Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-05 11:41
Mijn dochter, onze oudste, zit in 6VWO en gaat straks studeren. Ik vind als vader dat zij een lening kan aanvragen voor haar studie; als ze na de studie gaat werken kan ze die immers rustig aan terugbetalen, tegen redelijke voorwaarden.

In mijn omgeving zijn er mensen die daar anders over denken en die o.a. op wijzen dat het leenstelsel tot een hoop stress bij studenten leidt en dat de regering overweegt om het systeem te wijzigen (maar tegen die tijd is mijn dochter waarschijnlijk alweer klaar...).
Wij werken allebei en hebben samen best een aardig inkomen, maar ik vind het eigenlijk wel een eerlijk systeem, als een kansrijk iemand zelf leent voor een studie. Daar komt bij dat we nog een kind hebben die in 4VWO zit en die over 3 jaar ook wil gaan studeren.

Wat vinden jullie?
Hoe hebben jullie het geregeld met jullie kinderen, of jullie ouders met jullie zelf?

update 3 januari 2020
Ik ben overweldigd door het enorme aantal reacties in dit topic. Mijn vraag maakt veel los en de vele reacties hebben mij natuurlijk ook aan het denken gezet. Mijn standpunt is nu dat ik (wij) zeker gaan bijdragen aan de studie van mijn dochter. Ik maak samen met haar een overzicht van alle kosten en mogelijke inkomsten, en samen gaan we bepalen wat redelijk is. Het is redelijk om van een student te verwachten dat hij/zij ook een bijbaan neemt om het inkomen aan te vullen, maar het hangt sterk af van de studiebelasting hoeveel uur per week er gewerkt kan worden. Vandaar: alles in alle redelijkheid. Of zij dan nog geld moet gaan lenen of niet, dat weet ik nog niet. Dat laten we wellicht afhangen van de aard van de kosten; stel bijvoorbeeld dat zij voor een periode naar het buitenland kan en dat dit veel meer gaat kosten dan studeren in Nederland, dan kan ik me voorstellen dat we afspreken dat zij een deel van die extra kosten leent.
assje schreef op zondag 29 december 2019 @ 22:41:
Het geld dat je niet aan je kind geeft hoeft natuurlijk ook niet weg te zijn, op een later moment kan je dus altijd nog kiezen het uitgespaarde bedrag toch om te zetten in een gift.

De condities van de studielening zijn dermate gunstig dat je het daarvoor niet hoeft te laten. Ik zou zelf dus een kleine schenking overwegen voor het hoofd noodzakelijke (de ouderbijdrage volgens berekening bijvoorbeeld). Daarbovenop zou ik best een reservering overwegen die ik na afronden studie over zou kunnen dragen (en dan de studielening af kan lossen of een ander/beter doel kan hebben).
Dat was een richting die me wel aansprak (eerst door haar laten lenen en dan later geld schenken zodat zij het af kan lossen) maar dan lijkt wel weer een soort machtsmiddel te worden en dat is niet mijn doel.
Thralas schreef op zondag 29 december 2019 @ 22:47:
[...]

DUO gaat ervan uit dat ouders bijdragen aan de studie van hun kind. Als je ouders minder kapitaalkrachtig zijn uit dat zich in een extra toelage vanuit de overheid.

[...]

Je kunt hier berekenen of (en hoe hoog) de aanvullende beurs is. Het huidige maximum (universiteit, uitwonend) is € 396,39 per maand.

Van iedere euro die je dochter daarvan niet krijgt verwacht DUO dat de ouders die dragen. Lijkt me een pragmatische richtlijn.

Van enkel € 396,39 kun je niet rondkomen; de rest kan ze lenen of bijverdienen.
Met onder andere dit bericht werd ik de goede kant op gestuurd; wat zegt DUO hierover, wat wordt als redelijk beschouwd, enz. Dat had ik natuurlijk ook voor het stellen van mijn vraag kunnen uitzoeken, maar zover was ik nog niet. Nu wel.
Yucon schreef op zondag 29 december 2019 @ 23:08:
Als student met een flinke studieschuld hen ik dat toen ik net klaar was ook als een enorme last ervaren. Maar dat kwam ook omdat ik wel een aardig beeld van toekomstige uitgaven had maar niet van de toekomstige inkomsten. Met andere woorden: hoe kan ik in hemelsnaam ooit een huis betalen en kinderen opvoeden? Dat kwam deels omdat ik weinig zicht op salarisverloop had. Maar ook omdat ik me niet realiseerde dat er een heel circus aan toeslagen bestaat.

Als je besluit het de kinderen zelf uit te laten zoeken hoort daar wat mij betreft ook bij dat je ze helpt dat inzicht te krijgen. Als semi-puber heb je dat namelijk niet en dat helpt mee aan onrealistische verwachtingen. Of dat nu positief of negatief is.
Dat was een goede; ik redeneer te gemakkelijk vanuit mezelf, als volwassene. Zij moet nog 17 worden en weet nog niets over al dit soort zaken. Dan krijg je wel stress ja...

Er waren ook een paar reacties die ik wat lomp vond. Natuurlijk is een forum een plaats om je mening te geven, en om die mening heb ik ook gevraagd, maar een bericht als het onderstaande begint wel erg stevig...(om daarna eigenlijk best genuanceerd te blijken):
Pizza_Boom schreef op zondag 29 december 2019 @ 23:27:
Excuseer mijn Frans, maar ik vind dat ouders die zo denken een goede schop onder hun hol nodig hebben. Als je het niet kan betalen, a la. Als je wel kan bijdragen, maar niet wilt, ben je een vieze egoïst. Je hebt er zelf voor gekozen kinderen op de wereld te zetten. Daar mag je ook wel enige verantwoordelijkheid voor nemen. Dat vindt de wetgever overigens ook, derhalve ben je tot het 21e levensjaar van je kind ook gewoon financieel verantwoordelijk voor het eventuele levensonderhoud, al dan niet tijdens studie. Er kan zelfs gewoon kinderalimentatie betaald blijven worden tot het 21e levensjaar van het kind, als het kind financieel niet zelfstandig is. En dat is een studerend kind niet.

Daarbij vind ik dat je als ouder ook gewoon de morele plicht hebt je kind die duw in de rug te geven. Dat betekent niet dat je alle feestjes moet betalen, maar een bijdrage in (een deel van) het collegegeld, boeken en simpele maaltijden (al dan niet thuis laten eten) is echt niet te gek. Waarom, in godesnaam waarom, zou je überhaupt serieus denken over een schuld aan je kind te geven van 21000 tot 24000 euro (Dat is de gemiddelde WO studieschuld met dit stelsel, niet verder gespecificeerd tussen uit- en thuiswonend.).

[...]
Duo baseert zich daarin op de mening van de wetgever dat een ouder tot het 21e levensjaar van een kind gewoon financieel aansprakelijk en verantwoordelijk blijft.

***members only***
toon volledige bericht
Deze was ook niet erg subtiel, maar dat was gelukkig anderen ook wel opgevallen. President had zelfs al via dit forum uitgezocht dat ik een nieuwe elektrische auto had besteld...
President schreef op maandag 30 december 2019 @ 17:24:
[mbr]Op de man spelen is niet de bedoeling.[/]

[...]

Je snapt dat je dan te maken krijgt met Schenk belasting? Dat is pas zonde geld... Je kan beter maandelijks 400 euro schenken + collegegeld betalen + boeken betalen, dan betaal je geen belasting..

[...]

Zoals het vroeger ging, gaat het nu niet meer. Huren zijn flink hoger, salaris niet.

[...]

Jij vergelijkt 1000 gulden van toen met 1000 euro nu?? Heb je zicht op wat je maandelijks zelf uitgeeft?
toon volledige bericht
Overigens, wat schenkbelasting betreft; de ouders mogen eenmalig een groot bedrag schenken en volgens mij wordt daar geen belasting over geheven.

De volgende reactie, o.a. daarop, vond ik dan wel weer prettig; en dan met name ook "Dit soort topics zijn juist waarom ik op GoT zit". Precies!
Nieknikey schreef op maandag 30 december 2019 @ 20:57:
[...]

Tjonge zeg, wat een emotioneel beladen reactie. Als TS daadwerkelijk dusdanig radicaal in deze discussie had gestaan, dan had hij dit topic niet geopend.

Dit soort topics zijn juist waarom ik op GoT zit. Er zit eindeloos leesvoer in. Verschillende standpunten van verschillende mensen met een verschillende kijk op de wereld maar met, denk ik, wel een gemeenschappelijke endstate: je kinderen met een goed gevoel voor financien, goed opgeleid en opgevoed, aan de grote mensenwereld laten proeven. Als het even kan zonder een financiele strop om de nek waar ze nog jarenlang last van ondervinden.

Ik ben blij dat ik over dit soort zaken nog geen besluiten hoef te nemen. Ik zit zelf in mijn 25e jaar, hbo studie 3 jaar geleden nominaal afgerond onder oude stelsel, 2 jaar voltijd (collegegeld en boeken werden door ouders betaald, that’s it) en 2 jaar deeltijd (30u/week erbij werken, collegegeld en boeken door bedrijf bekostigd). Geen studieschuld, wat me mede in staat heeft gesteld om dit jaar intrek te nemen in ons eerste huis, als 2-verdieners dus.

Wat ik me eigenlijk afvraag terwijl ik dit topic lees: kun je dit soort zaken wel voor aanvang van de studie volledig doen besluiten? Ik begrijp dat je in grote lijnen voor jezelf een “besluit” wilt maken, omdat je je kinderen niet verschillend wilt behandelen, maar iedere situatie gaat toch uniek en daarmee onvoorspelbaar zijn. Je kunt ook je kinderen zelf betrekken in jouw afweging. Bijvoorbeeld door ze te vragen wat ze zelf een goede balans zouden vinden, of doorsamen met je kinderen om tafel te gaan zitten, een begroting met ze te maken, en voorwaarden te stellen. Maar je maakt altijd zelf het besluit.
toon volledige bericht
De volgende reactie heeft mij weer goed aan het denken gezet:
PLAE schreef op maandag 30 december 2019 @ 17:31:
[...]

Wat is er mooi aan die constructie? Je creeert daarmee druk, vind je dat mooi?
Het is toch geen hond die eerst een paar jaar een trucje moet doen en dan een snoepje krijgt. Er zijn maar weinig jongeren die aan de lange termijn denken. Zo is ons brein niet gebouwd.

Het is niet heel gek als een kind 'faalt' rond de leeftijd van het beginnen met een studie. Als het kind succesvol is is het jullie succes en draag je bij? Bij falen is het alleen het kind wat heeft gefaald? En mag het kind op de blaren zitten?

Tuurlijk houdt het een keer op je taak als 'sponsor' maar er zijn nogal wat ouders met stoere praat in dit topic vind ik.

[...]

Werk je zelf binnen een corporate omgeving? Daar zie je juist het tegenovergestelde namelijk. Het etiket allochtoon wint het van alles. Zwart wit gezegd ziet men het liefste een homoseksuele van Nederlands-Marokkaanse afkomst. Qua capaciteiten knijpt men al snel een oogje dicht.

Waar ik nog wel benieuwd naar ben. Waarom kiezen zoveel ouders voor een zetje na de studie? Dus bijdrage aan eigen woning oid. De periode van de studie (daarop kunnen focussen en goede begeleiding)is toch een veel bepalender moment voor de toekomst dan 50k ofzo bijdragen aan een paar bakstenen.
toon volledige bericht
Op Oudjaarsavond kwam de eerste ongeduldige reactie (leuk idee, dat VIVA-forum, maar niet onder mijn naam ;) ):
The_Vice schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 02:19:
@Hkuit
Dit soort topics lijken snel te gaan. Ik denk omdat iedereen hier door ervaring wel een mening over heeft.
(we zouden hem eens op het viva forum moeten stellen, .. for science)

Maar, tot op heden lijkt een antwoord of tussen evaluering uwerzijds uit te blijven. Ik (We) ben (zijn) benieuwd naar de opgedane inzichten naar aanleiding van alle posts naar aanleiding van de begin vraag.
En gisteravond nog een voorzichtige aanmaning:
remzor schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 23:11:
@Hkuit Tijd voor een update? Jammer dat je, na de talloze (inhoudelijke) reacties, nog niet echt hebt gereageerd. Op enkele opmerkingen en ‘ik kom er later op terug’ na dan.
Ben wel benieuwd hoe jij/jullie hier nu tegenover staan eigenlijk :)
Ik schreef de tekst van mijn update voordat ik ging quoten, en kom nu een post tegen die mooi overeenkomt met wat ik heb geschreven, namelijk met mijn dochter (en vrouw) rond de tafel gaan en een overzicht gaan maken:
.ScorpionSquad schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 18:02:
Terugkomend op de TS @Hkuit :

Inmiddels is het wel duidelijk dat dit onderwerp een berg reacties los maakt. Als er preciezer advies gegeven moet worden moet je meer informatie over de situatie geven. In het geval dat je dat niet wil, wat ik goed begrijp, zou ik het volgende doen:

Ga eens met je dochter samen zitten, en bestudeer de situatie eens zoals die er nu ligt. Maak een gemiddelde tijdsplanning met je dochter per week. Houd daarin rekening met in elk geval het volgende:
- Verwachte benodigde studietijd per week. Wees eerlijk hierin en houd er rekening mee dat dit nog tegen of mee kan vallen.
- Tijd voor persoonlijke verzorging en huishouden (eten koken, afwas, stofzuigen, douchen)
- Hobby's en sport.
- Rusttijd. 8 uur slaap en een uurtje rust voor het naar bed gaan.
- Hoe lang duurt haar opleiding en is het een opleiding die vaak uit loopt? (Op mijn opleiding studeert minder dan de helft van de studenten nominaal af, en dat is niet omdat ze lui of dom zijn).

Kijk hierna eens of er iets over blijft om te werken, en zo ja, hoeveel. Houd er rekening mee dat niemand maximale efficiëntie in het bovenstaande haalt en dat er elke week een aantal uren buffertijd moet zijn om onverwachte zaken op te vangen (ziekte, verslag blijkt meer tijd te kosten, etc.).

Maak hierna eens een financieel plaatje:
- Stel dat je dochter voor €10,- per uur gemiddeld kan werken gedurende haar studie. Bepaal aan de hand daarvan eens hoe veel ze dus kan bijverdienen per maand.
- Moet ze langer dan een uur reizen naar de universiteit/hogeschool/opleiding? Laat haar alsjeblieft op kamers gaan. Duurder, maar dan beginnen de voordelen van op kamers zwaar te wegen. Studeren in het OV is geen redelijke optie om dagelijks qua planning te eisen wat mij betreft. Daarnaast leert ze echt voor zichzelf te zorgen en heeft ze betere mogelijkheden om een eigen sociaal leven in haar sector op te bouwen.
- Heeft ze ergens contributies voor een sport/hobbyclub? Wil ze bij een studentenvereniging?
- Wat kosten de vaste lasten (verzekeringen, internet/telefoon, etc.)
- Boeken, laptop, studiemateriaal en collegegeld.
- Kleding.
- Eten, cosmetica en andere verbruiksitems.

Als dat plaatje er ligt moet je zelf eens kijken wat je redelijk vind om zelf bij te dragen en wat ze bij kan gaan lenen. Je weet zelf hoe goed je je dochter hebt opgevoed, alle argumenten in de trant van 'studenten zuipen het toch alleen maar op' zijn slechts van toepassing op een kleine minderheid tegenwoordig, je weet zelf het beste of ze daaronder gaat vallen. Financieel zou je moeten zorgen dat ze goed met geld om leert gaan (stukje opvoeding), maar dat is niet gelijk aan iemand in de richting van 30.000 euro schuld duwen zonder dat ze iets significants aan die uitkomst kan doen. Daarnaast, iemand die hard studeert en werkt, mag denk ik ook een keertje in de maand met de partner een filmpje pakken of met vrienden de kroeg in?

Ik neem toch geen kinderen, maar als ik ze had zou ik proberen te zorgen dat ze hun werkende bestaan financieel rond de 0 beginnen. Is dat geen optie, neem dan de verwachte gemiddelde schuld van €21.000 als uitgangspunt.

Bijdragen hoeft overigens ook niet per se volledig financieel. Eten, meubilair, kleding, cosmetica, boeken, laptop zijn allemaal zaken die je (regelmatig) cadeau kan doen en waarvan je zeker weet dat ze niet in de kroeg verdwijnen. Als je wil dat je dochter zich eerst bewijst m.b.t. haar gedrag op orde houden, is dit een goede optie.
toon volledige bericht
Oh en nee, ik wil geen preciezer advies; ik wilde graag meningen horen van anderen uit onze samenleving en die heb ik gekregen, meer dan ik had verwacht >:)
Ik kan hiermee goed uit de voeten, allen bedankt. Eerst maar eens mijn dochter's verjaardag vieren (wordt overmorgen 17) en dan een goed moment uitkiezen om over geld e.d. te gaan praten.

[ Voor 94% gewijzigd door Hkuit op 03-01-2020 17:53 . Reden: update na enkele honderden posts ]

Acties:
  • +62 Henk 'm!

• polopolo150
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-05 22:56
Lang verhaal kort. Ik heb ouders die dat ook vinden en vervolgens ben ik niet verder gaan studeren. Dat kan ook een uitkomst zijn waar je rekening mee moet houden.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-05 00:28

LankHoar

Langharig tuig

Kan ze niet werken? En heeft ze de afgelopen jaren niet alvast kunnen werken om geld opzij te zetten voor het studeren?

Wat meebetalen is altijd goed, en kan motiverend werken, maar het hoeft heus niet allemaal gratis. Werken tijdens je studie is een prima manier om die studie te bekostigen, en combineren met huiswerk is ook best mogelijk (tenzij je dokter o.i.d. wilt worden wellicht).

@polopolo150 mijn ouders hebben juist wel grotendeels mijn studie betaald, en daarom kostte het mij geen centje pijn om uit school te droppen na het eerste jaar. Voor beiden valt wel wat te zeggen. De motivatie zou intrinsiek moeten zijn m.i. en niet alleen maar excentriek.

[ Voor 9% gewijzigd door LankHoar op 29-12-2019 22:34 ]

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +60 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:29
Mijn ouders vonden dat een universitaire opleiding onderdeel was van mijn opvoeding en hebben daar ook t/m master voor betaald. Alle extra luxes zoals naar film of nieuwe laptop heb ik steeds zelf betaald: daarom had ik een bijbaantje.

Ik ben hier ontzettend blij mee, vooral ook dat ik daarom een redelijke hypotheek kon krijgen als starter.

[ Voor 18% gewijzigd door Basekid op 29-12-2019 22:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:57

Detmer

Professioneel prutser

Ik denk dat je een middenweg kunt vinden daarin. Je hoeft niet de volledige studie te sponsoren, maar een bijdrage is natuurlijk wel mooi. Zet bijvoorbeeld elke maand een X-bedrag weg voor haar en geef dat aan haar als ze haar studie heeft afgerond als gedeeltelijke aflossing. Of als ze op kamers gaat help daar met wat dingen als een koelkastje oid.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • +111 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:34

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Als ik het zou kunnen betalen zou ik mijn kind nooit opzadelen met een (enorme) schuld.
Je zadelt ze namelijk niet alleen op met een schuld, maar ook met een verminderde maximale hypotheek bij een eerste woning.

Daartoe ben ik ook al begonnen bij de geboorte van mijn kinderen om 100 euro per kind, per maand apart te zetten op een aparte rekening. Kan ik tegen studietijd het alsnog dragen, kan die spaarpot door naar eerste uitzet. Kan ik het niet betalen, kunnen ze iig studeren.

Je moet ook helemaal niet willen dat je kinderen gaan lenen voor een studie, tenzij er echt geen andere mogelijkheid is en je kind wél in staat is een studie (cognitief) te voltooien. Je zou, mijn inziens, je kinderen moeten meegeven nooit te lenen (afgezien van een hypotheek) voor wat dan ook (uitzondering voorgaande)

Edit: overigens hebben mijn ouders mijn studie toendertijd betaald (enigskind), hoewel ik door familieproblemen met de studie stopte in het 3de jaar. Deze heb ik in deeltijd, naast 40nuur werken, 2 jaar later alsnog afgerond in 2 jaar tijd. Deze heb ik toen zelf bekostigd en had daar geen lening voor nodig.

[ Voor 40% gewijzigd door Notna op 29-12-2019 22:52 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +39 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:23
Het kan ook anders lopen. Je kind redt het niet om in die hoge functie te belanden en krijgt een lager betaalde baan. Dan is die torenhoge studieschuld opeens wel een serieus probleem.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Pink Panther
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-04 12:15
Iedereen natuurlijk zijn eigen mening maar persoonlijk hoor ik de uitspraak dat ze het zelf kunnen lenen/betalen heel vaak van mensen die de studie zelf betaald hebben gekregen......
Als je de studie zelf betaald hebt gekregen, heb je dus veel geld bespaard en kun je dit dus in de studie van je kinderen steken....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:02
Het geld dat je niet aan je kind geeft hoeft natuurlijk ook niet weg te zijn, op een later moment kan je dus altijd nog kiezen het uigespaarde bedrag toch om te zetten in een gift.

De condities van de studielening zijn dermate gunstig dat je het daarvoor niet hoeft te laten. Ik zou zelf dus een kleine scheking overweging voor het hoofd noodzakelijke (de ouderbijdrage volgens berekening bijvoorbeeld). Daarbovenop zou ik best een reservering overwegen die ik na afronden studie over zou kunnen dragen (en dan de studielening af kan lossen of een ander/beter doel kan hebben).

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dit hoort ook nog bij opvoeden denk ik: met geld om leren gaan. Toen ze klein waren hebben ze dat ongetwijfeld gedaan met wat zakgeld of vakantiegeld. Nu mogen ze het in de grote boze wereld proberen met een studielening. En stress bij studenten? Waarschijnlijk zijn dat de mensen die te veel van zichzelf eisen en daar meteen op afgestraft worden. In het bedrijfsleven wordt je ook niet in de watten gelegd en moet je ook werken voor je centen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Laat iedere ouder dit lekker zelf bepalen. Er zijn genoeg voorbeelden te vinden waarom wel of waarom niet. Als je al kunt twijfelen dan kun je het blijkbaar prima veroorloven, los van of je het ook wilt doen als ouder. Er zijn ook ouders die de keuze niet eens hebben, ze hebben de middelen daarvoor simpelweg niet eens. Er zijn ook andere mogelijkheden om je kind(eren) te ondersteunen, dat hoeft niet perse in een studiebijdrage te zitten.

Testing, one, two ...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:01

Shabbaman

Got love?

Mijn ouders hebben een paar jaar mijn zorgverzekering en collegegeld betaald, maar dat was maar een klein deel van de totale kosten. Ik vond die schuld niet zo'n probleem, maar dat zal voor iedereen anders zijn. Reken zelf eens uit hoe lang je kind bezig zou zijn met aflossen.

Overigens is niets bijdragen ook volgens de wetgever niet redelijk. Dit blijkt uit het bestaan van de aanvullende beurs: https://duo.nl/particulie...oelage/hoeveel-is-het.jsp

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:57
Hkuit schreef op zondag 29 december 2019 @ 22:28:
Wij werken allebei en hebben samen best een aardig inkomen, maar ik vind het eigenlijk wel een eerlijk systeem, als een kansrijk iemand zelf leent voor een studie.
DUO gaat ervan uit dat ouders bijdragen aan de studie van hun kind. Als je ouders minder kapitaalkrachtig zijn uit dat zich in een extra toelage vanuit de overheid.
Als uw ouders weinig of niet kunnen meebetalen aan uw opleiding, kunt u een aanvullende beurs krijgen.
Je kunt hier berekenen of (en hoe hoog) de aanvullende beurs is. Het huidige maximum (universiteit, uitwonend) is € 396,39 per maand.

Van iedere euro die je dochter daarvan niet krijgt verwacht DUO dat de ouders die dragen. Lijkt me een pragmatische richtlijn.

Van enkel € 396,39 kun je niet rondkomen; de rest kan ze lenen of bijverdienen.

[ Voor 4% gewijzigd door Thralas op 29-12-2019 22:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:02
Shabbaman schreef op zondag 29 december 2019 @ 22:45:
Mijn ouders hebben een paar jaar mijn zorgverzekering en collegegeld betaald, maar dat was maar een klein deel van de totale kosten. Ik vond die schuld niet zo'n probleem, maar dat zal voor iedereen anders zijn. Reken zelf eens uit hoe lang je kind bezig zou zijn met aflossen.

Overigens is niets bijdragen ook volgens de wetgever niet redelijk. Dit blijkt uit het bestaan van de aanvullende beurs: https://duo.nl/particulie...oelage/hoeveel-is-het.jsp
En die berekening is wat mij betreft dus een prima uitgangspunt voor het minimum.
Ouderbijdrage
Hebt u een aanvullende beurs voor mbo, hbo of universiteit aangevraagd? Dan berekenen we een ouderbijdrage. Hoe hoger de ouderbijdrage, hoe lager de aanvullende beurs. Dit kan dus ook betekenen dat u geen aanvullende beurs krijgt. Is de ouderbijdrage € 0,-? Dan krijgt u de maximale aanvullende beurs. Gebruik de rekenhulp.

De ouderbijdrage is dus het bedrag dat we korten op de maximale aanvullende beurs. Het is niet een bedrag dat uw ouders krijgen en ook niet een bedrag dat zij verplicht zijn om aan u te betalen.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:57
Als student die vrijwel alles gekregen heeft van de overheid danwel ouders kijk ik er toch iets anders tegenaan:
• voed kinderen financieel op om kosten en baten over de jaren te overzien
• maak kinderen zoveel mogelijk zelf verantwoordelijk
• draag bij als daar een goede reden voor is

Als het goed is hebben de kinderen tegen hun studietijd wel wat knaken tot hun beschikking. Daarnaast kunnen ze altijd met een goed voorstel komen. En tenslotte is er altijd de achtervangoptie, die hoeft niet uitgesteld te worden tot het tijd is voor de erfenis :+

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:54

Yucon

*broem*

Hoewel ik het in principe wel met de OP eens ben vind ik ook dat de bedragen tegenwoordig echt te groot geworden zijn. Tel dat op bij de situatie op de woningmarkt en het feit dat een studie tegenwoordig helemaal niet meer zo geweldig rendeert. Daarom vind ik flink wat nuance wel op z'n plaats.

Tegenwoordig is een studie ook helemaal niet een garantie voor een goedbetaalde baan. Het is meer een toegangskaartje waarmee je beroerd werk ontloopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 00:53
Notna schreef op zondag 29 december 2019 @ 22:37:
Als ik het zou kunnen betalen zou ik mijn kind nooit opzadelen met een (enorme) schuld.
Je zadelt ze namelijk niet alleen op met een schuld, maar ook met een verminderde maximale hypotheek bij een eerste woning.

Daartoe ben ik ook al begonnen bij de geboorte van mijn kinderen om 100 euro per kind, per maand apart te zetten op een aparte rekening. Kan ik tegen studietijd het alsnog dragen, kan die spaarpot door naar eerste uitzet. Kan ik het niet betalen, kunnen ze iig studeren.

Je moet ook helemaal niet willen dat je kinderen gaan lenen voor een studie, tenzij er echt geen andere mogelijkheid is en je kind wél in staat is een studie (cognitief) te voltooien. Je zou, mijn inziens, je kinderen moeten meegeven nooit te lenen (afgezien van een hypotheek) voor wat dan ook (uitzondering voorgaande)
Je kan ook wel voor de lening gaan en deze aflossen voor ze als ze klaar zijn met de studie. (Maar hier vooraf niets over zeggen, denk ik omdat t anders een vorm van motivatie wordt waar je op ee langere termijn mogelijk niet gelukkig van wordt.

Of eventueel t bedrag sparen en beschikbaar stellen voor aanschaf van een huis.

Overigens heb ik zelf altijd alles moeten betalen. Ik heb vanaf mijn 14e een bijbaantje gehad en ben er niet bepaald slechter uit gekomen.

[ Voor 3% gewijzigd door MisterEagle op 29-12-2019 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardappelbakker
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:28
Ik heb alles 'zelf' betaald, vanaf het mbo tot en met hbo. Ook laptop (uitgezonderd helft van mijn eerste laptop), boeken, kleren, scooter, auto, rijbewijs etc.

Waarom die 'zelf' tussen aanhalingstekens: m'n ouders hebben vanaf mijn geboorte tot aan mijn 14e elke maand gespaard voor bovenstaande. Uiteraard was dat bedrag niet genoeg, maar heb naast school gewoon altijd veel gewerkt zodat ik feitelijk alles kon doen wat ik wilde en ook nog eens kon sparen.

Wat betreft studiefinanciering, ik zat nog in de lichting dat alles een gift werd (standaardbeurs dan wel), maar die had ik eigenlijk niet nodig om het te kunnen bekostigen.

Lang verhaal kort: deels meebetalen of een startkapitaal meegeven is goed, maar wel financieel bewustzijn creëren door het zelf uit te laten geven/te beheren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:27
MisterEagle schreef op zondag 29 december 2019 @ 23:02:
[...]

Je kan ook wel voor de lening gaan en deze aflossen voor ze als ze klaar zijn met de studie. (Maar hier vooraf niets over zeggen, denk ik omdat t anders een vorm van motivatie wordt waar je op ee langere termijn mogelijk niet gelukkig van wordt.
De andere kant van dat verhaal is dat je je kind mogelijk 4/5+ jaar in de stress laat zitten over geld, hij/zij mogelijkerwijs voor veilige en weinig ambitieuze keuzes gaat om maar niet teveel schulden op te bouwen en waar aan het eind van de rit niemand gelukkig is.
Wat vinden jullie?
Hoe hebben jullie het geregeld met jullie kinderen, of jullie ouders met jullie zelf?
Je hoeft niet alles te betalen, maar om je kind voor de volle mep op te laten draaien vind ik niet zo netjes als je dat wel kan. De wetgever gaat er ook van uit dat je nog deels de plicht hebt om je kind te onderhouden na zijn of naar 18e levensjaar als ze nog studeren, zie aanvullende beurs.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yucon
  • Laatst online: 15:54

Yucon

*broem*

Als student met een flinke studieschuld hen ik dat toen ik net klaar was ook als een enorme last ervaren. Maar dat kwam ook omdat ik wel een aardig beeld van toekomstige uitgaven had maar niet van de toekomstige inkomsten. Met andere woorden: hoe kan ik in hemelsnaam ooit een huis betalen en kinderen opvoeden? Dat kwam deels omdat ik weinig zicht op salarisverloop had. Maar ook omdat ik me niet realiseerde dat er een heel circus aan toeslagen bestaat.

Als je besluit het de kinderen zelf uit te laten zoeken hoort daar wat mij betreft ook bij dat je ze helpt dat inzicht te krijgen. Als semi-puber heb je dat namelijk niet en dat helpt mee aan onrealistische verwachtingen. Of dat nu positief of negatief is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

MisterEagle schreef op zondag 29 december 2019 @ 23:02:
[...]

Of eventueel t bedrag sparen en beschikbaar stellen voor aanschaf van een huis.

Overigens heb ik zelf altijd alles moeten betalen. Ik heb vanaf mijn 14e een bijbaantje gehad en ben er niet bepaald slechter uit gekomen.
Ik zie niet helemaal in waarom ik lenen zou stimuleren, zelfs al zou ik het meteen na afronden aflossen. Ik kan er zelf ook niet helemaal bij waarom je tegen je kind zou zeggen 'steek jezelf maar in de schulden, ondanks dat ik de financiële ruimte heb om het nu te bekostigen'.

Je weet wat je nú financiëel kan, dat kan in 4 jaar drastisch veranderen. Ergste geval moet je kind bijv. 2 jaar lenen ipv. 4 omdat je het om wat voor reden niet meer kan ophoesten.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-05 10:38

Bolletje

Moderator Harde Waren
Ik ben sterk voorstander van het oude stelsel, waarbij de basisbeurs in een gift zou worden omgezet. Dat was 270 euro per maand op het einde. Niet al het ingewikkelde gedoe.
Het nieuwe stelsel van lenen is een grote farce, met valse beloftes dat het geïnvesteerd zou worden in het onderwijs. Dit zorgt er juist voor dat kinderen met minder kapitaalkrachtiger ouders of met ouders die niet/minder bijdragen juist niet gaan studeren.

Als je aan het studeren bent hoef je niet alles gratis te krijgen, maar de basiszaken zoals eten & onderdak, vervoer, collegegeld en studiebenodigdheden (boeken, apparatuur etc.) is toch een geruststelling. Dat is mijn streven met kinderen later en zal dan ook proberen te voorkomen dat ze een hoge studieschuld opbouwen.

Dat ze de kans hebben en niet beperkt worden door of het financieel wel (uit) kan en daar over moeten nadenken.

Als je het geld nu hebt als ouders om bij te staan zou ik dat doen. Gaat de overheid ook van uit.

@NotSoSteady hieronder, zit er niet helemaal meer in, maar:
  • collegegeld ~2083 college geld per jaar / 173 p/m
  • studiebenodigheden (boeken, laptop) - ~80 p/m?
  • kamerhuur ~350 p/m
  • eten & rest (uitgaan, telefoon, entertainment, kleding) ~300 p/m?
  • vervoer - 0 - uitgaande dat je nog ov-kaart krijgt met onbeperkt reizen door de week of weekend
  • zorgverzekering - 0 - uitgaande dat het wordt weggestreept met zorgtoeslag
Totaal iets van 800-900 euro?

Zie ook https://www.nibud.nl/consumenten/wat-kost-studeren/

Dan heb je nog eenmalige kosten voor inrichting van kamer. Ligt er ook aan of je op kamers gaat en welke locatie.

[ Voor 27% gewijzigd door Bolletje op 29-12-2019 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:39
Misschien handig om te vermelden aan welke kosten ik in 2020 moet denken. Je zou het haar bovendien ook als lening kunnen aanbieden. Mocht er onverhoopt toch iets gebeuren dan heeft ze niet gelijk te maken met allerlei partijen die je veel stress kunnen bezorgen.

[ Voor 57% gewijzigd door NotSoSteady op 29-12-2019 23:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Ik kan mij erg vinden in Thralas in "Ik vind dat mijn dochter kan lenen voor studie, onredelijk?"

Dan mijn persoonlijke verhaal:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Laatst online: 14:14
Ik ben het niet met je oneens, maar precies om wat jij beschrijft betekent het huidige stelsel dus RIP gelijke (onderwijs)kansen ongeacht afkomst.

En dat telt dubbel met een hypotheek, krijg je een jubelton van je ouders mee en kun je iets kopen, of mag je jarenlang te veel betalen aan huur.

Voor TS, een middenweg lijkt me het antwoord, wel bijdragen (als dat kan hè!) maar zeker niet alles betalen.

[ Voor 3% gewijzigd door Wilke op 29-12-2019 23:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:41
Bij uitwonende studenten loopt die lening snel fors op dan heb je het zomaar over 700-800 euro per maand. uitgaand van 4-6 jaar studie kom je dan op 36-54K uit ik vind dat redelijk absurde bedragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ron
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:12

Ron

5e jaars student hier, zoals anderen al zeggen hangt het echt van je situatie af.

Members only: mo

All in all denk ik dat het verstandig is om @Gropah 's model aan te houden, direct voor de studie betalen, en waar nodig bijspringen. willen ze meer moeten ze zelf maar gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:40
Die studieschuld staat niet geregistreerd bij de BKR.(ben vertraagd door een dubbele hernia in mijn bachelor, en met een jaar vertraging mijn studie afgemaakt met een 40.000 schuld, waarvan nu nog 32000 terugbetaald moet worden). Maar goed, wat bedoel je met betalen; is dat schoolgeld, boekengeld, kamerhuur?

[ Voor 46% gewijzigd door carpebios op 29-12-2019 23:50 ]

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • +38 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09-05 10:58
Excuseer mijn Frans, maar ik vind dat ouders die zo denken een goede schop onder hun hol nodig hebben. Als je het niet kan betalen, a la. Als je wel kan bijdragen, maar niet wilt, ben je een vieze egoïst. Je hebt er zelf voor gekozen kinderen op de wereld te zetten. Daar mag je ook wel enige verantwoordelijkheid voor nemen. Dat vindt de wetgever overigens ook, derhalve ben je tot het 21e levensjaar van je kind ook gewoon financieel verantwoordelijk voor het eventuele levensonderhoud, al dan niet tijdens studie. Er kan zelfs gewoon kinderalimentatie betaald blijven worden tot het 21e levensjaar van het kind, als het kind financieel niet zelfstandig is. En dat is een studerend kind niet.

Daarbij vind ik dat je als ouder ook gewoon de morele plicht hebt je kind die duw in de rug te geven. Dat betekent niet dat je alle feestjes moet betalen, maar een bijdrage in (een deel van) het collegegeld, boeken en simpele maaltijden (al dan niet thuis laten eten) is echt niet te gek. Waarom, in godesnaam waarom, zou je überhaupt serieus denken over een schuld aan je kind te geven van 21000 tot 24000 euro (Dat is de gemiddelde WO studieschuld met dit stelsel, niet verder gespecificeerd tussen uit- en thuiswonend.).
Thralas schreef op zondag 29 december 2019 @ 22:47:
Duo baseert zich daarin op de mening van de wetgever dat een ouder tot het 21e levensjaar van een kind gewoon financieel aansprakelijk en verantwoordelijk blijft.

Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drumatiko
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Als je de financiële ruimte hebt zou ik een deel van de studie-kosten dekken (boeken, collegegeld, eventueel laptop / OV-abonnement), maar zeker niet alles. Zaken als een kamer, verzekeringen, etc lijken mijn prima zaken om zelf te kunnen bekostigen met een bijbaan (idem voor vertraging; extra jaren lekker zelf laten betalen), zeker als je aanbiedt dat ze tijdens de studie thuis mag wonen. Je zou ook nog kunnen afspreken dat je een deel van de kosten betaald als het diploma is behaald om zo je kind te motiveren de opleiding echt af te maken.

Een goede opleiding is een van de beste investeringen die je als ouder mee kunt geven aan je kind, dus als je er niet veel voor hoef te laten dan zou ik het persoonlijk wel (deels) geven. Persoonlijk zou ik geen betere investering weten dan de opleiding van je eigen nazaten. Natuurlijk kan je kind nu tegen zeer lage rente lenen en het gedurende het werkzame leven terugbetalen, maar je geeft ze er wel een aardige beginschuld door mee.

Voor beide opties is iets te zeggen, het hangt naar mijn mening heel erg af van je eigen financiële situatie, en hoe het kind zelf is (lanterfanter of aanpakker). Bij mij is destijds het collegegeld en de boeken betaald, alle extra's heb ik zelf bij elkaar gesprokkeld (had gelukkig nog wel de 90€/m (o.i.d.) basisbeurs :) ).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 00:59

NMH

Moderator General Chat
sypie schreef op zondag 29 december 2019 @ 22:45:
In het bedrijfsleven wordt je ook niet in de watten gelegd en moet je ook werken voor je centen.
Die vergelijking gaat wel wat mank. Als je studeert, moet je betalen voor je primaire tijdsbesteding (je studie). In het bedrijfsleven wordt je betaald voor je primaire tijdsbesteding (je voltijd baan). :)

Mijn ouders hebben destijds mijn collegegeld betaald. Boeken e.d. betaalde ik van mijn stufi. Dat vond ik een redelijke verdeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterEagle
Notna schreef op zondag 29 december 2019 @ 23:09:
[...]

Ik zie niet helemaal in waarom ik lenen zou stimuleren, zelfs al zou ik het meteen na afronden aflossen. Ik kan er zelf ook niet helemaal bij waarom je tegen je kind zou zeggen 'steek jezelf maar in de schulden, ondanks dat ik de financiële ruimte heb om het nu te bekostigen'.

Je weet wat je nú financiëel kan, dat kan in 4 jaar drastisch veranderen. Ergste geval moet je kind bijv. 2 jaar lenen ipv. 4 omdat je het om wat voor reden niet meer kan ophoesten.
En als je kind in 3 jaar 3 jaar van studie wisselt? Wat blijf je dan betalen?

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik vind t niet meer dan normaal dat, als je er de ruimte voor hebt als ouders, je je kinderen helpt. Echter als ik om mij heen kijk zijn de meeste mensen die 'succesvol' zijn daar niet gekomen omdat ze alles van hun ouders zo cadeau kregen, maar meer ook omdat ze zelf doelen hebben gesteld en daar hard voor hebben gewerkt.
Als alles je vanzelf aan komt waaien, hoeveel is het dan waard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

MisterEagle schreef op zondag 29 december 2019 @ 23:34:
[...]

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik vind t niet meer dan normaal dat, als je er de ruimte voor hebt als ouders, je je kinderen helpt. Echter als ik om mij heen kijk zijn de meeste mensen die 'succesvol' zijn daar niet gekomen omdat ze alles van hun ouders zo cadeau kregen, maar meer ook omdat ze zelf doelen hebben gesteld en daar hard voor hebben gewerkt.
Als alles je vanzelf aan komt waaien, hoeveel is het dan waard?
Het lijkt mij dat de waarde van geld en hoe men aan dat geld komt al lang en breed is meegeven vóór dat je kind 18 is en gaat studeren. En dat als je ouders dus je studie bekostigen, je weet dat hiervoor (hard) gewerkt wordt.

Overigens ligt het er heel erg aan waarom er zo vaak van studie gewisseld wordt in jouw voorbeeld, hoever je mee gaat met de bekostiging van studies. Ik heb geen illusies dat de meeste jongeren van 18 weten wat ze willen gaan doen en daarom studies soms niets blijken te zijn. Maar ook daarin help je ze toch?

Enfin; er zijn een hoop mitsen en maaren, maar in de kern zijn wij het met elkaar eens: als je financieel de ruimte hebt, zou je gek zijn om niet de studie te bekostigen van je kind(eren)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• monsieurpinot
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23:35
carpebios schreef op zondag 29 december 2019 @ 23:22:
Die studieschuld staat niet geregistreerd bij de BKR.(ben geëindigd door een dubbele hernia in mijn bachelor met een 40.000 schuld, waarvan nu nog 32000 terugbetaald moet worden). Maar goed, wat bedoel je met betalen; is dat schoolgeld, boekengeld, kamerhuur?
offtopic: heb je geprobeerd restitutie aan te vragen?

@TS: heel simpel, er was een goed stelsel, waar ik voor was (basisbeurs verschaffen), ik vind dat je als je als ouders dit bedrag kunt dragen dit ook moet doen. (je kunt er over twisten of lenen niet financieel voordeliger is, maar zorg dat je een potje gelijk aan dat bedrag opbouwt). Zoals anderen zeggen: er is min of meer weer een soort klassenmaatschappij geboren (daarnaast is het op deze manier onaantrekkelijk geworden om studies te doen die 'niet goed in de markt liggen').

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterEagle
Notna schreef op zondag 29 december 2019 @ 23:43:
[...]
Enfin; er zijn een hoop mitsen en maaren, maar in de kern zijn wij het met elkaar eens: als je financieel de ruimte hebt, zou je gek zijn om niet de studie te bekostigen van je kind(eren)
Of in elk geval daar waar mogelijk helpen. Bijvoorbeeld afspraken maken over bijbaantje en de rest van t benodigde geld aanvullen oid.

Heb zelf (nog) geen kinderen en baseer me dus op wat ik om me heen zie wat ouders doen/hebben gedaan
Daarin hangt mn mening ook weer sterk af op wat voor 'type' kind. Menigeen is sterk verwend en kent de waarde niet goed want ouders betalen alles. Daarmee lijkt er bij sommige ook geen drive te zijn om uberhaupt iets te zoeken of vol te houden want thuis zitten gamen komen ze ook mee weg..

Maargoed daar ben je als t je eigen kind is grotendeels zelf bij natuurlijk :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
@monsieurpinot ik zie dat autocorrect en een vage zin nogal wat verwarring schept. Ik heb vertraging opgelopen, maar wel gewoon m'n studie gehaald met een jaar vertraging. Ik pas het even aan!

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monsieurpinot
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23:35
carpebios schreef op zondag 29 december 2019 @ 23:49:
@monsieurpinot ik zie dat autocorrect en een vage zin nogal wat verwarring schept. Ik heb vertraging opgelopen, maar wel gewoon m'n studie gehaald met een jaar vertraging. Ik pas het even aan!
blijf even offtopic: :-) maar eigenlijk blijft mijn vraag staan: ook met vertraging door ziekte zijn er mogelijkheden tot restitutie toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• carpebios
monsieurpinot schreef op zondag 29 december 2019 @ 23:52:
[...]

blijf even offtopic: :-) maar eigenlijk blijft mijn vraag staan: ook met vertraging door ziekte zijn er mogelijkheden tot restitutie toch?
Klopt, ben nog naar de studentendecaan geweest van de universtiteit, maar (mogelijk door mijn gebrek aan kennis daarvan) nooit gehad. Wel benoemd, maar omdat het maar een 9 maanden was (dus een jaar) of zo kon dat niet, naar wat ik mij herinner. Zou wel fijn geweest zijn toentertijd!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-05 22:56
Volgens de cijfers van het Nibud (2017), kost bij 4 jaar studeren en uit huis wonen de hele zaak, op maandbasis:

417
Huur
181
Boodschappen
58
Studieboeken en -benodigdheden
63
Vervoer (naast de OV-kaart)
146
Ontspanning, uitgaan en sport
47
Kleding en schoenen
106
Zorgverzekering
26
Telefoon
174
collegegeld
?
OuderBijdrage
1,218
58,464
Totaal 4 jaar
-3,898
-325
Per maand bij 15 jaar terug betalen

Dat lijkt me best een bedrag op een start salaris, wellicht de helft als het 35 mag duren. Daarnaast kan je nog dimdammen of iemand nog een tijdje thuis blijft wonen, maar dan gaat de reistijd wel de studiekeus meebepalen.

Ik had zelf het geluk dat mijn ouders voor mij en de andere twee konden ondersteunen.

En daarnaast waren ze van mening dat je tijden de studie ook niet al te veel bijbanen moet hoeven doen, daar je, als het goed is, later meer verdient dan tijdens de studie. Dus kost een bijbaan eigenlijk geld (zeker als dit voor vertraging zorgt).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
Mijn mening.
Geld lenen doe je voor een huis en verder niet.
De opleiding en leermiddelen horen bij de opvoeding.
Alle extra's zoals uitgaan komen uit de verdienste van een bijbaan.
Als ze lopen te lanterfanten en blijven zitten, mogen ze dat jaar zelf betalen.
Als ze op kamers willen, zou ik dit deels steunen, daar leren ze veel van, maar is ook een eigen keuze met financiële gevolgen.
De studietijd moet een mooie periode in het leven zijn waar ook plaats is voor genieten.
Leer ze sparen, niet lenen.
Hoe meer ze zelf werken en sparen, hoe meer ik ze financieel zal steunen, zodat ze een lekker begin kunnen maken.

Mijn kind opzadelen met een lening, never.

[ Voor 17% gewijzigd door iamcj op 30-12-2019 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-05 07:58
Als je het kan missen zou ik een kind niet opzadelen met een torenhoge schuld.

Tienduizenden euro's betaal je niet zomaar af en kan behoorlijk drukken op je financiële situatie.

Ik zou het gesprek aangaan en zeker weten dat ze echt hun best gaan doen voor de studie (een verkeerde keuze maken kan altijd natuurlijk) en dan kijken of je het broodnodige kan betalen (bijv. alleen college geld) en de extra's.

Als er geen financiële ruimte is om de studie te bekostigen is het een ander verhaal natuurlijk maar ik zou me niet prettig voelen om lekker op vakantie te gaan terwijl de schuld van mijn kinderen stijgt

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
iamcj schreef op maandag 30 december 2019 @ 00:09:
Mijn mening.
Geld lenen doe je voor een huis en verder niet.
Dat hoor ik vaker mensen zeggen, maar het is zelden echt onderbouwd. Waarom zou je wel lenen voor een huis? Huren is ook een optie.

Mijn uitgangspunt is: consumptieve leningen niet doen, en investeringen moet je verstandig overwegen.

Een hypotheek is een investering en kan verstandig zijn. Een studieschuld is ook een investering, is meestal ook verstandig. Lenen omdat je een bedrijf wilt starten kan ook uitermate verstandig zijn.

Lenen == fout is een versimpeling die niet recht doet aan de werkelijkheid.
The_Vice schreef op zondag 29 december 2019 @ 23:56:
Volgens de cijfers van het Nibud (2017), kost bij 4 jaar studeren en uit huis wonen de hele zaak, op maandbasis:
- Zorgverzekering wordt grotendeels betaald door zorgtoeslag.
- €63 aan reiskosten bovenop OV is écht fors
- Plus een deel kan prima worden opgevangen door een bijbaan.

[ Voor 22% gewijzigd door kamerplant op 30-12-2019 00:27 ]

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-05 16:31
Vanuit een idealistisch perspectief begrijp ik best dat het oneerlijk is dat kinderen met welvarende ouders gesteund worden in hun studie.

Helaas heb je als ouder weinig keus in dit land, omdat je kind anders “gestraft” wordt later door een lage maximale hypotheek. We leven nou eenmaal in een land waar geld lenen voor andere zaken dan een huis compleet ongebruikelijk is. Onbegrijpelijk, maar dat is wel de oorzaak van deze kansongelijkheid in het studiesysteem.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Wij werken allebei en hebben samen best een aardig inkomen, maar ik vind het eigenlijk wel een eerlijk systeem, als een kansrijk iemand zelf leent voor een studie.
Bij de invoering van dit systeem is gezegd dat de slager niet meer zou hoeven te betalen voor de zoon van de advocaat. Vervolgens is er effectief 1 miljard bezuinigd, waardoor juist tweeverdieners met een aardig inkomen natuurlijk fors profiteren. Immers, anders was de belasting met 1 miljard omhoog gegaan, en dit komt vaak bij deze groep terecht. Ondanks dat jullie dus fors profiteren, willen jullie nu niet eens aan jullie eigen dochter dat bespaarde geld geven? Is dat niet een beetje egoïstisch? Dat is de advocaat die zijn eigen zoon geen geld gunt. ;)

Overigens ben ik van mening dat dit een van de domste bezuinigingen ooit is, maar dat terzijde. In 2017 konden we stemmen, helaas hebben teveel mensen op de verkeerde partijen gestemd. Zie Het leenstelsel: dit willen partijen eraan doen voor een overzichtje.

Nu het leenstelsel er is, zou het mooi zijn als tenminste ouders die dit kunnen betalen hun eigen kinderen compenseren. En zoals gezegd gaat de overheid uit van minstens 396,39 per maand. Ik zou het redelijk vinden als minstens het collegegeld betaald werd, eventueel wat inrichting kamer, plus iets van 300 euro per maand bij uitwonend. Dan moet je nog een dagje werken en wat sprokkelen in vakanties om het bedrag meer dan te verdubbelen. Vervolgens kun je dan precies rondkomen zonder studieschuld aan te gaan als student als de vaste lasten laag genoeg zijn is mijn ervaring (meerdere studenten in flatje met lage huur).

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-05 06:11

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Ookeen lening gehad.14k omdat mijn ouders niet genoeg verdiende. Uiteindelijk studieniet afgemaakt en IT in gegaan. Schuld is bijna afbetaald 10 jaar later..
Bij de hypotheek de schuld niet genoemd zodat ik mijn huidige huis kon betalen. Op het moment 100k overwaarde.

De lening is grotendeels uitgegeven aan leven en feesten, werkte toen niet.

Met goede afspraken en zelf bijdragen met een kleine bijbaan kan je vast ver komen met kind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:57
Pizza_Boom schreef op zondag 29 december 2019 @ 23:27:
Deels. De aanvullende beurs geldt de gehele studiedeur; met een master krijg je die tot je 23e.

Maw. de (gedeeltelijke) financiële verantwoordelijkheid voor een opleiding komt bovenop de 21-jaarsregeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Grote kans dat je dochter later een kattenvrouwtje wordt en dat je kleinkinderen wel kunt vergeten.

Dat is dus echt wat ik om me heen zie gebeuren en het wordt voor jongere vrouwen alleen maar moeilijker.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
MisterEagle schreef op zondag 29 december 2019 @ 23:34:
Een grens trekken mag best. Je helpt je kind, je bent nog altijd geen filantroop.
monsieurpinot schreef op zondag 29 december 2019 @ 23:45:
(daarnaast is het op deze manier onaantrekkelijk geworden om studies te doen die 'niet goed in de markt liggen').
Op zich is dat een bijkomend effect waar ik dan weer niet zo veel problemen mee heb. Waarom hebben opleidingen tot arts, fysiotherapeut, etc. allemaal een numerus fixus, maar een opleiding Europese Studies, Media Entertainment Management, Vrijetijdskunde e.d. niet? Opleidingen waar maar mondjesmaat vraag naar is, hoef je ook maar met mondjesmate mensen op toe te laten.
kamerplant schreef op maandag 30 december 2019 @ 00:22:
Dat hoor ik vaker mensen zeggen, maar het is zelden echt onderbouwd. Waarom zou je wel lenen voor een huis? Huren is ook een optie.

Mijn uitgangspunt is: consumptieve leningen niet doen, en investeringen moet je verstandig overwegen.

Een hypotheek is een investering en kan verstandig zijn. Een studieschuld is ook een investering, is meestal ook verstandig. Lenen omdat je een bedrijf wilt starten kan ook uitermate verstandig zijn.

Lenen == fout is een versimpeling die niet recht doet aan de werkelijkheid.
Dat spreekwoord komt natuurlijk uit de tijd dat mensen hun Stufi kregen en die zo ruim was, dat ze er ook nog van op reis konden. Het gaat erom dat je alleen moet lenen voor dingen waar je niet voor kan sparen en waarvoor ook geen alternatief beschikbaar is. Je leent dus geen geld om een mooie nieuwe Tesla te kunnen kopen en daarmee te pronken, terwijl je ook een gebruikte Nissan Micra kan kopen. Je leent geen geld om je 42" flatscreen te vervangen door een 90" LED Curved TV. dan spaar je. Je leent niet voor een nieuwe keuke of badkamer, daarvoor spaar je. Een huis kan je niet voor sparen, dat is teveel geld. Een huis huren in deze tijd lijkt mij ook een zeer slechte optie, als je niet in de sociale huur valt. Dat is, in deze tijd, rustig 400 tot 1000 euro per maand duurder dan een huis kopen.
digifun schreef op maandag 30 december 2019 @ 00:35:
Grote kans dat je dochter later een kattenvrouwtje wordt en dat je kleinkinderen wel kunt vergeten.

Dat is dus echt wat ik om me heen zie gebeuren en het wordt voor jongere vrouwen alleen maar moeilijker.
Moeilijker om een partner te vinden die hoger opgeleid is dan zijzelf bedoel je? Vrouwen doen het de laatste jaren juist uitstekend op de hogescholen en universiteiten. Het aandeel vrouwen dat gaat studeren is steeds hoger, inmiddels studeren meer vrouwen dan mannen. Ze studeren bovendien nog eens sneller en halen betere cijfers. In groep 8 worden er al hogere adviezen gegeven aan meisjes dan jongens.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik ben nog van de basisbeurs generatie en heb de OV-jaarkaart 2 maanden gehad (begin 1991 afgestudeerd). Mijn ouders hebben de studie betaald, dwz collegegeld & gaven me extra geld bovenop de basisbeurs zodra ik uitwonend werd. Ik ben ze daar heel dankbaar voor, een verse start zonder schulden. Aangezien ik gedurende mijn tweede jaar er helemaal niets meer in zag (dat deel van de studie was gewoon niet wat ik wilde), gaf dit me juist de duw in de rug om door te gaan, want anders gooide ik de investering van mijn ouders weg. Niet dat ze dat wisten, ik heb dit niet met ze besproken en heb doorgezet. Gelukkig maar, want in jaar 3 werd het beter en ik doe nog steeds hetgene wat ik in jaar 4 als stage deed (microbiologie) :) .

Er is geen algemeen advies te geven over dit onderwerp. Welke beslissing de @Hkuit ook neemt, doe het niet uit ideologische overwegingen of generalisaties, maar kijk naar de individuele situatie. Het systeem is het systeem, daar zal men in moeten werken. Dat sommigen dan mazzel hebben en anderen niet, dat zal nooit veranderen.

(mijn ouders hebben ook voor mijn broers betaald, voor de een wat meer dan de ander :+ )

[ Voor 3% gewijzigd door gambieter op 30-12-2019 03:03 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:21
Pizza_Boom schreef op maandag 30 december 2019 @ 02:42:
[...]
Moeilijker om een partner te vinden die hoger opgeleid is dan zijzelf bedoel je? Vrouwen doen het de laatste jaren juist uitstekend op de hogescholen en universiteiten. Het aandeel vrouwen dat gaat studeren is steeds hoger, inmiddels studeren meer vrouwen dan mannen. Ze studeren bovendien nog eens sneller en halen betere cijfers. In groep 8 worden er al hogere adviezen gegeven aan meisjes dan jongens.
Dat klopt wel, maar als het op werken aankomt dan zijn Nederlandse vrouwen kampioen deeltijdwerken. Komt ook omdat het sentiment nog steeds is dat 5 dagen kinderopvang 'zielig' is, maar toch.

Om op de vraag van de TS terug te komen. Ik heb zelf kinderen in die leeftijd en ik doe er alles aan om ze geen schulden te laten opbouwen. Ik vind het leenstelsel bij het krankzinnige af. De hele maatschappij is al gericht op krediet verlenen, want daarmee kan geld verdiend worden, schulden maken is gemakkelijker dan ooit. We moeten kinderen juist leren om dingen NIET te kunnen kopen, want in het echte leven kun je je ook niet alles veroorloven. Zo weinig mogelijk lenen dus.

Ik heb dus in m'n hoofd dat wij als ouders een substantiele bijdrage leveren aan een zo hoog mogelijke opleiding. Niet dat we klakkeloos alles betalen, maar we stellen een begroting op wat een student maandelijks nodig heeft (en nemen daarin ook wat geld op voor vrije tijd) en vervolgens betalen wij daar een aanzienlijk deel (2/3 oid) van, voor het overige deel verwacht ik dat ze een baantje nemen. Volgens mij moet het makkelijk kunnen om 300 euro per maand te verdienen naast een studie.

Helaas maakt de wetgeving het wel moeilijk voor ouders om op die manier te ondersteunen. Eens een kind 18 is kan het zelf beslissen om maximaal te lenen, desgewenst zonder dat de ouder daar vanaf weten. Maar voor mij is niet lenen wel de voorwaarde voor mijn bijdrage. Het doel is immers schuldenvrij af te studeren, als er toch schulden worden opgebouwd dan betaal ik niks. Maar ik kan dat dus niet controleren, want kinderen kunnen alles m.b.t. de lening zelf regelen. Dat is wel jammer.

Ik vind de eisen die we als maatschappij aan kinderen stellen totaal onrealistisch. Op hun 12e moeten ze al een schoolnivo hebben (terwijl vooral jongens zich daarna nog flink ontwikkelen). Vervolgens moeten ze rond hun 14e/15e een vakkenpakket kiezen en op hun 17e/18e worden ze geacht een studie te gaan doen waar ze vervolgens de rest van hun leven mee moeten doen. Vergissen kan niet meer, want dan loopt de studieschuld totaal uit de klauw. Wie weet nu (behoudens enkele uitzonderingen) op z'n 18e al wat ie de rest van z'n leven wil gaan doen? Wie weet op z'n 18e eigenlijk welke beroepen allemaal bestaan en wat je dan gaat doen? Wat dat betreft kan de voorlichting op scholen ook nog wel een stuk beter (hoewel dat al een flink stuk verbeterd is t.o.v. toen ikzelf op de middelbare school zat).

En vervolgens sturen we ze de maatschappij in met 50k studieschuld. Voor sommigen geen probleem, als je direct een goedbetaalde baan vindt dan kun je daar wel een flink gat in slaan. Maar niet iedereen die gestudeerd heeft krijgt meteen een goedbetaalde baan. Of maakt uberhaupt z'n studie af. En die studieschuld HEEFT gevolgen. We hadden het al over de hypotheek, dat is echt een probleem, zeker met de huidige prijzen voor woningen. Maar het aflossen van zo'n grote studieschuld is met een wat lager inkomen gewoon een flinke aanslag op je maandbudget.

Er zijn dus echt jongeren die vanwege deze redenen maar helemaal niet gaan studeren. Als je niet weet wat je wilt gaan doen kun je gewoon geen risico meer nemen. Wij konden vroeger gewoon beginnen aan een studie. Was het niks, dan deed je het jaar daarop een andere studie. De kans dat je iets vindt dat bij je past wordt dan veel groter. Als jongeren niet meer gaan studeren, dan kunnen we als maatschappij wel ophouden...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:37

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Docent hier (MBO, eerst PO, dus niet direct ervaring met studenten in het HBO/WO). Ik kwam zelf van het HBO na 10 jaar studeren (lang verhaal) met een schuld van 13k (na aftrek prestatiebeurs die ik NET gehaald heb :p ).

Mijn schuld was zo afbetaald. 2 of 3 jaar tot ik schuldenvrij was. Ik heb een deel van deze tijd gewoon de basisbeurs gehad, eerst thuis en daarna uitwonend, diverse bijbaantjes genoten, oa fulltime in de zomervakantie in een pretpark, en eigenlijk maar nauwelijks geleend tenzij het echt niet anders kon.

Het systeem is er op gebaseerd dat je een beurs hebt om te kunnen studeren. Als je ouders je kunnen ondersteunen, dan helpt dat enorm. Het geeft ruimte om keuzes te maken die positief kunnen uitpakken voor de studievoortgang. Aan de andere kant kan het ook afhangen van de motivatie. Mijn motief om ineens in een moordend tempo mijn studie eindelijk af te maken was dat ik anders OOK de prestatiebeurs moest terugbetalen.

In mijn studenten zie ik verschillende motieven om bezig te zijn, en ook diverse financiele situaties. Van rijke kinderen die 'ome DUO' inzetten als pretbudget tot studenten die lenen om ook de thuissituatie iets minder zwaar te maken. En daartussenin zitten alle gradaties van afwegingen van ouders. En het meerendeel is bereid alles voor het kind te doen als de nood aan de man is, om het door de studie heen te loodsen.

Wat mij niet duidelijk is in het verhaal is of het kind in kwestie thuis blijft wonen tijdens de studie. Dat maakt nogal uit in het verhaal. En of er indien er thuisgewoond wordt, bijgedragen moet worden (financieel of inzet) in het huishouden (kost en inwoning).

Ik ga je hier als ouder niet in willen adviseren. Ik vind het huidige systeem oneerlijk, het bevoordeelt de studenten die niet hoeven te lenen vanwege 'rijke' ouders (bij mijn studenten is 'modaal' al heel rijk!). Een studie zou nooit af moeten hangen van het inkomen. Als je hierbij jouw kind kunt ondersteunen, financieel of anders, dan gaat dat een voordeel opleveren. Hoe groot dat voordeel is, is onmogelijk in te schatten.

Wat ik je wel met klem wil adviseren is regelmatig je kind te leren budgetteren, begrotingen te maken, te plannen, aangifte te doen, werk vs tijd door te rekenen. Allemaal dingen die ik mezelf heb moeten aanleren en waar ik het bij mijn studenten ook echt fout bij zie gaan. Heb je elk jaar een nieuwe iPhone nodig? Heb je wekelijks stappen nodig? Waar gaat je geld aan op? Wat kun je in de maand uitgeven en nog steeds eten? Hoe zorg je voor een betaalbare maaltijd? Wat IS een betaalbare maaltijd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-05 18:23

Jimbolino

troep.com

Duo gaat ervan uit dat je bijdraagt (als je dat kunt):
https://www.nibud.nl/cons...sten-bijdragen-als-ouder/
https://duo.nl/apps/reken...stelsel/aanvullende-beurs

Als je dit niet betaalt, dan benadeel je je dochter t.o.v. van studenten die wel een aanvullende beurs krijgen.
Een aanvullende beurs hoef je namelijk niet terug te betalen, maar wordt een gift als je je diploma haalt.

Wat ik ook mee zou nemen in je beslissing:
- Hoe was jullie situatie, toen jullie gingen studeren? Ook moeten lenen? Of alles/gedeelte gekregen?
- Hoeveel ervaring heb je zelf met lenen? Behalve een hypotheek, lenen jullie ook voor andere zaken?
- Heeft dochter zelf ervaring met lenen/sparen? Voor een telefoon of andere grote aankoop bijvoorbeeld?
- Rijbewijs zelf moeten betalen, of gekregen?

Vind het namelijk raar om je dochter in een situatie te dwingen, waar je zelf nooit in hebt gezeten, of waar ze nog helemaal geen ervaring mee heeft.
Weet niet hoeveel kinderen je nog meer hebt, maar zou vooraf een bepaalde strategie afspreken:
- Hoeveel je wilt betalen, hoe lang, waar het voor bedoeld is etc

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
PhilipsFan schreef op maandag 30 december 2019 @ 03:04:
Dat klopt wel, maar als het op werken aankomt dan zijn Nederlandse vrouwen kampioen deeltijdwerken. Komt ook omdat het sentiment nog steeds is dat 5 dagen kinderopvang 'zielig' is, maar toch.
Ik zat er e.e.a. over te lezen/op te zoeken en daarin kwam ik juist tegen dat het merendeel van de hoger opgeleide vrouwen hun carrière wél belangrijk vindt en de kinderen dus maar een paar dagen naar de crèche stuurt. Juist in die typische tweeverdiener gezinnen gebeurt dat.
Ik vind de eisen die we als maatschappij aan kinderen stellen totaal onrealistisch. Op hun 12e moeten ze al een schoolnivo hebben (terwijl vooral jongens zich daarna nog flink ontwikkelen). Vervolgens moeten ze rond hun 14e/15e een vakkenpakket kiezen en op hun 17e/18e worden ze geacht een studie te gaan doen waar ze vervolgens de rest van hun leven mee moeten doen. Vergissen kan niet meer, want dan loopt de studieschuld totaal uit de klauw. Wie weet nu (behoudens enkele uitzonderingen) op z'n 18e al wat ie de rest van z'n leven wil gaan doen? Wie weet op z'n 18e eigenlijk welke beroepen allemaal bestaan en wat je dan gaat doen? Wat dat betreft kan de voorlichting op scholen ook nog wel een stuk beter (hoewel dat al een flink stuk verbeterd is t.o.v. toen ikzelf op de middelbare school zat).
Die voorlichting mag inderdaad ook nog wel een stuk beter. Maar ook het onderwijs mogen we nog wel eens onder de loep nemen. Het is natuurlijk heel fijn dat meisjes steeds beter gaan presteren, maar het is niet de bedoeling dat dit ten koste gaat van de jongetjes. Kijken of daarin meer een gouden middenweg is te vinden.

Vooralsnog is de voorlichting er vooral op gericht zoveel mogelijk studenten te vinden, in plaats van de juiste studenten die dat een leuk vakgebied lijken te vinden. Leuke dingen doen en laten zien, alles maar leuk, zodat je groep zo groot mogelijk wordt. Een soort bedrijf.
Er zijn dus echt jongeren die vanwege deze redenen maar helemaal niet gaan studeren. Als je niet weet wat je wilt gaan doen kun je gewoon geen risico meer nemen. Wij konden vroeger gewoon beginnen aan een studie. Was het niks, dan deed je het jaar daarop een andere studie. De kans dat je iets vindt dat bij je past wordt dan veel groter. Als jongeren niet meer gaan studeren, dan kunnen we als maatschappij wel ophouden...
Ik ken wel mensen die na 2 studies maar gestopt zijn. Wat hierin ook meespeelt, is dat steeds meer opleidingen hun studiepunten clusteren. Haal je een vak van een cluster niet, mis je gelijk een heel cluster aan studiepunten, soms tot wel 15 stuks, in plaats van 1/2/3 puntjes. Daarmee kunnen opleidingen het BSA veel harder uitdelen indien nodig. Smerige praktijken als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:42

Oekol

waka waka hey hey

Mijn dochter, onze oudste, zit in 6VWO en gaat straks studeren. Ik vind als vader dat zij een lening kan aanvragen voor haar studie; als ze na de studie gaat werken kan ze die immers rustig aan terugbetalen, tegen redelijke voorwaarden.

In mijn omgeving zijn er mensen die daar anders over denken en die o.a. op wijzen dat het leenstelsel tot een hoop stress bij studenten leidt en dat de regering overweegt om het systeem te wijzigen (maar tegen die tijd is mijn dochter waarschijnlijk alweer klaar...).
Wij werken allebei en hebben samen best een aardig inkomen, maar ik vind het eigenlijk wel een eerlijk systeem, als een kansrijk iemand zelf leent voor een studie. Daar komt bij dat we nog een kind hebben die in 4VWO zit en die over 3 jaar ook wil gaan studeren.

Wat vinden jullie?
Mijn ouders stonden er 180 graden anders in dan jou. Ze zeiden als je wat tekort komt dan krijg je wat van ons. Ik mocht niet lenen vanwege bkr registratie etc. Uiteindelijk dat uitgezocht en was niet zo, volop geleend. Schuld waar je u tegen zegt nu. Kleine 100 euro per maand afbetalen. In de komende 30, 35 jaar. Spijt van? Geen moment. Ik heb nu een buffer wanneer ik iets moet doen in of rondom huis. Ja, ik heb een huis gekocht en ja ik heb mijn schuld bij duo verzwegen.

Noot: ik werkte als 1 van de weinige op mijn universitaire opleiding 20 uur per week en dat was keihard. Op een gegeven moment mee moeten stoppen, het was of werk of studie. Die lening komt verdomde goed uit dan. Je kunt niet je eigen broek ophouden, sociaal leven en goede cijfers halen op de opleiding. Tenminste, ik kon het uiteindelijk niet.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
Er is geen betere tijd voor je dochter om de echte waarde van tijd en geld te leren. Na de studie staat het echte leven voor de deur en dan moet er gewoon brood op de plank en dak boven het hoofd. Dan komen die lessen/ervaringen goed van pas.

Imho worden studenten/jongeren nogal verwend en beschermd in Nederland. Een studieschuld van €50.000 voor een master is echt niet veel vergeleken bij veel andere landen. En ja, er moet daarna flink inkomen gegenereerd worden, dat is toch niet te veel gevraagd als je de hoogst mogelijke opleiding hebt genoten?

In parallel zou je als ouder wel kunnen sparen en ondersteunen, een goede vinger aan de pols houden en helpen waar/als nodig onder redelijke omstandigheden.

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:06
Sibylle schreef op maandag 30 december 2019 @ 06:32:
Een studieschuld van €50.000 voor een master is echt niet veel vergeleken bij veel andere landen.
Tja, de salarissen blijven in Nederland vaak achter in vergelijking met andere landen...

En dat de studieschuld nog verzwegen kan worden: klopt, maar hoe lang nog?

Persoonlijk vind ik de opleiding bij de opvoeding horen. Ik zal de studie, voor zover normaal qua uitgaven, dan ook bekostigen. De een misschien HBO, de ander MBO. Wel betaal ik de studie, maar ik betaal de bioscoop/alcohol/etc niet! Wel boekengeld, schoolkosten, eventuele reiskosten of andere uitstapjes die bij school horen. Kanttekening; geen idee wat ik doe als mijn kind later een kansloze studie zoals filosofie of kunst wil gaan volgen...

Gaat hij straks op het vwo op werkweek dan betaal ik qua kosten de middelste keuze, wil hij dan naar iets duurders toe dan betaalt hij zelf bij.

Uiteindelijk moet een kind leren omgaan met geld. Ergens hebben we besloten dat ze vanaf 18 geen kind meer zijn, maar niet iedereen is zich dan bewust van de gevolgen van studeren.

Zelf had ik op die leeftijd al iets van 30k guldens op mijn rekening, betaalde mijn ouders mijn studies (eerst een studie gedaan waarvan ik na twee jaar erachter kwam dat ik er diep ongelukkig van werd, mocht stoppen en heb toen fulltime moeten werken tot het nieuwe studiejaar en ben daarna een tweede studie gaan volgen en diploma gehaald) en kan ik meer dan prima met geld omgaan... Dat zat er al vanaf jong in: helft van verjaardagsgeld verplicht naar spaarrekening, vanaf 16 verplicht bijbaantje of anders huishoudelijke klussen, helft salaris naar spaarrekening, ouders kochten niks overdreven terwijl ze geld genoeg hadden, etc

[ Voor 8% gewijzigd door President op 30-12-2019 07:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nldls
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-04 15:22
Destijds het HBO gedaan (thuiswonend) en mijn ouders hebben het collegegeld betaald en ikzelf de overige zaken. Wel een bijbaan van 1 avond en 1 zaterdag in de week waardoor ik zaken kon blijven doen.

Op zich hier heel tevreden mee, ja het kost je een hoop tijd (reizen, opleiding en werk) maar dit kun je nog prima aan op 17 / 20 jarige leeftijd. Voor mijn eigen kids ben ik van kinds af aan gaan sparen om te zorgen dat er een goede buffer staat als ze naar het vervolgonderwijs gaan, hierdoor zijn we tzt in staat om ook hun mooi op weg te helpen. In welke vorm zullen we dan wel bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:14
En wat vinden jouw partner en dochters zelf van dat idee? Kom je hier voor ervaringen en tips van anderen, of eigenlijk voor argumenten om hun te overtuigen dat jouw plan het beste is?

Mijn ouders hebben destijds mijn studie betaald, alles wat er verder bij kwam had ik zelf verdiend via bijbaantjes voor/tijdens mijn studie of kwam uit de basisbeurs. Dat geld heb ik uiteindelijk gebruikt om halverwege te stoppen met mijn bijbaantje een te kunnen focussen op mijn studie (speelde wel meer rond dat bijbaantje maar is niet relevant) en op kamers te kunnen gaan.

Uiteindelijk is het eigen keuze welke afspraken jullie maken, maar als jullie financieel de mogelijkheden hebben om jullie dochters te ondersteunen, zouden jullie dat wel moeten doen, al is het maar om te zorgen dat ze zich op hun studie kunnen focussen en ze na hun studie een veel betere start te kunnen geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:20

Theo

moederbord

Wat vinden jullie?
Zoals hierboven ook al is aangegeven; zij heeft 'recht' op ongeveer 400 euro per maand aan financiële support vanuit jullie (als ouder). Dit kun je ook doen door haar collegegeld, boeken en andere materialen te betalen. Als ze nog thuiswoont laat haar dan geen kostgeld betalen (eten valt ook binnen die 400 euro). Gaat ze elders wonen, geef haar dan maandelijks (bijv) 250 euro voor boodschappen.
Op die manier heb je iig aan je financiele en zorgplicht voldaan jegens haar.

Je kan ook de optie geven dat de dochter(s) het geld niet bij DUO lenen maar onderhands bij jullie (als ouder) zelf. Het voordeel is dat je met een nulprocentsrente kan werken; dat ze niet in gevaar komt met het verkrijgen van een hypotheek, en dat je het eventueel kunt kwijtschelden mocht er iets gebeuren (zoals met een burn out komen te zitten tijdens of direct na de opleiding). Plus, je kan (MITS DAT GAAT!!!!) haar ook aanmoedigen om naast de studie te gaan werken om zo weinig/geen schuld te hebben. Let wel; gezondheid en studie gaan altijd boven werk.

Als ouder heb je wel de verantwoording dat je kinderen een goede fundering hebben als ze hun eigen leven gaan opbouwen. Een goede studie is wel deel van die fundering.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Wat vindt je dochter er zelf van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinL94
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-05 08:35
De basisbeurs was denk ik een prima constructie. Ik zou er dan ook voor kiezen om mijn kinderen zelf een 'basisbeurs' te geven.

Ons werd als studerende kinderen elk jaar gevraagd om een begroting te maken. Wat denk je in een jaar kwijt te zijn aan zorg, kleding, studie etc? Dat was de vraag die wij elk jaar kregen. Extra's zoals telefoon en leuke dingen waren sowieso voor eigen rekening. Hieruit bepaalden mijn ouders wat de bijdrage voor dat jaar ging zijn, meestal met een ruime marge op onze begroting.

Het bedrag was voor ons alledrie gelijk, want zij vonden het heel belangrijk om geen verschil te maken tussen de kinderen. Kan ik me volledig in vinden, hoeveel kosten je maakt hangt nogal af van de keuzes die je maakt. Wij hadden alledrie de mogelijkheid om thuis te blijven wonen en als je er dan voor kiest om dat niet te doen dan zijn de kosten voor jezelf.

Overigens heb ik wel studiefinanciering gehad maar mijn broertje en zusje niet. Dat is dan ook het enige waar verschil in gemaakt werd door mijn ouders, want ook dat moest ik meenemen op mijn begroting als inkomsten. Dat kon op die manier eenvoudig rechtgetrokken worden.

Al met al denk ik een hele goede middenweg, waarbij je de verantwoordelijkheid bij je kind laat liggen maar ze niet financieel in de steek laat. Directe onkosten eenmaal per jaar uitkeren en hoe dat dan over het jaar besteed wordt is aan jezelf. Ik ben er niet slechter op geworden en voel me gesteund maar niet verwend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:37
[...]
Een en ander hangt af van je eigen financiele situatie.

In het algemeen is het de bedoeling om welvaart over te dragen naar de volgende generatie.
De "nuloptie" is de erfenis: wie niets doet, draagt op die manier zijn vermogen over aan zijn nakomelingen.
Andere opties zijn om bij leven vermogen over te dragen. Dat kan direct, met schenkingen. Of indirect, door (mee) te betalen aan investeringen die de volgende generatie ten goede moeten komen.

Een opleiding past in dat plaatje. Het is een indirecte schenking. Met enkele voordelen. Investeringen in hoger onderwijs hebben een aardig rendement. En: afaik wordt het betalen van studiekosten voor je kinderen niet belast via schenkingsrecht.

Het lijkt dus een vrij gunstig idee. De centrale vraag is: hoeveel heb je wel of niet om over te dragen naar je kinderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monsees
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:54
Hierbij een advies van iemand die een lange zoektocht heeft gehad naar de juiste studie. Van mijn 18de tot en met 23 heb ik drie verschillende studies geprobeerd, die het allemaal niet werden. Toen had ik nog geluk dat er een basisbeurs was, die dat voor mij kon bekostigen. Later had ik nog geluk dat mijn ouders bijsprongen (toen had ik de juiste studie gevonden), hierdoor heb ik nauwelijks schulden opgebouwd gelukkig.

Mijn advies zou het volgende zijn: als je het financieel goed hebt, dan zou ik je kind vanaf leerjaar 2 ondersteunen, dan is de kans groter dat je kind de studie leuk vindt, de studie behaald en het geeft denk ik motivatie voor het behalen van leerjaar 1. Daarnaast zou ik strikt zijn in wat je wil betalen, het collegegeld zou ik wel betalen en eventueel een gedeelte van het kamergeld mocht de studie heel ver weg zijn (sommige studies worden gewoon niet overal aangeboden).

Maar ik geloof best dat een simpel bijbaantje zo slecht nog niet is, daar heb ik ook een hoop van geleerd. Een beetje werken in het weekend is zo slecht nog niet dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnieNL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:18
Tja, kijkend naar de topic start.
Ik ben opgevoed met het hebben van zo'n min mogelijk leningen en afbetaling van leningen gaat voor alles (dus geen vakantie tot de lening is afbetaald, uitgezonderd hypotheek).
Daar tegenover staat dat mijn ouders dat ook vinden en dus hebben bijgedragen in de studiekosten zodat ik geen lening nodig had, tot ik in het laatste jaar het huis uit ging.
Daarvoor moest ik wel zelf in de zomermaanden en in t weekend werken om een deel van de studiekosten zelf te kunnen betalen. Dus uiteindelijk is het 50/50 gegaan denk ik.

Ik zou, als ik kinderen had, waarschijnlijk hetzelfde doen. Zo veel mogelijk meebetalen, zover de financiele situatie van het gezin het toe laat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Beetje mosterd na de maaltijd voor TS, maar wij maken 50 euro per maand over naar de bankrekening van onze dochter.

Ze is nog geen 4 jaar oud en zit inmiddels al op een leuk bedrag. Ik ga ervan uit dat ze op haar 18e genoeg spaargeld heeft om het zelf te betalen.

We sparen er dus nu al voor...

Mijn ouders deden dat niet en ik moest werken en studeren combineren... en dat was geen groot succes (het werken won van het studeren).

PS
Als je meer kinderen hebt, worden dit soort dingen lastiger natuurlijk... en dan is het maar net wat de situatie toelaat. Wij hoeven niet per se meer kinderen, dus hebben we meer ruimte om dingen voor haar te regelen.

[ Voor 38% gewijzigd door Lethalis op 30-12-2019 09:16 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majoh
  • Registratie: September 2001

majoh

ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

Mijn ouders hebben het college geld betaald, en ik al het andere zelf. Ik krijg in mijn tijd nog wel een studie beurs, welke ik meteen overboekte naar mijn ouders aangezien zij dat wilde hebben omdat ze het college geld betaalde.

Je vraagt of iets onredelijk is, wat in mijn ogen sowieso niet is. Als je het beste voor je kinderen over hebt, kun je het op deze manier doen, en als je toch geld over hebt misschien een deel van de lening af betalen. Of niet, als dat zo loopt. In mijn ogen is het niet erg om een kind met een lening te laten studeren. Deze lening is relatief gunstig, en relatief snel af te betalen als ze daar focus op leggen. Echter is ieder kind anders, dus de ene zal hier geen moeite mee hebben, de andere misschien wel.

Ik heb zelf geen kinderen, dus kan ook niet aangeven wat ik zou doen. Zelf vond ik het systeem van mijn ouders best ok. Ik had geen schulden na mijn studie omdat ik zelf niet wilde lenen, wat betekende dat ik wel redelijk veel moest werken naast mijn studie om rond te komen. Die keuze maakte ik zelf. Ik heb vrienden in dezelfde situatie gehad, die wel maximaal leende, want ze wilden graag leuke dingen kunnen doen naast hun studie... Dus ja, als je alles betaald, kunnen ze nog steeds zelf de keuze maken om te gaan lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willem9503
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-05 18:51
Rukapul schreef op zondag 29 december 2019 @ 22:54:
kijk ik er toch iets anders tegenaan:
• voed kinderen financieel op om kosten en baten over de jaren te overzien
• maak kinderen zoveel mogelijk zelf verantwoordelijk
• draag bij als daar een goede reden voor is

Als het goed is hebben de kinderen tegen hun studietijd wel wat knaken tot hun beschikking. Daarnaast kunnen ze altijd met een goed voorstel komen. En tenslotte is er altijd de achtervangoptie,
Sluit me bij deze zienswijze aan.

Aanvullend, ik heb 2 studerende kinderen, een op kamers, de ander nog thuis. Ze hebben allebei een studievoorziening meegekregen van bijna 30K. Heb ik hard voor moeten sparen. Dit, met een baantje (desnoods alleen vakanties) en eventueel een beetje lenen (uitwonend), beetje op je geld letten, dan moet je een heel eind kunnen komen zonder torenhoge studieschuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark31
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-01-2022
Als je je dochter een goede financieële leven wilt hebben zou ik toch ook een gedeelte bij betalen.
Aangezien vroeger hoefde je niks terug te betalen, als je je studie behaalde, tegenwoordig zit je al op een dikke studieschuld voordat je uberhaut begint met werken.
Dan moet je dus eerst je studieschulden weg werken, alvorens je bijvoorbeeld aan een huis wil denken, dan staat je dochter dus op de markt al gewoon 1-0 achter.
Als die studieschuld redelijk beperkt is, dan kan ze dat snel wegwerken en een vermogen opbouwen om een huis te kopen, maar realiseer wel deze scenario is als alles goed verloopt, dus dat ze haar studie behaald.
Wat als ze haar studie niet haalt?
Dan zit ze dus met een grote studieschuld ten opzichtten van haar niveau, en van haar salaris want als je je studie niet haalt kom je gewoon uit op wat lagere lonen en dan moet je dus nog langer werken om je schulden weg te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sreini
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14-07-2022
Laat staan dat als je een studie kiest die moeilijk genoeg is en je ook nog zelf moet werken om je huur te betalen dat je 100% studievertraging gaat oplopen. Ik heb een paar jaar geleden wo wiskunde afgemaakt en dat was makkelijk 55+ uur per week studeren om in 3 jaar af te maken. Daar had ik zelf geen bijbaantje bij kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 221425

Het lijkt me relevant wat je anders met dat geld wil gaan doen...

Klein persoonlijk verhaaltje:
Een bekende van mij is met een studie bezig. Haar vader is niet van plan om daar iets aan bij te dragen.
Anyway: Hij heeft een mooi hoekhuis, drie jaar geleden een camper gekocht en een paar weken geleden een oldtimertje.
Nou, ik vind hem dus op dit vlak echt een ontzettende eikel. :( :r

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 221425 op 30-12-2019 17:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 604938

Iedereen die adviseert studieschuld te verzwijgen bij hypotheek aanvragen vergeet te vermelden dat dit ten eerste fraude is. Ten tweede gaan er stemmen op om het banken rechtstreeks bij duo te laten opvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:13

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik zou denk ik er samen naar kijken. Laat ze maar een financieel plan maken, waarin ze een deel lenen, een deel zelf verdienen en een deel van jou krijgen. Laat ze proberen de financiële gevolgen daarvan inzichtelijk te maken. Niet per se met als doel het helemaal goed te hebben, maar wel om de consequenties goed door te kunnen spreken.

Uiteindelijk wordt er vaak wat spastisch gedaan over een studieschuld, maar als je gewoon naast je studie een fatsoenlijke bijbaan hebt, je ouders dragen (deels) bij en je hebt geen grote vertragingen, dan kun je volgens mij zodra je werkt je studieschuld relatief snel aflossen. Tot die tijd huur je dan misschien gewoon een kamer, zoals ik veel jonge collega’s in de randstad zie doen.

Niet iedereen kan alles hebben, dat is ook het leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XiaomiGlobal
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23-03-2020
Basekid schreef op zondag 29 december 2019 @ 22:35:
Mijn ouders vonden dat een universitaire opleiding onderdeel was van mijn opvoeding en hebben daar ook t/m master voor betaald. Alle extra luxes zoals naar film of nieuwe laptop heb ik steeds zelf betaald: daarom had ik een bijbaantje.

Ik ben hier ontzettend blij mee, vooral ook dat ik daarom een redelijke hypotheek kon krijgen als starter.
Mijn ouders hadden daar geen geld voor, dus mijn zus moest daarom maar een BBL opleiding volgen. Feit is wel dat ze geen schulden gemaakt heeft en als verzorgende IG een goed inkomen kreeg.

Ik vind het eigenlijk dus niet heel onredelijk, dat TS zijn dochter zelf voor de opleiding wilt laten betalen. Al ben ik niet zo'n voorstander van die leencultuur...

Het bijgehouden verbruik van mijn zuinige Thaise Suzuki Celerio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrawlFish
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-07-2024
Ik heb alles zelf geregeld, maar dan in de zin van het zoeken van werkgevers die mijn studie(s) wilden betalen.

Van MBO > HBO naar binnenkort starten met mijn Master op de Universiteit.

Vind zelf ook dat het moet kunnen, al ben ik het eens met het feit dat het schoolleven snel veranderd en inderdaad kan het lastig worden met een hypotheek e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:03
Ik zou de studie zelf (collegegeld, boeken, e.d.) wel betalen voor de kinderen. Dat bepaald hun kansen in de toekomst en die wil ik ze helpen zo groot mogelijk te maken. Daarbij zijn die kosten te overzien.
Maar wat betreft het op kamers gaan, dat wordt een discussie. Ze mogen bij mij voor niks aanschuiven aan tafel, en ze krijgen voor niks een dak boven hun hoofd. Dan kost hun studie ze niets, maar dan moeten ze misschien wat extra tijd investeren in reistijd. Of ze lenen geld om elders te kunnen wonen, waar ik heel erg op tegen ben.

Het probleem met dat geld lenen is dat je de pijn niet voelt. Ze kunnen een paar jaar huren/leven van dat geleende geld, maar de consequenties komen daarna pas. En dat zal dan ook de discussie zijn: is het op kamers gaan de consequenties waard? Of lijd je nu even de pijn van het extra reizen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-05 15:28
Als m'n zoon/dochter lui zou zijn en geen bijbaantje vanaf 14-15 jaar zou hebben, zou ik niet betalen, dan moet er maar geleend worden.
Als de inzet altijd getoond wordt, zo mogelijk hard werken en studeren, geen overmatige uitgaven in het uitgaansleven of aan overbodige luxe, zou ik bijdragen indien nodig en indien mogelijk.

Ik heb er pas over een paar jaar mee te maken dus wie weet hoe de regels dan weer zijn.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DFKT
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-03 12:26
(Deels) eens met OP. Ik heb mijn zoon laten weten zijn lesgeld te betalen zolang hij een opleiding volgt, maar de rest is aan hem. Dat kan door werken, en evt lenen als dat nodig is. Dit om hem financiële zelfstandigheid bij te brengen.

Zo hebben mijn ouders het bij mij ook gegaan, en ik ben er geen haar slechter van geworden, in tegendeel. Heb zelf altijd gewerkt naast de studie (2-3 dagen/week) en ook geleend.

Mocht de lening voor hem als starter een probleem worden, dan kunnen we daar tzt altijd nog bij helpen.

Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:14
CrawlFish schreef op maandag 30 december 2019 @ 09:26:
Ik heb alles zelf geregeld, maar dan in de zin van het zoeken van werkgevers die mijn studie(s) wilden betalen.

Van MBO > HBO naar binnenkort starten met mijn Master op de Universiteit.

Vind zelf ook dat het moet kunnen, al ben ik het eens met het feit dat het schoolleven snel veranderd en inderdaad kan het lastig worden met een hypotheek e.d.
Er zullen denk ik maar weinig bedrijven zijn die een volledige studie willen betalen voor een middelbare scholier. En als je die wel vindt dan is de vraag of je vervolgens jarenlang aan die werkgever vast wel zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrawlFish
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-07-2024
Transportman schreef op maandag 30 december 2019 @ 09:30:
[...]

Er zullen denk ik maar weinig bedrijven zijn die een volledige studie willen betalen voor een middelbare scholier. En als je die wel vindt dan is de vraag of je vervolgens jarenlang aan die werkgever vast wel zitten.
Ik heb nog nooit een zogenaamde studieovereenkomst getekend en alsnog voldoende baanaanbiedingen gehad. Daarnaast werk je vaak 36 uur of meer en ga je naar school, met het salaris dat je verdient kun je jezelf alsnog uitkopen bij de werkgever als je het zat bent. Ik heb nooit een minpunt ervaren aan het zo hogerop komen op werk en studieniveau. Uiteraard moet je de mazzel hebben dat een werkgever je potentie in kan schatten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• absurdsmash
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-02 14:48
Met alleen een studie bijdrage voor het college geld en de boeken moet je als student alsnog flink lenen (zie hier ook de berekening van Nibud voor). Ik zou mijn kind zelf ook de uitwonend studiebeurs zoals die altijd was gunnen, mocht dat allemaal financieel kunnen. Dat had me zo'n enorme duw in de goede richting gegeven, dat zou ik iedereen gunnen. Overigens zou ik wel stimuleren om op kamers te gaan ookal is het financieel gezien onverstandig (goed voor de ontwikkeling).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masterlans
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:10
Mijn ouders hebben het collegegeld betaald, ik de rest. Altijd een bijbaantje gehad, en studeren en een bijbaantje is goed te doen naar mijn mening.
Wel ook een studieschuld die geleidelijk aan afbetaald wordt (rente is al jaren nihil, dus voor mij geen meerwaarde om versneld af te lossen).

Ik zie wel bij mijn jongste zusje dat het feit dat studieschuld vaak al meegerekend wordt bij de hypotheekaanvraag haar en haar partner fors beperken als starters op de (huidige) woningmarkt. Ik zou wel naar de toekomst kijken dat je daar evt. kunt bijspringen.

Persoonlijk sparen wij voor onze kinderen een potje, paar tientjes per maand, dat een al te grote schuldenlast moet voorkomen. Mits ze bereid zijn een bijbaantje te nemen en verantwoordelijk met hun geld om te gaan... De studentenperiode is een goed moment om de waarde van geld te leren kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Lethalis schreef op maandag 30 december 2019 @ 09:02:
Beetje mosterd na de maaltijd voor TS, maar wij maken 50 euro per maand over naar de bankrekening van onze dochter.

Ze is nog geen 4 jaar oud en zit inmiddels al op een leuk bedrag. Ik ga ervan uit dat ze op haar 18e genoeg spaargeld heeft om het zelf te betalen.

We sparen er dus nu al voor...

Mijn ouders deden dat niet en ik moest werken en studeren combineren... en dat was geen groot succes (het werken won van het studeren).

PS
Als je meer kinderen hebt, worden dit soort dingen lastiger natuurlijk... en dan is het maar net wat de situatie toelaat. Wij hoeven niet per se meer kinderen, dus hebben we meer ruimte om dingen voor haar te regelen.
18 jaar lang 50 euro op zij zetten komt neer op +/- 10.800 euro. Streep de rente maar weg tegen de inflatie en conform de richtlijn van €400 per maand dan is dat voldoende voor 27 maanden. Houd dus rekening dat je mogelijk naast het sparen ook nog het collegegeld moet betalen.

Zelf heb ik drie kinderen op deze wereld gezet en spaar ik €25 per maand voor ieder. Echter wil ik ze dit onvoorwaardelijk beschikbaar stellen (weg = weg) en los hiervan heb ik één grote pot om voor alle drie de standaard kosten zoals collegegeld van te betalen. Als het eerste potje op is dan kloppen ze maar aan bij DUO en dan kijken we na de studie wel of mijn vrouw en ik er een prestatiebeurs van maken tegen de tijd dat ze een huis willen kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Laatst online: 18:49
Een kleine tip voor mensen die sparen voor hun kind vanaf geboorte; doe dat op een spaarrekening op jouw naam die voor je kind bestemd is en niet op een rekening op naam van je kind. Ooit een bijbaantje gehad bij de bank en ik heb veel telefoontjes gehad van verontruste ouders wiens kind volgende week 18 werd en dus volledige beschikking kregen over dat bedrag. Er zijn niet veel pubers van 18 die daar echt goed mee om kunnen gaan en als ouder zijnde kun je er vanaf de verjaardag weinig meer tegen doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 30-12-2019 09:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mikerosauer
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-03-2020
Piet_Piraat7 schreef op maandag 30 december 2019 @ 09:55:
Een kleine tip voor mensen die sparen voor hun kind vanaf geboorte; doe dat op een spaarrekening op jouw naam die voor je kind bestemd is en niet op een rekening op naam van je kind. Ooit een bijbaantje gehad bij de bank en ik heb veel telefoontjes gehad van verontruste ouders wiens kind volgende week 18 werd en dus volledige beschikking kregen over dat bedrag. Er zijn niet veel pubers van 18 die daar echt goed mee om kunnen gaan en als ouder zijnde kun je er vanaf de verjaardag weinig meer tegen doen.
Wat een onzin. Je.leert je kind toch gewoon de waarde van geld dan komt dat gewoon goed .

leef vandaag,want niemand heeft je de morgen belooft.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
DFKT schreef op maandag 30 december 2019 @ 09:29:

Zo hebben mijn ouders het bij mij ook gegaan, en ik ben er geen haar slechter van geworden, in tegendeel. Heb zelf altijd gewerkt naast de studie (2-3 dagen/week) en ook geleend.

Mocht de lening voor hem als starter een probleem worden, dan kunnen we daar tzt altijd nog bij helpen.
Zijn jouw ouders pas begonnen met je financieel verstandig maken tien je moest gaan studeren? Of hebben ze dat al je hele jeugd mee gegeven aan je en was de studie dus eigenlijk van weinig betekenis qua financieel verstandig?

En viel je zelf niet onder het oude leenstelsel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Laatst online: 18:49
mikerosauer schreef op maandag 30 december 2019 @ 09:58:
[...]
Wat een onzin. Je.leert je kind toch gewoon de waarde van geld dan komt dat gewoon goed .
Ja, dat dachten al die ouders vast ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63072

In mijn tijd was het nog basis beurs met daarbovenop een lening.

Mijn ouders waren duidelijk, als ik in Amsterdam bleef had ik gratis kost en inwoning, de basis beurs dekte niet eens de boeken voor een enkel semester dus ga maar werken ernaast of lenen.

Ik heb dus drie avonden in de week en ieder extratje dat ik kon pakken gewerkt en mijn studie zonder schulden afgerond.

Basis beurs bestaat natuurlijk niet meer, je kan overwegen een deel te betalen om het haar mogelijk te maken met een beperkt bijbaantje ook schulden vrij af te ronden.

Als ze ervoor moet werken, dan is er in ieder geval meer kans op het besef dat geld verdiend moet worden en dat je dus niet een nutteloze studie voor de werkeloosheid moet gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Overigens woonde ik nog thuis
- 80 euro per maand gratis basisbeurs, ook al had ik het niet nodig want ik had bijbaan
- ov gratis

Is bovenstaande nog steeds voor iedereen 'gratis'?

Ouders betaalde collegegeld, boeken en bepaalde uitjes.

Wilde ik op kamers zouden ze een deel betalen wat ik thuis ook zou kosten. Ik ga ook zelf niet alles betalen bij op kamers, al ligt het eraan of de school 20km verderop zit of 150km. vooral dus de noodzaak van uit huis gaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HanM
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-05 20:08
Ikzelf heb de luxe gehad dat alles terug betaald werd. Oftewel na het behalen van mijn diploma werd 20k studiefinanciering omgezet in een gift.
Wat ik wel in die tijd gemerkt heb is dat er veel pret-studies zijn die werkelijk geen toekomst perspectief hebben. In mijn mening denk ik wel dat een dreigende studie schuld mensen wel aanzet om een studie te doen waarmee je later een goede boterham kunt verdienen.
Toen ik 15 was had ik 2 grote interesses, muziek en techniek. Gelukkig met wat aandringen van mijn ouders heb ik techniek als werk en muziek als hobby gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
The_Vice schreef op zondag 29 december 2019 @ 23:56:

417
Huur
181
Boodschappen
58
63
Vervoer (naast de OV-kaart)
146
Ontspanning, uitgaan en sport
47
Kleding en schoenen
106
Zorgverzekering
26
Telefoon
174
collegegeld
?
OuderBijdrage
1,218
58,464
Totaal 4 jaar
-3,898
-325
Per maand bij 15 jaar terug betalen

Dat lijkt me best een bedrag op een start salaris, wellicht de helft als het 35 mag duren. Daarnaast kan je nog dimdammen of iemand nog een tijdje thuis blijft wonen, maar dan gaat de reistijd wel de studiekeus meebepalen.

Ik had zelf het geluk dat mijn ouders voor mij en de andere twee konden ondersteunen.

En daarnaast waren ze van mening dat je tijden de studie ook niet al te veel bijbanen moet hoeven doen, daar je, als het goed is, later meer verdient dan tijdens de studie. Dus kost een bijbaan eigenlijk geld (zeker als dit voor vertraging zorgt).
toon volledige bericht
Interessant lijstje. Persoonlijk zou ik als ouder neigen naar het betalen van:
58
47
Kleding en schoenen
106
Zorgverzekering
174
collegegeld
385

Dus ongeveer 400 euro per maand. Kosten voor zelfstandig wonen, uitgaan en telefoon vind ik eigen verantwoordelijkheid. Ik denk dat een bijbaan ook voor ongeveer 400 euro per maand moet kunnen zorgen. Dan blijft er nog 400 euro lening over per maand. En dus een schuld van een kleine 20k. Dat valt volgens mij wel te overzien. Maar goed, ik heb er niet er diep over nagedacht.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 22:52
Als Belg sta ik zo een beetje met open mond hier.

Bij ons ben je als ouder onderhoudsplichtig tot je kinderen hun studie afronden als er redelijke vooruitgang is.
Wel is het zo dat we kindergeld krijgen tot 25 zo lang kinderen studeren.

Ik geef mijn kinderen daarbovenop nog een soort van oprotpremie zodat ze een beetje deftig kunnen starten als ze dan echt het huis verlaten.
Dat alles heeft me een rib uit mijn lijf gekost omdat alle 4 mijn kinderen univ gedaan hebben of nog doen.
Maar geen centje spijt. Ik kan het hen beter nu geven dan als ze 60 zijn, want dan hebben ze het niet meer nodig.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
KopjeThee schreef op maandag 30 december 2019 @ 10:13:
[...]

Interessant lijstje. Persoonlijk zou ik als ouder neigen naar het betalen van:
58
47
Kleding en schoenen
106
Zorgverzekering
174
collegegeld
385

Dus ongeveer 400 euro per maand. Kosten voor zelfstandig wonen, uitgaan en telefoon vind ik eigen verantwoordelijkheid. Ik denk dat een bijbaan ook voor ongeveer 400 euro per maand moet kunnen zorgen. Dan blijft er nog 400 euro lening over per maand. En dus een schuld van een kleine 20k. Dat valt volgens mij wel te overzien. Maar goed, ik heb er niet er diep over nagedacht.
Mja, boodschappen haal je thuis ook voor je kind dus daar kan je ook bij helpen. Een normale Ziggo aansluiting gun ik mijn kind ook wel op mijn kosten, idem met een sim only voor 15 euro per maand... De rest zie ik over 14 jaar wel.

Maar verder ben ik het wel met je eens, ze kunnen prima een bijbaantje zoeken voor de extra's!
Tommie12 schreef op maandag 30 december 2019 @ 10:23:

Bij ons ben je als ouder onderhoudsplichtig tot je kinderen hun studie afronden als er redelijke vooruitgang is.
Wel is het zo dat we kindergeld krijgen tot 25 zo lang kinderen studeren.
Tja, wij ontvangen niks meer als ouder als het kind 18 jaar is... Dus voor genoeg Nederlanders is het gewoon niet te betalen... Los dat je in België toch net wat meer salaris over houdt... En ik dacht dat studeren in België sowieso goedkoper is dan in Nederland?

[ Voor 18% gewijzigd door President op 30-12-2019 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 22:52
@President
Inschrijvingsgeld is 950€ per jaar. Ik dacht dat dat in NL tegen de 2000€ ging.

Maar meer overhouden van je salaris... in your dreams.
Bij mij gaat er net iets minder dan 50% af van het bruto met een vrouw en één kind ten laste. Van een bonus blijft geen 40% over....

Het enig waar we niet jaloers op zijn is de bijtelling voor een bedrijfswagen. Ik rij met een heel mooie Volvo V90 en die kost me netto geen 200€ per maand.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:45
Tommie12 schreef op maandag 30 december 2019 @ 10:23:
Ik als Nederlander ook hoor. Ik krijg vreselijk kromme tenen van dit topic.

Mijn vader had geld zat maar wilde ook niet bijdragen (deels uit rancune richting zijn ex). Nou dan zat je lekker in de tang als kind in het oude stelsel. Omdat de overheid er vanuit gaat dat ouders wel naar redelijkheid bijdragen. Er was wel een alternatief maar dan moet je vast gaan leggen dat je niks met je vader te maken hebt even heel simpel gezegd. Dat wil je als kind ook weer niet.

En dan eindig je dus met een dikke schuld.

De TS kiest er gewoon bewust voor zijn kind met een schuld op te zadelen. En ja de rente is laag en ja je mag het over heel veel jaren uitsmeren. Maar wat win je er mee?

Ik vind dat als je zo'n grote jongen bent om een kind op aarde te zetten. Je ook wel je verantwoordelijkheid mag nemen en dat kind fatsoenlijk mag ondersteunen in basiszaken (en ja dus financieel ook als dat kan) t/m opleiding.

Dat je zegt dat een kind zelf de kamer moet betalen voor een kamer op een reisbare afstand van het ouderlijk huis vind ik al hele andere koek.

[ Voor 9% gewijzigd door PLAE op 30-12-2019 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Laatst online: 00:18
Ik ben ca. 7 jaar geleden afgestudeerd dus viel destijds niet onder het leenstelsel.

Wat ik ontving van overheid: minimale basisbeurs, gratis OV en zorgtoeslag. In keiharde euro's was dat ca. 150 EUR uit mijn hoofd. Daar ga je geen enkele studie van kunnen betalen ...

Mijn ouders hebben betaald totdat ik mijn studie had afgerond: collegegeld, boeken, kleding, kost en inwoning

Zelf betaald: zorgverzekering (want zorgtoeslag), laptop, mobiele abbo, vrije tijdsbesteding

Vanaf mijn 15e hiervoor een bijbaantje gehad maar zonder hulp van ouders had ik nooit mijn studie kunnen doen, of ik moest meteen het spaarpotje opmaken. Dat spaarpotje heb ik nu kunnen gebruiken voor mijn eerste woning.

Zolang ik het zelf financieel kan dragen zou ik voor mijn kind vanaf de geboorte iedere maand automatisch sparen zodat ze op hun 18e een leuk potje hebben om mee te starten. Dat hoeft niet gebruikt te worden voor studie maar is vrij inzetbaar, collegeld e.d. zou ik als ouder betalen zolang er inzet is en binnen termijn een afronding plaatsvind. Ik zou mijn kinderen daarnaast altijd de waarde van geld bijbrengen en ze begeleiden bij uitgaven. Of ook wel, ik zou mijn kind nooit laten lenen als dat niet nodig is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Ik vind dit een lastig onderwerp. Nu zijn de meeste Tweakers wel redelijk welgesteld maar ik ken genoeg mensen die geen geld hebben voor de studie van hun kinderen. Daarom is een lening een goed 'hulpmiddel' om toch te gaan studeren. Neemt niet weg dat je jarenlang moet terugbetalen met rente die alleen maar oploopt.

Mensen die moeten lenen om hun studie te betalen staan altijd een paar stappen achter, de lening is niet zo erg, maar een huis kopen wordt ook lastiger.

Moreel van dit verhaal, minder gefortuneerde mensen blijven altijd achterlopen....

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark31
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-01-2022
pjot1 schreef op maandag 30 december 2019 @ 10:42:
Ik vind dit een lastig onderwerp. Nu zijn de meeste Tweakers wel redelijk welgesteld maar ik ken genoeg mensen die geen geld hebben voor de studie van hun kinderen. Daarom is een lening een goed 'hulpmiddel' om toch te gaan studeren. Neemt niet weg dat je jarenlang moet terugbetalen met rente die alleen maar oploopt.

Mensen die moeten lenen om hun studie te betalen staan altijd een paar stappen achter, de lening is niet zo erg, maar een huis kopen wordt ook lastiger.

Moreel van dit verhaal, minder gefortuneerde mensen blijven altijd achterlopen....
Geheel mee eens, indien je bij kan dragen zou ik het doen, indien het niet mogelijk is omdat je het niet hebt, dan houd het natuurlijk op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Tommie12 schreef op maandag 30 december 2019 @ 10:33:
@President
Inschrijvingsgeld is 950€ per jaar. Ik dacht dat dat in NL tegen de 2000€ ging.

Maar meer overhouden van je salaris... in your dreams.
Bij mij gaat er net iets minder dan 50% af van het bruto met een vrouw en één kind ten laste. Van een bonus blijft geen 40% over....

Het enig waar we niet jaloers op zijn is de bijtelling voor een bedrijfswagen. Ik rij met een heel mooie Volvo V90 en die kost me netto geen 200€ per maand.
In Nederland betalen we ons ook scheel aan belastingen. Dus laten we zeggen dat dat gelijk is (ik kom met diverse websites op verschillende meningen uit).

Studie in NL aan collegegeld kost zo'n 800 meer. Jullie krijgen maandelijks 90 euro kindgeld, wat neerkomt op iets meer dan 1000 euro. Dat betekent dus dat een Nederlander al 1800 euro achter staat...

Hoe het met huren, boeken, etc. zit weet ik verder niet. Los dat ik vind dat collegegeld, boeken en dergelijke dingen ook onder de verantwoordelijkheid van ouders vallen als ze het kunnen betalen! Kleedgeld ook, bijvoorbeeld 50 euro per maand.

Maar zuipen, etc moet mijn kind later maar voor gaan werken! Al is gezellig een keer een biertje doen met vrienden weer wat anders.

Och, ik hoop mijn kind vanaf jongere leeftijd het al mee te geven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Piet_Piraat7 schreef op maandag 30 december 2019 @ 09:55:
Ze moeten ooit volwassen worden. Het bedrag wat ik voor ze spaar is dan ook niet voor de studie bedoeld, maar juist bedoelt om te leren met geld om gaan. Als ze alles in het eerste jaar uitgeven is dat ook een les.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• President
pjot1 schreef op maandag 30 december 2019 @ 10:42:

Die laatste zin irriteert mij persoonlijk, weer een slachtoffer rol... Terwijl er genoeg minder gefortuneerde mensen meer geld op jaarbasis uitgeven dan ik... Die zuipen, roken, gaan op vakantie, etc. Je zou eigenlijk verplicht moeten worden als ouder om bedrag xxx maandelijks per kind opzij te zetten, IPV uit te geven aan luxe. En ja, ik vind cola een luxe.. ik vind vakantie een luxe, een dure telefoon is een luxe, roken is een luxe, dagelijks vlees is een luxe, etc. Ook is dure kleding een luxe...
Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Dit topic is gesloten.