aanpas aan de sweetspot en er daarna niets meer van merk (tot een kleine tijd geleden na een proto, maar dat is een ander verhaal).

Privee gebruik ik meestal de Index en de bigscreen, comfort over alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
Dank, dan wordt het sparen. :)

"Met wat er nog aan komt"... hebben we het dan over de nabije toekomst in dezelfde prijsklasse?

[ Voor 62% gewijzigd door MartijnA3 op 11-09-2023 17:31 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkdejong
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:49
Hagdos schreef op zondag 10 september 2023 @ 21:31:
AMS2 = Automobilista 2?
Ik zie dat die ook een gratis demo heeft, dus ik ga gewoon eens proberen hoe goed dat werkt op toetsenbord of controller.

[...]

Wat is dd2/dd1? Ik heb helaas geen playstation, vind de prijs van 1 index wel iets te grof om het eens te proberen ;)
Klopt, AMS2 is Automobilista 2 inderdaad. AMS2 gebruikt de engine welke ook gebruikt is voor Project Cars 2 maar er zitten wel een behoorlijk aantal verbeteringen in t.o.v. PCARS 2. Performancetechnisch gezien is de VR in AMS2 goed en daarnaast heeft het zeer veel klassen/verschillende typen auto's.

• ZFLaSH
Darkangle schreef op maandag 11 september 2023 @ 16:39:
[...]

Ik heb alle brillen die uitkomen, uit zijn gekomen of nooit zullen uitkomen (professioneel, maar mijn hobby is ook de headsets verzamelen).

De sweetspot. Tsja. Vergelijken met wat er nog aan komt is het licht storend. Maaaarrrrr... neem dat met een korreltje zout, ik heb zo veel headsets geprobeert dat ik mij aanpas aan de sweetspot en er daarna niets meer van merk (tot een kleine tijd geleden na een proto, maar dat is een ander verhaal).

Privee gebruik ik meestal de Index en de bigscreen, comfort over alles.
Wat is je algemene indruk van de Bigscreen voor Racen? Ik vind het concept echt heel leuk.

• Darkangle
ZFLaSH schreef op woensdag 13 september 2023 @ 09:27:
[...]

Wat is je algemene indruk van de Bigscreen voor Racen? Ik vind het concept echt heel leuk.
Zeer comfortabel.

Zeker niet next gen, maar ze zijn heel slim omgegaan met een paar complexe vraagstukken/problemen omtrend snelle bewegingen en alles wat daar bij komt kijken.

Het had wat beter gekund qua warmte afvoer e.d., maar vanwegen het comfort (en de mogelijkheid hier om dat ding een beetje aan te passen qua lucht doorvoer). Voor "hun eerste poging" een zeer goed doordachte stap in hardware. Het kan alleen maar beter worden met hun volgende versie 😉.

Zeker geen next gen qua hardware (discutabel qua design concepts), maar wel een goede tussenstap.

• ZFLaSH
Dat leek mij ook. 90hz en de beperkt FOV zij niet top, maar het is zo'n verschil met de traditionele HMD's. Ik ben benieuwd of er een V2 komt.

• Darkangle
ZFLaSH schreef op woensdag 13 september 2023 @ 10:02:
Dat leek mij ook. 90hz en de beperkt FOV zij niet top, maar het is zo'n verschil met de traditionele HMD's. Ik ben benieuwd of er een V2 komt.
Logischerwijs zou ik zeggen dat ze daarvoor al patent licenties aan het bekijken zijn daarvoor 😉, uitgaande vh succes van de huidige versie's ontvangst.

• MartijnA3
Dan is de vraag toch voor mij of ik beter straks eerst een 2e hands G2 kan kopen en beter kan wachten op een V2 versie van de Bigscreen. Ik heb nog even de tijd maar heb geen idee hoe snel die ontwikkelingen gaan.

iRacing Profiel

• Darkangle
Als je het geld kan missen een bigscreen, anders lekker een g2 en later eens rond kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
Wat ik me nog bedenk, een bigscreen is dan haast niet meer door te verkopen of wel?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
MartijnA3 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 08:42:
Wat ik me nog bedenk, een bigscreen is dan haast niet meer door te verkopen of wel?
Totaal niet. Zowel je ipd als je pasvorm zijn vrij uniek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnA3
Check. Extra reden voor mij om er (nog) niet in te investeren.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiemenC
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06-05 12:04

TiemenC

iRacing

Ik ben sinds eergisteren in het bezit van een HP Reverb G2 V2. Aangeschaft voor de core game die ik speel: iRacing. Nadat ik 2 jr geleden het expiriment met een rift s niet geweldig vond, waag ik nu een nieuwe poging.

Inmiddels ben ik namelijk ook een nieuwe systeem build verder

Via Windows Mixed Reality, de openXR API & openxr tool heb ik alles vlekkeloos aan de praat gekregen.

Echter wou ik ook overlays implementeren in iRacing, dit schijnt enkel via SteamVR te werken, daarom dit een uur geleden
geïnstalleerd en sindsdien begint het gedonder:

Windows Mixed Reality wil niet meer opstarten (krijg de foutmelding dat er een update gecheckt moet worden, maar er is geen update beschikbaar als ik dit doe).

Iemand enig idee? Dit vaker bij de hakken gehad?

Edit: alle windows updates zijn in orde, gpu driver ook. Systeem 5800x3d / 4070ti / 64gb ram/Windows 11.

[ Voor 7% gewijzigd door TiemenC op 15-09-2023 14:00 ]

Youtube | Twitch | Broadcaster @ KNAF Digital (iRacing)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkangle
Wmr voor steam even installeren:

https://store.steampowere...ixed_Reality_for_SteamVR/

@TiemenC

[ Voor 62% gewijzigd door Darkangle op 15-09-2023 15:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TiemenC

TiemenC

iRacing

Dank voor je reactie. Ook gedaan met hetzelfde resultaat.

Inmiddels ben ik iets verder. Ik kon een systeemherstel doen naar gisteren (toen alles nog werkte). En warempel: wmr werkte weer.

Ik zag in de Windows update log dat er vanmiddag 4 updates waren geïnstalleerd voor Windows, waarschijnlijk gelijktijdig dat ik met WMR/steamvr aan het klooien was.

Nu herinstalleer ik opnieuw de Windows updates, check of wmr werkt en ga ik daarna met Steamvr aan de slag.

Ik doe nog verslag van mijn bevindingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TiemenC

TiemenC

iRacing

@Darkangle alles werkt weer. Ik denk dat het vanochtend mis is gegaan in het onbewust gelijktijdig installeren van Steam VR en windows updates met waarschijnlijk op dat moment WMR aan en/of de Reverb nog aangesloten.

Na het systeemherstel heb ik de bril losgekoppeld, toen eerst de windows update gedaan - reboot - vr bril geïnstalleerd en openxr gedraaid - reboot - steam vr geinstalleerd en steam vr gedraaid én openxr om en om. Tot heden geen issues.

Na de windows update was Chrome wel ineens defect, dit heb ik ook opnieuw geïnstalleerd en werkt ook weer.

• MartijnA3
De Varjo Aero is vanaf vandaag voor de helft van het geld te koop in Amerika. Hier in NL €1200 ipv 2400 euro, maar die 2400 is de adviesprijs denk ik. Zag m al eerder voor 1700.

iRacing Profiel

• TiemenC

TiemenC

iRacing

Opnieuw een vraag:

Ik heb iRacing nu prima draaien via SteamVR (dit vanwege het feit dat ik persé met overlays van iOverlay en JRT wil rijden). De FPS is steady op 90, af en toe een dip bij een race start of grote crash.

Nu constateerde ik in FPSVR dat mijn vRAM (GPU MEM) usage hoog ligt (11.4 GB gemiddeld). Ik heb momenteel een RTX4070 TI welke 12 GB vRAM heeft. Ik vond dit aan de hoge kant dus ben wat gaan tweaken met:

- een lagere resolutie (90%) per oog (draai 100% normaalgesproken) > geen effect
- Reflex Enabled maar 'Boost' uit > ggeen effect, behalve lagere FPS
- Heb normaal totaal 3 fysieke monitoren aangesloten, 2 gedisconnect door kabels uit de GPU te trekken -> geen effect
- overlays / crew chief uitgeschakeld -> geen effect
- gespeeld met ingame graphics settings (alles op low bijv) -> geen effect.

Nu vraag ik mij af of er nog een manier is om dit gemiddelde gebruik naar beneden te krijgen. Of is het juist de bedoeling dat het vRAM (automatisch) wordt gemaximaliseerd voor optimale prestaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
Ehm, dat laatste lijkt me... Je hebt een videokaart die 22Gb vRAM heeft en dat wordt bijna volledig gebruikt tijdens..... een spel.

Dat is bijna hetzelfde als je afvragen waarom je auto al z'n vermogen gebruikt bij vol gas naar mijn idee.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdS19
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:38
TiemenC schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 18:17:
Opnieuw een vraag:

Ik heb iRacing nu prima draaien via SteamVR (dit vanwege het feit dat ik persé met overlays van iOverlay en JRT wil rijden). De FPS is steady op 90, af en toe een dip bij een race start of grote crash.

Nu constateerde ik in FPSVR dat mijn vRAM (GPU MEM) usage hoog ligt (11.4 GB gemiddeld). Ik heb momenteel een RTX4070 TI welke 12 GB vRAM heeft. Ik vond dit aan de hoge kant dus ben wat gaan tweaken met:

- een lagere resolutie (90%) per oog (draai 100% normaalgesproken) > geen effect
- Reflex Enabled maar 'Boost' uit > ggeen effect, behalve lagere FPS
- Heb normaal totaal 3 fysieke monitoren aangesloten, 2 gedisconnect door kabels uit de GPU te trekken -> geen effect
- overlays / crew chief uitgeschakeld -> geen effect
- gespeeld met ingame graphics settings (alles op low bijv) -> geen effect.

Nu vraag ik mij af of er nog een manier is om dit gemiddelde gebruik naar beneden te krijgen. Of is het juist de bedoeling dat het vRAM (automatisch) wordt gemaximaliseerd voor optimale prestaties?
Waar heb je je “Max GPU video memory to use” op ingesteld? Advies is om deze op 20% onder je daadwerkelijk video geheugen in te stellen? Wat is het videogeheugen in gebruik ingame?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiemenC

TiemenC

iRacing

JvdS19 schreef op zondag 24 september 2023 @ 06:08:
[...]

Waar heb je je “Max GPU video memory to use” op ingesteld? Advies is om deze op 20% onder je daadwerkelijk video geheugen in te stellen? Wat is het videogeheugen in gebruik ingame?
Ik heb de max use in iRacing altijd op maximaal staan (nu dus 12 GB i.v.m. de limiet van mijn huidige GPU). Toen ik nog op monitor racete ging het standaard niet over de 8GB als ik de data logde.

Merk dus nu dat VR gebruik die vRAM usage vol lijkt te gooien. Ik zal de slider eens iets terug zetten en kijken of het de performance op enige wijze beïnvloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
JvdS19 schreef op zondag 24 september 2023 @ 06:08:
[...]

Ik ben wel benieuwd naar de logica achter de 80%, enig idee?

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvdS19
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:38
MartijnA3 schreef op maandag 25 september 2023 @ 09:53:
[...]

Ik ben wel benieuwd naar de logica achter de 80%, enig idee?
Naar wat ik begreep heeft je systeem ook nog VRAM nodig (naast iRacing). Mocht iRacing niet alle toegewezen VRAM kunnen gebruiken dan zal die de texture kwaliteit verlagen. In de popup van de VRAM slider kun je het advies ook vinden. Mocht je voldoende VRAM hebben dan zal het waarschijnlijk niet zo snel een probleem worden. In mijn geval (3080TI en een Reverb G2) kom ik eigenlijk nooit boven de 9GB echter met de nieuwe banen en het steeds hoger wordende aantal verschillende auto modellen (net verhoogd naar 12) kan dit in de toekomst hoger worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiemenC

TiemenC

iRacing

Vandaag een online sessie gedaan, onafgebroken van bijna 2 uur met de GoT league; +40 auto's op Spa.

Mem usage teruggezet naar 10GB, bleef net zo vol lopen als voorheen (rond de 11,5gb). Performance was de gehele avond dik in orde (FPSVR log bijgehouden) Denk dus eerder dat het een automatisch gestuurd iets is waarbij de vRam standaard optimaal wordt gebruikt bij RTX kaarten ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Hoe verhoudt de quest 3 zich met de Reverb g2? Is dat een upgrade die de moeite waard zou zijn of komen er binnenkort andere uit die beter passen bij simracing?

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Mystikal schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 07:32:
Hoe verhoudt de quest 3 zich met de Reverb g2? Is dat een upgrade die de moeite waard zou zijn of komen er binnenkort andere uit die beter passen bij simracing?
Ik ga met de Q3 aan de gang, want ook bij simracen wil ik geen draad aan mijn hoofd, maar de G2 heeft nul compressie omdat deze direct op de DP poort zit, de Q3 blijft een stream en dus compressie gebruiken.
De meningen zijn daarin verdeeld, maar de G2 wint het in principe, binnen de sweetspot, op helder/scherper beeld.

Daar komt een nuance, de G2 heeft fresnel lenzen, de Q3 pancake en een FoV van 110H. Dat maakt dat de Q3 een stuk scherper beeld geeft in het geheel (veel grotere sweetspot) en je minder met je hoofd of te bewegen, meer je ogen kunt gebruiken en de bredere blik ook scherper overkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Koldur schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 07:41:
[...]

Ik ga met de Q3 aan de gang, want ook bij simracen wil ik geen draad aan mijn hoofd, maar de G2 heeft nul compressie omdat deze direct op de DP poort zit, de Q3 blijft een stream en dus compressie gebruiken.
De meningen zijn daarin verdeeld, maar de G2 wint het in principe, binnen de sweetspot, op helder/scherper beeld.

Daar komt een nuance, de G2 heeft fresnel lenzen, de Q3 pancake en een FoV van 110H. Dat maakt dat de Q3 een stuk scherper beeld geeft in het geheel (veel grotere sweetspot) en je minder met je hoofd of te bewegen, meer je ogen kunt gebruiken en de bredere blik ook scherper overkomt.
Dus ook als je q3 bedraad aansluit blijf je compressie houden?

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tadango
Mystikal schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 11:23:
[...]

Ja, net als bij de 1 en bij de 2....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koldur
Mystikal schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 11:23:
[...]

Klopt, de Quest heeft geen directe input, alles wordt via een encoder/decoder gedaan. Dus dat moet je wel goed bedenken.
Met racen zie je dit heel licht op het asfalt via Virtual Desktop (Air-Link vind ik daar te slecht in), met niet sim spellen zie je er met HEVC-10 (alleen via VD beschikbaar op dit moment) zo goed als niets van.
Voor mij is draadloos, ik weet dat veel mensen met simmen zeggen dat een draad geen probleem is maar ik zie dat persoonlijk als een groot struikelblok, een te groot voordeel en gebruik ik dus de Quest.

Maar als je echt zoveel mogelijk beeldkwaliteit wil, dan is een Quest 3 m.b.t. compressie dus altijd de mindere. Maar vergis je niet in het verschil met de pancake lenzen t.o.v. de Fresnel lenzen bij de G2 en ook de FoV, die is van de G2 echt vrij beperkt met 82H t.o.v. 110H bij de Q3.

[ Voor 4% gewijzigd door Koldur op 29-09-2023 11:29 ]

Pagina: 1 ... 18 ... 20 Laatste