Laat staan het schuldgevoel wat je richting je partner hebt omdat je diegene indirect opzadeld met je studieschuld doordat het impact heeft op de gezamenlijke hypotheek. Kan ze toch net niet dat huisje kopen wat ze zo graag zou willen, omdat JIJ een studieschuld hebt.absurdsmash schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 02:13:
[...]
Ik kan dit alleen maar onderstrepen; momenteel zit ik in een vergelijkbare situatie en, hoewel ik er prima mee kan dealen, ik zou die financiële stress niemand gunnen. Het verschil met mijn vriendin, die geen noemenswaardige schuld heeft, is toch af en toe vervelend.
Ik vind het niet persé vanzelfsprekend dat je in deze fase een woning zou moeten kunnen kopen.stormbreaker schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 20:19:
Indien het dus slecht met de starters gaat, er hoge woningnood is, en zelfs mensen zonder studieschuld (die al deeltijd werken maar ook deeltijd een master Nederlands Recht doen) geen woning kunnen kopen omdat een hypotheek van 120.000 (in mijn geval) ruim niet toereikend is voor een woning,
Helaas vallen de volgende opties ook al af:PLAE schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 23:17:
[...]
Ik vind het niet persé vanzelfsprekend dat je in deze fase een woning zou moeten kunnen kopen.
- Particuliere huur.
- sociale huur.
- Studenten kamers gekoppeld aan universiteit.
[ Voor 8% gewijzigd door Smuggler op 02-01-2020 23:22 ]
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Het probleem is dat er niet in het lagere segment gebouwd wordt, daarom zijn er weinig huizen voor lage hypotheken. Daarbij is er geen woning tekort in Nederland, er is een woningtekort in Amsterdam en omgeving, omdat blijkbaar 90% van de Nederlanders boven elkaar wil wonen in bezemkasten voor 8 ton. Dan heb je een tekort ja, maar er zijn provincies waar dat tekort niet is.
Maar voor de TS, na al dat links en rechtse gelul van iedereen denk ik niet dat je meer inzichten heb gekregen, misschien meer weerstand door de "aanval" van sommige. Ik hoop dat je een wijs besluit neemt, samen met je partner en kind(eren)
Maar voor de TS, na al dat links en rechtse gelul van iedereen denk ik niet dat je meer inzichten heb gekregen, misschien meer weerstand door de "aanval" van sommige. Ik hoop dat je een wijs besluit neemt, samen met je partner en kind(eren)
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Geen van allen is onhaalbaar (met uitzondering van sociale huur wanneer je inkomen te hoog is). Maar hypotheek kan wel, alleen niet voor de woning op de plek die jij wilt. Particuliere huur is ook mogelijk, alleen waarschijnlijk niet wat jij wilt.Smuggler schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 23:22:
[...]
Helaas vallen de volgende opties ook al af:
-Particuliere huur.
sociale huur
De prijzen voor particulier huren en de eisen die ze stellen om uberhaupt al te mogen huren, daar kom je als studentje niet voor in aanmerking. Zelfs met een gemiddeld salaris word dat al een aardige kunst.
En toch deed ik het direct na mijn studie, kan dus gewoon. Alleen was dat in Tilburg, en niet in de gekte dat Amsterdam heet.Lampuhkap schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 23:25:
De prijzen voor particulier huren en de eisen die ze stellen om uberhaupt al te mogen huren, daar kom je als studentje niet voor in aanmerking. Zelfs met een gemiddeld salaris word dat al een aardige kunst.
O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel
Het is net zo moeilijk als een woning kopen:PLAE schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 23:23:
[...]
Geen van allen is onhaalbaar (met uitzondering van sociale huur wanneer je inkomen te hoog is). Maar hypotheek kan wel, alleen niet voor de woning op de plek die jij wilt. Particuliere huur is ook mogelijk, alleen waarschijnlijk niet wat jij wilt.
Sociale huur: Je hebt met wachttijden te maken van enkele jaren: https://www.rigo.nl/wp-co...e-woonruimteverdeling.pdf
Particuliere huur: begint sowieso boven de 700 euro. en in de gewilde gebieden (dicht bij werk), gaat het vaak richting de 1000 euro per maand. en of je bruto minimaal 5x dit bedrag wilt verdienen voordat je het mag huren: dus tussen de 3500 en 5000 euro bruto.... als starter....
Ik kwam uiteindelijk ook wel aan een woning, maar pas nadat mijn vriendin liet zien dat ze een jaar aan huur op der bankrekening had staan... als garantie, met 2x startersloon mochten wij blijkbaar niet voor 800 euro huren...
En ja die officiele studenten kamers daar moet je uit na een jaar.
Dus zo makkelijk is dat allemaal niet... en ik zie de situatie komende jaren alleen maar verslechteren voor deze groep.
[ Voor 9% gewijzigd door Smuggler op 02-01-2020 23:36 ]
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
- op tijd inschrijven
- inschrijven op minder populaire plek
- regulier een kamer huren
- tijdje reizen naar je werk
Maar goed dat is een discussie waar we waarschijnlijk niet uit gaan komen. Met je eisenpakket lukt het niet idd.
Maar goed dat is een discussie waar we waarschijnlijk niet uit gaan komen. Met je eisenpakket lukt het niet idd.
Dan heb je nog steeds tientallen inschrijvingen nodig over het hele land, want dan weet je nog niet waar je gaat werken, en aan een woning in Maastricht heb je niets als werk in Den Helder is. En iemand die net gaat studeren is dat helemaal niet mee bezig terwijl dat met de wachttijden wel het moment is om al die inschrijvingen al aan te gaan.PLAE schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 23:38:
- op tijd inschrijven
Particuliere huur was voor mij jaren geleden al snel afgevallen, het was (en is) veel meer betalen voor veel minder.
De woningmarkt is gewoon ziek, er wordt teveel op de duurdere segmenten gericht, sociale huurwoningen een andere goedkope woningen zijn ondergeschoven kindjes.
[ Voor 9% gewijzigd door Transportman op 03-01-2020 07:41 ]
Er is wel degelijk in meer delen van Nederland een woning tekort.carpebios schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 23:22:
Het probleem is dat er niet in het lagere segment gebouwd wordt, daarom zijn er weinig huizen voor lage hypotheken. Daarbij is er geen woning tekort in Nederland, er is een woningtekort in Amsterdam en omgeving, omdat blijkbaar 90% van de Nederlanders boven elkaar wil wonen in bezemkasten voor 8 ton. Dan heb je een tekort ja, maar er zijn provincies waar dat tekort niet is.
In mijn dorp in Brabant waren er in 2014 120 huizen te koop op funda.
Vandaag de dag slechts 37.
Goedkoopste huis die word aangeboden bedraagt 275 duizend euro.
Nee op heel veel plaatsen in Nederland heerst een schaarste.
Die inkomenseisen zijn steeds minder streng of uberhaupt aanwezig. Dat is het (tevens enige) voordeel aan de influx van particuliere verhuurders, die stellen niet dezelfde eisen als grote corporaties.Smuggler schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 23:32:
[...]
Particuliere huur: begint sowieso boven de 700 euro. en in de gewilde gebieden (dicht bij werk), gaat het vaak richting de 1000 euro per maand. en of je bruto minimaal 5x dit bedrag wilt verdienen voordat je het mag huren: dus tussen de 3500 en 5000 euro bruto.... als starter....
Ik zit nu aan m'n derde appartement in hartje Amsterdam, en alleen bij de laatste werd ik om m'n inkomen gevraagd. Toen heb ik overigens alleen een uitdraai van m'n omzet van het jaar daarvoor gestuurd en dat vonden ze ook prima. Ik ken werkelijk niemand die is blijven steken op die inkomenseis, terwijl ik genoeg vrienden heb die zeker niet 4x (of zelfs 3x) hun huur verdienen.
Dat huren verschrikkelijk duur is ben ik zeker met je eens, maar dat het niet te doen is klopt gewoon niet. Ook in de randstad.
Blijkbaar werkt het anders in Amsterdam.Bulder schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 09:37:
[...]
Die inkomenseisen zijn steeds minder streng of uberhaupt aanwezig. Dat is het (tevens enige) voordeel aan de influx van particuliere verhuurders, die stellen niet dezelfde eisen als grote corporaties.
Ik zit nu aan m'n derde appartement in hartje Amsterdam, en alleen bij de laatste werd ik om m'n inkomen gevraagd. Toen heb ik overigens alleen een uitdraai van m'n omzet van het jaar daarvoor gestuurd en dat vonden ze ook prima. Ik ken werkelijk niemand die is blijven steken op die inkomenseis, terwijl ik genoeg vrienden heb die zeker niet 4x (of zelfs 3x) hun huur verdienen.
Dat huren verschrikkelijk duur is ben ik zeker met je eens, maar dat het niet te doen is klopt gewoon niet. Ook in de randstad.
7 jaar geleden had ik er veel moeite mee in Midden Brabant, (ik was toen 23)
En ook toen mijn broertje een woning zocht in Venlo vorige maand, was dat toch weer een discussiepunt van de verhuurder....
Dat van mijn broertje konden we makkelijk oplossen nu ik garant sta voor zijn huur.
Zoals de heersende opinie in dit topic vind ook ik dat ouders die kunnen bijdragen, MOETEN bijdragen.
Ikzelf ben mijn ouders eeuwig dankbaar dat ik na mijn studie niet ook nog zorgen had over een openstaande lening. Het proberen te volbrengen van je studie, en belangrijker nog, het vinden van een eerste baan is al een hele opgave
.
Ik werk nu al een hele tijd full-time na mijn afstuderen maar had in mijn studenten-tijd onbewust meer stress dan nu, terwijl ik nog geeneens 20 uur per week studeerde
. De vragen zoals; heb ik wel de goede studie gevonden - ga ik het wel halen - ga ik wel een baan krijgen, hangen toch als een soort zwaard van damokles boven je gedurende die (leuke) tijd.
Ikzelf ben mijn ouders eeuwig dankbaar dat ik na mijn studie niet ook nog zorgen had over een openstaande lening. Het proberen te volbrengen van je studie, en belangrijker nog, het vinden van een eerste baan is al een hele opgave

Ik werk nu al een hele tijd full-time na mijn afstuderen maar had in mijn studenten-tijd onbewust meer stress dan nu, terwijl ik nog geeneens 20 uur per week studeerde

Geen flauwekulletjes
In Limburg hetzelfde idd, nog geen 5 jaar geleden. 4x de huurprijsSmuggler schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 09:44:
[...]
Blijkbaar werkt het anders in Amsterdam.
7 jaar geleden had ik er veel moeite mee in Midden Brabant, (ik was toen 23)
En ook toen mijn broertje een woning zocht in Venlo vorige maand, was dat toch weer een discussiepunt van de verhuurder....
Dat van mijn broertje konden we makkelijk oplossen nu ik garant sta voor zijn huur.
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
Allen, ik heb veel van bovenstaande posts doorgelezen en ik heb mijn reactie toegevoegd aan mijn openingspost Hkuit in "Ik vind dat mijn dochter kan lenen voor studie, onredelijk?"
Bedankt voor de vele reacties, ik ben daar wijzer van geworden!
Jullie mogen nog weken doordiscussiëren, maar ik weet niet of ik me daar regelmatig in zal mengen. Zolang alles respectvol gebeurt vind ik het mooi om te zien hoe zo'n forum als dit werkt!
Jullie mogen nog weken doordiscussiëren, maar ik weet niet of ik me daar regelmatig in zal mengen. Zolang alles respectvol gebeurt vind ik het mooi om te zien hoe zo'n forum als dit werkt!
Chapeau dat je in de TS een samenvatting geeft van alles posts en je reactie daarop. Echt top gedaan! Dat heb ik nog niet eerder gezien.Hkuit schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 17:55:
Allen, ik heb veel van bovenstaande posts doorgelezen en ik heb mijn reactie toegevoegd aan mijn openingspost Hkuit in "Ik vind dat mijn dochter kan lenen voor studie, onredelijk?"
Inschrijven door heel Nederland?PLAE schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 23:38:
- op tijd inschrijven
En dan een wachttijd van 8 jaar, na een studie (en al helemaal 4 jaar daarna) verdien je teveel voor sociale huur.
Regulier een kamer huren? Anno 2018 sliepen ze in Groningen al regelmatig in tenten voor 400 euro per maand. Kamers zijn ook niet goedkoop; regelmatig duurder dan een sociale huurwoning waar je huursubsidie op zou ontvangen. 500 euro per maand sparen is dan best pittig met een gemiddeld inkomen en een gemiddelde studieschuld die afgelost moet worden.
Vaak moet je er ook uit na afronding van je studie. En dan?
Steeds meer studenten trekken na hun studie (die in een stad is waar een HBO/Uni staat, niet iedere ouder woont daar in de buurt immers) weer terug bij hun ouders in. Steeds meer jongeren gaan pas op hun 30e of later 'uit huis'.
Als je droomt van een modaal beroep zoals leraar, verpleegkundige of politieagent, is dat anno 2020 de realiteit.
Een huis kopen is geen oplossing, want met een modaal inkomen zonder studiefinanciering (en lang niet alle afstudeerders ontvangen direct een modaal inkomen of studeren af zonder studiefinanciering) kan je zo'n 170k lenen en het aantal koopwoningen voor dat geld is zéér nihil. En waar halen ze de 10.000 euro kosten koper vandaan?
Een huis huren in de vrije sector kan uitkomst zijn, maar die zijn gi-gan-tisch schaars en met een huur van 900 euro en een inkomenseis van zo'n 4.5x moet je al redelijk boven modaal zitten om die stap te zetten.
Reizen noem je als oplossing, maar ook randgemeenten stijgen keihard mee. Amsterdam is in 10 jaar tijd verdubbeld in woningwaarde, maar een stad als Almere gaat daar in sommige gevallen procentueel gezien gewoon overheen, omdat de originele prijzen nog veel lager waren.
Er vanuitgaande dat je modaal verdient en 'normale' stappen in salaris maakt (wat in CAO-gebonden sectoren vaak het maximaal haalbare is), is "samen" de enige uitkomst.
Echter: lang niet alle verhuurders staan dit toe voor vrienden of familie. Vaak moet er een samenlevingscontract aanwezig zijn; ook bij huurwoningen is dit regelmatig een eis. En lang niet iedereen heeft mid-20's een relatie waarmee ze op het punt staan om samen te kopen. Samen huren dus; maar dan komen we weer terug op die middenhuur, waarbij sub 1000 euro aan huur uitgeven erg zeldzaam is.
De documantaire 'de woningnoodramp' van trosradar eind afgelopen jaar (kan je zo op NPO start terug kijken) laat tamelijk duidelijk zien hoe enorm lastig het krijgen van onderdak is voor voornamelijk starters.
Het wegschuiven op 'eisenpakket' kon je 3 jaar geleden nog maken misschien... maar dat is nu echt niet meer het geval. Dan heb je echt geen idee hoe verziekt de woningmarkt is nu.
@Hkuit als ik er nog 1 ding aan mag toevoegen: nee, er is imho moreel helemaal niks mis met het lenen voor je studie. Het is een tamelijk kleine investering in de rest van je leven en het leert je enigszins met geld om gaan.
Het is wel relatief veel schuld op het moment in je leven waarop je de meest bepalende beslissingen van je leven gaat maken. Tegelijkertijd is de woningmarkt (zij het op dit moment) echt een gigantische puinhoop, waar geen enkele starter aan ontkomt; wonen moet je toch.
De juiste financiële keuzes maken rond deze leeftijd kunnen de rest van je leven profijt geven. Die paar duizend euro is voor jongeren gigantisch veel geld en een blok aan je been; een paar jaar later stelt het weinig voor. Ik vind het tamelijk zonde om je kinderen bij voorbaat op achterstand te zetten omdat het moreel beter uitkomt.
Alternatief: MBO-studies zijn veel goedkoper, ontvangen wel studiefinanciering itt HBO/WO, krijgen tegenwoordig ook OV, stagevergoedingen zijn gelijk, studielast is lager dus minder stress en meer bijbaantjes, studie duurt over het algemeen korter en na afronding heb je een inkomen waarmee je wel in een sociale huurwoning mag
[ Voor 20% gewijzigd door Richh op 03-01-2020 18:50 ]
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
De wachttijden hier zijn langer dan mijn studie heeft geduurd. Veel langer. en ik heb langer gestudeerd dan noodzakelijk. 80% van de huurwoningen moet worden toegewezen aan iemand met een salaris van €38.035 of minder (ca. 2935 euro maandsalaris). 10% mag worden toegewezen aan inkomens tot €42.436 en de laatste 10 is vrij. Daarmee ga je al vrij snel naar een hogere huur.PLAE schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 23:38:
- op tijd inschrijven
Je hebt minder kans als je je in een andere plaats inschrijft.
Ik zit nog altijd in een groep voor kamers in Amsterdam. Daar wordt soms voor een kamer van 14-20 m² meer dan 2x mijn hypotheek aan maandhuur gevraagd.
Reizen naar je werk klinkt leuk, maar wanneer stopt dat? Ik reis 2,5 uur per dag... Ik kan zeggen dat dit mij zo nu en dan aardig mijn strot uit komt.
- Extreme voorbeelden worden normaal gemaakt met tenten in Groningen (waren buitenlandse studenten destijds meen ik, niet hele Nederlandse volksstammen).
- Almere wordt als voorbeeld gebruikt terwijl je in Lelystad (op een goeie 30 treinminuten van Amsterdam) nog prima kunt kopen. Maar ik mag het niet afschuiven op het eisenpakket...dan word je weggezet als onwetende.
- Mensen die van tevoren geen idee hebben waar ze later in Nederland gaan wonen worden hier de norm gemaakt maar zijn normaal gesproken een uitzondering.
- 500 per maand met een HBO startsalaris moet prima mogelijk zijn
- Kopen is de afgelopen 20 jaar de nieuwe norm geworden voor net afgestudeerden. Ik vind het niet zo vanzelfsprekend.
De waarheid zal wel in het midden liggen. Met betrekking tot het laten lenen van studenten zijn wij het eens hoor. Dat voorkom ik ook liever.
Overigens weinig genoemd hier als oorzaak maar scheefhuren is in Nederland nog steeds een groot onderdeel van het probleem.
- Almere wordt als voorbeeld gebruikt terwijl je in Lelystad (op een goeie 30 treinminuten van Amsterdam) nog prima kunt kopen. Maar ik mag het niet afschuiven op het eisenpakket...dan word je weggezet als onwetende.
- Mensen die van tevoren geen idee hebben waar ze later in Nederland gaan wonen worden hier de norm gemaakt maar zijn normaal gesproken een uitzondering.
- 500 per maand met een HBO startsalaris moet prima mogelijk zijn
- Kopen is de afgelopen 20 jaar de nieuwe norm geworden voor net afgestudeerden. Ik vind het niet zo vanzelfsprekend.
De waarheid zal wel in het midden liggen. Met betrekking tot het laten lenen van studenten zijn wij het eens hoor. Dat voorkom ik ook liever.
Overigens weinig genoemd hier als oorzaak maar scheefhuren is in Nederland nog steeds een groot onderdeel van het probleem.
[ Voor 6% gewijzigd door PLAE op 04-01-2020 00:09 ]
Die mensen in een tent zijn het zichtbare extreme uiteinde inderdaad. Dat men het gore left heeft er 375 piek huur voor te vragen als universiteit geeft natuur wel aan hoe geestensziek we hier allemaal geworden zijn. Eerst tot diep in China reclame maken om studenten te trekken om vervolgens 12,50 per nacht te vragen op een voetbalveld.PLAE schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 00:08:
- Extreme voorbeelden worden normaal gemaakt met tenten in Groningen (waren buitenlandse studenten destijds meen ik, niet hele Nederlandse volksstammen).
Daar achter zit echter wel een enorme groep die of wel een kamer heeft of enorm reist of ergens op de bank slaapt. Dakloos zijn is veelal echt de laatste uitvlucht, wanneer al het andere niet gelukt is. Rekenmaar dat een Groningse stacaravan in september volgeboekt is.
De trein doet er inderdaad 35 minuten over. Probleem is echter; woon je naast het station en werk je naast het andere? Daarnaast zie je in Lelystad gebeuren wat een paar jaar terug in Almere gebeurde. Voor veel mensen is Lelystad ook al geen echte optie meer. Komt overigens ook weer bij dat het aanbod van huizen (zeker nieuwbouw) weer niet met de portemonnee van veel Nederlanders matcht. Interessant wat je 'prima' noemt. Ik zie 30 huizen tot 170k (het bedrag dat je kan lenen als je MODA verdient en geen schuld hebt, lees dat is dus een minderheid tot aan z'n 30ste).- Almere wordt als voorbeeld gebruikt terwijl je in Lelystad (op een goeie 30 treinminuten van Amsterdam) nog prima kunt kopen. Maar ik mag het niet afschuiven op het eisenpakket...dan word je weggezet als onwetende.
Ben benieuwd wanneer we niet meer de standaarden kunnen verlagen? Als iedereen met een gezin in een kamertje in een gedeeld huis in zuid Limburg zit?
Om vervolgens ze er op te wijzen dat 'heel Nederland in de randstad wil wonen'. Newsflash; bovengemiddeld veel vind je daar werk, universiteiten en simpelweg veel mensen hebben hun wieg in de randstad staan- Mensen die van tevoren geen idee hebben waar ze later in Nederland gaan wonen worden hier de norm gemaakt maar zijn normaal gesproken een uitzondering.
Opnieuw hoelang blijven we dit roepen en ten kosten van wat? Welkom in de grote stagnatie en achteruitgang, waar alles omhoog gaat behalve een (starters) loon.- 500 per maand met een HBO startsalaris moet prima mogelijk zijn
Huren is nog minder vanzelfsprekend, wat blijft er dan over? In de meeste gebieden van Nederland spaar je met 500 euro per maand (wat je niet red als je niet een woning deelt) echt enorm hard 'achteruit'. Hell, dat deed ik zelf met 10k/jaar toen ik als technische WO-er nog als een gierige student doorleefde na m'n studie.- Kopen is de afgelopen 20 jaar de nieuwe norm geworden voor net afgestudeerden. Ik vind het niet zo vanzelfsprekend.
'gij zult duur wonen' ja want al die 'scheefhuurders' die ook de 'vrije' sector op getrapt worden gaan die vrije sector goedkoper maken? En de waarheid ligt in het midden? Je weet dat dat niet altijd zo is ongeacht of het een standaard dooddoener is.De waarheid zal wel in het midden liggen. Met betrekking tot het laten lenen van studenten zijn wij het eens hoor. Dat voorkom ik ook liever.
[ Voor 5% gewijzigd door GoldenSample op 04-01-2020 01:11 ]
Ik kan uit ervaring vertellen dat mijn ouders niets hebben bijgedragen aan mijn studie of kosten die ik maakte. Ze waren zelfs nog erger want ze trokken wel de kosten die je mag aftrekken hiervoor af van de belasting. Was toen 600 per kwartaal.
De IB groep toen gaf geen hogere studifinanciering indien je onwelwillende ouders hebt die wel kunnen maar niet willen betalen. Alleen indien er sprake was van een duurzame breuk met je ouders, de hardheidsclausule.
Ik heb een bijbaan gezocht en voor het overige heb ik geleend. Het heeft me financieel wel wijzer gemaakt en was serieuzer bezig met mn studie. Ik heb die lening bijna terugbetaald nu. Er zit geen rente meer op.
Toen ik een huis ging huren voor mn baan wilde de verhuurder een loonstrook alleen zien en geen overzicht van de lasten verder. Weet niet of ze dat nu wel doen overigens. Ik moest 4 keer de huur bruto verdienen per maand.
Verhuurders hebben overigens geen inzicht in studieleningen maar dat zal vast wel geschreven zijn al en ik was toen ook niet erg bereid mn hele financiele dossier bij een dergelijke club naar binnen te gooien. Als je niet betaalt word je er meestal wel vrij snel weer uitgezet.
Bij een hypotheek zou ik het serieuzer nemen en het melden gezien de hypoitheek opeisbaar kan worden indien je niet eerlijk bent geweest. De lening heeft redelijk effect op het bedrag wat je aan hypotheek nog krijgt. Anderzijds zou ik niet weten hoe de bank erachter moet komen, ja rekeningafschriften checken....maar gaat wel erg ver.
Ik zou als ik kinderen had proberen ze zoveel mogelijk te steunen en de fiscale aftrek gebruiken, volgens mij is die er nog. Dit is echter een ethische kwestie.
Je kan wel afspreken dat indien ze later het niet terug kan betalen aan DUO (weet wel dat Duo EUR 1100 per maand genoeg vind om te kunnen aflossen) je op basis van jouw financiele capaciteit zal bijdragen of bijvoorbeeld een bedrag zal schenken.
De IB groep toen gaf geen hogere studifinanciering indien je onwelwillende ouders hebt die wel kunnen maar niet willen betalen. Alleen indien er sprake was van een duurzame breuk met je ouders, de hardheidsclausule.
Ik heb een bijbaan gezocht en voor het overige heb ik geleend. Het heeft me financieel wel wijzer gemaakt en was serieuzer bezig met mn studie. Ik heb die lening bijna terugbetaald nu. Er zit geen rente meer op.
Toen ik een huis ging huren voor mn baan wilde de verhuurder een loonstrook alleen zien en geen overzicht van de lasten verder. Weet niet of ze dat nu wel doen overigens. Ik moest 4 keer de huur bruto verdienen per maand.
Verhuurders hebben overigens geen inzicht in studieleningen maar dat zal vast wel geschreven zijn al en ik was toen ook niet erg bereid mn hele financiele dossier bij een dergelijke club naar binnen te gooien. Als je niet betaalt word je er meestal wel vrij snel weer uitgezet.
Bij een hypotheek zou ik het serieuzer nemen en het melden gezien de hypoitheek opeisbaar kan worden indien je niet eerlijk bent geweest. De lening heeft redelijk effect op het bedrag wat je aan hypotheek nog krijgt. Anderzijds zou ik niet weten hoe de bank erachter moet komen, ja rekeningafschriften checken....maar gaat wel erg ver.
Ik zou als ik kinderen had proberen ze zoveel mogelijk te steunen en de fiscale aftrek gebruiken, volgens mij is die er nog. Dit is echter een ethische kwestie.
Je kan wel afspreken dat indien ze later het niet terug kan betalen aan DUO (weet wel dat Duo EUR 1100 per maand genoeg vind om te kunnen aflossen) je op basis van jouw financiele capaciteit zal bijdragen of bijvoorbeeld een bedrag zal schenken.
[ Voor 6% gewijzigd door LucyLG op 04-01-2020 03:46 ]
Dat doen ze dan ook. Bij het afsluiten van een hypotheek moet je een aaneengesloten reeks bankafschriften overleggen. Precies om deze reden. Ik twijfel even of dat nu 1 of 3 maanden was, maar op die manier wordt verzwijgen wel heel erg lastig.LucyLG schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 03:39:
Anderzijds zou ik niet weten hoe de bank erachter moet komen, ja rekeningafschriften checken....maar gaat wel erg ver.
Beetje offtopic:PLAE schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 23:23:
[...]
Geen van allen is onhaalbaar (met uitzondering van sociale huur wanneer je inkomen te hoog is). Maar hypotheek kan wel, alleen niet voor de woning op de plek die jij wilt. Particuliere huur is ook mogelijk, alleen waarschijnlijk niet wat jij wilt.
Ik heb in Hengelo Overijssel (niet echt een wereldstad!) een appartement gekocht, met veel geluk. Ik ben aan vaste lasten maar 700 EUR (en dat is incl hypotheek, VvE, verzekeringen, belastingen enz) kwijt.
In mijn blok stond paar maanden geleden een "vergelijkbare" appartement als ik nu heb, maar veel slechter qua staat (o.a. badkamer, toilet & keuken nooit vernieuwd).
Die had ik met mijn inkomen nooit mogen huren. De maandbedrag was relatief gelijk aan wat ik voor mijn woning betaal (volgens mij 900 EUR), maar ze hadden als inkomenseis zo'n absurd eis dat ik hem niet mocht huren.
verplicht lees kijkvoer voor @PLAE aangezien het accepteren van argumenten van mede tweakers blijkbaar niet mogelijk is:
https://radar.avrotros.nl...starters-en-doorstromers/
https://radar.avrotros.nl...oenen-mensen-zitten-klem/
Samenvatting: 1,6 Miljoen mensen in nederland hebben een serieus probleem. velen (40.000) zijn al dakloos omdat er simpel weg geen woningen zijn. Ondanks een baan.
En komende 2 a 3 jaar komen er amper nieuwe woningn bij om dit probleem op te lossen.
Kom maar op met een woning van 500 euro die ik morgen kan huren!...
Oja alle online sites die het aanbieden inclusief Funda, hebben geen aanbod. direct beschikbaar betekend: is al weg. daar kom je achter als je zelf opzoek bent naar een woning in die catagorie, er is gewoon NIETS beschikbaar. en als er wel iets is, dan staan er 200 a 1600 mensen die erook in willen.
Ik hoef dan niet te vertellen dat je ondertussen in de staatsloterij een grotere kans maakt om iets te krijgen
.
@Hkuit
Verder is het idee van Maximaal lenen ondanks steun zo slecht nog niet.
Je kan het ook al lening van de ouders zien op naam van het kind.
Immers zijn de voorwaarden direct gekoppeld aan de dochter.
mochten er in de toekomst om wat voor reden dan ook tegenslagen zijn waardoor er niet gewerkt kan worden, of worst-case, komt te overlijden. dan is de studielening erg gunstig.
er hoeft dan niet terug betaald te worden, en dat scheelt je als ouder dan ook weer geld, en je hoeft het nu niet meteen op te hoesten, je kan er wel naast gaan sparen om versnelt af te lossen na de studie.
https://radar.avrotros.nl...starters-en-doorstromers/
https://radar.avrotros.nl...oenen-mensen-zitten-klem/
Samenvatting: 1,6 Miljoen mensen in nederland hebben een serieus probleem. velen (40.000) zijn al dakloos omdat er simpel weg geen woningen zijn. Ondanks een baan.
En komende 2 a 3 jaar komen er amper nieuwe woningn bij om dit probleem op te lossen.
Kom maar op met een woning van 500 euro die ik morgen kan huren!...
Oja alle online sites die het aanbieden inclusief Funda, hebben geen aanbod. direct beschikbaar betekend: is al weg. daar kom je achter als je zelf opzoek bent naar een woning in die catagorie, er is gewoon NIETS beschikbaar. en als er wel iets is, dan staan er 200 a 1600 mensen die erook in willen.
Ik hoef dan niet te vertellen dat je ondertussen in de staatsloterij een grotere kans maakt om iets te krijgen
@Hkuit
Verder is het idee van Maximaal lenen ondanks steun zo slecht nog niet.
Je kan het ook al lening van de ouders zien op naam van het kind.
Immers zijn de voorwaarden direct gekoppeld aan de dochter.
mochten er in de toekomst om wat voor reden dan ook tegenslagen zijn waardoor er niet gewerkt kan worden, of worst-case, komt te overlijden. dan is de studielening erg gunstig.
er hoeft dan niet terug betaald te worden, en dat scheelt je als ouder dan ook weer geld, en je hoeft het nu niet meteen op te hoesten, je kan er wel naast gaan sparen om versnelt af te lossen na de studie.
[ Voor 16% gewijzigd door Smuggler op 04-01-2020 10:52 ]
GoldenSample schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 01:04:
[...]
Die mensen in een tent zijn het zichtbare extreme uiteinde inderdaad. Dat men het gore left heeft er 375 piek huur voor te vragen als universiteit geeft natuur wel aan hoe geestensziek we hier allemaal geworden zijn. Eerst tot diep in China reclame maken om studenten te trekken om vervolgens 12,50 per nacht te vragen op een voetbalveld.
Daar achter zit echter wel een enorme groep die of wel een kamer heeft of enorm reist of ergens op de bank slaapt. Dakloos zijn is veelal echt de laatste uitvlucht, wanneer al het andere niet gelukt is. Rekenmaar dat een Groningse stacaravan in september volgeboekt is.
Nee het probleem zit voor bij het groeiend aantal internationale studenten.
En het gore lef om mensen te laten betalen voor faciliteiten? Moet de universiteit er dan maar geld op toe gaan leggen?
De trein doet er inderdaad 35 minuten over. Probleem is echter; woon je naast het station en werk je naast het andere?
Hoe bedoel je het probleem? Een half uur treinen wil zeggen dat je met een totale reistijd zit van laten we zeggen 40 min tot 1,5 uur. Dat is toch niet gek? Je klinkt hier verwend.
Daarnaast zie je in Lelystad gebeuren wat een paar jaar terug in Almere gebeurde. Voor veel mensen is Lelystad ook al geen echte optie meer.
Waar haal je dit nou vandaan? Wat een onzin
Jij gaat er hier vanuit dat iemand in zijn eentje die net werkt een woning moet kunnen kopen. Dat is voor mij niet vanzelfsprekend.Komt overigens ook weer bij dat het aanbod van huizen (zeker nieuwbouw) weer niet met de portemonnee van veel Nederlanders matcht. Interessant wat je 'prima' noemt. Ik zie 30 huizen tot 170k (het bedrag dat je kan lenen als je MODA verdient en geen schuld hebt, lees dat is dus een minderheid tot aan z'n 30ste).
Ja trek het maar weer in het extreme. Ik begrijp dat het vervelend is dat je in dit land niet altijd je voorkeursplek kan betalen. Maar in welk land kan dat wel?Ben benieuwd wanneer we niet meer de standaarden kunnen verlagen? Als iedereen met een gezin in een kamertje in een gedeeld huis in zuid Limburg zit?
Jaja alleen de starters zijn zielig. Er wordt al jaren geroepen om stijgende lonen (bij stijgende winsten van bedrijven) maar dat begint nu pas op gang te komen. De starters hebben te maken gehad met een daling van ongeveer 10% in de crisis en eerlijk is eerlijk, de stijging daarvan stagneert.
Opnieuw hoelang blijven we dit roepen en ten kosten van wat? Welkom in de grote stagnatie en achteruitgang, waar alles omhoog gaat behalve een (starters) loon.
https://pasteboard.co/IOoaRDO.png
Wat overblijft is uit je slachtofferrol kruipen. Genoeg jongeren sparen wel keihard en werken zichzelf naar een hypotheek toe (wat hier het walhalla lijkt te zijn). Het is toch niet gek dat je moet knokken om boven te komen drijven. Of verwacht je een gespreid bedje omdat je een papiertje hebt.Huren is nog minder vanzelfsprekend, wat blijft er dan over? In de meeste gebieden van Nederland spaar je met 500 euro per maand (wat je niet red als je niet een woning deelt) echt enorm hard 'achteruit'. Hell, dat deed ik zelf met 10k/jaar toen ik als technische WO-er nog als een gierige student doorleefde na m'n studie.
Het gaat er in het geval van scheefhuurders toch om dat de sociale huur bereikbaar wordt gemaakt voor de mensen die ècht nodig hebben? Overigens worden ze er niet naartoe getrapt. De maatregelen zijn heel soft (verhoging huur van een paar tientjes per maand...waar de gemiddelde scheefhuurder echt niet wakker van ligt).'gij zult duur wonen' ja want al die 'scheefhuurders' die ook de 'vrije' sector op getrapt worden gaan die vrije sector goedkoper maken?
Wat ik bedoelde te zeggen is dat we het niet eens zijn en ook niet worden.En de waarheid ligt in het midden? Je weet dat dat niet altijd zo is ongeacht of het een standaard dooddoener is.
Ik vind je verwachtingen/eisen te hoog. En het ligt aan alles en iedereen (universiteit, overheid, huisjesmelkers ga zo maar door) maar uiteindelijk hebben we vooral zelf de sleutel in handen om er iets van te maken. Ik zal proberen niet meer te reageren omdat ik vind dat we het topic inmiddels vervuilen.
edit:
Nou nou wat eenzijdig bekeken. De pot verwijt de ketel.Smuggler schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 10:49:
verplicht lees kijkvoer voor @PLAE aangezien het accepteren van argumenten van mede tweakers blijkbaar niet mogelijk is:
Het eerste wat ik lees wanneer ik er op klik:
Dit is precies waar ik het over heb. Goed voorbeeld! We pakken maar weer een extreem voorbeeld erbij om een punt te maken. Een man die totaal aan de grond zat maar wel moet persé in het Gooi moet blijven en dus zichzelf verplicht tot de vrije sectorEconomische daklozen
Jeroen Pater, heeft drie maanden in de daklozenopvang gezeten na een scheiding en het verlies van zijn baan. Ondanks dat hij een redelijk inkomen heeft, lukt het hem niet om een andere woning te vinden. Hij behoort tot de steeds groter groeiende groep van economisch daklozen.
Wel een inkomen, geen huis
De kans dat Jeroen een sociale huurwoning krijgt in ’t Gooi, waar hij moet verblijven vanwege zijn dochter, is zeer klein, hij is daarom aangewezen op de vrije sector en die huurprijzen zijn onbetaalbaar voor hem.

Maar ik zal het kijken hoor. Ik heb zelf bij een omroep gewerkt. Ik weet wat voor kwaliteit ze daar leveren
[ Voor 13% gewijzigd door PLAE op 04-01-2020 11:21 ]
Gezien de offtopic herhaling van zetten over de huizenmarkt gaat deze dicht.
Mogelijk dat onderstaande reactie nuttig is voor degenen die dit topic in de toekomst tegenkomen.
Mogelijk dat onderstaande reactie nuttig is voor degenen die dit topic in de toekomst tegenkomen.
Hkuit schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 17:55:
Dit topic is gesloten.