Terugkomend op de TS @
Hkuit :
Inmiddels is het wel duidelijk dat dit onderwerp een berg reacties los maakt. Als er preciezer advies gegeven moet worden moet je meer informatie over de situatie geven. In het geval dat je dat niet wil, wat ik goed begrijp, zou ik het volgende doen:
Ga eens met je dochter samen zitten, en bestudeer de situatie eens zoals die er nu ligt. Maak een gemiddelde tijdsplanning met je dochter per week. Houd daarin rekening met in elk geval het volgende:
- Verwachte benodigde studietijd per week. Wees eerlijk hierin en houd er rekening mee dat dit nog tegen of mee kan vallen.
- Tijd voor persoonlijke verzorging en huishouden (eten koken, afwas, stofzuigen, douchen)
- Hobby's en sport.
- Rusttijd. 8 uur slaap en een uurtje rust voor het naar bed gaan.
- Hoe lang duurt haar opleiding en is het een opleiding die vaak uit loopt? (Op mijn opleiding studeert minder dan de helft van de studenten nominaal af, en dat is niet omdat ze lui of dom zijn).
Kijk hierna eens of er iets over blijft om te werken, en zo ja, hoeveel. Houd er rekening mee dat niemand maximale efficiëntie in het bovenstaande haalt en dat er elke week een aantal uren buffertijd moet zijn om onverwachte zaken op te vangen (ziekte, verslag blijkt meer tijd te kosten, etc.).
Maak hierna eens een financieel plaatje:
- Stel dat je dochter voor €10,- per uur gemiddeld kan werken gedurende haar studie. Bepaal aan de hand daarvan eens hoe veel ze dus kan bijverdienen per maand.
- Moet ze langer dan een uur reizen naar de universiteit/hogeschool/opleiding? Laat haar alsjeblieft op kamers gaan. Duurder, maar dan beginnen de voordelen van op kamers zwaar te wegen. Studeren in het OV is geen redelijke optie om dagelijks qua planning te eisen wat mij betreft. Daarnaast leert ze echt voor zichzelf te zorgen en heeft ze betere mogelijkheden om een eigen sociaal leven in haar sector op te bouwen.
- Heeft ze ergens contributies voor een sport/hobbyclub? Wil ze bij een studentenvereniging?
- Wat kosten de vaste lasten (verzekeringen, internet/telefoon, etc.)
- Boeken, laptop, studiemateriaal en collegegeld.
- Kleding.
- Eten, cosmetica en andere verbruiksitems.
Als dat plaatje er ligt moet je zelf eens kijken wat je redelijk vind om zelf bij te dragen en wat ze bij kan gaan lenen. Je weet zelf hoe goed je je dochter hebt opgevoed, alle argumenten in de trant van 'studenten zuipen het toch alleen maar op' zijn slechts van toepassing op een kleine minderheid tegenwoordig, je weet zelf het beste of ze daaronder gaat vallen. Financieel zou je moeten zorgen dat ze goed met geld om leert gaan (stukje opvoeding), maar dat is niet gelijk aan iemand in de richting van 30.000 euro schuld duwen zonder dat ze iets significants aan die uitkomst kan doen. Daarnaast, iemand die hard studeert en werkt, mag denk ik ook een keertje in de maand met de partner een filmpje pakken of met vrienden de kroeg in?
Ik neem toch geen kinderen, maar als ik ze had zou ik proberen te zorgen dat ze hun werkende bestaan financieel rond de 0 beginnen. Is dat geen optie, neem dan de verwachte gemiddelde schuld van €21.000 als uitgangspunt.
Bijdragen hoeft overigens ook niet per se volledig financieel. Eten, meubilair, kleding, cosmetica, boeken, laptop zijn allemaal zaken die je (regelmatig) cadeau kan doen en waarvan je zeker weet dat ze niet in de kroeg verdwijnen. Als je wil dat je dochter zich eerst bewijst m.b.t. haar gedrag op orde houden, is dit een goede optie.