Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:02
pjot1 schreef op maandag 30 december 2019 @ 10:42:
Ik vind dit een lastig onderwerp. Nu zijn de meeste Tweakers wel redelijk welgesteld maar ik ken genoeg mensen die geen geld hebben voor de studie van hun kinderen. Daarom is een lening een goed 'hulpmiddel' om toch te gaan studeren. Neemt niet weg dat je jarenlang moet terugbetalen met rente die alleen maar oploopt.

Mensen die moeten lenen om hun studie te betalen staan altijd een paar stappen achter, de lening is niet zo erg, maar een huis kopen wordt ook lastiger.

Moreel van dit verhaal, minder gefortuneerde mensen blijven altijd achterlopen....
Er bestaat denk ik vooral nog wat misverstanden over de studielening van de DUO en de voorwaarden. Het is geen "eng" krediet waarbij je woekerrentes betaald en de deurwaarder je studenten kamer komt leeghalen als je niet terugbetaald. Ik ben zelf nog afgesturdeerd onder het oude stelstel maar wel met €10.300,- lening schuld vanwege studie in het buitenland. Zit ik daarmee, totaal niet.

De rente op studieleningen is voor de komende 5 jaar vastgesteld op 0,0%, niets dus. Na behalen diploma kom je 2 jaar in een aanloopfase waarin je nog niks terugbetaald en je dus keurig op zoek kan naar een baan, inkomen en een huis. Na die 2 jaar heb je zelf de keuze om het terugbetalen nog eens 60 maanden te laten wachten, de zogenaamde aflosvrije periode. Deze mag je zelf invullen en ook instukken als je dat wilt.

Daarnaast wordt onder zowel het oude als nieuwe stelse je maand bedrag naar draagkracht bepaald. Levert die studie nog niet de ene goede baan op, geen probleem als je weinig inkomen hebt betaal je ook weinig. Je mag tevens 30/15 jaar doen over de terugbetaling en als je echt aan lager wal raakt dan wordt de rest schuld nog kwijt gescholden ook als je de draagkracht niet hebt voor die lening.

Een studielening bevat echt bijzonder weinig risico en is daarom IMHO ook een prima investering in je eigen toekomst en zorgt er hopelijk ook voor dat scholieren wat meer nadenken over hun studiekeuze en iets kiezen wat naast leuk, ook nog een beetje een arbeidsmarktperspectief heeft.

Het oude stelsel werkte nu wel eenmaal langsstudeerders in de hand en leverde klassen voor "vrije tijds managers", "media consulenten", kunsthistorici en sociologen op, waarvoor eigenlijk geen plek was en is op de arbeidsmarkt.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
President schreef op maandag 30 december 2019 @ 10:50:
[...]

Die laatste zin irriteert mij persoonlijk, weer een slachtoffer rol... Terwijl er genoeg minder gefortuneerde mensen meer geld op jaarbasis uitgeven dan ik... Die zuipen, roken, gaan op vakantie, etc. Je zou eigenlijk verplicht moeten worden als ouder om bedrag xxx maandelijks per kind opzij te zetten, IPV uit te geven aan luxe. En ja, ik vind cola een luxe.. ik vind vakantie een luxe, een dure telefoon is een luxe, roken is een luxe, dagelijks vlees is een luxe, etc. Ook is dure kleding een luxe...
Sorry voor de irritatie. ;)

Ik weet je levensstandaard natuurlijk niet, maar de mensen die ik bedoel, hebben dus geen geld voor roken, zuipen, telefoon, dagelijks vlees enzovoorts.

Hoe gaan die mensen maandelijks iets apart zetten?

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• iChaos
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-05 06:40

iChaos

It's Lupus.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 3% gewijzigd door iChaos op 30-12-2019 11:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:16
pjot1 schreef op maandag 30 december 2019 @ 10:53:
[...]

Sorry voor de irritatie. ;)

Ik weet je levensstandaard natuurlijk niet, maar de mensen die ik bedoel, hebben dus geen geld voor roken, zuipen, telefoon, dagelijks vlees enzovoorts.

Hoe gaan die mensen maandelijks iets apart zetten?
Die mensen heb je ook inderdaad! En die kinderen zouden wat mij betreft echt geholpen moeten worden met mbo/HBO/universiteit. Het oude stelsel was daarin een stuk fijner.

Hierin zouden bedrijven ook wat actiever in mogen sponsoren naar mijn mening. Grote bedrijven plukken de vruchten van de opleiding. Als Philips bij wijze van 100 studenten op jaarbasis sponsort voor 10.000 op jaarbasis, zijn er 100 studenten geholpen en voelt Philips er niks van... Laat ze langs komen, zichzelf presenteren, etc...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Er1k989
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 01-05 14:46
Ik viel nog onder het oude stelsel en hoefde dus niet te lenen. Ik heb ALLES tijdens mijn studie zelf betaald, echter mocht ik collegegeld en boeken wel bij mijn ouders 'declareren'. Vond ik een mooie oplossing omdat ik zo zelf wel goed zicht kreeg op wat alles kostte. Ik heb altijd 1 of 2 bijbaantjes gehad tijdens de studie om huur kamer, uitgaan, reisjes van te betalen.

Ik denk dat het geen goed idee is om ALLES voor de studie van je kind te betalen, maar NIETS is in het huidige leenstelsel volgens mij ook bijna geen reële optie meer. Er is nogal een verschil tussen een studieschuld van pak em beet 10k-20k die je met een redelijke baan in korte tijd kunt aflossen of de gevallen waarbij je met 60k+ zit opgezadeld terwijl je een huisje wil kopen, gezinnetje wil starten etc.

Uiteindelijk moet TS toch zelf de afweging maken. Belangrijkste advies dat ik wil meegeven is:
-Zorg voor een buffer/vangnet als kind het financieel (toch) niet red
-Zorg dat kind zicht heeft op de financiën en zich ervan bewust is dat jij ook hard werkt voor de €uros en dat de portemonnee van vader ook een bodem heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-05 22:47
President schreef op maandag 30 december 2019 @ 11:03:
[...]

Die mensen heb je ook inderdaad! En die kinderen zouden wat mij betreft echt geholpen moeten worden met mbo/HBO/universiteit. Het oude stelsel was daarin een stuk fijner.

Hierin zouden bedrijven ook wat actiever in mogen sponsoren naar mijn mening. Grote bedrijven plukken de vruchten van de opleiding. Als Philips bij wijze van 100 studenten op jaarbasis sponsort voor 10.000 op jaarbasis, zijn er 100 studenten geholpen en voelt Philips er niks van... Laat ze langs komen, zichzelf presenteren, etc...
De intentie is goed, en het klopt dat bedrijven profiteren van het arbeidskapitaal. Maar laat ze maar gewoon belasting betalen daar is het voor bedoeld ipv selectief mensen sponsoren. Mooie van het oude stelsel was dat het voor iedereen gold. Wat mij betreft voeren ze het weer in.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-05 09:39

Yucon

*broem*

Anoniem: 604938 schreef op maandag 30 december 2019 @ 09:24:
Iedereen die adviseert studieschuld te verzwijgen bij hypotheek aanvragen vergeet te vermelden dat dit ten eerste fraude is. Ten tweede gaan er stemmen op om het banken rechtstreeks bij duo te laten opvragen.
Nog los van het persoonlijke morele aspect vind ik het ook twijfelachtig of je je kinderen een dergelijke strategie wel als levensles mee zou moeten willen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:07
Dat is redelijk. Kan ze vroeg trouwen en zo een bijdrage leveren aan de samenleving.

#StuderenIsVoorDeRijken

Maar serieus, een vast bedrag vrijblijvend per maand overmaken voor x jaar en dan mag ze het zelf uitzoeken is redelijk.

[ Voor 37% gewijzigd door Harm_H op 30-12-2019 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-04 16:16
Srious.. klagen dat je niet rond kan komen? Er zijn gezinnen die met minder dan die 300 per maand moeten rondkomen.... Ik zou zeggen zoek een baan naast je studie en je kan minder gaan lenen,

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
worldfastest schreef op maandag 30 december 2019 @ 11:24:
[...]

Srious.. klagen dat je niet rond kan komen? Er zijn gezinnen die met minder dan die 300 per maand moeten rondkomen.... Ik zou zeggen zoek een baan naast je studie en je kan minder gaan lenen,
Waar klaagt ie dan? Hij zet gewoon netjes uiteen wat ie doet.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 03-05 15:48
iamcj schreef op maandag 30 december 2019 @ 00:09:
Mijn mening.
Geld lenen doe je voor een huis en verder niet.
De opleiding en leermiddelen horen bij de opvoeding.
Alle extra's zoals uitgaan komen uit de verdienste van een bijbaan.
Als ze lopen te lanterfanten en blijven zitten, mogen ze dat jaar zelf betalen.
Als ze op kamers willen, zou ik dit deels steunen, daar leren ze veel van, maar is ook een eigen keuze met financiële gevolgen.
De studietijd moet een mooie periode in het leven zijn waar ook plaats is voor genieten.
Leer ze sparen, niet lenen.
Hoe meer ze zelf werken en sparen, hoe meer ik ze financieel zal steunen, zodat ze een lekker begin kunnen maken.

Mijn kind opzadelen met een lening, never.
Hear hear! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Mijn ouders hadden niet bijster veel geld. Ze hebben mijn eerste 3 jaar Bachelor betaald maar daarna mocht ik het zelf doen. Ik werkte naast mijn studie bij de supermarkt en kon het daarmee prima betalen. Ook de jaren dat ik langer door heb gestudeerd dan nominaal. Ik zie absoluut geen probleem in je kind leren omgaan met financien ter voorbereiding van de toekomst, en die schuld is prima af te betalen met een degelijke baan.

Als je ze geld wil geven kan je dat beter na het afstuderen doen bij de aankoop van een huis.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iChaos
  • Laatst online: 02-05 06:40

iChaos

It's Lupus.

worldfastest schreef op maandag 30 december 2019 @ 11:24:
[...]

Lezen wij verschillende posts terug? Ik geef aan dat ik werk. Daarnaast, als je daar een klaagzang in ziet ben je ook wel flink spijkers op laag water aan het zoeken :F Ik plaats dingen in perspectief, om een beeld te geven van het kostenplaatje voor uitwonende universitaire studenten die goed op de financiën letten.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:33
Wij, ik en m'n vriendin vonden ook dat we konden lenen en later rustig terug gingen betalen. Fast-forward 10 jaar en we hebben samen 100k schuld. Gedoe met hypotheek krijgen. Niet kunnen wonen waar je wil. 700 per maand aftikken aan ibg. Niet kunnen sparen. Weinig geld voor leuke dingen.
Fantastisch idee dus. Nog 10 jaar te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
President schreef op maandag 30 december 2019 @ 10:26:
[...]
Mja, boodschappen haal je thuis ook voor je kind dus daar kan je ook bij helpen. Een normale Ziggo aansluiting gun ik mijn kind ook wel op mijn kosten, idem met een sim only voor 15 euro per maand... De rest zie ik over 14 jaar wel.dat is wel een goed punt.
Ja, idaar zit wel wat in. Ik denk uiteindelijk dat je als ouder iets moet bijdragen (indien mogelijk), dat je als student iets moet bijdragen (bijbaantje) en dat het geen ramp is als er een kleine schuld overblijft (niet 1 die 35 jaar kost om af te lossen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:22

Honesty

kattenneus!

Ik ga ze lekker zelf alles laten betalen en help eventueel dan nog liever met het huis dan met de studie, reden daarvoor is dat ze ook moeten leren investeren is goed, ze hebben er zelf voor betaald en hebben er zelf voor betaald en doen daarom beter hun best en we hebben er ook twee en wat doe je als nummer 1 3 studies wil doen en nummer 2 op zijn 18 wil werken.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:46
Mijn ouders betaalde de studie, studiemateriaal + €200 per maand. Zorgde voor een stuk minder stress en mijn lening is laag omdat ik het gevoel had dat ik het laag kon houden. Ik zou je kinderen indien mogelijk hierbij wel bij helpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• o_f_course
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-04 16:47

o_f_course

Och...

Ik ben alleen verdiener en heb 4 kinderen.
Ik wou dat ik kon voorkomen dat mijn kinderen een studieschuld krijgen.
Dat gaat gewoon niet op dit moment.
We proberen al onze kinderen te geven wat ze nodig hebben.
We hopen erbij te kunnen helpen om de studie schulden die ontstaan weg te werken.

Maar ik zie het nu al dat mijn oudste dochter een heel ander idee heeft van 'zuinig' etc dan dat wij hadden.

facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:27
gebruikershaes schreef op maandag 30 december 2019 @ 12:06:
Wij, ik en m'n vriendin vonden ook dat we konden lenen en later rustig terug gingen betalen. Fast-forward 10 jaar en we hebben samen 100k schuld. Gedoe met hypotheek krijgen. Niet kunnen wonen waar je wil. 700 per maand aftikken aan ibg. Niet kunnen sparen. Weinig geld voor leuke dingen.
Fantastisch idee dus. Nog 10 jaar te gaan.
100k studieschuld? In ieder geval lekker geleefd destijds dan ;)
Als het op ging aan bier, vakanties, luieren (als in: nooit een bijbaan) enz. heb ik er geen medelijden mee. Ken er genoeg met 50k die lachend riepen ‘betaald door DUO’ en ‘zien we dan wel weer, komt goed!’. En allemaal een prima koppie hoor (hbo/wo).

Ik kreeg 4 jaar lang mijn collegegeld, boekengeld, kost en inwoning, that’s it (thuiswonend). Meer is ook niet nodig imho, want zorgtoeslag en bijbaan. Leuke dingen doen? Zelf betalen. Vakanties? Zelf betalen. De kroeg in? Zelf betalen.
Na wat foute studiekeuzes en met teveel andere zaken bezig te zijn heb ik uiteindelijk pas een 4e studie afgerond, waarvoor ik dus zelf heb opgedragen (collegegeld en boeken) want de 4 jaar waren verstreken. In totaal had ik denk ik €8500 schuld, door mijn eigen fouten/gedrag/uitgavenpatroon. Altijd gewerkt en aardig verdiend, anders was dit bedrag zeker hoger geweest.

Zo zou ik het ook doen denk ik, al is het alleen maar om er geen lui-lekkerland van te maken thuis. Bij uitwonende kids zou ik meebetalen (50-50?) aan de kamer en vaste lasten denk ik. Maar goed, heb zelf geen kinderen dus wie weet zou ik het toch anders doen.

Met het huidige stelsel zou ik dus welgeteld €80 pm zijn ‘misgelopen’. Ook geen vetpot dus, had voor mij niet heel veel uit gemaakt. Die €80 had ik óf geleend, óf nog 2u per week meer gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Honesty schreef op maandag 30 december 2019 @ 12:08:
...wat doe je als nummer 1 3 studies wil doen en nummer 2 op zijn 18 wil werken.
Uiteindelijk wil ik ze een beetje op weg helpen hun dromen te verwezenlijken. Misschien wil degene die op zijn 18e gaat werken wel andere dingen. Bijvoorbeeld een klein startkapitaal om in een eigen bedrijfje te investeren. Ik noem maar wat. Helpen bij een eerste huis kan inderdaad ook.
o_f_course schreef op maandag 30 december 2019 @ 12:22:
Ik ben alleen verdiener en heb 4 kinderen.
Ik denk dat je met die ervaring heel veel kunt bijdragen in de vorm van verstandig leren omgaan.met geld. Dat is ook een belangrijke manier om echt torenhoge schulden te voorkomen.

[ Voor 26% gewijzigd door KopjeThee op 30-12-2019 12:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-05 13:42
Hkuit schreef op zondag 29 december 2019 @ 22:28:
Mijn dochter, onze oudste, zit in 6VWO en gaat straks studeren. Ik vind als vader dat zij een lening kan aanvragen voor haar studie; als ze na de studie gaat werken kan ze die immers rustig aan terugbetalen, tegen redelijke voorwaarden.

In mijn omgeving zijn er mensen die daar anders over denken en die o.a. op wijzen dat het leenstelsel tot een hoop stress bij studenten leidt en dat de regering overweegt om het systeem te wijzigen (maar tegen die tijd is mijn dochter waarschijnlijk alweer klaar...).
Wij werken allebei en hebben samen best een aardig inkomen, maar ik vind het eigenlijk wel een eerlijk systeem, als een kansrijk iemand zelf leent voor een studie. Daar komt bij dat we nog een kind hebben die in 4VWO zit en die over 3 jaar ook wil gaan studeren.

Wat vinden jullie?
Hoe hebben jullie het geregeld met jullie kinderen, of jullie ouders met jullie zelf?
Er zit wel meer achter je vraag dan alleen geld.

Mijn vrouw en ik zijn geen hoog geleerden, maar gewone HBOers. Beide zonder schuld.

Als de kids een studie gaan volgen en zelf lenen met 1% rente dan leer je ze ook meteen wat financiele verantwoordelijksheids gevoel is. Dat heeft een enorme waarde, vooral later in het leven. Hoeveel pubers (jong) volwassnen kunnen niet met geld omgaan??? Schrikbarend veel.

Die les gaan wij onze kids mee geven. Dus neem de lening (mits de regeling nog goed is) voor je studie en ga werken voor je studie en leuke dingen.

Wij hebben we bepaald dat beide onze kids 15k krijgen om hun studie te betalen, dit krijgen ze NA het afronden van hun studie pas om de schuld af te (rest)betalen.

Laat ze maar zweten, het leven is niet handje ophouden en de rest komt vanzelf.

Voordeel dat wij geen studie schuld hadden betekende dat ons eerste huis(nog steeds) een 2/1 kap was in een grote stad. Nu zijn wij wat jaren verder en hebben we 2 kids van 3 en 7 is onze hypotheek maar 750e netto. Betekend dus dat ook wij onze kids dat kunnen meegeven.
Die financiele vrijheid is ook wel iets wat we gelukkig kunnen en willen meegeven aan onze kids.

Vraag is eerder hoe zouden jullie willen hoe de start in de grote mensen wereld is voor de kids?

Wij hebben dus gekozen voor balans.

Iedereen suc6 met de keuze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Als ouder zou je het beste met je kind voor moeten hebben. Dit betekend mijns inziens dat je ze zo goed mogelijk voorbereid op het leven als autonome volwassene. Daar hoort opvoeding maar ook zeker scholing bij. Je geeft aan dat je een mooi inkomen hebt als 2-verdiener.

mijns inziens ben je moreel verplicht om naar jullie draagkracht bij te dragen aan de opvoeding en het onderricht van jullie kinderen. Door als ouder wel de keus te maken om mensen op deze vertiefte aardkloot te zetten en het ze vervolgens maar zelf te laten uitzoeken vind ik zelf beneden alle peil.

Verhaal is anders als je buiten je eigen invloed om geen draagkracht hebt om bij te kunnen dragen, maar dat speelt hier niet.

Mocht je er voor kiezen om niet bij te dragen aan het onderwijs van je kinderen, dan hoop ik oprecht dat je kinderen je dit voor de rest van hun leven jullie kwalijk zullen blijven nemen. Immers Pa en Ma zitten er warmpjes bij waar zij hun kinders tot megaschulden verplicht hebben of tot een carriere beneden niveau.

(mijn ouders reden maar 1 auto, gingen maar 1 keer per jaar op vakantie etc. om 3 kinderen financieel te ondersteunen tijdens hun hoger onderwijs, dat betekend niet dat ik niet geleend heb, (schuld van 25K) maar wel dat mijn ouders mij steunden en er alles aan gedaan hebben om mij de optimale toevoeging aan deze samenleving te laten zijn, kan TS hetzelfde zeggen?).

Ik vind dat je dus moet bijdragen. De vorm daar kan je over discussieren bij door een gift van 30K per kind na succesvolle afronding van een studie in het vooruitzicht te stellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:35
Mijn ouders hebben alles voor mij betaald toen ik naar school ging tot zelfs mijn boeken aan toe en wat ik nodig zou hebben en mijn zakgeld. Het is niet leuk als ik meteen hoge schulden zou zitten. Mijn ouders deden ook niet moeilijk want ze vonden het belangrijk dat ik alle mogelijkheden zou hebben voor mijn toekomst. Ze betaalde alles toen ik nog thuis woonde zelfs mijn rekeningen.

Als ik een kind zou hebben zou ik nooit voor haar een lening aan gaan want het is slecht voor zijn toekomst en zit je bergen met schuld en jij bent de oorzaak hiervan en straks wijzen alle vingers naar jou toe. Wie garandeert dat straks een goede baan heeft. Ik ken in mijn omgeving die een universitaire opleiding hebben en die gedwongen zijn om een baan als magazijn op te pakken en ze moeten al een enorme bedrag terug betalen. Ik hoop het beste uiteraard. Maar ik zal dit nooit doen.

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:24
Hkuit schreef op zondag 29 december 2019 @ 22:28:
Wat vinden jullie?
Hoe hebben jullie het geregeld met jullie kinderen, of jullie ouders met jullie zelf?
Mijn ouders hebben mijn studie nagenoeg volledig bekostigd. Hetzelfde ben ik van plan te doen voor mijn dochter.

Waarom? Financieel is dit gewoonweg handiger. Het inkomen tijdens een studie is laag, dan wel gaat gepaard met nodeloze stress. Ik heb medestudenten zien sneuvelen omdat ze dit niet konden combineren. Zeker tijdens coschappen waarin al weken van 60 uur gemaakt konden worden, daarnaast nog eens werken, is gewoon absurd.

En lenen brengt je daarin ook maar zo ver. Plus je zit aan het eind van de rit met een potentieel toch redelijke schuld.

Waarin anderen om mij heen dan ook schuld hebben kunnen afbouwen, heb ik financieel gezien een headstart kunnen maken met het opbouwen van mijn eigen vermogen. Dit kan ik op termijn dan dus ook weer inzetten voor mijn eigen kind.

Indien je het als ouder niet kunt bekostigen houdt het natuurlijk op. Eveneens indien de studielast lager is en te combineren met werken is het natuurlijk ook een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 00:33
polopolo150 schreef op zondag 29 december 2019 @ 22:30:
Lang verhaal kort. Ik heb ouders die dat ook vinden en vervolgens ben ik niet verder gaan studeren. Dat kan ook een uitkomst zijn waar je rekening mee moet houden.
Ik heb ouders die het niet wilden/konden betalen. Ik moest vanaf mijn 18e jaar alles zelf betalen. Studie, zorgverzekering etc. en ben daar uiteindelijk toch echt niet slechter van geworden. Eerst resulteerde dat in lamballen, 15K duo en 15K krediet schuld in 3 jaar. Maar gelukkig op tijd wakker en wijs geworden en hard gewerkt icm studie en alles zsm afgelost. Inmiddels 35, alleenstaand met zoontje (co-ouder) en niets te klagen.

Dat gezegd hebbende: voor mijn eigen zoontje spaar ik wel voor zijn toekomst. Niet persé voor studie, maar in ieder geval om hem op weg te kunnen helpen mocht dat nodig zijn.

Ik denk dat de vraag hoe je het het beste kan aanpakken ook heel erg van het kind afhangt.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DFKT
  • Laatst online: 21-03 12:26
President schreef op maandag 30 december 2019 @ 09:59:
[...]

Zijn jouw ouders pas begonnen met je financieel verstandig maken tien je moest gaan studeren? Of hebben ze dat al je hele jeugd mee gegeven aan je en was de studie dus eigenlijk van weinig betekenis qua financieel verstandig?

En viel je zelf niet onder het oude leenstelsel?
Uiteraard al jong begonnen; zodra ik kon werken, ging ik werken. Ik ging wel vrij snel op kamers, kost en inwoning moest ik zelf betalen, dus ik geloof niet dat dit van weinig betekenis was voor de ontwikkeling van mijn zelfstandigheid.

En ik voed mijn zoon hetzelfde op. Hij heeft niets te klagen, maar leert zo wel dat voor niets de zon op komt.

Overigens zat ik inderdaad in het oude leenstelsel ja.

Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:24
Mijn ouders hadden het niet heel breed, ook was ik het enige kind dat wou studeren (2 oudere broers waren praktischer ingesteld). Mijn ouders hebben het collegegeld betaald voor mijn studie. Boeken/uitjes etc zelf betaald. Voor de rest altijd bijbaantjes gehad om alle bijkomende kosten zelf te betalen.

Ik woonde ook thuis en daarvoor moest ik ook kostgeld betalen (dit legde mijn ouders dan wel weg en gaven ze weer mee toen ik het huis uit ging voor mijn uitzet). Uiteindelijk zonder schulden afgestudeerd waarvoor ik mijn ouders ook erg dankbaar ben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Davidshadow13 schreef op maandag 30 december 2019 @ 10:50:
[...]

Er bestaat denk ik vooral nog wat misverstanden over de studielening van de DUO en de voorwaarden. Het is geen "eng" krediet waarbij je woekerrentes betaald en de deurwaarder je studenten kamer komt leeghalen als je niet terugbetaald. Ik ben zelf nog afgesturdeerd onder het oude stelstel maar wel met €10.300,- lening schuld vanwege studie in het buitenland. Zit ik daarmee, totaal niet.

De rente op studieleningen is voor de komende 5 jaar vastgesteld op 0,0%, niets dus. Na behalen diploma kom je 2 jaar in een aanloopfase waarin je nog niks terugbetaald en je dus keurig op zoek kan naar een baan, inkomen en een huis. Na die 2 jaar heb je zelf de keuze om het terugbetalen nog eens 60 maanden te laten wachten, de zogenaamde aflosvrije periode. Deze mag je zelf invullen en ook instukken als je dat wilt.

Daarnaast wordt onder zowel het oude als nieuwe stelse je maand bedrag naar draagkracht bepaald. Levert die studie nog niet de ene goede baan op, geen probleem als je weinig inkomen hebt betaal je ook weinig. Je mag tevens 30/15 jaar doen over de terugbetaling en als je echt aan lager wal raakt dan wordt de rest schuld nog kwijt gescholden ook als je de draagkracht niet hebt voor die lening.

Een studielening bevat echt bijzonder weinig risico en is daarom IMHO ook een prima investering in je eigen toekomst en zorgt er hopelijk ook voor dat scholieren wat meer nadenken over hun studiekeuze en iets kiezen wat naast leuk, ook nog een beetje een arbeidsmarktperspectief heeft.

Het oude stelsel werkte nu wel eenmaal langsstudeerders in de hand en leverde klassen voor "vrije tijds managers", "media consulenten", kunsthistorici en sociologen op, waarvoor eigenlijk geen plek was en is op de arbeidsmarkt.
Hoezo werkte het langstudeerders in de hand? Na de nominale tijd had je geen preststiebeurs meer. Verder 'onzin' studies moet je oplossen met een limitatie aan de aanbod kant, niet aan de vraagkant, dan verwacht je dat een 16 a 17 jarige wel even de marketing pietpraat van het marketing apparaat van de hogeschool/uni doorziet & de lange termijn gevolgen kan overzien. Dat vind ik niet erg realistisch.

Daarnaast zijn de kosten _Enorm_ gestegen voor studeren.

Nu ben ik zelf meer dan 10 jaar terug begonnen maar als we puur kijken naar wat we nu aan extra kosten zien voor studenten:
Huur: ik huurde voor 230 inclusief een kamer, dat was toen redelijk normaal in de 'goedkope' studenten stad waar ik studeerde. Inmiddels kun je in de zelfde relatief goedkope stad daar al zo 200 piek bij optellen.

Prestatiebeurs; 250 euro die je niet vangt

Collegegeld; was 1500 euro is nu 2000

Ik deed een 5 jarige studie (bachelor + master) en had, bij nominaal studeren dus al 30k+ aan extra kosten. Succes met een woning vinden dan. Voor mij had het (ondanks m'n technische master) er voor gezorgd dat ik geen huis kon kopen en nog tot ruim in m'n 30ste een huis had moeten delen. Daarnaast geeft het verder schuldenvrij zijn ook veel meer mentale rust, welke zich ook uitbetaald (zo maakte ik een carrière keuze die vrij risico vol was, faalde maar zich later flink heeft uitbetaald).

Verder door de prijsexplosie op de woningmarkt en de stagnatie van de lonen is een huidig startersloon bij erg weinig studies nog echt flink. Ook na een paar jaar werken valt het bij de meeste studierichtingen gewoon flink tegen met het oog op de woningmarkt, zeker als je géén tweeverdiener bent.

[ Voor 5% gewijzigd door GoldenSample op 30-12-2019 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

polopolo150 schreef op zondag 29 december 2019 @ 22:30:
Lang verhaal kort. Ik heb ouders die dat ook vinden en vervolgens ben ik niet verder gaan studeren. Dat kan ook een uitkomst zijn waar je rekening mee moet houden.
Hoe moet ik dit zien? Je bent niet verder gaan studeren om je ouders een lesje te leren? :?

On-topic
Ik denk niet dat de vraag "moeten ouders de studie van hun kinderen betalen" zo maar te beantwoorden is.

Iedere ouder moet voor zich de afweging maken in hoeverre hij/zij de studie van de kinderen willen en/of kunnen betalen.
Voor sommige kinderen kan het juist goed zijn als ze zelf de studie moeten betalen (om te voorkomen dat ze eerst 2 jaar lopen te flierefluiten om daarna toch maar een baantje in de supermarkt te nemen), terwijl het voor andere kinderen juist zo vreselijk veel stress oplevert dat ze daardoor juist falen.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-04 14:17
Waar je mee moet beginnen is afvragen of het wel in huidige omstandigheden rendabel is om te studeren in de eerste plaats. Ik heb daar (17 jaar geleden toen ik begon met werken) een rekensommetje rond gemaakt. Mijn conclusie was dat studeren financieel niet loont in veel (niet alle!) omstandigheden.

Zelf heb ik er toen voor gekozen om niet klassiek te sturen.

Om niet teveel in detail te treden, als je 24 bent en je hebt 30000 euro schuld. Dan heeft iemand die op 18jaar aan de slag gaat en goed gespaard al om en bij de 50.000 euro kunnen sparen. Die kloof haal je pas in midden de 40'er jaren en als het geld dan belegd wordt mogelijk nooit meer in te halen :)

Studeren kan je nog steeds op een avond of in je vrije tijd, tegen eigen tempo. Maar zo heeft ieder ongetwijfeld zijn eigen mening.

[ Voor 3% gewijzigd door Galactic op 30-12-2019 13:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zandah
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-05 08:49
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:47
CrawlFish schreef op maandag 30 december 2019 @ 09:35:
[...]

Ik heb nog nooit een zogenaamde studieovereenkomst getekend en alsnog voldoende baanaanbiedingen gehad. Daarnaast werk je vaak 36 uur of meer en ga je naar school, met het salaris dat je verdient kun je jezelf alsnog uitkopen bij de werkgever als je het zat bent. Ik heb nooit een minpunt ervaren aan het zo hogerop komen op werk en studieniveau. Uiteraard moet je de mazzel hebben dat een werkgever je potentie in kan schatten.
Maar zit jij dan niet in een heel ander traject dan de dochters van TS? Een volwaardige opleiding aanbieden aan een middelbare schoolverlater die misschien nog niet eens weet wat ze wil aan de start van de carrière (want daar zou het voor de dochters van TS eigenlijk op neer komen), ik zie maar extreem weinig tot geen bedrijven dat aanbieden.

En zeker, je kan je altijd uitkopen, maar de bedragen daarvoor zijn vrij fors. In het geval van de dochters van TS, zal dat al snel op 15-20k komen na 5 jaar studeren, en dan ga ik er nog vanuit dat ze voltijd en nominaal kunnen studeren en beide zijn in zo een constructie waarschijnlijk onrealistisch (naast studeren nog 36 uur kunnen werken is maar voor weinig mensen weggelegd).
President schreef op maandag 30 december 2019 @ 11:03:
[...]

Ik vrees dat in zo een systeem de autochtone blanke man met vlotte babbel een gigantisch voordeel heeft t.o.v. iemand die niet aan al die criteria voldoet.
remzor schreef op maandag 30 december 2019 @ 12:27:
Met het huidige stelsel zou ik dus welgeteld €80 pm zijn ‘misgelopen’. Ook geen vetpot dus, had voor mij niet heel veel uit gemaakt. Die €80 had ik óf geleend, óf nog 2u per week meer gewerkt.
80 pm is toch nog bijna 1000 pj, of een kleine 4-5k over de gehele studieperiode (uitgaande van 4-5 jarige studies). Nu denk ik makkelijk over zulke bedragen, maar toen ik studeerde was dat toch best veel geld.
Galactic schreef op maandag 30 december 2019 @ 13:25:
Waar je mee moet beginnen is afvragen of het wel in huidige omstandigheden rendabel is om te studeren in de eerste plaats. Ik heb daar (17 jaar geleden toen ik begon met werken) een rekensommetje rond gemaakt. Mijn conclusie was dat studeren financieel niet loont in veel (niet alle!) omstandigheden.

Zelf heb ik er toen voor gekozen om niet klassiek te sturen.

Om niet teveel in detail te treden, als je 24 bent en je hebt 30000 euro schuld. Dan heeft iemand die op 18jaar aan de slag gaat en goed gespaard al om en bij de 50.000 euro kunnen sparen. Die kloof haal je pas in midden de 40'er jaren en als het geld dan belegd wordt mogelijk nooit meer in te halen :)

Studeren kan je nog steeds op een avond of in je vrije tijd, tegen eigen tempo. Maar zo heeft ieder ongetwijfeld zijn eigen mening.
Dat is ook sterk afhankelijk van wat je wil gaan doen. IT is redelijk met zelfstudie te doen, maar genoeg vakgebieden die dat niet zijn. En veel bedrijven zijn nog ouderwets en verwachten wel degelijk een diploma (hoe weinig het soms ook zegt).

Zeggen dat het financieel niet loont in veel omstandigheden, ik zou eerder zeggen dat het dan andersom is, het loont in veel omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:47

Tazzios

..

@Hkuit Je hoeft je keuze niet perse nu al te maken;
Voor nu gewoon laten lenen, dat kost beide kinderen niets en geeft je meer tijd om te sparen, het schenkingsbedrag te bepalen en het moment te bepalen.
NA hun studie kan het bedrag dan bijvoorbeeld gebruik wordt voor de studieschuld af te lossen, spaarrekening te vullen en/of een huis te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4-tje
  • Registratie: Februari 2006
Mijn ouders hebben mijn collegegeld betaald en de boeken die ik nodig had voor maximaal 5 jaar.
Overige uitgaven moest ik zelf bekostigen.
De studentenlening hebben zij op zich genomen en daarvan dus (deels) het collegegeld betaald. Mooie oplossing in mijn ogen en ook hoe ik het voor me zie bij mijn kinderen. Alhoewel we dan maar weer moeten zien hoe de regels op dat moment zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kern32
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 16-10-2024
Zelf zou ik gewoon de studie bekostigen van mijn kind.
Voor extra geld kan kind een bijbaan nemen en daarvan de overige pleziertjes betalen.
Verantwoordelijk worden met geld doe je niet door ze te laten lenen want ome duo zet netjes elke maand dat bedrag op je rekening en je hoeft het pas over 35 jaar gespreid te betalen nou je kunt zelf ook wel raden wat er dan door hun hoofdjes gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Transportman schreef op maandag 30 december 2019 @ 13:35:
[...]
Ik vrees dat in zo een systeem de autochtone blanke man met vlotte babbel een gigantisch voordeel heeft t.o.v. iemand die niet aan al die criteria voldoet.
Mja, uit het kader van gelijkheid zal een verplicht deel juist niet autochtoon en blank moeten zijn.. ook evenveel man en vrouw, etc.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:35
Unknown Alien schreef op maandag 30 december 2019 @ 12:31:
[...]

Geen reactie op jou persoonlijk, meer in het algemeen.

Wat mij soms op valt is dat ouders hun eigen jeugd als voorbeeld nemen en dat 180 graden gedraaid op hun eigen kinderen toepassen. Bij ouders waar altijd alles aan kwam waaien moeten kinderen werken voor hun eigen kansen en ouders die vroeger 0,0 support hadden leggen hun eigen kinderen volledig in de watten. Of hun kind moet naar twee sporten en klarinetles want vroeger vonden hun eigen ouders dat maar onzin, je kan ook buiten op het grasveld gaan voetballen.

Bijna iedereen die nu een kind van 18 heeft startte financieel neutraal aan zijn eigen werkende leven in een tijd waarin huizen nog te koop waren en de hypotheek altijd een onsje meer mocht zijn. Snap niet dat je een eigen kind onderaan de ladder laat starten met een financieel blok aan zijn been, wetende dat de eerste twee tredes extra hoog zijn gemaakt door de overheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Het is een interessante hypothese dat niet bijdragen aan de studiekosten (dwz ze dwingen te lenen) de kinderen financieel verantwoordelijkheidsgevoel zou aanleren. Dat is ideologie, niet ondersteund door data of feiten.
jadjong schreef op maandag 30 december 2019 @ 13:45:
Bijna iedereen die nu een kind van 18 heeft startte financieel neutraal aan zijn eigen werkende leven in een tijd waarin huizen nog te koop waren en de hypotheek altijd een onsje meer mocht zijn. Snap niet dat je een eigen kind onderaan de ladder laat starten met een financieel blok aan zijn been, wetende dat de eerste twee tredes extra hoog zijn gemaakt door de overheid.
Dit. Ik ben nog steeds dankbaar dat ik in een relatief goede tijd heb kunnen studeren en dat mijn ouders me steunden. Net zoals mijin peetouders hun studerende kinderen steunden, etc.

Als ik nu zou starten, denk ik niet dat ik hetzelfde vermogen zou kunnen opbouwen. Count your blessings, don't deny them to your children.

[ Voor 65% gewijzigd door gambieter op 30-12-2019 13:52 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-05 14:39
De hoeveelheid geld die je moet lenen staat niet in verhouding tot de negatieve impact na je studie.

Ik moet nog 2 jaar onder het oude stelsel aflossen en heb dan samen met mijn vrouw 15 jaar 200€ per maand afgelost. Dit konden we missen maar zet je dus wel als je ook je gezin wilt starten etc 200€ per maand terug.

Ik stel daarom een alternatief voor:
- je kinderen bekostigen de studie zelf. Bijbaan, lening, etc.
- jij spaart zoveel mogelijk vooraf en tijdens hun studie mee
- studie afgerond? Jullie cadeau is een (deels) aflossing op de schuld.

Zo leren ze met geld om gaan én geef je ze een zo goed mogelijke start.

Ik spaar nu dus ook voor mijn kinderen: omdat ik weet hoe waardeloos zo’n lening is. Voelt net alsof je start met een dikke schuld in het leven én bij moet dragen aan de samenleving én de overwaarde van je ouders moet betalen én moet bijdragen aan de pensioenen/AOW van ouderen. En het is cijfermatig gezien nog waar ook :+

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:05
Er zijn zo veel factoren dat ik dit lastig vind te beantwoorden. Mijn gedachte is ik betaal alles, maar iedereens situatie / kind / studie is anders.

Ik zou zeggen omgaan met geld leer je(grotendeels opvoeding) en laat je niet volledig "ondervinden door ervaring". Ik heb thuis totaal niet geleerd met geld om te gaan, dus toen tegen mij werd gezegd "hier heb je geld" zei ik "sure, bring it!". Resultaat was idd een studieschuld.... Maar geen gigantische en inmiddels al een tijdje afbetaald.
En wat als het kind een of andere "pret" opleiding wil doen? Moet je dat volledig betalen? Lastig...

Onze kleine is pas 1 jaar, dus we hebben nog een veel tijd voordat we hier echt over na hoeven te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
gambieter schreef op maandag 30 december 2019 @ 13:50:
Het is een interessante hypothese dat niet bijdragen aan de studiekosten (dwz ze dwingen te lenen) de kinderen financieel verantwoordelijkheidsgevoel zou aanleren. Dat is ideologie, niet ondersteund door data of feiten.
Schokkend genoeg ben ik het hiermee eens. Ik verwacht zelf ook dat de stap van niet lenen naar wel lenen, een heel stuk groter is dan van wat nodig is lenen naar maximaal lenen. Oftewel dat als je je kinderen verteld dat ze maar moeten lenen, er een behoorlijke kans is dat die lening op maximaal staat. En waarom ook niet, er zit toch geen rente op, dus maximaal lenen en lekker op je spaarrekening zetten. Behalve als dan een goed gevulde spaarrekening krijgt, het toch ook wel erg aantrekkelijk wordt om meer uit te gaan geven, dat bijbaantje op te zeggen, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• polopolo150
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-05 22:56
Pietervs schreef op maandag 30 december 2019 @ 13:23:
[...]

Hoe moet ik dit zien? Je bent niet verder gaan studeren om je ouders een lesje te leren? :?
Nee hoor. Daar zou ik alleen mezelf ermee hebben. :P

Het heeft persoonlijke redenen. Daar wil ik het graag ook bij laten. (Wat betreft een publieke forum)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
80 pm is toch nog bijna 1000 pj, of een kleine 4-5k over de gehele studieperiode (uitgaande van 4-5 jarige studies). Nu denk ik makkelijk over zulke bedragen, maar toen ik studeerde was dat toch best veel geld.
Ja, dat zeg ik, geen vetpot dus. Die €1000 p.j. heb je zo verdiend met werken, in drukke maanden had ik het zelfs bijna per maand. Maar zelfs wanneer het écht op die €80 p.m. uit zou komen en je zou deze moeten lenen, kom je uit op €3800 - €4800 schuld. Met de gunstige regelingen (rente, tijd terug betalen, later beginnen met aflossen, enz.) lijkt me dit niet zo'n groot probleem.

Al met al geef ik alleen aan dat wanneer het puur en alleen om de basisbeurs gaat, er niet zo gek veel is veranderd. Die paar k in die paar jaar is relatief gezien verwaarloosbaar. Voor jongeren die in dezelfde situatie zitten als ik destijds (thuiswonend, basisbeurs) lijkt het me in ieder geval geen reden om niet te gaan studeren en een zeer slap excuus als men dit wel aanvoert als reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:44
Er is trouwens een rapport (data en feiten a.d.h.v. enquete) als het gaat om de effecten van financiële zorgen op studeren: https://surfsharekit.nl/p...2a-4b40-b50f-3a8eed397d0e

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-05 00:04
Mensen, mensen wat een reacties! Gisteren om half 11 deze vraag gesteld (eigenlijk 'deze discussie geopend') en we zitten nu onderaan pagina 6... Ik was aanvankelijk van plan om netjes op iedereen te gaan reageren, er vanuit gaande dat ik iets van 10-12 reacties zou krijgen. Dat zijn er nu al een stuk meer. Ik lees alles straks eens goed door en laat het op me inwerken, daarna kom ik met een inhoudelijke reactie. Alvast een schot voor de boeg:

- Het is niet zo dat ik niks wil bijdragen, en dat zie ik ook in verschillende reacties terug. Ik kan inderdaad met mijn dochter en mijn vrouw rond de tafel gaan zitten en een financieel plan maken; wat verwacht jij van ons, wat verwachten wij van jou, wat kun jij van ons verwachten?

- ik overweeg om gedurende haar studie sowieso geld opzij te zetten wat ik/we dan na afloop aan haar kunnen schenken; met dat geld kan ze dan haar studieschuld (deels?) aflossen, maar ze kan er ook van op wereldreis gaan of een tweedehands Tesla 3 kopen. Ik kan me nl. goed voorstellen dat zij over 5 jaar heel anders over geld en schulden enz. denkt dan nu.

- ik lees regelmatig over 'geen hypotheek aan kunnen vragen' vanwege de studieschuld. Ik weet niet hoe het met de andere 40-plussers hier zit maar ik heb ook geen hypotheek aangevraagd kort na mijn studie. Eerst maar eens een echt flatje huren, na 5 jaar studentenhuizen, wennen aan een echte baan en beslissen waar ik eigenlijk wil wonen, de vrijheid ook hebben om ieder moment te verhuizen of, zoals ik destijds, mijn baan op te zeggen na 5 jaar werken en een jaar op reis te gaan.

- En een studieschuld aflossen hoeft volgens mij ook geen +10 jaar te duren, als je een normale baan hebt gevonden. Als student ben je gewend aan een goedkoop leefpatroon, zeg 800-900 euro per maand. Als werkende verdien je al gauw het dubbele. Het leven van een werkende is natuurlijk ook duurder; ruimer gaan wonen, nettere kleren, enz., maar als je wilt kun je best wat opzij zetten en daarmee je schuld aflossen. (toen ik besloten had om die lange reis te gaan maken heb ik mijn uitgavenpatroon aangepast en spaarde ik ineens ruim 1000 gulden per maand. Dat is te vergelijken met nu 1000 euro, gok ik).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@Hkuit ik adviseer je dan wel om je adv Nibud calculaties en prognose qua inkomen en druk vd studieschuld op leencapaciteit te kijken hoe lang je ze thuis wilt houden.

Ik ken van mensen om me heen alleen maar kinderen tussen de 23-27 die nog thuis wonen en fulltime werken en nog geen huis kunnen huren of kopen. En die hebben niet eens een studieschuld én al 40-60k€ gespaard. Je laat ze straks los in een wereld met ‘woningnoodramp’ met of zonder extra achterstand. Beetje cru geredeneerd blijven ze alleen maar langer thuis wonen als ze een studieschuld opbouwen :)

https://www.ad.nl/wonen/2...allende-cijfers~a3bc20fd/

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 02-05 09:52
Hkuit schreef op maandag 30 december 2019 @ 14:07:
- ik lees regelmatig over 'geen hypotheek aan kunnen vragen' vanwege de studieschuld. Ik weet niet hoe het met de andere 40-plussers hier zit maar ik heb ook geen hypotheek aangevraagd kort na mijn studie. Eerst maar eens een echt flatje huren, na 5 jaar studentenhuizen, wennen aan een echte baan en beslissen waar ik eigenlijk wil wonen, de vrijheid ook hebben om ieder moment te verhuizen of, zoals ik destijds, mijn baan op te zeggen na 5 jaar werken en een jaar op reis te gaan.
Members only:

Ik heb vanaf jongs af aan met geld om leren gaan. Ik was 10 of 11 toen ik mijn eerste folderwijkje liep, een jaar later kocht ik voor het eerst iets duurs van mijn eigen geld: een RC auto-bouwpakket voor in de bossen. Mijn ouders konden hier ook gewoon geld laten liggen, een dag of een week later lag dat er nog. Wij hadden een klein portemonneetje waarin wat geld zat voor een boodschap, dat werd nooit gecontroleerd. Zo nu en dan ging er weer wat geld in. We zullen vast wel eens wat lekkers gekocht hebben, maar het geld was nooit iedere week op. Wij hoefden dan ook geen bonnetjes e.d. te overleggen, er was vertrouwen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Laten we het even omdraaien: hoeveel is er geleend en terugbetaald toen jij ging studeren TS? Waarschijnlijk was de studie bijna gratis, en was er van reëel terugbetalen geen sprake.

Natuurlijk hoeft je kind niet voor elk feest of kledingstuk de hand omhoog te houden bij papa, maar het lijkt me niet meer dan fatsoenlijk om enigzins bij te dragen.
In ieder geval het jaarlijkse collegegeld en de boeken vind ik wel een minimum. Als de reisafstand redelijk is, dan zou ik het op kamers gaan voor eigen rekening laten vallen. Is het echter een vereiste om op kamers te gaan, dan mogend de ouders hier prima aan bijbetalen.

Mocht je het advies van sommigen hier ten harte nemen om je kind "op te voeden" met een studieschuld, dan zou het me niet verbazen als jouw kind je niet zo hartelijk meer aankijkt. Dat is geen opvoeden, dat is een kind verwekken en vervolgens geen moeite meer willen doen.

1000 gulden per maand sparen klinkt leuk van vroeger, maar 1000 euro per maand sparen wordt toch enigzins lastig als je niet eerst een paar jaar bij papa en mama blijft wonen na je studie.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Terug naar het topic.
Hoeveel je aan je kinderen wilt uitgeven is volledig aan jezelf. Uiteraard wil je beide kinderen hetzelfde kunnen aanbieden en houd je daar rekening mee.

Ik zou er echter niet zomaar vanuitgaan dat het wel even appeltje-eitje wordt om het terug te betalen na de studie dus laat haar maar lenen. Ik verwacht dat, zelfs indien jullie deels bijdragen (collegegeld betalen bijv) er nog genoeg geleend moet worden. Ze leert hetzelfde, maar komt met een kleinere uitdaging uit haar studie achteraf.

Alles staat of valt met hoe daadkrachtig jullie zijn. Je wilt toch dingen voor je kinderen betalen? Ik heb moeite met het betalen voor zaken voor mijn ouders. Simpelweg omdat ze mij voor zijn, dus ik moet mijn best doen, terwijl ik nu een hoger inkomen heb dan zij ooit hadden.

Ik heb dus ook tijdens studie veel zelf betaald, maar ze hebben we 4 jaar collegegeld betaald.

De huizenmarktproblematiek lijkt ook niet snel beter te gaan worden, dus er blijven nog genoeg financiele problemen over voor na de studie, ook met een goede baan.

[ Voor 8% gewijzigd door Hann1BaL op 30-12-2019 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrawlFish
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-07-2024
[...]

Maar zit jij dan niet in een heel ander traject dan de dochters van TS? Een volwaardige opleiding aanbieden aan een middelbare schoolverlater die misschien nog niet eens weet wat ze wil aan de start van de carrière (want daar zou het voor de dochters van TS eigenlijk op neer komen), ik zie maar extreem weinig tot geen bedrijven dat aanbieden.

En zeker, je kan je altijd uitkopen, maar de bedragen daarvoor zijn vrij fors. In het geval van de dochters van TS, zal dat al snel op 15-20k komen na 5 jaar studeren, en dan ga ik er nog vanuit dat ze voltijd en nominaal kunnen studeren en beide zijn in zo een constructie waarschijnlijk onrealistisch (naast studeren nog 36 uur kunnen werken is maar voor weinig mensen weggelegd).

[...]
Ik zat in hetzelfde scenario; niveau 3 van VMBO niet afgemaakt i.v.m. persoonlijke omstandigheden, 2 jaar thuisgezeten en toen hard geknokt om verder te komen. Desalniettemin zullen alle situaties anders zijn en je hebt wel degelijk een punt hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowly
  • Laatst online: 01:08
Mooi topic, wij zitten met hetzelfde. Ikzelf had nog 2 broers en 1 zus, mijn ouders hadden niet genoeg geld om alle studies volledig te betalen. Ze droegen bij wat het rijk van ze verwachtte en dat was dat. Ik had een studieschuld van 10k in guldens die in 10 jaar zijn afgelost.
Mijn vrouw had ouders die alles wilde betalen. Geen studieschuld.

Wij zijn beide in voor wat onze eigen ouders hebben gedaan. Ik wil bijdragen, maar de verantwoording ligt bij de student, zij wil zoveel mogelijk de kosten dragen.

Het zal er op uit komen dat we bijdragen wat we moeten en wat extra. En hopelijk is dat voldoende. Ik heb niet het idee dat ik of mijn vrouw anders denken over zuinig zijn. Of dat we anders denken over de zorg voor onze kinderen.

Wat anderen zeggen, wat nodig is is nodig, via krijgen of lenen, voor extra leut: werken bij je studie.

Lenen voor je studie zie ik als een goede investering, maar vind het vreselijk dat onze maatschappij op schulden wordt gebaseerd. Echt vreselijk. En dat we dat onze kinderen mee opzadelen. Liever had ik 500k op mijn rekening staan zodat ik en mijn kids nooit hoefden te lenen, maar ja, in mijn branche is dat vrijwel niet mogelijk (zorg).

Ik volg dit draadje met genoegen, al hoop ik wel dat het niet over het woningtekort gaat.

PV ZObrabant O 11 x 355Wp (3900Wp) 32gr / W 11x355Wp (3900Wp) 32gr / Goodwe DNS 5000 5kw

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• .ScorpionSquad
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 27-04 00:40

.ScorpionSquad

Nickname van een 14-jarige

Laat ik toch ook even reageren als student:

Het is in de eerste plaats afhankelijk van hoe zwaar de studie voor je dochter gaat zijn. Dan bedoel ik niet per se dat het makkelijker is om een bijbaan te hebben naast een studie vrijetijdswetenschappen of communicatie, in vergelijking met iets als econometrie of werktuigbouwkunde. Het gaat vooral om hoe zwaar het studeren en de studie zelf bij je dochter gaat vallen. Dat bepaalt wat de mogelijkheden zijn om ernaast te werken, want ik hoop in elk geval dat ze de mogelijkheid krijgt om haar studie altijd op 1 te zetten (anders komt dat diploma er niet).

In mijn geval kan ik vrij duidelijk zijn: als ik mijn studie nominaal had moeten doorlopen was meer dan 4 uur werk per week redelijkerwijs niet mogelijk geweest. Als ik voor 15 ECTS per kwartiel moet studeren, kost me dat een uur of 50-60 per week. Dat gaat, maar dat is ook wel het maximum als ik nog een beetje wil sporten, een hobby wil beoefenen of een keer wil socializen met mijn vrienden. Als we dan nog wat afschrapen van dat laatste, wellicht dat er 12 uur werk per week in zit. Ik ben niet zo van het zeuren, maar 72 uur per week, elke week, is echt veel. Als het goed gaat dan houd je het nog wel even vol, maar als het even niet mee zit (tentamen niet gehaald, hoppakee extra herkansing komende periode) kan het als een kaartenhuis in elkaar storten.

Ik ben dan ook heel blij dat mijn ouders financiëel toch wat ondersteuning bieden, waardoor het voor mij mogelijk is om me volledig op mijn studie te richten. Ik leen €350 euro in de maand bij, betaal zelf mijn zorgverzekering, boeken, collegegeld, alles (enkel grotere uitgaven zoals 'koelkast kapot' worden opgevangen). Daarnaast krijg ik nog zo'n €450 van mijn ouders. Ik heb het niet krap, maar met de huur van tegenwoordig is het ook geen vetpot meer. Ik merk het echt dat de supermarkt weer duurder is geworden, en anders dan werkenden krijgen studenten met bijbaantjes niets van de voordelen die er aan zitten te komen. De bijdrage van mijn ouders zorgt er voor dat mijn schuld redelijk binnen de perken blijft, zodat ik wel kans maak op een hypotheek, en ik niet kansloos een paar jaar na mijn studie in de particuliere huur mijn geld moet weggooien.

TLDR: Geef je dochter de ruimte tijdens haar studie, hard werken is niet slecht, maar kijk goed of je niet te veel vraagt van iemand die ernaast ook nog een netwerk op moet bouwen (cliché, maar tegenwoordig echt nodig) en voor zichzelf moet leren zorgen. Houd er rekening mee dat die schuld (gunstige voorwaarden blablabla, het is en blijft schuld) later meer effect en geld kan kosten dan dat op het eerste gezicht lijkt. Elk jaar in de particuliere huur is er een te veel.

'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02:26

sjaool

Every life should have 9 cats

Unknown Alien schreef op maandag 30 december 2019 @ 12:31:
[...]
En zelf wel genoten van de studiebeurs? ;)

Het systeem wat jullie hanteren is wel leuk voor de kids. Zeker als ze niet weten dat ze die €15000,- na afronding van de studie krijgen. Maar ze zullen het wel weten denk ik.

Maar goed, nu even algemeen. Ik vind het systeem zoals het nu is niet eerlijk naar de lichting die nu volop aan het studeren is. Mijn dochter vist bijvoorbeeld achter het net en krijgt aan het einde een bon van €2000,- om een vervolgstudie te doen. Uiteindelijk heb je daar dus geen ene mallemoer aan als je na de HBO aan het werk wil. Er is nu gewoonweg een lichting studenten goed genaaid door de regering. Zo simpel is het. ;)

P.S. ik en mijn ex staan haar volledig bij in haar studie ook al hebben wij geen riant inkomen en ben ik maar een gewone arbeider met een beneden-modaal inkomen.

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 30-04 09:22

psy

Staat niemand erbij stil dat de rente op een gegeven moment ook kan stijgen?
Moet er niet aan denken dat een studieschuld te hebben van enkele 10k's. Brrrrr. Je bent overgeleverd aan de grillen van de overheid.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .ScorpionSquad
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 27-04 00:40

.ScorpionSquad

Nickname van een 14-jarige

psy schreef op maandag 30 december 2019 @ 15:55:
Moet er niet aan denken dat een studieschuld te hebben van enkele 10k's. Brrrrr. Je bent overgeleverd aan de grillen van de overheid.
Dat kan zeker, dat de rente nu op 0 staat hoeft over 10 jaar echt niet meer zo te zijn. De rente nu is ook enkel het gevolg van ECB-beleid. Daarnaast had de minister wel gelijk om de studieleningen te koppelen aan de 10-jaarsrente. Dat was nadelig voor studenten omdat die rente meestal hoger ligt dan de 5-jaarsrente, maar veel passender voor de looptijd van de gemiddelde studielening. Ik ben er dan ook niet zeker van dat de huidige situatie stand houd in de volgende crisis.

'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelle Brolnir
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:12
Ik heb mijn studies niet afgemaakt. 8000 euro schuld. Mijn probleem. Ik had het kwijtgescholden gekregen als ik de studie had afgemaakt. Mijn pa en ma hebben mij toen ook niet gesponsord. Ik vind het een hele goed les. Ik heb zelf gezorgd voor een plek bij een bedrijf waar ik kon leren en werken en zo een studie kon afronden. Het is echt niet het einde van de wereld.

Het vervelende is alleen, ik wist dus niet dat de richting die ik op ging of ik die ook leuk ging vinden. Dus tja, je kan inderdaad een schuld oplopen, helaas. Net als volwassenen.

Frontpagemoderatie functie tweakers: -1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02:26

sjaool

Every life should have 9 cats

psy schreef op maandag 30 december 2019 @ 15:55:
Daar was afgelopen jaar wel sprake van maar is snel weer neergesabeld. Ze met schulden opzadelen dat kunnen ze wel daar in Den Haag. Ik krijg bijna het idee dat deze regering niet in de jeugd wil investeren. Doe je dat wel dan zal dit zich op termijn gaan uitbetalen uit een goed opgeleide bevolking. Daarom is het ook zo belangrijk dat er weer genoeg en goede leraren voor de klas komen te staan en niet een Henk of Ingrid van om de hoek.

[ Voor 8% gewijzigd door sjaool op 30-12-2019 16:40 ]

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
sjaool schreef op maandag 30 december 2019 @ 16:39:
[...]

Daar was afgelopen jaar wel sprake van maar is snel weer neergesabeld. Ze met schulden opzadelen dat kunnen ze wel daar in Den Haag. Ik krijg bijna het idee dat deze regering niet in de jeugd wil investeren. Doe je dat wel dan zal dit zich op termijn gaan uitbetalen uit een goed opgeleide bevolking. Daarom is het ook zo belangrijk dat er weer genoeg en goede leraren voor de klas komen te staan en niet een Henk of Ingrid van om de hoek.
Tis volkomen debiel om mensen die amper volwassen zijn zich in zulke schulden te laten steken. Een bank mag dat niet (meer) ivm de zorgplicht die men heeft. De overheid blijkbaar wel.

Maar dat laat onverlet dat je als ouder dus een dilemma hebt. Andersom kan menig student immers ook niet om gaan met gratis geld van pa en moe. Er voor werken is niets mis mee.

Vind daarom de constructie: werk er voor en als het klaar is helpen we je op weg wel een aardige. Mijn kinderen zijn er gelukkig nog niet aan toe, ik moet eerst mijn eigen lening nog aflossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-05 15:00

Secsytime

Automagisch

Dus je kunt de studie van je kind betalen, je vraagt je alleen af of je dit moet doen? Tsja, je kan je kind ook aan zijn of haar leven beginnen met een fixe schuld..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
Op de man spelen is niet de bedoeling.
- ik overweeg om gedurende haar studie sowieso geld opzij te zetten wat ik/we dan na afloop aan haar kunnen schenken; met dat geld kan ze dan haar studieschuld (deels?) aflossen, maar ze kan er ook van op wereldreis gaan of een tweedehands Tesla 3 kopen. Ik kan me nl. goed voorstellen dat zij over 5 jaar heel anders over geld en schulden enz. denkt dan nu.
Je snapt dat je dan te maken krijgt met Schenk belasting? Dat is pas zonde geld... Je kan beter maandelijks 400 euro schenken + collegegeld betalen + boeken betalen, dan betaal je geen belasting..
Zoals het vroeger ging, gaat het nu niet meer. Huren zijn flink hoger, salaris niet.
- En een studieschuld aflossen hoeft volgens mij ook geen +10 jaar te duren, als je een normale baan hebt gevonden. Als student ben je gewend aan een goedkoop leefpatroon, zeg 800-900 euro per maand. Als werkende verdien je al gauw het dubbele. Het leven van een werkende is natuurlijk ook duurder; ruimer gaan wonen, nettere kleren, enz., maar als je wilt kun je best wat opzij zetten en daarmee je schuld aflossen. (toen ik besloten had om die lange reis te gaan maken heb ik mijn uitgavenpatroon aangepast en spaarde ik ineens ruim 1000 gulden per maand. Dat is te vergelijken met nu 1000 euro, gok ik).
Jij vergelijkt 1000 gulden van toen met 1000 euro nu?? Heb je zicht op wat je maandelijks zelf uitgeeft?

[ Voor 72% gewijzigd door Ardana op 30-12-2019 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:19

Zenix

BOE!

Mijn ouders konden nooit iets bijdragen. Dus in dit geval zit je dochter goed, omdat jullie dat wel kunnen.

Ik zou haar inderdaad lekker alles laten lenen. Dat is ook een goede leerschool. Als ze het vervolgens goed doet en ook goed met geld omgaat. Dan kan je gewoon een deel aflossen na de studie of huis. Studielening is gunstiger dan hypotheek.

[ Voor 7% gewijzigd door Zenix op 30-12-2019 17:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:12
NiGeLaToR schreef op maandag 30 december 2019 @ 16:48:
[...]

Vind daarom de constructie: werk er voor en als het klaar is helpen we je op weg wel een aardige. Mijn kinderen zijn er gelukkig nog niet aan toe, ik moet eerst mijn eigen lening nog aflossen.
Wat is er mooi aan die constructie? Je creeert daarmee druk, vind je dat mooi?
Het is toch geen hond die eerst een paar jaar een trucje moet doen en dan een snoepje krijgt. Er zijn maar weinig jongeren die aan de lange termijn denken. Zo is ons brein niet gebouwd.

Het is niet heel gek als een kind 'faalt' rond de leeftijd van het beginnen met een studie. Als het kind succesvol is is het jullie succes en draag je bij? Bij falen is het alleen het kind wat heeft gefaald? En mag het kind op de blaren zitten?

Tuurlijk houdt het een keer op je taak als 'sponsor' maar er zijn nogal wat ouders met stoere praat in dit topic vind ik.
[...]

Werk je zelf binnen een corporate omgeving? Daar zie je juist het tegenovergestelde namelijk. Het etiket allochtoon wint het van alles. Zwart wit gezegd ziet men het liefste een homoseksuele van Nederlands-Marokkaanse afkomst. Qua capaciteiten knijpt men al snel een oogje dicht.

Waar ik nog wel benieuwd naar ben. Waarom kiezen zoveel ouders voor een zetje na de studie? Dus bijdrage aan eigen woning oid. De periode van de studie (daarop kunnen focussen en goede begeleiding)is toch een veel bepalender moment voor de toekomst dan 50k ofzo bijdragen aan een paar bakstenen.

[ Voor 8% gewijzigd door PLAE op 30-12-2019 17:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Laten we even realistisch blijven. Een studie is bijna verplichte kost, als je ook maar een beetje fatsoenlijke baan wilt. Zelfs MBO functie's worden nu al HBO'ers voor gevraagd. Wat ook tot gevolg heeft dat de inkomens daar redelijk op aangepast worden (niet in voordeel van de HBO'er). Mijn inziens is een studie, of in ieder geval de keuze van een studie, onderdeel van de opvoeding. Dus, kun je dit als ouder betalen? Lappen.

Dit betekent niet dat je niet met je kind om tafel hoeft, je mag je kind best uitleggen wat de gevolgen zijn van het financieel dragen daarvan, zodat het serieus wordt opgepakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IThom
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 23-04 16:21
Onnodig. TS stelt hier een oprechte vraag, waarschijnlijk gebaseerd op ervaringen van vroeger.

Ik ben op mijn 17e begonnen aan een studie en op kamers gegaan. (vroege leerling, studie ver van het dorp waar mijn ouders woonde). Er was geen geld van ouders, ik heb vanaf mijn 13e klusjes gedaan / een bijbaantje gehad, dat was mijn startkapitaal.
Pas een half jaar na het begin van mijn studie werd ik 18, kreeg ik een aanvullende beurs en kon ik lenen.
Door de situatie heb ik veel geleerd, de waarde van geld vroeg in leren zien, maar ondertussen zit ik wel met een schuld waar ik voorlopig nog niet vanaf ben, en die grote invloed heeft op de eventuele koop van een huis.

Het betekende lange weken met weekenden en vakanties werk. Ik ben er later een jaar tussenuit gegaan om wat meer rust te krijgen (werken door de week en weekenden tijd voor mijzelf).

Voor de TS: Je kinderen kunnen er zeker veel van leren, maar niet iedereen pakt dat direct op. Vaak zijn er voor studies opties in de buurt, maar niet altijd, en dan kan het nodig zijn om op kamers te gaan.
Zorg dat er duidelijk is wat de vaste uitgaven zijn, maar ook dat er rekening wordt gehouden met onverwachte kosten zoals onverhoopt bijvoorbeeld het eigen risico.

Ik denk dat er een gezonde balans te vinden is, op verschillende manier, zoals bijvoorbeeld de suggestie om vaste lasten te "declareren".
Voor boodschappen en vrije tijdsbesteding zou een baantje een prima optie zijn.
Omdat ik meer moest werken dan eigenlijk kon heb ik voor een jaar pauze in mijn studie gekozen, ik zou niet aanraden de druk zover op te laten lopen.

Succes ermee ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Outerspace op 31-12-2019 09:18 . Reden: Quote aangepast ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:54
pjot1 schreef op maandag 30 december 2019 @ 10:42:
Ik vind dit een lastig onderwerp. Nu zijn de meeste Tweakers wel redelijk welgesteld maar ik ken genoeg mensen die geen geld hebben voor de studie van hun kinderen. Daarom is een lening een goed 'hulpmiddel' om toch te gaan studeren. Neemt niet weg dat je jarenlang moet terugbetalen met rente die alleen maar oploopt.

Mensen die moeten lenen om hun studie te betalen staan altijd een paar stappen achter, de lening is niet zo erg, maar een huis kopen wordt ook lastiger.

Moreel van dit verhaal, minder gefortuneerde mensen blijven altijd achterlopen....
Gelukkig bij ons totaal niet aan de orde, maar in zo'n situatie zou ik liever mezelf in de schulden steken dan mijn kind(eren). Ik ben dan ook echt met verbazing aan het lezen over vermogende ouders die hun kind met een schuld opzadelen 8)7

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

IThom schreef op maandag 30 december 2019 @ 17:39:
[...]

Onnodig. TS stelt hier een oprechte vraag, waarschijnlijk gebaseerd op ervaringen van vroeger.

Ik ben op mijn 17e begonnen aan een studie en op kamers gegaan. (vroege leerling, studie ver van het dorp waar mijn ouders woonde). Er was geen geld van ouders, ik heb vanaf mijn 13e klusjes gedaan / een bijbaantje gehad, dat was mijn startkapitaal.
Pas een half jaar na het begin van mijn studie werd ik 18, kreeg ik een aanvullende beurs en kon ik lenen.
Door de situatie heb ik veel geleerd, de waarde van geld vroeg in leren zien, maar ondertussen zit ik wel met een schuld waar ik voorlopig nog niet vanaf ben, en die grote invloed heeft op de eventuele koop van een huis.

Het betekende lange weken met weekenden en vakanties werk. Ik ben er later een jaar tussenuit gegaan om wat meer rust te krijgen (werken door de week en weekenden tijd voor mijzelf).

Voor de TS: Je kinderen kunnen er zeker veel van leren, maar niet iedereen pakt dat direct op. Vaak zijn er voor studies opties in de buurt, maar niet altijd, en dan kan het nodig zijn om op kamers te gaan.
Zorg dat er duidelijk is wat de vaste uitgaven zijn, maar ook dat er rekening wordt gehouden met onverwachte kosten zoals onverhoopt bijvoorbeeld het eigen risico.

Ik denk dat er een gezonde balans te vinden is, op verschillende manier, zoals bijvoorbeeld de suggestie om vaste lasten te "declareren".
Voor boodschappen en vrije tijdsbesteding zou een baantje een prima optie zijn.
Omdat ik meer moest werken dan eigenlijk kon heb ik voor een jaar pauze in mijn studie gekozen, ik zou niet aanraden de druk zover op te laten lopen.

Succes ermee ;)
Dat dit een serieuze vraag is, is het ergste. Dit laat de individualisering van de samenleving zien, dat ouders die kunnen voorkomen dat hun kinderen in de schulden komen, hier over twijfelen.

Het hebben van schulden is niet "het echte leven", iets wat je kinderen hoeft te leren. Dit is kapitalisme en ongeduld van mensen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• IThom
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 23-04 16:21
Secsytime schreef op maandag 30 december 2019 @ 17:49:
[...]
Dat dit een serieuze vraag is, is het ergste. Dit laat de individualisering van de samenleving zien, dat ouders die kunnen voorkomen dat hun kinderen in de schulden komen, hier over twijfelen.
Mijn vermoeden is dat TS vroeger studiefinanciering en steun van ouders gekregen heeft en achteraf het idee had dat hij dat geld toch wel makkelijk uitgaf.

Begrijpelijk dat je wilt dat er bewustheid is bij kinderen wanneer zij het zuurverdiende geld uitgeven, daar valt vast een balans in te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

IThom schreef op maandag 30 december 2019 @ 17:56:
[...]

Mijn vermoeden is dat TS vroeger studiefinanciering en steun van ouders gekregen heeft en achteraf het idee had dat hij dat geld toch wel makkelijk uitgaf.

Begrijpelijk dat je wilt dat er bewustheid is bij kinderen wanneer zij het zuurverdiende geld uitgeven, daar valt vast een balans in te vinden.
Tsja, dit hoort bij kinderen.. Dan had je ze niet moeten nemen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NiGeLaToR
PLAE schreef op maandag 30 december 2019 @ 17:31:
[...]

Wat is er mooi aan die constructie? Je creeert daarmee druk, vind je dat mooi?
Het is toch geen hond die eerst een paar jaar een trucje moet doen en dan een snoepje krijgt. Er zijn maar weinig jongeren die aan de lange termijn denken. Zo is ons brein niet gebouwd.
Ken toevallig paar ouders die dit gedaan hebben en me zo op het idee gebracht hebben. Andersom is het geld zonder enige voorwaarde geven net zo onhandig, blijkt doorgaans aan de geld-naar-bier ratio die dat oplevert. Dus dat creëert te weinig druk. Zo is ons brein ook niet gebouwd. Wat stel je voor?
Het is niet heel gek als een kind 'faalt' rond de leeftijd van het beginnen met een studie. Als het kind succesvol is is het jullie succes en draag je bij? Bij falen is het alleen het kind wat heeft gefaald? En mag het kind op de blaren zitten?

Tuurlijk houdt het een keer op je taak als 'sponsor' maar er zijn nogal wat ouders met stoere praat in dit topic vind ik.
Je vult wel een hele boel in zo: ik stel nergens dat het succes afgemeten dient te worden aan het behalen van de opleiding. Dat maak je er zelf van. Succes is volgens mij het vinden van je doel in het leven - dat kan ook zonder (afgeronde) opleiding. Zoals ik al stelde spaar ik al sinds de geboorte voor mijn kinderen. Ik hoop ze een zinvolle en mooie start te kunnen geven naar hun volwassenheid toe - zonder ze lui te maken met ongelimiteerde onvoorwaardelijke fondsen, maar ook zonder uitzichtloze schulden. Ik zoek een middenweg. Gezien je vrij ongenuanceerde feedback reken ik nu op een hele zinvolle oplossing voor deze uitdaging :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ionicawa
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 01-05 18:03
Ik vind dat een student de vrijheid moet hebben om zelf te kiezen of ze een bijbaan nemen tijdens hun studie. Het studentenleven is immers de laatste mogelijkheid om vrij te zijn, voordat je 40+ jaar moet werken.

Mijn ouders hebben mijn collegegeld betaald, terwijl ik nog thuis woonde. Bewuste keuze, want dan hoefde ik niet te lenen of een bijbaan te nemen. Ik leefde op de basisbeurs (rond de 107 euro per maand dacht ik) en verder niks.

Tijdens mijn tussenjaar waarin ik fulltime heb gewerkt moest ik wel kostgeld betalen, maar dat kon ik met een fulltime baan makkelijk betalen.

Uiteindelijk ben ik rond het einde van mijn studie uit huis gegaan, waarna ik nog een half jaartje collegegeld moest betalen. In deze periode nog wel wat geleend, waardoor ik uiteindelijk 13k studieschuld had, waarvan 10k werd weggescholden (oude stelsel ftw)

Kortom: Ontlast je kinderen in de basis en laat ze zelf verantwoordelijk zijn voor alle extra's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
remzor schreef op maandag 30 december 2019 @ 14:01:
[...]

Ja, dat zeg ik, geen vetpot dus. Die €1000 p.j. heb je zo verdiend met werken, in drukke maanden had ik het zelfs bijna per maand. Maar zelfs wanneer het écht op die €80 p.m. uit zou komen en je zou deze moeten lenen, kom je uit op €3800 - €4800 schuld. Met de gunstige regelingen (rente, tijd terug betalen, later beginnen met aflossen, enz.) lijkt me dit niet zo'n groot probleem.

Al met al geef ik alleen aan dat wanneer het puur en alleen om de basisbeurs gaat, er niet zo gek veel is veranderd. Die paar k in die paar jaar is relatief gezien verwaarloosbaar. Voor jongeren die in dezelfde situatie zitten als ik destijds (thuiswonend, basisbeurs) lijkt het me in ieder geval geen reden om niet te gaan studeren en een zeer slap excuus als men dit wel aanvoert als reden.
Maar dan redeneer je wel vanuit jouw situatie nu, niet vanuit jouw situatie toen. Toen ik begon met studeren, was zo een bedrag gewoon veel geld, en ik vraag me af of ik zonder wel was gaan studeren (waarschijnlijk wel, omdat mijn ouders flink bijdroegen). En dat was niet puur vanwege de basisbeurs an sich, maar meer de twijfel over het wel/niet aankunnen van de gekozen studie, combineren met reizen en bijbaantjes, dan kan zo een bedrag wel net de afweging anders maken (de afweging die @Galactic eigenlijk ook noemt in zijn post die ik quote).

@CrawlFish : Bedankt voor de toelichting, ook knap dat het je op die manier gelukt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:05

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Zowel mijn vrouw als ik hadden een enorme studieschuld, bij elkaar zo'n 75k. Kostte flink wat moeite maar uiteindelijk is alles afbetaald. Ik wil mijn dochter van vier later niet met zo'n enorme schuld laten afstuderen, maar ik ga ik echt niet haar hele studie betalen. Dat werd voor mij ook niet gedaan, ik heb er ook hard voor moeten werken. Er wordt mijns inziens al veel te veel gepamperd. Ik wil mijn dochter stimuleren om hard te werken als ze wat wil bereiken, dus waarschijnlijk ga ik haar met bijbaantjes verdiende geld verdubbelen of zo. Wil ze weinig werken en veel feesten? Prima, niet van mijn geld. Wil ze hard werken? Dan wordt dat beloond en heeft ze meer geld. Ik leg nu elke maand 70 euro opzij, zodat ik in ieder geval wat geld daarvoor heb als ze 18 is. Geld blijft overigens wel van mij, ik bepaal wat ze wanneer krijgt.

Cunning linguist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• armageddon_2k1
@Bart ® Je hebt er hard voor moeten werken maar jullie hadden wel een studieschuld van 75k. Dat rijmt niet in mijn hoofd. Je hebt een dochter, dus ik vermoed even dat je in de periode studeerde dat je nog een basisbeurs had enzo. Zo hard heb je dan niet gewerkt denk ik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

armageddon_2k1 schreef op maandag 30 december 2019 @ 18:51:
@Bart ® Je hebt er hard voor moeten werken maar jullie hadden wel een studieschuld van 75k. Dat rijmt niet in mijn hoofd. Je hebt een dochter, dus ik vermoed even dat je in de periode studeerde dat je nog een basisbeurs had enzo. Zo hard heb je dan niet gewerkt denk ik dan.
Ik heb er hard voor moeten werken om het af te lossen. Of wij voor onze studies hard hebben moeten werken valt niet bepaald te herleiden aan de hoogte van een studieschuld. Of heb je soms een studie waarzeggerij gevolgd?

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
@Bart ® Ah, om het af te lossen :) Ja dat geloof ik wel, want dat is best een sloot geld.
Maar hoe kom je aan 35k p/p dan? Heb je niet gewerkt tijdens je studie? Want daar doelde ik op.

In 'mijn tijd' (2003 - 2009) was het collegegeld 1400 euro, dus dan heb je het over 9k over mijn studietijd (6 jaar). Dat was geen makkelijke studie overigens, Aerospace Engineering, waar ik best hard voor gestudeerd heb. Ook wat studievertraging dus. Huur was 350 per maand, dus dat maakt 25k. Ik kreeg studiefinanciering, uitwonende beurs a 220 euro voor 5 jaar, 13k.

Voor alleen die calculatie kom ik op een tekort van 21k. Ik heb altijd er naast gewerkt, eigen bedrijfje gehad, etc en dat leverde me 600/maand op. Maar beetje bijbeunen moet je toch wel 350-500 eur/maand kunnen krijgen. Dan kom je op 25k over 6 jaar (350 eur). Dan sta je 4k in de plus. Dat is 55 eur over per maand.

Dat is weinig, voor telefoonabo, internet, gwl etc. Daar hou je niet veel van over. Maar dan nog.... 35k over 6 jaar (dus studievertraging) is gewoon 480 euro per maand te veel uitgeven. Dat is best veel per maand.

Dus m'n vraag was oprecht en zonder nare bijbedoelingen. In mijn hoofd klopt het rekensommetje dus niet als je ervan uit gaat dat je naast je studie gewerkt hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

armageddon_2k1 schreef op maandag 30 december 2019 @ 19:03:
@Bart ® Ah, om het af te lossen :) Ja dat geloof ik wel, want dat is best een sloot geld.
Maar hoe kom je aan 35k p/p dan? Heb je niet gewerkt tijdens je studie? Want daar doelde ik op.

In 'mijn tijd' (2003 - 2009) was het collegegeld 1400 euro, dus dan heb je het over 9k over mijn studietijd (6 jaar). Dat was geen makkelijke studie overigens, Aerospace Engineering, waar ik best hard voor gestudeerd heb. Ook wat studievertraging dus. Huur was 350 per maand, dus dat maakt 25k. Ik kreeg studiefinanciering, uitwonende beurs a 220 euro voor 5 jaar, 13k.

Voor alleen die calculatie kom ik op een tekort van 21k. Ik heb altijd er naast gewerkt, eigen bedrijfje gehad, etc en dat leverde me 600/maand op. Maar beetje bijbeunen moet je toch wel 350-500 eur/maand kunnen krijgen. Dan kom je op 25k over 6 jaar (350 eur). Dan sta je 12k in de plus. Dat is 166 eur over per maand.

Dat is weinig, voor telefoonabo, internet, gwl etc. Daar hou je niet veel van over. Maar dan nog.... 35k over 6 jaar (dus studievertraging) is gewoon 480 euro per maand te veel uitgeven. Dat is best veel per maand.

Dus m'n vraag was oprecht en zonder nare bijbedoelingen. In mijn hoofd klopt het rekensommetje dus niet als je ervan uit gaat dat je naast je studie gewerkt hebt.
Mijn studie was geen officiële studie maar een regeling met een werkgever. Voortijdig stoppen betekent terugbetalen. Mijn vrouw heeft verkeerde studiekeuze gemaakt en is na een paar jaar geswitcht. 7 jaar maximaal geleend, kreeg niets van haar ouders en had weinig tijd om te werken.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-05 10:27
Ik heb alles zelf betaald voor mijn studie. Nooit problemen mee gehad, gewoon een bijbaan naast de studie en je leven goed indelen en je komt er wel. Als je elk weekend gaat feesten kan ik me voorstellen dat je in de problemen komt.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:01
Persoonlijk heb ik de mening dat heel veel wereldproblemen opgelost kunnen worden met investeringen in onderwijs, en dan denk ik aan honger, maar ook aan racisme, extreme religie, armoede etc.

Ik vind het echt spijtig dat de overheid in NL daar niet meer in investeert. Volgens mij levert het altijd op, in verhoogde belastingsinkomsten bv.

Persoonlijk vind en vond ik het een privilege dat ik kon investeren in de studies van mijn kinderen. Beter dan dat kan je je geld niet uitgeven. En dat er af en toe eens een jaartje gemist wordt, dat hoort er bij.
Ik heb alles betaald, net genoeg om boeken, kledij en eten te kopen, en hun kamer.
De afspraak,was simpel: als ik inzet zie, en de zaak gaat vooruit, dan blijf ik sponsoren.
Om eens een pint te drinken hadden ze genoeg, maar niet om elke dag uit te gaan en fancy kledij en GsMs te kopen. Daarvoor konden ze gaan werken, en dat deden ze ook.

Maar ook bij ons gebeurden er missers.
Mijn oudste dochter miste op een half punt het ingangsexamen geneeskunde, heeft dan een jaar biomedische gestudeerd, maar daar werd ze niet gelukkig van. Aan het einde van dat jaar terug alles gezet op dat ingansexamen, en toen ging het wel.

Mijn jongste dochter studeerde architectuur. Eerste jaar ging zeer vlot, en ze slaagde met goede cijfers. In het tweede jaar was ze voor alles geslaagd, behalve haar ontwerpen. Ze dubbelde, maar faalde opnieuw.
Wat doe je dan.... Ik kon het niet aan mezelf verkopen om te kappen met de sponsoring. Ze was gemotiveerd om ingenieur bouwkunde te studeren, en dat gaat nu wel goed. Dat zijn strikt genomen 3 verloren jaren geweest, maar ach het zij zo.

In Juli dit jaar beleefde ik de beste maand van mijn leven. Twee keer mocht ik naar de proclamatie gaan van mijn zoon en dochter aan de unief.
Dat is een ongelooflijke bekroning, en de dankbaarheid van mijn kinderen was groot. Maar ook mijn dankbaarheid was groot voor wat ze gepresteerd hebben.

Als je me opnieuw de keuze geeft tussen die maand en een Porsche 911, ik weet het wel.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 28-04 14:15
Het is ook een beetje hoe je dochter er tegenover staat, en of ze bijvoorbeeld een bijbaantje heeft. Lenen lijkt mij alleen noodzakelijk als ze op kamers gaat/het huis uit gaat. Anders is die € 2.000 per jaar prima voor een student te betalen, of is na 4-5 jaar studeren de lening dan beperkt (<€10.000). Die kun je redelijk makkelijk terugbetalen binnen een jaar als je nog bij je ouders woont (als je het al tot €10.000 hebt laten komen).

[ Voor 18% gewijzigd door Divak op 30-12-2019 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DFKT
  • Laatst online: 21-03 12:26
Ionicawa schreef op maandag 30 december 2019 @ 18:04:
Ik vind dat een student de vrijheid moet hebben om zelf te kiezen of ze een bijbaan nemen tijdens hun studie. Het studentenleven is immers de laatste mogelijkheid om vrij te zijn, voordat je 40+ jaar moet werken.

<...>

Kortom: Ontlast je kinderen in de basis en laat ze zelf verantwoordelijk zijn voor alle extra's.
Vwb het eerste: wat een rare redenering. Ik heb ook gewerkt naast mijn studie (min 2 dagen/week + vakanties extra), maar heb desondanks uitgebreid van mijn vrijheid kunnen genieten. Studenten die 50-60u/week met de studie bezig zijn, zijn eerder uitzondering dan regel. Anders was het niet zo druk geweest in de stad op de donderdagavonden en in de weekenden :+

Vwb het tweede: is een ander uitgangspunt dan aan het begin van je post. Kan me hier daarom wel in vinden (maar niet onbeperkt).

N.b. Heb ook Bouwkunde gestudeerd, net als dochter van hierboven. 2 jaar langer er over gedaan dan nominaal. Vanaf mijn 20e op kamers. Ouders hebben lesgeld betaald voor nominale duur + 1 jaar, daarna hield het (terecht wat mij betreft) op. Ik heb ze dit geen moment kwalijk genomen. Mijn toekomst is tenslotte verbeterd door te gaan studeren...

[ Voor 15% gewijzigd door DFKT op 30-12-2019 20:15 ]

Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-05 14:50
President schreef op maandag 30 december 2019 @ 17:24:
[...]

Maar maar, @Hkuit moet nog wel zelf jaarlijks op vakantie kunnen, een hippe nieuwe elektrische auto rijden, luxe uit eten kunnen, etc... Je zou toch niet willen dat hij dat moet opgeven? Dan heeft hij echt geen leven meer, hij heeft immers zijn afgelopen jaar al geld moeten besteden aan zijn kinderen!

Dus ja, het is toch logisch dat hij zijn eigen zuurverdiende geld liever aan zichzelf dan aan zijn kinderen wil uitgeven?
Tjonge zeg, wat een emotioneel beladen reactie. Als TS daadwerkelijk dusdanig radicaal in deze discussie had gestaan, dan had hij dit topic niet geopend.

Dit soort topics zijn juist waarom ik op GoT zit. Er zit eindeloos leesvoer in. Verschillende standpunten van verschillende mensen met een verschillende kijk op de wereld maar met, denk ik, wel een gemeenschappelijke endstate: je kinderen met een goed gevoel voor financien, goed opgeleid en opgevoed, aan de grote mensenwereld laten proeven. Als het even kan zonder een financiele strop om de nek waar ze nog jarenlang last van ondervinden.

Ik ben blij dat ik over dit soort zaken nog geen besluiten hoef te nemen. Ik zit zelf in mijn 25e jaar, hbo studie 3 jaar geleden nominaal afgerond onder oude stelsel, 2 jaar voltijd (collegegeld en boeken werden door ouders betaald, that’s it) en 2 jaar deeltijd (30u/week erbij werken, collegegeld en boeken door bedrijf bekostigd). Geen studieschuld, wat me mede in staat heeft gesteld om dit jaar intrek te nemen in ons eerste huis, als 2-verdieners dus.

Wat ik me eigenlijk afvraag terwijl ik dit topic lees: kun je dit soort zaken wel voor aanvang van de studie volledig doen besluiten? Ik begrijp dat je in grote lijnen voor jezelf een “besluit” wilt maken, omdat je je kinderen niet verschillend wilt behandelen, maar iedere situatie gaat toch uniek en daarmee onvoorspelbaar zijn. Je kunt ook je kinderen zelf betrekken in jouw afweging. Bijvoorbeeld door ze te vragen wat ze zelf een goede balans zouden vinden, of doorsamen met je kinderen om tafel te gaan zitten, een begroting met ze te maken, en voorwaarden te stellen. Maar je maakt altijd zelf het besluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Ik verschiet er vooral van hoeveel de studies kosten in Nederland.

Ik ben in Belgie naar school gegaan. Mijn schoolgeld kostte 700 euro per jaar, 3 jaar lang. 2 laptops, en voor de rest boterhammen van thuis mee naar school.

Iedere dag met de bus.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absurdsmash
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-02 14:48
(...)

Die bedragen rijmen niet altijd met de werkelijkheid. Je kan een jaar lang sparen als je op je studentenkamer blijft zitten na de studie. Nadat jaar word je eruit gebonjourd in verband met campuscontract, en dan ben je - als alleenstaande - zo 700-800 euro aan kale huur kwijt in de vrije huur sector. Met alle andere kosten erbij gaat sparen niet zo snel, en blijft die schuld lang boven je hoofd hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:11

Mfpower

In dubio

NiGeLaToR schreef op maandag 30 december 2019 @ 16:48:
[...]

Tis volkomen debiel om mensen die amper volwassen zijn zich in zulke schulden te laten steken. Een bank mag dat niet (meer) ivm de zorgplicht die men heeft. De overheid blijkbaar wel.

Maar dat laat onverlet dat je als ouder dus een dilemma hebt. Andersom kan menig student immers ook niet om gaan met gratis geld van pa en moe. Er voor werken is niets mis mee.

Helemaal mee eens. Ben nu ook nog aan het aflossen. Dat dilemma wat je beschrijft is niet voor iedereen een probleem. Volgens mij krijg ik persoonlijk namelijk helemaal geen dilemma, en ik kan me helemaal niet voorstellen dat ik de enige ben hier die dat dilemma niet krijgt. Waarom krijg ik geen dilemma? Het is ondenkbaar op dit moment dat ik uberhaupt het geld ga verdienen om (volgens de normen) bij te dragen aan de studie van mijn kinderen. Het dilemma is een luxeprobleem, het echte probleem zit bij de overheid die weigert te investeren in de toekomst van onze kinderen en daarmee indirect het land (en ons, als we oud zijn).

En we slikken alles als zoete koek.

Zijn hier mensen met jonge kinderen? Ik heb er 3, van 1, 4 en 6 jaar oud. Na aftrek van de (ongewild hoge) hypotheek die ik heb om uberhaupt op de grond te mogen wonen, kosten van de kinderen, gezonheidszorgkosten (ja helaas, chronische ziekte) met toch een redelijke baan houd ik aan het einde van de maand niets over als ik netjes geld opzij zet voor het vervangen van de auto, onderhoud huis etc etc. Ik zet nu per maand 50 euro per kind opzij, wat me met de huidige rentestanden (0) per kind een "vermogen" oplevert van 10800 euro per kind. Dat geld wordt met de inflatie minder waard. Met 2 procent inflatie heeft dat over 18 jaar een waarde van 7505 euro in euro's van nu. Hopelijk kan ik in de toekomst het bedrag iets verhogen om daarvoor te compenseren.

Stel dat je de aanvullende beurs als ouderbijdrage ziet, dan moet ik straks bij drie studerende kinderen even 3x400 euro betalen. 1200 euro per maand! Ik heb hier maar één reactie op, maar ik twijfel tussen _O- of :'( . Ok, ze zullen ws niet allemaal tegelijkertijd studeren

Iedereen die dit als dilemma ziet hier om dat wel of niet te geven, heeft niets om over te klagen. Je uitwonende kind schuldvrij laten studeren is voor de modale man zoals ik werkelijk onmogelijk. Als je dit hier zo neerlegt voor je 18jarige kind, dan zeg ik OK Boom.. ach laat ook maar. Ik ga geen generaties tegen elkaar uitspelen.

Andere stragegieën die ik overweeg
- kind in buitenland laten studeren waar de collegegelden en kamerhuren lager zijn (Belgie ftw)
- als huis afbetaald is kleiner wonen en overwaarde naar kinderen (maar dan zijn ze al lang afgestudeerd)
- kind thuis laten wonen en mee laten eten met de pot (meest haalbare oplossing, redelijk efficient)
- zo goed en zo kwaad bijdragen.
- eerst 1/2 jaar gaan werken, dan studeren
- adviseren niet te studeren, financieel loont het namelijk bijna niet. Je verdient het amper terug omdat de netto lonen hier voor hoogopgeleiden zo laag liggen. Na 4 jaar studeren heb je vier jaar gederfde inkomsten + een schuld. Terugverdienen heb ik het nog niet gedaan (en ik ben 39).

Maar schuldvrij? Dat gaat met het huidige stelsel niet lukken. En dan mogen we nog blij zijn dat we niet in de VS wonen. (100k+ aan schuld niet ongewoon)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Snake schreef op maandag 30 december 2019 @ 21:13:

Ik ben in Belgie naar school gegaan. Mijn schoolgeld kostte 700 euro per jaar, 3 jaar lang. 2 laptops, en voor de rest boterhammen van thuis mee naar school.

Iedere dag met de bus.
Het collegegeld in het VK (waar ik op de universiteit doceer) is £9,200 (!) per jaar. Als je Brits of EU bent (kan binnenkort veranderen :+ ). Als je van buiten de EU komt ergens richting de ~£20,000. Masters vergelijkbaar.

Zelfde voor een PhD (is een studentenregistratie), overzees is ,eer dan £20k per jaar voor buiten EU, £4.5k voor Brits/EU.

Dat is pas duur.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-05 12:38

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

wilde eerst lang verhaal typen. maar dat werd onsamenhangend en lang.
Dus in het kort:
- Een studie afronden is al hardwerken genoeg!
- Als je de basis kan sponsoren scheelt dat enorm: Dus Studie / Eten / Onderdak: alle extra's kan best voor gewerkt of geleend worden maar dat is dan de verantwoordelijkheid voor het kind.
- Het leven is duur geworden en de starterslonen hebben zich niet zo ontwikkeld.
- Huren / kopen is zeer moeilijk voor starters deze dagen.

- de overheid ging er in de vorige regeling ook al vanuit dat de ouders hun deel moesten betalen. als je veel verdiende kregen je kinderen een kleinere studiebeurs.

Mijn ouders hebben nooit kunnen bijdragen.
Mijn vrouw heeft alles gekregen.
Ik zie wat voor een verschil dit geeft in de rest van je leven, en we zijn nu al voor de geboorte van de kinderen voor ze aan het sparen....

de groeten van iemand die nog 30K mag terug betalen en allerlei burnout klachten heeft.

[ Voor 13% gewijzigd door Smuggler op 30-12-2019 21:50 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Elm0
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-04 21:22
Ik kreeg 97 stufi per maand om van rond te komen. Ik heb altijd gewerkt naast mijn studie (6 jaar gestudeerd), laatste jaar geleend (9k). Die lening had ik niet nodig, maar uit luiheid gedaan.

Ik had het idee dat de medestudenten die alles van papa en mama kregen veel meer aan het feesten waren (en dus meer geld aan het uitgeven waren aan niet studie gerelateerde zaken). De studenten die niet alles kregen waren ook wel aan het feesten, maar konden beter met geld omgaan had ik het idee.

Ik heb nog geen kinderen, maar ik ga niet alles voor ze betalen denk ik. Als ze graag all inclusive willen wonen hartje centrum dan moeten ze er ook maar gewoon voor werken..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
Een ervaringsdeskundige hier waar partner studieschuld heeft en ik niet.

Mijn vrouw kreeg kanker bij eerste baan en kan sindsdien niet meer fulltime werken. 12 jaar later is studieschuld op de helft en heeft dat best veel stress bij haar opgeleverd. Bij ons werd studieschuld nog niet meegenomen in hypotheek, anders hadden we niet eens een koophuis kunnen betalen. Mijn ouders hebben mij wel netjes geholpen met collegegeld en mocht thuis blijven wonen.

Ik zet nu netjes 150 euro per maand opzij zodat mijn kind zonder schuld een studie kan doen. Voor mij hoort het bij de opvoeding als het financieel mogelijk is. Mijn opa heeft er krom voor gelegen om zijn kinderen te laten studeren, andere tijd misschien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
Mfpower schreef op maandag 30 december 2019 @ 21:30:
Zijn hier mensen met jonge kinderen? Ik heb er 3, van 1, 4 en 6 jaar oud. Na aftrek van de (ongewild hoge) hypotheek die ik heb om uberhaupt op de grond te mogen wonen, kosten van de kinderen, gezonheidszorgkosten (ja helaas, chronische ziekte) met toch een redelijke baan houd ik aan het einde van de maand niets over als ik netjes geld opzij zet voor het vervangen van de auto, onderhoud huis etc etc.
Hier twee jonge kinderen, onderwijs en partner in de zorg. Blijft genoeg over om van te sparen. Niet lullig bedoeld maar:
- als je al chronisch ziek was had je misschien geen kinderen moeten krijgen of het bij één moeten houden als je financieel niet voor (de studie van) drie kan zorgen. Voordat we een huis kunnen kopen moeten we kunnen bewijzen dat we het kunnen betalen. Idem voor leasen van een auto... Voor kinderen krijgen zijn er geen eisen
- je praat in 'ik'-vorm, dus gescheiden... Als je alleenstaande ouder bent is het financieel inderdaad zwaar, dat je dan niet kan bijdragen is begrijpelijk (al zou je ex/vader van de kinderen ook moeten bijdragen, maar ook dat is van diverse factoren afhankelijk)

Los daarvan: TS kan het blijkbaar wel prima bekostigen allemaal

En ja, wij hebben twee jonge kinderen en verdienen samen 4000 netto (kinderen drie dagen naar de opvang, zodat wij beiden kunnen werken)... Blijft meer dan genoeg van over, ik zie ons ook wel voor pleegkinderen zorgen in de toekomst.

[ Voor 5% gewijzigd door President op 30-12-2019 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:01
gambieter schreef op maandag 30 december 2019 @ 21:31:
[...]

Het collegegeld in het VK (waar ik op de universiteit doceer) is £9,200 (!) per jaar. Als je Brits of EU bent (kan binnenkort veranderen :+ ). Als je van buiten de EU komt ergens richting de ~£20,000. Masters vergelijkbaar.

Zelfde voor een PhD (is een studentenregistratie), overzees is ,eer dan £20k per jaar voor buiten EU, £4.5k voor Brits/EU.

Dat is pas duur.
In België verdien je geld als PhD. Mijn zoon is er mee gestart, en onwille van het speciaal belastingsstelsel krijg je als je voor de UNief werkt 2400€ bruto, maar toch 2200€ netto 12 maand per jaar.
Of, je werkt in een bedrijf, betaalt normaal belasting, en dan wordt je netto gebruteerd naar circa 3000€ bruto per maand.
De zoon van vrienden heeft een PhD gedaan in Stanford, en die werd ook goed betaald. Startloon daarna bijna 100kUSD per jaar...

Studeren loont wel denk ik.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Hkuit Vergeet niet dat toen wij jong waren, er meer woonruimte beschikbaar was. Nu heb je amper kans op huurwoning voor normale prijs, en ligt kopen dichterbij. 5j lang €750,- plus huur betalen of €750,- netto hypotheek.. je kunt ook samen een financieel plan opstellen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:11

Mfpower

In dubio

President schreef op maandag 30 december 2019 @ 22:06:
[...]

Hier twee jonge kinderen, onderwijs en partner in de zorg. Blijft genoeg over om van te sparen. Niet lullig bedoeld maar:
- als je al chronisch ziek was had je misschien geen kinderen moeten krijgen of het bij één moeten houden als je financieel niet voor (de studie van) drie kan zorgen. Voordat we een huis kunnen kopen moeten we kunnen bewijzen dat we het kunnen betalen. Idem voor leasen van een auto... Voor kinderen krijgen zijn er geen eisen
- je praat in 'ik'-vorm, dus gescheiden... Als je alleenstaande ouder bent is het financieel inderdaad zwaar, dat je dan niet kan bijdragen is begrijpelijk (al zou je ex/vader van de kinderen ook moeten bijdragen, maar ook dat is van diverse factoren afhankelijk)
Assumptions are the mother of....

Niet lullig bedoeld? Maar het komt wel lullig over. Beide aannames zijn niet waar; vragen stellen op een forum is een zeer goed mogelijke optie. Niet lullig bedoeld maar dat is mijn tip voor jou. Overigens zijn dergelijke afwegingen m.b.t. het willen of krijgen van kinderen zéér off-topic en zeer persoonlijk. Je kent me niet.

Op een niet-persoonlijk niveau: in een maatschappij waarin we leven, met een redelijke welvaart, is het imho idioot dat je voor de geboorte zou moet nadenken over de financiele consequenties van het krijgen van kinderen met betrekking tot hun studie. Ooit was studeren toegankelijk zonder enorme financiële molenstenen voor de meeste jongeren; nu is het zonder financiële molensteen alleen haalbaar voor de welgestelden of de mensen met een laag inkomen (want dan krijg je tenminste nog een aanvullende beurs). Mijn punt is dat voor de gemiddelde werkende Nederlander, per kind meer dan de aanvullende beurs per maand betalen zelfs met financiele planning een utopie is. Ook als alles meezit. Voor de komende generaties wordt het alleen maar lastiger, de achterstand met niet meestijgende salarissen, stijgende kosten (klimaat, woning, zorg) etc
Los daarvan: TS kan het blijkbaar wel prima bekostigen allemaal

En ja, wij hebben twee jonge kinderen en verdienen samen 4000 netto (kinderen drie dagen naar de opvang, zodat wij beiden kunnen werken)... Blijft meer dan genoeg van over, ik zie ons ook wel voor pleegkinderen zorgen in de toekomst.
Good for you!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Snake schreef op maandag 30 december 2019 @ 21:13:

Iedere dag met de bus.
Dus je woont thuis, je betaalde geen duur OV abonnement, en je studie duurde 3 ipv 5 jaar of langer.

Ligt er maar net aan wat je onder "studeren" beschouwd. Imho is het op jezelf gaan wonen tijdens de studententijd een van de grootste pluspunten.

Het is nog goedkoper om gewoon na je middelbare ergens aan de slag te gaan...

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 616620

Jeroenneman schreef op maandag 30 december 2019 @ 22:44:
[...]

Dus je woont thuis, je betaalde geen duur OV abonnement, en je studie duurde 3 ipv 5 jaar of langer.

Ligt er maar net aan wat je onder "studeren" beschouwd. Imho is het op jezelf gaan wonen tijdens de studententijd een van de grootste pluspunten.

Een studie volgen versta ik onder studeren. Denk dat dat toch wel het belangrijkst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

[...]

Zeker dat! Extra 2 jaar m'n broek verslijten. Ondertussen heeft mijn job ervoor gezorgd dat ik in de VS woon. Zonder studieschuld.

Het hele idee om 'op kamers/kot' te gaan maakt deel van het probleem uit. Het hoeft echt niet. De mindere 'levenservaring' weegt echt niet op tegen de hoge kost!

Alsook: 5 jaar? Een master heb je na 4 jaar. Wat doe je in 5 jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
[...]

Op jezelf wonen of op kamers zie ik niet als onderdeel van studeren of als pluspunt van de studententijd. En dat zou dus als ouder onderwerp van discussie kunnen zijn in hoeverre je daar aan bij draagt. Is de reistijd beperkt en is het op kamers gaan meer voor de lol, kan ik me voorstellen dat je als ouder overweegt daar minder aan bij te dragen dan als de reistijd anders uren per dag zou zijn.
Snake schreef op maandag 30 december 2019 @ 22:55:
Genoeg studies waarbij bachelor+master 5 jaar is, vooral technische studies hebben een tweejarige master.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Snake schreef op maandag 30 december 2019 @ 22:55:
[...]

Zeker dat! Extra 2 jaar m'n broek verslijten. Ondertussen heeft mijn job ervoor gezorgd dat ik in de VS woon. Zonder studieschuld.

Het hele idee om 'op kamers/kot' te gaan maakt deel van het probleem uit. Het hoeft echt niet. De mindere 'levenservaring' weegt echt niet op tegen de hoge kost!

2-jarige masters zijn in sommige richtingen normaal. (Overigens doe je in de VS het leuk zonder studieschuld, tot je ziek wordt :X )

Maar dan zijn we dus aangekomen op het punt wat je als ouder je kind de ervaring van studeren waard vindt. Wil je dat je kind echt alleen de boeken induikt, en nominaal afstudeert, of mag er ook even worden genoten totdat je de rest van je leven nog mag werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Mfpower schreef op maandag 30 december 2019 @ 22:27:
[...]

Assumptions are the mother of....

Niet lullig bedoeld? Maar het komt wel lullig over. Beide aannames zijn niet waar; vragen stellen op een forum is een zeer goed mogelijke optie. Niet lullig bedoeld maar dat is mijn tip voor jou. Overigens zijn dergelijke afwegingen m.b.t. het willen of krijgen van kinderen zéér off-topic en zeer persoonlijk. Je kent me niet.

Op een niet-persoonlijk niveau: in een maatschappij waarin we leven, met een redelijke welvaart, is het imho idioot dat je voor de geboorte zou moet nadenken over de financiele consequenties van het krijgen van kinderen met betrekking tot hun studie. Ooit was studeren toegankelijk zonder enorme financiële molenstenen voor de meeste jongeren; nu is het zonder financiële molensteen alleen haalbaar voor de welgestelden of de mensen met een laag inkomen (want dan krijg je tenminste nog een aanvullende beurs). Mijn punt is dat voor de gemiddelde werkende Nederlander, per kind meer dan de aanvullende beurs per maand betalen zelfs met financiele planning een utopie is. Ook als alles meezit. Voor de komende generaties wordt het alleen maar lastiger, de achterstand met niet meestijgende salarissen, stijgende kosten (klimaat, woning, zorg) etc

[...]

Good for you!
Als je niet wilt dat er op gereageerd wordt, moet je het misschien niet noemen? Vind het een hele valide reactie. Kinderen hebben is leuk, maar het vereist ook een bepaalde verantwoordelijkheid (met of zonder overheidssteun), iets met perspectief bieden. Anders kun je beter een hond of kat nemen, al zijn die slecht voor het milieu :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake

Snake

Los Angeles, CA, USA

Jeroenneman schreef op maandag 30 december 2019 @ 23:12:
[...]

2-jarige masters zijn in sommige richtingen normaal. (Overigens doe je in de VS het leuk zonder studieschuld, tot je ziek wordt :X )
Ik heb betere verzekering als de gemiddelde NLer.
Maar dan zijn we dus aangekomen op het punt wat je als ouder je kind de ervaring van studeren waard vindt. Wil je dat je kind echt alleen de boeken induikt, en nominaal afstudeert, of mag er ook even worden genoten totdat je de rest van je leven nog mag werken?
Studeren is studeren.
Naar school gaan, en een diploma halen.

Alles wat daar rondom is is meelopen met een paar idioten, om voor het meest alcohol te drinken.

Tenzij het echt niet kan zouden mensen niet op kot moeten gaan, is enkel geld weggegooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
Ionicawa schreef op maandag 30 december 2019 @ 18:04:
Die vrijheid heeft iedereen ook denk ik. Althans, ik moest werken van mijn ouders in de tijd dat ik thuis woonde (student of niet). Ik ben wel van mening dat wanneer je er voor kiest niet te gaan werken, je ook niet mag klagen over hoge kosten/schulden/geen spaargeld enz.
Mijn ouders hebben mijn collegegeld betaald, terwijl ik nog thuis woonde. Bewuste keuze, want dan hoefde ik niet te lenen of een bijbaan te nemen. Ik leefde op de basisbeurs (rond de 107 euro per maand dacht ik) en verder niks.
Voor mij bijna idem. Ik woonde ook thuis, tijdens mijn laatste studie ongeveer halverwege de studie samen gaan wonen met mijn partner (klein appartementje, huur, zij was net afgestudeerd). Wel altijd een bijbaan gehad.
Eens. Naar draagkracht en tot op zekere hoogte. Lees: collegegeld, boeken, eventueel een bijdrage in een kamerhuur maar dat zie ik al als 'extra' (OV en dicht bij huis studeren, het leven bestaat uit keuzes maken ;) ).
Transportman schreef op maandag 30 december 2019 @ 18:17:
Maar dan redeneer je wel vanuit jouw situatie nu, niet vanuit jouw situatie toen. Toen ik begon met studeren, was zo een bedrag gewoon veel geld, en ik vraag me af of ik zonder wel was gaan studeren (waarschijnlijk wel, omdat mijn ouders flink bijdroegen).
Nee, eigenlijk niet. Zoals ik al aangaf verdiende ik in vakantieperiodes rond de €1000 p.m. en in andere maanden enkele honderden euro's. Het kán allemaal best. Maar wat ik ook bedoel is dat wanneer je de basisbeurs zo lenen, het geld gemakkelijk terug betaald kan worden. Je geeft zelf al aan dat het voor jou (en voor mij) nu niet zo veel voorstelt. Met alle eerder genoemde gunstige voorwaarden is het dus niet bepaalt een hoog bedrag of een bedrag om je druk over te maken (dat hoeft dus ook niet tijdens je studie wanneer je dat bedrag zou lenen).
Natuurlijk wel wanneer een lening oploopt naar 15-20k of meer, maar daar heb ik het niet over :)
Smuggler schreef op maandag 30 december 2019 @ 21:43:
Mijn ouders hebben nooit kunnen bijdragen.
Mijn vrouw heeft alles gekregen.
Ik zie wat voor een verschil dit geeft in de rest van je leven, en we zijn nu al voor de geboorte van de kinderen voor ze aan het sparen....

de groeten van iemand die nog 30K mag terug betalen en allerlei burnout klachten heeft.
En hoe kom je dan aan 30K schuld? Nooit gewerkt? Een kamer moeten huren? Geen enkele bijdrage in de kosten (collegegeld/boeken)? Gewoon uit nieuwsgierigheid. Ik begreep namelijk nooit zo goed hoe men een dergelijk hoge schuld kon oplopen, althans, wanneer je er met je verstand een beetje bij blijft. Dus wel wanneer het lang leven de lol was natuurlijk.
Een master is wel ontzettend duur meen ik (zelf nooit gedaan).
Op kamers gaan is in de meeste gevallen gewoon een luxe, m.a.w. ik vind helemaal niet dat dit standaard zo 'hoort' te zijn. Natuurlijk is het leuk, maar leuke dingen kosten geld. Dan moet je zelf ook maar 'op de blaren' zitten na de studie, en niet afgeven op het systeem of op de overheid.
Wanneer je ver weg moet studeren omdat er dichtbij simpelweg geen goed alternatief is (met een fatsoenlijke reistijd) vind ik dit een ander verhaal. Maar ik ken genoeg (inmiddels dertigers) die destijds gewoon in de stad op kamers zijn gaan wonen waar ze zelf ook woonden.
En guess what: bier drinken, blowen, gamen, geld spenderen als een malle. Wel heel gezellig allemaal ja :9

@Mfpower Ik geloof meteen dat je in een ontzettend lastige situatie zit en dat men hier op een forum niet zomaar over kan oordelen. De reactie van @President kan ik ergens wel plaatsen, aangezien ik ook vind dat men in het algemeen goed moet nadenken over de keuzes die men maakt.
Zoals: nu wel/geen kinderen, hoeveel kinderen, heb ik het financieel op de rails, zal ik wel/niet op kamers gaan en volle bak lenen, wel/niet studeren, enzovoorts.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Dit topic is gesloten.