Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• mkrmr
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 01:11

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

Deveon schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 10:25:
[...]

Zonder EV credits was er nooit winst geweest!!
"Winst" is een relatief iets voor een bedrijf wat heel fors investeert in groei. Ik ben geen econoom maar heb altijd begrepen van kwartaalcijfers van mijn eigen (IT) werkgever, dat vooral "Free Cash Flow", geld wat over is na investeringen en betalingen, belangerijk is voor de toekomst.

En dit Free Cash bedrag ($1395 mln) is veel hoger dan de EV Credits ($397 mln), dus bijna een miljard blijft over uit de bedrijfsvoering...

Dat Tesla aan het eind van het kwartaal $14,5 miljard "Cash and Cash Equivalents" in kas had, tov $8.6 miljard het kwartaal ervoor, komt ook omdat ze $5 miljard uit de kapitaalmarkt hebben opgehaald vorig kwartaal.

• Kid Jansen
  • Registratie: oktober 2005
  • Niet online
Smobbo schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 22:02:
Poeh, continu bij een DC lader moeten wachten lijkt me rete irritant (pre Corona). Of is dat dan werktijd? Het is tenslotte je werkgever die dat ambieert met de kpi’s... :+
Wel beetje tijdverspilling inderdaad, maar vind het geen ramp, vooral omdat ik zowel thuis als op locatie toch niet kan laden. Als ik op locaties ben waar dat wel kan doe ik het ook wel.

Is ook wel eigen tijd, maar bel nog redelijk wat af in de auto. Is die tijd dus niet helemaal weggegooid en hoef ik dat bellen niet te doen als ik ook andere dingen kan doen waar het dan weer tijd zou kosten. Verder zie ik het ook beetje als wind down na werkdag: stoel achterover, muziek aan en even half uurtje niks.

Vaak genoeg gehad dat ik als een half lijk die auto in stapte aan eind van de dag, maar door dat half uurtje weer helemaal scherp was toen ik weer thuis was.

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
mkrmr schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 11:03:
[...]
En dit Free Cash bedrag ($1395 mln) is veel hoger dan de EV Credits ($397 mln), dus bijna een miljard blijft over uit de bedrijfsvoering...
Meer aandelen uitgeven om (oa) de CEO te compenseren kost geen cash, maar wordt in GAAP profit wel meegenomen. Verder was het niet een hele serieuze reactie :+

3.9 KW ZO/ZW / Atlantic Explorer V4 / GTE

• svdgraaf
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 03-12 21:33
Volgens mij heb ik het een keer eerder zien langskomen, maar de rugleuning van mn stoel past zich niet meer aan aan de settings in mn profiel, ik moet nu steeds met de hand mn rugleuning weer goed zetten.

Ik sla dan iedere keer netjes weer op, maar volgende keer blijft ie weer staan op de gemakkelijk instappen stand. Alle andere settings (stuur, spiegels, zit afstand, etc), worden wel gewoon goed gezet.

Heb al een keer gereset, maar helpt niet.

P AWD Midnight Gray, Black interior, 20” FSD

• mazzoop80
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 04-12 21:38
svdgraaf schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 12:47:
Volgens mij heb ik het een keer eerder zien langskomen, maar de rugleuning van mn stoel past zich niet meer aan aan de settings in mn profiel, ik moet nu steeds met de hand mn rugleuning weer goed zetten.

Ik sla dan iedere keer netjes weer op, maar volgende keer blijft ie weer staan op de gemakkelijk instappen stand. Alle andere settings (stuur, spiegels, zit afstand, etc), worden wel gewoon goed gezet.

Heb al een keer gereset, maar helpt niet.
Wellicht even profiel resetten?

Je eigen profiel selecteren
Dan je eigen profiel verwijderen.
Em weer opnieuw profiel aanmaken. En direct save klikken. Wel even checken of je settings goed zijn (achteruit rijden spiegel en autopilot settings zijn default dan)

• matroosoft
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 04-12 20:52

matroosoft

Lone Christian

Hier is een verzameling filmpjes te vinden van mensen die de FSD beta hebben:

https://www.reddit.com/r/...s/jftx5l/all_fsd_footage/

• annespruit1980
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 20:27
annespruit1980 schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 12:08:
[...]

Ik heb er een van de 85 serie die al door Tesla is geknepen, zowel in range als in laadsnelheid zover ik het kan nagaan.
Dat vermoede ik al voordat ik hem had, maar hij was nogal goedkoop, dus vandaar dat ik hem toch genomen heb.
Snelheid is redelijk uit te rekenen, ik heb de snelheden opgenomen bij laden van 40 tot 80 %, om de 10%.
En die is dus redelijk rechtlijnig aan het dalen van 60 kW ( 40% ) tot 25 kW ( 80% ).
Dus samen ongeveer 100.
Gemiddeld zou het dus van 30% tot 70% ongeveer teruglopen van 70 kW naar 30 kW ( 50 kW dus gemiddeld ).
Morgen is de accu redelijk leeg, dus dan zal ik eens kijken wat het bij 10 % is, maar ik schat dat het 90 kW maximaal zal zijn.
Ok, vandaag eerst even bijna leeg gereden naar 10%
Hij start op 116 kW bij 10%
Maar dat is heel kort, 1 minuut hooguit, en bij 15% zit hij op 89 kW.
Van 10% naar 50% koste iets minder dan een half uur.
Dus ik kan er mee leven, maar volgens mij is hij al aardig teruggeschroefd in vermogen.

En ik laad bij superchargers, daar de gemeente bij mijn bedrijf op energieverbruik controleert.
Nu heb ik heel veel zonnepanelen ( oude ), maar die auto's verbruiken toch echt teveel.
En prive zit er ook bij ( warmtepompen ), dus mijn verbruik moet naar beneden.
Vandaar dat ik waarschijnlijk eens per week de auto half vol gooi bij de superchargers, dan kom ik goed weg bij de volgende controle.

• Kid Jansen
  • Niet online
Vraagje, hoe lang doen jullie eigenlijk met je banden? Heb nu 42.500 km er op zitten met deze set (eerste set nog). Ik heb de 245/45 R19 102Y onder m'n S 100D zitten op 3.1 bar, beginnen nu wel wat slijtage te vertonen, maar valt me nog alleszins mee.

Heb met Audi A3 e-tron wel eens een set in 38k km voor vrijwel kaal gereden, maar dat was natuurlijk alleen voorwielaandrijving en ook veel meer onderstuur. Audi A1 zelfde verhaal. Deze set lijkt de 50k km nog wel te gaan halen.

• NeoPhire
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 05-12 09:13
Heb er na 40k nieuwe Hankooks op laten zetten, daar zaten vanwege de nieuwigheid wel wat sportmomentjes tussen 😊

Verwacht met deze set wel langer te doen inderdaad. Hier nog mensen met andere merken en kilometrages?

• PEPPI
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 05-12 13:01

PEPPI

Informatiemanager

Kid Jansen schreef op zaterdag 24 oktober 2020 @ 15:07:
Vraagje, hoe lang doen jullie eigenlijk met je banden?
Op mijn vorige model S P85D ging één set banden ongeveer 60k mee. Dat waren de Michelin super sport acoustic 245.35.r21 voor en 265.35.r21 achter.
Nu zit ik op 27K met de standaard 19" banden van Tesla (Michelin Pilot Sport 4) en ik heb het gevoel dat ze het nog wel 30K uithouden.

Ik denk dat het behoorlijk met rijstijl te maken heeft. Bochten neem ik meestal heel tam en blaas aan het einde van de bocht pas vooruit. Zelden remmen helpt ook wel denk ik. (enkel regeneratief afremmen)

There's no place like 127.0.0.1

• Kid Jansen
  • Niet online
@PEPPI 60k valt me alleszins mee. Overigens neem ik bochten wel vrij hard, maar inderdaad bijna nooit echt remmen. Daarnaast gebruik ik de power vooral boven de 50km/h. Na de eerste maand is de lol van vol gas bij verkeerslicht wegrijden er ook wel beetje af en vreet natuurlijk batterijvermogen, daar slijten je banden echt van. Ik zie m'n vermogensmeter niet vaak boven de ca. 180 kW komen.

• BeefHazard
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 20:33
Dat is nieuw... Model X LR+ met Slipstream velgen, terwijl je die helemaal niet kunt bestellen in de configurator. Uniek kansje of toekomstige optie? :)

80D | EF-S 18-135 IS USM | EF-S 10-18 IS STM | EF 70-200 F4/L IS USM | EF 50mm f/1.8 | ThinkPad X1 Extreme G2

• mazzoop80
BeefHazard schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 13:54:
Dat is nieuw... Model X LR+ met Slipstream velgen, terwijl je die helemaal niet kunt bestellen in de configurator. Uniek kansje of toekomstige optie? :)
20" tweekleurige Slipstream-velgen, is de opvolger van de reguliere 20" lichtmetalen velgen (ook slipstream heet trouwens en die inderdaad momenteel in de configurator ziet)

heb vaker gezien dat de configurator achterloopt op wat er geleverd wordt, wat vaak positief is immers wil je toch de laatste update meepakken als je net besteld hebt, de updates aan de auto gaan sneller als de updates in de configurator.

• pimk
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 14:50

Handig zo'n wit vlak terwijl je aan het rijden bent.
Moet je opeens op je medeweggebruikers rekenen om de juiste snelheid te rijden...

• Jeroenneman
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 18:41

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

matroosoft schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 14:09:
Hier is een verzameling filmpjes te vinden van mensen die de FSD beta hebben:

https://www.reddit.com/r/...s/jftx5l/all_fsd_footage/
https://twitter.com/kimpa.../1321077451951349760?s=21

Big ooof. Dat ziet er niet echt "self-driving" uit. Haalt de bocht niet, ramt bijna een geparkeerde auto op het einde, en klapt zonder noodzaak (echt meer dan genoeg ruimte over) spiegels in voor het "smalle" straatje...

Ze lijkt ook niet echt gerust op de mogelijkheden, en grijpt net op tijd in.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Gummie
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 15:35
pimk schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 12:08:

Handig zo'n wit vlak terwijl je aan het rijden bent.
Moet je opeens op je medeweggebruikers rekenen om de juiste snelheid te rijden...
Woow dat is vaag. Heb ik gelukkig nog nooit gehad.
Ging het vanzelf weg of heb je een reset moeten doen?

• matroosoft
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 04-12 20:52

matroosoft

Lone Christian

Wellicht hoopvol nieuws voor sommigen hier:

Tesla (TSLA) makes massive push for service to catch up with sales

• wgdejong835
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 23:00
Off topic, zie deze video over self driving op basis van Lidar techniek:

YouTube: 75 Minutes of Autonomous Driving with Kyle Vogt and Sam Altman

Mijn gevoel zegt dat ze hier toch verder zijn dan Tesla......

M3LR AWD / MN Silver / Black

• DaCoTa
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 01:01
Jeroenneman schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 12:15:
[...]

Big ooof. Dat ziet er niet echt "self-driving" uit. Haalt de bocht niet, ramt bijna een geparkeerde auto op het einde, en klapt zonder noodzaak (echt meer dan genoeg ruimte over) spiegels in voor het "smalle" straatje...

Dit is toch ook de bedoeling dat je moet ingrijpen als de auto de verkeerde beslissing maakt?

Ik snap deze 'sliep uit' insteek niet helemaal. Er zijn legio filmpje van situaties die een paar maanden (of weken) geleden nog absoluut ondenkbaar waren, die laten een systeem zien dat weer een heel stuk dichter bij self driving is. Het city driving gedeelte is net nieuw, logisch dat er nog ingrepen nodig zijn. Dat zal nog wel een tijdje zo blijven, maar met iedere stap komt het echt wel dichterbij.

• Stef87
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 00:41
Jeroenneman schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 12:15:
[...]

Pre-pre-Alpha

Ziet er vooral leuk en indrukwekkend uit. FSD is nog heel ver weg wmb. (Twee jaar terug had ik gedacht dat dat nu al mogelijk was, of bijna)

Citigo-E, Model 3 SR+ Daikin FTXM & 5kW Monoblock. TeslaRef: https://ts.la/stefan75903 www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Taro
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 23:22
Op Twitter komen een aantal FSD Bèta updates (2020.40.8.12) langs met nieuwe grafische elementen:

I'm not buying Bitcoin, I'm selling fiat | Tesla Model 3 Performance (Black/Black) | 6340 Wp zonnepanelen

• Jovanbff
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 23:23
Taro schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 17:00:
Op Twitter komen een aantal FSD Bèta updates (2020.40.8.12) langs met nieuwe grafische elementen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zouden ze bodyworks en licht inval upgrades dan ook doen om de auto er zo uit te laten zien?

Ik kan die mariokart visualisatie wel waarderen!

[Voor 6% gewijzigd door Jovanbff op 31-10-2020 17:39]

940 Wp | gasloos | Tesla M3P

• pimk
Gummie schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 12:29:
[...]

Woow dat is vaag. Heb ik gelukkig nog nooit gehad.
Ging het vanzelf weg of heb je een reset moeten doen?
Uit en weer aan.
Maar wel lastig want dat die je niet zomaar op de snelweg....

• PWM
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Ik ben aan het kijken naar een Tesla Model S van 31-12-2018. Hadden deze al het nieuwe MCU? Dan is het in ieder geval een stap vooruit :p

• Semyon
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 22:09
pimk schreef op zondag 1 november 2020 @ 08:50:
Uit en weer aan.
Maar wel lastig want dat die je niet zomaar op de snelweg....
Beide stuurscrollwheels ingedrukt houden... Kan gewoon onder het rijden. Deed ik vaak als mijn geluid er mee ophoud. (Al een tijd niet gehad bedenk ik me opeens)

Only when it is dark enough, can you see the stars

• Hatsjoe
  • Registratie: februari 2008
  • Nu online
Semyon schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 10:01:
[...]

Beide stuurscrollwheels ingedrukt houden... Kan gewoon onder het rijden. Deed ik vaak als mijn geluid er mee ophoud. (Al een tijd niet gehad bedenk ik me opeens)
Dit, maar denk er wel om dat je scherm zo'n 2 minuten uit is, dus doe dit niet wanneer je afhankelijk bent van de navigatie en bijna een afslag moet pakken :+ Ook heb je op het moment van de reboot geen geluid, ook niet van de richtingaanwijzers. Deze werken echter wel nog steeds, dus je kan ze gewoon gebruiken.

Heb nog geen geval gelezen dat zo'n reboot helemaal fout ging, maar doe het bij voorkeur wel op een stuk weg waar je genoeg uitwijkmogelijkheden zoals een vluchtstrook hebt, just in case.

@Semyon nu je het zegt, dat geluid probleem heb ik ook al geen tijden last meer van gehad. Top!

• bottom line
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 00:23
PWM schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 09:54:
Ik ben aan het kijken naar een Tesla Model S van 31-12-2018. Hadden deze al het nieuwe MCU? Dan is het in ieder geval een stap vooruit :p
Die hebben al de nieuwe MCU ja ;)

• Eddos
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 19:56
Hatsjoe schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 10:54:
[...]

Dit, maar denk er wel om dat je scherm zo'n 2 minuten uit is, dus doe dit niet wanneer je afhankelijk bent van de navigatie en bijna een afslag moet pakken :+ Ook heb je op het moment van de reboot geen geluid, ook niet van de richtingaanwijzers. Deze werken echter wel nog steeds, dus je kan ze gewoon gebruiken.

Heb nog geen geval gelezen dat zo'n reboot helemaal fout ging, maar doe het bij voorkeur wel op een stuk weg waar je genoeg uitwijkmogelijkheden zoals een vluchtstrook hebt, just in case.

@Semyon nu je het zegt, dat geluid probleem heb ik ook al geen tijden last meer van gehad. Top!
Mijn vrouw had laatst dat de radio uitviel. Toen ik haar uitlegde hoe ze de boel kon resetten keek ze mij aan met grote ogen en 'ook echt niet dat ik dat tijdens het rijden doe'. :+

Model 3 rijder met een spook trekhaak:https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/spook-trekhaken.166257/

• PWM
  • Niet online
bottom line schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 11:31:
[...]

Die hebben al de nieuwe MCU ja ;)
Dank. Was aan het kijken naar een nieuwe E-Tron of EQC400. Maar dan ben ik 700,- bijtelling kwijt tegen 200,- voor een December 2018 Tesla. De vraag is dus of je 500,- meer auto krijgt. Qua afwerking natuurlijk wel, qua rijden en laadgemak niet. Met de nieuwe MCU is toen ook het interieur verbeterd, het zit nu allemaal wel vast :p Toch maar eens kijken naar deze optie.

• bottom line
PWM schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 11:56:
[...]

Dank. Was aan het kijken naar een nieuwe E-Tron of EQC400. Maar dan ben ik 700,- bijtelling kwijt tegen 200,- voor een December 2018 Tesla. De vraag is dus of je 500,- meer auto krijgt. Qua afwerking natuurlijk wel, qua rijden en laadgemak niet. Met de nieuwe MCU is toen ook het interieur verbeterd, het zit nu allemaal wel vast :p Toch maar eens kijken naar deze optie.
En waarom dan ineens geen 2020 versie? Is alles nog beter en ben je weer gesetteld voor 4 jaar.
Of is dit in afwachting van de Cybertruck? :P

[Voor 3% gewijzigd door bottom line op 03-11-2020 12:04]

• PWM
  • Niet online
Cybertruck staat nog in bestelling :p December 2018 betekent gewoon nog 4% over 100.000,-. Da's beter dan 8% + 22% over 96.000 :p

• bottom line
PWM schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 12:06:
Cybertruck staat nog in bestelling :p
Weet ik _/-\o_
Daarmee dat ik er nog eens naar pols. Ben zelf nog niet uit over dual motor of tri motor. Heb voor beide een reservatie, dus heb nog wel wat tijd.

• Kid Jansen
  • Niet online
Inderdaad, long range plus met autopilot en voor de rest alles standaard is nu 88.5k, dus zit je op zo'n 1100 bijtelling.

• Semyon
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 22:09
Eddos schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 11:31:
Mijn vrouw had laatst dat de radio uitviel. Toen ik haar uitlegde hoe ze de boel kon resetten keek ze mij aan met grote ogen en 'ook echt niet dat ik dat tijdens het rijden doe'. :+
Ja het is er voor gemaakt om te doen, de belangerijke dingen zijn speciaal geïsoleerd. Ja je kan zeggen daar moet je maar op vertrouwen, maar je moet net zo goed op vertrouwen dat de boel niet haywire gaat als ie niet reboot. Ik zie het probleem niet zo, of zoals @Hatsjoe zegt een vluchtstrook parraat houden lijkt me ook er overdreven, behalve natuurlijk als je die altijd paraat hebt, want software? 🙂
De optics van een scherm uit is een rare gewaarwording, maar het is niet alsof de stuurinrichting het scherm nodig heeft.

Only when it is dark enough, can you see the stars

• GeeMoney
  • Laatst online: 00:04
bottom line schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 12:08:
[...]

Weet ik _/-\o_
Daarmee dat ik er nog eens naar pols. Ben zelf nog niet uit over dual motor of tri motor. Heb voor beide een reservatie, dus heb nog wel wat tijd.
tri natuurlijk, no brainer :) Of je het nodig hebt boeit niet :D
Het is dat de E-tron S te laat kwam voor mij voor anders had ik die ook graag genomen.

[Voor 15% gewijzigd door GeeMoney op 03-11-2020 13:06]

2017 touchbar MBPr i7-2.8Ghz, 16GB, 1TB SSD, 4GB Radeon 560. LG27UD88-W

• bottom line
GeeMoney schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 13:06:
[...]

tri natuurlijk, no brainer :) Of je het nodig hebt boeit niet :D
Het is dat de E-tron S te laat kwam voor mij voor anders had ik die ook graag genomen.
Haha _O- Dat is ook echt de enige reden waarom ik de Tri heb gereserveerd. :9
Als je zot doet, moet je fatsoenlijk zot doen :+
want dual motor gaat al meer als genoeg zijn. En die 1000km range is voor mij ook verre van nodig.

• balblas
  • Laatst online: 03-12 16:26
PWM schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 09:54:
Mijn MS is van okt 2018 en heeft de MCU2.5

• mazzoop80
balblas schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 19:02:
[...]

Mijn MS is van okt 2018 en heeft de MCU2.5
Er is alleen een mcu1 en mcu2

• Smobbo
  • Laatst online: 16:23
Taro schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 17:00:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ook opvallend dat de knoppen in de rij opschuiven voor de camera en de ruitenwissers.

Sowieso leuk als het weer eens anders is :+

• Deveon
  • Niet online
bottom line schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 12:08:
[...]

Weet ik _/-\o_
Hier juist de rwd gekozen omdat ik geen C rijbewijs heb.. Daarnaast doet Tesla nooit moeilijk over upgraden, maar wel over downgraden.

• balblas
  • Laatst online: 03-12 16:26
mazzoop80 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 19:32:
[...]

Er is alleen een mcu1 en mcu2
Excuus, je hebt gelijk, ik heb MCU2 en had HW2.5 (autopilot), later vervangen door HW3.

Zie https://teslatap.com/arti...dware-mcu-hw-demystified/

• Bosma
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 03-12 15:44
Sinds een paar updates geleden ervaar ik het volgende met autopilot:
1. Autopilot zet ik aan op 104km/h (of 134km/h)
2. Wisselen van rijstrook, autopilot schakelt over op adaptive cruise control
3. Op de nieuwe rijstrook zet ik autopilot weer aan, snelheid wordt aangepast naar 99km/h (of 133km/h)

De afwijking is elke keer 1km/h langzamer. Vrij irritant om dit steeds handmatig weer te corrigeren. Herkenbaar?

• webpatrick
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 02-12 10:08
Bosma schreef op donderdag 5 november 2020 @ 12:19:
Sinds een paar updates geleden ervaar ik het volgende met autopilot:
1. Autopilot zet ik aan op 104km/h (of 134km/h)
2. Wisselen van rijstrook, autopilot schakelt over op adaptive cruise control
3. Op de nieuwe rijstrook zet ik autopilot weer aan, snelheid wordt aangepast naar 99km/h (of 133km/h)

De afwijking is elke keer 1km/h langzamer. Vrij irritant om dit steeds handmatig weer te corrigeren. Herkenbaar?
Zoiets was mij ook al opgevallen, dat ik ACC of AP heb aangezet op een bepaalde snelheid en kijk een moment later weer is dat 1km langzamer.

• mkrmr
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 01:11

mkrmr

Tesla Model 3, BMW K1600

webpatrick schreef op donderdag 5 november 2020 @ 12:25:
[...]
Zoiets was mij ook al opgevallen, dat ik ACC of AP heb aangezet op een bepaalde snelheid en kijk een moment later weer is dat 1km langzamer.
Ook gemerkt, maar het gebeurt niet wanneer je de standaard waarde van de ACC insteld op bijv. +5km (dus 105 rijden op 100 wegen). Dan blijft de snelheid op die instelling staan, na uit- en inschakelen.

Wanneer je handmatig de waarde hebt insteld dan gaat de snelheid wel met 1km omlaag elke keer...

• annespruit1980
MIjn hemel......

Ik kreeg vandaag een email van Tesla over het toevoegen van mijn auto.
Die heb ik dus allang kunnen toevoegen via die andere weg die ik hier kreeg.
Dat ging binnen een dag geloof ik, als het niet sneller was.
Maar de reactie tijd via de site ( de normale weg als je niet beter weet ) is dus ongeveer 2 a 3 weken.......
Maar goed, kennelijk is het zo dat als je bij Tesla iets gedaan wil krijgen je het hier even moet navragen.

De emmc heb ik inmiddels laten vervangen, het aantal schrijfbewerkingen zat ruim boven de levensduur van dat IC.
Nog heel even over zitten te denken het zelf te doen daar ik wel ervaring heb met SMD en electronica, maar zo'n ball grid IC ging mij dus een stap te ver. Geen ervaring in. En toen ik de oude in mijn hand had was ik blij dat ik dat ik het niet heb geprobeerd.
Het scherm laten upgraden naar versie 2 heb ik bewust nog niet gedaan. Dan zou ik in de toekomst dus een extra radio unit erbij moeten kopen ( denk ik ). En ik hoop dat in de toekomst dat scherm goedkoper wordt en die radio er dan al standaard bij zit.

De upgrade naar CCS is inmiddels voor zover ik begrepen heb ook van ik dacht 500 naar 300 gegaan.
Die zal ik binnenkort ook op de auto laten zetten, scheelt in het aantal SC waar ik terecht kan.
Ik stond laatst in Apeldoorn bij een SC waar dus alleen maar CCS connectoren waren, harde les.

Edit, ik heb de auto al meer dan een maand, dus de reactietijd is 4 weken minimaal.

[Voor 8% gewijzigd door annespruit1980 op 07-11-2020 08:39]

• pimk
Eindelijk!
Blij mee!

• Kid Jansen
  • Niet online
Wat doet deze functie dan? Is dat dan een domme i.p.v. adaptive cruise control? Dat zou namelijk wel heel fijn zijn. Welk model gaat dit overigens en welke updateversie?

• Smobbo
Grappig genoeg gelijk weer op Max speed gezet.
Al m’n vorige auto’s hadden natuurlijk (a)cc met current speed als enige optie, maar ik ben blijkbaar al te lui geworden om zelf op te trekken. Met name op provinciale wegen na een rotonde ofzo trek ik zelf een beetje op terwijl ik AP aanzet, het verdere optrekken mag de auto zelf doen :+ !
Ik heb hardware 2.5 dus nu geen last van die verkeersbord herkenningsproblemen.

• Deveon
  • Niet online
Enkel de percentages zijn toch nieuw? Ik had hem altijd op +10 staan en dat werkte prima.

@Kid Jansen Domme cruise control icm one pedal driving is verschrikkelijk.. Zet je de cruise control uit en de auto begint behoorlijk fors te remmen. Ik was heel blij toen AP bij mij eindelijk geactiveerd werd.

• Smobbo
Deveon schreef op zondag 8 november 2020 @ 15:47:
[...]

Enkel de percentages zijn toch nieuw? Ik had hem altijd op +10 staan en dat werkte prima.

@Kid Jansen Domme cruise control icm one pedal driving is verschrikkelijk.. Zet je de cruise control uit en de auto begint behoorlijk fors te remmen. Ik was heel blij toen AP bij mij eindelijk geactiveerd werd.
Huidige snelheid is nieuw. Hij springt dan niet naar de snelheid die de borden (of kaart info) aangeven.
Dat betekent dus dat je niet op een 80 weg bij het optrekken alvast AP aan kan zetten, dan stel je hem in op de snelheid die je dan toevallig rijdt ipv dat hij gelijk naar Max+offset gaat.

• Kid Jansen
  • Niet online
Deveon schreef op zondag 8 november 2020 @ 15:47:
[...]

Smaken verschillen, ik mis m'n domme cruise control enorm. Nu rij ik veel meer links dan ik zou willen en moet ik bij inhalen vooral veel eerder naar links. Vooral met vrachtwagens en helemaal 's avonds als je 130 mag.

Principe van ACC is best leuk, maar dan zou ik echt een veel kortere tussenafstandsinstelling willen hebben dan de kortste stand op m'n model S. Zou helemaal mooi zijn als ze het combineren met de regensensor voor de ruitenwissers en eventueel ook mistsensor.

Als ik met 130 op een vrachtwagen kom afrijden die 80 rijdt moet ik al ruim 150m van te voren naar links anders gaat de auto al afremmen en dat is dan al op de korste tussenafstandsinstelling. Als het snelheidsverschil met je voorganger kleiner is dan is dat gelukkig wel een heel stuk korter, maar nog steeds mag dat echt een heel stuk korter van mij. Met 130 kan je met een Model S nog steeds in de helft van die afstand naar 0 remmen. Twee seconden tussenafstand is met 130 ook nog steeds maar 72m.

Als het dus niet regent of mistig is zou die afstand wat mij betreft echt door twee kunnen. Met mijn rijstijl rij ik nu een stuk constanter en daarmee ook rustiger en zuiniger als ik zelf rij dan met ACC of AP.

Nu gebruik ik de AP zelden tot nooit en ACC ook niet zo veel en dan ook nog vaak genoeg zelf gas aan het bijgeven en/of steeds weer ACC tijdelijk uitgooien.

• ybos
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 14:09
Dit werkt goed maar er zijn ook andere aanpassingen gedaan. Vanmorgen op de A12 vanaf duiven richting Utrecht 3x een ingreep naar de snelheid van de afrit, terwijl ik dit stuk de laatste tijd zonder enige problemen altijd reed op AP.
Ik hoop dat het een zondagochtendhikje was...

• GeeMoney
@Kid Jansen dat die afstand niet korter kan heeft een hele goede reden natuurlijk.
Dat is de tijd die jij (maar ook de auto) nodig hebt om überhaupt een noodstop te kunnen maken als dat nodig is.
Zeker bij 130km/h vergist eigenlijk iedereen zich in hoeveel meter per seconde je aflegt en hoe traag je reactievermogen eigenlijk is. Tenzij je Verstappen heet natuurlijk :).

• Kid Jansen
  • Niet online
@GeeMoney je hebt duidelijk m'n post maar half gelezen, want ik vergis me helemaal niet. Model S kan in zo'n 75m op droog wegdek prima van 130 naar 0 km/h remmen, maar hoe vaak gebeurt dat nou op de snelweg? Dat moet dan file zijn net na een bocht op stuk zonder matrixborden, of een ongeluk vrij dicht voor je. Daarnaast is 130 km/h maar 36 m/s. Je moet wel een heel erg belabberde bestuurder zijn als je 2 seconden nodig hebt om te beginnen met reageren. Daarnaast hebben Teslas ook nog eens een hele waslijst aan veiligheidssystemen waaronder waarschuwing als je te hard ergens op afrijdt en bij extreme gevallen ook nog automatisch.

Als je met 130 bij droog weer 75-100m afstand houdt tot je voorganger is dat echt meer dan zat, als je langer dan dat aanhoudt duiken er zeker in de Randstad nog zeker één, mogelijk wel twee of drie auto's tussen. Het is compleet overbodig dat Tesla bij de kortste stand dan al bij 150m begint met vertragen. Vraag me dan af wat dat dan wel niet op de langste stand is...

• Smobbo
Kid Jansen schreef op maandag 9 november 2020 @ 00:36:
@GeeMoney je hebt duidelijk m'n post maar half gelezen, want ik vergis me helemaal niet. Model S kan in zo'n 75m op droog wegdek prima van 130 naar 0 km/h remmen, maar hoe vaak gebeurt dat nou op de snelweg? Dat moet dan file zijn net na een bocht op stuk zonder matrixborden, of een ongeluk vrij dicht voor je. Daarnaast is 130 km/h maar 36 m/s. Je moet wel een heel erg belabberde bestuurder zijn als je 2 seconden nodig hebt om te beginnen met reageren. Daarnaast hebben Teslas ook nog eens een hele waslijst aan veiligheidssystemen waaronder waarschuwing als je te hard ergens op afrijdt en bij extreme gevallen ook nog automatisch.

Als je met 130 bij droog weer 75-100m afstand houdt tot je voorganger is dat echt meer dan zat, als je langer dan dat aanhoudt duiken er zeker in de Randstad nog zeker één, mogelijk wel twee of drie auto's tussen. Het is compleet overbodig dat Tesla bij de kortste stand dan al bij 150m begint met vertragen. Vraag me dan af wat dat dan wel niet op de langste stand is...
Is die afstand niet verplicht? Dus ook voor de fabrikanten die ACC in hun auto’s hebben? Ik kan me namelijk niet herinneren dat het in m’n vorige auto met kortere afstanden werkte (wel dat hij beangstigend laat pas begon met remmen... :+ )

• GeeMoney
Kid Jansen schreef op maandag 9 november 2020 @ 00:36:

Ik lees vooral overschatting :).
De kortste ACC afstand is namelijk 2 seconden.
Dat er auto’s tussen duiken ligt aan die bestuurders. En die afstand is er voor alle omstandigheden en weersomstandigheden. En dus ook bij plotselinge file of ongelukken voor je.
Dat het voor je gevoel teveel is kan ik weinig aan doen, dat heeft gewoon wel een hele goede reden.

@Smobbo idd, gewoon wettelijk bepaald.

• pimk
Kid Jansen schreef op zondag 8 november 2020 @ 15:36:
Wat doet deze functie dan? Is dat dan een domme i.p.v. adaptive cruise control? Dat zou namelijk wel heel fijn zijn. Welk model gaat dit overigens en welke updateversie?
Niet meteen naar de maximumsnelheid accelereren, want dat vond ik serieus irritant toen we nog 130 km/h mochten en de winter veroorzaakte dat de range toch wel serieus korter is

• pimk
ybos schreef op zondag 8 november 2020 @ 18:52:
[...]

Dit werkt goed maar er zijn ook andere aanpassingen gedaan. Vanmorgen op de A12 vanaf duiven richting Utrecht 3x een ingreep naar de snelheid van de afrit, terwijl ik dit stuk de laatste tijd zonder enige problemen altijd reed op AP.
Ik hoop dat het een zondagochtendhikje was...
Tja, dat merk ik ook nog (veel) te veel.
Zeker als je tegen de zon in rijdt en er een harde slagschaduw van een viaduct is.
Ik ben nog steeds bang dat zo'n situatie me ooit een achterbumper of een pittige verkeersdiscussie gaat kosten
:/

• Kid Jansen
  • Niet online
GeeMoney schreef op maandag 9 november 2020 @ 07:35:
De kortste ACC afstand is namelijk 2 seconden.
Dat klopt misschien voor de afstand waarbij hij de snelheid constant gaat houden en dat is prima. Zoals gezegd, met 130 is dat 72m (130 km/h * 1000 m per km / 3600 seconden per uur * 2 seconden). Ik zie alleen aan de hectometerpaaltjes dat hij al ruim 150m van te voren begint met vertragen in het geval van vrachtwagens als voorganger (dus zo'n 50 km/h snelheidsverschil) en dat vind ik heel irritant en dan trap ik altijd zelf het gas in, omdat ik anders al heel vroeg naar links moet.
@Smobbo idd, gewoon wettelijk bepaald.
2 seconden ja, 150m is met 130 km/h ruim 4 seconden, met 100 km/h is het 5,4 seconden.

• GeeMoney
Kid Jansen schreef op maandag 9 november 2020 @ 10:00:
[...]

Dat klopt misschien voor de afstand waarbij hij de snelheid constant gaat houden en dat is prima. Zoals gezegd, met 130 is dat 72m (130 km/h * 1000 m per km / 3600 seconden per uur * 2 seconden). Ik zie alleen aan de hectometerpaaltjes dat hij al ruim 150m van te voren begint met vertragen in het geval van vrachtwagens als voorganger (dus zo'n 50 km/h snelheidsverschil) en dat vind ik heel irritant en dan trap ik altijd zelf het gas in, omdat ik anders al heel vroeg naar links moet.

[...]

2 seconden ja, 150m is met 130 km/h ruim 4 seconden, met 100 km/h is het 5,4 seconden.
Hij remt af omdat als je namelijk geen inhaal manoeuvre maakt, hij dus achter de vrachtwagen op dezelfde snelheid gaat cruisen als je voorganger en om dan weer netjes op die 2 seconden uit te komen.
Doet hij dit niet 150m van tevoren dan krijg je dus op 50m voor de vrachtwagen een enorme remactie om de snelheid in 1 klap terug te brengen naar vermoedelijk 80. (Hij weet namelijk niet of je de weg van de vrachtwagen moet volgen of dat je er toch voorbij wilt)
Wellicht dat het met FSD en een ingestelde route anders gaat? Die kan namelijk auto van baan wisselen.
Als je dit dus ziet aankomen gewoon even je richting aanwijzer aan en een baan opschuiven.
EV rijden is anticiperen :).

• Hatsjoe
  • Nu online
Smobbo schreef op zondag 8 november 2020 @ 15:56:
[...]

Huidige snelheid is nieuw. Hij springt dan niet naar de snelheid die de borden (of kaart info) aangeven.
Dat betekent dus dat je niet op een 80 weg bij het optrekken alvast AP aan kan zetten, dan stel je hem in op de snelheid die je dan toevallig rijdt ipv dat hij gelijk naar Max+offset gaat.
Kan je deze nieuwe optie niet combineren met rechter stuurhendel ~2 seconden naar beneden gedrukt houden om de snelheid op het maximum in te stellen? Dus 1x tikken voor ACC aan (bijv huidige snelheid 60, max 80, ingestelde snelheid 60), en dan 1x naar beneden drukken voor ~2 sec om de ingestelde snelheid van 60 naar de max (80 in dit geval) in te stellen.

Vannacht heb ik ook 2020.44 ontvangen, als niemand het antwoord heeft vandaag of morgen zelf maar even testen :)

• mukky
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 02-12 19:43
annespruit1980 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 08:21:
De upgrade naar CCS is inmiddels voor zover ik begrepen heb ook van ik dacht 500 naar 300 gegaan.
Die zal ik binnenkort ook op de auto laten zetten, scheelt in het aantal SC waar ik terecht kan.
Ik stond laatst in Apeldoorn bij een SC waar dus alleen maar CCS connectoren waren, harde les.

Edit, ik heb de auto al meer dan een maand, dus de reactietijd is 4 weken minimaal.
Ik heb de CCS upgrade gepland staan voor a.s. donderdag samen met de recalls die nog niet waren uitgevoerd. Zal mijn vakantiereizen wat comfortabeler maken mochten ze ooit weer mogen :) Ik wil ook graag de MCU2 maar wacht totdat de eMMC het begeeft en/of we geen 3G meer hebben in Nederland. Stiekum hoop ik dat de MCU dan 5G ondersteunt. We gaan het zien...

• mukky
Hatsjoe schreef op maandag 9 november 2020 @ 12:06:
[...]
Kan je deze nieuwe optie niet combineren met rechter stuurhendel ~2 seconden naar beneden gedrukt houden om de snelheid op het maximum in te stellen? Dus 1x tikken voor ACC aan (bijv huidige snelheid 60, max 80, ingestelde snelheid 60), en dan 1x naar beneden drukken voor ~2 sec om de ingestelde snelheid van 60 naar de max (80 in dit geval) in te stellen.
Op mijn AP1 moet ik de CC hendel naar me toe halen en 2 sec vasthouden om de nieuwe (van de borden) afgelezen snelheid in te stellen als ik op op ACC rij.

• annespruit1980
mukky schreef op maandag 9 november 2020 @ 14:55:
[...]

Ik heb de CCS upgrade gepland staan voor a.s. donderdag samen met de recalls die nog niet waren uitgevoerd. Zal mijn vakantiereizen wat comfortabeler maken mochten ze ooit weer mogen :) Ik wil ook graag de MCU2 maar wacht totdat de eMMC het begeeft en/of we geen 3G meer hebben in Nederland. Stiekum hoop ik dat de MCU dan 5G ondersteunt. We gaan het zien...
Ik wilde niet wachten tot de eMMC het zou begeven. Auto net gekocht, en de vorige eigenaar wist er dus totaal niets vanaf, dus ik had geen idee hoe of wat. Was ook een punt van onderhandelen, ik wist dat het me een paar duizend kon gaan kosten. De MCU2 is mij nu nog wat te duur, ik hoop dat die over een jaar of zo 500 goedkoper is, dan zit ik altijd goed ( liever nog goedkoper natuurlijk ). Op deze manier heb ik geen problemen met het resetten, opslaan, of wat dan ook, en kan rustig wachten wat Tesla gaat doen. De brouwser doet het nu in ieder geval, dat was voor de update dus niet het geval. Enige is dat de handleiding leeg blijft. Ik krijg alleen hoofdstukken te zien, maar als ik die aanklik, helemaal noppes....

Ik hoor graag hoe die CCS upgrade bevalt. Dan kan ik hem ook plannen als het inderdaad scheelt in plekken.

Op mijn auto zit ook nog steeds een terugroepactie, maar die schijnt al heel lang geleden uitgevoerd te zijn. De vorige eigenaar heeft er vlak voor ik hem kocht ook nog extra naar gevraagd bij Tesla ( bij een servicebeurt ) en die gaven aan dat hij inderdaad was aangepast. Maar ook dat ze zeiden dat RDW nogal traag is met verwerken van de aanpassingen. Geen idee of ze zichzelf probeerden vrij te pleiten.

Mijn ervaringen nu ( 1 maand ) is dat sommige dingen toch makkelijk anders kunnen.
Zoals even de tekst aanpassen in je account dat je een auto op een andere manier moet claimen, en dat het sturen van die gegevens via je account niet werkt.
Scheelt ze een heleboel emails van nieuwe eigenaren zoals ik lijkt mij.
Hoe moeilijk is dat nu helemaal, als je de site gemaakt/vertaald hebt pas je dat toch in 10 minuten of zo aan?

• mukky
annespruit1980 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 11:02:
[...]
Ik wilde niet wachten tot de eMMC het zou begeven.

Ik hoor graag hoe die CCS upgrade bevalt. Dan kan ik hem ook plannen als het inderdaad scheelt in plekken.

Op mijn auto zit ook nog steeds een terugroepactie, maar die schijnt al heel lang geleden uitgevoerd te zijn. Hoe moeilijk is dat nu helemaal, als je de site gemaakt/vertaald hebt pas je dat toch in 10 minuten of zo aan?
Inmidels heeft Tesla een programma aangekondigd waarbij de eMMC kostenloos wordt vervangen, blij dat ik nog even heb kunnen wachten. De CCS upgrade is nu voor de tweede keer uitgesteld dus ik heb nog geen feedback :)

Ik heb de account van de vorige eigenaar gewoon overgenomen en mijn gegevens ingevuld. Bij mijn bezoek aan het SeC in Tirburg nog even nagevraagd wat ze daarvan vonden maar omdat het een ouder model was waarbij free supercharing geen discussie was zei ze dat het niet uitmaakte.

Wat blijft is het mysterie van 4G. Mijn MS is van november 2015 en zou dus 4G moeten hebben maar geeft altijd 3G aan. Als men ooit langskomt voor de CCS upgrade wilde ik vragen om er even naar te kijken. Heb het ook via de telefoon geprobeerd maar ik werd opgehangen.

Om je laatste vraag te beantwoorden: Er is geen serviceorganisatie, of althans zo lijkt het. Gewoon een groep mensen die hun best doen om die exponentieel toenemende stroom aan klanten te bedienen. We dealen er maar mee, verder rijdt-ie super ;)

• annespruit1980
mukky schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 11:31:
[...]

Inmidels heeft Tesla een programma aangekondigd waarbij de eMMC kostenloos wordt vervangen, blij dat ik nog even heb kunnen wachten. De CCS upgrade is nu voor de tweede keer uitgesteld dus ik heb nog geen feedback :)

Ik heb de account van de vorige eigenaar gewoon overgenomen en mijn gegevens ingevuld. Bij mijn bezoek aan het SeC in Tirburg nog even nagevraagd wat ze daarvan vonden maar omdat het een ouder model was waarbij free supercharing geen discussie was zei ze dat het niet uitmaakte.

Wat blijft is het mysterie van 4G. Mijn MS is van november 2015 en zou dus 4G moeten hebben maar geeft altijd 3G aan. Als men ooit langskomt voor de CCS upgrade wilde ik vragen om er even naar te kijken. Heb het ook via de telefoon geprobeerd maar ik werd opgehangen.

Om je laatste vraag te beantwoorden: Er is geen serviceorganisatie, of althans zo lijkt het. Gewoon een groep mensen die hun best doen om die exponentieel toenemende stroom aan klanten te bedienen. We dealen er maar mee, verder rijdt-ie super ;)
Hoe weet je dat van die eMMC? Dan weet ik waar ik in het vervolg moet kijken.
Uiteraard wat jammer van het geld dat ik nu heb uitgegeven, maar zo heel erg kan ik er ook niet mee zitten.
Alleen jammer dat ze bij Tesla er zo lang over deden om toe te geven dat er een probleem is.

• mukky
annespruit1980 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 11:37:
[...]

Hoe weet je dat van die eMMC? Dan weet ik waar ik in het vervolg moet kijken.
Uiteraard wat jammer van het geld dat ik nu heb uitgegeven, maar zo heel erg kan ik er ook niet mee zitten.
Alleen jammer dat ze bij Tesla er zo lang over deden om toe te geven dat er een probleem is.
Zie hier. Ik heb er nog geen NL versie van gezien. Zou daar even op wachten en dan pas je geld terugvragen.

Het is niet zo gek dat het zo lang duurt, zulke operaties zijn nou eenmaal heel duur en fabrikanten willen daar niet zo makkelijk aan. Loopt toch al gauw in de miljoenen. Als dit ook netjes in NL geimplementeerd wordt dan is het eind goed al goed. Ik rij nog even door met MCU1, zelfs de handleiding doet het nog bij mij _/-\o_

• annespruit1980
mukky schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 11:44:
[...]

Zie hier. Ik heb er nog geen NL versie van gezien. Zou daar even op wachten en dan pas je geld terugvragen.

Het is niet zo gek dat het zo lang duurt, zulke operaties zijn nou eenmaal heel duur en fabrikanten willen daar niet zo makkelijk aan. Loopt toch al gauw in de miljoenen. Als dit ook netjes in NL geimplementeerd wordt dan is het eind goed al goed. Ik rij nog even door met MCU1, zelfs de handleiding doet het nog bij mij _/-\o_
Tja, de mijne heeft er 200.000 km op zitten, en 100.000 miles is volgens mij iets van 160.000 km.
En ik ben niet de eerste eigenaar.
Dus ik denk niet dat ik ervoor in aanmerking kom.
Maar goed, zodra het in Nederland wordt aangeboden zal ik vragen.
Niet geschoten enzo...

Sorry, maar dat van het lang duren is dus wat bij betreft onzin.
Ze weten dit al heel lang intern, alleen doen ze alsof de vrager gek is.
Ik denk zelfs dat als ik nu naar Tesla ga, en daar een vraag over stel, dat ze ontkennen dat er een probleem is. De vorige eigenaar heeft in ieder geval bij die door mij genoemde servicebeurt naar gevraagd, en die kreeg toen ( maand geleden dus ) te horen dat er niets aan de hand was.
Terwijl dat op internet toch al minimaal een jaar bekend is.

Edit:
Ik zie dat de eerste eigenaar alleen voor de datum is ( als ik het goed lees ).
Maar in ieder geval zijn er twee voorwaarden waar ik niet aan voldeed.
Te grote afstand ( 200.000 km ), en hij werkte nog goed volgens hun definitie.
Of de browser een probleem had door dat IC is natuurlijk iets waar heel lang over te praten valt.

En ze hadden gewoon kunnen zeggen dat er een probleem is dat opgelost gaat worden.
Niet dat het heel snel zou gaan.
Maar gewoon de waarheid zeggen, iedereen die redelijk wat met elektronica werkt kan zo zien dat er een levensduur wordt opgegeven v.w.b. het aantal schrijfbewerkingen. En als dan duidelijk is hoeveel die auto schrijft, kan je zo nagaan dat er een probleem is.

[Voor 18% gewijzigd door annespruit1980 op 10-11-2020 13:17]

• RichieB
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 19:10
[...]
Wat blijft is het mysterie van 4G. Mijn MS is van november 2015 en zou dus 4G moeten hebben maar geeft altijd 3G aan. Als men ooit langskomt voor de CCS upgrade wilde ik vragen om er even naar te kijken.
[...]
De 4G/LTE module is in juni 2015 geïntroduceerd maar er zijn nog vrij lang auto's uitgeleverd met de 3G module. Als jij nog nooit 4G hebt zien staan is de kans groot dat jouw Tesla een 3G modem heeft.

• mazzoop80
[...]
Wat blijft is het mysterie van 4G. Mijn MS is van november 2015 en zou dus 4G moeten hebben maar geeft altijd 3G aan.
Je hebt grote kans dat je de MCU hebt waar er een losse kast met modem in zit. In de losse modem zit de 3G of LTE modem.

In latere MCU1 modellen was dit weer intern gebouwd en zit er een los kastje waarin alleen de sim kaart past.

Overigens kan de sim wel LTE. Alleen de modem dus nog niet.

• mukky
mazzoop80 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 13:53:
[...]
Je hebt grote kans dat je de MCU hebt waar er een losse kast met modem in zit. In de losse modem zit de 3G of LTE modem.

In latere MCU1 modellen was dit weer intern gebouwd en zit er een los kastje waarin alleen de sim kaart past.

Overigens kan de sim wel LTE. Alleen de modem dus nog niet.
Op het TMC forum beweerden een aantal posters dat er toch echt een 4G modem in zou moeten zitten. Ga het eens aan de servicemonteur vragen als die ooit komt. 4G zou fijn zijn maar ik denk dat ik dan even doorspaar voor MCU2. Hopelijk krijgt die ergens 5G volgend jaar...

• annespruit1980
mukky schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 14:01:
[...]

Op het TMC forum beweerden een aantal posters dat er toch echt een 4G modem in zou moeten zitten. Ga het eens aan de servicemonteur vragen als die ooit komt. 4G zou fijn zijn maar ik denk dat ik dan even doorspaar voor MCU2. Hopelijk krijgt die ergens 5G volgend jaar...
Lijkt me verstandig ja.
Ik weet niet of 3G of 4G veel verschil maakt in dat display. De traagheid zit hem voor een groot deel ook in de software lijkt mij.
Dat ik 4G genomen heb is meer omdat hij toch open moest, dus dan maar in een keer goed.
Overigens bedenk ik me wel net dat ik de locatie van de auto voor de update dus niet altijd kon volgen.
En nu na de update is het wel altijd duidelijk waar hij staat/rijd.
Of dat aan 3G en 4G ligt weet ik niet, ik denk het niet, want toen ik hem niet meer kon volgen, bleef dat ook zo, waar die auto ook was.
Dus ik denk eerder dat het aan dat eMMC ic lag.
Maar ik kan daar naast zitten.

• Malarky
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 00:46

Malarky

Wils voor wat ieder

Ik ga rond de 100 dagen naar het buitenland en mijn Tesla zal in die tijd gestalt staan. Binnen.

Ik kan hem 100% achterlaten, maar is er een soort deep sleep mode zodat mijn auto niet leeg is als terugkom? Aan een laadpaal is geen optie.

• Hatsjoe
  • Nu online
Hatsjoe schreef op maandag 9 november 2020 @ 12:06:
[...]

Vannacht heb ik ook 2020.44 ontvangen, als niemand het antwoord heeft vandaag of morgen zelf maar even testen :)
Heb dit zojuist even getest en het is inderdaad zo dat wanneer je instelt dat ACC op de huidige snelheid moet staan bij aanzetten dat de hendel naar beneden gedrukt houden terwijl je op ACC rijdt er voor zorgt dat de ACC van de huidige snelheid ingesteld wordt op de maximum snelheid.

Het is helaas ook zo dat wanneer je instelt dat ACC bij aanzetten op je huidige snelheid moet staan je dan niet meer kan instellen dat de maximum ACC snelheid met 5 km/u (of andere marge) verhoogt moet worden. Uiteraard kan je wel nog handmatig de snelheid van max naar max+5 (of wat dan ook) verhogen.

Tijdens het testen kwam ik er ook achter dat de interval tussen ACC aanzetten en AP aanzetten best lang kan zijn. Ik dacht altijd dat je de hendel 2x moest indrukken binnen een seconde ofzo, maar blijkbaar kan AP ook aangaan wanneer je ACC aanzet, paar seconden (zo voelde het iig) wacht, en dan nog 1x naar beneden drukken.

• bottom line
Malarky schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 14:39:
Ik ga rond de 100 dagen naar het buitenland en mijn Tesla zal in die tijd gestalt staan. Binnen.

Ik kan hem 100% achterlaten, maar is er een soort deep sleep mode zodat mijn auto niet leeg is als terugkom? Aan een laadpaal is geen optie.
Ik zou hem opladen tot 92% en daarna de wifi verbinding vergeten en controleren of sentry mode / overheat protection afstaat..
En als je dan 100 dagen je app met rust laat, zal er nog wel genoeg stroom inzitten..

Vergeet sowieso geen update te sturen na deze 100 dagen! Zoiets is echt waardevolle/leuke informatie :)

[Voor 8% gewijzigd door bottom line op 10-11-2020 15:05]

• Inspired
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 22:57

Granny is ook geen optie? Of iemand die hem ff een keer halverwege aan de langer hangt? Verder inderdaad de tips van @bottom line Denk dat 100 dagen wel een uitdaging is. Zou zelf na 50 dagen kijken en dan eventueel iemand laten laden mocht hij al onder de ~ 45% zitten.

• bottom line
Theoretisch gezien zou hij 200 dagen zonder extra stroom kunnen, dus 100 dagen is normaal geen uitdaging. Maar dat weten we dus pas als @Malarky het aan de lijve heeft ondervonden.

• Inspired
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 22:57
bottom line schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 18:02:
Theoretisch gezien zou hij 200 dagen zonder extra stroom kunnen, dus 100 dagen is normaal geen uitdaging. Maar dat weten we dus pas als @Malarky het aan de lijve heeft ondervonden.
Ik zit toch snel op 1% drain per dag. Maar goed, dan staat hij wel buiten. Het is wel een leuke test. :)

• ybos
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 14:09

Ik zou gewoon de granny er aan hangen met een weekschakelklok. Gewoon de lader op een laag amperage, bijvoorbeeld 6ampere en dan elke maandag 4 uurtjes laden oid. Dan komt t helemaal goed :Y

• JPDeckers
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 15:56
Inspired schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 18:08:
[...]
Ik zit toch snel op 1% drain per dag. Maar goed, dan staat hij wel buiten. Het is wel een leuke test. :)
Laatst 10 dagen op Schiphol geparkeerd, van 65%->59% terug, dus 0.6%/dag. Gewoon geparkeerd en weggelopen, tussendoor via TeslaFi af en toe gekeken (die maakt hem niet wakker).

Soms zag ik hem even 2 uurtjes wakker zijn geweest ergens overdag, denk als je hem ergens neerzet waar niemand langs loopt de drain nog minder is.

• Malarky
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 00:46

Malarky

Wils voor wat ieder

Inspired schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 15:11:
[...]

Granny is ook geen optie? Of iemand die hem ff een keer halverwege aan de langer hangt? Verder inderdaad de tips van @bottom line Denk dat 100 dagen wel een uitdaging is. Zou zelf na 50 dagen kijken en dan eventueel iemand laten laden mocht hij al onder de ~ 45% zitten.
Toch maar met de buurman afgesproken dat ik hem na een dag of 50 mogelijk een berichtje stuur of hij em uit de garage wil halen en een dagje aan de straatlaadpaal wil koppelen. Maar ik beloof dat ik ga proberen zonder te doen voor de ultieme test.

Ik gok op rond de 100 dagen naar Bali, maar als het bevalt en mijn werk laptop niet stuk gaat, blijf ik wellicht langer. Kom dan wel terug voor het corona vaccin :). Naast het Tesla rijden (duh) zal ik het Nederlandse frisse weer/lucht het meest missen in die tijd.

[Voor 5% gewijzigd door Malarky op 10-11-2020 19:23]

• Taro
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 23:22
Wel mooi hoor dat "Blacked/Murdered out" :)

I'm not buying Bitcoin, I'm selling fiat | Tesla Model 3 Performance (Black/Black) | 6340 Wp zonnepanelen

• PWM
  • Niet online
Als je de HEPA filter hebt, betekent dat dat alle lucht daar doorheen komt? Of word die flow alleen geactiveerd als je de Bio Defense mode aanzet? Als het het eerste is, is het misschien nog wel eens een idee om hem te laten plaatsen.

• Hatsjoe
  • Nu online
PWM schreef op woensdag 11 november 2020 @ 12:17:
Als je de HEPA filter hebt, betekent dat dat alle lucht daar doorheen komt? Of word die flow alleen geactiveerd als je de Bio Defense mode aanzet? Als het het eerste is, is het misschien nog wel eens een idee om hem te laten plaatsen.
Als je het hebt over de model 3, deze heeft geen bioweapon defense mode. Wel zijn er after-market HEPA filters beschikbaar, echter heb ik begrepen dat de air intake van de Model 3 niet voldoende is om geschikt te zijn voor HEPA filters. Het kan wel, maar je HVAC systeem is dan veel minder efficiënt en kan wellicht zelfs eerder kapot gaan (ventilator moet harder werken).

Als je een Model S/X hebt met bioweapon defense mode, dan gaat de lucht standaard al door het HEPA filter heen. Bij het aanzetten van de bioweapon defense mode gaat de ventilator op standje maximaal om overdruk te creëren binnenin de auto. Meen ook gelezen te hebben dat bij overmatig gebruik van de bioweapon defense mode je eerder de HEPA filters moet vervangen omdat er logischerwijs veel meer lucht doorheen gaat.

• PWM
  • Niet online
Het gaat om een Model S :) Ik heb een December 2018 overgenomen. Ik was bezig met 1 die de Premium upgrade had (HEPA + Audio), maar kreeg een zwarte aangeboden zonder, die belachelijk veel goedkoper was. Dus die maar gedaan. Dan kan ik dus die HEPA toevoegen, mis ik alleen de audio.

De audio in mijn Model S van 2017 is ook prima, dus geen probleem.

• RichieB
@PWM Gefeliciteerd! Wat waren de vraagprijzen en km standen?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[Voor 7% gewijzigd door RichieB op 11-11-2020 20:54]

• annespruit1980

Ik lees net iets over de 12 V accu.
Die schijnt niet opgeladen te worden als de auto niet rijdt.
Kan heel goed zijn dat ik er naast zit, ik heb er nog niet veel ervaring mee.
Ik meld het alleen maar even.

• mazzoop80
annespruit1980 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 20:21:
[...]

Ik lees net iets over de 12 V accu. Die schijnt niet opgeladen te worden als de auto niet rijdt.
nee, klopt niet, de 12V accu wordt gewoon bijgeladen. Ook bij lange stilstand.

• PWM
  • Niet online
RichieB schreef op woensdag 11 november 2020 @ 19:57:
@PWM Gefeliciteerd! Wat waren de vraagprijzen en km standen? Ik rijd mijn S75D Premium uit December 2018 nu ruim een jaar. Vraagprijs was 14 maanden geleden met 13k km €85k.
Geen idee ;) Operational lease. Betaal 1050 per maand.

• Stef87
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 00:41
mazzoop80 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 20:29:
[...]

Waarheid zit er beetje tussenin:

Als alles goed gaat wel, Tesla staat er wel bekend om dat ze met software het bijladen van de 12v accu wat beter moeten krijgen. (Lang stilstaan gaat het dus wel eens mis)

Citigo-E, Model 3 SR+ Daikin FTXM & 5kW Monoblock. TeslaRef: https://ts.la/stefan75903 www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• RichieB
PWM schreef op woensdag 11 november 2020 @ 20:40:
[...]

Geen idee ;) Operational lease. Betaal 1050 per maand.
Ex btw neem ik aan? En hoeveel duurder was de premium versie?

[Voor 9% gewijzigd door RichieB op 11-11-2020 20:52]

• PWM
  • Niet online
RichieB schreef op woensdag 11 november 2020 @ 20:52:
[...]

Ex btw neem ik aan? En hoeveel duurder was de premium versie?
Ex BTW. Degene met Premium Upgrade was 300 euro duurder per maand. Dat vond ik wat gortig.

• annespruit1980
mazzoop80 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 20:29:
[...]

Ok, verkeerd gelezen, dus ik zat er inderdaad naast.

Edit:
En ik heb met scan my tesla eens wat getallen uitgelezen.
DC laden is 1493 kWh, AC laden is 32815 kWh.
Dus wat de vorige eigenaar zei klopt inderdaad, hij heeft bijna alleen AC geladen.
Maar ondanks dat kan ik niet zeggen dat de auto snel laad bij zo'n SuC.
Optelsom van kW en procenten lading geeft op zijn hoogst dus 110.
Kennelijk is het terugschroeven van het laden bij deze auto al gebeurd, en niet echt afhankelijk van DC laden. Tenminste kan ik 1493 kWh nu niet extreem veel noemen t.o.v. het AC laden.

[Voor 50% gewijzigd door annespruit1980 op 13-11-2020 16:33]

• GeeMoney
Slecht nieuws voor die vriend van mij met een Model X uit eind 2017.
Dat lijkt een heuse maandagmorgen exemplaar.
Vanochtend kon hij niet meer rijden, zijn linkervoorwiel lag zo goed als los in de wielkast. Er zat zeker 20cm speling in met de hand. Auto melde niets overigens maar hij is afgesleept.
Kreeg vanmiddag een belletje van Tesla dat het waarschijnlijk geen garantiewerk is want hij heeft 65000km gelopen tenzij het defect te maken heeft met de stuurkolom vervanging van 4 maanden geleden.

We zitten dus nu op:
1x nieuwe achterspoiler.
4x nieuwe scharnieren voor de Falcon doors.
1x heel nieuw scherm ivm gele streep.
1x hele nieuwe stuurkolom en bekrachtiging
1x chroomranden vervangen rechtsachter
1x achterklep sloot niet meer

En nu dus waarschijnlijk een draagarm linksvoor. Ze konden nog geen schatting geven van de eventuele kosten. Iemand bekend met dit geintje?

• EvaluationCopy
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 05-12 10:04
Inspired schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 18:08:
[...]

Als het echt 1% per dag is kun je makkelijk een jaar weg B)

What difference is it to me if a decision is forced upon me by a dictator or by half of my neighbors? Either way my right to free, peaceful action has been nullified. – Stephen H. Foerster

• DJGizbo
  • Laatst online: 04-12 15:39
EvaluationCopy schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 23:55:
[...]

Als het echt 1% per dag is kun je makkelijk een jaar weg B)
Een kwartaal bedoel je :+

• EvaluationCopy
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 05-12 10:04
100%
99%
98,01%
97,029%
etc

Na 200 dagen zit je op 9,33%, en dan gaat het steeds langzamer he. Met een procentPUNT per dag haal je het idd niet. O-)

What difference is it to me if a decision is forced upon me by a dictator or by half of my neighbors? Either way my right to free, peaceful action has been nullified. – Stephen H. Foerster

• DJGizbo
  • Laatst online: 04-12 15:39
EvaluationCopy schreef op woensdag 18 november 2020 @ 09:41:
[...]

Na 200 dagen zit je op 9,33%, en dan gaat het steeds langzamer he. Met een procentPUNT per dag haal je het idd niet. O-)
En na 364 dagen zit je onder 3 procent en dan doet je Tesla het niet meer zo goed, dus makkelijk een jaar gaat ook niet op :P

• bottom line

Let's gooooooo

• Sampie Mozz
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 30-11 15:36
Beste Teslaliefhebbers/bezitters

Ik zit met een "luxe-probleempje" zoals ik het zelf wil noemen. Vorige week is mijn werkgever naar mij toegekomen om aan te geven dat ik voor dit jaar nog een Model 3 SR+ mag uitzoeken. Ik natuurlijk onwijs enthousiast en blij, een tesla. Nu het is ingedaald en ik me wat meer verdiep in de auto, vraag ik me af of de SR+ mij de aankomende 5 jaar niet tegen gaat staan. Ik ben vertegenwoordiger, rij zo'n 40.000 zakelijke km'ers per jaar. Tevens maak ik ook redelijk wat privé kilometers. Een thuislaadmogelijk is er niet, en ik begin steeds meer te twijfelen aan de range van de SR+. Ik heb dit besproken met mijn werkgever, maar logischerwijs geeft hij aan dat ik zal moeten wennen en supercharge bezoekjes moet inplannen tussen mijn afspraken. Hij rijdt zelf een LR, maar geeft aan dat dit buiten mijn budget ligt, begrijpelijk!

Na een paar dagen wikken en wegen ben ik er nog steeds niet uit. Ik twijfel voor te stellen om bijtellingvoordeel ten opzichte van mijn huidige dieselauto te splitten met mijn werkgever, om hem te overtuigen toch de LR aan te schaffen. Is dit de 10k waard of is er iemand die mij gerust kan stellen dat het helemaal goed komt met de SR+ :)

Ik ben benieuwd naar jullie mening!

En ohja, ik ben nogal muziek liefhebber, dit speelt toch ook wel een beetje mee.
Pagina: 1 ... 23 24 25 Laatste

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True