@remzor ik val in herhaling maar 30k schuld? Het enige wat ik er voor had hoeven doen is 10 jaar later geboren te hoeven worden:
Verder met @Pizza_Boom qua de woningdistopie die je wacht.. en dan te bedenken dat hij, net als ik een technische studie heeft gedaan wat ons al wat meer 'happy few' maakt van de hogeropgeleidden (wat ook al een bevoorrechte subgroep is).
De conclusie die getrokken werd dat het wel triest is om voor geboorte al te gaan centen tellen voor een mogelijke studie over 18 jaar is voor velen gewoon de realiteit. Voor mij is het momenteel niet aan de orde maar als ik een beetje een 'standaard' traject qua salaris ontwikkeling doorgemaakt zou hebben, dan had het heel erg van m'n woonsituatie & de inkomsten van de partner afgehangen of ik het überhaupt financieel verantwoord zou vinden kinderen te krijgen. En ja dan heb je het over iemand met een technische master dus ja ik vind het niet zo vreemd dat half Nederland het water redelijk aan de lippen staat.
Ik kreeg ook de huur voor m'n kamer, waarom? Omdat ik geen alternatief had, de studies die het beste pasten waren allen Delft, Eindhoven of Enschede. De dichtstbijzijnde van de 3 was op 2.5 uur enkele reis & dan moest ik jaar het station gebracht worden met de auto. Verder is de nominale duur dan 5 jaar, geen 4.
Vertraging heb je vrij vlot te pakken (tentamen falen en ziek bij de herkansing) en door de harde knip tussen de bachelor en de master wordt een klein beetje vertraging al heel snel een jaar. Ook met afstuderen; ga je voor die simpele opdracht of doe je die oprecht die wel een stuk lastiger is en de veel gevraagde 'internationale ervaring' brengt? Je weet wel, iedereen die roept dat je allerlei extra dingen moet doen omdat het goed is voor je CV enzo. Precies wat ik had; master opdracht in het buitenland die min of meer (deels) spaak liep en de maanden vertraging krijg je er snel bij als je een paar maanden werk weg kan donderen. Het is echter wel het type ervaring dat me in m'n latere werk veel opgeleverd heeft & geholpen heeft flinke stappen in m'n carrière te maken.
Zelf heb ik er nog best flink bij gewerkt en dat kon allemaal wel echter was het al een ander verhaal dan veel andere studies waar je echt niets voor hoefte te doen. Dan deed ik zeker niet de lastigste technische studie & had ik wel flink minder dan gemiddeld tijd nodig om te leren.GoldenSample schreef op maandag 30 december 2019 @ 13:21:
[...]
Hoezo werkte het langstudeerders in de hand? Na de nominale tijd had je geen preststiebeurs meer. Verder 'onzin' studies moet je oplossen met een limitatie aan de aanbod kant, niet aan de vraagkant, dan verwacht je dat een 16 a 17 jarige wel even de marketing pietpraat van het marketing apparaat van de hogeschool/uni doorziet & de lange termijn gevolgen kan overzien. Dat vind ik niet erg realistisch.
Daarnaast zijn de kosten _Enorm_ gestegen voor studeren.
Nu ben ik zelf meer dan 10 jaar terug begonnen maar als we puur kijken naar wat we nu aan extra kosten zien voor studenten:
Huur: ik huurde voor 230 inclusief een kamer, dat was toen redelijk normaal in de 'goedkope' studenten stad waar ik studeerde. Inmiddels kun je in de zelfde relatief goedkope stad daar al zo 200 piek bij optellen.
Prestatiebeurs; 250 euro die je niet vangt
Collegegeld; was 1500 euro is nu 2000
Ik deed een 5 jarige studie (bachelor + master) en had, bij nominaal studeren dus al 30k+ aan extra kosten. Succes met een woning vinden dan. Voor mij had het (ondanks m'n technische master) er voor gezorgd dat ik geen huis kon kopen en nog tot ruim in m'n 30ste een huis had moeten delen. Daarnaast geeft het verder schuldenvrij zijn ook veel meer mentale rust, welke zich ook uitbetaald (zo maakte ik een carrière keuze die vrij risico vol was, faalde maar zich later flink heeft uitbetaald).
Verder door de prijsexplosie op de woningmarkt en de stagnatie van de lonen is een huidig startersloon bij erg weinig studies nog echt flink. Ook na een paar jaar werken valt het bij de meeste studierichtingen gewoon flink tegen met het oog op de woningmarkt, zeker als je géén tweeverdiener bent.
Verder met @Pizza_Boom qua de woningdistopie die je wacht.. en dan te bedenken dat hij, net als ik een technische studie heeft gedaan wat ons al wat meer 'happy few' maakt van de hogeropgeleidden (wat ook al een bevoorrechte subgroep is).
De conclusie die getrokken werd dat het wel triest is om voor geboorte al te gaan centen tellen voor een mogelijke studie over 18 jaar is voor velen gewoon de realiteit. Voor mij is het momenteel niet aan de orde maar als ik een beetje een 'standaard' traject qua salaris ontwikkeling doorgemaakt zou hebben, dan had het heel erg van m'n woonsituatie & de inkomsten van de partner afgehangen of ik het überhaupt financieel verantwoord zou vinden kinderen te krijgen. En ja dan heb je het over iemand met een technische master dus ja ik vind het niet zo vreemd dat half Nederland het water redelijk aan de lippen staat.
Pardon? De grote meerderheid van de technische studies kun je maar op drie plekken in Nederland volgen. Laten dat toevallig ook studies zijn die zogezegd 'gewild' zijn.. En moest je niet iets doen waar je goed in was en ook vraag naar is?Snake schreef op maandag 30 december 2019 @ 22:55:
[...]
Zeker dat! Extra 2 jaar m'n broek verslijten. Ondertussen heeft mijn job ervoor gezorgd dat ik in de VS woon. Zonder studieschuld.
Het hele idee om 'op kamers/kot' te gaan maakt deel van het probleem uit. Het hoeft echt niet. De mindere 'levenservaring' weegt echt niet op tegen de hoge kost!
Alsook: 5 jaar? Een master heb je na 4 jaar. Wat doe je in 5 jaar?
Ik kreeg ook de huur voor m'n kamer, waarom? Omdat ik geen alternatief had, de studies die het beste pasten waren allen Delft, Eindhoven of Enschede. De dichtstbijzijnde van de 3 was op 2.5 uur enkele reis & dan moest ik jaar het station gebracht worden met de auto. Verder is de nominale duur dan 5 jaar, geen 4.
Vertraging heb je vrij vlot te pakken (tentamen falen en ziek bij de herkansing) en door de harde knip tussen de bachelor en de master wordt een klein beetje vertraging al heel snel een jaar. Ook met afstuderen; ga je voor die simpele opdracht of doe je die oprecht die wel een stuk lastiger is en de veel gevraagde 'internationale ervaring' brengt? Je weet wel, iedereen die roept dat je allerlei extra dingen moet doen omdat het goed is voor je CV enzo. Precies wat ik had; master opdracht in het buitenland die min of meer (deels) spaak liep en de maanden vertraging krijg je er snel bij als je een paar maanden werk weg kan donderen. Het is echter wel het type ervaring dat me in m'n latere werk veel opgeleverd heeft & geholpen heeft flinke stappen in m'n carrière te maken.
[ Voor 65% gewijzigd door GoldenSample op 31-12-2019 00:02 ]